Život Cirkvi vo svete 51 * 2013

Obsah

Nenarodené detičky na srdci novorodeného Vykupiteľa
Kardinál Burke: Eucharistiu treba chrániť pred sprofanovaním
Počet ľudí na generálnych audienciách je päťnásobný
Rakúsky žurnalista: Pápež dáva úrad pápeža na diskusiu
Uzdravenie na príhovor pápeža Pavla VI.
Francúzsko: Cielene zničené liturgické predmety
Pápež: Betlehemské svetlo je „mocné znamenie“
Prečo prichádza stále viac Židov do Nemecka?
„Countdown“ pre 200-ročnú pieseň ‚Tichá noc‘ už beží
Rakúsko: Prísaha ministra ‚pred Najsvätejším Srdcom Ježiša‘!
Nemecko: Generálny sekretár CDU: Som ‚veriaci kresťan‘
Rakúska delegácia prináša betlehemské svetlo do Bruselu
Arcidiecéza New York úspešne proti „Obamacare“
Arcibiskup Tutu: Mandela by bol z rozlúčky s ním zdesený
+ Zomrel emeritný arcibiskup Barcelony kardinál Gordó
USA: 8760 hodín bdenia pri Najsvätejšej Oltárnej sviatosti
Svätý Otec: Nezvyčajná vianočná akcia pre núdznych
Pápež poskytol ďalší rozhovor pre denník La Stampa
Pápež: Vylúčenie z Eucharistie nechápať ako trest
Taizé: 20-tisíc mladých sa stretne v Štrasburgu
Predpovede na rok 2013: Jasnovidci zasa úplne zlyhali
Vatikán: Bez slobody náboženstva nijaké ľudské práva
Benedikt sa vidí v službe Cirkvi a pápežovi Františkovi
Rakúsko: Nová vláda za zákaz eutanázie
Nemecko: Viac vystúpení z cirkvi u evanjelikov
Kardinál Maradiaga: Komisia „K8“ – stály orgán pápeža
Kardinál Koch na návšteve Petrohradu a Moskvy
Bavorské kostoly postriekali nápisom „Alah je veľký. Svätá vojna“
Pápež privítal delegáciu s vianočným stromčekom
Naša príloha
Rusko vo svetle fatimských zjavení

Ó Múdrosť príď a nauč nás ceste múdrosti

 

Viedeň, 17.12.2013 (kath.net) 016 614 – V ostatných siedmych dňoch od 17. do 23. decembra, rastie očakávanie príchodu Mesiáša. Od vekov sa to vyjadruje v antifónach. Tieto vrúcne modlitby sa zameriavajú na Krista a jeho pôsobenie.  Prvá antifóna sa začína „Ó múdrosť“ a modlí sa v liturgii hodín ako aj na svätých omšiach pred Vianocami.

 

Nenarodené detičky na srdci novorodeného Vykupiteľa

 

Nezvyčajný vianočný pozdrav. Michaela Voss z hnutia Pro Minimis

 

Linz, 19.12.2013 (kath.net/Pro Minimis) 016 613 – Vianočná pošta, pozdravy, milé želania, básne, modlitby, … pred Vianocami sa píše najviac v roku. Želáme si všetko dobré, darujeme pečivo, pijeme punč a všetko rozvoniava po ihličí, škorici, pomarančoch a dobrotách. Slávime vo svetle sviečok, za zvuku vianočných piesní a počúvame príbehy. Milé sošky Ježiška v jasličkách, s láskou vytvorené scény Svätej noci a biblické príbehy skrášľujú izby, kostoly, obchody. … aj dokonca aj tam, kde sa náboženské pozadie neberie tak vážne, stojí v maštaľke vôl aj oslík pod betlehemskou hviezdou pri Svätej rodine. Už v Advente sa všade prezentuje vianočný zázrak, čo je škoda, lebo uberá lesk sviatkom, keď sa už dlho vopred všetko trblieta.

Je tu Božia Matka, ktorá drží v náručí Novorodeniatko alebo sa na neho ležiaceho v jasličkách nežne usmieva. Je tu sv. Jozef, ktorý nad Matkou a božským Dieťaťom bdie. Scény plné lásky a úcty, žiary a nádeje. Hlboké rodinné šťastie, povedali by sme.

No v týchto dňoch je veľa ľudí, ktorí nepoznaní v srdci nosia hlbokú bolesť. Biblický príbeh sa tu zrazu sprítomňuje úplne iným spôsobom, pretože aj Svätá noc aj Svätá rodina poznajú nezvyčajné okolnosti, strach, starosť, bolesť, … ibaže to radšej v našej „škoricovej blaženosti“ vymazávame z mysle.

V týchto dňoch okolo Vianoc je mnoho otcov a matiek, ktorí nie sú v úplnej slávnostnej nálade, pretože možno stratili svoje dieťatko chorobou, či nehodou, počas tehotenstva alebo krátko po narodení. Práve v týchto dňoch sa im vždy to maličké pripomína, kdekoľvek vidia dieťatko – aj pri pohľade na božské Dieťa v jasličkách to tak možno je.

Pri slávnostne ozdobenom stromčeku, jasličkách s Ježiškom na Štedrý deň – príde zrazu smútok, a bolesť, vedomie straty a túžba, pocity viny a všetky možné iné pocity. Práve v týchto dňoch tak veľmi očakávajú, čo si pod Vianocami jednoducho predstavujeme: rozžiarené detské očká, šťastné stretnutie rodín, dôverná láskavá atmosféra … aj keď sa realita akosi od ideálu takmer vždy líši.

Aj tento rok bude veľa mužov a žien, ktorým bude na Štedrý deň chýbať malý člen rodiny alebo dokonca viacerí. Budú niesť bremeno smútku, ktoré nájde svoj výraz rôznym spôsobom. Mladá matka nám rozprávala, že nedokáže zabudnúť na svoje chýbajúce dieťa, pretože zomrelo ešte v jej tele. Vždy, keď sa jej pýtajú, koľko má detí, pripočíta k nim aj to mŕtve. Proste ono chýba – vždy. Stále to ešte bolí – aj keď už nie tak veľmi, ako v prvých rokoch.

Ešte horšie je to, ak dieťa nezomrelo na chorobu či nehodu, ale pre vlastné dobrovoľné či nanútené rozhodnutie. Vtedy je často v srdci zvláštna forma vnútornej núdze, keď pocity viny so všetkými spomienkami na zúfalstvo, šok, hádky a diskusie, či stratu dôvery, lásky, … zrazu znova prepuknú – všetko to, čo súviselo s potratom. Rozbité priateľstvá, zničená láska, stratená dôvera … a ľudia, ktorí spolu s dieťatkom sa vykradli zo života … a potom chýba pod stromčekom pred jasličkami. Už nikdy nebudú Vianoce ako predtým, a je jedno, ako sa psychoterapia či argumenty a odôvodnenia usilujú to celé urobiť znesiteľným a relativizovať to.

Ono chýba a smie chýbať.

Láska BOHA chce vinu odpustiť, bolesť zmierniť a dodať silu – napriek tomu: to dieťatko v tomto svete chýba.

 

Kto sa odváži to vysloviť?

My sa to dnes odvažujeme – narušiť prílišnú idylku, príliš blaženú náladu, potriasť ľuďmi, prebudiť ich a vyslobodiť to skryté, pretože prišiel TEN, KTO nás chce oslobodiť. Vianoce sú sviatky BOŽEJ LÁSKY, ktorá prišla, aby uzdravila všetky naše rany a všetko našu núdzu, …

Dnes sa odvažujeme – myslieť na všetkých tých maličkých a s pohľadom na narodenie Spasiteľa predovšetkým v modlitbe pomyslieť aj na tých, ktorí sa do života nenarodili.

Dnes sa odvažujeme panenskej Matke Márii položiť na srdce všetky ženy, ktoré stratili deti a smútia a ktorých srdcia v tejto vianočnej dobe sú zvlášť  boľavé.

Dnes sa odvažujeme položiť panenskej Matke Márii na srdce všetky ženy, ktoré svoje deti zapreli, zabudli na nich a opustili ich, ktoré ich nechali zabiť a ktorých srdcia sú teraz zvlášť zranené alebo tvrdé.

Dnes sa odvažujeme sv. Jozefovi položiť na srdce všetkých mužov, ktorí stratili deti a smútia a ich srdcia sú teraz zvlášť boľavé.

Dnes sa odvažujeme položiť sv. Jozefovi na srdce všetkých mužov, ktorí svoje deti nechceli mať, ktorí mysleli iba na seba, ktorí sa zbavili zodpovednosti, ktoré svoje ženy nútili zabíjať … a ktorých srdcia sú teraz zvlášť uzamknuté a bez lásky.

My kladieme novozrodenému DIEŤAŤKU v jasličkách na srdce všetky nenarodené detičky!

Všetkých maličkých, ktorí nemohli alebo nesmeli žiť a aj tie najmenšie embryá, ktoré sú zmrazené a v ľade kryotechniky nesmú ani skutočne žiť ani umrieť, ale možno zostanú desaťročia uväznené – od Vianoc po Vianoce – v chlade laboratórií bez svetla, bez lásky, bez mena – „do zásoby“, „nadpočetne“ „na účely výskumu“, ako „materiál“ …!

Kladieme JEŽIŠOVI na srdce tých najmenších, ktorí majú iba číslo na pláne potratov, číslo v tehotenskom centre, číslo embrya v klinike na oplodňovanie, číslo v ľade medzi „zvyšnými, uskladnenými embryami“, … ktorých mená sú známe iba v Ježišovom Srdci. Týmto burcujúcim vianočným pozdravom chceme upozorniť na tajomstvo Vianoc v jeho nevšimnutom rozmere:

BOH sa stal človekom – chcel, aby ako embryo, ako nenarodené dieťa v tele svojej Matky rástol a chcel sa narodiť!

BOH miluje človeka vo všetkých fázach vývoja od prvého okamihu až po posledný okamih a potom vo večnosti!

Prosme PÁNA, ktorý sa s nami stretáva ako novonarodené DIEŤA za nenarodených. Prosme Máriu za všetky matky a sv. Jozefa za všetkých otcov tohto sveta. Nikto nemá byť v tejto Svätej noci 2013 zabudnutý – nikto – ani nijaké z tých úplne najmenších!

 

 

 

 

Kardinál Burke: Eucharistiu treba chrániť pred sprofanovaním
Vatikán, 19.12.2013 (kath.net/LSN/jg) 016 612 – „Najsvätejšiu sviatosť Eucharistie treba chrániť pred sprofanovaním a ignorovaním ľuďmi, ktorí ju prijímajú, hoci vedia, že prijímajú nehodne.“ Povedal to kardinál Raymond Burke v interview pre EWTN.

„To sa tak robilo od doby sv. Pavla apoštola,“ povedal prefekt Apoštolskej signatúry. „Náuka Cirkvi je v tomto bode úplne jasná a divím sa, prečo ju toľkí ľudia nechápu. Nevyžaduje si nijaké mimoriadne znalosti, ale celkom prirodzene vyplýva z chápania Eucharistie,“ povedal kardinál.

„Najsvätejšia Eucharistia je najsvätejšou skutočnosťou. Je to Telo, Krv, duša a božstvo nášho Pána Ježiša Krista. Ja by som jednoducho nešiel na sväté prijímanie, keby som bol v stave hriechu a ani by som ho nikomu nedával, o kom viem, že sa nachádza v stave hriechu,“ povedal kardinál Burke.

Kardinál v minulosti upozornil na to, že prominentní katolícki politici v USA nesmú dostávať sväté prijímanie, pretože sa zasadzujú za potraty a preto sú v stave ťažkého hriechu. Za tieto výpovede si musel vypočuť ostrú a čiastočne aj posmešnú kritiku. –zg-

 

Počet ľudí na generálnych audienciách je päťnásobný

 

Vatikán, 19.12.2013 (kath.net/KAP) 016 611 – Pápež František priťahuje masy ľudí: počet účastníkov na týždenných generálnych audienciách na Námestí sv. Petra alebo v Aule Pavla VI. je od jeho zvolenia oproti minulému roku viac ako päťnásobne vyšší. Vyplýva to zo štatistických údajov, ktoré uverejnil Vatikán v stredu. Pápež mal 18. decembra poslednú generálnu audienciu v roku 2013 a  prevzal na nej aj betlehemské svetlo.

Na 30 generálnych audiencií pápeža Františka sa od 27. marca vydalo  1 548 500 vstupeniek. Priemer je teda dobrých 50 000 pútnikov a turistov na každej audiencii. Skutočný počet môže byť však zreteľne vyšší, ako uviedol Pápežský dom ďalej. V niektorých prípadoch prišlo na audienciu dokonca až viac ako 100 000 ľudí.

Na 43 generálnych audiencií Benedikta XVI. zaregistrovali v roku 2012 447 000 návštevníkov. Aj po jeho zvolení v apríli 2005 bol počet pútnikov u  Benedikta XVI. zreteľne nižší ako u Františka. V roku 2005 hlásil Vatikán 810 000 ľudí na 32 generálnych audienciách s Benediktom XVI.

Bezplatné vstupenky sa vyžadujú iba na Námestie sv. Petra alebo do audienčnej auly. Ľudia, ktorí sledujú audienciu z priestorov mimo námestia sa neregistrujú. –zg-

 

Rakúsky žurnalista: Pápež dáva úrad pápeža na diskusiu

 

Viedeň, 19.12.2013 (KAP) 016 610 – „Pápež František nie je zapálený bojovník proti relativizmu, ako jeho predchodca Benedikt XVI. a preto chce dať úrad pápež v jeho autoritatívnej podobe na diskusiu.“ Zdôraznil to žurnalista Hubert Feichtlbauer v konfrontačnej diskusii s Hansom Winklerom v rakúskom katolíckom týždenníku „Furche“. Feichtlbauer bol v minulosti šéfredaktorom „Kuriera“, „Furche“ a tlačovým riaditeľom Spolkovej hospodárskej komory. Winkler viedol dlhý čas rezort zahraničnej politiky a neskôr bol šéfom viedenskej redakcie novín „Kleine Zeitung“. Obaja sa považujú za „oporné stĺpy“ katolíckej publicistiky v Rakúsku.

„Kardinál Josef Ratzinger v roku 2005 pred konkláve svojím príhovorom o relativizme, v ktorom žiadal obhajobu absolútnej pravdy Cirkvi, urobil hlboký dojem na mnohých kardinálov“, pripomenul Feichtlbauer. „Keď teraz František v príhovore zdôraznil, že nemožno „všetko zvaľovať na relativizmus“, tak to svedčí o „celkom inom spôsobe pohľadu na vec“.

„František nevsadzuje na kontinuitu, ale začína niečo nové,“ vyjadril svoje presvedčenie Feichtlbauer. „Veď od minulosti v histórii Cirkvi, keď ešte bola diskusia o viere ľuďmi nechápaným sporom učencov, postoje a pravdy viery sa rozhodne menili. Tým, že sa teraz Cirkev neustále usiluje prezentovať kontinuitu, iba sa sama spútava a obmedzuje, čo je nešťastím,“ ako to vyjadril.

 

Nijaký zlom, čo obrat

„Nijaký zlom či obrat“ konštatuje naproti tomu Winkler: „Rovnako ako František už aj Benedikt XVI. vo svojej knihe o Ježišovi, protirečenie výslovne  dovoľuje. Súčasný pápež sa síce viditeľne usiluje nasmerovať Cirkev viac pastoračne a uskutočniť reformu kúrie, no cesta k tomu jemu samému, ako sa zdá, nie je jasná: „Pripadá mi, akoby strieľal brokovnicou do vzduchu a hľadel, čo spadne dolu,“ povedal žurnalista, ktorý Františka aj obvinil, že „neuvážene a nepodložené argumentami veci jednoducho púšťa do sveta.“

„Pápež sa dostane do situácie, že mnohé balóniky, ktoré vypúšťa, bude musieť znova pochytať a pozväzovať,“ konkrétne napríklad v priebehu Synody biskupov o rodine, ktorá by mohla byť „skúšobným kameňom“: „Veď dnes už mnohí hovoria, že každý môže vykonať reformu Cirkvi sám.“

 

Zmena nálady „znepokojujúca“

Reformy by mali podľa Feichtlbauera predovšetkým decentralizovať a rozdeliť moc pápeža: „To, že starý v celibáte žijúci muž dokáže vyvolať takú zmenu nálady, je znepokojujúce. Tu potom v štruktúre inštitúcie niečo nesúhlasí. Diecézy by mali dostať právo spolurozhodovania pri menovaní biskupov, ktoré však nemôže spočívať v tom, že neznámy počet katolíkov sa dostaví k nunciovi s návrhom, alebo hneď v Ríme navrhne meno,“ zdôraznil žurnalista.

Na konečnom rozhodnutí pápeža pri menovaní biskupov nechce však Feichtlbauer nič meniť rovnako, ako ani na pápežskom úrade samotnom: „Veď konečne pápež je aj pre mňa nevyhnutný a veľká sila Katolíckej cirkvi.“

 

Kritika kapitalizmu alebo prehlušenie chudoby

Nejednotní si boli obaja znalci Cirkvi aj v hodnotení aktuálnej exhortácie „Evangelii gaudium“: Pre Feichtlbauera v nej František kritizoval dnešné „zbožšťovanie trhu“. Winkler naproti tomu vidí zásah kritiky pápeža ako hlbší, až ku „koreňom“ hospodárskeho systému vôbec. Tu sa však žiada diferencovanie: „Naozaj si kladiem otázku – čo si predstavuje? Jedinou alternatívou k trhovému hospodárstvu je plánované hospodárstvo. To však nie je nijaká skutočná alternatíva.“

Skepticky sa Winkler vyjadril aj o požiadavke „chudobnej Cirkvi, veď konečne tá nemôže pre chudobných vôbec nič urobiť,“ ako povedal. „Chudoba nie je nijaká cnosť, okrem toho pápež zjavne nevidí, že z neho kritizovaného hospodárskeho systému žijú aj dve tretiny sveta, pretože peniaze, ktoré spotrebujú diecézy v Afrike a Latinskej Amerike prichádzajú z Kolína, Viedne alebo Milána. Európska cirkev z trhového hospodárstva a s ním vlastne celkom dobre žila.“ –zg-

 

Uzdravenie na príhovor pápeža Pavla VI.

Vatikán, 18.12.2013 (kath.net/LSN/jg) 016 609 – Lekárska komisia Kongregácie pre kauzy svätých charakterizovala uzdravenie na príhovor pápeža Pavla VI. ako z hľadiska medicíny nevysvetliteľné. Aby sa mohlo uznať ako zázrak, musia prípad preveriť ešte teológovia a kardináli predtým, než ho predložia pápežovi Františkovi. Informoval o tom časopis Vatican Insider.

Svojím rozhodnutím lekárska komisia posunula proces blahorečenia pápeža Pavla VI. o rozhodujúci krok vpred. Blahorečenie by sa teraz mohlo konať už o niekoľko mesiacov. Heroický stupeň cnosti pápeža Montiniho potvrdil pápež Benedikt XVI. už v decembri 2012.

Samotné uzdravenie sa udialo už na začiatku 90. rokov minulého storočia v Kalifornii. Lekári konštatovali ťažké poškodenie plodu dieťaťa, ktoré by normálne malo za následok vážne poškodenie mozgu. Matke radili potrat. Žena odmietla a začala sa modliť za uzdravenie svojho nenarodeného dieťaťa na príhovor pápeža Pavla VI.

Dieťa prišlo na svet bez akéhokoľvek viditeľného poškodenia. Lekári však museli čakať až do puberty, aby mohli konštatovať, že uzdravenie je naozaj úplné. A to sa potvrdilo.

„Toto uzdravenie veľmi dobre zapadlo do učiteľského úradu Pavla VI.,“ ako povedal Antonio Marrazzo, postulátor procesu blahorečenia. Pripomenul encykliku „Humanae vitae“, v ktorej pápež obhajuje ľudský život a rodinu. –zg-

 

Francúzsko: Cielene zničené liturgické predmety

 

Carcassonne, 19.12.2013 (kath.net/CWN) 016 608 – Kostol sv. Vincenta de Paul vo francúzskom Carcassonne v novembri neuznámi páchatelia spustošili a podpálili. Informovalo o tom Dokumentačné centrum pre netoleranciu a diskrimináciu kresťanov.

Pritom nešlo iba o zlovoľné ničenie. „Najprv sme si mysleli, že to bol akt vandalizmu“, povedal Luc Caraguel, generálny vikár Diecézy Carcassonne a Narbonne. „No boli cielene zničené liturgické predmety ako aj knihy, omšové rúcha, kalich a kríž,“ povedal vikár. –zg-

 

Pápež: Betlehemské svetlo je „mocné znamenie“

 

Vatikán/Linz, 18.12.2013 (KAP) 016 607 – Betlehemské svetlo je pre pápeža Františka „mocné znamenie“, ktoré Rakúsko vysiela do mnohých krajín. Na generálnej audiencii v stredu pápež privítal ako jedinú nemeckú skupinu pútnikov „delegáciu Horného Rakúska v sprievode lineckého biskupa Ludwiga Schwarza“, ktorá prišla na Námestie sv. Petra so svetlom z Betlehema – rodiska Ježiša Krista, aby ho odovzdala pápežovi. Po prvý raz v nemeckom jazyku František zaželal „Frohe Weihnachten!“ – Veselé Vianoce!

Symbol svetla pokoja má posilniť predsavzatie, „byť svetlom sveta, vyžarovať dôveru a nádej ako pravé Božie deti,“ zdôraznil pápež ďalej. Svetlo zažaté v Betleheme, v Bazilike narodenia Ježiša, má naďalej „prinášať Kristov pokoj do našich rodín a k našim susedom,“ zaželal František predtým, ako požehnal prítomných.

 

Betlehemské svetlo odovzdané pápežovi

Linecký diecézny biskup Ludwig Schwarz, ktorého pápež pri pozdrave prítomných menoval menom ako jediného biskupa, opísal svoje prvé stretnutie s Františkom ako „dojímavé a srdečné“.  Povedal, že pápež sa „z veľkej skupiny z Horného Rakúska tešil“ a zvláštnym spôsobom sa poďakoval za to, že betlehemské svetlo sa každý rok z Horného Rakúska roznáša po svete. „Otčenáš“, ktorý sa rakúska delegácia v utorok pomodlila na recepcii v rakúskom veľvyslanectve vo Vatikáne za pápeža pri príležitosti jeho narodenín, pociťoval František ako „zvláštne znamenie ocenenia“, ako povedal biskup Schwarz.

Po audiencii odovzdal tohoročný nositeľ betlehemského svetla, Michael Weixelbaumer, Františkovi lampášik s betlehemským svetlom. Na audiencii sa pri tejto príležitosti zúčastnilo 260 rakúskych pútnikov.

 

„Je tento lampášik naozaj pre mňa?“

Pri rozhovore s novinármi po audiencii hornorakúsky hajtman Pühringer a redaktor ORF zodpovedný za odovzdanie svetla prejavili dojatie zo stretnutia s pápežom: „František je veľmi sympatická osobnosť a dokáže otvárať srdcia ľuďom a iniciovať stretnutia,“ povedal Pühringer. Pápežovi odovzdal ako „pozdravné posolstvo z Horného Rakúska“ desať symfónií Antona Brucknera a vianočné pečivo.

Hartl opísal pápeža ako osobnosť, ktorá „napriek svojmu jedinečnému postaveniu pristupuje k ľuďom veľmi prirodzene“. Otázkou „Je tento lampášik naozaj pre mňa?“ prejavil František okrem toho znova raz „svoju skromnosť“, ako povedal Hartl. S prosbou toto svetlo „vyniesť ďalej von do sveta“ sa pápež potom s delegáciou rozlúčil. –zg-

 

Prečo prichádza stále viac Židov do Nemecka?

Londýn/Jeruzalem/Viedeň, 18.12.2013 (kath.net/idea) 016 606 – Takmer 70 rokov po holokauste nastáva pozoruhodný obrat vo vzťahoch Nemcov a Židov: Stále viac Židov sa usídľuje v Nemecku. Upozornil na to anglický novinár Dominik Lawson v článku v londýnskych novinách „Sunday Times“ z 15. decembra. Dokonca aj z Izraela prišlo do Berlína až 20 000 Židov a tento trend neustáva. V Nemecku dnes žije viac ako 250 000 Židov, mnohí prišli z východnej Európy. Ako dôvod ich prisťahovalectva Lawson uvádza, že Nemci vykonali „úprimné, trvalé a dôkladné“ pokánie a zmierenie za genocídu Židov.

Celý Berlín je „ako jediný veľký pamätník spomienky na holokaust, napísala aj Lish Avner, mladá izraelská vysťahovalkyňa.

Politologička Susan Hattis Rolefová, ktorej dcéra sa tiež presťahovala do Berlína, pre noviny „Jerusalem Post“ upozornila na to, že mladých Izraelčanov to do Berlína neťahá iba z ekonomických dôvodov. Uviedla, že Jeruzalem je „nervózne, netolerantné a násilnícke mesto“ a Rolefová hovorí:

„Myslím si, že pre Židov je dnes bezpečnejšie žiť v Berlíne ako v Jeruzaleme.“

 

Rakúsko: Cirkevná rezolúcia proti antisemitizmu

Lawson pripomína, že antisemitizmus sa v nijakom prípade neobmedzuje len na Nemecko. Silnejšie tendencie možno dnes nájsť napríklad v Rumunsku, Maďarsku a Rakúsku. Nikoho nemôže prekvapiť, že Viedeň ako miesto vysťahovania už pre mnohých Židov nie je alternatívou k Berlínu. Len nedávno sa vyskytol prípad antisemitských nápisov na tzv. „Kameni úrazu“ v Salzburgu, ktorý pripomína holokaust. Okrem toho bola poškodená pamätná tabuľa obetiam fašizmu na evanjelickom kostole „Am Tabor“ vo Viedni-Leopoldstadte. Tieto prípady jednohlasnou rezolúciou odsúdila 14. decembra generálna synoda Evanjelickej cirkvi v Rakúsku. „Antisemitizmus nie je iba skryto prítomný, ale stále znova sa prejavuje aj verejne a otvorene,“ vyhlásil salzburský superintendent Olivier Dantine, ktorý rezolúciu podnietil. „Teraz, 75 rokov po novembrovom pogrome z r. 1938, možno stále ešte zažiť agresívne nepriateľstvo voči Židom.“ –zg-

 

„Countdown“ pre 200-ročnú pieseň ‚Tichá noc‘ už beží
Salzburg, 17.12.2013 (kath.net/KAP) 016 605 – „Countdown pre 200-ročnú vianočnú pieseň „’Stille Nacht, heilige Nacht‘ – „Tichá noc, svätá noc‘, ktorá v roku 2018 bude mať už 200 rokov, sa už spustil“.

S poukazom na intenzívne prípravy, ktoré sa plánujú na oslavy jubilea najpopulárnejšej vianočnej piesne na svete, Spoločnosť „Tichá noc“ na plenárnom zhromaždení vo Wagrain (Salzburg) informovala o novozvolenom predsedníctve. Okrem troch miest vzniku piesne textára Franza Grubera a skladateľa Josepha Mohra – Mariapfarr, Lamprechtshausen-Arnsdorf a Oberndorf pri Salzburgu – sa majú zahrnúť do výskumu, sprostredkovania a zosieťovania piesne „Tichá noc“, ako povedal prezident spoločnosti Michael Neureiter.

Ako prvoradú úlohu uviedol vybudovanie digitálneho projektu „Múzeum Tichá noc online“, ktorý sprístupní exponáty rôznych pamätných miest. Ďalej je to intenzívne vzdelávanie spolupracovníkov, projekt knihy a spolupôsobenie na vývoji dislokovanej a cezhraničnej výstavy 2018. Neureiter tiež usiluje o zaradenie vianočnej piesne do národného zoznamu nemateriálneho kultúrneho dedičstva UNESCO, aby sa „Tichá noc“ prijala aj do „Reprezentatívneho zoznamu“ UNESCO.

Pečať kultúrneho dedičstva EÚ však ani naďalej pieseň nedostane: úsilie spoločnosti nebolo úspešné. Jury Európskej komisie vyhlásila, že pieseň, jej história a miesta vzniku „nevzťahujú výslovne na Európu a európsku históriu“, ako oznámil Neureiter:

„Očividne sa dostatočne neobjasnilo, že roky po Viedenskom kongrese preukazujú úzku súvislosť prostredia piesne s prelomami v súvislosti s novým usporiadaním Európy. A dostatočne sa neocenila ani hodnota piesne v rámci európskej kultúry sviatkov.“ –zg-

 

Rakúsko: Prísaha ministra ‚pred Najsvätejším Srdcom Ježiša‘!
Viedeň, 17.12.2013 (kath.net) 016 604 – Nový rakúsky minister poľnohospodárstva Andrä Rupprechter 16. decembra pri prezentácii novej rakúskej spolkovej vlády vzbudil rozruch. Pri prísahe u prezidenta Heinza Fischera v Hofburgu tento rodený Tirolčan použil nevšednú formulu prísahy:

„Pán spolkový prezident, tak sľubujem, nech mi pritom pomáha Boh, a sľubujem to pred Najsvätejším Srdcom Ježiša.“ Po sekunde úľaku sa ateista Fischer poďakoval Rupprechterovi „Ďakujem pekne.“

Rakúska spolková krajina Tirolsko sa už dlhí čas považuje za krajinu Ježišovho Srdca a táto prísaha je od Andreasa Hofera V Rakúsku legendou. –zg-

 

Nemecko: Generálny sekretár CDU: Som ‚veriaci kresťan‘

Potrat iba po znásilnení a ohrození života ženy.

„Tému potratu chcem vytiahnuť z oblasti tabu!“

 

Berlín/Gründau , 17.12.2013 (kath.net/idea/red) 016 603 – Novým generálnym sekretárom nemeckej Kresťanskodemokratickej únie CDU sa stal praktizujúci evanjelik z Hessenu. Poslanec spolkového parlamentu Peter Tauber (39 – foto) nastupuje po Hermannovi Gröhem. Tauber na svojej internetovej stránke napísal:

„Môj hodnotový základ vyplýva z toho, že som veriaci kresťan, historik a dôstojník v zálohe. Kresťanský obraz človeka, vedomie dôležitej úlohy, ktorú ako strana vnímame pre našu krajinu a ochota slúžiť – to je pre mňa dôležité.“

Už ako predseda „Mladej únie Hessenska“ (2003-2009) sa Tauber opakovane zasadzoval za reformu potratového paragrafu 218. Beztrestné ukončenie tehotenstva má byť podľa neho povolené iba po znásilnení alebo trvalom ohrození zdravia ženy.

Túto tému chcem vytiahnuť z oblasti tabu!“ hovorí Tauber. –zg-

 

Rakúska delegácia prináša betlehemské svetlo do Bruselu

 

 

Linz-Brusel, 17.12.2013 (KAP) 016 602 – Delegácia z Horného Rakúska pod vedením lineckého diecézneho biskupa Ludwiga Schwarza a krajinského hajtmana Josefa Pühringera odovzdala v pondelok betlehemské svetlo zástupcom komisie EÚ v Bruseli. Biskup Schwarz po odovzdaní svetla slávil s Hornorakúšanmi žijúcimi v Bruseli adventnú pobožnosť.

„Nech svetlo z Betlehema je aj tu v Bruseli všetkým svetlom a nech rozdáva svoje teplo,“ povedal biskup Schwarz.

Krajinský hajtman Pühringer vyzdvihol v príhovore Európsku úniu ako „hodnotové spoločenstvo, ktoré musí zvládať veľké výzvy“. „Jeho prvým a najhlbším zmyslom“ je udržanie pokoja v Európe. Europa. Svetlo pokoja má byť v tejto súvislosti zreteľným posolstvom, „a to je s Horným Rakúskom silne spojené, pretože odtiaľ sa každý rok iniciuje.“

Hudobne stvárnil podujatie zbor „Voices“ pod vedením lineckého dómskeho kapelníka Josefa Habringera. V Bruseli žije 200 Hornorakúšanov, ktorí na počiatku slávenia spolu s biskupom Schwarzom a hajtmanom Pühringerom si zaspievali vianočnú pieseň. –zg-

 

Arcidiecéza New York úspešne proti „Obamacare“

 

Washington, 17.12.2013 (KAP) 016 601 – Katolícka cirkev v USA dosiahla čiastkový úspech proti „Obamacare“ („Obamovej starostlivosti“ – ako Američania označujú jeho reformu zdravotnej starostlivosti) – teda proti povinnému zdravotnému poisteniu, ktoré zahrňuje aj hradenie antikoncepcie. Súd v Brooklyne oslobodil Arcidiecézu New York od povinnosti uzavrieť takéto poistenie zamestnancami dvoch stredných škôl a dvoch opatrovateľských služieb, ako napísali noviny „New York Times“ v pondelok. Sudca Brian Cogan z Federálneho okresného súdu, vyhlásil, že zranenie náboženského presvedčenia nastáva už vtedy, keby tieto zariadenia museli zmocniť tretiu stranu, aby ponúkala antikoncepciu.

Náboženské spoločenstvá v užšom zmysle sú už teraz vyňaté z povinnosti poistenia v rámci  zákona „Affordable Care Act“. Sporné však je, či ochrana náboženskej slobody všeobecne zahrňuje aj zariadenia spravované cirkvami  ako aj súkromných podnikateľov. Katolícka biskupská konferencia USA sa energicky zasadzuje za rozsiahlu úpravu výnimky.

Podľa správy rozsudok z pondelka nie je prvým výnosom v sérii žalôb proti spomínanému zákonu. Predtým si už presadila takýto výnos na určitú dobu katolícka organizácia aj v Pennsylvánii. Americké ministerstvo spravodlivosti  môže proti rozhodnutiu podať sťažnosť. Podľa „New York Times“ proti klauzule plánovania rodiny v Obamovej zdravotnej reforme sa doteraz podalo už 88 žalôb pre porušenie náboženskej slobody a 75 podaní sa chystá. –zg-

 

Arcibiskup Tutu: Mandela by bol z rozlúčky s ním zdesený

 

Londýn, 18.12.2013 (KNA) 016 600 – Bývalý arcibiskup Desmond Tutu kritizoval smútočné obrady za Nelsona Mandelu. „Tento bojovník proti Apartheidu by bol zdesený z vylúčenia bielych občanov,“ ako povedal bývalý prímas anglikánov Južnej Afriky podľa BBC v utorok. Chýbala mu aj prítomnosť Holandskej reformovanej cirkvi, kritizoval podstatné vylúčenie jazyka afrikáns aj silnú prítomnosť vládnej strany ANC na rozlúčke a pohrebe. Mandela zomrel 5. decembra vo veku 95 rokov.

Tutu povedal, že by sa vyslalo «obsiahlejšie posolstvo, keby organizátori národnej aj štátnej rozlúčky neboli v oboch prípadoch vysokí úradníci vládnej strany». Na pohreb v rodnej dedine jeho spolupútnika životom ho ani len nepozvali, ako povedal Tutu. «Ak to môžem zmysluplne urobiť, ospravedlňujem sa našim bielym sestrám a bratom afrikánskeho spoločenstva.»

Desmond Tutu (82) bol rovnako ako Mandela vyznamenaný Nobelovou cenou mieru za boj proti Apartheidu. Tutu ju dostal v r. 1984, Mandela v r. 1993 spolu s bielym prezidentom štátu, ktorým bol Frederik Willem de Klerk (77). –zg-

 

+  Zomrel emeritný arcibiskup Barcelony kardinál Gordó

 

Madrid, 17.12.2013 (RV) – 016 599 – Vo veku 87 rokov zomrel 17. decembra kardinál Ricardo María Carles Gordó, emeritný arcibiskup Barcelony a predseda Konferencie biskupov Španielska (KBŠ) v rokoch 1999 až 2005. Kardinál bol ešte pred mesiacom, 22. novembra, hospitalizovaný v nemocnici v dôsledku mŕtvice.

Úprimnú sústrasť rodine zosnulého kardinála, ako aj celému spoločenstvu veriacich, prostredníctvom telegramu zaslaného arcibiskupovi Barcelony kardinálovi Lluísovi Martínezovi Sistachovi prejavil aj pápež František. V telegrame oceňuje vernú službu Cirkvi zosnulého kardinála, jeho evanjelizačné úsilie vykonávané s múdrosťou a veľkorysosťou, mnohé neúnavné pastoračné iniciatívy, ako aj blízkosť kňazom a seminaristom, ktorým ako predseda Rady KBŠ pre semináre a univerzity venoval osobitnú pozornosť.

Počet členov kardinálskeho kolégia úmrtím španielskeho kardinála Gordó klesol pod 200 členov. Zo 199 kardinálov je 90 nevoličov a 109 voličov pápeža. V kolégiu je deväť Španielov, z ktorých piati sú voliči. –mf–

USA: 8760 hodín bdenia pri Najsvätejšej Oltárnej sviatosti

 

Mountainside, 17.12.2013 (kath.net/KNA) 016 598 – Je temno, takmer polnoc. V bočnej uličke pri kostole stojí auto. Cez pestré kostolné okno preniká von slabé svetlo.

«Ani hodinu si nemohol so mnou bdieť», hovorí nápis vyrytý v jednom z okien. Je to veta, ktorú Ježiš povedal krátko pred svojím zajatím Petrovi, ktorý spí, namiesto toho, aby sa s ním modlil. V americkom Mountainside v štáte New Jersey je 300 ľudí, ktorí na túto otázku odpovedajú kladne. Oni chcú s Ježišom bdieť.

Ten stojí v podobe Hostie v zlatej monštrancii na oltáre v malej kaplnke. A stále je tam niekto, kto pri Najsvätejšej sviatosti bdie. 24 hodín denne. Sedem dní v týždni. 365 dní v roku. Kľačia v laviciach potiahnutých vínovočervenou kožou, sedia na jednej z 12 stoličiek v kaplnke, listujú v modlitebných knižkách, držia v ruke ruženec. Oni majú poslanie, ktoré sa nazýva: nepretržitá adorácia alebo ako hovoria – večná adorácia.

Aj Madeleine a Jerry tu bdejú raz za týždeň. Ona má niečo po sedemdesiatke, on má 75. Madeleine chodí na poklonu v pondelok večer o 18. hodine. Jerryho budík zvoní vo štvrtok v noci krátko pred 3. hodinou. Vtedy nastúpi do starého auta a odvezie sa ku kaplnke. Obaja tak robia už 13 rokov, odkedy táto kaplnka v dedine existuje. «Je to tiché miesto, niekedy zaspím,» hovorí Madeleine, ktorá ešte stále chodí do práce, pretože dôchodok by inak nestačil.

V USA verí 80 percent ľudí v Boha alebo prinajmenšom vo vyššiu moc. Viac ako tretina Američanov uvádza, že chodí raz týždenne do kostola. Mnohí chodia aj častejšie a niektorí sa upíšu dokonca aj nepretržitej adorácii. Je to životná úloha, ktorú inde na svete plnia možno rehole, v Amerike sú to laici v 1200 farnostiach.

Raz Rosemary Joan poprosila, aby ju v jeden pondelok na poludnie Madeleine zastúpila, no potom predsa len prišla načas z jedného termínu a tak sedeli v kaplnke obe. Joan šepká: «Ako sa má tvoj muž?» A Rosemary rozpráva o manželovi, ktorý má problémy so srdcom, o inom známom, ktorý bol nedávno v nemocnici a o novej polievke v konzerve, ktorá výborne chutí. «On to vie, on má pre to porozumenie», povie Rosemary a kývne smerom k monštrancii.

Okrem Najsvätejšej sviatosti tu nie je nikto, koho by šepkanie rušilo. Vonku v predsieni kaplnky leží kniha hostí: na jednej strane sa zapisujú tí, čo majú službu, na druhej hostia. Na stránke hostí je každý deň 10 – 15 mien, niektorí prichádzajú uprostred noci, mnohí sú z iných obcí. Tak ako Evelyn. Ona sa dokáže dobre porozprávať s Bohom, ako hovorí: «Je to, ako by stál priamo predo mnou».

Kto chce, môže napísať aj svoje prosby. Pri knihe hostí visí nástenka. «Please, pray for…, prosím, modli sa za…» stojí na malých lístkoch v košíku. Tie si môže každý zobrať a napísať svoje želanie. Jedna matka prosí, aby jej syn konečne začal zdravo jesť a aby pomohla terapia, iný dúfa, že ho prijmú na vysokú školu, a pre ďalšieho je dôležité iba jedno: «No snow next week – nijaký sneh na budúci týždeň».

Farnosť, kaplnka, ktorá chce zriadiť nepretržitú adoráciu, potrebuje povolenie biskupa. Za službu bdenia sú potom zodpovední laici. Musia sa postarať o to, aby sa Najsvätejšia sviatosť nespustila z očí. Irene je preto trocha nervózna: «Niekedy si pomyslím, teraz je koniec, už to nezvládneme,» ako hovorí.

Za rok 8760 hodín je veľa času, často nastane výpadok a Irene, ktorá stráži zoznam dobrovoľníkov, nemá nikoho, kto by ho zaplnil. «Vtedy poviem: ‚Pane, ak chceš, aby to pokračovalo ďalej, tak niečo urob.’» A skutočne, ako rozpráva, doteraz telefón ešte vždy o niekoľko dní zazvonil a niekto povedal: «Ja môžem prevziať jednu hodinu.» -zg-

 

Svätý Otec: Nezvyčajná vianočná akcia pre núdznych

 

Vatikán, 15.12.2013 (KAP) 016 597 – V mene pápeža Františka dostanú núdzni v Ríme v týchto dňoch 2000 ofrankovaných poštových obálok s vianočnými pozdravmi, telefónnymi kartami a lístkami do metra. To im má umožniť poslať príbuzným vianočné pozdravy a navštíviť ich na Vianoce, ako vysvetlilo Rádio Vatikán zmysel tejto akcie. Adresátmi sú ľudia, o ktorých sa už stará pápežský almužník, arcibiskup  Konrád Krajewski, alebo ktorí navštevujú vatikánske vývarovne jedál. Na vianočných pozdravoch je podpis pápeža Františka. Pre túto iniciatívu darovali rímske dopravné podniky 4000 celodenných lístkov na metro. Vatikánska pošta poskytla ofrankovanie a tlač obálok.

 

Deti gratulovali Františkovi k narodeninám

Tri dni pred svojimi narodeninami dostal pápež František prvé blahoželania od detí chudobných rodín. V sobotu vo vatikánskej audienčnej sieni na audiencii pre rodiny, o ktoré sa stará vatikánske centrum pomoci Santa Marta, sformovalo 19 detí – každé s jedným písmenom na tričku – slová „Auguri Papa Francesco“ (Blahoželáme pápež František). K tomu mu zaspievali aj pesničku. Hostia odovzdali pápežovi okrem toho portrét, ktorý sami namaľovali a narodeninový koláč.

„Aké to bolo pekné,“ tešil sa z toho František. “Ďakujem vám za lásku, ktorú v sebe máte, za radosť týchto detí, za darčeky a za koláč,“ povedal im. Vraj ich bude neskôr informovať, či mu chutil, zažartoval pápež.

Pápež František oslávil v utorok 77. narodeniny. –zg-

 

Pápež poskytol ďalší rozhovor pre denník La Stampa

 

Vatikán, 15.12.2013 (RV) 016 596 – Utrpenie detí a dráma hladu vo svete, vzťahy medzi Katolíckou cirkvou a ďalšími kresťanskými náboženstvami, otázky manželstva a rodiny, ktoré budú v centre pozornosti nasledujúcej synody. Aj na tieto témy hovoril v rozhovore pre taliansky denník La Stampa pápež František. Výsledok 1,5 hod. stretnutia vatikanistu Andreu Tornielliho so Svätým Otcom priniesol denník čitateľom v nedeľu 15. decembra.

Pápež v  ňom za svoj kompas v živote považuje Sociálnu náuku Cirkvi a necíti sa byť dotknutý označením za marxistu, ktorým niektorí ultra-konzervatívni Američania komentovali niektoré časti pápežovej apoštolskej exhortácie Evangelii gaudium.

„Marxistická ideológia je pomýlená. Ale v živote som poznal mnohých marxistov, ktorí boli dobrými ľuďmi, a preto sa necítim urazený,“ uvádza v rozhovore Svätý Otec.

Taliansky novinár Tornielli sa v rozhovore sústreďuje na pápežove snahy v prospech ekumenizmu a jednoty. Reaguje tiež na jeho ohlásenie „konverzie pápežstva“ a kladie mu otázku, či stretnutia s pravoslávnymi patriarchami viedli k navrhnutiu konkrétnej cesty. Pápež František odpovedá:

„Ján Pavol II. hovoril ešte explicitnejším spôsobom o takej forme výkonu primátu, ktorá sa otvorí novej situácii. Nie však len z hľadiska ekumenických vzťahov, ale tiež vzťahov v kúrii a s miestnymi cirkvami. Počas týchto prvých mesiacov som prijal návštevy mnohých pravoslávnych bratov ako Bartolomeja, Hilariona, teológa Zizioulasa, koptského patriarchu Tawadrosa. Tento posledný je ozaj mystikom, vstúpil do kaplnky, vyzul si topánky a šiel sa pomodliť. Cítili som sa ako ich brat. Majú apoštolskú postupnosť, prijal som ich ako bratov biskupov. Je smutné, že ešte stále spolu nemôžeme sláviť Eucharistiu, je tu však priateľstvo. Domnievam sa teda, že cesta je nasledovná: priateľstvo, spoločná práca a modlitby za jednotu. Žehnáme jeden druhému, brat požehná druhého brata, jeden brat sa volá Peter a ďalší Ondrej, Marek, Tomáš...

Ekumenizmus tak Svätý Otec označuje za svoju prioritu, hovorí však aj o tzv. ekumenizme krvi:

„Dnes existuje ekumenizmus krvi. V niektorých krajinách zabíjajú kresťanov, pretože nosia kríž, alebo majú Bibliu, no keď ich idú zabiť, nepýtajú sa ich, či sú anglikáni, luteráni, katolíci, či pravoslávni. Ich krv sa mieša. Pre tých, ktorí vraždia, sme kresťania. Zjednotení krvou napriek tomu, že medzi sebou ešte stále nie sme schopní podniknúť kroky potrebné k jednote, a možno ten čas ešte nenastal. Jednota je milosť, o ktorú by sme mali prosiť.

Poznal som v Hamburgu jedného farára, ktorý sledoval kauzu blahorečenia istého katolíckeho kňaza, ktorého popravili nacisti za to, že vyučoval deti katechizmus. Po ňom bol v zozname odsúdených tiež luteránsky pastor zavraždený z rovnakého dôvodu. Ich krv sa zmiešala. Tento farár mi hovoril o tom, ako sa vybral za biskupom a povedal mu: «Budem naďalej sledovať túto kauzu, ale oboch z nich, nielen katolíckeho kňaza.» Toto je ekumenizmus krvi. Existuje aj dnes, stačí si prečítať noviny. Tí, ktorí zabíjajú kresťanov, si od teba nepýtajú občiansky preukaz, aby vedeli, v akej cirkvi si bol pokrstený. Túto skutočnosť musíme vziať na vedomie.“

 

Ďalšími témami rozhovoru bola aj práca Rady ôsmich kardinálov, ktorí majú Svätému Otcovi pomôcť pri príprave reformy kúrie. Po decembrovom stretnutí ich bude čakať ďalšie vo februári. Pápež ich činnosť a ďalšie postupy opísal nasledovne:

„Je to zdĺhavá práca. Kto chcel predložiť návrhy či poslať nápady, tak urobil. Kardinál Bertello zhromaždil názory zo všetkých vatikánskych dikastérií. Dostali sme odporúčania od biskupov z celého sveta. Počas posledného zasadnutia mi ôsmi kardináli povedali, že sme sa dostali do bodu, keď treba predložiť konkrétne návrhy a prvé z nich mi odovzdajú počas ďalšieho stretnutia vo februári. Na týchto stretnutiach sa zúčastňujem vždy, s výnimkou stredajšieho dopoludnia kvôli audiencii. Nerozprávam však, iba počúvam, a to mi pomáha. Jeden starší kardinál mi pred niekoľkými mesiacmi povedal: «Reformu kúrie ste už začali každodennou svätou omšou v Dome sv. Marty.» Toto ma viedlo k myšlienke, že reforma sa vždy začína duchovnými a pastoračnými iniciatívami, skôr než štrukturálnymi zmenami.“

„Vzťah Cirkvi a politickej moci by mal tvoriť jednotu v otázke spoločného dobra,“ pápež František týmito slovami odpovedá na Tornielliho otázku, aký by mal byť správny vzťah medzi Cirkvou a politikou.

„Vzťah musí byť paralelný a zároveň sa zbiehajúci. Paralelný, pretože každý má svoju cestu a rozdielne úlohy. Zbiehať by sa však mal, iba čo sa týka pomoci ľuďom. Keď sa vzťahy zbiehajú v určitom bode, no bez ľudu, alebo sa o ľud vôbec nestarajú, začína sa také puto s politickou mocou, ktoré je pre Cirkev poškodzujúce. Ide o agendy, kompromisy… Je potrebné postupovať paralelne, no každý s vlastnou metódou, s vlastnými úlohami, svojím povolaním. Zhodovať sa však musia v otázke spoločného dobra. Politika je ušľachtilá, je to jedna z najvyšších foriem dobročinnej lásky, ako to hovoril Pavol VI. Špiníme ju, keď ju využívame pre vlastné záujmy. Aj vzťah Cirkvi a politickej moci môže byť skazený, a to keď sa nesústreďuje len na spoločné dobro,“ hovorí pápež František.

 

Vatikanista z denníka La Stampa nevynechal ani otázky, ktoré médiami rezonujú už niekoľko mesiacov, vrátane svätenia žien. Svätý Otec takúto možnosť opäť neguje: „Je to výmysel, ktorý sa objavil neviem odkiaľ. Ženy v Cirkvi musia byť docenené a nie «klerikalizované». Kto v ženách vidí akoby kardinálov, trpí tak trochu «klerikalizmom».“

 

Keďže v januári uplynie 50 rokov od historickej cesty Pavla VI. do Svätej zeme, pozornosť Tornielliho sa upriamuje aj na možnú cestu pápeža Františka do Svätej zeme. Svätý Otec reaguje nasledovnými slovami:

„Vianoce nás vedú k rozjímaniu nad Betlehemom a Betlehem je presne stanoveným miestom vo Svätej zemi, kde žil Ježiš. Počas Štedrého dňa myslím predovšetkým na kresťanov, ktorí tam žijú, na tých, ktorí majú ťažkosti, na mnohých tých, ktorí museli zanechať túto zem kvôli rozličným problémom. Ale Betlehem ostáva aj naďalej Betlehemom. Boh prišiel na presne stanovené miesto, do konkrétnej zeme a tam sa zjavila Božia neha, Božia milosť. Nemôžem uvažovať nad Vianocami bez toho, aby som neuvažoval nad Svätou zemou.

Pavol VI. nabral pred päťdesiatimi rokmi odvahu a vybral sa tam, a takto sa vlastne začala éra pápežských ciest. Aj ja by som tam chcel ísť, aby som sa stretol s mojím bratom Bartolomejom, patriarchom Konštantínopolu a takto si spolu s ním pripomenul toto 50. výročie obnovením onoho objatia pápeža Montiniho s Athenagorasom v Jeruzaleme v roku 1964. Pripravujeme sa na to.“ (Zdroj: La Stampa) –mf–

Foto: Pápež František počas stretnutia s patriarchom Bartolomejom vo Vatikáne.

 

Pápež: Vylúčenie z Eucharistie nechápať ako trest

 

Vatikán/Rím, 15.12.2013 (kath.net/KNA) 016 595 – Vylúčenie znovu zosobášených rozvedených z Eucharistie sa nemá podľa slov pápeža Františka chápať ako trest. «Je dobré stále to mať na očiach», povedal v interview pre taliansky denník «La Stampa» z nedele.

Súčasne vysvetlil, že otázka svätého prijímania pre rozvedených, ktorí žijú v novom manželstve ešte vo svojej exhortácii «Evangelii gaudium» neoslovil, aj keď sa niektoré pasáže takto chápali. Problém sa však bude riešiť na budúcom konzistóriu vo februári a na oboch synodách biskupov 2014 a 2015.

Predtým v rozhovore pápež potvrdil aj výpoveď exhortácie, že sviatosti krstu a Eucharistie treba chápať ako prostriedky spásy človeka a nie ako prémia. «Niektorí proti okamžite mysleli na sviatosti pre znovu zosobášených rozvedených, ale ja som sa nezaoberal určitými prípadmi. Išlo mi oveľa via o princíp.»

«Musíme sa pokúsiť vieru ľudí napomáhať namiesto toho, aby sme ju kontrolovali,» povedal František. «To si vyžaduje odvahu ako aj rozhľad. Tak v minulých rokoch som napríklad kritizoval správanie kňazov, ktorí odmietali krstiť deti maloletých matiek-zg-

 

Taizé: 20-tisíc mladých sa stretne v Štrasburgu

Taizé, 15.12.2013 (RV) 016 594 – Za menej ako dva týždne 20-tisíc mladých ľudí z celej Európy a ďalších kontinentov príde do Štrasburgu, mesta v srdci Európy a sídla Európskeho parlamentu, ktoré bude od 28. decembra do 1. januára 2014 hostiť stretnutie Taizé. Viac ako 2500 účastníkov tejto 36. etapy „Púte nádeje na zemi“ pochádza z Ukrajiny. Dobrovoľníkov, ktorí pricestujú niekoľko dní pred začiatkom stretnutia, je 1500. Ako sa uvádza v správe komunity Taizé, všetci mladí budú ubytovaní v rodinách, čo sa nestalo už niekoľko rokov. Je to jasný signál veľkej štedrosti, s akou budú mladí ľudia prijatí v regióne Alsaska a Ortenau. Očakáva sa, že pápež František pošle účastníkom európskeho stretnutia Taizé posolstvo.

Už tradične posielajú na toto ekumenické stretnutie na prelome rokov pozdravné posolstvá aj predstavitelia všetkých kresťanských cirkví v Európe.

„Prajem vám, aby toto stretnutie urobilo z vás tvorcov zmierenia, mosty jednoty medzi národmi,“ píše Mons. Jean-Pierre Grallet, arcibiskup Štrasburgu.

Prezident Únie protestantských cirkví Jean-Francois Collange dodáva: „Naša doba potrebuje mladých ľudí, ktorí sú nositeľmi budúcnosti a nádeje.“ -jk-

Predpovede na rok 2013: Jasnovidci zasa úplne zlyhali

 

Roßdorf, 16.12.2013 (kath.net/idea) 016 593 – Astrológovia, jasnovidci a veštci svojimi „proroctvami“ na rok 2013 zasa zlyhali „na celej čiare“. K tomuto výsledku dospela „Spoločnosť pre vedecké skúmanie paravied“ v nemeckom Roßdorfe pri Darmstadte v hodnotení uverejnenom 12. decembra. Predpovede 50 „prorokov“ vyhodnotil matematik Michael Kunkel z Mainzu.

Nekonali sa výpadky prúdu bleskami gama a slnečnými erupciami, ani druhá atómová katastrofa v Japonsku či výbuch sopky v USA – ako to predpovedala jasnovidka Rosalinde Hallerová z Viedne. Podľa Kunkela sú katastrofy každého druhu obľúbenou témou všetkých „prorokov“ – ako zemetrasenia, záplavy, výbuch sopiek, teroristické útoky a nukleárne katastrofy. Avšak chýbajú údaje kedy a kde majú nastať. Tým sú ich predpovede bezcenné.

Kunkel: „A keď naozaj uviedli presnejšie dátumy, tak sa ukázali ako falošné.“ Tak zlyhala aj kanadská jasnovidka Nikki Pezarová s predpoveďou, že v r. 2013 budú teroristické útoky v New Yorku, Washingtone, Londýne a  Frankfurte nad Mohanom. Ani rastlina, ktorá vraj dokáže zhltnúť celého človeka, sa napriek ohláseniu Pezarovou – ani náhodou nebola objavená.

A dve významné udalosti roka na zozname týchto prorokov budúcnosti rozhodne neboli: odstúpenie pápeža Benedikta XVI. dňa 28. februára, ani pád meteoritu pri ruskom Čeľjabinsku.

Stroskotal aj viedenský astrológ Manfred Zimmel so svojou prognózou o akciových trhoch. Ten na polovicu roka 2013 predpovedal krach burzy s následnou krízou ako v roku 1930.

 

Blamáž aj pri parlamentných voľbách

Veštecké remeslo sa úplne blamovalo aj s predpoveďami o nemeckých parlamentných voľbách. Žurnál internetovej astrológie „Loop“ predpovedal, že FDP bude zasa v parlamente – liberáli však stroskotali s 4,8 percentami.  Astrologička Christiane Durerová zo švajčiarskeho Kreuzlingenu prorokovala zeleným šance až 15 percent – nakoniec mali iba 8,4 percent. Astrologička Karin Mayerová síce mnohé dosť dobre predvídala, ale krátko pred voľbami to vzhľadom na prieskumy verejnej mienky nebolo ani také ťažké.

Podľa spoločnosti znie výsledok tohto vyhodnotenia predpovedí na rok 2013: „Astrológovia, jasnovidci a veštci v žiadnom prípade predpovedať budúcnosť nedokážu!“  -zg-

 

Vatikán: Bez slobody náboženstva nijaké ľudské práva

 

Washington, 15.12.2013 (kath.net/KNA) 016 592 – Vatikánsky sekretár pre zahraničné vzťahy, arcibiskup Dominique Mamberti, označil v príhovore v USA náboženskú slobodu ako najdôležitejšie ľudské právo. Je to «test lakmusovým papierikom» pre všetky ľudské práva, ako povedal pri návšteve na  Georgetown University vo Washingtone a pripomenul tak slová pápeža Jána Pavla II. (1978-2005).

„Skúsenosť ukazuje, že rozkvet ľudských spoločností bol vždy spojený s náboženskou toleranciou,“ zdôraznil Mamberti v príhovore, ktorý Vatikán uverejnil v sobotu. „Práve kresťania však trpia na celom svete rastúcou diskrimináciou až po násilie.“

Arcibiskup bránil kresťanstvo aj proti obvineniu, že samo vedie k utláčaniu a násiliu: „Kristova náuka je neoddeliteľne spojená so slobodou. Idea ľudských práv korení práve v kresťanstve. Viera a rozum sú v nutnej súvislosti, pretože náboženstvo je pre človeka potrebnou korekciou, no nesmie sa stať ideológiou.“ –zg-

 

Benedikt sa vidí v službe Cirkvi a pápežovi Františkovi
Rím, 15.12.2013 (kath.net) 016 591 –  Benedikt XVI. sa vidí sám stále ešte v službe Cirkvi a pápežovi Františkovi. Povedal to nemecký teológ a psychiater Manfred Lütz, ktorý má stále  dobré kontakty s emeritným pápežom, v interview pre CNA.

Počas krátkej návštevy vo vatikánskom kláštore (foto) Benedikt Lützovi povedal, že on Petrovu službu neopustil, ale žije ju teraz iným  spôsobom.

„Modlí sa a to, ako povedal, je dôležitý aspekt Petrovej služby. Pre mňa to bola veľmi emocionálna vízia, že pápež František je tu ako pápež a za ním je iný pápež. … Benedikt, ktorý sa ako Mojžiš modlí za pápeža Františka a za Cirkev. Hoci je Benedikt fyzicky starý, duchovne je v dobrom stave. Má lepšiu schopnosť pamätať si veci, ako ja,“ povedal Lütz.

Benedikt mu tiež povedal, že má dojem, že „teologicky je veľmi v línii s pápežom Františkom“. –zg-

 

Jeruzalemský starosta: Snehová búrka ako ‚cunami‘

 

Jeruzalem, 15.12.2013 (kath.net/pl) 016 590 – Starosta Jeruzalema Nir Barkat porovnal snehovú búrku nad Jeruzalemom s „cunami“. Napísal to izraelský denník „Haaretz“. Povedal, že Jeruzalem na to nebol pripravený. Izraelský premiér Benjamin Netanjahu označil túto udalosť ako „búrku storočia“. Zdá sa, že tvrdý klimatický dopad na mesto a celú krajinu Izrael teraz oslabuje, no návrat k normálnemu stavu však ešte nie je možný. Komentátorka v „Haaretzi“ hovorila o tom, že „to nebol ešte úplný ´snehmagedon´ [podľa „harmagedonu“, miesta poslednej bitky konca časov].

Na Hermone, hornatej oblasti juhovýchodného Izraelu, leží už 60 cm snehu a lyžiarske vleky sú v plnej činnosti. Podľa „Times of Israel“ možno nájsť aj Jeruzaleme miesta so 40-60 cm snehu. Mnohé prostriedky verejnej dopravy sú vyradené z činnosti aj doprava autami úplne zlyhala už aj preto, že v Izraeli nepoznajú zimné pneumatiky a počet snežných pluhov je nedostatočný.

K tomu sa pridávajú aj výpadky prúdu. Ešte v sobotu popoludní bolo v Izraeli 35 000 ľudí bez prúdu, z toho len v Jeruzaleme 13 000, čo sa prejavilo aj na situácii v kúrení. Mesto muselo sčasti pripraviť núdzové vyhrievané ubytovacie možnosti.

Bolo aj viacero mŕtvych, ako píšu noviny „Haaretz“. Jeden muž sa zabil pri páde zo strechy, keď ju chcel po búrke opraviť. V Lode vyvolal elektrický ohrievač požiar a zomrelo jednoročné dieťa. Vo štvrtok v južnom Izraeli auto s 9 deťmi strhli a odniesli záplavové vody. Deti aj vodiča sa našťastie podarilo zachrániť s ľahkými zraneniami. –zg-

 

Rakúsko: Nová vláda za zákaz eutanázie

 

Viedeň, 15.12.2013 (KAP) 016 589 – Nová rakúska spolková vláda sa vyslovila za zákaz eutanázie a plánuje parlamentný proces, ktorého výsledkom by malo byť ústavné zakotvenie zákazu eutanázie v Rakúsku. To je z cirkevného hľadiska jeden z kľúčových bodov programu vlády socialistov a ľudovcov SPÖ-ÖVP na budúce roky.

Ďalšími bodmi sú novinky v napomáhaní rodiny a oblasti starostlivosti o starých a chorých, ako aj plány aktualizácie zákona o islame. Vláda má opäť za cieľ aj poskytnúť 0,7 percenta rozpočtu na rozvojovú pomoc bez uvedenia termínu. Ďalšie podrobnosti nie sú v programe ani k cieľu zavedenia daňového odpisu pre príspevky na starostlivosť o pamiatkovo chránené verejné budovy.

 

Ústavné právo na dôstojnú smrť

Vzhľadom na ústavné právo na dôstojnú smrť koaličná dohoda konštatuje, že „treba umožniť ľuďom sprevádzanie pri umieraní, hospicovú a paliatívnu starostlivosť až po vysokú mieru kvality života“ a aj v budúcnosti sa musia zabezpečiť rámcové právne podmienky na dôstojné umieranie.“  Súčasne sa má ustanoviť trvalo udržateľný zákaz usmrtenia na požiadanie“.

Parlamentná pracovná skupina (komisia Enquete) a bioetická komisia majú podľa želania vlády objasniť, či zákaz usmrcovania na požiadanie a právo dôstojne zomierať možno zakotviť aj v ústave. Jednoduché zákony majú umožniť, „aby sa zabezpečil rovnaký prístup k paliatívnej medicíne, ako aj k daným možnostiam sprevádzania pri umieraní“. Už v roku 2014 sa k tomu má predložiť návrh odborného posudku. …

 

Zmeny aj v detských prídavkoch 

V rodinnej politike vláda ohlásila zmeny v detských prídavkoch, aby sa  „umožnila väčšia transparentnosť a flexibilita“. Tu sa má v budúcnosti namiesto paušálnych detských prídavkov zriadiť konto detských prídavkov s pevnou sumou. Trvanie poskytovania a výšku prídavkov si možno slobodne zvoliť. Skupina expertov sa okrem toho poradí o hornej hranici možných dodatočných príjmov a o zavedení hornej hranice čiastočného úväzku.

„Strednodobo“ sa majú zvýšiť aj príspevky rodinám a má prebehnúť  reforma rodinnej politiky. SPÖ a ÖVP sa dohodli na zvýšení pomoci rodinám. Od júla 2014 má plynúť na zvýšenie tejto pomoci ročne 200 miliónov eur.

 

Poskytovanie príspevkov z fondu na opateru sa predĺži

V oblasti vzdelania predpokladá vláda pre deti dva bezplatné roky v materskej škôlke či v jasliach. A ďalšie financie sa vložia aj do ďalšieho budovania starostlivosti o deti.

Nová vláda chce poskytnúť 700 miliónov eur na predĺženie poskytovania príspevkov z fondu opatery do roku 2018. Na opateru a aj na 24-hodinovú opateru bude plynúť aj ďalších 310 miliónov eur.

 

Medzináboženský dialóg

Integráciu označuje vláda v dohode ako „veľkú výzvu Rakúska na udržanie sociálneho mieru a hospodárskeho úspechu“. V tejto súvislosti hovorí aj o pokračovaní a inštitucionalizácii medzináboženského dialógu so zákonom uznanými cirkvami a náboženskými spoločenstvami. Konkrétne ide o aktualizáciu zákona o islame z r. 1912. Imamovia a islamskí teológovia majú byť dlhodobo vzdelávaní v Rakúsku.

V zahraničnej politike SPÖ a ÖVP ohlasujú ďalšie aktívne úsilie o dialóg kultúr a náboženstiev. –zg-

 

Nemecko: Viac vystúpení z cirkvi u evanjelikov

 

Wetzlar, 15.12.2013 (kath.net/idea) 016 588 – Evanjelické krajinské cirkvi v Nemecku v minulom roku zaznamenali viac vystúpení z cirkvi ako rímskokatolícka cirkev. V r. 2012 sa obrátilo svojej cirkvi chrbtom až 138 800 protestantov – o 1,9 percent menej ako rok predtým (141 500). Je to výsledok prieskumu evanjelickej spravodajskej agentúry „idea“ (Wetzlar). Výsledky celkovej štatistiky Nemecka ešte nie sú k dispozícii.

Katolícka cirkev registrovala v minulom roku 118 335 vystúpení, čo je o 6,4 percenta menej ako v r. 2011. V r. 2012 teda vystúpilo z oboch cirkví  v Nemecku viac ako 257 000 veriacich.

K znižovaniu počtu veriacich v cirkvách však prispieva aj populačný vývoj: Zomiera viac ľudí, ako sa pokrstí. Koncom decembra 2012 bolo v Nemecku 24,3 milióna katolíkov ( v r. 2007 – 25,5 milióna) a 23,4 milióna protestantov (v r. 2007 – 24,8 milióna). …

Podľa štatistiky Biskupskej konferencie Nemecka zaznamenala katolícka cirkev v minulom roku 10 276 nových vstupov a opätovných prijatí do cirkvi. To bolo o jedno percento menej ako v r. 2011. –zg-

 

Kardinál Maradiaga: Komisia „K8“ – stály orgán pápeža

 

 

Vatikán, 14.12.2013 (KAP) 016 587 – Komisia ôsmych kardinálov, nazývaná „K8“, má očividne zostať stálym poradným orgánom pápeža. Povedal to arcibiskup z honduraskej Tegucigalpy, kardinál Oscar Rodriguez Maradiaga, v rozhovore pre vatikánsku televíziu CTV.

Komisia „tu nie je na to, aby nanovo prepísala Pastor Bonus“. Tento dokument Jána Pavla II. predstavuje súčasný štatút vatikánskych dikastérií. „Budeme naďalej istým druhom zhromaždenia rady na témy, ktoré nám pápež predostrie,“ povedal kardinál Maradiaga.

Členmi grémia, ktoré pápež povolal už v apríli a už dvakrát zasadalo vo Vatikáne, sú ôsmi kardináli zo všetkých svetadielov. Kardinál Maradiaga je koordinátorom komisie.

Podľa Maradiagu ukazuje aj reforma Synody biskupov smerom ku stálemu poradnému grémiu: „Keď sa synoda skončí, tak to neznamená, že porada o téme sa tiež skončila. Pápež predpokladá, že členovia synody sa budú môcť o navrhovanej ceste konzultovať ešte tri nasledujúce roky.“

Kardinál Maradiaga tiež potvrdil, že vatikánsky Štátny sekretariát sa má premenovať na „Pápežský sekretariát“. „Ide o to, aby sa nevzbudzoval dojem, že ide o vládu s premiérom“.

Na záver Maradiaga vyjadril radosť z toho, že pápež František zriadil vlastnú komisiu na ochranu detí. Tá zodpovedá „skutočnej potrebe“ a súčasne „leží v jednej línii s veľkým nasadením pápeža Benedikta XVI.“ proti zneužívaniu v Cirkvi. Ako možné miesto komisie si honduraský arcibiskup dokáže predstaviť jej prepojenie s Kongregáciou pre náuku viery. –zg-

 

Kardinál Koch na návšteve Petrohradu a Moskvy

 

Vatikán, 14.12.2013 (RV) 016 586 – Predseda Pápežskej rady na podporu jednoty kresťanov kardinál Kurt Koch vycestoval na niekoľkodňovú návštevu Ruska. Počas nej by sa mal v Petrohrade a Moskve stretnúť s viacerými predstaviteľmi Pravoslávnej a Katolíckej cirkvi. Prijme ho tiež patriarcha Moskvy a celého Ruska Cyril a predseda Oddelenia pre vonkajšie cirkevné vzťahy Moskovského patriarchátu metropolita Hilarion, ktorý sa pred mesiacom stretol vo Vatikáne s pápežom Františkom.

V Petrohrade kardinál Koch navštívi Teologickú akadémiu pri príležitosti konferencie o dosiahnutom pokroku v katolícko-pravoslávnom dialógu a tiež kláštor Lavru sv. Alexandra Nevského, ktorý tento rok oslavuje svoje 300. výročie. Na pozvanie arcibiskupa Paola Pezziho, ordinára katolíckej arcidiecézy Matky Božej v Moskve, bude predsedať sláveniu v Bazilike sv. Kataríny Alexandrijskej v Petrohrade pri príležitosti jej výročia.

Predseda dikastéria sa počas cesty, ktorá potrvá do 19. decembra, stretne aj s katolíckym duchovenstvom, a to v rámci pastoračných stretnutí venovaných Druhému vatikánskemu koncilu a ekumenickému dialógu. –mf–

 

Bavorské kostoly postriekali nápisom „Alah je veľký. Svätá vojna“

 

Mníchov, 14.12.2013 (kath.net) 016 585 – Istý muž pred niekoľkými dňami postriekal bránu mníchovského Kostola sv. Michala arabským písmom. Aj Kostol sv. Benedikta vo štvrti Mníchov-Westend mal na stenách arabské písmo bielym lakom s vysokým leskom – text preložili ako „Alah je veľký, svätá vojna“. Informovali o tom večerník „Münchner Abendzeitung“. Podľa hovorcu polície Damiana Kaniu išlo zrejem o toho istého páchateľa.

Páchateľ postriekal Kostol sv. Michala uprostred ruchu vianočných trhov a spozorovali ho pritom dvaja okoloidúci. Tí privolali políciu, ktorá vlastne strážila ľudí pred vreckovými zlodejmi. Policajti si zapísali osobné údaje páchateľa. Išlo o 30-ročného žiadateľa o azyl z Jordánska. Okrem toho porušil povinnosť pobytu, pretože azylový dom je až v Unterallgäu. Po vypočutí posadila polícia páchateľa do vlaku naspäť do Allgäu.

„Münchner Abendzeitung“ na záver uvádza, že sa vyšetruje, či je súvislosť medzi touto sprejovou akciou a tromi podobnými prípadmi v Augsburgu. –zg-

 

Pápež privítal delegáciu s vianočným stromčekom

 

Vatikán, 13.12.2013 (kath.net/KAP) 016 584 – Pápež František privítal 14. decembra skupinu pútnikov z Bavorska, nemeckého biskupa a českých biskupov, ktorí s ním slávili rannú svätú omšu v Dome sv. Marty. Deň 13. decembra je výročím kňazskej vysviacky argentínskeho pápeža. Pred 44 rokmi – 13. decembra 1969 – Jorge Maria Bergoglia za kňaza vysvätil arcibiskup Ramon José Castellano v Buenos Aires.

Členovia delegácie z Bavorska – 250 pútnikov v sprievode regensburského biskupa Rudolfa Voderholzera – sprevádzalo pred týždňom vianočný stromček na Námestie sv. Petra v Ríme. Stromček v sobotu popoludní vysvietili. Na audiencii sa zúčastnili aj kardinál Dominik Duka z Prahy a biskup František Radkovský, pretože vianočný stromček prišiel z nemecko-českého pohraničia – z českých lesov.

„Som vám blízko v modlitbe a sprevádzam cestu vašich spoločenstiev a celého nemeckého ľudu,“ povedal pápež pútnikom z bavorského pohraničného mesta Waldmünchen, ktoré je oficiálnym darcom stromčeka. Tento dar je znamením „duchovnej blízkosti a priateľstva“, ktoré spája Nemecko so Svätým stolcom. „Majestátny smrek“ je však súčasne „medzinárodným stromom“, ako to vyjadril pápež František, pretože vyrástol bezprostredne za hranicou s Českom.

Pápež zdôraznil, že teraz môžu stromček obdivovať Rimania a pútnici z celého sveta. Pripomenul ľuďom radostnú zvesť, že Ježiš Kristus rozháňa „temnotu chýb a hriechov, aby ľudstvu priniesol radosť jasného božského svetla“. František zaželal prítomným „zo srdca veselé Vianoce“ a poprosil ich, aby sa za neho modlili.

Na slávnostnom vysvietení stromčeka na Námestí sv. Petra sa zúčastnili biskupi z Bavorska a Česka spoločne. Za bavorskú vládu sa na slávnosti v Chráme sv. Petra sa zúčastnila aj ministerka pre európske záležitosti a regionálne vzťahy Beate Merková. Parlamentný štátny sekretár spolkového ministerstva obrany, Christian Schmidt, zastupoval spolkovú vládu Nemecka. Po roku 1984 Waldmünchen už po druhý raz darovalo vianočný stromček pre Námestie sv. Petra. –zg-

 

Naša príloha

 

Rusko vo svetle fatimských zjavení

 

Rím, 16.12.2013 (ZENIT) 016 583 – Predpovede Fatimskej Panny Márie vzhľadom na zasvätenie Ruska Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie nanovo nachádzajú veľký záujem. Na prehĺbenie tejto témy sa ZENIT porozprával s pátrom Mariom Piattim, kňazom Kongregácie služobníkov Nepoškvrneného  Srdca Panny Márie a riaditeľom talianskeho časopisu „Maria di Fatima“, oficiálneho informačníka tejto kongregácie.

 

V ostatných rokoch sa veľa hovorilo o fatimských posolstvách, predovšetkým o výpovediach týkajúcich sa Ruska. Čo sa vtedy presne stalo a čo povedala Božia Matka?

Páter Mario Piatti: Pri objektívnej a vernej rekonštrukcii slov, ktoré Panna Mária adresovala pri týchto udalostiach trom pastierikom, sa opierame najmä o zápisy Lucie. Ich autenticita je nepopierateľná, keď si uvedomíme, že autorka svoje spomienky zapísala iba veľmi váhavo a až na požiadanie (dávala prednosť životu v skrytosti, celkom v Bohu a zabudnutá svetom). Svoje spomienky zapísala iba z poslušnosti a len preto, aby boli zaznamenané udalosti v plnej pravde. V jej spomienkach sa nachádza jasné spomenutie Ruska v súvislosti so zjavením 13. júla 1917. Panna Mária ponúka prorocký prehľad celého 20. storočia a varuje pred nebezpečenstvom, ktoré ľudstvu hrozí za bezbrehé šírenie sa hriechu:

„Ak vypočujete moje prosby, Rusko sa obráti a zavládne pokoj. Ak nie, rozšíri svoje bludy po svete a vyvolá vojny a prenasledovanie Cirkvi. Dobrí budú týraní […]. Svätý Otec mi zasvätí Rusko, ktoré sa obráti.“ Okrem toho Božia Matka obnovila svoju výzvu v ďalšom zjavení, ktoré mala Lucia 13. júna 1929 v kaplnke noviciek v kláštore dorotíniek v Tuy:

„Prišla doba, v ktorej Boh očakáva, že Svätý Otec spolu so všetkými biskupmi sveta vykoná zasvätenie Ruska môjmu Nepoškvrnenému Srdcu, pretože tým bude zachránené …“ Rusko teda Matka Pána vyslovene spomenula počas zjavení vo Fatime aj v priebehu neskorších mystických skúseností sr. Lucie.

Opätovné prebudenie kresťanstva v tejto veľkej slovanskej krajine naozaj vyvoláva myšlienku, že proroctvo sa v týchto rokoch plní. Súhlasí to, alebo musíme byť obozretní, aby sme takéto myšlienky nevyjadrovali prenáhlene?

Páter Mario Piatti: Prípad Berlínskeho múru sa často dával do súvislosti so slávnostným zasvätením, ktoré vykonal pápež Ján Pavol 25. marca 1984 v Ríme pred sochou Panny Márie, ktorá sa dnes uchováva v Kaplnke zjavení vo Fatime. Vtedy mnohí dúfali v prudkú zmenu frontov, v okamžité a úplné obrátenie celého „východného bloku“. Ale historický vývoj a duchovné cesty národov majú svoje etapy a potrebujú čas dozrievať. Stále sa vracajúce a výslovné spomínanie Ruska (slova, ktoré traja pastierikovia ani len nepoznali, takže ho spomínali bez toho, že by pochopili jeho význam) nás prirodzene zvádza k tomu, aby sme si neskoršie udalosti interpretovali vo svetle fatimských posolstiev a z toho nevynímame ani najnovší vývoj. Na tomto „mínovom poli“ je celkom iste nutná obozretnosť, pretože ľahkovážne triumfovanie muselo už často ustúpiť obozretnejšiemu a konkrétnemu realizmu.  Napriek tomu je v každom prípade povzbudzujúce konštatovať pozitívne znamenia duchovnej obrody práve tam, kde sa pred nedávnom zdalo, že korene perverznej ideológie, ktoré priniesli mnohé zlé plody, sú veľmi hlboké.

Návrat ku kresťanskej viere v postkomunistickom Rusku sprevádzajú povzbudzujúce diplomatické kontakty a jasné pokroky v ekumenizme. Je možné, že vo fatimskom posolstve spoznávame aj ohlasovanie nápravy zlomu medzi východnou a západnou cirkvou?

Pater Mario Piatti: Toto jasné a priame spomenutie Ruska, prevažne pravoslávnej krajiny, v rámci udalostí roku 1917, mi už vždy dávalo podnet na zamyslenie. Fatima celkom iste obsahuje aj mocnú výzvu východnému kresťanstvu, v ktorom úcta k Božej Matke a mariánska spiritualita už vždy zohrávali veľkú úlohu. Na druhej strane vo fatimských zjaveniach zohráva ústrednú úlohu Svätý Otec – on sa zdá byť garantom jednoty všetkých veriacich. Myslím, že Božia Matka nás chcela materinským spôsobom voviesť do srdca pravého ekumenického ducha, ktorý si uchováva antické tradície východnej aj západnej cirkvi, pritom však vidí v charizme rímskeho biskupa nevyhnutné spojivo na zabezpečenie pravej jednoty všetkých veriacich sveta. Aj v tejto oblasti, ktorú dnes zvlášť citlivo vnímame, platia veľké hodnoty, na ktoré Panna Mária poukázala: modlitba, obrátenie sŕdc, obeta a pokánie, neúnavné praktizovanie lásky k blížnemu. Mária nezvoláva nijaké kongresy, ani stretnutia (čím nechcem povedať, že nie sú užitočné). Ona nás namiesto toho vyzýva, aby sme milovali a kráčali konkrétnou, úprimnou a úctivou cestou dialógu a vzájomného porozumenia.

Mária je „Kráľovná pokoja“. Myslíte si, že udalosti v Rusku rozhodujúco prispejú k zabezpečeniu pokoja predovšetkým na Blízkom Východe?

Páter Mario Piatti: Každé úprimné znamenie pokoja je dobrým znamením, ktoré možno prijať iba v dobrej nádeji aj vzhľadom na stáročné problémy v utrpením týranej Svätej zemi.

„Cova da Iria“, názov veľkej kotliny, v ktorej sa Panna Mária v roku 1917 zjavila, znamená – či už je to náhoda, alebo nie – „Kotlina pokoja“. V širokej sieti symbolov spojených s Fatimou, je poukaz na pokoj veľmi intenzívny. Aj anjel, ktorý sa v roku 1916 trikrát zjavil pastierikom, sa predstavil ako „Anjel pokoja“ a deti vyzval, aby si kľakli a spolu s ním uctievali nepreniknuteľné mystérium Boha. Panna Mária hovorila o vojne, ktorá vtedy zúrila – prvej svetovej vojne – a ubezpečila, že modlitba a obeta rýchlejšie prinesú koniec vojny. Práve v týchto dňoch – 7. septembra tohto roku – pápež František nám znova raz dokázal „neškodnú moc“ duchovných zbraní. Jeho výzva k ľuďom dobrej vôle na celom svete prakticky zastavila bombardéry, ktoré už stáli pripravené, aby priniesli ešte viac smrti a ničenia Sýrii. Sotva o mesiac neskôr, 12. a 13. októbra, Svätý Otec na Námestí sv. Petra prijal sochu Panny Márie, ktorá sa uctieva v kaplnke vo Fatime. Nemyslím si, že je to náhoda.

Všetci musíme vložiť viac dôvery v moc modlitby. Božia logika mätie plány ľudí a cesta lásky sa stále znova ukazuje ako víťazná, aj keď nevyhnutne vedie cez kríž. Preto si myslím, že aj Blízky Východ so všetkými svojimi nevyriešenými problémami a stále sa vracajúcimi napätiami, ktoré len veľmi dobre poznáme, môže mať úžitok z pomoci všetkých, z modlitby všetkých.

Slávnosť Nepoškvrneného počatia je úzko spojená s mariánskymi zjaveniami v Lurdoch. Existuje aj nejaké spojenie s Fatimou?

Páter Mario Piatti: Každé pravé zjavenie, ktoré Cirkev preskúmala a uznala, má svoj vlastný duchovný charakter, svoju vlastnú duchovnú krásu. Ja osobne sa radšej vzdávam príliš ľahkovážnych a niekedy trocha vyumelkovaných zrovnávaní medzi mariánskymi zjaveniami. Hoci je nepochybné, že „červená niť milosti“ pretína a spája všetky tieto udalosti, ktoré sa udiali na miestach a v dobách od seba veľmi vzdialených.

Chcem iba poukázať na niekoľko aspektov, hoci som si vedomý, že by som mohol uviesť ešte mnoho iných: jednoduché prostredie, z ktorého vizionári pochádzajú, spoločné výzvy k pevnému duchovnému životu a konkrétnemu praktizovaniu viery, ťažkosti a sčasti otvorené nepriateľstvo, s ktorými sa Bernadete a traja pastierikovia stretávali. To sa mi zdajú najvýraznejšie spoločné rysy.

V Lurdoch ako aj vo Fatime sa poukazuje na moc Učiteľského úradu Cirkvi: Panna Mária sama potvrdzuje dogmu Nepoškvrneného počatia, ktorú pápež Pius IX. vyhlásil iba štyri roky predtým. A vo Fatime je to opakované spomínanie Svätého Otca, ktoré potvrdzuje autoritu Cirkvi. Je možné, že táto téma sa v ďalšom rámci mariánskych zjavení viac prehĺbi.

Božia Matka okrem toho viackrát hovorí o svojom Nepoškvrnenom Srdci: trom deťom ho ukazuje obklopené tŕňmi, žiada zmiernu obetu za hriechy, ktoré ho zraňujú a urážajú, vyzýva, aby sme sa mu zasvätili, ohlasuje jeho konečné víťazstvo práve tým, že hovorí o zle, ktoré skrze zlobu ľudí zasiahne svet. Je to akoby dogma o Nepoškvrnenom počatí, ktorú Cirkev v roku 1854 vyhlásila a ktorá bola v roku 1858 v Lurdoch potvrdená, našla vo Fatime svoje posledné zvýraznenie v tomto obraze „Srdca“, ktorý je bohatý na biblické poukazy a súčasne ho kvôli emóciám, ktoré vyvoláva, dokážu všetci ľahko pochopiť. Nepoškvrnená Panna je Matka, ktorá nás všetkých nežne miluje, ktorej Srdce žije a bije, trpí a odovzdáva sa za nás, jej deti. –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen.

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

 

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *