Život Cirkvi vo svete 4 * 2014

Obsah

 

Pápež ako superman záhadne zmizol

Meisner: Väčšina nesmie byť konečnou normou politiky

Satan, hriech a sociológia

Rusko chce chrániť deti pre ranou sexualizáciou

Talianska polícia našla ampulku od ukradnutej relikvie krvi

Ukrajina: Kresťanské cirkvi sa usilujú zasadzovať za práva ľudu

Vatikán: Článok o Františkovi v magazíne v USA príliš povrchný

Pamätné mince k svätorečeniu Jána Pavla II. a Jána XXIII.

Pápež: Poskytnite viac priestoru ženám v Cirkvi

Nemecko: Pápežský portrétista tvorí dielo pre deň katolíkov

Kňazi v Írsku: Minister školstva podkopáva náboženstvo

Turecko: Objav možného miesta konania Nicejského koncilu

‚Chorý a hlúpy pohľad na psychológiu človeka’

Kardinál Schönborn o situácii rakúskej cirkvi

Mexiko: Pri nehode zomrelo sedem rehoľníčok

Diskriminácia kresťanov aj v západnej Európe

Kardinál Dolan: My nevedieme vojnu proti ženám

Neapol: Sicílska kráľovná blahorečená

Rakúsko: V istých dotazníkoch je protiklad náuky Cirkvi

Ukrajinský biskup sa obáva nového násilia

Francúzsky prímas: Zákon o potrate smeruje k eugenike

Páter Lombardi: Pápež píše encykliku o ekológii

Po návšteve Hollanda: Vatikán vidí ochotu k dialógu

Benátky: Byzantská Mariánska ikona Nikopeia

Poľsko: Ateista nedostane odškodné za pomazanie chorých

 

Pápež ako superman záhadne zmizol
Rím, 30.1.2014 (kath.net/KNA) 016 706 – Grafitti s pápežom Františkom ako supermanom v Ríme zmizlo. Obraz na rohu ulice neďaleko Vatikánu, ktorý sa objavil počiatkom týždňa a znázorňoval žiariaceho pápeža v lete s natiahnutou rukou s päsťou, neznámy v noci na štvrtok pretreli hrdzavočervenou farbou okolitej fasády, ako informoval vatikánsky žurnalista Giovanni Tridente s fotografiou na twitteri. «Teraz sa bavíme dohadmi a temnými záhadami o jeho odstránení», napísal Tridente.

Pápežská rada pre spoločenské oznamovacie prostriedky v utorok tiež rozšírila na twitteri obrázok super-pápeža. «Zdieľame s vami graffiti, ktoré sa objavilo na jednej stene v Ríme v blízkosti Vatikánu», napísala vatikánska rada.

Podľa rešerší talianskych internetových novín «Blitz Quotidiano» pochádza umelecké dielo signované «Maupal» od maliara a pouličného umelca Maura Pallottu. Na túto myšlienku prišiel, keď listoval v komikse so super hrdinami a náhodou pritom bežal v televízii príspevok s pápežom Františkom. Následne nakreslil svojho pápeža s jeho „super silami“, ktoré «ako jediný vodca na svete zasadzuje, aby robil dobro», ako vyhlásil Pallotta.

Ani «ľudské rysy» hlavy Cirkvi si neodpustil: K tomu patria zošliapané čierne topánky, stará aktovka a šál s farbami San Lorenzo v Buenos Aires, obľúbeného futbalového klubu pápeža Františka.

Obraz zhotovil Pallotta na papier a nalepil ho na stenu domu na rohu Borgo Pio/Via Plauto. «Je to ekologické a odstrániteľné graffiti, to by som chcel zdôrazniť», povedal Pallotta pre noviny. –zg-

 

Meisner: Väčšina nesmie byť konečnou normou politiky

 

Berlín, 30.1.2014 (kath.net/KNA) 016 705 – Odchádzajúci kolínsky kardinál Joachim Meisner varuje pred tým, aby väčšinový názor spoločnosti sa urobil jedným prameňom politických rozhodnutí. Ako «konečná norma» rozhodovania politika vo svedomí nesmie byť prevládajúca diskusia alebo najviac rozšírený názor, povedal kardinál Meisner v stredu poslancom v parlamente v Berlíne. Vlastný úsudok treba oveľa viac posudzovať z hľadiska Božieho Desatora a skutočnosti stvorenia. Kardinál Meisner mal príhovor na stretnutí Kruhu kardinála Höffnera, diskusnej platformy katolíckych poslancov zo strán kresťanských únií.

Kolínsky arcibiskup súčasne prejavil pochopenie pre ťažkosti života politika. Povedal, že môže byť trpkou skúsenosťou, keď politik so svojím presvedčením nenájde väčšinu v parlamentnom procese. «Máte veľkú zodpovednosť a ja vám ju nezávidím,» povedal 80-ročný kardinál, ktorý na budúci týždeň opustí svoj úrad. Poukázal však aj na – podľa jeho názoru -nesprávne chápaný pojem svedomia. „Rozhodnutím vo svedomí sa nedá všetko ospravedlniť,“ povedal kardinál Meisner a zdôraznil: „Svedomie musí oveľa viac nasledovať už dané normy. Bez normy by sa svedomie stalo nástrojom svojvôle.“

Kruh kardinála Höffnera sa zišiel po prvý raz v novom legislatívnom období. Novým predsedom tohto neformálneho grémia je poslanec z regiónu Münster, Karl Schiewerling (CDU). Vo funkcii nahradil Hermanna Kuesa (CDU), ktorý odišiel z parlamentu. –zg-

 

Satan, hriech a sociológia

 

Milford, 30.1.2014 (kath.net/jg) 016 704 – Mnohým katolíkom by urobilo dobre, keby si nanovo uvedomili realitu diabla, píše americká profesorka sociológie a spisovateľka Anne Hendershottová na blogu v Catholic World Report.

Už v r. 1950 kresťanský spisovateľ T.S. Eliot konštatoval, že ľudia stratili vedomie hriechu. To sa nahradilo „kultúrou terapie“, píše Hendershottová. Kto príliš veľa pil, bral drogy alebo sa správal bezohľadne sa považoval za obeť choroby, nad ktorou mal málo kontroly, alebo žiadnu.

Táto „mentalita terapie“ prenikla aj do Cirkvi, ako uvádza autorka blogu ďalej. Na miesto „kresťanského“ človeka, ktorý si bol vedomí svojej hriešnosti a potreby vykúpenia, nastúpil „psychologický človek“, ktorý oboje odmieta. Odvrhnutím hriechu sa dostal do zabudnutia aj pôvodca zlého, diabol.

V kázňach pápeža Františka sa tieto témy stále znova vynárajú, ako uvádza Hendershottová. Najlepším trikom diabla je, že svoju vlastnú existenciu bagatelizuje. To sa mu v západných sekularizovaných spoločnostiach vynikajúco darí. Časté poukazy pápeža na realitu diabla a hriechu túto klamlivú ilúziu odkrývajú.  –zg-

 

Rusko chce chrániť deti pre ranou sexualizáciou

 

Moskva, 30.1.2014 (kath.net/jg) 016 703 – Rusko chce deti a mládež chrániť pred ranou sexualizáciou. Doterajšia legislatíva z r. 2013 obsahuje iba ochranu mládeže pred „homosexuálnou propagandou“. Informoval o tom Nemecko-turecký portál s odvolaním sa na ruské médiá.

Do ruskej štátnej Dumy predniesli návrh zákona tri strany. Podľa neho má byť trestná raná sexualizácia detí médiami a za deti zodpovednými osobami. Jednostranné prezentácie s dôrazom na sexuálne vzťahy každého druhu sa majú ako „propaganda“ trestať vysokými pokutami.

V ostatnom čase sa konštatuje rast sexuálnej aktivity u mladistvých. Vek prvých sexuálnych kontaktov sa znižuje. Počet tehotenstiev mladistvých dievčat rastie. Za tento vývoj sú zodpovedné predovšetkým médiá, videá a internet, ako píšu autori návrhu zákona vo vyhlásení. Za porušenie tohto zákona hrozí médiám preto nielen vysoká pokuta, ale aj ich zatvorenie na tri mesiace.

Návrh zákona podala strana „Jednotné Rusko“, ktorej členom je aj prezident Putin, komunistická strana a liberálnodemokratická strana. –zg-

 

Talianska polícia našla ampulku od ukradnutej relikvie krvi

 

Rím, 30.1.2014 (RV, KAP) 016 702 – Talianska polícia našla ampulku od ukradnutej relikvie krvi pápeža Jána Pavla II. a zatkla dvoch podozrivých. Po vlastnej relikvii – krvou nasiaknutom kúsku látky z odevu, ktorý mal na sebe pápež Ján Pavol II. počas pokusu o atentát v roku 1980 na Námestí sv. Petra, sa však naďalej pátra, ako informovali talianske médiá vo štvrtok. Na celom svete existujú len tri takéto ampulky

Z krádeže sú podozriví dvaja 23- a 24-roční narkomani. Tretieho podozrivého ešte hľadajú. Polícia pátra vo veľkom nasadení.

Relikviu krvi, ktorej ampulku našli v provincii L’Aquila, ukradli v sobotu v kostole v Abruzzoch v obci San Pietro della Ienca v talianskom národnom parku Gran Sasso. Je to dar bývalého súkromného sekretára pápeža Jána Pavla II. (1978-2005), dnešného krakovského kardinála Stanislava Dziwisza.

Arcibiskup Aquily Mons. Giuseppe Petrocchi svätokrádež odsúdil a vyjadril dôveru v prácu talianskych vyšetrovacích orgánov a karabinierov, ktorí  po páchateľoch pátrali za pomoci cvičných psov. Prípadom sa v súčasnosti zaoberá aj prokuratúra v meste Aquila.

„Spolu s najostrejším odsúdením tejto zbabelej krádeže a svätokrádeže vo mne rastie nádej, že vzácnu relikviu čoskoro objavia a vrátia k nábožnému uctievaniu zo strany našich ľudí a všetkých pútnikov,“ uviedol arcibiskup vo vyhlásení. Páchateľom trestného činu adresoval výzvu, aby „sa otvorili svetlu evanjelia“ a čo najskôr vrátili aquilskej cirkvi relikviu ich ochrancu, ktorý bude v apríli tohto roka vyhlásený za svätého.

Počiatočná téza, že čin spáchali satanisti, sa zrejme nepotvrdila.  Očividne tu ide o krádež na objednávku. –mf–, –zg-

Obr.: Socha bl. Jána Pavla II. pred horskou svätyňou v San Pietro della Ienca

 

Ukrajina: Kresťanské cirkvi sa usilujú zasadzovať za práva ľudu

 

Ukrajina sa nachádza v kríze. Kam povedú násilnosti medzi opozíciou a vládou? Berthold Pelster (Kirche in Not) v interview Evy-Márie Vogelovej

 

Mníchov, 29.1.2014 (kath.net/KIN) 016 701 – Ukrajina sa nachádza v hlbokej kríze. Nikto sa neodváži povedať, kam násilnosti medzi opozíciou a vládou ešte povedú. Dôležitý zmierňujúci vplyv by tu mali mať ukrajinské cirkvi. Berthold Pelster, odborník na ľudské práva medzinárodnej nemeckej nadácie „Kirche in Not“, vysvetľuje rôzne cirkevné prúdy a ich postoj k tejto kríze. Rozhovor pripravila Eva-Maria Vogelová.

Kirche in Not: Pán Pelster, ako sa javí vzťah gréckokatolíckej a  pravoslávnej cirkvi počas súčasných politických nepokojov?
Berthold Pelster:
Na rozdiel od „Oranžovej revolúcie“ v roku 2004 rôzne cirkvi na Ukrajine sa usilujú hovoriť jedným hlasom a zasadzovať sa za legitímne práva ľudu. A robia to spoločne aj s inými náboženskými spoločenstvami.  „Celoukrajinská rada cirkví a náboženských organizácií na Ukrajine“ sa koncom septembra 2013 vo výzve k ukrajinskému ľudu vyslovila za užšie spojenie Ukrajiny s európskymi štátmi. Rozdelenie medzi katolíckou a pravoslávnou cirkvou ako aj rozkoly v rámci pravoslávnej cirkvi sa teda v záujme tohto politického postoja na chvíľu odložili. Počas demonštrácií v Kyjeve cirkvi na Námestí Majdan si zasa nanovo uvedomili svoju spoločenskú zodpovednosť na Ukrajine. A pri zasadzovaní sa za základné občianske práva rôzne kresťanské vyznania znova našli cestu k sebe a vnímali novú blízkosť a spoločný postup.

Kirche in Not: Aké problémy spôsoboval vzťah medzi gréckokatolíckou a pravoslávnou cirkvou v minulosti?
Pelster:
Situácia je veľmi zložitá. Pravoslávna cirkev je rozdelená. Väčšina pravoslávnych veriacich patrí do Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Moskovského patriarchátu (UOK-MP). Po rozpade ZSSR na Ukrajine v r. 1991 založili ešte vlastnú Pravoslávnu cirkev Kyjevského patriarchátu (UOK-KP). Okrem toho je tu Ukrajinská autokefálna pravoslávna cirkev (UAOK). Tieto dve však medzinárodné pravoslávne spoločenstvo neuznáva – sú nekánonické. Spory sa vedú o to, kto veriacich právoplatne zastupuje a ide aj o majetky.

Ďalšie rozdelenie je tu pre existenciu Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi (UGKK), ktorá má síce rovnakú byzantskú tradíciu, ale je v spoločenstve s pápežom v Ríme. Táto cirkev vznikla v r. 1596, no v r. 1946 ju sovieti rozpustili a nútene spojili s Moskovským patriarchátom. Veľká časť veriacich to odmietla a vytvorila podzemnú cirkev. V r. 1989 UGKK bola znova povolená. Budovanie jej štruktúr však viedlo k prudkým sporom s pravoslávnymi o kostoly a iné majetky, ktoré sovieti pri jej zrušení odovzdali pravoslávnym. Tieto spory trvajú dodnes. Aj reštitúcie postupujú len veľmi pomaly, lebo majetky stále využíva štát, alebo sú v súkromných rukách. A často si budovy nárokujú viaceré vyznania.

Kirche in Not: Sú napriek tejto situácii aj pokroky v zbližovaní cirkví?
Pelster:
Silný rozkol cirkvi na Ukrajine je stav, ktorý takto nesmie zostať. Ekumenická vízia spočíva v tom, že sa dnes oddelené časti starej kyjevskej cirkvi ešte z čias kyjevského veľkniežaťa Vladimíra, ktorý sa v r. 988 spolu s ľuďom dal pokrstiť, znova spoja. Cestu k tomu však cirkvi vidia veľmi odlišne. Podľa UOK-MP by sa museli obe nekánonické pravoslávne cirkvi pripojiť k Moskve. UOK-KP a UAOK však usilujú o samostatný Kyjevský patriarchát. Odvolávajú sa na prvé storočia ukrajinskej cirkvi, keď bola kyjevská cirkev samostatná a pod jurisdikciou Ekumenického patriarchátu Konštantínopolu.  Založenie Gréckokatolíckej cirkvi v r. 1596 bol pokus prekonať rozkol s Rímom, no viedol k novému rozdeleniu na Ukrajine. Je tu teda veľa cirkevných centier a množstvo protikladných záujmov. To robí situáciu mimoriadne zložitú. Preto bude cesta zmierenia dlhá a namáhavá s mnohými malými krokmi a veľkou trpezlivosťou. Podľa obrazu, ktorý často používal Ján Pavol II., musia sa cirkvi naučiť dýchať dvomi stranami pľúc západnou a východnou. Intenzívnym teologickým vzdelávaním na vysokej úrovni sa musia katolícki a pravoslávni duchovní naučiť nechápať obe tradície ako protichodné, ale ako navzájom sa doplňujúce. Budovaním teologických vysokých škôl sa robia prvé kroky. A sú tu aj intenzívne ekumenické rozhovory. Napriek tomu to bude ešte dlhá cesta.

Kirche in Not: Vráťme sa k aktuálnej situácii. Ako reaguje štát na aktivity  cirkvi na Majdane?

Pelster: Niekoľko dní po eskalácii štátneho násilia proti demonštrantom v noci z 30. novembra na 1. december 2013 sa na Ukrajinskej katolíckej univerzite v Ľvove objavili policajti a žiadali zoznam študentov, ktorí sa zúčastnili protestov na Majdane v Kyjeve. Niektorým študentom polícia aj súkromne zavolala. Veľarcibiskup Svjatoslav Ševčuk, hlava Gréckokatolíckej cirkvi, protestoval u prezidenta Janukoviča proti pokusom o zastrašovanie zo strany štátu a žiadal vládu, aby od takýchto metód upustila.

Kirche in Not: Zostalo to iba pri tom jednom incidente?

Pelster: Nielen katolíckych študentov zastrašovali, ale aj vedenie cirkvi, ako napríklad vo forme listu ministerstva kultúry v januári vedeniu Gréckokatolíckej cirkvi UGKK. Obviňovali ho v ňom, že pastoračné pôsobenie na Majdane zneužíva na politické účely. To je vraj porušenie zákona o náboženstve, takže treba zvážiť, či má štát cirkvi zakázať určité činnosti. Veľarcibiskup Ševčuk v priamom rozhovore s ministrom kultúry postup cirkvi bránil a povedal, že duchovní chcú byť blízko ľuďom. Mnohí duchovní sa odvolávajú na pápeža Františka, ktorí kňazov vyzval, aby vyšli k ľuďom, pretože kňaz má poznať pach svojich oviec.
Kirche in Not: Ako posudzujete správanie ukrajinskej vlády vzhľadom na základné demokratické práva?
Pelster:
Právo na vyjadrenie názoru a zhromažďovanie sú základné občianske práva zaručené ukrajinskou ústavou. Vláda ich porušuje, pretože pokojné demonštrácie potláča a rozháňa obuškami. Pred niekoľkými dňami vydali nové zákony obmedzujúce slobodu tlače a zhromažďovania …

Kirche in Not: Akými projektami pomáha „Kirche in Not“?
Pelster:
Ukrajina je pre „Kirche in Not“ už dlho jednou z krajín priorít. Už v čase podzemnej cirkvi jej pomáhala aj v najťažších podmienkach. Teraz pomáha budovať jej štruktúry a financovala stavbu seminára v Ľvove, ktorý má 200 študentov a je najväčším na Ukrajine. Dodnes je výchova kňazov a rehoľníkov našou dôležitou úlohou, ktorú napomáhame aj štipendiami. Najprominentnejším takýmto štipendistom je veľarcibiskup Svjatoslav Ševčuk, ktorý vďaka tomu mohol promovať v Ríme a vrátil sa domov s doktorátom  katolíckej teológie. –zg-

 

Vatikán: Článok o Františkovi v magazíne v USA príliš povrchný

 

Vatikán, 29.1.2014 (kath.net/KNA) 016 700 – Vatikánsky hovorca  Federico Lombardi kritizoval článok v americkom hudobnom magazíne «Rolling Stone» s titulným obrázkom pápeža Františka ako «povrchný».

„Aby mohol vyzdvihnúť to pozitívne nového pápeža, autor si myslel, že musí zvlášť zhodiť pontifikát jeho predchodcu Benedikta XVI.,“ ako povedal Lombardi v stredu. „A to sa stalo s prekvapujúcou surovosťou. Škoda. Tým sa Františkovi nerobí nijaká dobrá služba, pretože on veľmi dobre vie, koľko Cirkev jeho predchodcovi dlží,» povedal. Najnovšie vydanie «Rolling Stone» s Františkom na titulnej strane síce dokazuje pozornosť, ktorú nový pápež v rôznych oblastiach vyvoláva, článok samotný však je na úrovni  «povrchného žurnalizmu».

V reportáži z Ríma sa František prezentuje ako protiklad svojho predchodcu Benedikta XVI. (2005-2013), ktorý podľa názoru autora bol «presvedčený tradicionalista» a ktorého zvolenie v roku 2005 bolo tou najhoršou zo všetkých možností. V protiklade k Benediktovi XVI. má František podľa neho na pláne radikálne zmeny a zvláda populárne vystupovanie na verejnosti podobne ako kedysi  americký prezident Bill Clinton.

František bude prvý pápež s titulným článkom v americkom magazíne «Rolling Stone», ktorý sa dostane do predajní na celom svete 13. februára. –zg-

 

Vatikán: Pamätné mince k svätorečeniu Jána Pavla II. a Jána XXIII.

 

Vatikán, 29.1.2014 (RV) 016 699 – Pri príležitosti svätorečenia pápežov Jána Pavla II. a Jána XXIII., ktoré sa uskutoční 27. apríla 2014, Vatikán vydá oficiálne pamätné bronzové a strieborné  mince. V komuniké o tom informoval vatikánsky Úrad pre filatelistiku a numizmatiku (Ufficio Filatelico e Numismatico).
Na minciach s priemerom 35 mm sa bude okrem portrétov oboch pápežov nachádzať aj erb pápeža Františka spolu s jeho podpisom. Bronzové mince vydá úrad v náklade 30-tisíc kusov a strieborné v náklade 7-tisíc kusov. –mf–

 

Pápež: Poskytnite viac priestoru ženám v Cirkvi

Vatikán, 28.1.2014 (ZENIT) 016 698 – Pápež František vyzval k vytvoreniu väčšieho priestoru prítomnosti žien v Cirkvi, no tak, aby bola vyrovnaná – teda s hlavnou pozornosťou venovanou rodine.

Povedal to v príhovore na audiencii pre členov Centro Italiano Femminile (Talianskeho centra žien) v sobotu. Svätý Otec na úvod zdôraznil význam apoštolského listu bl. pápeža Jána Pavla II. „Mulieris dignitatem“ o dôstojnosti a povolaní žien a jeho posolstva pre Svetový deň pokoja 1995 na tému „Ženy – učiteľky pokoja“.

„Ja si takisto vážim nenahraditeľný prínos žien v spoločnosti,“ povedal pápež František. „S radosťou vidím mnohé ženy, ktoré zdieľajú istú pastoračnú zodpovednosť s kňazmi sprevádzajúc ľudí, rodiny a skupiny v teologických otázkach a vyjadrujem nádej, že sa vytvorí väčší priestor pre širšiu a účinnejšiu prítomnosť žien v Cirkvi.“

Pápež zdôraznil, že „v oblasti práce a vo verejnej sfére“ je dôležitý ešte účinnejší prínos žien, no tento prínos tiež zostáva „nenahraditeľný“ v rodine.

Pre kresťanov, ako podčiarkol, rodina je „domáca cirkev“, ktorej zdravý vývoj a prosperita „je podmienkou zdravého vývoja a prosperity Cirkvi aj spoločnosti samotnej“.

„V tomto bode je prirodzené položiť si otázku: ako by sa mohlo umožniť ženám zväčšiť svoju účinnú prítomnosť v mnohých oblastiach verejnej sféry, vo svete práce a na miestach, kde sa robia najdôležitejšie rozhodnutia a súčasne zachovať ich prítomnosť aj prednostnú a úplne špeciálnu pozornosť venovanú rodine a pre rodinu? Tu je tá oblasť rozlišovania, ktorá si okrem úvah o realite žien v spoločnosti, predpokladá horlivú a vytrvalú modlitbu,“ povedal pápež.

„Práve v dialógu s Bohom osvieteným modlitbou sa kresťanská žena neustále usiluje reagovať na Pánove volanie v realite jej situácie. To je modlitba, ktorú vždy podporuje materinská prítomnosť Panny Márie. Ona, ktorá sa starala o svojho božského Syna, ktorá ho uzmierovala pri jeho prvom zázraku na svadbe v Káne, ktorá bola prítomná na Kalvárii a na Turíce, vám ukazuje cestu, ktorou máte ísť, aby ste prehĺbili význam a úlohu žien v spoločnosti a aby ste boli dôkladne verné Pánovi Ježišovi Kristovi a svojmu poslaniu vo svete.“

Centro Italiano Femminile bolo založené v r. 1944 za účelom koordinácie žien a združení kresťanskej povahy, aby tak prispelo k znovuvybudovaniu krajiny demokratickou účasťou na živote, ľudským rozvojom a solidaritou.

V súčasnosti sa usiluje podporovať demokraciu „solidarity a spolunažívania“ založenú na rešpektovaní ľudských práva a dôstojnosti človeka v súlade s kresťanským duchom a princípmi, s talianskou ústavou a zákonmi, ako aj s európskou a medzinárodnou legislatívou.

Pápež sa v príhovore poďakoval organizácii za jej prácu a poznamenal, že spoločnosť a Cirkev pozoruje „významné zmeny“ a vo všeobecnosti „sa tu zvýšila účasť a zodpovednosť žien“. –zg-

 

Nemecko: Pápežský portrétista tvorí dielo pre deň katolíkov

 

Rím, 28.1.2014 (ZENIT-Maike Sternberg-Schmitz) 016 697 – Lipský maliar Michael Triegl, ktorý sa stal známy ako portrétista Benedikta XVI., pracuje v súčasnosti na umeleckom diele pre Nemecký deň katolíkov v Regensburgu. V roku 2010 umelec na objednávku Regensburskej diecézy vytvoril portrét Benedikta XVI. a v roku 2013 ďalší, ktorý sa nachádza v nemeckom veľvyslanectve pri Svätom stolci v Ríme.

Pre lipské Ľudové noviny Michael Triegl povedal, že jeho súčasné dielo „Skladanie z kríža“ je určené pre výstavu pri príležitosti dňa katolíkov v Múzeu v Obermünsteri. Dielo, ktoré vzniká zmiešanou technikou na dreve, čerpá inšpiráciu z neskorogotickej drevenej plastiky, ktorá zobrazuje bičovaného Krista.

Umelec plánuje okrem toho ďalší projekt maľby s názvom „Deus Absconditus“ (Skrytý Boh), ktorý vzniká pre výstavu v Dome umenia v Rostocku, ktorú otvoria 21. júna. Výstava bude prezentovať diela spoluzakladateľa Lipskej školy, Wernera Tübkeho, a Triegelove práce ako diela Novej lipskej školy. Od Michaela Triegla vystavia 40 malieb. Umelecké dielo Michaela Triegla je výrazne poznačené mytologickými a kresťanskými témami. –zg-

 

Kňazi v Írsku: Minister školstva podkopáva náboženstvo

 

Dublin, 28.1.2014 (kath.net/KNA) 016 696 – Združenie katolíckych kňazov v Írsku obviňuje ministra školstva Ruairiho Quinna, že podkopáva «náboženstvo na cirkevných školách»! Podľa správ médií z pondelka kňazi kritizujú ministrov návrh, aby sa podľa potreby využilo 30 minút hodiny náboženstva na základných školách na hodinu čítania alebo matematiky.

Na výročnej schôdzi riaditeľov základných škôl tento minister z Labour-Party (Strana práce) okrem iného navrhoval, aby sa náboženstvo vyučovalo doma a vo farnostiach namiesto v školách. Združenie kňazov označilo tieto jeho poznámky za «neprijateľné». Minister chce očividne «vylúčiť náboženstvo z verejnosti», ako vyhlásili kňazi. Združenie je podľa vlastných údajov ochotné preložiť prípravu na prvé sväté prijímanie zo škôl do farností, ale výuky náboženstva na školách sa chce pevne držať.  –zg-

 

Turecko: Objav možného miesta konania Nicejského koncilu

Letecké zábery ukazujú zvyšky Baziliky v Iznickom jazere južne od Istanbulu

 

Istanbul, 27.1.2014 (kath.net/KNA) 016 695 – Pomocou leteckých záberov tureckí vedci zrejme objavili miesto konania kresťanského Nicejského koncilu. Ako informovala turecká štátna televízia TRT v pondelok, obrázky ukazujú zvyšky baziliky v Iznickom jazere južne od Istanbulu.

V Izniku, bývalej Nicey, zasadal v roku 325 prvý ekumenický koncil, ktorý formuloval ešte aj dnes platné kresťanské vyznanie viery. Koncil sa konal v senátnom paláci, ktorého zvyšky, ako vedci predpokladajú, sa nachádzajú  v tomto jazere. Archeológ Mustafa Sahin pre TRT povedal, že zvyšky baziliky ležia asi dva metre hlboko vo vode v 20 metrovej vzdialenosti do brehu. Bazilika pochádza pravdepodobne zo 4. storočia a v roku 740 ju zničilo zemetrasenie. Podľa údajov Sahina sa zvažuje, že pri nálezisku v budúcich rokoch zriadia múzeum pod vodou.

Nicejský koncil zvolal rímsky cisár Konštantín (306-337) okrem iného, aby  sa vyriešil teologický spor o náuke arianizmu. Toto stretnutie biskupov je ústredným znakom ranej histórie Cirkvi.  –zg-

Foto: Starý kostol – Hagia Sophia v Niceji.

 

‚Chorý a hlúpy pohľad na psychológiu človeka’

 

Lesbická profesorka o spolitizovaní psychológie.

Nesmie sa hovoriť, že homosexualitu spôsobuje dráma z detstva.

 

Philadelphia, 27.1.2014 (kath.net/jg) 016 694 – Camille Paglia, lesbická feministka a profesorka duchovných a mediálnych vied obvinila súčasný psychologický „establishment“, že sa z politických dôvodov sám vylučuje z hry.

„Každá jedna homosexuálna osoba, ktorú poznám, nesie v sebe nejakú drámu z detstva. Stalo sa niečo, o čom dnes už nesmieme hovoriť,“ povedal Camille Paglia v interview s konzervatívnym rozhlasovým moderátorom Dennisom Pragerom. Spoznávam určité modely, ktoré objavujú v mojej biografii aj v biografii iných lesbických žien.

„Najzreteľnejšie prípady však možno pozorovať u homosexuálnych mužov. Tí mali užší vzťah s matkou, ako s otcom a súčasne bol medzi matkou a otcom odstup. Matka považovala svojho syna za rovnoprávneho so sebou či za priateľa, za toho, ktorý s ňou bol vlastne duševne spriaznený. To sa mohlo zvýrazňovať rôznym spôsobom. Táto škála siaha od diskrétnosti až po teatrálnosť,“ ako povedala Paglia.

No dnes sa tieto vplyvy z detstva už nesmú skúmať. Už otázka o tom sa považuje za „homofóbnu“. Psychológia dnes vylúčila z hry samu seba, kritizuje profesorka. Všetko sa spolitizovalo, dokonca aj psychologický výskum.

Rodiny platia vysoké poplatky, aby ich deti mohli študovať na elitných univerzitách. Tam sa priučia politickému spôsobu psychoanalýzy, ktorý ľudí prezentuje ako obete vonkajších okolností.

„To je naozaj choré. Je to chorý a hlúpy pohľad na psychológiu človeka,“ povedala Paglia doslova. –zg-

 

Kardinál Schönborn o situácii rakúskej cirkvi

 

Rakúski kňazi ktorí vyslali „výzvu k neposlušnosti“ tvoria iba promile. Keď to kardinál vo svete objasňuje, vždy je prekvapenie veľké. Tu vidno rozdiel medzi tým, čo sprostredkujú médiá a tým, čo je realita cirkvi.

 

Rím, 27.1.2014 (kath.net/KAP) 016 693 – Kardinál Christoph Schönborn, ktorý sa nachádza s rakúskymi biskupmi na návšteve ad-limina v Ríme, poskytol v nedeľu interview pre Rádio Vatikán. Rakúsku cirkev v ňom označil ako „široko rozložené a pestré puzzle“. Táto cirkev sa podľa neho „celkom zreteľne mení z ľudovej cirkvi na cirkev rozhodovania“, ako to vyjadril predseda Biskupskej konferencie Rakúska a pokračoval: „Štruktúra cirkvi, ale predovšetkým život cirkvi sa v ostatných 60 rokoch radikálne zmenili, farské spoločenstvo sa stalo malým stádočkom.“

Pre médiá zaujímavé rozruchy v cirkvi v tejto chvíli nie sú, ako povedal kardinál. To však „nie je znamenie, že sa cirkev má zle, ani dôkaz toho, že sa má dobre“. Správy o cirkvi v médiách a reálny život cirkvi sú totiž „sčasti veľmi odlišné veci“. Veľmi jasne sa to ukazuje na prípade „Iniciatívy farárov“.

„Celosvetové vnímanie cirkvi Rakúska poznalo iba jednu tému: výzvu k neposlušnosti“. Všade, kde som stretol biskupov sveta, sa vyskytli poznámky: Vy chudáci, aké strašné! A tak som vždy vysvetlil, že kňazi, ktorí túto výzvu vydali, tvoria naozaj iba malé percento, takmer v oblasti promile. A prekvapenie bolo vždy veľké. Tu vidíme rozdiel medzi tým, čo sprostredkujú médiá a tým, čo je realita cirkvi.“

 

„Napätá cesta“ vo Viedni – na nedeľnej omši iba dve percentá

Ku skúsenostiam z Viedne, ktoré by mohol sprostredkovať svetu viedenský arcibiskup povedal, že cirkev tu kráča „napätou cestou“. Je to veľká misionárska výzva. Od pápeža Františka sa pritom možno podľa neho naučiť, že Cirkev sa nemá nadmerne zaoberať sebou samou a svojimi štruktúrami. „Rozhodujúcou je otázka, či naše srdcia horia tým, aby sme hľadajúcich ľudí vystopovali a pomohli im nájsť cestu ku Kristovi. Ak na to hľadím celkom triezvo: z celého obyvateľstva Viedne, 1,8 milióna ľudí, ktorí tu žijú, chodia na nedeľnú svätú omšu asi 2 percentá,“ povedal kardinál.

„Reformy sú preto potrebné, štruktúry vo Viedni sú z konca 18. storočia a z obdobia rozširovania farností v 19. storočí a po vojne. To už nezodpovedá  klesajúcemu počtu katolíkov, ani zmeneným životným zvyklostiam. Ľudia nechodia automaticky do svojej farnosti, zisťujeme, že mnohí aktívni laici vôbec nežijú vo farnosti, v ktorej sa angažujú,“ vysvetlil Schönborn.

Téma spoločenstvo má preto prednosť pred otázkou teritoriálnej príslušnosti. To sa vývojom demografie v budúcich rokoch ešte zosilní. Na druhej strane sa ukazuje nová forma tvorby spoločenstva. Ľudia chodia tam, „kde nachádzajú živé spoločenstvo a nie nevyhnutne tam, kde územne patria.“

 

„Nemáme sily udržať všetky farnosti“.

„V procese prestavby sme ešte na začiatku,“ ako povedal viedenský arcibiskup. „Ale myslím si, že sa do toho s vervou púšťame. Vzhľadom na veľmi pestrú a rôznorodú štruktúru Viedenskej arcidiecézy to nemôžeme realizovať jednotnou koncepciou. Usilujeme preto pilotnými projektami a lokálnymi pokusmi o nové cesty. Robíme to, celkom úprimne iste aj preto, že nemáme sily na udržanie všetkých farností.“

Súčasne však v tom vidí vedenie diecézy misionársku šancu, aby katolíci „viac spolupracovali a že mnohorakosť života cirkvi nemusí nevyhnutne prebiehať len vo farskej štruktúre“. Ide oveľa viac o vznik centier, ktoré sa budú definovať ako „miesta cirkevného života“.

Pre skupinu angažovaných kresťanov bude dôležité zisťovať, čo hýbe srdcami tých, čo nechodia do kostola. „Aké sú ich nádeje a starosti? Ich obavy? Dotýka sa nás to ako kresťanských farských spoločenstiev, cítime sa za svojimi múrmi dobre a pohodlne, alebo v nás horí otázka, či títo ľudia vedia o Kristovi? To je tá topánka, ktorá by nás vlastne musela tlačiť.“

 

„Zosúladiť pravdu s milosrdenstvom“

K vatikánskemu dotazníku o manželstve a rodine Schönborn povedal, že v Rakúsku sa na ňom zúčastnilo 30 000 ľudí: „To je enormné a dobré znamenie. Je o to veľký záujem.“ Pri hodnotení odpovedí sa ukazuje, že „želania, nádeje a túžby oveľa viac súhlasia s tým, čo hovorí o manželstve a rodine Biblia a Cirkev“.  Nádej väčšiny je, aby sa dal zrealizovať „vydarený vzťah, vydarená rodina, generačné spoločenstvo v rodinnom zväzku“.
„Ale realita tomu často nezodpovedá,“ pripustil arcibiskup. „Most medzi tým, v čo sa dúfa a tým, čo sa podarí, je prirodzene veľkou výzvou. Ide o to, aby sa zosúladila pravda s milosrdenstvom.“

„Celkom nová táto výzva pravdaže nie je,“ ako poznamenal kardinál. „Vždy si myslím, že zabúdame, ako málo samozrejmé manželstve v minulosti bolo. Tvárime sa, akoby dnešné nezosobášené spolunažívanie ľudí, čo sa stalo samozrejmosťou pre mnohých mladých a nielen pre nich, bolo niečím úplne novým v histórii ľudstva. Myslím si, že dnešné ťažkosti by sme mali brať absolútne vážne, ale nesmieme ich príliš dramatizovať.“

 

Politický konsenzus v eutanázii a Aliancia za nedeľu

Vzťah štátu a cirkvi v Rakúsku kardinál označil ako „veľmi vyrovnaný  a kooperatívny“. „Vďaka Bohu u nás na rozdiel od iných európskych krajín vládne ozajstný konsenzus politických strán v tom, že eutanázia nesmie byť cestou Rakúska.“ Pozitívna je aj „Aliancia za nedeľu“. Tú možno podľa kardinála označiť ako „jednu z najlepšie fungujúcich nad-spoločenských aliancií“. –zg-

 

Mexiko: Pri nehode zomrelo sedem rehoľníčok

 

Mexiko-City, 27.1.2014 (kath.net/KNA/) 016 692 – Pri dopravnej nehode v Mexiku prišlo o život sedem rehoľných sestier. Podľa správy internetových novín «Excelsior» z nedele ich minibus sa pri Atzizintle v blízkosti obce Puebla zrútil 35 metrov hlboko do rokliny. Pri nešťastí zomreli aj dvaja muži, ktorí ženy sprevádzali. Kláštorné spoločenstvo Rehole sv. Brigity sa vracalo z výletu do observatória. Ako príčinu nešťastia noviny uvádzajú zlyhanie bŕzd. –zg-

 

Diskriminácia kresťanov aj v západnej Európe

 

Viedeň/Schwerte, 27.1.2014 (kath.net/idea) 016 691 – Nielen v Afrike, Ázii a na Blízkom Východe sa na kresťanov útočí kvôli ich viere, ale aj v západnej Európe. „Dokumentačné centrum pre netolerantnosť a diskrimináciu kresťanov“ vo Viedni registruje od počiatku roka už 12 takýchto prípadov – v Belgicku, vo Francúzsku, v Nemecku, Španielsku, vo Švajčiarsku, Švédsku, v Nemecku a vo Veľkej Británii.

Vo Francúzsku zlovoľne vážne poškodili tri katolícke kostoly. Obeťami vandalizmu sa stali Božie domy v Gensacu (južné Francúzsko) a v departemente Haute-Saone. Dedinský kostol v západofrancúzskom Aibre podpálili. V španielskej Malage pomazali štyri katolícke kostoly heslami za potrat a poškodili inventár. V Belgicku zničili vianočný betlehem v kostole. V bavorskom Neumarkte znesvätili cintorín vo štvrti Pölting. Postŕhali drevené kríže z hrobov a zastrčili ich hlavou dolu do zeme. To boli podľa polície indície satanizmu.

 

Asi 1000 prípadov za šesť rokov

V Perthe v Škótsku zatkli amerického pouličného kazateľa Tonyho Milana. Verejne vyhlásil, že Biblia považuje praktizovanie homosexuality za hriech.

Vo švajčiarskej Bazileji moslimovia každú sobotu rozdávajú texty Islamského ústredného centra Švajčiarska. Jeden pamflet sa nepriamo zasadzuje za zabíjanie kresťanov a židov.

Nemocnica v juhošvédskom Eksjoe odmietla prijať kresťanskú pôrodnú asistentku na prisľúbené miesto, pretože nechcela pomáhať pri potratoch. Dokumentačné centrum vo Viedni podľa vlastných údajov zaznamenalo v ostatných šiestich rokoch až 1000 podobných prípadov.

 

Protikresťanské trestné činy registrovať tak ako antisemitské

V Nemecko predseda „Únie seniorov CDU a CSU“, Otto Wulff (Schwerte), sa vyslovil za to, aby sa trestné činy proti kresťanom v kriminálnej štatistike registrovali rovnako, ako sa zaznamenávajú útoky na židov. Kto chce povolenie pobytu alebo zamestnania, by sa mal v budúcnosti povinne hlásiť k náboženskej slobode, ako vyhlásil vedúci „Únie seniorov CDU a CSU“ vo vyhlásení.

Podľa údajov Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) spáchalo sa napríklad v Nemecku v roku 2012 vyše 400 trestných činov proti kresťanom a príslušníkom iných nežidovských náboženských spoločenstiev. Za obeť znesväteniu padlo 19 kostolov a štyri cintoríny. –zg-

 

Kardinál Dolan: My nevedieme vojnu proti ženám

 

New York, 26.1.2014 (kath.net/CWN/jg) 016 690 – Kardinál Timothy Dolan, arcibiskup New Yorku, v interview reagoval na obvinenia, že Cirkev vedie „vojnu proti ženám“.

V rozhovore s Kathryn Jean Lopezovou z konzervatívneho časopisu National Review kardinál odmietol obvinenia zreteľnými slovami.

„Nikto na svete nepomáha ženám a deťom tak veľmi ako Katolícka cirkev, povedal v súvislosti s celosvetovou sociálnou angažovanosťou Cirkvi. Tie sily, ktoré sa v štáte New York zasadzujú za širokú liberalizáciu potratu, si musia nechať položiť otázku, či to nie sú práve oni, kto vedie vojnu proti ženám. Mnohé ženy následkami potratu trpia. A okrem toho je asi polovica potratených detí ženského pohlavia,“ povedal arcibiskup Dolan.

Andrew Cuomo, guvernér štátu New York, ohlásil zákon „Women’s Equality Act“ (o rovnosti žien). V ňom sa okrem iného predpokladá ďalšia liberalizácia potratu v New Yorku. Kardinál Dolan v interview s Kathryn Lopezovou niektoré časti novely zákona odobril, avšak ako celok ho úplne odmietol, pretože v niektorých bodoch sa požaduje, aby sa potrat v New Yorku ďalej liberalizoval.

„Pápež povedal, že Cirkev by nemala byť posadnutá  témami ako potrat,“ namietla Lopezová.

„V tom dávam pápežovi za pravdu,“ odvetil kardinál Dolan. „Kto je posadnutý, nemá slobodnú vôľu a už nedokáže rozumne konať. Ale kto je tu istými vecami posadnutý?“ položil Dolan protiotázku. „Či to nie sú práve prívrženci potratu? Hoci v štáte New York je potrat ľahko dostupný a čiastočne štátom financovaný, podporovatelia zákona „Women’s Equality Act“ chcú potrat ešte ďalej liberalizovať,“ kritizoval kardinál Dolan. –zg-

 

Neapol: Sicílska kráľovná blahorečená
Rím, 26.1,2014 (kath.net/KNA) 016 689 – Po prvý raz po viacerých rokoch Katolícka cirkev znova blahorečila kráľovnú. V sobotu 25. januára prefekt Kongregácie pre kauzy svätých, kardinál Angelo Amato, blahorečil Máriu Christinu Savojskú  (1812-1836) v Neapole a povýšil ju tak na oltár k úcte katolíkov tohto regiónu. V máji 2013 Vatikán uznal ako zázrak nevysvetliteľné uzdravenie na príhovor kráľovnej.

Ostatný monarcha, ktorý bol blahorečený, bol v roku 2004 posledný rakúsky cisár Karol I. (1887-1922). V roku 1997 to bola kráľovná Hedviga Poľská (1373-1399). Blahorečenie je dôležitou etapou na ceste k svätorečeniu. Blahoslavení sa však na rozdiel od svätcov uctievajú iba regionálne a nie v celej Cirkvi.

Mária Christina sa narodila 14. novembra 1812 ako najmladšia dcéra kráľa Viktora Emanuela I. zo Sardínie-Piemontu a jeho manželky Márie Terézie z Rakúska-Este v Cagliari na Sardínii. V r. 1832 ju zosobášili s Ferdinandom II., kráľom «oboch Sicílií» a prišla na jeho dvor do Neapola. Poddaní si ctili kráľovnú pre jej skromnosť a pokoru. Už 15 dní po narodení prvého syna však Mária Christina 31. januára 1836 zomrela.

Proces blahorečenia «kráľovnej oboch Sicílií» otvorili pred viac ako 150 rokmi, 9. júla 1859. Pápež Pius XII. (1939-1958) kráľovnej v r. 1937 priznal hrdinský titul cnosti za úctyhodný život. V nasledujúcich desaťročiach proces až do minulého roka nepokročil. –zg-

 

Blahoslavená kráľovná Mária Christina Savojská:

 

 

Rakúsko: V istých dotazníkoch je protiklad náuky Cirkvi

 

Dotazníkom pápeža k manželstvu a rodine, ktoré zverejnili niektoré cirkevné miesta,

chýba občas efekt ich rozpoznania. Komentár: Biskup Helmut Prader

 

St. Pölten, 25.1.2014 (kath.net) 016 688 – V jednom vtipe sa hovorí, že filozofi dávajú odpovede na otázky, ktoré nikto nepoložil. Podobné asociácie prídu človeku na myseľ, keď si pozrie dotazníky, ktoré uverejnili niektoré cirkevné miesta. Vidíme tu pokusy, „otázky originálneho dotazníka pápeža k manželstvu a rodine“ tak zhrnúť, aby ho pochopila veľká väčšina ľudí. Tak vraj bude ľahšie zodpovedať otázky pápeža.

Ak však tieto rôzne dotazníky porovnám s originálom, tak mi naozaj chýba efekt jeho rozpoznania. Kde napríklad v dotazníku stojí, že či majú byť znovu zosobášení rozvedení pripustení k sviatostiam? Kde stojí, či Cirkev má zmeniť svoju náuku k otázke regulácie počatia? Ak by sa ľudia, ktorí originálny dotazník takto pozmenili, skutočne originálom zaoberali, tak by museli kajúcne priznať: pápežovi sme spôsobili bezprávie. Zájdem dokonca tak ďaleko, že vyslovím obavy, že sa to stalo vedome. Pretože inak by si museli mnohí priznať, že už desaťročia šíria protiklad toho, čo Cirkev naozaj hovorí – a to na úkor Cirkvi.

Vlastne by bolo vhodnejšie, keby si uvedomili svoju vinu, čo všetko ako pôsobiaci v pastorácii rodín zameškali, alebo urobili nesprávne. Pri mnohých pozitívnych príkladoch treba aj povedať, že sa často nekonalo v zmysle Cirkvi. V nijakej inej oblasti spoločnosti si nedokážeme predstaviť, že niekto postupuje proti vlastnému zamestnávateľovi a nedajú mu výpoveď. Ak učiteľ matematiky nesprostredkuje deťom základné druhy matematických úkonov a deti pri teste úlohy nevedia vyriešiť, tak z toho možno vyvodiť dva závery: 1. Pravidlá počtov sa nedajú sprostredkovať alebo 2. On ako učiteľ je neschopný.

V mnohých prípadoch vôbec neboli ani len pokusy sprostredkovať náuku Cirkvi, ale jej protiklad. Tak potom ani nesmieme hovoriť, že ľudia nechápu, čo sa im vlastne vyčíta. To však je hriech zanedbania povinností. Na základe mojich skúseností ako duchovný pastier rodín musím povedať, že mnohé páry sa dostávajú do krízy práve kvôli antikoncepcii a manželstvo v kríze možno sotva zachrániť, ak sa pár nedokáže zbaviť antikoncepcie. –zg-

Mons. Helmut Prader je biskupský vikár pre manželstvo a rodinu rakúskej Diecézy St. Pölten

 

Ukrajinský biskup sa obáva nového násilia

 

Bonn-Kyjev, 25.1.2014 (KAP) 016 687 – Katolícky kyjevský biskup  Stanislav Szyrokoradiuk OFM robí ukrajinskú vládu zodpovednú za eskaláciu násilia v krajine:

„Pohár už pretiekol pre diktátorské zákony podľa ruského a bieloruského vzoru. Preto táto explózia,“ povedal 24. januára pre nemecký rozhlas „Deutsche Welle“. Už dva mesiace ľudia protestujú, „a vláda sa robí hluchou“. Biskup Szyrokoradiuk (57) je od r. 1994 pomocným biskupom Diecézy Kyjev-Šytomyr a okrem toho od r. 2012 apoštolským administrátorom Diecézy Luzk.

Biskup súčasne varoval pred ďalším násilím: „Najhoršia by bola krvavá revolúcia. Druhým negatívnym variantom by bolo rozdelenie Ukrajiny na východnú a stredno-západnú Ukrajinu. To by bolo aj veľmi nebezpečné,“ ako povedal Szyrokoradiuk. „Pritom zohráva veľkú úlohu Rusko.“ Intervencie Ruska sa neobáva, „ale všetko je možné,“ dodáva.

Szyrokoradiuk zdôraznil, že cirkvi krajiny stoja „na strane ľudu, to sú naši ľudia.“ Prezident Viktor Janukovič sa teraz stretáva s biskupmi rôznych cirkví a chce dialóg s Ekumenickou radou cirkví. Pritom sa cirkvi dva mesiace darmo usilovali o stretnutie s prezidentom. „Nijaká šanca,“ zdôraznil biskup.

Podľa jeho názoru hlava štátu musí rozpustiť vládu a stiahnuť zákony, ktoré obmedzujú demokratickú slobodu, „inak bude revolúcia pokračovať“. –zg-

 

Francúzsky prímas: Zákon o potrate smeruje k eugenike

 

Paríž, 25.1.2014 (KAP) 016 686 – Francúzsky prímas kardinál Philippe Barbarin kritizoval najnovšiu zmenu vo francúzskom zákone o potrate.

„Vidím v tom odmietanie budúcej generácie,“ povedal arcibiskup Lyonu 24. januára pre vysielač RTL. „Tak si bude môcť každý robiť, čo bude chcieť. Hovorím nie: človek nie je vládcom nad vlastným telom,“ povedal kardinál  Barbarin.

V utorok parlament s väčšinou ľavice liberalizoval potratový zákon platný od r. 1975. Ženy budú podľa neho môcť ísť beztrestne na potrat, aj keď sa nebudú nachádzať „v núdzovej situácii“.

Prímas sa obáva skĺznutia do eugenického modelu myslenia, podľa ktorého človek evolúciu riadi sám. Napriek tomu je dôležité, ženy v núdzových situáciách za ukončenie tehotenstva netrestať,“ zdôraznil kardinál Barbarin. –zg-

 

Páter Lombardi: Pápež píše encykliku o ekológii

 

Vatikán, 25.1.2014 (KAP) 016 685 – Vatikánsky hovorca páter Federico Lombardi 24. januára potvrdil, že pápež František píše encykliku na tému „Ekológia človeka“. Prezradil to predtým aj francúzsky prezident Francois Hollande po stretnutí s pápežom.

František pracuje na texte, v ktorom ide o stvorenie, životné prostredie a problém mrhania vecami, „perspektívou je forma encykliky“, povedal Lombardi. Doteraz však ide o projekt, ktorý sa iba začal. Kedy dokument vyjde, preto ešte povedať nemožno. V zásade však možno konštatovať, že pápež František má v úmysle zvýrazniť význam „ekológie človeka“.

Encyklika by bola po „Evangelii gaudium“ z novembra druhou, ktorú František napíše sám.

Skutočnosť, že František plánuje encykliku na témy ako ekológia, „spoločnosť mrhania“, márnenie prírodných zdrojov, ochrana životného prostredia a ochrana života, sa dostala na verejnosť po vyjadreniach jeho argentínskych priateľov.

Tému „ekológia človeka“ oslovil pápež Benedikt XVI. v príhovore v nemeckom parlamente už v septembri 2011. Cirkev sa musí zasadzovať za to, aby sa zachovali ako poriadok stvorenia tak prirodzená povaha človeka. –zg-

 

Po návšteve Hollanda: Vatikán vidí ochotu k dialógu

 

V rozhovore išlo o. i. o obhajobu ľudskej dôstojnosti

ako v oblastiach rodina a bioetika i klimatická politika. 

 

Vatikán, 26.1.2014 (kath.net/KAP/KNA) 016 684 – Francúzsko a Katolícka cirkev majú z pohľadu Vatikánu vyjasniť sporné otázky v konštruktívnom dialógu. V prospech toho hovoria dobré vzťahy Svätého stolca a Paríža, ako zaznelo vo vatikánskom komuniké po stretnutí pápeža Františka s francúzskym prezidentom Francois Hollandom.

V rozhovore išlo o. i. o obhajobu ľudskej dôstojnosti v oblastiach rodina a bioetika. Čo sa týka zavedenia tzv. homosexuálneho manželstva, uľahčenia embryonálneho výskumu kmeňových buniek a potratu medzi cirkvou a štátom v minulosti vznikli spory. V komuniké sa tieto témy konkrétne neuvádzali.

Vatikán charakterizoval 35-minútový rozhovor ako srdečný. Témou rozhovoru bola aj ochrana náboženskej slobody a situácia na Blízkom Východe a v Afrike. Obe strany sa zhodli, že pokoj možno dosiahnuť iba dialógom s účasťou všetkých, najmä etnických a náboženských menšín.

Po stretnutí sa Hollande na tlačovke v Ríme vyslovil za ešte silnejšiu angažovanosť Vatikánu pri hľadaní pokojného riešenia krízy v Sýrii. Pápež František navrhol prijatie zástupcov sýrskej opozičnej demokratickej koalície, ako povedal francúzsky prezident. Tak môže pápež jasne ukázať, že občiansku vojnu možno ukončiť iba pluralistickou politikou.

Krátko pred Vianocami už sýrska vládna delegácia priniesla osobné posolstvo prezidenta Bašara al-Assada do Vatikánu. Hollande potvrdil, že súčasná konferencia o Sýrii vo Švajčiarsku, na ktorej sa zúčastňuje aj delegácia Svätého stolca, musí viesť k premene krajiny. K tomu môže pápež František vydať dôležité znamenia aj pri svojej ceste do Svätej zeme. S pápežom sa podľa jeho slov toho zhodli aj v tom, že kresťanov v tomto regióne neslobodno vytlačiť z ich prastarej domoviny a potrebujú ochranu.

On a František sa tiež zhodli, že treba urobiť všetko pre zmierenie situácie v násilím otriasanej Stredoafrickej republike, ako povedal Hollande. Hovorili aj o napätej situácii v Mali a Nigérii. Afrika je podľa Hollandových slov „kontinentom šancí“, avšak potrebuje politiku okrúhlych stolov na vyriešenie svojich problémov.

Prezident ďalej hovoril s Františkom o probléme utečencov v Európe, čo je „srdcovou záležitosťou“ tohto pápeža, ako sa vyjadril. Jeho slová na utečeneckom ostrove Lampedusa v júli boli apelom na Európanov, aby sa zasadzovali za riešenie konfliktov v pôvodných krajinách a zaručili humánne prijatie migrantov, ako povedal Hollande.

Ďalšou témou stretnutia bola klimatická politika, ako povedal Hollande. Tu pápeža ubezpečil, že Francúzsko sa zasadí za pokroky v summite o klíme v r. 2015. Pápeža citoval Hollande slovami: „Boh odpúšťa všetko vždy, človek niekedy, príroda nikdy, ak si na ňu nedáme pozor.“

Pápež František prijal na tomto stretnutí aj francúzskeho kňaza Georgesa Vandenbeuscha. Ten bol v Kamerune v novembri unesený a odvlečený do Nigérie. Vandenbeusch bol oslobodený koncom decembra po tom, čo sa za neho o. i. zasadila aj francúzska vláda. Pápež kňaza srdečne pozdravil a oslovil ho „brat môj“. –zg-

 

Benátky: Byzantská Mariánska ikona Nikopeia

 

Kisslegg, 24.1.2014 (kath.net/pl) 016 683 – Byzantská mariánska ikona Nikopeia v Chráme sv. Marka v Benátkach je od novodobej histórie symbolom mesta a starej námornej republiky Benátky. Vystriedala v tom dokonca sv. Marka. Na histórii tejto ikony možno sledovať benátsku kultúru a dejiny cirkvi od neskorého stredoveku.

V 17. storočí bola ako Palladium Serenissima v dni jej spomienky a v jej funkcii ako patrónky obyvateľstva a štátu vo všetkej núdzi nerozlučne spätá s mýtom lagúnovej republiky. Nikopeia však dodnes stále skrýva mnohé záhady – história obrazu ako aj jeho uctievania doteraz nie je napísaná. –zg-

 

Poľsko: Ateista nedostane odškodné za pomazanie chorých

 

Varšava, 24.1.2014 (kath.net/KNA) 016 682 – Klinika v poľskom Štetíne bývalému pacientovi v kóme podľa rozsudku súdu odškodné zaplatiť nemusí. Odvolací súd mesta dôvodil, že ateista nepredložil v súdnom procese nijaké dôkazy, že mu sviatosť udelená katolíckym kňazom spôsobila telesnú či duševnú ujmu. Tak napríklad nikdy nepotreboval pomoc psychológa.

Zdravotná sestra bez súhlasu žalobcu a bez zistenia, či je katolík privolala kňaza na pomazanie chorých, čo je v Poľsku bežnou praxou. Dnes 66-ročný muž vtedy ležal v kóme. Najvyšší súd zrušil predchádzajúci rozsudok v prospech kliniky a žiadal nový rozsudok štetínskeho odvolacieho súdu. Varšavskí sudcovia totiž vyhlásili, že pomazanie chorých by mohlo za určitých okolností porušovať slobodu svedomia. Prípad bolo treba preto nanovo posúdiť.

Bývalý pacient Jerzy R. sa o udelenej sviatosti dozvedel až po prepustení z nemocnice. V Poľsku sa u pacientov v bezvedomí pri udeľovaní tejto sviatosti väčšinou nežiada súhlas príbuzných. … –zg-

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Bohu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *