Život Cirkvi vo svete 42 * 2014

Obsah

 

Pavol VI. bude v nedeľu blahorečený. Očakáva sa Benedikt XVI.

Synoda: Desať skupín ukončilo svoju prácu

Kardinál Dolan: ‚Africkí biskupi sú nesmierne inšpirujúci!‘

Kasper dementuje, Zenit uverejňuje záznam!

Kardinál Kasper: Synoda nemá brať afrických biskupov vážne!

Kardinál Kasper: „Duch koncilu previeva cez synodu“

«Islamský štát» si berie na mušku Vatikán

Cirkevný historik: Konflikt na Ukrajine sa týka celej Európy

Biskupská synoda je v metodickom omyle

Kardinál: Správa ‚nie veľmi nápomocná hlásaniu náuky Cirkvi!‘

Z reakcií na Reláciu po diskusii: Viac hovoriť o svedectve rodín

Synoda: Kardinál Burke kritizuje jednostranné brífingy

 

Schönborn oceňuje ľudský výkon homosexuálnych párov

Poľská biskupská konferencia: Správa synody „neprijateľná“

Budúcoročná synoda má oficiálne potvrdenú tému a dátum

František: Nelipnúť iba na náuke, ale otvoriť srdce

 „Relatio“ neprinesie zmenu náuky, ale tónu

Kardináli: Predbežná správa nie je rozhodnutie o smerovaní

Synoda o rodine – pastoračné zemetrasenie?

Misionár: Ešte nikdy sa toľkí moslimovia nestali kresťanmi

Zážitky klinickej smrti nie sú ilúziou

Synoda, hviezdne osobnosti a nálady

Synoda: Biskupi apelujú na trpezlivosť veriacich 

Najstarší kardinál sveta oslávi 99 rokov

 

  

 

Pavol VI. bude v nedeľu blahorečený. Očakáva sa aj Benedikt XVI.

 

Vatikán, 14.10.2014 (KAP) 017 371 – Pápež František bude v nedeľu na slávnostnej svätej omši o 10.30 hod. na Námestí sv. Petra blahorečiť pred 36 rokmi zosnulého pápeža Pavla VI. (občianskym menom Giovanni Battista Montini). Očakáva sa aj účasť emeritného pápeža Benedikta XVI.

Blahorečením tohto koncilového a reformujúceho pápeža sa skončí aj biskupská synoda o rodine. Všetci synodálni otcovia – 60 kardináli a 130 biskupi – budú koncelebrovať. Pápež Pavol VI., štvrtý pápež 20. storočia, inštaloval biskupskú synodu v roku 1965 ako pevný inštitút Katolíckej cirkvi.

V prítomnosti svetového episkopátu poctí takto František muža Cirkvi, ktorého súčasníci často kritizovali a hanili ako „pápeža pilulky“. Pritom jeho veľkosť a jeho prorocký pohľad práve v súčasnom pontifikáte znova zreteľne vystupuje do popredia.

Giovanni Battista Montini, Pavol VI. sa narodil 26. septembra 1897 v severotalianskej Brescii. Po krátkej farskej pastorácii pôsobil tri desaťročia na Štátnom sekretariáte od r. 1937 ako substitút (sekretár pre vnútro) a dôverník štátneho sekretára kardinála Eugenia Pacelliho, neskoršieho pápeža Pia XII. V tejto funkcii sa Montini v druhej svetovej vojne a pod nemeckým obsadením veľkou mierou postaral o ukrývanie židovských utečencov v cirkevných budovách Ríma a Vatikánu.

V r. 1954 ho Pius XII. menoval za arcibiskupa Milána. V najväčšej európskej diecéze nadobudol pastoračné skúsenosti. Na konkláve po smrti Jána XXIII. bol Montini favoritom a 21. júna 1963 ho zvolili za pápeža v piatom kole volieb.

Ako pápež pokračoval Pavol VI. vo vedení Druhého vatikánskeho koncilu. Ako prvá hlava Cirkvi modernej doby podnikol v januári 1964 zahraničnú cestu. Viedla do Svätej zeme. Jeho stretnutie s patriarchom Atenagorasom v Jeruzaleme položilo základy nového ekumenizmu.

Ako „prejav storočia“ označovali neskôr jeho príhovor na OSN v New Yorku s jeho vášnivou výzvou: „Už nikdy vojna!“

Po koncile prispôsobil Pavol VI. Vatikánsku kúriu novým úlohám. Zriadil orgány pre Cirkev otvárajúcu sa svetu: Pápežskú radu pre ekumenizmus, pre spravodlivosť a pokoj, pred medzináboženský dialóg a pre médiá. Okrem toho začal s novým vydaním cirkevného práva, práca na ňom sa ukončila v r. 1983.

 

V tieni predchodcu aj nástupcu

Pavol VI. stojí trocha v tieni svojho populárneho predchodcu Jána XXIII. (1958-1963), aj svojho charizmatického nástupcu Jána Pavla II. (1978-2005). Pravdaže Cirkev viedol vo veľmi ťažkej dobe. Jeho úsilie citlivo realizovať prevratné výsledky koncilu reformátorom nezachádzali dosť ďaleko – považovali ho za príliš váhavého.

„Vatikánska ostpolitika“ jeho sekretára pre zahraničné záležitosti Agostina Casaroliho, ktorý sa malými krokmi usiloval o modus vivendi pre cirkvi v socializme, iritovala konzervatívnych politikov. Jeho poľský nástupca plány na založenie Biskupskej konferencie NDR okamžite stiahol. Začal presadzovať tvrdšiu líniu voči komunistom.

Veľkú pozornosť si získal Pavol VI. svojimi encyklikami o pokoji a sociálnom zmieri. Pre tie sa považuje za jedného z veľkých pápežov 20. storočia. Vynikol napríklad citát z jeho dokumentu o treťom svete „Populorum progressio“, podľa ktorého „nové meno pokoja sa volá vývoj“. Nemenej významný je dokument „Evangelii nuntiandi“ z r. 1975. V ňom Pavol VI. analyzoval ťažkosti Cirkvi s hlásaním viery v modernom svete a žiadal nové podnety na prekonanie priepasti medzi Cirkvou a dobovou kultúrou.

 

Konflikt okolo „Humanae vitae“

Na tvrdú kritiku na Západe narazil Pavol VI. svojou encyklikou „Humanae vitae“ (1968), v ktorej označil oddelenie sexuality od plodenia detí ako závažný problém a katolíkom zakázal antikoncepciu. Súčasná synoda o rodine vo Vatikáne sa pokúšala vyzdvihnúť obsiahly pohľad tohto dokumentu na osobnú dôstojnosť človeka.

Počas letnej dovolenky v Castel Gandolfe v júli 1978 utrpel Pavol VI. srdcový infarkt. Na jeho následky zomrel 6. augusta 1978. Pavol VI. bol pochovaný vo vatikánskych hrobkách.

Ján Pavol II. zahájil 11. mája 1993 proces jeho blahorečenia. Postulátorom bol taliansky redemptorista páter Antonio Marrazzo. V decembri 2012 konštatoval pápež Benedikt XVI. hrdinský stupeň cnosti Pavla VI. a povýšil ho na Božieho služobníka.

V polovici februára tohto roku Komisia pre svätorečenia uznala uzdravenie nenarodeného dieťaťa v roku 2001 v americkom štáte Florida ako zázrak. Dňa 10. mája Vatikán oznámil, že Pavol VI. bude blahorečený 19. októbra a 26. septembra oficiálne oznámili, že blahorečenie uskutoční pápež osobne na Námestí sv. Petra. –zg-

 

Synoda: Desať skupín ukončilo svoju prácu

 

Vatikán, 16.10.2014 (KAP) 017 370 – Desať pracovných skupín na Mimoriadnej biskupskej synode vo Vatikáne vo štvrtok popoludní ukončilo  prácu a odovzdali svoje správy, ktoré sa popoludní prediskutovali v pléne. Z príspevkov a diskusie v pléne v piatok večer 9 redaktorov – z Európy, USA, Južnej Ameriky a Ázie – vypracuje záverečnú správu. O nej sa bude hlasovať v sobotu popoludní. Už v sobotu napoludnie sa na tlačovej konferencii predstaví krátky dokument – posolstvo.

Základom práce 10 skupín bola predbežná správa generálneho relátora synody kardinála Petra Erdőa a synodálneho teológa arcibiskupa Bruna Forteho „Relatio“. Správa pre jej nezvyčajný otvorený pozitívny jazyk ako napríklad v súvislosti s homosexuálmi, zožala aj kritiku zo strany konzervatívnych synodálnych otcov.

Pracovné skupiny diskutovali v 4 najdôležitejších jazykoch Katolíckej cirkvi: anglicky, francúzsky, španielsky a taliansky.

Ako informovalo Rádio Vatikán, skupiny sa radili o jednotlivých pojmoch predbežnej správy, preverili návrhy na doplnenie správy aj na vyškrtnutie vecí od ich vždy 20 členov. Návrh záverečného dokumentu má tvoriť základ pre budúcu riadnu biskupskú synodu v októbri 2015. Tou sa má potom definitívne určiť smerovanie cesty pastorácie rodiny pre budúcnosť.

Po tom, čo minulý týždeň bolo zo synody len málo informácií, tento týždeň sa prejavili pravdepodobné diferencie. V pondelok síce privítali na synode predbežnú správu, ktorou kardinál Erdő zhrnul diskusiu prvého týždňa, dlhotrvajúcim potleskom, no potom sa predsa prejavila nevôľa. Týkala sa prezentácie v médiách, ktoré hovorili o pastoračnom zemetrasení a tvárili sa, ako by išlo o záverečné správu zo synody.

 

Diskusia okolo pasáží o homosexualite

O príliš veľa látky na diskusiu sa postarali výpovede o homosexualite v správe. Africkí biskupi sú vraj ustarostení, pretože medzinárodné organizácie robia distribúciu humanitárnej pomoci závislú od ich prístupu k homosexualite, ako povedal predseda Biskupskej konferencie Konga, biskup Nicolas Djomo Lola, vo štvrtok v interview pre taliansky denník „Corriere della Sera“ v súvislosti so správou.

Medzinárodné organizácie by mohli podmieniť podporu Afrike uznaním ideológie „gender“, alebo partnerstiev rovnakých pohlaví. „A to nie je dobré,“ povedal africký biskup. Pripomenul, že to sa už občas aj deje.

 

Belgický kardinál za uznanie homosexuálnych partnerstiev

Belgický kardinál Godfried Danneels sa medzitým už vyslovil za ohraničené uznanie partnerstiev rovnakých pohlaví. Katolícka cirkev síce neakceptuje „manželstvo“ homosexuálov. Ak však štát dá homosexuálnym partnerstvám určité práva „bez toho, že zájdeme tak ďaleko, že budeme hovoriť o pravom manželstve, je správne toto rešpektovať,“ vyhlásil emeritný bruselský arcibiskup pre taliansky denník „La Repubblica“.

Predbežná správa zo synody hovorí v tomto ohľade o „prípadoch, v ktorých vzájomná pomoc homosexuálnych partnerov až po obetu predstavuje  hodnotný prínos k životu partnerov“. „Aj homosexuálne osoby majú dary a kvality, ktoré môžu vniesť do Cirkvi.“

 

Kardinál Erdő: Zapracovali sme 300 príspevkov

Generálny relátor synody kardinál Péter Erdő v interview pre Rádio Vatikán upozornil na veľkú precíznosť pri zostavovaní predbežnej správy. Synodálni otcovia boli pozvaní, aby príspevky na synodu vopred zaslali. Viac ako polovicu príspevkov už sekretariát synody preto mal „a mohli sme tak vyfiltrovať hlavné témy“, ako povedal Erdő.

Na synode bolo viac ako 150 formálnych písaných príspevkov a okrem toho najmenej 150 voľných príhovorov. „Najväčšou výzvou bolo, keď sa myšlienka vyskytla v 30 či 40 príspevkoch. Pretože každý formuloval ten istý obsah inak. Akú terminológiu zvoliť? Na čo klásť dôraz? Ako štylisticky vyjadriť, že jedna téma sa vyskytla v 4 príspevkoch, iné však v 40?“, vysvetľoval maďarský prímas. Hlavné témy príspevkov sa však všetky do správy dostali. Vždy však môže niekto namietať, že „to, či ono“ ešte chýba.

Dôvod súčasného rozruchu nachádza Erdő vo veľkom záujme médií: „Možno videli v niektorých miestach textu viac, ako skutočne vypovedal.“

Kardinál Erdő vyjadril dôveru, že sa synodálnym otcom podarí v záverečnom texte „dospieť k väčšej jasnosti a odstrániť nedorozumenia“. Aj veriaci potrebujú „jasný hlas, povzbudenie a orientáciu“. „Avšak „funkciou tejto synody iste nie je podať konkrétne odpovede na všetky výzvy manželstva a rodiny“. Ide o to „prezentovať otázky a zhromaždiť argumenty a návrhy“, ktoré poslúžia na prípravu riadnej synody na jeseň 2015,“ ako dodal kardinál –zg-

 

Kardinál Dolan: ‚Africkí biskupi sú nesmierne inšpirujúci!‘
Vatikán, 17.10.2014 (kath.net) 017 369 – „Práve sme na synode počuli arcibiskupa z Josu, Ignáca Kaigamu, v ktorého arcibiskupstve teroristi z Boko Haram zaútočili na 106 kostolov, teda nehovoríme o nejakých ľuďoch vo veži zo slonoviny, ale o biskupovi, ktorý doslova stiera krv svojho ľudu a zaväzuje jeho rany.“ Vyhlásil to arcibiskup New Yorku, kardinál Timothy Dolan, predseda Biskupskej konferencie USA v rokoch 2010-2013 a účastník biskupskej synody, v nadšenej výpovedi na videu o prínose afrických biskupov na synode. „Keď hovorí arcibiskup Ignác Kaigama,“ pokračuje kardinál Dolan, „môžeme počuť sv. Polykarpa aj sv. Ignáca Antiochijského a nielen Ignáca z Josu. Takí mladí sú tí, v tejto cirkvi Afriky,“ ona stojí tam, „kde stála druhá a tretia generácia kresťanov. „Oni hovoria s hrdinskosťou a presvedčením a zvyšok z nás si môže akurát tak sadnúť a dávať dobrý pozor.“ A kardinál Dolan pokračoval:

„Cirkev v Európe, cirkev v Severnej Amerike – my trpíme občas letargiou, nie je tak? Človeče, človeče! Tí dokážu hovoriť a volať nás naspäť ku koreňom kresťanského zjavenia! Oni nemajú strach presne to urobiť, oni nemajú strach priviesť nás k preskúmaniu svedomia. Dnes povedal jeden z afrických biskupov: ‚Buďte na Západe obozretní. Čo imponuje, vojenské zbrane? Antikoncepcia? Potraty? To my nepotrebujeme, to my nechceme, to je kultúrny imperializmus.´ A keď hovoria a takouto horlivosťou, potom – wow! – potom môžem pozorovať, ako zvyšok z nás spozornie a načúva. Ja ich považujem za nesmierne inšpirujúcich!“

„Africkí biskupi majú sviežosť a – áno, aj keby to mohlo znieť nezvyčajne – čistotu, keď ide o biblickú vieru,“ konštatoval kardinál Dolan ďalej. „Africkí biskupi sú prorockí svojím spôsobom pripomínať nám, že úlohou Cirkvi je preformovanie kultúry a nie, aby bola ona preformovaná kultúrou. A keď sa  pozrieme na cirkvi v ich národoch, tak vidíme, že presne to sa tam deje. A ja to považujem za úžasne dojímavé.“

„Obávam sa, že my na Západe by sme chceli povedať, ach, predpokladám, že by sme mali veci vzdať, že by sme mali kapitulovať, to je predsa zjavné, ak sa všetky tieto náuky odmietnu … , ó Bože, veď nie sme populárni! No africkí kresťania hovoria: Od nás sa očakáva, že budeme učiť pravdu a že budeme ľudí skrze našu lásku a našu radosť pozývať, aby túto pravdu prijali.“ –zg-

 

Kasper dementuje, Zenit uverejňuje záznam!

 

Rím, 16.10.2014 (kath.net) 017 368 – Emeritný kardinál Walter Kasper vo štvrtok popoludní pre kath.net dementoval výpovede o afrických biskupoch. Doslova povedal: „Som šokovaný. Tak som nikdy o Afričanoch nehovoril a ani by som tak nikdy nehovoril. Konštatujem: Zo Zenitu sa mi v týhcto dňoch a týždňoch nikdy nikto nepredstavil a nepožiadal ma o interview. Nikto zo Zenitu odo mňa nedostal interview.“ Kasper ohlásil, že sa o tom porozpráva s agentúrou Zenit.

Spravodajská agentúra ZENIT medzitým však reagovala a naďalej si stojí za týmto interview! Na webovej stránke redaktora Zenitu uverejnila preto záznam rozhovoru! Kópia interview je aj na adrese: http://www.erzbistube.de/kasper.m4a

 

Kardinál Kasper: Synoda nemá brať afrických biskupov vážne!

 

Rím, 16.10.2014 (kath.net) 017 367 – V Ríme nastal opäť rozruch z vyjadrení kardinála Waltera Kaspera. V interview pre taliansku katolícku agentúru ZENIT emeritný kardinál sa pustil do afrických biskupov. „Nám nemajú veľmi čo vysvetľovať, čo máme robiť,“ povedal Kasper vzhľadom na postoje afrických biskupov na synode. „Myslím si, že nakoniec potrebujeme spoločnú líniu v Cirkvi, všeobecné kritériá, ale otázky v Afrike vyriešiť nemôžeme. Musí byť síce priestor na to, aby miestne biskupské konferencie mohli riešiť svoje problémy, no chcel by som povedať, že pre nás je riešenie problémov v Afrike nemožné.“ Doteraz nie je známe či kardinál interview z utorka večera autorizoval.

„Podľa kontinentu a kultúry existujú rôzne problémy,“ povedal Kasper. „Afrika je úplne iná ako Západ. Rovnako Ázia a moslimské krajiny, najmä vo vzťahu k homosexuálom. O tom nemožno s Afričanmi a s ľuďmi z moslimských krajín hovoriť. Je to nemožné. Je to tabu. My hovoríme, že by sme nemali diskriminovať, v mnohom nechceme diskriminovať.“

„Zenit“ sa opýtal, či sa v tejto oblasti africkí synodálni otcovia vypočuli. „Nie,“ konštatoval Kasper, „väčšinu z nich nepočúvame“. „Nepočúva sa ich?“ pýtal sa ešte raz užasnutý redaktor Zenitu. Kasper: „V Afrike, kde je  homosexualita tabu, ich prirodzene počúvajú, no nám nemajú veľmi vysvetľovať, čo máme robiť.“

Emeritný kardinál ďalej uviedol, že „teraz“ (utorok večer) je na synode veľmi pokojne. „No dnes ráno tam niečo priam horelo, no to prichádza prirodzene od vás – od novín!“ Potvrdil aj to, že synoda je „duchom Druhého vatikánskeho koncilu, čo je veľká pravda“.

V otázke znovu zosobášených rozvedených povedal: „Dúfal som, že nastane určité otvorenie a myslím si, že to podporuje väčšina. To je môj dojem, no ešte sa nehlasovalo. No myslím si, že isté otvorenie by prísť mohlo. Možno sa to ponechá aj na ďalšiu časť synody.“

Ani odpor voči otvoreniu sa v tejto otázke podľa neho nenarástol. V prvej fáze synody videl „rastúcu väčšinu pre otvorenie sa – no to je skôr môj pocit“. „Bude sa hlasovať, no nie teraz.“

Ako pápež hodnotí synodu, kardinál nevie: „Nepovedal nič – bol ticho, pozorne počúval, no je jasné, čo chce, to je očividné. On chce mať väčšinu episkopátu pri sebe a potrebuje to. Nemôže to [otvorenie] uskutočniť proti väčšine episkopátu. Pritom pápež nevyvíja nijaký tlak. Prvý príhovor pápeža bol o slobode prejavu, každý má povedať, čo si myslí a čo ho zamestnáva a „to bolo veľmi pozitívne“. Teraz sa nikto nepýta: „Čo si Svätý Otec o tom pomyslí? Čo môžem povedať? Táto sloboda prejavu je na synode veľmi živá, viac ako na iných.“

„Zenit“ poukázal na správy, že pápež dal generálnemu relátorovi kardinálovi Petrovi Erdőovi na pomoc 5 špeciálnych relátorov. „Pokúša sa veci ovplyvniť podľa vlastných želaní?“ Kasper odpovedá: „Nezdá sa mi, že by pápežovi išlo o to. No predpokladám, že väčšina z týchto piatich sú otvorení ľudia, ktorí sa chcú v tejto téme dostať ďalej.“

Na poukaz, že jeho návrh narobil veľa starostí, Kasper reagoval: „Áno, áno, veľa.“ No pre Nemecko platí, „že veľká väčšina chce otvorenie sa v rozvodoch a nových sobášoch“. „Rovnako aj vo Veľkej Británii a všade. Ak hovorím s laikmi, so starými ľuďmi, ktorí sú 50, 60 rokov zosobášení, tak tí nikdy nepomysleli na rozvod, no vidia vo svojej kultúre dnes problém a tak má každá rodina problém. Pápež mi povedal, že aj jeho rodina a že sa pozeral na laikov a videl veľkú väčšinu, ktorá je za rozumné, zodpovedné riešenie.“

„Zenit“ pripomenul, že sú aj ľudia, ktorí majú dojem, že náuka Cirkvi sa podkopáva, ak sa prijme Kasperov návrh, ktorý by vymazal 2000 rokov náuky Cirkvi. Kasper na to zdôraznil:

„Nuž nikto nespochybňuje nerozlučiteľnosť manželstva. Myslím si, že to ľuďom nepomôže, ale keď sa pozrieme na Ježišove slová, existujú rôzne synoptické evanjeliá na rôznych miestach a v rôznych súvislostiach. Je to rozdielne v židovsko-kresťanskom kontexte a v helenistickom kontexte. Ježišove slová sú jasné, no ako ich aplikovať v zložitých rozdielnych situáciách?“ Vlastný problém je aplikovanie týchto slov. Pritom sa nemení náuka, „ale môže sa prehĺbiť, môže byť rozdielna. Je tu istý rast v chápaní Evanjelia a náuky, je tu vývoj.

Známy kardinál Newman hovoril o vývoji náuky. Nejde o zmenu, ale o ďalší vývoj v tej istej línii. Prirodzene to chce pápež a to potrebuje svet. Žijeme v globalizovanom svete a nemôžeme riadiť všetko z kúrie. Musí byť spoločná viera, spoločná disciplína, ale rozdielna aplikácia. –zg-

 

Kardinál Kasper: „Duch koncilu previeva cez synodu“

 

 

 

Viedeň, 15.10.2014 (KAP) 017 366 – „Synoda vo Vatikáne prebieha úplne v tradícii cirkevného prerodu, ako ho stelesnil Druhý vatikánsky koncil.“ Vyhlásil to nemecký kardinál Walter Kasper v stredu vo Viedni. Kardinál Kasper mal prednášku v rámci „dies facultatis“ na Katolíckej teologickej fakulte Viedenskej univerzity na tému „Ekleziologická a ekumenická vízia pápeža Františka“. V rámci tohto podujatia odovzdali aj tohtoročné teologické ceny za dizertácie. Kasper prerušil účasť na synode zvlášť kvôli tejto prednáške.

 

„Duch koncilu previeva cez synodu, keďže diskusie prebiehajú v atmosfére dôvery, radosti a slobody.“ To vidno aj z nedávno predloženej a prudko diskutovanej predbežnej správy o synode. S Františkom predošlá skôr „pesimistická nálada“, v ktorej sa „škandály ukladali na Cirkev ako múčnatka“, teraz ustúpila novej radosti a nálade obnovy, ako povedal Kasper.

Dokonca aj medzi synodálnymi otcami je už cítiť „efekt Františka“ – ako pokračoval Kasper – aj keď rozhodne sú aj skeptické hlasy medzi biskupmi, ktorí „sú zdržanliví a tento pontifikát by chceli skôr odsedieť“. Pre väčšinu tento pontifikát podľa Kaspera stelesňuje „novú jar“. Jar, ktorá sa však nevyčerpáva v tom, že sa príliš rýchlo uspokoja západné očakávania reforiem, napomenul Kasper. „Fenomén František“ preto vystihneme, iba ak osvetlíme aj „zmenu paradigiem“ uskutočnenú za Františka na základe pápežskej teológie.

 

Veľká blízkosť k Pavlovi VI.

Pápež František sa nehodí do „trocha schátranej progresívno-konzervatívnej schémy“, je Kasper presvedčený. Svojím chápaním Cirkvi skôr spája prvky Tradície s prvkami „ecclesia semper reformanda“ – Cirkvi, ktorá usiluje o zmeny. Tým sa František vedome stavia aj do tradície koncilových pápežov Jána XXIII. a Pavla VI., ktorí chceli vysvetľovať nemeniteľné Evanjelium „stále nanovo vo svetle doby“.

Pápež Pavol VI., ktorého bude František v nedeľu blahorečiť, je Františkovi podľa Kaspera „pri všetkých osobných rozdieloch“ najpodobnejší v úsilí spájať Tradíciu s vývojom. Veď Františka nemožno „zaradiť do nijakej teologickej školy“, on bol vždy „mužom praxe a stretávania sa“, pre ktorého platí „primát skutočnosti pred ideou“.

Tohto princípu sa chytila aj juhoamerická teológia oslobodenia s jej tromi krokmi „vidieť, posúdiť, konať“. Ako Kasper rozviedol, Františka neslobodno však spájať s tou „teológiou oslobodenia“, ktorá pre svoju blízkosť neomarxizmu bola odsúdená Kongregáciou pre náuku viery. Teológia oslobodenia Jorge Máriu Bergoglia skôr buduje na špeciálne argentínskej variante „teológie ľudu a kultúry“. Tá má silné európske teologické a filozofické korene, ako aj veľkú mieru senzibility pre regionálnu zbožnosť a regionálne spoločenské situácie. Namiesto idey triedneho boja je teológia oslobodenia pápeža poznačená ideou zmierenia.

 

Milosrdenstvo a teológia Božieho ľudu

V centre pápežskej teológie a vízie Cirkvi, ktorú vidí Kasper vo Františkovom „Evangelii Gaudium“ zhustenú na program pontifikátu, stojí Evanjelium, posolstvo Božieho milosrdenstva a koncilom nanovo posilnená predstava Cirkvi ako Božieho ľudu. Cirkev musí dnes nabrať „pach oviec“, citoval Kasper pápeža. Vyslovil sa za „participáciu Božieho ľudu, každého jednotlivca, na Cirkvi“. Preto musí byť Cirkev dnes, podľa Kaspera, najmä „počúvajúcou Cirkvou s jedným uchom pri ľude“.

Proti negatívnej diagnóze doby stavia František encyklikou ideu radosti  a nového vykročenia vpred. To platí aj pre vzťah náuky Cirkvi a Evanjelia – oboje sa nesmie stavať proti sebe – ale „Radosť Evanjelia“ tvorí základ každého „správneho chápania náuky Cirkvi“, povedal Kasper. „Týmto evanjeliovým programom siaha František po pôvodnom posolstve Cirkvi a jej poslaní v súčasnosti.“

 

„Boží dar pre Cirkev“

Reformný program, ktorý pápež František Cirkvi nariadil, je „programom storočia“, vyhlásil Kasper, „pretože sa týka všetkých rozmerov bytia Cirkvi až po zásadný postoj každého jednotlivého kresťana. Tým dnešné nastavenie smerovania siaha aj ďaleko za pontifikát Františka. Úspech pápeža, ktorého Kasper bez okolkov označil ako „Boží dar pre Cirkev a túto dobu“, teda závisí od otázky, či sa podarí udržať pri živote ducha ráznej obnovy aj v budúcich pontifikátoch. –zg-

 

«Islamský štát» si berie na mušku Vatikán

 

San Francisco, 15.10.2014 (kath.net/KNA) 017 365 – Publikačný orgán teroristických militantov «Islamský štát» si teraz už berie na mušku aj Vatikán: Obálka tohto propagačného a nových militantov regrutujúceho magazínu «Dabiq» ukazuje fotomontáž Námestia sv. Petra v Ríme so zástavou IS na Obelisku. Titulným príbehom 4. vydania je «Stroskotaná krížová cesta».

Hovorca IS, Abu Mohammad al-Adnani, nazýva iniciatívy západných štátov proti militantom «poslednou kampaňou križiakov». Toto podujatie stroskotá, «ako sa rozbili a boli potlačené všetky vaše predchádzajúce kampane, ibaže teraz na vás budeme na záver aj poľovať», vyhlásil al-Adnani.

«Dobyjeme Rím, vaše kríže rozlámeme a vaše ženy zotročíme, ak to Alah, Najvyšší, dovolí», píše hovorca IS. Ak militanti sami nedosiahnu tento cieľ, «tak to dosiahnu naše deti a deti našich detí a oni vašich synov pošlú ako otrokov na trh s otrokmi».

Tento internetový magazín prvý raz vyšiel v júli. Názov «Dabiq» sa vzťahuje na severosýrske mesto, ktoré sa podľa islamskej tradície spája s bojom posledných časov. –zg-

 

Cirkevný historik: Konflikt na Ukrajine sa týka celej Európy

 

Viedeň, 14.10.2014 (KAP) 017 364 – Násilný konflikt na Ukrajine sa netýka iba samotnej krajiny, ale celej Európy. Veď konečne ide o obhajobu ústredných európskych hodnôt ako ľudské práva a demokracia. Zdôraznil to ľvovský cirkevný historik Oleh Turij. V rámci tlačového brífingu vo Viedni ostro kritizoval politiku ruského prezidenta Vladimíra Putina. Ľuďom na Ukrajine je jasné, že v násilnom konflikte na východe krajiny ide o vojnu „s cudzími vojakmi, ktorí zabíjajú ľudí“.

To, že situácia po pokojných protestoch na Majdane od novembra 2013 do februára 2014 – Turij hovoril o „revolúcii dôstojnosti“ – potom takto eskalovala, by bez priameho zasahovania Ruska nikdy nebolo možné. Vojna na Ukrajine je zásadným sporom o smerovaní. Ukrajinci chcú ľudské práva a demokraciu. Proti tomu stoja Putinove vízie ruského nacionalizmu spojeného s ortodoxným imperializmom, ako hovorí historik a zdôrazňuje: „A Ruská pravoslávna cirkev s patriarchom Cyrilom na to necháva robiť zo seba Putinov nástroj.“

Prezident Putin rozdúchava konflikty na vonkajších hraniciach Ruska, aby posilnil svoju moc vo vnútri krajiny. Jemu nejde o ešte viac územia pre Rusko, ale chce na Ukrajine rozdúchavať nepokoje, ako je historik presvedčený.

Pochvalne sa Turij vyjadril k správaniu Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Moskovského patriarchátu. Cirkev s metropolitom Volodymyrom, ktorý zomrel v lete a teraz s jeho nástupcom Onufrim, sa vždy vyslovovala proti násiliu a nepridala sa k veľkoruským nacionalistickým tónom moskovskej materskej cirkvi. Aj separatistov priamo podporuje iba hŕstka kňazov. Konflikt v každom prípade spojil tradične rozhádané cirkvi na Ukrajine. Jasná väčšina cirkevných hodnostárov chce preberať plnú zodpovednosť za spoločnosť. …

 

Vôľa nastoliť pokoj a demokraciu

Reči o rozdelení krajiny Turij neberie vážne. Povedal, že sú prirodzene historické a kultúrne rozdiely medzi západom a východom krajiny, ale všetkých ľudí spája vôľa nastoliť pokoj a demokraciu. A zdôraznil, že aj prevažná väčšina rusky hovoriacich obyvateľov na východe je proti „ruskej agresii“.

To, že protesty „Majdane“ sú dielom západných tajných služieb odmietol Turij ako „rozprávku“ a „lož“. Ľudia už proste mali dosť skorumpovaného a stále autoritatívnejšieho režimu Viktora Janukoviča. Západ sa – oproti obvineniam – už roky predtým príliš málo na Ukrajine angažoval, aby posilnil demokraciu.

Málo nádeje má Turij, že sa konflikt rýchlo vyrieši. O to je dôležitejšia každá forma solidarity s ukrajinským národom. Tento prorektor pre vedu a výskum na Katolíckej univerzite v Ľvove poukázal ďalej na pevnú vôľu jeho krajanov vyvinúť iniciatívu a stlmiť korupciu jasnými pravidlami.

Kyjevský veľarcibiskup Svjatoslav Ševčuk v interview pre „Rádio Vatikán“  vyjadril nádej v „novú Ukrajinu“: „Táto nová Ukrajina, ktorá práve vzniká z celého toho utrpenia, je spoločnosť, ktorá zahrňuje Ukrajincov, Rusov, židov, Poliakov, Maďarov, proste všetkých, ktorí na Ukrajine žijú – katolíkov, pravoslávnych, moslimov, protestantov, židov. Tu vzniká nový národ, to nám dáva skutočne veľkú nádej.“ –zg-

 

Biskupská synoda je v metodickom omyle

 

Je „reláciou“ biskupská synoda neúmyselne v nebezpečenstve – aby sme to vyjadrili so sv. Augustínom – takouto náukou ospravedlňovať hriech? Komentár generálneho vikára Martina Grichtinga

 

Vatikán, 15.10.2014 (kath.net) 017 363 – Výpovede na začiatku Biblie o stvorení nie sú prírodovedeckými výpoveďami. Kto tvrdí, že v Biblii sa prírodovedecky vysvetľuje stvorenie sveta, robí metodickú chybu tým, že ignoruje rôznosť vedeckých odborov.

Niečo podobné sa prihodilo zodpovedným za biskupskú synodu predbežnou správou „Relatio post disceptationem“ z 13. októbra 2014. V bode 17-20 podnikli pokus Druhým vatikánskym koncilom na Cirkev aplikovaný princíp preniesť na morálno-teologické otázky. Koncil totiž zdôraznil, že mimo Cirkvi v iných vyznaniach či náboženstvách „možno nájsť mnohoraké prvky posväcovania a pravdy,“ ktoré treba rešpektovať (Lumen Gentium 8, Nostra Aetate 2). A podľa tohto princípu má teraz Cirkev podľa autorov správy uznať a ceniť si „pozitívne prvky“ a „autentické rodinné hodnoty“ v predmanželských, nemanželských, či dokonca homosexuálnych intímnych vzťahoch.

Nepochybne je dôležité, či tu hovoríme o pastoračnom prístupe alebo o morálno-teologickom hodnotení, príp. o náuke Cirkvi. Pastoračne je správne hľadať v živote človeka záchytné body dobra, aby sme sa potom pokúsili viesť ho k tomu, čo je skutočne kresťanské. Ak sa tento postup však povýši na teologický princíp, dôjde k metodickej chybe, ktorá má veľmi závažné dôsledky: Vyhlási sa za morálne dobré alebo prinajmenšom prijateľné, čo dobré nie je.

Môžeme si uviesť príklad, že postup navrhovaný správou aplikujeme na pestovanie drog a obchodovanie s nimi. Podľa logiky správy obsahujú tieto činnosti pozitívne prvky a autentické hodnoty, ktoré musíme uznať a ceniť si: pestovatelia drog a obchodníci s nimi svojím ziskom môžu živiť svoje rodiny a deťom umožniť vzdelanie. A premyté peniaze z drog – pretože plynú naspäť do hospodárstva – prispievajú k rastu národného hospodárstva, čo prosieva všetkým.

Je jasné, že takouto argumentáciou môžeme ospravedlniť takmer každé ľudské konanie, alebo aspoň trocha okrášliť. Ale rovnako je jasné, že Cirkev takéto relativistické myslenie vždy odmietala, naostatok  v encyklike „Veritatis splendor“ pápeža Jána Pavla II. z r. 1993. Tam sa v bode 52 píše o „negatívnych“ príkazoch (teda zákazoch nevery alebo smilstva): „Negatívne príkazy prirodzeného zákona sú všeobecne platné: zaväzujú všetkých a každého jednotlivca v každom čase a za všetkých okolností. (Atď … až po

Mt 19, 17-18).

A v bode 81: „Keď Cirkev učí o existencii »samo o sebe zlého« konania, hlása náuku Svätého písma. Apoštol kategoricky konštatuje: »Nemýľte sa: ani smilníci, ani modloslužobníci, ani chlipníci, ani súložníci mužov, ani zlodeji, ani chamtivci, ani opilci, ani utŕhači, ani lupiči nebudú dedičmi Božieho kráľovstva « (1 Kor 6, 9-10). Ak sú skutky zlé, môže dobrý úmysel či mimoriadne okolnosti ich zlo síce oslabiť, ale nie odstrániť: Oni sú »nenapraviteľne« zlými skutkami, ktoré sami osebe nemožno zlúčiť s Bohom a s dobrom ľudskej osoby: »Kto by sa vzhľadom na skutky, ktoré sú sami osebe hriechom (cum iam opera ipsa peccata sunt) – píše sv. Augustín – ako lúpež, smilstvo, bohorúhanie, odvážil tvrdiť, že – ak sa konajú s dobrou motiváciou – (causis bonis), už nie sú viac hriechmi, alebo ešte absurdnejší záver – že sú ospravedlnenými hriechmi?

Je chvályhodný úmysel správy v pastoračnom zmysle hľadať v živote dnešných ľudí styčné body k tomu autenticky kresťanskému, aby sa im pomohlo rásť, aby tak mohli žiť plnohodnotne kresťansky. To však nesmie viesť k relativizmu, ktorý zmazáva hranice medzi dobrom a zlom. Ak by Cirkev priznala predmanželským, mimomanželským či dokonca homosexuálnym intímnym vzťahom „autentické rodinné hodnoty“ a také vzťahy tým vyhlásila za dobré čiastkové uskutočnenie toho, čo je kresťanským manželstvom, napomáhala by etický relativizmus. Aj keby to nemalo byť úmyslom správy: Cirkev by sa, ako by povedal sv. Augustín, takou náukou dostala do nebezpečenstva, že bude ospravedlňovať hriechy. A k tomu možno iba povedať: dobre myslený liek je tu potom práve jedom.

Prvá a zásadná služba hlásania Cirkvi spočíva v tom, že sa hlása celé Evanjelium. Druhý vatikánsky koncil učil, že pravda jemne a súčasne mocne preniká ducha človeka (Dignitatis humanae 1). Každá pravá pastorácia musí byť preniknutá hlbokým presvedčením, že toto je aj dnes pravdou. Inak stojíme na konci pastoračne maskovanej kapitulácie pred dnešnou realitou, ktorá hrozí zobrať odvahu ešte aj tým, ktorí sa celkom odovzdávajú za Evanjelium. –zg-

Autor, prelát kan. Dr. iur. can. habil. Martin Grichting, je generálnym vikárom Diecézy Chur.

 

Kardinál: Správa ‚nie veľmi nápomocná hlásaniu náuky Cirkvi!‘

 

Kardinál Burke: „Je tu nebezpečenstvo, že touto synodou sa má presadiť nová prax v pastorácii, ktorá je nezlučiteľná s katolíckou náukou.

Vatikán, 14.10.2014 (kath.net/KNA/red) 017 362 – Medzi účastníkmi synody sa rozmohla aj kritika predbežnej správy uverejnenej v pondelok. Niektorí rečníci napomínali, aby sa vyslovili jasnejšie slová k nerozlučiteľnosti sviatosti manželstva, ako zaznelo v utorok vo vyhlásení Vatikánu. Text sa príliš veľmi sústreďuje na situáciu nedokonalých manželstiev a príliš málo vyzdvihuje krásu celoživotnej vernosti.

Kritici podľa vyhlásenia varovali pred «zmätením» z pojmu  «gradualita».  Tým správa označuje možnosť, že aj mnohé partnerstvá nezodpovedajúce náuke Cirkvi, ako sú znovu zosobášení rozvedení, môžu byť morálne hodnotné. Ich opätovné pripustenie k prijímaniu by sa rýchlo mohlo stať pravidlom, obávajú sa kritici. Okrem toho kritizovali, že pojem hriech sa v správe nevyskytuje takmer vôbec a varovali pred prispôsobovaním sa duchu doby.

Ako ďalší bod kritiky uviedol Vatikán ústretové vyhlásenia správy o homosexuáloch. Cirkev musí týchto ľudí uvítať, ale „rozvážne a s rozumom“. Nesmie vzniknúť dojem, že Cirkev zastupuje pozitívne ocenenie partnerstiev rovnakých pohlaví.

Maďarský kardinál Péter Erdő, ktorý je ako generálny relátor synody za správu zodpovedný, po rozhovore so synodálnymi otcami o texte v pondelok oznámil, že medzi 41 rečníkmi bolo 15 kritikov.

Juhoafrický kardinál Wilfrid Fox Napier na tlačovej konferencii vo Vatikáne vyjadril nevôľu nad jednotlivými formuláciami správy. Povedal, že dokument občas vyvoláva dojem, že tieto postoje sú konsenzom celej synody a vyhlásil, že správa „nie je veľmi nápomocná hlásaniu náuky Cirkvi!“
Napier síce zdôraznil, že dokument je v súlade s náukou Cirkvi, ale je to iba pracovný text, o ktorom sa teraz v malých krúžkoch intenzívne diskutuje. Mnohé médiá to však podávajú tak, akoby už existovali závery zo synody. Arcibiskup z Durbanu vedie diskusiu jedného z 10 jazykových krúžkov na synode.

Ďalší moderátor krúžku, kardinál kúrie Raymond Leo Burke, sa prejavil ako ostrý kritik priebehu synody:

„Informačná politika o biskupskej synode sa manipuluje do istého smerovania,“ povedal prefekt Apoštolskej signatúry pre taliansky denník «Il Foglio». Povedal, že vidí „nebezpečenstvo, že touto synodou sa má presadiť nová prax v pastorácii, ktorá je nezlučiteľná s katolíckou náukou“.

Pozitívnu bilanciu biskupskej synody naproti tomu urobil predseda biskupskej konferencie Nemecka, kardinál Reinhard Marx:

«Doteraz sme zažili otvorenú, úprimnú a čo do tém rozsiahlu diskusiu,» uviedol vo vyhlásení vydanom v Bonne. „Určite sú napätia medzi účastníkmi synody, ktorí «stavajú náuku Cirkvi do centra a tými, ktorí vychádzajú zo života ľudí,» pripustil Marx. «Veľmi dúfam, že do ďalšej etapy môžeme vkročiť so silným, pastoračne orientovaným smerovaním. Ježiš nenapísal nijakú knihu zákona, ale ukázal cesty k životu.»

Záverečný dokument mimoriadnej synody o manželstve a rodine bude schválený hlasovaním v sobotu a bude podkladom na prípravu riadnej synody na rovnakú tému na jeseň 2015. –zg-

 

Z reakcií na „Reláciu po diskusii“: Viac hovoriť o svedectve rodín

 

Vatikán, 14.10.2014 (RV) 017 361 – Synodálni otcovia  v utorok diskutovali v 10 jazykových skupinách a vychádzali z textu „Relácie po diskusii“. Na novinárskom brífingu hovorca Svätej stolice páter Federico Lombardi pripomenul, že text predstavuje pracovné medzi-štádium v činnosti synody:
„Sekretariát synody, v nadväznosti na reakcie a diskusie, ktoré nasledovali po publikovaní „Relácie po diskusii“ (Relatio post disceptationem) a vzhľadom na skutočnosť, že sa jej často pripisuje váha, aká nezodpovedá jej charakteru, zdôrazňuje, že tento text je pracovným dokumentom, ktorý zhŕňa vystúpenia a diskusiu prvého týždňa, a teraz je predložený na prediskutovanie členmi synody zoskupenými do menších krúžkov, ako to predpokladá samotný Štatút synody. Práca menších krúžkov bude predstavená zhromaždeniu pri generálnej kongregácii tento štvrtok 16. októbra dopoludnia.“

Páter Lombardi dodal, že vo štvrtok sa počíta s publikovaním syntézy relácií, ktoré vzídu z jednotlivých krúžkov, aby sa tak dobre pochopila dynamika postupnosti dokumentov: „Relácia pred diskusiou“, následne „Relácia po diskusii“, ďalej jej prediskutovanie v menších krúžkoch a napokon výsledná „Relácia synody“.

Na brífingu prehovorili aj 2 z moderátorov menších krúžkov: kardinál Napier ako moderátor krúžku s anglickým jazykom a kardinál Filoni z krúžku v taliančine.

Priblížme si priebeh včerajšieho dopoludnia. Na 11. generálnej kongregácii za účasti Svätého Otca a 184 synodálnych otcov po odznení „Relácie po diskusii“, ktorú predniesol hlavný relátor kardinál Péter Erdő, odznelo v Synodálnej aule 41 príspevkov. Voľná diskusia celkovo ocenila „fotografické zmapovanie“ toho, o čom sa hovorilo v zhromaždení v uplynulých dňoch, vrátane ducha zasadnutia a označenia „ústretovosti“ za hlavnú tému prác.

Konštatovalo sa, že z dokumentu vyplýva láska Cirkvi k rodine vernej Kristovi, ale aj jej schopnosť byť nablízku človeku v každom okamihu jeho života, schopnosť pochopiť, že za pastoračnými výzvami stojí množstvo ľudí, ktorí trpia. Pohľad synody by mal byť pohľadom pastiera, ktorý dáva život za svoje ovce, nie ktorý a priori súdi.

Keďže „Relácia po diskusii“ zozbierala rozličné uhly pohľadu, aby poskytla pracovný základ pre prácu v malých jazykových skupinách, boli navrhnuté niektoré doplňujúce úvahy. Napríklad, že zároveň s pevným postojom v tom, že Cirkev sa musí ujímať tých, ktorí sú v
ťažkostiach, by bolo dobré hovoriť obšírnejšie aj o rodinách, ktoré zostávajú verné učeniu evanjelia, povzbudiť ich a poďakovať im za svedectvo, ktoré ponúkajú. Zo synody by malo jasnejšie vyplynúť, že nerozlučiteľné manželstvo, šťastné a trvalo verné, je krásne, je možné a je prítomné v spoločnosti, vyhnúc sa tak prvoradému sústreďovaniu na nedokonalé rodinné situácie.

Ďalšie predložené úvahy navrhli dať väčší dôraz na tému ženy, jej starostlivosti a jej významu pre odovzdávanie života a viery; zapracovať do textu aj úlohu starých rodičov v rodine, konkrétnejšie sa zmieniť o rodine ako „domácej cirkvi“ a o farnosti ako „rodine rodín“, rovnako aj o Svätej rodine, základnom vzore pre rodiny. V tejto súvislosti sa tiež navrhlo viac si všímať misijnú perspektívu rodiny, jej ohlasovanie evanjelia v súčasnom svete.

Bolo poukázané, že je nevyhnutné prehĺbiť a objasniť tému „graduality“, ktorá môže spôsobiť sériu zmätkov. Čo sa týka prístupu k sviatostiam rozvedených a znovu zosobášených, bolo poznamenané, že ťažko možno akceptovať výnimky bez toho, aby sa tým v skutočnosti stali všeobecným pravidlom. Tiež sa konštatovalo, že v texte takmer nie je prítomné slovo „hriech“. Podobne bol pripomenutý prorocký tón Ježišových slov, aby sa zabránilo riziku prispôsobenia sa mentalite tohto sveta.

Vo vzťahu k homosexuálom voľná diskusia zdôraznila potrebu ich prijatia, ale so správnou rozvážnosťou, aby nedošlo k vytvoreniu dojmu kladného hodnotenia takejto orientácie zo strany Cirkvi. Rovnaká obozretnosť sa žiada vo vzťahu k nesviatostným spolužitiam. Ďalšie reflexie poukázali na potrebu opätovne zdôrazniť význam sviatosti krstu, ako základu pre plné pochopenie sviatostnosti manželstva a aj toho, že manželstvo je „službou“ v ohlasovaní evanjelia.

Pokiaľ ide o urýchlenie postupov káuz nulity manželstva, ohľadne návrhu zveriť viac právomocí diecéznemu biskupovi boli vyslovené určité obavy z nadmerného zaťaženia biskupa. Hovorilo sa aj o potrebe hlbšej analýzy problému polygamie a tiež problému šírenia pornografie, najmä na internete, ktoré predstavuje skutočné riziko pre rodiny. Napokon pri téme otvorenosti párov voči životu bola zdôraznená potreba zaoberať sa zásadnejším spôsobom nielen otázkou potratov, ale aj otázkou náhradného materstva. -jk, jb-

 

Synoda: Kardinál Burke kritizuje jednostranné brífingy

 

Vatikán, 14.10.2014 (kath.net/dh) 017 360 – Kardinál Raymond Burke, prefekt Apoštolskej signatúry, varoval v rozhovore pre taliansky denník „Il Foglio“ pred následkami  jednostranného podávania správ o synode.

„Stále viac znovu zosobášených rozvedených vyjadruje totiž kňazom a biskupom želanie prijímať Eucharistiu, pretože mylne predpokladajú, že pápež František to požaduje. Pritom sa v tejto otázke doteraz ešte nevyjadril,“ povedal Burke.

„Neviem, ako je ten brífing myslený, ale mne to pripadá tak, že niečo neprebieha dobre, keď sa informácie dostávajú von zmanipulované – natoľko, že sa kladie dôraz iba na jednu výpoveď namiesto toho, aby sa verne informovalo o rôznych postojoch, ktoré sa predniesli. To ma veľmi znepokojuje! Závažná časť biskupov ideu otvárania sa neakceptuje, ale iba málokto to vie. Hovorí sa iba o potrebe, že Cirkev sa musí otvoriť prosbám sveta, o ktorých hovoril kardinál Kasper vo februári. Pritom tieto tézy o rodine a novej úprave vzhľadom na sväté prijímanie pre znovu zosobášených rozvedených nie sú v skutočnosti ničím novým. Veď o tom sa diskutuje už 30 rokov.“

„To, že tieto diskusie od februára sa znova rozprúdili a odvtedy sa ďalej roznecujú, je nezodpovedné. To všetko musí prestať, pretože to spôsobuje veľké škody v oblasti viery.“

Kardinál Burke očakáva, že pápež František čoskoro vysloví jasné slová – slová, „ktoré môžu byť len v súlade s kontinuitou náuky, ktorú Cirkev v celej svojej histórii hlásala.“ –zg-

 

Schönborn oceňuje ľudský výkon homosexuálnych párov

 

Rím, 14.10.2014 (KAP) 017 359 – Viedenský kardinál Christoph Schönborn ocenil partnerstvá rovnakých pohlaví, ktoré spočívajú na celoživotnej vernosti a vzájomnej starostlivosti. Sám pozná vo Viedni takýto homosexuálny pár, ktorý žije v registrovanom partnerstve, ako povedal pre taliansky denník „Corriere della Sera“ v utorok. Keď jeden z partnerov ťažko ochorel, ten druhý sa od neho nepohol. „Bolo to nádherné, ľudsky ako aj kresťansky, ako sa jeden staral o druhého,“ povedal Schönborn na okraj synody o manželstva a rodine vo Vatikáne.

„Tieto veci treba uznať,“ dodal kardinál a postavil sa proti odsudzovaniu homosexuálov. Dodal, že Ježiš ľuďom povedal, že aj mýtnici a prostitútky vojdú do nebeského kráľovstva a toto posolstvo je adresované aj biskupom a kňazom. Tí sa môžu často pred príkladným ľudským správaním homosexuálov skloniť, aj keď túto formu sexuality nemôžu požehnať.

V interview Schönborn hovorí aj o svojej skúsenosti ako dieťaťa rozvedených rodičov. Prezradil, že ako 13-ročný tým veľmi trpel a dodnes v podvedomí prechováva sen, aby sa jeho rodičia znova našli. –zg-

 

Poľská biskupská konferencia: Správa synody „neprijateľná“

 

Vatikán/Varšava, 14.10.2014 kath.net) 017 358 – Masívnu kritiku biskupskej synody vyslovil arcibiskup Stanislaw Gadecki z Poznane, predseda Biskupskej konferencie Poľska pre Rádio Vatikán. Povedal, že predbežná správa zo synody „Relatio post disceptationem“ sa odkláňa od náuky pápeža Jána Pavla II., okrem toho ukazuje, že biskupskej synode chýba jasná vízia.

„Je cieľom tejto synody pastoračná podpora rodín v ťažkostiach, alebo ide iba o niekoľko špeciálnych prípadov?“, pýtal sa arcibiskup Gadecki a odpovedal: „Našou hlavnou úlohou je rodinu pastoračne podporovať, a nie ju ešte vyšľahať.“ Ťažké situácie sa síce majú zvažovať, no z aspektu, že nepredstavujú jadro rodiny. Špeciálne prípady nevyprázdňujú potrebu podpory, ktorú by sme mali poskytovať dobrým, normálnym, priemerným rodinám, ktoré nebojujú ani tak o prežitie, ako skôr o vernosť.“

„Do diskusie o manželstve a rodine sa vniesli niektoré kritériá, ktoré by sa mali spochybniť,“ povedal predseda BKP ďalej a uviedol príklad kritéria gradualizmu: „Môžeme [manželstvu podobné] spolunažívanie skutočne považovať za putovanie po ceste svätosti? Dnešná diskusia okrem toho jasne ukazuje, že náuka, ktorá sa v dokumente prezentuje, je poznačená hriechom zanedbania“, napríklad v tom, že tu prevláda postoj sveta, že všetko nedokonalé povedie k dokonalosti.

Pozornosť si „Relatio“ získalo viac v tom, čo nepovedalo, ako v tom čo povedalo, uviedol Gadecki a ako príklad menoval „praktické výnimky, ktoré sa majú však v každom prípade prezentovať ako pravda“. Okrem toho body  o deťoch zverených homosexuálnym párom znejú, ako by sa táto situácia chválila. „Aj to je nedostatok tohto textu, ktorý by mal byť podnetom k vernosti a k hodnotám rodiny, namiesto toho ale, ako sa zdá, prijíma všetko, čo existuje,“ povedal arcibiskup a ukončil slovami:

„Vcelku zanecháva Relatio dojem, že náuka Cirkvi bola doteraz nemilosrdná, a akoby sme až teraz začínali učiť milosrdenstvu.“ –zg-

 

Budúcoročná synoda má oficiálne potvrdenú tému a dátum

Vatikán, 13.10.2014 (RV) 017 357 – „Povolanie a poslanie rodiny v Cirkvi a v súčasnom svete“ – tak bude znieť téma XIV. riadneho generálneho zhromaždenia Synody biskupov, ktoré zvolal Svätý Otec František na budúci rok. Uskutoční sa vo Vatikáne v dňoch od 4. do 25. októbra 2015.
Oficiálne to oznámil generálny sekretár Synody biskupov kardinál Lorenzo Baldisseri v mene Svätého Otca a za jeho prítomnosti 13. októbra ráno na úvod 11. generálnej kongregácie práve prebiehajúcej mimoriadnej synody o rodine, ešte pred prezentáciou „Relácie po diskusii“ generálnym relátorom. Synodálnym otcom súčasne odovzdali pravidlá voľby zástupcov miestnych cirkví, ktorí sa zúčastnia na budúcoročnom riadnom zasadnutí synody. -jk-

 

Pre porovnanie k tejto správe z Kathpressu je dobré si prečítať správu o pondelkovej homílii na slovenskej stránke Rádia Vatikán…

 

František: Nelipnúť iba na náuke, ale otvoriť srdce

 

Pápež v rannej omši: „Prosme Pána o srdce, ktoré miluje zákon, pretože zákon prichádza od Boha, ale ktoré miluje aj prekvapenia Boha a vie, že svätý zákon nie je samoúčel“.

 

Vatikán, 13.10.2014 (KAP) 017 356 – Pápež František varoval pred silným lipnutím k náuke, takže takí katolíci sa nedokážu otvoriť pre „prekvapenia“, ktoré im Boh pripravil. Pápež sa tak vyjadril v homílii v rannej omši v pondelok v Dome sv. Marty. Kto chce byť Ježišovým učeníkom, by nemal lipnúť na stále rovnakých predstavách, ale kráčať s Pánom a pritom objavovať stále niečo nové,“ povedal František na omši predtým, než odišiel do synodálnej auly, aby počúval pokračovania zasadnutia synody.

Pápež vychádzal z evanjelia dňa, kde ľudia žiadajú od Ježiša znamenia a ten im odpovedá, že táto generácia je „zlá“. „Prečo títo zákonníci nechápali znamenia času? Prečo žiadali mimoriadne znamenie? Ponajprv preto, lebo boli uzavretí vo svojom systéme, pretože oni tento systém nádherne zadelili – majstrovské dielo.“ Tak každý vedel, „čo sa robiť smie a čo nie, koľko krokov sa urobiť môže, všetko bolo upravené“. V rámci tohto systému si človek mohol byť istý.

No čo robil Ježiš, to sa vtedy mnohým jeho súčasníkom „zdalo zvláštne“, ako povedal pápež František: „To, že jedol s hriešnikmi a mýtnikmi. Nepáčil sa im, bol nebezpečný, pretože uvádzal do nebezpečenstva náuku, tento zákon, ktorý teológovia cez stáročia ustanovili. Pritom tento zákon“ – pripustil pápež – „bol rozhodne urobený s láskou a aby boli verní Bohu“. Ale oni boli v „ňom uzamknutí“ a zabudli, „že Boh nie je iba Bohom zákona“.

 

„Zákon nie je nijaký samoúčel“

„Oni nechápali, že Boh je Bohom prekvapení, že Boh je stále nový,“ povedal pápež. „Nikdy nepopiera sám seba, no vždy nás prekvapí. To oni nechápali a preto sa uzavreli do tohto systému a žiadali od Ježiša znamenia. A pritom prehliadali mnohé znamenia, ktoré Ježiš robil a ktoré jasne ukazovali, že čas bol zrelý.“

Ježišovi súčasníci prehliadli, že sú „ ľudom na ceste“. To znamená „robiť stále nové veci, veci, ktoré sme predtým nepoznali“. Cesta „nie je nikdy absolútna v sebe samej“, dodal pápež, „zákon, ktorý nevedie k Ježišovi, je mŕtvy.“

„A to by nás malo priviesť k zamysleniu: Nelepím sa na svoje predstavy,  som uzavretý? Alebo som otvorený pre Boha prekvapení? Stojím ticho, alebo som na ceste? Chápem znamenia času a som verný hlasu Pána, ktorý sa zjavuje? Položme si dnes túto otázku a prosme Pána o srdce, ktoré miluje zákon, pretože zákon prichádza od Boha – ale ktoré miluje aj prekvapenia Boha a vie, že svätý zákon nie je samoúčel.“ –zg-

 

„Relatio“ neprinesie zmenu náuky, ale tónu

 

Vatikánski pozorovatelia by nemali do predbežnej správy zo synody vnášať veci, ktoré by tam radi videli. Záujem o správu ukazuje oveľa viac na inú zmenu, ako píše Elizabeth Diasová v komentári v „Time“.

 

Vatikán, 13.10.2014 (kath.net) 017 355 – Čo znamená „Relatio post disceptationem“, predbežná správa zo synody? Túto otázku si kladie Elizabeth Diasová v komentári pre americký spravodajský magazín „Time“ a konštatuje:

„Možno to najlepšie opísal kardinál Tagle, keď na tlačovke s úsmevom povedal: „Dráma pokračuje“. „Relatio“ viackrát potvrdzuje, že manželstvo  uzatvárajú muž a žena – v tomto bode sa nič nemení. Už predtým Vatikán opakovane jasne vyhlásil, že táto synoda neprinesie nijakú zmenu náuky. To, že homosexuálov po kresťansky „uvítame“, neznamená, že Cirkev už nepovažuje homosexualitu za hriech.

Ide skôr o tón, ako vždy v pontifikáte Františka, vyhlásila Diasová. Pápež žije štýl objímania, milosrdenstva, on nezačne okamžite hovoriť o hriechu. Ide o to pokúsiť sa zistiť, v ktorých miestach je súhlas možný, kým dospejeme k bodom, kde už súhlas možný nie je. Možno že toto je ten rozhodujúci moment, ktorý vatikánskeho pozorovateľa Johna Thavisa priviedol k tomu, aby správu zo synody označil ako „zemetrasenie“. V dvojročnom procese synody je táto správa iba „momentkou“. V ďalších mesiacoch možno očakávať ešte ďalšie „momentky“.

Neustále sa tešiť na revolúciu, to by mohlo zavádzať. Mohlo by to zahmlievať pohľad na aktuálne dianie, na to, čo sa deje a čo sa nedeje. „Vatikánski pozorovatelia – v neposlednom rade tí z USA, kde sa diskusia o homosexualite uberá iným smerom ako vo Vatikáne, alebo v mnohých rozvojových krajinách – by mali byť obozretní a nevnášať do tejto diskusie to, čo by sami radi počuli. Záujem o „relatio“, relatívne ťažko zrozumiteľný dokument, ukazuje skôr na inú zmenu: Ľudia si teraz uvedomujú, čo skupina biskupov vlastne robí.“ –zg-

 

Kardináli: Predbežná správa nie je rozhodnutie o smerovaní

 

Vatikán, 13.10.2014 (KAP) 017 354 – Predbežnú správu zo synody nemožno podľa výpovedí jej hlavných predstaviteľov považovať za rozhodnutie o smerovaní Cirkvi. Dokument je vo všetkých bodoch „veľmi predbežný“, ako povedal kardinál Luis Tagle, jeden z troch predsedov synody, v pondelok po uverejnení správy vo Vatikáne. O mnohom sa ešte bude diskutovať. „Dráma pokračuje,“ zažartoval arcibiskup z Manily.

Správa kardinála Petra Erdőa naznačuje pripustenie znovu zosobášených rozvedených za určitých podmienok a po ceste pokánia ku svätému prijímaniu. Viackrát poukazuje okrem toho na to, že aj životné štýly, ktoré nie sú v súlade s katolíckou náukou, môžu byť morálne cenné.

Podľa správy biskupi sa hlásia k úctivému zaobchádzaniu s ľuďmi nezávisle od ich sexuálnej orientácie alebo formy partnerstva, v ktorom žijú. „Cirkev tu nie je na to, aby ľudí odsudzovala, ale aby ich sprevádzala a bránila ich dôstojnosť,“ ako povedal mimoriadny sekretár synody, arcibiskup Bruno Forte.

Aj kardinál Erdő zdôraznil, že dôstojnosť človeka nezávisí od jeho sexuálnej orientácie. Maďarský kardinál súčasne pripustil, že v dvojhodinovej rannej diskusii bola aj kritika. Zo 41 vystúpení 15 účastníci kritizovali chýbanie konkrétnych bodov, alebo žiadali upresnenie vecí.

Predseda synody kardinál Tagle varoval pred tým, aby sa synoda delila na „konzervatívnych“ a „progresívnych“ účastníkov. O takomto nálepkovaní nemožno hovoriť. –zg-

 

Synoda o rodine – pastoračné zemetrasenie?

 

O „odvážnych pastoračných rozhodnutiach“ a nových cestách v prístupe k znovu zosobášeným rozvedeným sa chce synoda radiť tento týždeň.

 

Vatikán, 13.10.2014 (KAP) 017 353 – Ešte nie je nič rozhodnuté na biskupskej synode vo Vatikáne o pastorácii rodiny. Pozorovatelia po prvej predbežnej správe maďarského kardinála a relátora synody, kardinála Erdőa a jeho skupiny z pondelka, síce už hovoria o „pastoračnom zemetrasení“,  ale diskusia 190 biskupov je ešte len v polčase. A záverečný dokument, ktorý vyjde v sobotu, má iba čisto poradný charakter.

Pravdaže „Relatio post disceptationem“, správa na záver všeobecnej diskusie, prekvapuje niektorými formuláciami a odporúčaniami. Napríklad sa v nej hovorí o „pozitívnej realite civilných manželstiev“, aj keď nezodpovedajú kresťanskému ideálu. Požaduje sa nová citlivosť v pastorácii, „naliehavosť nových pastoračných ciest“. Cirkev musí zohľadniť problémy, stroskotania a krehkosť manželstva a rodiny. „Nie je múdre myslieť iba na jednotlivé riešenia, alebo sa nechať inšpirovať logikou ‚všetko alebo nič‘, uvádza sa v správe maďarského kardinála a relátora synody, kardinála Erdőa.

Dokonalé partnerstvo vo viere je však obsiahnuté iba vo sviatosti manželstva. Preto chcú synodálni otcovia zintenzívniť prípravu mladých ľudí na manželstvo a ich sprevádzanie po sobáši. Správa sa venuje aj utrpeniu detí z rozvedených manželstiev a téme kresťanskej výchovy.

Rodinu označuje dokument ako „školu humanity“, túžba po rodine zostáva na celom svete živá. Avšak táto nevyhnutná bunka spoločnosti je vystavená mnohým nebezpečenstvám, z ktorých správa uvádza predovšetkým prehnaný individualizmus a hedonizmus, chudobu, vojnu a oddelenie rodín migráciou. U nich má Cirkev za úlohu hlásať im Ježišovo posolstvo zrozumiteľne a milosrdne.

Dokument s 58 kapitolami otvorene hovorí o mnohorakých formách ľudského života, s ktorými sa Cirkev dnes musí zaoberať – sú to: manželstvá bez sobášneho listu, rozvedení a vdovy, rodiny zaťažené chudobou, vojnou alebo migráciou. Mnohí synodálni otcovia sa vyslovili za zjednodušenie a urýchlenie anulovania manželstiev v zodpovednosti miestnych biskupov.

Tri odseky sú venované aj už dlhšie diskutovaným znovu zosobášeným rozvedeným. Erdő uvádza dve na synode rozhodujúce línie: jedni sa chcú držať doterajšieho kurzu, ktorý im z dôvodov náuky Cirkvi odmieta sväté prijímanie, druhí sa vyslovujú za väčšiu otvorenosť. Pritom pravdaže nemôže ísť o všeobecné riešenia, ale iba o jednotlivé prípady. Napríklad, aby sme sa vyhli novému bezpráviu a utrpeniu, ak v druhom manželstve vznikli nové záväzky. Prípadnému pripusteniu ku sviatostiam musí v každom prípade prechádzať cesta pokánia. Návrh týmto veriacim odporúčať iba „duchovné prijímanie“, vyvolal mnohé kritické otázky, pripúšťa sa v dokumente.

Aj k postoju voči homosexuálom – ktorý sa preberá takisto v troch odsekoch – obsahuje dokument prekvapujúce formulácie. U homosexuálnych spoločenstiev existujú „prípady, v ktorých vzájomná pomoc až po obetovanie sa predstavuje cenný prínos k životu partnerov“. V dokumente sa síce potvrdzuje katolícky postoj, že takéto zväzky nemožno postaviť na roveň manželstvu muža a ženy. Cirkev sa však musí týchto ľudí ujať – pravdaže bez toho, že by sa odchýlila od svojej náuky o manželstve a rodine.

Predbežná správa odzrkadľuje otvorenosť, ktorá sa na synode v minulých dňoch stále znova prejavovala. Vládne tam atmosféra, ktorá pripomína Druhý vatikánsky koncil (1962-65), ako povedal kardinál Luis Antonio Tagle z Manily žurnalistom. A skutočne, dokument zachytáva mnohé kamene úrazu, ktoré diskusia v Cirkvi v budúcnosti sotva bude môcť obísť.

V následnej diskusii sa nevyskytla iba chvála, ale aj zreteľná kritika k najrôznejším aspektom. Podrobnosti sa na tlačovej konferencii v pondelok neuviedli, okrem toho, že tretina rečníkov predniesla námietky. Pritom išlo podľa správ údajne o rozsiahle vyjadrenia k homosexualite. Tu prišla kritika predovšetkým od biskupov z Afriky. A veľmi sa kritizovala analógia so „zákonom graduality“, podľa ktorého aj v partnerských formách, ktoré katolíckej náuke protirečia, možno žiť hodnoty rodiny a hľadanie pravdy. Ale aj k otázke znovu zosobášených rozvedených sa vyjadrili výhrady.

Synodálni otcovia majú teraz štyri dni času, aby sa v jazykových skupinách o tejto správe poradili. V sobotu sa bude hovoriť o záverečnom dokumente, ktorý bude podkladom pre riadnu biskupskú synodu na jeseň 2015. -zg-

 

Misionár: Ešte nikdy sa toľkí moslimovia nestali kresťanmi

 

Gießen, 13.10.2014 (kath.net/idea) 017 352 – Stále viac moslimov prestupuje na kresťanskú vieru. Tento dojem nadobudol americký pastor a misionár Tom Doyle (Frisco/Texas) zo svojich vyše 100 ciest do moslimského sveta a svojho viacročného pobytu v ňom.

„Ešte nikdy v uplynulých 14 storočiach nekonvertovalo toľko ľudí z islamu na kresťanstvo, ako od 11. septembra 2001“, povedal Doyle na prednáškovom turné po Nemecku. Pred 13 rokmi spáchali teroristi útoky v USA, pri ktorých zomrelo 3000 ľudí. Doyle – autor knihy „Sny a vízie“, ktorá vyšla vo vydavateľstve Brunnen Verlag Gießen – prednášal okrem iného v Berlíne, Brémach, Mainzi a Wiesbadene.

Označil ako úžasné, „koľkí bývalí moslimovia hovoria, že Ježiš Kristus a posolstvo Biblie sa im zjavili vo sne“. Títo konvertiti tvoria často medzi sebou siete a podzemné spoločenstvá, ako to robili prví kresťania: „Oni sa možno ešte iba dva roky hlásia ku kresťanstvu, ale poznajú celé kapitoly z Biblie naspamäť a presvedčujú svoje okolie svojím kresťanským konaním.“

Povzbudil kresťanov v západnej Európe, aby moslimom vychádzali v ústrety. Tým sa môžu odbúrať „často jedine médiami vytvárané negatívne dojmy“. –zg-

 

Zážitky klinickej smrti nie sú ilúziou

 

Southampton, 13.10.2014 (kath.net/idea) 017 351 – Takzvané zážitky z klinickej smrti nie sú v nijakom prípade halucinácie alebo ilúzie. Ukázala to rozsiahla vedecká štúdia Univerzity v Southamptone (Južné Anglicko). Pacienti opakovane podávali správy, že počas zástavy srdca mali pocit, že opúšťajú svoje telo. Iní videli oslepujúce svetlo alebo pociťovali hlboký pokoj. U niektorých vznikol strach alebo pocit, že sa utopia. Tím vedcov pod vedením Prof. Sama Parniu (Stony Brook/USA – štát New York), odborníka na intenzívnu medicínu, ktorý teraz prednáša na Štátnej univerzite v New Yorku, preskúmal od r. 2008 vyše 2000 prípadov ľudí znovu oživených po zástave srdca v nemocniciach vo Veľkej Británii, v USA a v Rakúsku. Až 39 percent pacientov, ktorí prežili zástavu srdca, informovali, že prežili túto dobu v stave vedomia. 46 percent z nich dokázalo opísať pocity, ktoré však neboli v súlade so všeobecne známymi javmi klinickej smrti. Dve percentá mali telesné vnemy – dokázali si spomenúť, čo reálne počuli alebo videli – to, čo sa udialo počas troch minút, keď ich srdce nepracovalo.

 

Medicínsky „nemožné“ javy

Podľa údajov vedcov je to z lekárskeho hľadiska nemožné, pretože normálne zastaví mozog asi 20 až 30 sekúnd po zástave srdca svoju funkciu a znova začne pracovať až po tom, čo srdce opäť začne svoju činnosť. Vedci považujú za pravdepodobné, že takéto zážitky klinickej smrti sa vyskytujú ešte oveľa častejšie, ale pacienti si pre účinok podaných liekov nedokážu na ne spomenúť. Záverečné vedecké vysvetlenia týchto javov zatiaľ ešte neexistujú. Predpokladá sa, že ich vyvoláva okrem iného nedostatok kyslíka v mozgu alebo vylučovanie hormónov šťastia ako aj vlastné prostriedky organizmu utišujúce bolesti. Lekári však nevedia dokázať, že existuje život po smrti. –zg-

 

Synoda, hviezdne osobnosti a nálady

 

Vatikán, 12.10.2014 (KAP) 017 350 – Polčas v biskupskej synode v Ríme. V pondelok predloží generálny relátor, kardinál Peter Erdő, svoju druhú správu. Pridá tak k doterajšiemu dokumentu synody výsledky z 240 príspevkov, čo bude podklad pre druhú polovicu synody a desať jazykových skupín.

Kardinál Erdő je jedným z najzamestnanejších ľudí na synode o pastorácii rodiny. A to platí aj pre nového sekretára synody Lorenza Baldisseriho, pre ktorého je stretnutie biskupov premiérou aj skúškou ohňom. Podporuje ich taliansky renomovaný teológ a arcibiskup Bruno Forte ako „mimoriadny sekretár“ ako aj 17 známi experti.

Pápež František, ktorý sa doteraz zúčastnil takmer všetkých zasadnutí synody pozorne ale mlčky, cez víkend urobil nečakané personálne rozhodnutie. Posilnil trio Erdő – Forte – Baldissari, ktoré má na budúcu sobotu vypracovať záverečný dokument, o šiestich renomovaných synodálnych otcov. Tento dokument totiž nemá byť iba zhrnutím poradných materiálov – propositiones. Tvorí súčasne aj podklady pre prácu biskupskej synody 2015, ktorá bude v poradách o pastorácii rodiny pokračovať. A tento dôležitý dokument chce pápež očividne postaviť na širšiu bázu.

Povolal pritom osoby, ktoré už doteraz výrazne stvárňovali synodu a patria k jej hviezdam: predseda Pápežskej rady pre kultúru Gianfranco Ravasi, americký kardinál Donald William Wuerl z Washingtonu a generálny predstavený jezuitov páter Adolfo Nicolas Pachon. Ďalej sú to dvaja dlhoroční pápežovi dôverníci a spolupracovníci: Victor Manuel Fernandez, rektor Katolíckej univerzity Argentína a Carlos Aguiar Retes, predseda Rady juhoamerických biskupov CELAM. Za Áziu je to Kórejčan Peter Kang U-il. Ale chýba Afričan, hoci biskupi tohto kontinentu vystupujú na synode výraznejšie ako biskupi z Ázie.

 

Povolaním 26 osôb na synodu vyslal pápež zvláštne signály

Členovia mimoriadnej synody sú: 120 predsedovia biskupských konferencií a 25 predstavitelia rímskej kúrie, ale je tam aj 26 dodatočne pápežom povolaných osôb. A práve týmito povolanými ľuďmi vyslal pápež František zvláštne signály. Medzi nimi je napríklad emeritný predstaviteľ kúrie kardinál Walter Kasper, ktorý vo februári svojimi podnetmi k umožneniu prijímania znovu zosobášeným rozvedeným rozpútal širokú diskusiu. Povolaný však bol aj jeden z jeho „protihráčov“, kardinál Carlo Caffarra z Bologne. Obaja patria k mienkotvorným členom synody.

Napriek tomu rozdielne postoje na synode nevedú k polarizácii, ako sa ozvalo z Vatikánu. Stretnutie je poznamenané otvorenosťou a rešpektom. V otázke situácie znovu zosobášených rozvedených, ktorá sa stala výraznou témou na synode, ale aj vzťahu práva a milosti, náuky a milosrdenstva alebo v právnych otázkach okolo platnosti manželstva ide neustále o konsenzus. „Okrem toho sa synoda zaoberala mnohými ohrozeniami manželstva a rodiny chudobou a vojnou, migráciou a násilím – a vyvodila z toho teologické úvahy,“ ako zdôraznil kanadský arcibiskup Paul-André Durocher.

Arcibiskup Durocher patrí k tým členom synody, ktorých vatikánsky hovorca Federico Lombardi – pri jeho inak zdržanlivej tlačovej práci – pozval na každodenné tlačové brífingy. Očividne sa ich príspevky u synodálnych otcov stretli so zvláštnou pozornosťou. K nim patrí aj dublinský arcibiskup Diarmuid Martin či nigérijský Ignatius Ayau Kaigama z Josu. Nápadne málo tento raz vystupoval naproti tomu prominentný kardinál Timothy Michael Dolan z New Yorku.

Ale aj nemecky hovoriaci synodálni otcovia rýchlo vzbudili príspevkami na synode pozornosť. Viedenský kardinál Christoph Schönborn, zvolený za vedúceho francúzskej jazykovej skupiny, sa stal vyhľadávaným partnerom v diskusii. A rovnako aj mníchovský kardinál Reinhard Marx, ktorý na tlačovej konferencii po anglicky a francúzsky dokázal vynikajúco reagovať. Už pre svoj úrad je aj prefekt Kongregácie pre náuku viery Gerhard L. Müller ústrednou postavou synody. Avšak, ako sa ozvalo, vedúci predstavitelia kúrie na synode dominujú už menej ako v minulosti. kau/jso

 

Synoda: Biskupi apelujú na trpezlivosť veriacich 

 

Zürich-Vatikán, 12.10.2014 (KAP) 017 349 – Na trpezlivosť katolíkov apeloval predseda Biskupskej konferencie Švajčiarska, Markus Büchel, v súvislosti s prebiehajúcou biskupskou synodou v Ríme. V príspevku v pléne minulý týždeň poukázal na to, „že sexuálna morálka Cirkvi sa sotva recipuje a že cítime, že prístup Cirkvi k znovu zosobášeným rozvedeným pre mnohých nie je vhodný“, povedal Büchel v interview pre „Schweiz am Sonntag“. „Švajčiarski veriaci majú mnohé očakávania, ktoré sa  nesmú sklamať.“ Biskup zo St. Gallenu napriek tomu stlmil očakávania rýchlych rozhodnutí.

O podnetoch k manželskej a sexuálnej morálke sa tento týždeň diskutuje v malých krúžkoch. V r. 2015 sa biskupi znova zídu, aby vypracovali smernice. „Ľudia musia mať ešte trocha trpezlivosti,“ povedal Büchel. „Dúfam však, že budeme môcť poskytnúť odpovede na ich otázky a že vypracujeme niečo, čo im ukáže cestu.“

Pre predsedu BKŠ spočíva sila synody vo vnímaní reality života. Radosti a starosti ľudí sa vďaka dotazníku o partnerstvách, manželstve a pastorácii rodiny z decembra dostali do pracovného materiálu biskupskej synody. „Ako precízne sa v ňom prijali požiadavky Švajčiarska a že sa nič nevyfiltrovalo, to považujem za veľmi pozitívne,“ povedal Büchel v interview.

 

„Nie rovnaké odpovede ako pred 20 rokmi“

Vatikánska synoda o manželstve a rodine ani podľa úsudku arcibiskupa Dublinu, Diarmuida Martina, neurobí rýchle rozhodnutia v roky diskutovaných teologických otázkach. „Synoda je súčasťou procesu, ktorý ešte potrvá,“ ako povedal prímas Írska v sobotu vo Vatikáne a zdôraznil: „Nemôžeme však ani dávať tie isté odpovede ako pred 20 rokmi.“

Mons. Martin ocenil „uvoľnenú atmosféru“ pri diskusiách v synodálnej aule: „Príspevky sú poznamenané veľkou otvorenosťou. Doteraz som nestretol nikoho, u koho by som mal pocit, že by sa zdržiaval vyjadriť svoj názor. Katolícka cirkev nesmie vo svojej angažovanosti za kresťanský ideál života postupovať rigidne,“ vyhlásil írsky prímas. „Musíme dosiahnuť ľudí, ktorí žijú v šedej zóne. V prístupe k odchýlkam od tohto ideálu sa musí Cirkev ešte učiť.“

Arcibiskup Martin sa vyslovil zvlášť za intenzívnejšiu prípravu mladých ľudí na manželstvo: „Mnohí nie sú si vedomí dimenzie rozhodnutia pre celoživotné partnerstvo. Týmto problémom sa nevyhneme dvojdňovým manželským kurzom,“ povedal dublinský arcibiskup.

Na takmer všetkých diskusiách prvého týždňa sa zúčastnil aj pápež František ako poslucháč, okrem stredy, keď bol na generálnej audiencii.

Cez víkend malo 250 synodálnych otcov prestávku. Avšak už v piatok sa začali diskusie kardinálov, biskupov, kňazov a zástupcov laikov v malých jazykových krúžkoch. Ďalší týždeň budú diskutovať o predbežnej správe z doterajšej diskusie, ktorú predloží generálny relátor synody, maďarský kardinál Péter Erdő, v pondelok. –zg-

 

Najstarší kardinál sveta oslávi 99 rokov

 

Rím, 12.10.2014 (KAP) 017 348 – Bývalý pápežský sekretár Loris Francesco Capovilla, najstarší kardinál Katolíckej cirkvi, sa v utorok 14. októbra dožíva 99 rokov. Pápež František menoval Capovillu za kardinála vo februári a tým vydal aj cirkevno-politický signál: Dlhoročný sekretár Jána XXIII. (1958-1963) je niečo ako uchovávateľ duchovného dedičstva koncilového pápeža. Jeho svätorečenie v apríli v Ríme sledoval Capovilla v televízii vo svojom bydlisku Sotto il Monte Giovanni XXIII v regióne Bergamo.

Capovilla, narodený 14. októbra 1915 v Pontelongu, bol vysvätený za kňaza v r. 1940. Slúžil Angelovi Giuseppemu Roncallimu ako sekretár ponajprv v jeho úrade benátskeho patriarchu, potom ako pápežovi. Po smrti Jána XXIII. Capovillu jeho nástupca Paul VI. 1967 menoval najprv za arcibiskupa v Chieti a v r. 1971 za rektora veľmi obľúbeného talianskeho mariánskeho pútnického miesta Loreto. Tam pôsobil až do svojho emeritovania v decembri 1988.

Kardinál Capovilla je dodnes žiadaným svedkom, ak ide o prezentovanie Druhého vatikánskeho koncilu (1962-1965), alebo o pontifikát Angela G. Roncalliho. Žije v rodisku Jána XXIII. Sotto il Monte Giovanni XXIII. Svojím menovaním sa stal najstarším kardinálom Cirkvi. Predbehol tak bývalého vatikánskeho predsedu Pápežskej rady pre pastoráciu v zdravotníctve kardinála Fiorenza Angeliniho (98). –zg-

 

Masový krst ruských vojakov

 

Moskva, 12.10.2014 (kath.net/KNA) 017 347Nezvyčajným masovým krstom sa členovia kedysi prísne ateistickej ruskej armády prihlásili k pravoslávnemu kresťanstvu. Viac ako 300 vojakov sa dalo pokrstiť v prítomnosti druhého veliteľa Garnizóny Volgograd v rieke Karpovka, ako informovala spravodajská agentúra Interfax v piatok. Po trojnásobnom ponorení sa do vody dostali kríž a modlitebník.

Ruská armáda v ostatných rokoch prijímala stále viac vojenských duchovných, aby posilnili morálku oddielov. V mnohých kasárňach sa zriadili modlitebne. V celej krajine slúži v armáde 100 pravoslávnych kňazov. –zg-

 

 *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

 

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *