Život Cirkvi vo svete 29/2019

Obsah

Vatikán má nového hovorcu

Kardinál bráni Synodu o Amazonii ako ‘hlas Božieho ľudu’

Biskup: Pápež má ‘striktnú povinnosť’ potvrdiť celibát

Nemecko: Katolíčky začínajú akciu „Mária, nemlč!“

Znak šelmy? Tisíce očipovaných Švédov

Francúzsko: Kostoly znesväcujú satanisti

Taliansko: Afričania obsadili Kostol sv. Mikuláša v Bari

Chcel by biskup Kräutler „amazonskú katolícku“ sektu?

Západ zatvára oči pred prenasledovaním kresťanov

USA: „‘Zákon o rovnosti’ spôsobí stíhanie kresťanov ako nikdy predtým“

„Kto si myslí, že Nemecko musí ísť zvláštnou cestou, mýli sa“

Kardinál Müller: Cirkev sa nesmie riadiť duchom doby

Kapitánka: „EÚ má prijať pol milióna migrantov z Líbye!“

Klimatická hystéria – už nijaké deti!

Brazília: Spor o bežiacich schodoch k soche Krista

Taliansko: Cirkev zvoláva synodu o Stredomorí k migrácii

+ Zomrel taliansky kardinál Sardi

Novinky v „Kruhu žiakov Jozefa Ratzingera“

USA: Zatkli kňazov aj laikov – aktivistov ochrany života

Kanada: Prvá veľká ružencová akcia sľubuje príval milosti

Zlodej v kostole omylom spustil zvony

Arcibiskup Sheen a tajomstvo úspešného dňa

Nemecký kardinál Marx ovláda pápeža?

Štyria „cirkevní učitelia“ cirkvi „epochálnej premeny“

Benediktín: Synoda o Amazonii – ‘rozkladajúce sa kresťanstvo’

Naša příloha:
Kardinál Müller: Amazonská synoda je záminkou pro změnu Církve

Vatikán má nového hovorcu

Vatikán, 19.7.2019 (kath.net/KAP) 025 343 – Pápež František menoval nového vatikánskeho hovorcu – stal sa ním Matteo Bruni (43). Matteo Bruni (foto) študoval jazykové vedy, je prekladateľom a od r. 2009 pôsobí vo vatikánskom Oddelení pre médiá. Ako riaditeľ Tlačovej kancelárie Vatikánu nahradí vo funkcii Alessandra Gisottiho (45), ktorý úrad vykonával prechodne od začiatku roka. Gisotti prejde na novo vytvorené miesto zástupcu šéfredaktora redakcie v Dikastériu pre komunikácie a bude spoluzodpovedný za „VaticanNews“.
Bruni sa narodil 23. novembra 1976 ako syn talianskych rodičov v britskom Winchesteri, absolvoval stáže v USA a Austrálii a posledné roky školy v Taliansku. Po štúdiu jazykov a literárnych vied v Ríme a pôsobení ako prekladateľ vstúpil v r. 2009 do akreditačného oddelenia vatikánskej Tlačovej kancelárie.
V r. 2013 prevzal logistickú organizáciu a sprevádzanie zástupcov médií na zahraničných cestách pápeža. V r. 2016 sa stal koordinátorom v oblasti médií a akreditácie vo Vatikáne.
Bruni hovorí taliansky, anglicky, španielsky a francúzsky. Je ženatý a má dcéru. Popri zamestnaní sa angažuje podľa údajov Vatikánu v cirkevných humanitárnych projektoch a pomoci seniorom.

Kardinál bráni Synodu o Amazonii ako ‘hlas Božieho ľudu’

Lima, Peru, 18.7.2019 (LifeSiteNews) 025 342 – Kardinál Pedro Barreto Jimeno z Peru bráni nadchádzajúcu Synodu biskupov o Amazonii slovami, že jej sporný pracovný dokument Instrumentum laboris — ktorý viacerí vysokí predstavitelia Cirkvi nazvali „heretickým“ – je „vyjadrením hlasu Božieho ľudu“.
Pracovný dokument „v širokej miere vyjadruje cítenie a túžby mnohých predstaviteľov amazonských národov,“ ako napísal kardinál Barreto Jimeno, jezuita, ktorého kreoval za kardinála pápež Ján Pavol II. v r. 2004 v jezuitskom magazíne „La Civiltà Cattolica“ vo štvrtok.
Článok Barreta Jimena je reakciou na kritiku nemeckých kardinálov Brandmüllera a Müllera, že dokument o synode je „falošnou náukou“. …
Barreto Jimeno, arcibiskup arcidiecézy Huancayo v juhovýchodnom Peru, ďalej v článku napísal, že Amazonský región je stále viac zdevastovaným a ohrozeným územím“ a obvinil ťažobný priemysel, že prispel ku konfliktom domorodých národov, odlesňovaniu a znečisťovaniu prostredia. Uviedol, že agenda vydaná 17. júna vyšla z konzultovania 90 000 ľudí celé dva roky pred synodou. Ubezpečil, že tento proces bol „bezprecedentnou skúsenosťou“ pre synodu a dobre zodpovedá tomu, čo sa deje v tomto regióne“.
„Veríme, že vyjadrenie tohto bohatstva prinesie nepochybne prvky na lepšie chápanie reality, ktorá volá po našej pozornosti. My členovia Katolíckej cirkvi v Amazonii, chceme byť živými svedkami nádeje a spolupráce. „V tomto zmysle cirkevná udalosť ako synoda môže byť dôležitým znakom účinnej odpovede napomáhajúcej spravodlivosť a obranu dôstojnosti najviac zasiahnutých národov.“
Kardinál Barreto Jimeno obišiel teologické otázky a schválil zameranie pápeža Františka na domorodé národy a ekologické otázky. Vyhlásil, že „klimatické zmeny sú nevyhnutnou globálnou ekologickou krízou“ a ocenil amazonské národy, ktoré podpísali globalistický pakt o životnom prostredí známy ako Parížska dohoda.

Biskup: Pápež má ‘striktnú povinnosť’ potvrdiť celibát

Konzervatívni biskupi z východnej Európy, Ázie a Afriky budú v menšine a na synode nevyvážia „progresívnejšie“ idey prichádzajúce z Amazonie.

Kazachstan, 18.7. 2019 (LifeSiteNews) 025 341 – Pomocný biskup z Kazachstanu Atanáz Schneider (foto) vyhlásil:
„Pápež František má striktnú povinnosť danú mu Bohom, udržať apoštolské dedičstvo kňazského celibátu na Synode biskupov o Amazonii a odovzdať toto dedičstvo svojmu nástupcovi a ďalšej generácii. Nemá podporovať ani najmenším spôsobom – mlčaním alebo nejednoznačným správaním – očividne gnostický a naturalistický obsah častí pracovného dokumentu „Instrumentum laboris“ (IL), ani zrušenie apoštolskej povinnosti kňazského celibátu (ktorý by bol spočiatku regionálny a potom prirodzene, krok za krokom, by sa stal všeobecným),“ uviedol biskup v 8-stránkovom dokumente. Jeho list kritizoval pracovný dokument synody s výrokmi em. brazílskeho biskupa rakúskeho pôvodu Erwina Kräutlera, kľúčového organizátora synody a jedného z hlavných autorov IL.
„Keby to pápež dokonca aj na synode urobil, závažne by porušil svoju povinnosť ako nástupca sv. Petra a zástupca Krista a spôsobil by prerušenie tradície a duchovný úpadok v Cirkvi. Ale Kristus, nepremožiteľné slnko pravdy, znovu osvetlí tento krátky úpadok vyslaním svätých, odvážnych a verných pápežov svojej Cirkvi, pretože brány pekelné nie sú schopné prekonať Petra – skalu (Mt 16,18). Modlitba Krista za Petra a jeho nástupcov je neomylná. To znamená, že po ich konverzii budú znova posilňovať svojich bratov vo viere (Lk 22,32).“
Biskup Schneider uvádza, že synoda je o európskej elite kléru, ktorý si želá ustanoviť „’amazonskú katolícku sektu‘ – ktorá praktizuje klaňanie sa prírode a ktorá chce kňazstvo žien“. „Títo preláti naozaj chcú nové kresťanské vyznanie.“

Schneider nie je jediným hlasom odporu voči tejto synode. Kardináli Gerhard Müller, Walter Brandmüller, Raymond Burke a biskup Marian Eleganti tiež vyjadrili mocnú kritiku „Instrumentum laboris“ a kňaz Nicola Bux, rešpektovaný teológ vydal vlastné zásadné odmietnutie mnohých častí tohto dokumentu. Bux uvádza, že synoda je pokus „vytvoriť inú cirkev zničením pravej Cirkvi zvnútra“.
Pan-amazonská synoda sa koná v Ríme 6. až 27. októbra s väčšinou synodálnych otcov pochádzajúcich z amazonskej oblasti. Takže konzervatívnejší biskupi z východnej Európy, Ázie a Afriky nebudú schopní vyvážiť „progresívnejšie“ idey prichádzajúce z Amazonie.
Pozri aj správu nižšie.

Nemecko: Katolíčky začínajú akciu „Mária, nemlč!“

Bonn, 18.7.2019 (KAP/KNA) 025 340 – Nemecký katolícky zväz žien začne v nedeľu ďalšiu akciu pod heslom „Mária, nemlč!“ Nadväzuje na iniciatívu „Mária 2.0“, ktorá sa zasadzuje za prístup žien ku všetkým cirkevným úradom.
Prezidentka zväzu Mária Flachsbarthová vo štvrtok v Kolíne vyhlásila, že ženy majú vo svete a Cirkvi rovnoprávne preberať zodpovednosť a aj duchovnú zodpovednosť a dodala: „Reformy sú potrebné, ak Cirkev chce znova získať význam a mať budúcnosť. Otázka úradov a štruktúr k tomu jednoznačne patrí.“
Akciu nazvali podľa Márie Magdalény, prvej svedkyne vzkriesenia a „apoštolky apoštolov“, ktorej spomienka sa slávi 22. júla, ako aj podľa Márie, Ježišovej Matky, ktorá svojím áno Božiemu slovu otvorila históriu spásy. „Obe, tak ako iné ženy vo Svätom písme, iste nemlčali, ale svojimi slovami dokázali, že môžeme prežívať Božiu spásu,“ povedala prezidentka zväzu. „Obe Márie podnecujú ženy dnes, aby odvážne zdvihli svoje hlasy a zasadzovali sa za partnerskú Cirkev a za zmeny.“
Akcia „Mária, nemlč!“ má vraj „ženy povzbudiť, vyjadriť to, k čomu v Cirkvi nechcú mlčať, či ich páli a kde vidia potrebou konania“.
Katolícky nemecký zväz žien je podľa vlastných údajov nezávislým zväzom a združuje 180 000 členiek.

Znak šelmy? Tisíce očipovaných Švédov

Helsingborg, 17.7.2019 (LifeSiteNews) 025 339 – Tisíce ľudí vo Švédsku súhlasia s mikročipmi pod kožou využívaných pri finančných transakciách, prístupe k informáciám, cestovaní vlakom a otváraní zámkov dverí.
Švédska spoločnosť „Biohax International“ si patentovala mikročip, ktorý sa injekciou zavedie do ruky. Jowan Österlund (38) založil svoju spoločnosť v r. 2013 a mikročip implantovala už 4000 ľuďom v Švédsku aj inde v Európe. Österlund vyjadril presvedčenie, že záujem prejavia aj „milióny“ ďalších ľudí. Vo Švédsku je už takmer úplne bezhotovostný fiannčný styk a Švédi tak dôverujú svojej vláde, že si nemyslia, že by použila túto techniku proti nim.
„Je to kultúrna záležitosť,“ vyhlásil podnikateľ. „Máme rýchlejšiu adopčnú schopnosť pri tejto novej technike a väčšiu dôveru vo vládu ako inde. Nebojíme sa to využiť.“
Fanúšikovia čipov ich označujú za oveľa bezpečnejšie ako iné veci. Zaujímajú sa o ne najmä ľudia, ktorí majú záujem aj o tetovanie a piercing.
Edwin Black, investigatívny žurnalista a autor knihy „Vojna proti slabým: Eugenika a kampaň Ameriky na vytvorenie vyššej rasy“ pre LifeSiteNews povedal, že nová technika by mohla privolať koniec osobnej slobody celých populácií.
„Mnohé roky sme sa obávali tohto momentu, keď sa čip stane dostatočne malým, aby sa mohol vložiť do ruky. To znamená, že ľudské správanie môže byť kontrolovateľné vládou alebo vládnou spoločnosťou. Vláda bude schopná vymazať celú triedu ľudí na základe jej pôvodu alebo opozíciu voči svojej politike.“
Black spomenul Čínu – „priekopníka eugeniky našej doby“ a jej sociálny kreditový systém, ktorý kontroluje správanie a pohyb obyvateľstva a povedal:
„Ak sa táto technika použije masovo najmä v totalitných režimoch, uvidíme obrat smerom k neznámej oblasti ľudskej existencie. S touto A.I. (Artificial Intelligence – umelou inteligenciou) bude všetko možné. Mechanizmus zabíjania by mohol byť súčasťou tohto implantátu. Tak ako môže otvárať dvere, tak ich môže aj zatvárať.“ …
Kresťanskí komentátori si všimli, že čip má záhadný obraz podobajúci sa na tzv. „znak šelmy“ zo Zjavenia sv. Jána.
Tam sa tiež uvádza:
A pôsobí, že všetci, malí i veľkí, bohatí i chudobní, slobodní aj otroci, prijímajú na pravú ruku alebo na čelo znak, a že nik nemôže kupovať alebo predávať, iba ten, kto má znak: meno šelmy alebo číslo jej mena (Zjv 13,16-17).
Sv. Ján píše teda aj o „druhej šelme“, ktorá prinúti ľudí, aby boli označení a zakáže neoznačeným kupovať či predávať.
Mohlo by to byť kritické, ak sa príjem čipu spojí s podmienkami a podpisom súhlasu s tzv. ľudskými právami ako prijatie homosexuálnej ideológie, potratu, a iných nemorálnych postojov. Tak by prijatie čipu znamenalo obrátiť sa k satanovi a odkloniť sa od Boha ako sa uvádzalo na nedávnom „Rímskom stretnutí“.

Francúzsko: Kostoly znesväcujú satanisti

Francúzsko, 17.7.2019 (LifeSiteNews) 025 338 – „Protikresťanské útoky vo Francúzsku sa v tichosti zoštvornásobili,“ znel titulok v médiách a povedal to Richard Bernstein, býv. šéfredaktor New York Times.
Je to zaujímavá dobre zdokumentovaná záležitosť, ktorá sa vyhýba vysvetleniu javu. Hoci moslimovia sú stále viac prítomní vo Francúzsku a napriek teroristickým útokom na osoby a skupiny, znesvätenia kostolov a cintorínov tieto útoky spôsobujú francúzski domáci mladí „vandali“.
No príbeh odhaľuje skrytý škodlivý, ktorý konzervatívna tlač pravidelne zakrýva – že to nie je prostý vandalizmus tieto znesväcujúce útoky sú zamerané na to, čo je katolíkom najsvätejšie.
Pravou príčinou rastúceho počtu útokov je „satanizmus,“ povedal Bernard Antony, zakladateľ „Generálnej aliancie proti rasizmu a úcty k francúzskej a kresťanskej identite“ (AGRIF), pre LifeSiteNews. A vysvetlil:
„Priame útoky na posvätené Hostie, na samého Krista, sú znakom nepriateľstva voči Božiemu Synovi a mnohé z útokov sú vyjadrením nenávisti voči všetkému kresťanskému nie z hľadiska sekularistu alebo sociálneho revolucionára, ale je to prejav úcty voči samotnému satanovi.“
V r. 2018 bolo 127 zlodejov a 877 aktov vandalizmu: štyrikrát viac ako v r. 2008. Podľa biskupskej konferencie sa iba v prvých troch mesiacoch r. 2019 vyskytlo 228 „násilných protikresťanských aktov“!
Zlodeji – to je jedna vec. Mnohé historické kostoly a nespočetné kaplnky majú vzácne umelecké diela a liturgické predmety – lúpeže nie sú ničím novým. Ničenie náhrobných pomníkov a krížov, nábytku kostola a sôch, podpaľačstvo a útoky na svätostánky sú však rastúcim problémom. Mnohé prípady poukazujú na násilné akty iba s úmyslom ich zničiť a znesvätiť.
Konzervatívna webová stránka „Pozorovateľňa kresťanofóbie“ uvádza množstvo takých útokov aj na celom svete.
Minulý týždeň sa vyskytlo znesvätenie v Brittany v stáročia starom kostole „Saint-Budoc of Porposder“. Ukradli obsah pokladničiek, ohorky cigariet boli rozhádzané okolo sochy Panny Márie a nádoby so svätenou vodou boli ovracané. Neďaleko odtiaľ sa vlámali do najfotografovanejšej kaplnky Francúzska, Saint-Samson de Landunvez, na vysokom útese nad morom – kríž s Kristom hodili do odpadového koša.
Vo Francúzsku sa tieto prípady dostanú do médií, len keď sú veľmi závažné a rozsiahle. …
Veľký útok postihol aj veľký cintorín v Terre-Cabade, pri centre Toulouse – zničili tam 70 pomníkov a krížov a nebolo to prvý raz – a nezasiahlo to nijaký židovský ani moslimský hrob!…
Špeciálne protikresťanské motívy týchto útokov občianske aj náboženské autority zľahčujú, hoci to pravidelne pácha „gothická“ alebo satanská mládež.
Antony povedal, že cirkevní predstavitelia zlyhávajú, keď to neberú vážne a citoval biskupa, ktorý povedal: „Nechceme vyvinúť stíhanie. Nechceme podávať sťažnosti.“
Antony povedal, že v tomto zlyhaní pripustenia satanskej povahy útokov biskupi dovoľujú diablovi, aby sa presadil a dodal:
„Možno by si cirkevné autority mali spomenúť na tradičné francúzske príslovie: ‚Nejedz s diablom, ani len dlhou lyžicou.’“

Taliansko: Afričania obsadili Baziliku sv. Mikuláša v Bari

Rím (kath.net/KAP) 025 337 – V Bazilike sv. Mikuláša v talianskom Bari asi 60 pomocných robotníkov z Afriky štrajkom po sediačky protestovalo proti vykorisťovaniu. Títo migranti sú využívaní na poliach regiónu a musia žiť „za neľudských podmienok“, ako vyhlásil odborár Aboubakar Soumahoro na Twitteri k akcii. Prosili o rozhovor s arcibiskupom Francescom Cacuccim, pretože región Apulia a talianska vláda sa vyhýbajú zodpovednosti, ako vyhlásil. Arcibiskup Cacucci sa so štrajkujúcimi stretol a sľúbil, že sa za nich zasadí u prezidenta regiónu, ako informovali noviny „Repubblica“ (online). Chce zapojiť aj ďalších biskupov a hovoriť o tom s pápežom Františkom.
Vykorisťovanie migrantov v poľnohospodárstve v Taliansku je už dlhšie problémom. V r. 2018 smrť mladého pomocného robotníka v kalábrijskej barakovej osade diskusiu znova rozprúdila. Odvtedy sa urobilo očividne málo.
Podľa štúdie z poverenia biskupov z r. 2018 asi 70 percent pomocných robotníkov nie je v Taliansku prihlásených, rovnaké percento pracuje na poliach bez dohody. Počet migrantov juhotalianskych barakových osadách odhaduje štúdia na asi 20 000.

Chcel by biskup Kräutler „amazonskú katolícku“ sektu?

Výber z komentára pomocného biskupa Atanáza Schneidera z Kazachstanu k požiadavkám biskupa Ervína Kräutlera a IL Synody biskupov o Amazonii

Linz (kath.net) 025 336 – V interview pre rakúsky ORF zo 14. júla 2019 povedal em. brazílsky biskup rakúskeho pôvodu Ervín Kräutler, že je „takmer škandál“, že mnohé oblasti v Amazónii sotva môžu sláviť Eucharistiu. Toto vyjadrenie je nejasné a jednoznačne tendenčné. Nikto nemá právo na Eucharistiu. Sviatosť Eucharistie je predsa Božím darom. O škandále v katolíckom spoločenstve možno hovoriť, keď sa tam popiera viera a nežije sa, keď sa Boha uráža pohŕdaním jeho prikázaniami, ťažkými hriechmi v oblasti lásky k blížnemu, modloslužobníctvom, šamanizmom a podobne. O škandále v katolíckom spoločenstve možno hovoriť, ak sa tam dostatočne nemodlí. To by bol pravý škandál.
Museli by sme skôr hovoriť o škandále, keď vidíme, že v ostatných desaťročiach sa v Amazonii očividne nekonala intenzívna pastorácia povolaní podľa osvedčených 2000-ročných skúseností Cirkvi a to vrúcnymi modlitbami, duchovnými obetami, svätým príkladom života misionárov. Jedným z najúčinnejších prostriedkov solídnych kňazských povolaní aj v Amazonii sú misionári, ktorí vedú život pravých mužov modlitby, ako prví apoštoli, život obetavej úplnej oddanosti Kristovi v láske v úsilí o záchranu nesmrteľných duší.
To, čo biskup Ervín Kräutler a mnohí jeho duchovní druhovia požadujú, sú skôr karikatúry kňazov v podobe rozvojových pracovníkov mimovládnych organizácií, socialistických syndikalistov a ekológov. V tom však nespočíva poslanie Ježiša Krista, vteleného Boha, ktorý prišiel, aby dal svoj život na kríži, aby bolo všetci ľudia oslobodení od najväčšieho zla – hriechu – a aby všetci ľudia mali božský a nadprirodzený život a mali ho v plnosti (porovn. Jn 10, 10).
Trik dramatizovania „eucharistického hladu“ či nedostatku slávení Eucharistie neobstojí, lebo prijímanie Eucharistie samo osebe nie je potrebné ku spáse – potrebná je viera, modlitba, život podľa Božích prikázaní.
Katolíkov môžeme viesť k duchovnému prijímaniu, ktoré má veľkú duchovnú silu a účinok. Púštni otcovia žili roky bez Eucharistie a dosiahli hlboké spojenie s Kristom. Moji rodičia a ja sme v Sovietskom zväze roky nemohli prijímať Eucharistiu. Ale vždy sme pestovali duchovné prijímanie, ktoré dávalo duchovnú silu a útechu. Keď prišiel kňaz a my sme sa vyspovedali, zúčastnili na svätej omši a mohli pristúpiť ku svätému prijímaniu, bol to skutočný sviatok a hlboko a radostne sme prežívali, aký vzácny je dar kňazstva a Eucharistie.
V Amazonii by sa mal vybudovať systém putujúcich kňazov misionárov, ktorí by slávili omše a spovedali a katolíkom vystavovali Oltárnu sviatosť na poklonu, modlili sa ruženec na úmysel vyprosiť domácich celibátnych kňazov a dobré kresťanské rodiny. Potom im Boh nepochybne udelí túto milosť. Malo by sa pozvať do Amazonie kňazov z celého sveta. Možno vysvätiť aj ženatých stálych diakonov. …
Jedinečný zostáva v histórii Cirkvi príklad japonských katolíkov, ktorí si vyše dvoch storočí zachovali vieru bez kňazov. Dnes má Japonsko dosť domácich kňazov žijúcich v celibáte. Hoci japonská pohanská kultúra odmietala celibát, katolíci si celibátne kňazstvo tak vysoko cenili, že keď prišli v 19. storočí misionári a aj ženatí protestantskí, tých odmietli. Keď prišli katolícki kňazi, veriaci sa pýtali, či sú ženatí a oni to popreli, až potom ich prijali ako pravých kňazov Cirkvi Ježiša Krista! A Cirkev mohla vtedy prísť s rovnakými argumentami ako dnes Synoda o Amazonii! …
Kňazské manželstvo prijala východná cirkev v 7. storočí nie pre nedostatok kňazov, ktorých bola hojnosť, ale pre ľudskú slabosť a odklon napodobovania Krista Večného veľkňaza a konania in persona Christi. … To bolo regionálne riešenie, čo rímski pápeži neuznali. Išlo od odklon a nevernosť v nasledovaní Krista. … Apoštol Peter tento spôsob života jasne pomenoval a potvrdil: „Opustili sme všetko – aj ženu a deti“ (Mt. 19, 27). …
Zavedenie ženatých kňazov v Amazonii by neprinieslo pravých apoštolov, ale novú kategóriu kňazov s istým druhom dynastie, pričom sa má zohľadniť, že domáca kultúra amazonských národov ešte nemá nosné a osvedčené zrelé kresťanské generácie preniknuté úplne duchom Evanjelia.
Germánske národy napr. potrebovali po systematickej evanjelizácii sv. Bonifácom ešte stáročia, kým boli schopné poskytovať početný osvedčený celibátny domáci klérus.
V Amazonii boli síce v 19. a 20. storočí hrdinskí a svätí misionári, biskupi, kňazi aj rehoľníčky. No v ostatných desaťročiach sa niektorí misionári odklonili od pravého ducha Ježiša Krista a priklonili sa k duchu sveta. Nekážu presvedčivo jediného Vykupiteľa Krista a nesnažia sa ukazovať ľudu jeho nadprirodzený život a viesť ho k večnému životu … aj s nasadením života. Ba často naopak. So zneužívaním mena Ježiš aj svätého biskupského a kňazského úradu dokonca biskupi v Amazonii kázali hlavne evanjelium pozemského života a brucha a nie Evanjelium kríža. Kázali evanjelium klaňania sa prírode, lesu, vode a slnku, evanjelium poklony krátkemu pozemskému materiálnemu životu, pričom ľudia aj tam smädia po prameňoch božského večného života. Také misie Amazonie znamenajú zradu pravého Evanjelia … Teraz chcú zradu pravej nadprirodzenej evanjelizácie v duchu Ježiša a apoštolov legitimovať ešte aj biskupskou synodou.
Amazonia naliehavo potrebuje pravých svätých misionárov v duchu a príklade života veľkých misionárov histórie ako sv. Bonifác, veľkých latinskoamerických svätcov misionárov ako sv. Turibio de Mogrovejo, sv. José Anchieta a mnohých iných.
Biskup Kräutler odôvodňuje vysviacku žien na slávenie Eucharistie „ich schopnosťou vcítenia sa“. Tu ide zjavne o iné chápanie Cirkvi a Eucharistie, iné chápanie kňazstva a diakonátu. „Schopnosť vcítenia sa“ nie je teologické kritérium, ale Božia vôľa. Božia Cirkev nie je strana, ani klub. … Kritériá musia byť tie isté, ako nám ukázal Kristus a ako Cirkev vždy zachovávala. Sú to muži viery, plní Ducha Svätého a musia mať morálne a charakterové schopnosti a ochotu žiť v celibáte. Musia hlásanie Kristovej náuky postaviť na prvé miesto zachraňovať nesmrteľné duše im zverených ľudí. Praví otcovia veriacich. Praví ženísi Kristovej nevesty, Cirkvi a preto žijúci v celibáte. …
Obrancovia ženatých amazonských kňazov s trikom elegantnej formulácie „osvedčených mužov“ – viri probati – považujú amazonské národy za menejcenné, keď im upierajú schopnosť darovať Cirkvi celibátnych kňazov. … A že to vyhlasujú práve kňazi európskeho pôvodu skrýva v sebe skrytý rasizmus. …
Nejde im predovšetkým o duchovné blaho amazonských národov, ale o presadenie vlastnej ideológie zaviesť ženatý klérus aj v Európe a celej Cirkvi. …
Čo tu má Cirkev robiť, povedal sám Pán: „Proste Pána žatvy … (Mt 9, 38). Na ženatých kňazov netreba veľa modlitieb …
Sv. pápež Gregor Veľký povedal: „Hľa, svet je plný kňazov, ale predsa nájdeme v žatve Pána sotva robotníkov“ (Ev. hom., 34). Boh v diele milosti a záchrane duší vždy účinkuje skrze obety a často skrze málo veriacich a nie skrze množstvá. Sv. Gregor Naziánsky vyhlásil, že Boh nemá záľubu v počtoch (Or. 42, 7). …

Západ zatvára oči pred prenasledovaním kresťanov

Viedeň, 17.07.2019 (KAP) 025 335 – V niektorých regiónoch sveta (na mape červene) naberá prenasledovanie kresťanov „takmer rozmery genocídy“. Vyplýva to zo správy britského ministerstva zahraničia s odvolaním sa na mimovládne organizácie – medzi nimi na pápežskú nadáciu „Kirche in Not“. Anglikánsky biskup z Trura v Cornwalle, Philip Mountstephen, v úvode poukázal na to, že prenasledovanie kresťanov nie sú jednotlivé činy, ale „globálny fenomén“. Kresťanstvo je na svete najviac prenasledovaným náboženským spoločenstvom. No západné vlády „pred touto realitou zatvárajú oči“.
Správa vyrovnáva závažné nedostatky v tomto spravodajstve. Jej výsledky a odporúčania by mali byť výzvou pre politikov a verejnosť, aby „už neboli divákmi, ale stali sa aktérmi“.
V prvej časti 176-stranovej správy sa dokumentuje globálny vývoj prenasledovania kresťanov. „Kirche in Not“ poskytuje informácie o situácii v Afrike, Južnej Ázii a na Blízkom Východe na základe svojej práce na projektoch v týchto častiach sveta. Ďalej sa detailne uvádzajú súčasné útoky na kresťanov napr. v Iraku, Sýrii, Nigérii, Číne, na Srí Lanke a v Pakistane.
Je tam aj 22 odporúčaní britskému ministerstvu zahraničia. Náboženská sloboda a príslušné opatrenia majú byť medzi prioritami ministerstva ako reakcia na násilie voči kresťanom. Správa chce prispieť k tomu, aby sa Veľká Británia stala „vedúcou silou obrany náboženskej slobody na svete“.
Riaditeľ britskej vetvy „Kirche in Not“, Neville Kyrke-Smith, označil ako „stimul pre našu prácu, že sa týmto témam konečne dostáva pozornosť na vysokej politickej úrovni“. „Treba spoznať a pomenovať každodenné ťažkosti kresťanov a iných náboženských menšín. Je naliehavo potrebné podporovať kresťanskú prítomnosť v mnohých krajinách, lebo kresťania sú napriek prenasledovaniu často staviteľmi mostov a nástrojmi pokoja.“

Štúdia inštitútu Pew: Vlády obmedzujú náboženstvo

Ďalšia štúdia – výskumného inštitútu Pew – ukazuje, že náboženstvá sú stále viac obmedzované. Ich šikanovanie jasne pozorujeme v mnohých oblastiach a to nielen v totalitných režimoch, ale aj v mnohých európskych demokraciách, ako uvádza štúdia. Skúmala 198 krajín, kresťania sú postihnutí v 143 z nich, moslimovia v 140.
Krízovou oblasťou je najmä Blízky Východ a severná Afrika, za tým nasleduje ázijsko-pacifická oblasť.
Najväčší nárast však zaznamenávame v rokoch 2007 až 2017 v Európe! Tu vzrástol počet takýchto krajín z 5 na 20.
V Rusku, Egypte, Číne, Indii a Indonézii je prenasledovanie najsilnejšie, najmenšie je v Brazílii, Južnej Afrike, Japonsku, Južnej Kórey a na Filipínach.

USA: „‘Zákon o rovnosti’ spôsobí stíhanie kresťanov ako nikdy predtým“

USA, 15.7.2019 (LifeSiteNews) 025 334 – Popredný americký evanjelizátor reverend Franklin Graham sa rázne vyslovil proti hlavným prioritám lobby LGBT v kongrese USA. Varoval, že novela zákona tzv. „Equality Act“ (Zákon o rovnosti) „by mala katastrofálne dôsledky“ pre náboženskú slobodu aj pre práva žien.
Equality Act by zmenil Zákon o občianskych právach z r. 1964 a zaradil „pohlavie, sexuálnu orientáciu aj gender – rodovú identitu – medzi kategórie, na ktoré by sa vzťahoval zákaz diskriminácie na verejnosti (túto definíciu by bolo možné dramaticky rozširovať). Nútil by zamestnávateľov s viac ako 15 zamestnancami uznať ich „rodovú identitu“ a zakazovala by sa im diskriminácia založená na „sexuálnej orientácii“ alebo „rodovej identite“ a museli by povoliť „prístup transgenderu“.
V máji demokratmi ovládaný Dom reprezentantov hlasoval za schválenie tohto zákona a Graham varuje, že by sa mohol v závislosti od výsledkov volieb schváliť na budúci rok. V letnom vydaní magazínu Združenia evanjelizátorov Decision napísal:
„Ak sa väčšina v senáte zmení, alebo ak dostatok republikánov zmení svoj postoj, bolo by na prezidentovi, aby vetoval tento zákon. Ak sa to stane, kresťanskí zamestnávatelia by stratili všetku ochranu a nemohli by zamestnávať ľudí, ktorí verne stoja pri svojej viere. Kresťania by boli tak prenasledovaní za svoju vieru, ako nikdy predtým! Jasné učenie Biblie o hriechoch homosexuality a potratu sa nepochybne stane ´nenávistným prejavom´. Bude to nočná mora z ktorej sa národ možno nikdy nespamätá.“
Konzervatívci už dlho varujú:
„Pravým účelom legislatívy nie je chrániť homosexuálne alebo rodovo zmätených Američanov pred reálnou škodou, ale prinútiť iných Američanov ako fotografov, kvetinárov a pekárov, aby mali účasť na svadbách homosexuálov, zamestnávateľov a obchodníkov vyrábať homosexuálne odevy, tolerovať spolunažívanie párov rovnakého pohlavia a zmenu pohlavia bez ohľadu na svoje vlastné hodnoty alebo politiku. Taktiež chcú prinútiť ženy a dievčatá, aby spali, sprchovali sa a používali kúpeľne spolu s rodovo zmätenými mužmi.
„Zákon by nerobil výnimky pre náboženské inštitúcie a znehodnotil by zákon o náboženskej slobode, čo by viedlo k zatvoreniu adopčných agentúr, ktoré by chceli deti dávať do rodín s otcom a matkou a rodičov by zbavil práva vychovávať deti vo svojej viere protirečiacej vládnym smerniciam. Zákon by mal negatívne dôsledky na nenarodené deti, zdravotnú starostlivosť, služby charity, školy, súkromie ľudí, atletiku, slobodu prejavu, náboženské slobody a práva rodičov. Definícia pohlavnej a rodovej identity by vymazala aj ťažko dobyté práva žien v zákonoch. Zavreli by sa útulky pre týrané ženy aj mnohé školy so žiakmi jedného pohlavia. Zatvorili by sa kresťanské adopčné agentúry. Zákon by dokonca pôsobil ako mandát na potraty,“ vyhlásila Biskupská konferencia USA v máji.

Noviny Daily Caller minulý mesiac informovali, že každý prezidentský kandidát na rok 2020, ktorý má viac ako 1% v prieskumoch, schvaľuje tento zákon o rovnosti vrátane bývalého viceprezidenta Joe Bidena, primátora South Bendu Pete Buttigiega aj senátorov Bernie Sanderse, Kamalu Harrisa, a Elizabeth Warrenovej.

„Kto si myslí, že Nemecko musí ísť zvláštnou cestou, mýli sa“

Vatikán, 15.7.2019 (kath.net) 025 333 – „Emeritný pápež Benedikt XVI. si sám od seba písal niekoľko úvah na tému zneužívania, pretože ako prefekt Kongregácie pre náuku viery a neskôr ako pápež bol pritom, keď sa téma stávala aktuálnou.“ Vysvetlil to arcibiskup Georg Gänswein, prefekt pápežského domu a súkromný sekretár Benedikta XVI. v interview so študentkou Vysokej školy kláštora Heiligenkreuz pri Viedni.
„V priebehu času vznikol z toho príspevok na 20 stranách. Ten poslal štátnemu sekretárovi kardinálovi Pietrovi Parolinovi, aby ho postúpil pápežovi Františkovi. Benedikt pritom nemal v úmysle, aby to čítal niekto ďalší a chcel, aby kardinál Parolin a pápež vedeli o jeho hodnotení situácie. Až o nejaký čas neskôr sa Benedikt listom pýtal kardinála a pápeža, či súhlasia, aby list zverejnil. K tomu dostal zelenú,“ vyjadril sa arcibiskup Gänswein.
K úvahe sa vyskytla vecná aj polemická kritika a mnoho z nej aj z nemeckej oblasti. Polemika sa o. i. pokúšala postaviť Benedikta proti Františkovi.
„Kto si myslí, že Benedikt niečo prekročil, k čomu sa sám zaviazal, ten sa mýli. Benedikt sa pokúsil analyzovať situáciu a uviesť pozornosť na dôležité prvky, ktoré sú podľa jeho názoru rozhodujúce, aby sme sa z tejto krízy dostali a pomohli tým, ktorí v nej trčia, aby sa Cirkvi dodalo novú perspektívu,“ povedal arcibiskup a dodal: „Vo Vatikáne samotnom prijali Benediktovu analýzu veľmi priaznivo a vďačne.“
V nesmiernom množstve listov a mailoch, ktoré k tejto úvahe Benediktovi prišli, sa vyjadrovalo, že list pomohol rozšíriť perspektívu a skutočne spoznať aj riešenie alebo aj pomoc k riešeniu, ako uviedol arcibiskup. Pretože ťažké je, že v tomto momente máme dojem, že sme v celej otázke zneužívania zostali akosi trčať.“
Arcibiskup Gänswein odpovedal aj na otázku o „synodálnej cirkvi“ navrhovanej Biskupskou konferenciou Nemecka.
„Synoda je koncil, zhromaždenie biskupov, niečo spoločné s biskupom. Tu sa podľa môjho zváženia však predstiera, akoby tu doteraz táto synodalita, toto spoločné neexistovalo. Kladiem si otázku, čo tzv. synodálnu cestu Cirkvi odlišuje od toho, čo tu doteraz bolo. BKN uviedla tri body: morálka, kňazský celibát a prístup žien ku kňazstvu. Pri synodálnej ceste, alebo ako by to chceli označiť, nemôže v dôležitých otázkach náuky viery alebo v otázkach týkajúcich sa celej Cirkvi nikdy rozhodovať jeden biskup alebo biskupská konferencia. A kto si myslí, že nemecká biskupská konferencia musí ísť zvláštnou cestou, aby iným biskupským konferenciám predviedla parádny príklad, ten je podľa mňa na scestí, ten sa mýli. O dôležitých otázkach nemôžu rozhodovať miestne cirkvi.“

Kardinál Müller: Cirkev sa nesmie riadiť duchom doby

Mníchov, 15.7.2019 (KNA/kath.net) 025 332 – Kardinál Gerhard Ludwig Müller varuje Katolícku cirkev pred orientáciou „duchom doby a mainstreamom“. „Reforma Cirkvi existuje iba ako obnova v Kristovi,“ píše bývalý prefekt Kongregácie pre náuku viery v novej knihe „Rímske stretnutia“.
Vatikánu vyčíta kardinál Müller nanovo úsilie o moc: „Je potrebné viac viery a svedectva, menej politiky, intríg a mocenských hier.“ Pápež a biskupi sa musia orientovať vierou a nie názormi masových médií,“ píše kardinál Müller a kritizuje:
„V minulosti tu bolo úsilie o napodobovanie Krista. Dnes je v móde mainstream a politická korektnosť. V Katolíckej cirkvi platí dnes heslo: ´Radšej v preplnenej televíznej talkshow ako osamele pred svätostánkom´“. Je tiež nesprávne domnievať sa, že treba priviesť k rozumu „božský intelekt, ktorý je samotným rozumom v osobe Boha“.
Kardinál Müller formuluje imaginatívne dialógy medzi fiktívnymi osobami a seba uvádza v tretej osobe. Tak napríklad „nemecký biskup“ argumentuje: „Iba ten, kto sa uplatní v médiách, je blízko ľuďom. Dobrý biskup nenaráža, ale hľadí, čo ľudia hovoria a hovorí v zmysle ich názorov.“ Na to odpovedá „rímsky kardinál“:
„Samosekularizácia Cirkvi podľa modelu liberálneho protestantizmu nie je prvým krokom jej modernizácie, ale posledným krokom pred jej zničením.“
Na fiktívnu otázku žurnalistu o migrácii v Európe zdôrazňuje kardinál, že vždy platí ľuďom v núdzi pomáhať a dodáva: „Nemožno však napomáhať masové prisťahovalectvo do Európy u ľudí, ktorí nie sú v núdzi, len aby sa marginalizovala kresťanská kultúra!“
Ďalej varuje, že islamské právo sa nesmie stať základom verejného práva. A ani nijaký kresťan nesmie byť nútený navštevovať mešitu.
Ako fiktívnu ženskú partnerku v rozhovore uvádza Müller popri africkej rehoľníčke aj „religionistickú filozofku“ s piatimi deťmi, ktorá s veľkou námahou dokázala zlúčiť rodinu a kariéru, ako aj „prvú vedúcu katedry feministickej antropológie“.
„Kardinál“ v knihe kritizuje aj v Nemecku slávené 500. jubileum reformácie v r. 2017. „Rok 1517 nemôže byť dôvodom na oslavy. Proti tomu je dokument Kongregácie pre náuku viery Dominus Jesus Magnou chartou proti kristologickému a ekleziologickému relativizmu postmoderny.“

Kapitánka: „EÚ má prijať pol milióna migrantov z Líbye!“

Berlín, 15.7.2019 (kath.net) 025 331 – Sporná nemecká kapitánka záchrannej lode „Sea-Watch“ Carola Racketeová by chcela, aby EÚ prijala pol milióna migrantov z Líbye!
„Tí, čo sú v Líbyi sa musia odtiaľ okamžite dostať von do bezpečnej krajiny. Počúvame o pol milióne ľudí, ktorí sú v rukách prevádzačov, alebo v líbyjských utečeneckých táboroch, ktorých musíme odtiaľ dostať,“ vyhlásila kapitánka pre noviny „BILD“.
V súčasnosti čaká kapitánka v Taliansku na vypočutie na súde po tom, čo v júni nedovolene pristála v Taliansku s loďou s migrantami. K Nemecku a iným európskym štátom sa vyjadrila, že majú historickú zodpovednosť za situáciu v Afrike ešte z čias kolonializmu.
Na otázku novín „BILD“, kde je jej osobná hranica prijímania migrantov odpovedala: „Azyl nepozná nijaké hranice!“

Klimatická hystéria – už nijaké deti!

New York, 15.7.2019 (kath.net) 025 330 – Hystéria v oblasti klimatických zmien už očividne naberá bizarné rysy. Známa americká popová speváčka Miley Cyrusová oznámila, že nechce mať nijaké deti. Na vine je panika z klimatických zmien, ktorá sa teraz šíri v médiách.
„Prezentujú nám úplne zničenú planétu a ja odmietam odovzdávať to mojim deťom!“ vyhlásila Miley pre časopis „Elle“.
Podľa „Business Insider“ z generácie speváčky Miley Cyrusov sa z rovnakého dôvodu rozhoduje nemať deti 38 percent mladých vo veku 18 – 29 rokov.

Brazília: Spor o bežiacich schodoch k soche Krista

Rio de Janeiro, 15.07.2019 (KAP/KNA) 025 329 – Kto chce navštíviť svetoznámu sochu Krista nad metropolou Rio de Janeiro, musí byť vo forme. Od veľkej búrky v apríli už nefungujú bežiace schody na horu Corcovado. A tak musia návštevníci vyšliapať 220 schodov, ako informoval „Portal G1“ v nedeľu. Dôvodom je spor o tom, kto zaplatí opravu bežiacich schodov!
Búrka v apríli zaplavila časti Ria a spôsobila veľké škody. Išlo o najväčšie lejaky za 22 rokov. Poškodené boli aj bežiace schody, ktoré vynesú ľudí na vrchol 710 metrov vysokej hory. Corcovado.
Štátna organizácia ICMBio, ktorá spravuje okolitý národný park Tijuca a firma spravujúca horskú železnicu na Corcovado sa teraz sporia o to, kto bude hradiť opravu schodov v sume 250 000 eur. Firma „Trem do Corcovado“ chce teraz začať s opravou, no súčasne žalovať náhradu sumy za opravu od ICMBio na súde.
Socha Krista posvätená v r. 1931 je od r. 2012 svetovým kultúrnym dedičstvom. Spravuje ju Arcidiecéza Rio de Janeiro. Ročne sochu Krista navštívia tri milióny turistov.

Taliansko: Cirkev zvoláva synodu o Stredomorí k migrácii

Rím, 15.07.2019 (KAP) 025 328 – Katolícka cirkev Talianska chce začať pápežom Františkom odsúhlasenú iniciatívu v Stredomorí na tému migrácia a pokoj. Oznámil to predseda Biskupskej konferencie Talianska, kardinál Gualtiero Bassetti, v nedeľu v meste Aquileia. Vrcholom iniciatívy má byť „synodálne“ stretnutie biskupov všetkých štátov na brehoch Stredozemného mora v meste Bari 19. až 23. februára 2020 pod názvom
„Hranice pokoja – Stredozemné more“.
Zúčastní sa na ňom aj pápež František. Predsedovia biskupských konferencií a s Rímom spojených východných cirkví majú na „synodálnom stretnutí spoločne a bratsky skúmať to, čo Boh dnes od Cirkvi v oblasti Stredomoria požaduje“.
Arcibiskup Arcidiecézy Perugia-Città della Pieve poukázal najmä na to, že spoločenstvo miestnych cirkví Stredomoria na rozdiel od iných inštitúcií dokáže vyvinúť chýbajúci „obsiahly a organický pohľad“ na požiadavky tejto situácie. Mnohorakosť liturgických, duchovných a cirkevných tradícií je okrem toho „hodnotným svedectvo synodality“ aj pre cirkvi v iných oblastiach. Počúvanie hlasov východných cirkví Blízkeho Východu a severnej Afriky, kde dochádza k „dramatickým situáciám“, poskytuje realistickejší pohľad na problémy a dovoľuje vypracovanie konkrétnych návrhov z perspektívy príslušných štátov.
Katolicizmus s jeho „univerzálnou víziou“ dovoľuje tiež vidieť „symbolické konštrukcie“ ako „limes“ a kultúrnu príslušnosť ako znamenie jednoty a nie rozkolu, ako zdôraznil arcibiskup Bassetti. Aj keď je história poznačená nepriateľstvom a nedorozumeniami, teologickými dišputami a politickým prekračovaním hraníc, katolicizmus vždy zastával „posolstvo inklúzie a dialógu“. Tento dialóg už doteraz prekračoval geografické a kultúrne hranice a všetkých zúčastnených obohatil. Súčasnou iniciatívou v Stredomorí chce cirkev Talianska podľa kardinála podporiť aj „prorocký učiteľský úrad“ pápeža Františka a jeho „ekumenizmus skutkov“.
Kardinál Bassetti zvolil ako miesto a čas na oznámenie iniciatívy slávnostný príhovor na sviatok patrónov Aquileiy v historickej bazilike. Toto severotalianske mesto bolo už od antiky „miestom stretávania“ pre Európu a celé Stredomorie, ako povedal. … Dodal, že tak ako v antike aj dnes sa cirkev stavia do služby pokoja a svedectva Evanjelia.
Na omši koncelebrovali aj rakúski a slovinskí biskupi z území, ktoré patrili do r. 1751 do Patriarchátu Aquileia.

Jedným z patrónov Aquileiy je sv. Petrom vysvätený prvý biskup severojadranskej metropoly, sv. Hermacoras (Ermagora).
Podľa neho nazvali aj rakúske korutánske mesto Hermagor. Druhým patrónom je diakon Fortunatus.
Vzhľadom na minulosť a súčasnosť tejto friaulánskej oblasti uplatnila sa v liturgii latinčina, taliančina, furlančina, slovinčina aj nemčina.

Migrácia nebude jedinou témou
Prípravy na stretnutie biskupov v Bari prebiehajú už dlhšie. Prípravnému výboru predsedá biskup z Acireale, Antonino Raspanti. Biskup od začiatku zdôrazňoval, že utrpenie a nádej národov Stredomoria bude hlavnou témou v Bari. Migrácia však nebude jedinou témou, ide o pomoc miestnych cirkví obyvateľov v sociálnom vývoji, pri prekonávaní nespravodlivostí a o spoločné úsilie o pokoj.
Kardinál Bassetti povedal, že pojem „hranice“ je kľúčovým slovom na pochopenie Stredomoria. No hranice sa nesmú chápať v zmysle rozdelenia, rozkolu, ale ako „duch hraníc, ktorý umožňuje presiahnuť existujúce hranice a prijať výzvy“. A ide najmä o pomoc chudobným. …
Európu neslobodno chápať iba pohľadom „zo severu“. Európsky kontinent sa nesmie vyviesť z rovnováhy „logikou trhov“. Je potrebné vytvoriť „spoločnú otčinu“. „Taliansko má úlohu pomáhať, aby Európa v Stredomorí znova našla svoje kultúrne a duchovné korene.“ …
„Aj otázku migrácie možno vidieť dvojako: ako útek z biedy, ale aj ako veraje medzi dvomi kontinentami. Preto bude na programe v Bari aj mnohé iné: situácia cirkvi v krajinách Stredomoria a svedectvo Evanjelia, obrana ľudskej dôstojnosti, ekumenický a medzináboženský dialóg, rozvoj najslabších spoločností na pobreží Stredomoria a spolupráca.“

+ Zomrel taliansky kardinál Sardi

Vatikán, 14.7.2019 (kath.net/KAP) 025 327 – V sobotu 13. júla po krátkej chorobe zomrel v rímskej nemocnici Gemelli taliansky kardinál Paolo Sardi vo veku 84 rokov. Oznámil to vatikánsky hovorca Alessandro Gisotti v nedeľu.
Vatikánsky diplomat z Piemonte mal v rokoch 2009 – 2014 ako patrón Rádu maltézskych rytierov protokolárne významný úrad. Bol aj členom Apoštolskej signatúry, najvyššieho súdu Katolíckej cirkvi.
Narodil sa v r. 1934 v Ricaldone pri Alessandrii, v r. 1958 prijal kňazskú vysviacku a za pápeža Pavla VI. (1963-1978) pôsobil na Štátnom sekretariáte ako vedúci oddelenia.
Po biskupskej vysviacke v r. 1996 pôsobil v úrade mimoriadneho nuncia. Vtedy bol najdôležitejším autorom príhovorov pápeža Jána Pavla II. (1978-2005). V r. 2004 sa stal vice-komorníkom Cirkvi a prevzal tým dôležité funkcie po smrti pápeža. V r. 2005 bol tak Sardi aj pri oficiálnom stanovení úmrtia Jána Pavla II. a zapečatení pápežských komnát. Po menovaní za kardinála pápežom Benediktom XVI. v r. 2010 sa vzdal úradu vice-komorníka. V r. 2013 sa zúčastnil na konkláve, ktoré zvolilo pápeža Františka.
Po smrti kardinála Sardiho má kolégium kardinálom 219 členov. Z nich je 120 mladších ako 80 rokov a tým kompetentných na voľbu pápeža.

Novinky v „Kruhu žiakov Jozefa Ratzingera“

Rím (kath.net/KAP) 025 326 – Kruh žiakov J. Ratzingera bude mať svoje výročné stretnutie v dňoch 27. – 29. septembra v Ríme. Témou stretnutia bývalých študentov a spolupracovníkov profesora teológie a neskoršieho pápeža Benedikta XVI. bude:
Kňazský úrad v teológii Jozefa Ratzingera vo svetle súčasnosti.
Po prvý raz sa časť akademických diskusií koná aj verejnou formou, ako informovali z kruhu, ktorý bol založený v r. 1977. Účasť emeritného pápeža sa považuje za vylúčenú. Benedikt XVI. (92) tento zvyk zrušil už po svojom odstúpení v r. 2013 a okrem toho by to bolo pre neho náročné. Neistá je preto aj návšteva delegácie v jeho niekoľko sto metrov vzdialenej rezidencii vo Vatikánskych záhradách.
Tento rok sa mení aj miesto stretnutia – 15 rokov sa konalo v Castel Gandolfe, tento rok to bude vo Vatikáne – v nemeckom kňazskom kolégiu Campo Santo Teutonico. Tam sa vhodne nachádza aj „Rímska bibliotéka Jozefa Ratzingera / Benedikta XVI.“ a prednášková sála je pomenovaná tiež po bývalom pápežovi.
Časť prednášok má byť prístupná aj verejnosti. … Prednášky budú mať známi teológovia ako opát cisterciánskeho kláštora v Rakúsku Heiligenkreuz, Maximilian Heim, cirkevný právnik z Trieru Christoph Ohly, čilská expertka na sv. Tomáša Akvinského, Mária Esther Gomez de Pedro, aj v Ríme prednášajúci dogmatik Ralph Weimann.
Konať sa bude aj sympózium s názvom „Aktuálne výzvy úradu vysviacky Cirkvi“. Tam sa očakávajú príspevky bývalého prefekta Kongregácie pre náuku viery kardinála Gerharda Ludwiga Müllera, Karl-Heinza Menkeho a Marianne Schlosserovej. Pozdravný a záverečný príhovor prednesie kardinál Kurt Koch, predseda Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov.
Prednáška kardinála Müllera bude venovaná predpokladom kňazskej vysviacky. Dogmatik Menke z Bonnu bude zrejme hovoriť na tému „Sviatostný úrad v Cirkvi“, vo Viedni prednášajúca expertka na spiritualitu Schlosserová si zvolila tému „Sviatostné kňazstvo a celibát pre nebeské kráľovstvo“. Gomez de Pedro sa bude venovať rozdielom medzi sviatostným kňazstvom a všeobecným kňazstvom, právnik Ohly osvetlí potrebu sviatostného kňazstva.
Jozef Ratzinger venoval teologickému profilu kňazského úradu rôzne spisy. Ako pápež Benedikt XVI. vyhlásil v r. 2009 „Rok kňaza“ pre Katolícku cirkev. V najnovšej úvahe ku škandálu zneužívania z apríla sa Benedikt XVI. zaoberal nesprávnym vývojom vo formácii kňazov.

USA: Zatkli kňazov aj laikov – aktivistov ochrany života

Morristown, New Jersey, 13.7.2019 (LifeSiteNews) 025 325 – Dvaja katolícki kňazi a dvaja aktivisti za ochranu života boli zatknutí 13. júla za to, že vstúpili do potratovej kliniky Garden State Gynecology a odmietli ju opustiť. Ponúkali tam červené ruže ženám a povzbudzovali ich, aby zvolili život.
Najmenej jedna žena sa obrátila a nešla na potrat. Jej matka ju nútila ísť na potrat. Povedala to hovorkyňa skupiny z Red Rose Rescue (Záchrana červenej ruže) Lisa Hartová pre LifeSiteNews.
„Radila som jej a ponúkla svoj domov, no jej matka začala na mňa kričať,“ ako povedala Lisa a pokračovala:
„Ku klinike prišlo dnes vyše desať policajných áut a ochrancov života do nich násilne odniesli a natlačili. Keď sme sa to pokúšali filmovať, vyhnali nás z pozemku.“
Ochrancom sa podarilo natočiť krátke videá. Aktivisti sú teraz na polícii. Bola to 14. takáto akcia „Red Rose Rescue“ v USA od septembra 2017.
„V septembri sme to organizovali na sviatok sv. Michala archanjela. Potom na Vianoce a venovali sme to nášmu Pánovi a jeho narodeniu. V marci sme to 19. 3. venovali sv. Jozefovi. Dnešné ráno bolo venované Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie, lebo 13. júl je výročím odhalenia Fatimského tajomstva,“ povedal františkán Fidelis Moscinski, člen skupiny.
Spolu s pátrom Moscinskim sa na akcii zúčastnili dvaja ďalší veteráni na akciách s červenou ružou – kňaz Dave Nix a Will Goodman, ako aj ďalší laik.
„Vzývali sme dnes ráno príhovor Nepoškvrneného Srdca Panny Márie,“ povedal páter Moscinski. „Dôverujeme v silu Božej milosti, že zasiahne srdcia a mysle ľudí.“ …

Kanada: Prvá veľká ružencová akcia sľubuje príval milosti

Ottawa, 12.7.2019 (LifeSiteNews) 025 324

„Na vigíliu Nanebovstúpenia Pána v r. 1867 páter Luc Desilets vošiel do kamennej kaplnky Cap-de-la-Madeleine v kanadskom Quebecu a zhrozený zbadal prasa pri oltári žuvať ruženec. Mladý farár zdvihol požuvaný ruženec, vyhnal prasa z kaplnky a povedal: ‘Ľuďom ruženec spadol, prasa ho zodvihlo.’“.
Stalo sa to, keď páter Desilets, ktorý strávil deň čakaním na kajúcnikov, ktorí nikdy neprišli, sľúbil, že oživí modlitbu ruženca vo farnosti a znova založí Bratstvo posvätného ruženca. Za päť rokov sa do neho prihlásilo 3000 duší a farnosť, ktorá bola mŕtva, s prasaťom žujúcim ruženec, sa stala príliš tesnou pre množstvo farníkov,“ porozprával Girard pre LifeSiteNews. A presne túto istú misiu realizuje Girard s manželkou Angelinou, ktorí založili „Hnutie oddanosti Panne Márii“ v r. 2017 na 100. výročie zjavení Fatimskej Panny Márie.
Čo však nemohli predvídať bolo, že pre svoj čin budú teraz hostiteľmi prvej akcie „Modlitba ruženca“ v Kanade 22. augusta na štadióne v Lansdowne Parku v Ottawe.
Je to spoločná verejná modlitba ruženca. Na akcii bude aj krátky príhovor arcibiskupa Terrenca Prendergasta z Ottawy a biskupa Pierre-Oliviera Tremblaya z Trois-Rivières v Quebecu. Ale to nie je všetko, ako hovorí Girard:

Tento ružencový kvas plánovala Panna Mária

Girardovci nevedeli o tomto podujatí, keď sa vydali na päťdňovú púť z Ottawy do najznámejšej kanadskej mariánskej svätyne Cap-de-la-Madeleine, ktorá uchováva zázračnú sochu Panny Márie z Cape, s titulom Ružencová Panna Mária. Oni plánovali iba púť na miesto hlbokého duchovného päťdňového Mariánskeho kongresu v r. 1947, keď kanadskí biskupi zasvätili krajinu Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie. Tam je teraz futbalový štadión ottawského tímu Redblacks a Girardovi mysľou prebehol obraz pútnikov ako prúdia na toto miesto a prirovnal to k historickému kongresu s viac ako 1.5 miliónom pútnikov a početnými osobnosťami ako kardinál Francis Spellman z New Yorku a kardinál József Mindszenty z Maďarska.
No zrazu prišiel návrh, aby Girardovci použili tento štadión na akciu hromadnej modlitby ruženca. Girard napísal mail tímu Redblacks, kedy je štadión voľný.
„Viete si to predstaviť? Dostali sme termín na sviatok Panny Márie Kráľovnej a vtedy sa budeme spoločne modliť ruženec!” povedal pre LifeSiteNews.
„Vraciame sa práve na túto svätú pôdu, kde bola naša krajina zasvätená Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie v r. 1947 a prinesieme aj putovnú sochu Panny Márie z Cape. A samozrejme je to aj niekoľko týždňov pred federálnymi voľbami, takže vieme, že to celé zorganizovala Božia Matka, pretože my sme to určite neplánovali!“ povedal Girard.

Labyrint úžasných spojitostí

Girard vedel o akciách „Modlitby ruženca“ už v Portlande v Oregone a v Pasadene v Kalifornii. Tam prehovoril aj herec Jim Caviezel o tom, ako ho zakladateľ „Rodinnej ružencovej výpravy“ páter Patrick Peyton inšpiroval, aby chodil denne na omšu. To je ďalšia spojitosť. Páter Peyton bol totiž aj na Mariánskom kongrese v r. 1947, kde kázal o ruženci v rodinách. Tento kňaz Rehole svätého kríža založil ružencovú výpravu, aby splnil sľub Panne Márii, keď bol na jej príhovor uzdravený z tuberkulózy a za svoj život sa prihovoril až 28 miliónom katolíkom. Girard tiež objavil, že páter Peyton a jeho otcovia svätého kríža, ktorí viedli Oratórium sv. Jozefa v Montreali tiež poriadali akcie „Modlitby ruženca“.

‘Neviazaný príval milosti’

Práve ružencové bratstvá dosiahli, že pápež Pius V. vyslovil naliehavú prosbu modliť sa ruženec, keď kresťanské sily bojovali proti moslimskej Osmanskej ríši pri Lepante v r. 1571, a to skutočne zachránilo Európu, ako zdôraznil Girard.
„Budujeme digitálny ružencový most po celom svete“… a to sa veľmi hlboko týka aj hnutia za ochranu života, povedal Girard.
„Veď kto je Mária? Ona je sprostredkovateľka milostí. … Ružencová Panna Mária je vplyvná Kráľovná, ona vplýva na nášho Pána, aby úplne vylieval nespočítateľné množstvá milostí. Z Katechizmu KC z r. 1432 zistíte, že obrátenie je prvým dielom Boha a on to robí vyliatím milostí na zatvrdnuté srdcia, takže potrebujeme viac milostí! Preto treba každého priviesť do Ružencového bratstva, aby tak mohol rozpútať príval milostí aj na politikov.“
„A v duchovnom zmysle – nikto neporazí celé stádo, celú Cirkev, ktorá sa spoločne modlí ruženec,“ dodal Girard.

Zlodej v kostole omylom spustil zvony

Bielefeld, 13.7.2019 (kath.net) 025 323 – Na posmech vyšiel zlodej v evanjelickom Kostole sv. Pavla v nemeckom Bielefelde (Severné Porýnie-Vestfálsko). Počas vlámania do kostola zaktivizoval akurát zvonenie zvonov. Je možné, že hľadal zapínač svetla, ako predpokladá polícia podľa správ tlače. Obyvatelia privolali políciu kvôli nezvyčajnému nočnému zvoneniu. Zlodej zrejme bezhlavo ušiel, takže okrem rozbitého okna, ulúpenej pokladničky a malým vecným škodám nenarobil veľké škody.

Arcibiskup Sheen a tajomstvo úspešného dňa

„Čím viac času strávime v tichej modlitbe, o to lepšie si môžeme vyvinúť priateľstvo s Ježišom. Naše dni budú úspešnejšie spôsobom, aký sme si nikdy predtým nedokázali predstaviť.“

Rochester, 12.7.2019 (kath.net/rn) 025 322 – Známy americký arcibiskup Fulton John Sheen (1895-1979) bude blahorečený. Oznámil to nedávno pápež František. Americký biskup sa stal veriacim v USA známy svojimi duchovnými tipmi. Jedným z jeho najdôležitejších tipov v knihách a v homíliách bolo: Aké je tajomstvo úspešného dňa? Odpoveď je celkom jednoduchá. Arcibiskup trávil od kňazskej vysviacky denne najmenej hodinu pred Najsvätejšou oltárnou sviatosťou. Arcibiskup Sheen to uviedol vo svojej autobiografii a napísal, že táto myšlienka mu prišla v kňazskom seminári a túto prax žil po zvyšok svojho života.
Arcibiskup priznal, že táto hodina s Ježišom niekedy rozhodne nebola jednoduchá a niekedy bolo treba aj obety, aby sa to umožnilo. Tak musel napríklad skôr vstať, alebo vzdať sa sociálnej práce. Ale v konečnom dôsledku to pre neho nebola nikdy záťaž, ale iba radosť. Arcibiskup si tak vyvinul hlboký osobný vzťah s Ježišom. Táto hodina pre Pána bola pre neho možnosťou, ako pozorne počúvať, čo Boh chce povedať a ako dušu upokojiť zo všetkých starostí a ťažkostí sveta. Hodina pre Pána mu tiež pomáhala zachovať si povolanie.
„Svätá hodinka ma popri všetkých pozitívnych duchovných účinkoch – uchovala pred tým, aby som príliš ďaleko putoval. Keď je človek viazaný na svätostánok, tak nie je lano také dlhé, aby sme našli iné pastviny. Svätá hodinka sa mi stala akousi kyslíkovou bombou na opätovné oživenie dychu Ducha Svätého uprostred duše.“
Tieto jeho tipy urobili hlboký dojem aj na protestantov, takže chceli túto prax aj oni zaviesť svojím spôsobom. Tak arcibiskupa Sheena viackrát pozvali, aby tento tip prednášal na protestantských akciách.
„Pozval som ich, aby každý deň konali hodinu modlitby, aby bojovali proti silám Zlého vo svete, pretože to je to, o čo nás Pán v noci pred svojím utrpením prosil.“ Nemálo protestantov prevzalo hodinu pred Najsvätejšou sviatosťou svojím spôsobom a darovali hodinu denne Pánovi, načúvali jeho slovám a prihovárali sa za svet.
Aj mnohí katolícki laici sa pokúšali realizovať arcibiskupove tipy. Nie všetci dokázali denne vydržať hodinu pred svätostánkom, niektorí zvládli iba štvrťhodinu. Pre Sheena bolo najdôležitejšie, že sa to robí denne a vytrvalo.
„Čím viac času strávime v tichej modlitbe, o to lepšie si môžeme vyvinúť svoje priateľstvo s Ježišom.“
Pre arcibiskupa Sheena bolo jasné, že skôr či neskôr sa dostavia plody a naše dni budú úspešnejšie spôsobom, aký sme si nikdy predtým nedokázali predstaviť.

Nemecký kardinál Marx ovláda pápeža?

Nemecko, 12.7.2019 (LifeSiteNews) 025 321 – Je predsedom Biskupskej konferencie Nemecka, arcibiskupom Mníchova a Freisingu aj hlavou mocnej vatikánskej Ekonomickej rady a jedným z deviatich poradcov pápeža Františka v jeho Rade kardinálov pre reformu kúrie. No a v návrhu novej apoštolskej konštitúcie podľa tejto reformy bude pápežským komorníkom – čo je mocná pozícia, v ktorej sa stará o Cirkev po smrti pápeža a pred zvolením nového.
Kardinál Reinhard Marx (na obr. 2. zľava vedľa kardinála Schönborna) presadil svoju vôľu vo Vatikáne, ale verejne sa tým hrdí a zdá sa, akoby ovládal dokonca pápeža Františka.
V diskusiách na Synodách biskupov v r. 2014 a 2015 o prijímaní pre znovu zosobášených rozvedených, Marx prejavil netrpezlivosť a oznámil, že nemeckí biskupi pôjdu v tomto vlastnou cestou, ak sa bude vec príliš dlho odsúvať, alebo ak sa rozhodne odlišne od ich vôle:
„My nie sme podriadenými Ríma,“ vyhlásil kardinál Marx vtedy vyzývavo.
Podobný incident sa stal pri diskusii nemeckých biskupov o prijímaní pre protestantských manželských partnerov katolíkov v r. 2018. Po tom, čo Kongregácia pre náuku viery napísala 25. mája 2018 list nemeckým biskupom, aby nezverejnili príslušnú príručku pre otvorené doktrinálne otázky, kardinál Marx sa sťažoval priamo pápežovi. Bez ďalšieho rozruchu potom nemeckí biskupi príručku zverejnili v júni 2018 s podpisom „F.“ ukazujúcim, že pápež ju schválil!
Na konci r. 2018 na tlačovke v Mníchove kardinál Marx hrdo opísal svoju intervenciu v Ríme. Najprv povedal, že celá diskusia o „ekumenickom prijímaní“ bola fiaskom a že „konflikt poškodil reputáciu biskupov“ a potom dodal:
„Takže som sa vydal do Ríma, aby som ešte raz intervenoval a povedal som tam veľmi jasne, že toto je neprijateľné.“
A teraz podľa Marxa, je prijímanie pre protestantov vecou každého biskupa, aby sa sám rozhodol. „Predsa sa to vybavilo,“ ako dodal. Teda kardinál Marx fakticky povedal pápežovi v Ríme, čo treba robiť a vyhovelo sa mu.
A LifeSiteNews zistil aj ďalší taký incident. Niekoľko dobre informovaných zdrojov nás informovalo o niekoľkých faktoch vzniku nedávneho listu pápeža Františka nemeckým katolíkom. Dlhý list povzbudil katolíkov v Nemecku, aby pokračovali v „synodálnej ceste“ spochybňovania náuky Cirkvi o celibáte, sexualite a moci, zatiaľ čo súčasne im pripomínal dôležitosť evanjelizácie, modlitby a pokánia! To väčšina ľudí považuje za nejednoznačné a pochybne otvorené rôznym interpretáciám. Určite to nedodalo pevný postoj diskusiám o nemeckej reforme.
Informácie poskytnuté pre LifeSiteNews, ako sa zdá, vysvetľujú, prečo je list taký nejednoznačný. Mnohé zdroje informovali, že list v skutočnosti vznikol v Rímskej kúrii a napísali ho jej členovia, ktorí majú starosť, aby katolícka cirkev v Nemecku nezašla príliš ďaleko v zmenách a že list bol zmiernený v priebehu jeho vydania. Keď sa kardinál Marx dozvedel od pápeža, že sa list píše a že „jasný list požadovali mnohí ustarostení kardináli a biskupi“, žiadal, aby mohol vidieť návrh listu pred jeho oficiálnym odoslaním do Nemecka. Marx bol vraj „nazúrený a vychvaľoval sa, že list zmiernil v zásadných bodoch“. LifeSiteNews kardinála Marxa požiadal o komentovanie jeho úlohy v histórii pápežovho listu nemeckým katolíkom. Jeho hovorca Matthias Kopp odpovedal 9. júla slovami: „Popieram všetky výpovede vašich ‘zdrojov.’”
No dôveryhodné zdroje blízke kardinálovi Marxovi potvrdili, že Marx bol „nahnevaný“ pre návrh listu. Vysoko postavený zdroj dokonca povedal, že kardinál Marx je stále viac namosúrený pre nedostatočnú kontrolu a organizáciu pápeža Františka.
Keď list čítame, divíme sa načo bol vydaný, keď neobsahuje ani jedinú špecifickú pápežovu korekciu plánu nemeckej hierarchie, čo sa týka zmeny náuky Cirkvi o sexualite ani jej plánu diskutovať o uvoľnení disciplíny celibátu pre kňazov.
Väčšina nemeckých biskupov zastáva taký extrémny liberalizmus, že na jarnom zasadnutí KBN pozvali prednášateľa, ktorý spochybnil náuku Cirkvi o antikoncepcii, homosexualite, spolužití bez sobáša a transgenderizme.
Bavorský biskup, Rudolf Voderholzer neskôr varoval, že „synodálna cesta“ by sa mohla zvrátiť na „cestu ničenia“. Pri ich alarmujúcom extrémizme je pochopiteľné, že dokonca v Ríme sú preláti veľmi zalarmovaní vývojom v Nemecku.

Štyria „cirkevní učitelia“ cirkvi „epochálnej premeny“

Peter Winnemöller

Bonn, 11.7.2019 (kath.net) 025 320 – Sotva sa zrodí taká nová cirkev, nájdu sa už aj „cirkevní učitelia epochálnej premeny“. V správe nemeckej katolíckej agentúry KNA sa už prihlásili o slovo a načrtli zásadné tendencie. K tomu patrí podpora v nemeckej cirkvi tak kritizovanej akcie štrajku žien – blokovania návštev omší. Ich požiadavky, ako zdôrazňuje bývalý nemecký prezident Wolfgang Thierse, musí každý podporovať. Sú to vraj požiadavky všetkých, ktorí Cirkev milujú! Táto výpoveď jasne ukazuje, ako veľmi je táto akcia „Mária 2.0“ v protiklade so svätou Pannou a Božou Matkou! Mária je Matka Cirkvi nášho Pána Ježiša Krista. „Mária 2.0“ je derivát „cirkvi epochálneho premeny“.
Aj nemecký minister zdravotníctva Jens Spahn si privlastnil podporu týchto požiadaviek: „Ježiš hlásal svoje posolstvo všetkým ľuďom bez ohľadu na pohlavie a nezávisle od toho, kto koho miluje,“ ako vyhlásil minister. Tým chce minister zdôrazniť, že „v cirkvi epochálnej premeny“ majú byť aj kňazky a manželstvo pre homosexuálov. Odvolanie sa na Ježiša je tu pritom dosť odvážne! Ježiš totiž videl svoju povinnosť hlásať skôr večné pravdy ako nové výdobytky ako mnohorakosť a diverzitu.
Aj benediktínsky mních Anselm Grün vieroučne prekopáva cestu pre túto novú vlnu:
„Teológia, ktorá sa odvoláva na to, že Ježiš bol muž a preto iba muži môžu byť kňazmi by chcela iba vyzdvihovať status quo. No táto teológia je neudržateľná,“ zdôrazňuje mních a stavia sa tak do jasnej opozície k záväznej náuke svätej, katolíckej a apoštolskej Cirkvi. V nej svätý pápež Jána Pavol II. hlásal, že sviatostná vysviacka je vyhradená mužom. To, či je vysviacka žien v „cirkvi epochálnej premeny“ už „de fide“, je medzi expertmi predsa veľmi sporné.
A vyjadril sa aj bývalý predseda strany SPD Vogel, ktorý zdôraznil, že „treba zohľadňovať svetový cirkevný princíp“. Či tým má všeobecná Cirkev vyzdravieť pomocou nemeckého katolíckeho smerovania, nie je známe. Veď vidí Cirkev v kríze aj kvôli „pretrvávajúcemu nerovnému postoju voči ženám“. V čom má spočívať, môžeme sa len domnievať …. Aj tu zrejme pôjde o vysviacku žien.
Celkom jasne spoznávame, ako sa tu v najlepšej reformátorskej tradícii politika zmocňuje cirkevného spoločenstva a vtláča jej spoločensky žiadanú pečať. História sa síce neopakuje, nemáme už cisárov, ani Rímsku ríšu, ale historické paralely robiť možno, ak sa tomu pozorne prizrieme. A rovnako spoznáme aj modely kontrastov, medzi ktorými sa neskôr po synodálnej ceste bude pohybovať tá „epochálna premena“. Tu stojí ten odvážne napredujúci proti tomu zdržanlivému. Kto je pozorný, spozná, že sú to v podstate iba hmlové svetlá, za ktorými sa skrývajú pravé úmysly. Ide o to, tak dlho a ako je len možné vyhýbať sa dojmu nejakého rozkolu. V tom spočíva aj nevyhnutne využiteľná šanca stále znova ukazovať nebezpečie, aby sa rozkolu ešte zabránilo. Jednota má však trvácnosť iba v pravde!
Pri otázke vysviacke žien, ako sa stále jasnejšie ukazuje, bude deliaca línia. Kto to urobí, ak nie my? Kto bude za každú cenu bojovať za to, akými politickými prostriedkami a s akým tlakom sa bude operovať? Kto bude nakoniec stáť pri pravde, že ordinatio sacerdotalis je de fide?
Ešte je návrat k jednote v pravde možný! Jedného dňa sa tieto štruktúry však stanú samozrejmými. Potom bude príliš neskoro.
Naši noví „učitelia cirkvi“ však už teraz jasne ukazujú, na ktorej strane chcú stáť. Či to nie je ženám akcie „Mária 2.0“ príliš paternalistické, znova byť protežované mužmi, sa taktiež ukáže. Vyčkajme teda rysujúce sa „matky cirkvi“. …

Benediktín: Synoda o Amazonii – ‘rozkladajúce sa kresťanstvo’

Rím, 10.7.2019 (LifeSiteNews) 025 319 — Benediktínsky teológ sa pripojil ku kritickým hlasom k pracovnému dokumentu Synody biskupov o Amazonii „Instrumentum laboris“ a nazval ho „rozkladajúcim sa kresťanstvom“.
V analýze, ktorú publikoval taliansky žurnalista Aldo Maria Valli 2. júla, dom Giulio Meiattini – a mních z opátstva Madonna della Scala na južnom Taliansku v provincii Bari – uviedol, že dokument navrhuje a obsahuje nič menej ako „priamo zvrátenie celej idey Cirkvi a kresťanskej viery“.
„Osoba Krista a jeho Evanjelia miznú, sú doslova zhltnuté bujnejúcim tropickým pralesom opakovanými úvahami o ekológii a sociológii“, napísal dom Meiattini.
„Keď čítame tento hymnus na amazonsky raj na zemi, je ťažké pochopiť ako a prečo táto časť ľudstva potrebuje vieru vo vtelenie“.
Komentujúc zameranie dokumentu na Amazoniu ako na „epifanický zdroj zjavenia“, dom Meiattini uvádza, že „apoštolská, biblická a liturgická tradícia Cirkvi sú zakrývané viničmi a tropickými humusmi alebo vnárané do močaristých pohyblivých pieskov.“ No poznamenáva, že autorov dokumentu, ako sa zdá, „vôbec nezaujíma dodanie teologickej a biblickej hodnovernosti tomu, čo hovoria“.
Mních ocenil nedávnu kritiku dokumentu nemeckým kardinálom Walterom Brandmüllerom a povedal že „je ťažké obviňovať ho za to, že ho nazval „heretickým“. Ale, ako dodal, „viac ako o heréze by sme mali hovoriť o apostáze“. „Instrumentum laboris“ nie je kresťanský dokument, vyhlásil benediktínsky teológ a povedal:
„Povedzme si to jasne – tých niekoľko biblických citátov vložených ako tituly niektorých odstavcov, alebo použitie slov ako ‘Cirkev’, ‘konverzia’ a ‘pastorácia,’ nestačí na zaručenie evanjelického charakteru textu.“
„Dokument synody predstavuje opustenie biblickej viery pre niečo odlišné, iba s falzifikátorskou nálepkou kresťanstva. Trochu ako produkty nesúce značku EÚ, ktoré sú vyrobené v Číne!
Dom Meiattini tiež hovorí, že fascinácia dokumentu svetom „primitívneho ľudstva – detstvom ľudstva“ prezrádza „infantilný úpadok“ a píše:
„Po pokusoch detí kvetov 60. rokov sa teraz navrhuje kultúrny model, ktorý je ekologicky trvale udržateľnejší a tak minimálne neurotický, ako je len možné: život privedený do jeho počiatkov – k lukom a šípom, k šamanským uzdravujúcim rituálom.“
„Nemali by sme tiež podceňovať prepojenie medzi takýmto infantilným úpadkom a ´homosexuálnou ideológiou´, ktorá sa zakladá na idey spontánneho sebaurčenia v spojení s odmietaním rozumu.“
Avšak najzaujímavejší aspekt dokumentu je podľa teológa ten, že „veci sa stávajú jasnejšími v porovnaní s predošlými viacvýznamovými formuláciami podporovanými mylnými citátmi sv. Tomáša Akvinského, aby sa mohlo tvrdiť, že všetko je „kompletne tomistické“.
„Tu je jasné, že sv. Tomáš s tým nemá nič do činenia a je rovnako jasné, že Sväté písmo s tým takisto nemá nič do činenia. Ak aj vidíme ešte niečo kresťanské v tomto ´Instrumentum laboris´, t. j. niekoľko slov a výrazov tu a tam – nemusíme sa ďalej namáhať – je to nepochybne rozklad!“

Naša príloha

Kardinál Müller:
Amazonská synoda je záminkou pro změnu Církve

Kardinál Müller, někdejší perfekt Kongregace pro nauku víry, odmítá bez pardonu „Instrumentum laboris“ (IL) pro amazonskou synodu:
»Rodí se nová ideologická vize, která nemá nic společného s katolicismem«. »Jednají o našem Krédu, jakoby to byl náš evropský názor. Ale Krédo je zjevení Boha v Ježíši Kristu, který žije v Církvi. Žádná jiná kréda zde nejsou.« … »Musíme absolutně odmítat výrazy jako „ekologické obrácení“. Existuje jen obrácení k Pánu, a jeho důsledkem je také dobro přírody.«
»Zjevení Boha a Krista se děje skrze svátosti a Církev není oprávněna měnit podstatu svátostí. To nejsou nějaké obřady, které se nám líbí, a kněžství není sociologická kategorie pro vytváření vztahů v komunitách. Každý kulturní systém má své obřady a symboly, ale svátosti jsou prostředky Boží milosti Bohem ustanovené a my nemůžeme měnit jejich podstatu ani obsah«.

Eminence, říkáte, že »chtějí změnit Církev«. Jaké jsou znaky tohoto záměru?

Obsahem Instrumentum laboris je ideologická vize, která nemá nic společného s katolicismem. Chtějí spasit svět podle své představy, aniž by použili nějaké prvky Písma. Není to náhoda, i když se zde mluví o Zjevení, Stvoření a svátostech, o vztahu ke světu, není zde žádná vazba na texty 2VK, které tyto aspekty definují: Dei Verbum, Lumen Gentium, Gaudium et Spes. Nemluví se zde o kořenech lidské důstojnosti, o všeobecnosti spásy, o církvi jako svátosti spásy. Jsou zde jen pohanské představy, o kterých je možno diskutovat, ale které nijak nesouvisí se Zjevením.

V této souvislosti se mi jeví významné citovat odst. 39 IL, kde se mluví o »širokém a nezbytném poli dialogu mezi spiritualitami, amazonských krédech a náboženstvích, což požaduje přátelské sblížení s různými kulturami«. A dále: »Neupřímné otevření k druhému, stejně tak jako korporativní chování, které vyhrazuje spásu výlučně podle svého kréda, je destruktivní podle tohoto kréda«.

Pojednávají o našem Krédu, jako by to byl náš evropský názor. Ale Krédo je Boží zjevení v Ježíši Kristu, který žije v Církvi. Žádná jiná kréda nejsou. Jsou zde různá filozofická přesvědčení a mytologické projevy, ale nikdo se nikdy neodvážil říct, že např. Platonova Moudrost je formou zjevení Boha. Jen ve stvoření světa zjevuje Bůh svou existenci, své bytí ve vztahu k svědomí, přirozené právo, ale neexistuje žádné jiné zjevení mimo Ježíše Krista. Pojem Logos spermatikòs („semena Slova“), který přejímá 2VK, neznamená, že Kristovo zjevení existuje ve všech kulturách nezávisle na Kristu, jakoby Ježíš byl jen jednou složkou Zjevení.

Souhlasíte tedy s kardinálem Brandmüllerem, když mluví o předloženém dokumentu jako o „herezi“?

Herezi? Nejen to, je to stupidita. Heretik uznává katolickou nauku a protiřečí jí. Ale zde se pouze vytváří velký zmatek, uprostřed všeho není Kristus, ale oni sami, jejich ideje, jak spasit svět.

Dokument představuje jako model integrální ekologii, „kosmovizi“ indiánských národů, jako by to byla koncepce, skrze kterou všichni duchové a božstva jednají s teritoriem a v teritoriu jakožto vztahu k celé přírodě. A k tomu se připojuje „Františkova mantra“ – „všechno je spojeno …“ (odst. 25).

Kosmovize je materialistická koncepce podobná marxismu, kde nakonec si můžeme dělat to, co chceme. My však věříme ve stvoření, hmota je formou bytí přírody, a my nemůžeme dělat, co bychom chtěli. Stvoření má oslavovat Boha, ale je to také výzva pro nás povolané ke spolupráci se spásnou Boží vůlí pro všechny lidi. Náš úkol není zachovat přírodu takovou, jaká je, ale máme odpovědnost za pokrok lidstva, výchovu, sociální spravedlnost a mír. Proto katolíci budovali školy, nemocnice, to je také poslání církve. Není možno idealizovat přírodu, jakoby Amazonie byla zónou ráje, protože příroda není vždy k člověku přátelská. V Amazonii jsou šelmy, infekce a nemoci. A také tamní děti, tato mládež má nárok na dobrou výchovu a plody moderní medicíny. Není možno idealizovat, jak to dělá IL, jen tradiční medicínu. Jiná věc je léčit bolest hlavy, jiná když jsou zde vážné nemoci a komplikované operace. Člověk má nejen právo, ale povinnost zachovat a obnovovat zdraví. Také koncil hodnotí moderní vědu, protože díky ní jsme překonali mnoho nemocí, snížili dětskou úmrtnost a rizika pro matku.

Tradiční kultury a náboženství indiánských národů jsou popisovány jako model pro harmonii s přírodou.

Po dědičném hříchu neexistuje žádná harmonie s přírodou. Ta je mnohdy pro člověka nepřítelem, v každém případě je k němu lhostejná. Pomysleme na čtyři prvky: země, oheň, voda, vzduch. Zemětřesení, požáry, záplavy, bouře, to jsou všechno projevy přírody, které jsou pro člověka nebezpečné.

Všechno se má číst pod povinným klíčem „ekologického obrácení“

Výrazy jako „ekologické obrácení“ musíme s rozhodností odmítat. Existuje pouze obrácení k Pánu a jeho důsledkem je pak také dobro přírody. Nemůžeme dělat z ekologismu nové náboženství, to je panteistické pojetí, které bylo odmítnuto. Panteismus není jen teorie o bohu, ale je to také pohrdání, kterého se dopouští člověk vůči Bohu. Bůh, kterého identifikujeme s přírodou, není osoba. Bůh stvořitel nás naopak stvořil ke svému obrazu a podobenství. V modlitbě vyjadřujeme svůj vztah k Bohu, který nám naslouchá, který chápe, co chceme říct, není to mysticismus, ve kterém můžeme rozpustit osobní identitu.

Mluví se o Matce Zemi. Naší matkou je osoba, nikoliv Země. Naší Matkou podle víry je Maria. Také Církev je popisována jako matka, jako nevěsta Ježíše Krista. Ale není možno vytvářet inflaci těchto slov. Jednou věcí je mít respekt ke všem prvkům tohoto světa, a jinou je idealizoval je a zbožšťovat. Identifikovat Boha s přírodou je formou ateismu, protože Bůh je zcela nezávislý na přírodě. Autoři zcela ignorují stvoření.

Již počátkem 80. let minulého století tehdejší kardinál Ratzinger konstatoval, že v chrámech se nemluví o stvoření a předvídal dramatické důsledky.

Totiž všechny tyto omyly se rodí z matení rozdílu mezi Stvořitelem a tvorstvem, z identifikace přírody a Boha, která plodí panteismus, protože každému přirozenému prvku se přisuzuje božství. Podstata biblického monoteismu je ontologické rozlišení mezi Stvořitelem a tvorstvem, Bůh není součástí svého díla, je svrchovaný nad vším stvořením. To není pohrdání přírodou. A lidé již nejsou otroci prvků, nemají se klanět ohni, přinášet mu oběti jako bohu, aby jej utišili jako prvek, kterého se bojí. Člověk je určen ke svobodě.

Podle této panteistické vize, která je obsahem IL, se uplatňuje kritika antropocentrismu, který by prý měla korigovat i sama církev.

Je to absurdní idea, domnívat se, že Bůh není antropocentrický. Člověk je středem stvoření. A Ježíš se stal člověkem, nikoliv rostlinou. To je hereze proti lidské důstojnosti. Naopak, Církev má zdůrazňovat antropocentrismus, protože Bůh stvořil člověka ke svému obrazu a podobenství. Život člověka je nekonečně důstojnější než život kteréhokoliv živočicha. Tento princip byl zcela zrušen. Jestliže je v Africe zastřelen lev, je z toho celosvětové drama, ale když se zabíjejí děti v mateřském lůně, všechno je v pořádku. I Stalin se zastával toho, že je třeba zrušit centralitu lidské důstojnosti; tak mohl posílat lidi, aby budovali kanály a umírali přitom pro dobro budoucích generací. Hle, k čemu slouží tyto ideologie, když si někdo vyhrazuje panství nad druhým. Ale Bůh je antropocentrický, Vtělení je antropocentrické. Odmítání antropocentrismu vede k nenávisti vůči sobě samým i druhým lidem.

Jiným magickým slovem IL je „inkulturace“, často spojovaná se vtělením.

Užívat vtělení jako synonymum inkulturace je první mystifikace. Vtělení je jedinečná a neopakovatelná událost, kdy se Slovo vtěluje v Ježíši Kristu. Bůh se nevtělil v hebrejském náboženství, nevtělil se v Jeruzalémě. Kristus je jediný. To je základní bod, protože všechny svátosti závisejí na Vtělení, na přítomnosti vtěleného Slova. Není možno zneužívat centrální pojmy křesťanství.

Vraťme se k inkulturaci: synodní dokument požaduje, že je třeba akceptovat všechny „víry“ indiánských národů, jejich obřady a obyčeje. Je zde zmínka také o křesťanství jako o inkulturaci v řeckém světě. Říká se zde, že to, co se stalo tehdy, má se nyní stát s národem amazonským.

Katolická církev nikdy nepřijala řecké a římské mýty. Naopak odmítá civilizaci, která aplikací otroctví pohrdala lidmi, odmítá imperialistickou kulturu Říma a pederastrii typickou pro Řeky. Existuje vztah církve k myšlení řecké kultury, která dospěla k poznání prvků, které otevíraly cestu křesťanství. Aristoteles však nevynalezl deset kategorií, ty existují v bytí, on je pouze odhalil. Totéž se děje s moderní vědou: není to něco, co se týká jen Západu, je to objevení struktur a mechanismů, které existují v přírodě. Totéž se týká římského práva, které není nějakým arbitrálním systémem. Je to odhalení právních principů, které objevili Římané v přirozenosti společenství. Jiné kultury neměly tuto hloubku. Ale my nežijeme v řecké kultuře, křesťanství řeckou a římskou kulturu zcela přetvořilo. Některé pohanské mýty mohou mít vůči křesťanství pedagogickou dimenzi, ale nejsou to prvky, které tvoří základ křesťanství.

Do tohoto procesu inkulturace IL zahrnuje i svátosti, především se jedná o svátostná svěcení, pod záminkou, že je málo kněží na tak rozlehlé území.

A zde se opět projevuje, že použitá záminka nemá nic společného s křesťanstvím. Zjevení Boha a Krista se děje skrze svátosti a Církev není oprávněna měnit podstatu svátostí. To nejsou nějaké obřady, které se nám líbí, a kněžství není sociologická kategorie pro vytváření vztahů v komunitách. Každý kulturní systém má své obřady a symboly, ale svátosti jsou prostředky Boží milosti Bohem ustanovené a my nemůžeme měnit jejich podstatu ani obsah. Ani nemůžeme měnit obřady, které stanovil sám Kristus. Nemůžeme vytvořit křest s jakoukoliv kapalinou, nýbrž jen s přirozenou vodou. Při poslední večeři nevzal Kristus jakýkoliv nápoj, ale vzal hroznové víno a chléb z obilí. Oni říkají: Obilí v Amazonii neroste, vezmeme jinou věc. Ale to není inkulturace. Chtějí změnit nejen právo církevní, ale i právo božské.

Eminence, na závěr: často říkáte „oni“, kteří chtějí změnit církev. Kdo jsou to „oni“?

Nezáleží na pouhé osobě nebo zvláštní skupině osob. Jde o jisté smýšlení, které sdílejí, tedy o ty, kteří tyto věci adresují synodě. Všechno se má přizpůsobit světu: manželství, celibát, ženy kněžky. Všechno se má změnit na základě přesvědčení, že nastane nové jaro Církve. Jakoby nestačil příklad protestantů, aby smetl všechny tyto iluze. Oni vůbec nevidí, že bourají Církev, jsou jako slepci, kteří padají do jámy. Ale když na to někdo poukáže, hned je vyhoštěn, okolkován jako nepřítel papeže.

Pan-Amazon Synod Watch 12.7.2019

https://www.lumendelumine.cz/index.php?page=amazonska-synoda-je-zaminkou-pro-zmenu-cirkve

* * * * * * *

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

Sv. MICHAL ARCHANJEL,
bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

SLÁVNE KNIEŽA NEBESKÝCH VOJSK, svätý Michal archanjel,
chráň nás v boji a hroznom zápase, ktorý vedieme proti kniežatstvám a mocnostiam, proti vládcom tohto temného sveta a proti zlým duchom.
Príď na pomoc ľuďom, ktorých všemohúci Boh stvoril nesmrteľných na svoj obraz a podobu a ktorých draho vykúpil z moci satana.
Bojuj dnes Pánov boj s légiami svätých anjelov, tak ako si kedysi bojoval proti Luciferovi, vodcovi pyšných duchov a všetkých odbojných anjelov, ktorí boli proti tebe bezmocní a už nebolo pre nich miesta v nebi.
Učiň, aby anjel odpadlík, ktorý sa zmenil na anjela temnosti, a ešte sa stále plazí po zemi, aby nás zničil, bol zvrhnutý do priepasti spolu so svojimi nasledovníkmi. Dnes tento prvý nepriateľ ľudstva a vrah od počiatku znova nadobudol sebadôveru. Prestrojený za anjela sveta chodí so zástupmi skazených duchov, napáda zem a vyhladzuje meno Boha a Krista, plieni, zabíja a posiela do večnej záhuby duše, ktorým bola určená koruna večného života.
Tento skazený had je ako nečistý prúd, ktorý vlieva do ľudí so zvrátenou mysľou a spustnutým srdcom jed svojej zloby, ducha klamstva, bezbožnosti a rúhania a smrteľný dych nečistoty, neresti a ohavnosti. Títo prefíkaní nepriatelia ľudstva zaplavujú blenom a palinou Cirkev, nepoškvrnenú Baránkovu nevestu, a dotýkajú sa jej posvätných pokladov.
Ponáhľaj sa, nepremožiteľné knieža, na pomoc Božiemu ľudu proti vpádom zatratených duchov a dožič mu víťazstvo. Amen.

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *