Život Cirkvi vo svete 3/2018

Obsah

Kardinál Dolan: Boj proti potratu je boj proti ‚sile temnoty‘

Trump chce pomáhať lekárom odmietať potraty

Berlín: Salafistická scéna razantne rastie

Česko: Biskup bráni Zemanovho vyzývateľa Drahoša

Donald Trump ohlasuje príhovor na Pochode za život

Nový parížsky arcibiskup je aktívnym ochrancom života

Opát: Západ nemá zraňovať cítenie moslimov

Pri procese s azylantom sudca zvesil kríž

„Všetci Nemci budú konvertovať na islam!“

Sýria: Kresťan predsedom parlamentu

František sa stretol s predstaviteľmi Čile

Kardinál: „Amoris laetitia“ chápať v zmysle „Familiaris consortio“

Vatikán: Pocta pre „potratovú“ političku nie je podpora

Smogu v meste sa bránime – a čo smog v Cirkvi?

Prečo si Ježiš takých zlyhávajúcich ľudí

Írsky prímas: Potrat sa má zakázať

Evanjelická cirkev už nechce obracať moslimov

Argentína: Biskupi kritizujú správy o pápežovi

Arcibiskup: Útoky radosť z pápežovej návštevy neskalia

Nemecko: Moslimskí žiaci sympatizujú s IS

Od stretnutia pápeža s domorodcami sa veľa očakáva

Česko: Biskupi za prezidenta s kresťanskými hodnotami

Poľsko: 1,2 milióna ľudí na pochode Troch kráľov

Vlna prisťahovalcov stojí celý majetok

Kardinál Parolin háji AL a reformu kúrie

Arcibiskup varuje: „Gender sa závratne šíri

Neapol: Nečakaný „zázrak krvi“ mimo termínov!

Prevzatie Alitalie a možné zmeny pre cesty pápeža

Kardinál Burke: Cirkev sa nemá ospravedlňovať za náuku

Naša príloha:
Prečo len niektorí biskupi odháňajú kresťanov?

Apoštolská cesta pápeža Františka do Čile a Peru

http://sk.radiovaticana.va/

Kardinál Dolan: Boj proti potratu je boj proti ‚sile temnoty‘

Roland Noé

Washington DC. 19.1.2018 (kath.net/rn) 021 700 – Aká úžasná liturgická udalosť! Niekoľko hodín pred veľkým pochodom za život vo Washingtone DC. sa konala v preplnenej katolíckej bazilike veľká modlitbová vigília za život, ktorá sa začala svätou omšou. Už dve hodiny pred začiatkom bola bazilika preplnená prevažne mladými ľuďmi, že už nebolo možné nájsť voľné miesto. Veriaci stáli natlačení na každom možno mieste, ktoré ešte bolo prístupné. Na omši boli veriaci obkolesení žiačkami katolíckej dievčenskej školy, žiakmi jezuitskej školy, mladými vojenskými námorníkmi a rehoľníčkami. Takmer všetci sa priateľsky usmievali. Usporiadatelia boli týmto náporom úplne preťažení, no konali s „talianskou“ flexibilitou a bez dôkladnosti „nemeckého“ poriadku.
„For the sake of His sorrowful Passion, have mercy on us and on the whole world“ (Skrze tvoje bolestné umučenie maj milosrdenstvo s nami a s celým svetom), zaznievalo pred svätou omšou tisícnásobne pri modlitbe ruženca Božieho milosrdenstva.
Na slávení sa zúčastnili desiatky kardinálov a biskupov, stovky kňazov, čo výrazne ukazovalo, že angažovanosť pro-life v USA má širokú podporu katolíkov, čo v nemeckej oblasti nepoznáme. Vstup biskupov a kňazov trval viac ako 15 minút a človek žasol, koľko stoviek kňazov sa do liturgického priestoru oltára nádhernej baziliky pomestí. Liturgické spevy zasahovali dušu a my sme prežívali bohoslužbu, ktorá sa ľahko vyrovnala každej veľkej pápežskej omši.
„Bolo to nebo na zemi,“ povedal istý veriaci po omši.
Hlavným celebrantom bol kardinál Timothy Dolan z New Yorku. Pripomenul, že boj o ukončenie potratu nemožno vyhrať iba na politickej úrovni.
„V prvom rade je to duchovný boj, pri ktorom musíme potrat rozpoznať ako silu temnoty. Sily, ktoré stretávame, nie sú iba tie, ktoré vidíme, aj tie sú už dosť veľkým ohrozením. Obávam sa však, že bojujeme proti mocnostiam, ktoré nevidíme. Tieto mocnosti sú silnejšie ako všetko iné vo stvorenstve. Iba Kristus, ktorý je cesta, pravda a život, nás tu môže zachrániť.“
Kardinál Dolan potom pripomenul, že pápež František označil naposledy tieto sily ako „odhadzovaciu spoločnosť“ a Ján Pavol II. hovoril o kultúre smrti. „Pápež František nám často pripomínal, že by sme boli blázni, keby sme satanovu moc nebrali vážne. Dnes večer sme tu, aby sme sa modlili, nie ako bojovníci, ale ako apoštoli života, ako apoštoli, nie takí, ktorí sú ozbrojení peniazmi, nenávisťou, alebo deštruktívnymi slovami, ale takí, ktorí sú ozbrojení láskou a radosťou.“
Kardinál pripomenul aj Martina Luthera Kinga, ktorý sa zastával občianskych práv tých, ktorí boli z istých práv vylúčení.
„Obhajcovia života sa musia zasadzovať za to, aby malé detičky rovnako dostali občianske práva. Súčasťou boja za život je preto práca lobby za život.“ Kardinál povzbudil prítomných, aby to zvoleným politikom stále pripomínali.
„Politici musia počúvať hlas miliónov. My sme tu, aby sme hovorili, že sa nevzdáme.“
Pozoruhodné na omši bolo aj to, že v liturgickej príručke k sláveniu sa pripomínali aj smernice Biskupskej konferencie USA o svätom prijímaní, čo sa neuvádza ani pri pápežských omšiach. Poukazovalo sa na to, že napríklad nekresťania nemôžu za nijakých okolností prijať Najsv. Eucharistiu a ani členovia iných kresťanských vyznaní nie sú pripustení k prijímaniu.
Po svätej omši sa začala dlhá noc adorácie a sviatosti zmierenia. Mladí sa najprv posilnili v stánkoch pri bazilike a potom išli na adoráciu.
Poznámka: O katolícku cirkev v USA si musíme vzhľadom na toto robiť výrazne menej starostí, ako o katolícku cirkev v západnej Európe. –zg-

Trump chce pomáhať lekárom odmietať potraty

USA, 19.1.2018 (kath.net) 021 699 – Vláda prezidenta Donalda Trumpa chce aktívne podporovať lekárov a zdravotníkov, ktorí z náboženskej výhrady vo svedomí odmietajú vykonávať potraty a iné zákroky. Informuje o tom „Focus“. Na ministerstve zdravotníctva pre to vytvárajú Oddelenie pre slobodu svedomia a náboženstva“. Úradujúci šéf rezortu Eric Hargan oznámil, že prezident občanom sľúbil, že bude energicky brániť slobodu svedomia a náboženstva a týmto oddelením sľub plní. Oddelenie sa má predovšetkým postarať o to, aby sa efektívne presadzovala náboženská sloboda lekárov, ošetrovateliek a iných pracovníkov v zdravotníctve pri výkone ich povolania. –zg-

Rakúsko: Stále viac násilia voči učiteľom

Polícia vie o 1600 trestných oznámeniach no o tom sa mlčí!

Viedeň, 18.1.2018 (kath.net) 021 698 – Telesné násilie žiakov používané proti učiteľom a učiteľkám až po cielené ublíženie sa na viedenských školách stalo veľkým problémom. Informoval o tom denník „Krone“ s odvolaním sa na dokumentáciu učiteľov. Uvádzame citáty z tohto materiálu:
„Žiak bol nazlostený a tabuľu oboma rukami silne sklapol dokopy. Mala som medzi nimi ruku, zlomili sa mi dva prsty.“
„Počas môjho dozoru na chodbe nastal hluk, pokúšal som sa zasiahnuť a tak aj mňa napadli. Teraz ma obvinili z ublíženia na zdraví žiaka.“
„Učiteľ telocviku prikázal chlapcovi pre neprimerané správanie posadiť sa počas hodiny ku stene telocvične. Ten zavolal mobilom otca, ktorý pedagóga zrazil k zemi.“
Vzrástli aj útoky otcov na učiteľky. Polícia „neoficiálne“ vie o 1600 trestných oznámeniach, no o tejto téme sa naďalej mlčí, ako napísal denník „Krone“. -zg-

Berlín: Salafistická scéna razantne rastie

Berlín, 18.1.2018 (kath.net) 021 697 – Berlín má obrovský problém s islamistickým salafizmom. Vyplýva to zo správy Berlínskeho úradu pre ochranu ústavy, ako informoval „Welt“. Od r. 2011 sa počet salafistov zvýšil z 350 na vyše 900 osôb. Existuje už vybudovaná salafistická infraštruktúra s mešitami, obchodmi s odevmi a potravinami. Správa uvádza:
„Salafizmus sa považuje v Nemecku ako aj na medzinárodnej úrovni ako v súčasnosti najdynamickejšie islamistické hnutie.“
Pri prezentácii správy senátor Geisel povedal:
„Salafisti v skrytosti s prikrášľovaním islamu štvú proti nášmu demokratickému poriadku a svojou ideológiou napomáhajú nenávisť a násilie. To nebudeme trpieť. Veľká časť salafistov žije mimochodom v starých západo-berlínskych štvrtiach s dlhou históriou migrantov ako Kreuzberg, Wedding a Neukölln. Pozornosť ochrancov ústavy sa zameriava na štyri mešity. Ide o v celom Nemecku známu mešitu Al-Nur v Neuköllne, Mešitu Ibrahima al-Khalila v Tempelhofe, Mešitu As-Sahabu vo Weddingu a Fussiletovu mešitu v Moabite.“ –zg-

Česko: Biskup bráni Zemanovho vyzývateľa Drahoša

Praha, 17.1.2018 (KAP) 021 696 – Plzenský diecézny biskup a býv. generálny sekretár ČBK Tomáš Holub odmietol tvrdenia, že prezidentský kandidát Jiří Drahoš je slobodomurár a protivník Cirkvi. Drahoš sa 26./27. januára vo voľbách postaví proti Zemanovi. Biskup Holub ubezpečil, že je hlboko presvedčený, že v katolíckych kruhoch obiehajúca fáma „je úplne lživá a ničím nepodložená diskreditácia“, ktorá sa veľmi podobá tej, ktorú pred 5 rokmi vyhlasovali o vtedajšom Zemanovom vyzývateľovi Karlovi Schwarzenbergovi.
Jiří Drahoš sám označuje tieto podsúvania za „úplný nezmysel“. S takými údermi pod pás vraj počítal. Na podozrenia, že kvôli pedofílii komunistická ŠtB na neho vyvíjala nátlak, bývalý prezident Akadémie vied prezentoval svoj negatívny lustračný posudok.
S nečakanými útokmi musí Drahoš rátať, aj keď sa postaví v slovnom dueli proti Zemanovi v televízii. Jedna z dvoch konfrontácií sa bude konať vo verejno-právnej ČTV, druhá zrejme v súkromnej televízii.
Pri včerajšom vykladaní svätováclavskej koruny v pražskom Dóme sv. Víta, robil prezident Zeman dojem, že má veľmi podlomený zdravotný stav. Prezident republiky je jedným zo siedmych ľudí, ktorí majú kľúče ku Korunovačnej klenotnici. Okrem neho prišiel na akt premiér Andrej Babiš, aj český prímas kardinál Dominik Duka. Korunovačné klenoty budú vystavené do 23. januára vo Vladislavskej sále na Pražskom hrade.
Byť slobodomurárom má v českej spoločnosti skôr pozitívny zvuk, keďže zo svojho členstva nerobili tajnosti ani prominenti ako prezident Edvard Beneš či maliar Alfons Mucha.
Nepriateľstvu voči slobodomurárom „podľahli katolíci, ktorí už v prvom kole volieb dali hlas Zemanovi“, ako povedal Zdeněk Vojtíšek, vedúci katedry religionistiky na Husitskej teologickej fakulte Karlovej univerzity. V nepriateľovi utečencov a cudzincov Zemanovi vidia „jedinú ochranu kresťanstva a konzervatívnych hodnôt“. Keďže ide o okrajové skupiny nebude mať obvinenie zo slobodomurárstva sotva nejaký účinok, ako povedal Vojtíšek. –zg-

Donald Trump ohlasuje príhovor na Pochode za život

Washington, 17.1.2018 (kath.net) 021 695 – Americký prezident Donald Trump bude mať v piatok na pochode za život cez Live-Video-Stream príhovor k účastníkom pochodu. Biely dom to oznámil v stredu.
„Tešíme sa, že vám môžeme oznámiť, že prezident ako prvý americký prezident prehovorí k účastníkom Pochodu za život cez satelit.“ Týmito slovami oznámila hovorkyňa Bieleho domu Sarah Huckabee Sandersová túto správu. Príhovor prezidenta sa uskutoční v „ružovej záhrade“ Rose Garden. –zg-

Nový parížsky arcibiskup je aktívnym ochrancom života

Paríž/Vatikán, 17.1.2018 (kath.net/jg) 021 694 – Michel Aupetit (66), nový arcibiskup Parížskej arcidiecézy, sa už vždy jednoznačne vyslovoval za ochranu nenarodených detí. Zdôrazňuje to John Grondelski v komentári pre internetový National Catholic Register.
Arcibiskup Aupetit je „neskorým povolaním“ a za kňaza bol vysvätený až v 44 rokoch. V r. 1979-1990 pracoval ako lekár a do r. 2006 prednášal bioetiku. Grondelski píše aj o Aupetitovej knihe „L’embryon, quels enjeux“ z r. 2008, v ktorej terajší arcibiskup interdisciplinárne pojednáva o argumentoch o štatuse embrya. Podáva rôzne argumenty z biológie, filozofie, histórie, práva a antropológie a podrobuje ich dôkladnému a fundovanému prevereniu. Ako lekár je Aupetit v každom čase schopný podať medicínske a biologické argumenty, ako píše Grondelski.

Michel Aupetit wurde 2014 von Papst Franziskus zum Bischof von Nanterre ernannt. Am 6. Januar wurde er in der Kathedrale Notre Dame feierlich in sein Amt als Erzbischof von Paris eingeführt.

Opát: Západ nemá zraňovať cítenie moslimov

Viedeň, 17.1.2018 (kath.net/KAP) 021 693 – V dialógu s islamom ide podľa emeritného opáta Kláštora Heiligenkreuz Gregora Henckela-Donnersmarcka (75) pôvodom z Wroclavi, o reciprocitu, ako aj o úsilie nezraňovať cítenie moslimov. Bývalý riaditeľ misijných diel to povedal v interview pre magazín „profil“ (15.1.) K moslimom sa máme správať rovnako ohľaduplne ako k židom, ako povedal bývalý veľkopodnikateľ, ktorý v 34 rokoch vstúpil k cisterciánom.
„Dobré správy“ v médiách zanikajú pod dojmom rozporov medzi náboženstvami a pripomenul búrku po príhovore J. Ratzingera v Regensburgu, ktorý použil citát byzantského cisára Manuela II., ktorý bol úplne zle pochopený. Došlo k výzvam vraždy pápeža a zabili kňazov a rehoľníčky. Sotva sa však spomenie, že Benedikt na to požiadal vyslancov islamských štátov o dialóg a vznikol trvalý dialóg medzi kresťanstvom a islamom, ktorý podporuje aj František.
„Je zlé, že my na Západe už nepoznáme ochranu náboženského cítenia. To je v každom náboženstve citlivé a má potrebu ochrany. Aj keď útok na ´Charlie Hebdo´ treba odsúdiť, nie je správne, že časopis zraňuje náboženské cítenie a aj kresťanstvo „zosmiešňuje a zhadzuje“. Na to treba reagovať právnymi prostriedkami. No francúzski biskupi svojimi desaťročia podávanými žalobami na magazín v laicistickej krajine nikdy neuspeli. Slobodný názor treba brániť ako právo. No nejde o „absolútne právo, ktoré sa presadí proti všetkým iným právam“, ako napomína opát.

Moslimov vyslobodiť z „geta“
„Kresťania majú najmä s rešpektom hovoriť o prorokovi Mohamedovi.“ Tak by dialóg moslimovia pochopili a vyviedli by sme ich z „geta“, ako povedal opát. Problémy s prispôsobením sa moslimov treba brať s pochopením. „Aj Katolícka cirkev prekonala v novej dobe ťažkú krízu, keď sa historicko-kritický výskum Biblie pociťoval ako hrozbu. No išlo o proces očisty. Túto ťažkú krízu výskumu „Svätého písma Koránu“ má islam ešte pred sebou, pričom kresťania by moslimom tu mohli dokonca pomôcť, ako si myslí opát.

Imamovia chcú hovoriť s naozaj „veriacimi kresťanmi“
Sú tu aj iné prekážky: Imamovia chcú „naozaj veriacich kresťanov ako partnerov dialógu“ , no namiesto toho „nachádzajú iba ľahostajnú spoločnosť, ktorej je každé náboženstvo podozrivé“, ako hovorí opát zo skúseností. „K tomu sa pridávajú spomienky na vojnu v Juhoslávii, keď sa ničili mešity aj kostoly na zničenie náboženskej a kultúrnej identity. To vyvolalo od Maroka po Indonéziu nesmierne rozhorčenie.“
Opát pripustil, že migrácia spôsobuje silné zmeny v európskom islame aj radikalizáciu. Preto víta nový zákon o zákaze podpory islamu zo zahraničia.

Požadovať reciprocitu
„Ak dovolíme Saudskej Arábii stavať u nás mešity, tak nám oni musia dovoliť stavať u nich kostoly. Mali by sme v takých veciach vždy robiť prvý krok. Rovnoprávny dialóg iniciovaný Benediktom XVI. je dobrý krok týmto smerom.“
Opát si nemyslí veľa o „sebakritickom eurocentrickom postoji“ vzhľadom na križiacke výpravy a turecké vojny:
„Križiacke vojny boli reakciou na rastúci útlak a vyháňanie kresťanov, ktorí 600 rokov dominovali oblasti od Perzie po Maroko. Pre nimi boli stáročné islamské ‚križiacke výpravy‘ proti krížu! Kresťanov vyháňali, nútene obracali na islam a úkladne vraždili. Násilie odmietam, ale na začiatku ‚Islamského štátu‘ v Sýrii som mal zrazu pochopenie pre volanie po vojenskom zásahu.“

Európa pácha seba-genocídu
Európa nemohla v Sýrii vojensky zasiahnuť aj pre svoju „morálnu slabosť“, ako povedal opát. Kontinent sa „antikoncepciou a zabíjaním ľudí v materinskom tele doviedol k seba-genocíde“. Tým vzniklo vákuum a potreba pracovných síl z Blízkeho Východe a Afriky – a tu bola ochota miliónov. –zg-

Pri procese s azylantom sudca zvesil kríž

Mníchov, 17.1.2018 (kath.net) 021 692 – Na súde v bavorskom Miesbachu dal sudca počas procesu s azylantom zvesiť kríž v súdnej sieni. Informovala o tom evanjelická agentúra „idea“. Obžalovaný Afganec (21) sa musel postaviť pred súd, lebo hrozil krajanovi smrťou po tom, čo sa ten stal kresťanom a chodí na nedeľné omše. Okrem toho patrí podľa svedkov do radikálneho islamského Talibanu, alebo s ním sympatizuje.
Pre denník „Münchner Merkur“ sudca Klaus-Jürgen Schmid svoj postup bránil. Kríža dal zvesiť preto, lebo proces „sa vzťahoval na náboženstvo“. Tento postup pri procese priamo oslovil, aby obžalovanému jasne ukázal, že sa nekoná nábožensky motivovaný, ale „od náboženského presvedčenia úplne nezávislý proces“. Obžalovanému tiež vysvetlil, že „štát nebude za nijakých okolností tolerovať násilie ani hrozbu násilia“.
Podľa hovorcu Bavorského ministerstva spravodlivosti, Thomasa Pfeiffera z Mníchova Schmid konal podľa predpisov: „Právne predpisy o vybavení súdnych siení krížmi v Bavorsku neexistujú.“ –zg-

„Všetci Nemci budú konvertovať na islam!“

Nemecká poslankyňa za CDU Sylvia Pantelová

Berlín, 17.1.2018 (kath.net) 021 691 – V nemeckej detskej televízii KIKA prezentujú sýrskeho utečenca a nemeckou priateľkou. Veľké diskusie nastali, keď jej chcel zakazovať krátke sukne a objímanie sa s chlapcami priateľmi a odporúčal jej nosiť šatku! Na Facebooku po arabsky ešte aj napísal:

„Ja spôsobím, že všetci Nemci budú konvertovať na islam!“

K tomuto napísala nemecká poslankyňa CDU Sylvia Pantelová:

„Ak bola táto výpoveď sýrskeho utečenca iba zlým vtipom – o čom vážne pochybujem – alebo to vzniklo z neznalosti, zatiaľ necháme pomimo. Faktom však je, že takéto výpovede ľudí z prísne islamských kruhov, ktoré sú úplne iné ako naše, už bolo počuť častejšie! Preto je najvyšší čas, aby sa práve vo verejno-právnych médiách vopred dôkladnejšie robili rešerše a obyvateľstvo sa pravdivo informovalo. To, že ultrakonzervatívni moslimovia by chceli nás Nemcov ako aj západný svet obrátiť na islam, nie je, ako som povedala, ničím novým.“ –zg-

Sýria: Kresťan predsedom parlamentu

Viedeň-Damask, 17.1.2018 (kath.net/KAP) 021 690 – Zvolenie kresťana Hammoudu Sabbagha za predsedu parlamentu v Damasku znamená pre sýrskeho pravoslávneho patriarchu Ignáca Afrema II. potvrdenie úlohy kresťanov v krajine s moslimskou väčšinou ako je Sýria. Talentovaní a skúsení ľudia majú v krajine možnosť zasadzovať sa za krajinu, ako vyhlásil Ignác Afrem na prijatí Sabbagha v sídle patriarchátu Bab Touma. Informovala o tom nadácia „Pro Oriente“ vo Viedni v pondelok.
Voľba kresťana za predsedu parlamentu zabezpečuje „harmonickú povahu sýrskej spoločnosti, ako povedal a dodal: „Sýria mala po stáročia jedinečné skúsenosti s mnohorakým spoločenstvom ľudí rôznych náboženských, etnických a jazykových príslušností. Táto rôznorodosť dodala sýrskej spoločnosti silu k odporu proti globálnej vojne, ktorá nasadzuje terorizmus a náboženstvo, aby zničila krajinu.“
Na prijatí sa zúčastnili o. i.: melkitský patriarcha Antiochie, Jozef Absi, sunitský veľký mufti Sýrie, Ahmad Hassoun, politická poradkyňa prezidenta Bouthaina Shaaban, niekoľkí ministri a biskupi všetkých cirkví v Damasku.
Mufti Hassoun zdôraznil, že v Sýrii môžu spolu žiť ľudia rôznych presvedčení. Úrady sa neudeľujú podľa viery, ale vzhľadom na schopnosti ľudí, pretože u nás sú si všetci občania rovní.“
Sabbagh, pochádza z poprednej sýrsko-pravoslávnej rodiny v Džazíre – oblasti medzi Eufratom a Tigrisom na východe Sýrie. Pripomenul, že vyrástol v krajine, v ktorej si boli ľudia rovní. To sa prejavuje aj v tom, že táto jednota napriek siedmym rokom krízy pretrváva. „Je tu síce veľké sprisahanie proti sýrskemu štátu a jeho autoritám, ale naša rozhodnosť mu odporovať je väčšia,“ povedal predseda parlamentu.
So Sabbaghom od konca 40. rokov prevzal znova kresťan vysoký štátny úrad v Sýrii. –zg-

František sa stretol s predstaviteľmi Čile

Rím, 16.1.2018 (RV) 021 689 – Na prvom oficiálnom termíne 22. apoštolskej cesty do Čile a Peru (15.-22. januára 2018) sa pápež František stretol so zástupcami vlády a verejného života a diplomatickým zborom v paláci La Moneda v Santiagu, Čile. V príhovore okrem iného povedal:

Je nevyhnutné počúvať: počúvať treba nezamestnaných, ktorí nevládzu znášať súčasný stav svojich rodín, nie to ešte budúcnosť; počúvať domorodé obyvateľstvo, na ktoré sa často zabúda, ktorých právam sa má dostať pozornosti a ktorých kultúra sa má chrániť, aby sa tak nestratila časť identity a bohatstva celého národa. Počúvať treba i migrantov, ktorí klopú na bránu tejto krajiny, aby tu našli lepší život, a čo sa ich týka, aby zasa chceli svojimi silami a nádejou budovať lepšiu budúcnosť pre všetkých. Ďalej treba počúvať i mladých ľudí v ich túžbe po väčších možnostiach, najmä na úrovni vzdelávania, a v ich potrebe cítiť sa protagonistami Čile, protagonistami, ktorí majú sny; aktívne ich chrániť pred pohromou drog, ktoré ich okrádajú o to najlepšie z ich života. Počúvať treba i starých ľudí, pre ich veľmi potrebnú múdrosť i krehkosť. Nemôžeme ich nechať opustených. Počúvať sa majú i deti, ktoré sa pozerajú na svet očami plnými údivu a nevinnosti a očakávajú od nás seriózne odpovede pre dôstojnú budúcnosť. V tejto chvíli musím vyjadriť bolesť a zahanbenie, hanbu, ktorú cítim za nenapraviteľnú ujmu spôsobenú na deťoch zo strany služobníkov Cirkvi. Chcem sa pripojiť k mojim bratom v biskupskej službe, lebo je správne žiadať o odpustenie a zo všetkých síl poskytovať podporu obetiam, zatiaľ čo sa musíme zasadiť za to, aby sa to už neopakovalo. [potlesk]
S touto schopnosťou počúvať druhých sme povinní – špeciálne dnes – venovať zvláštnu pozornosť nášmu spoločnému domu. Načúvať nášmu spoločnému domovu: nechať vyrásť kultúru, ktorá sa dokáže postarať o zem, a teda neuspokojiť sa s tým, že ponúkneme špeciálne odpovede na súčasné závažné ekologické a environmentálne problémy; vyžaduje sa tu mať odvahu ponúknuť „odlišný pohľad, myslenie, politiku, výchovný program, životný štýl a spiritualitu, ktoré umožnia vzoprieť sa proti napredovaniu technokratickej paradigmy“ (František, Encyklika Laudato si’, 111), ktorá uprednostňuje vpád ekonomickej moci pred prírodnými ekosystémami a v konečnom dôsledku pred spoločným dobrom našich národov. Múdrosť domorodých obyvateľov môže byť v tomto smere veľkým prínosom. Môžeme sa od nich naučiť, že ľud, ktorý sa otáča chrbtom k zemi a k všetkému i všetkým čo je okolo neho, sa nikdy nemôže skutočne rozvíjať. Čile má vo svojich koreňoch múdrosť schopnú napomôcť prekonaniu koncepcie čisto konzumného spôsobu života, a nadobudnúť postoj múdrosti zoči-voči budúcnosti.

Viac na:
http://sk.radiovaticana.va/news/2018/01/16/p%C3%A1pe%C5%BE_franti%C5%A1ek_sa_stretol_s_verejn%C3%BDmi_predstavite%C4%BEmi_%C4%8Dile/1359061

Kardinál: „Amoris laetitia“ chápať v zmysle „Familiaris consortio“

Guadalajara, 16.1.2016 (kath.net/LSN/jg) 021 688 – „Kto spáchal hriechy ako homosexualita, antikoncepcia a cudzoložstvo, nesmie prijímať Eucharistiu.“ Zdôraznil to kardinál Juan Sandoval Iniguez, emeritný arcibiskup Guadalajary v Mexiku v interview pre LifeSiteNews.
S ideami, aby sa praktizujúcim homosexuálom podávalo sväté prijímanie, ak oni majú „dobré svedomie“ kardinál Sandoval nesúhlasí. „Nemôžu mať dobré svedomie. Cudnosť je všeobecné prikázanie. Každý musí dodržiavať zachovávanie cudnosti,“ povedal kardinál. „Aj heterosexuáli musia žiť zdržanlivo, ak nie sú zosobášení. To platí pre homosexuálov o to viac.“
Kardinál Sandoval považuje homosexualitu za psychickú chorobu a zdôrazňuje: „Aj Biblia ju odsudzuje v Starom aj v Novom zákone. Homosexuálne akty nie sú dovolené.“ Vyjadril sa aj k antikoncepcii:
„Používanie antikoncepcie je proti ľudskej prirodzenosti a Božiemu plánu. Preto to bl. pápež Pavol VI. v encyklike ´Humanae vitae´ odsúdil.“
„Pápež František nechce v nijakom prípade sväté prijímanie pre znovu zosobášených rozvedených. Kto to tvrdí, chápe pápeža nesprávne,“ povedal ďalej kardinál a poukázal na posynodálny dokument „Familiaris consortio“ sv. Jána Pavla II. „Tam možno nájsť odpovede na vyjasnenie zmätenia, ktoré vzniklo po vydaní ´Amoris laetitia´,“ povedal Sandoval. –zg-

Vatikán: Pocta pre „potratovú“ političku nie je podpora

Vatikán, 16.1.2018 (kath.net) 021 687 – Vatikán v pondelok vyhlásil, že vyznamenanie holandskej politiky presadzujúcej potraty Lilianne Ploumenovej pápežský, rytierskym Rádom sv. Gregora Veľkého neznamená podporu postoja za potraty. Politička dostal rád na základe „diplomatickej praxe“. Očividne ho dostane každý, ak je súčasťou oficiálnej delegácie štátu. Lilianne Ploumenová, bývalá ministerka v Holandsku, dostala rád, pretože v júni bola pri návšteve holandského kráľovského domu súčasťou delegácie. Vatikán zdôraznil, že toto odovzdanie rádu nie je nijakým výrazom toho, že sa podporuje propotratová politika tejto političky.
V ostatných dňoch došlo k diskusiám a katolícke skupiny vyjadrili protesty, lebo Ploumenová tento rád v holandskej televízii propagovala a tvrdila, že ním bola ocenená za svoju prácu v presadzovaní potratov:
Politička: »Vatikán vie, že som založila ‚She Decides‘ (Ona sa rozhodne), ale to nebolo prekážkou, aby som dostala toto mimoriadne uznania … Je to menovanie za rytiera Rádu Svätého Gregora.«
Redaktor TV: Chápete to ako potvrdenie toho, čo podnikáte pre dievčatá a pre potraty?
Politička: »Iste. V minulých rokoch som investovala mnoho do kontaktov s Vatikánom…«
Ploumenová sama po Trumpovom ozname, že škrtá príspevky na potraty vo svete, založila mimovládnu organizáciu, aby na celom svete napomáhala potraty. Jej fond zohnal už vyše 300 miliónov dolárov a podporuje ho o. i. aj Nadácia Billa a Melindy Gatesových.
V Holandsku politička presadila radikálnu pro-homosexuálnu politiku a v r. 2010 dokonca homosexuálov vyzvala, aby rušili omšu v holandskej katedrále, lebo tam odmietli homosexuálovi podať Najsv. Eucharistiu.
Eduard Pentin v National Catholic Register poukázal aj na to, že politička v r. 2015 mala súkromné stretnutie s pápežom Františkom a diskutovala s ním vraj o klimatických zmenách. –zg-

Smogu v meste sa bránime – a čo smog v Cirkvi?

Biskup Andreas Laun, Salzburg

Salzburg, 16.1.2018 (kath.net) 021 686 – Pri uprataní som narazil na mnohé materiály dokumentujúce choroby Cirkvi:
– V katolíckom ženskom časopise hľadajú nástupkyňu za pani Dohnalovú, ako by sa nevedelo, aká to bola zapálená bojovníčka za potraty.
– Laici žiadajú nové pravidlá pre katolíkov, ktorí sú rozvedení a civilne znova zosobášení, žiadajú kázne laikov a zrušenie celibátu, „ako to podporuje aj opát“ …
– Častá požiadavka sa nazýva „novou sexuálnou morálkou“, pojem, do ktorého možno veľa zahrnúť.
– Teológ Zulehner už predpovedá, že za rok budú aj ženatí kňazi. Odkiaľ to vie, pravda neprezradí.
– Chýbať nesmie prirodzene ani obžaloba, že ženy v Cirkvi vytláčajú na okraj, a počul som ju aj od ženy, ktorá dostala vysoký post v diecéze!
– Typickou je aj správa, že väčšina farárov vidí neposlušnosť „v zásade ako pozitívnu“ a hovorí, že vysviacka žien zodpovedá Evanjeliu! K tomu sú v tlači správy o ženách, ktoré si to želajú a boli by na to ochotné.
– Prirodzene sa hovorí aj o ekumenickom spoločenstve Eucharistie, alebo o „ekumenických omšiach“ bez spomenutia, že evanjelickí kresťania svätú omšu – teda Eucharistiu – vôbec nepoznajú a neveria v ňu. Možno myslia omšou aj tak už iba luteránsku Pánovu večeru?
– Opis cirkevných pracovníkov vo všeobecnosti znie: „angažovaní“, otázka viery a poslušnosti sa už nezdá byť kritériom. To, že by sa ako „angažovaného“ mohlo označiť aj diabla, by sa dalo biblicky podložiť, ale nikdy sa o tom nehovorí.
– Mimochodom je nápadné, že mnohé požiadavky obsiahnuté v pojme „brzdenie reforiem“ tu a tam podporujú viac či menej zreteľne aj biskupi, ako nedávno biskup Bode, ktorý sa zastával žehnania homosexuálnych párov a už pred rokmi na Dni katolíkov poskytol homosexuálnym a lesbickým skupinám viac priestoru ako ochrancom života!
– Podivuhodné je aj to, ako aj biskupi holdujú zákazu kritiky. Ako povedal jeden biskup, nemožno iným „angažovaným pastierom odopierať vieru a dobrú vôľu“. Aj keď sa napr. vystúpia v referende Božieho ľudu s vyššie uvedenými požiadavkami.
– To platí prirodzene aj pre výuku náboženstva, pre knihy a učiteľov, ktorí biskupovi vyhlásia, že nebudú hovoriť o Eschatológii, lebo „veď o tom, aj tak nikto nič nevie“. Hlavne že sú angažovaní!
– Alebo že aj to je „pastorácia“, keď sa pred prvým svätým prijímaním deťom povie, že Hostia je „iba symbol“! K tomu pasuje aj to, že v príprave na birmovku môže vystupovať aj moslimský „učiteľ náboženstva“!!! Vari aby hovoril o Duchu Svätom a o posolstvách, ktoré priniesol archanjel Mohamedovi?
Ale či nepatrí k chorobám Cirkvi dnes, že sa ľudia domnievajú, že musia veriť, že každá heréza, každé zneužívanie v liturgii, takmer každé nemorálne správanie a náuka sú „aj“ dobré katolícke v zmysle sebaurčenia dokonca vzhľadom na vlastné pohlavie? To zodpovedá rozšírenému presvedčeniu, že hlavná vec je, že každý človek má svoj názor a smie ho mať, veď demokracia je vlastne identická s Božím kráľovstvom, aj keď už priniesla aj diktatúry.
K zblúdeniam sa hovorí: „Treba ich vytiahnuť na loďku!“ A tam aj sú a pohodlne si tam hovejú!
Podobne podivuhodné je, ak biskup v interview vzhľadom na antikoncepciu vyhlási, že Cirkev je v tom „bezradná“. Akých morálnych teológov počúval pri štúdiu a možno nepočul nič o Pavlovi VI., ktorého Cirkev už blahorečila. Ten istý biskup považuje islam za náboženstvo pokoja. Nuž áno, pokoj spojený s kameňovaním, odtínaním rúk a zabíjaním tých, ktorí sa stanú kresťanmi.
Zoznam protirečení vzhľadom na vieru a poriadok Cirkvi sa dá ľahko ešte predĺžiť a doložiť. Všetko to mám doložené a vyhodil som to. Iba v Cirkvi to všetko žije ďalej. „Satanov dym“, ako to nazval Pavol VI., preniká ďalej a aj na miesta, kde by sme to nepovažovali za možné, odhliadnuc od toho, že o diablovi sa mnohé roky mlčí, pretože sa dokáže skryť v čiernom dyme…
Je zásluhou pápeža Františka, že toto mlčanie prerušil, aj keď, aspoň doteraz, s malým úspechom, takže môže ďalej obchádzať a síce nie ak revúci lev, ale ako zakrádajúca sa levica, ktorú si všimneme, až keď skočí a zahryzne sa, aby potom oslávila paschu koristi. Ako dlho ešte? Proti smogu veľkomiest sa bránime, ale čo je so smogom v Cirkvi? –zg-

Prečo si Ježiš zvolil takých zlyhávajúcich ľudí

Roland Noé

New York DC , 16.1.2018 (kath.net/rn) 021 685 – Je mimoriadnym zážitkom, keď navštívime Katedrálu sv. Patrika v New Yorku a v nedeľu tam ešte aj prídeme na svätú omšu kardinála Timothyho Dolana. Hlavný chrám Arcidiecézy New York je najväčšia v novogotickom štýle vybudovaná katedrála v USA. Nachádza sa na Manhattane na 50. ulici a 5. Avenue. Aká malá pôsobí táto katedrála vo svojom prostredí, ukazuje pohľad z Top of the Rock Rockefellerovho centra ležiaceho priamo oproti. Keď však vstúpime do katedrály, otvára sa nám obrovská chrámová loď, ktorú v nedeľu navštevujú tisíce katolíkov. Zvlášť navštevovaná je svätá omša o 10.15 hod. s nádhernou chórovou hudbou.
Kardinál Dolan je medzi veriacimi veľmi obľúbený. Pred vchodom priateľsky a láskavo zdraví všetkých miništrantov, kladie ruku na jedno či druhé rameno a vymení si s nimi niekoľko slov. Potom sa začne s kadidlom a hlasným spevom chóru vstup do chrámu. Takmer nenútene ako nejakú tašku nesie kardinál biskupskú palicu v ruke. Nezvyčajné je, že dokonca ešte aj v bočných lodiach sú obrazovky, aby všetci mohli dobre sledovať dianie. V katedrále stretávame v bočných kaplnkách „dobrých známych“: učiteľov Cirkvi, Čenstochovskú Pannu Máriu a prirodzene Guadalupskú Božiu Matku.
Pôsobivé je, že kostol navštevuje mnoho mladých veriacich a spieva sa zreteľne hlasnejšie ako napr. v Nemecku.
Kardinál Dolan káže v túto nedeľu o dvanástich apoštoloch. „Ježiš si nenajal nejakých profesionálov. Oni mu odporovali, zapreli ho a dokonca ho opustili.“ Dolan si kládol otázku, prečo si Ježiš vyvolil takých ľudí. Vo svojej voľnej kázni pri ktorej sa pohyboval v oltárnom priestore hore dolu, potom dáva odpoveď: „Božia moc a jeho neuveriteľná milosť týchto ľudí zmeniť, bola možno najúčinnejšia evanjelizácia na svete, akú svet kedy videl. Ďalším dôvodom, prečo si Ježiš volil týchto zlyhávajúcich ľudí (‚loser‘) je, aby sme aj my vedeli, že máme šancu.“
Pozoruhodné sú aj prosby. Celkom otvorene sa prosí za ochranu pred terorom, modlí sa aj za prenasledovaných kresťanov a za cestu pápeža Františka. Kľačanie počas premenenia a po prijatí Najsvätejšej Eucharistie je samozrejmosťou. Udeľovanie Najsvätejšej Eucharistie prebieha oveľa organizovanejšie ako mnohých pápežských omšiach. Po záverečnom požehnaní a koná sprievod z chrámu, pri ktorom kardinála znova obklopia veriaci. Potom je dokonca k dispozícii aj na fotografovanie v priestore oltára.
Celkom normálna nedeľa v Katedrále sv. Patrika v New Yorku. –zg-

Írsky prímas: Potrat sa má zakázať

Armagh, 15.1.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 684 – Eamon Martin, arcibiskup z Armaghu a prímas Írska, v pastierskom liste k novému roku vyzval katolíkov, aby boli „misionármi života“. Výzvu vydal v súvislosti s možným referendom za zrušenie ústavného článku, ktorý chráni právo na život nenarodených detí.
„Každý ľudský život je svätý. Každý ľudský život je vzácny,“ napísal prímas. „Preto je priame, úmyselné usmrtenie nevinného závažným bezprávím.“
Ďalej sa konkrétne zaoberá rastúcou hrozbou ochrany života pre nenarodených. Spoločný výbor oboch komôr írskeho parlamentu predložil správu krátko pred Vianocami. V mene „modernizácie“ zdravotníctva výbor navrhuje veľmi liberálnu úpravu potratu – do 12. týždňa tehotenstva má byť neobmedzený, neskôr umožnený viacerými indikáciami. Írski poslanci zvažujú o tom vypísať referendum.
„Legalizácia potratu Írsko ani nezlepší, ani nezmodernizuje,“ ako píše arcibiskup. „Potrat je tragédia, pred ktorou musia byť matky a deti uchránené. Je klamstvom, ktoré predstiera, že ukončenie života nenarodeného dieťaťa je iba otázkou individuálneho rozhodnutia.“
„Katolíci sú preto vyzvaní hlásať pravdu o živote s láskou. Bez strachu sa majú v súkromných a verejných diskusiách nasledujúcich mesiacov zasadzovať za ochranu nenarodených,“ píše arcibiskup. –zg-

Evanjelická cirkev už nechce obracať moslimov

Bad Neuenahr, 15.1.2018 (kath.net) 021 683 – Evanjelická cirkev v nemeckom Porýní už nechce moslimov obracať na kresťanskú vieru. Rozhodla o tom synoda v Bad Neuenahre podľa agentúry „idea“. Sporné vyhlásenie má názov „Za stretnutie s moslimami. Teologický postoj.“ Uvádza sa tam, že cirkev vníma „vieru moslimov ako väzbu na Boha“. Nesleduje cieľ moslimov pohnúť ku konverzii. Proti vyhláseniu hlasovalo iba 7 z 210 účastníkov synody. To sa kritizovalo iba málo.
Superintendent provincie Wetzlar, Jörg Süß, povedal, že tento teologický postoj protirečí priznaniu sa evanjelickej cirkvi k Trojjedinému Bohu. „Boh sa zjavuje definitívne a výlučne vo svojom Synovi Ježišovi Kristovi. Podľa kresťanského chápania niet inej cesty ku spáse ako skrze neho.“ Týmto vyhlásením synoda tým protirečí zásade „Solus Christus“ (Iba Kristus) a „Sola scriptura“ (Iba Sväté písmo). –zg-

Argentína: Biskupi kritizujú správy o pápežovi

Buenos Aires, 14.01.2018 (KAP) 021 682 – Argentínski biskupi kritizujú správy o pápežovi Františkovi: Väčšina argentínskych médií „sa sústreďuje na nedôležitejšie danosti“ – s tým výsledkom, „že pápeža privádzajú do spojitosti s určitými politickými alebo spoločenskými postavami“ príp. ho politicky použijú, ako citoval vatikánsky portál „Vatican News“ z otvoreného listu biskupov. „To sa u veriacich postaralo o zmätenie. Prevažná väčšina argentínskeho národa však pápeža miluje a nenechá sa obalamutiť tými, ktorí chcú pápeža využiť na svoje ciele, ako boj o poľnohospodársku pôdu, prácu alebo bývanie,“ píšu biskupi.
„Sociálne požiadavky tohto druhu však Cirkev aj pápež František odjakživa podporujú, nikto si nemôže nárokovať právo hovoriť v mene pápeža,“ kritizujú biskupi. „Pápež je pápežom všetkých a relevantná osobnosť pre prevažnú väčšinu kresťanov a ľudí dobrej vôle na celom svete.“
František odlieta v pondelok do Čile a Peru. Je to jeho štvrtá cesta do Latinskej Ameriky – no ani teraz nenavštívi svoju vlasť Argentínu. Už nejaký čas sa preto v Argentíne emocionálne diskutuje a dôvodoch tohto rozhodnutia. –zg-

Arcibiskup: Útoky radosť z pápežovej návštevy neskalia

Santiago de Chile, 14.01.2018 (KAP) 021 681 – Po štyroch útokoch na katolícke kostoly v metropole Čile vyzýva Arcidiecéza Santiago k ukončeniu násilia, rešpektu a dialógu:
„Sme hlboko zarmútení z týchto činov,“ uvádza sa vo vyhlásení po podpaľovaní kostolov, z ktorého citovali „Vatican News“ v sobotu. Diecéza vyzýva páchateľov k pokániu a všetkých Čiľanov k porozumeniu. Oznámili, že za útokmi stoja výtržníci a nejde o teroristické útoky.
„Útoky nepredstavujú postoj veľkej väčšiny čilského národa,“ zdôraznil arcibiskup mesta, kardinál Ricardo Ezzati, pre „Vatican News“. „Nepripustíme, aby tieto útoky skalili radosť z návštevy pápeža. Oni nás len posilnia v našom očakávaní a nádeji namiesto toho, aby nás zneistili. Väčšina Čiľanov sa na pápeža teší. Chováme v duši veľkú nádej a silnú dôveru. Čilský ľud je pohostinný ľud. Nech sú aj útoky, ktoré sugerujú opak, no vďaka Bohu nemali tieto útoky väčšie následky.“
Vzhľadom na sociálne napätia vyzval kardinál k dialógu a porozumeniu:
„Na to je pápežova návšteva dobrou príležitosťou. Všetci katolíci, všetci ľudia dobrej vôle sú vyzvaní zúčastniť sa na podujatiach s pápežom Františkom, ktorý nám prináša posolstvo nádeje a lásky. Od návštevy očakávame posilnenie na ceste solidarity, uvítacej kultúry a misionárskej Cirkvi, ktorá je otvorená pre všetky problémy a situácie chudoby v Čile a vo svete.“
V noci na piatok založili pri kostole „Santa Isabel de Hungria“ požiar a zanechali hrozbu bomby pre pápeža. Útoky sa stali v ďalších troch štvrtiach. …

„Kríza, ktorá je požehnaním“
Taliansky denník „La Tercera“ cituje kardinála Ezzatiho v nedeľu slovami, že pápež „nájde cirkev v kríze – avšak v kríze, ktorá je požehnaním, pretože krízy sú aj šance na zlepšenie“. V Čile ako v mnohých iných krajinách klesá počet katolíkov. Stále viac ľudí sa považuje za agnostikov, ako povedal kardinál. „Preto si pápež robí starosti tak ako rektor o školu, alebo farár o farnosť.“ –zg-

Nemecko: Moslimskí žiaci sympatizujú s IS

Dolné Sasko, 14.1.2018 (kath.net) 021 680 – V ankete v Dolnom Sasku schvaľuje 8 percent moslimských žiakov násilné šírenie teroristickej milície Islamský štát. Niektorí žiaci dokonca prejavujú sympatie pre teroristické útoky. Informoval o tom „Welt“ zo štúdie vedca kriminalistu Christiana Pfeiffera, o kriminalite prisťahovalcov zverejnenej minulý týždeň. Pritom nemalý podiel moslimských žiakov islamsky motivované násilie a teror víta!
Pýtali sa viac ako 10 000 mladých, z ktorých bolo 500 moslimov. Vyhodnotenie je dramatické:
„Každý tretí moslimský žiak si vie dobre predstaviť, že sám bude bojovať za islam a že zaň riskuje život.“ S vetou „Islamské zákony šaríe, podľa ktorých sa napr. manželská nevera alebo homosexualita tvrdo trestajú, sú oveľa lepšie ako nemecké zákony“ súhlasilo 27,4 percent žiakov. A 8 percent považuje dokonca za dobré, že sa na Blízkom Východe pokúšajú vojnou založiť Islamský štát. Asi 4 percentá dokonca schvaľujú teroristické útoky moslimov. –zg-

Od stretnutia pápeža s domorodcami sa veľa očakáva

Vatikán, 13.1.2018 (KAP) 021 679 – Brazílsky kardinál Claudio Hummes označil stretnutie pápeža s domorodcami pri Amazonke v peruánskom dažďovom pralese v piatok 19. januára ako „historické“. Stretnutie v Puerto Maldonado bude mať „hlboký význam“ pre celú Amazoniu, ako povedal v sobotu pre vatikánsky portál „Vatican News“. Hummes, predseda panamazonskej cirkevnej siete REPAM, sa na stretnutí tiež zúčastní. Ono sa považuje sa za vrchol pápežovej cesty do Čile a Peru 15. až 22. januára a za začiatok príprav na Synodu biskupov o Amazonii v r. 2019 vo Vatikáne.
Počas stretnutia chce František odovzdať amazonským diecézam svoju encykliku o životnom prostredí „Laudato si“ v miestnych jazykoch. Na stretnutí sa zúčastní aj generálny sekretár synody biskupov, kardinál Lorenzo Baldisseri. Podľa kardinála Hummesa očakáva sa aj veľa biskupov, aby začali prípravy na synodu.
Domorodé národy žiadajú od Katolíckej cirkvi predovšetkým prítomnosť na mieste, počet misionárov totiž silne klesol, ako povedal kardinál. Historický vývoj misijnej práce pri Amazonke a jej budúcnosť bude jednou z tém Synody biskupov 2019, ako povedal. Ďalej má ísť o vyhraničovanie ľudí, kultúrne rozdiely, ako aj o účinky klimatických zmien a ďalšie problémy životného prostredia oblastí Amazonky.
Pápež František letí do Čile a Peru v pondelok 15. januára. Bude sa venovať témam ako práva domorodých menšín a ničenie životného prostredia najmä pri Amazonke. –zg-

Česko: Biskupi za prezidenta s kresťanskými hodnotami

Praha, 13.1.2018 (kath.net/ KAP) 021 678 – Katolícka cirkev v Českej republike naliehavo vyzvala občanov, aby sa zúčastnili prezidentských volieb. Vo výzve „milým priateľom, sestrám a bratom“, ktorú biskupi „odporúčali“ prečítať po bohoslužbách v nedeľu 7. januára, kladú veriacim na srdce, aby svoju voľbu urobili „po zrelej úvahe“, pretože „rozhodnutie nás všetkých“ má v demokratickej spoločnosti „skutočne význam a ovplyvní ďalší vývoj krajiny“. Voliť sa má „z ponúkaných kandidátov taký, ktorý si cení význam kresťanských hodnôt pre spoločnosť a rešpektuje pravdu a lásku k blížnemu“. Ďalej ide o „slušnosť vo verejnom živote, stabilitu rodiny a ochranu ľudského života vo všetkých jeho fázach“ ako poslanie Cirkvi, ktorého podporu si od hlavy štátu želá.
„Pri voľbe kandidáta máte byť otvorení pre Božie vedenie a vo všetkých prosbách sa má neustále myslieť na politikov, alebo verejne činné osoby, ktoré nesú zodpovednosť za rozhodnutia nielen v ťažkých situáciách svojej práce, ale aj v ich osobnom živote.“ Veriaci „nemajú váhať a túto dôležitú udalosť krajiny sprevádzať modlitbou“.
Výzva „českých a moravských biskupov“ ísť voliť, kladie voľby aj do historických súvislostí. V úvode sa píše, že „stojíme na začiatku roku 2018, keď si pripomenieme 100. výročie obnovy našej štátnosti a suverenity“, a končí sa narážkou na „zamatovú revolúciu“ roku 1989, „keď sme získali veľa dobrého aj vďaka našej patrónke sv. Anežke Českej“. „Tak ako vtedy prosíme aj dnes: Svätá Anežka, stoj pri nás v hodine rozhodovania.“
Po prvom kole tento víkend sa bude konať aj druhé kolo volieb. Iba po druhý raz rozhodujú Česi v histórii o svojom prezidentovi sami. Prvé voľby sa konali v r. 2013, predtým volil prezidenta vždy parlament. –zg-

Poľsko: 1,2 milióna ľudí na pochode Troch kráľov

Poľsko, 13.1.2018 (kath.net) 021 677 – Počiatkom januára sa v Poľsku zúčastnilo vyše 1,2 milióna ľudí v 660 mestách na tzv. pochode Troch Kráľov. Informovala o tom Biskupská konferencia Poľska. S mottom „Boh je všade“ si tento rok pripomenuli 100-ročné jubileum nezávislosti Poľska.
Na pochode sa už tretí raz zúčastnil aj poľský prezident Andrzej Duda vo Varšave. Tam sa konalo toto podujatie už po desiaty raz. Inicioval ho Piotr Giertych, ktorý pre tlač vyhlásil:
„Ježiš je centrum. Kráčame k jasličkám a zohneme tam kolená pred Kristom. Druhým rozmerom podujatia je otvorenosť. Je to apolitická udalosť, preto na ňu pozývame všetkých.“ –zg-

Vlna prisťahovalcov stojí celý majetok

Berlín, 13.1.2018 (kath.net) 021 676 – Odborník na financie Bernd Raffelhüschen kritizuje nemeckú politiku, lebo v téme migrácie sa „správala skutočne naivne“. „Vlna prisťahovalcov nás stojí celý majetok. To je stále jasnejšie,“ vyhlásil expert pre „Focus“. Aby náklady nevystrelili do stále vyšších rozmerov, musí štát presne uvážiť, čo teraz urobí. Na konci však nepovedie nijaká cesta pomimo zvyšovania daní, ako varuje expert. To nevonia politikom, ktorí to teraz musia vyhlásiť.“
Vedec pre nadáciu „Trhové hospodárstvo“ vypočítal, že implicitná zadlženosť nemeckého štátu 90 percent na hrubý domáci produkt je oveľa vyššia ako hovoria oficiálne čísla. Pretože zarátava aj následné náklady aktuálnej sociálnej a dôchodkovej politiky. Ide mu o to, koľko štát musí odložiť, aby mohol plniť budúce záväzky. Tu ide o to, že náklady na utečencov zaťažia štát, krajiny a obce na celé roky. K tomu sa pridáva dôchodkový balík a rozšírenie výdajov na zdravotníctvo a opateru. Kriticky vidí v Nemecku finančnú situáciu od r. 2020, lebo potom budú kumulovať mnohé riziká rozpočtu, za ktoré je zodpovedná súčasná koalícia. Potom finančný schodok vystrelí na 30 miliárd eur, ktoré zatiaľ vôbec nie sú kryté. Okrem toho bude potrebných 15 miliárd eur navyše pre utečencov. –zg-

Kardinál Parolin háji AL a reformu kúrie

Vatikán, 12.1.2018 (kath.net/KAP) 021 675 – Vatikánsky štátny sekretár, kardinál Pietro Parolin hájil pápežský dokument „Amoris laetitia“ o rodine ako aj reformu Rímskej kúrie pápeža Františka. Podnetom mnohých diskusií je podľa neho „zmena paradigiem, ktorú pápež František s múdrosťou, obozretnosťou a aj trpezlivosťou popoháňa“, ako povedal spravodajskému portálu „Vatican News“ vo štvrtok:
„Ťažkosti, ktoré sa prejavujú a v Cirkvi stále ešte existujú a pravdepodobne nie sú zapríčinené iba niektorými aspektami obsahu viery, ale aj touto zmenou postoja, o ktorý pápež prosí. František vyžaduje nového ducha a nový prístup,“ povedal Parolin.
Najdôležitejším sporným bodom v „Amoris laetitia“ je prístup k znovu zosobášeným rozvedeným. František sa vyslovuje za to, aby sa v jednotlivých prípadoch po dôkladnom pastoračnom preverení, umožnilo týmto ľuďom prijímanie sviatostí, aj keď ich bývalé manželstvo ešte existuje. Len nedávno nanovo niektorí biskupi kritizovali túto zmenu. Pred asi rokom už štyria kardináli zverejnili v tejto veci pochybnosti (dubia) a prosili pápeža o stanovisko.
Každá zmena prináša so sebou ťažkosti, ako zdôraznil teraz Parolin. To treba zohľadňovať a k obnove pristupovať s angažovanosťou, aby sa „našli odpovede, ktoré budú príležitosťou na ďalší rast a ďalšie prehlbovanie vecí“. „Amoris laetitia“ nie je iba „objatím Cirkvi pre rodiny a ich problémy v dnešnom svete“, ale aj „volaním o pomoc Cirkvi k rodinám, aby spolupracovali na raste Cirkvi“.
Parolin v tomto ohľade vkladá dôveru do Svetového stretnutia rodín v Dubline v auguste: „Bude to etapa premýšľania a prehlbovania viery a aj etapa na urýchlenia realizácie procesu aplikácie podnetov z ‚Amoris laetitia‘.“
Vzhľadom na reformu Rímskej kúrie pápeža Františka Parolin povedal, že nejde prevažne o to, „aby sa trvalo na štruktúrnych reformách“. Oveľa viac je v kúrii potrebná zmena, ktorá musí byť poháňaná „hlbokým duchom“:
„Ide o to, aby pri súčasnom odstraňovaní tieňov, ktoré tomuto nasadeniu a tejto misii bránia, sa kúria stále viac a stále lepšie stávala pravou pomocou pápežovi, aby sa Evanjelium hlásalo, a aby sa dnešný svet evanjelizoval.“
Vo vianočnom príhovore k členom kúrie pápež svojich spolupracovníkov nielen chválil, ale kritizoval aj zradu dôvery a nedostatok horlivosti v reformách.
Pápežom požadované zmeny paradigmy Cirkvi sa ukazujú podľa Parolina aj v prístupe k mládeži. Synoda biskupov o mládeži v októbri je „mimoriadnym sústredením sa Cirkvi na mládež v každej oblasti“. To najinovatívnejšie na nasadení pápeža je „hľadanie nového vzťahu Cirkvi s mladými ľuďmi poznačené zodpovednosťou bez akéhokoľvek paternalizmu“, ako povedal kardinál Parolin. –zg-

Arcibiskup varuje: „Gender sa závratne šíri

Toledo, 12.1.2018 (kath.net) 021 674 – „Nebezpečná ideológia gender“ zalarmovala prímasa Španielska, arcibiskupa Braulia Rodrígueza, z Toleda. Pred niekoľkými dňami varoval v liste katolíkom pred šírením „znepokojujúcich tém alebo návrhov zákonov“ a povzbudil rodičov, aby presadzovali svoje právo vychovávať deti podľa vlastného presvedčenia. Informovala o tom agentúra ACI Prensa. Rodríguez kritizoval, že v sexuálnej výchove mimo domu rodičov sa zohľadňuje už iba „kritériá a metodika tejto ideológie“, čo je „dosť pochybné a nebezpečné“. Svojím varovaním chce informovať aj tých rodičov, ktorí ešte nie sú si tak veľmi vedomí „morálneho nebezpečia“ tejto výchovy svojich detí.
Vysvetlil, že medzi pohlaviami nemožno všetko vyriešiť prekonaním nerovností, hoci toto prekonanie je chvályhodné pre rovnakú dôstojnosť všetkých. No ide vlastne o to, aby sa dosiahla tá komplementárnosť, „ktorá je nepochybne vpísaná do bytia každého človeka nezávisle od pohlavia“.
Arcibiskup pripomenul tiež kresťanskú antropológiu, humanistické základy a rešpektovanie zásadných daností. –zg-

Neapol: Nečakaný „zázrak krvi“ mimo termínov!

Neapol, 12.01.2018 (KAP) 021 673 – V Neapole sa uskutočnil „zázrak krvi“ patróna mesta sv. Januára. Počas svätej omše s janovským kardinálom Angelom Bagnascom 12. januára sa znovu skvapalnila zaschnutá krv rano-kresťanského mučeníka uchovávaná v ampulke. Kardinál Bagnasco, predseda Rady európskych biskupských konferencií (CCEE), sa podľa správ zdržiava s kňazmi arcidiecézy na exercíciách v Neapole.
Zázrak krvi sa udial mimo poradia – zvyčajne nastáva až na sviatok patróna mesta 19. septembra, v sobotu pred prvou májovou nedeľou a 16. decembra. „Zázrak krvi“ je zdokumentovaný od stredoveku. Jeho vynechanie považujú Neapolčania za zlé znamenie. Sv. Január (taliansky „San Gennaro“) bol podľa tradície sťatý v čase prenasledovania kresťanov za cisára Diokleciána 19. septembra 305. –zg-

Prevzatie Alitalie a možné zmeny pre cesty pápeža

Rím, 12.1.2018 (KAP) 021 672 – Po možnom prevzatí leteckej spoločnosti Alitalia spoločnosťou Lufthansa sa bude musieť možno Vatikán obzrieť po novom dopravcovi pápeža. Na otázku, či „New Alitalia“ bude na pápežské cesty ešte k dispozícii, povedala hovorkyňa Lufthansy, že na špekulatívne otázky nebudú odpovedať.
Alitalia prepravuje pápežov od r. 1964. Chorá letecká spoločnosť musí byť pred kúpou dôkladne reštrukturalizovaná, ako povedal šéf predsedníctva Lufthansy. … Vatikán nemá vlastné lietadlá. Náklady na charterové lety sa financujú sčasti aj predajom leteniek s pápežom cestujúcim žurnalistom.
Spolupráca sa začala prvou zahraničnou cestou pápeža Pavla VI. v r. 1964, keď navštívil Svätú zem. V pondelok sa začínajúca cesta Františka do Čile a Peru je 168. letom pápeža. –zg-

Kardinál Burke: Cirkev sa nemá ospravedlňovať za náuku

Macau, 9.1.2018 ( www.katholisches.info ) 021 671 – Niektorí poradcovia pápeža Benedikta XVI. „mu dobre neslúžili“, ako povedal americký kardinál Raymond Burke v interview pre týždenník „O Clarim“ v Macau.
Cirkev sa nemá čo ospravedlňovať za svoju náuku o sexuálnej morálke.
„O Clarim“ vychádza v troch jazykoch – portugalskom, čínskom a anglickom. Založili ho v r. 1948 a vydáva ho Diecéza Macau. Je to najstarší denník bývalej portugalskej kolónie Macau, ktorá v r. 1999 pripadla Číne.

Kardinál Burke: Kristova pravda nediskriminuje
„Potvrdzovať Kristovu pravdu neznamená diskriminovať ľudí, ako povedal kardinál Burke. Žurnalista totiž v otázke narážal na slová pápeža v lietadle pri návrate z Arménska v júni 2016, že Cirkev sa má ospravedlniť homosexuálom, chudobným a iným zanedbávaným ľuďom: „Kresťania by mali prosiť o odpustenie za to, že ich sprevádzali mnohé nesprávne rozhodnutia. Gejovia a lesby nesmú byť diskriminovaní. Musíme ich rešpektovať a pastoračne sprevádzať,“ povedal pápež, podľa talianskej agentúry Ansa. Bola to pápežova reakcia na kardinála Marxa, ktorý po masakri v parížskom klube LGBT žiadal ospravedlnenie homosexuálom.
Už po ceste do Brazílie pred 3 rokmi sa František vyslovil za otvorený prístup Katolíckej cirkvi k homosexuálom. Problémom nie je homosexualita, ale ich lobby. Homosexuálne sklony nie sú hriechom, no homosexuálne akty áno.
Kardinál Burke, bývalý prefekt najvyššieho súdu Vatikánu Apoštolskej signatúry povedal:
„Musím úprimne povedať, hoci som tie pápežove slová nečítal, že nechápem, prečo by Cirkev mala prosiť o odpustenie, keď učí pravdu o pohlaví a sexualite. Boh nás nestvoril, aby sme mali sexuálne vzťahy s osobami rovnakého pohlavia. To nie je nijaká diskriminácia ľudí. To je potvrdenie Kristovej pravdy, pravdy našej viery.“
Za 42 rokov kňazstva nezažil nikdy diskrimináciu skrze Kristovu pravdu, takže nezažil ani nijakú „diskrimináciu“ homosexuálov, ako povedal kardinál.
„Kto sa v takej [homosexuálnej] situácii nachádza, tomu sa dá pomôcť aj modlitbou, aby sa vrátil naspäť ku viere.“

„Svätý Atanáz našej doby“
K tomu porozprával kardinál príbeh Erica Hessa, ktorý v r. 1995, keď bol Burke biskupom v La Crosse vo Wisconsine (USA), sa vzdal svojej viery a začal homosexuálne vzťahy.
„Povedal som mu, že jeho rozhodnutie rešpektujem, ale budem sa za neho modliť, aby sa znova vrátil ku viere a budem pripravený ho pozdraviť, keď sa prinavráti.“
O tri roky neskôr sa Hess naozaj vrátil ku viere. A potom takto bránil cirkevného hodnostára, ktorý tak veľa pre neho urobil:
„Zatiaľ čo niektorí arcibiskupa Burkeho hanili pre jeho vernosť Bohu, Cirkvi a dušiam, ja hovorím, že on je skutočný pastier veriacich a svätý Atanáz našej doby.“

Potrat a homosexuálne konanie „absolútne neprijateľné“
Kardinál v interview uviedol, že už 21. decembra 2017 sa na Ďalekom Východe zverejnili jeho slová o „bezuzdnom sekularizme“. Ten je zodpovedný za potrat a homosexuálne konanie, ktoré sú „absolútne neprijateľné“, pretože „sú porušením proti prírode, ktorú Boh pre nás stvoril“.
„Bezuzdnému sekularizmu“, ako povedal kardinál, padá iba v USA ročne za obeť milión nenarodených detí. On spôsobil aj zrovnoprávnenie tzv. „homosexuálneho manželstva“ s manželstvom muža a ženy.
Kardinál varoval aj pred rastúcimi útokmi na náboženskú slobodu.
V interview viackrát chválil Benedikta XVI., ktorého označil ako „mimoriadneho majstra – učiteľa viery“, ktorý má „veľkú charizmu“ a je schopný hovoriť a písať v jazyku „pre všetkých zrozumiteľným“. Benedikt XVI. však nebol vždy obklopený dobrými poradcami. Niektorí poradcovia „mu dobre neslúžili“.
Vyjadril aj nádej, že odstúpenia pápežov sa nestanú „bežnou praxou, pretože od odstúpenia Benedikta XVI. sa „medzi mnohými katolíkmi rozšíril pocit, že sú opustení otcom“.
Tradičnú formu rímskeho obradu označil kardinál Burke „spôsob ako zostať pevne zakotvení v tradícii“. Latinský jazyk je „svätý a živý jazyk Cirkvi a nie mŕtva reč“. Text: Giuseppe Nardi

Naša príloha:
Prečo len niektorí biskupi odháňajú kresťanov?

Andreas Unterberger, známy rakúsky žurnalista

02.01.20 www.andreas-unterberger.at 021 670

Kríza cirkví je už dlhšie viditeľná. Jej jadro treba jasne pomenovať – cirkvi mašírujú poväčšine ostro doľava, zatiaľ čo veriaci sa z veľkej väčšiny obracajú doprava. …
V Poľsku, Chorvátsku, či na Slovensku je európsky katolicizmus dnes presne preto najsilnejší zo všetkých národov, lebo vždy stál na strane ľudu proti cudzej nadvláde.

Rakúsky kardinál, pápež a iste rôzni evanjelickí biskupi – tí všetci novoročnými príhovormi ukázali, že nechápu veľké nebezpečenstvo pre budúcnosť svojich cirkví. Áno, že dokonca robia všetko pre to, aby tieto nebezpečenstvá zväčšili. Nielen slovom, ale ako ukázali ostatné dni aj veľmi konkrétne činom. Kríza cirkví je už dlhšie viditeľná. Jej jadro treba jasne pomenovať: Cirkvi mašírujú poväčšine ostro doľava, zatiaľ čo veriaci sa z veľkej väčšiny obracajú doprava.
To bolo možné vidieť napr. aj na tom, že konzervatívnejšie časti katolíckej cirkvi Rakúska od Kláštora Heiligenkreuz až po Opus Dei sa tešia veľkému prílivu veriacich, zatiaľ čo ostatná cirkev a zvlášť silne ľavicovo orientované rehole ako jezuiti na mnohých miestach trpia rýchlym vyčerpávaním, prestarnutosťou a nedostatkom povolaní.
Novokňaz z kresťanskej časti Afriky, či dvaja z katolíckeho regiónu v Indii dokážu na mnohých miestach zabrániť kolapsu po tom, čo v ostatných rokoch vyschol aj prameň povolaní zo Španielska a Poľska, ktorý pred desaťročiami zmiernil prudký pokles počtu kňazov. Tento import však pomáha iba štatisticky. V pastorácii sú kňazi, ktorých nemčina je sotva zrozumiteľná do veľkej miery sú irelevantní.
Protestantské cirkvi Európy utrpeli podobnú krízu už oveľa skôr a intenzívnejšie. Nepomohlo im chýbanie celibátu, ani zavedenie žien do kňazského úradu (čo oboje sa predsa u nás v katolíckej cirkvi považuje za zázračný prostriedok v núdzi). Protestantom ešte uškodilo aj to, že Katolícka cirkev sama sa v mnohom stala protestantskejšou. Takže rozdiely často spoznáme už iba pod lupou. Ako možno retrospektívne konštatovať, zbližovanie oboch cirkví nepomohlo. Očividne boli časy pluralistickej súťaže, ktorí sú lepší kresťania, pre obe strany oveľa plodnejšie (čím samozrejme nemyslíme, ani vôbec neospravedlňujeme vojny za vieru, ani prenasledovanie protestantov).
Aj obľúbené vysvetlenie, že cirkevné krízy sú zapríčinené iba rastúcim blahobytom, nesedí. Veď sú štáty ako USA, ktoré napriek najväčšiemu blahobytu na svete vykazujú vysokú mieru religiozity. Ale aj v Amerike trčia protestanti rovnako ako katolíci v podobnej kríze. Súčasne však tam za krátky čas razantne vyrástlo nové cirkevné smerovanie – tak zvaní evangelikáli. Bolo by príliš rozsiahle prezentovať ich tu v ich rôznosti, či hodnotiť ich. Spoločné majú však tieto hnutia to, že sa nestavajú proti tradičným cirkvám, že chápu kresťanstvo ako priamu religiozitu a že sú politicky jednoznačne konzervatívne a napríklad aj najväčšou oporou Donalda Trumpa.
Veľký príliv nových členov zaznamenávajú evangelikálne skupiny a slobodné cirkvi teraz aj v Európe v súvislosti so sťahovaním národov a masovou migráciou. Stále viac kresťanov sa cíti svojimi cirkvami opustenými a hľadajú domov, orientáciu a identifikáciu. Tradičné cirkvi do veľkej miery pozabudli, že boli najúspešnejšie vždy vtedy, keď v očiach ľudí vystupovali ruka v ruke s národnou identitou. V Poľsku, Chorvátsku alebo na Slovensku je európsky katolicizmus dnes presne preto najsilnejší zo všetkých národov, lebo vždy stál na strane ľudu proti cudzej nadvláde.
Skupinová identita, ktorá sa od 19. storočia stávala väčšinou pocitom národnej príslušnosti a väzba na domov sú veľmi silné konštanty ľudskej psychiky. A múdre cirkvi stáli aj v tomto ohľade po boku ľudí, pretože im chcú poskytovať duševnú, duchovnú a národnú domovinu a dať im oporu.
To mnohí v dnešných cirkvách už nechcú, či nechápu túto potrebu. Ak sú to teraz práve katolícki a protestantskí funkcionári (pod vlajkou talianskeho hnutia San Egidio), ktorí s ľavicovým (pred vážnou volebnou porážkou stojacim) taliansky ministrom vnútra začali tisíce Afričanov lietadlami dopravovať do Európy, tak tým vystrašia milióny kresťanov. Tí totiž inštinktívne cítia – tu im chce niekto zobrať ich domovinu. A kladú si otázku: Môžu cirkvi, ktoré na to často nielen mlčky hľadia, ale dokonca to aktívne urýchľujú, ešte byť pre nich domovom?
Ale katolícko-protestantskí importéri migrantov konajú s najvyšším požehnaním. Pápež k novému roku nanovo vyzval k intenzívnejšiemu úsiliu v oblasti prijímania a integrácie utečencov a migrantov. To nie je práve to, čo väčšina katolíkov považuje za dobré, či dokonca zmysluplné.
Pápež pritom dokonca výslovne hovorí popri „utečencoch“ aj o „migrantoch“ – teda o tých, ktorí nemusia unikať prenasledovaniu.
Či nechápe, že milióny – ktoré v neposlednom rade z viny Talianska už prišli do Európy – predstavujú úplne nezvládnuteľný a explozívny problém, ktorý Európu tak zmení, ako ostatné dve svetové vojny a ako červené a hnedé totalizmy. A to chce pápež teda ešte „posilniť“. Nechápe, že volanie po „integrácii“ je absurdné, ak sa veľká časť prisťahovalcov sama nechce integrovať a nepodnikla v tom nijaké úsilie. O tých moslimoch, ktorí chcú rozhodne chcú ofenzívnu islamizáciu Európy – a teda odkresťančenie – ani nehovoríme.
Pápež v novoročnom príhovore vyvoláva aj dojem, akoby títo ľudia prišli preto, že hľadajú pokoj. Medzitým už totiž nijaký do Európy prichádzajúci migrant nie je vojnovým utečencom (úplne odhliadnuc od toho, že aj bývalí utečenci z dnes už prakticky ukončenej vojny v Sýrii najneskôr po vstúpení do Turecka už nie sú vojnoví utečenci a že vojna aj podľa národného práva široko interpretovaného súdnymi dvormi má za následok iba dočasnú ochranu.

Smutné pocity, ktoré pápežské posolstvo vyvoláva, ešte zosilnil viedenský kardinál. Slovo azyl sa nesmie stať nadávkou, ako žiadal Christoph Schönborn na Nový rok. Očividne nechápe, že sa to už dávno stalo. Nechápe, že každé dobro vo svete – ak je toho príliš – sa môže stať negatívom, ako to vedeli už v antike. A už vôbec ak sa milión-násobne zneužíva. Prirodzene je azyl, ako ho chápeme z celkom jasnej definície konvencie o utečencoch a nepreháňa sa v jeho výklade, niečím dobrým. Tak ako jedlo, pitie, šport, liek a mnohé iné. Ale všetko sa môže z požehnania stať aj prekliatím. A aj rakúsky biskup by mal vlastne spoznať:
– že tento bod obratu v sťahovaní nádorov sa už dávno dosiahol
– že je podivuhodnou angažovanosťou arcibiskupa intenzívne riadiť spoluprácu na rozvracaní a destabilizácii arcidiecézy
– že by bolo aj eticky zmysluplnejšie mnohé miliardy eur na azylantov radšej investovať v ich krajine, čím by sa pomohlo oveľa viac ľuďom (pričom najlepšou pomocou by bol pravdaže globálny voľný obchod a právne štruktúry v krajinách migrantov)
– že biskup sa veriacim z hĺbky odcudzuje, ak – bez jediného slova kritiky – otvorene oznámi, že v budúcnosti prídu ďalšie „enormné prúdy migrantov“.
Keď Schönborn potom v tom istom príhovore cituje prvého rakúskeho kancelára po vojne slovami: „Len verte v Rakúsko!“ tak sa to vlastne môže pociťovať iba ako cynické.
Zaujímavé pravda je, že ostatní rakúski biskupi – s výnimkou celkom radikálne vystupujúceho zástancu utečencov, nového biskupa v Innsbrucku Glettlera – sa tejto téme úplne vyhli. To síce nesvedčí o mimoriadnej odvahe, ale predsa o rastúcej miere uvážlivosti a múdrosti.
Skutočne novú silu nadobudne cirkev, až keď sa znova odvážne a múdro postaví na stranu svojich veriacich. To bol jej recept úspešnosti po tisícročia. Čo v cirkvi mnohí vedia, ale čo sa iba málokto odváži povedať.

* * * * * * *

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *