Život Cirkvi vo svete 06/2017

Obsah

„Potrat nie je liečba na uzdravenie“

Nemecko: Nijaké potraty – vyhodia šéflekára?

Trump a poplach zo správ „fake news“ v Cirkvi

Dôležité pravdy sa prepadli pod stôl

Po prvý raz anglikánska liturgia v Bazilike sv. Petra

Švajčiarsko: Nuncia nepresvedčili, „odišli v šoku“

Jeruzalem: Patriarchát kritizuje osídľovanie

„Svätorečenie Františka a Hyacinty v r. 2017 možné“

Rím: Po plagátovej akcii biskupi solidárni s pápežom

Pôstne posolstvo pápeža: Božie slovo je darom

Benediktíni: Hľadať Boha –cesta proti extrémizmu

Clinton, Soros, Obama a ‚zmena režimu’ vo Vatikáne

„Tvoja matka mala mať možnosť potratiť ťa!“

Obávam sa: Konflikt sa musí nejako riešiť!’

Iniciatíva zasvätenia Rakúska

Starostka Betlehema: ‘Nezabudnite na našich kresťanov!’

„Ježiš nebol politicky korektný, ale politicky spravodlivý“

Bioetička: Stále viac eutanázie pre „úsporu nákladov“

‘Zdá sa mi ako skrytý protestant’

‘Už iba blahovoľné kresťanstvo’

Modlitba zvyšuje šancu na dlhší život

‘Prichádzam neveriacim hlásať Alahovo posolstvo’

Pápež menoval poverenca pre maltézskych rytierov

Trump ďakuje katolíckym školám USA

Biskupi USA: Kritika, že Trump neodvoláva gender

Iracký arcibiskup: Kresťania oslavovali, keď Trump zvíťazil

Bratstvo kléru žiada objasnenie ‚dubia’

Turecko vyšetruje návštevu Gülena vo Vatikáne

Naša príloha
Istanbulská konvencia: ´Gender´ Rady Európy

 

„Potrat nie je liečba na uzdravenie“

Dannenberg, 9.2.2017 (kath.net) 020 192 – Šéflekár kliniky v saskom Dannenbergu oznámil, že z výhrady vo svedomí už nebude robiť nijaké potraty. Kliniky koncernu Capio ustúpili, bližšie dôvody nie sú známe. Nápadný bol však silný a prevažne jednostranný záujem médií. Kliniky koncernu Capio oznámili, že budú naďalej vykonávať potraty. Šéflekár kliniky MUDr. Thomas Börner zrejme kliniku opustí. Podľa portálu „evangelisch.de“, MUDr. Börner ohlásil, že nepristúpi ani na to, aby potraty v jeho oddelení vykonávali iní lekári. Medzitým už na postoj lekára reagovali prvé organizácie na ochranu života.

ALfA: Potrat nie je liečbou na uzdravenie

„Každý človek v Nemecku má právo určité výkony z dôvodu výhrady vo svedomí odmietnuť. Toto právo je zvlášť dôležité, ak ide, ako v tomto prípade, o život. Lekári, ktorí sa v súvislosti s potratom a eutanáziou odvolávajú na toto základné právo, musia byť preto v zmysle nášho demokratického poriadku chránení a rešpektovaní.“ Konštatovala to Alexandra Linderová, nemecká predsedníčka Akcie za právo na život pre všetkých (ALfA).
„Nemocnice a v nich pracujúci ľudia majú za úlohu choroby liečiť a utrpenie zmierňovať. Tehotenstvo nie je nijaká choroba a potrat nie je výkon na uzdravenie, či zlepšenie zdravia. Preto je požiadavka musieť prijať potrat ako normálnu zdravotnú starostlivosť od základu nesprávna.“
Pritom nejde o tzv. „dávno prekonanú diskusiu“, ako sa to verejne vyjadrilo, ale „o nezmenený trvalý stav veci, že pri potrate umiera nevinný človek“. „A ide tu o spoločenskú kapituláciu: Spoločnosť, ktorá je toho názoru, že zabíjanie svojho dorastu môže byť nejakým spôsobom pomocou alebo riešením, je nehumánna.“ …

Kresťanskí demokrati za život (CDL):
„Rozhodnutie pre život si zaslúži najvyššie uznanie“

„Právo na život je ústredným základným právom nášho právneho poriadku, pred všetkými ostatnými právami. Potrat vždy znamená, že sa toto právo ignoruje a že sa aktívne a úmyselne ukončí ľudský život.“ Konštatovala to Mechthild Löhrová, nemecká predsedníčka „Kresťanských demokratov za život“ (CDL). Každý právny štát treba posudzovať podľa toho, „ako veľmi sa skutočne zasadzuje za každý ľudský život“. No keď sa teraz už najmenej každé šieste tehotenstvo končí potratom, veľmi jasne to ukazuje, že je tu naliehavá potreba konať – v spoločnosti a v politike, ako povedala a zdôraznila:
„Ak tehotná žena navštívi gynekologickú kliniku na tehotenské poradenstvo, mala by vedieť, či sa v susednej izbe náhodou práve nevykonáva potrat. Zostáva škandálom, ak tieto potraty ešte aj hradí zdravotná poisťovňa!“
Nemecké zákony okrem toho nepoznajú „nijaké údajné právo na potrat“. … a viac 40 percent občanov potrat zásadne odmieta. No potrat zostáva „právne za istých podmienok trpený trestný čin“, ako povedala pani Löhrová.
Svojím rozhodnutím „šéflekár Thomas Börner ukázal, že ako lekár a kresťan berie záväzok voči svojmu svedomiu a Hippokratovej prísahe vážne a nemôže uznať brutálny zásah potratu zdravého dieťaťa ako normálny „zdravotný výkon“. „Dúfam, že tento pozitívny príklad si nájde mnohých ďalších nasledovníkov!“ zdôraznila pani Löhrová.

Sloboda svedomia lekárov sa fakticky podkopáva
„Odvážne rozhodnutie šéflekára v Dannenbergu, Dr. Thomasa Ulricha Börnera, ako aj šéfa kliniky Dr. Markusa Fröhlinga, „z výhrady vo svedomí vykonávať potraty iba pri znásilnení, alebo ohrození života matky viedlo po sotva viac ako 24 hodinách k priamej intervencii nosnej spoločnosti,“ po ktorej klinika bude na ďalej vykonávať potraty. To je už druhý prípad za 2 mesiace. Vyhlásil to Prof. Paul Cullen, predseda združenia „Lekári za život“ a pripomenul prípad na klinike evanjelického koncernu Agaplesion v novembri 2016. „Na nátlak dolnosaskej ministerky pre sociálne veci, zdravotníctvo a rovnoprávnosť Cornelie Rundtovej (SPD) Agaplesion privolil na výkon potratov externými lekármi.“ „Oba prípady ukazujú nebezpečnú tendenciu politiky podkopávať slobodu svedomia lekárov zadnými dvierkami,“ povedal Prof. Cullen. –zg-

Nemecko: Nijaké potraty – vyhodia šéflekára?

Mníchov, 9.2.2017 (kath.net) 020 191 – Rozruch okolo Kliniky Dannenberg v Dolnom Sasku, kde šéflekár už nechce robiť nijaké potraty, pokračuje. Ako kath.net informoval, kompetentný koncern Capio by však chcel mať túto ponuku smrti naďalej v programe. Kompromisnú ponuku vedenia Kliniky Labe-Jeetzel gynekológ šéflekár MUDr. Thomas Börner striktne odmietol:
„Nebudem súhlasiť s návrhom, aby potraty v mojom oddelení robili iní lekári, či spolupracujúci odborní lekári. Musím stáť za svojím názorom a v prípade potreby niesť následky,“ vyhlásil MUDr. Börner pre „epd“.
Konflikt by sa však teraz mohol vyostriť. Riaditeľ materského koncernu kliniky, Martin Reitz, podľa rozhlasu Deutschlandfunk hrozí šéflekárovi, že ak neustúpi, budú sa musieť rozísť. Koncern Capio so sídlom v nemeckej Fulde sa oháňa „svetonázorovo neutrálnym a nadkonfesionálnym“ charakterom svojich nemocníc. –zg-

Trump a poplach zo správ „fake news“ v Cirkvi

USA, 9.2.2017 (kath.net/rn) 020 190 – Poplach v Cirkvi z falošných správ okolo Donalda Trumpa: Zatiaľ čo médiá Nemecka ako napr. BILD medzitým pochopili, že americký zákaz vstupu do krajiny ľuďom zo siedmych moslimských krajín nie je zákazom vstupu moslimom ako taký (moslim-ban), zo strany Cirkvi sa už celé dni ešte stále šíri tvrdenie, že tu ide o zákaz vstupu moslimom.
Tak nemecké „Rádio Vatikán“ v stredu tvrdilo: „Americké nariadenie z 25. januára predpokladá prechodný zákaz vstupu moslimov zo siedmych islamských krajín, okrem toho majú utečenci zo Sýrie zákaz vstupu do USA na neohraničenú dobu.“ Aj vysokí katolícki predstavitelia šírili v minulých dňoch toto tvrdenie. Faktom však je, že to nesúhlasí a šíri sa tým jasná falošná správa.
V novinách BILD sa uvádza: „Nejde o zákaz vstupu moslimom. Ide o zákaz vstupu pre sedem väčšinovo moslimských krajín.“ Noviny pripomínajú, že prevažná väčšina moslimov smie naďalej pricestovať do USA.
Bizarne vidí BILD aj rozruch okolo uprednostňovania kresťanov pri pricestovaní do USA z týchto krajín. „To sa vykladá ako diskriminácia. Pravdou však, žiaľ, tiež je, že kresťania v moslimských krajinách sú zreteľne častejšie a krvavejšie prenasledovaní, ako moslimovia v kresťanských krajinách,“ píše BILD.
Brizantné je okrem toho je to, o čom oficiálne katolícke médiá, ktoré sa už celé dni radi podieľajú na úderoch do Trumpa, neinformujú. Tak kritika irackého arcibiskupa Wardu, týkajúca sa protestov proti Trumpovi, ako aj jeho diferencovaný pohľad na predbežný zákaz vstupu pre 7 štátov sa v oficiálnych katolíckych médiách úplne zamlčuje. –zg-

Dôležité pravdy sa prepadli pod stôl

Zapojenie „čarovného slovka“ svedomie „v jednotlivých prípadoch“ človeka veľmi namáha. Desatoro si nevyžaduje nijakú námahu svedomia ‚v najvyššej miere‘ – všetko je celkom jednoduché.

Mníchov, 9.2.2017 (kath.net) 020 189 – Mníchovský pastoračný teológ, Prof. Andreas Wollbold, vidí smernice Biskupskej konferencie Nemecka (DBK) k „Amoris laetitia“ ako „tlakový ventil“. V interview pre katolícky denník „Tagespost“ vyjadril radosť z potreby vyvinúť katechumenát manželstva. To je „jeden zo silných bodov dokumentu“. Profesor teológie však požaduje „príťažlivé a zásadné kurzy“ a „nijaké bežné rady sveta“, ktoré ľahko nájdeme na internete. „Katechumenát znamená cesta viery. U väčšiny našich snúbencov je potrebná v prvom rade najprv evanjelizácia.“
Mníchovský teológ pastorácie by chcel, aby sa na katechumenáte manželstva podieľali aj skúsené manželské páry, a tieto kurzy sa neprenechali iba „profíkom“. Pripomenul aj jasnú náuku Jána Pavla II. a fakt, že príprava na manželstvo sa začína už mnoho rokov pred sobášom. „Už vo výuke náboženstva sa má priblížiť príslušná literatúra a neskrátene sa majú podávať veľké pravdy o láske a manželstve.“
Na otázku o zmätení okolo „Amoris laetitia“ Prof. Wollbold vyjadril ľútosť, že dynamika médií tu vybudovala enormný tlak očakávaní a všetko sa sústredilo na otázku pripustenia ku svätému prijímaniu. Aj v cirkvi bol tlak na uznanie nového zväzku. „Ak dokonca už aj médiá hovoria o prelome do inej pastorácie, je to propaganda vedená istými záujmami.“ Prof. Wollbold hovoril o zmätení a o tom, že „pre postihnutých, ako aj pre duchovných pastierov“ to predstavuje zreteľný krok naspäť voči praxi, ako bola rozhodne možná napríklad za pápeža Jána Pavla II.
Teológ kritizoval, že v „Amoris laetitia“ ako aj v smernici biskupov chýba cirkevno-právna jasnosť. List BKN zaujíma iba „forum internum“. Tým sa myslí chránený priestor svedomia, spovede a pastorácie, ktorý nie je určený pre verejnosť. Pre verejnosť samotnú platí však podľa Wollbolda naďalej „forum externum“ a tým aj kánon 915 CIC, podľa ktorého znovu zosobášení rozvedení nesmú pristupovať k prijímaniu.
Kriticky vidí Wollbold aj diskusiu okolo svedomia, ktoré sa používa ako „čarovné slovko“ na to, aby sa úprave jednotlivého prípadu prepožičalo akési „vyššie svätenie“. Pre teológa sa tým však „náuka o svedomí sv. Tomáša Akvinského“ zreteľne „preťažuje“, keďže to uvoľňujúce Desatora spočíva práve v tom, že poznám „jasné hranice“. „Viem, čomu sa mám nevyhnutne vyhýbať, teda napríklad vražde, klamstvu, či manželskej nevere. Tieto prikázania zakazujú isté konanie ‚semper et pro semper‘, vždy a za všetkých okolností. To si nevyžaduje nijakú námahu svedomia ‚v najvyššej miere‘, ale je to celkom jednoduché.“
Na záver Prof. Wollbold opisuje list biskupov ako podobný „tancu vajíčka“ a uvádza: „Žiaľ tu sa dôležité pravdy prepadli pod stôl. Dúfam, že naši diecézni biskupi vyvinú tú odvahu, aby na ne opäť upozorňovali.“ –zg-

Po prvý raz anglikánska liturgia v Bazilike sv. Petra

„Evensong“ 13. marca povedie anglikánsky arcibiskup Dávid Moxon

Vatikán, 9.2.2017 (kath.net/KAP) 020 188 – Ekumenická premiéra v Bazilike sv. Petra: Po prvý raz v histórii sa koná v pápežovom chráme liturgia v anglikánskom obrade. Ako informoval Vatikánu blízky internetový portál „Il Sismografo“ v stredu, s odvolaním sa na Anglikánske centrum v Ríme, plánujú sa 13. marca v Bazilike sv. Petra anglikánske vešpery – chórové večerné modlitby „Evensong“. Rektor baziliky, kardinál Angelo Comastri, na to vydal povolenie. Liturgia sa koná v súvislosti s oslavami 50. výročia oficiálneho začiatku anglikánsko-katolíckeho dialógu v r. 1966.
Anglikánska cirkev vznikla v čase reformácie v Anglicku. Kráľ Henry VIII. sa v r. 1533 odtrhol od pápeža, pretože ten odmietol anulovať kráľovo manželstvo. Kráľ sa potom v r. 1534 menoval za hlavu novej štátnej cirkvi. V náuke zostali anglikáni spočiatku pri katolíckej náuke. Neskôr sa v Anglikánskej cirkvi presadili protestantské vplyvy.
Pápež František a čestná hlava Anglikánskej cirkvi, arcibiskup Justin Welby, pri tejto príležitosti počiatkom októbra usporiadali v rímskom chráme sv. Gregora spoločné večerné modlitby.
Anglikánske chórové modlitby 13. marca povedie anglikánsky arcibiskup Dávid Moxon, riaditeľ anglikánskeho centra a predstaviteľ anglikánov vo Vatikáne. Kázeň prednesie britský katolícky arcibiskup Arthur Roche, sekretár Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí. –zg-

Švajčiarsko: Nuncia nepresvedčili, „odišli v šoku“

Chur, 9.2.2017 (kath.net) 020 187 – Nuncius vo Švajčiarsku, Mons. Thomas E. Gullickson, odmieta menovanie administrátora pre Diecézu Chur, hoci sa delegácia liberálnej aliancie „Už stačilo“ v 2-hodinovom rozhovore s ním za to zasadzovala a odovzdala mu aj petíciu. Informoval o tom „kath.ch“. Portál katolíckej cirkvi vo Švajčiarsku k tomu doslova píše: „Delegácia je šokovaná“. Nuncius vraj „berie dezolátnu situáciu v Churskom biskupstve príliš málo vážne a posudzuje vývoj švajčiarskej cirkvi po Druhom vatikánskom koncile mimoriadne kriticky rovnako, ako dobe prispôsobenú pastoráciu“. „Veľmi pesimistický a jednostranný pohľad Gullicksona na cirkev vo Švajčiarsku delegáciu úplne vystrašil.“ V rozhovore nuncius podľa delegácie „opísal švajčiarsku cirkev ako ‚nefunkčnú rodinu‘, v ktorej sa sotva niekto už pokúša o dorozumenie a ktorej členovia pohŕdajú pravou vierou“.
V delegácii boli: Simone Curau-Aepliová, prezidentka Švajčiarskeho katolíckeho združenia žien, Andreas Heggli z Nadácie Herberta Haaga za slobodu v Cirkvi a Jacqueline Keuneová, z Teologického hnutia za solidaritu a oslobodenie. Do aliancie patria napríklad aj skupiny ako „Iniciatíva farností“ a „Spolok celibátom postihnutých žien“.
Nuncius, ktorý sa pravidelne vzdáva interview v médiách, nechcel výpovede aliancie „Už stačilo“ komentovať. Na otázku „kath.ch“ odpovedal: „Moji hostia z aliancie musia sami niesť zodpovednosť za svoje vyhlásenie.“
Aliancia „Už stačilo“ je spolok niekoľkých liberálnych katolíckych združení, ktoré sa zasadzujú za tzv. „reformy“ v Katolíckej cirkvi. V petícii sa požadovalo, aby z dôvodu veku zrejme nadchádzajúceho odstúpenia diecézneho biskupa z Churu Mons. Vitusa Huondera bol menovaný administrátor. –zg-

Jeruzalem: Patriarchát kritizuje zákon osídľovania

Jeruzalem, 8.2.2017 (KAP/KNA) 020 186 – Cirkev vo Svätej zemi vyjadrila starosť o pokoj a spravodlivosť vo Svätej zemi vzhľadom na nový zákon o dodatočnej legalizácii izraelských sídlisk v Zajordánsku. Zákon, ktorý „de facto povoľuje anektovanie súkromných palestínskych pozemkov, podkopáva riešenie dvoch štátov, uberá nádej na pokoj a mohol by mať závažné následky,“ uvádza sa v stanovisku Jeruzalemského latinského patriarchátu zo stredy.
Patriarchát odsúdil zákon ako nespravodlivý a jednostranný v zmysle izraelskej osídľovacej politiky a vyzval zodpovedných politikov, aby robili rozhodnutia v zmysle nastolenia pokoja, spravodlivosti a dôstojnosti pre všetkých.
Zákon narážajúci na ostré medzinárodné protesty umožňuje Izraelu vyhlásiť súkromné palestínske pozemky za vlastníctvo vlády, ak sa na nich „v dobrej viere alebo na štátny pokyn vybudovali izraelské sídliská alebo vonkajšie obranné posty“. Má sa tak dodatočne povoliť asi 4000 ilegálnych bytov izraelských osídlencov na obsadených palestínskych územiach. Palestínski majitelia majú dostať alternatívne pozemky alebo finančné odškodnenie. –zg-

„Svätorečenie Františka a Hyacinty v r. 2017 možné“

Lisabon, 8.2.2017 (kath.net/KAP) 020 185 – Postulátorka procesu svätorečenia fatimských vizionárov Františka a Hyacinty Martových, sestra Angela Coelho, považuje ich svätorečenie v jubilejnom fatimskom roku 2017 rozhodne za možné. Informovala o tom portugalská katolícka spravodajská agentúra „Agencia Ecclesia“ v utorok. Pápež František navštívi Fatimu v máji a mnohí dúfajú vo svätorečenie už v tom čase.
„Želala by som si to a my pracujeme na tom, aby to bolo možné,“ cituje agentúra sestru Angelu Coelho. „Avšak analýza možného zázraku, čo by bolo predpokladom, ešte nie je uzavretá.“
Blahorečenie Františka Marta (1908-1919) a Hyacinty Martovej (1910-1920) vykonal 13. mája 2000 pápež Ján Pavol II. vo Fatime. Na svätorečenie je teraz potrebný zázrak na príhovor Františka a Hyacinty po tomto dátume.
S Hyacintou a Františkom boli po prvý raz v histórii Cirkvi blahorečené deti, ktoré neboli mučeníkmi. Tretia vizionárka, Lucia dos Santos (1907-2005), sa ako jediná dožila dospelého veku. Lucia vstúpila po istom čase v Reholi dorotiánok v Španielsku v r. 1948 do Karmelu v Coimbre, kde strávila zvyšok života. …
Polemika v tlači vtedy prísne antiklerikálneho Portugalska počas mariánskych zjavení podnietila v auguste 1917 prefekta vydať na deti zatykač. Vo väzení deti oddelili a zastrašovali ich. No ani zastrašovanie nedokázalo deti pohnúť k odvolaniu zjavení Panny Márie.
Udalosti vyvrcholili tzv. „slnečným zázrakom“ 13. októbra 1917. Vtedy viac ako 50 000 Menschen – medzi nimi nemálo ateistov a agnostikov – nasledovali deti ku Cova da Iria. Všetci prítomní potom „slnečný zázrak“ dosvedčili: Po pŕške dažďa sa mraky rozostúpili, zdalo sa že slnko sa otáča, žiarilo menej jasne ako zvyčajne a robilo nezvyčajné pohyby.“ Týmto „slnečným zázrakom“ sa zjavenia vo Fatime skončili. –zg-

Fatima – Minulosť alebo budúcnosť?

Rím: Po plagátovej akcii biskupi solidárni s pápežom

Rím, 8.2.2017 (kath.net/KAP) 020 184 – Po objavení sa plagátov kritizujúcich pápeža po celom Ríme talianski biskupi sa rozhodne postavili za pápeža. Akcia je „potupením Petrovho nástupcu,“ uvádza sa vo vyhlásení Biskupskej konferencie Talianska, z ktorého citoval katolícky denník „L´Avvenire“ v internetovom vydaní v pondelok. Pápež sa týmito plagátmi „ako obsahom tak formou vulgárnym spôsobom zraňuje“, ako uvádzajú biskupi. „Dôrazne potvrdzujeme ocenenie a vďačnosť za službu, ktorú pápež vykonáva pre všeobecnú Cirkev.“ Františka ubezpečili o „spoločenstve a spätosti“ svojich miestnych cirkví s ním.
V Ríme neznámi rozvešali vo viacerých štvrtiach v noci na sobotu viac ako 200 plagátov kritizujúcich pápeža. Bola na nich fotografia Františka s nahnevaným, mrzutým výrazom.

Pod obrázkom bol text v rímskom dialekte:
„František ty si postavil kongregácie pod komisárske vedenie, prepustil si kňazov, sťal si hlavy maltézskym rytierom a františkánom Nepoškvrnenej, ignoroval si kardinálov – kde zostáva tvoje milosrdenstvo?“
Talianska polícia a mesto Rím dali protiprávne umiestnené plagáty odstrániť alebo prelepiť. Konkrétne stopy po páchateľoch sa zatiaľ nenašli. Taliansky Úrad pre ochranu ústavy začal vyšetrovanie. Pozorovatelia a médiá za tým predpokladajú konzervatívne cirkevné kruhy, ktoré odmietajú liberálny kurz pápeža. Text plagátu očividne nahráva na udalosti, ktoré v týchto kruhoch viedli ku kritike pápeža – ako bolo odstúpenie veľmajstra maltézskych rytierov a list štyroch kardinálov, ktorí žiadali objasnenie pochybnosti v jeho „Amoris laetitia“ a nedostali nijakú odpoveď.
Pápež sa doteraz k plagátom nevyjadril. Podľa správy médií, mal reagovať s pokojom. Kardinál Marc Ouellet označil akciu v nedeľu ako „dielo diabla“.
Je to po prvý raz od nastúpenia Františka do úradu v marci 2013, že sa v Ríme objavili také plagáty. V r. 2014 sa postaral o rozruch grafiti v blízkosti Vatikánu, ktoré ukazovalo pápeža v póze supermana. –zg-
Pôstne posolstvo pápeža: Božie slovo je darom

Ilustračná snímka – ANSA

Vatikán, 7.2.2017 (RV) 020 183 – Vo vatikánskom Tlačovom stredisku zverejnili 7. februára text posolstva Svätého Otca Františka na blížiace sa Pôstne obdobie. Jeho kľúčovým pojmom je „dar“, ako to prezrádza už samotný titul. Ten pozostáva z dvoch častí: „Božie slovo je darom. Ten druhý je darom.“
Pápež František nazýva Pôstne obdobie „novým začiatkom“, „cestou, ktorá vedie k cieľu“ a „dôraznou výzvou na obrátenie“: Kresťan sa má obrátiť k Bohu „celým svojím srdcom“.
Ako biblický podnet predkladá Svätý Otec podobenstvo o boháčovi a chudobnom Lazárovi z Lukášovho evanjelia. Lazár nás učí, že „druhý človek je pre nás darom“, píše pápež František. „Správny vzťah s ľuďmi spočíva vo vďačnom uznaní ich osobnej hodnoty. Ani chudobný pred dverami boháča nepredstavuje nepríjemnú prekážku, ale je výzvou na obrátenie a zmenu života,“ vysvetľuje Svätý Otec. V tejto súvislosti pripomína, že „Pôstne obdobie je najvhodnejším časom, aby sme otvorili dvere každému núdznemu a spoznali v ňom Kristovu tvár.“
Ohrozením pre človeka je hriech, ktorý nás oslepuje, hovorí pápež s poukázaním na postavu nevšímavého boháča. Cituje pri tom slová apoštola Pavla, že „koreňom všetkého zla je láska k peniazom“ (1 Tim 6,10). Ovocím pripútanosti k peniazom je tak istý druh slepoty.
Evanjelium nám ukazuje, v čom spočíva skutočný boháčov problém, pokračuje pápež v posolstve: „Koreňom jeho zla je to, že nepočúval Božie slovo; to ho doviedlo k tomu, že už nemiloval Boha, a preto pohŕdal svojím blížnym.“
Pápež František v závere Pôstneho posolstva povzbudzuje veriacich, aby sa aktívne zapojili do osobitných podujatí, ktoré Cirkev pripravuje na obdobie Veľkého pôstu. -jb-

Plné znenie posolstva:

http://sk.radiovaticana.va/news/2017/02/07/posolstvo_sv%C3%A4t%C3%A9ho_otca_franti%C5%A1ka_na_p%C3%B4stne_obdobie_2017/1290892

Benediktíni: Hľadať Boha – cesta proti extrémizmu

Viedeň, 7.2.2017 (KAP) 020 182 – „Lacné odpovede z vešiaka konfekcie môžu extrémizmus a fundamentalizmus iba podporovať.“ Zdôraznil to benediktín Nikodemus Schnabel, prior jeruzalemského opátstva Dormitio, v pondelok večer vo viedenskom centre „Quo Vadis“. Prednáška mala názov „Máš byť jeho požehnaním: Abrahámove deti dnes“.
Jeruzalem považujú kresťania, židia a moslimovia za Sväté mesto a už po stáročia je poznačený konfliktami medzi náboženstvami. Dominikánsky kláštor je na neutrálnej pôde medzi Palestínou a Izraelom a preto je páter denne konfrontovaný problémami oboch strán, ako povedal a zdôraznil:

„Znamením fanatizmu je, mať na všetko rýchlu jednoduchú odpoveď a nenechávať otvorené nijaké otázky. Tam, kde sa bielo-čierne myslenie zintenzívni nacionalizmom príp. náboženstvom, posilňuje silné opevnenie sa voči jasne definovaným obrazom nepriateľa síce vlastnú identitu, no posilňuje to aj extrémy.“
„Za opačnú koncepciu k príliš rýchlym zdanlivým riešeniam považujem namáhavú cestu úprimného hľadania pravdy a Boha, čo je aj ústredným obsahom mníšskeho života. Pravú zbožnosť spoznáme na pokornom pohľade na seba samého a úcte pred tým druhým, ako to opisuje svätý Benedikt v reguliach: ´Nijaký postoj – je mi to všetko jedno – ale ponuka orientácie, sprevádzania a ukázania cesty, bez toho, že by sme blížneho urobili od seba závislého.´ Takto žité náboženstvo môže byť prínosom k pokoju. Toto rozlišovanie je práve v neprehľadných dobách komplexných politických súvislostí rozhodujúce.“

S násilím je páter konfrontovaný takmer denne: Sotva prejde týždeň, v ktorom ho na ulici nacionalistickí židia neurazia, či neopľujú. Keď sa v júni 2015 ich Kostol rozmnoženia chleba pri Tabghe stal obeťou požiaru založeného pravicovo-extrémistickými izraelskými osídlencami, tí dokonca sfalšovali verš žalmu, ktorý ako grafiti zanechali na múre kostola: „Modloslužobníci musia byť zničení.“
Mních potom však zdôraznil aj solidaritu, s ktorou sa stretáva zo židovskej strany. Mnohí Izraeliti, medzi nimi aj rabíni, darovali peniaze na opätovné vybudovanie Božieho domu, ktorý má byť otvorený 12. februára.
Na záver sa páter venoval svojmu „Domovu v zemi nikoho“ a „Životu medzi Izraelom a Palestínou“ (vyšlo v r. 2016) i svojej „milovanej dive Jeruzalemu“, ktorý označil ako „miesto túžob“ troch veľkých náboženstiev. O význame tohto pútnického miesta sa kresťania môžu veľa naučiť od židov a moslimov, ako povedal páter: „Práve katolíci sa k Jeruzalemu oproti Rímu totiž často správajú macošsky.“
Páter Nikodemus Schnabel, sa narodil v r. 1978 v Stuttgarte, študoval teológiu vo Fulde, Mníchove, Münsteri a Jeruzaleme. V r. 2003 vstúpil do benediktínskeho Opátstva Dormitio na hore Sion. V r. 2013 bol vysvätený za kňaza. Vedie teologickú knižnicu opátstva a Jeruzalemský inštitút spoločnosti Görres. Je vedúcim konzultantom Teologického fóra.
Tento expert na východné cirkvi je aj riaditeľom Jeruzalemského inštitútu pre nemeckých katolíkov v Izraeli a Palestíne a hovorca opátstva, ktorého je už pol roka predstaveným ako aj nezávislého priorátu Tabgha na Genezaretskom jazere. –zg-

Clinton, Soros, Obama a ‚zmena režimu’ vo Vatikáne

Washington D.C., 7.2.2017 (kath.net/jg) 020 181 – Zohrával americký prezident Barack Obama, ministerka zahraničia Hillary Clintonová a finančník George Soros úlohu pri odstúpení pápeža Benedikta XVI. a voľbe pápeža Františka? Skupina katolíckych laikov žiada prezidenta Trumpa v otvorenom liste o objasnenie tejto otázky.
List sa začína poukazom na maily z r. 2012, v ktorých osoby okolo Hillary Clintonovej a Baracka Obamu označovali Katolícku cirkev ako „stredovekú diktatúru“ a podnecovali k podpore revolúcie vo vnútri Cirkvi, ktorú s narážkou na zmeny režimov na Blízkom Východe nazývali „katolíckou jarou“.
Píšu, že o rok neskôr odstúpil pápež Benedikt XVI. „za nanajvýš nezvyčajných okolností“. Jeho nástupca vidí očividne svoju úlohu v tom, že „radikálnej ideologickej agende medzinárodnej ľavice“ dodáva „duchovný náter“, ako sa uvádza v liste. Vo volebnom boji v r. 2016 sa František vyjadril proti Trumpovmu ohláseniu zabezpečenia hraníc a dokonca mu uprel, že je kresťanom. „Nie je úlohou pápeža miešať sa do politiky,“ ako píšu signatári listu. Vzhľadom na citované okolnosti žiadajú od prezidenta Trumpa odpovede na osem otázok:

– Prečo „National Security Agency“ (zahraničná tajná služba USA, špecializovaná na sledovanie, odkódovanie a vyhodnocovanie elektronickej komunikácie) sledovala konkláve, ktoré zvolilo pápeža Františka?
– Aké iné skryté operácie podnikla vláda USA v súvislosti s odstúpením pápeža Benedikta a s konkláve, ktoré zvolilo Františka?
– Mala americká vláda kontakt s „mafiou holandského kardinála Danneelsa“?
– Medzinárodný platobný styk s Vatikánom bol v posledných dňoch pred ohlásením odstúpenia pápeža Benedikta zastavený. Mali s tým niečo do činenia americké orgány?
– Prečo sa medzinárodný platobný styk 12. februára 2013, deň po tom, čo Benedikt XVI. ohlásil svoje odstúpenie, znova obnovil? Bola to čistá náhoda?
– Aké aktivity podnikli John Podesta, Hillary Clintonová a iné osoby, ktoré s Obamom diskutovali o „katolíckej jari“?
– Aký cieľ malo tajné stretnutie viceprezidenta Joe Bidena s pápežom Benediktom XVI. vo Vatikáne okolo 3. júna 2011? Akého druhu bolo toto stretnutie?
– Akú úlohu zohrával George Soros a iní medzinárodní finančníci, ktorí teraz sídlia v USA?

Signatári zdôrazňujú, že nechcú navrhovať nijaké vyšetrovanie Katolíckej cirkvi. Ich úsilím je spracovanie aktivít americkej vlády, ktorej prezident Trump teraz predsedá, ako sa uvádza v liste.
K signatárom patrí Christopher Ferrara, prezident katolíckeho združenia právnikov „American Catholic Lawyers Association“, Michael Matt, vydavateľ katolíckeho magazínu The Remnant, aj Chris Jackson zo skupiny „Catholics4Trump“ (Katolíci za Trumpa). –zg-

„Tvoja matka mala mať možnosť potratiť ťa!“

Washington D.C., 7.2.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 180 – Nancy Pelosiová predsedníčka demokratickej frakcie domu reprezentantov v USA, počas pódiovej diskusie povedala adoptovanej žene, že jej matka mala mať možnosť k potratu!
„Patrím ku generácii pro-life – za život,“ uviedla študentka Brianna Kristyn Robertsová svoju otázku Pelosiovej. „Som toho názoru, že potrat nie je nijakou odpoveďou na neplánované tehotenstvo.“ Povedala, že jej matka sama stála pred rozhodnutím, s ktorým sú konfrontované mnohé ženy v dnešnej dobe. Ona nemala možnosť vychovať dieťa a v tejto situácii urobila tú najlepšiu voľbu – poskytla dieťa na adopciu. Tým má teraz možnosť rozvíjať sa a viesť úspešný život. „Nemyslíte si, že každý by mal mať možnosť rozvíjať sa a viesť úspešný život?“ opýtala sa študentka političky.
Pelosiová v odpovedi hovorila veľa o možnostiach voľby (anglicky „choice“), ktorú mala mať aj matka Robertsovej. V politickom žargóne USA sa tým myslí aj možnosť ísť na potrat. Potom hovorila veľa o možnostiach vývoja, ktoré by mali narodené deti mať. Na konci svojej odpovede Pelosiová jasne vyjadrila, o čo jej ide. Povedala, že dúfa, že Robertsová podporuje politiku, v ktorej sa všetky deti môžu vyvíjať, „ak sa ich matky rozhodnú, priviesť ich na svet“ – ako doslovne vyhlásila. –zg-

Obávam sa: Konflikt sa musí nejako riešiť!’

Komentár: Salzburský biskup Andreas Laun

Salzburg, 7.2.2017 (kath.net) 020 179 – Nedávno som dostal nasledovný, ustarostený, ale aj originálny a trefný list od nemeckého kňaza, ktorý pôsobí v Južnej Amerike:
Milý Andreas, ak otázka znovu zosobášených rozvedených zostane takto visieť v povetrí, ako to Svätý Otec v súčasnosti robí, tak môže ľahko vzniknúť nasledovaná absurdná situácia: Kajúcnik prednesie svoju situáciu – povie, že chce naďalej manželsky žiť s partnerkou – vyžaduje s odvolaním sa na rôzne biskupské konferencie a konečne aj na pápeža rozhrešenie a ja poviem: Moje svedomie mi hovorí, že rozhrešenie dať nemôžem, hoci pápež necháva túto otázku otvorenú – teda ja ti to rozhrešenie dať nemôžem. Ale kajúcnik s odvolaním sa na pápeža trvá na tom, aby som ho rozhrešil a pripustil ku svätému prijímaniu. Musím potom zmeniť formulku rozhrešenia a povedať: „Pápež ťa rozhrešuje od tvojich hriechov, v mene Otca atď. …?“ Pre mňa niečo absurdné! Ale či to celé k tomu nespeje?
Obávam sa, že v tejto otázke spočíva logika, ktorej sa nedá uniknúť.
Niet nijakej dvojitej pravdy a na mnohé otázky iba jediná pravá pravda. Aj vtedy, ak biskupi i celé biskupské konferencie dávajú rozličné odpovede. Niektoré sú pravdivé, iné iste nesprávne. Štyria kardináli, ktorí pápežovi predložili svojej otázky, by boli s týmto prezentovaním problematiky zo strany kňaza z Južnej Ameriky iste spokojní!
Obávam sa, že niet inej cesty, tento konflikt je potrebné nejako riešiť a to bez nechutného kompromisu! Nemožno si sadnúť a nechať to tak. Pritom nepomôže ani odvolanie sa na poslušnosť voči pápežovi. Pretože je to katolíckou samozrejmosťou. Pápež je síce neomylný, ale táto charizma sa nedá chápať a rešpektovať bez dodržiavania starostlivo opísaných hraníc.
Predpokladom pritom je: Pápež má úlohu otca a dobrému otcovi možno klásť otázky, aj kritické! Pápež môže byť verejne poznaným hriešnikom, môže sa mýliť v otázkach, ktoré nepatria k viere a k Božím prikázaniam (napr. v otázke otepľovania Zeme), v politických úsudkoch múdrosti (napr.: áno alebo nie konkordátu s Hitlerom), v príčinách homosexuálnych sklonov (v tejto oblasti môžu skôr povedať niečo vedci ako pápež). To, že sa aj pápež môže mýliť, nemôže nikto poprieť, keď počúvame, že istý pápež považoval vulkán za východ z pekla, na čom sa prirodzene smieme zasmiať bez poškodenia úradu pápežstva a bez domnievania sa, že je to dôkaz neexistencie pekla, o ktorom konečne hovoril aj Ježiš. Nijaký katolík sa nemusí vzhľadom na takéto lapsusy vzdať svojho rozumu. Môžeme sa usmiať, môžeme namietať, smieme sa dokonca postaviť na odpor, ak nám úsudok nášho svedomia jednoznačne hovorí niečo iné!
Pritom platia prirodzene aj inak platné pravidlá zdvorilosti a často je aj správne o chybách pápeža, aj iných ľudí, šíriť láskavé mlčanie a položiť si sebakritickú otázku, aký úžitok má priniesť, keď sa o tom hovorí!
Ale v našom prípade ide o postavenie otázky, ktorú nemôžeme nechať len tak. Ide o Cirkev, ide o ľudí v ich osobnom vzťahu k Bohu a ide okrem toho aj o obraz Katolíckej cirkvi „smerom von“. Je tu záväzná poslušnosť voči pápežovi a autorite Cirkvi a v tejto Cirkvi existuje právo, ba niekedy povinnosť, slobodne sa vysloviť!
To, že môže byť ťažké vyhovieť obom požiadavkám, zostáva pritom nesporné. Viera a rozum tu musia spolupracovať! Aj to je dobré katolícke správanie! –zg-

Iniciatíva zasvätenia Rakúska

Salzburg, 7.2.2017 (kath.net) 020 178 – Pri príležitosti 100. výročia zjavení Panny Márie vo Fatime v r. 1917 sa nedávno v Rakúsku sformovala súkromná „Iniciatíva zasvätenia Rakúska“ s cieľom prosiť biskupov o zasvätenie Rakúska a jeho diecéz Najsvätejšiemu Ježišovmu Srdcu a Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie.
Iniciatíva sa teraz usiluje zmobilizovať katolíkov po celom Rakúsku. Oslovuje v tomto zmysle farské rady, rehole a modlitbové skupiny. Onedlho vydá aj príslušné pohľadnice. Vo vyhlásení sa o. i. uvádza:
„Usiluj sa vo svojom okolí o život v zmysle fatimského posolstva a o šírenie a prehlbovanie posolstva Božej Matky napr. rozdávaním brožúrky o Fatime.“ -zg-
Kontakt: bettina.rahm@gmx.at Internet: www.pfarre.zell.at

Starostka Betlehema: ‘Nezabudnite na našich kresťanov!’

Viedeň-Betlehem, 7.2.2017 (kath.net/KAP) 020 177 – Vera Babounová, starostka Betlehema, apelovala na kresťanov na celom svete, aby nezabúdali na Ježišovo rodisko a jeho kresťanských obyvateľov. Mesto potrebuje zasa viac pútnikov, aby sa obyvateľom Ježišovho rodiska ponúkla perspektíva do budúcnosti. Starostka sa v tomto zmysle vyjadrila voči rakúskym organizátorom pútí, ktorí sa počiatkom februára vrátili z Izraela a Palestíny.
Povedala, že medzinárodní pútnici nemajú kupovať iba suveníry v obchodoch okolo Baziliky narodenia Pána, ale predovšetkým si zarezervovať nocľahy v hoteloch Betlehema a vychutnať si palestínsku kuchyňu s jej miestnymi produktami. To by kresťanskému obyvateľstvu Betlehema poskytlo perspektívu, vytvorilo nové pracovné miesta a zabezpečilo príjmy.
Počet kresťanov v Betleheme sa v ostatných rokoch znížil na súčasných už iba 15 000 pri cca 40 000 obyvateľoch, ako povedala starostka. „Kto v budúcnosti rozozvučí zvony, kto bude navštevovať bohoslužby v Betleheme, či navštevovať Beit Jala, alebo Beit Sahour, ak počet kresťanov bude v ďalších rokoch naďalej klesať?“ kladie otázku pani Babounová. Ešte v polovici 90. rokov žilo v Betleheme až do 30 000 kresťanov.
Starostka vyjadrila tieto starosti na pracovnom rozhovore s dvomi rakúskymi riaditeľmi „Biblických ciest“, Rüdigerom Tramsenom a Andreasom Kickingerom. V centre stretnutia so starostkou bola situácia kresťanov v Ježišovom rodisku, ako aj otázka ako môže turizmus dodať ľuďom v Betleheme dlhodobú perspektívu. Andreas Kickinger pre „Kathpress“ zdôraznil dobrú bezpečnostnú situáciu v meste a znovu rastúce počty rezervácií.
Vera Babounová je vo funkcii od r. 2012 a prvou ženou v úrade starostu Betlehema. Predtým bola rektorkou vysokej školy „Roman Catholic High School Beit Sahour“ a profesorkou anglickej literatúry na Betlehemskej univerzite. Je katolíčka a matka piatich detí. –zg-

„Ježiš nebol politicky korektný, ale politicky spravodlivý“

Aleppo, 6.2.2017 (kath.net/jg) 020 176 – Jean-Clément Jeanbart, arcibiskup Melkitskej gréckokatolíckej cirkvi v sýrskom Aleppe, v interview kritizoval médiá a biskupov Západu, že zamlčujú prenasledovanie kresťanov moslimami. Informoval o tom Robert Spencer v článku pre internetový FrontPage Magazine, konzervatívneho centra „David Horowitz Freedom Center“.
Európske médiá potláčajú správy o trpiacich v Sýrii a ospravedlňujú dianie v občianskou vojnou postihnutej krajine bez preverovania týchto informácií. Ani biskupov arcibiskup Jeanbart z kritiky nevyníma. Tí dostali autentické informácie od sýrskych kresťanov, ale nezverejnili ich, povedal arcibiskup.
„Biskupi sa cítia príliš zaviazaní politickej korektnosti a dialógu s islamom,“ kritizoval arcibiskup. Správy o prenasledovaní kresťanov moslimami preto nie sú vítané.
„Úlohou biskupa je, hlásať pravdu,“ pokračoval a pripomenul Kristov príklad. „Ježiš nebol nikdy politicky korektný, on bol politicky spravodlivý.“
„Prijatie toľkých moslimských migrantov bez ich preverenia na spojenie s teroristami, je chybou, za ktorý západné štáty draho zaplatia,“ prorokoval Jeanbart. „Otvorte oči, či nevidíte, čo sa nedávno stalo v Paríži?“ –zg-

Bioetička: Stále viac eutanázie pre „úsporu nákladov“

Viedeň, 6.2.2017 (KAP) 020 175 – „Úspora nákladov“ zohráva pri zavádzaní zákonov o eutanázii oveľa väčšiu úlohu, ako verejnosť vníma. Zdôraznila to riaditeľka Inštitútu pre medicínsku antropológiu a bioetiku (IMABE), Susanne Kummerová, v pondelok pre „Kathpress“. IMABE so sídlom vo Viedni je pod patronátom Konferencie biskupov Rakúska.
„Kto stavia úsporu nákladov ako alternatívu k starostlivosti o ľudí, vydáva fatálny signál. Zvyšuje nátlak, aby sa ľudia z dôvodov nákladov rýchlejšie rozlúčili so životom,“ povedala riaditeľka. Odvolala sa na aktuálnu štúdiu z Kanady, ktorej autori – Aaron J. Trachtenberg a Braden Manns – dospeli k záveru, že ich krajina by mohla eutanáziou ušetriť ročne až 139 miliónov dolárov (cca. 100 miliónov eur). Aj keď veľmi zdôrazňujú, že nechcú eutanáziu podávať ako prostriedok na zníženie nákladov, predsa dôkladne analyzujú pozitívne účinky na pokladnice zdravotníctva.
V Kanade povolili aktívnu eutanáziu po prudkých diskusiách v lete 2016.
Možný potenciál úspor eutanáziou vyrátali už aj americkí vedci v r. 1998. Dospeli k sume 627 miliónov dolárov ročne.
„Vzhľadom na demografický vývoj a špirálu nákladov na zdravotníctvo bude volanie po povolení eutanázie v budúcich rokoch stále hlasnejšie,“ ako varovala Kummerová.
Diskusia vedie k ďalšiemu preboreniu hrádzí: prívrženci liberalizácie zákonov považujú eutanáziu len umierajúcich pacientov za diskrimináciu chronicky chorých! Argument vysokých nákladov je tu vodou na mlyn.
Autori štúdie postavili svoje výpočty na skúsenostiach z Holandska Belgicka. Na starostlivosť o pacientov v posledných 6 mesiacoch života sa podľa nich vynakladá viac ako 20 percent výdavkov v zdravotníctve, hoci tvoria iba 1 percento obyvateľstva.
Iba v období od júna do decembra 2016 zomrelo v Kanade 774 osôb usmrtením na požiadanie. To sú 4 Kanaďania denne. Autori podľa skúseností z Holandska rátajú s rastom až na 4 percentá takýchto usmrtení. Tam zomrelo v r. 2015 eutanáziou 5516 ľudí, desať krát viac ako pri dopravných nehodách.

Totálne zlyhanie právneho systému
V Holandsku bola po prvý raz štátnymi orgánmi „pokarhaná“ lekárka, ktorá dementnej pacientke bez jej zvolenia namiešala do kávy upokojujúci prostriedok. 80-ročná žena nikdy nevyjadrila želanie byť usmrtená.
Lekárka uviedla, že žena z jej pohľadu neznesiteľne trpí. Keď sa pacientka rukami nohami bránila proti smrtiacej injekcii, privolal lekárka na pomoc príbuzných, aby ženu držali. Prípad ohlásili regionálnej komisie pre eutanáziu. Tá lekárku pokarhala, no uznala jej, že konala „v dobrej viere“. Nekonal sa nijaký súdny proces!
K tomuto prípadu niet čo dodať, ako zdôraznila pani Kummerobá. „Holandský právny systém očividne totálne zlyhal, niet nijakej ochrany pre zraniteľných ľudí, usmrcovanie zo súcitu sa v spoločnosti prijalo. Na tom vidno, ako sa za niekoľko rokov zákony o tzv. ‘samo-určenej smrti’ zvrhli na smrť určovanú cudzími osobami, varovala riaditeľka. –zg-

‘Zdá sa mi ako skrytý protestant’

Hamburg, 6.2.2017 (kath.net) 020 174 – Pre evanjelickú biskupku Hamburgu Kirsten Fehrsovú je pápež František „skrytý protestant“. Biskupka to vyhlásila na akcii „Dlhá noc svetových náboženstiev“ v hamburskom divadle Thalia, ako informoval portál „evangelisch.de“.
„Zdá sa mi ako skrytý protestant.“ Túto smelú výpoveď podala v súvislosti s exhortáciou „Amoris laetitia“ a výkladmi niektorých biskupov, ktorí sa nazdávajú, že znovu zosobášení katolíci sa teraz už musia odvolávať iba na svoje svedomie, aby mohli prijímať najsvätejšiu Eucharistiu. –zg-

‘Už iba blahovoľné kresťanstvo’

Bonn, 6.2.2017 (kath.net) 020 173 – Fórum nemeckých katolíkov vyjadrilo v nedeľu vo vyhlásení kritiku smerníc Biskupskej konferencie Nemecka k „Amoris Laetitia“:
„Nemeckí biskupi 23. januára smernicami k ‚Amoris Laetitia‘ prezentovali individuálne rozhodnutie vo svedomí ako kritérium pripustenia ku svätému prijímaniu znovu zosobášených rozvedených. To pripomína vyhlásenie biskupov ‚Königsteiner Erklärung‘ k regulácii počatia po pápežskom dokumente ‚Humanae vitae‘. Jasný poukaz, že svedomie sa musí riadiť náukou Cirkvi, by odstránil mnohé neistoty,“ uviedlo fórum.
Vzdanie sa sviatostí u týchto rozvedených môže byť nepochybne bolestné. „V situácii katolíckej cirkvi v Nemecku je ťažké, sprostredkovať takého odriekanie sa sviatostí, pretože kríž a Ježišova veta ‚Kto ma chce nasledovať, nech denne vezme na seba svoj kríž a nasleduje ma‘ ( Mt.16,24) sa z katechézy vyraďuje. Ak toto jadro Ježišovho posolstva v kázni a katechéze nedostane znova jemu prislúchajúce miesto, možno sprostredkovať už iba blahovoľné kresťanstvo.“ –zg-

Modlitba zvyšuje šancu na dlhší život

Frankfurt, 5.2.2017 (kath.net) 020 172 – Kto často navštevuje bohoslužby a kto sa pravidelne modlí, má väčšiu šancu na dlhší život. Poukázal na to rabín z nemeckého Frankfurtu Julian Chaim Soussan v príspevku pre „Jüdische Allgemeine“. Opiera sa pritom o štúdiu „Harvard School of Public Health“ v Bostone. U takýchto veriacich je menšia pravdepodobnosť ochorieť na rôzne choroby ako u neveriacej skupiny ľudí. V štúdii, ktorú predstavili lekárske noviny „Ärzte Zeitung“, skúmali ženy vyše 16 rokov a ich úmrtnosť sa sledovala v pomere k ich návštevám bohoslužieb. Výsledkom bolo: ženy, ktoré na bohoslužby nechodili, mali najvyššiu úmrtnosť (1,8 prípadov úmrtia na 100 rokov). U žien, ktoré raz alebo viackrát týždenne išli do chrámu, bola úmrtnosť zredukovaná o 45 percent. Rabín Soussan citoval poznámku z novín: „Pravidelné návštevy bohoslužieb ako sa zdá, Boh odmeňuje dodatočnými rokmi života.“
Frankfurtský rabín uviedol aj ďalšie štúdie, medzi nimi aj izraelsko-americkú štúdiu z r. 2012, ktorá dokazuje, že pravidelná modlitba môže znížiť riziko ochorenia na Alzheimerovu chorobu až o 50 percent. –zg-

‘Prichádzam neveriacim hlásať Alahovo posolstvo’

Moslim farárovi: „Preklínam teba aj tvoje náboženstvo!“

Schnaittach, 4.2.2017 (kath.net) 020 171 – „Prichádzam v mene proroka, aby som neveriacim hlásal Alahovo posolstvo.“ Týmito slovami prerušil muž v nemeckom Schnaittachu pohrebný príhovor farára. Informoval o tom magazín „Welt“. Farár Wilfried Römischer sa pokúšal narušiteľovi mierne dohovoriť a ponúkol mu rozhovor po pohrebe. Na to sa muž posadil do zadnej lavice kostola a začal prednášať arabské verše. „Predpokladám, že to boli súry z Koránu“, povedal farár. Muž opustil kostol, až keď evanjelický farár požiadal pracovníčku pohrebného ústavu, aby zavolala na políciu.
Zo západného Balkánu pochádzajúceho 33-ročného moslima neskôr polícia zadržala. Vyšetruje ho pre rušenie výkonu náboženstva a rušenie pohrebného obradu. Zatiaľ nie sú poukazy na to, že by muž patril k islamistom. V Nemecku žije už mnoho rokov a bol viackrát zadržaný pre ublíženie na tele a majetkovým prečinom.
Farár Römer zdôraznil, že muž nepoužil fyzické násilie a nedošlo ani k potýčke, no zdôraznil: „V pohrebnom obrade, kde sa ľudia lúčia s milovaným človekom, je však takéto narušenie veľmi traumatickou záležitosťou, jednoducho nie je možné, aby niekto zneužil takúto situáciu. Je však možné, že muž si vôbec nevšimol, že sa dostal na pohreb,“ predpokladal farár. Farský zbor v Schnaittachu je členom Evanjelickej luteránskej cirkvi Bavorska.
Drastickejšie však prezentoval incident „Nordbayern“ – internetový portál novín „Nürnberger Nachrichten“. Podľa neho 33-ročný muž povedal farárovi podľa jeho svedectva:
„Preklínam teba aj tvoje náboženstvo. Zostal asi tri metre pred mnou stáť a potom moslim vyhlásil: Vy, neveriaci! Ja tu mám čo povedať, čo musia všetci počuť.“
Farárovi sa potom podarilo vsunúť sa medzi mikrofón a narušiteľa. Farár hodnotil incident ako „absolútne prekročenie medzí“. „Tento spôsob prístupu nehľadá dialóg, chce iba vyhlasovať to svoje,“ konštatoval farár Römer. –zg-

Pápež menoval poverenca pre maltézskych rytierov

Vatikán, 4.2.2017 (kath.net/KAP) 020 170 – Po kon¬flikte medzi Vatikánom a maltézskymi rytiermi pápež menoval mimoriadneho poverenca pre rád. Post zveril vatikánskemu sekretárovi pre vnútorné záležitosti a tým bol doteraz arcibiskup Giovanni Angelo Bec¬ciu, ako oznámil Vatikán 4. februára. ¬Becciu má napomáhať zmierenie medzi členmi rádu, ako píše pápež v liste Becciovi. Súčasne poveril talianskeho arcibiskupa „duchovnou a morálnou obnovou“ Rádu maltézskych rytierov. To platí zvlášť pre členov, ktorí sľúbili chudobu, čistotu a poslušnosť, ako uviedol pápež.
František v liste zdôrazňuje, že ¬Becciu je jeho „jediným hovorcom“ v záležitostiach medzi Vatikánom a rádom. Má zostať v úrade až do voľby nového veľmajstra rádu. Tá sa má konať do troch mesiacov.
To, že pápež nasadí takéhoto krízového manažéra sa vyskytuje iba v závažných prípadoch.
Becciu má okrem toho z vôle pápeža prepracovať ústavu rádu a pripraviť voľby nového veľmajstra. František arcibiskupa zvlášť zaväzuje k „úzkej spolupráci“ s prechodným predstaveným rádu, Rakúšanom Ludwigom Hoffmannom v¬on Rumersteinom. –zg-

Trump ďakuje katolíckym školám USA

Washington D.C., 4.2.2014 (kath.net) 020 169 – Nový americký prezident Donald Trump sa poďakoval katolíckym školám v USA. Oznámil to Biely dom 3. februára v tlačovom vyhlásení. Pri príležitosti „Národného týždňa katolíckych škôl“ prezident „vyjadril zo srdca vychádzajúce uznanie všetkým oddaným katolíckym rektorom, učiteľom, kňazom a podporným organizáciám, lebo neúnavne pracujú na tom, aby budovali a udržiavali kvalitné katolícke školy v celých USA“.
Trump ďalej vyhlásil, že „si veľmi cení aj mnohé možnosti, akými katolícke školy svojim dvom miliónom žiakov, ktorí denne vstupujú do ich priestorov, sprostredkujú zbožnosť a múdrosť“. „Blahoželám k tomuto veľkolepému dielu, ktoré školy vybudovali, aby mládež nášho národa deň čo deň vzdelávali. Ich trvalé úsilie je životne dôležité pre náš úspech a rozkvet našej krajiny.“ –zg-

Biskupi USA: Kritika, že Trump neodvoláva gender

Washington D.C., 3.2.2017 (kath.net) 020 168 – Za Biskupskú konferenciu USA vyjadrili dvaja biskupi hlboké sklamanie, že nový prezident Donald Trump rozhodol, že exekutívne nariadenie svojho predchodcu Baracka Obamu proti diskriminácii pre sexuálnu orientáciu a identitu podľa genderu zachová. Uviedla to BK USA v tlačovom vyhlásení. Arcibiskup Charles Chaput z Filadelfie a arcibiskup William Lori z Baltimore, obaja predsedovia komisií pri BK USA (pre laikov a manželstvo a pre náboženskú slobodu), v spoločnom vyhlásení uviedli, že Trumpovo rozhodnutie „vyvoláva starosti a je sklamaním“. Arcibiskupi vyhlásili, že Obamovo nariadenie „Executive Order“ má „obrovské nedostatky“, ako sa to už uviedlo v r. 2104 vo vyhlásení.
„Cirkev síce rozhodne odporuje všetkej nespravodlivej diskriminácii a my musíme pokračovať v budovaní spravodlivosti a férovosti v zamestnaní. No exekutívne nariadenie 13672 skôr problémy rozmnožuje, ako by ich riešilo. Zatiaľ čo sa pokúša riešiť prípady diskriminácie, prináša nové formy diskriminácie veriacich. Nie je riešením toto nariadenie zachovať. Dúfame, že vláda bude otvorená pre pokračovanie rozhovorov, aby sa našli cesty ako napomáhať spravodlivosť a rešpektovať slobodu svedomia všetkých ľudí.“ –zg-

Arcibiskup: „Kresťania oslavovali, keď Trump zvíťazil“

Irak, 3.2.2017 (kath.net) 020 167 – „Kresťania oslavovali, keď Trump zvíťazil vo voľbách.“ Z Iraku prišla pre amerického prezidenta podpora. Arcibiskup Bašar Warda z Erbilu v interview pre „Crux“ oznámil, že kresťania v Iraku voľbou Trumpa majú nádej, že už nebudú zanedbávaní. Arcibiskup povedal, že dokáže úplne pochopiť Trumpov príkaz rovnako, ako že chce odvrátiť teror od USA. Želal by si však, aby sa okrem kresťanov prednostne chránili aj iné obete IS.
„Podporujem to. Niektorí ľudia rýchlo pritom zabúdajú, že Európa sa pokúsila znížiť vlnu utečencov. EÚ urobila to najlepšie čo mohla, aby zadržala utečencov v Turecku a Turecku za to aj zaplatila. Očividne si v čase terorizmu ľudia robia starosti o to, kto vstupuje do ich krajiny a to je pochopiteľné.“ Katolícka cirkev je však vždy na strane imigrantov nezávisle od viery a pôvodu. „Sú to veľmi zložité časy v brutálnej dobe. Skutočnou otázkou je, čo je povinnosťou celého svetového spoločenstva, nielen USA, voči nevinným obetiam tejto brutality.“ Arcibiskup sa obáva, že touto diskusiou v médiách sa úplne zabúda na tých, ktorí chcú vo svojej krajine naďalej žiť.
Arcibiskup Warda potom kritizoval protesty proti Trumpovi kvôli jeho zákazu. „Divím sa, kde boli všetky tieto protesty, keď IS vraždil kresťanov, jezídov a iné menšiny v Iraku.“ Vtedy neboli nijaké protesty, keď z jeho arcibiskupstva museli ujsť desaťtisíce kresťanov. Nebola nijaká finančná podpora od vtedajšej americkej vlády, ani z OSN. Arcibiskup kritizuje aj médiami šírenú falošnú správu, že je to „muslim-ban“ (zákaz pre moslimov). To prináša pre kresťanov ešte väčšie riziko.
Warda kritizoval aj ľudí na Západe, „ktorí si žijú v príjemnej situácii“ a vážne si myslia, že kresťanské spoločenstvá, ktorým hrozí úplne vymiznutie, by nemali dostať mimoriadnu pomoc“. Preto veľmi oceňuje, že sa americká vláda usiluje prednostne chrániť najviac utláčaných ľudí. „U nás sa stali obeťami IS mnohé tisíce kresťanov. Mnohí stratili domov, ale aj nádej. Títo ľudia stratili všetko na tejto zemi, čo mali, okrem viery v Ježiša Krista.“ Preto dokáže pochopiť, že mnohí chcú tiež odísť. –zg-

„Bratstvo katolíckeho kléru“ žiada objasnenie ‚dubia’

Chicago, 3.2.2017 (kath.net/jg) 020 166 – „Confraternities of Catholic Clergy“, bratstvo vyše 1000 kňazov a diakonov vo Veľkej Británii, Írsku, Austrálie a USA vo vyhlásení žiadalo odpovede na päť bodov „dubia“ k apoštolskej exhortácii „Amoris laetitia“. Informovalo o tom internetové vydanie Catholic Herald.
Objasnenie otázok postavených kardinálmi (Brandmüller, Meisner, Caffarro a Burke) je naliehavo nutné „aby sa skorigovalo zneužívanie apoštolskej exhortácie, ktorá podkopáva svätú Tradíciu Cirkvi“. V nebezpečenstve je jednota Cirkvi ako aj spása duší pre rôzne čiastočne si odporujúce výklady exhortácie. Duchovní preto štyrom kardinálom výslovne ďakujú za ich prosbu Františkovi o objasnenie dokumentu.
Pastoračné sprevádzanie ľudí v „zložitých situáciách“ je podstatná úloha. Tá sa uľahčí, ak Cirkev bude svoju náuku prezentovať „odvážne a jasne“, ako sa uvádza vo vyhlásení kňazov. Musí byť jasné, že pastorácia sa musí riadiť náukou. To platí aj v tom, že nikto, kto žije v sexuálnom vzťahu s osobou, s ktorou neuzavrel sviatostný sobáš, nebude pripustený ku svätému prijímaniu, ako sa uvádza vo vyhlásení. –zg-

Turecko vyšetruje návštevu Gülena vo Vatikáne

Vatikán-Ankara 2.2.2017 (kath.net/KAP) 020 165 – Pri vyšetrovaní pokusu o puč v Turecku ide očividne dokonca aj o stretnutie kazateľa Fethullaha Gülena s pápežom Jánom Pavlom II. (1978-2005). Pápež prijal Gülena vo Vatikáne 9. februára 1998. Podľa správy vatikánskej tlačovej služby Fides vyšetrovacia komisia tureckého parlamentu sa v týchto dňoch zaoberá touto návštevou. Turecký prezident Recep T. Erdogan robí hnutie tohto kazateľa zodpovedným za puč.
Ministerstvo v Ankare poskytlo komisii rozsiahle informácie o spomínanom stretnutí, pri ktorom sa Ján Pavol II. rozprával s Gülenom 30 minút. Gülen priniesol pápežovi aj pozvánku vtedajšieho prezidenta Süleymana Demirela na návštevu Turecka. Podľa Fidesu tieto informácie neobsahovali nijaké tajomstvá.
Turecké médiá v r. 2016 dokonca špekulovali, že moslima Gülena Ján Pavol II. menoval za kardinála „in pectore“ !!! –zg-

Naša príloha
Istanbulská konvencia: ´Gender´ Rady Európy

Winterthur, 6.2.2017 (kath.net) 020 164 – Švajčiarsko podpísalo Istanbulskú konvenciu v septembri 2013. Spolková rada ju v decembri 2016 schválila na postup do parlamentu. Konštatovala, že Švajčiarsko už dnes spĺňa ochranný štandard, ktorý konvencia vyžaduje. Teda konvencia na ochranu žien pred násilím nie je potrebná. No na to, ako sa zdá, táto konvencia prvotne zostavená nebola. Je to oveľa viac plán, ako pod rúškom boja proti násiliu systematický torpédovať občiansku spoločnosť. O tom sa však nehovorí.

Ideologické pojmy
Problematické na konvencii nie sú opatrenia proti násiliu, ale radikálne konštruktivistická predstava pohlavia: pohlavie podľa nej nie je biologická danosť, ale výlučne „spoločensky formované úlohy, spôsoby správania a znaky, ktoré istá spoločnosť považuje za primerané ženám a mužom“ (čl. 3). Istanbulská konvencia je tak prvá medzinárodná dohoda vôbec, ktorá definuje pohlavie celkom v zmysle ideológie gender veľmi explicitne ako iba sociálnu konštrukciu. Realizácia konvencie sa preto vzťahuje na transsexuálov, transvestitov a iné skupiny, ktoré nezodpovedajú spoločenským kategóriám „mužský“, či „ženský“ (čl. 4). Konvencia platí teda aj pre „ženy“, ktoré sa subjektívne za ženy považujú, hoci sú to muži.
Logicky nemá konvencia za základ pojem násilia každodenného chápania, ale pojem z radikálneho feminizmu. Je tu jasná tendencia všetky rozdiely pohlaví vyhlasovať za určujúce spoločenské konštrukcie, čo sa považuje za diskrimináciu a za násilie voči ženám, čo treba odstrániť. Treba teda odstrániť „hlboko v štruktúrach, normách a sociálnych i kultúrnych danostiach zakorenené hodnoty, ktoré formujú spoločnosť a ktoré často udržiava kultúra popierania a mlčania“.

Radikálny kultúrny marxizmus
Naša spoločnosť sa zakladá na dvojpohlavnosti muža a ženy, ktorí sa v tendenčne rozdielnych schopnostiach a sklonoch nádherne doplňujú. No čo tvorí úspech a šťastie veľkej väčšiny, to je týmto ideológom tŕňom v oku. Bez rozlišovania medzi povahou a kultúrno-historickými rozdielmi konvencia privádza paušálne každý rozdiel medzi mužom a ženou do spojenia s nerovným rozložením moci a násilím. Rozdiely správania sa vyhlasujú za sociálne konštrukcie, ktoré mali vyvrieť z podmienok utláčania.
Konvencia sleduje „extrémnu neo-marxistickú ideológiu gender,“ ako právom kritizovali poľskí biskupi v r. 2015. Tento radikálny kultúrny marxizmus sa obracia nielen proti údajne konzervatívnym modelom života a charakterom pohlaví. Je zásadne nezlučiteľný aj s ideou slobodného života v liberálnom právnom štáte. Je totiž dobre podložené, že rozdielne sklony pohlaví sa s rastúcim blahobytom – čo znamená aj viac možností voľby – môžu dokonca zvlášť jasne prejaviť.
Štúdia v rámci Národného výskumného programu „Zrovnoprávnenie pohlaví“ (NFP60, 2013) u 6000 švajčiarskych mladých ukázala, že menej ako 1 percento si volí povolanie netypické pre svoje pohlavie. To, že ideologická prevýchova tento pomer ťažko dokáže zmeniť, ukazuje vzor príkladnej „genderovej“ krajiny – Nórska, ktoré má s 32 percentami nižší podiel žien v študijných smeroch ako prírodné vedy, matematika a informatika ako napríklad Turecko (39 %) či Portugalsko (50 %). Odborníci tieto fakty dávajú do súvisu s vysokou životnou úrovňou v Nórsku, či vo Švajčiarsku, čo zvyšuje možnosti žien. Vo Švajčiarsku je zamestnaných 80 percent žien, no ženy pracujú iba na skrátený úväzok a sú s tým veľmi spokojné. Najmä matky s deťmi do 6 rokov pracujú na pol úväzku. A 27 percent je doma. Podobne aj v Holandsku či Nórsku, zatiaľ čo v Poľsku alebo Portugalsku si to ženy nemôžu dovoliť.

Utópie namiesto faktov a rozpúšťanie rodiny
Kto si myslí, že teraz sme odbočili od násilia voči ženám, mýli sa. Uvedené asymetrie pohlaví sú v očiach autorov Istanbulskej konvencie formami hospodárskeho násilia voči ženám. Delenie práce manželov, ktoré zahrňuje určitú, ale rozhodne želanú – a mimochodom aj vzájomnú – závislosť, sa tak vyhlasuje za jav štrukturálneho násilia voči ženám. A žiada sa hospodárska nezávislosť ženy skrze o. i. „napomáhanie zlučiteľnosti povolania a rodiny“ čl. 12,6). De facto to znamená postupné rozpúšťanie rodiny: Namiesto závislosti od manželského partnera nastupuje závislosť od štátu, ktorý zdvojnásobuje svoje daňové príjmy a za to preberá výchovu detí. Také plány si dali do politickej agendy pred 100 rokmi po prvý raz boľševici! No občianskou vojnou a zlým hospodárením schudobnený sovietsky štát nebol schopný zaručiť dostatok materských škôl a jaslí. Leo Trockij musel v r. 1936 priznať:
„Nepodarilo sa starú rodinu zobrať útokom. (…) Rodinu nemožno proste zrušiť, treba ju nahradiť niečím iným. Skutočné oslobodenie ženy sa nedá uskutočniť na základe všeobecného nedostatku.“
No čo sa nepodarilo komunistom, o to usiluje západný kultúrny marxizmus za podstatne priaznivejších podmienok. Revolučná devíza zostala rovnaká: Podmienky produkcie sú podmienky pohlaví. Triedny boj je boj pohlaví!
Aj malý podiel žien vo vedúcich pozíciách, ktorý chce švajčiarske ministerstvo spravodlivosti odstrániť kvótami diskriminujúcimi mužov, vyplýva očividne z úplne rozdielnych priorít, ako majú muži a ženy pre život. Kto za tým vidí iba diskrimináciu a útlak, odrieka mužom a ženám schopnosť slobodného rozhodnutia. Manipulačne sa mieša hlboko do súkromia ľudí a rodín, aby údajné podmienky útlaku nahradil inými podmienkami. Prečo by tie mali byť menej utláčajúce iba preto, že sledujú utópiu totálnej rovnosti pohlaví, zostáva navždy hádankou ideológie gender.

Prevýchova spoločnosti
Fakty ideológov všetkých čias ešte nikdy nezaujímali. Nie je to ani potrebné. Pretože ak sa identita človeka vyčerpáva v tom, že je produktom svojho socio-ekonomického prostredia, také niečo ako objektívne znalosti o človeku, ktorými sa má dobrá politika orientovať, nemôže vôbec existovať. Namiesto faktov nastupuje utópia, ktorá sa presadzuje nátlakom a obmedzovaním slobody s rozsiahlym sociálnym riadením. A Istanbulská konvencia ide bez okľúk priamo týmto smerom. Na prevenciu násilia uvádza také opatrenia, „aby dosiahla zmeny sociálnych a kultúrnych modelov správania žien a mužov s cieľom odstrániť predsudky, zvyky, tradície a všetko ostatné, ktoré spočívajú na predstave podriadenosti ženy, alebo na prisudzovaní úloh ženám a mužom“ (čl. 12). Pravidelné „kampane a programy budovania sebavedomia na všetkých úrovniach“ majú slúžiť na zlepšenie „vedomia a chápania rozdielnych foriem … násilia v širokej verejnosti (čl. 13). Podľa čl. 14 treba „zrušenie rozdelenia úloh“ prijať aj „do oficiálnych učebných plánov na všetkých úrovniach vzdelávacieho systému“.
Článok 12,4 zdôrazňuje, že mužov a chlapcov treba učiť aktívnemu predchádzaniu násilia voči ženám. Tu uvádza spolková rada „dialóg pohlaví“, na ktorý sa švajčiarske organizácie pravidelne stretávajú. Čo dobre znie, ukazuje sa pri bližšom pohľade ako ideologické partnerstvo štátu a vedúcich mimovládnych organizácií. Podriaďujú si stále viac aj mužov. Každý muž, ktorý si neprisvojí nenávisť priekopníčky genderu Simone de Beauvoir („nerodím sa ako žena, ale ženou ma robia“) podľa portálu „männer.ch“ je spoluvinníkom štrukturálneho útlaku žien! …

Špirála mlčania
Úplne odhliadnuc od prevencie násilia je aj otázne, prečo konvencia zaväzuje štáty k boju proti násiliu voči ženám. Možné rozšírenie na iné skupiny, napr. mužov, sa ponecháva na dobrovoľnosti. To jasne kontrastuje s veľkým násilím voči mužom, čo je rovnako tabu, ako násilie proti ženám. V švajčiarskej verejnosti je dokonca viac obetí násilia medzi mužmi. A muži zažívajú aj „každú formu násilia v partnerstve, pričom prevažuje psychické násilie partnerky“. …
Toto deštruktívne myslenie, ktoré sa presadilo už v mnohých organizáciách a na početných štátnych miestach, má teraz Istanbulskou konvenciou dostať medzinárodnú legitimitu! Ideológia gender, ktorá nohami šliape po našom zdravom rozume a našej slobode, stále viac určuje našu spoločnosť a náš súkromný život. A napriek tomu sa už vo veľkej miere stalo tabu o tom otvorene diskutovať a namietať: 75 z 84 partnerov (kantóny, strany a organizácie) túto radikálnu agendu jednoducho prijalo. Iba tri hlasy kritizovali konvenciu ako ideologickú. Čo tu zlyhalo???

Autor študoval filozofiu a sociológiu a pôsobí v nadácii „Budúcnosť CH“ – „Zukunft CH: www.zukunft-ch.ch

* * * * * * *

K Duchu Svätému: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.
Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *