Život Cirkvi vo svete 15 * 2014
Obsah
Vyhlásenie predstaviteľov kresťanských cirkví o náboženskej slobody
+ Zomrel gréckokatolícky emeritný prešovský biskup Mons. Ján Hirka
Pápež hľadá nového sekretára
Kyjevský biskup: Už máme veľa utečencov z krízy na Kryme
Brusel: Búrlivá diskusia o „One of Us“ v parlamente
Európsky súd: Maďarský zákon o cirkvách porušuje náboženskú slobodu
Médiá: Martini mal výhrady voči svätorečeniu Wojtylu
+ Zomrel kardinál Emmanuel III. Delly
Nemecko: Charita sťahuje knihu o „genderi“ zo stránky
Nemecko: Ateisti vyzvali k vystúpeniu z cirkví na Zelený štvrtok
Expert: Identitu ukrajinského Majdanu už nemožno zničiť
Pápež za viac spolurozhodovania biskupov
Jeruzalem: Krátko pred návštevou pápeža opäť vandalizmus
Kardinál Kasper: Ženy majú mať v rímskej kúrii vedúce úlohy
USA: Kňaz odmieta podať prijímanie senátorovi – biskup to potvrdzuje
Roky 1914 a 1918 zanechali stopy v cirkvách i v teológii
Generál NATO: Bez viery nemôžem byť vojakom
Ukrajina obnoví svoje zasvätenie Bohu na príhovor Bohorodičky
Rakúsko: Nová predsedníčka platformy „Wir sind Kirche“
Kubyová: Zasadzujeme sa za práva väčšiny obyvateľstva
Kresťania majú dávať orientáciu v ‚hmle ducha doby‘
Naša príloha
Klavirista Dávid Ianni: „Moja katolícka viera a hudba patria spolu“
Pápež hľadá nového sekretára
Vatikán, 11.4.2014 (kath.net/KNA) 016 923 – Pápež František očividne hľadá nového súkromného sekretára. Malťan Alfréd Xuereb (55) sa z tejto úlohy sťahuje, aby sa mohol prednostne venovať novému postu generálneho sekretára vatikánskeho Hospodárskeho sekretariátu, ako informovali talianske médiá vo štvrtok.
Z vatikánskych kruhov na otázky zaznelo, že Xuereb v minulých týždňoch svoju službu súkromného sekretára redukoval a na trvalo nebude môcť vykonáva oba úrady. František v marci zriadil ústredný riadiaci orgán pre hospodárske a finančné záležitosti a Xuereba menoval generálnym sekretárom.
Xuereb slúžil Benediktovi XVI. (2005-2013) ako druhý súkromný sekretár popri Georgovi Gänsweinovi. František ho po svojom zvolení určil za svojho prvého sekretára. Na druhé miesto povolal Argentínčana Fabiána Pedacchia Leaniza (49). Za pápeža Františka sa význam súkromných sekretárov umenšil. Vo verejnosti vystupujú zriedkavejšie ako za Benedikta XVI. –zg-
Kyjevský biskup: Už máme veľa utečencov z krízy na Kryme
Kyjev, 10.4.2014 (KAP) 016 922 – Udalosti na Kryme a pretrvávajúce napätia na východnej Ukrajine priviedli k úteku už tisíce ľudí. Povedal to kyjevský pomocný biskup Stanislav Szyrokoradjuk, prezident „Caritas-Spes Ukrajina“ (ako sa nazýva rímskokatolícka charita na rozdiel od gréckokatolíckej Charity), v interview pre „Kathpress“.
„Mnohí utečenci prichádzajú v súčasnosti z južnej a východnej Ukrajiny do iných častí krajiny, medzi nimi zvlášť rodiny z Krymu,“ povedal biskup. Rusmi obsadený polostrov sa v Ukrajine už považuje za „stratený“, nádej do budúcnosti sa zameriava najmä na pomoc EÚ pri ukončení ruskej agresie.
Utečencov prijímajú podľa biskupa sčasti rodiny, na koordináciu zriadili štátny utečenecký program a neustále dostupnú horúcu linku. Katolícke aj pravoslávne cirkvi sú intenzívne zapojené do starostlivosti o utečencov a úzko spolupracujú. Biskup ocenil ukrajinskú politiku:
„Vláda a parlament fungujú napriek provokáciám komunistickej strany dobre, v Kyjeve je situácia pokojná a vo veľkej časti krajiny sa darí normálne žiť – ak odhliadneme od juhu a východu. Napriek tomu vojenským napätím sa zvýšila aj chudoba v krajine,“ povedal biskup ďalej. „Inflácia je veľká, cena elektriny prudko stúpla a cena plynu sa dokonca zdvojnásobila. Chápeme však, že to sú prechodné problémy. Sociálne centrá sú v neustálom nasadení, aby sprostredkovali lieky, potravinové balíky, šatstvo ale aj psychologickú pomoc – tú zvlášť pre demonštrantov z Majdanu. Caritas-Spes pritom podporujú: o. i. Nemecký zväz charity, poľská charita ako aj rakúska regionálna vláda Vorarlbergu a farnosti.“
EÚ ako „lepšia alternatíva“
Veľké nádeje vkladá ukrajinský ľud do EÚ, veď zblíženie s úniou bolo východiskovým motívom demonštrácií od novembra 2013, ako pripomenul biskup – františkán. Protesty na Majdane tento postoj ešte zreteľne zintenzívnili.
„Ešte viac ľudí ako predtým je teraz presvedčených, že vstup do EÚ je lepšou alternatívou a teraz už vidia šance len v pohybe týmto smerom. Dúfame však aj v podporu Západu v tomto rozhodnutí, pretože doteraz sú sankcie EÚ bez účinku. Rusko obsadilo Krym a provokuje ďalej.“
Nesmierny rozvoj priniesli protesty na Majdane aj pre ekumenizmus:
„Spoločné modlitby rôznych cirkví, starostlivosť o zranených v kyjevskom Kostole Alexandra, či vzájomná pomoc ukázali veľkú medzi-náboženskú solidaritu a jednotu. To nás zomklo a na to chceme v budúcnosti nadväzovať. Naďalej sa vo všetkých kostoloch modlíme za pokoj a pravoslávne a katolícke cirkvi sa dohodli na spoločnej príprave kňazov na službu v armádnej pastorácii. To predtým nikdy nebolo,“ zdôraznil kyjevský biskup.
Prebudenie Ruska
Masívne problémy vidí biskup vo východnej a na južnej Ukrajine: Mnohí členovia ruského obyvateľstva cítia „veľkú túžbu po sovietskej ére“, okrem toho zvlášť v Charkove, Luhansku a Donecku neustále dochádza k provokáciám riadeným z Ruska. Putinove úmysly možno sotva prehliadnuť: „Očividne chce Ukrajinu narušovať, aby sa napríklad neuskutočnili voľby prezidenta 25. mája.“ Nádej biskup vkladá do „prebudenia“ Ruska podľa vzoru Ukrajiny: „Aj tam je chudoba a okrem toho politický útlak a diktatúra. To, že je obyvateľstvo také pokojné a trpezlivé, nie je normálne.“
Ako dôležité posolstvo pre krajinu označil biskup Szyrokoradjuk svätorečenie pápeža Jána Pavla II. Mnohí na Ukrajine si pápeža zo susedného Poľska dobre pamätajú z jeho návštevy v r. 2001. Skupina kyjevskej mládeže v sprievode kňazov preto pocestuje na túto veľkú udalosť do Vatikánu 27. apríla. –zg-
Brusel: Búrlivá diskusia o „One of Us“ v parlamente
Brusel, 10.4.2014 (KAP) 016 921 – Doteraz najúspešnejšia európska občianska iniciatíva s 2 miliónmi podpisov petície „One of Us“ (Jeden z nás) bola na programe oficiálneho „hearingu“ – vypočutia a diskusie vo štvrtok v Európskom parlamente. Iniciatíva požaduje vylúčenie prostriedkov na podporu výskumu v EÚ z projektov, v ktorých sa ničia embryá.
„Dva milióny Európanov verejne vydali svedectvo o hodnote ľudského života. Chceli vyjadriť aj svoju dôveru v demokratický charakter európskych inštitúcií,“ povedal predseda Výboru „One of Us“, francúzsky znalec práva Patrick Gregor Puppinck, poslancom v Bruseli. „Každé embryo je ľudskou bytosťou. Život každého jednotlivca sa začína počatím. Zaslúži si úctu od chvíle svojho počatia,“ povedal Puppinck.
Zástupcovia iniciatívy sa v stredu zišli s 35 vysokými úradníkmi Komisie EÚ. Prezentovali svoje požiadavky v oblasti práva EÚ. Stretnutie viedla írska komisárka pre výskum Maire Geoghegan-Quinnová, ktorá však nevydala nijaké verejné stanovisko.
V protiklade k tomu bolo stretnutie v parlamente verejné. Rečníkov spočiatku určil iba sám Brusel. Pred vypočutím preto došlo k sporu so zodpovednými iniciatívy, ktorí organizátorov v Európskom parlamente obvinili, že program určili jednostranne a proti občanom. Pôvodne prezentovali Puppincka ako jediného rečníka iniciatívy. Naproti tomu poslancom sociálnodemokratických strán a ľavice prisúdili status „expertov“.
Kritika prišla od rakúskej predstaviteľky iniciatívy „One of Us“, teologičky a právničky Gudrun Kuglerovej, z Vysokej školy v Trumau:
„Ak nás chce parlament počúvať, potom nesmie 80 percent času z diskusie dať poslancom,“ povedala.
Až po vehementných protestoch smela „One of Us“ nominovať dvoch rečníkov, ktorí sa v príspevkoch zamerali na obe hlavné požiadavky iniciatívy: zastavenie podpory výskumu sporného výskumu embryonálnych kmeňových buniek a korektúru rozvojovej politiky EÚ v prospech zdravia matky a dieťaťa.
Predovšetkým druhá požiadavka bola vo štvrtok predmetom búrlivých sporov v Bruseli. Ak by sa totiž politika EÚ príslušne zreformovala, niektoré organizácie, ktoré doteraz lobovaním a financovaním napomáhali potraty v rozvojových krajinách, by už nesmeli dostať nijaké peniaze.
Politici frakcií sociálnych demokratov a zelených sa pokúšali vypočutie riadiť smerom k debate o potrate. Konzervatívni poslanci zdôrazňovali, že iniciatíva nežiada zákaz potratov, ale iba ukončenie priameho či nepriameho finančného napomáhania programami EÚ. To zodpovedá spoločnému právu a malo by rozvojovú pomoc zo strany EÚ v každom ohľade zlepšiť.
Nemecká odborníčka na ľudské práva Sophia Kubyová žiadala pritom novú definíciu pojmu „reprodukčné zdravie“, pričom treba zohľadniť sexuálne zdravie žien a mužov, ako aj ešte nenarodené detí.
Poľský poslanec Konrad Szymanski kritikom iniciatívy „One of Us“ povedal, že „nenarodení ľudia neohrozujú vedu, ani ľavicový či pravicový politický tábor“. „Ide tu oveľa viac o ochranu tých z nás, ktorí sa sami chrániť nedokážu.“
Ewald Stadler v príspevku zdôraznil, že požiadavky „One of Us“ majú v podstate za cieľ zosúladiť politiku EÚ s rozsudkom Európskeho súdu o možnosti patentovania ľudského embryonálneho života.
Dr. Gudrun Kuglerová vyjadrila vo štvrtok dôveru, že parlament sa napriek koncu legislatívneho obdobia bude v budúcnosti seriózne a konštruktívne s obsahom najúspešnejšej občianskej iniciatívy zaoberať. … Kriticky sa Kuglerová vyjadrila k ochote k dialógu niektorých zúčastnených na vypočutí. Postoj rakúskej kandidátky zelených Ulrike Lunacekovej pociťovala ako „veľké sklamanie“. Lunaceková vyhlásila, že podporovatelia iniciatívy sú „nábožensky jednostranní“ a „netolerantní“. Tým sa zjavne pokúsila „doteraz najúspešnejšiu občiansku iniciatívu zdiskreditovať“, ako povedala Kuglerová. –zg-
Európsky súd: Maďarský zákon o cirkvách porušuje náboženskú slobodu
Štrasburg-Budapešť, 9.4.2014 (KAP) 016 920 – Európsky súd pre ľudské práva (EGMR) v Štrasburgu v utorok odsúdil Maďarsko za porušovanie slobody náboženstva a združovania. Štrasburskí sudcovia dali za pravdu 17 malým maďarským cirkvám a náboženským spoločenstvám, ktorý zažalovali zákon o cirkvách z r. 2012.
Tento zákon znevýhodňuje právne postavenie početných náboženských združení a spoločenstiev oproti situácii spred roku 2012. Podľa neho dnes rozhoduje vláda a parlament o štátnom uznaní cirkvi a pritom skúmajú nielen formálne hľadiská, ale aj obsahové – s argumentom, že je potrebné vyhýbať sa „ohrozeniu národnej bezpečnosti“.
Predtým bolo v kompetencii regionálnych súdov preskúmať jedine formálne predpoklady schválenia cirkví. Výsledkom bolo uznanie desiatok združení, ktoré chceli zo svojho právneho štatusu ťažiť primárne finančné výhody. Nové znenie zákona z r. 2012 neumožňuje odvolať sa proti výnosu parlamentu. 17 postihnutých malých cirkví sa preto obrátilo na súd v Štrasburgu.
Rozsudku predchádzala búrlivá diskusia. Piati štrasburskí sudcovia boli za, dvaja dodali zvláštny názor. Európsky súd síce nemôže zákon zrušiť, ale môže prispieť k začatiu rozhovorov medzi vládou a znevýhodnenými cirkvami. Ak by sa o odškodnení medzi spornými stranami nedospelo k dohode, štrasburskí sudcovia sami dodajú rozhodnutie, ktoré sa bude týkať výšky odškodného.
Vláda v Budapešti ospravedlnila zostrenie zákona tým, že chce zabrániť množeniu sa tzv. „business-churches“ (obchodujúcich cirkví), ktoré zneužívajú štátne peniaze. Tento argument európsky súd skutočne uznal ako legitímny. Sudcovia však rozhodli, že nová úprava je príliš drastická. Cieľ sa mohol podľa nich dosiahnuť jemnejšími riešeniami.
Hlavná kritika súdu sa však týka faktu, že cirkvi sú nútené lobovať v parlamente za svoj štatus uznanej cirkvi. Tým sa porušuje princíp oddelenia cirkvi a štátu. Ich uznanie sa stáva politickým rozhodnutím a štát nekoná s potrebnou úplnou nezávislosťou, uviedli sudcovia. –zg-
Médiá: Martini mal výhrady voči svätorečeniu Wojtylu
Miláno, 9.4.2014 (KAP) 016 919 – V procese svätorečenia pápeža Jána Pavla II. (1978-2005) sa mali podľa informácií milánskeho denníka „Corriere della Sera“ vyskytnúť aj výhrady. Bývalý milánsky arcibiskup, kardinál Carlo Mária Martini (1927-2012) ako svedok vyjadril svoje výhrady, ako napísali noviny s odvolaním sa na neprístupné akty z procesu.
„Nechcel by som potrebu jeho svätorečenia príliš podčiarkovať, pretože sa mi zdá, že historické svedectvo jeho serióznej oddanosti Cirkvi a službe dušiam postačuje,“ citovali noviny postoj Martiniho z r. 2007.
Kardinál Martini sa už v r. 2011 v „Corriere della Sera“ zdržanlivo vyjadril voči tomuto svätorečeniu. Kardinál zosnulý v auguste 2012 bol jednou z výrazných postáv Biskupskej konferencie Talianska a považovali ho za najvyprofilovanejšieho zástupcu jej progresívneho krídla.
Kardinál Martini podľa „Corriere della Sera“ do protokolu uviedol, že Ján Pavol II. najmä vo svojich posledných rokoch zanedbával miestne cirkvi v prospech nových duchovných hnutí. Okrem toho kardinál kritizoval, že mnohými cestami pápeža bola úloha miestnych cirkví a miestnych biskupov zatlačená do úzadia. Vo verejnom vnímaní sa Ján Pavol II. podľa neho stal „biskupom sveta“. Zdravotný stav Jána Pavla II. si vyžadoval už skoršie odstúpenie, ako povedal Martini pre noviny.
Ján Pavol II. bude svätorečený s pápežom Jánom XXIII. 27. apríla v Ríme. Jeho proces bol najkratší v novodobej histórii. Vcelku vypočuli 114 svedkov, medzi nimi 35 kardinálov, 20 biskupov a 1 zástupca židovskej obce. –zg-
+ Zomrel kardinál Emmanuel III. Delly
Vatikán, 9.4.2014 (RV) 016 918 – Vo veku 87 rokov zomrel 9. apríla v nemocnici v kalifornskom San Diegu kardinál Emmanuel III. Delly, emeritný babylonský chaldejský patriarcha z Iraku. Hlboký zármutok nad jeho smrťou vyjadril aj pápež František v telegrame adresovanom súčasnému babylonskému patriarchovi Louisovi Raphaëlovi I. Sakovi. Duchovenstvu, rehoľníkom, rehoľníčkam a laikom patriarchátu prejavil úprimnú sústrasť a uistil ich o svojich modlitbách. „S hlbokou vďačnosťou spomínam na oddanosť zosnulého patriarchu svojmu ľudu a na jeho podporu úctivých, spravodlivých a pokojných vzťahov s prívržencami iných náboženských tradícií,“ napísal Svätý Otec.
Emmanuel III. Delly bol jedným z účastníkov Druhého vatikánskeho koncilu, najskôr ako expert a po biskupskej vysviacke v roku 1963 ako riadny člen. Pôsobil tiež ako konzultant komisie, ktorá sa zaoberala revíziou Kódexu východného kánonického práva a rovnako komisie pre vzťahy s islamom pri Sekretariáte pre nekresťanov (dnešná Pápežská rada pre medzináboženský dialóg). Počas svojho života neustále upozorňoval na dramatickú situáciu v Iraku, rozdelenom nepokojmi, a vyzýval k modlitbám za túto „krajinu otca Abraháma“.
Smrťou Emmanuela III. Dellyho tak Irak prišiel o svojho jediného kardinála. Kardinálske kolégium má po novom 216 členov, z ktorých 120 je voličov, pričom ázijský kontinent v kardinálskom kolégiu zastupuje 20 kardinálov, z čoho viac ako polovicu predstavujú voliči pápeža. –mf–
Nemecko: Charita sťahuje knihu o „genderi“ zo stránky
Bonn, 9.4.2014 (kath.net) 016 917 – Nemecký „Caritas“ stiahol zo svojej webovej stránky spornú knihu „Gender Mainstreaming im Kindergarten“ (Gender-mainstreaming v materskej škôlke) od Tanji Drägerovej. Oficiálne odôvodnenie tohto kroku neuviedli. Charita sa pre túto knihu dostala v ostatných dňoch stále viac do paľby kritiky. Autorka v knihe okrem iného napísala: „Pohlavie nie je nijaká vlastnosť jednotlivca, ale element, ktorý vzniká v sociálnych situáciách.“ Aj Apoštolská nunciatúra v Berlíne oznámila, že túto diskusiu „bude veľmi presne vnímať“. Jasné však je, že Caritas naďalej dôrazne presadzuje ideológiu „gender“. Na jej webovej stránke je na túto tému viac ako 56 zápisov. Tým sa táto téma dostáva iba tesne za pojmom „Ježiš“ (57 zápisov).
Apoštolská nunciatúra v Nemecku dva dni predtým pre kath.net konštatovala: „Môžete vychádzať z toho, že pán nuncius veľmi presne vníma, čo sa v cirkvi Nemecka vzhľadom na genderizmus hovorí, a teda aj u charity.“ –zg-
Nemecko: Ateisti vyzvali k vystúpeniu z cirkví na Zelený štvrtok
Düsseldorf, 9.4.2014 (kath.net/idea) 016 916 – Ateistická iniciatíva „Düsseldorfer Aufklärungsdienst“ (Düsseldorfská služba osvety) vyzvala ku kolektívnemu vystupovaniu z cirkví na Zelený štvrtok (17. apríla). Kto tak urobí dostane od organizácie dokonca 30 eur. Tým chcú poskytnúť vystúpeným presne tú sumu, ktorá sa uhrádza ako poplatok za tento krok. Akcia má motto „Odhopkaj do slobody“ – Veľkú noc totiž táto iniciatíva označuje ako „zajačiu slávnosť“. Ďalej 4.-10. apríla organizuje týždeň akcie „Sedem dní bezbožného šťastného spolunažívania“. Premietať sa budú aj filmy kritizujúce náboženstvo v „humánnom svetovom obchode“ organizácie. Na výklade obchodu sa skvie nápis: „My sme bezbožne šťastní. Polovica Düsseldorfu je bez vyznania.“ Iniciatíva na Facebooku ohlasuje, že chce informovať, že „Düsseldorf už žije väčšinovo bez náboženstva a teda je v sekulárnom záujme, aby sa komunálna politika emancipovala od náboženských inštitúcií každého druhu“.
Médiá: Bezbožní provokujú
V miestnych médiách sa tieto akcie kritizujú: „Düsseldorfský express“ mal titulok „Bezbožní robia rozkol v Düsseldorfe“ a hovoril rovnako ako noviny „Rheinische Post“ o provokácii. Tie poukázali na to, že väčšina obyvateľov ešte stále patrí do evanjelickej či katolíckej cirkvi a to 52 percent. Okrem toho sú tu aj členovia slobodných a pravoslávnych cirkví, židovskej obce, ako aj moslimovia, budhisti a príslušníci iných náboženstiev. Podľa ostatnej štatistiky podiel občanov bez vyznania bol v r. 2007 iba 6 percent. Düsseldorfský spolok je podľa vlastných údajov jednou z 50 regionálnych skupín humanistickej Nadácie Giordana Bruna. –zg-
Expert: Identitu ukrajinského Majdanu už nemožno zničiť
Kyjev, 9.4.2014 (KAP) 016 915 – „Uplynulé mesiace protestov na Majdane sú pre Ukrajinu trvalým kapitálom, ktorý nemôže zničiť ani hroziace nebezpečenstvo ďalších ruských vojenských akcií.“ Vyhlásil to ľvovský cirkevný historik Oleh Turij v interview pre „Kathpress“. „Skutočnosť, že väčšina Ukrajincov sa za ťažkých podmienok tak dlho zasadzovala za ľudskú dôstojnosť a ľudské práva a že sa zviditeľnil národ, ktorý pevne drží spolu, to nemôže jednoducho zmiznúť,“ povedal vicerektor pre výskum na Ukrajinskej katolíckej univerzite v Ľvove. Vyzdvihol najmä ústrednú úlohu a spoluprácu cirkví na Ukrajine počas protestov.
„Cirkvi na Ukrajine boli podstatne zapojené do budovania toho, čo tu nazývame ‚občianskou spoločnosťou’“, zdôraznil Turij. Po tom, čo sa už angažovali pri rozpade ZSSR a tvorbe ukrajinskej demokracie, bola aj aktívna účasť cirkví na protestoch na Majdane s ich zasadzovaním sa za „ľudskú dôstojnosť, demokratický vývoj a tým za lepšiu budúcnosť“ pre väčšinu Ukrajincov „samozrejmosťou“, ako povedal.
Ako dôležitú zásluhu cirkvi na Majdane označil historik nepoužitie násilia zo strany demonštrantov: „Ľudia boli po dlhých mesiacoch protestov a krvavých útokoch mimoriadne rozhnevaní. Predstavitelia cirkví ich motivovali k tomu, aby zostal zachovaný pokoj.“ Podarilo sa to predovšetkým prostredníctvom priameho rozhovoru s ľuďmi tam na mieste.
Nové spolunažívanie
Najnovšie udalosti prispeli podľa Turija aj k novému porozumeniu medzi cirkvami krajiny. Aj keď rôzne náboženské a kresťanské tradície na Ukrajine stáli v priebehu stáročí aj proti sebe a pred vyhlásením nezávislosti v r. 1991 boli prísne oddelené, teraz sme sa už naučili v určitých a dôležitých otázkach vystupovať spoločne. Turij: „Veľké procesy dialógov alebo plánovania na to potrebné neboli. Najneskôr od Oranžovej revolúcie a jej protestov proti falšovaniu volieb sme tak dospeli k modus operandi.
Inak ako pred 10 rokmi však súčasné protesty neboli proti nejakej veci, ale za spoločné požiadavky, zdôraznil ľvovský profesor. To, že si Ukrajinci dnes tvoria vlastný názor, cítia svoju vlastnú dôstojnosť a bojujú za svoje práva sa tiahne ako červená niť najmladšou históriou krajiny a zjednocuje jej obyvateľov. „Na Západe sa tento aspekt sotva vníma a ruský prezident Vladimír Putin ho nechápe,“ hovorí Prof. Turij. „Veď v Rusku neexistuje občianska spoločnosť.“ Putinova politika v očiach Turija svedčí o strachu pred príkladom ukrajinskej demokracie a nezávislosti pre Rusko.
Výzva k pokoju
„Na Ukrajine ťahajú teraz všetky cirkvi za jeden koniec,“ hovorí cirkevný historik. Dokonca aj interimný vedúci Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Moskovského patriarchátu, metropolita Onufry, vyzval Putina vzhľadom na rastúce napätie listom, aby Ukrajinu rešpektoval a nepodnietil vojnu. Okrem toho kňazov usmernil, aby zbierali potraviny a lieky na podporu ukrajinskej armády, čo je našou povinnosťou „nielen ako občanov, ale aj ako kresťanov“.
„Naďalej dúfam v pokojné riešenie,“ povedal Turij, aj znamenia týchto dní by mohli poukazovať na to, že Rusko sa neuspokojí s Krymom a vedie ďalšiu agresívnu politiku proti Ukrajine.“
Biskupi pred voľbami zdržanliví
Zdržanlivosť ukrajinských cirkví však očakáva cirkevný historik pred prezidentskými voľbami 25. mája. „Dokonca aj tie cirkvi, ktoré sa mocne politicky angažovali, sa zrejme budú od priamych volebných odporúčaní dištancovať, aby tak podporili slobodnú voľbu kandidátov,“ tak znie prognóza profesora. „Veď z histórie sme sa naučili, aké negatívne následky prináša so sebou miešanie sa cirkví do straníckej politiky.“ –zg-
Pápež za viac spolurozhodovania biskupov
Vatikán, 8.4.2014 (KAP) 016 914 – Pápež František sa vyslovil za väčšie spolurozhodovanie miestnych biskupov v Katolíckej cirkvi. Je potrebné neustále hľadať formy „hlboko siahajúceho a autentického výkonu synodálnej kolegiality“, uvádza v liste uverejnenom v utorok. Pápež v ňom potvrdzuje vôľu zvyšovať kompetentnosť Synody biskupov ako „cenného dedičstva“ Druhého vatikánskeho koncilu (1962-1965).
Na výkon jeho Petrovho úradu je „viac ako kedykoľvek predtým potrebné ďalej oživovať úzke spojenia s pastiermi Cirkvi“, ako píše František v liste generálnemu sekretárovi Synody biskupov kardinálovi Lorenzovi Baldisserimu. Iba tak sa bude môcť cirkevné spoločenstvo lepšie realizovať a jeho „bezhraničná úloha“ lepšie napomáhať.
Pápež napísal list pri príležitosti povýšenia nového podsekretára Synody biskupov, Fabia Fabeneho, na biskupa. Kňaz Fabene (55) bol za podsekretára povolaný pred dvomi mesiacmi. Jeho povýšením na biskupa chcel jasne zdôrazniť význam Synody biskupov, ako pápež vyhlásil. Takáto hodnosť je pre podsekretára nezvyčajná. Už rýchlym prijatím generálneho sekretára Baldisseriho do kolégia kardinálov vo februári ukázal František, že chce zvýšiť hodnotu tohto grémia.
Nasledujúca Synoda biskupov v októbri sa bude zaoberať témou pastorácie rodín. Toto zasadnutie pripravuje generálny sekretariát sídliaci vo Vatikáne a v jeho kompetencii bolo vyhodnotenie celosvetového prieskumu Vatikánu k otázkam manželstva, rodiny a sexuality. –zg-
Jeruzalem: Krátko pred návštevou pápeža opäť vandalizmus
Viedeň/Izrael, 8.4.2014 (kath.net/KIN) 016 913 – Ostrými slovami odsúdil latinský patriarcha Jeruzalema, Fuad Twal (na snímke v popredí), zrejme židovskými extrémistami spáchané útoky na mariánsku pútnickú svätyňu Deir Rafat pri Jeruzaleme. Po ohliadnutí miesta v utorok povedal Twal žurnalistom:
„Čo najostrejšie odsudzujeme takéto útoky. Ľutujeme mladých ľudí, ktorí to spáchali. Súčasne sa pýtame, kto sa za tým skrýva. Z akej školy vyviera takýto postoj ducha? Takéto akty sú zlé pre nás kresťanov, ale aj zlé pre Izrael. Nemyslím si, že je to dobrý spôsob, ako tu Svätého Otca na budúci mesiac privítať. Sú však aj zlé pre tých, ktorí také niečo robia. Dúfam, že izraelské orgány páchateľov chytia a že sa budú za to zodpovedať. To však nestačí. Ide o to, začať s novou formou výchovy, ktorá by sa vyznačovala väčšou otvorenosťou a úctou voči tomu druhému.“
Pre medzinárodnú katolícku „Kirche in Not“ patriarcha Twal ďalej povedal, že si nevie vysvetliť, prečo sú práve kresťanské zariadenia stále znova cieľom takýchto útokov: „Musíme sa na to opýtať ľudí, ktorí sa za tým skrývajú. Tu sa klauzúrne sestry modlia za pokoj vo Svätej zemi. Sú absolútne apolitické. Prišiel som sem, aby som sestry povzbudil, aby nemali strach. Ale poprosím ich aj o to, aby sa modlili za páchateľov. Myslím si, že títo ľudia sú chorí.“
Neznámi páchatelia v noci na utorok najprv posprejovali múry Svätyne Márie Kráľovnej Palestíny hebrejskými nápismi ako: „Ježiš je opica a Mária krava“ a prepichli pneumatiky parkujúcich áut. Okrem toho v druhom nápise dali na jednu úroveň Ameriku s nacistickým Nemeckom, čo sa môže považovať za kritiku súčasných mierových rozhovorov Izraelčanov a Palestínčanov so sprostredkovaním USA.
Nápisy tak poukazujú smerom k tzv. hnutiu „Price Tag“ (cenovka). Ide o roky aktívne hnutie extrémistických Židov, ktorých akcie sú zamerané proti osobám a zariadeniam, ktoré židovské osídľovanie Izraelom okupovaných území nedostatočne podporujú, alebo mu stoja v ceste. Preto za to museli zaplatiť istú cenu. Akcie extrémistov cielia proti Palestínčanom a islamským zariadeniam ako sú mešity, ale aj proti organizáciám kritickým voči izraelskému osídľovaniu a bezpečnostným silám. Podľa pozorovateľov páchatelia si volia kresťanské zariadenia pre svoj protikresťanský postoj a tiež preto, že si z toho sľubujú väčšiu medzinárodnú pozornosť voči svojim politickým cieľom.
Patriarcha Twal kritizoval takéto útoky už vo vianočnom posolstve 2013. Vtedy uviedol: „Musíme konštatovať, že tento rok došlo v našej diecéze k nárastu vandalizmu, ktorý postihol 20 svätých miest, ktoré extrémisti cielene napadli.“
V ostatných rokoch naozaj hlásili desiatky útokov proti kresťanským zariadeniam. Okrem iného znesvätili kresťanské cintoríny v Jeruzaleme, pomazali kostolné múry nápismi a podpálili bránu trapistického opátstva Latrun medzi Jeruzalemom a Tel Avivom. Izraelský štát tieto akty vždy znova odsúdil. Postihnutí však často kritizujú, že páchateľov chytajú iba po zdĺhavom vyšetrovaní. V prípade Deir Rafatu však izraelská polícia začala vyšetrovanie už v utorok.
Svätyňa Deir Rafat je ústrednou mariánskou svätyňou Svätej zeme. Založil ju v r. 1927 patriarcha Luigi Barlassina a Božia Matka sa tu uctieva ako „Kráľovná Palestíny“. S tým nie je spojená nijaká politická výpoveď, keďže Máriu pod týmto titulom uctievali už dlho pred založením štátu Izrael v r. 1948. Už niekoľko rokov tu konajú duchovnú službu traja pátri serviti. Okrem toho tu žije 12 mníšok kontemplatívneho spoločenstva „Betlehemské sestry“ v prísnej klauzúre. Sviatok má táto pútnická svätyňa koncom októbra. Páter Roch Boulanger z Kanady, člen spoločenstva servitov pre „Kirche in Not“ povedal, že za páchateľov sa modlia. „Možno sa z ich hriechu vyvinie aj príležitosť na obrátenie.“ –zg-
Kardinál Kasper: Ženy majú mať v rímskej kúrii vedúce úlohy
Brixen, 7.4.2014 (KAP) 016 912 – „Ženy by mali v rímskej kúrii prevziať vedúce úlohy, ktoré nie sú nevyhnutne spojené s kňazskou vysviackou.“ Vyhlásil to emeritný predseda Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov, kardinál Walter Kasper, v interview pre rakúske katolícke noviny „Südtiroler Kirchenzeitung – Sonntagsblatt“ zo 6. apríla.
„Absurdné je napríklad, že ženy doteraz nehrajú nijakú dôležitú úlohu v pápežských radách pre rodinu, kultúru, spoločenské komunikácie a laikov. Veď konečne Cirkev je bez žien iba znetvoreným telom. Mnohé cirkevné aktivity alebo aj farské spoločenstvá by boli bez spolupôsobenia žien nemysliteľné.“
Kardinál Kasper nedávno spôsobil rozruch prednáškou pred kardinálmi v Ríme na pozvanie pápeža, v ktorej sa zaoberal aj postojom k znovu zosobášeným rozvedeným.
Nikto – ani on sám – nespochybňuje nerozlučiteľnosť sviatostného manželstva, cudzoložníci sú preto „hriešnikmi“, ako zdôraznil Kasper pre „Sonntagsblatt“. „Napriek tomu je odpúšťanie hriechov súčasťou Kréda,“ ako vyhlásil. „Ak rozvedený a znovu zosobášený oľutuje zlyhanie v prvom manželstve, ak v druhom manželstve žije vo viere a svoje deti kresťansky vychováva, mali by sme mu potom odopierať sviatosť pokánia a svätého prijímania?“
„V zásade je manželstvo a rodina posledným hniezdom odporu proti ľadovo chladnej orientácii života na hospodárstvo a techniku,“ formuloval Kasper svoj názor. „Dôležité je dnes nanovo vyzdvihovať krásu kresťanského rodinného života. Aby sa to Cirkvi podarilo, musí sa oslobodiť zo svojho rezignujúceho mlčania a defenzívneho postoja, do ktorého sa vzhľadom na spoločenské premeny dostala.“
„Každá reforma vo Vatikáne sa začína zmenou mentality,“ povedal 81-ročný kardinál, „teda obrátením k duchu služby. Určité úlohy možno rozhodne udeľovať iba časovo obmedzene.“ Kasperov návrh: „Mohli by sme zamestnať ľudí s pastoračnou skúsenosťou z diecéz, napríklad s 5-ročnými zmluvami. Potom by sa títo pracovníci vrátili do svojich diecéz a vnášali tam svoje skúsenosti.“
Pápež chce „otvorenú diskusiu“
Pápež František podľa Kaspera v prvom roku pontifikátu vytvoril „klímu dôvery, nádeje a radosti“, zreformoval štýl kúrie a napriek tomu ako prioritu zdôraznil radosť z Evanjelia a misionársky zápal. Pápež chce teraz „otvorenú diskusiu“, pričom mu veľmi pomáha, že sám nemá nijaký strach z komunikácie s dnešným svetom.
On sám sa vidí ako „priekopník“ reformných plánov pápeža, ako Kasper zdôraznil a povedal: „Pápež vie sám, čo chce a plynule v tom napreduje. Mnohé idey pápeža sa však kryjú s mojimi vlastnými myšlienkami, ktoré už dlho rástli v teológii, v mojom biskupskom úrade, ako aj pri cestách do miestnych cirkví na celom svete.“ –zg-
USA: Kňaz odmieta podať prijímanie senátorovi – biskup to potvrdzuje
Americký senátor nesmie pristupovať ku svätému prijímaniu pre podporu potratov
Illinois, 7.4.2014 (kath.net/CC) 016 911 – Katolícky kňaz Kevin Vann odmietol podávať senátorovi Richardovi Durbinovi sväté prijímanie. Teraz aj biskup Thomas Paprocki (foto) potvrdil rozhodnutie svojho diecézneho kňaza v Diecéze Springfield v Illinois. V maile katolíckemu ochrancovi života biskup Paprocki konštatuje:
„Senátor Durbin bol pred niekoľkými rokmi informovaný svojím farárom Farnosti Najsvätejšej sviatosti oltárnej v Springfielde, že v zmysle kánonu 915 cirkevného práva nie je pripustený ku svätému prijímaniu. Môj predchodca toto rozhodnutie potvrdil a zostáva v platnosti.“ Tento mail uverejnil žurnalista Matt Abbott.
Richard „Dick“ Durbin je zástupca predsedu frakcie demokratov v americkom senáte. Verejne sa zasadzuje za zákonné povolenie potratu. –zg-
Roky 1914 a 1918 zanechali stopy v cirkvách i v teológii
Viedeň, 6.4.2014 (KAP) 016 910 – Prvá svetová vojna zanechala zreteľné stopy v teologickom myslení cirkví, ako sa hlásanie viery až po porážku stredných mocností realizovalo v zmysle „spravodlivej vojny“. Zaznelo to na sympóziu s názvom „Nech Boh udržiava – nech Boh ochraňuje. Cirkev a viera v čase prvej svetovej vojny“ vo viedenskom kostole Donaucity v piatok 4. apríla.
„Katolícka cirkev bola pevnou oporou monarchie,“ povedala cirkevná historička z Grazu Prof. Michaela Sohn-Kronthalerová. „Existovala mocná symbióza medzi katolíckym episkopátom a Habsburgovcami.“
„O tomto vzťahu sa pri vypuknutí vojny a vo vojnových rokoch neuvažovalo. Úsilie o mier vychádzajúce od pápeža Benedikta XV. síce mnohí počuli, no ďalej to nezvažovali. Bolo to podmienené úzkym vzťahom medzi katolíckou cirkvou a cisárskym domom,“ povedala Prof. Sohn-Kronthalerová.
„Avšak tento široký súhlas platil iba pre episkopát diecéz na dnešnom rakúskom území. V iných diecézach ako napr. Ľubľanskej či Mariborskej sa postupne nálada menila. V roku 1917 napríklad aj obaja tamojší biskupi Jeglič a Napotnik podporili „Maidenskú deklaráciu“ za nový štát a silne sa za to zasadzovali.
Nemecky hovoriaci biskupi si vojnu „vysvetľovali nábožensky“ ako obrannú vojnu, legitímnu vojnu a spravodlivú vojnu. Až od r. 1917 biskupi na základe priebehu vojny začali poukazovať na úsilie pápeža o mier. „Ale nebol tu nijaký biskup, ktorý by povedal: ‚Áno, to chceme teraz aj realizovať’“, povedala Sohn-Kronthalerová. „Avšak boli duchovní, ktorí na základe svojich skúseností ako vojenskí kapláni sa stali pacifistami.“
Ako príklad uviedla profesorka Maxa Jozefa Metzgera. Ten videl hrôzy vojny a vyvinul medzinárodný mierový program, ktorý Benedikt XV. prijal veľmi pozitívne. Metzger založil okrem iného v Grazi „Svetový mierový zväz Bieleho kríža“ a bol spoluzakladateľom Mierového zväzu nemeckých katolíkov. Z toho prvého vyšla neskôr Spoločnosť Krista Kráľa.
V r. 1944 bol Metzger za svoje nasadenie proti vojne nacionálnych socialistov popravený. Bolo by „zreteľným a mocným znamením od Katolíckej cirkvi, keby sa proces blahorečenia Maxa Jozefa Metzgera, otvorený v r. 2006, čoskoro doviedol do konca,“ ako povedala Prof. Sohn-Kronthalerová.
Dilema protestantov
Reformovaný vojenský superintendent Karl-Reinhart Trauner na sympóziu povedal, že „evanjelická cirkev nemala obsahovo taký blízky vzťah“ k Habsburgovcom. Bol však daný štrukturálne: „Vrchná rada cirkvi ako vedúca inštancia cirkvi bola verejným štátnym orgánom. Preto musela rada vo vyhláseniach po atentáte a deň po vypuknutí vojny zastávať pozíciu štátu.“
Zaujímavé je, ako povedal, že už deň po začiatku vojny sa poukazovalo na „bratov vojny“ – núdzu, neprítomnosť mužov, potrebu organizovanej starostlivosti o ľudí. Vojna sa považovala za prostriedok politiky, no o eufórii sa už v januári 1915 hovoriť nemohlo.
3,35 milióny mužov v uniforme
Historička Claudia Reichl-Hamová pripomenula, že celá c. k. armáda pozostávala z 3,35 miliónov mužov. Tento počet obsiahol celú spoločnú armádu zostavenú z rôznych národov. Na frontu povolali 1,8 až 2 milióny vojakov. Tí sa skladali z 11 rôznych národností. To znamenalo, že tam boli etnické a náboženské konflikty, ako napríklad vznikajúci antisemitizmus. Ten bol pred vojnou predovšetkým vo Viedni „veľmi latentný“.
Reichl-Hamová zdôraznila, že aj v 1. svetovej vojne boli vojnové zločiny predovšetkým v Srbsku a na východnom fronte v Galícii. Tieto sa začali skúmať iba pred krátkym časom.
Multireligiózna cisárska ríša
Habsburská ríša mala v r. 1910 asi 52 miliónov obyvateľov, ako povedal teológ Thomas Schulte-Umberg. Z toho boli asi dve tretiny rímskokatolícki veriaci a viac ako 10 percent bolo členov byzantskej gréckokatolíckej cirkvi. Ďalších 10 percent tvorili protestanti, 9 percent bolo pravoslávni veriaci a 4,5 percentá židia. „Všetky tieto vyznania boli aj v armáde. Duchovní pastieri – viac ako 3000 – sa rozdelili proporcionálne podľa cirkví,“ povedal Schulte-Umberg. Náboženstvo „intenzívne zapojili do služby“ vojny. Paralelne k tomu však zosilneli nacionálne socializmy a „boli dohnané do krajnosti“.
Mnohí vojaci v priebehu vojny stratili Boha, informoval teológ. To vyplýva zo správ poľných kaplánov. Regionálne náboženské rozdiely boli ďalším faktorom. Napríklad Tirolsko bolo „veľmi zbožné“. A viera závisela aj od dôstojníkov. Ak tí boli neveriaci, malo to účinky aj na vojakov.
„Dary lásky“ z domova
O úlohe žien v 1. svetovej vojne hovorila historička Christa Hämmerle. Ako charakteristické označila „dary lásky“, ktoré dievčatá a ženy posielali vojakom na frontu – uštrikované ponožky, šály – a vyrábali im aj čajové balíčky alebo cigarety. Zásielky realizovala vojnová služba starostlivosti. V školách sa preto úplne zmenila výuka ručných prác. Hämmerle kritizovala, že história vojenských zdravotných sestričiek najmä v Rakúsku-Uhorsku je sotva preskúmaná. „Myslím, že nikto sa podrobne nezaujímal o to, aké bolo miesto žien vo vojne.“
Historik Ernst Piper sa zaoberal otázkou, ako sa spoločnosť mení po vojne: „Ak prichádza nebezpečenstvo zvonka, klesá tolerancia vo vnútri.“ To možno príkladne pozorovať aj v prvej svetovej vojne. V dobe, keď po prvý raz existovalo niečo ako európska kultúra a európske občianstvo, na začiatku vojny sa napriek tomu vo chvíli všetci hrdo hlásili ako Francúzi, Nemci, Rakúšania a Rusi. Mnohí mali v udivujúco veľkej miere účasť na propagandistickej vojne. Pokúšali sa svojimi prostriedkami – napríklad ako spisovatelia – napomáhať národnú vec. Ako príklady uviedol Piper autorov Rudyarda Kiplinga a Edgara Wallaceho. V mnohých krajinách založili centrá propagandy. Spočiatku sa tomu bránilo iba veľmi málo ľudí.
Vo Viedni spisovateľ Peter Rosegger vyzval ľudí, aby si viedli denník, aby túto veľkú vlasteneckú chvíľu intenzívne vnímali. „Celá spoločnosť sa istým spôsobom urobila spolubojovníkom,“ povedal Piper na záver. –zg-
Generál NATO: Bez viery nemôžem byť vojakom
Viera nie je iba pragmatická pomoc v kríze, ale v prvom rade dar.
Brusel, 7.4.2014 (kath.net/KNA) 016 909 – Pre generála NATO Jozefa Blotza (foto) patrí viera neoddeliteľne k jeho vojenskému povolaniu:
«Bez toho, že by som bol kresťanom, by som nemohol byť vojakom», povedal Blotz, jeden z nemeckých generálov najvyššej hodnosti v bruselskej centrále NATO, v nedeľu v interview pre katolícku spravodajskú agentúru (KNA). Generál hovorí:
„Viera nie je iba pragmatická pomoc v kríze, ale v prvom rade dar. Úplne konkrétne mi v náročných nasadeniach pomohlo pravidelné praktizovanie viery. Aj v Afganistane som sa pokúšal chodiť každú nedeľu na svätú omšu.»
Blotz súčasne pripustil, že pre vojaka existuje silný vzťah napätia medzi kresťanským zákazom zabíjania a extrémnymi situáciami, ktoré nemožno vylúčiť:
«Pre mňa je v konečnom dôsledku obraz ‚miles protector‘, – ochraňujúceho vojaka – priliehavým opisom mojej úlohy.»
Generál Blotz sa už zúčastnil viacerých nasadení v zahraničí, medzi iným aj dvakrát v Afganistane. V interview tiež povedal: „Vojak chráni iných pred nebezpečenstvami. Na to môže byť potrebné aj použitie násilia, a na to sa aj sám vystavuje nebezpečenstvu.“
Blotz bol štyri roky členom Centrálneho výboru nemeckých katolíkov (ZdK). Je členom Suverénneho rádu maltézskych rytierov a Spoločnosti katolíckych vojakov (GKS). –zg-
Ukrajina obnoví svoje zasvätenie Bohu na príhovor Bohorodičky
Ukrajina, 6.4.2014 (RV) 016 908 – V nedeľu 6. apríla sa vo všetkých kostoloch Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi konala obnova aktu zasvätenia sa Bohu na príhovor Panny Márie. Do tohto aktu sa zapojili aj ukrajinské gréckokatolícke komunity v rôznych častiach sveta.
„Pokračujúc v službe môjho veľkého predchodcu pri oltári Kyjeva a Halyče túžim v spoločenstve s celou Cirkvou na Ukrajine a na celom svete obnoviť akt zasvätenia ukrajinského ľudu na mocný príhovor presvätej Bohorodičky“ – povedal vyšší arcibiskup Sviatoslav Ševčuk, hlava Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi. V pastierskom liste v tejto súvislosti píše:
„Nech sa táto modlitba k presvätej Bohorodičke stane dôkazom našej túžby preniesť toto zasvätenie do nášho konkrétneho života. Budeme mu verní osobne i v komunitách, vyprosujúc si na príhovor Theotokos (Bohorodičky) od Pána, aby žehnal náš národ, tak dlho skúšaný utrpením.“
Klerikov i lakov ďalej povzbudzuje vytrvať vo viere a v modlitbe k Panne Márii týmito slovami:
„Zostávajúc vždy pod jej ochranou, kiež po odriekaniach a strádaniach Veľkého pôstu dospejeme k žiarivému vzkrieseniu nášho Pána Ježiša Krista, aby sme boli svedkami a protagonistami obnovy našej milovanej vlasti!“ -jk-
Rakúsko: Nová predsedníčka platformy „Wir sind Kirche“
Salzburg, 06.04.2014 (KAP) 016 907 – Tirolčanku Marthu Heizerovú zvolilo plenárne zasadnutie spornej rakúskej platformy „Wir sind Kirche“ (My sme Cirkev) v Salzburgu za novú predsedníčku. Nastupuje funkciu po Hans-Petrovi Hurkovi (Viedeň), ktorý po desiatich rokoch odchádza zo špičkového postu, aby sa venoval regionálnej činnosti.
Heizerová v roku 1995 s Thomasom Plankensteinerom iniciovala tzv. „referendum Božieho ľudu“ na reformu Katolíckej cirkvi, ktoré podporilo viac ako 500 000 veriacich. Odvtedy bola v nasadení ako podpredsedníčka „Wir sind Kirche“ a od r. 2012 vedie dokonca „International Movement We are Church“ – IMWAC (Medzinárodné hnutie My sme Cirkev).
Okrem Heizerovej zvolili za podpredsedu hnutia salzburského farára Gidiho Außerhofera ako zástupcu kňazov a informatika Matthiasa Jakubeca, ktorý sa bude zvlášť venovať „demokratickým štruktúram, základným právam a rozdeleniu právomocí v cirkvi“. Aj Hurka zostáva v platforme činný, ale v budúcnosti sa sústredí na Viedenskú arcidiecézu. –zg-
Kubyová: Zasadzujeme sa za práva väčšiny obyvateľstva
Početné biskupské konferencie vydali jednoznačné vyhlásenia proti ideológii gender. Nebojme sa vysloviť pravdu. Príhovor na demonštrácii proti plánu vzdelávania v Stuttgarte – Gabriele Kubyová
Stuttgart, 5.4.2014 (kath.net) 016 906 – „Žiadame, aby základné hodnoty našej spoločnosti, ako sú zaručené v ústave, zostali zachované: Ochrana manželstva a rodiny štátnym poriadkom, záruka práva rodičov na výchovu detí.“ Povedala to sociologička Gabriele Kuby (foto) na demonštrácii proti plánu vzdelávania v sobotu 5. apríla v Stuttgarte.
kath.net dokumentuje príhovor Gabriele Kubyovej v plnom znení:
Milí priatelia! Sme tu, pretože bránime základy našej kultúry, základy rodiny, blaho našich detí, budúcnosť celej spoločnosti. Žiadame, aby základné hodnoty našej spoločnosti, ako sú garantované v ústave, zostali zachované: Ochrana manželstva a rodiny štátnym poriadkom, záruka práva rodičov na výchovu detí.
Zasadzujeme sa za záujmy a práva väčšiny obyvateľstva. Až 75 percent všetkých detí do 18 zostáva u svojich zosobášených rodičov. Vyše 80 percent mladistvých si želá rodinu. V demokracii by mala vláda robiť politiku pre väčšinu a nie pre malé radikálne menšiny.
Nachádzame sa v globálnej sexuálnej revolúcii, ktorú presadzujú mocenské elity tejto zeme. Tá ideológia sa nazýva genderizmus. Tu vám rozdám zdarma malú brožúrku so základnými informáciami o „genderi“. Má názov: „Gender – nová ideológia ničí rodinu.“
Genderizmus chce zrušiť pohlavnú identitu muža a ženy – šialenstvo, aké sa v ľudskej histórii ešte nikdy nevyskytlo. Genderizmus bojuje za rovnoprávnosť, za „prijatie“ každej sexuálnej orientácie a správania. Ani to neexistuje v nijakej spoločnosti tejto zeme a nikdy neexistovalo.
Následky sú:
Vykorenenie človeka – Zničenie rodiny – sociálna anarchia.
To všetko vedie k totalitnému štátu.
Prežívame obmedzovanie verejnej mienky, náboženskej slobody, slobody svedomia, podnikateľskej slobody antidiskriminačným zákonodarstvom. A nikto si nemyslí, že sme sa už dostali na koniec tohto vývoja.
Je ťažké presvedčiť človeka obdareného rozumom o tom, že homosexualita, bisexualita, transsexualita, transgender, intersexualita, „queer“ sexualita majú pre jednotlivca a pre spoločnosť rovnakú hodnotu ako heterosexualita. Heterosexualita je podmienkou existencie ľudského rodu, predpokladom manželstva a rodiny.
Pretože je ťažké zmeniť základné postoje človeka, robí štát dve veci:
1. Siaha po deťoch, aby ich sexualizoval a prevychoval.
2. Tvorí zákony, ktoré nás kriminalizujú, ak sa zasadzujeme za základné hodnoty, ktoré sú nositeľmi našej kultúry.
Máme byť zaslepení zneužívaním pojmov ako sloboda, spravodlivosť, ľudské práva, mnohorakosť. Ale my sa už nenecháme zaslepovať.
Vzdelávacie plány červeno-zelenej koalície sú radikalizovaním sexuálnej pedagogiky, ktorá sa realizuje vo všetkých školách. V celom Nemecku sa krokmi štátnej spolkovej centrály pre zdravotnú osvetu realizuje raná sexualizácia detí v materskej škôlke a v škole. Deti sú navádzané k masturbácii a oboznamované s orálnym a análnym sexom. V príručne „Čo majú vedieť chlapci a muži“, ktorú centrála vydala, sa deťom vychvaľuje konečník ako sexuálny orgán. Deti nútia pri vyučovaní hovoriť o všetkých spôsoboch sexuálnych praktík. Ich pocit hanby sa ničí. Sú vháňané do ranej sexuality, takže sa úplne zmarí ich schopnosť nadväzovať vzťahy. Ako explózia sa šíria pohlavné choroby. Na to existuje iba jedno slovo: to je sexuálne zneužívanie detí a mládeže.
Za tým stoja mocenské elity tejto zeme, OSN, EÚ, ľavicové vlády, globálne operujúce organizácie ako svetová zdravotnícka organizácia WHO, IPPF, v Nemecku „pro familia“, a sú za tým veľké peniaze. Rodným otcom sexuálnej revolúcie je zločinný pedofil a „sexuológ“ Alfred Kinsey. Kinsey je mŕtvy, ale Kinseyho inštitút má ešte tento rok dostať štatus poradcu v OSN.
Mohlo to dôjsť až takto ďaleko, pretože sme zaspali. Ale už nespíme. Vstávame. Toto je len začiatok. Môže z toho byť aj u nás masové hnutie ako vo Francúzsku a iných krajinách. Odpor v Európe rastie. Početné biskupské konferencie vydali jednoznačné vyhlásenia proti ideológii „gender“. Nebojme sa vysloviť pravdu o človeku a odkrývať lži. My sme stred spoločnosti. My sme tu, pretože chceme chrániť naše deti, pretože chceme rodinu, pretože chceme slobodu a demokraciu, pretože chceme budúcnosť! –zg-
Kresťania majú dávať orientáciu v ‚hmle ducha doby‘
Lüdenscheid, 4.4.2014 (kath.net/idea) 016 905 – Známy nemecký televízny moderátor Peter Hahne (Berlín) povzbudil kresťanov, aby v tejto „hmle ducha doby“ poskytovali ľuďom orientáciu. Mal príhovor pred 800 návštevníkmi 2. apríla na úvod kresťanského podujatia v Lüdenscheide „Farské dni so Slovom“, ktoré slávi 40. jubileum. Tento bývalý člen Rady Evanjelickej cirkvi EKD vyjadril názor, že moderný človek potrebuje viac ako len internetový vyhľadávač Google či internetové lexikóny ako Wikipedia, aby sa nepotopil v mori informácií. Božie slovo a jeho Desatoro zaručujú pritom spoľahlivý základ hodnôt.
Hahne: „Prečo teológovia a cirkvi hrešia tým, že svojvoľne menia a skracujú Bibliu, alebo ju feministicky spotvorujú? Ak by sme sa držali Desatora, mali by sme dnes inú krajinu. Zatiaľ čo príkazy Európskej únie o povolenom tvare uhoriek plnia celé zväzky, Bohu stačí desať viet, aby upravil a riadil stvorenstvo a stvorenia.“ Budúce spoločenské problémy sú poznačené problémami v starostlivosti o chorých a starých, „nemilosrdnou vojnou generácií“ a zväčšujú tak pokles obyvateľstva. Jedného dňa si túžobne spomenieme na prikázanie „Cti svojho otca a svoju matku“ (2. Ex 20,12). „Je to iba jedna veta. Ale upravuje celú generačnú dohodu lepšie ako každý súčasný zákon.“
Mladí chcú „jasné slová namiesto ľúbivej teológie“
Hahne, ktorý na tejto akcii prehovoril už 36. raz, povzbudil návštevníkov, aby nechali vyžarovať svetlo Ježiša Krista:
„Naša spoločnosť, ktorá z mnohých aspektov stojí duševne, sociálne a z hľadiska politickej bezpečnosti nad priepasťou, má ľudské právo na majáky jasnej biblickej orientácie a nepotrebuje nijaké ľúbivé teologické nadbiehanie“.
„To, že napriek prenosu šampionátu vo futbale Real Madrid proti Borussia Dortmund sú prítomní aj mnohí mladí, je znamením, že chcú jasné slová namiesto ľúbivej teológie“, ako povedal Hahne.
Podujatie v Lüdenscheide „Farské dni so Slovom“ trvali do 6. apríla. Ich účastníkom bol aj evanjelizátor Jürgen Mette (Marburg) chorý na Parkinsonovu chorobu a kresťanský pesničkár Manfred Siebald (Mainz). V záverečnej bohoslužbe mal homíliu prézes Zväzu slobodných evanjelických spoločenstiev, Peter Strauch (Wetter). Podujatie zorganizovalo združenie, ktorého členmi sú kresťania krajinských a slobodných cirkví. Financuje sa darmi a koná sa v najväčšom kostole Krista Spasiteľa v okrese Märkischer Kreis. –zg-
Naša príloha
Klavirista Dávid Ianni: „Moja katolícka viera a hudba patria spolu“
Skladateľ a klavirista Dávid Ianni: „Bolo by neúprimné chcieť skrývať moju katolícku vieru…
Kto sa hlbšie započúva, možno pocíti nádej, útechu, vďačnosť. V najhlbšej temnote existuje večné svetlo, ktoré nás dokáže utešovať a viesť. O tom rozpráva moja hudba.“
Linz, 9.4.2014 (kath.net/Linda Noé/ln) 016 904 – „Ticho, ktoré hľadám v modlitbe, mi pomáha komponovať.“ Povedal to luxemburský skladateľ a klavirista David Ianni v interview pre kath.net. Inšpiráciu nachádza „v kostole, pri nedeľnej návšteve svätej omše s rodinou a v osobnej modlitbe,“ pretože toto ho vždy nasmeruje na to podstatné v živote, ale aj v prírode.
kath.net: V tvojej vlasti Luxemburgu sa 24. marca konal koncert s dielami nového albumu od OehmsClassics s názvom „Prayers of Silence“. Na CD počujeme teda „Modlitby ticha“ – prvý titul sa nazýva podľa regule sv. Benedikta „Obsculta“ (Načúvaj). Ako súvisí pre skladateľa ticho, načúvanie, modlitba a kompozícia?
David Ianni: Tieto štyri elementy naozaj tvoria jednotu. Ticho, ktoré hľadám v modlitbe, mi pomáha komponovať tak, že mi dovoľuje započúvať sa do môjho vnútra – tam, kde môžem moju hudbu „zachytiť“. Počas písania počujem skladbu od noty k note, od taktu k taktu v mojom vnútri. Tento proces sa stáva tým jasnejší a jednoduchší, čím viac v sile ticha na to pripravím svoju dušu a svojho ducha.
kath.net: Veľmi otvorene sa hlásiš ku katolíckej viere a druhú časť albumu venuješ Božej Matke.
David Ianni: Moja viera a moja hudba patria spolu. Bolo by neúprimné chcieť zakrývať moju katolícku vieru. A načo vlastne? Viem, že Boh ma bohato obdaroval a chcel by som sa ako hudobník prirodzene aj formou hudby poďakovať tým, že preukážem Bohu česť – preto aj sedem skladieb z „Prayers of Silence“, venujem Božej Matke. Mária má mimoriadny význam v mojom živote.
kath.net: Medzi týmito titulmi je aj interpretácia skladby „Thanking Blessed Mary“ od Paddy Kellyho. Ako sa hudobník klasiky dostane k takejto skladbe?
David Ianni: Paddy Kelly je brilantný hudobník a urobil na mňa veľký dojem svojím vyznaním viery v albume „In Exile“ z r. 2003, jeho piesne sa ma vtedy dotkli. Po viacerých stretnutiach s ním rástla vo mne v r. 2012 idea aranžovať jednu z jeho piesní. Tá skladba sa potom písala takmer sama od seba a robilo mi veľkú radosť, spájať môj štýl a moje hudobné idey a motívy s Paddyho melódiami. Vznikla z toho dokonca trilógia! Avšak do „Prayers of Silence“ som dal iba jeden kus. Celý cyklus vyjde neskôr.
kath.net: Už ako veľmi mladý si bol oslavovaný koncertný pianista, ale od konca 90. rokov sám komponuješ a našiel si si úplne osobný štýl. Ako by si ho opísal?
David Ianni: Môj štýl je prirodzene poznačený klasickým pozadím a zaraďujem ho do súčasnej klasickej hudby. Napriek tomu sa zdá, že moja hudba oslovuje nielen milovníkov klasiky, ale aj populárnej hudby. To spočíva asi v tom, že moja reč tónov je veľmi priama a ľahko zrozumiteľná. Očividne oslovuje ľudskú túžbu po bezpečí a pokoji, ktorú nielen ja cítim týmto spôsobom. Nikdy som sa nepokúšal vytvoriť nový štýl, či skomponovať niečo úplne nové, ale iba nezmenene a nefiltrovane vyjadrujem v tónoch svoje vnútorné svety navonok. Možno mám práve preto šťastie, že som si veľmi skoro našiel vlastný štýl.
kath.net: Hudba „Prayers of Silence“ očarúva nádhernou prostotou a hĺbkou a zdá sa pozývať nás k tomu, aby sme sa do nej naozaj započúvali a nenechali ju iba „zaznievať v pozadí“, ako sa to robí s hlavným hudobným prúdom dnes. Mal si pri komponovaní úmysel týmto spôsobom odovzdať poslucháčom niečo špeciálne?
David Ianni: Teším sa, že moju hudbu takto prežívaš, ďakujem! Cieľom mojej hudby je srdce poslucháča. Myslím si, že poslucháč mojej hudby si rýchlo všimne, že môže načúvať iba s celým srdcom, alebo vôbec nie. Kto sa hlbšie započúva, možno pocíti nádej, útechu, vďačnosť. V najhlbšej temnote existuje večné svetlo, ktoré nás dokáže utešovať a viesť. O tom rozpráva moja hudba.
kath.net: Sväté jazero v Postupime ťa inšpirovalo k prvému albumu, tvoj vzťah k Božej Matke stvárňuje ten druhý. Viera a pozorovanie prírody – tvoje najmocnejšie a najlepšie pramene inšpirácie?
David Ianni: Fotografka Monika Schulz-Fieguthová pokoj a silu Svätého jazera zachytila na nádherných obrazoch. Jej fotografie a moje návštevy pri Svätom jazere boli inšpiráciou pre kompozíciu „Holy Lake“. Áno, ja naozaj veľmi milujem prírodu a často chodím po lesoch mojej domoviny. Beh v prírode mi dáva silu a stále znova mi pomáha prečistiť si hlavu. Iným spôsobom nachádzam inšpiráciu zasa v kostole, pri nedeľných návštevách bohoslužieb s mojou rodinou a v osobnej modlitbe, pretože to ma stále znova nasmeruje na to podstatné v živote.
kath.net: Z tvojej hudby plynie veľa pokoja a pohody. Je Dávid Ianni aj v súkromí taký?
David Ianni: Nie celkom, aj keď moja hudba dáva predpokladať niečo iné … Napriek tomu mi hudba a chvíle ticha pomáhajú moju často impulzívnu energiu nasmerovať na dobrú cestu. Dúfam (smiech).
kath.net: Myslíš si, že aj ľudia, ktorý normálne počúvajú málo klasickej hudby môžu nájsť cestu k tvojej hudbe? Je to tvojím cieľom?
David Ianni: Stále znova počúvam od ľudí, ktorí majú sotva alebo len malý vzťah ku klasickej hudbe, že moja hudba sa ich dotýka. To ma prirodzene teší. Ja komponujem náročne jednoducho. To znamená na jednej strane, že aj ľudia bez hudobných znalostí môžu mať priamy prístup k mojim skladbám, na druhej strane však aj to, že odborníci, ako dúfam, môžu v nej objaviť stále znova niečo zaujímavé a nové.
kath.net: Čo si želáš pre svoju kariéru ako klavirista a skladateľ?
David Ianni: Prirodzene dúfam, že moja hudba si nájde stále viac poslucháčov a že mi bude dopriate toto povolanie vykonávať po celý život. K tomu si želám potrebnú inšpiráciu, aby som mohol komponovať stále novú hudbu a silu zostať verný mojim cieľom a víziám a ďalej za to bojovať. Dobrý manažér, ktorý by mi pri tom pomáhal, by tiež nebol zlý! –zg-
* * * * * * * * *
Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.
Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.
Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …
Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)
Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.