Život Cirkvi vo svete 15-16/2017

Obsah

Rusko zakazuje Jehovových svedkov

Mufti: „Poprava Asie Bibi by situáciu upokojila“!

Pápež bude 13. mája svätorečiť vizionárov vo Fatime

Prvé stretnutie Trumpa a pápeža sa očividne blíži

Egypt: Útok na Kláštor sv. Kataríny

Ekumenický preklad Biblie nevyhnutne potrebný“

Biskup: Štát musí požadovať európsky islam

„Vatikánsky“ kriketový tím hrá vo Fatime

Na Piete v Bazilike sv. Petra má Ježiš o zub viac

Pápež na Níle: Program cesty pápeža do Egypta

Spiegel: Pápež František sa vnucuje ‚duchu doby‘

Ev. biskup: Pápež vyžaruje Lutherove požiadavky

Starosť o situáciu kresťanov v Turecku

Rakúsko: Katolícko-evanjelický list k Veľkej noci

František navštívil Benedikta XVI.

Jeruzalem: Tajomná ‚Liturgia Svätého ohňa‘

Kvôli zvoneniu hrozil vyhodiť kostoly do vzduchu

Nemecko: „Nepoznám nikoho, kto sa spovedá!“

Müller: Výnos pápeža o Medžugorí potrvá dlho

Biskup Damian: ISIS vyhlásil koptom vojnu

Egypt: Moslimovia darovali krv v mešitách

Cirkví varujú pred novými „križiackymi výpravami“

Berlínska učiteľka nesmie nosiť krížik

Burke: Mimoriadnu starostlivosť o rozvedených

Kardinál umyje nohy príbuzným popravených

Irak: Pochod pokoja na nížine Ninive

Seewald: Malý záujem o 90-tku Benedikta XVI.

Benedikt XVI. sa dožíva 90 rokov

K 90. narodeninám Benedikta XVI.

Beirut: Premiér Hariri chce dialóg ‚v znamení Márie‘

„Ochrana života – súčasť poslednej bitky Boha a satana“

Maďarsko: Kresťania vyzývajú biskupov zastať sa utečencov

Počet katolíkov na svete vzrástol na 1,285 miliardy

V klinike ‚Planned Parenthood’ klíma ako v reťazcoch

Oddelenie pohlaví v školskom autobuse?

Rusko zakazuje Jehovových svedkov

Moskva, 21.4.2017 (kath.net) 020 482 – Najvyšší súd Ruska označil 2Jehovových svedkov ako extrémistickú organizáciu a zakázal ich. Napísal to magazín „Focus“ uviedol: „Jehovovi svedkovia tak stoja na jednej úrovni s teroristami IS.“ Najmä časopis „Strážna veža“ bol označený ako extrémistický a ako porušenie ľudských práv sa hodnotilo , že Jehovovi svedkovia zakazujú transfúziu krvi. Všetky majetky organizácie zhabali, ich hlavné sídlo, ako aj 395 ruských pobočiek, zatvorili. Rozhodnutie súdu vyšlo so žiadosti ruského ministerstva spravodlivosti. Spoločenstvo má v Rusku asi 175 000 členov.
Jehovovi svedkovia sa odštiepili od kresťanstva koncom 19. storočia. Odmietajú kresťanskú predstavu trojjediného Boha. Ježiš Kristus je pre nich iba Bohom stvorený človek, ktorý po smrti na stĺpe (nie na kríži!) nevstal telesne, ale iba s nemateriálnym duchovným telom. Úplne odmietajú aj spoluprácu s ekumenickými organizáciami. –zg-

Mufti: „Poprava Asie Bibi by situáciu upokojila“!

Rím-Islamabad, 21.4.2017 (kath.net/KAP) 020 481 – Pakistanskí imamovia žiadajú podľa správy rímskej misijnej služby „AsiaNews“ z 18. apríla okamžitú „exemplárnu“ popravu sedem rokov v cele smrti väznenej kresťanky Asie Bibi za údajné „rúhanie“. To by vraj hlasy v krajine kritizujúce justíciu „upokojilo“ – ako znie argument! Podľa názoru známych islamských kazateľov bol 23-ročný študent Mashal Khan zlynčovaný na univerzite za „rúhanie“ usmrtený kvôli dlho sa kopiacemu „hnevu ľudu“. Ľudia sú rozhnevaní, lebo sa nekonajú popravy v zmysle zákona o rúhaní z r. 1986, ako vyhlásili imamovia.
Asia Bibi je najznámejšou kresťanskou obeťou zlovestného zákona o rúhaní. Vo väzení je od r. 2009. O jej prepustenie sa zasadzovali aj pápeži Benedikt XVI. a František.
Mufti Muhamad Haneef Qureshi pred kamerami minulý týždeň obhajoval vraždu lynčovaním na univerzite slovami:
„Keby hriešnici, ktorí boli súdmi odsúdení ako bohorúhači, nedostávali odsun trestu, študenti by už tak nekonali. Pre nedbanlivosť inštitúcií ľudia stratili dôveru v štát. Prípady ako na Univerzite Waliho Khana sa budú opakovať, dokiaľ sa ľudia budú cítiť urazení v náboženskom cítení.“
Pre „AsiaNews“ o. Emanuel Yousaf Mani, riaditeľ Národnej komisie pre spravodlivosť a pokoj pri Biskupskej konferencii Pakistanu, kritizoval „zvrátené argumenty“ muftiho a imamov: „Majú sa na túto realitu dobre pozrieť a ľudí zdržiavať od toho, aby brali zákon do vlastných rúk. Mešity by radšej mali prestať s provokačnými vyhláseniami.“
Tak ako mufti aj iní imamovia žiadali, aby sa rozsudok na Asii Bibi vykonal. Podľa imamov by boli štátne popravy vraj najlepšou formou odstrašenia pred výbuchmi masového násilia.
Tak obhajujú islamskí vodcovia strašnú udalosť minulého týždňa na univerzitnej pôde v Mardane, kde bol 23-ročný Mashal Khan davom odsúdený na smrť, lebo uverejnil komentáre v prospech moslimskej viery ahmadi na Facebooku. Príslušníci tejto viery veria v Mirzu Ghulamu Ahmadu ako sľúbeného mesiáša a mahdiho, ako prorokoval islamský prorok Muhamad.
Pervez Khattak, premiér provincie Khyber Pakhtunkhwa, povedal, že niet dôkazov o Khanovej vine. Polícia zatkla 22 osôb podozrivých z lynčovania študenta. Justícia obžalovala dvoch imamov zo Swabi, rodiska Mashala Khana. Pokúšali sa zabrániť jeho slávnostnému pohrebu.
O. Mani ocenil postoj moslimského vodcu Shaikha Saleha Bin Muhamada Ibrahima, imama Veľkej mešity v Mekke. Ten kritizoval falošné obvinenia z rúhania: „Islam je náboženstvo pokoja, odpustenia, tolerancie. Veriaci sa musia viesť a poučovať najlepším a najsvedomitejším spôsobom.“

Biskupská komisia pre spravodlivosť vydala manifest, v ktorom nalieha na vládu, aby postavila zodpovedných za túto nenávisť a extrémne násilie pred súd. Signatári – o. Mani a biskup zo Faisalabadu, Joseph Arshad uviedli: „Také násilie a barbarské správanie je neprijateľné. Nikto nie je oprávnený brať zákon do vlastných rúk. Treba odstrániť aj nenávistné a diskriminujúce materiály z učebníc, ak chceme vytvoriť pokojnú a tolerantnú spoločnosť. Univerzita musí napomáhať kritické myslenie a akceptovať názory iných nezávisle od náboženstva. Musíme našich študentov učiť cnostiam tolerancie a koexistencie,“ uvádza sa v manifeste.

54 násilníckych islamistických organizácií
Pre rakúsky „Kathpress“ pakistanská aktivistka za ľudské práva a právnička Dr. Aneeqa M. Anthony v stredu upozornila na zostrovanie klímy v jej vlasti stále viac poznačenej islamizmom a nenávisťou k menšinám. V Pakistane je už 54 islamistických organizácií ochotných k násiliu s napojením na Taliban, či IS a tie rozprestierajú svoje chápadlá hlboko do miestnych mešít.
Strach najvyšších sudcov pred revíziou prípadu Asie Bibi – ktorá sa už viackrát odsunula – je znamením pokračujúcej radikalizácie, ako hovorí Dr. Anthony. V tejto situácii musíme byť už vďační, ak sa prípad Asie Bibi skončí rozsudkom na doživotie. To by znamenalo de facto 14 rokov.
Katolíčka Aneeqa Mária Anthony, zastupuje pred súdom záujmy detí obetí lynčovania. Vraždy lynčovaním pre podozrenie z rúhania sa už stali viackrát od zavedenia zákona o rúhaní za prezidenta Ziu ul-Haqa v r. 1986. Na jeho základe sa extrémne prenasledujú náboženské menšiny.
Anthony hovorila minulý rok na audiencii aj s pápežom Františkom o prípade vraždy lynčovaním. Dala mu pomaľovanú keramickú tehlu ako symbol utláčania mnohých kresťanov v jej vlasti, ktorí v tehelniach lopotia ako otroci. Už ako študentka založila organizáciu pre právnu a humanitárnu pomoc „The Voice Society“, v Lahore v Punjabe. –zg-

Pápež bude 13. mája svätorečiť vizionárov vo Fatime

Vatikán, 20.4.2017 (kath.net/KAP) 020 480 – Pápež František bude 13. mája svätorečiť dve fatimské deti – Františka a Hyacintu Martových. Pápež to oznámil vo štvrtok v latinskom vyhlásení na konzistóriu kardinálov vo Vatikáne. Svätorečenie sa má konať na začiatku svätej omše 13. mája v mariánskej svätyni vo Fatime. František navštívi portugalské pútnické miesto 12./13. mája pri príležitosti 100. výročia zjavení Panny Márie, ktorá sa tam zjavovala do 13. októbra 1917.
Obom súrodencom a ich sesternici Lucii dos Santos sa Božia Matka zjavila 13. mája 1917 v jaskyni Cova da Iria pri dedine Fatima. Františka Marta (1908-1919) a Hyacintu Martovú (1910-1920) blahorečil pápež Ján Pavol II. v r. 2000. Po prvý raz v dejinách Cirkvi boli blahorečené deti, ktoré neboli mučeníkmi.
Zázrak potrebný na svätorečenie sa týkal 6-ročného dieťaťa z Brazílie, ktoré v r. 2013 spadlo z tretieho poschodia na chodník a zranilo si lebku a mozog. Dieťa sa úplne uzdravilo.
Tretia pastierka – vizionárka – Lucia dos Santos, sa ako jediná dožila dospelosti. Ako rehoľníčka zomrela v r. 2005 vo veku 98 rokov. Zanechala záznamy – známe tri fatimské tajomstvá – a už sa blíži jej blahorečenie.
František bude 4. pápež, ktorý navštívi Fatimu – po Pavlovi VI. (1967), sv. Jánovi Pavlovi II. (1982, 1991 a 2000) a Benediktovi XVI. (2010). Sv. Ján Pavol II. pripisoval svoje prežitie atentátu 13. mája 1981 na Námestí sv. Petra ochrane Fatimskej Panny Márie.
František Marto sa narodil 11. júna 1908 v Aljustreli a zomrel ako 10-ročný 4. apríla 1919 vo Fatime na španielsku chrípku. Hyacinta Martová sa narodila 11. marca 1910 v Aljustreli a zomrela tiež vo veku 10 rokov 20. februára 1920 v Lisabone na infekčný zápal pohrudnice. …
Pri procese svätorečenia nezohrávali zjavenia Panny Márie samotné nijakú dôležitú úlohu. Cirkev oveľa viac posudzovala ich príkladné správanie. Deväťročný František sa napríklad napriek hrozbám smrti pevne držal mlčania o obsahu posolstiev, čo mu prikázala Božia Matku. –zg-

Prvé stretnutie Trumpa a pápeža sa očividne blíži

Od Franklina D. Roosevelta (1933-1945) prišli zatiaľ do Vatikánu všetci prezidenti USA

Vatikán-Washington, 20.4.2017 (kath.net/KAP) 020 479 – Prvé stretnutie prezidenta Donalda Trumpa a pápeža Františka sa očividne blíži. „Chceme nadviazať kontakt s Vatikánom, aby sme zistili, či je audiencia možná,“ povedal Trumpov hovorca Sean Spicer v stredu vo Washingtone. Vatikánsky hovorca Greg Burke k tomu v ten istý deň oznámil, že pápež je vždy ochotný prijímať hlavy štátov, ktoré si to želajú. Už celé týždne sa špekuluje, či Trump pri príležitosti cesty na summit G7 v sicílskej Taormine koncom mája navštívi aj pápeža v Ríme. Po zvolení Trumpa František radil k uvážlivosti. Nikto „sa nemá strachovať, či tešiť z toho, čo by sa mohlo stať,“ povedal v interview. Uvidíme „čo urobí, potom si vytvorím názor,“ ako povedal pápež.
Doteraz spoznalo pápežov vo Vatikáne a v USA 12 amerických prezidentov a do Vatikánu prišli všetci americkí prezidenti od Franklina D. Roosevelta (1933-1945). No už predtým pred 98 rokmi došlo k prvému stretnutiu pápeža s americkým prezidentom – 4. januára 1919 prišiel Woodrow Wilson k Benediktovi XV. do apoštolského paláca.
Summit G7 na Sicílii sa koná 26./27. mája. Na druhý deň summitu, 27. mája, absolvuje pápež pastoračnú návštevu v Janove. Z blízkeho Cabella Ligure pochádza stará matka argentínskeho pápeža z matkinej strany. Tá bola mladému Jorge Bergogliovi vždy dôležitou poradkyňou a príkladom viery. Či sa pápež zastaví aj v Cabelle sa ešte neurčilo. -zg-

Egypt: Útok na Kláštor sv. Kataríny

Káhira, 20.4.2017 (kath.net/CNA) 020 478 – Ďalší pokus o útok IS na kresťanov v Egypte. Pri prestrelke pred Kláštorom sv. Kataríny prišiel o život policajt. Ako oznámilo egyptské ministerstvo vnútra, skupina ozbrojených bojovníkov spustila streľbu na kontrolné posty pred kláštorom. Jeden policajt bol zastrelený a asi štyria zranení. Bezpečnostné zložky však útok odrazili. Egyptské orgány teraz pátrajú po ušlých islamistoch.
Spravodajská agentúra IS, „Amaq“, oznámila, že útok podnikli „bojovníci IS“. Len na Kvetnú nedeľu zabili náložou 45 kresťanov v dvoch kostoloch. IS je aktívny na Sinajskom polostrove už roky. Pritom o desať dní cestuje pápež František do Egypta.
Kláštor je svetoznámym pútnickým miestom na úpätí Sinaja – na mieste, kde Sväté písmo hovorí o Mojžišovi a horiacom kríku. Kláštor založili v r. 548 až 565 a je najstarší ešte stále obývaným kláštorom kresťanstva a svetovým kultúrnym dedičstvom UNESCO.

Pápež má pristáť v Egypte 28. apríla
Napriek eskalujúcemu teroru proti kresťanom v Egypte pápež 10. apríla potvrdil, že do krajiny pocestuje a prehovorí na konferencii o pokoji a bude viesť rozhovory s hlavou koptských kresťanov, Tavadrosom II. a veľkým imamom Univerzity Azhar.
Cesta pápeža sa považuje za pokus znovu vstúpiť do dialógu s umierneným sunitským islamom. Veľký imam prerušil všetky rozhovory po tom, čo pápež Benedikt XVI. kritizoval útok na koptský kostol a žiadal lepšiu ochranu koptskej menšiny. To imam označil ako „miešanie sa do vnútorných záležitostí“. Odvtedy útlak kresťanskej menšiny v Egypte eskaluje rovnako, ako teror radikálnych moslimov.

Prekazený islamistický útok aj vo Francúzsku
Vo francúzskom Marseille polícia takisto zabránila útoku IS.
Polícia zatkla niekoľko dní pred parížskymi voľbami dvoch mužov, ktorí plánovali útok strelnými zbraňami a trhavinou. Polícia zhabala o. i. vlajky IS a radikálnu islamskú propagandu, ako povedal anti-teroristický štátny prokurátor v Paríži Francois Molins.
Od počiatku roka zabránili už francúzske orgány siedmym útokom. Od počiatku roka 2015 však zabili vo Francúzsku už viac ako 230 ľudí. Krajina má naďalej oficiálne výnimočný stav. –zg-

Kláštor sv. Kataríny a hora Sion (angl.)

„Ekumenický preklad Biblie nevyhnutne potrebný“

Salzburg, 19.04.2017 (KAP) 020 477 – Hoci jednotný preklad Biblie bol v Nemecku vydaný takmer súčasne s novou Lutherovou Bibliou, bola by ekumenická Biblia „nevyhnutne potrebná“. Vyhlásil to znalec Nového zákona z nemeckého Bochumi, Thomas Söding, pre redakciu rakúskych katolíckych novín. Povedal, že nemčina je jediným veľkým jazykom, v ktorom niet všeobecnej ekumenickej Biblie. Ale „pomaly sa dostávame z nešťastného obdobia ekumenického profilovania“, ako povedal Söding. Poukázal na to, že na ekumenických bohoslužbách sa už môže čítať jednotný preklad Biblie, ako aj Lutherova Biblia. „No musí nasledovať aj tá ekumenická.“
Podľa Södinga by mal existovať spoločný projekt prekladu Biblie pre pastoračné účely. „Každý preklad je interpretáciou. Biblické diela by poskytli materiál na porovnanie. To pomôže chápať, ako dochádza k diferenciám a že ide o spôsoby pohľadu a nie o to, čo je správne a čo nesprávne,“ povedal biblista. …
„Biblia bola napísaná hebrejsky aj grécky v jednoduchom jazyku, ale primitívny ten text nie je,“ povedal Söding. Hovoril o „veľmi výstižnom jazyku“ v Biblii, „ktorý dokážu všetci pochopiť“. Tak musí pôsobiť aj nemecký preklad. „Zvuk biblického jazyka musí byť rozoznateľný. Biblia je dôležitou knihou práve pre dnešok. Je to Sväté písmo.“
„Apoštol Pavol by bol iste použil internet, na šírenie svojej teológie. Práve pre mladých sú digitálne médiá dnes dôležitým zdrojom informácií. Prečo by si nemohli napr. na Vianoce zdarma stiahnuť Bibliu? To zvyšuje radosť zo sviatkov a napomáha čítanie Biblie,“ povedal biblista. –zg-

Biskup: Štát musí požadovať európsky islam

„inak sa európska kresťanská kultúra stane menšinou.“

Viedeň, 19.4.2017 (kath.net/KAP) 020 476 – Náboženstvá musia mať v sekulárnom štáte zabezpečené miesto vo verejných zariadeniach, no na to je potrebný aj európsky islam, ako zdôraznil rakúsky korutánsky biskup Alois Schwarz v interview vo veľkonočnom „Kurieri“. „Otázka, čo znamená náboženstvo, bude otázkou budúcnosti. Ja som napríklad veľmi rád z veľkej účasti na výuke náboženstva v Rakúsku. Ale aj dospelí majú povinnosť vzdelávať sa vo viere,“ povedal biskup Schwarz.
Kresťanstvo má tú výhodu, že skrze osvietenstvo a humanizmus bolo nanovo sformované a tým sa stalo schopné byť štátu spoľahlivým partnerom. „Iné náboženstvá musia touto cestou ešte len prejsť,“ povedal biskup. No pripustil, že osvietenstvo „bolo kresťanstvu zvonka nanútené“.
Vo vnútri islamu musia nastať podľa biskupa reformy. „Tu u nás potrebujeme európsky formovaný islam, inak to bude ťažké. Je úlohou štátu toto požadovať, inak sa naša európska kresťanská kultúra stane menšinou.“
„Stále znova počúvam, že Katolícka cirkev má pozdvihnúť svoj hlas proti tendenciám radikálnych moslimov,“ povedal Schwarz. „K tomu treba povedať, že tu nie je dôležitá hlasitosť, ale dôležité je posolstvo.“
Diferencovane vidí diecézny biskup Gurku-Klagenfurtu diskusiu o šatke: „Miešať sa do toho máme iba vzhľadom na zahalenie celého tela, lebo sme kultúrou otvorenej tváre. Náš Boh nám ukázal svoju tvár a stal sa človekom,“ dôvodil biskup.
Vyslovil sa aj k hospodárskych a etickým otázkam životného prostredia a zastával sa „eko-sociálneho trhového hospodárstva“ na základe „sociálnej výkonnostnej spoločnosti“. Vyjadril sa aj k predsudku, že pápež František pestuje názor nepriateľský voči podnikaniu. „Pápež hovorí aj o činnosti podnikateľov ako ‚šľachetnom povolaní zameranom na dosiahnutie blahobytu a na zlepšenie sveta pre všetkých’“, objasnil rakúsky biskup, predseda Komisie pre hospodárstvo a životné prostredie pri KBR a zdôraznil:
„Na to, aby sa odstránilo vykorisťovanie Zeme a umožnil blahobyt ľudí na juhu, musia sa bohaté krajiny cvičiť v zriekaní sa blahobytu. S našou spotrebou energií a našou mobilitou žijeme na úkor chudobných krajín. Možno musíme rásť vo všetkých oblastiach – napríklad v alternatívnej energii, kde je Rakúsko príkladné. Treba aj menšie zdaňovanie trvalo udržateľnej energie. Ide tu o poznanie, že svet nie je sklad materiálu, ale dar Boha, ktorý necháva denne vychádzať Slnko a darúva nám svet, v ktorom je mnohorakosť druhov a možností rozvoja človeka. –zg-

„Vatikánsky“ kriketový tím hrá vo Fatime

Vatikán, 19.4.2017 (KAP) 020 475 – „Vatikánske“ kriketové mužstvo sa bude merať s moslimskými, hinduistickými a židovskými mužstvami vo Fatime. Ako Vatikán oznámil, Kriketový klub sv. Petra cestoval v stredu na medzináboženský turnaj do mariánskeho pútnického miesta Fatima. Hráči, ktorí sa na obrázku mužstva prezentujú v kňazských kolárikoch, tvoria športový predvoj pápeža, ktorý Fatimu navštívi 12.- 13. mája pri príležitosti výročia zjavení Panny Márie pred 100 rokmi.
Kriketový klub sv. Petra pozostáva z katolíckych kňazov a seminaristov rôznych národností, ktorí študujú v Ríme. Cieľom mužstva založeného v r. 2013 je napomáhanie medzináboženského dialógu, ako uviedol Vatikán.

Na Piete v Bazilike sv. Petra má Ježiš o zub viac

Rím, 19.4.2017 (kath.net/KAP) 020 474 – Kristus v Michelangelovej slávnej Piete v Bazilike sv. Petra má o jeden rezák viac. Poukázal na to rímsky kunsthistorik Marco Bussagli podľa správ médií z Veľkého piatku na medzinárodnej konferencii o paradentológii v talianskom Rimini. Mramorová socha mŕtveho Ježiša v náručí Panny Márie má piaty – stredný – zub rezák – v hornej čeľusti. Tento jav je v stomatológii známy ako mesiodens. Prečo Michelangelo (1475-1564) s ním znázornil Krista, zostáva záhadou.
Bussagli, ktorý prednáša na Akadémii krásneho umenia v Ríme, tento nápadný jav opísal už v r. 2014 v knihe („I denti di Michelangelo“- „Zuby Michelangela“). Podľa toho sa nadbytočný zub nachádza aj u rôznych postáv v Sixtínskej kaplnke, ako u prekliatych posledného súdu, Delfskej Sibyly, ale aj u kata v scéne ukrižovania v Cappella Paolina a u iných Michelangelových postavách.
Podľa jednej teórie má táto anomália symbolizovať nevykúpenosť osoby. To by sme si však museli položiť otázku prečo práve Kristus Vykupiteľ má tento znak. Jedno vysvetlenie by podľa Bussagliho mohlo spočívať v slovách sv. Pavla apoštola: „toho, ktorý nepoznal hriech, za nás urobil hriechom (2. Kor 5,21). O téme prepadnutosti hriechu za čias Michelangela teológovia a filozofi živo diskutovali v neposlednom rade pre Lutherovu náuku ospravedlnenia a reakcie na ňu. –zg-

Pápež na Níle: Program cesty pápeža do Egypta

Vatikán-Káhira, 18.04.2017 (KAP) 020 473 – Pápež František navštívi 28./29. apríla ako druhý pápež po sv. Jánovi Pavlovi II. (1978-2005) Egypt. Programu zverejneného pred dvomi týždňami sa František chce držať napriek teroristickým útokom na koptských kresťanov na Kvetnú nedeľu. Na programe má v Káhire stretnutia s prezidentom Abdelom Fattahom al-Sisim, veľkým imamom Univerzity Al-Azhar, Ahmedom Mohamedom al-Tayyebom, ako aj s koptským pápežom Tavadrosom II. Pápež bude slúžiť omšu v Káhire a stretne sa s biskupmi, kňazmi, rehoľníkmi a seminaristami. Prehľad programu pápeža Františka:

Piatok, 28. apríla
10.45 Odlet z Ríma do Káhiry
14.00 Prílet do Káhiry a oficiálne prijatie Privítanie v prezidentskom paláci v Heliopolise, zdvorilostná návšteva u prezidenta Abdela Fattaha al-Sisiho, zdvorilostná návšteva u veľkého imama Univerzity Al Azhar Ahmeda Mohameda al-Tayyeba, príhovor k účastníkom medzinárodnej konferencii o pokoji, príhovor veľkého imama, príhovor pápeža
16.40 Stretnutie s autoritami; príhovor prezidenta, príhovor pápeža,
zdvorilostná návšteva u Jeho Svätosti Tavardosa II.; príhovor Tavadrosa II.; príhovor Františka
Sobota, 29. apríla
10.00: Svätá omša – homília pápeža
12.15: Obed s egyptskými biskupmi a pápežským sprievodom
15.15: Modlitbové stretnutie s klerikmi, rehoľníkmi a seminaristami – príhovor pápeža
Rozlúčka
17.00: Odlet z Káhiry 20.30: Prílet do Ríma

Spiegel: „Pápež František sa vnucuje ‚duchu doby’“

Hamburg, 18.4.2017 (kath.net) 020 472 – Pápež František je u kritikov Cirkvi „svojím vnucovaním sa duchu doby veľmi úspešný“. No „ak nás všetko neklame, tak Katolícka cirkev sa práve chystá zopakovať chyby protestantov“. Na jej špici stojí teraz muž, ktorý prejavuje podivuhodné pohŕdanie všetkým dosiahnutým a tradičným a páči sa mu Boží ľud prekvapovať zvláštnymi pojmami a posmešnými výrazmi“. Napísal to Jan Fleischhauer v nemeckom časopise Spiegel v rubrike „Čierny kanál“. Autor sa v článku označuje ako človek „odpadnutý od viery“, ktorý pred 10 rokmi vystúpil z evanjelickej cirkvi.
V súčasnosti je najrýchlejšie rastúcim náboženstvom islam, ako píše Fleischhauer. „Nikto, ako sa zdá, nepríde na myšlienku, že by to mohlo súvisieť aj s tým, že islam lepšie uspokojuje duchovné potreby ako kresťanská konkurencia.“ Ešte sme nepočuli o tom, žeby imamovia uvažovali o tom, „že zakážu súry Koránu v origináli, pretože veriaci mimo arabského sveta túto reč nerozumejú, alebo že by svoje mešity oslobodili od nepotrebných veží, aby Božie domy lepšie zapadli do okolia“. „Veď práve tieto charakteristické znaky robia vieru.“
Fleischhauer ďalej uvádza, že z jeho hľadiska „všetko, čo kritici Katolíckej cirkvi vytýkajú – úctu k Panne Márii, kult svätcov, kňazstvo, liturgia“ patrí k tomu, „čo hovorí za katolícku vieru“. Okrem toho inštitúciu, ktorá má 2000 rokov treba brať vážnejšie ako takú, „ktorá má, povedzme, iba 500 rokov“. „Kto tu bol ako Cirkev prvý má, ak ide o posledné veci človeka, jednoznačne náskok. Všetko neskoršie je, až do istého bodu, herézou“. –zg-

Ev. biskup: Pápež vyžaruje Lutherove požiadavky

Hannover, 18.4.2017 (kath.net) 020 471 – „To, že človek ako pápež František sa na celom svete teší veľkej pozornosti, môže byť aj pre kresťanov iných vyznaní plodné.“ Povedal to predseda Rady evanjelických cirkví v Nemecku (EKD), biskup Heinrich Bedford-Strohm v interview pre magazín „Focus“.
To však „nikdy“ nemôže nahradiť mnohorakosť cirkevných organizačných foriem a tradícií, ktorá vyznamenáva protestantov. „Focus“ sa potom biskupa opýtal, čo si myslí o idei čestného primátu, podľa ktorého je „pápež predstaviteľom všetkých kresťanov“. Tu biskup vcelku pripustil, že osoba súčasného pápeža na neho rozhodne robí dojem. Povedal, že pápež vyžaruje „mnohé z toho, čo je spojené s hlavnými požiadavkami Luthera“. Poukázal na „silu viery“ pápeža a povedal: „Jeho opcia pre slabých, jeho rešpekt pred stvorenstvom, jeho zdôrazňovanie milosrdenstva ma inšpirujú nie pre právnu moc pápeža, ale preto, že František vierohodne vyžaruje to, o čom hovorí.“
Evanjelický jubilejný rok pri príležitosti 500. výročia reformácie biskup označil ako „autenticky evanjelický nedefinovaný ohraničením“. Oveľa viac je potrebné „autentické kresťanské svedectvo“, ale „aj autentické katolícke alebo pravoslávne svedectvo vedie ku Kristovi“.
Na otázku, prečo si dal z krku dolu kríž na Chrámovej hore v Jeruzaleme (čo urobil vtedy aj predseda Konferencie biskupov Nemecka kardinál Reinhard Marx) a za čo sa im dostalo veľa kritiky verejnosti, biskup vysvetlil, že diskusia o tom ho bolí a sňatie kríža vraj bola „výnimočná extrémna situácia“. Vznikol nesprávny dojem, lebo on sám si myslí, že k medzináboženskému dialógu patrí aj to, aby sme sa navzájom riadne identifikovali. „No na sviatku sukkot vznikla akútna napätá situácia a v tejto nepredvídanej konkrétnej situácii som nasledoval radu túto situáciu nezostrovať našimi náboženskými symbolmi.“ Chcelo sa zabrániť tomu, žeby sa možno „kresťanskí biskupi“ postarali o „zmätok či dokonca ešte o viac utrpenia, čo by som si nebol želal“. „Museli sme sa rozhodnúť medzi dvomi zlými alternatívami.“ Biskup vyjadril nádej, že sa nikdy viac do takej situácie nedostane.
Vzhľadom na vysviacku evanjelických farárov na kňazov biskup konštatoval, že kňazskú vysviacku chápe ako „výraz chápania úradu, ktorý je myslený od pápeža smerom dolu“, čo však nezodpovedá evanjelickému chápaniu. Súčasne sa však stretávame v tom, „že úrad farára a farárky rovnako ako úrad kňaza slúži hlásaniu Evanjelia Ježiša Krista“. „V dôležitých bodoch sa evanjelické a katolícke chápanie úradu pretína.“
Dúfať vo vyhlásenie o spoločnom slávení Pánovej obety v roku 2018 je podľa biskupa „príliš ctižiadostivé“. Ponajprv ide o spoločnú Eucharistiu pre konfesionálne zmiešané páry. –zg-

Starosť o situáciu kresťanov v Turecku

Frankfurt, 18.4.2017 (KAP/KNA) 020 470 – Po referende v Turecku sa pozorovatelia obávajú zhoršenia situácie etnických a náboženských menšín v Turecku.
„Nič nepoukazuje na upokojenie situácie, namiesto toho sa spoločnosť stále viac polarizuje,“ povedal Timo Güzelmansur, vedúci Kresťansko-islamského centra stretávania a dokumentácie (CIBEDO) v nemeckom Frankfurte, 18. apríla v interview pre KNA.
K situácii kresťanov v Turecku katolícky teológ pochádzajúci z tureckej Antakye: „Odkedy vládna strana AKP a s ňou Erdogan sú v Turecku pri moci, žijú kresťania v Turecku z nádeje, že nejaká vláda spravodlivá aj k náboženským menšinám ich situáciu pochopí a zlepší. Tu a tam síce nastali zlepšenia. Ale na zásadných problémoch sa nič nezmenilo.“
V nedeľu tesná väčšina voličov v Turecku odhlasovala v referende zmeny ústavy. Prezident Recep Tayyip Erdogan bude mať zreteľne viac moci.
Aj medzinárodná spoločnosť pre ľudské práva (IGFM) vyjadrila starosť a ostro kritizovala Erdoganov kurz. Prezident vznietil pre svoje ciele „extrémny turecký nacionalizmus“, ako povedal hovorca IGFM Martin Lessenthin. „Možno predpokladať, že Erdogan bude pri hospodárskych alebo iných problémoch hľadať obetných baránkov alebo nejaké hromozvody.“ Okrem hnutia v USA žijúceho kazateľa Fethullaha Gülena budú tým zrejme postihnuté zvlášť etnické a náboženské menšiny. –zg-

Rakúsko: Katolícko-evanjelický list k Veľkej noci

Eisenstadt, 15.4.2017 (KAP) 020 469 – Po prvý raz v histórii Burgenlandu napísal katolícky biskup spoločne s evanjelickým superintendentom veľkonočný list veriacim. List biskupa Ägidiusa Zsifkovicsa a Manfreda Kocha sa čítal na Veľkonočnú nedeľu či pondelok na omšiach vo všetkých katolíckych a evanjelických farnostiam Burgenlandu. List vyzýva: „V spoločenstve vyznaní ku spoločenstvu v tej láske, ktorou nás Kristus poveril – medzi sebou, aj v prístupe k svetu“.
K spoločnému katolícko-evanjelickému veľkonočnému listu viedla trojnásobná príležitosť, ako sa uvádza v úvode. Výročie 500 rokov refromácie, stáročná cesta našich kresťanských vyznaní, ktorá viedla od náboženských vojen, cez polemiky a predsudky nakoniec k prevratnej prosbe o odpustenie a konečne a najmä konkrétne Veľkonočné sviatky ako „spoločný základ kresťanskej viery a života“, ako sa píše v liste.
„Žiara veľkonočného svetla“ nás učí „pokojnejšie pristupovať k existujúcim rozdielom našich vyznaní“ a dôverovať spoločnému základu viery, že sa tak prekonajú aj prekážky v ekumenizme, ako píšu Zsifkovics a Koch. Na to je pravda potrebné odvrátiť sa od „zarytých názorov, osobnej ctižiadostivosti, či finančných potrieb“. Veľká noc je veľká šanca odvrhnúť takého pozemské záťaže a pustiť s odvahou do zásadnej skúsenosti viery a transcendencie, čo vždy znamená obnovu.

Ako v Emauzoch: Cirkvi dlho nevidia to hľadané
Veľkonočný list sa odvoláva na príbeh dvoch emauzských učeníkov, ktorí sa vydajú na cestu a nespoznajú, že nimi Hľadaný je už s nimi. Emauzskí učeníci sú aj „obrazom našich dvoch cirkví: za päť storočí nám politika, ideológia a teologické chytráctva zatemnili pohľad na seba navzájom a tým aj pohľad na Božiu plnosť a príliš často nastal večer,“ znel sebakritický pohľad na „vlastnú slepotou ubíjanú“ históriu.
Rozhodujúca základná idea však musí spočívať v tom, že iba spoznaním toho druhého, blížneho, možno spoznať Krista ako toho Hľadaného. „Aby sme však Krista skutočne dokázali spoznať, k tomu nevedie iná cesta ako láska,“ píše sa v ekumenickom liste. Iba cez lásku k sebe navzájom sa otvára cesta k tajomstvu viery a táto láska je „najvyššou formou spoznania a porozumenia“. Dodnes často chýba nepredpojatosť, dodnes táto schopnosť lásky na niektorých miestach chýba, ako napomína list.
Veľkonočná udalosť a zážitok emauzských učeníkov sa musia preto považovať za ukazovateľov „spoločnej ekumenickej cesty budúcnosti“. Táto cesta vedia k „obnove kresťanstva z ducha Svätého písma“, ku „skutočne vierohodnému svedectvu viery, milosrdenstva a lásky k blížnemu v tomto svete“. Orientácia na Evanjelium a jeho prevedenie „do skutkov lásky“ prekonáva egocentrické vyzdvihovanie svojej pravdy: „Pretože ‚pravdu‘ má každý, kto žije svoj život vo viere v Ježiša Krista.“
Práve Burgenland s jeho historickými skúsenosťami života „na hraniciach, pri ‚železnej opone‘,“ je vyzvaný to minulé „strašné nepriateľstvo konfesií“ nielen premeniť na „spolužitie konfesií“, ale na „spoločenstvo v jednej láske, ktorú nám Kristus prikázal“, ako sa píše v liste.
Graficky stvárnil titulnú a poslednú stranu listu moderným štýlom umelec Heinz Ebner. –zg-

František navštívil Benedikta XVI.

Vatikán,13.4.2017 (kath.net/KAP) 020 468 – Pápež František vykonal u svojho predchodcu Benedikta XVI. veľkonočnú návštevu emeritnému pápežovi gratuloval aj k 90. narodeninám v nedeľu. Ako pravidelne na veľké sviatky vydal sa pápež František vo Veľkom týždni ku kláštoru „Mater Ecclesiae“ vo Vatikánskych záhradách, kde emeritný pápež od odstúpenia utiahnuto žije. Stretnutie sa konalo v stredu, ako Vatikán oznámil na Zelený štvrtok večer.
Medzi argentínskym pápežom a jeho nemeckým predchodcom panuje srdečný vzťah, ako František opakovane ubezpečil. Stretávajú sa pravidelne na Vianoce a na Veľkú noc, ako aj po zahraničných cestách pápeža.
Emeritný pápež Benedikt XVI. (2005-2013) sa 16. apríla dožíva 90 rokov života. Oficiálne oslavy sa vo Vatikáne neplánujú. Na Veľkonočný pondelok oslávi Benedikt XVI. svoje narodeniny s asi 50 hosťami z Bavorska a Ríma na oslave „v malom rámci“, ako oznámil jeho súkromný sekretár arcibiskup Georg Gänswein. –zg-

„Pápež ohlási začlenenie Bratstva Pia X. do Cirkvi“?

Rím, 13.4.2017 (kath.net/KAP) 020 467 – Pápež František by mohol pri návšteve vo Fatime, 13. mája, ohlásiť návrat „Kňazského bratstva sv. Pia X.“ (FSSPX) do plného spoločenstva Katolíckej cirkvi. Informovala o tom katolícka internetová spravodajská stránka „cath.ch“ 12. apríla s odvolaním sa na rímsky portál „Il Faro di Roma“. Podľa toho by malo byť „Kňazské bratstvo sv. Pia X.“, ktoré založil arcibiskup Marcel Lefebvre (1905-1991), povýšené na personálnu prelatúru. Tento cirkevný štatus udelil napríklad pápež Ján Pavol II. aj „Opus Dei“.
Sekretár pápežskej komisie Ecclesia Dei zodpovedný za FSSPX, arcibiskup Guido Pozzo, vo februári pre portál „Vatican Insider“ informoval, že sa zrejme zvolí forma personálnej prelatúry, ako spôsob úplnej reintegrácie bratstva a že sa k tomu robia intenzívne štúdie.

Jeruzalem: Tajomná ‚Liturgia Svätého ohňa‘

Jeruzalem, 12.4.2017 (kath.net/KAP) 020 466 – Veriaci pravoslávnych a staro-východných cirkví na celom svete, ktorých je 350 miliónov, hľadia na Veľkonočné sviatky s napätím na Jeruzalem. Na Bielu sobotu sa v Kostole Svätého hrobu koná tajomný viac ako 1600-ročný obrad: „Liturgia Svätého ohňa“. Tento obrad, pri ktorom podľa tradície a viery ľudu vychádza z Kristovho hrobu zázračným spôsobom plameň, charakterizuje každoročne vrchol pravoslávneho slávenia Veľkej noci vo Svätom meste. Táto liturgia má podľa niektorých prameňov pochádzať zo 4. storočia, iné udávajú 8. storočie. Okolo r. 1000 vznikli prvé správy o zázračnom zostúpení Svätého ohňa.
Rusko, Grécko a iné pravoslávne štáty vysielajú každoročne vysoko postavené vládne delegácie na toto slávenie, ktoré prenáša televízia na živo do mnohých krajín. „Svätý oheň“ sa prenáša lietadlom aj do hlavných miest pravoslávnych krajín. Na slávení sa zúčastňujú desaťtisíce domácich kresťanov aj pútnici z celého sveta. Izraelská polícia je každý rok v početnom nasadení, aby zabezpečila poriadok.
Tento rok bude nápor na sväté miesta v Jeruzaleme ešte masívnejší, lebo západné aj východné cirkvi slávia Veľkú noc v jednom termíne. Preto sa budú v Jeruzaleme nachádzať nielen mnohí katolíci a protestanti, ale aj sýrski, arménski, ruskí, koptskí a grécki pravoslávni kresťania. Policajné uzávery však budú môcť prekročiť iba osoby s povolením vstupu do Kostola Svätého hrobu. Musia však rátať aj so šesťhodinovým čakaním v rade. Povolenia sa prideľujú cirkvám podľa kontingentov.

Jeruzalemský patriarcha v centre pozornosti
Úvodná „Liturgie Svätého ohňa“ sa začína predpoludním liturgickými spevmi v chráme. O 13 hod. sa cez masy prederie delegácia izraelských úradníkov. Tí nie sú kresťania, no patria už pevne k tomuto obradu. Ich prítomnosť symbolizuje Rimanov z Ježišových čias, ktorí Ježišov hrob zapečatili, aby učeníci nemohli ukradnúť jeho telo a potom tvrdiť, že vstal z mŕtvych.
V tejto tradícii je dnes úlohou izraelských mocnárov hrob zapečatiť voskom. Predtým ešte skontrolujú, či sa v kaplnke nachádza skrytý plamienok, kde patriarcha môže zažať sviece. Tak majú izraelskí úradníci zabezpečiť, aby sa so zázrakom svetla nerobil nejaký podvod.
O 13.45 hod. vstúpi pravoslávny patriarcha Jeruzalema do chrámu. Vyzlečú ho, až ostane iba v bielom rúchu. Všetky svetlá v chráme sú zhasnuté. Jediným zostávajúcim zdrojom svetla je slnečný svit, ktorý preniká cez sklo kupoly. S dvomi veľkými nehoriacimi sviecami vstúpi patriarcha sám do priestoru hrobu a o niečo neskôr znovu vyjde s horiacimi sviecami. Svetlo odovzdá najprv arménskemu patriarchovi a potom koptskému. Následne podá plameň veriacim.

Ľudskými slovami neopísateľné
Dánskemu teológovi a publicistovi Nielsovi Christianovi Hvidtovi sa v r. 2000 podarilo opýtať sa na tieto udalosti už zomrelého grécko- pravoslávneho patriarchu Jeruzalema, Diodorosa I. Citoval patriarchu slovami:
„Pred hrobom sa pomodlím viaceré modlitby, potom čakám. Niekedy to môže trvať niekoľko minút, ale väčšinou príde zázrak okamžite: Presne z toho kameňa, na ktorom ležal Ježiš, vychádza nedefinovateľné svetlo. Jeho základná farba je modrá, ale má mnohé nuansy, predovšetkým červenkastú. Ľudskými slovami sa to nedá opísať.
Svetlo sa potom dvíha z kameňa, ale pritom sa každý rok pohybuje inak. Niekedy proste stojí nad kameňom, niekedy osvetľuje celý hrob. Je inej podstaty, ako obyčajné svetlo v olejových lampách. Niekedy sa svetlo sústredí v stĺpe a zmení svoju podstatu tak, že si od neho môžem odpáliť sviecu.“
Najdôležitejšími argumentami proti údajnému podvodu sú podľa dánskeho teológa svedectvá pútnikov, ktorí po stáročia opisovali, ako modravo-červenkasté svetlo videli aj mimo hrobu a ako zapálilo aj niektoré sviece veriacich. Viackrát sa v tradícii zaznamenalo, že olejové lampy, ktoré viseli na rôznych miestach sami od seba začali žiariť.

Význam pre jednotu Cirkvi
Zázrak však nemá význam len pre jednotlivca na posilnenie viery, ale aj pre jednotu Cirkvi, ako hovorí Hvidt. Poukazuje na grécko-pravoslávneho metropolitu Timoteosa z Vostry, bývalého kancelára jeruzalemského patriarchátu, ktorý obradu zázraku svetla pripisuje nesmiernu ekumenickú a zjednocujúcu silu:
„Do 13. storočia slávila celá Cirkev obrad zázraku svetla. Dokonca aj keď katolíci opustili mesto, zostáva to jednotiacim obradom všetkých pravoslávnych,“ povedal metropolita Timoteus.
Symbolicky to ukazuje aj liturgia: „Kristus zázračným spôsobom v hrobe odovzdáva plameň grécko-pravoslávnemu patriarchovi. Ten ho odovzdá arménskemu a koptskému metropolitovi, ktorí ho ďalej podajú hodnostárom a nakoniec ho rozdelia všetkým veriacim.“ –zg-

Svätý oheň v Kostole Svätého hrobu – Jeruzalem 2014

Malá oslava 90. rokov Benedikta XVI. s hosťami

Vatikán, 12.4.2017 (kath.net/KAP) 020 465 – Emeritný pápež Benedikt XVI. (2005-2013) oslávi na Veľkonočnú nedeľu 90 rokov života. Oficiálne oslavy sa vo Vatikáne neplánujú. No ráta sa s tým, že pápež František bude svojmu predchodcovi osobne blahoželať. Na Veľkonočný pondelok sa plánuje malá oslava s pozvanými hosťami z Bavorska a Ríma.
Do Ríma preto pricestuje bavorský premiér Horst Seehofer s manželkou Karin z Mníchova. Ku gratulantom sa pridá aj oddiel 30 bavorských horských strelcov i starostka Pentlingu Barbara Wilhelmová. V jej mestečku žil Joseph Ratzinger ako profesor teológie v Regensburgu. Bude to „oslava v malom rámci“, ako povedal súkromný sekretár Benedikta XVI., arcibiskup Georg Gänswein.
Pre „Vatican Magazin“ Gänswein povedal, že emeritný pápež nechce veľké oslavy. No vyslovil predpoklad, že na Veľkonočný pondelok možno prídu „vysokí hostia“. …
Arcibiskup Georg Gänswein v interview pre taliansky denník „La Repubblica“ povedal, že starší brat Benedikta, Georg Ratzinger (93), emeritného pápeža na jeho narodeniny navštívi aj tento rok. Dlhoročný súkromný sekretár Benedikta XVI. vysvetlil, že táto návšteva je pre Benedikta XVI. „najväčším darom“. Kvôli zdravotným problémom už niekoľko rokov aj slepého bývalého dómskeho kapelníka žijúceho v Regensburgu, bola jeho účasť doteraz nejasná.

„Nad oblakmi s pápežom Benediktom XVI.

Arcibiskup Gänswein napísal aj predslov k najnovšej knihe „Nad oblakmi s pápežom Benediktom XVI. – Rozhovory so žurnalistami“. Z neho vyberáme:

„Pápež Benedikt XVI. je učiteľ Cirkvi. A mojím učiteľom zostal dodnes. Učiť, to bola vždy jeho vášeň. Tak ako sv. Pavol v Aténach ani tento apoštol sa nikdy nebál agory a slobodnej obrany pravdy na trhu názorov. Lásku k tomuto povolaniu možno vyčítať aj z jeho často prorockých odpovedí, ktoré poskytoval žurnalistom „na oblakmi“, ktorí ho vždy kriticky sprevádzali na letoch do sveta. Aj v ťažkých časoch si zachoval radosť srdca ako vo chvíľach, keď na Námestí sv. Petra odpovedal na otázky detí, bez písomných poznámok, úplne slobodne. Tak to bolo aj tu. Ani tie najkritickejšie otázky žurnalistov nemohli byť také ťažké, aby na ne nemohol rovnako presne ako nebojácne odpovedať. Tento pápež z Bavorska sa neobával intelektuálneho dobrodružstva so sekulárnym svetom. …
Dnes podľa týchto odpovedí vidím, ako ťažko mu v r. 2012 muselo padnúť rozhodnutie o odstúpení a rozlúčke s týmto svetom veľkého dialógu, keď ho opustili sily a on si v intenzívnom rozhovore s Pánom uvedomil, že sa blíži čas veľkým a suverénnym aktom urobiť miesto nástupcovi. To mu skutočne nepadlo ľahko. No on vedel, že univerzálna Cirkev sa dnes už nedá viesť z utiahnutosti v pápežských komnatách. Cirkev potrebuje nielen prorocké slovo, ale aj otvorený rozhovor ako vzduch na dýchanie. Pápeži preto musia tiež cestovať ako apoštoli sv. Peter a sv. Pavol. A stádočko kresťanov potrebuje najvyššieho pastiera, ktorý neúnavne dohliada na to, aby sa nerozpŕchlo.
No jeho úrad mu nebol iba ťažkým bremenom, ale aj naplnením a možnosťou s radosťou v duši vo svetle Božieho vtelenia slobodne reagovať na všetky výzvy doby. … –zg-

Kvôli zvoneniu chcel vyhodiť kostoly do vzduchu

Westerburg, 13.4.2017 (kath.net) 020 464 – Muž vo veku 39 rokov minulý október mailom hrozil, že vyhodí do vzduchu oba kostoly v nemeckom Hachenburgu, lebo ho ruší zvonenie zvonov. Informoval o tom vysielač SWR. Muž žijúci v blízkosti oboch kostolov sa k hrozbe už priznal a stiahol svoje pôvodné odvolanie sa proti rozsudku súdu vo Westerburgu. Tým sa stal právoplatným rozsudok na 8 mesiacov podmienečne plus peňažná pokuta.
Muža polícia vypátrala ako odosielateľa mailu. Podľa SWR je obžalovaný už viackrát trestaný, okrem iného za vážne poškodenie na zdraví, obmedzenie slobody a falšovanie úradných listín a bol už viackrát vo väzbe. –zg-

Napísali o nás

Nemecko: „Nepoznám nikoho, kto sa spovedá!“

„Inštitút pre demografiu, všeobecné blaho a rodinu“ informoval o výpovediach predsedu nemeckého Centrálneho výboru katolíkov (ZdK) v slovenskom denníku Postoj. Reakcia denníka: „To znie pre nás na Slovensku pomerne neuveriteľne.“

Bonn, 12.4.2017 (kath.net) 020 463 – „Vo vašom ZdK už nepoznáte človeka, ktorý by chodil na spoveď?“, pýtal sa slovenský internetový denník „Postoj“ predsedu ZdK, Prof. Thomasa Sternberga. Sternberg odpovedá na to doslovne: „Nie, nikoho takého nepoznám. A vysvetľuje: „Je pravda, že súvislosť medzi Eucharistie a spoveďou sa radikálne zlomila, prakticky už neexistuje.“ O interview, ktorú uverejnil „Postoj“ v polovici februára informoval a rodinu e.V.“ (iDAF) v obsiahlom súhre a preklade interview.
Toto priznanie Sternberga predchádzala poznámka internetového magazínu, že z 24 miliónov členov Katolíckej cirkvi v Nemecku iba malá menšina sa chápeme ako praktizujúca. Sternberg odporoval a vysvetlil, že vyše polovica katolíkov „je akosi s Cirkvou spojená“. „Postoj“ mienil, že myslí „skutočne praktizujúcich katolíkov, ktorí prinajmenšom každú nedeľu idú do kostola“. Sternberg odpovedal, že to robí iba 10 percent nemeckých katolíkov, no že sú aj katolíci, „ktorí sa označujú za zbožných“, no chodia na nedeľnú omšu iba raz do mesiaca. Na to sa redaktor „Postoja“ opýtal na prax sviatosti zmierenia. Kvôli dôležitosti cituje kath.net aspoň túto krátku pasáž doslova:

Postoj: „To sčasti súhlasí, ale nie celkom. Keď som sa rozprával v minulosti s nemeckými kňazmi, boli veľmi prekvapení, čo znamená byť praktizujúcim katolíkom na Slovensku, že to zahŕňa nielen pravidelnú účasť na omšiach, ale aj pravidelnú spoveď. Vraveli mi, že niečo také ako spoveď už z mnohých regiónov Nemecka v podstate vymizlo. Je to tak?
Sternberg: „Nemecko je v tomto naozaj celkom iné, sviatosť pokánia v podstate zanikla, v Nemecku sa nespovedajú už ani tí najsilnejšie veriaci katolíci.
Postoj: „Ako môžu však ľudia, ktorí už vôbec nechodia na spoveď, pristupovať k Eucharistii?
Sternberg: My už takto súvis medzi spoveďou a Eucharistiou nevnímame.
Postoj: Lenže ten súvis je podľa učenia Cirkvi veľmi pevný, otázka skôr stojí tak, či je v Nemecku slávenie Eucharistie za týchto podmienok vôbec platné.
Sternberg: Áno, je to platné. Ale je to zaujímavá téma. Eucharistia nie je odkázaná na spoveď, pretože ona sama má silu odpúšťať hriechy. Pravda však je, že toto spojenie Eucharistie so svätou spoveďou sa v Nemecku radikálne prelomilo, prakticky už neexistuje.
Postoj: Vo vašom výbore katolíkov ZdK už nepoznáte človeka, ktorý by chodil na spoveď?
Sternberg: Nie, nikoho takého nepoznám.
Postoj: To znie pre nás na Slovensku pomerne neuveriteľne.
Sternberg: Chápem, ale sviatosť pokánia sa dostala do krízy aj v iných krajinách, myslím si, že treba pracovať na tom, aby sa to zlepšilo.

Link k originálu in der slowakischen katholischen Internetzeitung „Postoj“.

Pápež František pri návšteve nemeckých biskupov Ad-limina hovoril o korózii katolíckej viery v Nemecku: „V spovedi sa začína premena katolíckeho jednotlivca a reforma Cirkvi. Verím, že v tomto Svätom roku aj po ňom sa bude táto pre duchovnú obnovu tak potrebná sviatosť v pastoračných plánoch diecéz a farností viac brať do úvahy.“

Müller: Výnos pápeža o Medžugorí potrvá dlho

Varšava, 12.4.2017 (kath.net/KAP) 020 462 – Prefekt Kongregácie pre náuku viery, kardinál Gerhard L. Müller, je toho názoru, že na definitívne rozhodnutie o uznaní mariánskych zjavení v Medžugorí sa bude možno dlho čakať. „Pastoračný jav nesmie byť postavený na falošných základoch a my nemôžeme pastoračné záležitosti oddeliť od otázok pravosti týchto zjavení,“ povedal v interview pre poľskú katolícku agentúru KAI.
Skúmaním nadprirodzeného charakteru udalostí v Medžugorí sa zaoberala vatikánska komisia vedená kardinálom Camillom Ruinim, ktorá v r. 2014 ukončila štvorročnú prácu a výsledky odovzdala Kongregácii pre náuku viery. Kongregácia teraz tých, ako sa tvrdí, 42 000 zjavení od r. 1981 dôkladne skúma vzhľadom na rozhodovanie pápeža, ako povedal Müller a dodal: „Niet nijakého termínu ukončenia skúmania nadprirodzeného charakteru udalostí v Medžugorí. Kongregácia sa nenechá vystavovať tlaku.“
K Medžugoriu bude potrebný „rozlišujúci postoj“ z Vatikánu „dokonca aj keby sa zjavenia Božej Matky uznali,“ ako vyhlásil Müller. „Sú totiž zreteľné rozdiely medzi dávno uznanými zjaveniami ako vo Fatime, či v Lurdoch. Vo Fatime sme videli jasnú naliehavú výzvu proti šíreniu komunizmu a konkrétny prorocký apel postaviť sa proti nemu modlitbami a svedectvom. Vo všeobecnosti sa majú súkromné zjavenia skôr považovať za prorocké naplnenia požiadaviek Evanjelia, ako za niečo nové, či potrebné.“ … –zg-

Biskup Damian: ISIS vyhlásil koptom vojnu

Höxter, 12.4.2017 (kath.net) 020 461 – Koptský biskup Anba Damian žijúci v Nemecku po oboch teroristických útokoch na koptské kostoly v Egypte žiada od egyptskej vlády „preskúmanie kázní a preverenie islamskej náuky v mešitách a v školách a zlepšenie bezpečnostných opatrení prd kostolmi“.
Damian, mních a generálny biskup koptov v Nemecku sa vyjadril v interview pre „Západonemecký rozhlas“ (WDR). Oba útoky IS si vyžiadali 40 obetí na životoch a mnoho ťažko zranených. Jeden z útokov postihol plný kostol uprostred omše na Kvetnú nedeľu.
„ISIS vyhlásil koptským kresťanom vojnu, a už začali so stínaním hláv koptom na Sinajskom polostrove, za živa ich zapaľujú a rodiny po húfoch vyháňajú – teda nie je to nič nové, je to séria násilia, ktorá sa deje bez prerušenia.“
To, že egyptskí predstavitelia vlády „jednoducho utešujú ľudí jemnými slovami, alebo prichádzajú na pohreb, problém nerieši, ako zdôraznil biskup a kritizoval: „Myslím si, že keď sú iba kopti sami cieľom agresie, tak je to bez významu, bez záujmu. Ale ak sa napadne vláda, tak je reakcia trocha živšia a efektívnejšia.“ –zg-

Kritika biskupa Launa? „Nie v mojom mene!“

Príspevok rakúskeho dekana Salzburskej arcidiecézy z alpského mestečka Zell am Ziller, Ignáca Steinwendera. Krátené.

Viedeň, 11.4.2017 (kath.net) 020 460 – V rakúskom Kathprese sa 31. marca písalo: „Dekani Salzburskej arcidiecézy sa dištancujú od formulácií v pastierskom liste pomocného biskupa Andreasa Launa. Biskup v ňom varoval pred ideológiou gender. Označil ju o. i. ako bludnú náuku, za ktorou sa stojí „diablova lož“ a robil paralely k ideológiám nacizmu a komunizmu, pretože aj tie „sa zakladajú na obrovských lžiach o Bohu a človeku“. Vyhlásenie Viedenskej arcidiecézy po jarnej konferencii dekanov uvádzalo, že ide „výlučne o osobný názor autora“. Jeho výpovede však neuviedli. Mnohé médiá poplatné duchu doby sa toho nadšene chytili a ďalej šírili, čo bol veľký úspech pre podporovateľov ideológie gender.
Keď to čítame, mohli by sme nadobudnúť dojem, že Salzburská arcidiecéza, príp. jej dekani, sa zasadzujú za gender. Bol som tiež na konferencii dekanov a chcem uviesť moje skúsenosti a úvahy.
Ako prvý som sa pri tejto téme prihlásil o slovo. Povedal som, že som veľmi rád, že sa jeden biskup k tomu jasne a odvážne vyjadril. Nastala diskusia o pastierskom liste. Zdôraznil som, aké dôležité je tému intenzívne spracovať, spoznať a ukázať svetonázorové filozofické pozadie, teologické problémy a pastoračné účinky tejto ideológie. Poukázal som na brožúrku od Kirche in Not a od Gabriele Kuby. Väčšina dekanov sa k slovu neprihlásila. Nebolo nijaké hlasovanie o dištancovaní sa od výpovedí pána biskupa Launa. Očividne ani nikto z kritikov nepovažoval za hodné o tom sa s pánom biskupom porozprávať.
V zásade by sa malo aspoň základnú požiadavku pastierskeho listu hodnotiť pozitívne a príslušné kritizované formulácie uviesť. To by bola minimálna požiadavka intelektuálnej cti. Inak vzniká dojem, že ideológia gender je záležitosť iba osobných názorov, čo však nemôže byť! Prečo potom pápež František varoval a označil teóriu gender ako veľkého nepriateľa manželstva a zdôraznil potrebu brániť manželstvo pred touto kolonizáciou? A čo výpovede kardinála Saraha, ktorý ideológiu gender a IS označil ako hlavné hrozby pre rodinu. A čo ostré varovania biskupských konferencií Portugalska, Španielska, Poľska, Slovenska, Srí Lanky a severného Talianska pred ideológiou gender? Treba ich brať vážne, či sú to iba súkromné názory? Prečo sa neprijmú? Prečo nechávame jednoduchých veriacich, zodpovedných rodičov samých? Kto ochráni rodiny a maličkých?
Rozhodne nám chýba intelektuálne, filozofické, teologické a vedecké spracovanie svetonázorov a prúdov doby ako ideológia gender a pod. Vládne veľké mlčanie hlavných zodpovedných, štátom platených profesorov, aj cirkevných úradov. V cirkvi chýba svetonázorové vzdelávanie, chýba rozlišovanie duchov a chýba odvaha k vyznaniu sa.
Smutným cirkevným javom, ktorý sa stále viac rozmáha, je kameňovanie prorokov v cirkvi.
Namiesto postaveniu sa duchu doby, profilujeme sa vo verejnej mienke tým, že pranierujeme vyznávačov. Mohli by sme tu pomyslieť na arianizmus … Sv. Hilár, jeden z najodvážnejších vyznávačov proti arianizmu napísal:
„Na falošnom pokoji spoznávame falošných prorokov; keď prichádzajú bludy a rozkol, zjavujú sa praví verní.“
Boj proti genderu vedú v súčasnosti odvážne ženy ako matka štyroch detí Birgit Kelleová, publicistka Gabriele Kubyová a i. Boj za ochranu života vedú prevažne mladí idealisti, ktorí na to nedostávajú cirkevné príspevky a nezriedka sa ešte na nich aj krivo hľadí. …
V boji proti genderu ani nie je treba toľko odvážneho vyznavačstva. Na Letnej teologickej akadémii na tému Gender v r. 2014 v Aigene povedal referent: „Najväčším nepriateľom ideológie gender sú prírodné vedy, pretože tie argumentujú faktami.“

Celý článok v nemčine s návrhmi riešenia situácie na:

http://www.kath.net/news/59200

Egypt: Moslimovia darovali krv v mešitách

Káhira, 10.4.2017 (KAP) 020 459 – Viaceré mešity v Egypte usporiadali ešte v nedeľu spontánne akcie solidarity s koptskými kresťanmi, ktorí boli zranení pri teroristických útokoch na Kvetnú nedeľu. V meste Tanta reproduktormi vyzývali v mešitách k darovaniu krvi, ako uviedla anglická správa televízie „Al Arabiya“. „Väčšina darcov boli moslimovia,“ citovala správa obyvateľa mesta Mohameda Ahmada Hassana.
V nemocniciach mesta vznikol nedostatok krvných konzerv a preto dali takto všeobecnej nemocnici k dispozícii stovky vreciek s krvou.
Ako informoval vysielač „Al Jazeera“ v pondelok, mŕtvoly obetí zabitých v Alexandrii ešte v nedeľu večer, v drevených truhlách, ktorých vrchná časť bola ozdobená zlatým krížom, vystavili v Kostole sv. Marka. V provincii El Behira sa konal moslimský pohreb štyroch zabitých policajtov. –zg-

Cirkvi varujú pred novými „križiackymi výpravami“

Graz, 10.04.2017 (KAP) 020 458 – Pred novými fundamentalistickými a extrémistickými hnutiami v „kresťanskej rodine“ varoval generálny sekretár Ekumenickej svetovej rady cirkví (ECC), pastor Olav Fykse Tveit a v tejto súvislosti uviedol aj USA: „Niektorí tam kombinujú náboženstvo s politickou agendou.“
Tveit to povedal v interview pre nedeľné vydanie „Kleine Zeitung“ a vyhlásil:
„Dnes prebieha boj o dušu kresťanstva. Je naša kresťanská budúcnosť spojená s tým, že iných odtláčame, či poznačená tým, že s inými zaobchádzame tolerantne, formovaní kresťanskými hodnotami? Chceme kresťanstvo znova definovať v zmysle križiackych výprav, svätej vojny? To nie je nijaká opcia, myslím si.“
„Svetová rada cirkví usiluje o jednotu cirkví, spoločne vydávame svedectvo o svojej viere. Ide o oboje – ako sa správame k sebe a ako k tým, ktorí nás potrebujú. Ale to neznamená, že sa navzájom musíme mať radi, naše štruktúry, našu teológiu. Láska toto presahuje. Ona je tým, čo robíme spoločne. Podľa Božieho slova máme byť jedno. A ak to ignorujeme, tak je to hriech. To však neznamená, že kresťania nesmú mať odlišný názor.“

Hľadanie „inej formy jednoty“.
V minulých 70 rokoch nastali „veľmi podstatné“ pokroky v ekumenizme, ako je presvedčený sekretár ECC. „Teraz hľadáme inú formu jednoty – formulovali sme motto – sme na púti za spravodlivosť a pokoj.“ …
V súvislosti v návštevou pápeža v Lunde povedal: „Mali by sme oslavovať, že sme Božia cirkev, že môžeme sláviť Kristovu slávnosť. Kristus nás oslobodil nie aby sme boli luteránmi, ale Kristovými nasledovníkmi. To je správny prístup.“
Pastor Tveit je luterán. Generálnym sekretárom ECC je od r. 2010 ÖRK. Svetovú radu cirkví založili v r. 1948 v Amsterdame. Patrí do nej 348 cirkví zo 120 krajín. Reprezentuje podľa vlastných údajov 500 miliónov kresťanov. Sú to: väčšina pravoslávnych cirkví, mnohé anglikánske, baptistické, luteránske, metodistické a reformované cirkvi, ako aj mnohé spojené a nezávislé cirkvi z celého sveta.
Katolícka cirkev nie je členom ECC, má štatus pozorovateľa s dvomi komisiami. V mnohých krajinách sú aj národné ekumenické cirkevné rady. V tej rakúskej napríklad je jej členom aj katolícka cirkev. –zg-

Berlínska učiteľka nesmie nosiť krížik

Berlín, 10.4.2017 (kath.net) 020 457 – Učiteľka na berlínskej štátnej škole nesmie v pracovnom čase nosiť krížik na retiazke na krku. Informoval o tom evanjelický magazín „pro-medienmagazin“. Evanjelická učiteľka očividne dostala takýto služobný príkaz. Základom toho je berlínsky zákon o neutralite.
Evanjelická krajinská cirkev Berlína-Brandenburgu tento postup kritizovala.
Aj Hartmut Steeb, generálny sekretár Nemeckej evanjelickej aliancie rozhodne kritizoval rozhodnutie školy. Pre evanjelickú agentúru „idea“ povedal:
„Naďalej je potrebné vyznanie sa k biblickým kresťanským hodnotám, inak budú spoločnosť formovať iné vplyvy. Ak sa z hľadiska neutrality štátu odrežú korene, z ktorých žijeme, je to znamenie zabudnutia na históriu a okrem toho je to nebezpečné, pretože skutočná neutralita hodnôt neexistuje!“
Steeb poukázal aj na to, že ateizmus nie je neutrálny, ale „ľahko sa zvrtne na netoleranciu voči kresťanskej viere.“ –zg-

Burke: Mimoriadna starostlivosť o rozvedených

Rím, 10.4.2017 (kath.net/jg) 020 456 – „Osoby, ktoré sú rozvedené a civilne znova zosobášené, potrebujú mimoriadny súcit a zvláštnu pastoračnú starostlivosť. Pastorácia však nemôže zahrňovať prijímanie sviatostí, ak postihnutí nie sú pevne rozhodnutí žiť zdržanlivo.“ Povedal to kardinál Raymond Burke v interview pre podcast Thinking With the Church (Myslieť s Cirkvou).
„V celej histórii Cirkvi nebolo možné, aby niekto spojený s jednou osobou sviatosťou manželstva, ktorý žije súčasne s inou osobou v spoločenstve podobnom manželstvu, mohol pristupovať ku svätému prijímaniu,“ zdôraznil Burke. Po uverejnení „Amoris laetitia“ niektorí tvrdili, že pápežský dokument náuku Cirkvi „ďalej rozvinul“. Sú toho názoru, že sväté prijímanie je pre znovu zosobášených rozvedených v určitých prípadoch predsa možné.
„Rozvíjanie náuky znamená, že dospejeme k lepšiemu pochopeniu toho, čo Cirkev trvalo učí. Pripustenie znovu zosobášených rozvedených k prijímaniu, by bola zmena alebo odklon od náuky Cirkvi a nijaký rozvoj,“ vyhlásil kardinál Burke. –zg-

Kardinál umyje nohy príbuzným popravených

Rím-Manila, 9.4.2017 (kath.net/ KAP) 020 455 – Arcibiskup z filipínskej Manily, kardinál Luis Antonio Tagle, bude na Zelený štvrtok v katedrále umývať nohy narkomanom, policajtom a príbuzným popravených. Medzi 12 vyvolenými sú podľa talianskej katolíckej agentúry SIR príbuzní obetí popravených bez súdneho konania v rámci radikálnej štátnej protidrogovej kampane na Filipínach.
Mimosúdne popravy sú súčasťou úplnej policajnej štvanice na údajných kriminálnikov a narkomanov. Filipínski predstavitelia cirkvi opakovane kritizujú tento rigorózny postup vlády Rodriga Duterteho, ktorý ignoruje pravidlá právneho štátu.
Biskupi ostrovného štátu ďalej odmietajú plány vlády znovu zaviesť trest smrti a trestný postih znížiť na vek od 9 rokov. Filipíny sú okrem Východného Timoru jediným štátom v Ázii s katolíckou väčšinou obyvateľstva. –zg-

Irak: Pochod pokoja na nížine Ninive

Erbil-Viedeň, 8.4.2017 (kath.net/ KAP) 020 454 – Vo veľkom týždni sa koná na irackej nížine Ninive „Pochod za pokoj“, v dĺžke 140 kilometrov z Erbilu do Karakoša – jedného z miest, ktoré museli kresťania opustiť v lete 2014 po ovládnutí teroristami IS. Iniciatívu podporuje Chaldejský katolícky patriarchát a očakávali aj účastníkov zo zahraničia. Pochod sa začal 9. apríla po liturgii Kvetnej nedele. Cesta vedie cez mestá a dediny Ninive, ktoré kedysi obývali kresťania, ako informovala nadácia „Pro Oriente“ vo štvrtok.
Aj po stiahnutí teroristov mnohé mestá budia dojem miest duchov, mnohí kresťanskí utečenci pochybujú o možnosti vrátiť sa. Pochod za pokoj má preto udržiavať nádej na opätovné osídlenie miest a obcí a zaviesť proces zmierenia cez nížinu Ninive až po Mosul.
Chaldejský patriarcha Louis Raphael Sako sa k pochodu pridá na Zelený štvrtok v rámci bohoslužby s tradičným umývaním nôh kresťanským utečencom, účastníkom pochodu a štyrom moslimom, čím chce vyslať posolstvo svojim krajanom.
Autonómia nížiny Ninive je hlavným cieľom kresťanských strán a hnutí, ktoré sa počiatkom marca spojili v Rade jednoty. Delegácia rady navštívila 3. apríla parlament Autonómneho regiónu Kurdistan v Erbile, kde ju prijal podpredseda parlamentu Jaafar Emniki. V rámci rozhovoru mu kresťanské stany odovzdali memorandum s požiadavkami autonómie Ninive. Emniki im oznámil ochotu kurdského parlamentu v príslušných grémiách sa o tom poradiť. Kresťanské strany považujú autonómiu za predpoklad opätovného budovania a návratu kresťanských utečencov. –zg-

Seewald: Nezáujem o 90-tku Benedikta XVI.

Vatikán, 10.4.2017 (kath.net) 020 453 – „Považujem za škandalózne, ako sa správame k jednému z najväčších synov tejto krajiny a to aj zo strany časti cirkvi,“ povedal známy spisovateľ Peter Seewald (foto) pred 90. narodeninami emeritného pápeža na Veľkonočnú nedeľu. Napísali to noviny „Mittelbayrische Zeitung“. Uviedol, že má dojem, že je to podľa hesla: „Zíde z očí, zíde z mysle“. „Biskupskej konferencii Nemecka zrejme nie je hodný, aby tohto veľkého Európana a veľkého nemeckého vlastenca na jeho 90. narodeniny príslušne ocenila.“
Biskupská konferencia kritiku odmietla. Jej hovorca Matthias Kopp povedal: „Nemeckí biskupi mu budú primeraným spôsobom gratulovať.“ –zg-

Benedikt XVI. sa dožíva 90 rokov

Viedeň, 10.4.2017 (KAP) 020 452 – Na Veľkonočnú nedeľu, 16. apríla, oslávi emeritný pápež Benedikt XVI. svoje 90. narodeniny. Ako nástupca pápeža Jána Pavla II. viedol Benedikt od r. 2005 do prekvapujúceho odstúpenia v r. 2013 Katolícku cirkev. Odvtedy žije utiahnuto v bývalom kláštore „Mater Ecclesiae“ vo vatikánskych záhradách. S jeho nástupcom ho spája priateľský vzťah. František sa o svojom predchodcovi viackrát pochvalne vyslovil.
Kontakty, ktoré udržiava Benedikt XVI. napríklad s Rakúskom sú mnohoraké a vrúcne. Také vrúcne, že by sme trocha pateticky mohli hovoriť o „malom ľúbostnom vzťahu“ – veď to predsa bol Benedikt XVI. sám, ktorý v liste Rakúšanom pred svojou veľkou návštevou v septembri 2007 napísal: „Milujem túto krajinu, ktorá mi je od detstva blízka – od nedeľných výletov, ktoré sme na počiatku 30. rokov cez Salzachský most s našou mamou robili na rakúsku stranu rieky Salzach.“
Benedikt XVI. viedol Cirkev v ťažkej dobe, keď vypukla kríza zneužívania, aféra „vatileaks“ a uskutočnilo sa sporné zmierenie s Kňazským bratstvom sv. Pia X. K tomu sa pridáva, že Benedikt XVI. to mal svojím spôsobom triezveho severoeurópskeho teológa a intelektuála iste ťažšie, ako jeho nástupca, dobyť si srdcia ľudí. Ale svojím intelektom a ľudskou skromnosťou si dokázal získať uznanie na celom svete. Preto nebol jeho pontifikát v nijakom prípade prechodným obdobím.
Benedikt XVI. sa narodil ako Joseph Alois Ratzinger 16. apríla 1927 v hornobavorskom mestečku Marktl. V r. 1943 musel nastúpiť ako pomocník do letectva, potom do ríšskej služby zriadenia Juhovýchodného valu. Vlastnú vojenskú službu vykonával od r. 1945 v Bavorsku. V r. 1946-1951 absolvoval štúdium teológie a filozofie vo Freisingu a Mníchove. Spolu s bratom Georgom prijal 29. júna 1951 vo Freisingu kňazskú vysviacku. V r. 1953 promoval v Mníchove. V r. 1957 habilitoval v odbore fundamentálna teológie a nastúpil profesúru vo Freisingu. V r. 1959 ho povolali na Univerzitu v Bonne, v r. 1963 do Münsteru.
Na Druhom vatikánskom koncile (1962-65) bol Ratzinger poradcom kolínskeho kardinála Josepha Fringsa (1887-1987) a pripravoval mu príhovory. Zastával reformný prúd a staval sa proti neo-scholastickému stŕpnutiu Ríma. V r. 1966 dostal vtedy už známy koncilový teológ na odporúčanie Hansa Künga Katedru dogmatiky v Tübingene. Bezprostredne dotknutý študentskými protestami 60. rokov, nasledoval Ratzinger v r. 1969 povolanie na novú Univerzitu v Regensburgu, ktorú otvorili v r. 1967. Tam prednášal dogmatiku a históriu dogiem. Jedným z jeho študentov bol Christoph Schönborn.
Pápež Pavol VI. menoval Ratzingera 25. marca 1977 za arcibiskupa Arcidiecézy Mníchov-Freising. O tri mesiace neskôr dostal iba 50-ročný Ratzinger hodnosť kardinála. V novembri 1981 ho Ján Pavol II. povolal za prefekta Kongregácie pre náuku viery a tým za najvyššieho strážcu viery. V r. 1986 mu Ján Pavol II. zveril aj predsedníctvo Komisie pre prípravu Katechizmu. Jeho najbližším spolupracovníkom sa stal Christoph Schönborn, ktorý bol v r. 1991 menovaný za pomocného biskupa.
V r. 2002 sa stal Ratzinger dekanom kolégia kardinálov vo Vatikáne. V tejto funkcii viedol 8. apríla 2005 smútočné obrady za Jána Pavla II. a pozval kardinálov do konkláve. Kardináli zvolili za pápeža Josepha Ratzingera 19. apríla 2005. Prijal meno Benedikt a 24. apríla 2005 nastúpil na Petrov stolec.
Dňa 11. februára 2013 Benedikt XVI. ohlásil svoje odstúpenie. Vo vyhlásení, ktoré prítomných kardinálov prekvapilo, povedal Benedikt XVI. po latinsky, že jeho sily z dôvodu jeho veku už nie sú dostačujúce na riadny výkon jeho služby a že 28. februára 2013 ju ukončí.
Ostatné odstúpenie z pápežského úradu ohlásil Gregor XII. v r. 1415, ako dôsledok Koncilu v Kostnici. –zg-

K 90. narodeninám Benedikta XVI.

Mníchov, 8.4.2017 (kath.net/KIN) 020 451 – K 90. narodeninám emeritného pápeža Benedikta XVI. na Veľkonočnú nedeľu, 16. apríla 2017, ponúka pápežská nadácia „Kirche in Not“ dve publikácie, ktoré sa venujú tomuto „teológovi na Petrovom stolci:
Kompas viery „Emeritný pápež Benedikt XVI.“ má 20 strán a prezentuje biografické zastávky Josepha Ratzingera, ktorý označil kňazskú vysviacku ako vrchol svojho života. Doktorskú prácu absolvoval iba za deväť mesiacov a už ako mladý teológ sa zúčastnil ako poradca Druhého vatikánskeho koncilu. Ďalej sa hovorí o hlavných teologických líniách jeho pôsobenia ako profesora, biskupa, kardinála a pápeža.
Najdôležitejšie rozhodnutia a udalosti pontifikátu Benedikta XVI. sa uvádzajú v priloženej skladačke – napríklad jeho tri encykliky na tému láska, nádej a viera, jeho ekumenické nasadenie s východnými cirkvami, napätý dialóg s islamom. Poslednú encykliku napísal v spolupráci s Františkom – cirkevná novinka, ako aj dnešný život Benedikta ako „mnícha vo Vatikáne“.
Dve veľké postavy novšej cirkevnej histórie, ktoré sa obe vzťahujú na Nemecko, zjednocuje 100-stránková kniha „Priekopníci viery – S pápežom Benediktom a pátrom Werenfriedom v ,škole lásky´“. Vo forme večného kalendára sú v nej citáty na každý deň roka striedavo od Benedikta XVI. a pátra Werenfrieda van Straatena (1913-2003), zakladateľa „Kirche in Not“.
„Kirche in Not“ je úzko spojená s Benediktom XVI.: Nadáciu povýšil v r. 2011 na pápežskú nadáciu. Už predtým sa dnešný em. pápež opakovane pochvalne vyjadroval o práci nadácie, ktorá pomáha prenasledovaným kresťanom v 140 krajinách a slúži novej evanjelizácii. „Nadácia založená pátrom Werenfriedom je darom prozreteľnosti,“ napísal v r. 2002 ako prefekt Kongregácie pre náuku viery. „,Kirche in Not´ pomáha veriacim v núdzi, pomáha v kríze viery a robí tak to, čo je pre náš svet najpotrebnejšie.“ –zg-

Beirut: Premiér Hariri chce dialóg ‚v znamení Márie‘

„Nová medzináboženská mariánska kultúra spolunažívania“

Bejrút, 8.4.2017 (kath.net/KAP) 020 450 – V Libanone sa cítia kresťania a moslimovia nedávnou medzináboženskou konferenciou na Univerzite Al-Azhar na tému „Sloboda a občianstvo, diverzita a integrácia“ povzbudení „libanonský model“ spolunažívania nielen brániť, ale aj šíriť do sveta. Na slávnosť Zvestovania Pána, 25. marca, ktorá sa od r. 2010 v Libanone slávi ako národný sviatok pod znamením spoločnej úcty k Panne Márii v kresťanstve a islame, oznámil premiér Saad Hariri – sám moslim – že libanonský štát dá v centre Bejrútu k dispozícii veľký pozemok na stavbu „Medzinárodného mariánskeho centra pre medzináboženský dialóg“.
Oznámil to na slávnosti platformy „Spoločne pred Pannou Máriou“ v známom jezuitskom kolégiu Notre-Dame-de-Jamhour. V komentároch sa hovorilo o „novej mariánskej kultúre spolunažívania a koexistencie“.
Kresťanský sekretár platformy, Nagy el Khoury, vyjadril želanie, aby sa táto nová kultúra z kolégia Jamhour rozšírila do celého Libanonu, ale aj „ďaleko za hranice krajiny – von do sveta“.
V ostatných rokoch sa na slávnosť Zvestovania Pána konali medzináboženské stretnutia už v Nazarete ako aj v Taliansku, Francúzsku, severnej Afrike, v Poľsku a Belgicku na rôznych miestach a farách. Je nádej, že Libanon sa stane „Epicentrom svetového dialógu“ a 25. marec dostane charakter „medzinárodného dňa medzináboženského dialógu“.
Šejk Mohamed Nokkari, moslimský kolega Nagy el Khouryho vyslovil ľútosť, že v ostatných rokoch „banda zločincov“ na Blízkom Východe si bez akéhokoľvek oprávnenia nárokuje konať „v mene islamu“. Iniciatíva kresťanov a moslimov kolégia Jamhour je dôstojnou odpoveďou na „špirálu nenávisti“ vyvolanou IS. Treba dúfať, že aj OSN vyhlásia 25. marec za „medzinárodný deň medzináboženského dialógu“.
Premiér Hariri podčiarkol význam skutočnosti, že kresťania a moslimovia sa 25. marca v Jamhoure zhromaždili okolo „najkrajšej zo žien“, ktorá je „bodom stretnutia“ oboch náboženstiev. Rovnako sa musia všetci občania zhromažďovať okolo Libanonu. Spolu s prezidentom Michelom Aounom sú všetci zodpovední Libanonu pevne rozhodnutí odraziť každý pokus o rozkol a krajinu rozhodne viesť cez všetky búrky.
Po veľkom záujme o konferenciu na Univerzite Al Azhar by chceli politickí a náboženskí zodpovední Libanonu zorganizovať aj libanonskú následnícku konferenciu a veľkého imama Univerzity Al-Azhar, Ahmeda al-Tayyeba pozvať do Bejrútu. Pozvanie mu pošlú po návšteve pápeža Františka v Káhire 28./29. apríla. Bývalý libanonský premiér Fouad Siniora (sunitský moslim) sa z poverenia národnej komisie pre kresťansko-islamský dialóg ujal prípravy ďalšej konferencie. Aj sunitský mufti, šejk Abdellatif Deriane, sa zasadzuje za tento úmysel, ako informovala agentúra „AsiaNews“. –zg-

„Ochrana života – súčasť poslednej bitky Boha a satana“

Paríž, 7.4.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 449 – „Potrat je najväčšou tragédiou našej doby. Ochrana života je súčasť poslednej bitky medzi Bohom a satanom.“ Povedal to kardinál Robert Sarah, prefekt Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatosti. Kardinál sa tak vyjadril na podujatí v Paríži pri príležitosti 23. výročia úmrtia Božieho služobníka Jeroma Lejeuna.
Kardinál Sarah opísal situáciu dramatickými slovami: „Usmrcovanie nenarodených detí sa stáva pre skutočnosť, že mnohí ľudia v tom už nevidia nijaký zločin, ešte tragickejšou. Mnohí ľudia sú dnes skrze vplyv finančných a mediálnych síl priam omráčení a nevnímajú hrôzu potratu. Zvlášť zavrhnutiahodné je usmrcovanie nenarodených na základe prenatálnej diagnostiky postihnutia,“ kritizoval kardinál.
Kardinál Sarah pripomenul varovanie, ktoré adresoval Jerome Lejeune vedúcim politikom kresťanských krajín: „Nie je možné, aby vaše krajiny zostali kresťanské, ak prijímajú potrat.“
„Ak chce niekto zaútočiť na Syna človeka Ježiša Krista, je iba jedna cesta: napadnúť synov ľudí. Krajina, ktorá sa naučila opovrhovať deťmi, stratí kresťanstvo,“ zdôraznil kardinál vzhľadom na vtelenie Boha, ktorý prišiel na svet ako dieťa.
„Strata úcty pred životom ľudí v kombinácii s pokrokom genetiky otvára cestu k chápaniu, že človek môže ovládať život a podľa ľubovôle ho manipulovať,“ povedal kardinál a varoval pred teóriou „transhumanizmu“, ktorý sľubuje geneticky „vylepšené ľudstvo“.
V prednáške sa kardinál Sarah poďakoval všetkým hnutiam a organizáciám, ktoré sa zasadzujú za ochranu života a rodiny. Tie pracujú „trpezlivo napriek všetkému odporu“, aby bránili život a chránili rodinu, v ktorej dieťa môže prosievať. –zg-

Maďarsko: Kresťania vyzývajú biskupov zastať sa utečencov

Budapešť, 7.4.2017 (KAP) 020 448 – „Prosíme cirkvi, aby neslúžili štátu, ale sestrám a bratom.“ Týmito slovami sa obrátilo v Maďarsku viac ako 400 angažovaných laikov z katolíckej a reformovanej cirkvi otvoreným listom na svojich biskupov. Signatári v liste uverejnenom 6. apríla vyjadrujú starosť kvôli rastúcemu nepriateľstvu voči cudzincom a kvôli nedávno zostrenému maďarskému azylovému zákonu. Verejne vyzývajú biskupov, aby sa zasadzovali za utečencov:
„Mlčanie urobilo Ježišovu cirkev pritakávačom tam, kde je porušovanie ľudských práv, porušovanie zákonov a násilie. Nádejou nás všetkých je, že vedenia cirkví konečne činmi a vyhláseniami privedú naše spoločenstvá na cestu pokoja a zmierenia.“
Podľa zákona, ktorý platí od 28. marca, všetci azylanti, ktorí sa doteraz mohli slobodne pohybovať, budú prevezení do tranzitnej zóny na srbsko-maďarskej hranici. Novela legalizuje vypovedanie utečencov z celej oblasti maďarského štátu, pokiaľ prešli hranice ilegálne.
„Tranzitná zóna je uzavretá. Nevieme, čo sa tam za plotom presne deje,“ zdôrazňujú signatári listu. „Veľkú starosť spôsobuje, že utečenci sú už mesiace masovo odsúvaní do Srbska. Aj tí, ktorí legálne požiadali o azyl, sa považujú za potenciálnych islamistických teroristov, pričom sú to práve oni, ktorí ušli pred násilím radikálnych organizácií.“
„Údajne bránime hodnoty našej domoviny, zatiaľ čo sa rozdúchava strach a nenávisť voči cudzincom mediálne skreslenými správami, ktoré ohrozujú spoločenskú solidaritu a súdržnosť. Údajne sa zasadzujeme za našu vieru, zatiaľ čo sa odmietajú a ponižujú práve tí, ktorí sú pre svoju kresťanskú vieru na úteku,“ uvádza sa vo vyhlásení. „Niektorí si myslia, že mlčaním sa cirkev chráni. Pritom sa práve týmto mlčaním ničí. Zatvárame oči pred krutosťami. Namiesto vierou v prozreteľnosť a milosrdenstvom sa vo svojom konaní nechávame viesť strachom,“ píšu signatári. Vyzývajú cirkvi, aby neslúžili štátu, ale sestrám a bratom – aby zastupovali Ježišovu náuku:
„Krátko pred Veľkou nocou sa majú naše cirkvi zvlášť zasadzovať za trpiacich, je jedno odkiaľ prichádzajú a akého sú náboženstva. Tento postoj sa má vyjadriť v činoch a opatreniach. Nech v našich kostoloch zaznievajú modlitby za utečencov, prenasledovaných a chudobných, t. j. pre všetkých ľudí trpiacich núdzou.“ –zg-

Počet katolíkov na svete vzrástol na 1,285 miliardy

Vatikán, 7.4.2017 (kath.net/KAP) 020 447 – Počet katolíkov na celom svete vzrástol na 1,285 miliardy. Vyplýva to zo štatistických údajov, ktoré Vatikán uverejnil 6. apríla. Od r. 2010 do r. 2015 je to silný nárast o 7,4 percent. Oproti roku 2014 rástol však počet katolíkov pomalšie – iba o 1 percento.
Zreteľné rozdiely sú aj medzi kontinentami: V Afrike to bol od r. 2010 nárast o 19,4 percent. Ich počet v Afrike sa 222 miliónmi stále viac približuje Európe, kde je 286 miliónov katolíkov.
Situáciu v Európe opísal Vatikán ako stabilnú. Počet katolíkov tu do r. 2015 vzrástol o 800 000, čo je plus o menej ako 0,3 percenta. V porovnaní s r. 2014 však ich počet poklesol o 1,3 milióny! Strednodobá stagnácia sa odôvodňuje všeobecným demografickým vývojom v Európe.
Štyri najväčšie ťažiská Katolíckej cirkvi sú dnes: Brazília – 172 mil. katolíkov, Mexiko – 111 mil., Filipíny – 84 mil. a USA – 72 mil. –zg-

V klinike ‚Planned Parenthood’ klíma ako v reťazcoch

Washington D.C., 7.4.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 446 – Pacienti novej potratovej kliniky organizácie „Planned Parenthood“ (Plánované rodičovstvo) vo Washingtone D.C. sa majú cítiť ako v kaviarni reťazca „Starbucks“, či v prevádzke výrobcu počítačov „Apple“ alebo reťazca módy „Anthropologie“. Hovorí to Laura Meyersová, riaditeľka kliniky, podľa článku magazínu Washingtonian.
Vo vyšetrovniach visia obrazy zobrazujúce medené špirály a kondómy. Pacientkam sa má tým signalizovať, že môžu otvorene hovoriť o všetkom.
„Už len dúfajme, že sa nebudú pýtať na starostlivosť v tehotenstve alebo na ultrazvuk,“ komentuje to Claire Chretienová z LifeSiteNews. Tieto výkony ‚Planned Parenthood’ ponúka iba zriedka.
Článok sprostredkuje dojem, akoby pracovníci organizácie boli neustále v nebezpečenstve. Zariadenie obsahuje aj skryté „premyslené bezpečnostné opatrenia“, ako sa tam uvádza. Napríklad sú tam kaktusy vyzerajúce ako dekorácie, ale s „tŕňmi ostrými ako britva“ – na „obranu proti útočníkom“. Pult v recepcii je súčasne bariérou, za ktorou sa pracovníci môžu skryť, ako píše Washingtonian. –zg-

Oddelenie pohlaví v školskom autobuse?

Štokholm, 7.4.2017 (kath.net) 020 445 – V Štokholme budú možno dievčatká musieť používať zadné dvere školských autobusov, zatiaľ čo chlapci môžu nastupovať prednými dverami na ceste do islamskej súkromnej školy. Informoval o tom „Focus“. Švédsky premiér Štefan Löfven reagoval s rozhorčením a tieto fakty označil ako „nechutné“. Zdôraznil, že toto do Švédska nepatrí. Vedenie školy zasa tvrdí, že jej o tom nie je nič známe. –zg-

* * * * * * *

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *