Život Cirkvi vo svete 05/2017

Obsah

Ukrajina: Biskupi apelujú na zastavenie bojov

Rakúsko: Islamisti regrutujú už aj deti

‚Úrad je taký mocný, že Boha treba ešte viac‘

Sudán: Vláda plánuje zbúrať 25 kostolov

‚Niet Cirkvi bez náuky‘

Nemeckí biskupi: Prijímanie pre rozvedených možné

Liberálny New York chce potrat do ústavy

Spor pápeža s Trumpom

Médiá: Vatikán a kňazi bratstva Pia X. pred dohodou

Španielski vedci produkujú chiméru človeka a svine

„Už sa nezverejňujú príhovory pápeža pri ad limina“

„Pápež František a suverenita Maltézskeho rádu“

Malta: Laici nechcú smernice biskupov o prijímaní

Viedeň: Panika v metre: Migranti kričali ‚Allahu Akbar‘

Trumpov zákaz vstupu do USA – hystéria a fakty

Maďarsko: 10 rokov cirkevného centra pre Rómov

Rakúsko: Zákaz zahaľovania a burky

Expert: Najmenej 50 miliónov násilných moslimov

Český biskup varuje pred stratou identity Európy

Bavorsko: Biskup pochybuje o integrácii migrantov

Do Paríža prišlo 50 000 mladých ochrancov života

Kyril: Októbrová revolúcia 1917 následok straty hodnôt

Kardinál: ‚Amoris laetitia’ nemení náuku, zdôrazňuje svedomie

Šanghaj: Biskup opúšťa Rímu verných katolíkov

Front cirkví proti Trumpovej migračnej politike

Kasper: Jednota Cirkvi v dohľadnom čase realistická

Islamisti plánujú austro-kalifát!

Vláda USA zachraňuje životy

Boeselager opäť veľký kancelár maltézskych rytierov

Trump ochrancom života: Máte moju podporu!

Pápež už nechce byť na minciach eura

Vstup Albánska do EÚ: Arcibiskup optimistický

 

Ukrajina: Biskupi apelujú na zastavenie bojov

Kyjev, 2.2.2017 (KAP) 020 163 – Katolícki biskupi na Ukrajine vyzývajú k zastaveniu bojov medzi pro-ruskými separatistami a vládnymi jednotkami na východe krajiny: „Ukrajina potrebuje pokoj,“ uvádza sa vo vyhlásení Biskupskej konferencie v stredu v Ľvove ako informovala agentúra RISU.
Cirkev vo vyhlásení vyslovuje obetiam vojny svoju sústrasť. Veriacich vyzvala, aby sa za „otčinu“ a za pokoj modlili. Od nedele zahynulo v bojoch podľa údajov Kyjeva najmenej deväť ukrajinských vojakov. Sú to najťažšie boje za mnohé týždne.
Krátko predtým sa v Ľvove zhromaždilo aj vedenie Gréckokatolíckej cirkvi pri príležitosti 25. výročia otvorenia prvej súkromnej katolíckej školy na Ukrajine – Gymnázia kardinála Šeptytského. Na slávnosti sa zúčastnil aj nuncius arcibiskup Claudio Gugerotti.
V príhovore sa kyjevský veľ-arcibiskup Svjatoslav Ševčuk podľa RISU poďakoval nunciovi a pápežovi za ich pomoc „v ťažkej dobe“ a povedal: „Mons. Gugerotti ako nuncius mohol navštíviť tie miesta obsadené separatistami na východnej Ukrajine, kam sme my biskupi nesmeli prísť.“ Grécko-katolícka cirkev chce svojím poďakovaním nunciovi „vyjadriť lásku a lojalitu Svätému Otcovi, ktorá je spečatená aj krvou mučeníkov 20.storočia“.
Obe katolícke cirkvi na Ukrajine majú oddelené biskupské konferencie. Na území obsadenom separatistami môže pôsobiť iba latinská cirkev. Nuncius Gugerotti pred Vianocami navštívil tamojšie fary.
Podľa odhadu OSN došlo od začiatku konfliktu na Ukrajine na jar 2014 o život okolo 10 000 ľudí. Rímskokatolícka cirkev tu má 46 miliónov veriacich, ku Gréckokatolíckej cirkvi sa hlási viac ako 5 miliónov Ukrajincov. –zg-

Rakúsko: Islamisti regrutujú už aj deti

Salzburg, 2.2.2017 (KAP) 020 162 – Cieľová skupina islamistickej radikalizácie v Rakúsku je podľa expertky na Blízky Východ právničky Dr. Karin Kneisslovej stále mladšia: „Popri mladých dospelých islamistickí radikálni kazatelia stále častejšie aktívne oslovujú dokonca deti a mladistvých,“ ako informovala bývalá diplomatka v interview pre „Kooperačnú redakciu rakúskych katolíckych novín“ (dátum vydania: 5. február).
„Regrutovanie sa uskutočňuje cez sociálne médiá, ale aj v mešitách, či v parkoch. Mladí ľudia, ktorí chcú dať svojmu bezcieľnemu životu váhu, sú relatívne ľahkou korisťou týchto zvodcov,“ povedala Karin Kneisslová.
Pred nedávnym zatknutím 17-ročného Lorenza K. pôvodom z Albánska, ktorý mal plánovať bombový útok, bol vo Viedni pred dva a pol rokom prípad 14-ročného žiaka zo St. Pöltenu. Ten bol takisto zatknutý pre podozrenie z teroru – kvôli údajnému úmyslu vyhodiť do vzduchu viedenskú západnú železničnú stanicu, ako pripomenula Dr. Kneisslová. „To, že sú radikálni prívrženci džihádu stále mladší, je v Rakúsku v porovnaní so štátmi Blízkeho Východu nový fenomén!“
V Izraelsko-palestínskom konflikte napríklad dochádza podľa autorky knihy „Môj Blízky Východ“(2014), od r. 2015 stále viac k dramatickým príkladom, kde už osem až dvanásťročné deti robia útoky, alebo kde 12-roční Palestínčania páchajú útoky na Izraelčanov nožmi, lúpačmi zemiakov a šípmi. V pozadí stojí ideologizácia, ktorá sa realizuje napríklad aj predvečernými seriálmi tureckej televízie, „kde spravodlivý moslimský bojovník zlých neveriacich odpratáva z cesty“, pripomenula Dr. Kneisslová. „To je pre niektorých mladistvých fascinujúce.“
Iná je situácia v Afrike, ako napríklad v Nigérii, kde unesené dievčatá nadrogujú a podrobia vymývaniu mozgu „aby sa potom vo veku osem, dvanásť, alebo šestnásť rokov za džihád vyhodili do vzduchu“.

Radikálnosť sa začína vyhraničovaním
Radikálny islam sa však pre expertku nezačína – ako zdôraznila – až u salafistov a prívržencoch IS. „Problém, ktorý vidím, je pohŕdanie tým druhým, ktorý nie je ‚pravý‘ moslim – či už je to liberálny moslim, alebo moslimka, ktorá nenosí šatku a preto sa jej nadáva. Ešte v 80. rokoch nebolo zahalenie závojom, či odmietnutie hodín plávania moslimkami v Rakúsku nijakou témou. Dnes sa často nerozlišuje medzi islamom ako svetovým náboženstvom a radikálnym islamom. Mnohí nevedomí majú „veľmi silné samo pristrihnuté náboženské presvedčenie,“ hovorí expertka. Pre mnohých je toto jasné posolstvo iných vyhraničených so „skutočne pravým náboženstvom“ atraktívne! Aby mohli za to ísť bojovať, nemusia mladí ľudia odísť do Sýrie, z ich hľadiska sú aj v našej krajine mnohí „neveriaci“, proti ktorým môžu bojovať.
Štát sa musí proti tomu jednoznačne postaviť, ako povedala expertka, ktorá sa označila ako veľká obrankyňa jasných sankcií. To, že napríklad nenávistný kazateľ Mirsad O. bol minulý rok v Grazi za regrutovanie pre IS odsúdený na 20 rokov väzenia, považuje za správne: „S týmito vysokými trestami mnohí nerátali, ale myslím si, že štát musí ukázať: My máme monopol moci a my hovoríme, čo je v tejto krajine zákon a čo nie je zákon.“ To isté by sa malo použiť, aj keď chlapci pod heslom „haram“ (arab. zakázaný, nečistý) robia nátlak na dievčatá a hovoria: Ty sa musíš inak obliekať, inak ti nadáme do pobehlice. –zg-

‚Úrad je taký mocný, že Boha treba ešte viac‘

Washington, 2.2.2017 (kath.net) 020 161 – Americký prezident Donald Trump sa teraz modlí viac ako predtým, ako priznal v exkluzívnom interview pre kresťanskú televíziu CBN. „Niet takmer rozhodnutia, ktoré urobíš, keď sedíš na tomto poste, aby nebolo také, že zmení život. Takže Boh je na to potrebný ešte viac.“
Prezident v interview bránil aj dočasný zákaz pricestovania pre isté krajiny. A stojí si aj pri tom, že príslušníci náboženských menšín majú mať prednosť: „Doteraz mohli prichádzať do USA predovšetkým moslimovia, zatiaľ čo kresťanom v Sýrii odrezávali hlavy,“ povedal Donald Trump. –zg-

Sudán: Vláda plánuje zbúrať 25 kostolov

Khartum, 2.2.2017 (KAP/KNA) 020 160 – Vláda v Sudáne očividne plánuje zbúrať 25 kresťanských kostolov. Božie domy boli podľa vlády postavené na pozemkoch, ktoré boli určené na obývaciu zónu. Informoval o tom sudánsky rozhlas „Radio Tamazuj“.
Zástupcovia cirkví, ako evangelikálny farár Yahya Abdurrahman, v tom vidia potvrdený trend, podľa ktorého chce vláda stále viac potláčať kresťanstvo v krajine. „Neustále tvrdia, že prenikáme do oblastí určených na bývanie – no za tým sa skrýva jasný plán,“ povedal farár. Vidí v tom „očividné porušovanie práva na náboženskú slobodu“.
V r. 2014 vláda prezidenta Omara al-Bašira stavbu nových kostolov zakázala. „Utláčanie kresťanov v Sudáne nie je nič nové. Od získania nezávislosti od Veľkej Británie v r. 1956 vláda napomáha islamizáciu sudánskej spoločnosti,“ povedal Daniel Adwok, pomocný biskup v Chartúme, pred nedávnom pre nemeckú katolícku agentúru KNA. Tieto snahy od nezávislosti Južného Sudánu v r. 2011 ešte zosilneli. –zg-

‚Niet Cirkvi bez náuky‘

Vatikán, 1.2.2017 (kath.net/„Il Timone“) 020 159 – Kath.net dokumentuje interview s kardinálom Gerhardom L. Müllerom, prefektom Kongregácie pre náuku viery v plnom znení. Interview poskytol pre časopis „Il Timone“ vo februári 2017 a bolo obsiahle. Je to vlastne „odpoveď“ na „dubia“ štyroch kardinálov bez jeho spomenutia.

Il Timone: Môže existovať rozpor medzi náukou a osobným svedomím?
Müller: Nie, to je nemožné. Nemožno napríklad povedať, že sú okolnosti, na základe ktorých manželská nevera nie je smrteľným hriechom. Pre katolícku náuku je súčasné jestvovanie smrteľného hriechu a ospravedlňujúcej milosti nemožné. Na prekonanie tohto absurdného rozporu dal Kristus veriacim sviatosť pokánia a zmierenia s Bohom a s Cirkvou.

Il Timone: To je otázka, o ktorej sa veľa diskutuje vzhľadom na posynodálny dokument „Amoris laetitia“.
Müller: „Amoris laetita“ sa musí jednoznačne interpretovať vo svetle celej náuky Cirkvi. […] Mne sa nepáči, nie je korektné, že mnohí biskupi interpretujú „Amoris laetitia“ a chápu náuku pápeža svojím vlastným spôsobom. To nie je v línii katolíckej náuky. Učiteľský úrad pápeža interpretuje iba on sám, alebo Kongregácia pre náuku viery. Pápež interpretuje biskupov, nie biskupi sú to, ktorí interpretujú pápeža, to by znamenalo zvrátenie štruktúry Katolíckej cirkvi. Všetkým, ktorí príliš veľa rozprávajú, odporúčam, aby si najprv preštudovali náuku koncilu o pápežstve a episkopáte.
Biskup ako učiteľ slova musí byť ako prvý dobre vzdelaný, aby neupadol do nebezpečia, že slepý vedie za ruku iných slepých […]

Il Timone: Posynodálny dokument svätého pápeža Jána Pavla II. „Familiaris consortio“ predpokladá, že znovu zosobášené páry, ktoré sa nemôžu odlúčiť, sú povinné žiť zdržanlivo, aby mohli pristupovať ku sviatostiam. Platí ešte táto povinnosť?
Müller: Isteže, to nemožno prekonať, pretože to nie je iba pozitívny zákon Jána Pavla II., ale preto, že tým vyjadril to, čo je konštitutívnym prvkom kresťanskej morálnej teológie a teológie sviatostí. Zmätenie v tomto bode sa týka aj chýbajúceho prijatia encykliky „Veritatis splendor“ s jasnou náukou o „intrinsece malum“ […].
Pre nás je manželstvo výrazom účasti na jednote Krista a jeho Nevesty – Cirkvi. To nie je jednoducho vágna analógia, ako niektorí na synode povedali. Nie! To je podstata sviatosti a nijaká moc na nebi či na zemi, ani anjeli, ani pápež, ani koncil, ani zákon biskupov to nemôžu zmeniť.

Il Timone: Ako možno vyriešiť chaos, ku ktorému došlo na základe rôznych interpretácií príslušných odsekov „Amoris laetitia“?
Müller: Odporúčam všetkým zamyslieť sa a pritom najprv študovať náuku Cirkvi počínajúc Božím slovom vo Svätom písme, ktoré je vzhľadom na manželstvo veľmi jasné. Radil by som tiež nevstupovať do nijakej kazuistiky, ktorá môže ľahko vyprodukovať nedorozumenia, najmä to, ktoré hovorí: Keď láska zomrie, tak zomrel aj manželský zväzok. To sú klamné závery: Božie slovo je veľmi jasné a Cirkev neakceptuje sekularizáciu manželstva.
Úloha kňazov a biskupov nespočíva v tom, aby spôsobovali zmätenie, ale vytvárali jasnosť.
Je nemožné odvolávať sa iba na malé odseky, ktoré v „Amoris laetitia“ sú, ale je potrebné čítať všetko v súvislostiach s cieľom ľuďom a rodine evanjelium manželstva zatraktívniť.
Nie „Amoris laetitia“ vyprovokovala zmätené interpretácie, ale niektorí zmätení interpreti dokumentu. My všetci musíme Kristovu náuku chápať a prijímať a súčasne musíme byť pripravení iným pomáhať ju pochopiť a aj v ťažkých situáciách ju realizovať v praxi. –zg-

Nemeckí biskupi: Prijímanie pre rozvedených možné

Bonn, 1.2.2017 (KAP/KNA) 020 158 – Nemeckí katolícki biskupi chcú v jednotlivých prípadoch znovu zosobášeným rozvedeným umožniť prístup ku svätému prijímaniu.
„Rozhodnutie ľudí pre prijatie sviatosti je potrebné rešpektovať,“ ako sa uvádza v smerniciach k „Amoris laetitia“, ktoré sa napäto očakávali a ktoré Biskupská konferencia Nemecka uverejnila v stredu. Touto formuláciou prezentujú nemeckí biskupi v medzinárodnom porovnaní relatívne široko chápaný výklad veľmi diskutovaného pápežského dokumentu.
Aj v situácii, „ktorá je objektívne iregulárna, subjektívna ale nie alebo prinajmenšom nie úplne poznačená vinou,“ môže sa žiť v Božej milosti, milovať a pritom rásť, „ak sa týmto veriacim dostane pomoc Cirkvi a v istých prípadoch aj pomoc sviatostí,“ ako uvádzajú nemeckí biskupi s poukazom na bod 305 A L. Aj to hovorí „za možnosť prijímania sviatostí v týchto situáciách“.
Biskupi súčasne zdôrazňujú, že tu nie je všeobecný „automatizmus“ smerom k všeobecnému pripusteniu všetkých občiansky zosobášených rozvedených ku sviatostiam. Rozhodnutiu po preskúmaní svedomia musí predchádzať seriózne preverovanie a duchovný proces. Na jeho konci nemôže „v každom prípade stáť prijímanie sviatosti pokánia a Eucharistie“.

Nikoho naveky neodsudzovať
Doteraz boli katolíci, ktorí po rozvode uzavreli nový občiansky sobáš z prijímania sviatostí všeobecne vylúčení, ak nežili zdržanlivo. Základom toho je náuka o nerozlučiteľnosti manželstva Nového zákona.
Nemeckí biskupi vysvetľujú, že nerozlučiteľnosť manželstva patrí „k neodňateľnému pokladu viery Cirkvi“. A dodávajú: „Súčasne však pápež podporuje diferencovaný pohľad na jednotlivé životné situácie. Nikto nesmie byť odsúdený naveky.“ Príslušní veriaci majú zakúsiť, že „ich Cirkev ich nenecháva padnúť“.
Pápežov dokument nezostáva preto stáť pred nezvratným vylúčením zo sviatostí, ako píšu biskupi. Diferencované riešenia musia „zohľadňovať jednotlivý prípad a potom ich treba použiť, ak manželstvo nemôže byť anulované“. „Vyhnúť sa treba ako laxnému tak aj príliš strnulému prístupu.“ Biskupi okrem toho ohlasujú nové cesty na intenzívnejšiu prípravu na manželstvo a duchovné sprevádzanie manželov. Chcú povzbudzovať ku kresťanskému manželstvu, posilňovať rodiny ako „miesta učenia viery“ ako aj sprevádzať manželov a rodiny v ťažkých situáciách.
Pápež veci neupresňuje
Od uverejnenia „Amoris laetitia“ v apríli 2016 sú o nej veľké diskusie. Konzervatívni katolíci hovoria, že pápež ohrozuje tým nielen nerozlučiteľnosť manželstva, ale aj celú náuku a jednotu Cirkvi. Františke sám doteraz nereagoval na výzvy upresniť svoj dokument a stanoviť jednoznačnú a jednotnú úpravu pre všetkých. Viackrát zdôraznil, aby sa jednotlivé prípady presne rozlišovali. A naznačil, že chce národným biskupským konferenciám nechať viac voľného priestoru , aby našli úpravy, ktoré čo najlepšie zohľadňujú príslušnú situáciu v ich krajinách. Odvtedy sa rôznych krajinách vyskytli rôzne výklady dokumentu „Amoris laetitia“.

Liberálny New York chce potrat do ústavy

USA, 1.2.2017 (kath.net) 020 157 – V liberálnom New Yorku by chcel guvernér zakotviť právo na potrat v ústave svojho štátu. Andrew Cuomo vidí však tento zámer ohrozený súčasným americkým prezidentom Donaldom Trumpom, ako napísali rakúske noviny „Kurier“. „Washington chce obmedziť práva žien, my ich chceme brániť,“ vyhlásil demokratický guvernér amerického štátu New York. Cuomo by chcel prudko diskutovaný zásadný rozsudok Najvyššieho súdu USA z r. 1973 v prospech práva na potrat vložiť ako dodatok do ústavy štátu New York. –zg-

Trump menuje na najvyšší súd ochrancu života

Washington, 1.2.2017 (kath.net/rn/pl) 020 156 – Americký prezident Donald Trump v utorok večer menoval právnika Neila Gorsucha za sudcu Najvyššieho súdu USA – „Supreme Court“.
Trump k tomu v noci vyhlásil: „Sudca Gorsuch má mimoriadne právnické schopnosti, brilantného ducha, enormnú disciplínu a získal nadstranícku podporu.“ Vyjadril nádej, že republikáni a demokrati sa na Gorsuchovi spolu dohodnú. No ešte musí rozhodnutie odsúhlasiť senát a na to treba v princípe aj niekoľko hlasov demokratických poslancov. Dodal, že možno dôjde k zmene poriadku v senátu. Tak by už nemohli demokrati trvalými „obštrukciami“ brániť menovaniu.
Najvyšší sudcovia sú v USA menovaní doživotne, preto sa ich povolanie považuje za mimoriadne vplyvné.
Gorsuch je rozhodným ochrancom života. V r. 2009 uverejnil knihu „Asistovaná pomoc pri umieraní a eutanázia“. V nej zdôraznil, že ľudský život má hodnotu sám osebe a aktívne usmrcovanie je vždy zlé. Rozsudok najvyššieho súdu v prípade Roe v. Wade, ktorým sa v USA v r. 1973 zákonne umožnili potraty, v tejto knihe kritizoval. Napísal, že neexistuje „ústavno-právny základ“ na to, aby sa matke prisúdilo viac práv ako jej nenarodenému dieťaťu. Okrem toho obhajuje náboženskú slobodu, a preto viackrát pomohol kresťanským organizáciám a ženským reholiam, aby sa mohli pre výhradu vo svedomí brániť proti povinnosti financovať antikoncepciu a potraty, vyplývajúcej z Obamovej zdravotníckej reformy.
Trumpovo rozhodnutie možno hodnotiť ako ďalší príklad jeho silného dôrazu na ochranu života hneď na počiatku jeho úradu. Americké skupiny pro-life rozhodnutie v noci oslavovali. –zg-

Spor pápeža s Trumpom

Vatikán – Washington, 31.1.2017 ( http://ac24.cz/zpravy-ze-sveta ) 020 155 -Pápež František a prezident Trump sa dostali do sporu, keď pápež o Trumpovi vyhlásil, že „nie je nijaký kresťan.“
František prezidenta Trumpa podľa „Catholic News Service“ pokarhal, že „chce síce brániť kresťanstvo na Západe,“ ale zároveň je „proti utečencom a proti iným náboženstvám.“
„To nie je niečo, čo by som čítal v knihách, ale vidím to v novinách a v televízii každý deň,“ povedal pápež František, keď vyjadril svoj šok z toho, že prezident Trump plní všetky svoje kampaňové sľuby, o ktorých v posledných 18 mesiacoch hovoril.
„Tou zvrátenosťou, alebo môžete povedať hriechom, ktorý Ježiš odsudzoval najviac, je pokrytectvo, a presne k tomu dochádza, keď niekto tvrdí, že je kresťan, no nežije v súlade s Kristovým učením. Nemôžete byť kresťanmi, bez toho, že by ste žili ako kresťania. Je pokrytectvom nazývať sa kresťanmi a zároveň zaháňať utečencov, alebo niekoho usilujúceho o pomoc, kohosi, kto je hladný či smädný, vyhodiť niekoho v núdzi, komu je treba našej pomoci,“ povedal pápež František.
Trump pápežovi Františkovi vyslal ostrú odpoveď slovami, že je od katolíckeho vodcu „hanebné“ spochybňovať jeho vieru a že s jeho vyhlásením je „chápadlom“ mexickej vlády. „Nijaký vodca a zvlášť nie náboženský vodca by nemal mať právo spochybňovať náboženstvo, či vieru iného človeka,“ povedal Trump. „Keby na Vatikán zaútočila ISIS, a až zaútočí, o čom všetci vedia, že je to pre ISIS tá najvyššia trofej, môžem vám sľúbiť, že pápež si bude len želať a modliť sa, aby som bol jeho prezidentom, pretože vtedy by sa to nestalo!“ uviedol Trump v tlačovom vyhlásení.

Médiá: Vatikán a kňazi bratstva Pia X. pred dohodou

Rím-Paríž, 31.1.2017 (KAP) 020 154 – Podľa talianskych médií zjednotenie tradicionalistického „Kňazského bratstva sv. Pia X.“ s Vatikánom je v dohľadne. V súčasnosti sa objasňujú otázky zriadenia osobnej prelatúry, ako povedal vedúci pápežskej komisie Ecclesia Dei s kompetenciami pre tradicionalistické skupiny, arcibiskup Guido Pozzo, pre medzinárodný portál „Vatican Insider“ v pondelok. Podľa jeho slov sa blíži „plná jednota“ s Bratstvom sv. Pia X. (FSSPX). Nejaký čas je však ešte potrebný.
Arcibiskup Pozzo už v lete 2016 oznámil, že generálny predstavený bratstva, Bernard Fellay, akceptoval vatikánsky návrh osobnej prelatúry podľa vzoru Opus Dei. Podrobnosti by sa mohli vyjasniť v budúcich mesiacoch.
V interview s francúzskou televíziou „TV Libertés“ sa Fellay v nedeľu vyslovil za to, aby sa oddelenie od Ríma skončilo. Potvrdil tiež, že zjednotenie je „na ceste“ a na to nie je potrebné vyčkať, až bude situácia vo vnútri Cirkvi „absolútne uspokojivá“. Podľa portálu „Vatican Insider“ otázky ako ekumenizmus, náboženská sloboda a vzťah Cirkvi a sveta by mohli naďalej zostať sporné.
Pápež František vo Svätom roku milosrdenstva signalizoval bratstvu, že mu vyjde v ústrety. Počiatkom septembra 2015 vydal nariadenie, ktoré počas Svätého roka veriacim povoľovalo platne a legitímne sa u kňazov bratstva spovedať – v spojení s nádejou, že „v blízkej budúcnosti sa budú môcť nájsť riešenia, aby sa znova nadobudla plná jednota s kňazmi a predstavenými bratstva“. Na záver Svätého roka v novembri pápež toto nariadenie predĺžil. V apríli 2016 sa po prvý raz stretol na osobný rozhovor s Fellayom vo Vatikáne.
„Kňazské bratstvo sv. Pia X.“ založil v r. 1969 francúzsky arcibiskup Marcel Lefebvre (1905-1991). Odmieta mnohé reformy Druhého vatikánskeho koncilu (1962-1965) a od r. 1988 je oddelené od Ríma. Pápež Benedikt XVI. (2005-2013) začal v r. 2009 zmierovacie rozhovory. Na jar 2012 sa proces zdanlivo zastavil, pretože bratstvo odmietlo podpísanie vieroučného vatikánskeho dokumentu. –zg-

Španielski vedci produkujú chiméru človeka a svine

Münster, 31.1.2017 (kath.net/pm) 020 153 – „Uverejnenie článku skupiny vedcov, ktorú vedie Juan Carlos Izpisua Belmonte na inštitúte Salk Institut v Kalifornii, USA v „Celli“ o prvej implantácii zmiešaniny človeka a svine v maternici svíň je ďalším krokom smerom k úplnému zinštrumentalizovaniu človeka,“ varoval Prof. Paul Cullen zo združenia „Lekári za život“. „Také pokusy sú jasným porušením ľudskej dôstojnosti, ktorá znamená nielen individuálnu dôstojnosť príslušnej osoby, ale ako konštatoval ústavný súd, aj dôstojnosť človeka ako ľudského druhu,“ povedal Prof. Cullen.
V júni 2016 podľa techniky CRISPR/cas9 vyprodukovali prvé zmiešané embryá človeka a svine vedci okolo Prof. Pabla Rossa na Kalifornskej univerzite v Berkeley. Skupina Prof. Belmonta teraz zašla o krok ďalej – takéto zmiešané embryá vložila do maternice svíň a tak indukovala tehotenstvá zmiešaniny človek-sviňa. Tieto tehotenstvá sa ukončili „žatvou embryí!!!“ po štyroch týždňoch. Či sa pokúsia etablovať aj dlhšie tehotenstvá, vedci neinformovali.
V r. 2015 americký zdravotnícky orgán „National Institutes of Health“ rozhodol, že výskum chimér sa nebude podporovať, dokiaľ sú implikácie nejasné a citoval najmä riziko, že ľudské kmeňové bunky by sa mohli podieľať na vývoji centrálneho nervového systému chimér. Výskum Belmonteho však podstatne podporil Výskumný fond španielskeho regiónu Murcia, ako aj španielske ministerstvo hospodárstva.
Belmonte a kolegovia vidia úžitok tohto výskumu v lepšom pochopení genézy embrya, vo vývoji „humanizovaných zvieracích testovacích platforiem“ pre lieky, v objasnení chorôb človeka a zvlášť „v produkcii transplantovateľných ľudských tkanív a orgánov v zvieratách“.
„Ako sme povedali už pred pol rokom, produkcia chimér človek-zviera je absolútna hororová vízia (Robert Spaemann),“ povedal prof. Cullen. „Prezentovaný potenciál využitia tohto výskumu absolútne nie je dokázaný a má primárne funkciu zamaskovať ničivé implikácie týchto pokusov pre ľudstvo. Jedinou adekvátnou reakciou na tento výskum je celosvetové moratórium!“ –zg-

„Už sa nezverejňujú príhovory pápeža pri ad limina“

„Od návštevy nemeckých biskupov sa príhovory pápeža pri návštevách ad-limina rozdávajú biskupom a nezverejňujú.“

Vatikán, 31.1.2017 (kath.net/pl) 020 152 – Po návšteve nemeckých biskupov ad limina sa Vatikán vzdal desaťročia trvajúcej praxe zverejňovania príhovorov pápeža k biskupom sveta. Upozornil na to vatikanista Sandro Magister v príspevku pre časopis „L´Espresso“. Bolo to možné pozorovať pri ad limina návšteve biskupov Írska, Kambodže, ako aj spoločnom prijatí biskupov Srbska, Čiernej Hory, Kosova a Macedónska.
„Predtým boli návštevy ad-limina celé desaťročia pravidelne ukončované pápežovým príhovorom, ktorý sa ihneď zverejnil. Boli v nich často poukazy na najnaliehavejšie problémy príslušnej miestnej cirkvi a pre znalcov boli tieto príhovory teplomerom zdravotného stavu Cirkvi v rôznych regiónoch sveta,“ uviedol Magister.
„To sa za pápeža Františka rýchlo zmenilo,“ ako to prezentuje vatikanista. „Príhovory si nepísal sám ani keď sa ešte zverejňovali a stále viac vynechával aj ich čítanie,“ skôr boli v písomnej forme odovzdané prítomným biskupom. Pápež „dával prednosť spontánne k nim pristupovať za zatvorenými dverami a za podmienky, že to, čo sa hovorí, zostane dôverné“.
Zmenilo sa to po návšteve nemeckých biskupov, ako napísal Sandro Magister. Dve synody na tému rodina sa pri ich návšteve práve skončili a medzi nimi našiel pápež František „spojencov“ pre svoju otvorenosť k otázke svätého prijímania pre znovu zosobášených rozvedených. „Avšak nemecká cirkev je sotva špičkový model všeobecnej Cirkvi. Naopak – v príliš mnohých oblastiach predstavuje odstrašujúci príklad. A v príhovore, ktorý pápež pri tejto návšteve našiel vo svojich rukách „boli mnohé veci, ktoré tam prebiehajú zlým smerom nešetrne pranierované“.
František síce túto diagnózu katolíckej cirkvi v Nemecku neprečítal, „pretože by tak efektne vrhol zlé svetlo na spojenectvo, ktoré s progresívnym krídlom nemeckej cirkvi uzavrel“, ako prezentuje situáciu Magister. No keď bol príhovor uverejnený, viedol v Nemecku k veľkému rozruchu, takže kardinál Marx sa potom urobil tlačovým hovorcom pápeža a citoval ho nasledovnými slovami: „Ja som ho [ten príhovor] nenapísal, ja som ho nečítal, nevenujte mu nijakú pozornosť.“ Odvtedy už Vatikán neuverejnil nijaké príhovory pápeža pri návštevách biskupov ad-limina.
Kath.net uverejnil tento výrazný príhovor k nemeckým biskupom v článku Pápež: Erózia katolíckej viery v Nemecku – Papst: Erosion des katholischen Glaubens in Deutschland v plnom znení. Príhovor pranieruje široké spektrum situácie cirkvi v Nemecku – od jej biednej angažovanosti za ochranu života až po „sentire cum ecclesia“ teologických vysokoškolských učiteľov, od hodnoty spovede, ktorá zmizla až po profil charitatívnych zariadení, ktorý už často nie je katolícky. –zg-

Pápež František a suverenitu Maltézskeho rádu

Sohrab Ahmari (Wall Street Journal)

Vatikán, 31.1.2017 (kath.net/jg) 020 151 – Svojím postupom proti Rádu maltézskych rytierov pápež František vraj de facto zničil suverenitu rádu, ako napísal Sohrab Ahmari v komentári pre Wall Street Journal.
„Rád maltézskych rytierov na rozdiel od väčšiny katolíckych reholí nepodlieha nijakému dikastériu Rímskej kúrie, ale je to suverénny subjekt národného práva. Udržiava diplomatické styky so 106 krajinami, má štatus pozorovateľa v OSN a vydáva vlastné pasy. Veľmajster rádu síce dlží pápežovi poslušnosť, no tá môže ísť iba tak ďaleko, ako to pripúšťa ústava rádu,“ napísal Ahmari.
Rád maltézskych rytierov spočiatku odmietal spoluprácu s vatikánskou komisiou, ktorá mala vyšetriť prepustenie veľkého kancelára Albrechta von Boeselagera. Rád v tom videl porušenie svojej suverenity.
Pápež František potom veľmajstra rádu fra’ Matthewa Festinga vyzval, aby odstúpil a Festing výzvu nasledoval. Rád teraz dočasne vedie veľký komtúr rádu Ludwig Hoffmann von Rumerstein, dokiaľ neprevezme vedenie pápežský delegát. V týchto krokoch vidí Ahmari zrušenie suverenity 900 rokov pôsobiaceho rádu.
Žurnalista vidí prípad rádu ako súčasť veľkého rozporu medzi zástancami katolíckej tradície a pápežom, ktorý ju chce stále autoritatívnejšími opatreniami odstaviť. –zg-

Malta: Laici nechcú smernice biskupov o prijímaní

Malta, 31.1.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 150 – Skupina katolíckych laikov vyzvala biskupov Malty, aby svoje smernice o svätom prijímaní pre znovu zosobášených rozvedených zasa stiahli. Skupina „Veri Catholici“ (Praví katolíci) uverejnila svoju požiadavku v celostránkovom inzeráte v maltských novinách Times of Malta s titulkom: „Prosba o pravé milosrdenstvo a pokánie“. Sčasti ostrými slovami skupina odmieta smernice biskupov. Laici napísali, že týmito smernicami sa „nanovo ukrižovalo a zneuctilo sväté Telo aj Krv nášho Pána a Majstra“. Biskupi by si mali pripomenúť Evanjelium sv. Matúša, kde sa uvádza: „Nedávajte, čo je sväté, psom a nehádžte svoje perly pred svine, aby ich nohami nepošliapali, neobrátili sa proti vám a neroztrhali vás“ (Mt 7,6).
Inzerát ďalej obsahuje dokument Kongregácie pre náuku viery, ktorý sa zaoberá svätým prijímaním pre znovu zosobášených rozvedených. Tam sa okrem iného uvádza: „Veriaci, ktorí žijú ako v manželstve s osobou, ktorá nie je ich právoplatným manželom, či právoplatnou manželkou, nesmú pristupovať ku svätému prijímaniu.“ A ďalej: „V prípade, že by to považovali za možné, majú pastieri a spovedníci kvôli závažnosti veci a požiadavkám duchovného blaha príslušných osôb a pre všeobecné blaho Cirkvi vážnu povinnosť napomenúť ich, že takýto úsudok vo svedomí je v priamom protirečení s náukou Cirkvi.“ Dokument bol uverejnený 14. septembra 1994 a podpísal ho vtedajší prefekt kongregácie kardinál Jozef Ratzinger.
Biskupi Malty v smerniciach povolili prístup znovu zosobášených rozvedených vtedy, ak títo žijú „v pokoji s Bohom“. Predpokladom je iba „preskúmanie svedomia“. –zg-

Viedeň: Panika v metre: Migranti kričali ‚Allahu Akbar‘

Viedeň, 31.1.2017 (kath.net) 020 149 – Vo Viedni vypukla v pondelok opäť panika, ktorú spôsobili mladí migranti. Skupina mladých migrantov začala v blízkosti stanice metra U3 Schweglerstraße podľa svedkov vyrevovať „Allahu akbar“ a manipulovať s pištoľami, ako napísal denník „Krone“. Mali padnúť aj výstrely. Medzi cestujúcimi vypukla panika. Amer Albayati, známy expert na teror novín „Krone“, sa stal okolo 14. hodiny sám svedkom tohto incidentu. Povedal, že štyria mladiství migranti po arabsky vykrikovali a mávali pištoľami. Išlo o tzv. softguns (mäkké zbrane). Počul aj padnúť výstrely. Cestujúcim sa nakoniec podarilo chlapcov premôcť a na ďalšej stanici mladiství opustili metro. Teraz sa vo Viedni po týchto migrantoch pátra. –zg-

Trumpov zákaz vstupu do USA – hystéria a fakty

USA, 31.1.2017 (kath.net) 020 148 – Dočasné obmedzenia vstupu do USA pre určité krajiny „nie sú nijakou nerozumnou úpravou a predovšetkým sa tak veľmi neodchyľujú od doterajšej praxe bežnej v USA“. Upozornil na to Joachim Steinhöfel v príspevku v „Tichys Einblick“. Známy právnik vysvetlil, že Trump vôbec nezakázal vstup moslimov do krajiny. Krajiny s najpočetnejším moslimským obyvateľstvom ako Pakistan či Indonézia vôbec nie sú na zozname. Správy o údajnom „zákaze vstupu pre moslimov“ sú preto čisté „fake news“ (klamné správy).
Steinhöfel vysvetlil, že sa to týka len Iraku, Iránu, Sudánu, Sýrie, Líbye, Somálska a Jemenu a to sú presne tie krajiny, ktoré boli aj v zákone Obamovej vlády „Visa Waiver Program Improvement and Terrorist Travel Prevention Act of 2015“, ktorý doplnili v r. 2016. Právnik pripomenul, že podobné dočasné a zreteľne dlhšie zákazy vstupu existovali už za prezidenta Cartera aj za Obamu. „Skutočnosti, ktoré sa žiaľ nijako nespomínajú.“
Trumpov zákaz obsahuje „mierne obmedzenie budúcich počtov utečencov“, ako aj časovo obmedzené úpravy týkajúce sa imigrácie osôb z konfliktných džíhádistických oblastí. Zákaz platí 90 dní, aby úrady mohli implementovať „spoľahlivejšie bezpečnostné preverovanie, ako bolo doterajšie“. „Počet utečencov za rok sa obmedzuje na 50 000. Celý ten rozruch je neprimeraný. Počet utečencov v USA sa až za Obamu v r. 2016 masívne zvýšil. Trumpov počet 50 000 je v limite, ktorý platil aj za Georga Busha a Obamu až do r. 2015.
Súčasný zákaz má podľa Steinhöfela ministerstvu ochrany vlasti dať príležitosť získať informácie a zaslať požiadavky na krajiny pôvodu migrantov, čo mu umožní preverovať, či osoba predstavuje bezpečnostné riziko. Pripomenul, že v Somálsku možno bez problémov získať pas za 100 dolárov! Okrem toho Trumpovo nariadenie obsahuje výnimku, keď sa v jednotlivých prípadoch pricestovanie povoľuje aj teraz. A zákaz sa nevzťahuje na osoby s povolením pobytu, či „zelenou kartou“.
Kriticky vidí právnik aj vykrikovanie demokratov v USA a označuje to za „lživé“ a „pokrytecké“. „Celkom odhliadnuc od jednoznačnej celkovej zodpovednosti, ktorú Obama svojím zahranično-politickým zlyhaním za krízu v Sýrii nesie. On sa genocíde a útokom jedovatým plynom iba prizeral, nechal IS rozkvitať a prospievať a iba maličkému počtu utečencov poskytol pomoc. „Ak socha slobody teraz stojí na hlave, ako napísali noviny ‚Huffington Post‘, tak s tým začala uprostred Obamovej vlády.“
Na záver Steinhöfel pripomenul aj interaktívnu grafiku nadácie „Heritage Foundation“ o plánovaných a realizovaných moslimských teroristických útokoch, z ktorej vyplýva, že od r. 2015 zreteľne rastie ich počet. „Správna cesta teda smeruje k bezpečnosti a kontrolovaným hraniciam USA s veľkou bránou pre slušných ľudí, ktorí chcú pricestovať a pre pravých utečencov.“ –zg-

Maďarsko: 10 rokov cirkevného centra pre Rómov

Budapešť, 30.01.2017 (KAP) 020 147 – Život Róma „má byť požehnaním a nie prekliatím“. Zdôraznil to maďarský biskup zodpovedný za pastoráciu Rómov pri Biskupskej konferencii Maďarska János Székely pri príležitosti 10. výročia založenia Domu bl. Ceferina vo Váci. V tomto cirkevnom dome vzdelávania pastoračných asistentov a sociálnych pracovníkov spolupracujú aj Rómovia. Dom nazvali podľa rómskeho španielskeho mučeníka bl. Ceferina Gimeneza Mallu, ktorého blahorečil pápež Jána Pavol II. („El Pele“ – 1861-1936).
Inštitúcia sa od svojho vzniku vyvinula na úplnú sieť, ako sa pochvalne vyjadril biskup Székely cez víkend. Dom sa skladá zo „živých kameňov“, ako zdôraznil jeho zakladateľ, diecézny biskup Miklós Beer: „Rómovia a nerómovia tu spolupracujú a považujú sa za bratov a sestry.“
Biskup Székely ocenil činnosť Diecézy Vác v pastorácii Rómov. Povedal, že nijaká iná diecéza neurobila toľko pre toto etnikum. Dom bl. Ceferina je príkladom toho, ako možno Rómom pomáhať. Tým sa pokračuje v 600-rokov starej tradícii matky Cirkvi. Odkedy sa Rómovia usadili v karpatskej kotline, pokúša sa Cirkev im pomáhať, ako povedal biskup a zdôraznil: „Oni majú práve také právo tu byť, ako všetky ostatné etniká, z ktorých niektoré prišli do Maďarska oveľa neskôr.“
Podstata radostnej zvesti spočíva práve vo vedomí: „Je jedno odkiaľ pochádzame, akým jazykom hovoríme a aké vzdelanie máme – všetci sme v Božích očiach rovnako cenní.“ Napriek tomu si mnohí Rómovia kladú otázku: „Čo som spáchal, že som prišiel na svet ako cigán?“ Cirkev a Dom bl. Ceferina sú tu na to, aby stále viac Rómov chápalo: Ich život ako príslušníkov Rómskeho etnika je požehnaním a nie prekliatím.“
Biskup Székely na záver vyzval väčšinovú spoločnosť, aby robila všetko pre to, žeby sa čo najviac Rómom podaril skok do stredných aj vyšších škôl. –zg-

Rakúsko: Zákaz zahaľovania a burky

„V Rakúsku niet miesta pre symboly paralelnej spoločnosti“

Viedeň, 30.1.2017 (kath.net) 020 146 – V Rakúsku sa vláda dohodla o novom integračnom zákone so zákazom zahaľovania a burky v celom verejnom priestore, ako aj so zákazom šatky v exekutíve, u sudkýň a prokurátoriek. Informoval o tom denník „Krone“. V Rakúsku bude zakázaná aj distribúcia Koránu salafistami. Zákon podporoval najmä minister zahraničných vecí Sebastián Kurz. Už v decembri k tomu povedal: „Z môjho hľadiska je dôležitým signálom, že v Rakúsku nebude miesto pre symboly paralelnej spoločnosti. Nie je tu miesto pre symboly, ktoré odporujú rovnoprávnosti muža a ženy a plné zahalenie k tomu počítam. A v našej krajine niet miesta pre distribúciu Koránu salafistami.“ –zg-

Expert: Najmenej 50 miliónov násilných moslimov

Berlín, 30.1.2017 (kath.net) 020 145 – Najmenej 50 miliónov moslimov je pripravených prijať násilie na obranu islamu. Tento názor vyjadril berlínsky sociológ a expert na migráciu Ruud Koopmans v interview pre „RP Online“. Koopmans vysvetlil, že polovica moslimov na svete sa pridržiava „ultra-konzervatívneho islamu“, ktorý si málo cení práva žien, homosexuálov a inovercov. „To, že nie každý, kto je ochotný použiť násilie, ho aj naozaj používa, je jasné. Ale hrozba vychádza aj od tých, ktorí radikálov podporujú, povzbudzujú ich, poskytnú im úkryt, či jednoducho mlčia, keď pozorujú radikalizáciu a tušia prípravu útokov,“ povedal expert.
Koopmans pripomenul aj štúdiu v Nemecku z r. 2007 z poverenia ministerstva vnútra, z ktorej vyplýva, že 8 percent nemeckých moslimov súhlasí s použitím násilia voči „neveriacim“, ak to slúži islamskému spoločenstvu. Podobná štúdia vyšla aj v r. 2010 v Holandsku. A v r. 2013 sa americký výskumný inštitút „Pew Research Center“ pýtal moslimov vo viacerých islamských krajinách, či sú samovražedné útoky na civilistov ospravedlniteľné na obranu islamu. V priemere 14 percent moslimov vyhlásilo, že také útoky sú „často“ alebo „niekedy“ ospravedlniteľné. S jeho vlastným odhadom 50 miliónov k násiliu ochotných moslimov ho teda ešte možno považovať za „konzervatívneho“, ako povedal Koopmans.
Na otázku, či teraz máme k moslimom pristupovať so zdravým dištancovaním sa expert povedal, že na cudzích kultúrach nie je nič zlé, pokiaľ usilujú „o integráciu do väčšinovej spoločnosti“ a našu krajinu chcú naozaj obohatiť. „K tým však, ktorí si myslia, že môžu intoleranciu a stredoveké chápanie viery, ktoré je v islamských krajinách žiaľ veľmi rozšírené, tu jednoducho ďalej žiť, by sme mali pristupovať s nulovou toleranciou. To sme dlžní v neposlednom rade kresťanským, jezídskym a nefundamentalistickým utečencom, ktorí ušli pred nenávisťou a neznášanlivosťou,“ povedal Koopmans. Dodal, že musíme byť oveľa obozretnejší v tom, koho do Európy pustíme. Bez objasnenia identity by sem nemal byť nikto vpustený, ale mal by ísť najprv do tranzitných zón. –zg-

Český biskup varuje pred stratou identity Európy

Frankfurt, 30.1.2017 (kath.net) 020 144 – Slávnostný celebrant na tohoročnej pontifikálnej svätej omši na počesť Karola Veľkého, ktorá sa slávi vo Frankfurte n. M. každý rok na jeho výročie smrti, bol český emeritný biskup František Radkovský z Plzne. Slávenie sa koná v Cisárskom dóme sv. Bartolomeja, korunovačnom chráme nemeckých cisárov. Koná sa v poslednú sobotu v januári od r. 1332.
Biskup Radkovský v homílii varoval pred tým, že Európa so svojím „zle pôsobiacim multikulturalizmom“ stratí svoju identitu a že islamskí imigranti by mohli Európu zmeniť. Okrem toho poukázal na to, že negatívny postoj k rodine a deťom necháva Európu vymierať a tým ponúka priestor imigrantom. Český biskup ďalej v preplnenom dóme varoval pred rozpadom Európskej únie.
Biskup poukázal aj na to, že po viac ako 40 rokoch komunizmu s politicky prikázaným ateizmom v jeho vlasti sa po otvorení železnej opony v r. 1989 postupne rozšíril „smäd po duchovných hodnotách“: „Tam, kde bol ateistický tlak najväčší, sa ľudia väčšinou vracali naspäť ku viere.“ Biskup Radkovský však tiež vysvetlil, že cesta naspäť od ateizmu často nevedie priamo ku kresťanstvu, keďže je veľa duchovných ponúk. Ale kresťanské kultúrne dedičstvo má pozitívny vplyv. Čo vo východnej Európe už 25 rokov rastie, je aj nádej pre sekularizovanú západnú Európu, ako zdôraznil biskup: „To si vyžaduje veľa trpezlivosti a modlitieb. Dôležitý je však aj príklad kresťanov, ktorí na základe evanjelia vedú šťastný harmonický život.“ Informovala o tom katolícka mestská farnosť v tlačovej správe a denník „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ (FAZ).
Cisársky dóm sv. Bartolomeja vo Frankfurte bol korunovačným chrámom nemeckých cisárov. Súčasná stavba pochádza z polovice 13. storočia. Cisár Karol Veľký sa narodil v r. 747 alebo 748 a zomrel 28. januára 814 v Aachene. Frankfurtský dóm je chrámom Limburskej diecézy.
Minulý rok štokholmský biskup Anders Arborelius ako slávnostný celebrant vzhľadom na utečeneckú krízu zdôraznil zasadzovanie sa za otvorenú Európu. –zg-

Bavorsko: Biskup pochybuje o integrácii migrantov

Regensburský biskup oznámil aj svoju účasť na „Pochode za život“

Regensburg, 30.1.2017 (kath.net/pbr) 020 143 – „Islam – toľko realizmu v nás musí byť – je samozrejme post-kresťanský jav, ktorý vystupuje s nárokmi negovať zásadné pravdy kresťanstva: Vieru v Trojjediného Boha, vtelenie Boha v Ježišovi Kristovi a jeho vykupiteľské dielo na kríži. Iba ten, kto vlastnú vieru nepozná či neberie vážne, môže považovať širokú integráciu islamu ako islamu za možné.“ Konštatoval to biskup Rudolf Voderholzer v rámci vešpier v Dóme sv. Petra v bavorskom Regensburgu pri príležitosti 4. výročia svojej biskupskej vysviacky. Biskup poukázal aj na to, že: „Nesmieme všetkým, ktorí si robia starosti o našu západnú kresťanskú kultúru, už vopred podsúvať všetky možné patologické fóbie.“ –zg-

Do Paríža prišlo 50 000 mladých ochrancov života

Paríž, 30.1.2017 (kath.net – Cornelia Kaminski) 020 142 – V decembri odhlasoval francúzsky parlament návrh zákona, ktorý boj proti potratu cez internet považuje za trestný čin. Ironicky prichádza tento ženám nepriateľský zákon práve z ministerstva pre rovnoprávnosť socialistickej ministerky Laurence Rossignolovej, ktoré týmto návrhom ženy skôr diskriminuje ako zrovnoprávňuje. Vláda obviňuje správcov internetových stránok, ktoré sa zreteľne stavajú proti potratu a šíria príslušné informácie, z dezinformovania a vyvíjania morálneho tlaku na tehotné ženy. Trestný čin bránenia potratu síce existuje vo Francúzsku už od r. 1993, no bol nasmerovaný skôr na demonštrácie protivníkov potratov pred klinikami a predpokladal trest do 2 rokov väzenia a 30 000 eur pokuty. Tieto tresty teraz hrozia všetkým, ktorí na internete ponúkajú poradenstvo a pomoc tehotným.
Vzhľadom na túto hrozbu zmobilizovali francúzski obhajcovia ľudských práv pod organizáciou «Choisir la vie» („Zvoliť si život“) aj podporovateľov zo zahraničia a pozvali ich deň pred pochodom za život, ktorý sa konal 22. januára, na medzinárodnú výmenu skúseností o pochodoch za život.
Už pozvanie na toto stretnutie dávalo poznať s akou profesionalitou sa vo Francúzsku pochod za život už 12. krát organizoval. Pozývala síce Cécile Edelová, prezidentka „Chosir la vie“, kontaktné osoby však boli Paul Ginoux Defernom a Angelika de Poncharra. Tie už predtým viedli korešpondenciu v angličtine, francúzštine, nemčine a španielčine a počas konferencie fungovali ako prekladatelia.
Pozvaní boli aktivisti za ľudské práva z Veľkej Británie, Talianska, USA, Senegalu, Španielska, Švajčiarska a Slovenska. Pozvanie prijal aj Dr. Dr. Kai Witzel – zástupca akcie „Právo na život pre všetkých (ALfA e.V.) z Nemecka a pricestoval aj Eduard Pröls z „CitizenGo“ takisto z Nemecka.
V USA sú lekári stále viac vystavení nátlaku, aby vykonávali potraty, ako povedal Shenan Boquet, katolícky kňaz a prezident „Human Life International“. Vysvetlil, že v ostatných 20 rokoch sa na svete investovalo 173 miliárd dolárov štátnymi organizáciami do „kontroly obyvateľstva“, 75 miliárd z toho v Afrike, ktorá je pre svoje prírodné bohatstvo predmetom politických záujmov. Na tom sa podstatne podieľa WHO a „International Planned Parenthood“ ktoré pod rúškom „reprodukčných práv“ napomáhajú potraty a mentalitu antikoncepcie, ktorá sa protiví africkej mentalite a Boquet ju označil ako „kolonizáciu mysle“.
Taliansko síce nemalo asi 500 000 účastníkov pochodu za život ako v USA, no má iný rekord: medzi 40 000 účastníkmi pochodu „Marcia per la Vita“ v Ríme bolo 80 % mladých ľudí, ktorí takto výrazne dokazujú, akoby mohla vyzerať v budúcnosti potratová lobby v Taliansku. Nie nadarmo sa talianski potratári sťažujú na zlú vekovú štruktúru a starosti s dorastom. Pochod priťahuje početných medzinárodných účastníkov aj preto, lebo dni predtým sa koná kongres o práve na život, na ktorom sa minulý rok zúčastnil arcibiskup Luigi Negri, ako aj kardinál Raymond Leo Burke a biskup Athanasius Schneider z Kazachstanu.
Aká dôležitá je mládež pre ochranu života zreteľne ukázali mladí účastníci z Veľkej Británie. Rhoslyn Thomas a Isabell Vaughan-Spruceová hovorili o anglickom pochode v Birminghame. Konal sa štvrtý raz a zúčastnilo sa ho 2000 ľudí. Organizácia na ochranu života SPUC (Society for the protection of unborn children), ktorá v r. 2017 oslávi 50. jubileum, organizuje každoročne pre mladých ochrancov života konferenciu „SPUC Youth Conference“.
Vzhľadom na mnohé pozitívne správy naladila prítomných správa zo Švajčiarska smutne. Policajný inšpektorát v Berne minulý rok vyhlásil, že pre obávané narušenia ľavicou nedokážu zaručiť bezpečnosť pochodu a povolili iba stretnutie na námestí Bundesplatz, na ktoré prišlo namiesto očakávaných 3000 iba 1700 ľudí. V tomto roku budú Švajčiari preto demonštrovať na vidieku.
Ako vyzerá pochod za život vo Francúzsku, mohli účastníci zažiť na ďalší deň. Organizátori dúfajú, že to kvôli novému zákonu nebude posledný parížsky pochod, pretože zmobilizovali 50 000 prevažne mladých ľudí, ktorí v najlepšej nálade pochodovali ulicami. Príhovory trvali 45 minút, potom sa pochod rozdelil na viaceré prúdy s vozmi a reproduktormi. Na otázku ako riešia protesty proti pochodu reagovali vo veľkom počte prítomní policajti nechápavo a nakoniec vyhlásili užasnutému mužovi, ktorý sa na to pýtal a mal pred očami hlučných protivníkov z Berlína, že vôbec nevedia, čo myslí, veď tam nie sú nijaké protestujúce osoby. Polícia je tam na ochranu pred atentátmi. Diváci na chodníkoch užaslo vnímali dobre naladených na populárnu hudbu tancujúcich ľudí s pestrými balónikmi a ružovými či bledomodrými plagátmi, ktorí nemali nič spoločné so smútočným sprievodom ako napr. v Nemecku, ale dojímavo sprostredkovali posolstvo: my milujeme život – a je to tak dobre! Proti tomu sa ťažko protestuje.

Autorka správy učí angličtinu a francúzštinu na gymnáziu, je vyššia študijná radkyňa, vydatá a matka troch detí. Je členkou CDL a podpredsedníčkou ALfA.

Pochod za život Paríž 2017

Kyril: Októbrová revolúcia 1917 následok straty hodnôt

Moskva, 29.01.2017 (KAP) 020 141 – Stratu duchovných hodnôt vidí moskovský patriarcha Kyril I. ako najhlbšiu príčinu úspechu októbrovej revolúcie r. 1917. Zlom Ruska s tradičným modelom života a s duchovnou i kultúrnou identitou človeka bol možný, „lebo každodenný život, najmä život elít, stratil to podstatné: Pravú vieru v Boha a vedomie rozhodujúceho významu zachovania duchovných a morálnych hodnôt,“ povedal patriarcha podľa správy nadácie „Pro Oriente“ z nedele na 25. vianočnom sympóziu v Kremli.
Veľká tragédia spočívala v tom, že ľud bol otrávený „pochybnými populistickými ideami“. Po tom, čo sa sfalšovala historická tradícia ľudu a opovrhlo sa vlastnými tradíciami, ľudia proti sebe bojovali vo frakciách a zaoberali sa politicko-sociálnymi rozdielmi namiesto úsilia o národnú jednotu a kultúrnu súdržnosť. Čo chýba, je „rozsiahle a úprimné skúmanie histórie Ruska v ostatných sto rokoch, aby sa dosiahlo „systematické a vyrovnané pochopenie príčin a dôsledkov udalostí“.
V udalostiach r. 1917 a ďalších desaťročiach nebolo však iba veľa odpadu od viery, straty duchovných základov a odmietanie kresťanskej morálky. Rovnako sa vyskytovala aj „obetavá služba pre Krista a jeho posolstvo“, ako povedal patriarcha. Na tomto základe došlo na prelome tisícročia k návratu mnohých ľudí k Bohu, k „duchovnému znovuzrodeniu a transformácii ruského ľudu“.

Živá pamäť mučeníkov
Patriarcha vyzdvihol následky „duchovných skutkov“ nových kresťanských mučeníkov z doby sovietov. Ruská pravoslávna cirkev svätorečila 1700 nových mučeníkov – kňazov i laikov. „Viac ako o svätorečenie ide o udržanie ich živej pamäte, skúmanie ich dedičstva a o výchovu mladých k rešpektovaniu svedectva mučeníkov,“ vyhlásil Kyril I.
Moskovský patriarchát stavia mnoho Božích domov zasvätených novým mučeníkom. Taký chrám vznikne aj v Moskve pri Ljubianke, kde bol hlavný stan komunistickej tajnej polície s jej striedajúcimi sa názvami – Čeka, NKWD, GPU a KGB. Tento chrám ponesie názov Vzkriesenie Kristovej cirkvi „na krvi“, ako povedal Kyril I.
Šok 20. storočia nás učí, že túžba po konsolidácii spoločnosti a nie trend delenia podľa sociálnych, politických, či iných záujmov – musí tvoriť základ každej zmeny, ako zdôraznil patriarcha. Ľudský život a spoločnosť však nemožno budovať bez Boha. „Bezbožné spoločnosti sú ‚domy postavené na piesku'“, zdôraznil Kyril. Národom sa ľudia môžu stať iba so spoločnými duchovnými a morálnymi hodnotami, uznaním svojho spojenia s minulosťou a otvorenosťou pre budúcnosť v solidarite. Spoločnosť je schopná vyhnúť sa katastrofám, ako ich Rusko muselo v poslednom storočí prežívať.

20 000 zavraždených kňazov
Iba v r. 1917 a 1918 popravili v Rusku 20 000 kňazov, ako informoval na kremeľskom sympóziu Sergej Stepašin, bývalý ruský premiér za Borisa Jeľcina a súčasný predseda „Cisárskej pravoslávnej palestínskej spoločnosti“ podľa agentúry „Interfax“. V r. 1920 žili už iba 4 metropoliti a v Rusku bolo v prevádzke iba 100 zo 60 000 kostolov. Nikdy v histórii ľudstva nebola porovnateľná agresia proti cirkvi.
Zo všetkých revolúcií bola tá ruská z r. 1917 jediná priamo zameraná proti podstate náboženstva, proti pravoslávnej cirkvi a proti ruskej kultúre, ako povedal Stepašin. „Postihla priamo chrbtovú kosť ruského národa a dostala do väzenia niekoľko miliónov ľudí.“ –zg-

Kardinál: ‚Amoris laetitia’ nemení náuku, zdôrazňuje svedomie

Washington D.C., 29.1.2017 (kath.net/CWN/jg) 020 140 – Posynodálny dokument „Amoris laetitia“ nemení náuku Katolíckej cirkvi, no kladie veľký dôraz na úlohu individuálneho svedomia pri aplikácii noriem na konkrétne okolnosti. Povedal to kardinál Donald Wuerl, washingtonský arcibiskup seminaristom svojej arcidiecézy.
„Nerozlučiteľnosť manželstva, ustanovenia cirkevného práva a úloha svedomia pri posudzovaní osobnej viny majú naďalej svoju platnosť. Apoštolská exhortácia prízvukuje milosrdný pastoračný prístup k mnohým ľuďom – zosobášeným, slobodným a rozvedeným – ktorí sú vo svojom živote konfrontovaní s problémami, s náukou Cirkvi a svojím želaním, všetko toto dostať do súladu,“ povedal kardinál.
Kňazi majú za úlohu náuku Cirkvi sprostredkovať a svedomie vzdelávať. „Konkrétny úsudok vo svedomí je však prenechaný dotyčným osobám,“ zdôraznil kardinál Wuerl. -zg-

Šanghaj: Biskup opúšťa Rímu verných katolíkov

Rím, 29.1.2017 (kath.net/RV/red) 020 139 – Pomocný biskup z čínskeho Šanghaja opustil Rímu vernú podzemnú cirkev Číny a vstúpil do „Čínskeho vlasteneckého katolíckeho združenia“. Taddeo Ma Daquin je tam však vedený ako «kňaz», tak informovalo Rádio Vatikán s odvolaním sa na agentúru „asianews“.
Mons. Ma bol vysvätený za biskupa 7. júla 2012 s povolením pápeža Benedikta XVI. Odvtedy žil v domácom väzení v kňazskom seminári. Čína považuje menovania biskupov pápežom za miešanie sa do vnútorných záležitostí svojej krajiny. –zg-

Front cirkví proti Trumpovej migračnej politike

Washington, 28.01.2017 (KAP) 020 138 – Široká koalícia cirkevných nadácií v USA vyjadrila zhrozenie nad migračnou politikou prezidenta Donalda Trumpa. Jeho plány na postavenie múru na hraniciach s Mexikom, na zníženie podpory pre mestá a spolkové štáty s mnohými ilegálnymi prisťahovalcami (mestá „Sanctuary“), na zatýkanie a odsun rodín, ako aj na neprijímanie moslimských utečencov jasne odmietajú, ako uviedli zástupcovia nadácií 27. januára (miestneho času).
„Pápež František vyzval nezatvárať dvere pred migrantami a utečencami,“ povedala Sr. Donna Markhamová, prezidentka „Catholic Charities USA“, zväzu zastrešujúceho 160 dobročinných organizácií.
„Namiesto obrany a strachu sa musia napomáhať zásadné postoje ako prijímanie, súcit a stretávanie. Pre nás neexistuje nijaké ‚buď – alebo‘. My môžeme súčasne chrániť našich občanov aj vítať novo prichádzajúcich. Starosť o ľudí trpiacich núdzou patrí k jadru našej viery,“ povedala dominikánka.
Ak chce Trump potrestať obce s prisťahovalcami za to, že odporujú „nemorálnej politike“, tak to nie je iba násilný akt proti tým, ktorí sa odvažujú mu protirečiť, ale aj izolácia a ďalšie vytláčanie na okraj ľudí, ktorí sú iní ako on,“ povedal Eddie Carmona z organizácie „Pico“, najväčšej siete spoločenstiev viery v USA. Nový americký prezident stojí v rozpore s odjakživa platnou zásadou, že Amerika je „krajina veľkých možností pre všetkých“.

Múr – „symbol lží“
Národné výdavky na ochranu hraníc už aj tak v ostatných desaťročiach explozívne vzrástli – z 268 miliónov dolárov za rok v r. 1990 na 3,8 miliardy dolárov v r. 2015, ako poznamenala Sr. Simone Campbellová z katolíckej lobistickej organizácie „Network“. Už dnes hranica s Mexikom veľkou mierou zasahuje do každodenného života priľahlých miest na oboch stranách. Súčasné plány Trumpa na zostrenie migračne politiky sú „presným opakom“ kresťanskej viery.
Americké oddelenie katolíckeho hnutia pokoja „Pax Christi“ sa vyjadrilo solidárne s „našimi prisťahovanými bratmi a sestrami“, ktorí žijú v strachu z odsunu a odlúčenia od svojich rodín“. Nijaký utečenec neopustil domovinu bezdôvodne, mnohí ušli pred chudobou, násilím bánd a terorom. „Nie ľudia sú našimi nepriateľmi, ale ten mýtus, ktorý nám prezentuje prezident Trump. Postavenie múru je viditeľným symbolom týchto politických lží,“ uvádza sa v stanovisku.

Doba ľadová pre utečencov
Následkom Trumpovej politiky sa v USA klíma pre utečencov enormne zhorší, ako sa obáva františkánska „Action Network“. Kresťanská viera však každého zaväzuje k nasadeniu za práva a dôstojnosť všetkých ľudí. Utečenci musia byť preto naďalej chránení a spolunažívanie rodín sa musí zachovať, ako uviedla mimovládna organizácia rehole. Nesmie sa zabudnúť, že USA boli vybudované prisťahovalcami. Podobným spôsobom vyhlásili aj jezuiti svoju podporu utečencom. Kto odmieta azylový proces ľuďom hľadajúcim ochranu, vystavuje ich ešte väčšiemu nebezpečenstvu.
Podporu dostali katolícke nadácie v kritike Trumpovej migračnej politiky aj od partnerských organizácií baptistov, evangelikálov, presbyteriánov, univerzalistov, metodistov, židov, moslimov, ako aj od Národnej rady cirkví USA. Už v stredu jasne odmietli novú líniu vlády v oblasti migrantov aj americkí biskupi. –zg-

Kasper: Jednota Cirkvi v dohľadnom čase možná

Bonn, 28.1.2017 (KAP/KNA) 020 137 – Emeritný predseda Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov, kardinál Walter Kasper, považuje opätovné zjednotenie kresťanov v dohľadnom čase za možné. Nebude to však jednotná cirkev, „v ktorej sa všetko upraví úplne rovnako, ale bude to jednota v zmierenej rôznosti, v ktorej sa budú musieť rešpektovať aj historicky vyvinuté formy,“ povedal v sobotu v nemeckom Coburgu. Teologické diferencie ako otázka úradov, či pripustenie k prijímaniu, sú podľa slov Kaspera riešiteľné.
Kardinál pripomenul pápežom Františkom naskicovaný obraz mnohostena. To je mnohostenný útvar podobný horskému krištáľu, ktorý „nádherným spôsobom žiari a odráža svetlo, keď na neho dopadá. „To je obraz, no ešte nie riešenie. Ale obraz ukazuje istým smerom, ktorým môžeme a musíme ísť. Krok za krokom,“ povedal Kasper a pokračoval:
„Ekumenické rozhovory sa nesmú chápať ako prispôsobovanie, alebo ako dohoda na najnižšom menovateli. Ide o výmenu ideí a darov, ktoré rôzne cirkvi vlastnia. Dialóg nemá viesť k ochudobneniu katolíckej či evanjelickej identity. Nemáme sa stať menej, ale viac katolícki. Máme sa stať nie menej, ale viac evanjelickí.“
K otázke pripustenia zmiešaných rodín k prijímaniu Kasper povedal, že to je „pastoračný problém, ktorý volá po riešení“. To však nie je vôbec také ťažké. Jednota Cirkvi tu zakazuje účasť nekatolíkov vo väčšine prípadov, no starosť o milosť sa v niektorých prípadoch odporúča. „To je formulované veľmi flexibilne. Je tu priestor pre pastoračné riešenia, väčšina kňazov to dobre zvláda,“ zdôraznil kardinál.
Vzhľadom na reformáciu, ktorá sa začala pred 500 rokmi a vyvolala rozkol Cirkvi, bývalý biskup Rottenburgu-Stuttgartu varoval pred jednostrannými obviňovaniami. „Natrasená miera viny spočíva aj na katolíckej strane, v Ríme a u vtedajších biskupov. Tí nepočúvali Lutherovu naliehavú výzvu k obráteniu a reforme. Potom sa reformácia stala politickým procesom,“ povedal Kasper.
Kasper sa takto vyjadril na novoročnej recepcii bavorskej Bamberskej arcidiecézy. Zúčastnilo sa na nej 800 osobností z oblasti politiky, cirkví a spoločnosti. –zg-

Islamisti plánujú austro-kalifát!

Viedeň, 28.1.2017 (kath.net) 020 136 – Rakúske štátne orgány rozbili vo štvrtok v Grazi a vo Viedni od r. 2015 sledovanú sieť prívržencov tzv. „Islamského štátu“ (IS).
Členovia islamisticko-salafistickej siete očividne plánovali založiť v Rakúsku istý druh austro-kalifátu, ako informoval denník „Die Presse“. Pri zásahu nasadili 800 členov bezpečnostných síl, vykonali 16 domových prehliadok a 14 ľudí zatkli, medzi nimi aj 3 ženy.
Okrem toho zabavili 140 digitálnych nosičov dát, ktoré sa teraz vyhodnotia. Zatknutých štátna prokuratúra obvinila okrem spojenectva s IS aj z vytvorenia kriminálneho gangu a založenie protištátnej organizácie. –zg-

Vláda USA zachraňuje životy

USA, 28.1.2017 (kath.net) 020 135 – „Miliónom detí sa vďaka novej americkej vláde zachráni život. Dvomi dôležitými rozhodnutiami prezident Trump a dom reprezentantov určili smer, aby sa v USA a na celom svete, predovšetkým ázijské, africké a juhoamerické deti ochránili pred potratom a ich matky pred poškodením a zraneniami.“ Poukázala na to organizácia pre ochranu života AlfA v piatok.
Zavedením „politiky Mexico-City“ sa už nebudú nijaké americké peniaze poskytovať medzinárodným organizáciám na financovanie potratov v zahraničí, predovšetkým v rozvojových krajinách.
„Takýmito peniazmi sa iba v Afrike každý rok potratí 8 miliónov detí. Zastavením financovania potratových organizácií ako International Planned Parenthood Federation alebo „Marie Stopes“ či zastrešujúci zväz Pro Familia, sa potraty podstatne zredukujú.
„Zmena politiky príde aj v USA k dobru väčšinou nebelošským deťom a ich rodinám,“ vyhlásila Alexandra Linderová, predsedníčka ALfy. „Podľa štatistiky podiel čierneho obyvateľstva v USA je asi 13 %, približne 17 % tvoria hispánci. Oproti roku 2014 bolo 28 % z 900 000 potratmi usmrtených detí čiernych a 25 % tvorili hispánci. Už dlho poukazujú americkí biskupi a ochrancovia ľudských práv na to, že potratové zariadenia „Planned Parenthood“ sa nachádzajú predovšetkým vo štvrtiach obývaných týmito skupinami obyvateľstva.
„Národne ako aj medzinárodne možno tieto peniaze použiť na pravú zdravotnú starostlivosť a znížiť tak úmrtnosť detí a matiek.“ ALfA víta tieto smerodajné rozhodnutia, ktoré by boli naliehavo potrebné aj v Európe, napríklad v Nemecku, aby sa deťom a matkám skutočne pomáhalo. –zg-

Boeselager opäť veľký kancelár maltézskych rytierov

Rím, 28.1.2017 (KAP) 020 134 – Albrecht von Boeselager je znova veľkým kancelárom Rádu maltézskych rytierov. Suverénna rada rádu zrušila pozbavenie úradu Nemca odstúpeným veľmajstrom Matthew Festingom v sobotu, ako oznámila centrála rádu v Ríme. Vedenie rádu súčasne prijalo odstúpenie Festinga, ktoré Vatikán oznámil už v stredu. Do voľby nástupcu tohto Brita bude rád prechodne viesť Rakúšan Ludwig Hoffmann z Rumersteinu. Ako veľký komtúr je po veľmajstrovi druhým členom vedenia rádu. Rada tiež súhlasila so spoluprácou s ohlásenou pápežskou delegáciou.
Pozbavenie Boeselagera postu veľkého kancelára viedlo k vážnemu konfliktu medzi Festingom a Vatikánom. Veľmajster Nemca obvinil, že nezastavil distribúciu kondómov partnerskou organizáciou v Myanmare v r. 2013. Boeselager obvinenia odmietol a zvolal rádový súd, aby riešil jeho pozbavenie úradu. Keď pápež dal vyšetriť prípad komisiou, Festing verejne odmietol spoluprácu rádu s Vatikánom. Pápežskí vyšetrovatelia dospeli podľa médií k tomu, že obvinenia voči Boeselagerovi neobstoja. Na to Festing v utorok na tlak pápeža odstúpil. Za pozbavením Boeselagera úradu boli očividne mocenské boje.
Pápež v liste Hoffmannovi z Rumersteinu potvrdil, že je bez ohľadu na mimoriadneho pápežského poverenca naďalej zodpovedný za prevádzku rádu, predovšetkým za jeho medzinárodné vzťahy, ako rád ďalej oznámil. Mimoriadny poverenec naproti tomu je zodpovedný za „duchovnú obnovu rádu“, predovšetkým za tých členov, ktorí sľúbili chudobu, čistotu a poslušnosť.
Rada sa Festingovi poďakovala za jeho „veľkolepú angažovanosť v minulých deviatich rokoch. Pápežovi a štátnemu sekretárovi kardinálovi Pietrovi Parolinovi je vďačná za ich uvážlivé rozhodnutia, ako uviedla vo vyhlásení. Rád tiež oznámil, že prechodný vedúci spolu so Suverénnou radou onedlho zvolá generálnu kapitulu na voľby nového veľmajstra rádu. –zg-

Trump ochrancom života: Máte moju podporu!

USA, 27.1.2017 (kath.net) 020 133 – V USA sa v piatok konal veľký „Pochod za život“, na ktorom sa zúčastnili státisíce ľudí, mnohí politici a mnohí kardináli a biskupi. Krátko po 17 00 hod. Donald Trump cez Twitter oznámil:
„Tento pochod je taký dôležitý. Všetkým, ktorí dnes pochodujete: Máte moju plnú podporu.“
Viceprezident Mike Pence sa zúčastnil na pochode priamo. V príhovore vyhlásil, že sa cíti poctený byť prvým viceprezidentom v histórii USA, ktorý sa na tomto pochode zúčastňuje:
„Som pro-life a nebudem sa za to ospravedlňovať. Neoddýchneme si, dokiaľ nedosiahneme kultúru života v USA! Národ, ktorý nestojí za životom, nebude dlho existovať.“
Kardinál Dolan mal na pochode krátky príhovor a neskôr na Twitteri napísal: „Aleluja za tieto odvážne duše, ktoré sa zúčastňujú na Pochode za život, predovšetkým za mladých ľudí.“
Pozdravy najväčšiemu pochodu za život na svete, na ktorom sa podľa EWTN zúčastnilo viac ako 500 000 ľudí, poslal v piatok aj pápež František, ktorý v liste napísal, že nič nedokáže ospravedlniť, ak sa nevinné dieťa v tele matky zavraždí. Pápež sa poďakoval za „veľkolepé svedectvo o svätosti každého ľudského života“.

Pápež už nechce byť na minciach eura

Vatikán, 28.1.2017 (kath.net/ KAP) 020 132 – Pápež František už nechce vidieť svoju tvár na minciach eura. Nové vydania mincí na rok 2017 už zdobí iba pápežský erb. Vatikánsky úrad pre filateliu a numizmatiku potvrdil, že pápež urobil toto rozhodnutie osobne.
Po prvý raz od zavedenia eura vo Vatikáne v r. 2002 nie je na minciach pápež. Doteraz bol František zobrazený v troch rôznych verziách na všetkých minciach od centa až po dvojeurovú mincu. Odstránenie tváre pápeža z mincí oznámili v úradnom vestníku EÚ v utorok.
Hoci štát Vatikán nie je členom EÚ, smie raziť mince eura. Dohoda s EÚ stanovila v r. 2010 celkový objem na 2,3 milióna eur. K tomu sa pridáva malá variabilná suma, ktorú treba pravidelne znova vyrátať. Tieto mince sú žiadanými objektami zberateľov. Vatikán je však povinný dať do obehu najmenej 51 percent celkového objemu. –zg-

Vstup Albánska do EÚ: Arcibiskup optimistický

Tirana, 27.01.2017 (KAP) 020 131 – Opatrne optimisticky sa vyjadril katolícky arcibiskup Tirany a Durresu, George Frendo, k úsiliu o vstup Albánska do EÚ. „Nevidím k tomu v zásade nijaké alternatívy,“ ako povedal Frendo pre rakúsky Kathpress v Tirane. Treba pravdaže ešte vykonať enormné množstvo reforiem. Frendo v tejto súvislosti hovoril napríklad o rozsiahlej korupcii v krajine najmä v oblasti školstva, zdravotníctva a justície. Aj v sociálnej oblasti treba ešte urobiť veľa domácich úloh. Súčasnej socialistickej vláde pripisuje prinajmenšom seriózne úsilie týmto smerom. „Zo strednodobého hľadiska som plný nádeje,“ ako povedal arcibiskup Frendo.
Albánsko je kandidátom na vstup do EÚ od r. 2014 a od r. 2009 je členom NATO. Krajina patrí s odstupom k najchudobnejším v Európe. To vedie k veľkým vlnám vysťahovalectva. Iba v r. 2015 opustilo krajinu viac ako 60 000 ľudí. Migrácia je obrovský problém, ako hovorí arcibiskup Frendo. Mnohé rodiny sú roztrhnuté, ak sa jeden rodič pokúša o šťastie v zahraničí. Jeden z mnohých následkov sú nespočetné rozvody.
Komunistický režim vyhlásil Albánsko v r. 1967 za „prvý ateistický štát“. Ešte do r . 1990 sa praktizovanie náboženstva trestalo väzením, nútenými prácami, či dokonca smrťou. „Dnes, 26 rokov po prevrate, sú štruktúry náboženských spoločenstiev z veľkej časti vybudované.
V krajine je už iba veľmi málo vedomých ateistov. No je tam veľký počet ľudí, ktorí sa definujú ako nepraktizujúci veriaci, ale akosi v Boha predsa len veria,“ povedal Frendo.
Z troch miliónov obyvateľov sa 20 percent hlási k Pravoslávnej cirkvi, 15 percent ku Katolíckej cirkvi a jedno percento k protestantom.

Podiel moslimov je 60 percent.
Hoci je väčšina moslimská, Albánsko nie je moslimský štát. „Mnohí moslimovia sú veľmi otvorení a prístupní ľudia. Takže nie sú problémy, ak moslim prestúpi na kresťanstvo a nechá sa pokrstiť. Katolícka cirkev má dobré vzťahy s moslimami,“ zdôraznil arcibiskup. Nechce však hovoriť o vzájomnej tolerancii. To je pre neho príliš negatívny pojem. Oveľa radšej používa pojem „medzi-náboženská harmónia“ Táto harmónia však tiež nesiaha tak ďaleko, aby katolíci a moslimovia spolupracovali v dôležitých spoločenských oblastiach. „No sme na dobrej ceste tým smerom,“ dodáva arcibiskup.
Potom pripustil, že medzi moslimami je malá radikálna menšina. Aj z Albánska sa vydalo niekoľko extrémistov na cestu do Sýrie, aby tam bojovali za IS. Väčšina však tam už zahynula a extrémisti v Albánsku, čo za tým stáli, sú vo väzení.
Otázku, či aj Albánsko ako iné balkánske krajiny pozoruje fundamentalistický vplyv Saudskej Arábie, arcibiskup poprel. Poukázal však na to, že najväčšia mešita celého Balkánu v Tirane sa teraz buduje z tureckých peňazí. Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan prišiel v r. 2015 do Tirany, aby položil jej základný kameň. Projekt patrí k medzinárodnému tureckému programu stavby mešít.

Návšteva pápeža vyvolala záujem o Cirkev
O niečo väčšia ako katolícka je v Albánsku pravoslávna cirkev s 20 percentami obyvateľstva. Arcibiskup hovoril o vzájomnom priateľskom vzťahu, ale nie príliš nadšene. Arcibiskup Frendo však poukázal na to, že katolíci, pravoslávni a protestanti nedávno spoločne slávili v katolíckej katedrále v Tirane bohoslužbu v rámci „Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov“.
Arcibiskup pripomenul aj jednodňovú návštevu pápeža Františka v septembri 2014. „Albánci prijali pápeža s veľkou radosťou. Z účastníkov na svätej omši v Tirane viac ako 50 percent neboli katolíci, ale veriaci iných vyznaní či náboženstiev. Návšteva pápeža aj keď veľmi krátka, vyvolala v krajine veľké nadšenie a nový záujem o Katolícku cirkev. V období po nej bol napríklad v Tirane najväčší počet krstov dospelých vôbec.“ –zg-

* * * * * * *

K Duchu Svätému: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.
Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *