Život Cirkvi vo svete 47/2019

Obsah

Návšteva amerického kardinála R. L. Burkeho v Trnave

Kauza blahorečenia Božieho služobníka Jána Vojtaššáka v Ríme

Arcibiskup v USA: Každý národ má právo zabezpečiť si hranice

Poľsko: EÚ proti zákonu na ochranu detí pred zneužívaním!

USA: Kresťania neveria kňazom v oblasti klímy a migrácie

Diskriminácia kresťanov v Európe rastie

Náboženstvá nie sú zdroj nenávisti – pápež o význame Abú Zabí

Príručka biskupa Schneidera s korekciou omylov Cirkvi

V Európe je až do 5 miliónov ilegálnych migrantov

‚Mali sme strach verejnou mienkou a ušli sme‘

Viedeň: V dóme zrejme objavili maľby Albrechta Dürera

USA: Biskupi formujú voličov – prioritu má otázka potratov

Paríž: Obavy o rekonštrukciu Notre Dame v pôvodnom stave

Vatikán a iránski učenci spoločne proti diskriminácii štátov

Pápež prirovnal hospodárske zločiny k zločinom proti ľudskosti

Štyria exorcisti vyzývajú na deň pokánia 6. decembra

Kardinál Sarah: Súvislosť medzi antikoncepciou a genderom

Páter James Martin ohlasuje veľkú konferenciu o pastorácii LGBT

Kristus víťazí – Christus vincit!

„Boh dovoľuje zatemňovanie života Cirkvi dnes, aby priniesol väčšie dobro! Cirkev po tomto období krízy bude žiariť jasnejšie. …
Musíme si zachovať nadprirodzenú víziu Kristovho víťazstva, ktorý bude triumfovať skrze utrpenie jeho Nevesty, skrze utrpenie čistých a maličkých v celej Cirkvi – od detí až po kardinálov. Keď zostávajú verní Kristovi, keď si zachovajú neporušenú katolícku vieru, keď žijú čisto a v pokore – sú oni tými čistými a maličkými v Cirkvi.
Kristus víťazí – Christus vincit!“ (Biskup A. Schneider)

Hoci som už od počatia bola pripravená na vznešené poslanie … aj pre mňa bolo nutné obdobie mlčania a veľmi intenzívnej modlitby. V chráme sa moja duša otvorila svetlu Ducha Svätého, ktorý ma viedol k láske a pochopeniu svojich slov. Tak som bola vnútorne privedená k účasti na najhlbších tajomstvách a zatiaľ mi zjavoval stále jasnejšie pravý zmysel Božieho písma.
V chráme bolo moje telo obetované úkonu stálej obety v Božej službe, ktorú som konala v modlitbe a radosti, v dokonalom plnení drobných povinností … V chráme sa moje srdce otváralo úkonu čistej a neustálej lásky k Pánovi, kým odpútanie od sveta a tvorov ma pripravovalo každým dňom viac na moje dokonalé ÁNO! (don Gobbi, 1979)

* * * * *

Kauza blahorečenia Božieho služobníka Jána Vojtaššáka v Ríme

Slovensko-Vatikán, 17.11.2019 (RV) 025 771 – Kauza blahorečenia Božieho služobníka Jána Vojtaššáka po zavŕšení doplňujúcej diecéznej fázy pokračuje rímskou fázou na Kongregácii pre kauzy svätých. Najbližšia práca sa sústredí na vypracovanie tzv. „pozície“ o mučeníctve spišského biskupa žalárovaného komunistickým režimom.

Viac na:
https://www.vaticannews.va/sk/cirkev/news/2019-11/kauza-blahorecenia-bozi-sluzobnik-jan-vojtassak-rimska-faza.html

Návšteva amerického kardinála Raymonda Leo Burkeho v Trnave vyvolala odozvu u slovenských katolíkov, aj ich rozdelila

116 Bratislava 17. novembra 2019 (HSP/Foto:TASR – Štefan Puškáš, ScreenShot, SITA-Ivan Kopčáni)

V dňoch 15.11. – 18.11.2019 zavítal na návštevu Trnavy americký kardinál Raymond Leo Burke, považovaný za jedného z najvýznamnejších amerických i svetových teológov, ktorý sa netají svojím pozitívnym postojom ku katolíckej tradícii a konzervatívnym predstavám.

Raymond Leo Burke je kňazom od roku 1975, neskôr študoval kánonické právo v Ríme, za biskupa bol vysvätený v roku 1995, vysvätil ho sv. Otec Ján Pavol II. Kardinál Raymond Leo Burke založil svätyňu Panny Márie z Guadalupe, neskôr štyri roky pôsobil ako arcibiskup v meste St. Louis. Od roku 2010 (pontifikát Benedikta XVI.) pôsobil ako kardinál a prefekt Najvyššieho Tribunálu Apoštolskej signatúry. V roku 2014 ho pápež František vymenoval za patróna suverénneho rádu Maltézskych rytierov. Je členom Kongregácie pre kauzy svätých a členom Najvyššieho tribunálu apoštolskej signatúry.
Program kardinála Raymunda Lea Burkeho bol určený samozrejme už v predstihu. Dňa 15. 11. 2019 sa stretol na pôde Arcibiskupského úradu v Trnave s kňazmi, tohto stretnutia sa zúčastnila drvivá väčšina kňazov trnavskej arcidiecézy. Dňa 16. 11. 2019 kardinál Raymund Leo Burke celebroval o 9.30 pontifikálnu svätú omšu podľa misálu sv. Jána XXIII. v Bazilike sv. Mikuláša.
Pontifikálna sv. Omša označuje v Rímskokatolíckej cirkvi slávenie sv. omše zvláštnym, slávnostným spôsobom. Slávenia sv. omše sa zúčastňuje viacero kňazov – koncelebrantov. Liturgické texty sa spievajú, hlavným celebrantom omše je biskup, v Trnave to bol práve kardinál Raymund Leo Burke, pontifikálna sv. omša má bohatý hudobný sprievod, čoho svedkami sme boli aj pri oboch pontifikálnych sv. omšiach v Trnave (druhú pontifikálnu sv. omšu slúžil kardinál Raymund Leo Burke) v nedeľu takisto o 09:30.
V sobotu poobede sa o 15.30 uskutočnilo aj predstavenie dvoch kníh v budove Marianum vedľa Arcibiskupského úradu v Trnave. Predstavila sa kniha kardinála Raymonda Lea Burkeho „Intronizácia Najsvätejšieho Srdca Ježišovho: Obrad zasvätenia sa Božskému Srdcu“ a kniha talianskeho historika Roberta de Mattei Druhý vatikánsky koncil: Doposiaľ nenapísané dejiny. Profesor Mattei avizoval na piatok prednášku s názvom Bola (a je) Európska únia kresťanským projektom?
Svoju návštevu zakončí arcibiskup Raymond Leo Burke v pondelok 18. 11. 2019 o 08:00 recitovanou svätou omšou v Kaplnke Panny Márie Fatimskej na Arcibiskupskom úrade v Trnave.
Návšteva kardinála Burkeho v Trnave vyvolala odozvu medzi katolíckymi konzervatívcami i liberálmi. Práve z liberálneho krídla zazneli voči návšteve arcibiskupa Raymonda Leo Burkeho a proti trnavskému arcibiskupovi Oroschovi kritické hlasy. Dňa 13. 11. 2019 reagoval na portáli Postoj Ján Krupa v článku „Ach ten slovenský Rím!“, v ktorom uviedol svoje kritické výhrady k návšteve kardinála Burkeho.
Kardinála Burkeho zvyknú označovať za jedného z najprominentnejších kritikov pápeža Františka, čo však kardinál Burke odmieta. Kardinál Burke vníma pápeža Františka za legitímne zvoleného pápeža a podčiarkuje, že schizma nikdy nemôže byť Kristovou vôľou a on sám nikdy nebude súčasťou rozkolu v Cirkvi.

* * * * *

Apoštolská cesta pápeža Františka do Thajska a Japonska 19.–26.11.2019.

Viac na: https://www.vaticannews.va/sk.html

Arcibiskup v USA: Každý národ má právo zabezpečiť si hranice

Los Angeles, 21.11.2019 (kath.net) 025 769 – José Gomez, arcibiskup Los Angeles, sa stal novým predsedom Konferencie biskupov USA. Tento týždeň poskytol interview magazínu „Crisis, v ktorom zdôraznil:
„Cudzincov treba vítať, každý národ má však právo zabezpečiť si vlastné hranice. Biskupi uznávajú, že je potrebou každého národa zabezpečiť si hranice a upravovať, kto môže do krajiny vstupovať a na ako dlho.“ Arcibiskup Gomez dodal, že každý sektor hospodárstva potrebuje imigrantov na prácu a povedal: „U mňa nejde pri imigrácii o politiku. Ide o dôstojnosť každej ľudskej osoby. Imigrácia je znamením doby.“
Arcibiskup potom hovoril o USA ako o „svetle medzi národmi“, ktoré priťahuje ľudí z celého sveta: „USA boli vždy mimoriadne, lebo boli útočiskom pre ľudí, ktorí nemali inde miesto a u nás je vždy miesto, kam ľudia z celého sveta mohli prichádzať a zdieľať tu svoje talenty a kreativitu.“

Poľsko: EÚ proti zákonu na ochranu detí pred zneužívaním!

Brusel, 20.11.2019 (LifeSiteNews) 025 768 – Vyše 400 členov Európskeho parlamentu hlasovalo za rezolúciu kritizujúcu poľský zákon nazvaný „Stop pedofílii“! Zákon chce chrániť maloleté deti pred sexuálnym zneužívaním dospelých a pred ich podnecovaním k sexuálnej aktivite.
Podľa Euronews až 471 poslancov EP, ktorí hlasovali 14. novembra proti zákonu, sa zameralo najmä na odsek zákona: „Každý, kto podporuje, či schvaľuje sexuálny vzťah s maloletým, ak pôsobí v oblasti výchovy, vzdelania zdravotnej starostlivosti, v školských zariadeniach, detských domovoch a pod. môže byť trestaný do troch rokov väzenia.“ Zákon trestá pokutami, obmedzením slobody, alebo väzením každého, kto podporuje pedofilnú aktivitu. Každý, kto má sex s dieťaťom mladším ako 15 rokov je v Poľsku obvinený zo znásilnenia.
Odporcovia zákona vyhlásili, že zákon sa pokúša „kriminalizovať sexuálnu výchovu v Poľsku“.
Jeho obhajcovia však uviedli, že zákon chce jednoducho zabrániť dospelým od povzbudzovania maloletých k sexu a chrániť práva rodičov, aby riadili sexuálnu výchovu svojich detí sami.
Poľský žurnalista Krystian Kratiuk pre LifeSiteNews v maile uviedol, že rezolúcia Európskeho parlamentu je „jednoducho očividným škandálom“ a zdôraznil:
„Parlament EÚ nemá právo miešať sa do vnútorných záležitostí Poľska, vrátane vzdelávacieho systému. Zákon podali samotní poľskí občania. Poľská ústava povoľuje podávanie zákona občanmi, pokiaľ ho podpíše najmenej 100 000 voličov a tento zákon podpísalo 265 000 Poliakov. Je zvláštne, že ľavica v Bruseli chce zasahovať do legislatívneho procesu založeného na vôli občanov. Veď nakoniec čo to je? Občiansky projekt, ktorý zakazuje podnecovať maloleté deti k sexu! Ak niekto počas sexuálnej výchovy prehovára deti na sex, musí byť podľa tohto zákona potrestaný, ale to neznamená zákaz sexuálnej výchovy,“ uviedol žurnalista.
V komentári k zákonu sa uvádza, že v minulosti niektorí učitelia napomáhali sexuálnu aktivitu poľských detí vrátane homosexuálnych aktov a masturbácie a to vďaka normám Svetovej zdravotnej organizácie a to od r. 2013.
Podľa týchto noriem deti do 4 rokov by sa mali učiť masturbácii a pôžitku zo svojho tela! A zjavne deti vo veku 4–6 už majú vedieť vyjadriť vlastnú sexualitu a prežívať tieto pocity.
„Deti od 6 do 9 rokov sa musia učiť o metódach sexuálneho styku a antikoncepcii a vo veku 9-12 rokov sa majú naučiť používať kondómy, učiť sa prvé sexuálne skúsenosti a dostať informácie o orgazme. A deti do 15 rokov by mali vedieť hovoriť o svojich a partnerových túžbach, aby dosiahli príjemný sex! Teda tieto normy postupne intenzívne oboznamujú deti aj s homosexualitou,“ dodáva komentár.
Krystian Kratiuk v tomto vidí ďalší boj ľavice EP rozhodnutej presadiť svoj svetonázor jeho hrdému národu, ktorý sa oddane stará o svoje deti. A ľavica dominuje v EP, ako povedal a dodal:
„Poliakom pred vstupom do EÚ sľúbili, že budú vždy slobodní vo svetonázore, no ľavica chce rozhodovať z Bruselu, čo majú naši učitelia učiť deti. Poliaci s tým nikdy nebudú súhlasiť.“ …
Kratiuk je pesimistický, či zákon schvália v Sejme, lebo aj v Poľsku je „ľavica, ktorá zrádza ľud“:
„Možno ho poslanci zmrazia tak, ako to urobili so zákonom úplne zakazujúcim potraty. Ten podpísalo 830 000 poľských občanov a podporila ho aj katolícka cirkev. Potrat by sa mal povoliť iba po znásilnení alebo pri ohrození zdravia matky.

USA: Kresťania neveria kňazom v oblasti klímy a migrácie

Washington D.C., 19.11.2019 (kath.net) 025 767 – Americkí kresťania, ktorí chodia pravidelne na bohoslužby si myslia, že kňazi veľmi pomáhajú ľuďom, aby našli cestu bližšie k Bohu. Súčasne však kresťanskí veriaci rôznych vyznaní nedôverujú svojim duchovným, keď začnú udeľovať rady v téme ako klimatické zmeny. Ukázal to prieskum „Pew Research Center“. Iba 13 percent veriacich má pri téme klíma dôveru k duchovným. Téma klimatické zmeny má pri všetkých témach, na ktoré sa inštitút Pew pýtal ľudí, najnižšie body dôvery. Aj pri téme migrácia dôveruje iba 20 percent veriacich svojim pastorom.
Oveľa viac dôvery (69 %) v duchovných majú americkí veriaci pri témach ako sú potraty. A zreteľne viac dôvery k nim majú, keď vykladajú Bibliu, alebo aj pri témach ako manželstvo, partnerstvo, rodičovstvo a vzťahy.

Diskriminácia kresťanov v Európe rastie

Viedeň, 18.11.2019 (KAP) 025 766 – Diskriminácia kresťanov aj počet zločinov z nenávisti voči kresťanským zariadeniam v celej Európe rastú. Vyplýva to z výročnej správy OIDAC (Observatory on Intolerance and Discrimination Against Christians – Centra pozorovania intolerancie a diskriminácie kresťanov), ktorú uverejnili v pondelok vo Viedni. Správa dokumentuje za rok 2018 vcelku 325 prípadov fyzického násilia a právneho obmedzovania náboženskej slobody v 14 európskych štátoch a tendencia je stúpajúca.
Pri prezentácii 60-stránkovej správy povedala vedúca centra Ellen Fantiniová:
„Tu opísané prípady ilustrujú dosah a charakteristiku nepriateľstva, ktoré kresťania prežívajú v každodennom živote. Od problémov so slobodou náboženstva, prejavu a svedomia, či rodičovských práv až po stále rastúce fyzické násilie ako vandalizmus v kostoloch. Tak ako už v minulých rokoch stále vidíme, že kresťanskí žiadatelia o azyl v Európe sú vystavení mimoriadnym prekážkam.“
Okolo požiaru v Katedrále Notre-Dame v tomto roku našli správy o rastúcom vandalizme vo francúzskych kostoloch veľkú odozvu aj vo svete. Túto tendenciu však bolo možné pozorovať už rok predtým. Počet požiarov kostolov, ničení náboženských symbolov a cieleného znesväcovania kresťanských kultových miest v roku 2018 silne vzrástol a to vo viacerých európskych štátoch.“
Rastie aj spoločenský tlak proti kresťanom:
„Videli sme ako sa kresťanské podniky finančne ruinujú, ako sa zatýkajú pouliční kazatelia, alebo ako kresťanov nútia voliť si medzi vernosťou svojmu svedomiu a zamestnaním. Kresťanské skupiny študentov a rečníkov na pôde viacerých univerzít umlčali!“
„Museli sme tiež konštatovať, že žiadosti o azyl kresťanských utečencov sa svojvoľne zamietajú a práva rodičov sa pošliapavajú nadmernými zásahmi štátu!“ Základné práva sa aj v Európe stávajú bezpredmetné, ak ich nemôžu slobodne využívať všetci občania,“ zdôraznila pani Fantiniová.
Niektoré otrasné prípady porušovania práv rodičov pochádzajú z Nórska. Časť správy sa venuje aj oddeleniu mnohých detí od ich rodín agentúrou „Barnevernet“.
Vo Veľkej Británii bola sloboda pomodliť sa na verejnosti opakovane obmedzovaná cenzúrou a predpismi verejnej správy.
V Írsku, vo Francúzsku, Švédsku a ďalších krajinách boli lekári a zdravotníci de facto prinútení vzdať sa povolania, aby sa nemuseli vzdať výhrady v o svedomí.
Správa na internete: www.intoleranceagainstchristians.eu

Náboženstvá nie sú zdroj nenávisti – pápež o význame Abú Zabí

Vatikán, 18.11.2019 (RV) 025 765 – Argentínsky Inštitút medzináboženského dialógu zorganizoval vo Vatikáne stretnutie zamerané na aplikáciu dokumentu o ľudskom bratstve z Abú Zabí. Účastníkov prijal aj Svätý Otec František.
Na audiencii v pondelok 18. novembra hostí predstavil Svätému Otcovi argentínsky veľvyslanec pri Svätej stolici Rogelio Pfirter.
Pápež vyjadril radosť, že
Dokument o ľudskom bratstve pre svetový mier a spolunažívanie,
podpísaný 4. februára 2019 v Abú Zabí, prináša ovocie a rozširuje sa aj na americký kontinent.
„Naše náboženské tradície sú nevyhnutným zdrojom inšpirácie pre rozvíjanie kultúry stretnutia“, povedal pápež členom a hosťom Inštitútu medzináboženského dialógu, sídliaceho v Buenos Aires. Viac na:

https://www.vaticannews.va/sk/papez/news/2019-11/nabozenstva-nie-su-zdroj-nenavisti-papez-o-vyzname-abu-zabi.html

Príručka biskupa Schneidera s korekciou omylov Cirkvi

„Boh dovoľuje zatemňovanie života Cirkvi dnes, aby priniesol väčšie dobro! Cirkev po tomto období krízy bude žiariť jasnejšie. … Musíme si zachovať nadprirodzenú víziu Kristovho víťazstva, ktorý bude triumfovať skrze utrpenie jeho Nevesty, skrze utrpenie čistých a maličkých v celej Cirkvi – od detí až po kardinálov. Keď zostanú verní Kristovi, keď si zachovajú neporušenú katolícku vieru, keď žijú čisto a v pokore – sú oni tými čistými a maličkými v Cirkvi. Kristus víťazí – Christus vincit!

Kazachstan, 18.11.2019 (LifeSiteNews) 025 764 – Biskup Atanáz Schneider z Kazachstanu vydal novú knihu: Christus Vincit: Christ’s Triumph Over the Darkness of the Age (Kristus víťazí: Kristov triumf nad temnotou veku). V knihe interview s rímskou korešpondentkou Dianou Montagnovou biskup uvádza svoju prvú biografiu o svojej duchovnej formácii a hovorí o problémoch našej doby v Cirkvi a vo svete. V tomto zmysle je kniha príručkou potrebných korekcií omylov v živote Cirkvi v ostatných desaťročiach.
Kniha je plodná v duchovnom vedení a inšpirácii a poskytuje premyslenú, pokojnú, diferencovanú, vernú a pravdivú kritiku istých výpovedí Druhého vatikánskeho koncilu a jeho aplikácií v teórii a praxi v ostatných desaťročiach v živote Cirkvi.
Biskup sa prejavuje ako verný syn Cirkvi a pápeža a súčasne nám ukazuje, že musíme najmä byť verní pokladu viery nezmenene nám odovzdávaného Cirkvou a v tomto svetle musíme zodvihnúť náš hlas v prípadoch, keď je výpoveďami alebo praktickými normami zatemňovaná náuka viery a apoštolská tradícia v živote Cirkvi a to práve pre lásku k pravde a k Cirkvi samotnej. Biskup tak robí starostlivo bez odmietania náuky koncilu ako celku. Navrhuje skorigovať nejednoznačnosti a omyly, ktoré prenikli do života Cirkvi po koncile.
Ako prvé nám biskup prezentuje princíp: „Boh je dôležitejší a večnosť je dôležitejšia ako stvorenie, ako dočasné reality a práve tak duša je dôležitejšia ako telo, pretože duša je nesmrteľná.“ …
Kritika bola vždy prítomná v tradícii Cirkvi, keďže by sme mali hľadať pravdu a vernosť Božiemu zjaveniu a tradícii čo znamená používať rozum, ratio a vyhýbať sa omylom. … Sme teda povolaní pristupovať k tomu s pravým zmyslom pre Cirkev – sensus ecclesiae. …
„S rastúcou krízou v Cirkvi a najmä po dvoch synodách o rodine, publikovaním Amoris Laetitia, pápežovým schválením pastoračných smerníc Buenos Aires, ktoré povoľujú prijímanie pre cudzoložníkov, ktorí neoľutovali hriechy a deklaráciou o rôznosti náboženstiev chcenej Bohom podpísanou v Abu Dhabi, som si uvedomil, že musíme všetko brať serióznejšie. Tento pontifikát je logickým dôsledkom tzv. ‚ducha koncilu‘ a nejednoznačných prvkov v niektorých koncilových textoch“. …
Existuje istá forma diskontinuity a zlomu: „Čestné skúmanie ukáže, že v niektorých vyjadreniach koncilu je zlom s tradíciou Magistéria. Koncil „mal pastoračný charakter a nemal v úmysle navrhovať vlastné definitívne náuky“. … No koncil má mnoho krásnych a hodnotných textov. Negatívne dôsledky a rôzne zneužitia spôsobené v mene koncilu boli však také silné, že zatienili pozitívne prvky koncilu.“
Pozitívne prvky koncilu sú podľa biskupa Schneidera: univerzálna výzva ku svätosti, náuka o Panne Márii, náuka o rodine a domácej cirkvi a dôležitosť laikov:
„Bolo to prvý raz, čo ekumenický koncil hovoril tak intenzívne a do hĺbky o úlohe Panne Márii v Cirkvi a v histórii spásy. A čo sa týka laikov táto doba je hodina katolíckych rodín, veľkých rodín – veľmi pozitívnym prínosom koncilu bola nádherná náuka o rodine ako domácej cirkvi.“
Biskup Schneider študoval aj problematické výpovede koncilu a odmieta tematický princíp hermeneutiky kontinuity, ktorý nemožno slepo používať na vylúčenie evidentne existujúcich problémov. Komentuje tento princíp a jeho aplikácie slovami: „Vydávalo by to umelo a nepresvedčivo posolstvo, že každé slovo Druhého vatikánskeho koncilu je neomylné a v dokonalej náukovej kontinuite predošlého Magistéria. To by znásilnilo rozum, svedectvo a čestnosť a nebolo by cťou pre Cirkev, lebo skôr či neskôr by sa konštatovala pravda tak, ako naozaj je.“ …
Vieme, že všetky veľké omyly pastierov Cirkvi v ostatných šiestich desaťročiach jedného dňa jasne spoznáme – Boh ich už pozná – a Cirkev našich dní by urobila najlepšie, keby si uvedomila pravdu o sebe najmä ohľadne svojej povinnosti privádzať duše do neba. Každé ničenie pravdy môže mať devastačné účinky na duše a ich vytúžený večný život. Čeľme teda spoločne pravde a tak pomáhajme očistiť život Cirkvi od omylov, aby katolícka viera znova mohla ožiť v jej kráse a integrite.
Biskup Schneider odporúča aj diela na štúdium koncilu ako Roberto de Mattei: Druhý vatikánsky koncil -. nenapísaný príbeh (2012) a Romano Amerio: Iota Unum –štúdium zmien v Katolíckej cirkvi v 20. storočí (1996).
Ďalej biskup zdôrazňuje, že koncil sám konštatoval, že „Magistérium nie je nad Božím slovom, ale slúži mu.“
No koncil súčasne prejavil ekleziocentrizmus (čo je skrytý antropocentrizmus), ktorý vnikol do života Cirkvi po koncile, zatiaľ čo predtým tu bol jav „nezdravého ultramontanizmu“. …
„Do centra života Cirkvi sa postavili ľudské a administratívne prvky a aj nad tradíciu Cirkvi. Príkladom je liturgická reforma Pavla VI. Postavili sa tu nad veľkú liturgickú tradíciu, ktorá je neoddeliteľne spojená s náukou. Cirkev začala flirtovať so svetom a prosiť o jeho sympatiu a uznanie. Tento duch ovplyvňuje aj Laudato Si či Amoris Laetitia. Ale neodmietam celé dokumenty a vyberám si to dobré z nich.“ …
„Duch modernizmu bol žiaľ infiltrovaný do Cirkvi už pred koncilom – už pápež Pius X. skúšal proti nemu bojovať – a pápež Pius XII v r. 1950 musel zasiahnuť odsúdením „dobre známych teológov tzv. ‚nouvelle théologie‘ (Chenu, Congar, de Lubac, atď.) a vydaním encykliky Humani Generis.“ Biskup oceňuje aj encykliku Pascendi Pia X., ktorá konštatuje, že „modernizmus je najnebezpečnejší fenomén v celej histórii Cirkvi“.
Podľa biskupa:
„Boh dovoľuje toto zatemňovanie života Cirkvi dnes, aby priniesol väčšie dobro! Cirkev po tomto období krízy bude žiariť jasnejšie. Dokonca aj medzi toľkými klerikálnymi judášmi v Cirkvi dnes, si musíme vždy zachovať nadprirodzenú víziu Kristovho víťazstva, ktorý bude triumfovať skrze utrpenie svojej Nevesty, skrze utrpenie čistých a maličkých v celej Cirkvi – detí, mládeže, rodín, rehoľníkov, kňazov, biskupov a kardinálov. Keď zostávajú verní Kristovi, keď si zachovajú neporušenú katolícku vieru, keď žijú čisto a v pokore – sú oni tými čistými a maličkými v Cirkvi.“
A biskup vidí už mnoho „duchovných topiacich sa snehových kvapiek“ rásť v Cirkvi, ktoré ohlasujúc novú a pravú jar. To sú tí maličkí v Cirkvi. …
„Kristus víťazí – Christus vincit. Rímska cirkev je korunovaná týmito žiarivými slovami Christus vincit a mocou Kristovho Svätého kríža. Kristus porazí nepriateľov. … Christus vincit!“ …
„Musíme sústrediť naše životy na Krista a Kristus prekoná súčasnú krízu svojej Cirkvi v Eucharistii a skrze Eucharistiu,“ napísal biskup Schneider. …

V Európe je až do 5 miliónov ilegálnych migrantov

Mníchov, 18.11.2019 (kath.net) 025 763 – V Európskej únii má byť až do 5 miliónov „neregulárnych“ migrantov. Zdržiavajú sa do 70 percent prevažne v štyroch štátoch: Nemecku, Francúzsku, Taliansku a Veľkej Británii. Konštatoval to Výskumný inštitút Pew po prieskume. Počet „prisťahovalcov bez povolenia“ v Európe za rok 2017 mal pritom vzrásť až asi do 4,8 milióna ľudí.
Cudzinci z európskych štátoch, ktoré nie sú členmi EÚ, boli v r. 2017 s 32 percentami najväčšou skupinou medzi ilegálnymi prisťahovalcami žijúcimi v Nemecku a už hneď za nimi nasledovali ľudia z Blízkeho Východu. Na treťom mieste – s 30 percentami – sú ľudia zo severnej Afriky a s 22 percentami sú to prisťahovalci z Ázie a Pacifiku. Tí z južnejších afrických štátov tvoria asi 12 percent.

‚Mali sme strach verejnou mienkou a ušli sme‘

Modlitba kardinála Saraha „Pane zostaň s nami!“

Linz,17.11.2019 (kath.net) – 025 762

Modlitba za Nemecko

Pane zostaň s nami, lebo sa zvečerieva a deň sa končí!
Pane zostaň s nami, lebo smútok a vlažnosť zachvátili naše srdce!
Pane zostaň s nami, lebo zo všetkých strán ohrozuje temnota lži a odpad od viery tvoju Cirkev.
Príď a zohrej naše srdcia a zapáľ ich veľkou láskou k tebe, pravému Bohu a pravému človeku.
Rozpáľ náš život, daj mu žiariť v lesku Evanjelia, nech je poddajným duchu pravdy a svätosti.
Príď, zahrej naše srdcia a daj im horieť za tvoju svätú Cirkev, jedinú archu spásy.
Pane, sprevádzaj nás a vysvetľuj nám Sväté písmo, sprevádzaj nás a uč nás, že kríž je múdrosťou Boha. Sprevádzaj nás na našej životnej ceste, ty Vzkriesený a povzbudzuj nás nasledovať ťa, aby sme s radostnou mysľou, s vierou a ohňom tvojej lásky v srdci dospeli k útulku, kde ty chceš lámať chlieb, aby si sa nám zjavil.
My sme ťa zradili a popreli, že ťa poznáme. My sme ťa predali za bohatstvo a statky tohto sveta. Nechali sme ťa samého, mali sme strach pred verejnou mienkou a ušli sme.
Daj nám ako Petrovi spoznať na speve kohúta, že sme ťa trikrát zapreli. Tento spev nám totiž ohlasuje východ, príchod Slnka, ktoré daruje život.
Daj sa nám spoznať a milovať ťa v tvojej eucharistickej prítomnosti.
Daj, aby sme ťa prijímali stále dôstojnejšie s veriacim, klaňajúcim sa, úctivým postojom.
Daj, aby sme ťa uctievali v Najsvätejšej oltárnej sviatosti ako stredobod nášho života a nášho spoločenstva.
Ty si jediná cesta – nauč nás šťastiu ukazovať ju všetkým ľuďom bez strachu alebo falošnej zdržanlivosti!
Ty si jediná pravda – nauč nás hlásať ju v celej jasnosti materialistickému a dezorientovanému svetu!
Ty si jediný život – nauč nás radosti prijímať každý život od jeho počatia až po prirodzenú smrť!
Pane, daj nám pastierov podľa svojho srdca, ktorí sú chudobní, poslušní a žijú zdržanlivo.
Daj nám biskupov a kňazov – apoštolov, ktorí horia láskou k tebe.
Daj nám biskupov a kňazov – svätcov, ktorí nás povedú k tebe.
Príď a povolaj ľudí, ktorí hlásajú Evanjelium, svätých pastierov z našich vlastných rodín. Urob naše rodiny svätými miestami, kde sa narodia mnohé deti plné radosti.
Zhliadni plný lásky na Európu a všetky kresťanské krajiny, ktoré ťa vrúcne milovali, slúžili ti, no teraz, ako sa zdá, na teba zabúdajú.
Nauč ich, že jedine vo veľkonočnom vzkriesení nájdu pravú budúcnosť.
Nauč ich, že svetlo nebies zvíťazí nad temnotou a že Syn človeka svojou smrťou prekonal smrť.
Áno, zostaň s nami, Pane, neopusť našu domovinu!
Pošli nám Utešiteľa, aby usmerňoval, riadil a viedol život a diela Cirkvi.
Nech nás ochraňuje Panna Mária, Matka Cirkvi, keď nad nami zúria búrky.
Zostaň s nami, Pane, ty si Slnko nášho života a živý prameň Cirkvi! Amen.

(Z knihy kardinál Robert Sarah und Nicolas Diat: „Pane zostaň s nami!“)

Viedeň: V dóme zrejme objavili maľby Albrechta Dürera

Viedeň, 17.11.2019 (kath.net/KAP) 025 761 – Albrecht Dürer (1471-1528) zrejme zanechal vo viedenskom Dóme sv. Štefana nástennú maľbu. Predpokladajú to niektorí experti, ktorí minulý piatok pri konferencii vo Viedni skúmali nedávno odhalenú nástennú maľbu a diskutovali o nej. Konkrétne ide miesto pri gotickej biskupskej bráne Dómu sv. Štefana. Vo vstupnej hale na severnej strane chrámu je veľká nástenná maľba zo skorého 16. storočia, ktorá predstavuje krídlový oltár. Na oltárnych krídlach sú zobrazené dve svätice – sv. Katarína a sv. Margaréta. Kompozíciu doplňuje bohatá ornamentálna maľba s anjelikmi.
Podpis sa vyznačuje neuveriteľne bohatými detailmi, ako oznámil Spolkový pamiatkový úrad. Mimoriadna umelecká kvalita poukazuje v každom prípade na „veľkého majstra, ktorý tu zanechal nástennú maľbu“.
Na udržanie majstrovského diela vypísal úrad spolu s dómom konzervačný a výskumný projekt.
Nástennú maľbu zdokumentovali a očistili, aby sa mohla preskúmať maľba pod vrchným nánosom. Zobrali vzorky a analyzovali chemické zloženie farieb, ako aj omietky pod nimi a postup pri maľovaní. Pre vysokú umeleckú kvalitu sa vzdali ďalších zásahov na rekonštrukciu pôvodného stavu.
Zotrením stáročia starého nánosu špiny sa jasnejšie ukázal podpis a už prvý dojem po očistení potvrdil výnimočnú kvalitu maľby na oboch krídlach znázorneného oltára.
Kunsthistorik Ervín Pokorny, špecialista na Dürera, ktorý spolupracoval aj na katalógu súčasnej výstavy Dürerových diel vo viedenskej Albertine, vidí v maľbe vlastnoručné dielo Albrechta Dürera a hovorí:
„Otázka neznie či, ale kedy bol Dürer vo Viedni. Virtuózne vedenie štetca jednoznačne ukazuje jeho rukopis.“
Rovnako sa vyjadril aj kunsthistorik Michael Rainer:
„V biografii Albrechta Dürera od Joachima Sandrarta prikazuje cisár Maximilián I. umelcovi, aby mu ‚na stenu namaľoval niečo veľké‘. Zrejme sme teraz našli miesto tejto doteraz za legendu považovanej anekdoty.“

USA: Biskupi formujú voličov – prioritu má otázka potratov

Washington, 16.11.2019 (kath.net/ KAP) 025 760 – Americkí katolícki biskupi v tradičnej „hlavnej línii pre voličov“ k prezidentským voľbám v roku 2020 potvrdili prioritu otázky potratov pre katolícku cirkev v sociálnej a morálnej náuke. Na plenárnom zasadnutí Konferencie biskupov USA v Baltimore došlo však k živej diskusii, ako informujú médiá.
V dokumente, ktorý sa uverejňuje vždy rok pred voľbami „Forming Consciences for Faithful Citizenship (Formovanie svedomia veriacich občanov vo viere), však biskupi neradia voliť nejakú stranu. Základom dlhoročného nezmenného dokumentu je opis zodpovednosti katolíckych voličov voči verejnému blahu o. i. s poukazom na princípy katolíckej sociálnej a morálnej náuky Cirkvi a biskupi sa tak usilujú podporovať veriacich pri ich formovaní svedomia. …
Biskup zo San Diega, Robert McElroy, kritizoval formuláciu v dokumente, že potrat je „najvyššou prioritou, lebo je to priamy útok na samotný život“ a namietol:
„Táto formulácia nezodpovedá prioritám pápeža Františka. Cirkev sa nedrží línie, že potrat je prioritnou témou vo svete katolíckej sociálnej náuky.“
Kardinál Blase Cupich, arcibiskup Chicaga, navrhol, aby sa doplnil celý odstavec (101) z apoštolského listu pápeža „Gaudete et exsultate“ (2018), ktorý posúva tému život do širšieho kontextu. Pápež tam vyzýva k účinnej obrane života vo všetkých fázach: „Obrana nevinného nenarodeného života napríklad musí byť jasná, pevná a zapálená, pretože tu ide o dôstojnosť ľudského života, ktorý je vždy svätý,“ konštatuje pápež, no zdôrazňuje aj svätosť života napríklad chudobných: „Ale rovnako svätý je život chudobných, ktorí sa už narodili a zápasia s biedou, opustenosťou, obchodovaním s ľuďmi, skrytou eutanáziou chorých a starých, ktorým sa nevenuje pozornosť …“
Nový predseda BK USA José Gomez namietol, že tento citát je príliš dlhý pre list veriacim a nemožno ho uviesť celý.
Jasne kriticky k návrhu McElroya aj Cupicha sa vyjadril arcibiskup z Filadelfie, Charles Chaput. Bránil pojem „najvyššia priorita“ nielen ako korektný, ale aj ako potrebný: „Iste nie som proti tomu, aby sa citoval Svätý Otec. Ale nepáči sa však mi argument biskupa McElroya, pretože to nie je pravda.“
Nakoniec biskupi jasnou väčšinou 143 k 69 hlasom odmietli zmenu kardinála Cupicha s plným citátom pápeža. A kvitovali to hlasným potleskom. …
Pred zasadnutím apoštolský nuncius v USA Christophe Pierre vyzval amerických biskupov k väčšiemu úsiliu v oblasti realizácie pápežových priorít:
„Naše spoločenstvo so Svätým Otcom možno vyjadriť konkrétnymi akciami, aby sme s autoritou jeho magistéria lepšie oboznámili ľudí,“ povedal nuncius a poukázal na encykliku „Laudato si“ (2015).

Paríž: Obavy o rekonštrukciu Notre Dame v pôvodnom stave

Sú obavy, že katedrála Notre Dame bude nejakým spôsobom zohavená sekulárnymi slobodomurárskymi symbolmi!

Paríž, 15.11.2019 (LifeSiteNews) 025 759 – Hlavný architekt francúzskej organizácie pre historické pamiatky Pierre Villeneuve si musel vypočuť príkaz armádneho generála Jeana-Louisa Georgelina (foto), aby „zatvoril svoje veľké tlsté ústa“! Generál tak reagoval na to, že architekt minulý mesiac znova opakoval, že Katedrála Notre Dame v Paríži by mala byť zrekonštruovaná do pôvodného stavu v akom bola predtým, než ju zničil obrovský požiar v apríli.
Generála Georgelina poveril prezident Macron úlohou riadiť projekt rekonštrukcie katedrály ako jeho „špeciálny reprezentant“. Georgelinova vulgárna voľba slov voči architektovi znova vyvolala špekulácie a starosti z rizika reštaurovania, ktoré bude zahrňovať „súčasné prvky“ ako navrhol Macron deň po tragickom požiari.
Georgelin odpovedal na otázky výboru francúzskeho parlamentu pre kultúru minulú stredu v Paríži a pritom vyslovil slová, ktoré odsúdilo celé Francúzsko.
Niektorí poslanci sa ho pýtali, či rekonštrukcia strechy a veže Notre Dame bude identická so stavom pred požiarom. No generál Georgelin kategoricky odmietol dať priamu odpoveď. Jeden poslanec citoval architekta Pierra Villeneuvea, ktorý minulý mesiac pre Rádio RTL povedal:
„Alebo ja ju zrekonštruujem identicky … alebo oni urobia modernú strechu a vežu a bude to robiť niekto iný!“
O budúcej forme vežičky Georgelin povedal, že sa o tom „múdro diskutuje a odpovede prídu v pravý čas“, a tak naznačil, že rozhodnutie sa urobí pod jeho vedením ako oficiálneho reprezentanta francúzskeho prezidenta. A dodal:
„Hlavnému architektovi, ktorého ste citovali, som už vysvetlil viackrát a urobím to ešte priamejšie – mal by zavrieť svoje veľké tlsté ústa! My to riešime s múdrosťou, aby sme seriózne urobili najlepšiu voľbu pre Notre Dame, pre Paríž, pre svet.“ …
Generál teda očividne nechcel vysloviť, že Francúzsko bude rešpektovať medzinárodné záväzky, najmä Benátsku chartu, ktorá zaväzuje signatárov reštaurovať historické pamiatky v ich pôvodnom stave.
Jeho postoj rozhodne iba zvýšil obavy, že katedrála Notre Dame bude nejakým spôsobom zohavená sekulárnymi slobodomurárskymi symbolmi!
Georgelina (71) si Macron zvolil podľa správ najmä preto, že má reputáciu praktizujúceho katolíka. Nie je ženatý a je známy hrubými spôsobmi a priamou rečou. No aj tak hrubé zhodenie architekta Pierra Villeneuvea, ktorý sedem rokov pracuje na stabilizácii situácie Notre Dame, odsúdil ako „neakceptovateľné“ aj minister kultúry Franck Riester a na tvíte vo štvrtok napísal: „Úcta je zásadná cnosť našej spoločnosti!“ …
Georgelin je členom diskrétnej a veľmi vplyvnej skupiny „Le Siècle (Vek, svet) – je to politická, mediálna a hospodárska elita, ktorá sa pravidelne stretáva.
Jeho schopnosti viesť rekonštrukciu spochybnili všetci členovia senátneho výboru pre kultúru a podľa senátorky Catherine Morin-Desaillyovej uviedli, že „nie je schopný zrekonštruovať klenot nášho dedičstva“ … Výbor prisľúbil, že bude kontrolovať reštaurovanie Notre Dame a bude naliehať, aby sa úplne zverilo ministerstvu kultúry.

Vatikán a iránski učenci spoločne proti diskriminácii štátov

Vatikán, 15.11.2019 (KAP) 025 758 – Vatikán a vysoko postavení iránski moslimskí učenci sa spoločne vyslovili proti každej diskriminácii.
„Ku každej osobe, ale aj skupinám a národom, je potrebné aj vo vojnových situáciách alebo za medzinárodných sankcií pristupovať ľudsky,“ ako sa uvádza v spoločnom vyhlásení Teheránskeho centra pre medzináboženský dialóg a príslušného vatikánskeho orgánu.
Delegácie ďalej vyhlásili, že moslimovia a kresťania sú rovnako ako všetci ľudia dobrej vôle vyzvaní „podporovať „zásadné ľudské práva pre každého, všade a v každom čase“. Sloboda svedomia a náboženstva sú „uhoľným kameňom budovy ľudských práv“ a musia sa príslušne zachovávať.
Katolícki a šiitskí partneri dialógu schválili vyhlásenie na záver 11. kola dialógu, ktoré sa konalo minulý pondelok a utorok v Teheráne. Z islamskej strany sa zúčastnil o. i. ajatolah Mohamad Ali Taširi, poradca Najvyššieho náboženského vodcu Ali Chameneia, ako aj ajatolah Reza Ramezani, člen Rady expertov Islamskej iránskej republiky a dlhé roky vedúci Islamského centra v Hamburgu.
Vatikánsku delegáciu viedol kardinál Miguel Ayuso Guixot, predseda Pápežskej rady pre medzináboženský dialóg a islamský vedec. Ďalšie takéto stretnutie sa má konať v r. 2021 v Ríme.

Pápež prirovnal hospodárske zločiny k zločinom proti ľudskosti

„Rozmýšľame o tom, že musíme zaviesť do Katechizmu Katolíckej cirkvi hriech proti ekológii, ekologický hriech proti spoločnému domu.“

Vatikán, 15.11.2019 (RV) 025 757 – Svätý Otec František v piatok 15. novembra prijal účastníkov 20. kongresu Medzinárodnej asociácie trestného práva. Upozornil na spoločenské škody, ktoré spôsobujú hospodárske zločiny a potrebu trestno-právnej ochrany životného prostredia. Poukázal aj na časté zneužívanie sankčnej moci a apeloval na zodpovednosť osôb pôsobiacich v tejto oblasti
Svätý Otec hovoril o tzv. modlárstve trhu:
„Krehká, zraniteľná osoba je bezbranná voči záujmom zbožšťovaného trhu, z ktorých sa stávajú absolútne pravidlá. Dnes majú niektoré ekonomické sektory viac moci, než samotné štáty“.
„Prvá vec, ktorú by sa dnes mali právnici pýtať seba samých, je, čo možno robiť s vlastnými vedomosťami, aby sa čelilo tomuto fenoménu, ktorý vystavuje riziku demokratické inštitúcie a samotný rozvoj ľudstva. Konkrétne, výzvou prítomnou u každého znalca trestného práva je mať represívnu iracionálnosť, ktorá sa okrem iného prejavuje v hromadnom uväzňovaní, preľudnenosti a mučení vo väzniciach, v svojvôli a zneužívaní bezpečnostných síl, v rozširovaní rozsahu trestu, v kriminalizácii sociálneho protestu, v zneužívaní preventívnej väzby a odmietaní tých najzákladnejších trestnoprávnych a procesných záruk.“

Závažnosť hospodárskych zločinov
Pápež venoval pozornosť i hospodárskym zločinom. Ako povedal, zločinom tých najmocnejších, osobitne makro-delikvenciám spoločností, sa dostáva nepatrnej alebo žiadnej pozornosti. Ide o organizovanú kriminalitu.
„Ide o zločiny, ktoré majú závažnosť zločinov proti ľudskosti, keď vedú k hladu, biede, nútenej migrácii a k smrti kvôli chorobám, ktorým sa dá vyhnúť, k enviromentálnym katastrofám a k etno-cíde domorodých obyvateľov.“
Eko-cídy sú aj zločinmi proti pokoju
Ďalšou oblasťou, ktorej sa venoval Svätý Otec, bola trestno-právna ochrana životného prostredia. Pápež hovoril o tzv. eko-cídach, čiže masívnom znečistení životného prostredia na určitom území a ničenia ekosystémov, ktoré spôsobuje prevažne činnosť spoločností, a častokrát zostávajú bez potrestania.
„Ide o piatu kategóriu zločinov proti pokoju, ktorá by mala byť uznaná medzinárodným spoločenstvom. … Chcel by som apelovať na všetkých lídrov a referentov tohto sektoru, aby svojou snahou prispeli k zaisteniu adekvátnej právnej ochrany nášho spoločného domu.“
„Rozmýšľame o tom, že musíme zaviesť do Katechizmu Katolíckej cirkvi hriech proti ekológii, ekologický hriech proti spoločnému domu.“ Viac na:

https://www.vaticannews.va/sk/papez/news/2019-11/papez-prirovnal-hospodarske-zlocinoy-k-zlocinom-proti-ludskosti.html

Štyria exorcisti vyzývajú na deň pokánia 6. decembra

New York , 15.11.2019 (kath.net) 025 756 – Štyria exorcisti vyzvali na slávenie 6. decembra ako dňa pôstu, modlitby a pokánia. Informujú o tom katolícke noviny vychádzajúce v Alabame v USA „National Catholic Register“. Exorcisti chcú pre svoj mimoriadny úrad zostať v anonymite.
Títo štyria kňazi sa odvolávajú na mnoho diskutovanú prítomnosť a možné uctievanie sošiek pachamamy vo Vatikáne počas Synody biskupov o Amazónii. Tieto sošky hodnotia doslova ako „znázornenie modiel“ a radia: Modlime sa ruženec, konajme zmiernu obetu, zúčastnime sa svätej omše a pomodlime sa modlitbu zasvätenia Najsvätejšiemu Ježišovmu Srdcu.

Kardinál Sarah: Súvislosť medzi antikoncepciou a genderom

Madrid, 15.11.2019 (kath.net/lifesitenews/jg) 025 755 – Kardinál Robert, prefekt Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí, na konferencii v Madride ostro kritizoval ideológiu LGBT. Jej pôvod vyvodzoval z rozšíreného prijímania antikoncepcie v spoločnosti: „Ideológia gender, proti ktorej aj pápež František opakovane našiel jasné slová, je následok zmeny v praktickom správaní. Mentalita antikoncepcie, ktorá sa rozšírila od 50. rokov minulého storočia, umožnila oddelenie ženy od jej tela. Toto oddelenie radikálne zmenilo chápanie ľudskej sexuality, manželstva, pôvodu a výchovy. Francúzska filozofka Simone de Beauvoir (1908-1986) v známej vete: ´Človek nepríde na svet ako žena, ale stáva sa ňou´ charakterizovala teóriu gender. Pre Beauvoirovú rodina, manželstvo a materstvo boli pramene útlaku a závislosti žien. Antikoncepcia ženy oslobodila, lebo im poskytla kontrolu nad ich telom a možnosť slobodne s ním disponovať.“
Feministické heslo „Moje telo patrí mne“ skrýva hlboké odcudzenie človeka od jeho tela. Za týmto vyhlasovaním slobody sa skrýva používanie tela ako materiálu, ktorý je k dispozícii pre rôzne želania.
Kardinál Sarah tiež vysvetlil súvislosť medzi antikoncepciou a oddelením osoby od jej mužského či ženského tela:
„Mentalita antikoncepcie vyprodukovala dualizmus medzi slobodou individuálnou, chápanou ako neohraničenú a všemohúcu na jednej strane a telom ako nástrojom pôžitku na strane druhej. V tejto perspektíve už telo nemôže byť znamením a nástrojom darovania seba, čoho zmysel spočíva v spoločenstve manželských partnerov. Vnútorné spojenie oboch významov manželského aktu, odovzdávanie života a spojenia manželov, sa ruší. Spojenie sa stáva opčným, preto sa sexualita často redukuje na rozmer vzťahu a pôžitku. Jedným z účinkov toho je spoločenské zlegitimizovanie homosexuality. Ak sexualitu už nevidíme vo svetle odovzdávania života, nemožno už homosexualitu považovať za nenormálnu. Logickým následkom týchto zmien je nová definícia pohlavnej identity podľa vlastných predstáv.“
„Ak sa poprie vnútorná súvislosť medzi oboma významami manželského aktu, stráca rozdiel medzi pohlaviami pravý základ svojej identity. Telo už možno potom vidieť viac menej ako materiál, ktorý možno formovať podľa individuálnych predstáv,“ povedal kardinál Sarah.
Tak zvané „sexuálne menšiny“ využili toto chápanie na požadovanie „rovnosti“ a „slobody“ pre život podľa ich prijatej pohlavnej identity. V mene boja proti diskriminácii adresovali svoje požiadavky verejným miestam. V mene „rovnosti“ a „slobody“ požadujú, aby verejná diskusia najmä v školách a v médiách prebiehala „s rešpektom“.
Každý dnes môže verejne tvrdiť, že si pohlavnú identitu zvolil sám a hovoriť, že toto rozhodnutie urobil sám a že je na to hrdý. A že si nenechá od nikoho iného, ani od spoločnosti hovoriť, kým je. Spoločnosť musí toto rozhodnutie akceptovať.
Nevinnými obeťami tohto vývoja sú v prvom rade deti, ktorých rodičia zaslepení heslami doby im neukazujú cestu k pravému ľudského rastu ani k zrelej sexualite.
„To všetko predpokladá falošný pojem slobody chápanej ako okolnosť, že nás nič nezdrží od toho, aby sme nasledovali svoje želania. Pravá sloboda však spočíva v tom, že slobodnou vôľou hľadáme pravdu a volíme si to pravé dobro,“ povedal kardinál.
„Antropologická revolúcia“ ničí intelektuálnu a morálnu výchovu, pretože vytvára duchovné a sociálne postoje, ktoré človeka odcudzujú sebe samému.

Úloha Cirkvi spočíva v tom, aby sa odhaľovali falošné ideológie. Identita nie je niečo, čo si môžeme dať sami. Ona pochádza do Boha. Tým, že Západ odmieta prijať túto identitu, odmieta aj Boha. Cirkev musí spoznať „antropologickú a morálnu krízu“ našej doby. V situácii, v ktorej svetské inštitúcie zlyhávajú, zaváži jej zodpovednosť hlásať náuku a morálku jasným, jednoznačným a rozhodným spôsobom o to viac, ako zdôraznil kardinál Sarah.

Páter James Martin ohlasuje veľkú konferenciu o pastorácii LGBT

USA, 14.11.2019 (LifeSiteNews) 025 754 – Známy pro-homosexuálny aktivista páter James Martin SJ ohlásil na 18. – 20. júna 2020 „Konferenciu o katolíckej pastorácii osôb LGBTQ“ na Univerzite Fordham v USA. Vystúpi na nej toľko „disidentov“ Cirkvi, že ju kritici nazvali „priamou výzvou pre newyorského kardinála Timothyho Dolana“.
Páter Martin to na Twitteri označil ako „akciu pre katolíkov angažovaných v pastorácii katolíkov z LGBT vo farnostiach, v školách a iných katolíckych inštitúciách, aby budovali komunitu, zdieľali najlepšie praktiky a uctievali nášho Stvoriteľa“.
Na konferencii vystúpi hlavne biskup John Stowe, OFM z Lexingtonu v Kentucky, ale aj sr. Jeannine Gramicková, S.L. z neslávnej skupiny New Ways Ministry (Nová cesta pastorácie).
Skupina vznikla v 80. rokoch a v r. 1997 ju Kongregácia pre náuku viery odsúdila pre „doktrinálne neprijateľné postoje o homosexualite“ a prikázala jej nehovoriť v mene Katolíckej cirkvi v USA pre závažné omyly v jej náuke. Biskup Dennis Schnurr preto varoval pred ňou svoju arcidiecézu v r. 2018. Skupinu odmietla aj Biskupská konferencia USA a jej prednášatelia boli viackrát vykázaní z diecéz.
Ďalší prednášajúci je napr. Timothy Radcliffe, anglický kňaz a spisovateľ, ktorého pápež František menoval za konzultanta Pápežskej rady pre spravodlivosť a pokoj v r. 2015. Ten bol predstaveným dominikánov v r. 1992-2001 a je výslovný zástanca homosexuality. V r. 2013 sa vyjadril, že „sexualita gejov môže byť výrazom sebadarovania kresťana“.
Aj ďalší účastník James Alison je bývalý dominikánsky kňaz vylúčený z rehole pre jasné odmietanie náuky Cirkvi o homosexualite. A majú prísť aj ďalší „kňazi a teológovia i spisovatelia a katolíci LGBT“, ako uvádza páter Martin. Hudobník Dávid Haas, neslávne známy hymnou „Pride“, poskytne hudbu pre liturgie konferencie.
Páter Martin vydáva časopis America a je konzultantom vatikánskeho Dikastéria pre komunikácie.
Patrick Reilly, prezident Spoločnosti kardinála Newmana okamžite odsúdil konferenciu ako „odpadlícku aktivitu a nie pastoráciu“ a ako „priamu výzvu pre kardinála Timothyho Dolana a na Twitteri napísal:
„Nechápte ma nesprávne. Som za každú pravú katolícku pastoráciu s láskou a pravým dialógom, ktorý čestne hľadá pravdu … pozorne načúva bez popierania našej viery a náuky Cirkvi. Tu to však celkom jasne tak NIE JE. Nie pri týchto prednášajúcich!“
Ďalší prednášajúci zorganizoval v septembri 2018 duchovné cvičenia pre kňazov gejov napriek vyhláseniu arcibiskupa Jerome Listeckého, že „to nie je v súlade s náukou Cirkvi, arcidiecéza to nijako nepodporuje a New Ways Ministry nie je katolíckym spolkom“.

Naša príloha

Alt­öt­ting: Kongress Adoratio v Bazi­li­ke sv. Anny

„V Najsvätejšej sviatosti dostáva kresťan milosť obstáť v zápase, postaviť sa mocnostiam temnoty“

Pasov, 18.11.2019 (kath.net/pbp) 025 753 – V známom bavorskom pútnickom mieste Altötting v Pasovskej diecéze, sa opäť konal trojdňový „Kongres Adoratio“. V nedeľu po ranných chválach v Bazilike sv. Anny mal páter Florian Racine z Francúzska prednášku „Plody večnej adorácie“. Nasledovalo svedectvo viery, eucharistická adorácia a záverečná bohoslužba, ktorú celebroval pasovský biskup Štefan Oster SDB.

Plody večnej adorácie

„Adoráciou prispieva kresťan tajomným spôsobom k radikálnej premene sveta a k rozsievaniu Evanjelia,“ citoval páter Florian Racine veriacim v preplnenej bazilike slová sv. Jána Pavla II. Ďalej hovoril o mnohých plodoch, ktoré nám dáva večná adorácia:
„Eucharistia je naším pravým pokladom na zemi. Nič nie je krajšie, nič nie je väčšie, nič nie je obdivuhodnejšie ako táto prítomnosť Vzkrieseného, ktorý k nám prichádza, aby nám dal účasť na bohatstve svojej milosti a zaodel nás do svojej slávy. Adoráciu nekonáme, aby sme v prvom rade dostali bohaté plody. Už sv. Pavol VI. nám pripomína, že adorácia je ´veľmi príjemná povinnosť´. No táto príjemná povinnosť je spojená s nespočetnými pozitívnymi účinkami na našu dušu. Tieto duchovné plody sú tu pre modliaceho sa samotného, potom pre farnosť a aj pre svet.
A všetky tieto plody a milosti sú nám dané skrze Ježiša vzkrieseného ako osoby.
Už emeritný pápež Benedikt XVI. nám pripomenul, že akt adorácie mimo svätej omše predlžuje a zintenzívňuje to, čo sa v liturgickom slávení vykonalo. Eucharistická adorácia nás teda učí cez podobu chleba spoznávať prítomnosť vzkrieseného Pána. Počas adorácie niet pre zmysly nijakej aktivity. Nachádzame sa v oblasti viery. A táto čistá viera spája dušu s osobou Ježiša Krista. Adorácia má v dnešnej dobe nesmierny význam. Strata viery pochádza od straty lásky. Ďalším plodom, ktorý adorácia ľuďom dáva, je, že adorácia živí našu nádej. Dostávame silu, útechu a pevnosť. Život človeka môže byť taký tvrdý, boje také silné, porážky také bolestné. Najsvätejšia Eucharistia je uzdravujúcim liekom. Keď je dôstojnosť človeka pošliapaná, tak kresťan vie, že si môže kľaknúť pred Bohom v Najsvätejšej sviatosti. Tam dostane milosť vydržať v boji, postaviť sa mocnostiam temnoty, aj aby sa mohol angažovať za najslabších a najmenších a brániť ich. Ďalším plodom je uzdravenie, ktoré nájdeme v jej lúčoch. Naša viera sa dotýka Ježišovho Srdca a spôsobuje, že jeho uzdravujúca sila a láska zaplaví nás, našu rodinu a celý svet – každý raz, keď k nemu prídeme v Najsvätejšej sviatosti.
Em. pápež Benedikt XVI. hovorí: ´Kto sa modlí, nemárni svoj čas. Dokonca ani keď situácia má všetky znaky naliehavosti.´
Zbožnosť neoslabuje boj proti chudobe alebo biedu blížneho. Bl. matka Terézia z Kalkaty je jasným príkladom toho, že Bohu v modlitbe venovaný čas pôsobeniu láske k blížnemu nielenže nebráni, ale v skutočnosti je jeho nevyčerpateľným prameňom. U matky Terézie bola každý vystavená Najsvätejšia sviatosť: ´Lepšie sme sa spoznávali a aj chudobných ako konkrétne Božie svedectvo,´ ako povedala.
Ďalším plodom adorácie je nechať sa evanjelizovať, aby sme mohli sami evanjelizovať. Pritom je potrebná najprv evanje¬lizácia spomienok. Toľké nečisté obrazy, toľké zraňujúce slová alebo násilné gestá vnikli do pamäte nášho tela alebo ducha a hlboko nás zranili. Pozorovaním svätej Hostie Pán zameriava svoj pohľad na nás a uzdravuje naše najhoršie zranenia. Eucharistická adorácia je škola horlivosti a ticha. V tichej adorácii sa učíme hovoriť: Hovor, Pane, tvoj sluha počúva! A nie: Počúvaj Pane, tvoj sluha hovorí.
Milosti darované eucharistickou adoráciou sú aj darom pre farnosť – srdce farnosti sa obnovuje. To, že ľudia rastú v službe lásky k blížnemu, je rovnako jedným z mnohých plodov adorácie.“
Ako dva podstatné plody večnej adorácie vo farnosti uviedol páter Racine povolania ku kňazstvu a rehoľnému životu:
„Adoráciou prispieva kresťan tajomným spôsobom k radikálnej premene sveta a k rozsievaniu Evanjelia pre celý svet. Každý, kto sa modlí k Vykupiteľovi, zahŕňa celý svet a pozdvihuje ho k Bohu. Najsvätejšia sviatosť je milosť a potreba našej doby. Je to suverénna milosť, mocná zbraň Cirkvi a veriacich. Tento kult je potrebný, aby sme zachránili našu spoločnosť. Vráťte sa naspäť k prameňu, k Ježišovi, predovšetkým v Eucharistii,“ ukončil páter Racine svoju prednášku. …

* * * * * * *

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

Sv. MICHAL ARCHANJEL,
bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

SLÁVNE KNIEŽA NEBESKÝCH VOJSK, svätý Michal archanjel,
chráň nás v boji a hroznom zápase, ktorý vedieme proti kniežatstvám a mocnostiam, proti vládcom tohto temného sveta a proti zlým duchom.
Príď na pomoc ľuďom, ktorých všemohúci Boh stvoril nesmrteľných na svoj obraz a podobu a ktorých draho vykúpil z moci satana.
Bojuj dnes Pánov boj s légiami svätých anjelov, tak ako si kedysi bojoval proti Luciferovi, vodcovi pyšných duchov a všetkých odbojných anjelov, ktorí boli proti tebe bezmocní a už nebolo pre nich miesta v nebi.
Učiň, aby anjel odpadlík, ktorý sa zmenil na anjela temnosti, a ešte sa stále plazí po zemi, aby nás zničil, bol zvrhnutý do priepasti spolu so svojimi nasledovníkmi. Dnes tento prvý nepriateľ ľudstva a vrah od počiatku znova nadobudol sebadôveru. Prestrojený za anjela sveta chodí so zástupmi skazených duchov, napáda zem a vyhladzuje meno Boha a Krista, plieni, zabíja a posiela do večnej záhuby duše, ktorým bola určená koruna večného života.
Tento skazený had je ako nečistý prúd, ktorý vlieva do ľudí so zvrátenou mysľou a spustnutým srdcom jed svojej zloby, ducha klamstva, bezbožnosti a rúhania a smrteľný dych nečistoty, neresti a ohavnosti. Títo prefíkaní nepriatelia ľudstva zaplavujú blenom a palinou Cirkev, nepoškvrnenú Baránkovu nevestu, a dotýkajú sa jej posvätných pokladov.
Ponáhľaj sa, nepremožiteľné knieža, na pomoc Božiemu ľudu proti vpádom zatratených duchov a dožič mu víťazstvo. Amen.

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *