Aký je postoj Cirkvi k mágii?
Uvediem niekoľko zdrojov, z ktorých je zrejmý postoj Cirkvi voči mágii a podobným veciam: BibliaBiblia na mnohých miestach výslovne hovorí o mágii, čarovaní, veštení a astrológii ako o zvrátenosti, ošklivosti pred Božou tvárou, ktorá vyvoláva Boží hnev. Týka sa to aj nosenia amuletov, ako na to doplatili bojovníci z čias Júdu Makabejského, ktorí zahynuli a u ktorých sa našli tieto predmety. Otcovia CirkviRannokresťanký spis Didaché z prelomu prvého a druhého storočia hovorí: 1 „Dieťa moje, vyhýbaj sa každému zlu a všetkého podobného… Dieťa moje, nepýtaj sa veštcov vo veštiarniach na budúcnosť. Vedie to k modloslužbe. Nepoužívaj zariekadlá, ani pýtanie sa hviezd, ani kúzla. Nechci to ani poznať. Z toho všetkého sa rodí modloslužba“ (čl. 3). 2 Katechizmus Katolíckej CirkviKatechizmus Katolíckej cirkvi o povere hovorí: „Povera je vybočenie náboženského cítenia a úkonov, ktoré ono ukladá. Môže vyplývať aj na kult, ktorý vzdávame pravému Bohu, napríklad keď sa pripisuje takmer magická dôležitosť určitým, ináč oprávneným alebo potrebným praktikám. Pripisovať účinnosť modlitieb alebo sviatostných znakov iba ich materiálnej stránke bez ohľadu na vnútorné dispozície, ktoré vyžadujú, znamená upadnúť do povery“ (KKC 2111). Alebo ešte jednoduchšie, ako to katechizmus zhrňuje: „Povera je vybočenie kultu, ktorý vzdávame pravému Bohu. Prejavuje sa najmä v modloslužbe, ako aj v rozličných formách veštenia a mágie“ (KKC 2138). List toskánskych biskupov„Mágia v akejkoľvek forme predstavuje jav, ktorý nemá objektívne nič spoločné so skutočným a pravým náboženstvom a uctievaním Boha. Naopak je jeho nepriateľkou a odporkyňou. Právom súčasná veda (alebo zdravý ľudský rozum vôbec) považuje mágiu za formu iracionality – tak vzhľadom k mimologickým ponímaniam, na ktoré sa odvoláva, ako aj s ohľadom na prostriedky, na ktoré sa spolieha, alebo na ciele, za ktorými ide.“ 6
|
|
|
|
1 Určiť presný rok vzniku tohto spisu je veľmi ťažké. Bádatelia sa v názoroch líšia, ale ich odhady sa pohybujú medzi rokmi 80-150 po Kr.
2 Cit. v VARCL L., DRÁPAL D., SOKOL J., Spisy apoštolských otců, Kalich, Praha 1986, s. 15. 3 Cit. v www.fatym.com. 4 Pastiersky list Konferencie biskupov Toskánska, Mágia, veštenie a démonské vplyvy , Jas, Zvolen 2001, s. 19. 5 Tamže, s. 33-34. 6 Pastiersky list Konferencie biskupov Toskánska, Mágia, veštenie a démonské vplyvy , Jas, Zvolen 2001, s. 11. |