Život Cirkvi vo svete 20 * 2014

Obsah

 

Kardináli, rabín a moslim v pápežovom sprievode

Pápež, diabol a liberálni biskupi

Hľadieť na stretnutie pápeža a patriarchu „menej nadšene“?

USA: Dvojičky prichádzajú na svet ruka v ruke

Merkelová rozhorčená z premeny Hagia Sofie na mešitu

Česko: Cirkev vkladá restitučné príspevky do etického fondu

Benedikt XVI. obrátil svojho maliara Triegela

Plagát: Viedenčania sa bránia – bojkot Billy, ÖMV, Campari atď.

Gänswein: Príjem v Cirkvi 200 000 frankov – ‚šialené‘!

Ukrajina: Pax Christi proti bruselskej „ceste konfrontácie“
+  Zomrel kardinál Cè, niekdajší patriarcha Benátok
‚Želáme si mať našich biskupov na pochode za život!‘

Drážďanský biskup Koch: Aj ateista je hlboko veriaci

Na Ukrajine zastrelili pravoslávneho kňaza

Wurstovej homosexuálni fanúšikovia sa slnia v ujúkaní nad toleranciou

Tolerancia pokrytcov

Ruská pravoslávna cirkev kritizuje víťazstvo transvestitu

Rakúsky farár: Conchita je umelec s posolstvom

Hlas ´tretieho sveta´ k situácii rodiny

Argentína: Prezidentka odmietla kritiku biskupov

New York: Reklama pre Ježiša na námestí Times Square

Izrael sa obáva útokov extrémistov počas návštevy pápeža

Pápež Pavol VI. bude blahorečený 19. októbra

Taliansko: Spomeň diabla …

Radikálna feministka odmieta ‚transgender’

 

 

 

 

Kardináli, rabín a moslim v pápežovom sprievode

 

Vatikán-Jeruzalem, 15.5.2014 (KAP) 017 017 – Štyria kardináli kúrie, ale aj rabín a moslim patria budú členmi oficiálneho sprievodu pápeža pri jeho návšteve vo Svätej zemi. Hlavu Cirkvi bude sprevádzať štátny tajomník kardinál Pietro Parolin a hlavy troch vatikánskych dikastérií, ktoré sa zvlášť zaoberajú týmto regiónom. Oznámil to 15. mája vatikánsky hovorca páter Federico Lombardi.

Členmi sprievodu sú: taliansky Argentínčan Leonardi Sandri, prefekt Kongregácie pre východné cirkvi, Francúz Jean-Louis Tauran, predseda Pápežskej rady pre medzináboženský dialóg a Švajčiar kardinál Kurt Koch, predseda Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov a vedúci Komisie pre náboženské vzťahy so židovstvom.

Ďalej sú to rabín Abrahám Skorka a moslimský imam Omar Abboud – teda po prvý raz budú v sprievode na zahraničnej ceste pápeža nekresťania, ako zdôraznil Lombardi. František pozná oboch z čias, keď bol arcibiskupom Buenos Aires a tam bol s nimi mnohé roky v priateľskom dialógu. Ide súčasne o konkrétny spôsob medzináboženského dialógu, ako povedal Lombardi.

Na rozdiel od predošlých pápežských ciest v Jeruzaleme sa tento raz neplánuje stretnutie so zástupcami troch náboženstiev. Rabín Skorka sa k vatikánskemu sprievodu však pripojí až na druhý deň, v nedeľu v Betleheme. Podľa židovských predpisov v sobotu nesmie cestovať.

 

Papamobil sa použije iba dvakrát

Lombardi uviedol aj podrobnosti o doprave pápeža vo Svätej zemi. František chce aj tu použiť otvorený papamobil, avšak iba dvakrát. Na štadióne v Ammane použije džíp a po svätej omši v ňom prejde medzi ľuďmi. Papamobil sa použije aj v Betleheme. František na ňom prejde trasu od sídla miestnych samosprávnych orgánov a betlehemského sídla prezidenta Abbasa k Bazilike narodenia Pána, pred ktorou sa bude sláviť slávnostná svätá omša. Inak bude pápež vo Svätej zemi cestovať v normálnom zavretom nepancierovanom aute.

Pápež František navštívi v dňoch 24. až 26. mája regióny s väčšinovo nekresťanským obyvateľstvom, ako zdôraznil Lombardi. Preto sa na rozdiel od južnej Európy alebo Latinskej Ameriky neráta s masami divákov pozdĺž jeho trasy.

 

„Historická“ ekumenická pobožnosť v Kostole sv. hrobu

Ako „historickú udalosť“ označil páter Lombardi ekumenickú pobožnosť s pápežom Františkom a predstaviteľmi kresťanských cirkví 25. mája v jeruzalemskom Chráme sv. hrobu. Verejná spoločná modlitba rôznych kresťanských cirkví na tomto ústrednom mieste kresťanskej viery sa doteraz ešte nekonala.

Okrem ekumenického patriarchu Bartolomeja I. sa na pobožnosti zúčastní aj jeruzalemský pravoslávny patriarcha Teofilos, ako aj arménsky patriarcha Nourhan Manougian. Pozvaní sú aj predstavitelia ďalších cirkví, ako povedal Lombardi.

Normálne môžu rôzne kresťanské denominácie využívať Chráme sv. hrobu po sebe iba podľa presne určeného časového plánu. Ani pápež Pavol VI. a patriarcha Atenagoras sa pri svojom stretnutí v r. 1964 v Jeruzaleme spoločne verejne nepomodlili. Spomienka na toto stretnutie pred 50 rokmi je  v centre druhej zahraničnej cesty pápeža Františka, ako zdôraznil Lombardi. Preto je cesta aj podstatne kratšia ako cesty jeho predchodcov Jána Pavla II. v r. 2000 a Benedikta XVI., ktorí mali k dispozícii dvakrát toľko času. Zvlášť sa František vzdáva návštevy Galijeje, kde žijú najväčšie kresťanské spoločenstvá regiónu.

František sa podľa Lombardiho pri ceste do Svätej zeme s ekumenickým patriarchom Bartolomejom I. stretne štyrikrát. Bezprostredne po príchode pápeža do Jeruzalema bude súkromné stretnutie vo vatikánskom zastupiteľstve na Olivovej hore, kde obaja podpíšu spoločné vyhlásenie. Potom to bude ekumenická modlitba v Chráme sv. hrobu. Po nej sa aj Bartolomej zúčastní spoločnej večere v Latinskom patriarcháte v Jeruzaleme. O deň neskôr pápež potom odplatí patriarchovi návštevu v pravoslávnom chráme na Olivovej hore. –zg-

 

Pápež, diabol a liberálni biskupi

Vatikán, 15.5.2014 (kath.net/jg) 017 016 – „Pápež František môže byť miláčikom liberálnych katolíkov – no keď hovorí o najstaršom nepriateľovi Boha a stvorenia, patrí do starej školy,“ píše Anthony Faiola v novinách Washington Post.

„Pápež nielenže dal diablovi priestor vo svojich homíliách a príhovoroch, ale aj pripomenul, že tu ide o nadprirodzenú bytosť, ktorá vládne mocnostiam temnoty,“ píše Faiola.

„Cirkev už vždy učila existenciu diabla. V ostatných desaťročiach progresívni kňazi a biskupi, najmä v USA a západnej Európe sa k témam satana správali ako k alegorickým pojmom. Zlo má podľa ich názoru svoj pôvod menej v podsvetí, ale je skôr nepríjemným vedľajším produktom slobodnej vôle.“

Už ako arcibiskup Buenos Aires bol súčasný pápež známy svojimi zreteľnými varovaniami pred „pokušiteľom“ a „otcom lži“. „Pre mnohých vo Vatikáne je nezvyčajné, že o tejto téme tak často hovorí,“ ako uvádza Faiola.

„No ako mnohým svojím konaním dokázal František aj tu jednoducho správne vykladať znamenia doby pre Katolícku cirkev. Hoci to možno ťažko presne zistiť, z Vatikánu možno počuť, že dopyt po exorcizmoch rastie. Arcibiskupi Milána, Turína a Madridu zvýšili počet exorcistov vo svojich diecézach, aby zodpovedal počtu požiadaviek ľudí.“

Pre mnohých exorcistov sa pápež František stal priekopníkom proti skeptikom, ktorých v Katolíckej cirkvi nie je málo, informuje Faiola.

„Mnohí liberálni biskupi však činnosť exorcistov odmietajú. Smutnou pravdou je, že v našej Cirkvi existuje mnoho biskupov a kňazov, ktorí skutočne neveria v existenciu diabla,“ cituje Faiola známeho dnes už 89-ročného rímskeho exorcistu Gabriele Amortha.

„Pre dotyčné osoby nie je vždy jednoduché dostať sa k službe exorcistu,“ ako píše Faiola. „Istá žena, u ktorej páter Amorth vykonal exorcizmus, musela o to žiadať viackrát. ´Diabol existuje a vďaka tomuto úkonu som opäť získala svoju vieru´,“ cituje Faiola túto ženu. –zg-

 

Hľadieť na stretnutie pápeža a patriarchu „menej nadšene“?

 

Mníchov-Jeruzalem, 15.5.2014 (KAP) 017 015 – Hlavný problém rozdelenia cirkví spočíva podľa názoru grécko-pravoslávneho patriarchu Jeruzalema, Teofilosa III., predovšetkým v  úrade pápeža.

„Medzi latinskou a pravoslávnou cirkvou doteraz niet konsenzu v tom, čo znamená jednota Cirkvi. Príslušné vízie o tom nie sú na mieste. Potrebujeme spoločenstvo vo viere a v myslení.“ Na nadchádzajúci rozhovor pápeža Františka s ekumenickým patriarchom Bartolomejom I. by sme preto mali hľadieť s rozvahou. Nič mimoriadne sa nestane.“

Patriarcha Teofilos ďalej povedal, že nechápe, prečo katolíci sú z tohto stretnutia „takí nadšení“.

„Charakteristická pre kresťanov je sloboda Božích detí,“ dodal v interview pre nemecký katolícky denník Die Tagespost vo štvrtok.

„Boh nám dal tento, aby sme preberali osobnú zodpovednosť v konaní. Poslednou autoritou je Stvoriteľ a Kristus, hlava svojej Cirkvi. Mám dojem, že pre katolíkov je pápež dôležitejší ako Kristus.“

„Cirkvi vo Svätej zemi musia nájsť odpovede na to, ako zabezpečiť prítomnosť kresťanov,“ zdôraznil Teofilos III. „Aj zachovanie posvätných miest a kresťanského charakteru Jeruzalema je naša spoločná úloha. Grécko-pravoslávna cirkev si nerobí nárok na vlastníctvo týchto miest. Stačí mať účasť na ich svätosti a môcť sa tam modliť.“ –zg-

 

USA: Dvojičky prichádzajú na svet ruka v ruke
Ohio, 15.5.2014 (kath.net) 017 014 – Vo chvíli narodenia cisárskym rezom dvojičky Jenna a Júlia sa pevne držali za ruky (foto). Táto fotografia teraz beží cez mnohé médiá. Dievčatká sa narodili v americkom štáte Ohio.

Pre komplikácie sa lekári rozhodli pre skorší pôrod, ale obe deti sú úplne zdravé. Matka Thistlethwaite (32) označila svoje dve dcérky ako dokonalý darček na deň matiek a povedala: „Nemôžem ani uveriť, že sa držali za rúčky.“

Dievčatká sú „monochoriálne a monoamniotné“, to znamená že mali spoločnú jedinú placentu aj jedinú plodovú vodu. Takéto tehotenstvá dvojčiat sú zriedkavé a pre deti predstavujú dosť veľké riziko. Rodičia majú už 15-mesačného syna.

 

Video o dvojičkách a ich rodičoch (angl.)

 

 

 

 

Merkelová rozhorčená z premeny Hagia Sofie na mešitu

 

Berlín, 15.5.2014 (kath.net/KNA) 017 013 – Nemecká kancelárka Angela Merkelová (CDU) je rozhorčená z plánovanej spätnej premeny Hagia Sofie v Istanbule na mešitu. V rozhovore s ekumenickým patriarchom Konštantínopolu, Bartolomejom I., vyjadrila svoj údiv nad týmto plánom, ako sa ozvalo v stredu z jej kruhov v Berlíne.

Hagia Sofia je jednou z najstarších a najväčších chrámových stavieb kresťanstva. Od 15. storočia až po založenie tureckej republiky v r. 1923 sa využívala ako mešita. Odvtedy je múzeom a patrí k najdôležitejším pamätihodnostiam Istanbulu.

Turecká vláda premiéra Recepa Tayyipa Erdogana v súčasnosti skúma možnosť premeny Hagia Sofie na mešitu. Podľa plánov majú byť kresťanské mozaiky a fresky v tejto byzantskej stavbe k dispozícii na prehliadku turistom už iba v ranných hodinách. Pred islamskou poludňajšou modlitbou sa majú fresky a mozaiky špeciálnou svetelnou technikou zatemniť. Premena sa má uskutočniť 30. mája.

Patriarcha Bartolomej I. sa nachádza na niekoľkodňovej návšteve v Nemecku. V stredu prišiel do Berlína a okrem kancelárky sa stretol s prezidentom Joachimom Gauckom a predsedom parlamentu Norbertom Lammertom. Témou rozhovorov bola situácia kresťanov v Turecku. Bartolomej ocenil úlohu Nemecka vo svete. Kancelárke sa poďakoval za jej  návštevy v sídle Ekumenického patriarchátu v Istanbule, ktoré «znamenali mimoriadnu podporu pre neho, ako aj pre jeho celosvetovú ekumenickú službu». –zg-

 

 

Česko: Cirkev vkladá restitučné príspevky do etického fondu

 

Praha, 15.5.2014 (KAP) 017 012 – Česká biskupská konferencia na nedávnom plenárnom zasadnutí v Olomouci rozhodla o založení „Etického investičného fondu“ s pohyblivým kapitálom. Do tohto fondu kvalifikovaných investorov majú diecézy podľa vlastného uváženia vkladať časť finančného odškodnenia za historický cirkevný majetok, ktorý podľa zákona nemožno reštituovať. Na zasadnutí stanovili aj úroky fondu a určili členov správnej rady.

Založením tohto fondu sa Olomouc stal „míľnikom v príprave schopnosti samofinancovania cirkvi,“ povedal generálny sekretár Českej biskupskej konferencie, Tomáš Holub. Podpísaním zmluvy „sa vytvoril nástroj, ktorý nám zaručuje, že sa peniaze nepoužijú na účely, s ktorými nesúhlasíme“. Chceme zabezpečiť, „aby sa spôsob zabezpečenia budúcnosti uskutočnil zodpovedne, eticky a v súlade s hlásaním Evanjelia“, povedal Tomáš Holub.

Fond sa predbežne zriadi vo finančnom inštitúte „ČSOB Asset Management“. Pre budúcnosť sa počíta s tým, že jeden zo subfondov bude spravovať aj Česká sporiteľňa (spojená s rakúskou „Erste Bank“).

Biskupi Čiech a Moravy tiež odsúhlasili znenie pastierskeho listu k voľbám do Európskeho parlamentu. „Nepovieme, koho ľudia majú voliť, ale vyzveme ich k zodpovednosti a voľbe podľa vlastného svedomia,“ povedal predseda ČBK pražský kardinál Dominik Duka. „Je smutné, že polovica obyvateľstva k volebným urnám nepríde a tým sa vzdáva účasti na utváraní politického procesu.“ Demokracia sa však opiera o etickú rovinu, bez ktorej sa nemôžeme spoľahnúť na to, „že sa nám veci vydaria“, ako povedal český prímas. „Preto sa Cirkev musí venovať etickým otázkam ako napríklad pri podpore rodín alebo v oblasti školstva“. –zg-

 

Benedikt XVI. obrátil svojho maliara Triegela

 

Hamburg, 14.5.2014 (kath.net/KNA) 017 011 – Lipského maliara Michaela Triegela, ktorý sa stal známy, keď namaľoval obraz Benedikta XVI., predchodca pápeža Františka obrátil na kresťanskú vieru.

«Dal mi svoje požehnanie», povedal Triegel pre týždenník «Die Zeit» zo štvrtka. «Ja som poslal pápežovi Benediktovi vianočnú pohľadnicu, chcel som mu oznámiť, že sa čoskoro ma čaká sviatosť krstu. Krátko na to som od neho dostal list.» Triegelov krst sa konal na veľkonočnú vigíliu v drážďanskom kostole Hofkirche.

Umelec sa stal známym, pretože ešte ako ateista, smel oficiálne portrétovať pápeža Benedikta. «Vy ste teda môj Rafael», povedal mu vraj  Benedikt. «Žurnalisti sa čoskoro zamilovali do titulku: Ateista maľuje pápeža. Toho som mal po čase jednoducho dosť,» povedal maliar. «A teraz som východonemecký umelec, ktorý vstupuje do Cirkvi. Tiež nie práve niečo každodenné.»

Svoj vstup do Katolíckej cirkvi si Triegel však rozhodne nezľahčil: «Vôbec neuveríte, ako často sa ma v minulých rokoch pýtali, či sa chcem dať pokrstiť. Vo vyšších katolíckych kruhoch boli dokonca telefonáty ako: Triegel ešte stále nie je u vás?», povedal 45-ročný umelec.

Aj teologicky sa Triegel podľa vlastných slov cíti byť emeritnému pápežovi blízko: «Benediktove spisy boli dôležité, jeho teória, že viera a rozum si nemusia protirečiť. Pre mňa bol toto rozhodujúci bod. A pomohli mi konečne aj exercície, teda intenzívne štúdie Biblie, na ktorých som sa v Lipsku zúčastnil. Všimol som si, ako sa mi viera skĺzla z hlavy do srdca,» vyjadruje svoje pocity Triegel.

Na otázku, či si dokáže predstaviť namaľovať aj pápeža Františka, umelec odpovedal: «Ako osoba je výrazný, už čisto umelecky vnímam jeho fyziognómiu ako zaujímavú. Ale – a to nemá znieť neúctivo – ako typ sa ma Benedikt ešte viac dotkol.» -zg-

 

 

 

 

Plagát: Viedenčania sa bránia – bojkot Billy, ÖMV, Campari atď.

 

Masívne protesty proti spornému plagátu s „transgender“ modelkou

a proti perverzným fotomontážam Srdca Ježišovho

 

Viedeň, 14.5.2014 (kath.net) 017 010 – Proti spornému projektu a plagátu „Life-Ball“ s „transgender“ modelkou Carmen Carrerovou sa začali vo Viedni masívne protesty. Na Rakúsku radu pre reklamu došlo už vyše 100 sťažností a protestov. Vo Viedni sa okrem toho občania bránia sami a plagáty premaľúvajú.

Do centra pozornosti sa teraz dostávajú aj sponzori sporného plagátu. Zdvihla sa vlna protestov proti koncernu BILLA/REWE, pretože ten plagát podporuje. Hovorca koncernu BILLA/REWE v stredu pre kath.net vysvetlil, že skupina REWE v rámci akcie „LifeBall“ podporuje projekt na zredukovanie prenosu HIV z matky na dieťa na Ukrajine. Na otázku o spornom plagáte poukázal na „umeleckú slobodu“ jednotlivca. Doslova hovorca vyhlásil:

„V interpretácii autora plagátu Dávida LaChapelle nestojí v nijakom prípade v popredí sexualita, ako znie kritika, ale touto výrazovou formou umenia sa sprostredkuje, že láska a krása nepozná nijaké hranice pohlaví.

 

 

Ide o identitu a jedinečnosť každého človeka nezávisle od pohlavia, výzoru a iných vonkajších znakov. Nikto nemá byť vtláčaný do vopred pripravených šablón alebo mať strach rozvíjať sa mimo stuhnutých obrazov úloh ľudí.“

Faktom je, že BILLA sa od plagátu a od projektu „Life-Ball“ dištancovať nechce. Avšak kresťania najrôznejších denominácii BILLE už jasne oznámili, že v budúcnosti budú nakupovať v iných supermarketoch.

Ani letecká spoločnosť Austrian/Lufthansa sa nechce od plagátu dištancovať. Hovorkyňa cez kath.net odkázala: „´Life Ball´ je jeden z projektov, u ktorých podčiarkujeme svoju angažovanosť. Podporujeme „Life Ball“ vo Viedni už roky a tým aj posolstvo tolerancie, ktoré nám veľmi leží na srdci. Za reklamnú koncepciu je zodpovedný projekt „Life Ball“ a Austrian Airlines na to nemá vplyv.“

Protesty ľudia podali aj u iných firiem ako Audi, Illy, Kronenzeitung, Campari, Austrian, ÖMV či Wiener Städtische. Okrem toho na internete uverejnili na rôznych stránkach facebooku zasa podporovateľov „Pro-Life-Ball“. Zoznam firiem za život možno nájsť aj na kathTube. Kath.net bude o tom ďalej informovať.

 

REKOS kritizuje „divadlo s Wurstovou“

Kritiku „Life-Ball“ vyslovil  v stredu aj Ewald Stadler, kandidát na europoslanca za REKOS (reformní konzervatívci). „Divadlo s Wurstovou dosiahlo nový bohorúhavý efekt,“ kritizuje Ewald Stadler najnovšie divé výrastky šialenstva okolo Conchity Wurstovej.

 

Perverzné fotomontáže Srdca Ježišovho

Tolerancia sa vyhlasuje za jednosmernú ulicu, „pre náboženské cítenie kresťanov tu niet nijakej tolerancie,“ reaguje Stadler na perverzné fotomontáže prezentácie Srdca Ježišovho v médiách, ako aj zvrátenosti gender-ideologického plagátu „Life-Ball“. Je poľutovaniahodné, že na divadle s Wurstovou spolupracuje celé zastúpenie našich politických strán od Slobodnej strany cez Ľudovú stranu až po prezidenta Dr. Fischera a spolok uctievačov Conchity. „Požiadavka znie: Koniec s divadlom s Wurstovou“, uzavrel mandatár REKOSu Stadler.

Od cirkevných predstaviteľov zatiaľ neprišlo k spornému plagátu nijaké stanovisko. –zg-
Gänswein: Príjem v Cirkvi 200 000 frankov – ‚šialené‘!
Vatikán, 13.5.2014 (kath.net) 017 009 – Ročné platy v Cirkvi vo výške vyše 200 000 frankov, to by pápež František „zrejme sotva chcel uveriť“. „Veď je to aj šialené“. Povedal to arcibiskup Georg Gänswein (foto) v interview pre švajčiarske noviny „Blick“. Podľa novín reagoval na ročné platy ako je plat 200 000 frankov (164 000 eur) synodálneho prezidenta v Zürichu a plat 170 000 frankov (140 000 eur) biskupa Felixa Gmüra v Bazileji. Nezávisle od týchto konkrétnych čísel Gänswein povedal, že „Cirkev musí zverené peniaze verne a svedomito spravovať. Má sa s nimi robiť dobro, peniaze musia slúžiť na pastoráciu a ľuďom.“

Na témy diskusie ako celibát a vysviacka žien Gänswein odpovedal: „Heslo – zosvetštenie viery a Cirkvi: Tu narazí u pápeža Františka kosa na kameň!“

Arcibiskup okrem toho varoval pred subtílnou diskrimináciou kresťanov v Európe. Pripomenul, že sa rozšírila mentalita, „ktorá vidí vieru a Cirkev ako privilégium, ktoré treba odstrániť“. „To, že viera je výrazom pravdy – to sa už v tomto myslení podľa tejto mentality nesmie objavovať.“ V tejto súvislosti citoval emeritného pápeža Benedikt, ktorý tu hovoril o „diktatúre relativizmu“, a o „postoji, že náboženstvo musí z verejnosti zmiznúť a že patrí čisto do súkromnej sféry.“ –zg-

 

Ukrajina: Pax Christi proti bruselskej „ceste konfrontácie“

 

Innsbruck, 13.5.2014 (KAP) 017 008 – Európa môže iba stratiť, ak pri prebiehajúcom ukrajinsko-ruskom konflikte nastúpi cestu politicko-vojenskej a hospodárskej konfrontácie. Upozornilo na to katolícke hnutie pokoja „Pax Christi Österreich“ vo vyhlásení v utorok.

Proti „separatistickým provokáciám“ na východnej Ukrajine – nech už vychádzajú od kohokoľvek – nemožno bojovať vojenským zásahom. Tak zvané „antiteroristické nasadenie“ sa „Pax Christi“ javí ako „vedomá eskalácia“ konfliktu. A dočasnú vládu v Kyjeve tvrdo kritizuje: Separatistické tendencie na východnej Ukrajine odôvodňovať miešaním sa Ruska do vnútorných záležitostí iba odvádza od politických chýb v oblasti národného zmierenia. Už len hrozba zrušenia ruštiny ako úradného jazyka krátko po zmene vlády, alebo vytvorenie kabinetu bez rusky hovoriaceho ministra vyvolali trvalú nedôveru voči novým mocnárom. „Tu pomôže iba národný dialóg!“, apeluje „Pax Christi“. Ľuďom na východe krajiny treba priznať rovnoprávnosť a úplnú účasť na jednotnom ukrajinskom štáte.

„Či budú voľby prezidenta 25. mája môcť prebiehať s férovými podmienkami pre všetky regióny, je pochybné,“ uvádza sa ďalej vo vyhlásení. „Slobodné demokratické voľby sa sotva dajú zorganizovať v takom krátkom čase, keď pritom v niektorých regiónoch ešte vládne mimoriadny stav. Okrem toho sú kompetencie budúceho prezidenta nejasné, keďže Ukrajina stojí pred obsiahlou reformou ústavy, do ktorej treba nevyhnutne zakotviť práva menšín.“

 

Nová kritika Západu

„Pax Christi“ znovu vyslovilo aj kritiku západných štátov. Jednostranná podpora vlády v Kyjeve so súčasnými sankciami voči Rusku sú všetko iné ako nápomocné tejto situácii. Špeciálne EÚ by mala oveľa viac vystupovať ako sprostredkovateľ.

„Európa sa má vo svojich vzťahoch k Rusku vo všeobecnosti ako aj z hľadiska riešenia ukrajinskej krízy zamerať zvlášť na diplomaciu, politický dialóg a ďalší rozvoj ekonomickej spolupráce.“

Pripojenie Ukrajiny k EÚ v súčasnom období považuje „Pax Christi“ za sotva realizovateľné. To by prehĺbilo rozkol na Ukrajine, a vážne zasiahlo mnohé štáty EÚ, ktoré ešte stále trpia následkami finančnej krízy. Ukrajina by mala mať svoju budúcnosť ako krajina bez účasti v nejakom bloku, príp. ako neutrálna krajina v strede Európy, odporúča „Pax Christi“. –zg-
+  Zomrel kardinál Cè, niekdajší patriarcha Benátok

Vatikán, 13.5.2014 (RV) 017 007 – Pápež František vyjadril úprimnú sústrasť k úmrtiu kardinála Marca Cè, emeritného benátskeho patriarchu, ktorý zomrel 12. mája vo veku 88 rokov. V telegrame patriarchovi Benátok Mons. Francescovi Moragliovi Svätý Otec nazval zosnulého kardinálna bratom, „ktorý s radosťou slúžil evanjeliu a Cirkvi, ktorú vrúcne miloval“. Pápež pripomenul jeho neúnavnú prácu v prvom rade v Diecéze Crema, diecéze jeho pôvodu, potom v Bologni po boku kardinála Poma, následne v Katolíckej akcii a konečne ako mierneho a múdreho pastiera cirkvi v Benátkach.

Smrťou kardinála Marca Cè kardinálske kolégium pozostáva z 215 členov, z ktorých je 119 voličov pápeža a 96 nevoličov – starších ako 80 rokov. -jk-
Caritas: Rozvod nemá byť dôvod výpovede v cirkevných zariadeniach

 

Münster, 13.5.2014 (kath.net/KNA) 017 006 – Katolícka cirkev sa má podľa nemeckého „Caritasu“ vzdať pracovno-právnych konzekvencií, ak pracovníci jej zariadení sa po rozvode znovu zosobášia, alebo žijú v homosexuálnom partnerstve. „Výpoveď pre porušenie záväzku lojality by už v týchto prípadoch existovať nemala,“ ako vyhlásil viceprezident Nemeckého zväzu charity, Heinz-Josef Kessmann, v pondelok pre katolícku spravodajskú agentúru KNA v Münsteri. Biskupov vyzval k „odvážnemu rozhodnutiu“!

U katolíckych pracovníkov v katolíckych zariadeniach katolícky pracovný poriadok predpokladá zvláštne záväzky lojality. Platia nielen pre farárov a pastoračných pracovníkov, ale aj pre pracovníkov v katolíckych klinikách, materských škôlkach a domovoch starostlivosti.

«V tejto oblasti máme veľkú potrebu konania», vyhlásil Kessmann. «Nezodpovedá princípu základného poriadku, že v každom prípade a pre každý druh služby nový sobáš po rozvode nevyhnutne vedie k okamžitému prepusteniu», zdôraznil vedúci Pracovno-právnej komisie a riaditeľ Zväzu Caritasu“ v Münsterskej diecéze. „Od upratovačky nemožno očakávať rovnakú lojalitu ako od diecézneho riaditeľa charity. Stupeň identifikácie sa mení podľa zverenej úlohy aj v oblasti štýlu súkromného života. Cirkev sa musí hýbať, ak v zaobchádzaní so svojimi spolupracovníkmi nechce stratiť na vierohodnosti,“ zdôraznil Kessmann. –zg-

 

‚Želáme si mať našich biskupov na pochode za život!‘

 

Bonn, 13.5.2014 (kath.net) 017 005 – „Konferencia biskupov Nemecka (KBN) mala už vždy problémy jasne sa prihlásiť k ochrane života a okrem ‚vyvážených‘ vyhlásení, ktoré takmer nikto neberie na vedomie, podnikla iba málo.“ Konštatoval to Michael Schneider-Flagmeyer, člen Fóra nemeckých katolíkov, minulý týždeň v blogu. Podnetom k jeho príspevku bol zákaz zbierky pre ekumenickú organizáciu na ochranu života „1000plus“ v troch diecézach. Označil ako „svedectvo úbohosti“, že na oficiálnej internetovej stránke KBN pod heslom „ochrana života“ vyhľadáme iba tri veci a to za obdobie 10 rokov.

„Pri praktickej ochrane života by bolo veľmi želateľné, aby aj u nás biskupi, tak ako ich spolubratia v USA, kráčali na pochode za život vpredu s krížom v ruke. Bolo by pekné, keby bol pritom aj nový arcibiskup Freiburgu  s biskupmi Augsburgu a Speyeru“.

 

Kto chce naozaj nasledovať pápeža …

Schneider-Flagmeyer zdôrazňuje: „To by bolo mocné znamenie pre Boha, ktorý sa v Ježišovi Kristovi stal človekom. Kto sa tak, ako nemeckí biskupi, neustále odvoláva na pápeža Františka, ten by ho mal naozaj počúvať a vo veci ochrany života ho nasledovať nielen slovami, ale tak ako americkí biskupi, jednoznačnými činmi. Kto chce nášho pápeža skutočne nasledovať, mal by vziať aj na vedomie, že pri stretnutí s rakúskymi biskupmi označil „gender“ ako démonický. To by malo všetkým našim biskupom a vedúcim funkcionárom „Caritasu“ a „Sociálnej službe katolíckych žien“ stále znieť ušiach.“

Schneider-Flagmeyer súčasne zdôraznil, že niektorých biskupov v tejto krajine treba z tejto kritiky vyňať: „To je na prvom mieste biskup Algermissen z Fuldy, ktorý sa od začiatku svojho úradu neúnavne a intenzívne zasadzuje za ochranu života od počatia po prirodzenú smrť.“ –zg-

 

 

 

Drážďanský biskup Koch: Aj ateista je hlboko veriaci
Drážďany, 13.5.2014 (kath.net/KNA) 017 004 – Katolícky biskup Diecézy Drážďany-Meißen, Heiner Koch (foto), vníma v tejto saskej diaspore nálady náboženskej obrody.

«Nie som toho názoru, že sa tu zrazu všetci stanú kresťanmi, ale rastie poznanie, že aj ateista je hlboko veriaci,» povedal biskup Koch minulý týždeň v interview pre drážďanské noviny «Sächsische Zeitung».

„Ateista verí, že smrťou sa všetko skončí a že niet nijakého Boha. Veriť musí aj on – toto poznanie privádza mnohých k zamysleniu. Diskusie o tom sú tu intenzívne a veľkolepé.“ Biskup ďalej povedal, že u žiakov bez vyznania sa stretáva s veľkým záujmom, keď na štátnych školách hovorí o kresťanskej viere. Tomu zodpovedá aj rastúci trend krstov dospelých v jeho diecéze.

Špekulácie o možno nástupníctve po kardinálovi Meisnerovi ako arcibiskupovi Kolína však tento rodák z Düsseldorfu a bývalý kolínsky pomocný biskup odmieta: «Neprišiel som do Drážďan iba na jeden rok.» -zg-

 

Na Ukrajine zastrelili pravoslávneho kňaza

 

Kyjev, 12.5.2014 (kath.net/KNA) 017 003 – Ukrajinská pravoslávna cirkev podliehajúca Moskovskému patriarchátu potvrdila usmrtenie svojho duchovného vo východoukrajinskom regióne Doneck. „Kto tento zločin spáchal, je zatiaľ nejasné,“ povedal hovorca cirkvi Georgij Kovalenko v piatok 9. mája v ukrajinskej televízii.

Generálna prokuratúra v Kyjeve vyhlásila, že 44-ročného kňaza v piatok zastrelili «teroristi» na kontrolnom strážnom poste na ulici pri Druškivke.

Neznámi páchatelia podľa polície vypálili osem guliek z automatickej zbrane. V tomto regióne zriadili proruskí separatisti početné kontrolné strážne posty. Pri bojoch medzi bezpečnostnými silami a separatistami v prístavnom meste  Mariupol na juhovýchode krajiny zastrelili podľa ukrajinskej vlády 20 povstalcov a jedného vojaka. –zg-

 

Wurstovej homosexuálni fanúšikovia sa slnia v ujúkaní nad toleranciou

 

Viedeň-Berlín, 12.5.2014 (kath.net) 017 002 – Jasnú kritiku mediálnej eufórie okolo „Conchity Wurstovej“ vyslovil teraz aj známy spisovateľ a publicista z Berlína Alexander Kissler. V komentári vo svojej rubrike „Kisslers Konter“ píše:

„Triumf rakúskeho speváka Thomasa Neuwirtha preoblečeného za  „Conchitu Wurstovú“ na tohoročnej súťaži Eurovison Song Contest (ESC) nie je v nijakom prípade politickým víťazstvom tolerancie, rešpektu či iných veľkých hodnôt. Kto tak argumentuje, oslavuje v skutočnosti samého seba. Homosexuálni fanúšikovia Wurstovej sa slnia vo vlastnom ujúkaní nad toleranciou. Chcú sami seba prezentovať ako tolerantných a rešpektujúcich druhých a čo ja viem čo ešte. Chcú patriť k tým dobrým. V skutočnosti však Európa nehlasovala o osudovej otázke, komunita ESC si svojho tohoročného favorita proste sama vybrala. To je všetko. Víťazstvo Neuwirtha/Wurstovej sa nesmierne preceňuje.“ –zg-

 

Tolerancia pokrytcov

 

Pretože transvestita vyhral Eurovision Song Contest, oslavuje mediálna verejnosť

toleranciu Európy. Komentár Moritza Brecknera (Kresťanský mediálny magazín pro)

 

Wetzlar, 13.5.2014 (kath.net/Christliches Medienmagazin pro) 017 001 – Pieseň Conchity Wurstovej bola dobrá a dostala vysoké ocenenie. To je nesporné. Avšak natíska sa nám tu predpoklad, že za ženu prezlečený Rakúšan Thomas Neuwirth dosiahol prvé miesto aj kvôli svojim výpovediam ako gay – s oblekom a kravatou namiesto večerných šiat a očných tieňov by bol zrejme jeho úspech menší. On či ona pasuje do ducha doby a stelesňuje – podľa chápania mnohých – miznúce hranice medzi pohlaviami. Okrem toho je komunita homosexuálov medzi fanúšikmi ESC silne zastúpená a Wurstová sa sama vyhlásila za aktivistku, ktorá by chcela niečo zmeniť.

A konečne sú to práve médiá, ktoré sústreďujú hlavnú pozornosť na sexuálnu identitu Wurstovej. Moderátori a žurnalisti, ktorí udalosť sprevádzali, sú si jednotní: Je úžasné, že Európa je konečne tak ďaleko, vyhlasujú. Prvým miestom pre Conchitu Wurstovú sa urobilo znamenie. To, že v r. 1998 transsexuálna Izraelčanka vyhrala Dana International, verejnosť zrejme už zabudla.

Táto 59. súťaž Eurovision Song Contest bola vôbec politicky nabitá. Viac ako 10 000 fanúšikov v sále neviazane oslavovalo svoju toleranciu s Conchitou Wurstovou, no zároveň si nedali vziať dve 17-ročné dievčatá viackrát vypískať. Čoho sa dopustili? Mali tú smolu, že pochádzali z Putinovho Ruska. Zatiaľ čo sexuálna identita je za toleranciu voči „Wurstovej“, tu sa zdá zohrávať dôležitú úlohu pôvod človeka. To je čisté pokrytectvo.

 

Diváčka nemeckej televízie ZDF karhaná priamo pred kamerou

Exemplárnou pre reakcie na tohoročnej ESC je udalosť, ktorá sa prihodila ráno po súťaži v nemeckej televízii ZDF. Moderátorka Andrea Kiewelová sa pýtala divákov v publiku, ako sa im páčila bradatá žena. Keď istá žena asi 20-ročná odpovedala, že ju ten pohľad trocha rušil, Kiewelová sa zamračila a trasúcim sa hlasom ju poučila: „Vyhlasujem ešte raz: to je homosexuálny muž, ktorý sa preoblieka za ženu. To v JA v roku 2014 NEPOVAŽUJEM za rušivé.“

Teraz nám verejno-právna televízia nehovorí už len, ako máme myslieť, ale karhá nás už aj za to, že nesprávne cítime! Ideálne podmienky kariéry pre Conchitu Wurstovú. O tomto Rakúšanovi – prípadne Rakúšanke – budeme ešte počuť – komu sa to nepáči, ten pocíti intoleranciu tolerantných.  –zg-

 

 

 

 

 

Ruská pravoslávna cirkev kritizuje víťazstvo transvestitu

 

Moskva, 12.5.2014 (KAP) 017 000 – Víťazstvo štýrskej kráľovnej popu  Conchity Wurstovej (Toma Neuwirtha) na súťaži Eurovision Song Contest (ESC) naráža na kritiku Ruskej pravoslávnej cirkvi. Hovorca synody, Vladimír Legoida, v pondelok podľa ruskej spravodajskej agentúry Interfax povedal:

Tento výsledok je ďalším krokom v odmietaní uznania, že základom európskej kultúry je kresťanstvo. Tento triumf je ďalším článkom reťaze kultúrneho legitimizovania nerestí v modernom svete. Uznávanie vecí, ktoré sa v Biblii označujú ako ´ohavnosť´, nie je nijaký nový vývoj. Neslobodno to zľahčovať. Kultúrne legitimizovanie tohto javu je ešte nebezpečnejšie ako právne, pretože je často predvojom zákonov.“ –zg-

 

Rakúsky farár: Conchita je umelec s posolstvom

 

Graz, 12.5.2014 (KAP) 016 999 – Spoločnosť v celej Európe je stále viac ochotná akceptovať a rešpektovať ľudí takých, akí sú. To je pre farára z rakúskeho Bad Mitterndorfu Michaela Ungera rozhodne radostné posolstvo po úspechu Toma Neuwirtha pochádzajúceho z tejto kúpeľnej obce. Ten sa v podobe bradatej Conchity Wurstovej na speváckej súťaži Eurovision-Songcontest postaral o poriadny rozruch. Obec v nádhernej štýrskej Soľnej komore aj farnosť sa nesmerne tešili, keďže Tom/Conchita je tam veľmi dobre známy. Viaceré roky táto „už vtedy veľmi sebavedomá“  ratolesť majiteľov hostinca chodievala ako trojkráľový koledník od domu k domu a zasadzovala svoj očividný talent za cirkevné rozvojové projekty, ako informoval farár Unger v pondelok pre „Kathpress“.

Deň predtým spoločne so starostom postavili tabuľu so zmeneným názvom mestečka – „Bart Mitterndorf“ (Brada Mitterndorf) a tešili sa z tohto víťazstva. Presvedčivé hlasovanie v prospech tohto „umelca s posolstvom“ pociťoval aj ako podnet k eurovoľbám, ako povedal dlhoročný farár tejto obce s 3000 dušami na úpätí Grimmingu.

„Jasný výsledok zreteľne ukázal, že Európa je za mnohorakosť a odmieta prívržencov uniformity. Aj ja to pociťujem ako veľkolepé, že mladý chalan z Bad Mitterndorfu dokázal odporovať niekomu ako je Putin,“ vyhlásil farár.

„Ja sám považujem zasadzovanie sa za vyhraničovaných ľudí za postoj, ktorý vychádza z Evanjelia. Otázka neznie, či je gay alebo nie, ale či je dobrý chlapec,“ povedal farár. Na otázku ako náuka Cirkvi hodnotí homosexualitu citoval Unger pápeža Františka. Ten počas letu zo Svetových dní mládeže v Rio de Janeiro na otázku žurnalistu odpovedal: „Ak je niekto gay, hľadá Pána a má dobrú vôľu, kto som ja, aby som ho súdil?“ K homosexuálom sa treba správať s úctou, ako vtedy povedal pápež.

 

Farár sa vidí ako obhajca úcty

Prirodzene, že v jeho farnosti sú aj iné hlasy, priznáva Unger: „Mohol by som vám tu všeličo rozprávať. Ale vždy sa pokúšam pôsobiť ako obhajca úcty, pretože ja ako farár som tu pre všetkých.“

Na nedeľnej bohoslužbe sa s veriacimi modlil za Toma/Conchitu, na ktorého teraz zrejme čakajú turbulentné časy. Povedal, že mu želá, aby svoj úspech dobre zvládol, ako povedal pre „Kathpress“. A v tom je optimistický: „Tom je super typ, ktorý vie, čo to znamená byť dolu a byť vysmievaný za svoju odlišnosť. Mladý umelec má charakterové kvality a sebavedomie na to, aby to teraz dobre zvládol aj hore. Dokáže s tým dobre zaobchádzať.“  -zg-

 

Hlas ´tretieho sveta´ k situácii rodiny

 

Rím, 12.5.2014 (kath.net/jg) 016 998 – Pápež František káže vychádzať na existenčnú a geografickú perifériu, aby sme realitu skutočne spoznali. Ak vezmeme tento návrh vážne, nesmú byť Francúzsko a Nemecko tými krajinami, ktoré budú určovať náuku Cirkvi o homosexuálnom „manželstve“ a svätom prijímaní pre civilne zosobášených rozvedených, ako píše vatikanista Sandro Magister.

Magister sa pritom odvoláva na dotazník, ktorý Vatikán rozoslal diecézam pred Synodou biskupov o rodine. Mnohé nemecky hovoriace diecézy z toho urobili verejný prieskum mienky, ktorého výsledky ukazujú na veľké rozchádzanie sa náuky Cirkvi a sexuálnej morálky s praxou v týchto krajinách.

Medzitým však svetová štúdia ukázala, že medzi Európou a Severnou Amerikou na jednej strane a zvyškom sveta na strane druhej existujú veľké rozdiely v morálnom hodnotení otázok týkajúcich sa rodiny.

Antikoncepcia a rozvody sa vo väčšine krajín väčšinovo akceptovali. Potraty, homosexualita a mimomanželské vzťahy vo väčšine krajín však obyvateľstvo odmietlo, cituje Magister štúdiu inštitútu „Pew Research Center“.

„Ako pápež František na stretnutí s rehoľnými predstavenými v novembri 2013 povedal, úloha Cirkvi spočíva v tom, vychádzať na perifériu a vnímať svet z rôznych hľadísk, potom už práve pre to nemôžu byť výsledky prieskumu v nemeckých diecézach v nijakom prípade univerzálnym meradlom pre náuku Cirkvi,“ ako píše Magister. –zg-

 

Argentína: Prezidentka odmietla kritiku biskupov

 

Buenos Aires, 11.5.2014 (KAP) 016 997 – Argentínska prezidentka Cristina Kirchnerová odmietla kritiku miestnej cirkvi, čo sa týka spoločensko-politickej situácie vo vlasti pápeža Františka.

„Nemáme nijakú násilnícku spoločnosť,“ citoval denník „Clarin“, 10. mája prezidentku Kirchnerovú. Vyjadrila sa v súvislosti s posvätením sochy na počesť katolíckeho kňaza Carlosa Mugicu, ktorého pred 40 rokmi zavraždili paramilitantné oddiely. Kňaz Carlos Mugica, zavraždený 11. mája 1974, pôsobil okrem iného pastoračne aj politicky v najchudobnejšej štvrti Buenos Aires, „Villa 31“ v 60.  a 70. rokoch minulého storočia.

„Svojou kritikou argentínski biskupi znova oživujú staré konfrontácie,“ vyhlásila Kirchnerová ďalej. „Argentínska spoločnosť v nijakom prípade nie je taká násilnícka, ako v iných časoch.“

Argentínski biskupi vyslovili kritiku spoločensko-politickej situácie v tejto latinskoamerickej krajine na záver svojho plenárneho zasadnutia 9. mája. Argentína „ochorela na násilie a trpí rakovinovým národom korupcie,“ ako sa uvádza v ich stanovisku. „Nielen počet násilných činov a ich agresivita zreteľne zvýšili. Verejná ako aj súkromná korupcia je sociálnym rakovinovým nádorom, ktorý vedie k nespravodlivosti a smrti,“ napísali biskupi. „Zatajené peniaze, ktoré majú byť vlastne použité na blaho ľudu, viedli k neefektívnosti verejných služieb ako v oblasti zdravotníctva, vzdelania a doprave.“

V minulých mesiacoch katolícka cirkev už poukázala aj na rastúci vplyv drogových kartelov v Argentíne a vládu Kirchnerovej vyzvala, aby ostrejšie bojovala proti kriminalite. –zg-

 

New York: Reklama pre Ježiša na námestí Times Square

 

New York, 11.5.2014 (kath.net/ idea) 016 996 – Na obrovských reklamných obrazovkách na newyorskom námestí  Times Square žiaria normálne mená veľkých amerických hviezd. Počiatkom mája sa na obrazovkách však dalo celú hodinu čítať: „No Other Name“ (Nijaké iné meno) a na druhých „Jesus“ (Ježiš). Turíčna cirkev Hillsong Church, mega-cirkev so spoločenstvami po celom svete, touto veľkou akciou obohatila duchovným posolstvom cieľ turistov, ktorý denne pritiahne 360 000 ľudí z celého sveta. Dôvod: Mal sa fotografovať  obal na nové CD „Hillsong Live“, hudobný projekt spoločenstiev Hillsong.

Jay Argaet, umelecký a komunikačný manažér Hillsongu, prejavil z účinkov akcie nadšenie: „Najnapínavejšie bolo, ako diváci mrmlali a pokúšali sa zistiť, čomu sa tu robí reklama a prečo nie je nikde logo firmy – až kým si nepospájali písmená na rôznych obrazovkách do vety a zistili, že Nijaké iné meno a Ježiš patria spolu.“

Podľa Argaeta na Times Square sa vždy objavujú najvplyvnejšie značky, najväčšie show a najznámejšie hviezdy. S pohľadom na Ježiša povedal: „Možno je toto najmocnejšia cesta, ako pripomenúť svetu, že jeho meno ich všetky stavia do tieňa.“

Hillsong Church založili v r. 1983 v Austrálii a teraz má už 12 spoločenstiev. Asi 30 000 ľudí navštevuje každý víkend bohoslužby. –zg-

 

Izrael sa obáva útokov extrémistov počas návštevy pápeža

 

Jeruzalem, 10.5.2014 (kath.net/ KNA) 016 995 – Izraelské bezpečnostné  orgány varovali pred útokmi extrémistov na kresťanov počas návštevy pápeža. Izraelská tajná služba Schin Bet a izraelská polícia sa obávajú, že pravicové skupiny by mohli využiť zvýšenú mediálnu pozornosť v týchto dňoch a spáchať útoky na kresťanov či kresťanské posvätné miesta, ako informovali izraelské médiá vo štvrtok. Policajné sily dostali preto inštrukcie sústrediť ochranu počas návštevy pápeža zvlášť na kresťanské obyvateľstvo a jeho zariadenia. Posilnená ochrana bude aj v okolí posvätných miest.

V Izraeli došlo v ostatných rokoch opakovane k útokom na kresťanské aj moslimské miesta, ako aj na arabské vlastníctvo. Vandalské akty označované ako „Price Tag“ (Cenovka) páchajú izraelskí extrémisti z kruhov izraelských osídlencov.

Počiatkom minulého týždňa pomazali kanceláriu Biskupskej konferencie Svätej zeme v Jeruzaleme nenávistnými heslami ako „Smrť Arabom, kresťanom a všetkým, ktorí nenávidia Izrael“, v hebrejskom jazyku. Biskupi podľa patriarchátu prejavili znepokojenie vzhľadom na opakované útoky na kresťanské vlastníctvo a hrozby kresťanom. Kritizovali najmä chýbajúce reakcie zo strany izraelských politikov. Ohlásili rad akcií, ktorými má byť o týchto útokoch informovaná miestna aj zahraničná verejnosť.

Koncom apríla prišiel na Patriarchálny vikariát v Nazarete list, ktorý vyzýva všetkých kresťanov, aby pod hrozbou násilia opustili krajinu do 5. mája. –zg-

 

Pápež Pavol VI. bude blahorečený 19. októbra

 

Vatikán, 10.5.2014 (KAP) 016 994 – Pápež František bude 19. októbra v Ríme blahorečiť pápeža Pavla VI. (1963-1978). Vatikán o tom informoval 10. mája. Súčasne oznámil uznanie medicínou nevysvetliteľného uzdravenia na príhovor Pavla VI. ako zázraku. Pápež prijal 9. mája prefekta Kongregácie pre kauzy svätých, kardinála Angela Amata, a poveril ho uverejnením výnosu.

Podľa správ médií malo ísť o nevysvetliteľné uzdravenie dieťaťa v matkinom tele, ktoré konštatovali v r. 2001 v USA. Lekári diagnostikovali dieťaťu vážne poškodenie mozgu aj ďalšie vážne poškodenia. Potrat však matka odmietla. Namiesto toho sa obrátila na známu rehoľníčku, ktorá sa osobne stretla s pápežom Pavlom VI. Na jej odporúčanie sa obrátila s modlitbami na Pavla VI. Pritom použila malý kúsok súkna zo sutany pápeža.

Blahorečenie sa bude konať v rámci záverečnej ceremónie Synody biskupov o pastorácii rodiny v Ríme, ktorá sa skončí 19. októbra. Pavol VI. zriadil synodu biskupov v r. 1965 na podnet Druhého vatikánskeho koncilu (1962-1965) ako stálu inštitúciu.

Pápež Pavol VI. bol nástupcom nedávno svätorečeného pápeža Jána XXIII. (1958-1963). Pokračoval vo vedení Druhého vatikánskeho koncilu, ktorý Katolícku cirkev otvoril pre moderný svet. Katolícku cirkev viedol v turbulentných 60. a 70. rokoch minulého storočia, poznačených študentskými protestami a sexuálnou revolúciou v západnom svete. Pavol VI. bol okrem toho prvý „cestujúci pápež“ 20. storočia s viacerými zahraničnými návštevami ako v OSN v New Yorku, vo Svätej zemi alebo v Afrike. Podnietil reformu liturgie po koncile, ktorá zmodernizovala katolícke bohoslužby a povolila jazyk Božieho ľudu v liturgii. –zg-

 

Taliansko: Spomeň diabla …

 

V Ríme zasadali exorcisti z celého sveta. Správa Thomasa Jansena

 

Vatikán, 9.5.2014 (kath.net/KNA) 016 993 – Keď spomíname diabla, exorcizmus často nie je ďaleko. Túto skúsenosť musel urobiť aj pápež František. Po tom, čo v prvej homílii hovoril výslovne o diablovi, talianska cirkevná televízia označila vkladanie rúk pápeža na Námestí sv. Petra okamžite ako exorcizmus. Vatikán to dementoval. Televízia sa ospravedlnila. Rozruch v médiách bol veľký. Čo vyháňanie diabla naozaj je a kedy sa tento rituál používa, o tom diskutovalo v Ríme 200 exorcistov, psychológov, psychoterapeutov a záujemcov z radov laikov na katolíckej univerzite «Regina Apostolorum».

Ako si možno predstaviť konferenciu s názvom «Exorcizmus a modlitba oslobodenia»? Navštívili sme veľkú aulu v «Regina Apostolorum», univerzite rehoľného spoločenstva «Kristovi legionári». V sále bolo 150 poslucháčov, medzi nimi veľa žien. Hovorí Paolo Morocutti, exorcista v talianskej Siene a docent na pápežskej univerzite Gregoriana v Ríme:

„Kňazi sa v niektorých prípadoch nemôžu jednoducho od veci odtiahnuť tým, že veriacich pošlú k psychológovi, alebo im nakážu modlitbu posvätného ruženca. Diabla musíme brať vážne. Aj keď väčšina všetkých prípadov je iste vecou pre psychológa, sú aj prípady, kde môže pomôcť iba exorcizmus. Na tieto potreby musí Cirkev reagovať. Obrad však nie je samoúčelný, veď ide vždy o spásu duše.“

Už niekoľko týždňov po uverejnení oficiálneho talianskeho prekladu Veľkého exorcizmu z r. 1999 sa predalo 3000 exemplárov, hovorí Morocutti. Medzi kupujúcimi boli však aj príslušníci siekt, predovšetkým satanisti. Biskupská konferencia nakoniec predaj knihy zastavila. Odvtedy sa kňazi musia obrátiť na biskupa, ako chcú mať exemplár knihy.

 

V nemeckej oblasti neexistujú exorcisti

Zatiaľ čo v Taliansku a iných krajinách má takmer každé biskupstvo oficiálne povereného exorcistu, katolícka cirkev v nemeckej oblasti je k vyháňaniu diabla zdržanlivá. Oficiálne poverení exorcisti tam neexistujú. Do veľkej miery to spôsobil prípad študentky Anneliese Michelovej, ktorá v roku 1976 vo veku 23 rokov počas veľkého exorcizmu po 67 sedeniach zomrela na podvýživu. Oficiálny nemecký preklad Veľkého exorcizmu dodnes neexistuje.

Exorcizmu sa však podrobili aj v Nemecku milióny – tzv. modlitba exorcizmu je súčasťou krstného obradu. «V našom svete sú ľudia vystavení mnohorakým pokušeniam a musia bojovať proti úkladom diabla,» ako sa uvádza vo Veľkom exorcizme. Keď sa hovorí o exorcizme, ide však spravidla o tzv. veľký exorcizmus.

Veľký exorcizmus smú vykonávať iba kňazi poverení svojím biskupom. Posadnutý nie je jednoducho každý, kto divoko okolo seba vykrikuje. Podľa náuky Cirkvi musia byť splnené štyri kritériá, ktoré vysvetlil v prednáške kňaz Helmut Moll z Kolínskeho arcibiskupstva. Osoba musí hovoriť jej neznámym jazykom, alebo rozumieť niekoho, kto hovorí jej cudzím jazykom, «odhaliť vzdialené alebo skryté veci», prejavovať sily, ktoré sú neprimerané veľké, ako aj prudké agresívne reakcie na sviatosti alebo kríže.

Či to nie je trocha nepraktické s tým poverením biskupa, chcel vedieť istý kňaz z Nigérie od Morocuttiho po jeho prednáške. Povedal, že ho povolali v jednej rímskej farnosti na požehnanie bytu. Pritom dcéra zrazu úplne zdivela a správala sa ako «divé zviera» a začala hovoriť po nemecky. Na to sa tri štvrte hodiny modlil, až kým sa mladá žena znova upokojila. To urobil veľmi dobre, ako ho ubezpečil Morocutti. Pretože exorcizmus sa síce nesmie robiť bez povolenia biskupa, ale modliť sa za posadnutého treba vždy. –zg-

 

Radikálna feministka odmieta ‚transgender’
Melbourne, 9.5.2014 (kath.net/LSN/jg) 016 992 – Radikálna austrálska feministka odmieta koncepciu „transgender“. Kto hovorí o osobách „transgender“ implicitne tým tvrdí, že vôbec existuje niečo ako „pohlavie“ (gender). „Jedným z ústredných problémov s ‚transgenderom’ je, že spočíva na prekonanom pojme ‚gender’“, ako píše Sheila Jeffreysová, ktorá na Univerzite v Melbourne prednáša predmet „politika pohlaví“, vo svojej knihe „Gender zraňuje“.

„Postmoderna chápe pod pojmom gender premenlivú veličinu, ktorá je nezávislá od biologického pohlavia. Biologické pohlavie zohráva pri utláčaní ženy dodnes svoju úlohu. Novorodenci ženského rodu sa identifikujú biologicky a strkajú sa do ženskej pohlavnej kasty, čo spôsobuje, že po celý život sa javia ako podriadené,“ píše doslova. „V tom spočíva vlastný problém, ako to môžeme konštatovať napríklad u cielených potratoch ženských plodov v krajinách ako India a Čína. Téma transgender odvádza od utláčania ženy,“ argumentuje Jeffreysová.

Radikálny feminizmus vidí pojem „gender“ ako systém sortírovania pre mužskú dominanciu, ako niečo, čo poskytuje tyčky klietky, v ktorej sú ženy v ich každodennom živote väznené, ako píše v článku pre MedicalXpress. Bez pojmu „gender“ nemôže existovať ani nijaký „transgender“, vyvodzuje autorka. Jeffreysová preto odmieta iniciatívy uznania ľudí typu „transgender“. To by pojem „gender“ a tým utláčania ženy v spoločnosti ešte hlbšie zakotvili. –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *