Život Cirkvi vo svete 30/2018

Švajčiarsko: Anonymné hrozby ochrancom života

Severný Izrael: Možno našli relikviár apoštolov

Grécka ohňová dráma: Metropolita prosí o dary

Kyjev a Moskva oslávia 1030 rokov od „krstu Rusi“

Rusko: Iniciatíva upozorňuje na zničené kostoly

Kňaz potvrdzuje obvinenia kardinála McCarricka

Kardinál O’Malley „Ospravedlnenia nestačia“

Škandál v seminári okolo pápežského poradcu

Katolícky magazín porovnal Salviniho k diablovi

Taliansko: Lega chce kríže vo verejných priestoroch

50 rokov po Humanae vitae: Viac následkov ako sa Pavol VI. obával

Chorvátsko: Futbalové hviezdy podporujú jedlo pre deti

Libanon: Kardinál Rai vyzýva k arabskej jednote

V Libanone inštalovali 16 metrov vysokú sochu sv. Šarbela

Pápež sa modlí za obete požiarov v Grécku aj záchranárov

Pápež vyjadril solidaritu Laosu po prietrži priehrady

Biskup z Mostaru stále proti uznaniu Medžugoria

Arcibiskup Hoser: Púte v Medžugorí v zmysle koncilu

Bavorsko: Viac ako 60 percent ľudí proti mešite

Nikaragua: „Otvorený útlak cirkvi“

„Škandál biskupov, ´ktorí o tom vedeli´ stále nevyriešený“

Cirkvi sa stretli s rakúskym predsedníctvom EÚ

Biskup: Rím spoluzodpovedný za spor o intercommunio

Sebaničenie človeka a tým ničenie Božieho diela

Španielsko: Konzervatívci si volia za šéfa ochrancu života

Taliansko: Žena našla na ceste do kostola hašiš

Rezolúcia Fóra nemeckých katolíkov o strate hodnôt v EÚ

FDK: Eucharistia ako sviatosť a prameň sily

FDK: Za Európu s kresťanskými koreňmi

Pochod Pro Life 2018 prvý raz z Nemecka do Rakúska

Pápežský poverenec nastupuje do Medžugoria

Sorosova skupina chce brániť voľbe katolíckeho sudcu

Kráľovstvo za zmrzlinu pri púti v Ríme …

USA: Kardinál vyzýva k modlitbe za katolíckeho sudcu

Nemecko: Znepokojenie z utečencov rastie

Správy „Pozorovacieho centra intolerancie voči kresťanom“

Nemecko: Počet praktizujúcich katolíkov už pod 10 percent

Skutky a viera

Švajčiarsko: Anonymné hrozby ochrancom života

Bern, 27.7.2018 (kath.net) 022 610 – Anonymné neofrankované listy s hrozbami dostali v minulých týždňoch mnohí švajčiarski ochrancovia života, ktorí podpísali dokument „Charta pre život“. Adresátom listom hrozia „nejasne formulované následky, ak sa budú naďalej zasadzovať za ochranu života“. Napísal to organizačný výbor švajčiarskeho „Pochodu za život“ na svojej stránke. Predpokladá, že odosielateľmi sú zrejme „ľavicoví autonómni aktivisti“. Takéto pokusy zastrašovania podporovateľov „Pochodu za život“ nie sú nové. Kantónová polícia začala vyšetrovanie po výzve na internete k poškodzovaniu vecí ľudí, ktorí organizujú pochod.
„Taká akcia jasne ukazuje, že úsilie udržať temnú stránku potratov v tajnosti je veľké,“ uvádza tlačové centrum ochranárov života. „Každý jeden útok na ´Pochod za život´ a každá hrozba proti ľuďom, ktorí sa zasadzujú za ochranu nenarodených detí, len poukazujú na naliehavosť tejto témy. Je čas prelomiť zlovestné tabu a dať slovo priamo postihnutým ľuďom. Pravda má totiž potenciál oslobodenia! Okrem toho nemôže byť skutočne v záujme liberálnych kruhov, brániť slobodnému vyjadreniu názoru.“ Adresátom týchto listov napísal Daniel Regli, predseda organizačného výboru „Pochodu za život“:
„Ako zodpovední za pochod sa modlíme za to, aby sa tieto útoky stali požehnaním pre ochranu života vo Švajčiarsku. Výbor vyzve zodpovedných v médiách a politike, aby sa ráznejšie zasadzovali za to, aby bola zabezpečená sloboda vyjadrenia názoru pre VŠETKÝCH.“
S „požehnanými pozdravmi“ sa obracia údajné „Prísažné oddelenie pre vyvolávanie protináboženských nálad“ v anonymných a neofrankovaných listoch na „všetkých podporovateľov ´Pochodu za život´ a ďakuje „za transparentné zverejnenie“ ich „súkromných kontaktných údajov“. „Vyhradzujeme si vaše údaje aj v budúcnosti využívať na zverejnenie, ako aj na súkromné nadviazanie kontaktov, ak by ste naďalej mobilizovali na ´Pochod za život´. Už sa sformovalo „množstvo proti-kampaní“ proti ´Pochodu za život´ „a tým proti vášmu súkromného nasadeniu a v tom sa bude pokračovať“. „Ak by sa mal budúci ´Pochod za život´ naozaj uskutočniť, vám sa rozhodne nepodarí realizovať anonymné štvanie proti potratu a svoje sebaurčovanie.“ –zg-

Severný Izrael: Možno našli relikviár apoštolov

Jeruzalem, 26.07.2018 (KAP/KNA) 022 609 – Pri vykopávkach v severo-izraelskom Al-Araji pri Genezaretskom jazere našli izraelskí archeológovia 300 kilogramov vážiaci bazaltový blok s tromi priečinkami. Podľa odhadov vedúceho archeológa Mordechaia Aviama z kolégia „Kinneret Academic College“, by mohlo ísť o relikviár apoštolov sv. Petra, sv. Ondreja a sv. Filipa. Napísal to denník „Haarec“ vo štvrtok.
Aviam zastáva tézu, že Al-Araj tvorili antické mestá Betsaida a Julias a teda išlo o rodné mestá troch apoštolov. Iné archeologické teórie považujú za biblickú Betsaidu o dva kilometre severnejšie v Golanských výšinách ležiace Et-Tell.
Najnovšie vykopávky v Al-Araji vyniesli na povrch nálezy z ranokresťanského obdobia, medzi nimi zvyšky bohato vybaveného byzantského chrámu. Bazaltová skala však nebola v ruinách kostola, ale vo zvyškoch domu z osmanského obdobia, ktorý bol postavený sčasti staršími kameňmi.
Spodná strana bazaltovej skaly je neotesaná, do hornej časti sú vysekané tri priečinky. To naznačuje ich využitie ako relikviára, pretože v tom období sa relikviáre kládli do zeme pod oltár. Vzhľadom na miesto náleziska a na správu pútnika sv. Willibalda by mohlo ísť o relikviár kostola apoštolov v Betsaide. Sv. Willibald v 8. storočí písal o Kostole apoštolov sv. Petra a sv. Ondreja nad ich obytnými domami v Betsaide.
Archeológ, ktorý robí výskum v Et-Telli, Rami Arav, považuje tézu, že Al-Araj je Betsaida podľa tlače za nepresvedčivú: „Tamojšie nálezy pochádzajú z byzantského obdobia a preto sú o 300 až 400 rokov mladšie ako nálezy v Et-Telli. Al-Araj by mohol byť podľa neho táborom rímskeho vojska z doby kráľa Agripu II.“ –zg-

Grécka ohňová dráma: Metropolita prosí o dary

Viedeň, 26.07.2018 (KAP) 022 608 – O dary pre ľudí postihnutých katastrofickými požiarmi v Grécku prosí grécky pravoslávny metropolita Rakúska, Arsenios (Kardamakis). „Považujem za pochybné, že by už aj tak veľmi zaťažené sociálne siete v Grécku dokázali pomôcť týmto ľuďom, ktorí všetko stratili,“ povedal vo štvrtok pre „Kathpress“. „Metropolia preto bude pomáhať zo všetkých síl a skrze cirkev v Grécku podporí najnúdznejších a najviac postihnutým,“ oznámil metropolita a prosil o podporu:
„Katastrofa požiarov zaváži v Grécku zvlášť tragicky, pretože mnohí z postihnutých boli už predtým pre trvalú krízu a jej následky v ťažkej situácii. Preto je našou kresťanskou povinnosťou stáť našim bratom v tejto katastrofe po boku a poskytnúť im pomoc ako modlitbami, tak aktívnymi skutkami.“
Arsenios prejavil v stanovisku hlboký zármutok a povedal že jeho súcit patrí všetkým ľuďom, ktorí stratili rodinu alebo priateľov a ktorých domovy padli za obeť plameňom.
(Konto pomoci: Metropolis von Austria; IBAN: AT143200000106604771; BIC: RLNWATWW; Betreff: Feuer Griechenland)

Kyjev a Moskva oslávia 1030 rokov od „krstu Rusi“

Kyjev, 26.07.2018 (KAP) 022 607 – V Kyjeve sa konajú v piatok a sobotu veľké oslavy 1030. výročia „krstu Rusi“. Budú v znamení rozporov medzi Ukrajinskou pravoslávnou cirkvou Moskovského patriarchátu a ukrajinskou politikou podporovanou Pravoslávnou cirkvou Kyjevského patriarchátu a Ukrajinskou autokefálnou cirkvou. Pozvanie na oslavu všetkým autokefálnych cirkvám prišlo od hlavy s Moskvou spojenej cirkvi, metropolitu Onufrija (Berezovského) z Kyjeva, ako informovala vo Viedni sídliaca nadácia „Pro Oriente“ vo štvrtok.
S malými výnimkami posielajú všetky tieto cirkvi delegácie do Kyjeva. To znamená aj podporu s Moskvou spojenej ukrajinskej cirkvi, ako napísal na Facebooku druhý vedúci Úradu pre zahraničie Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi P. Nikolaj Danylevič.
Na pro-ukrajinskom portáli „Risu News“ sa však uvádza, že vyslali „najnižších možných zástupcov“, ide skôr o splnenie nutného diplomatického protokolu. Ekumenický patriarcha Bartolomej I. pozvanie neprijal, aby sa vyhol sporom a vysiela delegáciu iba na štátne oslavy prezidenta Petra Porošenka.
„Očakávajú sa síce tisíce návštevníkov, no tých priviezli z Ruska pod zámienkou púte,“ napísal portál „Risu News“. Oslavy sa začnú v piatok ďakovnou a prosebnou bohoslužbou moleben na Vladimírovom kopci s následnou krížovou procesiou ku kyjevskému jaskynnému kláštoru. Tam sa bude konať vigília a Božia liturgia k sviatku sv. Vladimíra Veľkého.
Prímas Gréckokatolíckej cirkvi, arcibiskup Svjatoslav Ševčuk, vyhlásil, že sa na vládnych oslavách Rusi, ako aj osláv u „pravoslávnych bratov“ v piatok zúčastní – „aj keď stará tradícia učí, že sa slávi až 14. augusta“, ako ho cituje portál „Risu News“. Gréckokatolícka cirkev nekoná vlastné oslavy „krstu Rusi“ v Kyjeve, aby nevzbudila dojem protestného podujatia.
„Úmyslom osláv nie je ďalšie delenie, ale jednota cirkví. Byť a zostať vo všetkých situáciách kresťanom – to je národný poklad Ukrajiny,“ zdôraznil Ševčuk v blahoželaní adresovanom „všetkým ukrajinským kresťanom“. „Dôležité rozhodnutia v osobnom živote, ako aj na národnej úrovni majú kresťania robiť vždy z viery v Boha a v dôvere v jeho vedenie.“

Moskva: Kyril vidí jednotu ohrozenú
Moskovský patriarcha Kyril I. sa vyjadril už pred podujatím:
„Na bratskej Ukrajine, krajine, kde boli pokrstené národy Rusi, sa teraz pozdvihli elementy tohto sveta proti cirkvi sv. Vladimíra a pokúšajú sa zničiť jednotu cirkvi,“ uvádza v pastierskom liste pri príležitosti osláv „krstu Rusi“ na počesť sv. Vladimíra. „Klérus a národ sú vystavení nespravodlivým obvineniam a potupám. Ale nijaký nátlak zvonka nedokáže roztrhať sväté zväzky Kristovej lásky, ktoré nás v tele Cirkvi spájajú.“
Patriarcha Kyril bude v sobotu sláviť Božiu liturgiu ku „krstu Rusi“ v Moskve – po prvý raz pod holým nebom na Katedrálnom námestí s patriarchom Alexandrie Theodorosom II. Ostatné bohoslužby pod holým nebom v Kremli sa slávili v predrevolučnom Rusku.
Po Božej liturgii povedie patriarcha „procesiu celého Božieho ľudu“ od Kremľa na Námestie Borovickaja, kde v r. 2017 postavili monumentálny pamätník sv. Vladimírovi. Tam sa budú konať prosebné a ďakovné modlitby a následne koncert. Po 12. hodine sa rozoznejú zvony v celej Moskve a okolí. –zg-

Rusko: Iniciatíva upozorňuje na zničené kostoly

Viedeň, 26.07.2018 (KAP) 022 606 – Nedávno naštartovaná iniciatíva chce v Rusku upozorňovať na osud tisícov pravoslávnych Božích domov, ktoré od komunistického ateizmu najmä vo vidieckych oblastiach ležia v troskách. Rozpad kostolov dokumentuje pravoslávny kňaz Ioann Karabidovič. Sprevádzaný tímom s kamerou sa nachádza na ceste motorkou po západe Ruska, ako informovala viedenská nadácia „Pro Oriente“ vo štvrtok.
Napriek fáze opätovného budovania kostolov v minulých 30 rokoch, keď sa zrenovovalo, či znovu postavilo 30 000 Božích domov, sú mnohé kostoly naďalej zamknuté, rozpadnuté, alebo sa používajú na iný účel.
Ak však potrvá rast počtu kostolov v budúcich 30 rokoch aj naďalej, mohol by sa ich počet zdvojnásobiť, ako citovala nadácia vedúceho Úradu pre zahraničie Moskovského patriarchátu, metropolitu Hilariona. „Staviame Božie domy a zakladáme kláštory, pretože ľudia to chcú,“ konštatoval metropolita. –zg-

Kňaz potvrdzuje obvinenia kardinála McCarricka

Washington, 26.07.2018 (KAP/KNA) 022 605 – Kňaz z americkej Diecézy Albany potvrdil obvinenia zo zneužívania voči kardinálovi Theodorovi E. McCarrickovi na základe vlastných skúseností. Ako mladý seminarista v Diecéze Newark zažil nežiadúce dotyky a sexuálne obťažovania vtedajším arcibiskupom Washingtonu, ako informoval páter Desmond Rossi americký jezuitský magazín „America“. Podľa správ médií McCarrick (88), ktorý bol v r. 2001-2006 arcibiskupom Arcidiecézy Washington, mal nútiť mladých bohoslovcov k sexu a zneužiť najmenej dvoch maloletých.
„Už v r. 1986 som počul o nemiestnych vzťahoch tohto hodnostára,“ povedal páter Rossi podľa magazínu „America“. Ako už potvrdili výpovede iných kňazov dostal aj Rossi pozvanie do domu na pláži, kde došlo s viacerými seminaristami k sexuálnemu styku.
Početné stretnutia s McCarrickom opisuje Rossi ako zneužívanie jeho mocenskej pozície:
„Arcibiskup sa ma dotýkal, pretože mal nado mnou moc. Nebola nijaká šanca zverejniť to mimo cirkevných štruktúr. Musíte prechádzať touto štruktúrou a ste pritom vystavení sami veľkému riziku,“ povedal Rossi.
Početné sexuálne obťažovania McCarrickom aj prechmaty dvoch kolegov kňazov uvrhli Rossiho do hlbokej depresie, ako napísal „America“. Celých 15 rokov sa kňazskému povolaniu nevenoval. Až minulý rok znova začal pôsobiť v Diecéze Albany.
Po odhaleniach o kardinálovi McCarrickovi v júni, vyhľadal svojho biskupa Edwarda Scharfenbergera. Ten v stanovisku vyjadril Rossimu plnú podporu pri zverejnení jeho skúseností. „To je potrebné pre vlastné uzdravenie duchovného a pre solidaritu s obeťami,“ uviedol biskup. –zg-

Kardinál O’Malley „Ospravedlnenia nestačia“

Washington D.C., 26.7.2018 (kath.net) 022 604 – „Tieto a iné prípady si vyžadujú viac ako ospravedlnenia!“ Takými jasnými slovami sa vyjadril v stredu kardinál Sean O’Malley, predseda Pápežskej komisie pre ochranu detí k najnovšiemu škandálu zneužívania okolo liberálneho kardinála Teodora E. McCarricka, bývalého arcibiskupa Washingtonu D.C. Kardinál O’Malley prejavil hlboké roztrpčenie a poukázal na to, že tieto odhalenia traumatizujú mnohých katolíkov. Vidí najmenej jeden prípad z týchto obvinení – zneužívanie bohoslovcov – ako vierohodný. U inej obžalobe, ktorá sa týka maloletého chlapca, prebieha vyšetrovanie.
Kardinál pripustil, že u obvinení biskupov alebo kardinálov ešte stále existuje veľká priepasť v Katolíckej cirkvi, čo sa týka prístupu k obvineniam zo sexuálneho zneužívania. Chcelo by preto jasnejšie pravidlá v prípadoch týkajúcich sa hodnostárov. „Cirkev musí rýchlo a rozhodne reagovať. Ak tu Cirkev zlyhá, ohrozí to morálnu autoritu Cirkvi, “ povedal O´Malley.
Pozorovatelia v USA si však v súčasnosti kladú otázku, či niektorí biskupi už dlhšie o prípadoch nevedeli.
No pod kritikou je aj vatikánsky kardinál Farrell, ktorý mal s McCarrickom v USA dokonca spoločný byt a napriek tomu tvrdil, že za šesť rokov po jeho boku o ničom nepočul. Farell je prefektom vatikánskeho Dikastéria pre laikov, rodinu a život. Kritici si myslia, že je ťažko predstaviteľné, že Farrell vôbec ani len nepočul o týchto obvineniach. Presne to však tvrdí aj nástupca McCarricka, kardinál Donald Wuerl. Arcibiskup Washingtonu koncom júna vyhlásil, že si vyžiadal všetky zápisy a dokumenty arcidiecézy, ktoré by mohli poskytnúť informácie. „Na základe prezretia týchto dokumentov môžem informovať, že nijaká požiadavka – vierohodná alebo nie – proti kardinálovi McCarrickovi počas jeho obdobia tu vo Washingtone vznesená nebola.“

Škandál v seminári okolo pápežského poradcu

Honduras, 26.7.2018 (kath.net) 022 604 – Takmer 50 bohoslovcov zo 180 v Hondurase protestovalo otvoreným listom proti rozšírenej homosexuálnej praxi v kňazskom seminári v Tegucigalpe. Informuje o tom najstarší katolícky časopis USA „Catholic National Register“.
Bohoslovci požadujú, aby homosexuálnych seminaristov okamžite zo seminára odstránili, aj keď sú priateľmi vedenia seminára.
Zvlášť brizantné na tom je: Kardinál Oscar Rodriguez Maradiaga, arcibiskup Tegucigalpy (foto), je predsedom Rady kardinálov C9, ktorá radí pápežovi v reformách Rímskej kúrie.
V liste vedeniu seminára, ktorý poslali aj iným biskupom krajiny, hovoria bohoslovci o „nevyvrátiteľných dôkazoch“, že tento inštitút infiltrovala homosexuálna sieť a rektor seminára ju chráni.
„Heterosexuálnych bohoslovcov tu šikanujú a utláčajú! Mnohí už premýšľajú aj o opustení seminára,“ vyhlásil istý bohoslovec pre „Catholic National Register“.
Do týchto machinácií má byť zapletený aj 57-ročný pomocný biskup Juan José Pineda. Ten pred niekoľkými dňami už odstúpil. Pri podobných incidentoch musel pred rokmi odstúpiť aj rakúsky biskup St. Pöltenu, Kurt Krenn.
Teraz sa stáva témou vo Vatikáne aj odstúpenie kardinála Rodrigueza Maradiagu. Podľa „Catholic National Register“ kardinál prípady popiera a obviňuje bohoslovcov, že sú „klamári“, ktorí chcú ostatných seminaristov postaviť do zlého svetla. Časopis má však podľa vlastných údajov aj explicitne dôkazové pornografické fotografie, ktoré si homosexuálni seminaristi vymieňali cez Whatsapp. Zvlášť pozoruhodné tiež je, že v apríli si očividne jeden seminarista chcel vziať život, keď objavil, že jeho homosexuálny priateľ si začal vzťah s iným seminaristom. Časopis má aj kópiu seminaristovho listu na rozlúčku. –zg-

Katolícky magazín porovnal Salviniho k diablovi

Rím, 26.7.2018 (kath.net) 022 603 – Taliansky katolícky týždenník „Famiglia Cristiana“ porovnal talianskeho ministra vnútra Mattea Salviniho s diablom a za to teraz dostáva pocítiť vlnu protestov obyvateľstva. Informovali o tom rakúske noviny „Presse“ v stredu. Na titulnej stránke najnovšieho vydania magazínu sa dvíha ruka proti tvári ministra vnútra. Pod tým je latinský nápis „Vade retro Salvini“ (Ustúp Salvini), čo je narážka na latinské „Vade retro satana“. Magazín potom cituje aj výpovede Biskupskej konferencie Talianska k téme migrácia.
Salvini reagoval v stredu jasnými slovami: „Považujem toto porovnanie za nevkusné. Nechcem nikoho poučovať, ale nemyslím si, že si to zaslúžim.“
Salvini a jeho strana „Lega“ sú v Taliansku pre jasný kurz v téme migrácia rozhodne obľúbené. Podľa Salviniho podporuje jeho kurz aj veľa predstaviteľov Cirkvi. „Musíme prijímať migrantov, ale v rámci toho, čo je možné,“ zdôrazňuje predseda strany „Lega“. –zg-

Taliansko: Lega chce kríže vo verejných priestoroch

Šéfredaktor časopisu „Civilta Cattolica“, jezuita Antonio Spadaro (na obr.), označil navrhované vyvesenie krížov za „bohorúhavé“…

Rím, 25.7.2018 (KAP) 022 602 – Návrh zákona pravicovo-populistickej talianskej strany „Lega“ chce v Taliansku podstatne rozšíriť prítomnosť krížov vo verejných priestoroch. Parlamentná frakcia navrhuje, aby kríž s Kristom povinne visel „na vyvýšenom a dobre viditeľnom mieste v priestoroch všetkých verejných zariadení“, ako informovali talianske denníky zo stredy. Kto kresťanský symbol „z nenávisti“ odstráni alebo zneuctí, má počítať s pokutou 500 až 1000 eur.
Podľa návrhu zákona sa má kríž zavesiť v školských triedach, prednáškových sálach a iných vzdelávacích zariadeniach, v úradných miestnostiach, zasadačkách regionálnych, provinčných a obecných rád a vo volebných miestnostiach. Záväzné to má byť aj pre justičné priestory, väznice, železničné a autobusové stanice, prístavy a diplomatické sídla ako aj pre všetky talianske zariadenia v cudzine.
Šéfredaktor jezuitského časopisu „Civilta Cattolica“, páter Antonio Spadaro, označil takého využitie kríža za „bohorúhavé“. Kresťanský symbol kríža je „symbolom lásky k nepriateľovi a bezpodmienečného prijímania ľudí“, ako uviedol na Twitteri v utorok. „Kríž je znamením protestu proti hriechu, násiliu, nespravodlivosti a smrti, nie je to nijaké znamenie národnej identity,“ napísal jezuita. –zg-

50 rokov po Humanae vitae: Viac následkov ako sa Pavol VI. obával

Mons. Livio Melina, profesor morálnej teológie

Brescia, 25.7.2018 (kath.net/LaNuovaBussolaQuotidiana) 022 601 – Dňa 25. júla je presne 50 rokov odvtedy, čo Pavol VI., ktorého pápež František bude 14. októbra svätorečiť, uverejnil encykliku o morálne dobrom odovzdávaní ľudského života. K tomuto jubileu zorganizoval Výbor priateľov Pavla VI. – ‚Comitato Amici di Paolo VI‘ v rodisku Giovanniho Battistu Montiniho konferenciu s názvom «Humanae Vitae: lesk pravdy» (Humanae Vitae: la verità che risplende).
Uvádzame úvod prednášky Mons. Livia Melinu, profesora morálnej teológie na Pápežskom inštitúte Jána Pavla II. v Ríme z 9. júna:

Dáta a miesta nie sú náhodou. Niekedy nám odhalia niečo z tajomného plánu Božej prozreteľnosti. Nie je náhoda, že sme v Brescii a že organizujeme kongres v deň, keď si Cirkev pripomína Nepoškvrnené Srdce Panny Márie. A chcel by som tu pripomenúť aj 6.9.2017 zomrelého kardinála Carla Caffarru, svojho učiteľa a predchodcu ako prvého predsedu Pápežského inštitútu Jána Pavla II. On nám dosvedčil tajomné prorocké slová, ktoré mu napísala sr. Lucia z Fatimy, keď ho na podnet Jána Pavla II. prosila, aby sa modlil za nový „Inštitút pre štúdium manželstva a rodiny“. Kardinál píše:
„Oznámila: ‚Príde doba, v ktorej bude prebiehať rozhodujúci boj medzi satanom a Kristovým kráľovstvom v manželstve a rodine. Kto bude brániť manželstvo a rodinu, zažije veľké prenasledovanie. Ale nemajte strach – Panna Mária mu už rozšliapala hlavu. Nepoškvrnené Srdce Panny Márie zvíťazí.‘
Tieto slová sú dnes pre mňa a pre nás všetkých slovami veľkej útechy.
A tak putoval aj bl. Pavol VI., keď začal so spracovávaním encykliky „Humanae vitae“, 13. mája 1967 do Fatimy a zveril tento dôležitý dokument Preblahoslavenej Panne Márii.
Téza, ktorú chcem predložiť, znie: Encyklika bl. Pavla VI. sa netýka iba súkromnej sféry sexuality, ale aj sociálneho a verejného rozmeru života. Preto je otázkou sociálnej etiky a nie iba individuálnej morálky.
Situácia, v ktorej bola „Humanae Vitae“ pred 50 rokmi vydaná, 25. júla osudového roku 1968, bola poznačená krízovým alarmujúcim stavom pre nekontrolovaný rast svetovej populácie, skutočnou „demografickou bombou“ – alarmujúci stav, ktorý vyvolal „Club of Rome“ a Aurelio Peccei. Od počiatku bol preto horizont diskusie o obmedzení pôrodnosti určovaný politickými starosťami.
To sa odzrkadľuje v celej encyklike, ktorá však má odvahu plávať proti prúdu, ba pripomínať závažné následky zavedenia antikoncepcie pre sociálnu štruktúru – všeobecný pokles morálky, rast manželskej nevery, strata úcty k žene, vystavenie sa svojvôli štátnej moci na škodu najchudobnejších v národe (HV 17).
Pavol VI. bol prorok. Nie jeden z tých falošných prorokov, o ktorých hovorí Ježiš, ktorí sa ľuďom zaliečajú, aby dosiahli ich potlesk aj na úkor pravdy, ktorú zamlčujú a pritom znehodnocujú usmernenia Božieho zákona. Ako každý pravý biblický prorok nemal z lásky k ľudu nijaký strach povedať mu pravdu a napomínať aj za nebezpečia, že bude otravným „prorokom nešťastí“ a tým žiaľ zostane nevypočutý.
A my dnes môžeme konštatovať, že sa dostavili nielen tieto, ale aj ďalšie a radikálnejšie následky. Zavedenie antikoncepcie spôsobilo úplnú mutáciu génov základných sociálnych vzťahov, ktorá predstavuje nebezpečnú pascu pre verejné blaho. …

Chorvátsko: Futbalové hviezdy podporujú jedlo pre deti

Záhreb, 25.7.2018 (kath.net) 022 600 – Luka Modrić a Mateo Kovačić, známi chorvátski futbalisti, podporujú nadáciu „Mary’s Meals“ (Máriine jedlá) v Chorvátsku (foto). Obaja pred niekoľkými dňami podporili charitný beh pre „Mary’s Meals“ v krajine.
‚Trčimo za Dijete 31‘ (Bežíme za dieťa 31) znelo motto behu. Tým sa má filmom „Child 31“ (Dieťa 31) informovať o práci nadácie „Mary’s Meals“.
Organizáciu „Mary’s Meals“ založil Škót Magnus MacFarlane-Barrow, ktorý sa obrátil v Medžugorí. So sumou iba 15,60 eur dokáže nadácia financovať jedlá pre žiaka na celý rok. V súčasnosti sa takto stará o stravovanie viac ako 1,2 milióna detí každý rok. –zg-

Libanon: Kardinál Rai vyzýva k arabskej jednote

Ammán – Bejrút, 24.7.2018 (KAP/KNA) 022 599 – Libanonský maronitský patriarcha, kardinál Bechara Rai, pri návšteve v hašemitskom Kráľovstve Jordánsko ocenil dobré vzťahy medzi oboma krajinami.
„Našou výzvou je udržať jednotu a pevnú súdržnosť rovnako, ako naša úloha v arabských krajinách vyplývajúca zo svätých náboženstiev,“ povedal v pondelok pri príchode do Kláštora sv. Šarbela v Ammáne, ako informovala štátna libanonská agentúra „NNA“.
Na okraj návštevy kardinál Rai kritizoval nový izraelský zákon o národnosti, ktorý definuje „spojený Jeruzalem“ ako hlavné mesto Izraela a hebrejský jazyk ako štátny jazyk.
Kardinál Rai sa stretol o. i. s jordánskym princom Hassanom bin Talalom. V rozhovore išlo o všeobecnú situáciu v regióne a o potrebu medzináboženského dialógu, aby bolo možné riešiť rôzne krízy. Stretol sa aj so zástupcami libanonskej diaspory. –zg-

V Libanone inštalovali 16 metrov vysokú sochu sv. Šarbela

https://www.vaticannews.va/sk/svet/news/2018-07/libanon-instalacia-sochy-sv-sarbela.html

Pápež sa modlí za obete požiarov v Grécku aj záchranárov

Požiar v Grécku (AFP or

Vatikán, 24.7.2018 (RV) 022 598 – Svätý Otec prostredníctvom vatikánskeho štátneho sekretára kardinála Pietra Parolina zaslal kondolenčný telegram do Grécka v súvislosti s tamojšími rozsiahlymi požiarmi.
Lesné požiare, ktoré vyčíňajú pri Aténach, si doteraz vyžiadali vyše 70 mŕtvych a viac než 160 zranených. S ohňom bojuje viac než 600 hasičov a celá grécka letka hasičských lietadiel a helikoptér.
Ako sa uvádza v telegrame, pápež František „vyjadruje solidaritu všetkým, ktorých táto tragédia postihla“. „Obete odporúča do rúk milosrdnej láske všemohúceho Boha, záchranárov povzbudzuje v ich službe a všetkým, ktorí oplakávajú svojich drahých, udeľuje Pánovo požehnanie útechy a sily.“
Na nesmiernu drámu, ktorá v pobrežnej turistickej oblasti Mati zničila okolo tisíc obydlí podobne reagoval v mene katolíckych biskupov Grécka arcibiskup Atén Mons. Sebastianos Rossolatos.
Ekumenický patriarcha Bartolomej reagoval na tragédiu v gréckej Atike týmito slovami: „Zintenzívňujeme naše modlitby v spojení s aténskym arcibiskupom Hieronymom a s metropolitmi zasiahnutých oblastí“, aby „Boh pomohol zastaviť túto obrovskú ľudskú a ekologickú katastrofu“ a „dodal silu rodinám obetí a zranených“. -zk-

Pápež vyjadril solidaritu Laosu po prietrži priehrady

Vatikán, 24.7.2018 (RV) 022 597 – V mene Svätého Otca Františka reagoval na pondelňajšiu tragédiu na juhovýchode Laosu vatikánsky štátny sekretár kardinál Pietro Parolin. V provincii Attapeu sa pretrhla rozostavaná vodná priehrada a vlna s objemom päť miliárd kubických metrov sa prehnala šiestimi dedinami. Počet obetí doteraz nie je známy.
Ako sa píše v kondolenčnom telegrame, Svätý Otec vyjadruje solidaritu všetkým postihnutým katastrofou a povzbudzuje záchranárov v ich činnosti. Modlí sa osobitne za obete, za uzdravenie ranených, ako aj za útechu pre trúchliacich i tých, čo sa boja o životy svojich nezvestných príbuzných. Pápež František všetkým udeľuje svoje požehnanie. -zk-

Biskup z Mostaru stále proti uznaniu Medžugoria

Záhreb, 25.07.2018 (KAP) 022 596 – Diecézny biskup Diecézy Mostar-Duvno, Ratko Perič, mal minulý týždeň dlhší rozhovor s apoštolským vizitátorom v Medžugorí, arcibiskupom Henrykom Hoserom. Pritom biskup Perič arcibiskupovi Hoserovi zdôraznil, že zjavenia Panny Márie v Medžugorí trvalo považuje za nevierohodné a to dokonca aj vrátane tých z júna 1981, ktoré vatikánska komisia pozitívne posúdila! Informoval o tom chorvátsky denník „Večernji list“ v stredu s odvolaním sa na Mostarskú diecézu.
Arcibiskup Hoser, ktorého pápež František dekrétom 5. júla menoval za apoštolského vizitátora pre Medžugorie so špeciálnymi kompetenciami cez víkend vyhlásil, že pastorácia pútnikov zodpovedá 2. vatikánskemu koncilu (1962-65). Týmto konštatovaním vyznal podľa „Vatican News“ svoj zásadný pozitívny postoj k javu Medžugorie. … –zg-

Arcibiskup Hoser: Púte v Medžugorí v zmysle koncilu

Hoser: „Existujú rôzne démonické sily, ktoré majú za cieľ zničiť pútnické miesto Medžugorie. … Pri úcte k Panne Márii skutočne ide o kult, ktorého centrom je Kristus.“

Vatikán, 24.07.2018 (KAP) 022 595 – Starostlivosť o pútnikov v Medžugorí zodpovedá smerniciam Druhého vatikánskeho koncilu (1962-65). Týmto konštatovaním vyjadril nový apoštolský vizitátor so špeciálnymi kompetenciami, arcibiskup Henryk Hoser, v kázni v tomto mariánskom pútnickom mieste v nedeľu 22. júla podľa „Vatican News“ svoj zásadne pozitívny postoj k Medžugoriu. V r. 2010-2015 vatikánska komisia pod vedením kardinála Camilla Ruiniho jav Medžugoria skúmala, výsledky sa doteraz neuverejnili.
Arcibiskup Hoser pred príchodom vo Bosny pri Návšteve v Neapoli varoval, že „existujú rôzne démonické sily, ktoré majú za cieľ zničiť pútnické miesto“. Jednou z týchto síl je mafia. Tá chce preniknúť do obchodu pútnickej turistiky v Medžugorí.
Záverečné hodnotenie Medžugoria mal Vatikán už dávno predložiť, no zodpovední v Ríme naďalej váhajú. Pápež František podnikol v tejto situácii predbežný krok a menoval v máji 2017 poľského arcibiskupa Henryka Hosera za mimoriadneho poverenca pre pútnické miesto. Dňom 5. júla 2018 ho pápežským dekrétom povýšil na apoštolského vizitátora. Jeho mandát však neobsahuje posúdenie pravosti mariánskych zjavení, ale výlučne preverenie, či pastorácia pútnikov zodpovedá koncilu.

„Prichádzate, aby ste sa stretli s Kristom“
Na svätej omši v nedeľu 22. júla v Medžugorí sa okrem početných pútnikov a duchovných z regiónu zúčastnil aj apoštolský nuncius v Bosne-Hercegovine, arcibiskup Luigi Pezzuto.
„Na tomto mieste má ústredné postavenie ľudová zbožnosť ku Kristovi. Ústredná otázka, ktorú si musíme položiť, znie, prečo toľkí ľudia hľadajú cestu do Medžugoria: Odpoveď, ktorá sa natíska, je nasledovná: Prichádzajú, aby sa s niekým stretli, aby sa stretli s Bohom, aby sa stretli s Kristom, aby sa stretli s jeho Matkou. A potom, aby objavili cestu, ktorá vedie ku šťastiu žiť v dome Otca a Matky,“ zdôraznil arcibiskup.
„Je to mariánska cesta, ktorú mnohí pútnici identifikovali ako najistejšiu cestu k tomuto šťastiu. Pri úcte k Panne Márii však skutočne ide o kult, ktorého centrom je Kristus, pretože – ako povedal Pavol VI. – má pôvod a účinky od Krista, v Kristovi nachádza dokonalé vyjadrenie a skrze Krista v Duchu Svätom vedie k Otcovi.“
Mimochodom Druhý vatikánsky koncil „silou potvrdil“ ako sa rôzne formy úcty k Božej Matke, ktorú Cirkev v rámci zdravej a pravovernej náuky odobrila, v harmonickom podriadení môžu pod úctou ku Kristovi rozvíjať a okolo neho krúžiť ako okolo svojho prirodzeného a potrebného centra, ako povedal arcibiskup Hoser. „Medžugorie ponúka priestor pre božskú milosť skrze príhovor Božej Matky, ktorá sa na tomto mieste uctieva ako Kráľovná pokoja.“ –zg-

Bavorsko: Viac ako 60 percent ľudí proti mešite

Mníchov, 24.7.2018 (kath.net) 022 594 – Obyvatelia bavorského mesta Kaufbeuren (foto) na západ od Mníchova v nedeľu v referende občanov zreteľne zamietli stavbu mešity na mestskom pozemku. Informoval o tom „Focus“. Mesto musí preto rokovania s tureckým spolkom Ditib, ktoré bežia od novembra, prerušiť. Na otázku: „Ste proti odovzdaniu pozemku mesta Kaufbeuren v podnikateľskej oblasti „Unter Au“ na stavbu mešity?“ odpovedalo vyše 60 percent áno. Starosta mesta Štefan Bosse (CSU) v prvej reakcii hovoril o „prekvapujúco zreteľnom výsledku“. –zg-

Nikaragua: „Otvorený útlak cirkvi“

Managua, 24.7.2018 (kath.net/Kirche in Not) 022 593 – Vzhľadom na najnovšiu eskaláciu masových protestov v Nikarague sa arcibiskup hlavného mesta Managuy, kardinál Leopoldo José Brenes Solórzano obrátil na svetovú verejnosť:
„Vyvíjajte tlak na vládu prezidenta Ortegu, aby znova rešpektovala obyvateľstvo a predstaviteľov Cirkvi,“ napísal pápežskej nadácii „Kirche in Not“. Kardinál Solórzano informuje o napätej situácii v meste Masaya. Mesto asi 30 km južne od Managuy sa považuje za symbol odporu proti prezidentovi Danielovi Ortegovi. Od 17. júla je obsadené tisíckami vojakov a polície. „Mesto je pod paľbou guliek. O počtoch zranených zatiaľ nie sú údaje a našťastie ešte nehlásili obete na životoch,“ ako uvádza kardinál.

Cirkev sa pokúša sprostredkovať
Kardinál vyzval obyvateľstvo, aby nevychádzalo na ulice, aby sa zabránilo ďalšej eskalácii násilia. V celej krajine otvorili svoje brány pre demonštrantov aj mnohé kostoly.
„Nasledovali sme výzvu pápeža, aby sme boli poľnou nemocnicou pre zranených,“ povedal Solórzano. „Cieľom bolo tiež stlmiť paramilitantné oddiely a sprostredkovať. To sa vláde nepáčilo. Útlak sa teraz otvorene zameriava proti cirkvi.“
Od apríla prebiehajú v Nikarague masové protesty proti vláde za prezidenta Daniela Ortegu, ktorý je členom strany sandinistov, ktorá vyšla z organizácie geríl. Tá v r. 1979 zvrhla diktatúru Somozovho klanu. Ortega je odvtedy v úrade prezidenta. Po volebnej porážke v r. 1990 vládne od r. 2006 ďalekosiahlymi kompetenciami. Kritici obviňujú Ortegu z rodinkárstva, používania násilia a potláčania slobody názoru.

Ortega: Cirkev „Prisluhovač pučistov“
Demonštranti požadujú okrem sociálnych reforiem aj odstúpenie Ortegu. Vláda to odmietla a nasadila proti protestujúcim políciu a vojsko. Podľa ľudsko-právnych organizácií bolo v krajine usmrtených už 300 ľudí. Katolícka cirkev v Nikarague sa v rámci „národného dialógu“ pokúšala sprostredkovať a navrhovala predčasné voľby. Odpoveďou bolo násilie voči biskupom a kňazom zo strany prívržencov vlády. V príhovore k výročiu revolúcie v Nikarague prezident Ortega označil cirkev ako „prisluhovača pučistov“.
Rozruch spôsobili dva incidenty: 9. júla kardinál Solórzano, apoštolský nuncius v Nikarague, arcibiskup Valdemar Stanislav Sommertag a pomocný biskup Managuy, José Silvio Báez Ortega boli pri návšteve pútnického miesta napadnutí paramilitantnými oddielmi a zranení. Aj iní biskupi zažili podobné. Dňa 14. júla ostreľovali milície kostol v Manague, kam sa uchýlili protestujúci. Dvaja študenti boli zabití a desiatky ľudí zranili.
„Je to veľmi ťažká doba pre ľudí v Nikarague“, povedal kardinál Solórzano. Katolíkov na celom svete vyzval, aby „vytvorili modlitbovú reťaz“ pre jeho krajinu a podporovali prácu kňazov príspevkami na omše.
„Mnohí duchovní sú nútení sláviť svätú omšu s vylúčením verejnosti. Nemajú nijaké príjmy na živobytie, čím normálne podporujú aj chudobné obyvateľstvo. Pomoc je potrebná a dôležitá duchovne aj materiálne. Nikto nevie, ako to pôjde v Nikarague ďalej,“ povedal kardinál. –zg-

„Škandál biskupov, ´ktorí o tom vedeli´ stále nevyriešený“

Vatikán, 24.7.2018 (kath.net) 022 592 – „Veľký škandál, ktorý stále nie je vyriešený v prípadoch biskupov ako – Pineda, McCarrick, Barros, O’Brien, Conry. To sú tí, ktorí naozaj obvineniach so zneužívania vedeli a nič neurobili. Dokiaľ biskupi, ktorí takéto zlé správanie u svojich vlastných ignorujú, nebudú braní na zodpovednosť, zdá sa byť málo nádeje, že sa cyklus škandálov prelomí.“
Takto to analyzoval situáciu šéfredaktor Ed Condon v „Catholic News Agency“ vo Washingtone, ako informovala „CNA Deutsch“.
Condon vychádza z odstúpenia pomocného biskupa kardinála Oscara Maradiagu. Pomocný biskup Juan José Pineda (58) z Hondurasu mal opakovane obťažovať seminaristov, aj spreneveriť peniaze. Pápež František minulý týždeň prijal jeho odstúpenie. Žurnalista poukazuje na to, že mnohé obvinenia voči Pinedovi sú už dlhšie známe a Pineda dokonca tvrdil, že podal žiadosť o odstúpenie už pred mesiacmi. Odstúpenie prichádza v čase, keď sa množia aj obvinenia zo sexuálneho zneužívania voči kardinálovi Theodorovi McCarrickovi. Súčasne v Austrálii biskupi aj premiér žiadajú prepustiť z úradu aj na jeden rok odsúdeného arcibiskupa Filipa Wilsona (býv. predsedu Konferencie biskupov Austrálie) za zatušovanie zneužívaní.
Pápež František teraz naliehavo hľadá riešenie krízy aj v Chile, kde už zložilo úrad už päť biskupov kvôli sexuálnemu zneužívaniu a jeho zamlčovaniu.
Žurnalista poukazuje na to, že v protiklade so škandálmi po roku 2000 nestoja v centre obvinenia voči kňazom, ale voči biskupom a kardinálom. No tieto prípady, ako píše Condon, „sa riešia úplne inak a majú úplne iný účinok na Cirkev“. Zatiaľ čo voči kňazom sa už zaviedli „nové a tvrdé procesy“, nepoznáme taký proces pri obvineniach nejakého biskupa. Dokonca aj seminaristi, ktorý podajú sťažnosť na biskupa, majú málo dôvodu k nádeji, že sa niečo podnikne.
Takže teraz bola odkrytá „hrozivá kultúra mlčania o obvineniach zo sexuálnych prečinov v Cirkvi a k mlčaniu obetí sa pridáva mlčanie tých, ktorí im mali pomôcť“, ako píše Condon. Jeho záver znie: „Poučenie z nedávnej histórie ukazuje, že pozornosť médií je jedinou vážnou zárukou obvinenia biskupa.“
A zatiaľ čo u starších biskupov Ríma sa procesy často jednoducho preťahujú, u biskupa Pinedu to nebude možné. Nedávno vyhlásil, že sa naďalej chápe ako „syn Cirkvi“ a ako „vysvätený biskup“. Condon: „Rím bude musieť rozhodnúť, ako obvinenia voči Pinedovi snáď cirkevnoprávnym procesom objasniť – a ako ho v danom prípade formálne potrestať.“ To, že bude biskup jednoducho laicizovaný ako jednoduchý kňaz, považuje Condon za „veľmi nepravdepodobné“, aj preto, že napriek tomu môže udeľovať platné kňazské vysviacky, takže treba zvážiť potenciálne škody laicizovaného biskupa mimo kontroly Cirkvi. No existuje precedens odstránenia biskupa ako aj kardinála z verejnosti, ako uviedol Condon a poukázal na prípady zomrelého škótskeho kardinála Keitha Patrika O´Briena, ktorý sa v r. 2015 musel stiahnuť z verejnosti a britského biskupa Kierana Conryho, ktorý odstúpil v r. 2014.
V prípade pomocného biskupa Pinedu požadoval Condon „rozhodný a verejný postup riešenia“. To by bolo vzorom aj pre iné porovnateľné prípady. „Viedlo by to aj k ďalším otázkam o spolupáchateľstve kardinála Maradiagu alebo prinajmenšom o tom, že vedel o Pinedovom správaní.“ Maradiaga je predsa jedným z deviatich kardinálov najužšieho poradného grémia pápeža Františka. –zg-

Cirkvi sa stretli s rakúskym predsedníctvom EÚ

Viedeň, 23.7.2018 (KAP) 022 591 – Kresťanské cirkvi v Európskej únii v pondelok diskutovali s rakúskym predsedníctvom EÚ o podstatných témach európskej politiky. Ekumenická delegácia sa stretla so štátnou sekretárkou Karoline Edtstadlerovou vo Viedni. Hlavnými témami boli oblasti subsidiarity a solidarity, brexit, sociálna politika EÚ, azyl a migrácia, integrácia západného Balkánu a politika v oblasti klímy.
Pre „Kathpress“ povedal zástupca generálneho sekretára Komisie biskupských konferencií EÚ (COMECE), Michael Kuhn, že rozhovor prebiehal „v srdečnom a otvorenom ovzduší“.
Dvaja zástupcovia prišli z Katolíckej cirkvi (COMECE a Biskupskej konferencie Rakúska), dvaja z Evanjelickej cirkvi a dvaja z Pravoslávnej cirkvi aj ako delegáti Svetovej rady cirkví – CEC. Takéto stretnutia cirkví s predsedníctvom EÚ sa konajú už roky. Sú výrazom pravidelného dialógu EU s cirkvami zakotvenom v dohodách. … –zg-

Biskup: Rím spoluzodpovedný za spor o intercommunio

Mníchov, 23.07.2018 (KAP/KNA) 022 590 – Emeritný biskup z nemeckej Fuldy Heinz Josef Algermissen obvinil Vatikán zo spoluzodpovednosti za spor nemeckých biskupov o prijímaní pre evanjelikov – manželských partnerov katolíkov. Biskupi sa tým zaoberajú už od r. 1999, ako povedal biskup Algermissen v interview pre „die-tagespost.de“ z pondelka. Vtedy sa biskupom povedalo, že v Ríme sa k téme pripravuje dokument, „ktorý jasnejšie opíše závažnú situáciu núdze“, v ktorej podľa cirkevného práva môže aj nekatolík prijať Eucharistiu. No sľúbené vyhlásenie napriek viacerým dotazom nikdy neprišlo.
V rámci 500-ročnej spomienky reformácie sa v r. 2017 „veci pohli“, pripomenul biskup Algermissen. „Boli by sme potrebovali viac času – nielen rok – aby sa to intenzívne prediskutovalo.“ Na jarnom zasadnutí biskupov 2018 v Ingolstadte, neboli biskupi „v tom ešte vôbec tak ďaleko“. Po hlasovaní biskupov o príručke k intercommunio „vypukla prudká diskusia biskupov na verejnosti“, ako povedal biskup Algermissen. „To je ten vlastný problém. Taká rozhádanosť biskupov ako teraz nebola ani pri rozhodovaní o zotrvaní cirkvi v tehotenských poradniach.“
„Nesmieme brať pripustenie nekatolíkov k najsvätejšej Eucharistii ako pomoc k dosiahnutiu jednoty. Mám obavu, že ak dvere kúsok pootvoríme, nebudeme ich už môcť zavrieť,“ povedal biskup.
Heinz J. Algermissen už mesiac nie je biskupom vo Fulde. Po takmer 17 rokoch v úrade pápež odstúpenie 75-ročného biskupa prijal. Do menovania jeho nástupcu riadi diecézu pomocný biskup Karlheinz Diez. –zg-

Sebaničenie človeka a tým ničenie Božieho diela

Armin Schwibach

Rím, 23.7.2018 (kath.net/as) 022 589 – „Dažďové pralesy si zaslúžia našu ochranu, áno, ale o nič menej človek ako stvorenie, ktorému je vpísané posolstvo, ktoré neznamená protiklad k našej slobode, ale jej podmienku.“
Štyri rozmery „Pneumatológie“, náuky o Duchu Svätom – rozobral Benedikt XVI. vo vianočnom príhovore k Rímskej kúrii 22. decembra 2008. Podnetom mu boli dve mimoriadne udalosti Ducha Svätého, ktoré sa v tom roku konali: Svetové dni mládeže v Sydney a Synoda biskupov o Božom slove, ktorej obsah sa mal zhrnúť v apoštolskej exhortácii „Verbum Domini“ (30. septembra 2010:
„S témou Ducha Svätého, ktorá poznačila dni v Austrálii a týždne synody, sa zviditeľňuje celá šírka kresťanskej viery, ktorá vedie od zodpovednosti za stvorenie a stvorené bytie človeka cez témy Svätého písma a histórie spásy ku Kristovi a odtiaľ do živého spoločenstva Cirkvi, do jej poriadku a zodpovedností, ako aj jej šírky a slobody, ktorá sa vyjadruje v mnohorakostí chariziem rovnako, ako v turíčnom obraze mnohorakosti jazykov a kultúr.“
Ale nielen tému „Duch Svätý“ posunul pápež do popredia. Úvaha o stvorení mu oveľa viac slúžila na poukázanie na tzv. seba-emancipáciu človeka. Urobil tak úvahou o pojme „gender“, kde sa jasne ukazuje: Ide o sebazničenie človeka a tak o zničenie vlastného Božieho diela“.
Benedikt XVI. vychádzal z toho, že viera v Stvoriteľa je podstatnou súčasťou kresťanského Kréda. Preto sa Cirkev nemôže uspokojiť s tým, že veriacim oznámi posolstvo spásy: „Ona nesie zodpovednosť za stvorenie a musí túto zodpovednosť aj verejne uplatňovať. A musí pritom brániť nielen zem, vodu a vzduch ako dary Stvoriteľa, ktoré patria všetkým. Ona musí aj človeka chrániť pred zničením seba samého. Musí tu byť niečo ako ekológia človeka v správne chápanom zmysle.“
Nie je to „prekonaná metafyzika“, keď Cirkev hovorí o povahe človeka ako muža a ženy a požaduje rešpektovanie tohto stvoriteľského poriadku: „Tu ide naozaj o vieru v Stvoriteľa a o načúvanie reči stvorenia a ignorovať to, by znamenalo to seba-zničenie človeka a zničenie vlastného Božieho diela.“
To, čo sa pod pojmom „gender“ mnohokrát hovorí a myslí, smeruje v konečnom dôsledku k „seba-emancipácii človeka od stvorenia a od Stvoriteľa“:
„Človek sa chce iba sám tvoriť a to svoje vlastné si iba sám určovať. Ale tak žije proti pravde, žije proti duchu Stvoriteľa. Dažďové pralesy si zaslúžia našu ochranu, áno, ale o nič menej človek ako stvorenie, ktorému je vpísané posolstvo, ktoré neznamená protiklad k našej slobode, ale jej podmienku.
Veľkí teológovia školastiky označili manželstvo, celoživotný zväzok muža a ženy, ako sviatosť stvorenia, ktorú ustanovil sám Stvoriteľ a ktorú potom Kristus – bez zmeny stvoriteľského posolstva – prevzal do histórie spásy ako sviatosť Nového zákona. K poslaniu Cirkvi hlásať vieru patrí svedectvo o stvoriteľskom duchu v prírode ako celku a práve aj o povahe človeka stvoreného na Boží obraz. Z toho pohľadu by sme mali encykliku „Humanae vitae“ nanovo čítať: Pápežovi Pavlovi VI. išlo v nej o to, aby sa bránila láska proti sexualite ako konzumu, budúcnosť proti výlučným nárokom na prítomnosť a povaha človeka proti jej manipulácii.“
V dobách, v ktorých sa pod zámienkou pôsobenia Ducha Svätého a jeho „prekvapení“ hovorí o všetkom možnom a všetko možné sa ospravedlňuje, sa zvlášť oplatí zaoberať sa rozhodnými a meditatívnymi úvahami Benedikta XVI. –zg-

Španielsko: Konzervatívci si volia za šéfa ochrancu života

Nový šéf Ľudovej strany je proti potratu, „právu“ na eutanáziu a za posilnenie klasickej rodiny!

Madrid, 23.7.2018 (kath.net) 022 588 – Pablo Casado (37) je novým predsedom španielskej Ľudovej strany (Partido Popular). Zvolenie mladého politika znamená nielen vystriedanie generácie v tejto kresťansko-demokratickej strane, ale aj jasný postoj v práve na život. Casado chce napríklad znova zaviesť zákon o potrate, ktorý socialisti, ktorých vedie José Luis Rodríguez Zapatero, v r. 2010 zrušili. To by znamenalo beztrestný potrat iba v núdzovom prípade, alebo z medicínskych dôvodov. Okrem toho sa Casado stavia proti tzv. „právu na eutanáziu“. A očividne plánuje aj opätovné posilnenie klasickej formy rodiny. Za svoje priznanie sa k Bohu, španielskej otčine a zasadenie sa za všeobecnú bezpečnosť Casado dostal búrlivý potlesk postojačky. Casado nahrádza vo funkcii predsedu strany Mariana Rajoya. Rajoy bol okrem toho aj dlhoročný premiér Španielska, no naostatok podporovaný už iba menšinovou vládou. Úrad stratil počiatkom júna hlasovaní o nedôvere aj kvôli korupčným aféram.
Pablo Casado predstavuje trend konzervatívnej politiky. –zg-

Taliansko: Žena našla na ceste do kostola hašiš

Rím, 22.07.2018 (KAP) 022 587 – Na ceste do kostola našla žena v severotalianskom Torri di Quartesolo „horúci tovar“. Ako informovali internetové médiá v nedeľu, katolícka veriaca našla na okraji cesty opustenú oranžovú plastovú tašku a v nej bolo 13 zavarených balíčkov s kompaktnou masou.
Privolaná polícia potvrdila prvú podozrenie: Išlo o dobrý kilogram hašišu. Trhová hodnota bola niekoľko tisíc eur. Po vlastníkovi nebolo ani stopy. –zg-

Rezolúcia Fóra nemeckých katolíkov o strate hodnôt v EÚ

Fulda , 22.7.2018 (kath.net) 022 586 – Fórum nemeckých katolíkov (FDK) konštatuje „stratu hodnôt“ v politike Európskej únie. Motto kongresu „Radosť z viery“, ktorý sa konal 20.- 22. júla 2018 v nemeckej Fulde, tento rok znelo „Sebavedome s Kristom“. Organizátori hovorili až o 1000 účastníkoch kongresu. Fórum sa chápe ako voľné združenie katolíkov „verných pápežovi a Cirkvi“.
Úvodný referát na kongrese mal Prof. Werner Münch, ktorý zdôraznil potrebu návratu Európy k jej kresťanským koreňom a rozviedol príčiny krízy kontinentu. Veľmi cennú prednášku o Eucharistii mal aj pomocný biskup Atanáz Schneider z Kazachstanu, ktorý ju začal citátom sv. Jána Pavla II. „Cirkev žije z Eucharistie“ (pozri nižšie).
Kath.net dokumentuje rezolúciu Fóra nemeckých katolíkov na kongrese „Radosť z viery“ 2018 vo Fulde:
„Človek stratil orientáciu a ako veriaci túži zvlášť po duchovnom vedení kňazmi,“ napísali účastníci kongresu. V jeho centre stála otázka, aké sú najväčšie výzvy, ktorým človek dnes musí čeliť. V referátoch a diskusiách sa konštatovalo, že samozvaná spoločenská elita ako hlavnú ideu ponúka človeku „absolútnu slobodu, pretože tá ho robí šťastným“. To však nesúhlasí, namiesto toho tento ego-kult robí ľudí neistejšími a berie im orientáciu. K tomu sa uviedli nasledovné príklady:

1. Stáročná kultúrna tradícia samozrejmého prijímania dvoch pohlaví človeka, mužského a ženského, sa nahrádza novou ideológiou genderového mainstreamu, ktorý popiera biologické pohlavie a nahrádza ho sociálnym, ktoré si by mal každý človek určiť sám.
2. Každé morálne hodnotenie najintímnejšieho sexuálneho vzťahu sa odstraňuje. Sexualita sa ponúka ako tovar, pre ktorý platí iba princíp rozkoše.
3. Na podporu tohto sa ponúkajú koncepcie „sexuálnej mnohorakosti“ už pre materské škôlky aj školy bez zohľadnenia príslušného vývojového štádia dieťaťa.
4. Stáročia mnohými kultúrami praktizované heterosexuálne manželstvo – pretože Boh stvoril muža a ženu – sa nahrádza všetkými inými druhmi vzťahov, ktoré sa potom označujú ako manželstvo, keď partneri preberú „vzájomnú zodpovednosť“. V tomto tzv. „manželstve pre všetkých“ s právom adoptovať deti a náhradným materstvom aj mať deti, sa blaho dieťaťa úplne ignoruje.
5. Starostlivosť o deti od 1. roku života v štátnych zariadeniach sa uprednostňuje pred domácou výchovou a propaguje sa spolu s finančnými lákadlami, hoci medicínsky výskum mozgu jednoznačne dokazuje, že väzba na matku a otca predchádza vzdelávaniu.
6. Ani ľudská dôstojnosť sa už neuznáva ako základná kresťanská hodnota, ale potrat a pre-implantačná diagnostika (PID) sa stavia nad právo matky chrániť nenarodený život. Aj čas smrti a asistenciu pri zomieraní si má človek určovať sám.

V tejto od Boha vzdialenej diabolskej palete ponúk, ktoré sa nazývajú „modernými“, sa človek už nedokáže vyznať. Na svoju orientáciu potrebuje kňaza, ktorý mu ako „dobrý pastier“ stojí po boku a vedie ho na ceste k Bohu. Iba ten, kto sa pokúša žiť na základe pravdy Ježiša Krista, nájde oporu a istotu. Preto treba ďakovať všetkým biskupom a kňazom, ktorí laikov na tejto ceste podporujú svojím jasným postojom. Toto sprostredkovanie pravdy mladým ľuďom je možné však iba vtedy, ak sú dospelí príkladom vo všetkých oblastiach a pôsobia s vydávaním strhujúceho svedectva, ak sa sprostredkujú mladým dobre podložené znalosti o viere a keď bude zápal za vieru viditeľný. Preto vyzývame dospelých kresťanov, aby vierohodne žili budovanie lepšieho sveta a odovzdávali ho ďalej. Potrebujeme odvážnych, vzdelaných, angažovaných rodičov a učiteľov, potrebujeme oduševnených duchovných pastierov. Potrebujeme príklady, ktoré toto normálnym spôsobom jednoducho robia, aby sa mládež mohla týchto príkladov chopiť a sama ich realizovať a aby kresťanské pôsobenie v dnešnej spoločnosti sa znova stalo takým normálnym, akým vlastne je. –zg-

FDK: Eucharistia ako sviatosť a prameň sily

Fulda, 23.7.2018 (kath.net/pw) 022 585 – „Cirkev žije z Eucharistie“, citoval pomocný biskup Atanáz Schneider z Kazachstanu pápeža sv. Jána Pavla II. na začiatku prednášky na kongrese „Radosť z viery“ v nemeckej Fulde, ktorý organizuje Fórum nemeckých katolíkov (FDK).
„Ježišova obeta je vždy len jedna. Ona sa nespotrebuje. Ona sa nemnoží. Skrze svätú omšu sa sprítomňuje. Táto jedna obeta, vždy tá istá, na všetkých miestach. Obetný charakter svätej omše možno pochopiť iba prostredníctvom kríža. Eucharistia je srdce života a existencie Cirkvi,“ povedal biskup. Ďalej rozoberal výťahy z encykliky „Ecclesia de Eucharistia“, poslednej encykliky sv. Jána Pavla II. Citoval tiež dlhšie pasáže od pápeža Leva XIII., ktorý už na začiatku minulého storočia vyvodzoval krízu Cirkvi z krízy kultu. So sv. Augustínom vysvetlil rozdiel medzi telesným a duchovným pokrmom: „Telesný pokrm meníme my v našom tele. Duchovný pokrm mení nás v Kristovi.“
Biskup pripomenul, že Eucharistiu sprevádzajú početné zázraky. „Bez zmeny im vlastnej substancie chlieb a víno celkom naberajú substanciu Kristovho Tela a Krvi. Kristus je všade prítomný, kde je Eucharistia.“
Biskup Schneider spomenul aj početné staré aj nové zázraky okolo Eucharistie.
„Medzi nami a nebom stojí iba malý krok,“ citoval Katechizmus z Tridentu. „Svätci hľadia na Krista nepokryte, my na neho hľadíme zahalene v Eucharistii.“
Biskup hovoril ďalej o troch druhoch prijímania. Čisto telesné požívanie sviatosti uviedol ako prvé. „Hriešnik, ktorí prijíma nehodne, škodí sám sebe, požíva podľa sv. Pavla svoj súd. Čisto duchovné prijímanie oživené vierou a túžbou po spojení s Kristom už veriacemu zabezpečuje bohaté plody. A viditeľné ako aj duchovné prijímanie veriaceho v stave milosti mu dáva prehojnú milosť.“
Spoveď pred svätým prijímaním stanovenú Tridentským koncilom zdôraznil biskup ešte raz úvahou o teológii milosti. Názorne vysvetlil, ako môže milosť Eucharistie, v spovedi hriešnikovi darovanú odpúšťajúcu milosť zachovať pri posväcovaní.
Aká veľká je milosť z Eucharistie, objasnil na príklade ranokresťanských mučeníkov, ktorí dostali Eucharistiu, aby neodpadli od viery tvárou v tvár mučeniu, bolestia smrti. Dojímavý príbeh mladého Petra Schmidtleina, ktorý dostal v detstve tumor na mozgu a so štyrmi rokmi si vyprosí Eucharistiu, jasne ukazuje, aké milosti Eucharistia dokáže poskytnúť.
Po prednáške zavládlo v sále absolútne ticho predtým, než sa spustil pohnutý mocný potlesk, ktorý biskupovi z Kazachstanu ďakoval za výraznú duchovnú posilu. –zg-

FDK: Za Európu s kresťanskými koreňmi

Krízu v Európe spôsobuje: 1. protiprávne financovanie Európskej banky štátmi. 2. osídľovanie Európy s cieľom vymazať monokultúrne štáty. 3. Rozkladanie rodiny genderom. 4. legalizácia potratov.
Kardinál Sarah: „Európa umiera.“

Fulda, 22.7.2018 (kath.net/pw) 022 584 – V nemeckej Fulde sa v dňoch 20. až 22. júla 2018 konal už 18. kongres „Radosť z viery“, ktorý organizuje Fórum nemeckých katolíkov (FDK). Úvodný referát mal Prof. Werner Münch. Bývalý politik CDU a angažovaný Európan začal citátom z Parížskeho vyhlásenia: „Pravá Európa potvrdzuje rovnakú dôstojnosť každého jednotlivca nezávisle od pohlavia, stavu, alebo národnej príslušnosti. A to sa živí z kresťanských koreňov.“ (Nr.10)
Motiváciu stále sa zasadzovať za Európu odôvodnil svojou prácou v minulosti ako poslanec v Európskom parlamente. … „Je to Európa zmierenia a pokoja, ktorú vo svojom živote mohol prežívať, čo dávalo veľkú silu. … Mohli sme to odovzdať našim deťom. V súčasnosti je však otázne, či sa to podarí odovzdať aj vnukom. To vidím veľmi kriticky,“ povedal.
Prof. Münch pripomenul kresťanské korene EÚ a priateľstvo Adenauera a de Gasperiho. Zdôraznil, že obaja boli veriaci praktizujúci katolíci. Mnohé ich stretnutia sa konali v kláštoroch, začínali sa v kostoloch svätou omšou, či spoločnou modlitbou. Dodal, že aj Róbert Schumann bol hlboko veriaci kresťan.
Z týchto koreňov svojich otcov sa živilo zakladanie EÚ. Nová konštrukcia Európy po katastrofe druhej svetovej vojny sa nepochybne konala na kresťanskej pôde. Tento akt spočíval na celkom konkrétnom pohľade na človeka a síce na kresťanskom obraze človeka. Z tohto pohľadu do minulosti vyplýva analýza súčasnosti a to viedlo bývalého premiéra Saska-Anhaltska k jasnej výpovedi: „Európa sa nachádza v kríze identity!“
Prof. Münch objasnil krízu štyrmi bodmi. Masívnu kritiku vyjadril ponajprv k protiprávnej politike financovania Európskej centrálnej banky štátmi. Ďalej kritizoval zamýšľané trvalé nové osídlenie Európy s vyhláseným úmyslom vymazať monokultúrne štáty a urýchliť multikultúrnu rôznosť.
Rozkladanie manželstva a rodiny sa realizuje cez zavádzanie ideológie rodovej rovnosti. K tomu sa pridáva agenda sexuálneho a reprodukčného zdravia, čím sa má len za každú cenu zamaskovať legalizácia potratu za každú cenu.
„EÚ opustila svoje kresťanské hodnotové základy,“ konštatoval Prof. Münch. „To tak vidí aj kardinál Sarah, ktorý dokonca konštatoval, že Európa stratila svoje korene a bojí sa, že Európa umiera.“
Profesor napriek tomu povzbudil naďalej bojovať o kresťanské hodnoty v Európe. Bojovať za Európu, v ktorej sa dodržiava právo, kde sa deje skutočná integrácia. Za Európu, v ktorej je chránený aj nenarodený život.
Prof. Münch ukončil citátom z Parížskeho vyhlásenia:
„Európa potrebuje nové chápanie morálky, takže obyvateľstvu bude možné ukázať cestu k cnostnému životu.“ Kresťania musia za túto Európu bojovať, ako žiadal prof. Münch: „My kresťania sa nenecháme odradiť!“ –zg-

Pochod Pro Life 2018 prvý raz z Nemecka do Rakúska

München-Salzburg, 22.7.2018(kath.net) 022 583 – Dňa 4. augusta začína združenie „Jugend für das Leben“ (Mládež za život) v Nemecku spoločne s „Mládežou za život“ v Rakúsku tohoročný Pochod za život v Mníchove s cieľom Salzburg. Mladí prejdú pešo 200 kilometrov. Na programe majú početné verejné podujatia, prednášky a prezentácie na uliciach. „Potrat urobiť históriou“ – pod týmto mottom sa mladí vo veľkolepej letnej akcii zasadzujú za svoju srdcovú záležitosť – za tehotné ženy s problémami a za ich deti.
„Takmer každé štvrté dieťa sa v našej spoločnosti usmrcuje potratom. Mnohé matky si neželajú potrat, ale jednoducho pomoc, ktorá im umožní priviesť dieťa na svet,“ hovorí Myroslava Mashkarynetsová, hovorkyňa združenia. „V súčasnosti prebieha v Rakúsku parlamentárna občianska iniciatíva #fairändern. Tá požaduje pomoc a podporu tehotným ženám, ktoré majú problémy. „To by účinne znížilo počty potratov v Rakúsku. V Nemecku je potrebná podobná iniciatíva, aby sa pomohlo tehotným ženám s problémami a ich deťom,“ povedala hovorkyňa.
Už pred pochodom ho podporili a pozdravili mnohí biskupi a pracovníci v katolíckej aj evanjelickej cirkvi. Nemecký predseda komisie pre mládež pri KBR biskup Štefan Oster z Pasova sa účastníkom pochodu poďakoval za ich „výrazné nasadenie za nepodmienečnú ochranu ľudského života“. Rovnako, nemecký arcibiskup Burger z Freiburgu, biskup Zdarsa z Augsburgu, a pomocný biskup Schwaderlapp z Kolína ako aj rakúsky arcibiskup Lackner zo Salzburgu.
Minulý rok poslal pochodu „Pro Life Tour 2017“ pozdrav aj pápež František.
Z evanjelickej strany podporujú pochod Ekkehart Vetter, predseda Nemeckej evanjelickej aliancie, em. biskup Prof. Wilckens a teológ Parzany, predseda siete „Biblia a vyznanie“. –zg-

Pápežský poverenec nastupuje do Medžugoria

Vatikán, 22.7.2018 (kath.net/KAP) 022 582 – Poľský arcibiskup Henryk Hoser (75) nastupuje svoj úrad mimoriadneho poverenca pre Medžugorie. V nedeľu večer sa konala pri tejto príležitosti svätá omša s katolíkmi a pútnikmi Medžugoria, ako oznámila informačná služba „Vatican News“ v sobotu. Pápež František poveril arcibiskupa Hosera ako emeritného arcibiskupa Diecézy Varšava-Praga, sprevádzaním farnosti a pútnikov v Medžugorí. Ide „výlučne o pastoračnú úlohu v pokračovaní misie ako mimoriadneho vyslanca Svätého stolca“, ako sa uvádzalo pri jeho menovaní v máji.
Hoser, od r. 2008 arcibiskup poľskej arcidiecézy, odišiel v decembri do dôchodku. Vo februári 2017 vyslal František tohto bývalého misionára a pracovníka Kongregácie pre evanjelizáciu národov vo Vatikáne do Medžugoria, aby preveril pastoračnú prax v prostredí údajných mariánskych zjavení. V júni 2017 arcibiskup Hoser predložil svoju správu. –zg-

Viac na:
https://www.vaticannews.va/sk/cirkev/news/2018-07/mons-hoser-medzugorie-homilia-uvod-misie.html

Sorosova skupina chce brániť voľbe katolíckeho sudcu

Washington D.C., 22.7.2018 (kath.net/jg) 022 581 – Politická lobistická skupina financovaná Sorosom „Demand Justice“ (DJ) oznámila, že investuje 5 miliónov dolárov do kampane, ktorá má zabrániť potvrdeniu katolíka Bretta Kavanaugha na post sudcu Najvyššieho súdu USA senátom. Informovala o tom agentúra LifeNews.com.
Kampaň „Demand Justice“ sa obracia v prvom rade na senátorov Demokratickej strany USA a jej voličov. Senát musí prezidentom Trumpom nominovaných kandidátov pre Najvyšší sud potvrdiť.
Skupina „Daily Caller News“ odkryla finančný vplyv Georga Sorosa na „Demand Justice“, ktorú založila organizácia a financuje ju „Sixteen Thirty Fund“. Jedným z hlavných sponzorov „Sixteen Thirty Fund“ je „Open Society Policy Center“ (OPSC) Georga Sorosa.
„Demand Justice“ bola založená na jar 2018. Organizácia sa vidí ako progresívna reakcia na podobné lobistické skupiny republikánov, ktoré sa angažujú za obsadenie sudcovských postov vo svojom zmysle. V predsedníctve „Demand Justice“ sú mnohí bývalí spolupracovníci vlády Baracka Obamu a volebnej agentúry Hillary Clintonovej! –zg-

Kráľovstvo za zmrzlinu na púti v Ríme …

O histórii, svätých, pápežskom zmrzlinárovi a kóšer zmrzline

Rím, 21.07.2018 (KAP) 022 580 – K tradičnému pútnickému programu v Ríme patrí púť do siedmych najvýznamnejších katolíckych svätýň – okruh 23 kilometrov. Kto potom pri letných horúčavách má ešte stále chuť putovať, môže pridať aj púť k siedmym predajniam zmrzliny. Cestovné kancelárie odporúčajú „Giolitti“ či „Gelateria della Palma“, ktoré by sa nemali obísť. Tu je zoznam siedmych z nich pre zbožného labužníka:
„Il Pellicano“ – stará pútnická cesta zo severu dosiahne Rím pri moste Milvio. Osudová bitka cisára Konštantína v r. 312 na tomto mieste poznačila obrat k rozmachu kresťanstva. Dnes stojí medzi tônistými platanmi „Il Pellicano“: holandské kakao, pistácie zo Sicílie a piemontské lieskové oriešky patria k prísadám zmrzliny. Na želanie sa ponorí do tekutej čokolády a obsype sekanými orieškami. Výživné prísady dodajú silu na vstup do Večného mesta.
„Al Settimo Gelo“ – slovná hračka so „settimo cielo“ (siedme nebo) dala názov zmrzlinárni v turistami neobjavenom kúte štvrte Prati. Majiteľka Mirella Fiumano zmenila v r. 1997 po štúdiu medicíny svoje povolanie: „Bolo to ako skúška odvahy.“ Dnes má medzinárodné ceny. Mirella používa prírodné produkty a kreativitu – nezrovnateľná je jej zmrzlina Ricotta s karamelizovanými figami. Hitom v horúčavách je však „Gelato Persiano“: ružový sorbet s iránskym šafranom a „trieskami“ zo strúhaných pistácií – neúmyselná pripomienka veľkej porážky križiakov v r. 1187 v horúčavách Galileje. Vtedy sultán Saladin podal porazenému Guidovi z Jeruzalema s poctou kalich ružovej vody so snehom z Hermonu.
Il Gelato di San Crispino – Ranokresťanský mučeník Krišpín je krstným otcom podniku Pasquala Alongiho ako „zmrznutý“ svätý. Krišpín bol obuvník, ale Alongi ho vidí ako patróna dobrého starého remesla par excellence. Okrem toho, Krišpín a jeho brat Krišpínianus sa mali vysťahovať do Francúzska, lebo mali problémy s rímskym finančným úradom – „a kto ich nemá“, hovorí Alongi.
Ako špeciality odporúča Anlongi sorbety z denne čerstvých plodov. Lahôdkou je však crema di san Crispino s trpkastým medom jahodového stromu Sardínie a len troškou cukru. Zaručene ručná práca.
Gelateria Fassi – Palazzo del Freddo – Zmrzlináreň by bol nesprávny názov – Palazzo del Freddo neďaleko Piazza Vittorio sa podobá pultovej hale minulého storočia –vysoký triezvy priestor. V r. 1928 prebudoval Giovanni Fassi zdedený obchod so zmrzlinou na úplnú fabriku jedál na európskej pôde – „chrám“ potravinového priemyslu. Plagát hrdo ohlasuje „Elektrickú sicílsku gelateriu“, firma Arthura Kruppa vyhotovila nezničiteľné oceľové riady a v r. 1934 vyšla prvá dodávka mrazenej zmrzliny do Afriky. Špecialitou domu zostáva „Sanpietrini“ zmrzlina s čokoládovou polevou v tvare typických rímskych dlaždíc, ktoré majú názov po Námestí sv. Petra.
La Romana – nenápadné miesto na Via Ostiense pripomína posledné stretnutie apoštolov sv. Petra a sv. Pavla pred mučeníckou smrťou. Vo výške čísla domu 106 – pri vchode do Centrale Montemartini, starej dieselovej elektrárne, ktorá dnes slúži na zbierku antických pokladov – stála kedysi kaplnka venovaná rozlúčke apoštolov. Kaplnka padla za obeť stavbe cesty, zostala iba kópia starého reliéfu – povzbudzujúce slovo pri rozlúčke dvoch mužov, ktorí to nemali navzájom vždy ľahké.
Čo pozdvihne po vážnej chvíli náladu lepšie ako zmrzlina? Utešujúci biscotto della nonna alebo letné ovocie čučoriedok s bazou a limetkou v La Romana, 500 metrov smerom do mesta, na pol ceste k Cestiovej pyramíde, vidno zástup tisnúcich sa ľudí na chodníku. Mnohí Rimania oceňujú toto miesto, aj keď obchod podnikateľov z Rimini dávno stratil rodinný charakter.
Cremeria Romana – Gelato Kosher. V minulosti iste neboli vzťahy židov a katolíkov v Ríme len harmonické. Ale časy, keď židia mohli žiť výlučne v zbedačených uličkách medzi Kapitolou a Tiberským ostrovom a museli počúvať nútené kázne, sú preč. Geto – názov sa proste používa naďalej – je dnes obľúbeným miestom vychádzok a k tomu patrí zmrzlináreň s certifikátom rabína, že produkty sú kóšer. Spoločenstvo synagógy Ríma sa považuje za najstaršie v Európe a jediné, ktoré od antiky neprerušene existuje v diaspore. Ak si aj kóšer zmrzlina možno nezaslúži superlatív, no tkvie v nej nádych histórie.
Hedera – Obaja sa volajú Francesco a v r. 2013 našli svoje povolanie. Jeden bol manažér a stal sa zmrzlinárom, druhý bol arcibiskup Buenos Aires a stal sa pápežom. Ich životopisy sa križujú v rovnakom roku. Francesco Ceravolo poslal pápežovi tortu s pápežským erbom „Miserando atque eligendo“ (Zvolený z milosrdenstva) do Domu sv. Marty a pápež sa odmenil tým, že Ceravola menoval dodávateľom zmrzliny.
V predošlom živote vo financiách sa Ceravolo naučil organizovať, ako právnik si dokáže poradiť so spormi a to mu umožňuje pokojne produkovať zmrzlinu a viesť obchod spolu s láskavým otcom. Mnohými cenami ocenená kvalita si vyžaduje obmedzenie – hrsť ovocia, sedem krémov, basta. A na čom si pochutnáva pápež? Tu prejavuje Ceravolo diskrétnosť, ktorá nesúvisí iba so zvykmi jeho povolania, ale aj so známou mlčanlivosťou ľudí z Kalábrie. –zg-

USA: Kardinál vyzýva k modlitbe za katolíckeho sudcu

USA, 21.7.2018 (kath.net) 022 579 – Kardinál Timothy Dolan, arcibiskup z New Yorku, vydal celonárodnú výzvu za zvolenie nového Trumpom navrhnutého katolíckeho najvyššieho sudcu USA Bretta Kavanaugha. Predseda Komisie pro-life pri Biskupskej konferencii USA dúfa, „že táto zmena na najvyššom súde privedie USA bližšie k ochrane života každej ľudskej bytosti zákonom a že bude na svete vítaná“.
Krátko po oznámení najvyššieho sudcu Anthonyho Kennedyho začali pro-potratové skupiny spracovávať senát, aby nevolil kandidáta, ktorý nepodporí sporný rozsudok k potratom Roe versus Wade, ktorý viedol v USA k potratovému zákonu, ako vyhlásil kardinál. Kardinál preto vyzval k novéne za zákonnú ochranu ľudského života každý piatok od 3. augusta do 28. septembra. –zg-

Nemecko: Znepokojenie z utečencov rastie

Berlín, 21.7.2018 (kath.net) 022 578 – Súčasná situácia s utečencami robí 47 percentám obyvateľstva v Nemecku „veľké starosti“. Ukazuje to prieskum „Inštitútu pre demoskopiu v Allensbachu“ na objednávku novín FAZ. Taký počet sa zaznamenal naposledy v zime 2015/16. Podľa inštitútu to vzniklo pod dojmom politických kontroverzií ostatných týždňov. Väčšina Nemcov pochybuje, že hranice je možné úspešne chrániť pred nekontrolovaným prisťahovalectvom. Iba 14 percent sa vyslovuje za národnú utečeneckú politiku, 70 percent by chcelo celoeurópsku úpravu. Najviac si obyvateľstvo sľubuje od boja proti prevádzačom, dôsledných odsunov a skrátenia azylového konania. –zg-

Newsletter:
Správy „Pozorovacieho centra intolerancie voči kresťanom“

https://www.intoleranceagainstchristians.eu/ 022 577

Polícia vyšetruje sériu vandalizmu pri Ríme

23. jún 2018 – V tento deň podpálili sochu Panny Márie na Európskom námestí v Marine. O týždeň neskôr, 2. júla, neznámy vandal podpálil vchodové dvere do základnej školy Inštitútu Pavla VI. v Castel Gandolfe a popísal ju grafitmi „Cítim kresťanov“ v nórčine. O štyri dni neskôr, 6. júla, v tom istom mestečku, podpálili dvere znesväteného kostola a zvalili kríž na námestí. Polícia prípady vyšetruje.
Asi 10 km odtiaľ podpálil 58-ročný mentálne narušený muž spovednicu v Katedrále sv. Petra vo Frascati. Podpaľač bol zatknutý – našli ho pomocou záberov 12 kamier v katedrále. Páchateľ bol podozrivý z útokov na sakrálne miesta už v minulosti.
V ten istý deň niekto podpálil bronzovú sochu sv. Pia z Pietrelciny vo Frascati, čo začiernilo sochu. Na ďalší deň 9. júla zhorela brána Kostola Narodenia Pána tiež vo Frascati.

Kandidáta na ústavný súd odstránili za kritiku sexuálnej výchovy

29. jún 2018: Len niekoľko dní pred voľbou sudcu do ústavného súdu v nemeckom parlamente strany CDU, zelení, FDP a SSW stiahli svoju nomináciu hamburského právnika Prof. Christian Winterhoffa pre jeho konzervatívne názory na sexuálnu výchovu detí.
Prof. Winterhoff v r. 2016 v právnom posudku dôvodil, že sexuálna výchova v učebných plánoch s cieľom vychovať študentov tak, aby prijímali všetky druhy sexuálneho správania je neústavná indoktrinácia.
Za to, ako vyhlásil poslanec strany zelených Rasmus Andresen, Winterhoff už nebol „za nijakých okolností spôsobilý byť ústavným sudcom, pretože osoba v tejto pozícii by nemala byť hlásnou trúbou nepriateľov ľudí a ich práv“. Inými slovami, ak človek nesúhlasí s verziou sexuálnej mnohorakosti zelených, treba ho vyhlásiť za mizantropa a treba ho zablokovať. Pripomína to prípad Rooca Buttiglioneho, ktorého nezvolili za komisára EÚ, pre jeho názor na homosexualitu.

Francúzsko: „Satan trestá homofóbov“ na stene kaplnky

30. jún 2018: Na stenách Kaplnky Saint-Roch-du-Férétra vo francúzskom Toulouse našli heslá ako „Cirkev v plameňoch“, „Špinavý kňaz“ aj „Satan trestá homofóbov“.

Najvyšší súd potvrdil „ochrannú“ zónu potratovej kliniky

2. júl 2018: Najvyšší súd Anglicka a Walesu potvrdil „ochrannú“ zónu, ktorú určila rada v Ealingu, v západnom Londýne, okolo potratovej Kliniky Marie Stopesovej. Súd vyhlásil, že „ochranná zóna v dĺžke 100 metrov od kliniky na zabránenie zhromaždenia, rečnenia, vrátane modlitby je oprávnená“.
Dve ženy sa plánujú odvolať na Najvyšší súd Spojeného kráľovstva. Jedna zo žien, Alina Dulgheriu, ktorú mnohí podporujú, povedala: „Som zničená pre tie ženy, ktoré od zavedenia tejto zóny nemajú prístup k láskavej pomoci, ktorú som im poskytovala.“
„Tento prípad malej skupiny aktivistov, ktorí nesúhlasia so svetonázorom záujmovej skupiny v Ealingu, má mimoriadne následky čo sa týka slobody vyjadrovania v celej Európe,“ povedal Ryan Day z ADF International.
Vláda Veľkej Británie vydala vyhlásenie o strážach pred potratovými klinikami.

Predseda NZ sa má ospravedlniť, že spomenul Boha!!!

3. júl 2018: Ľavicový člen národného zhromaždenia Franc Trček vyžadoval ospravedlnenie od Mateja Tonina, predsedu Národného zhromaždenia Slovinska, za to, že ukončil príhovor slovami: „Bog živi Slovenijo,“ (Boh živ Slovinsko). Trček argumentoval, že tieto slová porušujú slovinskú ústavu, ktorá stanovuje oddelenie cirkvi od štátu.
Tonin, člen Kresťanskodemokratickej strany odpovedal, že sa neospravedlní, pretože jeho slová vyšli spontánne a nie so strategickým úmyslom. Dodal, že jeho príhovor bol integrálnou súčasťou slobody prejavu v krajine. Vyhlásil tiež, že táto veta je súčasťou národnej hymny a nechápe, prečo by mali byť tieto slová problematické v demokratickom štáte, ktorý by mal chrániť slobodu prejavu.

Poľsko: Grafiti na kostoloch za potrat

3. júl 2018 Na niekoľkých budovách kostolov sa nad ránom našli graffiti k prísnejšiemu zákonu o potrate, ktorý plánuje poľský parlament.
Heslá na kostoloch zneli napr: „To je moje telo, moja krv, odpáľ!“ alebo „Vrahovia žien“ a „Spomíname na Rwandu.

Lekára vyhodili za názor, že rod je určovaný biológiou

8. júl 2018: Dr. Dávid Mackereth bol vyhlásený za človeka „nevhodného“ pre prácu asesora na Oddelení pre prácu a dôchodky (DWP) pre jeho odmietnutie používať špeciálne zámená pre transgenderových pacientov kvôli jeho názoru, že rod je definovaný biológiou a že Boh stvoril človeka ako muža a ženu. Odmietnutie používať tieto zámená sa interpretuje ako nezákonná diskriminácia!
Dr. Mackereth reagoval slovami: „Ak už nám nie je dovolené hovoriť, že veríme, že pohlavie a rod je to isté a že je to určené pri narodení, tak každý, kto zdieľa môj názor môže byť obvinený v zmysle tohto zákona. Ja nie som jediný prípad.“

Evanjelizátor braný na zodpovednosť za reklamu akcie

12. júl 2018: Franklin Graham, organizátor anglického „Festivalu nádeje v Lancashire“ vo Winter Gardens Blackpool sa musí zodpovedať za údajnú kritiku LGBT komunít na reklamných plagátoch v autobusoch. Graham, ako mnohí evangelikáli, káže biblickú definíciu manželstva muža a ženy a len propagoval akciu za rodinu.
Hovorca dopravného podniku Blackpool Transport vysvetlil toto rozhodnutie slovami: „Blackpool Transport je hrdý, že je podporovateľom pochodu Pride a LGBT komunít a nijakým spôsobom nechce vyvolať nevôľu či pohoršenie.“
Franklin Graham v oficiálnom vyhlásení uviedol: „Keďže kresťanská komunita je tiež jej zákazníkom, tak Blackpool Transport bude počúvať aj našu spätnú väzbu a nebude predvádzať to, čo sa zdá byť potenciálnym zaujatím proti kresťanom.“

Nemecko: Počet praktizujúcich katolíkov už pod 10 percent

Bonn, 20.7.2018 (kath.net) 022 576 – V Nemecku uverejnili výročné cirkevné štatistiky o 27 nemeckých diecézach z minulého roka. Z nich vyplýva, že v r. 2017 počet vystúpení z cirkvi vzrástol na 167 504 osôb. V roku 2016 to bolo 162 093. Počet členov katolíckej cirkvi v Nemecku je 23 311 321, čo tvorí 28,2 percent obyvateľstva, pričom väčšina z nich je len pokrstená, no takmer nepraktizujú vieru.
Počet farností poklesol z 10 280 v r. 2016 na 10 191. Klesol aj počet kňazov na 13 560 v r. 2017 – v r. 2016 ich ešte bolo 13 856. Ľahko poklesol aj počet krstov na 169 751, v r. 2016 ich bolo 171 531. Do cirkvi vstúpilo o niečo viac ľudí – v r. 2017 to bolo 2647 (2016 – 2574), do cirkvi sa vrátilo 6685 (2016 – 6461).
Počet návštevníkov bohoslužieb v r. 2017 klesol pod 10 percent, čo je dramatický vývoj – pravidelne na svätú omšu chodí už iba 9,8 percent katolíkov, v r. 2016 ich bolo ešte niečo nad 10 percent. –zg-

Skutky a viera

Grenchen, 20.7.2018 (kath.net/Štefan Fleischer – sf) 022 575 – V kázňach – nielen nášho Svätého Otca – v dnešnej dobe, mierne povedané, rozhodne neprídu skutky skrátka. V minulosti sa často upozorňovalo: „Kto uverí a dá sa pokrstiť, bude spasený; ale kto neuverí, bude odsúdený. Alebo: „Kto v neho verí, nie je súdený. Ale kto neverí, už je odsúdený, pretože neuveril v meno Jednorodeného Božieho Syna,“ (Jn 3,18 a Mk 16,16).
No dnes sa hovorí väčšinou o následkoch pred svetským súdom: „Kto robí dobré skutky, bude spasený, kto ich však nerobí, bude zatratený.“
Prirodzene tak drasticky to kazatelia neformulujú, zvlášť nie tí, ktorí už v existenciu pekla neveria, či len veľmi podmienečne. Ale zmena paradigiem je zreteľná – a to od primátu viery k primátu skutkov. No je to naozaj nová zmena paradigiem? Alebo nie je to skôr logický dôsledok prvej rozhodujúcej zmeny zo sústredenosti na Boha na sústredenosť na človeka?
Také zmeny paradigiem sú často jednoducho prechodom z jedného extrému do druhého. Zatiaľ čo v minulosti sa pre samého Boha zabúdalo na človeka, tak dnes sa pre samého človeka zanedbáva Boh. Keď sa v minulosti pre samú spravodlivosť spochybňovalo milosrdenstvo, tak dnes sa pre samú Božiu lásku k nám zamlčuje spravodlivosť. Tak je iba logické, že pre samé skutky sa viera stáva vedľajšou vecou, zatiaľ čo v minulosti sa pre samú vieru zanedbávali skutky.
Pritom je to v našom prípade predsa celkom jednoduché. „To robia aj pohania,“ povedal Pán v inej súvislosti (porovn. Mt 5, 47). Aj pohania – tí za čias Krista, ako aj tí dnes. Aj pre nich platí: „ On odplatí každému podľa jeho skutkov“ (Rim 2,6). Ale skutočne kresťanské skutky, skutky ako ich Pán od nás očakáva, to sú skutky, ktoré sa konajú v Kristovom zmysle a duchu, skutky z lásky. Kresťanská láska však vyviera z viery. Preto nemožno skutky a vieru nikdy stavať proti sebe.
„A tak teraz ostáva viera, nádej, láska, tieto tri; no najväčšia z nich je láska (1 Kor 13,13). Nazývame ich tri božské cnosti. Tie Boh „vlieva“ do duše veriacich. Sú milosťou. Bez Božieho primátu ich nemožno správne pochopiť a konať. Aby sa ich účinok plne rozvinul, vyžadujú od nás slobodné prijatie a spoluúčasť. Myslenie sústredené na človeka popiera primát Boha. To potom vedie k tomu, že ľudia chcú byť ako Boh, chcú sami rozhodovať, čo je správne a čo nesprávne. To zasa robí vieru zbytočnou a zo skutkov prostriedok seba-vykúpenia, čím sa Kristov kríž stáva bláznovstvom, alebo dokonca pohoršením.
Tam, kde Boh už nie je pravdivo Bohom, pristane človek skôr či neskôr v egoizme, dokonca aj vtedy, ak robí „dobré skutky“. –zg-

* * * * * * *

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *