Život Cirkvi vo svete 25 * 2013
Obsah
Benedikt XVI. mi napísal: „Treba očakávať nepriateľské reakcie“
Taliani dôverujú Františkovi – a znova silnejšie aj Cirkvi
Ľudská dôstojnosť a obchodovanie s ľuďmi
Nový kostol na hranici Severnej a Južnej Kórey
USA: Diskusia o potrate prináša dobré plody
Jeruzalem: Protest proti zatváraniu brány Jaffa
Kongregácia pre Boží kult a disciplínu sviatostí vydala dekrét
‚Detský vlak‘ privezie v nedeľu k pápežovi deti
Britský parlament: Vylepšiť zákon o homosexuálnom zväzku
Nemecko: Tri ďalšie kresťanské strany
Istanbul: Dominikán kritizuje európsku politiku voči Turecku
Francúzsko: Lurdy pod vodou
Proces svätorečenia Jána Pavla II. takmer uzavretý
‚Nepustite sa do slovného súboja so Zlým‘
Pápež František píše list premiérovi D. Cameronovi
Dvakrát ‚Svätý Otec‘ – napriek tomu jedno srdce a jedna duša
Nórsko: Biblia sa stala bestsellerom
Scola: Európa musí radikálne zmeniť myslenie inak hrozí zánik
Česko: Diakoni a biskupi sa radili o diakonáte
Chorvátsko: 750.000 ľudí za referendum proti „homosexuálnemu „manželstvu“
Francúzski biskupi: Boj proti homosexuálnemu „manželstvu“ nebol márny
Hnutie „rodová rovnosť“ prepadlo ‚šialenstvu‘
Darwinov potomok a katolíčka
Mediálne špekulácie v Ríme: Čakanie na ‚druhého muža‘
Správa k pamiatke 500. výročia reformácie v r. 2017
Obama – ani pomazaný, ani antikrist
František dokončí encykliku Benedikta XVI. o viere
Rusko zakazuje propagovanie homosexuality
Benedikt XVI. mi napísal: „Treba očakávať nepriateľské reakcie“
Heidelberský odborník na Nový zákon Klaus Berger
dostal ku svojej novej knihe „Falšovatelia Biblie“ list od emeritného pápeža!
Heidelberg, 20.6.2013 (kath.net/Petra Lorleberg-pl) 016 051 – „Prvou reakciou bol dlhší list od Benedikta XVI. V také niečo som sa ani nedovážil dúfať. Benedikt napísal, že treba očakávať nepriateľské reakcie.“ Povedal to emeritný heidelberský odborník na Nový zákon Klaus Berger v interview pre Kath.net o svojej novej knihe „Falšovatelia Biblie“. „A tak sa aj stalo, predovšetkým zo strany katolíckych kňazov, ktorí trpia celibátom …“
Kath.net: Svoju knihu nazývate „Výkrik“. Slová ako „nešetrné ničenie“ a i. jasne ukazujú, že vo vašom diele sa deje viac ako len akademická diskusia. Čítam v nej vyznanie, vášnivý boj proti zneužívaniu Svätého písma. Písala sa vám ťažko táto kniha?
Prof. Klaus Berger: Nie.
Kath.net: Uvádzate príklady „prekrúcania liberálnou exegézou“. Aké ciele sleduje biblická kritika od osvietenstva, aká ideológia vystiera chápadlá na Bibliu? A s akými dôsledkami?
Berger: Ak text pozorne nesledujeme a ak ho vnútorne nespracovávame, staneme sa obeťami všetkých možných ideológií od nacionalizmu až po ekologický feminizmus, od maoizmu až po hnutie Friedwald.
Kath.net: Uvádzate: „S pravidlami, ktoré sa naučíme v exegetickom proseminári, musíme dokázať študovať aj germanistiku a klasickú filológiu. Je to tak? Je podľa pravidiel dnešnej bežnej exegézy autor Fausta aj autorom Werthera? Platia tieto pravidlá naozaj, alebo sú už aj ony produktom záujmu ktorý vedie naše poznanie?
Berger: Ak sa obmedzíme na pravidlá filológie, zostáva výklad Biblie nudný. Pre mňa bolo a je vedúcim záujmom bezhraničná zvedavosť. Medzitým sme sa vrátili ku starej dlhej chvíli. Od polovice 60. rokov do polovice 80. rokov sa človek pri zaoberaní Písmom odvážil dať do stávky celú existenciu. Tak to u mňa ja zostalo.
Kath.net: V knihe opisujete, že v priebehu ostatných desaťročí, že „vedecká teológia sa medzi všetkými vedeckými disciplínami ducha na fakultách stala bezvýznamnou“. Pritom však práve „liberálni“ teológovia usilovali o napojenie na „celospoločenské povedomie“ . Je teológia, je historicko-kritická biblická exegéza dostatočne opísaná, ak ju nazývame vedou?
Berger: Pokus urobiť z teológie prispôsobovaním celkom normálnu vedu ducha bol fiaskom. Historici, filológovia, psychológovia a právnici pociťovali toto nadbiehanie ako trápne. Pre teológov bola táto zrada identity smrteľná.
Kath.net: Benedikt XVI. ako aj vy uvádzate iné argumenty k datovaniu a k otázke autora Evanjelia sv. Jána ako je bežná teória dnešných exegétov. Aké dôsledky má už len táto samotná otázka pre teológiu a pre veriacich kresťanov?
Berger: O štvrté Evanjeliu vládne veľký boj. Pretože je „iné“ a sotva ho možno zaradiť ako podobné ostatným. Práve teológovia majú veľké ťažkosti, ak majú znášať niečo „iné“. Možno je však odlišnosť Evanjelia sv. Jána kľúčom k Ježišovi a testom šírky srdca a ducha.
Kath.net: Vo svojej knihe vysvetľujete, že stanovením literárnych a historických podmienok textu jeho výklad ešte nie je ukončený. Kde tu má miesto duchovné čítanie, „prežúvanie“ textu, v meditácii a modlitbe a čo ho odlišuje od „upadnutia do zbožného tárania“?
Berger: Prežúvanie textu je tak ako pri prežúvavcoch biologicky potrebné a sleduje múdre pravidlá. Pripomína skôr temný boj Jakuba s neznámym anjelom. Často z neho vyjdeme krívajúci, aby sme to ďalší raz skúsili znova. Ako pri výstupe na osemtisícovku. Ja som vždy rád vystupoval na 600 až 800 metrové hory, (tisícovka ležala vo východnej zóne).
Kath.net: Môžete našim čitateľom krátko naznačiť, aké požiadavky na kladiete na „exegézu Nového zákona v Katolíckej cirkvi súčasnosti“?
Berger: Nezakazovať nijakú metódu, nijakú otázku. Hľadieť na to, že ide o orientálnu a na 100% židovskú knihu. Starať sa o tie slabo osvetlené témy (najmä s Duchom Svätým). Výklad najmä sv. Pavla v starej Cirkvi a v stredoveku kriticky vziať na vedomie, bez ostychu sa pýtať, kde je bod, v ktorom by nás text mohol dnes kriticky a produktívne viesť ďalej.
Každý text „stráviť“ v modlitbe. Zabudnúť na monotónnosť čisto morálnej aplikácie. Ideologicko-kriticky občas ukrižovať vlastné obľúbené idey.
Teda skrátka: Znášať cudzosť Biblie a chrániť ju z celých síl pred násilným prístupom. Pretože Biblia sa nedokáže brániť a preto je odkázaná na dobrých právnikov, ktorí prepožičajú Biblii hlas a odvážia sa dať aj svoj život za tohto klienta.
Kath.net: Pán Prof. Berger, ako prežívate prvé reakcie na svoju iste nezvyčajnú knihu?
Berger: Prvou reakciou bol dlhší list Benedikta XVI. z jeho odpočinku. V to som sa ani nedovážil dúfať. Benedikt mi napísal, že treba očakávať nepriateľské reakcie. A tak to aj bolo, predovšetkým od katolíckych kňazov, ktorí trpia celibátom a ktorí každé okno, ktoré výklad Biblie hocikam otvorí, ešte stále vykladajú ako prelom smerom k zrušeniu celibátu. –zg-
Taliani dôverujú Františkovi – a znova silnejšie aj Cirkvi
Vatikán, 20.6.2013 (kath.net/KNA) 016 050 – Pápežovi Františkovi dôveruje podľa štúdie až 85 percent Talianov. Medzi katolíkmi je to dokonca až 96 percent, ako informovala internetová informačná služba «Vatican Insider» v stredu s odvolaním sa na prieskum demoskopického Inštitútu Demopolis. Argentínsky pápež 100 dní po zvolení 13. marca sa teší dôvere 65 percent nekatolíkov, príp. neveriacich Talianov. U žien je to 87 percent.
Tri štvrtiny opýtaných sa pochvalne vyjadrili o spontánnosti pápeža. Siedmym z desiatich sa páči jeho jednoduchosť a blízkosť k ľudu. Až dve tretiny vyzdvihli jeho angažovanosť za chudobných a slabých. Ako gesto, ktoré urobilo doteraz najhlbší dojem, uviedli stretnutie s jeho predchodcom Benediktom XVI. a umývanie nôh mladistvým väzňom na Zelený štvrtok.
Z obľúbenosti Františka očividne profituje aj uznávanie Katolíckej Cirkvi v Taliansku. Až 63 percent opýtaných jej podľa štúdie vyjadrilo svoju dôveru, ešte v januári to bolo o 15 percent menej. Traja zo štyroch vyjadrili presvedčenie, že František prispeje k obnove kresťanstva. –zg-
Ľudská dôstojnosť a obchodovanie s ľuďmi
Filadelfia, 20.6.2013 (Zenit) 016 049
Arcibiskup Charles J. Chaput, biskup USA o obchode s ľuďmi:
Dnes sú na celom svete zotročené milióny žien a detí, ktoré nemajú nijaký hlas a sú v situácii nútenej práce alebo sexuálneho vykorisťovania, z ktorej sa nedokážu sami vyslobodiť. Tento hrozný jav je tretím najhorším zločinom vo svete po ilegálnom predaji drog a zbraní.
James Nicholson, bývalý veľvyslanec USA pri Svätom stolci, 2004
Prostitúcia nie je nový jav. Čo je nové, je existencia globálneho a komplexného obchodu, ktorý zneužíva situáciu chudoby a zraniteľnosti, v ktorej sa nachádzajú mnohé ženy a exportuje ich do priemyslu sexu.
V Taliansku je odhadom 50 000 až 70 000 žien a dievčat z východnej Afriky, Južnej Ameriky a východnej Európy, ktoré sú prostitútkami na ulici, v nočných kluboch a v súkromných nevestincoch. Možno 30-40 percent z nich sú maloleté dievčatá. Typické je, že nemajú dokumenty, pretože pasáci im zhabú pasy a dokumenty, aby ich mohli kontrolovať. Keď pricestujú, pasáci často povedia ženám, že musia odpracovať veľký dlh, o ktorom ani nepočuli pred opustením domova. Na splatenie tohto dlhu stanoveného na 40 000 – 70 000 eur, nigérijské ženy musia podstúpiť najmenej 4000 sexuálnych stykov. Okrem toho im zarátajú stravu, ubytovanie, ba dokonca aj miesto na chodníku, kde stoja.
Misijná sestra utešiteľka Eugénia Bonettiová, aktivistka proti obchodovaniu s ľuďmi, 2007
James Nicholson je pravdepodobne najznámejší ako úspešný obchodník, právnik a bývalý sekretár pre záležitosti veteránov. Ale pôsobil aj ako vyslanec USA pri Svätom stolci. Jednou z otázok ktoré presadzoval počas svojho obdobia v úrade v úzkej spolupráci s Vatikánom, bol globálny boj proti obchodovaniu s ľuďmi – miecha modernej nútenej práce a sexuálneho vykorisťovania.
Oficiálne sa otroctvo na svete skončilo pred viac ako storočím. Neoficiálne je to rastúci priemysel. Státisíce žien a detí – ktorých počet sa odhaduje až na 1,2 milióna – sa predajú každý rok. Mnohé pochádzajú z chudobných krajín a končia ako prostitútky v rozvinutých krajinách. Iné sú nútené pracovať za málo peňazí alebo zadarmo v hoteloch, saunách, masážnych salónoch a v poľnohospodárstve. Niektoré sú jednoducho unesené. Niektoré utiekli z krajiny a sú bez domova. Mnohých, najmä mladých v rozvojových krajinách, verbujú dobre organizované zločinné kruhy a sľubujú im možnosť sobáša, dobrej práce či lepšieho života v Európe či v USA. Potom zlomia dôstojnosť obetí znásilnením, vydieraním a bitkou a používajú ich ako objekty pre laboratóriá a sex, až kým ich zdravie neskolabuje.
V mnohých krajinách títo obchodníci podplácajú políciu, aby nad tým zatvárala oči. Ale na miestach, kde štátne orgány rázne zasahujú proti obchodu s ľuďmi, zasa nie sú dostačujúce zákony a obete sú často príliš vystrašené alebo zahanbené, aby sa identifikovali.
To všetko znie barbarsky a pravdaže to také aj je – ale úprimne – slovo „barbarský“ vôbec nedoceňuje toto trpké utrpenie. Svätý stolec, náboženské komunity a mnohí ľudia dobrej vôle – sestra utešiteľka Eugenia Bonettiová o tom vydala globálne a hrdinské svedectvo – sa už roky usilujú zverejňovať túto pliagu obchodu s ľuďmi a mobilizovať zasahovanie vlád proti nemu. Dôvod je zrejmý. Ak je každá ľudská bytosť stvorená na Boží obraz a nekonečne milovaná svojím Stvoriteľom, obchod s ľuďmi je istý druh rúhania, znesväcovania, svätokrádeže, je to zločin proti samotnému Bohu. Tá istá úcta voči ľudskému životu, ktorá pobáda kresťanov, aby sa zastávali chudobných, postihnutých, emigrantov a nenarodených detí, by nás mala viesť aj k zasahovaniu proti obchodu s ľuďmi a k pomoci jeho obetiam.
Musíme si uvedomiť, že obchod s ľuďmi nie je niečo, čo sa deje „tam vonku“ v nejakej ďalekej cudzej krajine. Mnohé tisíce žien a detí sú obeťami tohto obchodu priamo tu v USA každý rok. To zahrňuje aj Filadelfiu, náš vlastný domov, náš vlastný dvor. A ja dúfam, že v ďalšom roku si stále viac našich ľudí v katolíckej komunite uvedomí obchodovanie s ľuďmi a budú pracovať na tom, aby sa toto pohŕdanie ľudskou dôstojnosťou ukončilo.
Možno začať kontaktovaním sa s pánom Hughom Organom, výkonným riaditeľom Covenant House Pennsylvania. Covenant House je členom Koalície proti obchodu s ľuďmi vo Filadelfii.
Boh stvoril mužov a ženy, aby boli synmi a dcérami, nie vlastníctvom, nie odpadom, nie tovarom. Toto ničivé zlo ukončíme iba prostredníctvom boja ľudí dobrej vôle proti nemu. –zg-
Hugh Organ, Covenant House Pennsylvania, 31 East Armat Street, Philadelphia, PA 19144; or by email at [email protected].
Nový kostol na hranici Severnej a Južnej Kórey
Rím, 20.6.2013 (kath.net/KNA) 016 048 – Na juhokórejskej hranici so Severnou Kóreou postavili katolícky kostol. Ako informovala tlačová služba «Asianews» v stredu, Boží dom, ktorý je v Paju, bezprostredne pri demilitarizovanej zóne medzi demokratickým juhom a komunistickým severom, posvätil 25. júna kardinál Nicholas Cheong Jin-suk (81). Kostol má byť znamením pokoja a zmierenia medzi oboma kórejskými štátmi, cituje «Asianews» Biskupskú konferenciu Južnej Kórey. Kostol posvätili pri príležitosti osláv utíchnutia zbraní, ktorým sa pred 60 rokmi, 27. júla 1953, ukončila kórejská vojna.
Vojna sa začala 25. júna 1950 vpádom severokórejských oddielov do Južnej Kórey. Mesto Paju leží na 38. stupni zemepisnej šírky, ktorý od r. 1945 do vypuknutia kórejskej vojny tvoril demarkačnú líniu medzi oboma štátmi. V Severnej Kórey je praktizovanie každého náboženstva zakázané. Táto komunistická diktatúra je jednou z mála krajín, v ktorých sú kresťania vystavení systematickému prenasledovaniu štátom. Spoľahlivé údaje o počte katolíkov v podzemí neexistujú.
Kostol v Paju, ktorý začali stavať v r. 1997, stojí na pozemku, ktorý dali k dispozícii severokórejskí utečenci. Mozaiky v jeho interiéri vytvorili severokórejskí umelci. Stavba kostola je podobou kostola v Jinsadongu, ktorý v r. 1926 zničili komunisti.
Kardinál Cheong je emeritným arcibiskupom Seoulu a ako apoštolský administrátor Pjöngjangu mal na starosti aj katolíkov v Severnej Kórey. –zg-
USA: Diskusia o potrate prináša dobré plody
Washington, 20.6.2013 (kath.net/idea/pl) 016 047 – V USA prináša diskusia o potrate stále častejšie dobré plody. Pôvodne sa chceli republikáni po porážke v prezidentských voľbách minulý rok vyhnúť citlivej téme „neskoré potraty“, no spektakulárny proces s potratovým lekárom Gosnellom znova veľmi rozbúril verejnosť. Takže konzervatívci v Dome reprezentantov sa opäť pustili do boja. Podali návrh zákona, ktorý zakazuje potraty po 22. týždni tehotenstva, pretože nenarodené dieťa v tomto štádiu už pociťuje bolesť. Zákon „Pain-Capable Unborn Child Protection Act“ (Zákon na ochranu nenarodeného dieťaťa schopného cítiť bolesť) schválil Dom reprezentantov 228 hlasmi proti 196. Tým sa zakazuje väčšina potratov už po 20. týždni tehotenstva.
Tento návrh pritom nemal podľa odhadu novín „New York Times“ nijakú šancu stať sa zákonom, keďže senát a Biely dom je v rukách demokratov. Vláda prezidenta Baracka Obamu návrh zákona už odmietla, pretože „pohŕda zdravím a právami žien“. No v niektorých štátoch začali republikáni podobnú iniciatívu, ako napríklad v Južnej Karolíne a vo Wisconsine. Od r. 2010 sa takéto zákazy zaviedli už 11 štátoch.
Tri štvrtiny proti neskorým potratom
Veľký rozruch spôsobil v polovici mája proces s lekárom Kermitom Gosnellom (Filadelfia/štát Pennsylvánia). Tohto 72-ročného potratového lekára odsúdili za trojnásobnú vraždu na doživotie. Súd považoval za dokázané, že po neúspešných potratoch úmyselne zavraždil ešte žijúce deti tak, že im nožnicami prerezal chrbticu. Po procese v prieskume asi tri štvrtiny opýtaných odmietli potraty v druhej tretine tehotenstva.
Vo viacerých štátoch USA bola okrem toho povolená tzv. „metóda čiastočného pôrodu“, pri ktorej sa deti usmrcovali počas pôrodu. Po tom, čo vyšla hlavička, ju dieťaťu otvorili a mozog vysali.
Obvinenie: „Vojna proti ženám“
Odporcovia potratov sa opakovane pýtajú, prečo usmrcovanie detí po 20. týždni tehotenstva mimo tela matky sa právne hodnotí ako vražda, ale ten istý úkon v tele matky je legálny.
V r. 1973 Najvyšší súd USA v známom rozsudku ústavného významu legalizoval potraty bez časového obmedzenia. Odvtedy usmrtili v USA podľa odhadu viac ako 54 miliónov detí v tele matky bez právnych následkov. Bojovníci za právo na život žiadajú, aby najvyšší súd tento rozsudok odvolal. Prívrženci práva ženy na ukončenie tehotenstva protivníkov potratov obviňujú, že rozsudok súdu zneužívajú na politické ciele a vedú „vojnu proti ženám“. –zg-
Jeruzalem: Protest proti zatváraniu brány Jaffa
Vyhlásenie patriarchov cirkví Svätého mesta
Jeruzalem, 19.6.2013 (Latinský patriarchát) 016 046 – Uverejňujeme vyhlásenie patriarchov a hláv cirkví v Jeruzaleme:
* * *
My, patriarchovia a hlavy cirkví v Jeruzaleme čo najostrejšie protestujeme proti opatreniam izraelskej polície vo veci zatvorenia brány Jaffa. Každý rok píšeme miestnym orgánom a vyjadrujeme svoju frustráciu vzhľadom na časté uzamkýnanie brány Jaffa. Je to jediný prístup pre našich patriarchov do kostolov a kláštorov. Namiesto hľadania riešenia týchto nepríjemností sa situácia očividne stále zhoršuje.
Ostatné incidenty sa prihodili počas podujatia „Festival svetla“, keď mnohí naši kňazi a dokonca aj niektorí z nás, hláv cirkví, sme neboli schopní dopraviť sa až k našim domom a kostolom. Viac ako hodinu sme museli čakať pred bránou, kým nám dovolili ňou prejsť. To je pre nás, pre pútnikov a pre všetkých obyvateľov nášho susedstva úplne neakceptovateľné!
Apelujeme na miestne orgány a na políciu, aby našli praktické riešenia, ktoré by zaručili trvalý prístup cez bránu Jaffa, neprerušovaný kvôli rôznym podujatiam.
Dúfame, že táto správa bude vypočutá a povedie k rozhodnému konaniu, aby folklórne podujatia už negatívne neovplyvňovali život a službu našich cirkví. Ďakujeme pekne za vaše porozumenie a budúcu spoluprácu v tejto záležitosti. Patriarchovia a hlavy cirkví v Jeruzaleme. –zg-
Kongregácia pre Boží kult a disciplínu sviatostí vydala dekrét
Do eucharistickej modlitby Rímskeho misála bude zaradené aj meno sv. Jozefa.
K tomu predseda liturgickej komisie biskup S. Stolárik na: http://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20130620028
Vatikán, 19.6.2013 (RV) 016 045 – Kongregácia pre Boží kult a disciplínu sviatostí rozhodla, že vo všetkých eucharistických modlitbách Tretieho vydania Rímskeho misála bude zaradené aj meno sv. Jozefa, a to hneď po mene Preblahoslavenej Panny Márie. Svätý Jozef sa bude spomínať ako jej ženích. Zmena sa týka druhej, tretej a štvrtej eucharistickej modlitby, keďže v prvej, v tzv. Rímskom kánone, je táto zmienka uvedená. Vyplýva to z dekrétu, ktorý podpísal prefekt kongregácie kardinál Antonio Cañizares a sekretár Mons. Arthur Roche. Táto zmena je reakciou na mnohé písomné výzvy z celého sveta, ktorým chcel vyhovieť už Benedikt XVI., ale až František ju schválil a poveril kongregáciu vydaním dekrétu.
V dekréte sa okrem iného uvádza, že „prostredníctvom otcovskej starostlivosti o Ježiša sv. Jozef z Nazareta, ako hlava Pánovej rodiny, hojne naplnil poslanie, ktoré mu bolo dané milosťou v ekonómii spásy a úplným priľnutím k počiatkom tajomstiev ľudskej spásy sa stal výnimočným príkladom veľkodušnej pokory, ktorú kresťanstvo veľmi vyzdvihuje a svedkom tých spoločných, ľudských a jednoduchých čností, ktoré sú potrebné, aby sa ľudia stali dôstojnými a autentickými nasledovníkmi Krista.“
„Pre Slovensko platí, že tieto zmeny sa dostanú až do nového vydania Misála, na ktorom sa intenzívne pracuje. Obnovené znenie eucharistických modlitieb bude definitívne schválené v tomto roku. Tam sa už doplní aj táto zmena – zmienka sv. Jozefa v eucharistických modlitbách. V tomto roku sa pracuje tiež na sanktoráli a temporále,“ povedal TK KBS Andrej Krivda, tajomník Liturgickej komisie KBS.
–jk-
‚Detský vlak‘ privezie v nedeľu k pápežovi deti
Vatikán, 19.6.2013 (kath.net/KAP) 016 044 – V nedeľu dajú na krátko znova do prevádzky železničnú stanicu vo Vatikáne. Pápež František tam prijme vlak so 450 deťmi a ich sprievodcami. Rýchlostný vlak typu Strieborný šíp vyštartuje ráno z Milána so zástavkami v Bologni a Florencii, kde pristúpia ďalšie deti, ako informovala Pápežská rada pre kultúru v utorok vo Vatikáne.
Malí pasažieri vo veku šesť až desať rokov môžu po ceste v kurzoch prejaviť svoju umeleckú kreativitu. Budú to chudobné a problémové deti prevažne z emigrantských rodín. V júni si majú prezrieť aj dómy vo svojich domovských mestách Miláno, Bologna čí Florencia.
„Pre takmer všetky deti je to aj prvá návšteva Baziliky sv. Petra,“ ako informoval Vatikán o akcii s názvom „Detský vlak: Cesta cez krásu“. Talianske štátne železnice na tento účel poskytnú vlak so siedmymi vagónmi a dobrovoľný personál. Na železničných staniciach chcú deťom pripraviť slávnostné uvítanie. „Akcia chce osloviť bezprostrednosť a duchovnú zvedavosť týchto malých ľudí,“ ako povedal predseda Pápežskej rady pre kultúru, kardinál Gianfranco Ravasi. „Je to symbolická cesta pre budúcnosť a nádej mladej generácie.“
Po tom, čo „Detský vlak“ prijme pápež, ešte v nedeľu sa znova vydá na cestu domov do Milána. Na vjazd do vatikánskej železničnej stanice a výjazd z nej má Strieborný šíp (Frecciargento) pristavenú vlastnú lokomotívu, pretože vatikánske koľajnice nie sú vybavené elektrickým vysokonapäťovým vedením. –zg-
Video: Cesta detí vlakom k pápežovi
Britský parlament: Vylepšiť zákon o homosexuálnom zväzku
Londýn, 19.6.2013 (kath.net/KNA) 016 043 – Výbor pre ľudské práva v britskom parlamente považuje za potrebné vylepšiť návrh zákona o homosexuálnych „manželstvách“. Podľa tohto grémia treba chrániť katolícku cirkev a iné náboženské spoločenstvá pred právnymi sankciami, ak sa postavia proti uzavieraniu homosexuálnych „manželstiev“, ako informoval denník «Daily Telegraph» z utorka. Pritom treba vyjasniť, či katolícki kňazi vykonávajú «verejnú funkciu», keď sobášia ľudí. Z hľadiska výboru prebieha takýto úradný výkon vždy, keď je cirkevný sobáš aj občiansko-právne platný. V tejto otázke však nie je zhoda s vládou.
Katolícky arcibiskup zo Southwarku, Peter Smith, v súvislosti s varovaním parlamentného výboru hovoril o «nevyhnutnej potrebe» vylepšenia zákona. Inak hrozia «nezamýšľané dlhodobé následky» pre náboženskú slobodu, citujú ho noviny.
Návrh zákona sa teraz prerokováva v Hornej komore parlamentu. Žiadosť o jeho odmietnutie tam pred dvomi týždňami stroskotala. S prvými „sobášmi“ homosexuálov sa ráta od júla 2014. –zg-
Nemecko: Tri ďalšie kresťanské strany
Wiesbaden, 19.6.2013 (kath.net/idea) 016 042 – Na voľbách do nemeckého spolkového parlamentu 22. septembra sa zúčastní 58 strán a politických združení. Oznámil to predseda nemeckej volebnej komisie Roderich Egeler 18. júna vo Wiesbadene. Medzi nimi sú aj tri malé kresťanské strany: „Strana Biblii verných kresťanov“ (PBC), „Kresťanský stred (CM) – Za Nemecko podľa Božích prikázaní“ a v marci založená strana „Aufbruch C“, ktorá sa označuje ako „kresťanská alternatíva voľby“.
PBC dosiahla pri spolkových voľbách pred štyrmi rokmi 40 370 hlasov (0,1 percenta), „Kresťanský stred“ 6826 hlasov (0,0 percenta).
Na zozname , ktorý uverejnil predseda volebnej komisie, sú aj dve islamské strany: Moslimská demokratická únia (MDU) a Islamská demokratická únia (IDU).
Strany a združenia, ktoré sú už v spolkovom alebo krajinskom parlamente zastúpené najmenej 5 poslancami, nemusia ohlasovať účasť na voľbách. Svoje volebné návrhy môžu odovzdať priamo príslušnému krajinskému alebo okresnému predsedovi volebnej komisie. Ktoré strany alebo skupiny budú pripustené k spolkovým voľbám, rozhodne Spolkový volebný výbor 4. a 5. júla. –zg-
Francúzsko: Lurdy pod vodou
Lurdy, 19.6.2013 (kath.net/pl) 016 041 – Lurdy sú zasa pod vodou. Stav vody v jaskyni zjavenia Panny Márie bol v utorok 1,40 metra, no kulminácia hladiny vody sa pritom očividne ešte nedosiahla. Gave, rieka pred svätyňou, má v súčasnosti hladinu vo výške asi 3,5 metra, čo je vyššie ako pri ostatných záplavách v októbri minulého roku. Už v utorok ráno zasiahla voda hlbšie položené oblasti pútnického miesta, medzi nimi kúpele a podzemný „Kostol Pia X.“. Prístup ku svätyni je pre pútnikov v súčasnosti uzavretý. Všetky liturgické predmety už predtým preniesli na bezpečné miesto. Silné prietrže mračien však naďalej pretrvávajú a záplavy hrozia vo viacerých oblastiach južného Francúzska.
Iba v októbri 2012 boli Lurdy postihnuté veľkými záplavami. Škody na pútnickom mieste sa vtedy vyčíslili na 2 milióny eur.
Video z Lurdov, tesne pred zaplavením jaskyne
Istanbul: Dominikán kritizuje európsku politiku voči Turecku
Ankara, 18.6.2013 (KAP) 016 040 – „Dlhoročná nečinnosť politiky Európskej únie vzhľadom na vstup Turecka do EÚ umožnila autoritárske tendencie v krajine,“ ako povedal vedúci Istanbulského centra pre medzináboženský a medzikultúrny dialóg, Claudio Monge. „Keďže sa zničila niekdajšia politická vízia Európy pre Turecko, neudivujú najnovšie vyjadrenia premiéra Recepa Tayyina Erdogana, v ktorých „v zásade pohŕda legitimitou Európskeho parlamentu“, povedal tento dominikán, ktorý je aj predstaveným dominikánskeho spoločenstva v meste Bospor, v utorok pre rímsku misijnú agentúru „Fides“ a vysvetlil:
„Do roku 2006 Erdogan a jeho strana dúfali vo vstup do EÚ a pre jeho podporu realizoval aj veľa reforiem. Potom sa urovnala cesta novému kurzu Erdogana a Turecka vo všeobecnosti. A tak boli najprv pokusy zaujať novú pozíciu v scenári arabských krajín a „bratov vo viere“. Začiatok povstaní „arabskej jari“, ako aj konflikt v Sýrii, však zničili politické a diplomatické plány a aj miliónové investície.“
Reakciou „hrdého Erdogana“ bola populisticko-autoritárska cesta a predstava, že krajina si postačí sama, ako povedal dominikán ďalej. Čo by mohlo tureckého premiéra podľa jeho názoru ešte priviesť k miernejšej reakcii je už iba interná opozícia islamskej konzervatívnej vládnej strany AKP, „pretože v Turecku nijaká politická opozícia nie je, čo sa v troch týždňoch od začiatku krízy jednoznačne ukázalo“.
Z tejto perspektívy si treba podľa pátra Mongeho všímať „rastúcu priepasť“ medzi Erdoganom a prezidentom Abdullahom Gülom, ktorý v minulých týždňoch viackrát nastúpil cestu dialógu s demonštrantmi. Pri prezidentských voľbách 2014 sa tento „duel“ medzi oboma politikmi rozhodne, pretože nespokojenci s Erdoganovou politikou budú musieť hlasovať za druhé obdobie prezidenta v úrade.
Poučovatelia nie sú na mieste
Na OSN a členov EÚ páter Monge apeloval, aby Turecku „už dlhšie neudeľovali lekcie v demokracii“. Po ich zlyhaní v politike voči Turecku už „nie sú vierohodní“. USA sa podľa pátra nedajú na konfrontačný kurz proti Erdoganovi, pretože „v súčasnej kríze a nestabilite v regióne otázky internej demokracie považujú americkí politici za druhoradé v porovnaní s udržaním solídneho partnerstva s členom NATO v regióne“.
Páter Monge zaraďuje vstup Turecka do EÚ „definitívne do minulosti“, no prezident Gül v utorok pre istanbulské noviny „Hürriyet“ vyzval k novému naštartovaniu reformného procesu ako súčasti vstupných rokovaní s EÚ. Súčasne napomenul Európsky parlament, aby nebol „nevyrovnaný“ vo svojej kritike Turecka. –zg-
Proces svätorečenia Jána Pavla II. takmer uzavretý
Krakov, 18.6.2013 (kath.net/KNA) 016 039 – Možnosť skorého svätorečenia pápeža Jána Pavla II. (1978-2005) je stále zreteľnejšia. Jeho bývalý sekretár, kardinál Stanislav Dziwisz, v utorok v Krakove povedal, že formality uznania pápeža za svätého sú ukončené. Stanovenie termínu svätorečenia je teraz v rukách pápeža Františka. Ten určite nebude «našu trpezlivosť príliš skúšať», ako povedal kardinál Dziwisz.
Už pred niekoľkými dňami kardinál povedal, že je nádej, že svätorečenie sa bude konať už v októbri. Na to potrebný proces beží podľa jeho slov «bez výhrad». Potvrdenie jeho výpovede z Vatikánu zatiaľ neprišlo.
Na svätorečenie, rovnako ako na blahorečenie 1. mája 2011, sa musí dokázať zázrak na príhovor Jána Pavla II.; ten musí nastať po blahorečení. Kardinál Dziwisz už minulý piatok povedal: «Nebol uznaný iba jeden zázrak, ale mnohé.“
Správu lekárov musí teraz preveriť komisia teológov z Kongregácie pre svätorečenia. Potom sa podklady procesu predložia rade kardinálov a pápežovi na rozhodnutie. V minulých rokoch sa svätorečenia konali vždy v októbri.
Pápeža Jána Pavla II. blahorečil v roku 2011 jeho nástupca Benedikt XVI. (2005-2013). Bol to najkratší proces blahorečenia novšej doby. Ako zázrak uznali nevysvetliteľné uzdravenie francúzskej rehoľníčky z Parkinsonovej choroby. Ján Pavol II. zomrel 2. apríla 2005 vo veku takmer 85 rokov. Jeho 26-ročný pontifikát bol druhým najdlhším v dejinách Cirkvi. –zg-
‚Nepustite sa do slovného súboja so Zlým‘
Kto chce nájsť pravý pokoj duše, nech sa cvičí v pokore
– napísal Dorotheo z Gazy (505-565), mních v Palestíne
Jeruzalem, 17.6.2013 (kath.net) 016 038
V Starom zákone sa hovorí: „Oko za oko, zub za zub“ (Ex 21,24). Pán náš však vyzýva, aby sme úder toho, kto nás udrie na líce, nielen trpezlivo prijali, ale mu aj pokorne nastavili druhé líce. Veď účelom tohto zákona bolo, naučiť nás nerobiť to, čo sami nechceme utrpieť. Bránil nám teda robiť zlo a síce zo strachu, že sami budeme musieť trpieť. Táto požiadavka teraz však znamená odmietnuť nenávisť, nezriadenú túžbu po potešení, po uctievaní a iné zlé sklony …
Svätými prikázaniami nás Kristus učí, ako sa môžeme oslobodiť od našich vášní, aby sme znova neupadli do tých istých hriechov. Odkrýva nám príčinu, ktorá zvádza k pohŕdaniu Božími prikázaniami a k ich prestupovaniu a tak nám dáva do ruky prostriedok, pomocou ktorého dokážeme poslúchať a môžeme byť spasení.
Aký je to teda prostriedok a čo je príčinou pohŕdania prikázaniami? Počúvajte, čo nám k tomu hovorí náš Pán: „… učte sa odo mňa, lebo som tichý a pokorný srdcom; a nájdete odpočinok pre svoju dušu“(Mt 11,29). Tým nám ukazuje krátko a stručným slovom koreň a príčinu všetkého nášho zla, ako aj uzdravujúci prostriedok, prameň všetkého dobra. Ukazuje nám, že je to pýcha, ktorá nás privádza k pádu a že iba protikladný postoj, pokora, nám umožní nájsť milosrdenstvo. A skutočne, pýcha spôsobuje pohŕdanie a neposlušnosť a vedie k smrti; pokora naproti tomu prináša poslušnosť a pokoj duše. Chápem pod tým pravú pokoru, nie iba pokoru slovami a správaním, ale naozaj pokorný postoj srdca a ducha. Preto Pán hovorí: Som dobrotivý a zo srdca pokorný. Kto teda chce nájsť pravý pokoj duše, nech sa cvičí v pokore. –zg-
Pápež František píše list premiérovi D. Cameronovi
Pápež odpovedá na list britského premiéra o prioritách summitu G8
Vatikán, 17.6.2013 (Zenit–Junno Arocho Esteves) 016 037 – V nedeľu 16. júna Svätý stolec uverejnil list pápeža Františka britskému premiérovi pred summitom G8, ktorý sa konal v pondelok a utorok v Severnom Írsku. List bol odpoveďou na list premiéra Camerona Svätému Otcovi z 5. júna.
V liste pápežovi Františkovi, britský premiér uviedol, že predsedníctvo summitu G8 sa využije na pomoc rozvojovým krajinám, aby dosiahli trvalo udržateľný rozvoj a napísal:
„Vaša Svätosť výslovne hovorila o potrebe opätovného vybalancovania globálnej ekonomiky, aby sa pomohlo chudobným a znevýhodneným a aby ľudia našli prácu. Cieľom nášho predsedníctva G8 najmä na summite G8 v Lough Erne 17. a 18. júna je opätovné nastolenie silného a trvalo udržateľného rastu svetovej ekonomiky praktickou aktivitou v oblasti férových daní, voľného obchodu a väčšej transparentnosti.“
V odpovedi na Cameronov list Svätý Otec sa mu poďakoval a komentoval tému summitu G8: „Stretnutie G8, ktoré sa vracia k prvým princípom“ a napísal:
„Ak má táto téma dosiahnuť čo najširšiu a najhlbšiu odozvu, je potrebné zabezpečiť, aby všetky politické a ekonomické aktivity, či už národné alebo medzinárodné, zohľadňovali potreby človeka. Takéto aktivity musia naozaj na jednej strane umožňovať maximálne vyjadrenie slobody a kreativity, ako individuálnej tak kolektívnej, zatiaľ čo na druhej strane musia napomáhať a zaručovať ich zodpovednú realizáciu v solidarite so zvláštnou pozornosťou k tým najchudobnejším.“
Svätý Otec potom komentoval priority summitu stanovené britským predsedníctvom zvlášť pliagu hladu ako aj ochranu žien a detí – obetí sexuálneho násilia v konfliktných situáciách. Avšak, ako pápež napísal, G8 „nesmie zabudnúť“ ani na súčasnú situáciu v Sýrii.
„V tomto ohľade veľmi dúfam, že summit pomôže dosiahnuť okamžité a trvalé zastavenie bojov a privedie všetky strany k rokovaciemu stolu. Mier si vyžaduje rozhľadené uznanie istých požiadaviek, aby sa spoločne vybudoval trvalejší a spravodlivejší mier. Okrem toho mier je zásadným predpokladom ochrany žien, detí a iných nevinných obetí, ako aj začiatku boja proti hladu najmä medzi obeťami vojny.“
Pápež tiež upozornil na súčasnú ekonomickú krízu zasahujúcu väčšinu sveta a uviedol, že „opatrenia navrhnuté na zabezpečenie primeraného právneho rámca pre všetky ekonomické aktivity sa musia riadiť etikou pravdy.“
„Záujem o základné materiálne a duchovné blaho každej ľudskej osoby je východiskom pre každé politické a ekonomické riešenie a najvyššou mierou jeho účinnosti a jeho etickej hodnoty“, napísal pápež.
Na záver František zdôraznil potrebu, aby summit postavil to najdôležitejšie pred všetky politické rozhodnutia, pričom má primárnu dôležitosť, aby sa ľudstvo, každý jeden muž a každá žena, postavili do centra všetkých politických a ekonomických aktivít ako národne tak medzinárodne.“
„Vyjadrujem úprimnú nádej v plodný výsledok vašej práce a zvolávam hojné požehnanie na summit v Lough Erne, na všetkých účastníkov ako aj na aktivity britského predsedníctva G8 v roku 2013 a využívam túto príležitosť, aby som zopakoval svoje najlepšie želania a vyjadril svoju úctu,“ ukončil list Svätý Otec. –zg-
Dvakrát ‚Svätý Otec‘ – napriek tomu jedno srdce a jedna duša
Aká radosť – Máme starého „emeritného“ a nového „skutočného“ pápeža, ktorí však spoločne pracujú pre blaho Cirkvi.
Príspevok salzburského pomocného biskupa Andreasa Launa
Linec, 17.6.2013 (kath.net) 016 036 – V americkom katolíckom časopise istý katolícky filozof napísal, že pápeža Benedikta XVI. by sa malo kritizovať za jeho rozhodnutia vzhľadom na jeho život po odstúpení: Prečo ešte býva vo Vatikáne, prečo sa odieva do bieleho ako pápež, prečo sa zásadne nevzdá vyjadrovať sa písomne alebo ústne, prečo sa necháva nazývať „Vaša Svätosť“ a nie proste „kardinál Ratzinger“. O všetky tieto veci mal požiadať o povolenie svojho nástupcu, čo však bolo nemožné, pretože ten ešte neexistoval. To všetko, vyhlásil tento kritik, vzbudzuje zmätok a dojem, že pápež Benedikt je teraz nejaký „super pápež“ a vo Vatikáne sú dvaja pápeži.
Nuž nikto neberie pánovi filozofovi, aby premýšľal o týchto otázkach. Ale treba tiež povedať: Tieto kritické poznámky a rady, ktoré kritik považuje za potrebné Benediktovi XVI. udeliť, znejú povýšenecky a zanechávajú istú pachuť.
Tento kritik najprv prejavuje úctu Benediktovi XVI., no vzápätí priam zákerne spochybňuje čestnosť jeho motívov. Vyslovuje úvahy bez toho, že by poznal dôvody Benedikta XVI., bez toho, že by vedel, ako tieto rozhodnutia vznikli a s akou výhradou ich pápež Benedikt mohol urobiť.
Aké nepotrebné a mimo reality sú tieto kritiky, ukazuje ďalší vývoj, ktorý môže katolíckych kresťanov naplniť iba radosťou. Už prvé fotografie stretnutia nového a starého pápeža ukazujú celému svetu: nech sú charizmy akokoľvek rozdielne, sú to dvaja vo veľkej láske a v spoločnej viere hlboko spojení pápeži. Aj keď ich spôsob kázania vyjavuje iný temperament, „vecne“, to znamená vo viere Cirkvi, nie sú obaja ani konzervatívni, ani liberálni, ale jednoducho katolícki, jedno srdce a jedna duša.
Okrem toho pápež František si cení zvláštne schopnosti svojho predchodcu. Ak by na to bolo treba ešte nejaký dôkaz: Nedávno pápež František oznámil, že chce dokončiť encykliku o viere, ktorú začal písať jeho predchodca a že to bude práca „štyroch rúk“. A že už prvý návrh pápeža Benedikta je „veľmi silný hlboký dokument“.
Hádam nebude nadradené predpokladať, že pápež František bude aj o iných záležitostiach s Benediktom XVI. rozprávať a nechá si od neho poradiť. Aká radosť, že máme nie „teologicky“, ale „prakticky“, pokiaľ je to Božia vôľa, „dvoch pápežov“, ktorí nebojujú proti sebe ako „proti-pápeži“, ako to bolo v iných dobách, ale že máme jedného starého „emeritného“ a jedného nového, „skutočného“ pápeža, ktorí však spoločne pracujú pre blaho Cirkvi, dokiaľ to bude Benediktovi XVI. možné.
A všetkým mudrlantom už vopred pripomíname: Benedikt XVI. ani na sekundu pritom nezabudne, že odstúpil a že pápež František je teraz tým „vlastným“ pápežom. A bude vždy ochotný každé želanie zmeny nového pápeža okamžite vyplniť. Ako dobre môže fungovať takáto rozlúčka s pretrvávajúcou spoluprácou vieme predsa aj z mnohých kláštorov po zmene opátov alebo aj biskupov, ktorí s predchodcom spolupracujú – pre blaho Cirkvi. To prirodzene nejde vždy dobre a hladko, ale predsa len veľmi často.
Všetky znamenia však jasne ukazujú – u týchto dvoch pápežov to ide vynikajúco. Ako katolík, ktorý oboch pápežov miluje a ctí, z celého srdca hovorím: Milý pápež Benedikt, milý pápež František, z celého srdca dúfam a želám: Ad multos annos! –zg-
Nórsko: Biblia sa stala bestsellerom
Oslo, 17.6.2013 (kath.net/idea) 016 035 – Biblia sa minulý rok stala v Nórsku bestsellerom. Z nového prekladu Svätého písma Nórskej biblickej spoločnosti predali v krajine s 5 miliónmi obyvateľov až 160 000 exemplárov.
Predsedajúca biskupka Nórskej luteránskej cirkvi, Helga Haugland Byfuglienová (Oslo), odôvodňuje tento úspech zrozumiteľnejším jazykom nového prekladu. Podľa riaditeľky vydavateľstva Biblickej spoločnosti, Anne Veitebergovej, tento úspešný predaj by sa mohol odôvodniť vysokým počtom kresťanských prisťahovalcov. V minulých 6 rokoch prišlo do tejto škandinávskej krajiny viac ako 258 000 migrantov. Biblia bola v minulom roku aj témou 6-hodinovej divadelnej hry, ktorú navštívilo 16 000 ľudí.
Až 3,8 miliónov Nórov – 77,6 percent všetkých občanov – sa hlási k Luteránskej cirkvi Nórska. Turíčne cirkvi majú 40 000 členov a tým tvoria najväčšiu slobodnú cirkev. Za tým nasledujú: Evanjelická luteránska slobodná cirkev Nórska (20 000), Metodistická cirkev (11 000), Zväz baptistov (10 000), pietistický Luteránsky misijný zväz (9000), Adventisti siedmeho dňa (5000) a Slobodné evanjelické spoločenstvá (3400).
Asi 83 000 Nórov sa hlási ku Katolíckej cirkvi, 10 000 k pravosláviu. Jehovových svedkov je 12 000. Islam má v Nórsku 110 000 prívržencov. Počet budhistov je 15 000 a hindov asi 6000. –zg-
Scola: Európa musí radikálne zmeniť myslenie inak hrozí zánik
Rím, 16.6.2013 (KAP) 016 034 – Európa kráča podľa milánskeho kardinála Angela Scolu v ústrety svojmu zániku. Občianska spoločnosť ako aj Cirkev ostarievajú a trpia stále väčšou únavou, preto by mali „radikálnym spôsobom zmeniť myslenie“, ako zdôraznil v interview pre noviny „La Stampa“ v nedeľu. Najnovšie udalosti v Turecku ako aj v Sýrii kardinál hodnotí ako jasný signál pre Európu. Ako znamenie prozreteľnosti označil kardinál Scola voľbu nového pápeža. „František sa pokúša podnietiť rozpamätanie sa na zásadné spoločné skúsenosti. Pod jeho vedením by európske cirkvi museli dostať odvahu na nový začiatok,“ povedal kardinál Scola.
Kardinál sa tiež vyjadril, že sila, svedectvo, životný štýl a komunikatívne schopnosti nového pápeža na neho robia hlboký dojem. „František si je vedomý, že musí urobiť rozhodnutia a je aj schopný ich presadiť,“ zdôraznil Scola. Kardinál Scola sám bol pred konkláve považovaný za kandidáta na pápeža s vyhliadkami na úspech.
Protesty v Turecku podľa názoru Scolu smerujú aj „proti pokusu islamizácie spojenej s autoritatívnymi formami“. „Tento signál by mali Európania brať veľmi vážne,“ zdôraznil kardinál. „Na zhodnotenie situácie v Sýrii by mala Cirkev vypočuť aj kresťanských predstaviteľov v regióne. Tí varujú pred vojenskou intervenciou, pretože medzi ´rebelov´ sa zamiešali aj mnohí islamskí fundamentalisti.“ Ako iluzórne a nerealistické označil Scola predstavy politikov, že do týchto krajín možno „exportovať demokraciu“.
Vzťah Cirkvi a štátu má byť podľa jeho slov určovaný pozitívnou nadstraníckosťou:
„Cirkev nepožaduje nijaké privilégiá. Ale to neznamená, že štát smie neutralizovať náboženstvá a odsunúť ich do krajiny nikoho. Cirkvi musia mať v štáte priestor, aby sa mohli vyjadrovať a diskutovať o iných predstavách. Kresťanom tak neslobodno vziať možnosť vyjadriť v spoločnosti ich predstavy o manželstve a rodine.“
Vzhľadom na právne uznanie homosexuálnych životných zväzkov Scola povedal: „Jedna vec je zabezpečiť všetkým individuálne práva ale druhá vec je priamo či nepriamo poškodzovať rodinu.“
K poradnej komisii zriadenej pápežom a pozostávajúcej z 8 kardinálov povedal, že tá má pápeža podporovať pri vedení Cirkvi bez toho, že by sa to dotklo primátu pápeža. Scola: „V prorockom geste odstúpenia Benedikta XVI. bol implicitne obsiahnutý aj výkrik: Realizáciu tejto takej ťažkej úlohy nemožno ponechať na pleciach jedného človeka.“ Pred konkláve sa preto navrhlo, aby nový pápež „našiel nové formy riadenia Cirkvi“. –zg-
Česko: Diakoni a biskupi sa radili o stálom diakonáte
Brno, 15.6.2013 (KAP) 016 033 – V nedeľu 16. júna sa zišli v českom pútnickom mieste Velehrad biskupi, diakoni a teológovia z celého sveta, aby sa radili o vývoji v oblasti „stáleho diakonátu“. Konferencia sa konala pod heslom „Diakonia interkulturálne“. Najprominentnejším účastníkom bol kardinál Osvald Gracias z indického Mumbaja. Považuje sa za podporovateľa stálych diakonov – teda mužov, ktorí úrad diakonátu neprijímajú ako predstupeň ku kňazstvu. Kardinál Gracias je aj členom poradnej skupiny pápeža Františka. Kardinál sa v prednáške zaoberal významom diakonátu pre novú evanjelizáciu.
Rakúsky účastník zodpovedný za formáciu stálych diakonov vo Viedenskej arcidiecéze, diakon Andreas Frank, pre „Kathpress“ z Velehradu hovoril o rozdielnych skúsenostiach s diakonátom v rôznych častiach sveta.
Vatikánska Štatistická ročenka 2013 poukazuje na rozkvet diakonátu. V r. 2001 bolo ešte 21 000 stálych diakonov, no o 10 rokov neskôr ich už bolo 41 000. Tento vývoj je najzreteľnejší v Európe a USA. V Európe vzrástol počet diakonov z 9000 na 14 000 – teda o 43 percent. V Amerike z 19 100 na 26 000. Napríklad v Rakúsku je v súčasnosti 700 stálych diakonov.
Ťažká situácia je naproti tomu v mnohých krajinách južnej pologule. To je podmienené najmä tým, že rozdelenie úloh diakonov a katechétov nie je jasne definované, ako vysvetlil diakon Frank. Katechéti rozvíjajú náboženský život väčšinou v oblastiach, kde celé týždne nemajú kňaza. Organizujú bohoslužby a krsty, starajú sa o pastoráciu umierajúcich a vyučujú náboženstvo.
Ako veľmi pozitívnu hodnotil Frank skutočnosť, že konferencia sa koná v Česku, pretože aj v tejto krajine musí diakonát ešte bojovať s podstatnými počiatočnými ťažkosťami. Stáli diakoni ešte nie sú v každej českej diecéze.
Druhý vatikánsky koncil (1962-65) rozhodol, že diakonát ako vlastný a stály hierarchický stupeň – ako to bolo zvyčajné už v ranej Cirkvi – treba znovu zriadiť a od istého veku sa môže vysviacka na „stáleho diakona“ udeliť aj ženatým mužom.
Diakoni pôsobia pri liturgii, hlásaní evanjelia a v charitatívnej oblasti. Väčšina diakonov pôsobí dobrovoľne vo farnostiach a podporuje farára, mnohí však prevzali úlohy v oblasti pastorácii chorých, starých, väzňov alebo vo vzdelávacích centrách.
Službu stáleho diakona môže vykonávať iba ten, kto sa už osvedčil v manželstve, rodine, v Cirkvi a v povolaní. Rozsiahla formácia na diakona trvá 6 rokov a okrem fundovaného teologického vzdelania obsahuje aj dlhšie fázy praxe v sociálnych zariadeniach. U ženatých mužov, ktorí musia mať pri vysviacke najmenej 35 rokov, musí s formáciou a vysviackou súhlasiť aj manželka. –zg-
Chorvátsko: 750.000 ľudí za referendum proti „homosexuálnemu „manželstvu“
Záhreb, 15.6.2013 (kath.net/ KNA) 016 032 – Občiansky výbor v Chorvátsku žiada referendum proti zavedeniu homosexuálneho „manželstva“ v Chorvátsku a túto žiadosť už podpísalo takmer 750 000 ľudí. Výbor „V mene rodiny“ odovzdal podpisy v piatok v Záhrebe predsedovi parlamentu Josipovi Lekovi. Cieľom je celonárodné hlasovanie o otázke:
„Ste za doplnenie chorvátskej ústavy o ustanovenie, že manželstvo je životným spoločenstvom ženy a muža?“
Zmenou ústavy sa má zabrániť zavedenie registrovaných homosexuálnych partnerstiev, ktoré ohlásila stredoľavicová vláda. Otvorenie manželstva pre páry rovnakého pohlavia zatiaľ Záhreb neplánuje. Na vyhlásenie referenda sú potrebné podpisy 10 percent všetkých oprávnených voličov – teda dobrých 400 000. Ľudové hlasovanie je podľa ústavy pre politikov „záväzné“. Vládni politici však nedávno spochybnili, či rozhodnutie ľudu o tejto otázke je prípustné prípadne záväzné. Podľa chorvátskej spravodajskej agentúry Hina Josip Leko ohlásil rozsiahle preverenie žiadosti o referendum.
Chorvátsko, ktoré 1. júla vstúpi do Európskej únie, by nebolo prvou krajinou EÚ, v ktorej ústava definuje manželstvo ako životné spoločenstvo muža a ženy. Ustanovuje to ústava v Poľsku aj v Maďarsku. V susednom Slovinsku už v r. 2012 stroskotal liberálny zákon o rodine v referende. Ten predpokladal okrem iného aj viac práv pre homosexuálne zväzky. Až 55 percent hlasujúcich Slovincov odmietlo parlamentom už schválený zákon o rodine. –zg-
Francúzski biskupi: Boj proti homosexuálnemu „manželstvu“ nebol márny
Paríž, 15.6.2013 (kath.net/KNA) 016 031 – Boj proti zavedeniu homosexuálneho „manželstva“ vo Francúzsku podľa biskupov krajiny „nebol márny“. Mnohí mladiství medzi pokojne demonštrujúcimi masami „prežili mocný verejný výraz svojho presvedčenia“, uvádza sa vo vyhlásení Konferencie biskupov Francúzska zo štvrtku. Biskupi vyzvali demonštrantov, aby „zostali bdelí“. A uvádzajú, že aj v iných oblastiach sa vyžaduje pozornosť – tam, kde ide o „úctu k ľudskej osobe“.
Francúzsky parlament v polovici apríla schválil zavedenie homosexuálneho „manželstva“ ako aj adopciu detí pre tieto páry. Schváleniu zákona predchádzala diskusia trvajúca celé mesiace a konali sa viaceré demonštrácie protivníkov aj prívržencov zákona. Naposledy demonštrovalo koncom marca milión ľudí za rodinu a proti zákonu v centre Paríža. Katolícka cirkev je najsilnejšou zo síl proti tomuto zákonu. –zg-
Hnutie „rodová rovnosť“ prepadlo ‚šialenstvu‘
Stuttgart/Hamburg, 15.6.2013 (kath.net/ idea) 016 030 – Kritika tzv. výskumu „gender“ (rodovej rovnosti) v sekulárnych médiách rastie. Hnutie za rodovú rovnosť „Gender Mainstreaming“ znamená rovnosť pohlaví, ale aj skupín ako homosexuáli alebo intersexuáli. Aj v nemeckej evanjelickej cirkvi zohráva toto hnutie veľkú úlohu napríklad zavedením referentov pre rodovú rovnosť.
Hnutie holduje „absurdnej myšlienke, že muži a ženy, homosexuáli a heterosexuáli sú absolútne rovní, rozdiely pochádzajú iba z výchovy“, píše autorka článku v nemeckých novinách v Stuttgarte, Sibylle Krause-Burgerová. To nie je „ničím iným ako šialenstvom“. „Meniť to na dogmy, nemá nič do činenia s vedou.“
Úsilie hnutia „gender“ má v sebe „čosi sektárske, ba totalitné, čosi fašistické“. Má byť dovolená a prežívaná každá skúsenosť. Podľa autorky „katedry rodovej rovnosti sa množia ako králiky“. V štatistike Slobodnej univerzity Berlín napočítala 164 profesúr odboru „gender“ na nemeckých univerzitách a odborných vysokých školách: „To je takmer už priemysel, v každom prípade ale stroj na džoby pre dopletených akademikov.“
V týchto katedrách sedia takmer výlučne ženy. Očividne si sami pre seba oddiskutovali fakt, že „ľudstvo sa rozmnožuje z prameňa viditeľného a citeľného protikladu muža a ženy.“
Výskum „gender“ je antiveda
Výskum rodovej rovnosti sa kritizuje aj v internetovom časopise „Zeit Online“ (Hamburg). Žurnalista Harald Martenstein píše: „Obraz nepriateľa pre väčšinu výskumníčok „genderu“ predstavujú prírodné vedy. V tom sa podobajú kreacionistom, ktorí považovali Darwina za agenta Satana a Bibliu za historické náučné dielo.“
Charles Darwin (1809-1882) bol zakladateľ evolučnej teórie. Podľa Martensteina veda je si jednotná: „Rozdiely pohlaví sú sčasti iste spôsobené výchovou. Mnohé však súvisí aj s evolúciou a s hormónmi.“ Odborníčky na „gender“ sú tohto názoru, „že celý biologický výskum musí rozhodne byť nástrojom vlády mužov“. Preto hovoria: „Nie sú nijaké rozdiely, basta. Prečo? Pretože jednoducho nijaké byť nesmú.“ Martenstein: „Výskum ´gender´ je skutočne antiveda. Spočíva na nedokázateľnej viere, ktorá sa nesmie spochybniť.“
V interview pre magazín „ZEITmagazin“ psychologička Prof. Doris Bischof-Köhlerová (Mníchov), zastáva názor, že hnutie „gender“ nemá nijaký záujem o objektivitu: „Tu, ako sa zdá, vládne konštruktivistický obraz sveta, podľa ktorého niečo ako objektívna skutočnosť, ktorú treba preskúmať, neexistuje. Fakty a fantázia splývajú spôsobom, ktorého myslenie naozaj nedokážem dobre sledovať.“ –zg-
Bischof-Köhlerová je autorka štandardného diela „Od povahy odlišné – psychológia rozdielov pohlaví.“
Darwinov potomok a katolíčka
Laura Keynesová je pra-pra-pravnučka Charlesa Darwina, zakladateľa evolučnej teórie.
Po obrátení pracuje pre katolícku organizáciu.
Londýn, 15.6.2013 (kath.net/jg) 016 029 – Laura Keynesová, priamy potomok Charlesa Darwina, pracuje pre katolícku organizáciu „Catholic Voices“ (Katolícke hlasy). Táto organizácia by chcela katolíckej cirkvi vo Veľkej Británii dať hlas v médiách a vo verejnosti.
Pre katolícke noviny „Catholic Herald“ Keynesová tento týždeň uviedla, že našla cestu naspäť do Cirkvi. Ako dcéra ateistického otca a katolíckej matky bola ako dieťa pokrstená. Ako mladistvá stratila vieru aj kontakt s Cirkvou.
Štúdium filozofie v Oxforde ju priviedlo k novému premysleniu predstáv o hodnotách. Akú úlohu zohrávajú vzťahy, feminizmus, morálny relativizmus, posvätnosť a dôstojnosť ľudského života? Diskusia okolo knihy Richarda Dawkinsa „Božie šialenstvo“ ju nespustila a priviedla ju k hlbšiemu zamysleniu sa nad otázkou Boha, ako si spomína.
Svoje rozhodnutie po zrelom uvažovaní vrátiť sa do Cirkvi, jej priateľov i rodinu priviedlo do úžasu. „Veď sa zdala byť takým inteligentným dievčaťom,“ znel jeden z komentárov o nej. Ako príbuzná Darwina a katolíčka nezodpovedá už obvyklým očakávaniam, ako uviedla. –zg-
Mediálne špekulácie v Ríme: Čakanie na ‚druhého muža‘
Nové fámy o budúcom štátnom sekretárovi
Rím, 15.6.2013 (kath.net/KAP-J. Schidelko) 016 028 – Od zvolenia pápeža 13. marca je úplne hore na zozname napínavá otázka: Koho si povolá František za „alter ego“, za druhého muža“ Vatikánu, za nového štátneho sekretára. V predkonkláve mnohí kardináli žiadali, aby sa ukončila séria nezrovnalostí v Rímskej kúrii. Pápeža má teda odbremeniť manažér s politickou a diplomatickou zručnosťou a ten musí riadiť osobný sekretariát pápeža. Ale nástupca už 78-ročného kardinála Tarcisia Bertoneho doteraz menovaný nebol. A takmer každý deň sa zoznam možných kandidátov predlžuje.
Ako najnovšiu špekuláciu o kandidátovi na tento úrad priniesol rímsky denník „Il Messaggero“ honduraského kardinála Oscara Rodrigueza Maradiagu. Čoskoro po Svetových dňoch mládeže v Riu de Janeiro, na ktoré František podnikne v dňoch 22.-28. júla svoju prvú zahraničnú cestu, by mohli oznámiť oficiálne menovanie, ako napísali rímske noviny bez udania zdroja informácie či odôvodnenia.
Kardinál Maradiaga je skúsený cirkevný predstaviteľ, polyglot, ktorý už 20 rokov vedie diecézu hlavného mesta Tegucigalpa. Ako prezident Caritas Internationalis v Ríme má skúsenosti s prácou vo Vatikáne a vo všeobecnej Cirkvi. V mnohých vecných otázkach aj v zásadnom postoji je veľmi blízky pápežovi. A František ho určil za koordinátora 8-člennej komisie kardinálov, ktorá mu má predložiť návrhy na reformu Kúrie.
Napriek tomu sa podľa doterajších meradiel zdá byť nepravdepodobné, že pápež z Južnej Ameriky povýši Juhoameričana na štátneho sekretára. Okrem toho by bol kardinál z Hondurasu aj druhým mužom na špici, ktorý je rehoľník. A to by znova salezián – ako Bertone – prevzal centrálne vedenie vo Vatikáne, čo by bolo porušenie starých zvyklostí.
Prirodzene zostáva otázka, či František bude vôbec pripisovať význam takýmto proporčným pravidlám pri svojich personálnych rozhodnutiach. Zdá sa, že mnohé hovorí skôr pre to, že prvý pápež z Južnej Ameriky si zvolí Taliana, alebo prinajmenšom Európana za najužšieho spolupracovníka. A že si práve po skúsenostiach z minulých rokov zvolí muža s politickými a diplomatickými skúsenosťami, ktorý Vatikán dôkladne pozná.
Medzi vatikanistami tak kolujú už mnohé mená talianskych kardinálov a diplomatov. Najviac sa menuje Giuseppe Bertello, „predseda vlády“ štátu Vatikán, ktorý je tiež členom 8-člennej pápežskej komisie kardinálov. Ale hovorí sa aj o skúsených nuncioch ako arcibiskup Luigi Ventura (Pariž) alebo Celestino Migliore (Varšava), ktorý predtým dlhé roky pôsobil ako druhý vatikánsky sekretár pre vzťahy so štátmi. A menuje sa aj jeho nástupca v Štátnom sekretariáte, Pietro Parolin (Venezuela).
Mnohí dávajú šancu aj nunciovi vo Washingtone, ktorým je Carlo Mária Vigano. Veď ten chcel vo „vláde“ štátu Vatikán upratať nešváry a za nie celkom jasných okolností bol preložený do USA. Jeho „prípad“ stál v januári 2012 na začiatku aféry „vatileaks“, keď jeho dôverné listy pápežovi zverejnili v talianskej televízie a neskôr v knihe odhalení dôverných dokumentov „Jeho Svätosť“.
Koho František povolá a na základe akej kvalifikácie za vedúceho Štátneho sekretariátu, je úplne otvorené. A mnohé hovorí za to, že toto menovanie sa vykoná až pri prvom zasadnutí komisie kardinálov koordinovanej kardinálom Maradiagom, keď pôjde o novú reštrukturalizáciu Rímskej kúrie. Jasné však je, že toto menovanie bude mať ústredný význam pre to, aby vatikánsky aparát po nepokojných rokoch znova vykročil pevným krokom. –zg-
Správa k pamiatke 500. výročia reformácie v r. 2017
Spoločná prezentácia Svetového luteránskeho zväzu a Vatikánu v Ženeve
Rím, 14.6.2013 (ZENIT–Britta Dörre) 016 027 – Vatikán a Svetový luteránsky zväz 17. júna 2013 v Ženeve, sídle luteránskeho zväzu, spoločne prezentovali správu „O konflikte spoločenstva“ na pamiatku 500. výročia reformácie v roku 2017.
Predseda Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov, kardinál Kurt Koch, podľa Rádia Vatikán vyhlásil, že v dokumente sa vyjadruje vďaka za ekumenické pokroky ostatných 50 rokov, ako aj „poľutovanie nad tým, čo sa za 500 rokov stalo, najmä nad vojnami v mene náboženstva, ale aj nad nastúpením cesty radikálnej sekularizácie ako zdanlivého východiska.“ Text je zatiaľ iba v angličtine a pracuje sa na nemeckom preklade.
V správe sú okrem toho liturgické návrhy na stvárnenie spoločných bohoslužieb na pamiatku výročia reformácie v roku 2017. –zg-
Obama – ani pomazaný, ani antikrist
Teológ k návšteve amerického prezidenta 19. júna v Nemecku.
Washington D.C., 14.6.2013 (kath.net/idea-Uwe Siemon-Netto) 016 026 – Sektári na internete vyhlasujú, že prezident Obama je antikrist. Týmto s Bibliou sa nezhodujúcim špekuláciám o konci časov musíme protirečiť. Ale rovnako málo by sme ho pri jeho návšteve v Nemecku 19. júna mali oslavovať ako pomazaného, ako to robilo 200 000 nemeckých rojkov v r. 2008, keď Obama nebol ešte ani zvolený. Nuž blúznivý duch je naozaj veľmi nemecká vlastnosť. Poznáme to od Luthera, ktorý toto slovo vynašiel a takýmto utopistom zlostne čelil.
USA majú štátny dlh 13 biliónov
To, že Obama nemôže byť nijakým mesiášom možno zdôvodniť už celkom svetsky. Mesiáš neohrozuje blahobyt budúcich generácií tým, že štátny dlh USA vyženie na hrozivú výšku 13 biliónov eur. Mesiáš neženie politickým protivníkom na krk daňovú políciu a vyšetrovanie, nie, to robí skôr totalitný vládca.
Vyše 57 miliónov potratov
Ako kresťan mám však pádnejší dôvod spochybniť Obamov štatus pomazaného. Za jeho vlády bývalí čestní demokrati prijali do svojho programu právo na potrat. To bola samozrejme konzekvencia: už ako poslanec v štáte Illinois Obama hlasoval proti novele zákona, ktorá chcela zaručiť ústavné právo na život dieťaťu, ktoré prežilo pokus o potrat.
V Nemecku si len málo ľudí vie urobiť obraz o tom, ako extrémne sa realizuje vraždenie nenarodených v USA, odkedy to pred presne 40 rokmi povolili. Vyše 57 miliónov ľudských životov bolo vyhasnutých v martinskom tele – často krátko pred ich narodením, niekedy aj po ňom, ako dnes vieme z procesu s vrahom detí, ktorý eticky skazené americké médiá z ideologických dôvodov zoširoka ignorujú.
Hororovú kliniku Dr. med. Kermita Gosnella z Filadelfie obvinili z vraždy troch detí, ktorým nožnice presekli chrbticu. Pri zhromažďovaní dôkazov sa zistilo, že on a jeho spolupracovníci týmto spôsobom zabili stovky detí a ďalších 16 000 usmrtili potratom v konečnej fáze tehotenstva. V Gosnellovej klinike sa všelikde našli časti telíčok detí, jedna v záchodovej mise a iná vedľa maslových chlebov personálu v chladničke.
Kultúra smrti
Toto je hrôzostrašne presný obraz kultúry smrti, ktorý pranieroval pápež Ján Pavol II. v encyklike „Evangelium Vitae“ (1995). Barack Obama túto kultúru smrti nevynašiel, ale postavil sa na jej špicu. Preto by kresťania pri všetkej úcte pred jeho úradom prezidenta štátu mali zvážiť, že dôvod zbožňovať ho tu rozhodne nie je. –zg-
Autor, Uwe Siemon-Netto, je vedúci Centra pre Lutherovu teológiu a verejný život
v Capistrano Beach, v Kalifornii.
František dokončí encykliku Benedikta XVI. o viere
Vatikán, 13.6.2013 (kath.net/KNA) 016 025 – Pápež František chce dokončiť encykliku o viere, ktorú začal písať jeho predchodca Benedikt XVI. Bude to práca „štyroch rúk“ ako sa vyjadril podľa Rádia Vatikán vo štvrtok pred Radou synody biskupov.
„Text, ktorý som dostal od Benedikta XVI., je veľmi hlboký dokument, ktorý chcem teraz dokončiť,“ zdôraznil František ako odpoveď na otázku jedného prítomného. „Encyklika je takmer dokončená.“ Termín jej vydania zatiaľ z Vatikánu neoznámili. –zg-
Rusko zakazuje propagovanie homosexuality
Pochody homosexuálov iba na miestach, kde je prítomnosť detí vylúčená: na poli, v lese.
Moskva, 13.6.2013 (kath.net/KNA) 016 024 – Ruský parlament zakázal pozitívne vyjadrenia o homosexualite v prítomnosti detí. Bez jediného hlasu proti a iba s jedným zdržaním Duma v utorok pri treťom a poslednom čítaní schválila zákon, ktorý zakazuje propagovanie «netradičných sexuálnych vzťahov». Poslanci vyhlásili, že deti a mladistvých treba chrániť pred falošnými predstavami o medziľudských vzťahoch, pretože to môže poškodiť ich psychiku.
Podľa ruských médií zákon napríklad zakazuje prezentovať homosexuálne a heterosexuálne vzťahy ako rovnocenné. Médiám a prevádzkovateľom internetových stránok hrozí pri takýchto výpovediach peňažná pokuta asi 23.500 eur, súkromným osobám 120 eur. Cudzincom hrozí väzenie 15 dní a vykázanie z krajiny.
Podpredseda Dumy Sergej Železnjak z vládnej strany „Zjednotené Rusko“ poukázal na to, že 90 percent občanov je za zákaz «homosexuálnej propagandy» medzi maloletými. Predsedníčka parlamentného výboru pre rodinnú politiku, Jelena Misulina, minulý týždeň povedala: «Náš zákon nezakazuje pochody homosexuálov, ale budú možné iba na miestach, kde je prítomnosť detí vylúčená: na poli, v lese.»
Zákon musí ešte schváliť horná komora parlamentu, Federálna rada. Zákon ostro kritizuje nielen hnutie homosexuálov, ale aj ruský poverenec pre ľudské práva Vladimír Lukin. Označil ho ako «nemúdry» a ako Lukin povedal pre agentúru Interfax, povedie k «ľudským tragédiám». Od roku 2012 je homosexuálna propaganda zakázaná už vo viacerých ruských regiónoch ako Sankt Peterburg a Novosibirsk.
Nemecká parlamentná frakcia zelených vyzvala ministra zahraničia Guida Westerwelleho (FDP), aby z protestu proti «prenasledovaniu homosexuálov v Rusku» si povolal veľvyslanca krajiny. Ani kancelárka Angela Merkelová (CDU) nesmie podľa nich mlčať. Ruský prezident Vladimír Putin pred týždňom ubezpečil, že sexuálne menšiny sa nediskriminujú. «Ľudia s odlišnými preferenciami u nás pracujú a robia kariéru», vyhlásil šéf Kremľa. Dodal, že niet nijakých problémov.
Putin sa viackrát vyslovil za zmenu dohôd o adopcii detí s krajinami ako Francúzsko, ktoré zaviedli «homosexuálne manželstvo». Povedal, že Moskva musí zabrániť, aby si páry rovnakého pohlavia adoptovali ruské siroty. O príslušnom zákone sa bude Duma radiť na budúci týždeň. –zg-
* * * * * * * * * *
Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen.
Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)
Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.