Život Cirkvi vo svete 1 * 2014
Obsah
Poľskí biskupi: Pastiersky list proti ideológii „gender“
Em. arcibiskup Bezák sa stretol s kardinálom Ouelletom
Veľká Británia: Útoky na kňazov sa množia
Tisíce Rusov putuje k hrobom sv. Troch Kráľov
Vatikánsky hovorca: Médiá prekrúcajú slová pápeža
Ako sa zmenilo kresťanstvo
Pápež čiastočne ruší čestné tituly kňazov
Desať konvertovaných anglikánok zakladá katolícky kláštor
Pápež František navštívi 24. – 26. mája Svätú zem
František nechal odkaz na odkazovači v kláštore
Pápež: ‚Súkromná návšteva‘ v Santa Maria Maggiore
Nemecko: Proces s biskupom definitívne zastavený
Niki Lauda: Michaelovi môže pomôcť iba Pán Boh
Gänswein: Pápež chce reformovať veriacich, nie vieru
Pápež prosil veriacich o dovolenie preložiť biskupa
Kardinál Dolan: Pápež „rozbil karikatúru Cirkvi“
Írsko: Moslimovia čoskoro druhou najväčšou skupinou
Pochod za pokoj spojil 1. januára sedemsto miest
Ako urobiť najlepšie predsavzatie do nového roka
Silvester s Benediktom XVI. a ‚dobrým sektom‘
Najmenej 70 000 – 80 000 mŕtvych kresťanov v roku 2013
Rím: Zlodeji zaútočili na kňaza elektro-šokom
Müller: Biskupské konferencie sú ‚koordinátory, nie vice-pápeži‘
Írsko: Archeológovia objavujú 1000-ročnú pútnickú cestu
Benedikt XVI. obedoval s pápežom Františkom
Lombardi: Odstúpenie Benedikta – „prorocké gesto“
Čína – krajina, kde kresťanstvo rastie najrýchlejšie
František navštívil na Vianoce Benedikta v kláštore
Brat emeritného pápeža trávi Vianoce doma
Pavol VI.: Nech svet ovládne láska k blížnemu!
Rakúsky minister: Kadidlo, ruženec a spoveď
Arcibiskup Müller: Teológia oslobodenia patrí k Cirkvi
Zasvätenie sa – oddanie sa, zverenie sa, postavenie sa pod ochranu
Teológia pozná dva základné druhy zasvätenia: – zasvätenie sa Pánu Bohu (zasvätenie v plnom zmysle slova); – zasvätenie sa svätcovi (napr. Panne Márii), čo je len analógia zasvätenia sa Bohu. Zasvätením sa svätej osobe sa uznávalo svätcovo významné miesto v dejinách spásy. Pokrok v teológii i presnejšie používanie odborných termínov však dnes vedie Cirkev k tomu, aby výraz „zasvätenie“ vyhradila len pre obetovanie sa Bohu (por. Orientamenti e proposte per la celebrazione dell’anno mariano 26). Toto zasvätenie, ktoré má mať charakter úplnosti a trvácnosti, môže urobiť len pokrstená a pobirmovaná osoba za asistencie Cirkvi.
Pre zasvätenie sa svätcom (i Panne Márii) podľa vzoru bl. Jána Pavla II. (por. encykliku Redemptoris Mater 31, 33, 42; aj apoštol. list – Rosarium Virginis Mariae 2, 43) i Svätého Otca Františka (modlitba zverenia zo dňa 13.10.2013) sa odporúčajú použiť termíny: zveriť sa; oddať sa; postaviť sa pod ochranu.
Svätý Otec František dňa 13.10.2013 na Námestí sv. Petra vo Vatikáne predniesol pred sochou Fatimskej Panny Márie modlitbu zverenia sa pod ochranu Nebeskej Matky – slovami: „Prijmi s materskou dobrotivosťou
tento zverujúci úkon, ktorý dnes konáme s dôverou
pred týmto tvojím obrazom, ktorý je nám taký drahý.“
Odôvodnenie: Teologickým dôvodom nového vyjadrenia je prehĺbená mariológia Druhého vatikánskeho koncilu (por. konštit. Lumen genium, ktorá pokladá za nutné zdôrazniť rozdiel medzi najdokonalejším, najčistejším a najsvätejším Bohom – Stvoriteľom a najdokonalejším, najčistejším a najsvätejším človekom – stvorením (Pannou Máriou). Tu ide o rozdiel v podstate a nielen v stupni; preto „iné slovné vyjadrenie“ je patričné. Mons. ThDr. Marián Chovanec, predseda Teologickej komisie KBS
* * * * * * *
Poľskí biskupi: Pastiersky list proti ideológii „gender“
Kardinál Dziwisz o pokusoch brániť kňazom v Poľsku v prečítaní pastierskeho listu
Varšava, 9.1.2014 (kath.net) 016 646 – „Kto sa v budúcnosti odváži kritizovať homosexuálnu propagandu, bude vystavený trestnoprávnym postihom.“ Toto kritizovala Biskupská konferencia Poľska v pastierskom liste proti ideológii „gender“ na sviatok Svätej rodiny. Nemecký katolícky denník „Tagespost“ s odvolaním sa na kardinála Stanisława Dziwisza informoval o pokusoch v Poľsku brániť kňazom v prečítaní pastierskeho listu.
„Kresťanská vízia zjavuje hlboký význam manželstva a rodiny,“ píšu poľskí biskupi. Ak na to nebudeme prihliadať, povedie to „nutne k rozkladu rodín a k ľudským katastrofám“. História ľudstva ukázala, že pohŕdanie Stvoriteľom je vždy nebezpečné a ohrozuje šťastnú budúcnosť ľudstva a sveta. Za tým by mohol nasledovať „mor rozvodu“. Tento vývoj vedie k „nedostatku otvorenosti páru“ voči daru života, čo má priame dôsledky na demografický vývoj.
Biskupi pranierujú, že ideológia „gender“ už „bez vedomia a súhlasu poľskej spoločnosti“ mnohé mesiace preniká do rôznych štruktúr spoločenského života až po školy a materské škôlky. No ideológiou „gender“ človek stráca svoju sexuálnu identitu.
Poľskí biskupi sa obracajú s „naliehavou výzvou na zástupcov náboženských hnutí a cirkevných združení, aby konali odvážne“ a „šírili pravdu o manželstve a rodine“. Okrem toho apelujú na vzdelávacie inštitúcie, aby nepodľahli tlaku, ktorý vyvíjajú „nepočetné, ale veľmi hlasné skupiny s nie nepodstatnými finančnými prostriedkami“. Okrem toho poľskí biskupi vyzývajú veriacich k modlitbe na tieto úmysly.
Už v polovici novembra v pastierskom liste „Úmysel ideológie gender“ podrobne a jasne sa vyjadrila k tejto téme aj Biskupská konferencia Portugalska. Portugalskí biskupi konštatovali, že ideológia „gender“ je v protiklade k biblickej a kresťanskej vízii človeka. –zg-
Napísali o nás. Ako sa len Zulehner a „Wir sind Kirche“ o nás starajú …
Em. arcibiskup Bezák sa stretol s kardinálom Ouelletom
Viedeň, 9.1.2014 (KAP) 016 645 – Pápežom Benediktom XVI. pred dvomi rokmi zosadený slovenský arcibiskup Róbert Bezák sa očividne koncom roka stretol s prefektom vatikánskej Kongregácie pre biskupov, kardinálom Marcom Ouelletom. Informoval o tom viedenský pastoračný teológ Paul Zulehner vo štvrtok na tlačovej konferencii vo Viedni. Odvolal sa pritom na informácie Františka Mikloška. Podľa neho sa pápež František ujal „kauzy Bezák“ a aj sám viedol rozhovory s Ouelletom, kardinálom Jozefom Tomkom a nunciom na Slovensku. Rozhodnutie o ďalšom postupe v tomto prípade je podľa Zulehnera „otázkou týždňov“ …
Od decembra 2013 má Bezák žiť v talianskom kláštore redemptoristov Bussolengo pri Verone.
Týmito rozhovormi so špičkovými predstaviteľmi kúrie Vatikán Bezákovi „po prvý raz prejavil spravodlivosť“ ako to vyjadril Zulehner. Podľa Mikloškových informácií Bezák sa pri rozhovore s kardinálom Ouelletom „mohol po prvý raz priamo vyjadriť pred vysokým vatikánskym predstaviteľom o finančných nezrovnalostiach“ v Trnave. Zulehner pripomenul, že opätovné uvedenie Bezáka do úradu nie je možné, lebo jeho nástupca Ján Orosch je už v úrade. „Dúfam však, že sa pre neho nájde dobrá úloha a Vatikán verejne povie: Urobili sme chybu.“ …
Medzinárodná petícia
Tlačová konferencia sa uskutočnila pri príležitosti prezentovania „Medzinárodnej petície“ za rehabilitáciu Róberta Bezáka Vatikánom, ktorú iniciovali rakúski katolíci. K podpisu petície vyzval i býv. rakúsky vicekancelár Erhard Busek ako aj predseda protirímskej platformy „Wir sind Kirche“, Hans Peter Hurka.
„Ja sám nemám nádej, že Bezáka opäť ustanovia za arcibiskupa, ani keby sme sa stali masovým hnutím,“ vyhlásil Busek. „No treba vydať signál, že tento postup bol neprijateľný a že kúria sa má lepšie informovať“. „Vatikán musí v zmysle nutnej transparentnosti otvorene menovať dôvody rozhodnutia o zosadení arcibiskupa Bezáka, ktorý od politického obratu 1989 udržiava kontakty s bývalými katolíckymi disidentami v strednej a východnej Európe.“
Na webovej stránke „Wir sind Kirche“ je petičný hárok a v ňom sa pápež František „kvôli vierohodnosti Cirkvi“ vyzýva k „verejnej rehabilitácii“ arcibiskupa Bezáka. Petícia sa má podpisovať do konca marca. Príslušné vyhlásenie plánujú odoslať na nunciatúru do Bratislavy, aby ich postúpila pápežovi, ako vyhlásili iniciátori petície. –zg-
Veľká Británia: Útoky na kňazov sa množia
Londýn, 9.1.2014 (kath.net/idea) 016 644 – Kresťanskí kňazi vo Veľkej Británii sú vystavení vlne nielen verbálnych ale aj surových manuálnych útokov. Nielen že ich verejne potupujú, ale v mnohých prípadoch aj zbijú alebo na nich zaútočia nožmi. Vyplýva to zo správy britskej organizácie Parliament Street v Londýne. Zhrňujú sa v nej správy z 25 policajných staníc. Za minulých päť rokov tam zaznamenali až 200 útokov na kňazov. No to je iba „špička ľadovca“, ako hovorí riaditeľka organizácie, Clare George-Hilleyová v Londýne, pretože bolo možné zohľadniť iba málo policajných správ. Parliament Street vyzvala vládu, aby útoky na kňazov hodnotila ako nábožensky motivované „zločiny z nenávisti“.
Od osočovania až po vraždu
Škála útokov siaha od psychického týrania a osočovania kňazov cez ublíženie na tele až po vraždu. Tak vo februári 2012 ubodali na smrť anglikánskeho farára Johna Suddardsa v jeho fare v Thornbury pri Bristole. Medzitým už odsúdený páchateľ položil na mŕtvolu kňaza otvorenú Bibliu a kalendár s homosexuálnou pornografiou.
U väčšiny útokov ide o ublíženie na zdraví. Tak napríklad istého farára zmlátili kyjom, pretože sa postavil do cesty motorkárovi, ktorý na parkovisku pred kostolom poškodil auto a chcel ujsť. V inom prípade mladiství bez akéhokoľvek dôvodu hádzali na farára kamene, na iného kňaza zasa poštvali psov.
Hovorca anglikánskej „Cirkvi Anglicka“ odôvodňuje toto násilie rastúcou náboženskou intoleranciou vo Veľkej Británii. –zg-
Tisíce Rusov putuje k hrobom sv. Troch Kráľov
Moskva, 8.1.2014 (kath.net/KNA) 016 643 – Mníšska republika Athos na severe Grécka po prvý raz za stáročia vypožičala do zahraničia zrnká myrhy, ktorú podľa tradície dostalo Dieťa Ježiš od svätých Troch Kráľov. Významná pravoslávna relikvia z Kláštora sv. Pavla na Hore Athos je od utorka v striebornej nádobe vystavená v Katedrále Krista Vykupiteľa v Moskve. Veriaci podľa ruských médií stáli v rade, aby si ju mohli uctiť, aj päť hodín.
Ruský pravoslávny patriarcha Cyril I. relikviu preniesol do katedrály v noci na utorok v rámci slávenia pravoslávnych Vianoc. Má tam byť vystavená až do 13. januára a potom poputuje na vystavenie k úcte veriacich do Petrohradu a do Kyjeva.
V roku 2011 už iný kláštor na Athose prepožičal do Ruska relikviu opasku Panny Márie. K nej putovali podľa údajov cirkvi až tri milióny Rusov.
Vatikánsky hovorca: Médiá prekrúcajú slová pápeža
Vatikán, 7.1.2014 (kath.net/rv) 016 642 – Vatikánsky hovorca páter Federico Lombardi (foto) kritizoval 6. januára správy v médiách v súvislosti s údajnými výpoveďami pápeža Františka o homosexualite. Informovalo o tom Rádio Vatikán. František v dlhom rozhovore s generálnymi predstavenými katolíckych reholí v novembri vyzval, aby sa zamerali na výzvu rastúceho počtu ťažkých rodinných situácií. Ako príklad uviedol dievča, ktoré mu v Argentíne povedalo, že je smutné, lebo partnerka jeho matky sa k nemu dobre nespráva. Talianske médiá preto špekulovali, že František schvaľuje homosexuálne „manželstvá“. Vatikánsky hovorca Federico Lombardi takéto špekulácie odmietol ako „paradoxné“.
František sa k tomuto problému vyjadril všeobecne, ako zdôraznil Lombardi. Povedal, že niektoré talianske médiá pápežove slová, ktoré vyslovil už 9. novembra, neprípustným spôsobom skombinovali s politickým úsilím o homosexuálne „manželstvo“. Lombardi hovoril o „prekrúcaní“ a „inštrumentalizovaní“ pápežových slov. „Hovoriť o ,otvorení sa Vatikánu pre homosexuálne páry` je paradox, pretože príhovor pápeža bol úplne všeobecný a pretože dokonca jeho malý konkrétny príklad – dievča, ktoré je smutné, pretože partnerka jeho matky ho nemiluje – sa sústreďuje práve na utrpenie detí. „Pápež sa prirodzene nevyslovil k diskusii, ktorá vypukla v Taliansku až o mesiac neskôr. A kto si spomína na to, ako sa v minulosti do podobných debát zapojoval, vie, že jeho postoj bol úplne odlišný od toho, ktorý sa mu teraz pokúšajú podsúvať,“ povedal hovorca. –zg-
Ako sa zmenilo kresťanstvo
Washington, 7.1.2014 (kath.net/idea) 016 641 – Kresťanstvo vo svete sa za minulých 100 rokov dramaticky zmenilo. Niektoré prekvapujúce skutočnosti uverejnil americký výskumný ústav Pew vo Washingtone na svojej domovskej stránke.
V pôvodnom regióne kresťanstva na Blízkom Východe a v Severnej Afrike žije dnes menej ako jedno percento kresťanov. Kresťania tam tvoria iba asi 4 percentá všetkého obyvateľstva, čo je najmenší podiel na celom svete. V Indonézii žije oveľa viac kresťanov – 24 miliónov – ako v regióne kde sa narodil Ježiš – 13 miliónov.
Celkový počet kresťanov vzrástol zo 600 miliónov v roku 1910 na 2,2 miliardy v roku 2010 a tým sa viac ako strojnásobil. No aj celkový počet svetovej populácie vzrástol z 1,8 miliardy na takmer 7 miliárd, zatiaľ čo podiel kresťanov – asi jedna tretina – zostal približne rovnaký.
Európania zaznamenali veľké straty. V roku 1910 žili asi dve tretiny všetkých kresťanov v Európe – dnes je to s počtom 550 miliónov dobrá štvrtina. Európanov tu predbehli Afričania, Juhoameričania a Ázijci.
Každý druhý kresťan je katolík
Asi polovica všetkých kresťanov sú katolíci. Krajinou s najväčším počtom členov Rímskokatolíckej cirkvi je Brazília – 120 miliónov. V Rusku žije väčšina pravoslávnych kresťanov – 101 miliónov a v USA väčšina protestantov – 160 miliónov. Západoafrická Nigéria má takmer 60 miliónov protestantov, teda viac ako trikrát toľko ako Nemecko, ktoré má 29 miliónov.
Priemerný vek kresťanov je 30 rokov a tým je o niečo vyšší ako priemerný vek svetovej populácie, ktorý je 28 rokov. –zg-
Pápež čiastočne ruší čestné tituly kňazov
Vatikán, 6.1.2014 (kath.net/KNA) 016 640 – Pápež František podľa informácií internetového portálu «Vatican Insider» podstatne obmedzil udeľovanie čestných duchovných titulov kňazom. Podľa správy zo 4. januára pápež úplne zrušil stupne čestných hodností «apoštolský protonotár» a «čestný prelát Jeho Svätosti». V budúcnosti sa bude udeľovať už iba čestný titul «kaplán Jeho Svätosti», doterajší najnižší stupeň. Títo duchovní sa oslovujú ako «Monsignore». Tento čestný titul sa má však udeľovať už iba zaslúžilým kňazom starším ako 65 rokov.
Už udelené čestné tituly si zachovajú svoju platnosť, ako uvádza «Vatican Insider» s odvolaním sa na list apoštolského nuncia vo Veľkej Británii biskupom krajiny. Čestné tituly bude pápež udeľovať na návrh miestneho biskupa. Majú čisto reprezentačný charakter. Vatikánsky Štátny sekretariát vyzval nunciov, aby úpravu oznámili biskupom príslušnej krajiny. Už krátko po nastúpení do úradu František predbežne zastavil udeľovanie týchto čestných titulov. Pápež stále znova pranieruje myslenie zamerané na kariéru a upínanie sa kňazov na vonkajšie pocty. –zg-
Desať konvertovaných anglikánok zakladá katolícky kláštor
Londýn, 5.1.2014 (kath.net/KAP/pl) 016 639 – V Birminghame na začiatku roka oficiálne posvätili prvý katolícky ženský kláštor pre anglikánky, ktoré prestúpili do Katolíckej cirkvi. V rámci svätej omše zložilo desať sestier slávnostné sľuby, ako informovalo „Rádio Vatikán“ v sobotu, s odvolaním sa na katolícky týždenník „The Catholic Herald“. V mene Katolíckej cirkvi prijal ich sľuby vedúci Vatikánom zriadeného Personálneho ordinariátu pre prestúpených britských anglikánov, bývalý anglikánsky biskup Keith Newton a sestrám povedal: „Pre nás budete modliacim sa srdcom ordinariátu.“
V kláštore „Sestier svätej Panny Márie z Oscott Hillu“ v Birminghame budú žiť sestry, ktoré boli predtým členkami anglikánskeho spoločenstva vo Wantage v Oxfordshire. Presne pred rokom, na Nový rok 2013, boli sestry zložením vyznania viery prijaté do Katolíckej cirkvi, potom prijali sviatosť birmovania a po prvý raz sviatosť Eucharistie. V minulých mesiacoch bolo toto spoločenstvo „Medzinárodným združením veriacich pápežského práva“. Spoločenstvo sestier bude žiť podľa regule sv. Benedikta.
Za prvú predstavenú spoločenstva bola určená matka Winsome (foto nižšie), ktorá skupinu viedla aj v prechodnej dobe po vystúpení z „Cirkvi Anglicka“. Ako napísal „Catholic Herald“, matka Winsome povedala:
„Pre nás bol tento deň zmesou slávnostnej chvíle a hlbokej radosti. Každá z nás zložila jednotlivo svoje pôvodné sľuby,“ čo pre niektoré sestry bolo opakovaním sľubov zložených pred viac ako 50 rokmi. „Možnosť naše sľuby slávnostne a verejne obnoviť a túto chvíľu zdieľať s inými po tom, čo sme v minulých rokoch spoločne kráčali takou jedinečnou duchovnou cestou, prežívali sestry ako celkom zvláštny dar od Boha im a ich spoločenstvu.“
Nový kláštor patrí do Personálneho ordinariátu „Panny Márie z Walsinghamu“, ktorý zriadil v roku 2011 pápež Benedikt XVI. Členom Cirkvi Anglicka a Cirkvi vo Walesi umožňuje vrátiť sa do plného spoločenstva s Katolíckou cirkvou bez toho, že by sa vzdali svojho špecifického anglikánskeho dedičstva. Medzitým existujú takéto ordinariáty okrem Veľkej Británie aj v Severnej Amerike a Austrálii. –zg-
Pápež František navštívi 24. – 26. mája Svätú zem
Vatikán, 5.1.2014 (RV) 016 638 – Svätý Otec František v máji navštívi Svätú zem. Počas troch dní 24. – 26. mája sa zastaví v Ammáne, Betleheme a Jeruzaleme. Táto „púť modlitby“ pripomenie 50. výročie historického stretnutia pápeža Pavla VI. s konštantínopolským patriarchom Atenagorom. Pri poludňajšej modlitbe Anjel Pána 5. januára na Námestí sv. Petra to pápež František oznámil týmito slovami:
„Drahí bratia a sestry, v atmosfére radosti, typickej pre toto Vianočné obdobie, chcem oznámiť, že od 24. do 26. mája tohto roku, ak Boh dá, uskutočním púť do Svätej zeme. Jej hlavným cieľom je pripomenúť si historické stretnutie medzi Pavlom VI. a patriarchom Atenagorom, ktoré sa udialo presne 5. januára – teda dnes je to 50 rokov. Púť bude mať tri etapy: Ammán, Betlehem a Jeruzalem – tri dni. Pri Svätom hrobe budeme sláviť ekumenické stretnutie so všetkými predstaviteľmi kresťanských cirkví Jeruzalema, spolu s patriarchom Bartolomejom z Konštantinopolu. Už odterazvás prosím o modlitbu za túto púť, ktorá bude púťou modlitby.“ -jb-
František nechal odkaz na odkazovači v kláštore
Vatikán, 4.2014 (kath.net/KNA) 016 637 – Pápež František nesiaha iba často sám po telefóne, ale hovorí aj na odkazovače. Vatikánska tlačová kancelária v sobotu potvrdila, že František sa na Silvestra márne usiloval telefonicky spojiť s karmelitánskym kláštorom v španielskej Lucene a preto zanechal odkaz:
«Čo robíte práve také dôležité, že nedvíhate telefón? Som pápež František a chcel by som vám na konci roka zaželať všetko dobré na ďalšiu cestu», povedal pápež.
Španielsky rozhlas a televízia vysielali slová pápeža z odkazovača v piatok. Tri z piatich mníšok andalúzskeho kláštora pochádzajú z Argentíny a už roky sú v kontakte so súčasným pápežom.
V neskoré popoludnie pápež znova zatelefonoval do kláštora, tentoraz úspešne. Podľa médií telefonoval celých 20 minút s rehoľníčkami, ktoré v minulom roku oslávili 400. výročie založenia svojho kláštora. –zg-
Pápež: ‚Súkromná návšteva‘ v Santa Maria Maggiore
Vatikán, 2.1.2014 (kath.net/KAP) 016 636 – Pápež František na Nový rok prekvapujúco navštívil jednu zo štyroch patriarchálnych bazilík v Ríme – Santa Maria Maggiore. Ako informovalo Rádio Vatikán v stredu, František sa v chráme pomodlil pred mariánskou ikonou „Salus Populi Romani“. Predtým neoznámená návšteva bola „súkromnej povahy“, ako sa informovalo. Návštevníci chrámu boli prekvapení, no rešpektovali želanie pápeža v tichosti sa pomodliť, ako uviedlo Rádio Vatikán.
Katolícka cirkev slávi na Nový rok slávnosť Bohorodičky. Bazilika Santa Maria Maggiore postavená v 30. rokoch 5. storočia patrí k zvlášť starým mariánskym chrámom Ríma. Efezský koncil v roku 431 oficiálne definoval Pannu Máriu ako „Bohorodičku“ a to malo za následok rozkvet mariánskej úcty. V novoročnej homílii František tento kostol výslovne spomenul. Slávnosť Panny Márie Bohorodičky zaviedol v roku 1931 pápež Pius XI. (1922-1939), aby sa tak pripomenul Efezský koncil.
Baziliku Santa Maria Maggiore si František mimoriadne váži. Už v deň po svojom zvolení po prvý raz navštívil tento chrám na vŕšku Esquilin. Odvtedy tam bol viackrát, naposledy na slávnosť Nepoškvrneného počatia Panny Márie 8. decembra.
Nemecko: Proces s biskupom definitívne zastavený
Hamburg, 2.1.2014 (kath.net/KNA) 016 635 – Štátna prokuratúra v Hamburgu definitívne zastavila proces s limburským biskupom Franzom Petrom Tebartzom van Elstom, ako oznámila vo štvrtok. Biskup zaplatil pokutu vo výške 20 000 eur už pred Vianocami, čím sa proces definitívne ukončil, ako povedala hovorkyňa Nana Frombachová.
V procese na hamburskom súde biskupa obvinili, že v súvislosti so svojím letom v prvej triede do Indie podal falošné prísažné vyhlásenie, že neletel v prvej triede. Tebartz-van Elst túto vinu pripustil. Preto štátna prokuratúra rozhodla, že proces zastaví, ak zaplatí udelenú pokutu. Podľa informácií súdu biskup tak nebude vedený ako trestaný, pretože trest nedosahuje hranicu určenú zákonom. Proti rozsudku sa nemožno odvolať. –zg-
Niki Lauda: Michaelovi môže pomôcť iba Pán Boh
Hamburg, 2.1.2014 (kath.net/KNA) 016 634 – Bývalý svetový majster Formuly 1 Niki Lauda (foto) si tiež robí starosti o bývalého automobilového pretekára Michaela Schumachera, ktorý po vážnom zranení pri lyžovaní vo francúzskych Alpách leží v umelej kóme. Pomôcť mu teraz môže už iba «náš milý Pán Boh», povedal tento Rakúšan pre noviny «Zeit». «On rozhoduje o veciach, ktoré mi nedokážeme chápať. Mojou logikou si nedokážem vysvetliť, prečo sa Michaelovi nestalo toto nešťastie ako automobilovému pretekárovi, ale pri lyžovaní so synom a priateľmi.»
Napriek svojej skúsenosti s vážnym zranením, Niki verí, «že tam hore je niekto, kto sa pokúša mu v tejto situácii pomôcť. Ja som si vtedy nedokázal sám pomôcť. A Michael momentálne tiež nemôže nič robiť», povedal Lauda s pripomienkou vlastného nešťastia na automobilovej dráhe Nürburgring v Nemecku, kde utrpel ťažké popáleniny. –zg-
Gänswein: Pápež chce reformovať veriacich, nie vieru
„Absolútna kontinuita“ od pápeža Benedikta XVI. k pápežovi Františkovi
Mníchov, 1.1.2014 (kath.net/ KNA) 016 633 – Arcibiskup Georg Gänswein neočakáva od nového pápeža nijaké revolúcie vo Vatikáne.
„Pápež František nechce reformovať vieru, ale veriacich,“ ako povedal perfekt Pápežského domu v interview na Nový rok pre bavorskú televíziu.
„To mimoriadne je iste to, že je to muž, ktorý sa nijakým spôsobom nenechá zapriahnuť do nejakého voza. Ani neočakávam, že Vatikán bude mať od zajtra novú tvár,“ povedal Gänswein v rozhovore so žurnalistkou Susanne Hornbergerovou. „František je veľký muž gest, postupne však vychádzajú na povrch aj obsahové prvky.“
Arcibiskup Gänswein, ktorý je ešte súkromným sekretárom Benedikta XVI., vidí „absolútnu kontinuitu“ oboch pápežov. Ako dôkaz uviedol encykliku „Lumen fidei“ (Svetlo viery) pápeža Františka, ktorú už do veľkej miery pripravil Benedikt XVI. Rozdiely konštatoval arcibiskup v témach viera a rozum ako aj relativizmus. Tie sú u Františka na rozdiel od Benedikta XVI. „na druhom mieste“.
V exkluzívnom interview s názvom „Nový rozmach vo Vatikáne“ arcibiskup Gänswein opisuje nového pápeža ako „veľmi otvoreného, veľmi úprimného muža“. „Pri stretnutí s ľuďmi nerobí nijaké rozdiely medzi politikmi, cirkevnými hodnostármi, či normálnymi ľuďmi.“ František má okrem toho veľký dar, že pri stretnutiach okamžite vytvorí srdečný vzťah, „takže ľady sa okamžite prelomia“, ako to vyjadril arcibiskup. „To partnerovi okamžite odníme neistotu či trému.“ –zg-
Pápež prosil veriacich o dovolenie preložiť biskupa
Rím, 31.12.2014 (kath.net/ KAP) 016 632 – Pápež František sa osobne obrátil na veriacich talianskej diecézy a poprosil ich o pochopenie kvôli preloženiu ich biskupa do Ríma. Pretože vie, ako veľmi svojho biskupa milujú, obracia sa priamo na veriacich, napísal pápež v liste juhotalianskej Diecéze Cassanoall’Iono, akoby prosil o dovolenie, z ktorého 30. decembra citovalo Rádio Vatikán. František menoval miestneho biskupa Nunzia Galantina (65) v ten pondelok za nového generálneho sekretára Biskupskej konferencie Talianska.
Pre túto „dôležitú úlohu“ je potrebné, aby biskup aspoň na istý čas prišiel do Ríma, ako napísal František. Prosí však Galantina, aby svoju diecézu naďalej „sprevádzal na ceste viery“, aj keď bude mať čoskoro pevné sídlo v Ríme. Podľa informácií Tlačovej kancelárie Svätého stolca strávi biskup Galantino veľkú časť týždňa v Ríme, no svojej diecéze vzdialenej dobrých 350 km južne bude naďalej ako biskup k dispozícii. To, že pápež jeho menovanie podrobne vysvetľuje, je nezvyčajné. –zg-
Kardinál Dolan: Pápež „rozbil karikatúru Cirkvi“
Washington, 31.12.2013 (kath.net/ KAP) 016 631 – Podľa názoru arcibiskupa New Yorku kardinála Timothyho Dolana, pápež František „rozbil karikatúru Cirkvi“. Jeho predchodcovia sa márne usilovali zmeniť obraz „malichernej, mrzutej a stále len zakazujúcej“ Cirkvi, ako povedal Dolan pri spätnom pohľade na rok 2013 pre americký vysielač ABC v nedeľu.
Táto zmena sa však týka viac štýlu ako obsahu. František uznáva platnú náuku Katolíckej cirkvi ako nezvrátiteľnú, iba „spôsob, v akom obale to budeme prezentovať“ sa môže zmeniť. Nového pápeža v jeho úlohe „úžasného srdečného farára pre svet“ vidí newyorský kardinál ako veľký dar. –zg-
Írsko: Moslimovia čoskoro druhou najväčšou skupinou
Dublin, 31.12.2013 (kath.net/ KNA) 016 630 – Podľa demografických údajov v rámci ďalších 30 rokov sa moslimovia v Írsku stanú druhou najväčšou náboženskou skupinou. Smerodajnými faktormi sú tu prisťahovalectvo a rast obyvateľstva, ako informoval denník „Irish Independent“ z 30. decembra. Pri ostatnom sčítaní ľudu v r. 2011 žilo v Írsku 50 000 moslimov. To je 1,1 percent obyvateľstva. Očakáva sa, že počet moslimov vzrastie do roku 2020 na vyše 100 000.
Najväčšou skupinou veriacich zostávajú naďalej katolíci, ktorí tvoria 84 percent obyvateľstva. Druhú skupinu tvoria doteraz protestantské cirkvi – 5 percent. Druhý najväčší rast náboženskej skupiny možno pozorovať u pravoslávnych kresťanov, predovšetkým pre prisťahovalcov z bývalého východného bloku. Noviny sa odvolávajú na údaje štátneho štatistického úradu. –zg-
Pochod za pokoj spojil 1. januára sedemsto miest
Rím, 31.12.2013 (RV) 016 629 – Pri príležitosti 47. svetového dňa pokoja sa 1. januára 2014 zapojilo do Pochodu za pokoj vyše 700 miest zo 78 krajín. Na iniciatívu, ktorú organizovala Komunita sv. Egídia, reagovali tisícky kresťanov, ale i veriacich iných vierovyznaní a ľudia dobrej vôle, aby vyjadrili túžbu po pokoji pre všetky krajiny. V Ríme sa pochod začal o 10.30 hod. na začiatku ulice Via della Conciliazione pri Anjelskom hrade a viedol k Námestiu sv. Petra na podporu posolstva pápeža Františka k Svetovému dňu pokoja, s názvom „Bratstvo, základ a cesta k pokoju”. Účastníci manifestácie sa napoludnie pomodlili so Svätým Otcom modlitbu Anjel Pána v prvý deň roka 2014, ktorý je aj slávnosťou Panny Márie Bohorodičky. -jk-
Foto: Záber z Pochodu za pokoj 1. januára 2012 v talianskom Janove
Ako urobiť najlepšie predsavzatie do nového roka
Predtým, než urobíme nejaké predsavzatie, strávme nejaký čas pri modlitbe. Analýza seba a príprava na lepšiu budúcnosť.
Atchison, Kansas, 30.12.2013 (ZENIT–Dr. Edward Mulholland) 016 628 – V týchto dňoch sa niektorí ľudia pýtajú na vaše novoročné predsavzatia tak, ako sa horliví katolíci pýtajú, čoho ste sa vzdali v pôste.
V skutočnosti dokonca aj tejto kultúre často označovanej ako „post-kresťanská“ mnohí cítia, že si musia dať predsavzatie stať sa lepšími a to vypovedá niečo dôležité o tom, kým sme, ako ľudské bytosti.
My, rozumné bytosti, máme morálne vnímanie, ktoré nielen prezradí, aké sú naše rozhodnutia a skutky, ale vyzradí aj, aké by mali byť. Ak si vezmeme čas na preskúmanie svojej duše, uvedomíme si, že tieto dve línie nášho smerovania sa nikdy perfektne nezhodnú a robíme korekciu kurzu. Toto robievame a koniec jedného roka a začiatok druhého je doba, keď to robíme aj spolu ako spoločnosť. Preto sa prezentujú retrospektívy roka a ľudia cítia nutnosť posúdiť predchádzajúci rok ako dobrý, či zlý a predpovedať, čo sa udeje v ďalšom roku.
Tieto korekcie kurzu môžu byť malé a mierne – ako povedal pápež František, keď navrhol rodinám tri slová „prosím, ďakujem a je mi ľúto“, ktoré môžu priniesť pokoj a radosť do rodinného života, alebo veľké, ako keď niekto si sľúbi urobiť veľkú zmenu kariéry, zbaviť sa závislosti, či zhodiť 50 kíl. Malé či veľké – všetky sa pokúšajú uzavrieť medzeru medzi tým, kde sa nachádzame a kde ideálne chceme byť. V ľudskej povahe je imperatív „buď dokonalý“. Ježiš Kristus to jasne vysvetlil a odporúčal nám tento model, keď dodal: „ako je dokonalý váš Otec na nebesiach“. …
Keď si dávame predsavzatie, musíme odstrániť isté veci. … Musíme sami seba analyzovať a môžeme pritom brať do úvahy postavu rímskeho boha, po ktorom je nazvaný január. Boh Janus má dve tváre, jedna hľadí dozadu a jedna dopredu. Čím lepšia bude analýza minulosti, tým lepšie bude predsavzatie do budúcnosti.
Nemôžeme si dať nejaké predsavzatie do budúcnosti bez jasného a úprimného vnímania minulosti. To je to, čo je často chybné v našej kultúre dnes, keď si myslíme, že môžeme ignorovať minulosť a snovať účinné plány do budúcnosti. Vnímam ako zvláštne, že hlavný americký novoročný rituál je zhromaždiť sa na námestí Times Square a sledovať pád kryštálovej gule.
Pri analýze minulosti hľadím nielen na to, čo robím, a čo nevedie k mojej dokonalosti, ale keď to robím, prečo si myslím, že to mám robiť a kým som vtedy, keď to robím. Ak zistím, že strácam nervy pri mojej manželke alebo deťoch (hovorím to hypoteticky) možno si uvedomím, že je to vtedy, keď som unavený, alebo keď vynechám obed. Myslieť si, že moje predsavzatie prestať na nich kričať sa splní hrubou silou mojej vôle, nie je realistické. Lepšie by sa mi podarilo prestať kričať, ak si dám aj predsavzatie, že budem mať dostatok spánku, alebo dám si niečo pod zub, keď nebudem mať v práci čas na obed. Ak chcem prestať s prejedaním, zbavím sa kamarátov, ktorí mi to neumožnia, alebo si nájdem takých, ktorí podporia moje predsavzatie. …
Takže predtým, než urobíme nejaké predsavzatie, strávme nejaký čas pri modlitbe, aby sme sa dokázali s odstupom lepšie na seba zahľadieť. Možno objavíme, že Boh pôsobí tajomnými spôsobmi a vedie nás po skrytých cestách k dokonalosti. Naša bez hriechu počatá Matka Mária, ktorú oslavujeme 1. januára ako Bohorodičku, mala to najvyššie predsavzatie vo svedomí, aké jednoduché stvorenie kedy malo. Nazerala na udalosti svojho života „zachovávala ich vo svojom Srdci a premýšľala o nich“ (porov. Lk 2,19).
Pre najlepšie predsavzatie do nového roka dobré preskúmanie nášho svedomia (na príhovor Panny Márie) nesmierne prospeje našim dušiam. Je to oveľa lepší spôsob ako skláňať sa nad kryštálovou guľou. –zg-
Silvester s Benediktom XVI. a s ‚dobrým sektom‘
Mníchov, 30.12.2013 (kath.net/ KANN/red) 016 627 – Emeritný pápež Benedikt XVI. strávi silvestrovský večer opäť so svojím súkromným sekretárom, arcibiskupom Georgom Gänsweinom (57).
„Keď však pomyslím na minulé roky, bolo to tak, že nezostal hore až do polnoci“, povedal Gänswein v interview pre mníchovský časopis „Bunte“. „Pravdepodobne to bude tak aj tento rok.“
Arcibiskup Gänswein plánuje so štyrmi sestrami, ktoré sa starajú o Benedikta XVI., o polnoci sledovať ohňostroj nad Rímom. Okrem toho sa spoločne pomodlia, aby si vyprosili požehnanie na nový rok, ako ohlásil. „Po tom si riadne pripijeme sektom,“ ako dodal arcibiskup Gänswein: „A síce dobrým. O to sa postarám.“
V spätnom pohľade na rok 2013 a odstúpenie pápeža Benedikta XVI. Gänswein povedal, že v prvých mesiacoch mu nová úloha prefekta Pápežského domu nepadla ľahko. Pomohlo mu, že ako súkromný sekretár Benedikta XVI. mal veľa do činenia s prefektúrou: „Ale zmena to predsa len bola, obsahovo ako aj emocionálne.“
Zosypala sa na neho „skutočná búrka zmien“, ktorá od neho veľa vyžadovala, ako vyhlásil arcibiskup. „Veľa ma to stálo.“ Medzitým sa už dokáže veľmi dobre vyrovnať so štýlom a spôsobmi pápeža Františka. Doterajšie mesiace pod novým pápežom viedli k zmene nálady vo svete, ako povedal Gänswein. „To je pre vieru, pre veriacich, pre Cirkev a v konečnom dôsledku pre nás všetkých veľkým požehnaním.“
Gänswein hovorí s Benediktom XVI. aj o umieraní
Rozhovory pápeža Benedikta XVI. (86) a jeho súkromného sekretára, arcibiskupa Georga Gänsweina, sa týkajú aj umierania. „Kto svoj život žije vo viere v Boha, ten má neuveriteľnú vnútornú a vonkajšiu slobodu, ktorá mu umožňuje prijímať a znášať rovnako to ťažké, ako aj to pekné,“ povedal Gänswein.
Na otázku, či emeritný pápež bude mať po smrti štátny pohreb, arcibiskup zdôraznil: „Áno, ako sa to predpisuje v liturgických knihách.“ –zg-
Najmenej 70 000 – 80 000 mŕtvych kresťanov v roku 2013
Rím, 28.12.2013 (KAP) 016 626 – V roku 2013 usmrtili vo svete najmenej 70 000 – 80 000 ľudí pre ich kresťanskú vieru. Povedal to renomovaný turínsky sociológ a koordinátor „Centra pozorovania náboženskej slobody“ v Taliansku, Massimo Introvigne, v piatok pre Rádio Vatikán. Aj keď v roku 2012 bolo usmrtených najmenej 100 000 kresťanov pre vieru a ich počet klesá, nie je súčasná situácia menej dramatická.
Je sporné, či sa do štatistických hodnôt zahŕňa aj situácia v afrických krajinách. „Sú mŕtvi v Kongu a Južnom Sudáne obete prenasledovania kresťanov, alebo nie?“ kladie si otázku taliansky sociológ. Známy štatistik Todd Johnson odpovedá na túto otázku kladne, Introvigne naopak situáciu v Afrike nezapočítava a dospieva k údaju 70 000 až 80 000 usmrtených kresťanov v roku 2013.
Podľa správy americkej vlády o svetovej situácii v oblasti náboženskej slobody dochádza k najhoršiemu porušovaniu náboženskej slobody v krajinách ako Barma, Čína, Eritrea, Irán, Saudská Arábia, Severná Kórea, Sudán a Uzbekistan. Na týchto najnebezpečnejších miestach pre kresťanov sa v ostatných rokoch nič nezmenilo, ako uviedol Introvigne.
„Myslím si, že najhorším miestom je a zostáva Severná Kórea. To spočíva v tom, že tam kresťanov zabíjajú svojvoľne, avšak vždy s obvinením, že sú kresťanmi,“ povedal sociológ. Napriek izolácii krajiny sú stále ešte mnohí mladí ľudia, ktorí sa priznávajú ku kresťanstvu. Okrem štátov, ktoré uvádzajú USA, je situácia problematická aj v krajinách, ktoré obmedzovanie náboženskej slobody napomáhajú zákonmi. „Myslím tu napríklad na zákon o rúhaní v Pakistane. Tu máme incidenty ako ten, ktorý zažila Asia Bibi, v ktorých sa kresťania prenasledujú prostredníctvom zákona.“
Stále ťažšie je spolunažívanie medzi náboženskými spoločenstvami napríklad v Nigérii, v jednom z najbohatších štátov Afriky, aj keď vláda vkladá všetko do toho, aby toto spolunažívanie fungovalo. „Problémom sú tam fundamentalisti, ako skupina Boko Haram, ktorá cielene napáda kresťanské zariadenia. V Severnej Kórey prenasleduje kresťanov komunistický režim, v Afrike sú to naproti tomu väčšinou etnické rozpory,“ uviedol Introvigne.
V štatistike sa obete v Afrike napriek tomu často neuvádzajú, pretože hlavný motív prenasledovania nie je nevyhnutne viera, ale príslušnosť k určitej skupine.
„Prenasledovanie kresťanov,“ hovorí turínsky sociológ, „existuje však aj v západnom svete, ako to prezentoval aj pápež František v Evangelii Gaudium, keď hovorí, že existujú spoločnosti, ktoré vieru stavajú na čisto súkromnú úroveň a pokúšajú sa veriacich do kostolov, synagóg alebo mešít tak povediac uzamknúť, len aby o o viere nehovorili vo verejnosti.“ –zg-
Rím: Zlodeji zaútočili na kňaza elektro-šokom
Rím, 28.12.2013 (kath.net/KAP) 016 625 – Pištoľou na elektro-šok zaútočili zlodeji v pápežskom Orientálnom inštitúte v Ríme (foto) na kňaza, ktorý sa im postavil do cesty. Ako informoval taliansky denník „Il Messaggero“ v sobotu, kňaz prekvapil zlodejov v jedálni tohto renomovaného výskumného inštitútu po tom, čo vreckovým nožíkom odmontovali dve maľby zo steny.
Po krátkom súboji priložil jeden zo zlodejov 40-ročnému kňazovi na hruď pištoľ na elektrický šok a stlačil spúšť. Potom páchatelia z budovy v blízkosti Baziliky Santa Maria Maggiore ušli. Kňaza pre istotu odviezli do nemocnice, ktorú však zakrátko mohol zasa opustiť. Talianska polícia a vatikánski žandári začali vyšetrovanie. Orientálny inštitút leží v extra-teritoriálnej oblasti štátu Vatikán.
Výskumný inštitút, ktorý v roku 1917 založil pápež Benedikt XV., sa považuje za jeden z popredných ústavov skúmajúcich históriu kresťanstva v tomto regióne a vlastní najväčšiu knižnicu na túto tému. –zg-
Homepage: Pontificio Istituto Orientale
Müller: Biskupské konferencie sú ‚koordinátory, nie vice-pápeži‘
Rím, 28.12.2013 (kath.net/KNA) 016 624 – Prefekt Kongregácie pre náuku viery, arcibiskup Gerhard Ludwig Müller, sa dôrazne vyslovil proti decentralizácii Cirkvi na úrovni národných biskupských konferencií. «Katolícka cirkev sa skladá z miestnych cirkví, ale ona je jedno», povedal arcibiskup Müller pre denník «Corriere della sera»: «Niet nijakých ‚národných ‚ cirkví.»
Predsedovia biskupských konferencií sú «koordinátori, nie vice-pápeži», zdôraznil najvyšší strážca viery vo Vatikáne. Pápež a každý jednotlivý biskup je «božského práva», patriarcháty a biskupské konferencie sú «ľudského práva».
Konferencie majú samozrejme v istých oblastiach aj autoritu učiteľského úradu, ako napríklad pri príprave miestnych katechizmov, liturgických kníh alebo pri vedení univerzít a katolíckych fakúlt. «Pápež nemôže vedieť všetko, čo sa v jednotlivých krajinách deje», povedal prefekt Kongregácie pre náuku viery. Musíme tu «nájsť praktickú rovnováhu». Pápež František v dokumente «Evangelii gaudium» nedávno ohlásil, že bude premýšľať o väčších kompetenciách národných biskupských konferencií.
Po odstúpení Benedikta XVI. koncom februára a po zvolení Františka v marci, je v Cirkvi iba jeden pápež, jasne zdôraznil arcibiskup Müller. Dodal, že Joseph Ratzinger je ako «cirkevný otec»; jeho myslenie zostane zachované a jeho nástupca s ním veci často konzultuje, aby zachoval teologickú kontinuitu. Ale «niet nijakého kolektívu. A niet dvoch pápežov».
Arcibiskup Müller sa postavil aj proti dojmu, že v pripustení znovu zosobášených rozvedených k svätému prijímaniu zastáva iný postoj ako pápež František. «Som a zostávam stále po boku pápeža», objasnil prefekt. Ide pritom o otázku, ktorú nemožno upraviť všeobecným vyhlásením. Ani pápež ani synoda nemôžu znovu zosobášených rozvedených škrtnutím pera pripustiť k sviatostiam: «To je nemožné», pretože sviatostne platné manželstvo je nerozlučiteľné. Túto prax potvrdili pápeži aj koncily. Arcibiskup Müller: «Cirkev nemá autoritu zrelativizovať slová a prikázania Boha.»
František právom označil Eucharistiu «nie ako odmenu pre dokonalých, ale ako veľkodušný prostriedok uzdravenia a spásy a ako pokrm pre slabých». Existujú však aj objektívne podmienky na prijatie sviatostí. Potrebný je pravdaže neustále konkrétny pastoračný dialóg.
«Neregulárna situácia v manželstve je objektívnou prekážkou pre prijatie Eucharistie», povedal arcibiskup Müller. Pritom treba pravdaže zohľadňovať zvláštnu osobnú situáciu jednotlivca: «Treba nájsť riešenia pre individuálne problémy, ale vždy na základe katolíckej náuky». «Náuku nesmieme prispôsobovať okolnostiam: Cirkev nie je nijaká politická strana, ktorá robí prieskumy, aby našla konsenzus.» -zg-
Írsko: Archeológovia objavujú 1000-ročnú pútnickú cestu
Dublin, 28.12.2013 (kath.net/KNA) 016 623 – Na írskom ostrove Caher v Atlantiku objavili archeológovia 1000 rokov starú pútnickú cestu. Podľa správy novín «Irish Times» z utorka oblúkovitá pútnická cesta na južnom a západnou okraji ostrova je označená radom kamenných oltárov. Tie identifikovali z archívnych materiálov, z leteckých záberov a vykopávok, ako vyhlásil archeológ Michael Gibbons.
Malý ostrov, veľký asi 600 x 1200 metrov, leží osem kilometrov od západného pobrežia Írska, je neobývaný a jeho írsky názov „Cathair na Naomh“ znamená «Mesto svätcov». Každý rok 15. augusta na slávnosť Nanebovzatia Panny Márie už tradične putuje loďou do Caheru množstvo ľudí. Novoobjavená pútnická cesta okrem toho vyznačuje ešte aj putovanie po pobreží ostrova. Na Caheri sa nachádza ranokresťanský kláštor s ruinami kaplnky, ako aj pustovne zo 7. storočia a svätej studne na severe ostrova. Ostrov podľa Gibbona patrí k «najcennejším miestam» Írska. Reštaurátori ho ponechali do veľkej miery «nedotknutý». –zg-
Benedikt XVI. obedoval s pápežom Františkom
Vatikán, 27.12.2013 (RV, KAP) 016 622 – Benedikt XVI. zavítal 27. decembra do Domu sv. Marty na pozvanie Františka na obed počas týchto sviatočných dní, ktoré mu adresoval pápež pri príležitosti svojej nedávnej predvianočnej návštevy v rezidencii emeritného pápeža. Sprevádzal ho jeho sekretár arcibiskup Georg Gänswein a ostatní spolubývajúci v jeho kláštore „Mater Ecclesiae“.
Medzi pozvanými bol okrem osobného sekretára Františka aj arcibiskup Dominique Mamberti, vatikánsky sekretár pre vzťahy so štátmi a podsekretár pre vnútorné záležitosti Msgr. Bryan Wells. –jk-, -zg-
Lombardi: Odstúpenie Benedikta – „prorocké gesto“
Vatikán, 27.12.2013 (KAP) 016 621 – Pápež František podľa slov vatikánskeho hovorcu pátra Federica Lombardiho vniesol do Cirkvi nový pohyb a povzbudenie. Skrze svoje gestá, svoj príklad, svoje posolstvá a iniciatívy a jednoduché slová dosiahol srdcia ľudí a odstránil bariéry medzi osobou pápeža a veriacimi. Lombardi to povedal pri bilancovaní roka pre Rádio Vatikán v piatok.
František rozhýbal mnohé reformy. Pritom mu však nejde iba o štruktúry, o formy organizácií a o viac transparentnosti. Tie musia byť skôr pomocnými prostriedkami na zefektívnenie poslania Cirkvi a hlásania kresťanského posolstva – až po kraj zeme, na periférie ľudskej existencie, v nasadzovaní sa za chudobných a vytláčaných na okraj spoločnosti, ktorí potrebujú Božiu lásku, ako povedal Lombardi.
Rok 2013 bol pre Cirkev mimoriadnym rokom, vyzdvihol Lombardi pri spätnom pohľade na tento rok. Odstúpenie Benedikta XVI. bolo „prorockým gestom“, signálom pre budúcnosť Cirkvi s dôsledkami aj pre pápežstvo v ďalšom čase. Benedikt XVI. svojím ostrovtipným a pokorným gestom urovnal cestu a otvoril možnosť, ktorá ponad jeho osobné motívy skladá účty našej dobe dynamického života. Chcel Cirkvi poskytnúť možnosť nového vedenia s novou silou. „K tomu aj naozaj došlo a síce nečakaným spôsobom, ktorý zanecháva hlboký dojem,“ ako povedal Lombardi.
Pápež František sa za krátky čas stal dôvernou osobou, ktorá nedosahuje iba kresťanov, zdôraznil Lombardi. Svojimi gestami a slovami zasahuje ľudí v ich hlbokej túžbe po láske, odpustení, úprimnosti a blízkosti núdznym. Ľudia rozumejú jeho hlásaniu viery, ktorá sa sústreďuje na Božiu lásku, milosrdenstvo, jeho blízkosť všetkým ľuďom, na túžbu po dobre a zachovaní celého stvorenstva. „Pápež zasahuje očakávania ľudí, pretože účinne interpretuje Božiu lásku Boha k svojim stvoreniam“, povedal vatikánsky hovorca pri hodnotení roka. –zg-
Čína – krajina, kde kresťanstvo rastie najrýchlejšie
Berlín/Peking, 26.12.2013 (kath.net/idea) 016 620 – Kresťania v Číne sú najrýchlejšie rastúcim spoločenstvom na svete. Odkedy sa krajina po marxistickej kultúrnej revolúcii Mao Cetunga (1893-1976) otvorila svetu, rastie ich počet každoročne najmenej o milión. Dnešné odhady sa pohybujú medzi 40 až 130 miliónmi. Informovalo o tom internetové vydanie berlínskeho „Tagesspiegel“ 23. decembra. Noviny rozvádzajú aj dôvody tohto vývoja:
„Angažovanosť veriacich, ich vitalita a duchovná oddanosť – to všetko je jedinečné. “
Noviny citujú okrem iného religionistku Yang Huilingovú z Pekingu. Ona vidí predovšetkým dva faktory tohto rastu: po prvé medzitým už pozitívny imidž kresťanstva ako západného náboženstva. To symbolizuje modernosť, vedu a technológiu. A po druhé – hodnoty kresťanstva sú vo vysokej miere kompatibilné s hodnotami dnešného oficiálneho komunizmu: rovnosť, jednota, kolektívna harmónia, láska k pokoju a solidarita. To umožňuje cítiť sa ako čínsky kresťan bez toho, že by bolo treba úplne vhupnúť do cudzej kože.
Podľa správy novín k prijímaniu kresťanstva v Číne prispieva aj sociálna práca kresťanských organizácií. V roku 1985 založená nadácia „Amity Foundation“ sa napríklad angažovala už v 400 projektoch v Číne, ako sú školy pre nevidiacich, domovy pre starých a siroty a realizuje aj vzdelávanie lekárov. Organizáciu financujú dary z Západu.
Podľa informácií riaditeľa nadácie, Anthonyho Tong Kai Honga, Čína zažíva vo vidieckych ako aj v mestských regiónoch rozkvet cirkvi. Na vidieku prúdia do cirkví chudobní, nevzdelaní a starí, v mestách sú to bohatí, vzdelaní a mladí ľudia: „Denne sa tisíce ľudí v Číne obracia na kresťanstvo.“
V Číne chýbajú najmä vzdelaní pastori. Prax preto radi opisujú nasledovne: „Číňan, ktorý je dva roky kresťanom, vyučuje Číňana, ktorý je rok kresťanom.“ –zg-
František navštívil na Vianoce Benedikta v kláštore
Vatikán, 24.12.2013 (kath.net/KAP) 016 619 – Pápež František navštívil 23. decembra svojho predchodcu Benedikta XVI. Spolu so súkromným sekretárom prišiel do kláštora „Mater ecclesiae“ vo vatikánskych záhradách, kde emeritný pápež od svojho odstúpenia koncom februára utiahnuto žije.
Najprv sa obaja pomodlili v kaplnke a potom prešli na polhodinový rozhovor do prijímacej miestnosti, ako oznámil Vatikán neskôr. František potom pozdravil členov „rodiny“ svojho predchodcu, jeho súkromného sekretára arcibiskupa Georga Gänsweina ako aj sestry Duchovného spoločenstva „Memores Domini“, ktoré mu už v Apoštolskom paláci viedli domácnosť.
Už 19. decembra viedli úradujúci a emeritný pápež dlhý rozhovor po telefóne. –zg-
Brat emeritného pápeža trávi Vianoce doma
Regensburg, 24.12.2013 (kath.net/KNA) 016 618 – Georg Ratzinger (89), brat emeritného pápeža Benedikta XVI., slávi Vianoce doma v Regensburgu. Ako povedal pre bavorský rozhlas (BR), Štedrý večer strávi s bývalým kláštorným dekanom v Alte Kapelle, Hubertom Schönerom a prelátom Heinrichom Wachterom. Ratzingerova dlhoročná gazdiná Agnes Heindlová zomrela v novembri vo veku 88 rokov.
Pre týchto duchovných varia mníšky, ako Georg Ratzinger prezradil pre BR. Na Štedrý večer máme tradične «klobásky a potom punč a vianočné pečivo». Bývalý dómsky kapelník chce potom po sviatkoch odcestovať do Ríme k svojmu bratovi.
V kniežacom dome Thurn a Taxis príde na Štedrý deň na stôl «niečo lepšie» ako klobásky, ako prezradila bavorská kňažná Gloria. «Vďaka Bohu som angažovala kuchára a ten už nám uvarí niečo výborné.« Povedala však, že má rozhodne pochopenie pre to, že v iných rodinách nikto nechce dlho stáť v kuchyni. Pred slávnostnou večerou okolo 18. hodiny dostanú deti darčeky. Okrem toho sa v kniežacej rodine ako zvyčajne spievajú vianočné piesne a potom idú na polnočnú svätú omšu. –zg-
Vianoce pred 50 rokmi
Pavol VI.: Nech svet ovládne láska k blížnemu!
Rozhlasový príhovor pápeža Pavla VI. z 23. decembra 1963
Rím, 24.12.2013 (ZENIT-Britta Dörre) 016 617 – Rozhlasový príhovor, ktorým sa pápež Pavol VI. prihovoril svojim poslucháčom 23. decembra 1963, je ešte aj dnes, o 50 rokov neskôr, taký aktuálny, že to vzbudzuje hlboký dojem. Svoj príhovor začal pápež Pavol VI. pozdravom deťom a mládeži, rodinám, utečencom a ľuďom v ťažkej životnej situácii, národom všetkých krajín.
Veľké časti našej spoločnosti a dokonca celé národy znášajú veľké utrpenie, núdzu a nedostatok mnohého a tvárou v tvár tomuto si kladieme otázku: „Aké sú pravé potreby sveta?“ Tieto potreby sú také mnohoraké, početné a nezmerateľné, že sa nám z toho točí hlava.
Najnaliehavejším problémom je hlad. Polovica svetovej populácie nemá k dispozícii dostatok potravín. Obdivuhodné je zasadenie medzinárodných humanitných akcií. Po ničení druhej svetovej vojny možno konštatovať nový rozkvet šľachetného myslenia v srdciach ľudí, ktorí veľkodušne a veľkoryso poskytujú dary neznámym ľuďom. „Nech láska k blížnemu ovládne svet!“ Láska, ktorú Ježiš priniesol a roznietil medzi ľuďmi, stále mocnejšie horí a je v stave oslobodiť našu spoločnosť od biedy.
Ďalším významným bodom je pokoj a mier. „Mladí ľudia chcú mier!“ Mier je však stále ešte neistý a ohrozovaný a v niektorých častiach sveta dokonca porušovaný. Dnes spočíva mier viac na strachu ako na priateľstve. Bráni sa viac zo strachu pred smrtiacimi zbraňami, ako vzájomnými zväzkami a vzájomnou dôverou. Jednota ľudstva to je veľká potreba našej doby. Kultúra jej z väčšej časti slúži, ale nie dokonale. Jej mnohorakosť sa čiastočne stavia proti jednote princípov, ideí a chápaniu života a sveta. To vedie k tomu, že ľudia sa nakoniec navzájom ignorujú, nenávidia a bojujú proti sebe. Pri tom sa zreteľne ukazuje význam kresťanskej doktríny. Kristus prišiel na svet, aby vytvoril zjednotený a univerzálny vzťah medzi ľuďmi. Náboženský vzťah ľudí je najsolídnejším a najplodnejším základom pre jednotu ľudí, toho, aby rešpektovali toho druhého a jeho potreby. –zg-
Rakúsky minister: Kadidlo, ruženec a spoveď
Viedeň, 23.12.2013 (kath.net) 016 616 – Andrä Rupprechter, nový rakúsky minister poľnohospodárstva, sa v novom interview opäť postaral o rozruch v médiách svojimi jasnými kresťanskými výpoveďami. V interview pre „Kurier“ to pri otázke, aké postavenie má náboženstvo v jeho živote, formuloval veľmi zreteľne:
„Modlím sa každý deň. Vo štvrtok ráno som bol napríklad v Bazilike v Absame na 20-minútové duchovné zamyslenie. To bolo pre mňa veľmi dôležité, pretože už ako dieťa som tam chodil na púte. Modlitba mi dáva stabilný základ v mojom živote a v hierarchii hodnôt. A môžem vás ubezpečiť, že veľmi dobre dokážem oddeliť Cirkev a štát.“
„Vianoce slávim v kruhu mojej rodiny. K tomu patrí všetko – od prechodu po dome s vôňou kadidla až po modlitbu ruženca. Večer nie sú až tak v centre darčeky, ale skôr byť spolu s rodinou a zamýšľať sa nad vlastným jadrom tohto sviatku.“
Pri otázke ako sa hodí jeho druhé manželstvo k jeho kresťanskému vyznaniu Rupprechter povedal: „To sa veľmi dobre hodí. Pretože v prvom manželstve som bol zosobášený iba civilne. Pred desiatimi rokmi sme sa po vzájomnom súhlase nechali rozviesť a s mojimi dvomi dcérami z prvého manželstva mám veľmi dobrý a úzky vzťah. Svoju druhú ženu som spoznal až po rozvode a v roku 2009 sme sa v Alpbachu cirkevne zosobášili. A všetci, čo si myslia, že niečo tu nie je celkom kóšer, tých môžem ubezpečiť, že u nás v Tirolsku sme takí katolícki, ako zriedka kde. Inak by nás nezosobášil rektor nemeckého seminára Maria dell´Anima v Ríme. Nerobte si starosti, je to dobré katolícke manželstvo, ktoré vedieme.
Nový minister poľnohospodárstva sa tiež priznal, že chodí na spoveď. „Najmenej raz za rok a to pred Vianocami.“ Nového pápeža si veľmi váži. On je podľa neho „ten správny muž v správnom čase“. „A keď na jeho najnovšie vyjadrenia k marxizmu a socializmu hľadíme v súvislosti s kresťanskou sociálnou náukou Cirkvi, tak môžeme pravdepodobne veľmi skoro očakávať novú pápežskú encykliku. A ja som presvedčený, že prídu ešte ďalšie prekvapenia. Encyklika Quadragesimo anno (lat. v 40. roku) pápeža Pia XI. odmieta všetky formy socializmu. To ma ruší, pretože poznám mnohých sociálnych demokratov, ktorí majú hlboké kresťanské korene – aj v našej vláde. Keby tu došlo k otvoreniu, bolo by to dávno načase a veľmi by som to privítal.“ –zg-
Arcibiskup Müller: Teológia oslobodenia patrí k Cirkvi
Bonn, 22.12.2013 (KAP) 016 615 – Prefekt vatikánskej Kongregácie pre náuku viery, arcibiskup Gerhard Ludwig Müller, hodnotí „teológiu oslobodenia“ ako podstatnú súčasť Cirkvi.
„Toto hnutie chce byť práve teológiou a nie iba prínosom k sociálnemu životu,“ ako povedal arcibiskup 22. decembra v interview pre nemecký rozhlas Deutsche Welle. Dnes si kladieme otázku, „ako môžeme hovoriť o Božej láske vzhľadom na utrpenie a núdzu mnohých ľudí,“ ktorí sú zasiahnutí do hĺbky svojej ľudskej dôstojnosti.
Keď hovoríme o „centre Cirkvi“, nie je to iba Rím a Vatikán, ako povedal arcibiskup ďalej. Pretože centrum je aj tam, kde sa Cirkev stretáva s trpiacimi. Z Argentíny pochádzajúcemu pápežovi sa skrze jeho pôvod darí „tento umelý protiklad medzi centrom a perifériou prekonať.“
„Centrum je pre Cirkev všade tam, kde je prítomný Kristus, kde sa v liturgii uctieva a oslavuje, kde sa o ňom v homílii vydáva svedectvo ako o základe vydareného života, alebo kde sa stáva prítomným aj v diakonii, v charitatívnych skutkoch, kde aj v chudobných spoznávame trpiaceho, hladujúceho a smädiaceho Krista samotného a aj sa s ním stretávame.“
Arcibiskup Müller súčasne potvrdil nároky Katolíckej cirkvi v oblasti vyjadrovania sa k politike. Cirkev „nie je politická tým, že sme stranícki alebo že nejakým spôsobom siahame po politickej moci. Ale má na očiach „celkové potreby ľudstva i sociálny rozmer a prináša morálne a etické aspekty do politickej a verejnej diskusie.“
Prefekt sa pritom postavil aj proti prehnaným požiadavkám po „chudobnej Cirkvi“ a povedal, že Cirkev potrebuje aj materiálne prostriedky, aby mohla plniť svoje poslanie. Ako príklady uviedol angažovanosť Cirkvi v oblasti vzdelávania a zdravotníctva. Keď sú diecézy alebo rehole aktívne v školskom systéme, tak „každý vie, že predpokladom toho sú aj potrebné finančné prostriedky“. Isteže nesmie ísť o to, aby sme si bohatstvom „vytvárali výhody alebo ponúkali nejaké reprezentovanie nás samých“.
Arcibiskupa Müllera povolal na post najvyššieho strážcu viery Katolíckej cirkvi v júli 2012 pápež Benedikt XVI. Jeho nástupca František bývalého profesora dogmatiky a biskupa bavorského Regensburgu v úrade potvrdil. Müller, ktorý sa považuje za teologicky konzervatívneho, je už mnohé roky spriatelený so zakladateľom „teológie oslobodenia“, peruánskym teológom Gustavom Gutierrezom (85).
Arcibiskup sa vyjadril aj k tomu, že s pápežom Františkom je hlavou Cirkvi po prvý raz Juhoameričan. Je „veľmi dobré a dôležité“, že problémy tzv. tretieho sveta a mnohých miliónov ľudí, ktorí žijú pod hranicou chudoby na celom svete, sa dostali na oči Cirkvi. Pretože to predsa nie je „tretí svet“. „Veď všetci patríme spolu.“
Nijaké nové rany pri spomienke na reformáciu
Od jubilea reformácie v roku 2017 si prefekt sľubuje ďalšie zblíženie kresťanských cirkví. Pri oslave 500. výročia reformácie sa musíme vyhnúť tomu, aby „sa zasadili nové rany“, alebo aby „sa znova otvorili staré rany“. Musíme rany zaceliť. Rany sa musia zrásť. A musíme pokračovať v spoločnej ceste k ešte hlbšej až k plnej jednote.“
Dňa 31. októbra 2017 bude 500. výročie pribitia téz Martina Luthera na kostolnú bránu. Ten deň sa považuje za začiatok reformácie.
Rok 1517 rozhodne ukazuje „vôľu k obnove, ktorá vychádza z Cirkvi neskorého stredoveku,“ ako povedal Müller. „Ide o to, aby sme dnes na tieto historické udalosti hľadeli z ekumenického hľadiska. Aj z evanjelickej strany sa hlasnejšie ozývajú hlasy, ktoré chcú túto spomienku sláviť ako spoločné svedectvo o Kristovi,“ povedal Müller a poukázal na predsedu Rady evanjelických cirkví v Nemecku (EKD), Nikolausa Schneidera a na poverenca Catholica v EKD, biskupa Friedricha Webera. „Spája nás predsa to veľmi podstatné. Myslím si, že to sa musí stať centrom nášho úsilia“, povedal Müller. Nemožno „status quo skutočného rozdelenia“ predlžovať večne. Naším cieľom musí zostať „aby sa podľa Kristovej vôle znova nastolila plná jednota Cirkvi“. –zg-
* * * * * * * * * *
Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen.
Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)
Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.