Život Cirkvi vo svete 42 * 2013

Obsah:

Svätý Otec zveril Cirkev do ochrany Fatimskej Panny Márie
Sociologička Kuby reaguje otvoreným listom na blog O. Pietruchovej
Vatikán si zabezpečuje internetovú stránku „.catholic“
Nemecko: Žurnalista kritizuje médiá v prípade biskupa van Elsta
Filipíny: Zemetrasenie zničilo aj kostoly
Poslanci EÚ chcú v celej Európe ďalej legalizovať potrat
Mníchov: ‚Dom umelcov‘ chcel zabrániť oceneniu katolíckeho biskupa
Dalajláma chce spoznať pápeža Františka
Berlín: Stretnutie veriacich, agnostikov a ateistov v novembri
Hlavný turecký kazateľ: Hagia Sophia má byť opäť mešitou
Venezuela: Hovoriť o nedostatkoch je zakázané
Ekvádor: Cirkev oceňuje odvahu prezidenta v diskusii o potrate
Novým štátnym sekretárom je Mons. Pietro Parolin
Bavorsko: Nová vláda silne katolícka
Malajzia: «Allah, bapa di syurga»
Fatimská Panna Mária navštívila Benedikta XVI.
‚Thanks God – you are wrong‘ – ‚Vďaka Bohu – mýlite sa‘
Zollitsch naďalej kritizuje biskupa van Elsta
Prečo sa zasadzujem za štvaného biskupa Tebartz-van Elsta
Americký futbalista: ‚Som panic‘
Pápežskú medailu treba roztaviť – «Lesus» namiesto Iesus
Boulad: „Západná cirkev žije tak trocha mimo Evanjelia“
Európsky parlament vysiela dávno potrebný signál proti prenasledovaniu kresťanov
Brusel: Opäť katofóbny útok na arcibiskupa
Najvyšší sudca USA: ‚Verím v diabla’
Poľsko: Biskupi sa ospravedlňujú za zneužívanie

 

Svätý Otec zveril Cirkev do ochrany Fatimskej Panny Márie

            Vatikán, 13.10.2013 (RV) 016 400 – Pápež František v závere svätej omše 13. októbra 2013 na Námestí sv. Petra vo Vatikáne za účasti členov mariánskych hnutí z celého sveta, ktorou vyvrcholili Mariánske dni organizované v rámci Roka viery, predniesol pred sochou Fatimskej Panny Márie nasledujúcu modlitbu zverenia sa pod ochranu Nebeskej Matky:

Preblahoslavená Panna Mária Fatimská,
s obnovenou vďačnosťou za tvoju materinskú prítomnosť
pripájame svoj hlas k hlasu všetkých generácií,
ktoré ťa volajú blahoslavenou.

Oslavujeme v tebe veľké diela Boha,
ktorý sa vo svojom milosrdenstve neúnavne skláňa
k ľudstvu, sužovanému zlom a zranenému hriechom,
aby ho uzdravil a spasil.

Prijmi s materskou dobrotivosťou
tento zverujúci úkon, ktorý dnes konáme s dôverou
pred týmto tvojím obrazom, ktorý je nám taký drahý.

Sme si istí, že každý z nás je vzácny tvojim očiam
a že ti nie je cudzie nič z toho, čo prebýva v našich srdciach.
Dávame na sebe spočinúť tvojmu blaživému pohľadu
a prijímame potešujúce pohladenie tvojho úsmevu.

Opatruj náš život vo svojom náručí:
žehnaj a posilňuj každú túžbu po dobre,
oživuj a sýť vieru, dodávaj silu a svetlo nádeji,
vzbudzuj a roznecuj lásku, veď nás všetkých po ceste svätosti.

Nauč nás svojej prednostnej láske voči maličkým a chudobným,
voči odstrčeným a trpiacim, voči hriešnikom a v srdci zblúdeným,
zhromaždi všetkých pod svoju ochranu

a všetkých odovzdaj tvojmu milovanému Synovi,

nášmu Pánovi, Ježišovi.  Amen.

(Preklad: Jozef Bartkovjak SJ)

 

Sociologička Kuby reaguje otvoreným listom na blog O. Pietruchovej

Bratislava, 16.10.2013 (TK KBS) 016 399 – Nemecká sociologička Gabriele Kuby, ktorá v uplynulých dňoch navštívila Slovensko, reaguje na blog riaditeľky Odboru rodovej rovnosti a rovnosti príležitosti na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny SR Oľgy Pietruchovej. List prinášame v plnom znení:

Otvorený list Gabriele Kuby Oľge Pietruchovej
Odbor rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí, MPSVaR SR
Ing. Oľga Pietruchová, M. A., riaditeľka
Vec: Váš blog.sme.sk zo 6. 10. 2013, 20:35 h Od Harryho Pottera ku gender ideológii

Vážená pani Oľga Pietruchová,
kto si je istý svojou vecou, vie pokojne zaobchádzať so svojím protivníkom.
Nemusí ponižovať, urážať, ani osočovať. Nie je odkázaný na falšovanie argumentov danej osoby, aby ju potom zosmiešnil. Toto všetko ste urobili vo Vašom blogu zo 6. 10. 2013, ktorý ste napísali ešte pred mojou prvou prednáškou na Slovensku. Robíte svojim vlastným záujmom zlú službu, pretože každý môže spoznať, že ste boli od zlosti úplne bez seba. Čudné, že ste sa nedali trochu zabrzdiť autormi predslovu nemeckého a slovenského vydania: vysoko váženým filozofom prof. Robertom Spaemannom a slovenskou poslankyňou v Európskom parlamente Annou Záborskou. Zasadili by sa za dielo „bigotnej náboženskej fanatičky“, ktorá „s obľubou publikuje v mládežníckom časopise nemeckej pravicovo-extrémistickej NPD (Nationaldemokratische Partei Deutschlands – Národnodemokratická strana Nemecka), ideovej následníčky neslávnej NSDAP (Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei – Národnosocialistická nemecká robotnícka strana, označovaná aj ako nacistická strana)?“
K tomu treba povedať: nesympatizujem so stranou NPD, ani s nijakým orgánom tejto strany, ani sa s nimi nekontaktujem. Žiaľ, proti tomuto osočovaniu sa budem brániť právnymi krokmi.

Osočujete ma a pokúšate sa ma hanobiť nasledovným:

1. Vraciate sa k mojej kritike Harryho Pottera, ktorá nemá ani v najmenšom nič spoločné s témou gender. Robíte to zrejme preto, lebo chcete postaviť proti mne všetkých, ktorí s pôžitkom čítali Harryho Potera. Moju knihu z roku 2003, ktorú ste nečítali, staviate do atmosféry „pálenia kníh“ a „inkvizície“.

2. Ako hnací motív mojich publikácií kritizujúcich súčasnú spoločenskú situáciu mi podsúvate chamtivosť a ziskuchtivosť. Ako ste na to prišli?

3. Tvrdíte, že zatajujem svoj rozvod. Vo svojej prvej knihe Mein Weg zu Maria – Von der Kraft lebendigen Glaubens (Moja cesta k Márii – O sile živej viery) opisujem svoj životný príbeh veľmi otvorene. Na www.kuby.sk si môžete vypočuť moju prednášku zo 17. novembra 2012, v ktorej som rozprávala aj o tomto. Mám si nalepiť na čelo štítok „rozvedená, single“?

4. Nazývate ma „malým dieťaťom, ktoré jednoducho skúša, ako ďaleko môže ísť, aké hlúpostí môže šíriť“. Hovoríte, že „mám problémy s pochopením komplikovanejšieho textu“ a „základných sociologických termínov“, že som spisovateľka „fundamentalistického Dark Age fantasy žánru“ a že na Slovensko ma pozvali „bigotné organizácie“, ktoré (s mojou pomocou) rozširujú „homofóbnu, myzogénnu, ultrakonzervatívnu propagandu“. Týmto urážate tých, ktorí ma pozvali a s ktorými som sa stretla. Patria k nim: vydavateľ mojej knihy, podpredseda Národnej rady SR Ján Figeľ, poslanci Národnej rady SR, kardinál Ján Ch. Korec, riaditelia kňazských seminárov i viacerí biskupi Slovenska.

Vašimi obsahovými útokmi mi podsúvate pozície, ktoré nezastávam. Nedávate si námahu citovať moje výpovede, ale ich prekrúcate. Nebudem sa preto namáhať a vysvetľovať vaše prekrútené tvrdenia. Ak by ste si však skutočne prečítali moju knihu, preskúmali by ste citované pramene a potom by ste mali záujem o výmenu názorov týkajúcich sa vážnych otázok nášho spoločenského vývoja, rada budem s Vami komunikovať.

Pani Pietruchová, viete si vôbec predstaviť, že človek pracuje s čistým úmyslom, pretože chce svoj život skutočne žiť v službe pravdy – vhod či nevhod? Mnohí bojovali proti nespravodlivým režimom, ktoré už uplynuli. Aj vtedy to boli mnohí, ktorí nevyli s vlkmi a kládli odpor. Na nich sme dnes hrdí. Po páde Berlínskeho múru v roku 1989 sme nerátali s tým, že by mohla vzniknúť nová ideológia, ktorá ničí slobodu v mene slobody. Viac ako 800 prípadov jej pustošenia je zdokumentovaných na http://www.intoleranceagainstchristians.eu. V dohľadnej budúcnosti sa rozpadnú sociálne systémy pre demografickú krízu. Potom príde deň zúčtovania pre tých, ktorí ničia hodnoty manželstva, rodiny a rodičovstva. A znova mnohí povedia, že o tomto ničení nič nevedeli. Som vďačná, že smiem prispieť k tomu, aby sa aj na Slovensku otvárali ľuďom oči a mohli obraňovať nosné hodnoty svojej kultúry.

S priateľským pozdravom
Gabriele Kuby

 

 

 

Vatikán si zabezpečuje internetovú stránku „.catholic“

 

Vatikán, 17.10.2013 (KAP) 016 398 – Štát Vatikán dostal od Zväzu prideľovania internetových adries (ICANN) výsostné práva na doménu „catholic“. Ako oznámilo Rádio Vatikán vo štvrtok, práva Pápežskej rady pre spoločenské oznamovacie prostriedky na túto doménu platia aj pre cyriliku, arabské a čínske písmo.

Vatikán v budúcnosti povolí používať doménu „catholic“ iba zariadeniam s kánonicky uznaným, ako oznámil pracovník rady pre americkú spravodajskú agentúru CNS. To môžu byť napríklad diecézy, farnosti, rehole, katolícke univerzity a školy ako aj nemocnice. Má sa tak umožniť „koherentnejšia a organizovanejšia prítomnosť Cirkvi na internete.“

O právach mnohých iných adries stránok s náboženským obsahom sa ešte rokuje. Na povolenie domény „.bible“ čaká v súčasnosti napríklad Americká biblická spoločnosť. Ako organizácia oznámila v auguste, v prípade dohody o koncovkách „.bible“ má v úmysle povoľovať ich iba jednotlivcom a skupinám so „zdravou úctou voči Biblii“, aby sa zabránilo ich zneužívaniu.

Od júna 2011 sa koncovky internetových adries z minulých 250 domén skratiek krajín a 22 „Top-Level“ rozšírili. Odvtedy možno žiadať o nové koncovky, pričom takáto žiadosť samotná stojí 185 000 dolárov. Jej prisúdenie však predpokladá nákladný proces žiadostí a preverovania. –zg-

 

Nemecko: Žurnalista kritizuje médiá v prípade biskupa van Elsta

 

Limburg, 17.10.2013 (kath.net) 016 397 – Renomovaný nemecký žurnalista Markus Günther ostro kritizoval spravodajstvo v prípade limburského biskupa. V talkshow „Markus Lanz“ Günther v stredu povedal:

„Sme tu ako v rímskom cirkuse. Levy dneška, to sú médiá. A dav hučí, keď ďalšieho štvú cez arénu a keď to vzdá.“

Günther, ktorý ako niekdajší šéfredaktor novín Augsburger Allgemeine zaujal v prípade biskupa Mixu jasný postoj proti nemu, teraz obhajoval Tebartz-van Elsta v relácii proti prenáhlenému odsudzovaniu: „Tá samovôľa vzbudzuje úžas.  Skutočne vieme ešte veľmi málo. Ako žurnalista potrebujem viac faktov. Neodvažujem sa robiť ešte nijaký konečný úsudok a mám ešte veľa otázok.“

Günther odmietol predovšetkým osobné útoky na Tebartz-van Elsta:

„Tu existuje skutočná chuť človeka úplne zničiť. So žurnalizmom to nemá nič do činenia. Mám pochopenie pre každú kritickú otázku, ale nechcel by som, aby sa tu človekom pohŕdalo. Všetci by sme si mali položiť otázku, či toto chceme.“

Günther tiež hovoril o „varení v kotle“ a povedal: „To, čo tu prežívame je divadlo: Nemecko poľuje na biskupa.“ Günther obvinil svojich kolegov aj z vecných chýb: „To s tou vaňou za 15 000 eur jednoducho nie je pravda! Vychádza to z kačice v novinách Nassauische Neue Presse, ktorú potom odpisovali mnohí iní žurnalisti.“

Aj fámy, že Tebartz-van Elst je chorý, Günther odmietol. Zdôraznil, že biskup Limburgu, s ktorým sa ešte deň predtým rozprával, je aj v súčasnej situácii „veľmi udatný a má silné nervy“. –zg-

 

Filipíny: Zemetrasenie zničilo aj kostoly

 

Manila, 17.10.2013 (kath.net/KNA) 016 396 – Amatérske video dokumentuje zrútenie najstaršieho chrámu Filipín počas nedávneho zemetrasenia. Táto 16-sekundová scéna ukazuje, ako zvonica Baziliky Santo Nino z roku 1565 v meste Cebu City sa po otrasoch zrútila až po základy. Video urobil v stredu amatérsky filmár Alfredo Markuz Oliverio a dal ho na portál  Youtube. Vidieť ho už možno aj na kathTube.

Zemetrasenie z utorka rána v stredofilipínskom regióne ostrovov Visayas malo silu 7,2 stupňa a bolo najsilnejšie za 23 rokov. Počet mŕtvych medzitým stúpol na vyše 140. Mnohí ľudia sú ešte nezvestní.

Bazilika uchováva sošku Dieťaťa Ježiška, «Santo Nino», ktorú daroval portugalský moreplavec Ferdinan Magellan (1480-1521) vládnucemu páru ostrova Cebu. Filipínski katolíci si ho veľmi uctievajú ako relikviu. –zg-

 

Bazilika Santo Nino v Cebu City – Pohľad po zemetrasení:

 

 

 

 

Poslanci EÚ chcú v celej Európe ďalej legalizovať potrat

 

Štrasburg, 16.10.2013(kath.net/CDL) 016 395 – Správou s návrhom smernice o sexuálnom a reproduktívnom zdraví chce Európsky parlament v celej Európe legalizovať potrat. JUDr. Friederike Hoffmann-Kleinová, európska odborníčka nemeckých „Kresťanských demokratov za život“ (CDL) prezentovala stanovisko svojho zduženia:

„Nielen „Kresťanskí demokrati za život“ sú vzhľadom na tento nehorázny postup zalarmovaní. Návrh správy, ktorá vznikla pod vedením Výboru EÚ pre práva žien a rodovú rovnosť, o ktorej má Európsky parlament hlasovať už veľmi rýchlo – 22. októbra – znamená súčasne aj cielený pokus neutralizovať veľký úspech európskej občianskej iniciatívy „One of us“ (Jeden z nás). V situácii, keď odpor proti potratom v Európe aj na celom svete vzrástol a keď naďalej existujú členské štáty EÚ, kde je potrat zakázaný (Írsko, Malta a Poľsko), sa práve Európsky parlament chopí iniciatívy vykoreniť povinnosť ochrany najslabších členov spoločnosti tzv. „právom ženy“ na potrat.

 

Čo sa tu požaduje?

Na základe 40-stránkovej správy o sexuálnom a reproduktívnom zdraví a s tým spojených práv (A7-0306/2013) sa členské štáty vyzývajú, aby zabezpečili prístup k potratu „právne podloženým výnosom bez diskriminácie z dôvodu etnickej príslušnosti, situácie bývania, štatusu migranta, veku, postihnutia, sexuálnej orientácie, pohlavnej identity, zdravia alebo rodinného stavu“. Za touto zmätenou znôškou sa skrýva požiadavka legalizácie potratu ako ľudského práva v celej EÚ. Prijatím toho návrhu by Európsky parlament odporúčal, „aby sa z dôvodov ľudských práv a verejného zdravia sprístupnili vysokokvalifikované služby v oblasti ukončenia tehotenstva v rámci systémov verejného zdravotníctva členských štátov a to bezpečne a pre všetkých ľudí“.

Okrem toho návrh smernice požaduje garanciu podpory a financovania potratových organizácií štátom. Masívne ohrozené týmto návrhom je aj ľudské právo na slobodu svedomia, ktorej „zneužívané nárokovanie“ tento návrh pranieruje.

Správa obsahuje aj obvinenie zo „zaujatého poradenstva“, ktoré prijatému „právu na ukončenie tehotenstva“ kladie do cesty prekážky. Tento návrh predstavuje hrubý útok na ľudskú dôstojnosť a na právo na život nenarodených detí.

Ciele spojené s týmto návrhom stavajú na hlavu aj jednoznačné výpovede Európskeho súdneho dvora v právnom spore Brüstle verzus  Greenpeace (EuGH, Rozsudok z 18.10.2011, Rs. C-34/10). V tomto rozsudku sa po prvý raz uvádza definícia embrya, ktorú európsky súd označil ako „autonómnu koncepciu embrya“, čo znamená, že má celoeurópsku platnosť. „Právo na potrat“ naproti tomu eklatantným spôsobom porušuje národné, európske a medzinárodné právo. Tak napríklad aj nenarodené dieťa je pod ochranou čl. 2 Európskej konvencie ľudských práv.

Častá prax, že potraty sa vykonávajú z dôvodov hospodárskej a sociálnej núdze, je okrem toho aj v rozpore s viacerými ustanoveniami Európskej sociálnej charty a Medzinárodného paktu o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach. Vzhľadom na skutočnosť, že 75 % potratov v Európe sa vykoná z dôvodov ekonomickej núdze, by bolo naliehavo potrebné pripomenúť členským štátom ich sociálno-ekonomické povinnosti vyplývajúce z uvedených národno-právnych dohôd.

Potrat nie je nijaké ľudské právo, zatiaľ čo ochrana života, dôstojnosti a nenarušiteľnosť zdravia sú autentickými ľudskými právami.

Zdravie ako „základné ľudské právo“, ako to formuluje uvedená správa, nikto nespochybňuje. Tu však nejde o zdravie, ale o „právo na usmrtenie nenarodených detí“. Pod zavádzajúcim pojmom sexuálneho a reproduktívneho zdravia sa však už dlho skrývajú pokusy uzákoniť potraty „zadnými dvierkami“.

Európsky parlament by prijatím tejto rezolúcie, namiesto uvádzaného úmyslu zabrániť porušovaniu ľudských práv, urovnal cestu porušovaniu ľudskej dôstojnosti a práva na život nenarodených ľudí na širokej báze. Je nesmierne povážlivé, že Európsky parlament chce takto predefinovať ľudské  práva. Ľudské práva ako univerzálne práva nemožno upierať per definitionem istej skupine ľudí (v tomto prípade nenarodeným).

 

CDL –Kresťanskí demokrati za život – je politická iniciatíva za život s 5000 členmi, ktorá sa organizuje na spolkovej a krajinskej úrovni. CDL je členom nemeckého Spolkového zväzu za právo na život.

 

Mníchov: ‚Dom umelcov‘ chcel zabrániť oceneniu katolíckeho biskupa

 

Obvinenie znelo:

Biskup Laun odsúva homosexuálov na prívržencov potratu na okraj spoločnosti

 

Mníchov, 16.10.2013 (kath.net/idea) 016 398 – Udelenie nemeckej ceny za učebnicu salzburskému pomocnému biskupovi Prof. Andreasovi Launovi (foto) takmer viedlo k trápnej situácii. Teologicky konzervatívnemu biskupovi odovzdali cenu 3. októbra v mníchovskom „Dome umelcov“ za knihu „Kresťan v modernom svete“.

Niekoľko dní pred touto udalosťou pracovníčka „Domu umelcov“  vypovedať nájomnú zmluvu, ako povedal predseda Kuratória pre školské učebnice, Wolfram Ellinghaus (Harsewinkel pri Detmolde), pre Evanjelickú spravodajskú agentúru „idea“. Odôvodnila to tým, že biskup Laun vysúva ľudí na okraj spoločnosti a hanobí ich, ako napríklad prívržencov potratov a homosexuálov. Vzhľadom na platnú zmluvu a už zaplatenú zálohu však žena musela vypovedanie zmluvy stiahnuť. No na počiatku podujatia s účasťou asi 300 ľudí, privolala políciu, aby prítomným žurnalistom zabránila televízne zábery z udeľovania ceny. Policajti však nekonštatovali nič protiprávne a preto sa stiahli.

Podľa názoru známej nemeckej detskej psychoterapeutky Christy Mevesovej (Uelzen), ktorá mala slávnostný príhovor, „Dom umelcov“ pohanil neohrozeného bojovníka za biblickú pravdu, ako aj zásadné posolstvo jeho Cirkvi. To je „povážlivé znamenie diktátorského mobingu a bezprávneho prístupu, ba prístupu bez akejkoľvek úrovne“. Na svojej internetovej stránke „Meves aktuell“ požaduje, aby sa ľudia „takémuto upadaniu do barbarstva postavili na odpor“.

Prezidentka „Nadácie Domu umenia“, Maja Grassingerová, vyjadriť svoje stanovisku pre agentúru „idea“ odmietla. –zg-

 

Dalajláma chce spoznať pápeža Františka

 

Mexiko-Stadt – Caracas, 16.10.2013 (KAP) 016 397 – Dalajláma Tenzin Gyatso (78) by chcel rád spoznať pápeža Františka: „Dúfam, že sa s ním čoskoro stretnem, možno na budúci rok,“ povedala duchovná hlava Tibeťanov pri návšteve v Mexiku v pondelok večer. „Domnievam sa, že s dnešným pápežom Františkom som sa v minulosti už raz stretol,“ povedal v interview pre mexický denník „Reforma“.

Na otázku, čo si myslí o svojom takmer rovesníkovi pápežovi Františkovi, sa však Dalajláma vyjadril zdržanlivo. Povedal, že „o ňom počul“. V Mexiku bude ešte do stredy. Cieľom cesty je, ako povedal tento nositeľ Nobelovej ceny z r. 1989, vymeniť si „skúsenosti o stave duchovného pokoja“. S predstaviteľmi mexickej vlády sa Dalajláma nestretne.

 

Stretnutie s pápežom chce aj venezuelský vodca opozície

Stretnutie s pápežom si želal aj venezuelský prezident Nicolas Maduro, ale i vodca opozície krajiny, Henrique Capriles. S pápežom Františkom chce hovoriť o napätej politickej situácii v tejto juhoamerickej krajine. Venezuelský prezident Nicolas Madura sa pred niekoľkými týždňami už s pápežom stretol.

„Dostali sme list z Ríma, v ktorom nám oznámili, že audiencia u pápeža Františka vo Vatikáne sa povoľuje,“ oznámil Capriles v utorok cez Twitter. Pápež pochádzajúci z Argentíny sa opakovane zasadzoval za dialóg medzi oboma rozhádanými tábormi. –zg-

Berlín: Stretnutie veriacich, agnostikov a ateistov v novembri

Program Nádvoria národov – predstavia vo Vatikáne

Rím, 15.10.2013 (ZENIT-Maike Sternberg-Schmitz) 016 396 – „Nádvorie národov“ (alebo Nádvorie hľadajúcich) je iniciatíva dialógu Katolíckej cirkvi s neveriacimi, ktorú inicioval Benedikt XVI. Na vianočnej audiencii pre Rímsku kúriu 21. decembra 2009 Benedikt XVI. povedal:

 „K dialógu náboženstiev sa dnes musí pridať predovšetkým aj rozhovor s tými, ktorým je náboženstvo cudzie, ktorým je Boh neznámy a ktorí by napriek tomu nechceli zostať bez Boha a chceli by sa ho dotknúť aspoň ako neznámeho.“

Kardinál Gianfranco Ravasi, predseda Pápežskej rady pre kultúru, sa tejto idey chopil a inicioval rad stretnutí Cirkvi s ateistami a agnostikmi na rôznych miestach sveta, ktoré majú za cieľ zbližovanie a napomáhanie vzájomného pochopenia.

Od 26. do 28. novembra 2013 bude „Nádvorie hľadajúcich“ hosťom v Berlíne. Pri príležitosti svojej návštevy v Ríme, emeritný freiburský arcibiskup a predseda Biskupskej konferencie Nemecka Robert Zollitsch predstavil  v pondelok program podujatia. V Berlíne na stretnutí „veriacich v Boha, agnostikov a ateistov“ má ísť, ako povedal, o „hĺbku etického humanizmu a o šírku viery v Boha“. Ďalšou témou bude „Sloboda umenia“, ako aj „Pôvab a dôstojnosť ľudskosti a zbožnosti“.

Páter Hans Langedörfer SJ, generálny sekretár Biskupskej konferencie Nemecka, vysvetlil ďalšie podrobnosti stretnutia, ktoré organizuje Pápežská rada pre kultúru spolu s Berlínskou arcidiecézou.

Na projekte sa podieľajú berlínski intelektuáli, Nadácia Guardiniho a Katolícka akadémia. Je dôležité, aby v Berlíne boli prítomní aj cirkevní  intelektuáli, čo bude dobré pre všetkých zúčastnených vrátane tých, s ktorými sa bude viesť rozhovor. Na stretnutí je dôležitý aj symbolický význam miesta podujatia. Ide o miesta, na ktorých aj dnes môžeme diskutovať na tému sloboda. Tak napríklad o politickej slobode sa bude hovoriť v budove Rotes Rathaus (Červená radnica). Univerzitná klinika „Charité“, najdôležitejšia a najznámejšia nemocnica mesta, bude tiež miestom stretnutia, lebo v nemeckej histórii zohrala významnú úlohu. Tu pôjde o otázku slobody bioetiky. –zg-

Prvé informácie o programe podujatia a sprievodnom umeleckom projekte v Bodeho múzeu: http://www.dbk.de/vorhof-der-voelker/home/.

 

Hlavný turecký kazateľ: Hagia Sophia má byť opäť mešitou

 

Istanbul, 16.10.2013 (kath.net/KNA) 016 395 – V Turecku sa po prvý raz úradník štátneho Úradu pre náboženstvá vyslovil za otvorenie budovy Hagia Sophia v Istanbule ako mešity. Hlavný kazateľ istanbulských mešít Mustafa Akgül podľa médií v stredu pri bohoslužbách pri príležitosti islamského sviatku obety povedal, že v budúcnosti sa táto sviatočná modlitba bude sláviť opäť v mešite Hagia Sophia: «Jedného dňa sa musí Hagia Sophia otvoriť ako mešita.»

Islamské nacionalistické skupiny v Turecku sa už roky vehementne zasadzujú za to, aby Hagia Sophia opäť slúžila ako moslimský chrám. Budova zo 6. storočia fungovala celých tisíc rokov ako ríšsky chrám Byzantíncov a po dobytí Konštantínopolu moslimskými Osmanmi, v 15. storočí, slúžila ako najdôležitejšia istanbulská mešita Osmanskej ríše. Po založení tureckej republiky v r. 1923 vyhlásili Hagia Sophiu za múzeum, v ktorom sú zakázané náboženské obrady. Dnes patrí Hagia Sophia k najdôležitejším pamätihodnostiam Istanbulu.

Turecké orgány v ostatnom čase vyhlásili viaceré pôvodne ako Božie chrámy postavené kostoly za mešity. Patria k nim aj menovkyne Hagia Sophie v severotureckom Trabzone a v západotureckom Izniku, bývalom koncilovom meste Nicaea. –zg-

 

Gregoriánsky pravoslávny spev s nádhernými obrazmi v Hagia Sophii

 

 

Venezuela: Hovoriť o nedostatkoch je zakázané

 

Caracas, 16.10.2013 (kath.net/KIN-Maria Lozano) 016 394 – Dňa 7. októbra 2012 posledný raz znova zvolili venezuelského prezidenta Huga Cháveza. Po jeho smrti v marci 2013 ho nahradil Nicolás Maduro, ktorý vyhral voľby v apríli. V rozhovore s nemeckou nadáciou „Kirche in Not“ hovorí arcibiskup z Cumaná, Diego Rafael Padrón Sánchez (foto), o premenách vo Venezuele.

 

Kirche in Not: Excelencia, akú bilanciu môžete urobiť po smrti Huga Chaveza a prevzatí moci Nicolásom Madurom? Zmenilo sa niečo?

Arcibiskup Padrón Sánchez: Prirodzene, že nastali zmeny a predovšetkým preto, že Maduro nie je Chávez. Prezident Maduro sa síce označuje ako „syn Cháveza“, ktorý nasleduje jeho kroky, ale jeho vládou sa začala nová etapa. Pre neho je všetko nové a on je nový vo všetkom. Doteraz je bilancia jasne negatívna. Plány prezidenta Maduru sú stále núdzovými plánmi, bezprostrednými reakciami na jednotlivé situácie.

Kirche in Not: Dostávame znepokojujúce správy, že vo Venezuele je už nedostatok potravín. Nedávno Maduro podpísal dohodu s Kolumbiou, aby doviezol potraviny v hodnote 600 miliónov dolárov. Je situácia taká drastická?

Padrón Sánchez: V každom prípade. Je drastická, lebo sme sa z exportnej krajiny vyvinuli na importnú krajinu, z krajiny, v ktorej bolo všetkého dosť na krajinu, kde chýbajú najelementárnejšie produkty. Ale nesmiem o týchto nedostatkoch hovoriť, lebo je to zakázané.

Kirche in Not: Venezuela bola bohatá krajina. Už to tak nie je?

Padrón Sánchez: Dobre ste povedali – bola to bohatá krajina. Je naďalej bohatá, keď hľadíme na potenciál ľudu, plodnosť zeme a bohatstvo prírodných surovín, ale je chudobná na produkty a systémy – dnes Venezuela takmer nič neprodukuje. Opakujem: Všetko kupujeme zo zahraničia, dokonca za vysoké ceny. Na druhej strane sa znehodnocuje domáca mena. Preto sú ľudia chudobnejší, aj keď je viac peňazí v obehu a vidia, že peniaze im nestačia.

Kirche in Not: Ešte znepokojujúcejšie sú správy o násilí v krajine. A tým je postihnutá aj cirkev: zariadenia biskupskej konferencie v Caracase v priebehu dvoch týždňov deväťkrát prepadli.

Padrón Sánchez: Nielen katolícka, ale aj iné cirkvi sú postihnuté. Ale to nie je to najhoršie. Najhoršie je, že dnes už je sotva rodina, ktorá nesmúti za mŕtvym príbuzným pre toto násilie. V tom sú si skutočne všetci rovní – násilie sa nezastaví pred prívržencami vlády, ani pred opozíciou, pred kapitalistami, ani pred socialistami.

Napriek tomu som presvedčený, že to sa môže zmeniť a aj sa zmení. Žiaľ opatrenia vlády sú nedostačujúce, pretože nestačí bojovať proti symptómom a účinkom. Treba riešiť príčiny.

Kirche in Not: Aby sme nehovorili iba o tom smutnom, spomeňme Svetové dni mládeže v Brazílii, na ktorých sa zúčastnilo toľko venezuelských mladých a Latinskoamerický misijný kongres v Maracaibu. Cirkvi vo Venezuele nechýba živosť. Aký význam bude mať misijný kongres v Maracaibu?

Padrón Sánchez: Áno, nie všetko je temné. Napriek bolesti a smútku z ťažkej situácie mladí sa nenechajú odradiť. Najmä s cirkvou spätí mladí majú odvahu postaviť sa novým výzvam. Napriek extrémne ťažkej hospodárskej situácii na Svetových dňoch mládeže sa zúčastnilo 6000 mladých ľudí z Venezuely a tento vysoký počet je znamením nádeje. Naša mládež má odvahu a nádej, katolíci sú na ňu hrdí.

Tak to bude iste aj na Americkom misijnom kongrese, ktorý bude s Božou pomocou mimoriadnou udalosťou v Roku viery. Pre nás všetkých je to príležitosť ukázať, že život, solidarita a misie tvoria jednotu. To je dôležitý prínos misijného kongresu pre krajinu a cirkev. –zg-

Ekvádor: Cirkev oceňuje odvahu prezidenta v diskusii o potrate

 

Quito, 16.10.2013 (kath.net/KNA) 016 393 – Katolícka cirkev v Ekvádore ocenila kritický postoj prezidenta Rafaela Correu v otázke legalizácie potratu.

„Odvaha prezidenta na mňa urobila hlboký dojem,“ povedal arcibiskup z Guayaquilu a predseda Biskupskej konferencie Ekvádora, Antonio Arregui (74), v pondelok.

Correa v prejave v národnom zhromaždení znova pohrozil svojím odstúpením, ak by parlament krajiny schválil príslušnú reformu zákona. Po prejave Correu iniciatívu vychádzajúcu z radov vládnej strany Alianza País, stiahli. Ženské zväzy rozhodnutie kritizovali a hovorili o «kroku späť».

Ekvádorský parlament pracuje v súčasnosti na rozsiahlej reforme trestného zákonníka. –zg-

 

Novým štátnym sekretárom je Mons. Pietro Parolin

 

            Vatikán, 15.10.2013 (RV) 016 392 – Mons. Pietro Parolin vykonáva od 15. októbra funkciu vatikánskeho štátneho sekretára, za ktorého ho pápež František vymenoval 31. augusta tohto roka. Po siedmich rokoch vystriedal kardinála Tarcisia Bertoneho, ktorý v decembri oslávi 79 rokov.

Svätý Otec prijal v ten istý deň odchádzajúceho sekretára na dopoludňajšej audiencii v Apoštolskom paláci, spolu s nadriadenými a zamestnancami štátneho sekretariátu. Pápež vyjadril kardinálovi Bertonemu poďakovanie za jeho doterajšie služby vo funkcii štátneho sekretára. 58-ročný arcibiskup Pietro Parolin, ktorý donedávna pôsobil ako apoštolský nuncius, vo Venezuele, sa zo zdravotných dôvodov na audiencii zúčastniť nemohol.

Mons. Pietro Parolin (na snímke) sa narodil 17. januára 1955 v Schiavone pri Vicenze na severe Talianska. Za kňaza bol vysvätený 27. apríla 1980 a bol inkardinovaný do diecézy Vicenza. Dosiahol doktorát z kánonického práva. V službách Svätej stolice je od roku 1986. Pracoval na vatikánskych zastupiteľstvách v Nigérii a v Mexiku a na Štátnom sekretariáte vo Vatikáne v Oddelení pre vzťahy so štátmi. V roku 2002 bol menovaný za podsekretára tohto oddelenia. V roku 2009 bol spolu s menovaním za apoštolského nuncia vo Venezuele povýšený do biskupského úradu s hodnosťou arcibiskupa, s titulárnym sídlom v Acquapendente. Biskupskú vysviacku prijal 12. septembra 2009 z rúk pápeža Benedikta XVI. Okrem taliančiny ovláda francúzštinu, angličtinu a španielčinu. –mf–

 

Bavorsko: Nová vláda silne katolícka
Premiér a desiati ministri sú katolíci

 

Mníchov, 15.10.2013 (kath.net/idea) 016 391 – Iba jedného protestanta povolal nový bavorský premiér Horst Seehofer z (CSU) do svojho nového kabinetu. Markus Söder zostáva ministrom financií a okrem toho má v kompetencii aj rozvoj krajiny a domoviny. Členom predchádzajúceho kabinetu bol aj evanjelický minister hospodárstva Martin Zeil zo Strany slobodných (FDP). Vo voľbách 15. septembra však FDP neuspela – nezískala potrebných 5 percent hlasov, aby sa dostala do parlamentu, zatiaľ čo CSU so  47,7 percentami získala absolútnu väčšinu.

Bavorská vláda pod vedením katolíka Seehofer má 11 ministrov, z ktorých je 10 katolíkov: Christine Haderthauerová (Štátna kancelária), Beate Merková (Európa), Joachim Herrmann (vnútro), Winfried Bausback (justícia), Ludwig Spaenle (kultúra), Ilse Aignerová (hospodárstvo), Marcel Huber (životné prostredie), Helmut Brunner (poľnohospodárstvo), Emília Müllerová (sociálne veci) a Melanie Humlová (zdravotníctvo).

Z 12,5 milióna obyvateľov Bavorska je 53,7 percent katolíkov a 20,8 percent protestantov. Asi 4 percentá tvoria moslimovia. Zvyšok patrí do iných náboženských spoločenstiev alebo sú neveriaci. –zg-

 

Malajzia: «Allah, bapa di syurga»

Zákaz vysloviť meno Alah pre kresťanov v Malajzii platí aj pre Otčenáš.

 

Kuala Lumpur, 15.10.2013 (kath.net/KNA-Michael Lenz) 016 390 – Právnici, predstavitelia Cirkvi ako aj moslimských skupín sa len ťažko dostávajú k slovu v pondelok na súde v malajskom meste Putrajaya – sídle vlády. Príliš hlasné je skandovanie „Alah-Akbar“ niekoľkých stovák moslimov, ktorí stoja pred justičným palácom a mávajú vlajkami. Budova samotná pôsobí s jej islamsky zdobenou fasádou a mohutnou kupolou skôr ako mešita. Návštevníci vo vnútri sa tešia výnosu odvolacieho súdu, ktorý kresťanom Malajzie zakázal prekladať slovo „Boh“ malajským výrazom „Alah“. Jednohlasne a rýchlo vyniesli traja moslimskí sudcovia v pondelok tento rozsudok. O niekoľko minút bolo predošlé rozhodnutie z decembra 2009 nulitné. Vtedy súd v hlavnom meste Kuala Lumpur odmietol zákaz katolíckemu týždenníku  «The Herald» uvádzať slovo «Allah» ako neodôvodnený. Rozsudku predchádzal právny spor medzi malajským ministerstvom vnútra a týždenníkom. Ministerstvo mu viackrát vyčítalo, že politickými správami prekračuje svoje hranice cirkevného média a napokon ministerstvo cirkvi v roku 2008 odmietlo obnoviť licenciu na vydávanie malajského vydania «Heralda». Po súdnom rozhodnutí pred štyrmi rokmi, sa ministerstvo odvolalo.

Nový rozsudok prišiel prekvapujúco. Páter Lawrence Andrew, šéfredaktor «Heralda»-Chefredakteur, pripravil písomné vyhlásenia pre niekoľko scenárov – ale nijaké pre rozhodnutie, ktoré potom prišlo. Krátko zhrnuté sa v rozsudku uvádza: Záujmy väčšiny, teda malajských moslimov, závažia viac ako ústavou zaručené práva náboženských menšín. Podľa ústavy majú Malajci právo žiť «v pokoji a harmónii»; ak sú tieto prvky ohrozené, musí ísť náboženská sloboda bokom.

Súd sa tak stotožnil s názorom malajskej vlády, jej mediálnej a radikálnej islamskej organizácie Perkasa. Podľa nej preklad slova «Boh» slovom  «Alah» v kresťanských publikáciách – ako je to zvyčajné už 400 rokov okrem  iného aj v Biblii – je zavádzajúci. Zmätok však narušuje pokoj a harmóniu a ohrozuje tým národnú bezpečnosť.

Prezident Perkasy, Ibrahim Ali, ktorý ešte pred niekoľkými mesiacmi vyzval k páleniu Biblií, sa po tomto rozsudku prejavuje zmierlivo: «Kresťania sú naši bratia», zdôrazňuje Ali. Ale tento islamista nenecháva nikoho na pochybách, že rozsudok považuje za víťazstvo nad kresťanmi: „Meno »Alah« sme si priviedli naspäť. Teraz musia štátne orgány zabezpečiť, aby nijaký nemoslim toto slovo nepoužíval.“

Mesto Putrajaya je v pondelok ako vymreté. Úradníci sa rozlúčili na dlhý víkend. Utorok je islamský sviatok. Na budúci víkend bude navyše vládnuca strana United Malays National Organisation (UMNO) rozhodovať o zostavení najvyššieho grémia strany. O tri najvplyvnejšie miesta podpredsedov strany bojujú: umiernený reformátor z tábora premiéra Najiba Razaka s ultrakonzervatívnym malajsko-nacionalistickým mužom – šedou eminenciou Malajzie, ex-premiérom Mohamedom Mahatirom. Sotva niekto v Malajzii považuje v tejto situácii termín súdu a obsah rozsudku za náhodu.

Týmto rozsudkom táto téma však nie je odbavená. Naopak. Na viacerých súdoch sú proti zákazu podané žaloby protestantských cirkví a kresťanov. Katolícka cirkev zrejme predostrie prípad spolkovému súdu. A cirkvi malajských štátov Sabah a Sarawak na Borneu, domovine 60 percent kresťanských Malajcov, sa chcú proti tomuto rozsudku postaviť.

Thomas Tsen, prezident Rady cirkví Sabahu, zdôrazňuje: «’Alah, bapa di syurga‘ – tak znie prvý verš v našom Otčenáši. Nemožno odo mňa očakávať, že zmením spôsob, ako oslovím nášho Otca.» -zg-

 

Fatimská Panna Mária navštívila Benedikta XVI.

 

Emeritný pápež Benedikt XVI. prijal sochu Fatimskej Panny Márie

v kaplnke svojho sídla „Mater ecclesiae“

 

Vatikán, 14.10.2013 (kath.net) 016 389 – Emeritný pápež Benedikt XVI. prijal v sobotu, 12. októbra, sochu Fatimskej Božej Matky v kaplnke svojho sídla na odpočinku –  kláštora „Mater ecclesiae“. Prítomných bolo iba niekoľko osôb z jeho dôverného okolia – okrem prefekta Pápežského domu, arcibiskupa Georga Gänsweina, niekoľkí ďalší klerici a ženy, ktoré emeritnému pápežovi vedú domácnosť.

Benedikt XVI. využil túto príležitosť k spoločnej modlitbe, potom sa čelom dotkol nôh sochy Panny Márie a zotrval v osobnej modlitbe.

Následne preniesli originálnu sochu z Fatimy na Námestie sv. Petra k modlitbovej pobožnosti s pápežom Františkom. –zg-

 

Emeritný pápež Benedikt XVI. prijíma sochu Madony z Fatimy vo svojej kaplnke

 

‚Thanks God – you are wrong‘ – ‚Vďaka Bohu – mýlite sa‘

 

Kresťanské posolstvo „všetkým ateistickým priateľom“

 

New York, 14.10.2013 (kath.net/idea) 016 388 – „Vďaka Bohu – mýlite sa.“ Týmto posolstvom „všetkým ateistickým priateľom“ chcú kresťania v USA rozprúdiť rozhovory o viere. Na najfrekventovanejších miestach ako je newyorské námestie Times Square alebo v zálive San Francisca prezentuje kreacionistická organizácia „Answers in Genesis“ (Odpovede v 1. Knihe Mojžišovej) reklamné tabule s týmto heslom. Je to reakcia na ateistické kampane, ktoré podľa názoru prezidenta organizácie, Kena Hama (Petersburg/štát Kentucky), zosmiešňujú kresťanskú vieru. Tak napríklad na vianočných plagátoch Ježišovo narodenie označili ako mýtus. Kresťanské reklamné plagáty a videá poukazujú na internetový článok organizácie s názvom „Odkiaľ vieme, že Boh existuje?“ „Odpovede v Genezis“ šíri posolstvo, že svet vznikol tak, ako to opisuje prvá kniha Biblie a tým sa obracia proti evolučnej teórii. –zg-

 

Zollitsch naďalej kritizuje biskupa van Elsta
Berlín,14.10.2013 (kath.net/KNA) 016 387 – Predseda Biskupskej konferencie Nemecka, arcibiskup Robert Zollitsch, znova potvrdil svoju kritiku limburského biskupa Franza-Petra Tebartz-van Elsta. «Máme tu obrovský problém vierohodnosti,» vyhlásil Zollitsch pre noviny «Bild» z pondelka. «A cirkev v Nemecku má z toho škodu.»

Mons. Tebartz-van Elsta kritizujú okrem iného za veľké náklady na Diecézne centrum sv. Mikuláša. Stavba slúži ako sídlo limburského biskupa ako aj na pastoračné účely. Náklady 31 miliónov eur, ktoré biskupstvo uvádza, by mohli podľa médií naďalej narastať. Okrem toho hrozí biskupovi Tebartz-van Elstovi trest za údajne nepravdivé prísažné ubezpečenia.

Arcibiskup Zollitsch takisto ako biskup Tebartz-van Elst odcestovali do Ríma.  –zg-

 

Prečo sa zasadzujem za štvaného biskupa Tebartz-van Elsta
Limburský biskup iste nedostal ľahkú úlohu – ozdraviť diecézu v zmysle pravej katolíckej viery. … V skutočnosti ide o zápas v Cirkvi a o Cirkev. A v tomto boji stojí biskup Franz-Peter Tebartz-van Elst na správnej strane! Komentár Bernharda Mihma

 

Limburg-Paderborn , 14.10.2013(kath.net) 016 386 – Už mnohé roky žijem v Paderborne. Čo ma teda vedie k tomu, aby som sa zasadzoval za muža, ktorý je biskupom inde, tam, kde má medzi klérom a funkcionármi cirkvi očividne iba málo priateľov a médiá proti nemu v súčasnosti vedú štvavú kampaň?

Polovicu života som strávil v Limburskej diecéze: Najprv ako dieťa a mladík v „acies bene ordinata“ pred koncilom, v prostredí toho „dobre usporiadaného zápasu“ cirkvi, ktorá v mojom liberálno-protestantskom rodnom meste mala iste potrebné oboje: dobrý poriadok a bojovú chrabrosť. A neskôr v tých pokoncilových zmätkoch, v ktorých sa oboje stratilo. Čo som našiel, keď som sa po mnohých rokoch koncom 70. rokov vrátil? Cirkevné prostredie, ktoré sa od roku 1968 samo deformovalo, klérus rozžraný intelektuálnou skepsou alebo bezduchou vášňou obnovy, vedenie biskupstva, ktoré všetko bez odporu prijímalo a už diecézu neviedlo, ale chcelo iba moderovať. Liberálny frankfurtský či nasauistiský protestantizmus sa stal vedúcou líniou aj v katolíckej cirkvi. Rím sa stal odporcom. Spurnosť iste osobne zbožného a Bohu oddaného, ale predsa podivuhodne svojvoľne konajúceho biskupa Kamphausa sa nielenže hodila do tohto obrazu, ale pociťovala sa ako blahodarné potvrdenie už aj tak existujúceho duševno-duchovného zmätku.

A potom prišiel biskup Tebartz-van Elst (foto): celkom normálny katolícky biskup, v každom prípade niekto, kto chcel celkom normálne viesť diecézu.  Jemu prirodzene pripadla háklivá úloha ozdraviť diecézu v zmysle pravej katolíckej viery. O čo pritom išlo a ešte stále ide, sa jasne ukázalo v interview, ktoré frankfurtský mestský dekan Johannes Graf k prípadu biskupa Elsta, ktorý sa mal mimochodom vyvinúť na tvrdého protivníka biskupa, povedal 15. novembra 2010 pre časopis FAZ:

„Môj dlhodobý projekt je teologicky odôvodnená delegitimizácia pôsobenia evanjelickej cirkvi skrze integráciu reformátorských prvkov do katolíckej cirkvi (…) Môj návrh – aby katolícka cirkev poskytla na to rámec, aby protestanti mohli byť v pokoji protestantskými.“ Výstižnejšie sa už nedalo opísať to, čo bolo úsilím cirkvi v tejto diecéze.

A keď ten istý dekan Graf v tom istom interview vyhlásil vysväteného kňaza egalitaristicky iba za pomocníka laikov, muselo sa mu a jemu podobným poriadne priečiť, že nový biskup učil správne katolícky, že iba vysvätený kňaz môže byť „duchovným pastierom“ vo vlastnom zmysle. Čo teda s doteraz rozmaznávanými farskými referentami a predovšetkým referentkami, ktoré v pseudokňazských odevoch sa pyšne nosili okolo oltára, ktorí smeli kázať a na ktorých sa ako „vedúcim farnosti preniesli funkcie farára? Šok bol veľký, keď ich z takéhoto samo zmajstrovaného sveta limburskej cirkvi presadili do reality pravej katolíckej Cirkvi.

A keď nový biskup nesúhlasil s požehnaním homosexuálneho zväzku a udelil za to sankcie, bolo jasné: tu už nebolo nijaké prispôsobovanie sa liberálnemu občianstvu podľa vzoru tých protestantov, ktorým katolícka cirkev chcela „poskytnúť rámec, aby mohli byť v pokoji protestantskými“, ako to vyhlásil dekan Graf.

Niet divu, že teraz člen farskej rady do médií vytrubuje, že „vzniká dojem, že pre biskupa Tebartz-van Elsta má prioritu pravovernosť pred úsilím o moderných ľudí.“ Akoby úsilie cirkvi o ľudí nespočívalo práve v tom viesť ich k pravde (pravovernosti) a udržať ich pri nej. Akoby cirkev mala vytvárať wellness a akoby „jadro jej poslania“ nespočívalo v tom, aby ľudí privádzala k večnej spáse, čo by bolo práve tou starostlivosťou o ľudí, ktorú jej zveril božský Zakladateľ Cirkvi. Niet divu, že pri takej mentalite sa Limburskou diecézou šíri vzbura – tento biskup musí preč!

Všetko ostatné bolo a zostalo až doteraz len prostriedkom k cieľu. Realizácia plánov stavby začatá ešte pred nástupom biskupa Tebartz-van Elsta do úradu sa finančne vymykla z rúk. Podobne ako filharmónia Elb hamburskému senátu, stuttgartská hlavná stanica Nemeckým železniciam alebo medzinárodné letisko Willyho Brandta berlínskemu primátorovi. A štvaný svorkou sa biskup zaplietol do diskusie v médiách o údajne drahej ceste lietadlom a jej štvavým rozpitvávaním v médiách. Verejný lomoz okolo oboch záležitostí sa obrovsky rozrástol – v tlači, televízii a aj v cirkevných kruhoch. A mnohé môže byť dokonca málo potešiteľné. To všetko však nie je dôvod na to, aby sa z osobností s kravatou, či bez nej, s kolárikom, či bez neho, rysovalo bezduché váhavé postavy.

Pretože v skutočnosti tu ide o zápas v Cirkvi a o Cirkev. A v tomto boji stojí biskup Franz-Peter Tebartz-van Elst na správnej strane! –zg-

 

Bernhard Mihm je člen kuratória „Fóra nemeckých katolíkov“. Mihm, bol dlhoročný komunálny politik pred odchodom do Paderbornu o.i. predseda frakcie kresťanskodemokratickej CDU a predseda frankfurtského mestského zastupiteľstva.

 

Nemecko: S morálnym obvinením biskupa ‚nesúhlasím‘

Regensburg , 14.10.2013 (kath.net/KNA) – Aj predseda Krajinského výboru katolíkov Bavorska, Albert Schmid, háji médiami už dlhšiu dobu toľko kritizovaného limburského biskupa Mons. Franza-Petra Tebartza

«Prirodzene, že je ešte stále únosný», povedal Schmid v pondelok v Bavorskom rozhlase v súvislosti s kampaňou proti biskupovi s cieľom aby odstúpil. Biskup odišiel do Ríma, aby veci sám vysvetlil pápežovi Františkovi. „O otázkach stavby biskupského sídla sa možno sporiť,“ vyhlásil Schmid. „Súčasná verejná diskusia je však úplne neprimeraná. Tu sa vznáša morálne obvinenie, s ktorým nemôžem súhlasiť.“ Povedal tento bývalý špičkový socialistický politik z SPD. „Ide tu o mediálnu kampaň!“ Tým sa Schmid pripojil k hodnoteniu, aké vyslovil aj arcibiskup Gerhard Ludwig Müller z Vatikánu. –zg-

 

Americký futbalista: ‚Som panic‘

 

New York, 14.10.2013 (kath.net/LSN/jg) 016 385 – „Som panic. Nehanbím sa za to,“ povedal známy americký futbalista Prince Amukamara (24). „A tak to má zostať až do mojej svadby na budúci rok,“ dodal. So svojím mužstvom, New York Giants, minulý rok vyhral pohár Super Bowl, vo finále Americkej profesionálnej futbalovej ligy.

Podobne ako futbalista Tim Tebow hovorí Prince stále znova verejne  o svojej kresťanskej viere. „Vyrástol som ako katolík,“ povedal tento syn nigérijských prisťahovalcov pre športový časopis Muscle and Fitness. Predtým si myslel, že vzdanie sa alkoholu a predmanželského sexu mu pomôže prísť do neba. No keď bol starší, jeho vzťah k Bohu sa stal stredobodom jeho života. Prince hovorí: „Ide o to, mať vzťah s Ježišom, Nejde ani tak o to ‚Nerob toto. Nerob tamto.’“

„Je ľahšie vyhýbať sa pokušeniam, ako potom niesť následky,“ povedal v súvislosti s alkoholom. „Keď nepijem, ušetrím sebe, môjmu mužstvu aj mojej rodine mnohé problémy.“

Byť kresťanom je pre neho oveľa väčšie dobrodružstvo, ako vyhrať pohár Super Bowl. Pocit víťazstva u neho rýchlo zasa zmizol. Dnes už na to ani nemyslí, ak mu to nepripomenú, ako povedal.  Byť kresťanom je niečo celkom iné. Na to myslí každý deň. „Byť súčasťou Kristovho Tela je večné. To platí navždy,“ povedal Prince.

Jeho spoluhráči v mužstve Princov kresťanský spôsob života akceptujú.  „Robí to pre niečo, v čo verí, o čom má pocit, že je to pre neho to správne. Rešpektujem to,“ povedal Jayron Hosley pre New York Post. –zg-

 

Pápežskú medailu treba roztaviť – «Lesus» namiesto Iesus

 

Vatikán, 14.10.2013 (kath.net/KNA) 016 384 – «Lesus» namiesto  «Iesus»: kvôli tejto chybe pri razení museli prvú oficiálnu medailu k pontifikátu pápeža Františka znova roztaviť. Tento faux pas sa stal podľa talianskych médií z 10. októbra očividne talianskej štátnej mincovni, ktorá je zodpovedná za razenie mince. Prvá kolekcia došla do obchodov v utorok.

Úplná veta z kázne sv. Bedu Venerabilisa (672/673-735), ktorú čítame na druhej strane mince, znie «VIDIT ERGO IESUS PUBLICANUM ET QUIA MISERANDO ATQUE ELIGENDO VIDIT, AIT ILLI SEQUERE ME». Z tejto vety stredovekého anglosaského učenca bolo prevzaté pápežské motto «miserando atque eligendo» (skrze milosrdenstvo a voľbu). –zg-

 

Boulad: „Západná cirkev žije tak trocha mimo Evanjelia“

 

Klagenfurt, 11.10.2013 (KAP) 016 382 – Kritiku „letargickej“ cirkvi v západných priemyselných štátoch a súčasne dôveru v celosvetovú zmenu kurzu Cirkvi prostredníctvom pápeža Františka vyjadril egyptský mystik páter Henri Boulad.

„Západná cirkev je silná v kázaní Evanjelia. Ale či ho aj žije?“ tak znie skeptická otázka 82-ročného jezuitu v interview pre rakúske korutánske katolícke noviny „Sonntag“. Je presvedčený, že cirkev tohto regiónu sveta „žije tak trocha mimo Evanjelia a tým stratila vierohodnosť“.

Tých členov cirkvi, ktorí sa zasadzujú za slabých a chudobných, označil Boulad naproti tomu ako „vizionárskych“ a „prorockých“. Povedal, že oni žijú Evanjelium. „V tomto zmysle máme vo Františkovi pápeža, ktorý Cirkev skutočne zmení,“ povedal tento bývalý prezident Charity Severnej Afriky a Stredného Východu.

Páter Boulad bol v týchto dňoch na okružnej ceste po Rakúsku, kde v prednáškach hovoril najmä o situácii vo svojej vlasti v Egypte, ako aj o kresťansko-islamskom dialógu.

Okrem týchto tém sa v novinách „Sonntag“ vyslovil aj k svojmu otvorenému listu  pápežovi Benediktovi XVI. z r. 2007, ktorý vyvolal veľký rozruch. Mal titul „SOS pour l’Église d’aujourd’hui“ (SOS pre Cirkev dneška), v ktorom napomínal, aby Katolícka cirkev zmenila myslenie a navrhoval obsiahlu reformu, ktorá sa má konkretizovať v rámci generálnej synody Cirkvi. „Je to takmer tak, akoby môj vtedajší list padol na úrodnú pôdu,“ povedal páter Boulad potešený doterajším kurzom pápeža Františka.

Od Cirkvi v Európe si páter želá, aby „znova objavila svoj mystický význam ako telo s rôznymi údmi, ktoré sú v úcte spolu spojené – predovšetkým voči tým najchudobnejším“. Cirkev musí znova spoznať svoje poslanie a „zobudiť sa z letargie voči vlastnej viere“. Treba „sa zdvihnúť z červenej fotelky, vidieť núdzu vo vlastnej krajine a všade inde a Bohu pomáhať formovať svet v jeho zmysle“.

V r. 2010 Boulad tiež pre „Sonntag“ stanovil diagnózu, že Európa „stratila dušu“. Európania od dosiahnutia mieru a blahobytu po svetovej vojne nemajú „nijaký ústredný projekt“ a „nijakú víziu, nič, za čo sa oplatí bojovať“, uviedol  vtedy tento úspešný autor kníh. Vyjadril poľutovanie, že Cirkev sa práve v tomto vákuu zmyslu nachádza v kríze a Európa sa stala priam „duchovnou rozvojovou krajinou“. –zg-

 

Európsky parlament vysiela dávno potrebný signál proti prenasledovaniu kresťanov  

 

Štrasburg-Norimberg, 11.10.2013 (kath.net/pm) 016 381 – Je to začiatok – veľkou väčšinou schválilo plénum Európskeho parlamentu 10. októbra rezolúciu (RC-B7-449/2013), ktorá ostro odsudzuje prenasledovanie kresťanov a zločiny na kresťanskej menšine v Sýrii a konkrétne ich uvádza. Pre europoslanca nemeckej strany CSU Martina Kastlera (foto), člena Centrálneho výboru nemeckých katolíkov a spoluautora rezolúcie, je to dôležitý krok:

„Konečne sledujú aj ľavičiari a liberáli jasný kurz Európskej ľudovej strany (EVP) a vyslovujú v pléne to, čím stovky miliónov ľudí na celom svete trpia:  prenasledovanie, vyhnanstvo a smrť za to, že veria v Krista. Jedine poslanci extrémnej ľavice nehlasovali za rezolúciu. „Mali by sa hanbiť!“ rozhorčene zvolal Kastler na štrasburskom pléne.

„Doba prehliadania veci sa teraz aj pre iné politické sily v Európskom parlamente skončila.“

V mene celej kresťanskodemokratickej frakcie EVP Kastler ako spoluautor navrhol plénu text rezolúcie, ktorý odsudzuje aktuálne a celkom konkrétne prípady prenasledovania kresťanov v sýrskom meste Maaloula  a v pakistanskom Pešaware, ako aj smrť iránskeho pastora Saeeda Abediniho.

Ďalšie ním navrhnuté rezolúcie ľavičiari a liberáli odmietli, alebo tak pozmenili, „že problém prenasledovania kresťanov nebol pomenovaný“, ale iba sa kritizovalo porušovanie náboženskej slobody či utláčanie menšín. „A to napriek tomu, že kresťania sú na celom svete dokázateľne najviac prenasledovanou skupinou,“ uvádza Kastler. „Európsky parlament stojí teraz solidárne na strane obetí prenasledovania kresťanov.“

Kastler zdôraznil, že za schválenou rezolúciou musia teraz nasledovať činy: „Neúnavne budem odsudzovať komisárku pre zahraničie Catherine Ashtonovú za jej nečinnosť v oblasti prenasledovania kresťanov. Tieto zločiny proti ľudským právam netrpia nijaké prehliadanie – musia sa dostať do európskej agendy a odraziť sa v smerniciach a práci komisie EÚ pre zahraničie! Európa hodnôt sa musí celou svojou mocou postaviť na ochranu prenasledovaných kresťanov  – a to na celom svete,“ konštatoval Kastler dôrazne na pléne v Štrasburgu. –zg-

 

Brusel: Opäť katofóbny útok na arcibiskupa
Brusel, 11.10.2013 (kath.net) 016 380 – Bruselský arcibiskup André-Joseph Léonard (foto) sa stal v piatok, 11. októbra, v Bruseli opäť cieľom útoku hore odhalených feministických aktivistiek a ľavicových extrémistov. Incident sa odohral krátko pred 19. hod. na kongrese „European Encounters“ (Európske stretnutia) počas prednášky Christine Boutinovej, bývalej francúzskej ministerky a poradkyne vatikánskej Pápežskej rady pre manželstvo a rodinu. Feministky a niekoľkí ľavicoví extrémisti vtrhli na javisko a postriekali arcibiskupa Léonarda šľahačkou. Bruselský arcibiskup mal predtým otvárací príhovor na kongrese, ktorý sa konal do nedele. Účastníci kongresu pre kath.net povedali, že polícia nezakročila a nezabránila narušeniu kongresu.

Arcibiskup Léonard sa stal cieľom útoku feministiek už v apríli. Vtedy si namaľovali na prsia provokujúce heslá: „Moje telo, moje pravidlá“ alebo „Anus Dei prichádza“, „Boh spas lesbu“, či „V geja dôverujeme“. –zg-

 

Najvyšší sudca USA: ‚Verím v diabla!’

Washington, 11.10.2013 (kath.net/jg) 016 379 – „Ja verím dokonca v diabla“, povedal Antonin Scalia, jeden zo  sudcov Najvyššieho súdu USA k veľkému prekvapeniu redaktorky magazínu New York. Tá ho predtým vyspovedala o nebesiach a pekle, v ktorých existenciu Scalia rovnako verí. Užasnutý z reakcie redaktorky sudca dodal: „Áno, je to reálna osoba. Veď to je náuka Katolíckej cirkvi!“ Scalia je jedným zo šiestich najvyšších sudcov USA, ktorí sa hlásia ku Katolíckej cirkvi.

„Diabol dnes pôsobí ľstivejšie ako v minulosti,“ povedal sudca. „Presvedčí ľudí o tom, že ani on ani Boh neexistujú. Tým nechcem označiť všetkých ateistov za nástroje satana, no odpad od Boha je iste cieľom diabla.“

Redaktorka sa ďalej opýtala, či to nevyvoláva hrôzu veriť v diabla. Scalia využil túto otázku, aby túto tému prezentoval v širšej súvislosti.

„Hľadíte na mňa, akoby som bol trocha zvláštny“, odvetil a pokračoval:  „Máte tak málo povedomia o väčšine Ameriky, ktorá verí v diabla? Ježiš Kristus veril v diabla! To stojí napísané v Evanjeliu! Pohybujete sa v kruhoch, ktoré sú také vzdialené od normálnej Ameriky, že ste zdesená, keď stretnete niekoho, kto verí v diabla. Väčšina ľudí v histórii verila v diabla. Mnohí ľudia, ktorí sú inteligentnejší ako vy a ja, verili v diabla.“ –zg-

 

Poľsko: Biskupi sa ospravedlňujú za zneužívanie

 

Varšava, 10.10.2013 (KAP) 016 378 – Poľskí biskupi sa ospravedlnili za škandál sexuálneho zneužívania v cirkvi. „Ospravedlňujeme sa za duchovných, ktorí deťom spôsobili utrpenie,“ uvádza sa v dokumente, ktorý vydali 9. októbra, na záver plenárneho zasadnutia Konferencie biskupov Poľska,. Biskupi súčasne zdôrazňujú:

„Urobíme všetko, čo je v našej moci pre to, aby sa takéto prípady v budúcnosti neopakovali. Napĺňa nás bolesťou, že problém zneužívania detí existuje aj v oblasti cirkvi.“

V dokumente a názvom „Buďme citliví voči utrpeniu detí“ sa ďalej uvádza: „S celou silou zdôrazňujeme: niet nijakej tolerancie pri zneužívaní detí. Cirkev ponúka obetiam pastoračnú a terapeutickú pomoc. Celá spoločnosť by mala lepšie predchádzať zneužívaniu detí.“ Biskupi potom poukazujú na to, že v Poľsku sú každý deň odsúdené v priemere dve osoby za zneužívanie detí. V r. 2012 sa stalo právoplatných vcelku 615 takýchto rozsudkov.

V ďalšom vyhlásení na záver plenárneho zasadnutia biskupi kritizujú spravodajstvo médií o prípadoch zneužívania. Kvôli „hriechom niekoľkých duchovných“ sa nesmie pranierovať „celé prostredie Cirkvi“. Nesmie sa prehliadať „pravda o obetavej pastoračnej práci tisícov kňazov, ktorí sa starajú o vieru Poliakov a blaho národa“.

Reakcia médií na ospravedlnenie biskupov bola rôzna. Lavicovo-liberálny denník „Gazeta Wyborcza“ ho privítal. Bulvárny list „Fakt“ však uviedol titulok: „Biskupi sa zbláznili“. Obviňuje biskupov, že sa k zneužívaniu vyjadrujú pomýlene.

Biskupi na svojom zasadnutí rozhodli o nových pravidlách spracovávania prípadov zneužívania detí kňazmi a jeho predchádzania.

Poľskom otriasli v minulých týždňoch viaceré prípady zneužívania v cirkvi. Verejnú debatu o zneužívaní detí kňazmi rozpútal počiatkom septembra prípad z Poľska pochádzajúceho apoštolského nuncia v Dominikánskej republike, arcibiskupa Jozefa Wesolowského. Vatikán ho kvôli obvinenia zo zneužívania zbavil úradu. -zg-

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen.

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *