Život Cirkvi vo svete 9/2018

Obsah

Pápež František prijme v pondelok kancelára Kurza

Doživotie! Chcel usmrtiť mnohých kresťanov

Kardinál Müller: „Jednotlivé prípady“ sú „rétorické triky“

Poľsko: 140 000 podpisov na obranu manželstva

Rada K9 sa radila o úsporách, decentralizácii a zneužívaní

Vatikánsky poradca: V nebezpečenstve je jednota viery, morálky a liturgie

Pred piatimi rokmi: Akoby neviditeľnou rukou

Matka podala žalobu kvôli sexuálnej výchove

Kardinál Sarah varuje pred útokmi diabla na Eucharistiu

Biskup: Nijaké prijímanie pre senátora – prívrženca potratov

„Multikultúrna ľubovôľa“ sa množí

Afričania humanitárnym koridorom do Talianska

Po porušení spovedného tajomstva kňaz exkomunikovaný

Hilarion: Vstup Srbska do EÚ – „zrada pravoslávia“

Pápež menoval býv. sekretára Benedikta za nuncia

Vyše 4000 islamistov iba v Hesensku

Nemecko: Schváliť zákaz úplného zahalenia!

Vo vážnom prípade je všetko jednotlivým prípadom

Homosexualita odporuje poriadku Stvoriteľa

Európski sudcovia o cirkevnom pracovnom práve

Švajčiarsko: Biskupi kritizujú smernicu o eutanázii

Arcibiskup Welby varuje pred rozkolom pre brexit

Taliansko: Veľký dopyt po exorcistoch, no malá ponuka

Müller: Zmena paradigiem v náuke viery nemožná!

Kardinál Müller: Čisto praktická teológia nestačí

Sekretár Rady kardinálov: Naša práca sa chýli ku koncu

Berlín: Kňaz usmrtený pri prudkej hádke

Francúzsko: Biskupi kárajú pro-potratové cirkevné hnutie

Florida: Schválili zákon o ‘In God We Trust’ na školách

Predseda KBS kondoluje k vražde novinára

Bratislava, 26.2.2018 (TK KBS)
„Vražda novinára Jána Kuciaka a jeho priateľky Martiny Kušnírovej ma napĺňa hlbokým zármutkom,“ píše v kondolencii predseda Konferencie biskupov Slovenska Mons. Stanislav Zvolenský, bratislavský arcibiskup metropolita. Pripraviť človeka o život je podľa jeho slov „mimoriadne vážnym previnením proti Božím i ľudským zákonom“. Úprimnú sústrasť kondoluje všetkým príbuzným a priateľom oboch zosnulých.

Pápež František prijme v pondelok kancelára Kurza

Viedeň-Vatikán, 2.3.2018 (kath.net/KAP) 021 908 – Pápež František prijme v pondelok rakúskeho kancelára Sebastiána Kurza na audiencii vo Vatikáne. Témami rozhovoru majú byť o. i. ochrana prenasledovaných kresťanov na Blízkom Východe, migračná kríza, atómové odzbrojenie, ako aj prínos Katolíckej cirkvi k spoločenskej súdržnosti v Rakúsku, ako napr. s pomocou Charity. Oznámil to Kurzov hovorca vo štvrtok pre „Austria Presse Agentur“ (APA).
Stretnutie sa koná v pondelok predpoludním v Apoštolskom paláci. Potom sa kancelár Kurz aj so salzburským hajtmanom Wilfriedom Haslauerom stretne aj so štátnym sekretárom kardinálom Pietrom Parolinom.
Práve v časoch veľkých kríz ako teraz migračná kríza, je pre neho rozhovor so Svätým Otcom dôležitý. Súčasne je pre neho ako veriaceho človeka veľkou cťou, stretnúť sa so Svätým Otcom v osobnom rozhovore, ako povedal Kurz.
Krajinský salzburský hajtman Haslauer cestuje s Kurzom do Vatikánu pri príležitosti blížiaceho sa 200. výročia vzniku svetoznámej vianočnej piesne „Tichá noc“. Kraj Salzburg oficiálne pozval pápeža Františka už minulý rok na návštevu Salzburgu v rámci tohto jubilea. –zg-

Doživotie! Chcel usmrtiť mnohých kresťanov

Hamburg, 2.3.2018 (kath.net) 021 907 – Chcel usmrtiť mnohých kresťanov. Tak opisujú noviny „Zeit“ krvavý čin Palestínčana Ahmada A. (27), ktorého teraz Hamburský senát ochrany štátu odsúdil na doživotie. Ahmad v Hamburgu-Barmbeku vo filiálke supermarketu Edeka bez varovania zaútočil na zákazníkov nožom. Usmrtil 50-ročného zákazníka a šiestich ďalších ľudí ťažko zranil. Niekoľkí muži ho na ulici pred supermarketom premohli a odovzdali polícii. Podľa televízie „N-TV“ kričal Palestínčan počas tohto zločinu „Allahu Akbar“.
Rozsudok znel za vraždu a v jednom prípade za pokus o vraždu a v ďalších šiestich za ublíženie na zdraví. Súd konštatoval zvlášť závažný zločin, čo nepredpokladá jeho predčasné prepustenie z väzenia do 15 rokov.
Tento odmietnutý azylant bol po psychiatrickom vyšetrení vyhlásený za úplne vinného. Podľa „Deutsche Welle“ muža do Európy prilákal v r. 2008 západný štýl života a nakoniec pristál v Nemecku. Tu chcel očividne pokračovať v štúdiu zubného lekárstva. Až v Nemecku nadobudla jeho islamská viera radikálnejšie črty a stal sa tam islamistom! Podľa sudcu bol muž ovplyvnený propagandou IS, no nebol jeho členom iba osamelým páchateľom. –zg-

Kardinál Müller: „Jednotlivé prípady“ sú „rétorické triky“

Würzburg, 1.3.2018 (kath.net) 021 905 – Formuláciu „jednotlivé prípady“ označil bývalý prefekt Kongregácie pre náuku viery, kardinál Gerhard L. Müller, pre katolícky denník „Tagespost“ ako „rétorický trik“. Uviedol to v súvislosti s rozhodnutím Biskupskej konferencie pripustiť evanjelických manželských partnerov katolíkov k Eucharistii. V interview pre „Tagespost“ vyslovil úvahu, či je možné, že biskupská konferencia svojím hlasovaním prekročila svoje kompetencie.
Kardinál, ktorého v r. 2012 pápež Benedikt XVI. menoval za prefekta Kongregácie pre náuku viery, okrem toho kritizoval formuláciu „závažné núdzové duševné dôvody“ nekatolíckych partnerov. Také výnimky síce v cirkevnom práve naozaj existujú, no vzťahujú sa napríklad na smrteľnú situáciu, no zmiešané manželstvá nie sú nijakou takou núdzovou situáciou. Kardinál Müller dodal, že ten, kto vieru Katolíckej cirkvi v Eucharistiu zdieľa, tým odmieta protichodné náuky nekatolíckych cirkevných spoločenstiev. Dodal, že ekumenické pokroky sú síce žiadúce, ba dokonca potrebné, no nesmú kráčať ruka v ruke s „protestantizáciou Katolíckej cirkvi“.

Kardinál Müller kritizoval aj návrh žehnať homosexuálne partnerstvá. Na jednej strane je síce „bohorúhavé povyšovanie sa“ odsudzovať ľudí s homosexuálnymi sklonmi, no nikto preto nemôže požadovať Božie požehnanie pre homosexuálne akty, pretože odporujú Božej vôli. Pastoračná pomoc vyzerá inak a musí zostať na pôde pravdy. –zg-

Poľsko: 140 000 podpisov na obranu manželstva

Krakov, 28.2.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 904 – Viac ako 140 000 Poliakov podpísalo petíciu, ktorá prosí biskupov krajiny, aby bránili katolícku náuku o manželstve vzhľadom na kontroverzie okolo pápežskej exhortácie „Amoris laetitia“.
Skupina „Polonia Semper Fidelis“ začala petíciu v januári 2018. Obracia sa na arcibiskupa Stanislava Gadeckeho, predsedu Biskupskej konferencie Poľska s prosbou uchovať vieru v Poľsku pred „nemeckými omylmi“.
Petícia výslovne vyzýva biskupov potvrdiť nerozlučiteľnosť sviatostného manželstva a jasne vyhlásiť, že civilne znovu zosobášení katolíci sa nesmú pripustiť ku svätému prijímaniu. Varuje, že interpretácie „Amoris laetitia“, ako ich šíria zvlášť biskupi Nemecka, prispievajú k zmäteniu, s ktorým musia bojovať veriaci v relativistickej kultúre súčasnosti.
Autori petície pripomínajú postoj poľských biskupov na synodách o rodine. Vtedy dôsledne bránili náuku Cirkvi a „duchovné dedičstvo poľského pápeža“, ako sa uvádza v petícii.
Signatármi petície sú aj prominenti ako herec Darius Kowalski. „Cítil som nielen ako česť, ale ako povinnosť petíciu podpísať,“ povedal herec na videu. –zg-

Rada K9 sa radila o úsporách, decentralizácii a zneužívaní

Vatikán, 28.2.2018 (KAP) 021 903 – Rada kardinálov (K9) pápeža na najnovšom stretnutí hovorila o decentralizácii, personálnych otázkach a obmedzení nákladov. Ako povedal vatikánsky hovorca Greg Burke v stredu, išlo však aj o to, ako urýchliť cirkevné procesy o škandáloch zneužívania. O jednej možnosti medzi viacerými hovoril pápež pri lete z Peru a to je decentralizácia procesov. Rozhodnuté však ešte nie je, ako povedal Burke.
Kardinál Reinhard Marx, vedúci Ekonomickej rady, podal návrhy riadenia personálnej politiky vo Vatikáne, ako povedal Burke. Informoval aj o pokrokoch v bilancovaní a redukcii nákladov. Marx tiež povedal, že Ekonomický sekretariát sa rozhodol preveriť vatikánske inštitúcie s cieľom ušetriť náklady.
Okrem toho sa rada zaoberala teologickými návrhmi pre národné a regionálne biskupské konferencie, ako Burke oznámil. Ide o zmysluplnú decentralizáciu pod vedením pápeža. K tomu sa prehodnotil výnos pápeža Jána Pavla II. „Apostolos suos“ a uvažovalo sa o príslušných výpovediach v „Evangelii gaudium“. V ňom pápež František v r. 2013 uviedol, že ešte nemáme primerané stanovy pre biskupské konferencie, ktoré by dostatočne zohľadňovali ich vlastné kompetencie aj vo vieroučných otázkach.
Ďalej referoval vedúci Dikastéria pre ľudský rozvoj, kardinál Peter Turkson, o práci svojho nového a veľmi veľkého orgánu. Rada sa zaoberala aj Kongregáciou pre východné cirkvi ako aj pre evanjelizáciu národov, ktorá je kompetentná najmä pre diecézy južnej pologule. Ďalšou témou podľa Burkeho bolo v novembri založené tretie oddelenie štátneho sekretariátu. Má sa starať najmä o početný diplomatický personál.
Ďalšie stretnutie Rady kardinálov sa plánuje na 23. až 25. apríla. Aj keď sa ohlasovalo, že grémium sa blíži k záveru práce, tak to podľa Burkeho neznamená, že sa čoskoro vydá záverečná správa: „Táto práca môže pokračovať ešte aj dva roky. To je maratón a na poslednom kilometri je to vždy najťažšie,“ ako vyhlásil Greg Burke. –zg-

Vatikánsky poradca: V nebezpečenstve je jednota viery, morálky a liturgie

Sydney, 28.2.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 902 – Nejasné učenie náuky pápeža Františka spôsobuje nielen rozkol a neporiadok v Katolíckej cirkvi, ale prináša so sebou aj nebezpečenstvo, že sa vo veľkom vyznaní viery zatemnia štyri určujúce znaky Cirkvi.“ Povedal to člen Medzinárodnej teologickej komisie Vatikánu, páter Thomas Weinandy OFM Cap, v prednáške na Univerzite Notre Dame v austrálskom Sydney.
„Kríza spočíva v tom, že jedna svätá katolícka a apoštolská Cirkev je ako taká stále ťažšie rozpoznateľná. Ohrozenie neprichádza iba od katolíckych teológov Cirkvi, ale čo je poľutovaniahodné aj od vedenia Cirkvi. Od druhého vatikánskeho koncilu bolo mnoho sporov o náuke, morálke a liturgii. Avšak v nijakom období pontifikátov Jána Pavla II. a Benedikta XVI. neboli pochybnosti o tom, čo má v Cirkvi v náuke, morálke a liturgii svoju platnosť. Ján Pavol II. a Benedikt XVI. si boli vedomí, že jednota Cirkvi sa zakladá na jej nezmeniteľnej apoštolskej a univerzálnej viere a na jej sviatostiach. Preto bolo ich učenie náuky a hlásanie viery v týchto oblastiach jasné a jednoznačné. V súčasnom pontifikáte to však nie je ten prípad,“ uviedol vatikánsky teológ.
„Chýbajúca jednota je najlepšie viditeľná v skutočnosti, že mnohí biskupi používajú náučné výpovede pápeža Františka zvlášť z Amoris laetitia ako základ pre pripustenie znovu zosobášených rozvedených k prijímaniu. Ak František doteraz jasnú náuku viery opakuje nejednoznačným spôsobom a tým vyvoláva zmätenie v spoločenstve Cirkvi, koná proti svojej povinnosti nástupcu sv. Petra a neúmerne tak zaťažuje dôveru biskupov, kňazov a veriacich,“ povedal páter Weinandy. –zg-

Pred piatimi rokmi: Akoby neviditeľnou rukou

Michael Hesemann

Bola náhoda, že keď Benedikt XVI. opustil javisko sveta, bol ako neviditeľnou rukou odsunutý jeho erb a objavilo sa znamenie večného pápežstva?

Vatikán, 28.2.2018 (kath.net) 021 901 – Po tom, čo som sa zúčastnil poslednej audiencie na Námestí sv. Petra, chcel som prirodzene sprevádzať Benedikta XVI. aj pri jeho posledných krokoch ako pápeža. Nielen že to bol historický okamih – prvé dobrovoľné odstúpenie pápeža od r. 1294 – znamenalo to aj prelom v mojom živote. Takmer osem rokov som sprevádzal Jozefa Ratzingera od jeho prvých nesmelých krokov v bielej sutane na jeho cestách, on ma inšpiroval, stretávali sme sa. Nakoniec som mohol zdokumentovať spomienky z mladosti jeho brata Georga („Môj brat, pápež, Mníchov 2011) a vydať a komentovať veľké príhovory pri jeho ceste do Nemecka (Pápež v Nemecku, Augsburg 2011).
Obdivujem jeho intelektuálnu brilantnosť a mám rád jeho skromnosť.
Po prvom šoku zo správy o jeho odstúpení nasledoval ponajprv smútok, potom však úcta a vďačnosť. Obával sa, že v starobe už nebude môcť plniť vysoké nároky, ktoré sám pápežskému úradu pripisoval. A zatiaľ čo mocní tohto sveta sú prilepení na svojich stoličkách, jeho kritická úprimná úvaha o sebe, ktorú si potvrdil v modlitbách, ho viedla k dôslednému konaniu. Pápež, ktorý v príhovore vo Freiburgu v r. 2011 žiadal „odsvetštenie“ cirkvi, k tomu urobil prvý krok. Stiahol sa zo všetkých svetských povinností, aby mohol už len v modlitbách hľadať Boha.
Tak som na poludnie cestoval do Castel Gandolfa, pápežskej letnej rezidencie nad Albánskym jazerom. Tu, ako oznámili, strávi pápež prvé mesiace po odstúpení. Asi o 17.00 hod. nastúpi v Ríme do pápežskej helikoptéry, posledný raz zakrúži nad Námestím sv. Petra a asi o 17.20 hod. pristane na športovom letisku v blízkosti apoštolského paláca. O 17.30 sa posledný raz ukáže verejnosti a povie ľuďom niekoľko slov.
Keď sme o 16.00 hod. prišli do Castel Gandolfa, bolo námestie pred palácom už plné, mnohí ľudia mali transparenty s rozlúčkou s pápežom. Iba pre tlač bol rezervovaný malý areál pred studňou na námestí, kam sme sa prebojovali. Tak sme mohli z najlepšej pozície sledovať, ako obe sprievodné helikoptéry pápeža preleteli nad nami, ako sa Švajčiarska garda rozostavila a ako potom nastal veľký jasot.
Presne o 17.36 hod. sa pápež Benedikt XVI. objavil na balkóne pápežskej rezidencie, z ktorého visel veľký tmavočervený koberec s jeho osobným erbom. Ešte raz pozdravil masu ľudí, poďakoval sa za ich sympatie, priateľstvo a náklonnosť a s ľahkým zármutkom v hlase vyhlásil:
„Už čoskoro nebudem pápežom, nebudem najvyšším pastierom Katolíckej cirkvi. Som jednoducho pútnik, ktorý nastupuje na poslednú etapu svojej cesty. Ale chcel by som naďalej svojím srdcom, svojou láskou, svojou modlitbou, svojím myslením, so všetkými svojimi duševnými silami pracovať pre všeobecné blaho, pre blaho Cirkvi a ľudstva.“
Pripúšťam, mali sme slzy v očiach. Ešte raz sa ukázala veľkosť v pokore tohto muža, ktorý zložil najvyšší úrad na zemi, pápežský úrad, aby bol už len jednoduchým pútnikom, modliacim sa človekom. Jedným ako my všetci, ibaže Bohu trocha bližšie. Ešte raz zakýval ľuďom a požehnal ich. Potom sa otočil a zmizol vo vnútri svojej rezidencie.
V tom okamihu sa stalo niečo, čo v nás všetkých vyvolalo úžas, ba čo hraničilo so zázrakom. Po celý čas bolo takmer bezvetrie v Castel Gandolfe, vlajky, ktoré domáci zavesili na oslavu tohto historického dňa na oboch stranách námestia, viseli na stožiaroch ako mokré handry. Až keď sa zjavil pápež, začal sa červený koberec pomaly a takmer nepozorovane hýbať. No v okamihu, keď Benedikt XVI. opustil balkón, zavial prudký závan vetra. Odvial koberec s pápežským erbom nabok a ukázal, čo doteraz musel skrývať: Tiaru, korunu pápežov so skríženými kľúčmi sv. Petra, ktorá je súčasťou erbu Alexandra VII. (1665-67) nad portálom apoštolského paláca.

Pontifikát sa skončil, čo zostalo vytesané do kameňa na večnosť, je Petrova služba samotná, pápežstvo, o ktorom už Ježiš povedal, že ho pekelné brány nepremôžu (Mt 16,18). Potom bolo opäť úplné bezvetrie, koberec sa nehýbal, až kým ho pápežskí komorníci nezvinuli a odniesli dovnútra.
Bola to náhoda, že v tom okamihu, keď Benedikt XVI. opustil javisko sveta, bol ako neviditeľnou rukou odsunutý jeho erb a objavilo sa znamenie večného pápežstva? Ešte stále tomu nemôžem uveriť …

Matka podala udanie kvôli sexuálnej výchove

Innsbruck, 28.2.2018 (kath.net) 021 900 – V Tirolsku nastal rozruch pre „osvetu sexuálnej výchovy“ na strednej škole v Jenbachu, ako napísal denník „Krone“. Po tom, ako školský sociálny pracovník rozdal deťom vyučovacie materiály s otázkami ako „Musíme sa nahí šúchať?“ alebo „Môžu byť deti homosexuálne?“, išla jedna matka na políciu a podala udanie:
„Sú takéto otázky pre 10-12 ročné deti ešte normálne? Tak možno deťom rovno ukazovať porno. Veď to je perverzné! Išla som s tým na políciu a policajti neverili svojim očiam!“ povedala matka 11-ročného dievčatka. Kritizovala, že rodičov proste obišli. „Inak ale musíme my rodičia všetko podpisovať,“ dodala.
Philipp Bechter, vedúci Školskej sociálnej práce v Tirolsku, berie námietky matky vážne, no poukazuje na to, že tieto otázky sú z knihy „Vysvetli mi: 101 detských otázok okolo vzrušujúcej témy“. Kniha sa odporúča pre žiakov už od ôsmych rokov!
Ostrú kritiku postupu školy vyjadrila prezidentka Krajskej školskej rady, radkyňa pre vzdelávanie Beate Palfraderová: „Je to neprijateľné. Na jednej strane nie je úlohou školskej sociálnej práce viesť sexuálnu výchovu a na druhej strane sú použité materiály z Nemecka a nie sú určené pre rakúske školy. K podobným prípadom už nikdy nesmie dôjsť.“ –zg-

Kardinál Sarah varuje pred útokmi diabla na Eucharistiu

Rím, 27.2.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 899 – „Zákerné útoky diabla sú zamerané na zničenie viery v Eucharistiu,“ napísal prefekt Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí kardinál Robert Sarah, v predslove ku knihe „La distributione della communione sulla mano. Profili storici, giuridici e pastorali“ (Udeľovanie prijímania na ruku. Historické, právne a pastoračné profily).
„Útoky sa týkajú obety svätej omše a reálnej prítomnosti Ježiša v konsekrovanej Hostii. Satan šíri omyly a napomáha nevhodný spôsob svätého prijímania. Znesvätenie Eucharistie sa deje v prvom rade nehodným prijímaním. Tým sa nemyslí iba vedomé rúhavé prijímanie, ale aj prijímanie Eucharistie osobami, ktoré nie sú v stave posväcujúcej milosti, ktoré nemajú katolícku vieru, teda pri istých formách tzv. ´intercommunione´.“
„Ježiš netrpí iba sprofanovaním Eucharistie, ale aj vtedy, keď v dušiach nemôže účinne pôsobiť. To sa stáva, ak sa stráca viera v jeho reálnu prítomnosť. Mnohí teológovia dnes reálnu prítomnosť Krista v Eucharistii zosmiešňujú, alebo sa o nej vyjadrujú pohŕdavo, hoci dokumenty učiteľského úradu sú toho plné.“
Tu spomína kardinál Sarah aj prijímanie na ruku:
„Jednou cestou ako stratiť jedinečnosť a svätosť Eucharistie je prijímať ju ako normálne jedlo. Liturgia pozostáva z mnohých malých obradov a gest, ktoré vyjadrujú lásku, úctu a klaňanie sa Bohu. Preto je potrebné prijímať Eucharistiu spôsobom, ako sa to v dlhej živej tradícii Cirkvi už vždy robilo, a síce po kľačiačky a do úst. Veľkosť a dôstojnosť človeka sa tým vyjadrujú rovnako ako jeho láska k jeho Stvoriteľovi, keď kľačí pred Bohom.“ –zg-

Biskup: Nijaké prijímanie pre senátora – prívrženca potratov

Springfield, 27.2.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 898 – Thomas Paprocki, americký biskup zo Springfieldu (štát Illinois), jasne vyhlásil, že americký senátor Dick Durbin, ktorý býva v jeho diecéze, nesmie prijímať Eucharistiu, dokiaľ neoľutuje svoje verejné zasadzovanie sa za legálny potrat.
Biskup sa to napísal 13. februára po hlasovaní senátu, ktorý zamietol „Pain-Capable Unborn Child Protection Act“ (zákon o ochrane bolesť cítiaceho nenarodeného dieťaťa), ktorý mal zakázať potraty po 20. týždni tehotenstva.
Biskup Paprocki sa v stanovisku obrátil priamo na politikov Demokratickej strany USA:
„Štrnásti katolícki senátori hlasovali proti zákonu, ktorý by bol zakázal potraty po 20. týždni po oplodnení, vrátane senátora Richarda Durbina“.
Pripomenul aj kánon 915 Kódexu kánonického práva: „Ten stanovuje: Na sväté prijímanie sa nesmú pripustiť osoby, … ktoré tvrdošijne zotrvávajú v zjavne ťažkom hriechu. Durbin v senáte vždy hlasoval za široké povolenie legálnych potratov, preto tento senátor nesmie byť pripustený ku svätému prijímaniu, dokiaľ sa od svojho hriechu neodvráti.“
Biskup Paprocki tak pokračuje v postoji obrany viery, ktorý presadzoval už jeho predchodca George Lucas, súčasný arcibiskup v Omahe.
„Toto opatrenie nemá za cieľ trestať, ale priviesť zmenu zmýšľania,“ napísal biskup Paprocki ďalej. Vyjadril nádej, že politik zmení svoj názor a dodal: „Senátor Durbin bol kedysi za ochranu života. Modlím sa, aby sa k ochrane života vrátil.“
Richard Durbin zastáva štát Illinois v senáte od r. 1997. Zasadzuje sa za legálny potrat, za homosexuálne „manželstvo“ a podporoval aj štátne príspevky najväčšej americkej potratovej organizácii „Planned Parenthood Federation of America“. –zg-

„Multikultúrna ľubovôľa“ sa množí

Hamburg, 27.2.2018 (kath.net) 021 897 – „V Nemecku sa väzba ľudí na vlastné náboženstvo stále oslabuje a rozplýva sa namiesto toho do multikultúrnej ľubovôle.“ Konštatovala to nemecká ministerka pre kultúru a médiá, Monika Grüttersová (CDU) na konferencii „Budúcnosť náboženstva“ v Hamburgu. Informovala o tom evanjelická agentúra „idea“.
Táto katolíčka sleduje vývoj rastúceho odkresťančovania s veľkou starosťou a porozprávala o stretnutí s mládežníckou skupinou zo svojho berlínskeho volebného okruhu Marzahn-Hellersdorf: z 26 mladých bol iba jeden mladík pokrstený. Mnohí mali problémy s verejným priznaním sa ku kresťanským koreňom. Z údajnej tolerancii voči náboženstvám sa podľa ministerky často zanedbáva „spätná väzba na to vlastné“.
Ministerka priznala, že zakorenenie v kresťanskej viere jej pomáha v každodennom politickom živote a hovorí:
„Kresťania majú mať tú odvahu verejne sa priznávať ku svojej viere. Nesmú pripustiť, aby viera bola zatlačená do súkromia. Prísna neutralita štátu a privatizácia náboženstva kladie sekeru ku kultúrnym koreňom spoločnosti.“ –zg-

Afričania humanitárnym koridorom do Talianska

Rím, 27.02.2018 (KAP) 021 896 – Na rímskom letisku Fiumicino pristálo v utorok večer lietadlo Etiópskych aerolínií z Addis Abeby so 113 utečencami z Eritrey, Južného Sudánu a Somálska. Tak prišli po prvý raz ľudia z tohto regiónu do Talianska cez tzv. humanitárny koridor. Týchto 33 rodín privítali členovia katolíckeho spoločenstva Sant’Egidio, evanjelických cirkví a Waldenskeho hnutia. Previezli ich na rôzne miesta a tam sa o nich budú starať dobrovoľníci z cirkevných organizácií. Po dohode talianskych a etiópskych orgánov vybrali v táboroch ľudí, ktorí zvlášť rýchlo potrebujú ochranu.
Spolu s inými cirkevnými organizáciami patrí Sant’Egidio k priekopníkom dohody s talianskou vládou o bezpečných humanitárnych koridoroch pre utečencov a ich integrácii. Financuje sa to darmi a prostriedkami cirkví.
Pri príležitosti 50. výročia Sant’Egidia navštívil jeho sídlo v rímskej štvrti Trastevere aj taliansky prezident Sergio Mattarella. S narážkou na volebný boj povedal, že Taliansko potrebuje „viac solidarity a menej nepriateľstva“. Premiér Paolo Gentiloni cirkvi v januári ubezpečil, že jeho vláda bude humanitárne koridory podporovať. –zg-

Po porušení spovedného tajomstva kňaz exkomunikovaný

Brisbane, 27.2.2018 (kath.net) 021 895 – Proti kňazovi pôsobiacemu v Austrálii vznieslo obvinenia dvanásť ľudí. Dva roky Cirkev prípad vyšetrovala, teraz pápež František potvrdil (ako trest automatickú) exkomunikáciu. Z Nigérie pochádzajúci kňaz Ezinwanne Igbo pôsobil v Arcibiskupstve Brisbane na severovýchode Austrálie. Vo vyhlásení zo 7.2.2018 Brisbanská diecéza výslovne potvrdila, že nešlo o prípad týkajúci sa svetského trestného zákona. Arcibiskup akceptoval rozhodnutie pápeža. Situácia je pre farské spoločenstvo v Maroochydore „bolestná“, ako uviedla diecéza a prosila o modlitby za postihnutých farníkov. Podrobnosti o prípade neoznámili.
Dokiaľ bude exkomunikovaný, nesmie Igbo slúžiť omše, ani iné verejné pobožnosti, nesmie sláviť sviatosti, ani ich prijímať. Exkomunikácia zostáva platná, kým kňaz nepožiada o uvoľnenie z trestu a pápež to schváli. Iba pápež sám môže oslobodzovať od exkomunikácie, ako informovala diecéza.
Britský denník „Daily Mail“ cituje právnika kňaza, podľa ktorého ho síce obvinilo 12 ľudí, no páter Igbo obvinenia úspešne vyvrátil. Podľa médií sa kňaz chce proti trestu odvolať. –zg-

Hilarion: Vstup Srbska do EÚ – „zrada pravoslávia“

Viedeň-Belehrad, 26.2.2018 (KAP) 021 894 – Vedúci Úradu pre zahraničie Moskovského pravoslávneho patriarchátu dôrazne varoval Srbsko pred ďalším zbližovaním sa s Európskou úniou. V súčasnosti je „veľmi ťažké a pravdepodobne nemožné“ zjednotiť úsilie o integráciu do EÚ s úsilím o ďalší rozvoj dialógu s Ruskom, ako povedal metropolita Hilarion Alfejev podľa Viedenskej pravoslávnej informačnej služby (OID) pri návšteve Belehradu minulý týždeň.
„Vstup do EÚ by bol spojený s odstúpením od všetkých nárokov na Kosovo. Srbsko by sa tým odpútalo od svojho historického územia a od všetkých tam ležiacich srbských svätýň,“ varoval metropolita v interview pre ruskú spravodajskú stránku „Sputnik“. „Pri vstupe do EÚ musí Belehrad akceptovať aj partnerstvá rovnakých pohlaví, zrovnoprávniť ich s manželstvom a dať im právo adoptovať deti. To by bola nielen zrada srbského národa, ale aj zrada pravoslávia,“ povedal Hilarion.
Západ metropolita obvinil aj zo „samovražednej“ migračnej politiky, „pretože sa tým podporuje islam na tradične kresťanských územiach“. „Príliv moslimov do Európy narušuje rovnováhu, ktorá sa tu po stáročia vytvorila. Moslimovia si neželajú integráciu do európskej spoločnosti, ani ich nezaujímajú európske hodnoty,“ povedal metropolita. –zg-

Pápež menoval býv. sekretára Benedikta za nuncia

Vatikán, 26.2.2018 (KAP) 021 893 – Pápež František vymenoval bývalého súkromného sekretára Benedikta XVI., maltézskeho kňaza Alfréda Xuereba (59), za nového nuncia pre Južnú Kóreu a Mongolsko. Vatikán to oznámil v pondelok. Súčasne ho povýšil do hodnosti arcibiskupa. Doteraz pôsobil ako sekretár novo vytvoreného vatikánskeho Ekonomického sekretariátu.
Alfréd Xuereb sa narodil v októbri 1958 na maltskom ostrove Gozo. Kňazskú vysviacku prijal v r. 1984. Po štúdiách v Ríme pôsobil na Malte a od r. 1991 pracoval na Lateránskej univerzite. Od r. 1995 pôsobil na Štátnom sekretariáte. V r. 2000 sa stal pracovníkom v pápežskej domácnosti a v r. 2007 ho Benedikt XVI. (2005-2013) menoval popri Georgovi Gänsweinovi za svojho druhého súkromného sekretára.
V prvých mesiacoch pápeža Františka bol Xuereb aj jeho súkromným sekretárom. Od novembra 2013 pôsobil ako delegát pápeža v Komisiách pre reformu tzv. vatikánskej banky a Ekonomického sekretariátu. V marci 2014 ho František menoval za sekretára Ekonomického sekretariátu. Biskupská vysviacka Xuereba sa bude konať v nasledujúcich týždňoch.
S Južnou Kóreou, kde tretinu obyvateľov tvoria kresťania, má Svätý stolec diplomatické styky od r. 1967 a s Mongolskom od r. 1992. Sídlom nunciatúry je Soul. –zg-

Vyše 4000 islamistov iba v Hesensku

Hessen, 26.2.2018 (kath.net) 021 892 – Iba v nemeckom spolkovom štáte Hesensko je podľa krajinskej vlády 4170 islamistov z nich 1650 sa považujú za extrémne konzervatívnych salafistov. Tieto počty oznámilo ministerstvo vnútra minulý týždeň na otázku Slobodnej strany FDP ako informoval denník „Frankfurter Rundschau“. Asi štvrtina z tých 1650 sa považuje za salafististov pripravených na násilie, u ostatných islamistov sú to iba jednotlivé prípady. Zvlášť brizantné je, že polovica štátnym orgánom známych islamistov nemá ani nemeckú štátnu príslušnosť! –zg-

Nemecko: Schváliť zákaz úplného zahalenia!

Príspevok: Hesenský poslanec CDU a expert na integráciu Ismail Tipi

Wiesbaden, 26.2.2018 (kath.net) 021 891 – Zahalenie sem, zahalenie tam – ja hovorím: ´Áno´ zákazu úplného zahaľovania! Už len ten názov v mene ľudskosti, demokracie a ženských práv si vyžaduje celonemecký zákaz tohto „mobilného textilného väzenia“ v Nemecku.
Niekedy nechápem základ diskusie na túto tému. Stranícke ale aj právnické dôvody, ktoré sa pod rúškom náboženskej slobody kladú na stôl, sú pre mňa iba frázy také zbytočné ako bolesť krku …
Milí ľudia, priatelia, kolegovia! Burka, niqáb a ani nijaký druh zahaľovania nie sú náboženskou potrebou! Jedna z najvyšších islamských autorít, Univerzita Al-Azhar v Káhire, výslovne popiera úplné zahalenie z náboženských dôvodov. Veľký mufti osobne vylúčil študentky s niqábom a burkou zo štúdia!
A čo robíme my v Nemecku?
Rozkecávame pre nás cudziu formu odevu a čo horšie zneužívame slobodu náboženstva ako rúško nejakých záujmov, či aj falošne chápanej tolerancie, alebo aj zo strachu pred obvinením z rasizmu, že nás zatlačia do hnedého kúta. V tejto krajine to nikto nechápe: „Mobilné textilné väzenie“ zbavuje našich žien ich práv!
Ako každý vie, najvyšší súdny dvor vo Francúzsku vyhlásil zákaz zahaľovania za bezprávny a takisto aj súdny dvor v Belgicku. Teda je možné zakázať úplné zahalenie aj v Nemecku!
Nesmieme už našu náboženskú slobodu dlhšie používať ako rúško a výhovorku na umožnenie salafistickým predstavám preniknúť do našej spoločnosti. Na čo chceme ešte čakať?
Ešte stále sme práve voči džihádu a islamistickému terorizmu takí bezstarostní a príliš naivní. Iba účinný zákaz môže chrániť našu demokraciu, inak naša ústava, naša sloboda a všetky ostatné demokratické výdobytky budú radikálnymi nenávistnými kazateľmi a zákonom šaría pomaly ale iste podkopávané.
Považujem za dobré a dôležité, že tento zákaz existuje a že ho najvyššie súdy akceptujú. Musíme ich však nasledovať, aby sme jasne ukázali, že úplné zahalenie v našej demokratickej a slobodnej spoločnosti nemá miesto.
Opakujem: Prosím, nijaký rabat pre náboženský extrémizmus. Úplné zahalenie nepatrí do Nemecka. Kto sa hlási k demokracii, ten nepotrebuje svoju tvár skrývať. Preto žiadam už roky zákaz zahaľovania v celom Nemecku. Je to možné bez porušenia ústavného zákona o neutralite a náboženskej slobody. –zg-

Vo vážnom prípade je všetko jednotlivým prípadom

Peter Winnemöller, nemecký katolícky žurnalista

Linec, 26.2.2018 (kath.net/pw) 021 890 – Jednotlivý prípad – to je najnovší pastoračný objav nemeckých biskupov. Tu padá jedno tabu za druhým. No padá prirodzene vždy iba v jednotlivom prípade. Realistické skôr je považovať v budúcnosti taký jednotlivý prípad za zadné dvierka. V praxi bude jednotlivý prípad zrejme dominovať nad pravidlom a touto cestou nechá vniknúť do cirkevnej praxe mnohé projekty záujmových skupín.
Po tom, čo „Amoris laetitia“ zdanlivo – v jednotlivom prípade, prosím! – definitívne odsunula „Familiaris consortio“, sa tento vlak už nezastaví. Prirodzene, že toto všetko sa nedeje v skutočnosti, ale iba v uverejnenej mienke. Tejto sa však celkom očividne ten či onen biskup jednoducho podriaďuje. Obyčajnému katolíkovi sa odporúča v otázkach viery naďalej radšej konzultovať Katechizmus ako denníky.
Najnovším výčinom jednotlivého prípadu je faktické pripustenie protestantov k prijímaniu. Stačí byť zosobášený s katolíkom a už to aj ide. V jednotlivom prípade! Predseda Biskupskej konferencie, kardinál Reinhard Marx, to oznámil po zasadnutí BKN. Pritom sa prirodzene hovorilo o celom rade obmedzení, ktoré majú kňazi brať do úvahy.
Nuž je jasné, že mnohí protestanti môžu naozaj trpieť tým, že nemôžu ísť s partnerom na prijímanie. No pri 10 percentách pravidelných návštevníkov omší u katolíkov nám vychádza na koniec dosť prehľadný počet skutočne relevantných jednotlivých prípadov. Sotva možno predpokladať, že kňazi to zrazu nezvládajú. Teda sa toho musí ujať najvyššia úroveň cirkvi v Nemecku a vydať príručku. Ten stupeň populizmu takýchto opatrení sa zdá priam smiešny. Po prvé aj v dobe zdanlivo všemocného zasadnutia biskupov si jednotlivý biskup zachováva jurisdikciu vo svojej diecéze. Po druhé ani BKN nemôže zrušiť univerzálne cirkevné právo.
Cirkevné právo zásadne stanovuje, že iba katolíci môžu platne prijímať sviatosti. Kódex kánonického práva uvádza aj rad výnimiek. A každý duchovný pastier môže ľahko spoznať, či je jednotlivý prípad takouto výnimkou. Tu si dovolíme otázku, prečo episkopát zrazu venuje toľkú pozornosť jednotlivému prípadu.
Príčinu možno na druhý pohľad ľahko spoznať. Tá spočíva v súčasnej situácii všeobecnej Cirkvi. Pápež viackrát jasne povedal a vhodnými opatreniami podporil, že miestne cirkvi – aj v náuke! – majú prevziať väčšiu zodpovednosť. Úmyslom pápeža je posilniť miestne cirkvi. To je v poriadku. Silná miestna cirkev sa väčšou zodpovednosťou naozaj posilní, pretože, kde viera rastie a prináša plody, tam zodpovednosť tento rast ešte aj podporuje.
Slabá cirkev však, ktorá trpí masívnym odpadom od viery, pod bremenom zodpovednosti úplne skolabuje. Vysoká latka, ktorá určuje našu ešte 1-2 desaťročia finančne najsilnejšiu miestnu cirkev sveta, je v kontraste so súčasným upadaním substancie viery. To všetko sa deje v mediálnej spoločnosti. Zachrániť to má populizmus a tak sa ten stáva náhradkou viery. Iba tak možno vysvetliť svojrázne kvety, ktoré v súčasnosti okolo našej cirkvi vyrážajú z pukov. –zg-

Homosexualita odporuje poriadku Stvoriteľa

„Manželstvo pre všetkých“ je od r. 2017 politickou realitou, ale má preto Katolícka cirkev premýšľať o žehnaní homosexuálov ako navrhuje kardinál Marx a biskup F. J. Bode?“
Komentár: Prof. Manfred Spieker

Osnabrück, 26.2.2018 (kath.net) 021 889 – „Manželstvo pre všetkých“ je od 30. júna 2017 politickou realitou, iste. Áno, má sa o tom premýšľať, ale s iným výsledkom ako nám to sugerujú obaja biskupi podporovaní niektorými morálnymi teológmi. Základom otázky žehnania homosexuálnych párov je náuka Katolíckej cirkvi o homosexualite, ktorá sa vzhľadom na Bibliu často nedostačujúco a vzhľadom na Katechizmus Katolíckej cirkvi často nesprávne prezentuje.
Náuka Svätého písma o homosexualite sa zakladá na Knihe Genezis: Boh ich stvoril na svoj obraz, ako muža a ženu. Požehnal ich a povedal: Ploďte a množte sa. Ježiš sa o toto miesto opiera v spore s farizejmi a doplňuje: „Preto muž opustí otca i matku a pripúta sa k svojej manželke a budú dvaja v jednom tele (Mt 19,4-6). Kniha Genezis vylučuje homosexualitu ako variantu stvorenia. Náuka o homosexualite nie je reakcia na pohanské kulty v antike, ale logický následok biblického obrazu človeka. Aj pre apoštola Pavla sa homosexuálne správanie stavia proti stvoriteľskému poriadku a tým proti Stvoriteľovi. Zo Svätého písma sa teda dá ľahko odvodiť, že homosexualita je namierená proti Božej vôli a stvoriteľskému poriadku.
Katechizmus Katolíckej cirkvi vo vydaní platnom od r. 1997 konštatuje, že existujú muži a ženy „s hlboko zakorenenými homosexuálnymi sklonmi“, ktoré sú „objektívne nezriadené“. Ľudí s týmito sklonmi treba „prijímať s úctou, súcitom a jemnocitom“ (KKC 2358). Ale aj oni sú povolaní vo svojom živote plniť Božiu vôľu a žiť čisto. Preto Katolícka cirkev rozlišuje medzi homosexuálnymi sklonmi a praktizovanou homosexualitou, ktorú treba na rozdiel od sklonov zavrhnúť ako nemorálnu. Vrodený sklon k homosexualite nepozná Katolícka cirkev ani biológia. Homosexualita je alebo sklon, ktorý možno ovládať a zmeniť, alebo je vrodená a tým nemeniteľná. Výpoveď v Katechizme z r. 1993, že homosexuáli si svoj sklon „sami nezvolili“, bol vo verzii z r. 1997 skorigovaný. Tvrdenie, že sexuálna orientácia je vrodená, nemožno vedecky dokázať, ako po výskume 500 ľudí konštatovali Lawrence S. Mayer a Paul McHugh v r. 2016 v štúdii „Sexuality and Gender. Findings from the Biological, Psychological and Social Sciences“.
Odmietanie homosexuálnej praxe neodporuje ani zásadným kresťanským výpovediam o význame tela. Naopak, ocenenie tela vedie s logickou dôslednosťou ku kritike homosexuality, ktorá má iba fragmentovú predstavu o telesnosti. Rozdielnosť pohlaví, ich komplementárnosť a vzájomné odovzdávanie sú zamerané na to, aby „sa stali jedným telom“ v sexuálnom akte a na darovanie života. Ľuďom v homosexuálnom zväzku to príroda odopiera. Požehnávanie homosexuálnych zväzkov by preto bolo zatemňovaním katolíckeho chápania sexuality a manželstva. Bola by to nesprávna reakcia na legalizovanie „manželstva pre všetkých“. –zg-

Európski sudcovia o cirkevnom pracovnom práve

Luxemburg, 25.02.2018 (KAP/KNA) 021 888 – Po druhý raz za niekoľko mesiacov sa Európsky súdny dvor v Luxemburgu zaoberá nemeckým cirkevným pracovným právom. V utorok 27. februára sa koná ústne pojednávanie v prípade primára katolíckej nemocnice, ktorý sa po rozvode znova oženil a preto bol prepustený. Prípadom sa už zaoberali viaceré nemecké pracovné súdy, ale aj ústavný súd.
Minulý rok Európsky súd pojednával o podobnom prípade, ktorý ešte čaká na rozsudok. Ateistka Vera Egenbergerová, ktorá sa uchádzala o miesto referentky v Evanjelickom diele pre diakoniu a rozvoj a bola odmietnutá, v tom videla diskrimináciu a porušenie európskej smernice o rovnoprávnom prístupe. –zg-

Švajčiarsko: Biskupi kritizujú smernicu o eutanázii

Zürich, 25.02.2018 (KAP/KNA) 021 887 – Katolícka cirkev vo Švajčiarsku kritizovala zmeny smernice o „Prístupe k umieraniu a smrti“ Švajčiarskej akadémie lekárskych vied (SAMW). Smernicami podporuje SAMW lekárov v etických otázkach. Ústrednou témou koncom r. 2017 prepracovanej smernice je prístup k umierajúcim a k rozhovoru o smrti. V ňom sa o. i. stanovuje, že lekári smú sami rozhodovať o tom, či poskytnú pomoc pri samovražde. V predošlej verzii sa uvádzalo, že pomoc pri samovražde nie je súčasťou lekárskej činnosti.
„Pomoc pri samovražde odporuje cieľu medicíny starať sa o blaho človeka,“ kritizovala Bioetická komisia pri Konferencii biskupov Švajčiarska cez víkend. „Zmena smernice je nesprávna, úplne tu chýba etický základ,“ uvádza sa v stanovisku. Biskupi zodpovedných vyzvali, aby ponechali doterajšie znenie smernice.
Smernica pochádza z r. 2004. Prepracovanie bolo potrebné, keďže sa v minulých rokoch mnohé v medicíne a spoločnosti zmenilo, ako uviedli zodpovední. Zrevidovaná smernica sa má prezentovať v definitívnej verzii v júni. –zg-

Arcibiskup Welby varuje pred rozkolom pre brexit

Londýn, 25.02.2018 (KAP/KNA) 021 886 – Arcibiskup z Canterbury, Justin Welby, jasnými slovami kritizoval brexit a politiku šetrenia britskej vlády. Oboje hrozí spôsobiť rozkol v britskej spoločnosti a postihuje najmä slabých a chorých, ako uviedol anglikánsky prímas v novinách „Mail on Sunday“.
„Vystúpenie z Európskej únie je najväčšou výzvou od konca druhej svetovej vojny,“ povedal Welby, ktorý sám podporoval kampaň za zotrvanie v únii. „Teraz je dôležitejšie ako kedykoľvek, aby sa ľudia o seba zaujímali,“ povedal Welby a apeloval na britské hodnoty ako solidarita, odvaha, sila odporovať a starostlivosť.
Arcibiskup sa okrem toho vyslovil za liberálne nasadenie v oblasti migrácie: „Je dôležité cudzích v našej krajine vítať a integrovať ich do našej kultúry.“ V súčasnosti sa vo Veľkej Británii diskutuje o štatuse občanov EÚ po brexite.
Welby kritizoval aj situáciu v systéme vzdelania a zdravotníctva, ako aj politiku bývania. Dôrazne vyzval britskú vládu, aby riešila nedostatok bytov. To je jeden z najnaliehavejších problémov Veľkej Británie. „Musíme stavať správne domy a sledovať politiku bývania, ktorá smeruje k vytváraniu spoločenstiev a nielen k dostatku tehiel a malty.“
Britské médiá označili Welbyho výzvu ako jednu z najsilnejších apelov cirkevného predstaviteľa vo Veľkej Británii za desaťročia. –zg-

Taliansko: Veľký dopyt po exorcistoch, no malá ponuka

Rím, 24.2.2018 (KAP) 021 885 – Ročne vyhľadá v Taliansku pomoc exorcistov asi 500 000 ľudí. No tých je príliš málo, ako sa vyjadrili účastníci stretnutia katolíckych exorcistov, ktoré sa koná do soboty v Palerme. Za niekoľko rokov sa počet hľadajúcich pomoc strojnásobil.
„Aj keď nie sú presné čísla, všetci ľudia, ktorí k nám prichádzajú, trpia. No je nás primálo a čakacie doby sú dlhé,“ povedal hovorca Medzinárodného združenia katolíckych exorcistov, kapucín páter Paolo Carlin, pre denník „Corriere della Sera“.
„Aj keď iba v niektorých prípadoch ide o posadnutosť – ako to film ´Exorcista´ prehnane opisuje – a niektorí ľudia trpia psychickými poruchami, tak extrémne rastie počet rôznych závislostí ako napríklad v sektách,“ povedal rehoľník Benigno Palilla pre portál „Vatican News“. Ako dôvod uviedol aj „rastúci počet ľudí, ktorí sa obracajú na mágov, bosorky a vykladačov kariet,“ ako povedal Palilla. „A keď to ľudia robia, otvárajú tak dvere démonovi a posadnutosti.“
V Taliansku je extrémne vysoký počet súkromných poradcov v živote, liečiteľov a ľudí, čo predpovedajú budúcnosť, ktorí ako mágovia, čarodejníci, duchovní liečitelia, alebo bosorky ponúkajú svoj služby. Takéto ponuky v inzerátoch v krajine vidno takmer všade.
„Mnohí kresťania už neveria v existenciu Zlého,“ citujú „Vatican News“ teológa Cesara Truquia, žiaka v r. 2016 zomrelého známeho exorcistu Gabriela Amortha. Preto sa menuje príliš málo týchto špeciálnych duchovných pastierov, ktorí sú ochotní „naučiť sa náuku a prax oslobodzovania duší“, ako hovorí Truqui.
V združení exorcistov uznanom Vatikánom v r. 2014 je asi 400 kňazov, z toho 240 v Taliansku. Paolo Carlin varoval pred podvodníkmi, „ktorí sa označujú ako ‚osloboditelia‘, ‚médiá‘, či ‚duchovní liečitelia‘, ale chcú iba peniaze.“ Mnohí to myslia síce dobre, no spôsobujú skôr škody. Exorcistom môže byť iba kňaz, ktorého tým biskup zvlášť poverí. Okrem toho ako duchovný pastier potrebuje neustále ďalšie vzdelávanie a skúseného exorcistu po boku. Na to slúži aj konferencia v Palerme, ako povedal Carlin. –zg-

Müller: Zmena paradigiem v náuke viery nemožná!

Rím/New York City, 24.2.2018 (kath.net/CWN/jg) 021 884 – Kardinál Gerhard L. Müller, odmietol koncepciu zmeny paradigiem v náuke viery Cirkvi.
Tento pojem „sa zdá byť upadnutím naspäť do modernistickej a subjektivistickej interpretácie katolíckej viery,“ napísal kardinál v článku pre magazín First Things. Müller sa v analýze odvoláva na „Esej o vývoji kresťanskej náuky“ bl. Johna Henryho Newmana a rôzne výklady posynodálnej pápežskej exhortácie „Amoris laetitia“. Naostatok hovoril štátny sekretár kardinál Pietro Parolin o tom, že pápež František chcel s „Amoris laetitia“ popohnať zmenu paradigiem.
Organický vývoj náuky viery vylučuje dramatickú zmenu. Zmena paradigiem znamená odvrátenie sa od prameňov apoštolskej náuky. To sa stalo v protestantskej reformácii. Preto treba odmietnuť postoje, ktoré v protiklade so stálou náukou Cirkvi popierajú, že manželská nevera je vždy ťažkým objektívnym hriechom,“ napísal kardinál Müller, bez menovania Parolina a zdôraznil:
„Náuka Cirkvi sa nesmie stavať proti pastorácii. Ak sa ‚pastoračná zmena’ stane pojmom, ktorým sa označujú niektoré jej úmysly a náuka Cirkvi sa odsúva nabok, ako by bola prekážkou pastoračnej starostlivosti, tak je našou povinnosťou vo svedomí tomu odporovať.“ –zg-

Kardinál Müller: Čisto praktická teológia nestačí

Rím, 23.2.2018 (KAP) 021 883 – Kardinál Gerhard L. Müller, bývalý prefekt Kongregácie pre náuku viery, ocenil v Ríme 23. februára pred 20 rokmi vydanú encykliku „Fides et ratio“ (Viera a rozum) pápeža Jána Pavla II. (1978-2005) ako jeden z najdôležitejších dokumentov ostatných desaťročí. V ňom Ján Pavol II. napísal, že viera a rozum sú „ako dve krídla, ktorými sa ľudský duch pozdvihuje k pozorovaniu pravdy“.
„Teológia musí vždy zostať v dialógu s filozofiou a vedami,“ povedal kardinál. Čisto praktickú teológiu, ktorej ide iba o „pastoračné techniky“ Müller odmietol. Filozofické argumentácie, špekulatívna teológia a dogmatika sú ústrednými nielen vo formácii kňazov a katechétov, pretože argumenty proti viere sa prednášajú filozoficky. Budúci kňazi a katechéti musia poznať intelektuálne výzvy viery a vedieť, ako ich prekonať.
Kardinál Müller sa tak vyjadril na študijnom dni k encyklike „Fides et ratio“, ktorý zorganizovala Filozofická fakulta dominikánskej univerzite sv. Tomáša Akvinského v Ríme. –zg-

Sekretár Rady kardinálov: Naša práca sa chýli ku koncu

Vatikán, 23.2.2018 (kath.net/KAP) 021 882 – Deväťčlenná Rada kardinálov, ktorá radí pápežovi pri reforme kúrie, sa blíži k záveru svojej práce. Povedal to sekretár Rady K9, biskup Marcello Semeraro, 22. februára v interview pre „Vatican News“. „Na budúcom zasadnutí rady v pondelok sa už riešené témy ešte prehĺbia.“ Semeraro okrem toho naznačil, že možno očakávať nový programový dokument pápeža.
„V úvahách o najdôležitejších vatikánskych dikastériách sa nachádzame v záverečnej a nanovo posudzujeme doterajšie výsledky. Doterajšia práca nám pomohla vyjasniť niektoré otázky, ktoré sa spočiatku nezdali také naliehavé,“ povedal biskup.
Biskup Semeraro, ktorý pápeža navštívil počas exercícií v stredu v Ariccii, zdôraznil, že „pre Františka je reforma kúrie predovšetkým duchovnou reformou“. Ide pritom najmä o zmenu mentality pracovníkov cirkevných orgánov. Táto mentalita je dobre vyjadrená v jeho apoštolskom dokumente ´Evangelii gaudium´. Štrukturálne nové usporiadanie dikastérií a pracovného poriadku je takisto potrebné, ale nerieši sa v prvom rade.“
Na otázku jeho posúdenia čoskoro päťročného pontifikátu povedal sekretár Rady K9, že František prosí svojich spolupracovníkov „aby zaujali nový postoj“. „Postoj mimo špecifických tém, ktoré nám pápež predkladá a ktoré nachádzame vo veľkých dokumentoch – a je mysliteľné, že nám pápež daruje aj nový dokument,“ povedal biskup. -zg-

Berlín: Kňaz usmrtený pri prudkej hádke

Berlín, 23.2.2018 (kath.net) 021 881 – Pri prudkej hádke vo francúzskom katolíckom spoločenstve v Berlíne-Charlottenburgu bol usmrtený farár, ako informoval denník FAZ. Podozrivého páchateľa polícia 23. februára zatkla. Berlínske arcibiskupstvo vo vyhlásení uviedlo: „Smútime za farárom tohto spoločenstva.“
Na nedeľu bola plánovaná zádušná omša za farára, ktorý pochádzal z Konga. Príčinou vraždy bola podľa médií hádka okolo 23 00 hod. večer. Svedkovia privolali políciu. „Mŕtve telo poukazovalo na zločin usmrtenia. Obdukcia toto podozrenie potvrdila,“ ako uviedla polícia v piatok.
V Berlíne žije asi 10 000 Francúzov. Farnosť „Paroisse Catholique Francophone“ existuje v Berlíne od r. 1945. –zg-

Francúzsko: Biskupi kárajú pro-potratové cirkevné hnutie

Paríž, 23.2.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 880 – Katolícke hnutie vidieckej mládeže vo Francúzsku (MRJC), organizácia uznaná francúzskou katolíckou cirkvou, sa vyslovila proti Pochodu za život, ktorý sa konal 21. januára v Paríži.
V komuniké sa neprihlásila k výzve k pochodu a vyhlásila:
„Odsudzujeme toto posolstvo viny, netolerancie a nenávisti, ktorý tento pochod pod rúškom kresťanských hodnôt vyjadruje,“ uvádza sa v komuniké doslova. MRJC naproti tomu vraj bráni „zásadné právo žien a párov na potrat“.
Vincent Neymon, referent pre komunikáciu pri Biskupskej konferencii Francúzska na toto komuniké okamžite reagoval:
„Výpovede MRJC o potrate odporujú postoju Cirkvi,“ napísal na Twitteri. Neymon vyjadril nádej, že len ide o chybu jednej osoby, ktorú mládežnícka organizácia neskorigovala.
V predvečer pochodu „Marche pour la vie“ v Paríži uverejnila MRJC ďalšie stanovisko, v ktorom sa znova vyslovila proti pochodu, ale už neuviedla výraz „právo na potrat“. Namiesto toho vyjadrila nádej na priestor na dialóg v rámci cirkvi, keďže vraj „u mnohých z jej organizácií aj v Katolíckej cirkvi vcelku ešte nie je jasný postoj k potratu“.
Mons. Bernard Ginoux, biskup z Montaubanu na juhozápade Francúzska označil výpovede MRJC za „neprijateľné“ a zdôraznil, že úcta k životu od počatia po prirodzenú smrť nie je možnosť voľby alebo názor medzi mnohými.
„Ako nemocničný kaplán som mal sám možnosť zažiť ničivé účinky potratu na ženy, ktoré sa nedali zredukovať na náboženské pocity viny,“ napísal v liste MRJC, svojich spolubratom a pre médiá.
Uviedol, že MRJC už neuznáva ako hnutie v Katolíckej cirkvi a už mu neposkytne finančnú ani materiálnu pomoc. Pred zverejnením listu si získal súhlas 15 ďalších francúzskych biskupov. –zg-

Florida: Schválili zákon o ‘In God We Trust’ na školách

Boh je tu, on vidí všetko zlo, ale na konci príbehu je vzkriesenie!

Florida, February 22, 2018 (LifeSiteNews) 021 879 – Floridský parlament „House of Representatives“ schválil zákon, ktorý nariaďuje štátnym školám na viditeľnom mieste umiestniť motto USA aj Floridy „V Boha dôverujeme“.
Tragická streľba na floridskej strednej škole na Popolcovú stredu v polovici februára nastolila otázky o kultúre, ktorá plodí takéto útoky.
Zákon podal poslanec Kimberly Daniels za demokratov, pretože ako povedal: „Naše školy potrebujú, aby v nich bolo svetlo, ako nikdy predtým. S Božím požehnaním som podal dva zákony na dnešné zasadnutie,“ napísal Daniels, evanjelizátor a spisovateľ na Facebook 21 februára.
Katolícky kňaz na Floride Michael Orsi, pre LifeSiteNews povedal:
„Myslím si, že je to úžasné. Je úplne očividné, že odkedy Boha vyhodili zo škôl, celá spoločnosť upadá. Štátny školský systém po väčšine riadi sekularizovaná liberálna intrigánska klika. Ak Boha znova zviditeľníme, bude to začiatok riešenia na vyhodenie zla,“
„Satan chce zničiť Boží obraz v ľudských bytostiach. Čo robí človek, keď zabíja ľudí? Ničí obraz Boha. A streľba v škole nie je jediný spôsob ako satan ničí Boží obraz. Ak sa život môže legálne brať vo veľmi veľmi ranom štádiu – čo sa deje so svätosťou života? Aký asi účinok má vedomie toho, že je legálne zabíjať maličké ľudské bytosti na emocionálne narušených mladých ľudí, ktorí vpustili zlo do svojho života?“
Otec Orsi predpovedal, že ak zákon prejde floridským senátom, guvernér Rick Scott ho podpíše. Zákon však nahneval ateistické skupiny, ktoré sú proti symbolom náboženstva na školách:
„Dokonca aj keď je toto motto – hanebne – národným mottom USA aj štátu Florida, je nepochybné, že tento zákon chce vyjadriť náboženské presvedčenie, sťažovala sa nadácia „Sloboda od náboženstva“.
„Tento zákon prichádza vo zvlášť hroznej dobe po streľbe na škole. S Božou pomocou zostaneme silní a budeme rezolútne odporovať zlu vo všetkých jeho prejavoch. Nech Boh uzdraví zlomené srdcia a uteší smútiacich v čase, keď znova raz ako národ čelíme ďalšiemu aktu nezmyselného násilia a hroznému zlu, povedal arcibiskup Miami Thomas Wenski po streľbe.
Otec Orsi ešte povedal, že po tom, čo sa deje takéto zlo, sa niektorí sekularisti budú pýtať: „Kde bol Boh?“ aby sa pokúsili priviesť ľudí k opusteniu viery. „Faktom je, že Boh tu je. A ľudia na to zabúdajú. On bol s tým učiteľom fyziky, ktorý skočil pred deti, aby deti chránil a schytal guľky. Boh bol na Kalvárii, keď Kristus zomieral na kríži bolestnou smrťou. Boh vidí horor. Boh vidí hriech. Boh vidí vraždu. Boh vidí zlo. Ale na konci príbehu je vzkriesenie!“ –zg-

* * * * * * *

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *