Vnútromaternicové teliesko – aká je pravda o Mirene?

PRO – LIFE článok

Najväčší podiel na zvýšenie predaja vnútromaternicových teliesok má spoločnosť Bayer a jej produkt, ktorý sa označuje ako „druhá generácia“ antikoncepcie. Predáva sa pod menom Mirena. Niet divu.

Ako skutočne funguje?

20. november 2012, (pop.org) – Správa (Možno ju stiahnuť z pôvodného článku) Lawrence Finera z Guttmacherovho inštitútu uvádza, že stále viac Američaniek si volí vnútromaternicové telieska. Zo všetkých žien, ktoré používajú antikoncepciu, si približne 7,5% z nich dalo do roku 2009 implantovať vnútromaternicové teliesko. Tento počet sa odvtedy zdvojnásobil.

Od zamestnancov organizácie, ktorá sa zaoberá populačnou kontrolou, sa očakáva, že sa týmto údajom poteší. Lawrence Finera teší, že si ženy v súčasnosti vyberajú skôr dlhodobú antikoncepciu, než krátkodobé a menej účinné metódy. Ako sa hovorí v našich demografických kruhoch, odďaľovanie plodnosti je neprijatie plodnosti.

Najväčší podiel na zvýšenie predaja vnútromaternicových teliesok má spoločnosť Bayer a jej produkt, ktorý sa označuje ako „druhá generácia“ antikoncepcie. Predáva sa pod menom Mirena. Niet divu. Odkedy Mirenu v roku 2000 schválil Úrad pre kontrolu potravín a liečiv (FDA), spoločnosť Bayer minula desiatky miliónov dolárov na jej propagáciu.

Finer o výsledku tejto kampane hovorí: „Ženy narodené v USA doháňajú ženy mimo Štátov, ktoré dlho viedli v používaní tejto antikoncepcie, pravdepodobne vďaka silnému trendu tejto metódy v Mexiku.“

Panuje názor, že ženy mimo Štátov sú viac „pokrokové“, čo sa týka používania antikoncepcie, než ich oneskorené americké sestry. Nič však nie je také vzdialené od pravdy. Skutočný dôvod, prečo sú vnútromaternicové telieska v Mexiku rozšírené, je jednoduchý. Mexická vláda núti ženy, aby ich používali. Prvorodičkám je oznámené: „Buď si ho dáte zaviesť, alebo si budete musieť dať podviazať vaječníky.“ Ktorá možnosť je lepšia?

To isté platí aj v ďalšom prípade, v ktorom je Finerova domnienka nesprávna. Dôvodom, prečo až 41% žien v Číne má zavedené vnútromaternicové teliesko, je čínska populačná kontrola. Ženy majú na výber, či si dajú zaviesť vnútromaternicové teliesko, alebo sa po pôrode nechajú sterilizovať. Pre ženy toto vôbec nie sú dobré správy. Vlastne toto nie sú dobré správy pre nikoho. Snáď len pre toho, kto sa bojí ženskej plodnosti.

Reklamná kampaň na antikoncepciu Mirena si na seba už dávno zarobila. Viac ako milión Američaniek sa nechalo presvedčiť, aby zaplatili takmer 800 dolárov za jedno teliesko. To vynieslo viac ako miliardový zisk pre nemeckého farmaceutického giganta, čo už je aj podľa laického počítania celkom slušný obchod.  Orientačná cena hormonálneho vnútromaternicového telieska Mirena je bez predpisu okolo 210 – 240€.

Spoločnosť Bayer a ďalší výrobcovia abortiv získali vďaka Obamovmu mandátu o zdravotnej starostlivosti opätovne šancu na slušný zisk. Mandát ukladá povinnosť hradiť celú škálu antikoncepcie, vrátane Mireny. Inými slovami, my, daňoví poplatníci, prispejeme k bohatstvu akcionárov spoločnosti Bayer.

Finer označuje vnútromaternicové telieska, vrátane Mireny, ako prostriedky proti počatiu. Avšak ony fungujú na princípe potratu už počatých detí, nie iba ako zabránenie počatia. Teliesko je v podstate maličké zariadenie na potraty, ktoré bráni tehotenstvu tým, že svojou prítomnosťou v maternici mechanicky prekáža uhniezdeniu oplodneného vajíčka.

Je pravda, že Mirena nie je len obyčajné vnútromaternicové teliesko. Obsahuje navyše syntetický hormón levonorgestrel, ktorý brzdí ovuláciu s účinnosťou niekoľkých mesiacov. Aj keby došlo k „ojedinelej“ ovulácii, hormón gestagén môže aj naďalej zabrániť počatiu. Zahusťuje hlien krčka maternice, a tak zabráni spermiám, aby sa dostali k vajíčku. Napriek tomu môže stále dôjsť k počatiu. Počaté bábätko tak začína svoju 5-7 dennú púť vajcovodom. Ale len kým v maternici nenarazí na neľútostného nepriateľa v podaní telieska, ktoré ho mechanickými pohybmi zničí. Hovoríme o potrate v rannom štádiu tehotenstva.

Nemali by sme zabúdať na nežiaduce účinky, ktoré sa radia do dvoch odlišných kategórií. Mnoho žien neznáša dobre, že ich telo ovláda steroidná látka levonorgestrel. Iné zase neznášajú prítomnosť cudzieho telieska v maternici. Je to pre nich nepríjemná skúsenosť, ktorá ohrozuje ich zdravie.

Finer v rozhovore pre Fox News tvrdí, že vnútromaternicové teliesko nezvyšuje riziko infekcie panvy a neohrozuje plodnosť žien v budúcnosti.

Avšak zoznam nežiaducich vedľajších účinkov Mireny je dlhý. Medzi ne patria: strata menštruácie, špinenie, občasné krvácanie, bolesti v bruchu a v panve, cysty na vaječníkoch, migréna, akné, depresie či výkyvy nálad.

Internetová stránka The Truth About Mirena (Pravda o Mirene) obsahuje stovky podrobne popísaných vedľajších účinkov, na ktoré sa ženy sťažujú. Je to smutné čítanie.

Jedným z najnebezpečnejších vedľajších účinkov je skutočnosť, že Mirena sa môže zachytiť v stene maternice, alebo ju dokonca môže prepichnúť. V skutočnosti existuje veľa prípadov, kedy sa vnútromaternicové telieska voľne pohybujú mimo maternice, odkiaľ sa dostanú cez otvor a spôsobujú malé trhlinky, infekciu, alebo poškodzujú iné orgány. Ak teliesko uviazne v stene maternice, alebo ju prepichne, je potrebné, aby bolo chirurgicky odstránené.

 

 

 

 

 

 

 

Vzhľadom na všetky tieto vedľajšie účinky nie je prekvapujúce, že počet žalôb stúpa. Pokiaľ do internetového vyhľadávača zadáte slovo „Mirena“, okrem informácií o tomto výrobku sa vám zobrazí aj množstvo reklám, ktoré upozorňujú na právneho zástupcu pre ženy, ktoré používaním utrpeli nejakú ujmu. Spočiatku spoločnosť Mirenu suverénne ponúkala „zaneprázdneným matkám“ ako bezproblémovú formu antikoncepcie. V roku 2009 však FDA spoločnosti poslala výstražný list. Zistili, že reklama zavádzala, keď uvádzala informácie o účinnosti. Ponúkala nepodložené tvrdenie, ktoré tak zmenšovalo riziká používania tohto druhu antikoncepcie. Úrad pre kontrolu potravín a liečiv v liste vytýkal spoločnosti Bayer nesprávne uvádzanie účinnosti, pričom marketingové slogany sľubovali zlepšenie ženského sexuálneho života.

Užívateľkám vraj produkt pomôže vyzerať a cítiť sa skvele. Podľa denníka najmenej 5% používateliek v klinických testoch uviedlo znížené libido. Spoločnosť Bayer sa súdne spory snaží vyriešiť mimosúdne, čo najrýchlejšie a v tichosti, aby to neodradilo ďalšie potenciálne užívateľky. Keď však ich súdne náklady začnú narastať, predajnosť poklesne a zisk sa vytratí, príde čas skončiť túto hru. To by znamenalo, že výrobok budú musieť stiahnuť z trhu. Teda aspoň v USA, a raz a navždy sa budú musieť vyrovnať so všetkými poškodenými užívateľkami.

Nemyslím si, že by sa spoločnosť tohto scenára obávala. Pravda je taká, že spoločnosť Bayer, ako aj ďalší výrobcovia abortív, pracujú na nástupcovi tohto typu antikoncepcie, ktorý by v priebehu pár rokov uviedli na trh s veľkou fanfárou. Táto nová „čarovná pilulka“ sa bude ponúkať priamo zákazníkom. Milióny ľudí ju budú kupovať. Spoločnostiam zarobí stovky miliónov. Avšak nebude až taká nová. Pravdepodobne sa bude podobať už existujúcemu abortívu. Len bude mať nové meno a bude sa líšiť chemickým zložením či dizajnom, aby verejnosť nadobudla pocit, že ide o niečo prevratne nové. Tak, ako jej predchodca, bude ponúkaná novej generácii žien, pokiaľ sami na vlastnej koži nezažijú jej vedľajšie účinky. V istom momente ju potom opäť stiahnu z trhu. Tomu sa hovorí marketing.

Steven W. Mosher Prezident Inštitútu pre výskum populácie.

 

ZDROJ: LifeSiteNews Prevzaté z www.lifenews.sk, článok, vydaný 20. 11. 2012, nájdete tu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *