Komerčné kulty
(Uverejnené na našej stránke s láskavým dovolením o.z. Integra, www.slovanet.sk/integra) |
|
1. Úvod Každý z nás sa dozaista stretol s písomnou pozvánkou alebo osobnou formou na „stretnutie s Bohom“ alebo na niečo podobné. Výzvy ako „VER“ alebo „APOKALYPSA“ alebo dokonca „CHCEŠ SCHUDNÚŤ“ a iné sú pre mnohých hlavne mladých ľudí v dnešnej dobe lákadlom. Mnohí však netušia, čo sa za týmito výzvami skrýva. V seminárnej práci sa pokúsime stručne teoreticky analyzovať staronový fenomén súčasnosti – kultová závislosť so zameraním sa na komerčné kulty. Túto tému sme si vybrali v rámci predmetu. Kulty a sekty z dôvodu málo informovanosti verejnosti ako aj z dôvodu veľkého nebezpečenstva číhajúceho na nás v tak skrytých a tichých formách ako to prezentujú kulty. Iste súhlasíme s mnohými, ktorí tvrdia, že aj alkohol, drogy, prostitúcia či iní sociálni delikventi a kriminálnici ohrozujú zdravý vývoj spoločnosti. My však dodávame, že kulty patria k jednej z najzákernejších foriem získavania závislosti. Do kultu alebo sekty môže vstúpiť ktokoľvek z nás bez toho, aby si bol vedomý psychickej manipulácie, ktorá zmení celý náš doterajší pokojný život na začarovaný kruh. Práca je štruktúrovaná do kapitol a podkapitol, pričom v závere nezabúdame aj na možnosti prevencie ochrany pred vstupom do komerčného kultu. Nasledujúce informácie čerpáme z vlastných skúseností, zo školení, internetových stránok a málo dostupnej literatúry. 2. Komerčné kulty Komerčné kulty sa skrývajú pod názvami rôznych obchodných spoločností. Ich božstvom sú zisk, peniaze a hmotný majetok i viera v silu peňazí, úspechu za každú cenu a zhromažďovania majetku. Pre zvýšenie zisku z predaja neváhajú zneužívať také pojmy a hodnoty ako je zdravie, ekológia i pomoc blížnemu. Formy predaja rôznych výrobkov sú organizované v pyramídach resp. niekoľko úrovňových organizáciách (zneužívanie tzv. MLM multilevel marketing čo znamená viacstupňový predaj), kde sľubujú rýchly zisk a výborný zárobok, ktorý majú zaručený len vyššie postavení v rebríčku a zakladatelia týchto kultov. Na Slovensku sú najznámejšie obchodné spoločnosti – komerčné kulty • Herbalife International, • Amway International.
2.1. MLM – viacstupňový predaj Pod pojmom multilevel marketing sa rozumie predaj spotrebného tovaru alebo služieb pomocou nezávislých distribútorov. Tí môžu získavať príjem buď z vlastného predaja zákazníkom alebo z predaja tým, ktorí takýto druh podnikania začali. Distribútori MLM spoločnosti ponúkajú tovar priamo spotrebiteľom a týmto postupom sa znižuje porovnateľnosť s ostatným bežne dostupným tovarom. Na druhej strane takýto spôsob predaja zaručuje distribútorom výsadné právo na predaj daného výrobku.
2.1.2 Princípy fungovania MLM 1 1. Nový distribútor je získaný a zaučovaný aktívnym distribútorom („sponzorom“) a je zaradený do jeho sponzorskej línie. Sponzor je povinný sa neustále starať o svojich „ľudí“, motivovať, informovať ich a pomáhať im pri ich prezentáciách.
3. Firma HERBALIFE Téma „komerčné kulty“ sa pre nás stali zaujímavými hlavne zo sprostredkovanej skúsenosti – manžel bol v minulosti aktívnym predajcom firmy HERBALIFE. S výrobkami spomínanej firmy sa stretli niektorí z nás, avšak dovolíme si tvrdiť, že mnohí z nás sa stretli s pútavými osobnými pozvánkami (prílohy 1,2,3) v poštových schránkach alebo v inzertných periodikách s krátkym a výstižným textom ako napríklad: „Pomôžem schudnúť“ alebo „Obchodná spoločnosť robí nový nábor pracovníkov…“ alebo „Len zdravé dieťa je šťastné“ alebo „Nasmeruj svoj život k zdraviu a peknej postave“ a podobne (príloha 4). Taktiež sme mali možnosť vidieť v uliciach mesta alebo na autobusových zastávkach ľudí s odznakmi na odevoch s textom:
3.1 História vzniku firmy Zakladateľom firmy Herbalife je Mark Hughes, ktorý si dal pred dvadsiatimi piatimi rokmi za úlohu pomáhať ľuďom získať dobrú fyzickú kondíciu prostredníctvom správnej výživy. Stredobodom jeho záujmu sa stalo hľadanie jednoduchého a efektívneho spôsobu dosiahnutia a udržania optimálnej váhy. Mark cestoval po celom svete a snažil sa nájsť už storočia známe liečivé rastliny, ktoré by sa mohli stať vhodnou súčasťou jeho originálnych formulácií. Spoločnosť Herbalife využila starodávne múdrosti o rastlinách a s pomocou vyspelých vedeckých metód a výskumov vytvorila vysoko kvalitné výrobky vyhovujúce rôznym špecifickým potrebám každého jednotlivca. Konceptom bolo pomôcť dosiahnuť a udržať optimálnu váhu a fyzickú kondíciu každého jednotlivca.
3.2 Firma dnes Dnes je spoločnosť zastúpená v 60 krajinách sveta, má viac než milión distribútorov a nespočetné množstvo výrobkov zameraných na výživu a krásu, ktoré sú vyrobené na prírodnej báze. Na slovenskom trhu pôsobia od roku 1992. Firma Herbalife pôsobí v sfére komerčnej a zaoberá sa nielen prírodnými produktmi, ale pôsobí v aj v nasledovných oblastiach:
4. Organizácia firmy Herbalife Organizácia komerčného kultu je usporiadaná do organizačnej štruktúry v tvare pyramídy. Pyramída má 7 základných úrovní a prestížne úrovne. Nasledujúce informácie sú získané zo školenia v menovanej firme: 1. úroveň – CONSULTANT (dostáva 25% zľavu ihneď po registrácii a zaoberá sa malopredajom) • CHAIRMAN´S CLUB – členom tohto klubu sa stáva ten, kto má niekoľko prezidentských tímov vo svojej línii. 1. malopredaj: 25%-50% profit,
4.1 Priebeh náboru do Herbalife Náborové akcie komerčnej spoločnosti sú veľmi pestré, atraktívne a zahŕňajú skoro všetky oblasti života (meditačné stretnutia, koncerty duchovnej hudby, športové akcie, liečebné pobyty, vzdelávacie semináre, charitatívne…) Členovia komerčného kultu vykonávajúci nábor sú špeciálne vyškolení pre nadviazanie kontaktu a výber potencionálnych budúcich členov. Výber sa začína náborom ľudí, ktorí sú v príbuzenskom vzťahu a v úzkom resp. bližšom kontakte s distributérom (susedia, kamaráti, priatelia…) Noví distribútori dostávajú rady od svojich sponzorov, ktorí ich presne usmerňujú ako je vhodné si spísať zoznam ľudí vo svojom okolí, akým spôsobom ich majú osloviť a podobne. Okrem iného oslovovanie verejnosti prebieha zväčša na frekventovaných miestach ako sú pešie zóny, námestia, vlakové a autobusové stanice. Členovia sa snažia získať najprv príslušníkov vlastnej rodiny, priateľov a známych. Postupne sa rozširuje okruh oslovovaných ľudí v organizovanom nábore. – vybudovanie si dôveryhodnosti slušným a priateľským vystupovaním, – zameranie rozhovoru na univerzálne témy (odstránenie choroby, dosiahnutie osobného šťastia, financií) spolu s ponukou riešenia všetkých načrtnutých problémov, – pátranie po osobných problémoch a ťažkostiach osloveného človeka, – pozvanie na spoločné stretnutie vo forme prednášky, vzdelávacieho programu, modlenia, koncertu, či liečebno-terapeutického stretnutia, športovej aktivity a podobne, – pri prvom stretnutí s členmi klubu je oslovený človek často vystavený „love bombing“, bezvýhradnému prijatiu vyvolávajúcemu pocity subjektívneho šťastia. K prostriedkom náboru firmy Herbalife patria aj atraktívne prepracované a voľne dostupné web stránky ( www.herbalife.cz alebo www.herbalife.com ) kde v rubrike „O NÁS“ uvádzajú: Opis úžasnej možnosti zbohatnúť a stať sa finančne nezávislým ako aj psychologické taktiky: – vyvolanie závisti (ukazovanie fotografií drahých automobilov, ktoré sa dajú dosiahnuť obchodnými úspechmi) – ponuka „životnej“ šance patria k bežným praktikám MLM predajcov a teda aj predstaviteľov komerčných kultov. Skreslené, polopravdivé a neúplné informácie sú súčasťou náboru nových členov. Spravidla sú vtedy spomínané prísľuby, ktoré nemôžu byť splnené, zisky sú nadhodnotené a často sú prezentácie chaotické, s množstvom čísel, percent, tabuliek. Cieľom je navodiť v záujemcovi pocit nevedomosti a stratenia sa v systéme. Keď sa pod toto všetko podpíše spoločný menovateľ: bohatstvo, zisk, fotografia krásneho a drahého automobilu, teda niečo po čom záujemca túži, je len ťažké odolať. Takýmito manipulatívnymi spôsobmi sa človek dostáva do sieti komerčných kultov. Pomaly sa jeho myslenie začne prispôsobovať vidinám budúcnosti a neviditeľný tlak v mysli človeka začne hnať nového distribútora k predaju a to znamená aj k hľadaniu nových členov.
4.1.1 Nutričné kluby Nutričné kluby sú ďalšou z možností propagovania výrobkov a teda aj hľadania a oslovovania nových zákazníkov – distribútorov. V časopise Today vydanie 30/ február 2006 sa uvádza návod natipy pre získanie nových zákazníkov a pre efektívnu prevádzku Nutričného klubu. Tipy pre získanie nových zákazníkov: – Pozvite susedov, priateľov a príbuzných a každému odporučte priviesť so sebou svojich známych, rodinu či kamarátov – Rozdávajte svoje vizitky rodičom detí pred školou, nechajte ich vo fitnes kluboch, salónoch krásy nebo kaderníckych salónoch (samozrejme s dovolením ich majiteľov). – Tipy pre efektívnu prevádzku Nutričného klubu: – Pohovorte o príležitosti podnikať s Herbalife a o možnostiach privyrobenia si. Vysvetlite, ako sa zákazník môže stať distribútorom a ako si následne môže otvoriť vlastný Nutriční klub. – Predstavte výrobky, objasnite ich výhody a prospešné účinky a poskytnite všeobecné informácie o význame výživy. Buďte pripravení odpovedať na akékoľvek dotazy. – Využite príbehy zákazníkov, ktorým sa úspešne podarilo schudnúť. Koniec koncov, pre mnoho ľudí vidieť, znamená uveriť!
4.1.2 Organizované stretnutia Za organizovanie celoslovenského stretnutia je zodpovedný člen G.E.T. tímu alebo člen Milionárskeho tímu, ktoré sa organizujú 1-2x mesačne. Takéto stretnutia sa konajú v prenajatých priestoroch ako sú sály, auly alebo kultúrne domy (na vidieku). Stretnutie je plne organizované s veľkou účasťou už existujúcich konzultantov, sponzorov a ich ľudí, ktorí ešte nie sú rozhodnutí pre registráciu za distribútora firmy Herbalife. Jednou z častí takéhoto stretnutia je, že rozprávajú ľudia pred celým obecenstvom svoje životné príbehy – vždy sa predstavia menom, odkiaľ sú a stručne popíšu svoje zdravotné ťažkosti pred použitím výrobkov a výsledok po použití výrobkov firmy Herbalife.
4.2 Psychická manipulácia Počas týchto stretnutí sa plne uplatňuje systém metód zaobchádzania s človekom, ktorý rozkladá jeho identitu – teda psychická manipulácia. Podstatou psychickej manipulácie je taký spôsob zaobchádzania s človekom, ktorý v ňom vypestuje závislosť na danej skupine, zmení jeho správanie, potlačí samostatnosť rozmýšľania a slobodu jeho vlastného rozhodovania. Sekty predpisuje svojim členom veľmi prísny režim a presné pravidlá ako majú žiť, s kým sa môžu stýkať, čo môžu čítať, čo majú robiť, ako si majú zorganizovať deň. Takto začínajú obmedzovať voľný čas i spánok členov, čo má za následok veľmi ľahkú ovplyvniteľnosť, pretože sú stále vyčerpaní.
5. Prevencia Na základe prijatia Rezolúcie o sektách v Európe z roku 1996 a Odporúčania Rady Európy z roku 1999 o ilegálnych aktivitách siekt je dôležité „skúmať praktiky a vplyv deštruktívnych kultov a siekt na jednotlivcov, rodiny a demokratické spoločnosti a informovať o nich, pomáhať obetiam a zastupovať ich pred úradmi“. Ďalšími formami prevencie je samotná existencia Občianskeho združenia INTEGRA – Centrum prevencie v oblasti siekt v Banskej Bystrici, ale aj iných inštitúcií zaoberajúcich sa touto problematikou. Sú to napríklad Ústav pre vzťahy štátu a cirkví v Bratislave, Centrum pre štúdium siekt a redakcia časopisu Rozmer v Bratislave i Centrum poradensko-psychologických služieb v Banskej Bystrici. Výzvou do budúcnosti je príprava budúcich odborníkov vzdelaných v oblasti kultov a siekt ako aj možnosti pôsobenia pedagogických pracovníkov na riešenie tohto problému v rámci primárnej prevencie.
6. Záver Vzhľadom na obmedzený počet strán seminárnej práci sme sa snažili v prvej časti práce o krátky a systematický prehľad o komerčných kultov, MLM charakteristike a princípoch fungovania viacstupňového predaja z teoretického pohľadu. V druhej časti sme sa venovali samotnej firme Herbalife, stručnému vzniku a súčasnému pôsobeniu. V tretej časti venujeme pozornosť samotnej organizácii firmy, priebehu náboru i psychickej manipulácii.. V poslednej časti sme nezabudli na dôležitosť prevencie, kde sme vyzdvihli dôležitosť už existujúceho OZ Integra, ktoré sa venuje prevencii v oblasti siekt. V každodennom živote nás tichým, pomalým a zákerným spôsobom ohrozujú už existujúce sekty a kulty. Preto zostáva naďalej veľmi dôležité pôsobiť v oblasti prevencie u zvlášť ohrozených skupín. Osobne si myslíme, že informácie o možných psychických manipuláciách a množstve existujúcich siekt by sa mali dostávať k širšej verejnosti aj prostredníctvom komerčných médií. Pociťujeme nedostatok informácií na verejnosti. Vďaka predmetu „Kulty a sekty“ sme mali príležitosť „nazrieť pod pokrievku“ na tému Komerčné kulty, pričom sme čerpali z vlastných skúseností, zo skúseností druhých a z málo dostupnej literatúry z oblasti ekonomické zhubné kulty.
Vďaka patrí manželovi a pani Mgr. Ivane Škodovej z Referátu poradensko psychologických služieb v Banskej Bystrici za ochotu a rady počas písania tejto seminárnej práce. |