Život Cirkvi vo svete 30/2019

Obsah

Veľká Británia: Katolík novým predsedom „House of Commons

USA: Na mieste zjavení Božej Matky sa dejú zázraky

Kardinál Braz: František navrhol skúmanie ‚viri probati’

Benedikt XVI. chcel kard. Bergoglia urobiť štátnym sekretárom?

Islamológ: Rastúci trend netolerantnosti názorov

Nová ministerka: „Tak mi Boh pomáhaj“

USA: Jezuitský magazín a zmierovanie viery s komunizmom

YouTube odmieta inzerát pre neprijateľné slovo ‘kresťanský’!

Nigéria: USA ocenili imama – záchrancu života kresťanov

Afrika: Biskupi varujú pred slobodomurárstvom

Vilnius: V synagóge našli hebrejské nápisy

Kardinál Brandmüller: Celibát je súčasť Ježišovho života

Rakúsko: Prehodnotiť spoločný postup so všeobecnou Cirkvou?

Rastúci počet Arabov nepraktizuje vieru

Americký biskup spolubratom: ‘Ničí sa poklad viery!

Kardinál Marx navrhuje kázne laikov i žien na omši

„Mária, načúvajúca, pýtajúca sa a súhlasiaca“

Vatikán: Biskup upraví Inštitút Jána Pavla II. podľa „Amoris Laetitia“, Pope Poľský arcibiskup: Téma zneužívania – nástroj kritikov Cirkvi

Nemecko: Boh stráca význam, nepomôžu ani reformy

„Cirkev, ktorá káže iba milosrdenstvo, sa nestará o človeka“

+ Zomrel kardinál José Manuel Estepa Llaurens

Objavili možné rodisko sv. Petra apoštola

Pápež plánuje kongres ekonómov v Assisi

Salafizmus – moderné hnutie v islame

Nadácie financujúce synodu predpovedajú ‘neklamnú’ zmenu Cirkvi!

Stretnutie mladých v Ríme pod záštitou Vatikánu za vysviacku žien

Sv. Jakub apoštol st. zobrazovaný ako pútnik

Veľká Británia: Katolík novým predsedom „House of Commons

„Ja som katolík, ja beriem náuku Katolíckej cirkvi vážne. Manželstvo je sviatosť a definíciu manželstva vyslovuje Cirkev a nie parlament.“

Londýn, 25.7.2019 (LifeSiteNews) 025 371 – Jacob Rees-Mogg (50), člen parlamentu Veľkej Británie, známy svojou láskou k tradičnej svätej omši, obranca života a manželstva, bude novým predsedom dolnej komory parlamentu.
Rees-Mogg je členom konzervatívnej strany a obhajca brexitu. Pre „SkyNews“ v stredu povedal, že táto nová úloha bude zaujímavou prácou a že činnosťou parlamentu sa ako jeho člen od r. 2010 veľa zaoberal. Rees-Mogg opísal premiéra Johnsona ako „muža s poslaním“ a dodal:
„Boris nám poskytne brexit a potom bude robiť dôležitú domácu politiku. Slnko bude svietiť.“
Rees Mogg je hlboko veriaci a privolal si už na seba hnev skupiny LGBT aj prívržencov potratu, lebo podporuje manželstvo muža a ženy a právo na život.
„Jacob Rees Mogg, ktorý je proti potratom aj v prípade znásilnenia a ktorý argumentuje proti právam osôb LGBTQ sa teraz stal jedným z najmocnejších politikov v Británii. Kabinet Borisa Johnsona nemá členov LGBTQ, ale takých, ktorí aktívne oponovali osobám LGBTQ a bojovali proti ich právam. Je to reálne nebezpečie pre ľudí LGBTQ a ich práva,“ napísal na Tweet socialistický komentátor novín The Guardian.
Rees-Mogg vždy hlasoval proti manželstvu rovnakých pohlaví. Veľká Británia uznala homosexuálne zväzky v r. 2014. V r. 2017, Rees-Mogg pre „Good Morning Britain“ povedal:
„Ja som katolík, ja beriem náuku Katolíckej cirkvi vážne. Manželstvo je sviatosť a definíciu manželstva vyslovuje Cirkev a nie parlament.“
Tiež vyhlásil, že je „úplne proti potratu“ dokonca aj detí počatých pri znásilnení.

Ako predseda dolnej komory parlamentu bude Rees-Mogg organizovať politickú agendu premiéra Johnsona. Johnsonova kancelária potvrdila, že Rees-Mogg bude na schôdzach kabinetu a môže ovplyvňovať politiku. Dostal aj úlohu „Lord President of the Council“, čo znamená, že bude viesť stretnutia Štátnej rady. Teda bude priamo radiť kráľovnej Alžbete II. Štátna rada má tiež kompetencie nad Štátnou správou Veľkej Británie.
Rees-Mogg je ženatý a má šesť detí – najmladší syn sa volá Sixtus Dominic Boniface Christopher.

USA: Na mieste zjavení Božej Matky sa dejú zázraky

Champion, 24.7.2019 (kath.net/Aleteia/jg) 025 370 – Vo Svätyni „Panny Márie dobrej pomoci“ v americkom Wisconsine sa dodnes dejú zázraky, ako informuje svetová katolícka sieť Aleteia.
Pred 160 rokmi sa tam zjavila Panna Mária Adele Briseovej pochádzajúcej z Belgicka. Svätyňa pri obci Champion je dodnes jediným cirkevne uznaným miestom zjavenia Panny Márie v USA.
Presne o 20 rokov neskôr, v r. 1879, požiar spustošil 4900 štvorcových kilometrov územia v okolí svätyni. O život prišlo asi 2000 ľudí. Iba oblasť o rozlohe asi dvoch hektárov tesne okolo svätyne zostala nepoškodená a týčila sa ako ostrov vo vypálenej krajine. Ľudia, ktorí ušli ku svätyni, tam so rehoľníčkami, ktoré tam žijú, vykonali procesiu so sochou Panny Márie po hraniciach pozemku.
Dodnes sa tam deje veľa zázrakov a uzdravení. Len minulý rok sa Megyn Kellyová, reportérka NBC, rozprávala so ženou, ktorá bola zázračne uzdravená z rakoviny pľúc. Na internetovej stránke svätyne sú zdokumentované aj ďalšie zázračné uzdravenia.
„Tak ako v Lurdoch nie je ani v tejto svätyni nijaká garancia uzdravenia pútnikov. Pri všetkých zázrakoch je predpokladom horčičné semienko viery, aby Boh mohol pôsobiť. Zázraky si však nemožno zaslúžiť, ale sú to Božie dary, ktoré Boh rozdáva podľa svojho plánu,“ napísal Philip Kosloski pre Aleteiu.

Kardinál Braz: František navrhol skúmanie ‚viri probati’

Asuncion, 25.7.2019 (kath.net/lifesitenews/jg) 025 369 – Pápež František usmernil biskupov, aby diskutovali o možnosti vysviacky ženatých mužov na Synode biskupov o Amazonii. Povedal to kardinál Joao Braz de Aviz, prefekt Kongregácie pre inštitúty zasväteného života a spoločnosti apoštolského života.
Počas pobytu v Paraguaji hovoril kardinál v interview pre vysielač ABC o poklese kňazských povolaní v Európe a iných oblastiach, zatiaľ čo v Afrike a Ázii ich počet rastie.
Pápež František sám v tejto súvislosti hovoril o myšlienke svätiť ženatých osvedčených mužov tzv. „viri probati“ pre regióny, kde je málo kňazov. Pápež v tom však nevidí koncepciu pre celú Cirkev, ako povedal kardinál Braz.
Synoda biskupov o Amazonii sa koná v dňoch 6. až 27. októbra 2019 v Ríme. Zúčastnia sa na nej biskupi z Bolívie, Brazílie, Ekvádoru, Francúzskej Guyany, Guyany, Kolumbie, Peru, Surinamu a Venezuely.

Benedikt XVI. chcel kard. Bergoglia urobiť štátnym sekretárom?

Rosario, 25.7.2019 (kath.net/jg) 025 368 – Argentínsky kňaz, ktorý kardinála Jorge Mária Bergoglia dobre poznal, pre Crux tvrdil, že pápež Benedikt XVI. ponúkol vtedajšiemu arcibiskupovi Buenos Aires v roku 2005 post vatikánskeho štátneho sekretára. Bergoglio odmietol, ako povedal Fernando Miguens. „Benedikt XVI. chcel mať kardinála Bergoglia na tomto poste, aby spoločne s ním dali Rímsku kúriu do poriadku.“
O osem rokov neskôr bol Bergoglio sám zvolený za pápeža, podľa správ aj preto, aby zreformoval kúriu.
Crux sa pýtal viacerých osôb, či sú výpovede kňaza Miguensa korektné. Nijaký zdroj toto tvrdenie nedokázal potvrdiť ani dementovať, ale všetci to považujú za možné.
„Viem, že pápež Pavol VI. veľmi trpel korupciou pri Svätom stolci. Viem, že aj Ján Pavol II. tým trpel, ale rozhodol, že misie majú prioritu,“ ako povedal Miguens:
„Benedikt XVI. sa pokúsil začať s reformou kúrie a preto sa obrátil na kardinála Bergoglia. Ten však odmietol. Benedikt nakoniec menoval za štátneho sekretára Tarcisia Bertoneho, bývalého pracovníka Kongregácie pre náuku viery.“
Ľudia, ktorí Bergoglia poznajú, potvrdzujú dobrý vzťah medzi bývalým arcibiskupom Buenos Aires a pápežom Benediktom XVI., ako píše Crux. Bergoglio vždy Benedikta navštívil, keď bol v Ríme a vždy dostal aj krátkodobo prístup k pápežovi, ako povedal bývalý spolupracovník z Buenos Aires. Obaja pravidelne spolu telefonovali, ako uviedol iný zdroj.

Islamológ: Rastúci trend netolerantnosti názorov

Viedeň, 25.07.2019 (KAP) 025 367 – Globálnu neschopnosť prijať odlišné názory konštatoval nemecký odborník na islam a esejista Thomas Bauer. Práve islamské spoločnosti sa dramaticky odklonili od veľkej rozmanitosti napríklad pri výklade Koránu, pričom hrali úlohu aj vplyvy Západu, ako povedal v interview pre rakúsky katolícky týždenník „Die Furche“ (25. júla):
„Dnes sú tak vzdialení od tolerovania rôznych názorov v klasickom islame ako nikdy predtým. Od druhej polovice 19. storočia je tendencia k stále viac fundamentalistickým postojom a k zvláštnej idey, že svätý text možno chápať ‚doslova‘,“ uviedol autor známej knihy „Kultúra mnohorakosti. Iný príbeh islamu“ (2011). Nedávno napísal arabista aj esej „Zjednoznačnenie sveta. O strate mnohoznačnosti a rôznosti“ (2018).
Bauer opisuje „paralelné smery vývoja v celom dnešnom svete“ a uvádza:
„Začali sa v ére ideológií ako imperializmus a kolonializmus. A takmer celý svet vyvinul stále jednoznačnejšie postoje. …
V sociálnych médiách sú odlišné názory okamžite trestané búrkou útokov. Kompromisný stred sa zmenšuje. Túžba po jednoznačnosti v kapitalistických spoločnostiach s ich enormnou mnohorakosťou konzumných možností sa prejavuje aj na neuveriteľnom rozmachu populistických strán, ktoré sú proti všetkým ostatným a je drámou, že si dovoľujú, čo chcú.“
Predstava, že keď budú všetci ľudia zosieťovaní, tak sa presadí viac demokracie a rôznosť názorov sa obrátila v pravý opak. „Internetová bublina“ sa stala samozrejmosťou, hľadáme potvrdenie svojich názorov. A keďže ich tak ľahko nájdeme, klesá ochota zaoberať sa odlišnými argumentami, alebo jednoducho schopnosť sústrediť sa na dlhšie texty a argumentovať, ako uvádza Bauer.
Varoval aj pred umelou inteligenciou – pozornosť vyvolávajú technické možnosti a právom aj etické problémy. Ale nikto nepremýšľa o tom, aké následky to má na mentalitu ľudí. Stroje predsa nie sú schopné tolerovať mnohorakosť.
Ako recept proti tomu navrhuje Bauer iba „na ľahké odstránenie bolesti“ výchovu k oblastiam zameraným na kreativitu ako hudba, umenie, literatúra. Hlavný problém je, že žijeme v úplne kapitalistickom svete, kde sú všetci ľudia producentami či konzumentmi, kde konzum predstavuje veľkú stratégiu vyhýbania sa mnohorakosti,“ povedal Bauer.

Nová ministerka: „Tak mi Boh pomáhaj“

Nemecká ministerka obrany Krampová-Karrenbauerová zložila prísahu

Berlín, 24.07.2019 (KAP/KNA) 025 366 – Nová nemecká spolková ministerka obrany, Annegret Krampová-Karrenbauerová (56) zložila v utorok v Berlíne prísahu. Predsedníčka Kresťanskodemokratickej únie (CDU) zložila prísahu na mimoriadnom zasadnutí nemeckého parlamentu – aj s vyznaním svojho presvedčenia: „Tak mi Boh pomáhaj“. Nemecká kancelárka Angela Merkelová (CDU) ju prekvapujúco navrhla za nástupkyňu ministerky obrany Uršuly von der Leyenovej (CDU), ktorá bola minulý týždeň zvolená za predsedníčku Európskej komisie. Prísaha sa kvôli prestavbe zasadacej sály budovy parlamentu konala vo foyeri susedného Domu Pavla Löbeho. Za ministerku obrany ju menoval minulú stredu podpredseda Spolkovej rady Michael Müller (SPD) v zastúpení prezidenta.
Annegret Krampová-Karrenbauerová (56) je zo Saarlandu. V decembri bola zvolená za predsedníčku strany CDU. Od februára do decembra 2018 bola generálnou sekretárkou strany. Ako ministerka Saarlandu pôsobila v r. 2000 až 2011 v rôznych rezortoch a nakoniec do r. 2018 bola premiérkou tohto spolkového štátu. Táto právnička a politologička je katolíčka a od r. 1984 vydatá za banského inžiniera Helmuta Karrenbauera. Spolu majú tri dospelé deti. Politička je aj členkou Centrálneho výboru nemeckých katolíkov. (ZdK).

USA: Jezuitský magazín a zmierovanie viery s komunizmom

USA, 24.7. 2019 (LifeSiteNews) 025 365 – Jezuitský časopis America uverejnil článok tvrdiaci, že katolícka viera môže byť zlučiteľná s ideológiou komunizmu, napriek tomu, že komunistické režimy sú zodpovedné za smrť miliónov popravami, v pracovných táboroch, hladom a mnohými krutými sociálnymi projektami.
Spisovateľ Dean Detloff, katolícky pacifista a obhajca ľudských práv, spomína Dorothy Dayovú, autorku knihy „Katolícky prípad komunizmu“ ako pomýlenú kritičku komunizmu. Dayová, spoluzakladateľka „Katolíckeho robotníckeho hnutia“, bola kritičkou bezuzdného kapitalizmu, a nachádzala chyby aj v komunizme.
Detloff píše, že Dayová učila, že katolíci by mali „nenávidieť komunizmus, ale milovať komunistov“ a že „dobrota“ priťahuje niektorých ľudí ku komunistickému hnutiu, ale má aj „výrazný pohľad na ničenie Cirkvi.“

Komunizmus odsúdili v rôznych encyklikách mnohí pápeži. Napríklad Pius IX. hovoril o socializme a komunizme v Nostis et Nobiscum (1849) ako o „skazených teóriách“ a Lev XIII. napísal, že „tá sekta ľudí, ktorí sa rôznymi a barbarskými názvami označujú ako socialisti, komunisti, či nihilisti, a ktorí sa šíria po celom svete a sú spojení najužšími putami do hriešnej konfederácie … usilujú o zvrátenie celej občianskej spoločnosti“ (Quod Apostolici Muneris, 1878). Socializmus kritizoval aj Pius XI., Ján XXIII. a Benedikt XVI.

No Detloff píše:
„Hoci Dayovej sympatická kritika komunizmu je v mnohom chvályhodná, storočia histórie ukazujú, že je v tom oveľa viac. Komunistické politické hnutia na svete boli plné nečakaných charakterov, podivných smerov vývoja a komplikovanejších motivácií ako je túžba zničiť Cirkev. A aj počas výziev 20. storočia katolíci a komunisti našli prirodzené dôvody ponúkať si navzájom znamenie pokoja.“
„Komunizmus v jeho sociálno-politickom výraze občas spôsobil veľké ľudské a ekologické trápenie. Každý dobrý komunista to rýchlo pripustí, pretože komunizmus je nedokončený projekt, závislý od uznania jeho reálnych a tragických chýb.“
Detloff dokonca vidí paralely medzi Komunistickým Manifestom Marxa a Engelsa a katolíckou sociálnou náukou o súkromnom vlastníctve:
„Katolícka cirkev oficiálne učí, že súkromné vlastníctvo je prirodzeným právom, no s výhradou, že súkromné vlastníctvo je vždy podriadené spoločnému dobru. Tak podriadené, ako uvádza pápež František v radikálnej výpovedi v ‘Laudato Si’,’ že kresťanská tradícia nikdy neuznávala právo na súkromné vlastníctvo ako absolútne a neporušiteľné a zdôraznil sociálny účel všetkých foriem súkromného vlastníctva.“

História ukazuje, že komunistické vlády, hnutia a povstania boli zodpovedné za smrť miliónov ľudí. Podľa Prof. R.J. Rummela z Havajskej univerzity Sovietsky zväz má na svedomí 61 miliónov životov, z ktorých Stalin bol zodpovedný za 43 miliónov životov. Za diktátora Mao Ce-tunga, komunistická Čína zabila 77 miliónov, kambodžská vláda za diktátora Pol Pota 2 milióny z celkovo 7 miliónov obyvateľov. Marxistické povstania v Južnej Amerike a Afrike boli zodpovedné za desaťročia nepokojov a tisíce mŕtvych a úkladných vrážd po druhej svetovej vojne.
Katolícka investigatívna žurnalistka Stephanie Blocková pre LifeSiteNews hovorila o pokuse Detloffa zmieriť marxizmus s katolíckou vierou:
„Problém so socialistami, ktorí si predstavujú, že dokážu zlúčiť socialistickú ideológiu s kresťanskou teológiou nie je, že ignorujú históriu, ale že neprijímajú fakt, že na to by sa musela kresťanská teológia od základov zmeniť.“
Spomenula aj socialistickú demokratickú „Nadáciu priemyselných oblastí“ (IAF), ktorú viedla už zomrelá rehoľná sestra a ktorú založil ateista Saul Alinsky, aby „operovala s náboženskými inštitúciami ako synagógami a cirkvami“. Uvádza, že táto nadácia sa pokúša infiltrovať Katolícku cirkev a píše:
„A čo sa stane? Už to nie je Boh, ktorý sa chápe ako srdce služby cirkvi, ale je to ‘spravodlivosť‘. A ‘spravodlivosť’ nie je ničím viac ako riešením, ktoré si volia ľudia pre seba s použitím ‘boha’ ako pečiatky.“

Detloff ubezpečuje, že „každý dobrý komunista rýchlo pripustí „mnohé chyby“ urobené v mene komunizmu. … Prezident Katolíckej ligy William Donohue hovorí:
„To, že komunisti nerobia nijaké ‘chyby’ – to je mýtus. Existuje priama línia medzi marxistickou ideológiou a genocídou.“ A cituje Solženicyna: „Stalin marxizmus neskazil — on ho zdokonalil. Pre tých, čo chápu ľudskú povahu, to nie je prekvapenie. Pre tých, čo ju nechápu je to mystérium.“ …
Proti článku sa ozvalo viacero oponentov. Vydavateľ magazínu America páter Matt Malone SJ však Detloffov článok obhajuje, lebo podľa neho „je v zmysle tradície magazínu ponúkať rôzne názory katolíckych autorov“.

YouTube odmieta inzerát pre neprijateľné slovo ‘kresťanský’!

Inzerát má „neprijateľný obsah a potenciál násilia“!!!
Nové kritériá Google slovo kresťanský zakazujú.

USA, 24.7.2019 (LifeSiteNews) 025 364 – YouTube odmietol inzerát na podporu vojenských veteránov, lebo obsahoval kľúčové slovo „Christian“ – kresťanský – ako povedal zakladateľ charitatívnej nadácie Chad Robichaux. Chad je americký veterán námorníctva. Inzerát mal podporiť veteránov a charitatívny dokumentárny film s názvom „Nezabudnutí“. Film rozpráva príbeh veterána z Kórejskej vojny Harolda Bauera, jeho starého otca, ktorý našiel nádej a uzdravenie vo svojej kresťanskej viere.
„Takže jedno z kľúčových slov v inzeráte, ktoré spôsobilo jeho neprijatie, bolo kresťanský, ktoré bežne používame! …
Inzerát má vraj neprijateľný obsah a potenciál násilia!!!
To je po prvý raz, čo sa s takým niečím stretávame. Pozreli sme si nové kritériá Google a tie slovo kresťanský zakazujú!“ povedal Robichaux a zdôraznil:
„Každý, kresťan, či moslim, liberál, či konzervatívec, pro-life či pro-potrat si musí uvedomiť, že toto je nebezpečná cesta pre Ameriku. Ako dosiahneme ľudí, ktorých sme povolaní dosiahnuť? My nie sme politická organizácia, my slúžime ľuďom so zlomeným srdcom, práve to robíme!“ …
Chad tiež ukázal dva letáčiky – na jednom nebol problém použiť kľúčové slovo moslim a na druhom bolo slovo kresťanský vymazané. …
A sú tu aj mnohé iné prípady. Aktivistovi proti eutanázii Alexovi Schadenbergovi zablokovali video s vysvetlením, že „komunita YouTube určila, že video je útočné“.
V januári vynesené interné dokumenty dokázali, že Google bežne manipuluje výsledky výskumu z oblastí tém konzervatívcov. A má aj biele a čierne zoznamy.
V marci zasa YouTube stiahol video „Môžeš byť gej a kresťan?“ …

Nigéria: USA ocenili imama – záchrancu života kresťanov

Lagos-Washington, 23.7.2019 (kath.net/pl) 025 363 – V Nigérii ukryl imam Abubakar Abdullahi (foto) 262 kresťanov pri útoku moslimských pastierov vo svojom byte a v mešite. Americká vláda za to 83-ročného imama odmenila. Spolu so štyrmi inými náboženskými predstaviteľmi zo Sudánu, Iraku, Brazílie a Cypru mu odovzdala vo Washingtone D.C. „Medzinárodnú cenu za náboženskú slobodu 2019“. Cena sa prepožičiava obrancom náboženskej slobody, ako informuje CNN.
Abdullahiho tak uznali ako ochrancu kresťanov, ktorí ušli pred útokmi moslimských nomádov.
Pastieri podnikli 23. júna 2018 koordinované útoky na kresťanských sedliakov v desiatich dedinách v oblasti Barkin Ladi v štáte Plateau. Keď sa útočníci pýtali imama, kde sú kresťania, odmietol im dať informáciu. Navyše ponúkol svoj vlastný život za život prenasledovaných kresťanov.
Ministerstvo zahraničia USA ako organizátor ceny za náboženskú slobodu informovalo, že moslimský duchovný nesebecky riskoval svoj vlastný život, aby zachránil členov iného náboženského spoločenstva, ktorí by boli bez jeho zásahu usmrtení.
Americký veľvyslanec v Nigérii, W. Stuart Symington, na videu hovoril o „dojímavom, nezištnom čine skutočne odvážneho Nigérijca“.

Afrika: Biskupi varujú pred slobodomurárstvom

Afrika, 23.7.2019 (LifeSiteNews) 025 362 – Biskupská konferencia Kamerunu uverejnila koncom júna pastoračný list odsudzujúci slobodomurárstvo, rozenkruciánstvo a čarodejníctvo a vyzvala katolíkov, aby sa stavali proti týchto skupinám a presvedčeniam. Podpísanie textu bolo prvým verejným aktom nového predsedu biskupskej konferencie, biskupa Abraháma Bialo Komeho z Bafangu. Text podporili všetci biskupi na zasadnutí. List prichádza po podobnej iniciatíve v 90. rokoch, keď kamerunskí biskupi po prvý raz publikovali dokument odsudzujúci „ezoterické sekty“.
Správa o liste sa dostala do médií a vzbudila aj záujem medzinárodných médií.
Biskupi vyjadrili starosti z rastúceho úspechu proti-kresťanských hnutí a zdôrazňujú, že sú nezlučiteľné s Katolíckou cirkvou.
„V súčasnosti je v našich farnostiach, farských radách a dokonca v niektorých diecéznych organizáciách stále viac ľudí členov slobodomurárskych spolkov, či čarodejníckych klubov, ktorým sa sviatosti, ktoré Ježiš Kristus zveril našej svätej matke Cirkvi vysluhujú bez škrupúľ. Táto situácia si vyžaduje objasnenie,“ píšu biskupi.
Dôrazne veriacim vysvetlili, že tieto praktiky znemožňujú sväté prijímanie, dokiaľ tieto zväzky a praktiky neukončia.

Stránka Cameroun.web komentovala: „Ako čas plynie, ezoterické praktiky sa stále viac ujímajú v spoločnosti. Naivné a nevedomé sú obete nasledovníkov týchto okultných praktík. Jav sa zakoreňuje v cirkvi, aby zvádzal kresťanov z cesty viery a preto biskupi sa rozhodli zanechať zdržanlivosť, aby zabránili bujneniu týchto aktov.“
Slobodomurárstvo a rozenkruciánstvo porovnali biskupi s tradičnými čarodejníckymi silami, čo iste nie je príjemné slobodomurárom, ktorí sa hrdia odmietaním každej dogmy, či neracionálneho správania. To, že ich hodili do jedného vreca s africkými čarodejníkmi, ako nesvedomitými kšeftármi s ľudskou nevedomosťou a dôverčivosťou, ich muselo ešte viac uraziť. No okultizmus je naozaj spoločný faktor – tieto skupiny pracujú ako tajné spoločenstvá, aby dosiahli tajné ciele a vzývajú istú formu duchovného sveta, ktorý môže byť iba v opozícii so všemohúcim Bohom.
Biskupi píšu: „V mene našej povinnosti učiť, dávame vám pastiersky list nielen, aby sme vám pripomenuli hlavné línie náuky slobodomurárstva, rozenkruciánstva a viery v čarodejníctvo, ale aby sme vám poskytli aj pastoračné direktívy na osvetlenie a podopretie vašej viery v Ježiša Krista, ktorý zomrel a vstal z mŕtvych.“
List vysvetľuje aj hlavné výhrady Cirkvi voči týmto trom skupinám. Pripomína, že slobodomurárstvo je „iniciačné spoločenstvo“. „Kandidát členstva musí byť prijatý, musí prisahať, že bude zachovávať tajomstvá uzavretého spoločenstva. Členovia – bratia – sa spoznávajú podľa znakov.“
To totálne protirečí náuke Cirkvi – tá nie je gnostickým spoločenstvom, ktoré ponúka obdivuhodné, či lukratívne znalosti vybranej skupine osvietených, ale volá všetkých členov, aby počúvali jej náuku a dosiahli Kristovu pravdu. Ale nie je to iba kultúra tajností, čo robí slobodomurárstvo nezlučiteľným v katolíckou vierou.
„Slobodmurárstvo sa prezentuje ako humanistická, naturalistická a zásadne racionalistická filozofia venovaná hľadaniu pravdy. Ale pravdu možno podľa nich dosiahnuť iba rozumom. Preto odmieta svetlo viery a všetky dogmy Cirkvi, ktoré nachádzajú svoj zdroj v samotnom Božom zjavení,“ napísali biskupi.
Na stránke cameroun.web čítame komentár:
„Slobodomurárstvo teda vylučuje možnosť absolútnej pravdy a otvára ľudí pre svet relativizmu, lebo slobodomurár musí byť slobodným človekom nepodliehajúcim dogme alebo utrpeniu. Z tejto perspektívy je ich ‘bohom’ nejaký ‘veľký architekt vesmíru,’ akési abstraktné božstvo, ktoré sa nestará o ľudí. No ústredným bodom katolíckej viery je utrpenie, smrť a vzkriesenie Ježiša pre spásu všetkých ľudí.“
Rozenkrucianizmus, ezoterický rád založený v 17. storočí nie je nepodobný slobodomurárstvu – spočíva na idei, že tajná veda odovzdávaná od antiky poskytuje náhľad do pôsobenia prírody aj do duchovnej oblasti. …

Pastiersky list ani nemohol byť aktuálnejší, aj čo sa týka čarodejníctva. Najmenej jedným cieľom nadchádzajúcej Synody biskupov o Amazonii v jej Instrumentum laboris, je hodnotenie tradičných domorodých rítov a medicíny aj keď tie sú často prepletené alebo dokonca totožné s čarodejníctvom a panteistickými obradmi. Takže to napomáha relativizmus – značku slobodomurárstva.
Tradičný misionár v Afrike pre LifeSite povedal, že sa obáva, že synoda ochromí katolíckych kňazov napomáhaním tradičných praktík, ku ktorým sa veľké počty Afričanov vracajú v dobe, keď sa misionári namáhavo usilujú odviesť ich od týchto v podstate rúhačských aktov. …
Už v máji 2018 sa aj biskupi Pobrežia slonoviny jasne vyslovili proti slobodomurárom, rozenkruciánom a čarodejníctvu v 53-stránkovom dokumente. Ponúkli aj rady ako odolávať týmto pokušeniam. Tiež odsúdili relativizmus, ktorý považuje Krista za výnimočného muža, no nie za Božieho Syna. Pripomenuli zvlášť fakt, že postoj Cirkvi k slobodomurárstvu sa nezmenil, ako aj jeho negatívne hodnotenie v Kódexe kánonického práva z r. 1983.

Vilnius: V synagóge našli hebrejské nápisy

Vilnius-Jeruzalem, 23.7.2019 (KAP/KNA) 025 361 – Pri vykopávkach vo Veľkej synagóge vo Vilniuse, veľmi poškodenej v druhej svetovej vojne a v 50. rokoch zbúranej, našli izraelskí a litovskí archeológovia hebrejské nápisy. Verejnosť vyzvali k pomoci pri hľadaní informácií o osobách uvádzaných na 200 rokoch starých nápisoch.
Veľký nápis z r. 1796 je na časti kamenného stola používaného na čítanie Tóry. Nápis uvádza dvoch bratov rabínov Eliezera a Schmuela, ktorí darovali stôl na pamiatku svojich rodičov Sarah a Chaima. Chaim sa vysťahoval do Izraela a usadil sa pri Tiberiase. Podľa izraelských orgánov ide o darcovskú rodinu zrejme poprednej rabínskej rodiny v Litve zo začiatku 18. storočia. V nápise však chýba priezvisko. Verejnosť vyzvali, aby cez stránku Facebooku projektu zdieľala ďalšie informácie.
V 50. rokoch sovieti budovu úplne zbúrali. Vykopávky začaté pred štyrmi rokmi sú podľa informácií súčasťou projektu „Dedičstvo bez hraníc“, ktorý skúma židovské miesta mimo Izraela. Pod synagógou našli aj modlitebníky, stovky mincí zo 16. až 20. storočia a gombíky napoleonských vojakov, ktorí na ceste do Moskvy v r. 1812 prešli cez hlavné mesto Litvy.

Kardinál Brandmüller: Celibát je súčasť Ježišovho života

Frankfurt, 23.07.2019 (KAP/KNA) 025 360 – Nemecký kardinál kúrie Walter Brandmüller vidí v povinnom celibáte kňazov „službu Evanjeliu“.
„Celibát nie je predpis, ktorý možno zákonným aktom pápeža alebo koncilu zrušiť, či zmeniť, ale súčasť cirkevnej tradície a spôsobu Ježišovho života,“ napísal kardinál v príspevku pre nemecký denník „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ z utorka. „Táto tradícia má rovnakú záväznosť ako Sväté písmo. Obe obsahujú Božie zjavenie.“
Kardinál Brandmüller tým reagoval na cirkevného historika z nemeckého Münsteru Huberta Wolfa. Ten v týchto novinách zdôraznil, že zrušenie celibátu nie je zlom s tradíciou, ani porušením dogmy. Uviedol, že je veľa dobrých dôvodov v dnešnej dobe zrušiť povinný celibát, ako aj jeden dôvod z jeho knihy „Celibát. 16 téz“ – nedostatok kňazov.
Kardinál Brandmüller píše:
„O nedostatku kňazov na Západe vlastne nemôže byť ani reč, ak porovnáme počet kňazov s počtom praktizujúcich katolíkov. V histórii celibátu boli iste dobré aj zlé obdobia. V spätnom pohľade je však jasné, že obdobia rozkvetu Cirkvi boli vždy poznačené aj vernosťou celibátu a naopak.“
V tejto súvislosti poukázal bývalý predseda Pápežskej komisie pre historické vedy v Ríme o. i. na „karolínsku renesanciu“, ako aj na zakladanie reholí v stredoveku.
Ďalej uvádza, že aj prívržencami reformy často uvádzaná úprava vo východných cirkvách nám dáva priestor na otázky. Je pozoruhodné, že pre biskupov je celibát naďalej platný, zatiaľ čo kňazi majú manželstvo síce povolené, no ako prípravu na slávenie Eucharistie sa požaduje istý počet dní manželskej zdržanlivosti, ako uvádza kardinál a píše:
„Či sa v tejto úprave nevyjadruje napätie medzi liturgickým sviatostným konaním a manželským pohlavným spoločenstvom? V minulých 150 rokoch bol sotva nejaký pápež, ktorý by nevyzdvihoval dôstojnosť, duchovnú krásu a plodnosť tohto spôsobu nasledovania Ježiša.“
„Kňaz, ktorý pri oltári slávi Kristovu obetu, robí to ‚in persona Christi‘ a mocou sviatosti vysviacky, ktorú prijal vkladaním rúk biskupa. Kto je takto existencionálne zapojený do vykupiteľského diela Krista, nemal by prevziať aj ‚persona Christi‘ – životnú formu svojho majstra?“ zhrnul kardinál úvahy o celibáte.

Synoda a radikálna prestavba Cirkvi

Kritiku vyslovil Brandmüller aj k Synode biskupov o Amazonii: „Nikto, kto pozorne sleduje súčasnú situáciu Katolíckej cirkvi, si nebude vážne myslieť, že na synode má ísť skutočne o osud amazonských pralesov a ich obyvateľov – je to akurát tak polovica obyvateľov Mexika City.“ Na etikete stojí Amazonia, ako uviedol kardinál, no duch vo fľaši sa volá inak:

Radikálna prestavba Cirkvi podľa známeho programu

Naostatok kritizoval prípravu synody aj býv. perfekt Kongregácie pre náuku viery, kardinál Gerhard L. Müller. Pracovný dokument vykazuje závažné teologické nedostatky, ako napísal pre katolícke noviny „Die Tagespost“. Idey „domorodej teológie“ a „ekologickej teológie“ označil ako „zrodené v hlave sociálnych romantikov“.
Prípravná skupina okrem toho pozostáva z „uzavretej spoločnosti absolútne rovnakého zmýšľania“, v ktorej je „nepomerne veľa nemecky hovoriacich Európanov“. „Všetci nemajú skúseností z Južnej Ameriky a patria k nim len pre rovnakú líniu zmýšľania.“
Synoda sa má radiť o nových formách pastorácie v oblastiach s nedostatkom kňazov, posliniť práva domorodcov a uvažovať o ekologickej situácii regiónu pralesov s bohatými zdrojmi druhov a surovín.

Rakúsko: Prehodnotiť spoločný postup so všeobecnou Cirkvou?

Reformné hnutia: Riešiť „vyčíňajúci klerikalizmus“, zveriť opustené farnosti laikom, dať ženatých kňazov znova do farností, svätiť diakonky …

Viedeň, 23.07.2019 (KAP) 025 359 – Témy zneužívanie a pokroky v reformách v cirkvi sú v centre korešpondencie s rakúskymi biskupmi, ktoré uverejnili reformné hnutia. Koncom marca sa hnutia „My sme Cirkev“, „Iniciatíva laikov“, „Kňazi bez úradu“ a „Iniciatíva farárov“ obrátili otvoreným listom na rakúskych biskupov a naliehali na podniknutí konkrétnych krokov na spracovanie krízy zneužívania a proti „vyčíňajúcemu klerikalizmu“.
V odpovedi biskup Benno Elbs z Feldkirchu v mene Biskupskej konferencie Rakúska oceňuje požiadavky a angažovanosť reformných hnutí, no súčasne odmieta obvinenie z nečinnosti.
Uviedol, že na letnom zhromaždení biskupov v Mariazelli sa o otvorenom liste diskutovalo. „To, že vám je dôležitá budúcnosť Cirkvi si zaslúži ocenenie a uznanie,“ napísal biskup Elbs. Súčasne pripomenul, že katolícka cirkev v Rakúsku od r. 2010 urobila dôležité opatrenia na spracovanie a prevenciu v oblasti sexuálneho zneužívania, ktoré sa aj v zahraničí stretli s uznaním. Zriadila sa poradenská rada nezávislých expertov, ktorá radí biskupom.
Vzhľadom na požiadavky hnutí ukončiť „ničivé zlučovanie farností“, zveriť opustené farnosti laikom, znovu nasadenie ženatých kňazov bez úradu do farností a diakonskú vysviacku žien biskup uviedol, že „z rakúskej perspektívy tu vidí čas zrelý na takéto rozhodnutia“. Dodal, že „konkrétne takéto návrhy poslali do Ríma už biskupi z rôznych krajín“ a napísal:
„Aby sa vydalo znamenie aj pre verejnosť, rakúski biskupi sa vyslovili za tieto reformné požiadavky. Takže obvinenie z nečinnosti by som chcel odmietnuť! Nemyslím si síce, že tým sú vyriešené všetky otázky, no sú potrebné rozhodnutia na úrovni všeobecnej Cirkvi, aby sa neohrozila jednota Cirkvi. Treba vyčkať ďalšie reformné kroky, aj to, aké kroky sa presadia na plánovanej Synode biskupov o Amazonii na jeseň a aké následky to bude mať pre cirkev v Európe.“

„Dojem, že si ceníte našu prácu sme doteraz nemali,“ uviedli reformné hnutia v odpovedi biskupom. List podpísali: Martha Heizerová (My sme Cirkev), Herbert Bartl (Kňazi bez úradu), Ewald Benes (Iniciatíva laikov) a Helmut Schüller (Iniciatíva farárov). A ďalej biskupom píšu:
„Doterajšie kroky v oblasti spracovania zneužívania oceňujeme, no tie sa nedotýkajú hlboko spočívajúceho problému – štrukturálneho znetvorenia dvojtriednej cirkvi. Aj odkaz na potrebný spoločný postup so všeobecnou Cirkvou sa musí pomaly nanovo prehodnotiť. Veď jednota Cirkvi spočíva v jej vernosti Ježišovmu posolstvu, nie však na pridržiavaní sa niekde vo svete vyrastených tradícií.“

Rastúci počet Arabov nepraktizuje vieru

Londýn, 23.7.2019 (kath.net) 025 358 – Podiel obyvateľov ktorí sa v arabských krajinách odvracajú od islamu v ostatnej dobe pozoruhodne rastie. Ukázala to štúdia, ktorú pre „BBC News Arabic“ vypracoval „Arab Barometer Research Network“ v 10 krajinách a v Palestíne. Pýtali sa na názory viac ako 25 000 osôb. Podľa BBC ide o „najväčší a najdôkladnejší prieskum na Blízkom Východe a v severnej Afrike“.
V Tunise nepraktizuje vieru už 30 percent ľudí. To je dvakrát toľko ako v r. 2013. Aj v Líbyi je to 25 percent, tu dokonca viac ako dvakrát toľko od r. 2013. Vcelku sa vo všetkých krajinách označilo 13 percent za neveriacich, v r. 2013 to bolo 8 percent. Ešte zreteľnejší je tento vývoj u ľudí mladších ako 30 rokov – tam je to už 18 percent.
Štúdia tiež ukázala, že ľudia vo veku 18 – 30 rokov sa chcú väčšinou vysťahovať – až 52 percent. A rastie aj súhlas s otázkou, či by sa žena mohla stať premiérkou. No na druhej strane je tu aj podstatný súhlas s výpoveďou, že v domácom živote by mal rozhodovať muž.

Americký biskup spolubratom: ‘Ničí sa poklad viery!

USA, 22.7.2019 (LifeSiteNews) 025 357 – Americký biskup Jozef Strickland z Tyleru v Texase, napísal cez víkend na Twitter, že morálna náuka Katolíckej cirkvi o sexualite a rodine sa nechráni – namiesto toho je rozkladaná a kazená. Spolubratov biskupov aj laikov vyzval k návratu k pravde tejto náuky.

Bishop J. [email protected]
The deposit of faith has not been guarded, instead it has been fragmented & corrupted especially in the areas of marriage, family & sexuality. I pray that bishops & all Catholics will return anew to this font of revealed truth & pray for cleansing & renewal in God’s life & grace.

Biskup Strickland pre LifeSiteNews povedal, že jeho tweet podnietilo blížiace sa 51. výročie Humanae Vitae a že sa chce písať pravidelne o témach tejto encykliky. Encykliku promulgoval sv. pápež Pavol VI. 25. júla. …
„Naša spoločnosť sa rozpadáva, zvlášť čo sa týka manželstva, rodiny a sexuálnej morálky. To je veľmi tragické, lebo Boh nám zjavil pravdu, ktorú máme pestovať v tomto svete a zdieľať s ním večný život, keď opustíme tento svet,“ povedal biskup. … A dodáva:
„Som si istý, že niektorí z mojich bratov robia dobrú prácu v pastorácii, ale všetci si musíme položiť otázku, ako zdieľať a hlásať pravdu jasnejšie a mocnejšie. Humanae Vitae hovorí o veľkolepom Božom pláne manželstva a toto sa príliš dlho ignorovalo. Ak ste to nečítali, tak to urobte so srdcom otvoreným pravde.“
Deň predtým biskup Strickland písal o encyklike pápeža Pia XI. z r. 1930 Casti Connubii, ktorá potvrdzuje náuku Cirkvi o manželstve:
„Keby len ľudstvo bolo počúvalo pred takmer 100 rokmi! Keby len veriaci čítali túto náuku s otvoreným srdcom aj dnes.“ …
Na zasadnutí biskupov ich Mons. Strickland vyzval, aby ako konferencia zvážili nemorálnu homosexuálnu aktivitu po škandále Theodore McCarricka a skutočnosť, že niektoré diecézy povoľujú prezentácie aktivít LGBT a povedal:
„Je súčasťou nášho pokladu viery, že veríme, že homosexuálna aktivita je nemorálna. Ľudia, ktorých označujeme ako homosexuálov, sú Božími deťmi a potrebujú našu veľkú starostlivosť. Ale pre mňa skutočná starostlivosť vychádza z uznania hriechu a reality, že všetci sme hriešnici povolaní od hriechu ku cnosti. Ako sa mohol stať škandál McCarricka, keď sme naozaj presvedčení, že je to zlé? Myslím si, že sa tomu musíme postaviť čelom! Veríme teda v náuku Cirkvi, alebo nie?“ povedal biskup Strickland.

Kardinál Marx navrhuje kázne laikov i žien na omši

Mníchov, 22.7.2019 (LifeSiteNews) 025 356 – Nemecký kardinál Reinhard Marx z Mníchova a predseda Biskupskej konferencie Nemecka vyhlásil, že už je zrelý čas pre laikov – mužov i ženy – aby mali kázne na svätých omšiach! Minulú sobotu mal kardinál príhovor na arcidiecéznom stretnutí a povedal, že je „trocha sklamaný“ z niektorých homílií, ktoré počul vo farnostiach a je zvedavý, či by laici mali lepší dar kázania.
„Ako vyzerá homília budúcnosti? Môžu kázať iba kňazi? Veci sa musia ďalej rozvíjať,“ vyhlásil kardinál.
Tieto slová prichádzajú spolu s článkom na webovej stránke nemeckých biskupov, kde sa navrhuje, aby ženy mali kázne na omšiach. Kňaz Nikodemus Schnabel, autor článku sa pýta:
„Čo hovorí proti skutočnému novému objaveniu liturgického úradu lektora aj ženského lektora, ktorým môžu byť poverení iba laici? Títo lektori by potom boli poverení nielen hlásaním Božieho slova, ale aj jeho výkladom.“
Takže jasne navrhuje nový liturgický úrad, ktorý by zahrnul ženy kazateľky.
Zdá sa, že kardinál Reinhard Marx sa uberá rovnakým smerom, keď v sobotu povedal, že niekedy mu chýba exegézna diskusia o biblických textoch v homíliách … Keďže talenty sú rôzne, ako povedal, navrhuje laických kazateľov:
„Či nehovoríme, že ten kto má talent, nech prehovorí? Môžu kázať iba kňazi?“ A tak kardinál vo všeobecnosti dúfa vo „väčšiu pestrosť v homíliách“.
Tieto komentáre prišli krátko po súkromnom a neohlásenom stretnutí pred Synodou biskupov o Amazonii pri Ríme, na ktorom sa zúčastnili viacerí nemeckí preláti ako kardinál Walter Kasper a biskup Franz-Josef Overbeck. Navrhli na ňom aj diakonát žien. …

„Mária, načúvajúca, pýtajúca sa a súhlasiaca“

Marienfried, 22.7.2019 (kath.net) 025 355 – Kath.net dokumentuje homíliu rektora bavorského mariánskeho pútnického miesta Marienfried Georga Aloisa Oblingera na slávení „Veľkého modlitbového dňa“:

Milí bratia a sestry vo viere,

iste máte všetci mobil. Naša komunikácia sa v ostatných rokoch obrovsky zmenila, keďže mobilom sme zastihnuteľní vždy a na každom mieste. To predpokladá samozrejme, aby bol mobil zapnutý. Sú obdobia, kedy by sme mali mobil vypnúť, ako napríklad teraz pri svätej omši. Lebo inak si musím ja zapnúť mobil, aby som bol vôbec pre iných dosiahnuteľný.
V našom vzťahu s Bohom je to celkom podobné. Aby som Boha vôbec dosiahol, musím byť nastavený na príjem, musím sa na Boha zamerať.
Mimoriadne pôsobivým spôsobom nám to ukazuje pohľad na Máriu. Väčšina umelcov zobrazuje scénu zvestovania tak, že anjel ju zastihne pri modlitbe. Mária sa naozaj veľmi veľa modlila a svedomito pestovala modlitbovú tradíciu svojho náboženstva. Ako veľmi dokázala Božie slovo uchovávať v srdci, nám ukazuje Magnificat, ktorý obsahuje početné citáty zo starozákonných modlitieb. Iba ten, kto pestuje pravidelnú modlitbu, dokáže počúvať slovo Boha jemu adresované. Viera je v prvom rade načúvanie. Tam, kde človek k tomu druhému iba reční, tam zlyháva medziľudská komunikácia a tam zlyháva aj vzťah s Bohom.
Pred dvomi mesiacmi boli v nemeckých mestách sochy a obrazy Panny Márie so zalepenými ústami. Bola to akcia skupiny žien „Mária 2.0“, ktoré obviňujú predstaviteľov cirkvi, že ženy umlčujú. Dnes katolícky zväz žien vyzval k akcii „Mária, nemlč“, ktorá požaduje väčšie slovo žien v cirkvi – vrátane prístupu k vysviacke žien. Ale tu sa Mária (aj Mária Magdaléna) používajú na zlý účel. Potrebné je, aby sme sa najprv zahľadeli na to, aký obraz Márie nám ukazuje Evanjelium. Mária je tam v prvom rade načúvajúca, ba veľká načúvajúca v Novom zákone.
Mária však aj prehovorila. Ona nemá veľké reči a nepoužíva veľa slov. Ona povie iba niekoľko viet – no tie sú rozhodujúce. Najprv kladie Mária otázku: „Ako sa to stane, keď ja muža nepoznám?“ Keď mi na mobil zavolajú, môžem hovor zrušiť, môžem ho prijať a odpovedať jednoslabične, ale môžem aj vstúpiť do pravého dialógu. Takto smieme a mali by sme naše otázky a pochybnosti prednášať Bohu. Niekedy nás ako Mária odkáže na to, že myslíme iba v pozemských kategóriách a že on dokáže veci, s ktorými vôbec nerátame. Kto sa pýta, nezostáva na povrchu, ale skúma dôvod vecí.
Myslím, že to je problém našej tzv. informačnej spoločnosti, že sa radi uspokojíme s povrchnými informáciami. Keď sa v súvislosti s encyklikou „Amoris Laetitia“ diskutovalo o pripustení znovu zosobášených rozvedených k prijímaniu, vydali noviny „Schwäbische Zeitung“ článok s dvomi obrázkami. Na jednom bol kardinál Gerhard L. Müller a pod tým slová: „Tvrďas: Müller“. Na druhom bol kardinál Kasper a pod obrázkom: „Pokrokový: Kasper“. Tu mi stačí prečítať si tieto štyri slová a viem o čo ide, ba dokonca aj aký si mám utvoriť názor. My musíme začrieť hlbšie a skutočne sa tematikou zaoberať. Práve aj ten, kto má problémy s Božou voľou, sa má stále znova pýtať a usilovať sa o pravé pochopenie vecí.
Ale Mária nekladie iba otázku, ona robí aj výpoveď a síce takú, ktorá je natoľko dôležitá, že ju Cirkev opakuje trikrát denne v modlitbe Anjel Pána: „Hľa služobnica Pána, nech sa mi stane podľa tvojho slova.“ V hebrejčine, ktorá nepozná slová „áno“ a „nie“, je to výraz súhlasu s pevnou vôľou. Pre nás dnes slovo „služobnica“ neznie veľmi príťažlivo. Ale v dobe, keď ešte boli slúžky, bolo veľkou cťou byť slúžkou u vysokého panstva. Aj pre nás ako veriacich je to česť, že smieme slúžiť Bohu!
Tak je Mária ako slúžiaca protipólom k Luciferovi, diablovi, ktorý odmietol slúžiť. Tam, kde človek spozná Božiu vôľu a napriek tomu povie „nie“, tam vidíme dielo diabla. Možno nepovieme priamo „nie“, ale častejšie povieme „áno, ale“, alebo „áno, neskôr“. To všetko je obmedzené „áno“ a nie to „áno“ Márie, ktoré vyjadruje, že sa chce úplne nechať viesť Bohom vo vedomí toho, že on chce pre nás to najlepšie. Tu človek nechce presadiť svoju vôľu. Pre neho je skôr Božia vôľa rozhodujúca pre jeho život.
Dnes je veľa ľudí, ktorí vôbec nepočúvajú Boha, alebo ho sotva počúvajú, im ide hlavne o presadenie vlastnej vôle. Kto si uctieva Máriu, mal by si privlastniť jej postoj – a to je načúvanie, pýtanie sa a ochotný súhlas so spoznanou Božou vôľou. Amen.

Vatikán: Biskup upraví Inštitút Jána Pavla II. podľa „Amoris Laetitia“, Pope

Arcibiskup Paglia v katedrále s „freskami“

„Je čas prestať byť uviaznutí v doktríne, takto implementovaný Boží plán pre rodinu je abstraktný a nerealistický. … Ale ako postupovať pri zmene inštitúcie, kde sú učitelia sformovaní za svätého Jána Pavla mimoriadne motivovaní a veľmi tuho spojení?“

Rím, 22:7.2019 (LifeSiteNews) 025 354 – „Pápežský teologický inštitút Jána Pavla II. pre vedy o manželstve a rodine“ sa má „prečistiť“ v zmysle exhortácie „Amoris Laetitia“. To je zrejmý význam schválenia štatútov a študijného programu inštitútu, ktorý založil svätý Ján Pavol II. v r. 1982 a ktorý revolučne zreformoval pápež František s motu propio „Summa Familiae Cura“ v septembri 2017. Keď sa uverejnilo motu proprio, noviny „La Nuova Bussola Quotidiana“ napísali, že oficiálna línia a ciele sú jasné, ale rozhodujúce bude znenie štatútov, keďže tie stanovujú zásadné štruktúry, predmety výuky a učiteľov. Aj keby sa schválené štatúty Kongregáciou pre katolícke vzdelávanie ešte neuverejnili, výpovede dekana inštitútu Mons. Pierangela Sequeriho, spolu s udalosťami ostatných dvoch rokov a prvé správy vykresľujú celkom jasný obraz toho, čo sa deje.
V prvom rade sa moc sústredí v rukách veľkého kancelára arcibiskupa Vincenza Pagliu, ktorý bude vyberať učiteľov a personál podľa svojej vôle.
Na komplexný obraz si pripomeňme udalosti, ktoré viedli k štatútom. Motu proprio z r. 2017 bolo v jasnej diskontinuite s úmyslom sv. Jána Pavla II. To je jasné aj zo spôsobu, akým Mons. Sequeri prezentoval nové štatúty v „Osservatore Romano“.
Sv. Ján Pavol II. si jasne uvedomoval útoky na rodinu, ktoré často označoval ako apokalyptický boj. Inštitút mal byť centrom vynikajúcich štúdií o pravde manželstva a rodiny ako súčasti povinnosti Cirkvi „hlásať celému Božiemu ľudu model manželstva a rodiny, pre ktorú je Cirkvi zaviazaná zabezpečiť s plnou silou ľudskú a kresťanskú podporu“.
Za 37 rokov inštitút efektívne reagoval na túto výzvu formáciou tisícov kňazov, rehoľníkov a laikov, diskusiami na najvyššej teologickej a filozofickej úrovni a vydaním stoviek kníh prístupných všetkým, nielen vedcom. Len nedávno to bol „Lexikón o sexe, láske a plodnosti“ s príspevkami desiatok medzinárodných autorov. Inštitút si vybudoval aj 12 medzinárodných centier vo svete.
„No nijaké z nich sa nezhoduje s novým kurzom a novými ľuďmi, ktorí myslia odlišne a vyžaduje sa preto nový prístup,“ hovorí biskup Sequeri a zdôrazňuje:
„Je čas prestať byť uviaznutí v doktríne, takto implementovaný Boží plán pre rodinu je abstraktný a nerealistický. Venuje sa veľká pozornosť sociológii, histórii kultúr, znásobovaniu a rozčleňovaniu štúdií, ako by nám toto pomohlo pochopiť, čo je rodina. Ale ako postupovať pri zmene inštitúcie, kde sú učitelia sformovaní za svätého Jána Pavla mimoriadne motivovaní a veľmi tuho spojení? Prvý krok: substitúcia. To, čo sa predávalo ako moderné, alebo ako vývoj, sa ukázalo ako dymová clona. V skutočnosti motu proprio „Summa familiae cura“ v 1. článku jasne stanovuje, že inštitút, ktorý si zvlášť želal sv. Ján Pavol II. ´prestal existovať´ a je nahradený novým. To znamená, že v ostatných dvoch rokoch žil inštitút v limbe a čakal na schválenie štatútov.“
Tu prichádza druhý krok – ten najzradnejší. Účelom zmeny nie je reforma, ale revolúcia. Štatúty nie sú aktualizáciou predošlých, ale prvými novej inštitúcie, ktorá pretrhla všetky spojenia s minulosťou. V máji 2018 na stretnutí rímskej rady inštitútu a v júni na medzinárodnej rade Mons. Paglia prezentoval štatúty, ktoré sústredili moc do jeho rúk – teda menovať učiteľov, zrušiť staré postupy, keď učiteľský zbor bol zapojený do všetkých najdôležitejších rozhodnutí inštitútu. Urobili aj skutočný prevrat v študijnom poriadku. Navyše je bezprecedentné, že akademická moc je sústredná do rúk jedného človeka – veľkého kancelára – ktorý inde v každej akademickej inštitúcii pôsobí ako záruka, bez vplyvu na výuku.
Návrh Mons. Pagliu vyvolal revoltu učiteľského zboru a zničil 40 rokov serióznej práce. Pri tomto riziku verejného škandálu Paglia okamžite stiahol návrh a súhlasil s ustanovením medzinárodnej komisie s dekanom Sequerim na čele, aby sa navrhli nové štatúty s prispením medzinárodných oblastí. Po mesiacoch práce je dielo hotové a bolo predložené Pagliovi na schválenie. On sľúbil, že ho predloží všetkým akademickým inštitútom pred schválením kongregáciou. No čakalo sa márne. Ani pred mesiacom sa štatúty ešte ani nespomenuli. A o niekoľko dní prišlo veľké prekvapenie – štatúty sú schválené!
Aj keď nie sú ešte zverejnené, prvé správy a Sequeriho vyjadrenia jasne ukazujú, že štatúty tak ako pôvodne sústreďujú nenormálny rozsah moci do rúk veľkého kancelára a pokračujú v revolúcii.
Tu si vieme predstaviť, čo sa stane ďalej – je to nový inštitút a všetok personál učiteľský aj neučiteľský zrejme dostane prepúšťací list. Niektorých znova zamestnajú, no „nepopulárne osoby“ budú odstránené. Zamestnajú nových „vhodných“ učiteľov a tí prevezmú kontrolu. … Jedna vec je istá – Mons. Paglia inštitút dočista vymetie a má všetku moc dosiahnuť svoj cieľ.

Poľský arcibiskup: Téma zneužívania – nástroj kritikov Cirkvi

Varšava, 22.7.2019 (KAP/KNA) 025 353 – Predseda Biskupskej konferencie Poľska, arcibiskup Stanislav Gadecki, vidí nebezpečie, že sa téma zneužívania detí použije ako nástroj proti Katolíckej cirkvi.
Problémom súčasnej situácie je, „že téma pedofílie – nielen v Poľsku, ale takmer na celom svete – sa stala ľahko zneužiteľnou témou pre útoky na morálnu vierohodnosť Cirkvi,“ ako povedal v nedeľu pre poľské katolícke noviny „Niedziela“. „Cirkev je posledným hlasom v spoločnosti, ktorý nerobí nijaké kompromisy so súčasnými demoralizujúcimi prúdmi. Sú tu liberálne sily, ktoré chcú tento hlas umlčať a vymazať,“ povedal arcibiskup.
Vzhľadom na škandál zneužívania v máji v prieskume hodnotilo 40 percent Poliakov prácu katolíckej cirkvi v krajine negatívne – to je toľko, ako to nebolo už od r. 1995. Toto zlé vysvedčenie vysvetľujú sociológovia okrem iného aj poľským dokumentárnym filmom „Len to nikomu nepovedz“ o sexuálnom zneužívaní detí kňazmi a zatajovanie týchto zločinov katolíckou cirkvou. Arcibiskup Gadecki film pivítal a jeho autorom sa poďakoval. Súčasne V mene biskupskej konferencie poprosil všetky obete o odpustenie.

Nemecko: Boh stráca význam, nepomôžu ani reformy

Berlín, 22.7.2019 (kath.net) 025 352 – „Som pevne presvedčený o tom, že keby sme všetko urobili nanovo, aby sme mohli nasledovať mainstream a eventuálne robiť to, čo ľudia od nás očakávajú, ani tak súčasný trend nezastavíme!“ Povedal to berlínsky arcibiskup Heiner Koch v interview pre kolínske „Dómske rádio“ v súvislosti so stále väčším počtom katolíkov vystúpených z Cirkvi.
„Boh stráca na význame a viera už nie je podporovaná tradíciou a zvyklosťami.“
Arcibiskup potom pripomenul, že iba 37 percent katolíckych rodičov, odovzdáva vieru svojim deťom a to preto, že jeden z nich často ani nie je pokrstený.
„Som aj za reformy Cirkvi, ale nemyslím si, že prostredníctvom neviem koľkých reforiem budú ľudia znova masovo prichádzať do Cirkvi. A vidíme to aj v evanjelickej cirkvi.“

„Cirkev, ktorá káže iba milosrdenstvo, sa nestará o človeka“

Rozhovor biskupa a svetoznámeho psychológa

Los Angeles, 22.7.2019 (kath.net) 025 351 – Jordan Peterson (foto), svetoznámy kanadský psychológ v rozhovore na YouTube s americkým biskupom Robertom Barronom povedal:
„Cirkev, ktorá káže iba milosrdenstvo a odpustenie, ale ľudí nevyzýva, aby upustili od zla, sa nestará skutočne o človeka.“ Rozhovor bol na tému „Božia milosť“.
Biskup Barron k tomu povedal, že to nie je iba milosrdenstvo ale aj spravodlivosť. To sú podľa biskupa dve ramená milosti. „Myslím si, že v Katolíckej cirkvi sme sa stali príliš Cirkvou ‚milosrdenstva‘,“ povedal biskup, na čo Peterson odpovedal: „Áno, to si myslím aj ja. Láska môže byť ‚strašná vec‘. Keď miluješ svoje deti, tiež im nenecháš všetko prejsť. Poukážeš im na ich previnenia. Keď niekto príde do cirkvi a všetko je iba o odpúšťaní, tak tu nie je nijaká náklonnosť. My sme stvorení pre vysoké ideály.“
Biskup Barron zdôraznil, že ľudia si dnes robia také starosti o pocity iných ľudí a že ich zrania, že majú strach používať jazyk, ktorý má „šľachetné nároky“ a ľudí povoláva k tomu lepšiemu a vyššiemu.
Peterson s tým súhlasil a potvrdil, že v súčasnosti je tu strach pred pocitmi ľudí a preto sú mnohí ochotní obetovať všetko dobrým pocitom. „To je znak veľmi veľkej nezrelosti a nie múdrej kultúry, pretože by sme mali robiť pravý opak,“ povedal Peterson.
Jordan Bernt Peterson je kanadský psychológ, spisovateľ, cestujúci prednášateľ a vplyvný prispievateľ v sociálnych sieťach. Od r. 1997 prednáša psychológiu na Univerzite v Toronte. Jeho hlavnou oblasťou výskumu je psychológia náboženskej a ideologickej viery.

Vatikán: Stovky kostí v nemeckom kňazskom kolégiu

Vatikán, 21.07.2019 (KAP) 025 350 – Nové hľadanie pozostatkov pred 36 rokmi zmiznutej žiačky Emanuely Orlandiovej vo Vatikáne bolo prerušené bez výsledku. Ako povedal vatikánsky hovorca Alessandro Gisotti v sobotu, otvorenie dvoch podzemných kostníc v nemeckom kňazskom kolégiu Campo Santo Teutonico pri Bazilike sv. Petra vynieslo na svetlo telesné pozostatky, ktoré teraz podrobia morfologickým analýzam. Vatikánska štátna prokuratúra stanovila na to budúcu sobotu.
Podľa rodiny Orlandiovej sa našli stovky kostí z rôznych kostier, medzi nimi aj detí. Na videu talianskych médií vidno, ako súdny lekár, poverený Vatikánom, vyberá kosti zo 60 cm širokého vchodu do šachty vo foyeri kolégia. Viaceré plastové vedrá s vreckami kostí uložili v prednáškovej sále.
Vyberanie kostí a prvé výskumy trvali šesť hodín.
Federica Orlandiová, sestra zmiznutej Emanuely, hovorila podľa denníka „Repubblica“ (online – zo soboty) o „tvrdej skúsenosti“ a dodala: „Naďalej hľadáme pravdu.“
Brat Pietro Orlandi pre rakúsky „Kathpress“ povedal, že kosti sa katalogizujú a triedia podľa veku. Ak sa nájdu kosti, ktoré sa hodia k Emanuele, bude sa skúmať ich identita pomocou DNA.
Skúmanie má vniesť svetlo do osudu mladučkej obyvateľky Vatikánu Emanuely Orlandiovej, ktorá sa 22. júna 1983 nevrátila domov z hodiny hudby. Uvádzali sa rôzne dôvody jej zmiznutia, ako pokus vynútiť prepustenie atentátnika pápeža Ali Agcu, vydieranie vatikánskej banky rímskou mafiou, či vatikánske sexuálne a drogové večierky.
Po tom, čo rodina Orlandiová podľa vlastných údajov dostala konkrétne informácie od viacerých osôb z Vatikánu, požiadala o skúmanie na Campo Santo Teutonico. Vatikán však hovoril o „iba anonymnom poukaze“. Prvé skúmanie miesta posledného odpočinku dvoch nemeckých šľachtičien, Sophie von Hohenlohe (1758-1836) a Charlotte Friederike zu Mecklenburg (1784-1840) 11. júla, zostalo bez výsledkov. Hroby po otvorení boli prázdne.
Rímsky Inštitút Spoločnosti Görres, ktorý má sídlo na Campo Santo Teutonico, vyhlásil, že cintorín ako každý iný zostavoval aj kostnice zo spojených alebo zrušených hrobov. Na Campo Santo Teutonico to bolo posledný raz pri stavebných prácach v r. 1962/64. No nejde o „tajné hrobky za padacími dverami“. To, že Orlandiovú hľadajú na Campo Santo „je skôr náhoda“., ako sa uvádzalo vo vyhlásení inštitútu v piatok.

+ Zomrel kardinál José Manuel Estepa Llaurens

Vatikán, 21.7.2019 (RV) 025 349 – V nedeľu 21. júla zomrel vo veku 93 rokov kardinál José Manuel Estepa Llaurens, emeritný arcibiskup – vojenský ordinár pre Španielsko. Cirkev sa s ním rozlúči v utorok 23. júla o 11. hodine pohrebnou omšou v Katedrále ozbrojených síl v Madride, kde bude pochovaný. Smrťou kardinála Estepasa má kolégium kardinálov 218 členov, z ktorých 120 má oprávnenie voliť pápeža. Viac na:

https://www.vaticannews.va/sk/cirkev/news/2019-07/spanielsko-zomrel-93-rocny-kardinal-estepa-llaurens.html

Objavili možné rodisko sv. Petra apoštola

Jeruzalem – New York, 20.07.2019 (KAP/KNA) 025 348 – Pri vykopávkach v severoizraelskom Al-Araji pri Genezaretskom jazere archeológovia možno objavili rodisko sv. Petra. Nálezy veľkého byzantského kostola pri zvyškoch rímskeho osídlenia podporujú tézu, že u Al-Araja ide o antické mestá Betsaida a Julias a tým o domov troch apoštolov sv. Petra, sv. Filipa a sv. Ondreja, ako sa uvádza v informácii Centra pre štúdium antického židovstva a pôvodu kresťanstva (Center for the Study of Ancient Judaism and Christian Origins) – CSAJCO – v New Yorku.
Kostol objavený v Al-Araji sa podľa kompetentných vedcov izraelskej akadémie „Kinneret Academic College“ a CSAJCO hodí na kostol, ktorý opísal v záznamoch biskup Willibald z Eichstättu pri návšteve Genezaretského jazera v r. 725 po Kristovi. Vtedy na ceste z Kafarnauma do Kursi narazil na kostol postavený nad domom sv. Petra a sv. Ondreja.
Objavený kostol je jediným doteraz nájdeným chrámom medzi oboma miestami, ako povedal vedúci archeológ Mordechai Aviam z akadémie „Kinneret Academic College“ pre denník „Haaretz“. Okrem toho sa kostol našiel blízko rímskeho osídlenia a preto zapadá do lokalizácie Betsaidy historikom Flaviom Josephusom. Niet dôvodu spochybňovať historickú tradíciu, ako povedal Steven Notely z inštitútu CSAJCO.
Vedci doteraz odkryli južné priestory kostola, ktorý patril ku kláštornému komplexu. Našli podlažnú mozaiku, sklenené kamienky mozaiky, ako aj časti mramorovej ohrádky chóru. Nálezy poukazujú na veľký a bohato zdobený chrám.
Vykopávky ďalej ukázali, že antická židovská dedina sa rozprestierala na väčšej ploche ako sa predpokladalo. Archeológovia našli aj zvyšky súkromného rímskeho domu z 1. až 3. storočia. Geologický výskum ukázal, že mnohé domy sú pochované pod eróziami rieky Jordán.
Pri predošlých vykopávkach našli vedci okrem iných nálezov aj 300 kilogramový bazaltový blok s tromi vydlabanými priečinkami. Podľa Aviama by mohlo ísť o relikviár apoštolov sv. Petra, sv. Ondreja a sv. Filipa.
Aviam a Notley zastávajú tézu, že u Al-Araja ide o mestá Betsaida u Julias a teda o domov troch apoštolov. Iné archeologické teórie považujú za biblickú Betsaidu o dva kilometre ďalej v Golanských výšinách ležiaci Et-Tell.

Pápež plánuje kongres ekonómov v Assisi

Rím, 21.7.2019 (kath.net/KAP) 025 347 – Mladí ekonómovia a podnikatelia sa majú na podnet pápeža Františka na budúcu jar stretnúť, aby sa radili o globálnom pakte o trvalo udržateľnom hospodárstve. Na stretnutie 24. a 25. marca je pozvaných až do 500 účastníkov do Assisi. Na trojdňovom kongrese sa zúčastnia renomovaní ekonómovia a sociálni aktivisti ako nositeľ Nobelovej ceny za ekonómiu Amartya Sen, mimoriadny poradca OSN Jeffrey Sachs a kritička globalizácie Vandana Shiva.
Na kongres potvrdil účasť aj pápež František, ako povedal hovorca organizátorov kongresu v Assisi.
K prednášajúcim a diskutujúcim sa pripojí aj nositeľ Nobelovej ceny mieru Muhamad Yunus, podporovateľ idey mikrofinancií, švajčiarsky ekonóm a skúmateľ šťastia populácie Bruno S. Frey, zakladateľ bufetov „Slow-Food“ Carlo Petrini, skúmateľka trvalo udržateľného rozvoja Kate Raworthová a iniciátor filipínskeho programu boja proti chudobe Tony Meloto.
Podujatie organizuje Konvent františkánov minoritov v Assisi. Na rozdiel od bežných kongresov majú na stretnutí nájsť priestor aj prvky ako meditácia, ticho a spiritualita.
Pápež František zverejnil túto iniciatívu už v polovici mája.
„Od nového hospodárstva závisí osud našej planéty. Stretnutie má spojiť tých, ktorí sa v štúdiu a praxi usilujú o alternatívne hospodárstvo, ktoré necháva žiť a neusmrcuje, ktoré zahrňuje všetkých a nevylučuje nikoho. Potrebný je nový hospodársky model na základe solidarity a rovnosti,“ uviedla hlava Cirkvi.
Kongres má názov „The Economy of Francesco“ (Hospodárstvo sv. Františka) ako poukaz zakladateľa rehole františkánov sv. Františka Assiského (1181/82-1226), ktorý je známy radikálnou chudobou a láskou ku stvorenstvu. Pápež František ho nazval „vzorovým príkladom starostlivosti o slabých a celostnú ekológiu“.

Salafizmus – moderné hnutie v islame

Interview poskytli: Páter Adrien Candiard a Prof. Rémi Brague z „VISION 2000“

Viedeň, 20.7.2019 (kath.net/VISION2000) 025 346 – V diskusiách o islame a jeho možnej integrácii v Európe sa stále tvrdí, že toto náboženstvo musí prejsť osvietenstvom, aby prekonalo to archaické, ktoré v „islamizme“ väzí. Aká nesprávna je táto predstava, jasne ukazujú v interview dvaja experti:

Čo vieme o pôvode islamu?

Páter Adrien Candiard OP: Dlhú dobu sa myslelo, že vieme všetko o pôvode islamu, lebo máme obsiahlu a veľmi detailnú dokumentáciu s názvom Sira (biografie Mohameda) a Hadith (zbierka anekdot a vyjadrení). V 70. rokoch začal Západ kritické skúmanie prameňov. Konštatovalo sa, že všetky dokumenty boli napísané až neskôr – koncom 8. storočia a to v spojení s ideologickým projektom – mocenskou pozíciou vznikajúcej Abasidskej ríše. Dospelo sa k záveru, že to všetko nemožno brať vážne. Po tejto hyperkritickej dobe súčasný výskum zaujal vyvážený postoj. Vyvinul jemnejšie nástroje na hodnotenie prameňov a objavil iné zdroje, najmä neislamské a dnes nikto nespochybňuje historickú existenciu Mohameda.

Prof. Rémi Brague: Stále ešte sa zdá byť otázka pôvodu islamu neprístupná. Vieme síce, že nejaký Mohamed existoval, no je to ten, o ktorom hovorí najstaršia biografia – známa Sira, ktorá bola zostavená 150 rokov po tých udalostiach? Nikto pred ním sa tak nevolal. … A čo sa týka Koránu: v 19. storočí začaté štúdie textov ležali až do rokov po r. 1970 v archívoch. Stále ešte neexistuje kritické vydanie Koránu. Pred 9. storočím sa historicky naozaj nedá nič stanoviť. (…)

Je salafizmus výraz tradície, či dieťa moderny?

Páter Candiard: V skutočnosti naozaj nechápeme nič z toho, čo sa v islamskom svete odohráva, ak volíme prístup osvietenstva. Je to neosvietený svet náboženstva a potom prichádza rozum, ktorému sa náboženstvo niekedy môže prispôsobiť, aby sa stal otvoreným a tolerantným.
Bolo by omylom myslieť si, že salafizmus je staroveké tradicionalistické hnutie, ktoré sa pomaly prispôsobí moderne. Salafizmus je moderné hnutie a vzniklo, keď sa tradičná islamská spoločnosť dostala do krízy vplyvom západnej moderny – ktorá dominovala vo všetkých oblastiach (technicky, vedecky, vojensky …) Konfrontovaná s touto katastrofou sa zdalo reformátorom potrebné vrátiť sa k pôvodnému islamu a prelomiť stáročnú tradíciu.
Niektorí to identifikujú s vahabizmom, prísnym smerom v Arábii, ktorý si cení jednoduchý islam beduínov ďaleko od intelektuálnych konštrukcií a právneho systému tradičného islamu. Ako dieťa moderny má salafizmus silu poskytovať odpovede na všetky otázky moderného sveta (ľudské práva, rovnoprávnosť pohlaví, demokracia … ) – teda na otázky, pri ktorých sa tradičný islam musí vzdať.

Prof. Brague: Hovoria o schizofrénii, ja by som povedal, že je to skôr utrpenie. Po stáročia žili moslimovia vo vedomí, že hlásajú to náboženstvo, ktoré odpálilo druhé dva stupne rakety – židovstvo a kresťanstvo. Islam dostal satelit na obežnú dráhu! Vtedy sa to zdalo ako najmodernejšie náboženstvo, ako posledný výkrik. Pochopiteľné to bolo aj pre kultúrne prednosti – matematiku, medicínu, filozofiu islamských krajín v zlatej ére do 12. storočia. Dnes sú moslimovia mykaní sem a tam. Myslia si, že majú moderné náboženstvo, no musia konštatovať, že v politike, v sociálnych veciach sú len zadnými svetlami sveta. Hospodársky je ropa požehnaním, no stávať sa bohatými bez námahy je katastrofálna zvyklosť. Niektorí sa utešujú s istou naivitou tým, že atóm, mikróby, Darwin – to všetko bolo v Koráne a prorok vynašiel aj demokraciu. … Toto utrpenie musíme vnímať, aby sme chápali neskorý vznik salafizmu ako revanš Západu.

Ako opísať vzájomné odzrkadľovanie sa sveta islamu a Západu?

Páter Candiard: Časť západného sveta sa cíti v najhlbšom vnútri islamom ohrozená. Niečo symetrické nachádzame v islamskom svete, predovšetkým v Arábii, kde tradičná spoločnosť bola hlboko otrasená kolonizáciou. Žije ako zvyšok sveta americký export kultúry, nehovoriac už o vojenských intervenciách Západu.
Vzbudzujú dojem, že (fantazírujúce) „kresťanstvo“ sa chystá dobýjať. Zasmiali by sa, keby sme im vysvetlili, že z nášho pohľadu sa zdá byť islam dobyvateľom. Je tu vzájomné nepochopenie, symetrická nevedomosť.

Prof. Brague: Vzájomná nevedomosť áno, ale ona nie je symetrická. Vieme totiž, že históriu islamu nepoznáme. Oni však údajne vedia, čo kresťanstvo (a židovstvo) je, pretože Korán to vysvetľuje čierne na bielom. Zaujímajú sa rovnako málo o kresťanstvo, ako sa normálny západný spotrebiteľ zaujíma o primitívne náboženstvá, ako napr. kmeňa Nambikvarasu.

Čo vysvetľuje úspech salafizmu v našich krajinách?

Páter Candiard: Salafizmus sa v našej dobe presadil ak už nie ako nová ortodoxia, tak prinajmenšom ako významný smer v islame. Nevyslovene podporujeme jeho nároky, že predstavuje „pravý“ islam, keď hovoríme o „umiernenom“ islame. Tým podsúvame nasledovné: Čím viac je niekto moslimom, o to skôr bude salafistom. Tento postoj pôsobí katastrofálne na priemerného moslima. Salafizmus nie je nadpriemerný islam, ale jedna z hier islamu, ktorá nie je ani viac ani menej islamská ako iné.

Prof. Brague: Ja si myslím, že vahabizmus nie je „ten“ pravý islam, ale „jeden z pravých islamov“. Takto treba moslimovi priznať, že je nábožensky založený človek. On nemá prirodzene pravú vieru v Boha, ale praktizuje svoje náboženstvo. Islam sa mimochodom chápe ako „prirodzené“ náboženstvo. To, čo ľudia na Západe na moslimoch obdivujú, nie je ich viera, ale jej praktizovanie. To urobilo dojem už na Charlesa de Foucaulda v Maroku.

Páter Adrien Candiard OP je členom „Inštitútu dominikánskych východných štúdií v Káhire“.
Prof. Rémy Brague je filozof a emeritný profesor katedry Guardiniho na Mníchovskej univerzite.
Rozhovor viedli Clotilde Hamonová a Samuel Pruvot pre francúzske združenie „Kresťanská rodina“.

Nadácie financujúce synodu predpovedajú ‘neklamnú’ zmenu Cirkvi!

Rím, 19.7.2018 (LifeSiteNews) 025 345 – Riaditelia dvoch nemeckých nadácií, ktoré financujú Synodu biskupov o Amazonii, predpovedali, že toto stretnutie bude „neklamným signálom rozlúčky“ pre Cirkev a „prostriedkom decentralizácie Cirkvi od Ríma“.
Väčšina financií z nadácií prešla cez juhoamerickú cirkevnú sieť REPAM založenú špecificky na prípravu synody. Jej brazílskym riaditeľom je rakúsky biskup Ervín Kräutler z Územnej prelatúry Xingu v Brazílii. Biskup Kräutler sa zasadzuje za vysviacku ženatých mužov a diakoniek na synode a v minulosti vyjadril podporu a ženám v kňazskom úrade. Podľa správy vatikanistu z najväčších a najstarších amerických katolíckych novín „National Catholic Register“ Edwarda Pentina z 19. júla, kňazi Michael Heinz a Pirmin Spiegel z nadácií „Adveniat“ a „Misereor“ sa vyslovili, že synoda „ukáže, že zmena je možná v politike, hospodárstve, technológii a v neposlednom rade aj v Cirkvi“ !
„Adveniat“ a „Misereor“ sú nadácie nemeckých biskupov pre Južnú Ameriku na pomoc a rozvoj.
V predslove k nemeckému prekladu „Instrumentum laboris“ synody zo 17. júla Spiegel a Heinz uviedli, že synoda „má reagovať na výzvy doby počúvaním Ducha, ktorý požaduje obranu ľudí, národov a stvorenia ako celku“. Napísali tiež, že pracovný dokument volá po „hlbokej zmene v Cirkvi“ a že „to, čo sa prediskutuje v Ríme, bude mať význam pre celú svetovú Cirkev“. Uviedli tiež, že dokument odporúča decentralizáciu vlády Cirkvi „v súlade s princípom subsidiarity” a s apoštolskou exhortáciou pápeža Františka z r. 2013 Evangelii Gaudium.
Prezidentom „Adveniatu“ je nemecký biskup Franz-Josef Overbeck z Essenu (foto), ktorý vyhlásil, že synoda privedie Cirkev k „bodu, z ktorého niet návratu a potom už nič nebude také, aké bolo“.
Pracovný dokument synody biskupov o Amazonii, ktorá sa bude konať 6. -27. októbra a ktorej témou je „Amazonia: Nové cesty pre Cirkev a pre integrálnu ekológiu“ vyvolal odpor viacerých predstaviteľov Cirkvi ako nemeckých kardinálov Gerharda Müllera a Waltera Brandmüllera, ktorí ho hodnotili ako „falošnú náuku“, ako „heretický“ a ako dokument, ktorý „predstavuje apostázu“.
„Misereor“ a „Adveniat“ ako sme už spomenuli, pomohli s financovaním REPAMu – pan-amazonskej cirkevnej siete. Tá vznikla v r. 2014, tri roky pred tým, ako pápež František ohlásil synodu a jej oficiálnym cieľom je „zamerať pozornosť sveta na kritickú situáciu domorodých národov v Amazonii a kľúčový význam Amazonskej oblasti pre našu planétu – náš spoločný domov“.
Podľa kardinála Müllera, „táto sieť dostala za úlohu prípravu pracovného dokumentu a bola na to aj založená“. Vatikán v komentároch takisto signalizoval, že cieľom REPAMu je pomôcť navrhnúť prípravný aj pracovný dokument synody. REPAM a kľúčové postavy vatikánskeho sekretariátu na prípravu synody boli aj za súkromným pred-synodálnym stretnutím v Ríme minulý mesiac, ktorého záverečná správa obsahovala presadzovanie ženatých kňazov a opätovné zváženie vysviacky diakoniek. Na stretnutí sa zúčastnili aj: kardinál Walter Kasper, biskup Kräutler a biskup Overbeck. Kardinál Müller opísal REPAM ako „uzavretú skupinu“ zloženú „z ľudí absolútne rovnakých názorov, ako možno ľahko vidieť zo zoznamu účastníkov pred-synodálnych stretnutí vo Washingtone a Ríme a je v ňom nepomerne veľký počet nemecky hovoriacich Európanov“.
Edward Pentin informuje, že „Adveniat“ podporil niekoľko projektov REPAMu sumou 307,000 dolárov iba minulý rok! Agentúra má ročný príjem 56 miliónov dolárov.
Hovorca agentúry „Misereor“ povedal, že hoci nefinancujú synodu, pomohli financovať projekty „partnerských organizácií“ REPAMu. Minulý rok mala agentúra príjmy vo výške 232 miliónov eur, ako uviedol Pentin.
„National Catholic Register“ kontaktoval kardinála Claudia Hummesa, generálneho relátora synody a prezidenta REPAMu, aj kardinála Lorenza Baldisseriho, generálneho sekretára synody biskupov a „Caritas Internationalis“ a pýtal sa na financovanie synody a REPAMu, no nedostal nijakú odpoveď.

Stretnutie mladých v Ríme pod záštitou Vatikánu za vysviacku žien

Vatikán, 19.7.2019 (LifeSiteNews) 025 344 – Na stretnutí mladých katolíkov v Ríme sponzorovanom Vatikánom v júni sa ozývali výzvy na „vysviacku diakoniek, inklúziu osôb LGBT, na revolúciu a štrukturálne zmeny“. Mladí katolíci na tieto výzvy hlasno tlieskali, zatiaľ čo výzvy na misionárske nasledovanie Krista sa stretli s malým nadšením. Medzinárodné fórum mládeže s účasťou 250 mladých z celého sveta, sa zišlo 19. až 22. júna, aby sa diskutovalo o exhortácii pápeža Františka „Christus vivit“. Pápež ju vydal 2. apríla 2019 po Synode biskupov o mládeži, viere a rozlišovania povolaní v októbri 2018. Niektorí z mladých na stretnutí boli aj auditormi na synode. Stretnutie zorganizovalo vatikánske Dikastérium pre laikov, rodinu a život. Téma stretnutia znela:

Mladí ľudia v akcii v synodálnej Cirkvi.

LifeSiteNews sa porozprával s mladým mužom a mladou ženou s podmienkou anonymity, nielen kvôli nim, ale aj kvôli ich sponzorujúcim biskupom.
Mladá žena sa vyslovila, že mala zlý pocit, keď mnohí prednášali progresívnu agendu, čo účastníci prijali s potleskom a povedala:
„Reakcia na rôzne komentáre sa rýchlo zmenila na hlasné podporné ovácie tých, ktorí žiadali štrukturálne zmeny a ‘revolúciu’, či lepšiu podporu sociálnych otázok a ekológie. Tí, ktorí hovorili o evanjelizácii našich kultúr teológiou tela, a o tom, aby sme boli misionárskymi učeníkmi spojenými v Kristovi, alebo rástli v osobnej svätosti, sa stretli priam s ohlušujúcim mlčaním!“
Bola tiež zaskočená nadšeným prijatím rakúskej študentky teológie Evy Wimmerovej, ktorá žiadala vysviacku žien.
Synodálna auditorka vyhlásila, že „o desať rokov bude normálne, že ženy sú diakonky a vysluhujú sviatosti“. Študentka povedala, že sníva o Cirkvi, kde ženy nielen robia katechézu o krste, ale aj krstia a nerobia iba prípravu na manželstvo, alebo aj sobášia a naznačila, že je tiež za väčšiu inklúziu osôb LGBT v Cirkvi.

‘Len málokto bol zameraný na Krista’

„Témy ako svätosť a obrátenie boli úplne odsunuté nabok. Často sa spomínali ako dôležité témy migrácia, klimatické zmeny a samovraždy mládeže a zdalo sa, že míňame kľúčové body ako svätosť, naše evanjelizačné poslanie dané nám krstom a obrátenie – pretože iba keď sme spojení s Kristom, dokážeme uzdravovať rodiny, uzdraviť našu kultúru a priviesť nás naspäť do jednej pravej Katolíckej cirkvi Boha,“ povedala dievčina.
Mladých ľudí na stretnutí podľa jej slov vyzývali, aby diskutovali spôsoby, ako zavádzať idey z „Christus vivit“ do svojich diecéz, aby sa pritiahlo viac mladých k životu v Kristovi.
„Cítila som, že mnohí z účastníkov neboli sústredení na Krista.
Objavovala som, že mnohí nepovažovali Krista za stred svojho života a nechápali naše volanie po misionárskom poslaní ako jeho učeníkov, ak nespomeniem lúč svetla pravoslávnych veriacich v tomto sekulárnom svete. Na konferencii sa preto vyvíjal rastúci zlý pocit z tých, ktorým je zverená zodpovednosť,“ povedalo dievča.
Mladý muž zopakoval tento dojem mladej ženy. Zdôraznil, že stretnutiu chýbal solídny katolícky charakter a mnohí účastníci boli cirkevní zamestnanci.
„Moje dojmy zo stretnutia sú celkom mdlé,“ napísal mailom. „Úprimne, okrem sviatostí naozaj len málo odlišovalo týchto ľudí od ‚ekumenického‘ stretnutia mladých kresťanov. Tiež som si nebol istý, či sú to predstavitelia mladých praktizujúcich katolíkov –akoby reprezentovali svoje biskupské konferencie a zdali sa byť na plný úväzok zamestnaní v nich a diecézach.“
Mladík mal pocit, že sa kládol malý dôraz na náuku Cirkvi a povedal, že delegát, ktorý hovoril o dôležitosti chápania a vernosti tradičnej náuky Cirkvi, nezískal veľa potlesku.
„Nazval by som to ohlušujúcim tichom, pretože na tieto témy sa ozvalo rozhodne málo potlesku. V porovnaní s témami ako ekológia sa to naozaj zdalo ako ohlušujúce ticho.“
Potvrdil tiež, že diskusia sa odkláňala od tradičnej náuky Cirkvi v oblasti sexuality, genderu a ekumenizmu a potvrdil aj výrok rakúskej delegátky o diakonkách za desať rokov.
„Áno, bola to jedna z vyselektovaných mladých, ktorá k nám prehovorila v prvý deň stretnutia,“ povedal mladík pre LifeSiteNews. …
Veľa sa hovorilo aj o „synodalite“, hoci neboli konkrétne plány pre mladých. „Veľký dôraz sa kládol na „’synodálnu Cirkev‘ a zvlášť na úlohu mladých v nej. Málo sme sa dozvedeli o tom, čo výraz ‚synodálna Cirkev‘ reálne znamená a o Synode biskupov o Amazonii sa nehovorilo vôbec.“
Mladík dodal, že mali dojem, že v tomto pohybe smerom k ‚synodálnej Cirkvi‘ budú mať mladí dôležitú úlohu na samotnej synode, no nič reálne sa nedozvedeli.
„Celé diskusie boli viac sústredené na ľudí ako na Krista. Nepočul som nič o Kristovi, hlave Cirkvi, na ktorého sa máme zamerať, ani v pléne, ani v pracovných skupinách. Témy sa vôbec nesústreďovali na Boha, ale na svetské otázky.
Jedna z prednášok mala titul ‘Na ceste k synodálnej na ľudí zameranej a misionárskej pastorácii’ čo poukazuje na tento antropocentrický prístup typický pre toto fórum!“
Celé stretnutie bolo navyše ovládané španielskymi prednášateľmi. „Hoci menej ako štvrtina mladých bola z Južnej Ameriky, hluk, ktorý narobili, vyvolal dojem, že sú väčšina … Španielskym vystupujúcim sa dostalo aj oveľa viac pozornosti a potlesku,“ uviedol mladík.
Kardinál Kevin Farrell, prefekt Dikastéria pre laikov, rodinu a život a kardinál Lorenzo Baldisseri, generálny sekretár synody biskupov mladých na akcii privítali príhovormi a slávili omšu.

* * * * * * *

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

Sv. MICHAL ARCHANJEL,
bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

SLÁVNE KNIEŽA NEBESKÝCH VOJSK, svätý Michal archanjel,
chráň nás v boji a hroznom zápase, ktorý vedieme proti kniežatstvám a mocnostiam, proti vládcom tohto temného sveta a proti zlým duchom.
Príď na pomoc ľuďom, ktorých všemohúci Boh stvoril nesmrteľných na svoj obraz a podobu a ktorých draho vykúpil z moci satana.
Bojuj dnes Pánov boj s légiami svätých anjelov, tak ako si kedysi bojoval proti Luciferovi, vodcovi pyšných duchov a všetkých odbojných anjelov, ktorí boli proti tebe bezmocní a už nebolo pre nich miesta v nebi.
Učiň, aby anjel odpadlík, ktorý sa zmenil na anjela temnosti, a ešte sa stále plazí po zemi, aby nás zničil, bol zvrhnutý do priepasti spolu so svojimi nasledovníkmi. Dnes tento prvý nepriateľ ľudstva a vrah od počiatku znova nadobudol sebadôveru. Prestrojený za anjela sveta chodí so zástupmi skazených duchov, napáda zem a vyhladzuje meno Boha a Krista, plieni, zabíja a posiela do večnej záhuby duše, ktorým bola určená koruna večného života.
Tento skazený had je ako nečistý prúd, ktorý vlieva do ľudí so zvrátenou mysľou a spustnutým srdcom jed svojej zloby, ducha klamstva, bezbožnosti a rúhania a smrteľný dych nečistoty, neresti a ohavnosti. Títo prefíkaní nepriatelia ľudstva zaplavujú blenom a palinou Cirkev, nepoškvrnenú Baránkovu nevestu, a dotýkajú sa jej posvätných pokladov.
Ponáhľaj sa, nepremožiteľné knieža, na pomoc Božiemu ľudu proti vpádom zatratených duchov a dožič mu víťazstvo. Amen.

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *