Život Cirkvi vo svete 20/2019
Obsah
Kardinál: Misie – úloha všetkých vatikánskych orgánov
Srí Lanka: Moslima nezabili kresťania
Nemecko: Biskup podporil ženy v „štrajku“
V Bavorsku odpor proti „štrajku“ žien v cirkvi
Zmiešané pocity z plánov k Notre-Dame
Plavecký bazén na Notre Dame?
Keď je jezuita a ‚expert na USA‘ úplne mimo
USA: Alabama vydala zákaz potratov
Pápež prijal prezidenta ľavice Gregora Gysiho
Microsoft: ‚Genderu primeraný‘ jazyk pre WORD
Chile: Biskup povoľuje prijímanie po kľačiačky
Prezident Sudánu o bozku pápeža: „Požehnanie a prekliatie“
Poľsko: Zahalili pomník pápeža
Viedeň: Imam a polygamné manželstvo
Magazín: Pápežovi sa páči kniha o gejoch vo Vatikáne
Iný názor nie je nenávisť
Ženy v Cirkvi
Kto myslí, že prorocká misia Fatimy je ukončená, ten sa mýli!
+ Libanon: Zomrel patriarcha kardinál Sfeir
Pápež: U celibátu regionálne istá flexibilita …
Nemecký biskup Voderholzer o situácii v Cirkvi
Neofašisti demonštrovali proti pápežovi
František povoľuje oficiálne púte do Medžugoria
Pápež mal príhovor k rehoľným predstaveným
Vatikán po incidente posilňuje kontrolu
Pápež chce pakt pre trvalo udržateľné hospodárstvo
Kardinál: Synoda o Amazónii – historická udalosť
Taliansko: Starý otec bude kňazom
Seminár exorcizmu pre nekatolíkov
„Globálny svetový poriadok verzus kresťanstvo“
Kardinál: Misie – úloha všetkých vatikánskych orgánov
Vatikán, 16.5.2019 (kath.net/KAP) 025 014 – Pápež František v pondelok hovoril s vedúcimi Rímskej kúrie o reforme vatikánskych vedúcich štruktúr. Povedal to kardinál Peter Turkson, prefekt Dikastéria pre celostný rozvoj človeka, pre taliansky internetový portál „Vatican Insider“. K novému „super-orgánu“ pre evanjelizáciu kardinál povedal, že hlásanie viery je základnou úlohou každého vatikánskeho dikastéria a informoval:
„Evanjelizácii sa musí venovať každý orgán kúrie a jeho zvláštnosťami a úlohami, to sa na stretnutí s pápežom v pondelok viackrát zdôrazňovalo. Tak sa definuje aj sociálna náuka Katolíckej cirkvi od Jána Pavla II. (1978-2005) ako prostriedok evanjelizácie. V tomto zmysle má mať každá činnosť vatikánskych orgánov za cieľ napomáhanie poslania Cirkvi prinášať svetu Evanjelium. Proces reformy kúrie vcelku sa usmerňuje na zjednodušenie štruktúr, väčšiu efektívnosť, ako aj na inováciu.“
František mal v pondelok zvyčajné stretnutie s vedúcimi kúrie, ktoré sa koná každý polrok. Tlačová kancelária k stretnutiu vyhlásenie nevydala.
Onedlho sa očakáva vydanie nového poriadku Rímskej kúrie, ktorý má pracovný názov „Praedicate evangelium“.
Srí Lanka: Moslima nezabili kresťania
Kelkheim, 17.5.2019 (kath.net/Open Doors) 025 013 – Na Veľkonočnú nedeľu bolo pri atentátoch na kostoly a hotely zabitých viac ako 250 ľudí. Väčšina z nich boli kresťania, ktorí boli počas svätých omší strhnutí do smrti.
V týchto dňoch informovali viaceré médiá o útokoch na Srí lanke proti moslimom ako dôsledok atentátov. Niektoré ich pripísali výslovne kresťanom. Uvádzali, že zaútočili na mešity a obchody a dokonca, že zavraždili jedného moslima. Kresťania však tieto obvinenia odmietajú ako falošné.
Kresťanská Nadácia pre prenasledovaných kresťanov „Open Doors“ v Nemecku vec skúmala a výsledkom bol odlišný obraz. Za región zodpovedný pracovník nadácie napísal po konzultácii s kresťanmi na Srí Lanke do Nemecka:
„Správy, že kresťania útočia na moslimov a že dokonca zavraždili jedného moslima, sú nepravdivé. Krajina je rozbúrená. Prosím modlite sa, aby štátne orgány dostali situáciu rýchlo pod kontrolu.“
Kresťanský vedúci informuje: „Najnovšie útoky na vlastníctvo moslimov nevyšli od kresťanov. Keď sa na sociálnych sieťach objavil nenávistný komentár istého moslima, budhistická skupina ‚Mahason Balakaya‘ štvala ľudí proti moslimskému obyvateľstvu. O niečo neskôr polícia zatkla dvoch budhistov. Za touto agitáciou sa predpokladá politická agenda. Budhistickí extrémisti iniciovali tieto útoky proti moslimom pod vplyvom niektorých politikov.“
Agentúra „dpa“ tiež potvrdila, že útoky spáchali príslušníci etnickej skupiny Singhalezov.
Kresťanskí vodcovia vyzývajú k odpusteniu
Kresťanský poslanec M. Abrahám Sumanthiran povedal 24. apríla v parlamente: „Smútime, ale nepripustíme, aby nás ovládla nenávisť a pomsta.“
Pastor Zionskej cirkvi v Batticaloa vyslal atentátnikom posolstvo: „Odpúšťame vám bez ohľadu na to, čo ste nám vykonali. Milujeme vás, pretože veríme v Pána Ježiša Krista.“
Vedúci „Open Doors“, Markus Rode, vyzýva k podpore rodín na Srí Lanke: „Mnohé rodiny utrpeli na Veľkú noc nevýslovnú bolesť. Falošnými správami o násilí voči moslimom trpia novou bolesťou a nepriateľstvami. Potrebujú našu solidaritu, útechu a podporu.“
Nemecko: Biskup podporil ženy v „štrajku“
„Táto cirkevná revolúcia sa organizuje podľa vzoru marxistického triedneho boja.“
Nemecko, 16.5. 2019 (LifeSiteNews) 025 012 – Biskupská konferencia Nemecka prekvapivo podporila „štrajkujúce“ feministky, ktoré vyzvali k celotýždňovému blokovaniu svätých omší na protest proti zneužívaniu kňazmi. Akcia „Mária 2.0“ prebieha od 11. do 18. mája. Organizuje ju skupina žien okolo psychologičky Andrey Voßovej-Frickovej z Münsteru. Ženy požadujú aj väčšie „práva žien v Cirkvi“ vrátane vysviacky na diakonky a kňazky“. Nevadí im, že nepôjdu na omšu ani v nedeľu a dopustia sa tak vážneho hriechu. …
Štrajk sa však stretol s explicitnou podporou Biskupskej konferencie Nemecka, ako aj jej webovej stránky „Katholisch.de“.
Podpredseda Biskupskej konferencie Nemecka Franz-Josef Bode k štrajku vyhlásil: „Mne sa táto iniciatíva páči.“
Webová stránka biskupov v sekcii pre pastoráciu žien o štrajku informuje, ba uvádza aj link k iniciatíve a dodáva, že doteraz jej vyjadrilo podporu 6000 ľudí na Facebooku pod „Mária 2.0.“
A biskupská konferencia iniciatívu chváli: „Od 11. do 18. mája ženy prestanú slúžiť Cirkvi a sú tak príkladom.“
Ženy sa citujú slovami: „My zostávame vonku! My si slúžime vlastné služby na kostolných dvoroch pred kostolnými bránami!“
Napísali tiež otvorený list pápežovi Františkovi a žiadali „plný prístup ku všetkým cirkevným úradom pre ženy“. Tento list podpísalo zatiaľ 20 000 ľudí.
Stránka BKN „Katholisch.de“ takisto vydala o iniciatíve pozitívnu správu bez slovka kritiky.
Biskup Franz-Josef Bode v interview cez víkend povedal:
„Páči sa mi táto iniciatíva, ktorá je príkladom väčšej účasti žien v Katolíckej cirkvi.“ Bode pripustil, že má isté problémy, keď ženy popierajú eucharistické spoločenstvo (slovami reportéra) a robia si vlastné slávenia pred kostolmi a v halách, no potom povedal:
„Ale človek naozaj musí brať do úvahy netrpezlivosť žien v Katolíckej cirkvi. Za tým treba hľadať hlbokú ranu, že nie sú príslušne vítané v súlade so svojou službou.“
Jedným z navrhnutých riešení ako biskup dodal, by bolo ustanovenie diakonátu žien, ako o tom v súčasnosti diskutujú nemeckí biskupi v súlade s novou nastúpenou „synodálnou cestou“.
Biskup Bode je známy aj svojou podporou žehnania homosexuálnych párov.
Katolícka blogerka z Mníchovskej arcidiecézy napísala na Twitteri, že jej vlastný biskup – kardinál Reinhard Marx – verejne iniciatívu „Mária 2.0“ nekomentoval: „Od nášho kardinála sme nič nepočuli.“
Nemecký žurnalista a spisovateľ Mathias von Gersdorff na Twitteri komentoval: „Najhoršie na tejto cirkevnej revolúcii – ktorá sa organizuje podľa vzoru marxistického triedneho boja – je, že ju podporujú biskupi a ich ‚pseudo-synodálna cesta‘.“ Na sviatok Fatimskej Panny Márie uverejnil obraz Božej matky so slovami:
„Je iba jediná Svätá Mária, Božia Matka. Mária 2.0 je fake.“ …
Medzitým sa už proti tejto iniciatíve združila skupina žien a v dňoch 13. až 21. mája vyzvala k iniciatíve „Mária, Božia Matka“. Ženy vyzýva, aby sa modlili k Panne Márii a nadväzovali hlbšie puto s Božou Matkou. Jedna z organizátoriek, Ingrid Malzahnová, je presvedčená, že „Mária 2.0“ nereprezentuje väčšinu veriacich žien a hovorí, že je to iba chtivosť senzácie a zdôrazňuje:
„My sa chceme boriť s naliehavými problémami v našej Cirkvi modlitbami. Sme šťastné, že sme katolíčky s hlbokým presvedčením.“
V Bavorsku odpor proti „štrajku“ žien v cirkvi
„Chcem, aby ľudia opäť klesli na kolená a modlili sa za obrátenie.“
Trier , 16.5.2019 (kath.net) 025 011 – Triersky diecézny biskup Stephan Ackermann v interview pre DPA kritizoval proticirkevnú skupinu žien „Mária 2.0“:
„Viem pochopiť netrpezlivosť mnohých žien. Ale otvorene hovorím, že túto výzvu ku štrajku a bojkotovanie omší ženami, nepovažujem za nápomocné. Štrajk je kontraproduktívny.“
Medzitým sa už sformoval odpor proti tejto protestujúcej skupine aj na internete. Učiteľka Johanna Stöhrová (33) z Bavorska pripravila webovú stránku s názvom „Mária 1.0“. Motto znie: „Mária nepotrebuje nijaký update“ (aktualizáciu). Stránka má byť podľa Bavorského vysielača BR hovorcom týchto veriacich.
„Nechcem naštartovať nijaké hnutie proti ‚Mária 2.0‘, ale hnutie za Boha. Mojím úmyslom je, aby ľudia opäť klesli na kolená a modlili sa za obrátenie.“
Odpor sa dvíha aj na Facebooku. Známy kaplán pôsobiaci na internete a vo videách, Johannes Maria Schwarz, zriadil page, kde sa uvádza: „Ja zostávam pri Márii 1.0 – pri origináli. Údajná nová verzia Márie (2.0 ?!) nemá nič do činenia s Nepoškvrnenou plnou verziou a vyvinuli ju ľudia, ktorí bez licenčných práv predávajú chybný produkt pod názvom značky.“
Podľa novín Passauer Neue Presse v Bavorsku na akcii „Mária 2.0“ podľa odhadov diecéz sa ľudia sotva zúčastnili. Arcidiecéza Mníchov-Freising nevie o takých akciách, v Arcidiecéze Bamberg sa zúčastnila na „štrajku“ iba Farnosť Heroldsbach a „nepovažuje sa to za primerané konanie“. Aj hovorca Diecézy Augsburg potvrdil, že v diecéze nijaké podobné akcie neboli.
Zmiešané pocity z plánov k Notre-Dame
Paríž, 16.05.2019 (KAP/KNA) 025 010 – Mesiac po požiari Notre Dame sú pocity týkajúce sa nového vybudovania svetoznámej katedrály veľmi zmiešané. Parížsky arcibiskup Michel Aupetit stlmil vo štvrtok očakávania rýchlych pokrokov pri jej sanácii. „Ešte nevieme seriózne odhadnúť potrebný rozpočet na toto dielo. K tomu sa pridáva, že z ohlásených finančných darov prišla doteraz reálne malá suma.“ Ako dôvod uviedol arcibiskup prebiehajúce diskusie o rámcových právnych podmienkach, za ktorých možno finančné dary poskytovať.
Ako napísali katolícke noviny „La Croix“ v stredu, s odvolaním sa na najnovšie zistenia, doteraz prišlo asi 38 miliónov eur štyrom štátom povereným organizáciám – trom nadáciám: Fondation du Patrimoine, Fondation de France, Fondation Notre-Dame a ministerstvu kultúry podliehajúcemu Centre des monuments nationaux.
Práce na zabezpečení katedrály stále nie sú ukončené, ako zdôraznila Charlotte Hubertová, predsedníčka Združenia architektov pre historicky a kultúrne pamiatky. Pre noviny povedala, že okrem toho treba preveriť statiku jednotlivých častí katedrály.
Prezidentom Macronom uvádzané obdobie piatich rokov na znovu vybudovanie chrámu označila za „krátke, ale podnecujúce“. „Cieľom je, aby sa chrám do roku 2024 znova prezentoval známymi obrysmi, aby bola opravená strecha a aby ľudia mohli Boží dom znova navštevovať.“ Katedrála utrpela „veľké nešťastie“, ale škody, ktoré vznikli, možno znova napraviť, ako architektka s dôverou vyhlásila.
Plavecký bazén na Notre Dame?
Paríž, 16.5.2019 (kath.net/pl) 025 009 – Plavecký bazén na streche katedrály Notre Dame by mohol byť „novým, meditatívnym verejným priestorom s jedinečným pohľadom na Paríž“. Tvrdili to švédski architekti kancelárie „Ulf Mejergren Architects (UMA)“, pri zverejnení svojich prvých plánov prestavby katedrály. Informovala o tom „World Architecture“, internetová platforma rovnomennej siete architektov. Architekti zo Štokholmu si s týmto bazénom sľubujú „viac priestoru na verejnosti pre katedrálu“.
Postavy 12 apoštolov, ktorých na renováciu už odstránili a požiar ich nepoškodil, by sa potom vrátili na svoje miesta a „ako strážcovia by stáli okolo veľkého verejného bazénu, ktorý by zabral celú strechu“, uvádzajú Švédi.
Doteraz ešte nebola vypísaná medzinárodná architektonická súťaž na zreštaurovanie 15. apríla vyhoreného Notre Dame. Napriek tomu sa kopia kreatívne idey, no nie všetky zodpovedajú vzácnej náboženskej a historickej pamiatke Paríža.
Keď je jezuita a ‚expert na USA‘ úplne mimo
Montgomery, 17.5.2019 (kath.net) 025 008 – „Taký reštriktívny zákon, aký bol teraz vynesený ako pokusný balón v Alabame, iste väčšina obyvateľstva neschvaľuje.“ Vyhlásil to v kolínskom Dómskom rádiu ako „expert na USA“ vychvaľovaný jezuita Godehard Brüntrup. To, že je v tomto jezuita úplne mimo, ukazuje okrem iného najnovší prieskum politických novín „The Hill“, z ktorého jasne vyplýva, že zákaz potratov ako náhle možno konštatovať bitie srdiečka, podporuje väčšina amerických občanov! Asi 55 % voličov je presvedčených, že táto úprava nie je príliš reštriktívna. Mimoriadne zaujímavý je však vývoj u ľudí mladších ako 34 rokov. V tejto skupine obyvateľstva si dokonca zreteľne viac ľudí ako v iných skupinách myslí, že úprava v Alabame nie je dosť striktná.
Platným právom v USA je „predstava, že žena samotná môže suverénne rozhodovať o živote svojho dieťaťa,“ vyhlásil jezuita. Povedal, že tento vývoj je o. i. aj taktickým volebným rozhodnutím prezidenta Donalda Trumpa, je to „politický šachový ťah, lebo Trumpa volilo mnoho kresťanov, aby neuveriteľne liberálne zákony o potrate v USA urobil reštriktívnejšími“.
USA: Alabama vydala zákaz potratov
„Každý život je vzácny a každý život je svätý dar od Boha.“
Alabama, 15.5.2019 (LifeSiteNews) 025 007 – Guvernérka štátu Alabama v USA, Kay Iveyová, podpísala zákon s najprísnejším zákazom potratu v celej krajine. Zákon „Alabama Human Life Protection Act“, považuje za zločin, ak lekár vykoná potrat. Potrat je povolený, iba pri vážnom ohrození zdravia, či života matky. Potrat sa trestá až do 99 rokov väzenia a zločinom je aj pokus o potrat.
„Dnes som podpísala Alabama Human Life Protection Act, zákon, ktorý schválila prevažná väčšina v oboch legislatívnych komorách,“ uviedla guvernérka. „Pre mnohých podporovateľov zákona je tento zákon mocným svedectvom hlbokej viery Alabamy, že každý život je vzácny a že každý život je svätý dar od Boha. Všetkých Alabamčanov ubezpečujem, že tento zákon budeme aj dodržiavať.“
„Tento zákon sa veľmi podobá na zákaz potratov, ktorý bol v Alabame uzákonený vyše 100 rokov. Tento zákon nezmenil ani Najvyšší súd USA rozsudkom Roe v. Wade, v r. 1973, ktorý umožnil v USA potraty. Možno tento náš zákon povedie k zvráteniu vtedajšieho rozsudku najvyššieho súdu.“
„Ako občania tejto veľkej krajiny musíme rešpektovať Najvyšší súd USA, aj keď s ním nesúhlasíme. Mnohí Američania vrátane mňa nesúhlasíme s týmto rozsudkom. Prívrženci nášho nového zákona sú presvedčení, že je čas, aby Najvyšší súd USA zrevidoval túto dôležitú záležitosť a veria, že náš nový zákon bude tou najlepšou príležitosťou, aby sa tak stalo.“ …
Pápež prijal prezidenta ľavice Gregora Gysiho
Vatikán, 15.05.2019 (KAP) 025 006 – Prezident európskej ľavice, Gregor Gysi (71), sa v stredu stretol s pápežom Františkom. Navrhol mu iniciovať svetovú konferenciu o chudobe pod strechou OSN, ako povedal Gysi po stretnutí a pokračoval:
„V rozhovore na štátnom sekretariáte Vatikánu sme mali zhodné názory, že múry nie sú nijakým riešením v prístupe k utečencom. Ľudské práva treba vždy a za každej situácie zachovávať, pričom nesmie hrať úlohu náboženstvo, ani farba pleti.“
Gysi, dlhoročný nemecký špičkový politik, poskytol v marci rakúskemu cirkevnému časopisu „miteinander“ dlhé interview. V ňom sa vyhlásil za „fanúšika“ pápeža Františka. Povedal, že napriek všetkej kritike, ktorú musí voči pápežovi vyjadrovať v otázkach sexuálnej morálky, prístupu k homosexualite, či k prípadom zneužívania, „je František so svojimi postojmi k mieru a jeho ohrozovaniu a k sociálnym i ekologickým následkom kapitalistického hospodárenia dôležitým šíriteľom impulzov pre spoločenský vývoj“. „Vzhľadom na to musím pápeža často dokonca voči katolíkom brániť.“
Gysi, ktorý sa označuje za neveriaceho, v interview ocenil hodnotu náboženstiev pre regeneráciu hodnotových a morálnych predstáv v spoločnosti. „Tak vidím v súčasnosti iba náboženstvá schopné zásadné morálne a hodnotové predstavy všeobecne záväzne uplatňovať v spoločnosti. Ľavica svoju silu v tomto ohľade najneskôr od konca reálne existujúceho socializmu na dlhší čas stratila. Pravica podriaďuje svoje predstavy o hodnotách a morálke hospodárskym imperatívom – trh však nemôže produkovať nijaké predstavy o morálke alebo hodnotách.“
Gysi vôbec nepochybuje o tom, že silná ľavica v Európe ako protipól extrémnej pravice je potrebná. Ani globalizácia, ani ekologická otázka, či eskalujúce vojenské konflikty sa podľa slov Gysiho nedajú riešiť extrémnym nacionálnym egoizmom a la Trump, Orbán alebo Strache. Na to je potrebná nová ľavicová sila, keďže doterajšie ľavicové sily historicky zlyhali.
Microsoft: ‚Genderu primeraný‘ jazyk pre WORD
Washington D.C., 15.5.2019 (kath.net) 025 005 – americká firma Microsoft oznámila, že pri ďalšom aktualizovaní verzie WORD na jeseň zavedie funkciu, ktorá sa automaticky pokúsi používať „genderu primeraný jazyk“. Tak napríklad namiesto anglického „policeman“ (policajt – muž) sa automaticky napíše „police officer“. Zmeny sa plánujú ponajprv v anglickom jazyku, či to bude aj v iných jazykoch zatiaľ nie je známe.
Chile: Biskup povoľuje prijímanie po kľačiačky
Santiago de Chile, 15.5.2019 (kath.net) 025 004 – V katedrále v Santiagu de Chile majú veriaci teraz znova povolené sväté prijímanie po kľačiačky. Na Veľkú noc spôsobilo veľký rozruch video, ktoré ukazuje ako diecézny apoštolský administrátor biskup Celestino Aós Braco OFM Cap vedome ignoroval toto želanie veriacich a nútil ich vstať.
Biskup teraz očividne ustúpil a po protestoch veriacich alebo aj napomenutí z Vatikánu, ako sa zdá, znova koná podľa všeobecných predpisov. Už niekoľko dní je aj u neho znova povolené prijímať po kľačiačky, ako ukazujú fotografie arcibiskupstva, ktoré sa zverejnili. Okrem toho sa znova používa aj paténa.
Prezident Sudánu o bozku pápeža: „Požehnanie aj kliatba“
Kapské mesto, 14.05.2019 (KAP/KNA) 025 003 – „Som šokovaný,“ – tak opisuje prezident Južného Sudánu Salva Kiir Mayardit svoju reakciu, keď si pápež František nedávno pred ním kľakol a pobozkal mu nohy. Podľa afrických médií z utorka Kiir sa vyjadril na otvorení zasadnutia parlamentu o tomto geste po prvý raz:
„Bol som šokovaný a roztriasol som sa, keď Jeho Svätosť, pápež, bozkával naše nohy,“ citoval spravodajský vysielač „Africanews“ šéfa štátu. Bozk pápeža považuje podľa situácie za požehnanie alebo za kliatbu – „keď sa hráme so životmi svojich občanov“.
Pápežova akcia sa v Južnom Sudáne aj na celom svete postarala o titulky v médiách. Na prijatí vo Vatikáne deklarovanom ako „duchovné stretnutie“ prijal František v apríli Kiira a jeho hlavného soka Rieka Machara. Pred tým ako protivníkom v občianskej vojne a dvom ďalším delegátom pobozkal nohy, apeloval na nich: „Vás, ktorí ste podpísali mierovú dohodu, prosím ako brat: Zostaňte v pokoji.“
V r. 2011 vyhlásil Južný Sudán nezávislosť od Sudánu. Čoskoro na to prepukol v africkom štáte konflikt medzi Kiirovou armádou a ozbrojenou opozíciou Rieka Machara. Viac ako štyri milióny obyvateľov Južného Sudánu občianska vojna vyhnala z domovov. Nádej spočíva teraz v mierovej dohode uzavretej pred ôsmymi mesiacmi. Miestna katolícka cirkev sa však vyjadruje pesimisticky, čo sa týka mierového procesu. Vytvorenie národnej jednotnej vlády totiž presunuli z 12. mája na termín o pol roka neskôr.
Poľsko: Zahalili pomník pápeža
Varšava, 14.05.2019 (KAP/KNA) 025 002 – Ako reakciu na dokumentárny film o sexuálnom zneužívaní duchovnými katolícka cirkev v Poľsku úplne zahalila pomník pápeža Jána Pavla II. (1978-2005). Pamätník v pútnickom mieste Lichen na severe Poľska predstavuje sv. Jána Pavla II. ako od kľačiaceho kňaza, ktorý je vo filme obvinený, preberá model tamojšej Baziliky Sedembolestnej Božej Matky, Kráľovnej Poľska. O osude pamätníka sa rozhodne v blízkej budúcnosti, ako oznámila príslušná poľská provincia mužskej Rehole Nepoškvrneného počatia Panny Márie (MIC) v utorok. Už v nedeľu večer rehoľa oznámila, že farár Eugeniusz Makulski (91) má pre svoje prečiny zakázanú každú pastoračnú činnosť. Do r. 2004 bol kurátorom významnej mariánskej svätyne, pred ktorou pomník stojí.
O dokumentárny film uverejnený v sobotu s názvom „Len to nikomu nepovedz“ režiséra Tomasza Sekielského je v Poľsku veľký záujem. Do utorka popoludní si ho pozrelo na „YouTube“ 12 miliónov ľudí. Postihnuté obete v ňom konfrontujú svojich trýzniteľov s ich činmi.
Po opozícii kritizoval v utorok katolícku cirkev aj vicepremiér Jaroslav Gowin, predseda vládnej strany „Porozumienie“:
„Myslím si, že cirkev v tejto záležitosti v skúške neobstála. Musí sa pravde postaviť. Obvinenia sa však týkajú iba veľmi malej časti duchovných. V nijakej inej spoločenskej skupine som nestretol tak veľa výnimočných ľudí, ako medzi duchovnými,“ zdôraznil Gowin pre rozhlas.
Poľský prezident Andrzej Duda žiadal vzhľadom na tento film „nulovú toleranciu“ pre zneužívanie detí. „Musíme proti pedofílii bojovať bezohľadne a všade,“ napísal na Twitteri.
Minister spravodlivosti a generálny prokurátor Zbigniew Ziobro (Solidarna Polska) v pondelok poveril zvlášť vytvorenú skupinu prokurátorov analýzou vo filme opisovaných prípadov zneužívania.
Opozičná strana Občianska platforma (PO) podala do parlamentu návrh zákona, ktorým chce zrušiť premlčanie sexuálnych zločinov na deťoch.
Šéf pravicovej vládnej strany Právo a spravodlivosť (PiS), Jaroslav Kaczynski, už v nedeľu povedal, že kto sa previní sexuálnym zneužívaním maloletých, musí byť „zvlášť tvrdo potrestaný“ a je jedno, či ide o kňazov, alebo prominentov. Bez priameho odvolania sa na film Kaczynski podľa médií ohlásil zmeny v trestnom zákonníku. Tvrdšie tresty za sexuálne zneužívanie „sú už pripravené“ a môžu dosahovať od 10 až do 30 rokov väzenia, ako povedal.
Biskupská konferencia Poľska sa hneď po uverejnení filmu ospravedlnila v písomnom stanovisku všetkým obetiam. Predseda BKP arcibiskup Stanislav Gadecki sa režisérovi poďakoval za jeho prácu a povedal:
„S pohnutím a smútkom som si pozrel dokumentárny film Sekielského. Film sa kryje so skúsenosťami, ktoré som získal v mnohých rozhovoroch. Dokument prispeje k dôkladnejšiemu dodržiavaniu ochrany detí a mladistvých v Cirkvi.“
Poľský prímas, arcibiskup Wojciech Polak, zodpovedný za ochranu detí v cirkvi, sa na videu vyjadril, že je „hlboko zasiahnutý“ filmom a uviedol: „Ďakujem všetkým, ktorí majú odvahu rozprávať o svojom utrpení.“ Potom sa ospravedlnil za každú ranu spôsobenú duchovnými a pracovníkmi v cirkvi.
Viedeň: Imam a polygamné manželstvo
Viedeň, 14.5.2019 (kath.net) 025 001 – Vo Viedni požaduje imam polygamné manželstvo v Rakúsku. Informujú o tom noviny „Österreich“ s odvolaním sa na výzvu v mešite v 15. obvode.
Ahmed N. na videu doslova hovorí: „Spravodlivosť nie je taká jednoduchá, ale kto to dokáže, môže sa zosobášiť s viacerými ženami. Aj keď sa moslim rozviedol so svojimi štyrmi ženami, je mu dovolené oženiť sa s inými štyrmi ženami.“
V Rakúsku je polygamia neprípustná a trestno-právne zakázaná (§ 192 trestného zákonníka). Ak sa vedie takýto proces alebo je už človek za to odsúdený, neposkytne sa mu štátne občianstvo.
Magazín: Pápežovi sa páči kniha o gejoch vo Vatikáne
Rím, 14.5.2019 (kath.net/jg) 025 000 – Podľa správy katolíckeho magazínu Crux pápež František si prečítal knihu „Sodoma – Enquète au coeur du Vatican“ („Sodoma – prieskum v srdci Vatikánu). Považuje ju za dobrú, ako citoval magazín právnika, ktorý bojuje proti sexuálnemu zneužívaniu a ktorého pápež prijal na súkromnej audiencii.
Právnik informoval, že František povedal, že pozná mnohých duchovných, o ktorých sa v knihe hovorí a že hovorili o „dobrých homosexuáloch“ a o homosexuáloch, ktorí sú zlí. Zlí sú však pre zneužívanie svojej moci, ako citoval magazín z rozhovoru pápeža s právnikom.
Kniha francúzskeho žurnalistu a spisovateľa Frèdèrica Martela vyšla vo februári v ôsmych jazykoch, okrem nemčiny. Martel urobil podľa vlastných údajov viac ako 1500 interview, medzi nimi malo byť 41 kardinálov, 52 biskupov a 45 apoštolských nunciov.
V interview pre Crux Martel vyjadril názor, že kniha ukazuje kľúč ku kríze zneužívania v Cirkvi a povedal:
„Sexuálne zneužívanie vo všeobecnosti nemá nič do činenia s homosexualitou. Vo väčšine prípadov zneužívajú heterosexuálni muži dievčatá, alebo ženy. Prípady zneužívania v Cirkvi sú však iného charakteru, tam tvoria 80 až 85 percent obetí chlapci alebo muži. V Cirkvi je súvislosť jasná.“
„Väčšina homosexuálnych kňazov, s ktorými som hovoril, svoju sexualitu potláčajú. To vedie k tomu, že vedú dvojaký život a dokonca páchajú zločiny,“ vyhlásil Martel.
Potom vyjadril presvedčenie, že ututlávanie sexuálneho zneužívania klérom v Cirkvi v mnohých prípadoch súvisí s tým, že zodpovední biskupi sú sami homosexuálni. Biskup potom má sám strach pred škandálom, strach pred médiami, strach, že vyjde na svetlo jeho vlastná homosexualita,“ povedal Martel a zdôraznil:
Svet, ktorý v knihe opisuje, je poznačený lžou a klamaním, ktoré otvárajú dvere kultúre zatajovania, kde často dochádza k vydieraniu.“
Martelova analýza je v protiklade s analýzou emeritného pápeža Benedikta XVI. Ten identifikoval ako podstatné faktory zneužívania duchovnými sexuálnu revolúciu po r. 1960 a rozvrat morálnej náuky Cirkvi po Druhom vatikánskom koncile. S tým Martel nesúhlasí: „Kňazi, ktorí páchali zneužívanie, nikdy nežili sexuálne oslobodenie. To nie sú tí homosexuáli v pochodoch gejov, alebo ženy, ktoré mali sex pred manželstvom,“ ako vyhlásil.
Jeho knihu budú vidieť ako dielo, ktoré Cirkvi pomohlo, je presvedčený Martel. Dodal, že tí, ktorí o sexuálnom zneužívaní šíria lži, prispievajú k ničeniu Cirkvi.
Martelova kniha bola opakovane kritizovaná, že istých kňazov, biskupov a kardinálov označil bez dôkazov ako homosexuálov. A kardináli Müller a Kasper ho obviňujú, že k nim získal prístup s falošnými zámienkami a v knihe ich nesprávne citoval. V knihe Martel kritizuje okrem iného celibát a považuje otvorene žitú homosexualitu u kňazov za liek proti zneužívaniu duchovnými.
Iný názor nie je nenávisť
Peter Winnemöller
Vatikán, 14.5.2019 (kath.net/Blog katholon) 024 999 – Námietka! Ak by som prevzal dikciu redaktorky „Vatican News“ Gudrun Sailerovej, ktorá hovorí o nenávisti k pápežovi Františkovi, tak by som musel povedať, že u niektorých v oblasti sociálnych médií skôr zle postavených ľudí – sa etablovala úplná nenávisť na Facebook. Redaktorka kritizovala „nenávisť konzervatívnych katolíkov voči úradujúcemu pápežovi“. Pritom si skôr kritika médií a kultúry zaslúži hlbší pohľad.
O nenávisti voči pápežovi hovorí redaktorka Rádia Vatikán, teda Vatican News a myslí tým list 19 vedcov, ktorý podpísalo vo forme petície už dobrých 4000 ďalších katolíkov. V ňom pápeža obviňujú z herézy. O otázku, či právom alebo neprávom tu teraz nejde.
Pápeža často kritizujú. Spravidla je to v podstate kritika toho, že pápež svoju službu vzhľadom na jednotu Cirkvi a najmä vzhľadom na náuku Cirkvi nevníma tak, ako by mal. Okrem toho sa kritizujú sporné výpovede pápeža. Kritika však nie je nenávisť a tak dúfam, že moja kritika na tomto mieste nepovedie k tomu, že kolegyňa Sailerová mi podsunie nenávisť voči sebe a pri budúcej návšteve v Ríme ma už nepozdraví.
Je metodickým fenoménom našich dní, že sa už vôbec nerozlišuje, či ide o vecnú kritiku, alebo o osobný útok hodný odmietania. To druhé by bola nenávisť.
List vedcov proti teológii, dokumentom a príhovorom pápeža nie je rozhodne nijako osobný – kritizuje obsah a požaduje korektúru obsahu. Nie je to hocičo, ak sa pápeža obviňuje z herézy. Ale ako skúsená redaktorka právom poznamenáva, ani nič nové. Nemožno rozhodne poprieť, že práve proti pápežovi Františkovi sa často tvrdo vystupuje. Tento Argentínčan vykonáva svoj úrad tak, že to dáva dostatok podnetov ku kritike.
Nenávisť to však nie je, čo dominuje diskusii. Nie sú tu nijaké výzvy k prevratu, k útokom, alebo činom, ktoré by mohli pápeža násilím odstrániť z úradu, či nedajbože pripraviť o život. To by boli totiž príznaky nenávisti. Naopak za pápeža sa modlíme a nezaujímame postoj zameraný proti jeho osobe. Ba viac, dokonca aj u kardinálov, biskupov a kňazov, ktorí jeho výpovede ostro kritizujú, predpokladám, že denne sa za neho pri omši modlia. Je to nenávisť?
Niečo je tu nové. Konzervatívni katolíci kritizujú pápeža. Kritika z konzervatívnej strany – to je však v našej úbohej úrovni kultúry diskusie okamžite nenávisť.
Brutálna nenávisť voči pápežovi Benediktovi XVI., ktorú sme v rokoch jeho pontifikátu zažívali z liberálnej strany a ktorá bola nezriedka skutočne zameraná proti jeho osobe ad personam, a neštítila sa najhorších znevážení a nadávok, nevyvolala nijaký komentár redaktora Rádia Vatikán! To nás po súčasnom komentári naozaj udivuje.
Máme problém, tu dávam Gudrun Sailerovej za pravdu. Je to problém už neexistujúcej kultúry diskusie. Sociálne médiá a v nich sa rozvíjajúca (ne)kultúra diskusie s tým majú veľa do činenia. Je to však predovšetkým mylná predstava, že musíme ku všetkému a ku každému niečo povedať. Dokonca to zachádza tak ďaleko, že musíme mať ku všetkému svoj názor. To je nezmysel. To nemusíme. A ešte menej ho musíme vyjadriť. Sľubované filtre, ak sa správne pochopia, by mohli byť prvým krokom k uzdraveniu tohto problému.
V materiálnom nevirtuálnom svete sa predsa tiež spájam s tými, čo rovnako zmýšľajú. Potrebujeme nie menej filtrov, ale viac a kvalifikovaných.
Diskusie vedieme tam, kde sa to oplatí a vedieme ich tak ďaleko, ako sa zdá zmysluplné. Kde obviníme inak zmýšľajúceho okamžite z nenávisti, tam nevznikne nijaká diskusia. … Permanentné obviňovanie z nenávisti vyvolá skutočne nenávisť, ktorá sa znesie na tých, ktorí nenávisť pravidelne vyvolávajú.
V katolíckom prostredí sú skutočne ľudia, ktorí voči pápežovi chovajú nenávisť a pohŕdanie. Oni
nesú vlastnú kožu na trh. Tí sa sami vyradia z diskusie, pretože už potom nikto s nimi nechce hovoriť. Ani tí, ktorí majú na ich kritiku obsahu rovnaký názor. …
Ženy v Cirkvi
Alan Ames, svetoznámy vizionár z Austrálie
Sydney, 14.5.2019 (kath.net) 024 998 – Nedávno prišla zo spoločnosti požiadavka na Katolícku cirkev, aby ženám dala väčší význam, keďže sa vníma nerovnosť a sú požiadavky kňazskej vysviacky pre ženy. To nás irituje, pretože tu sa nielenže popiera veľká úloha, ktorú mali ženy od počiatkov Cirkvi, ale aj pravá hodnota zasvätených žien a rehoľníčok ako Kristových neviest.
Mnohí zabudli, že tá, ktorú si po Otcovi, našom Pánovi Ježišovi Kristovi a Duchu Svätom Duchu najvyššie ceníme, je preblahoslavená Panna Mária. Matku nášho Pána si uctievame. K nej – najväčšiemu a najčistejšiemu človeku, ktorý nie je božský – upierame svoje oči. Jej je venovaných zvlášť mnoho sviatkov. Jej sú zasvätené mnohé chrámy. Celý rad rehoľných spoločenstiev je zameraných mariánsky. A sú tu aj všetky tie modlitby, v ktorých prosíme o príhovor našej Matky, prirodzene vrátane mocnej modlitby ruženca.
Ľudia by si mali pripomenúť hodnotu rehoľných sestier a Bohu zasvätených žien. Tieto sväté ženy sú Kristove nevesty a zasväcujú mu celý svoj život. Skrze svoje povolanie majú masívny vplyv na Cirkev. Spiritualita rehoľných sestier je často veľmi hlboká a mystická, keďže sú vťahované do hlbokého spojenia lásky s Kristom. Niektoré z nich trávia svoj život v modlitbe za spásu duší, čím sa zachráni množstvo duší. Mnohé trávia život v modlitbe za Cirkev, čím sa Cirkev posilňuje.
Všade v Cirkvi vedú sestry inštitúty alebo pomáhajú službami v diecézach. Pôsobia pri vzdelávaní mládeže a učia ľudí, ktorí hľadajú Boha. Trávia čas s chudobnými, chorými a núdznymi, čím sa stávajú znamením Kristovej lásky pre všetkých.
Máme štyri učiteľky Cirkvi – to je definitívne vysoké vyznamenanie: sv. Terézia Avilská, sv. Katarína Sienská, sv. Terézia z Lisieux a sv. Hildegarda von Bingen. Tieto ženy nielen obohatili Cirkev, ale aj život mnohých ľudí. Žiadna z týchto žien nepožadovala kňazskú vysviacku pre ženy, pretože vedeli, že žena zaberá v Cirkvi odlišnú, ale vysoko cenenú a dôležitú úlohu. Boh si ženy váži a aj Cirkev si ich váži, aj keď môžu byť v Cirkvi ľudia, ktorí ich nie vždy oceňujú alebo rešpektujú.
Úloha ženy je taká dôležitá, že dokonca pápeži počúvali rady svätých žien ako napr. sv. Kataríny. Cirkev vyhlásila za sväté stovky žien. Rad veľkolepých svätých žien sa okrem toho menuje v liturgii svätej omše.
Dnešná politická korektnosť a úsilie zmeniť Božiu vôľu v stvorení a v živote vedie žiaľ k tomu, že ľudia úlohu ženy v Cirkvi znehodnocujú a neuznávajú akým veľkým požehnaním ženy sú. Požiadavka kňazskej vysviacky pre ženy je plodom dnešnej egocentrickej spoločnosti, v ktorej si mnohí myslia, že bez ohľadu na Božiu vôľu musia mať všetko, čo chcú.
Je pravda, že boli obdobia, v ktorých sa k ženám a iným skupinám v Cirkvi nesprávali tak, ako sa k nim správať mali. No to nevyplýva z náuky Cirkvi, ale z nepochopenia tejto náuky, alebo z arogantných slabostí jednotlivcov v Cirkvi.
Všetci by mali myslieť na to, že Cirkev je Kristovo Telo a že my sme súčasťou tohto tela – rôzne údy, ktoré sa spájajú v jedno Kristovo Telo. Boh nás stvoril rôznych, aby muž a žena v živote a v Cirkvi prijali rozdielne úlohy, no všetci s rovnakým cieľom: aby ľudstvo žilo v Kristovej plnosti a v plnosti jeho lásky, aby sme v ňom mohli byť jedno v láske. Prijmime túto Božiu vôľu a spoznajme sa ako rovnocenní, no v rôznosti. Ďakujme Bohu za tieto rozdiely a ceňme si ich!
Kto myslí, že prorocká misia Fatimy je ukončená, ten sa mýli!
Armin Schwibach
Rím, 13.5.2019 (kath.net/as) 024 997 – „Útoky na pápeža a na Cirkev neprichádzajú iba zvonka, ale utrpenia Cirkvi prichádzajú práve zvnútra Cirkvi, z hriechu, ktorý v Cirkvi existuje.“ Dramatické slová, ktorými Benedikt XVI. v tragickom „annus horribilis“ počas letu do Portugalska aktualizoval fatimské posolstvo. A práve 2010 bol rokom, ktorý stál v tieni zneužívania duchovnými od nich závislých a im zverených detí, tento raz v Írsku.
Pápežom vyhlásený Rok kňazov sa zdal obracať sa proti samotnej Cirkvi. Pápež ako osoba a inštitúcia sa stali cieľmi obrovských a dehonestujúcich útokov a kritiky. Benedikt XVI. však stál pevne na tomto mori rozbúrenom mocnými vlnami. Nikdy sa nestiahol pred otázkami, nikdy neodmietol odpovede.
Pápež stál ako skala a bol si vedomý, o aký boj tu ide a že musí v ňom stáť v najprednejšom fronte. Ospravedlnenia nebolo a pozornosť sa nesmela odviesť na druhoradé veci. Celá problematika zneužívania jasne ukazovala – v roku 2000 tak ako v r. 2009 a 2010 a práve aj dnes – že ide o podstatu viery, života ako kresťanov, kresťanstva.
Tento problém nemožno riešiť iba zmenou procedúr. Tu išlo a ide o metafyzickú bitku, v ktorej pápež musí stáť pri svojom stáde, kde nesmie bliakajúce baránky nechať samé na seba. Práve z tohto dôvodu je fatimské posolstvo – vlastné a skutočné posolstvo a nie jeho pastoračne zriedený zvyšok – naliehavo dôležité pre dnešnú dobu.
Benedikt XVI. v homílii na svätej omši 13. mája 2010 vo fatimskej svätyni povedal:
„Kto myslí, že prorocká misia Fatimy je ukončená, ten sa mýli. Tu na tomto mieste znova ožíva ten Boží plán, ktorý ľudstvo od najranejších čias konfrontuje s otázkou: ‚Kde je tvoj brat Ábel? […] Hlas krvi tvojho brata hlasno volá zo zeme ku mne’ (Gn 4,9-10).“
Človeku sa podarilo rozpútať kolobeh smrti a hrôzy, ktorý už nedokáže prelomiť … Vo Svätom písme sa často hovorí o tom, že Boh hľadá spravodlivých, aby zachránil mesto a práve to robí tu vo Fatime, keď Božia Matka kladie otázku: ‚Chcete sa odovzdať Bohu, aby ste znášali všetky utrpenia, ktoré na vás chce naložiť, ako pokánie za hriechy, ktorými je urážaný a ako úpenlivú prosbu za obrátenie hriešnikov?’ (Spomienky sestry Lucie I, 162).“
Benedikt XVI. v interview na ceste do Fatimy, 11. mája 2010:
Páter Lombardi: Prichádzame k Fatime, čo bude istým spôsobom aj duchovným vyvrcholením tejto cesty. Svätý Otec, aký význam majú dnes pre nás zjavenia vo Fatime? Keď ste predstavili Tretie tajomstvo v júni 2000 v Tlačovej kancelárii Svätého stolca, boli sme pri tom a pýtali sme sa vás, či Fatimské posolstvo možno vzťahovať ponad atentát na pápeža Jána Pavla II. aj na iné utrpenia pápežov. Možno podľa vášho názoru utrpenia Cirkvi dneška spôsobené zneužívaním maloletých vidieť v rámci tejto vízie?
Benedikt XVI.: Chcel by som najprv vyjadriť radosť z cesty do Fatimy a z toho, že sa môžem modliť pred Fatimskou Božou Matkou, ktorá je pre nás znamením prítomnosti viery v to, že práve z maličkých sa zrodí nová sila viery, ktorá nezostane obmedzená na maličkých, ale má posolstvo pre celý svet a dotýka sa histórie práve aj v jej dnešku a túto históriu osvetľuje.
Pri prezentácii v r. 2000 som povedal, že zjavenie – to znamená nadprirodzený impulz, ktorý nevyviera iba z predstavivosti človeka, ale prichádza naozaj od Panny Márie, z toho nadprirodzeného – že takýto impulz vstupuje do subjektu človeka a dostáva výraz podľa možností človeka. Subjekt je určovaný svojimi historickými, osobnými a charakterovými danosťami a preto nadprirodzený impulz prevádza do svojej schopnosti videnia, predstavivosti a vyjadrovania, ale v tomto spôsobe vyjadrenia sformovanom subjektom sa skrýva obsah, ktorý ho presahuje, ktorý je hlbší a iba v priebehu času môžeme vidieť celú hĺbku, ktorá – povedzme to takto – bola „zaodetá“ do vízie možnej pre túto konkrétnu osobu.
Tak by som povedal, že aj tu ponad veľkú víziu utrpenia pápeža, ktoré vzťahujeme v prvom rade na pápeža Jána Pavla II., sa prejavujú reality budúcnosti Cirkvi, ktoré sa postupne rozvíjajú a ukazujú. Preto je správne, že ponad moment ukázaný vo vízii vidíme potrebu utrpenia Cirkvi, ktoré sa prirodzene odzrkadľuje v osobe pápeža, ale pápež predstavuje Cirkev a preto sa tu ohlasujú utrpenia Cirkvi.
Pán nám povedal, že Cirkev bude rôznymi spôsobmi vždy trpieť až do konca sveta. Dôležité pritom je, aby posolstvo – odpoveď z Fatimy – nebolo zamerané len na isté pobožnosti, ale na zásadnú odpoveď, to znamená neustále obrátenie, pokánie, modlitbu a tri Božské cnosti: vieru, nádej a lásku. Tak tu vidíme pravú a zásadnú odpoveď, ktorú Cirkev musí dať, ktorú my – každý z nás – v tejto situácii musíme dať.
Medzi tým novým, čo my dnes v tomto posolstve dokážeme objaviť, je aj skutočnosť, že útoky na pápeža a na Cirkev neprichádzajú iba zvonka, ale utrpenia Cirkvi prichádzajú práve zvnútra Cirkvi, z hriechu, ktorý v Cirkvi existuje. Aj to bolo vždy známe, ale dnes to vidíme naozaj údesným spôsobom:
Najväčšie prenasledovanie Cirkvi neprichádza od vonkajších nepriateľov, ale vyrastá z hriechu v Cirkvi. A preto je pre Cirkev z hĺbky potrebné, aby sa nanovo učila robiť pokánie, prijať očistu, aby sa na jednej strane naučila odpúšťať, ale aby videla aj potrebu spravodlivosti, pretože odpustenie nenahrádza spravodlivosť. Jedným slovom musíme sa nanovo učiť to podstatné – obrátenie, modlitbu, pokánie a Božské cnosti. Tak reagujeme.
Buďme realisticky pripravení na to, že zlo stále útočí zvnútra aj zvonka, ale že aj sily dobra sú stále prítomné a že v konečnom dôsledku je Pán silnejší ako zlo. A Božia Matka je pre nás viditeľnou materinskou garanciou Božej dobroty, ktorá má vždy posledné slovo v histórii.“
+ Libanon: Zomrel patriarcha kardinál Sfeir
Libanon, 13.5.2019 (RV) 024 996 – V Bejrúte zomrel v nedeľu 12. mája kardinál Nasrallah Boutros Sfeir. Od roku 1986 bol 76. patriarchom Maronitskej cirkvi až do roku 2011. Dňa 15. mája by dovŕšil 99 rokov.
Nasrallah Boutros Sfeir sa narodil v roku 1920 v libanonskom Reyfoune. Za titulárneho biskupa Maronitskej cirkvi v tureckom Tarse a za generálneho vikára Antiochijského patriarchátu bol zvolený v roku 1961.
V poradí 76. patriarchom Maronitskej cirkvi v Antiochii sa stal v roku 1986, v pohnutom období vnútornej vojny v Libanone. Bol súčasne predsedom Synody Maronitskej cirkvi a predsedom Konferencie biskupov Libanonu. Ján Pavol II. ho v roku 1994 povýšil na kardinála.
Pri špeciálnej Biskupskej synode venovanej Libanonu v roku 1995 bol patriarcha Sfeir predsedajúcim delegátom a ako čestný predseda sa zúčastnil aj na špeciálnej synode o Blízkom východe v roku 2010. Bol tiež členom Kongregácie pre východné cirkvi a od roku 2006 predsedom Rady katolíckych patriarchov Východu. Z úradu patriarchu a všetkých ostatných pastoračných funkcií odstúpil 26. februára 2011.
Smrťou kardinála Sfeira tvorí kardinálsky zbor v súčasnosti 221 kardinálov, z ktorých je 120 vo veku do 80 rokov – teda voličov pápeža. -jb, mh-
Pápež: U celibátu regionálne istá flexibilita …
Vatikán, 13.5.2019 (kath.ent/KAP) 024 995 – Pápež František sa ku kandidátom na diplomatické služby Svätého stolca vyjadril k aktuálnym otázkam cirkevných úradov. Vatikánske noviny „L´Osservatore Romano“ z nedele písali o neformálnej návšteve. Tlačová kancelária návštevu pápeža v piatok v pápežskej akadémii pre diplomatov neoznámila.
František hovoril o istej flexibilite v budúcnosti, čo sa týka povinného celibátu. Celibát duchovných označil ako cenný dar, ktorý treba zachovať, no nevylúčil regionálne rozdielne riešenia.
Hovoril aj o rastúcej úlohe arcibiskupov, ktorí sú hlavou cirkevnej provincie zloženej z viacerých diecéz. Podľa vatikánskych novín im pápež priradil úlohu „staršieho brata“. Povedal, že vatikánske veľvyslanectvá musia byť pri navrhovaní kandidátov na tieto posty mimoriadne pozorné.
K požiadavke transparentnosti František povedal, že tú treba chápať v zmysle otvoreného života pred Bohom a ľuďmi a že to neodporuje mlčanlivosti ako druhej dôležitej cnosti.
Kandidátom na diplomatickú kariéru kládol na srdce spojenie s ich domovskou diecézou. „Nemôžeme patriť k svetovej Cirkvi bez toho, že by sme patrili k miestnej cirkvi. Postoj, aký má niekto k svojej domovskej cirkvi, má aj neskôr k univerzálnej Cirkvi.“
V aktuálnom vzdelávacom období budúcich diplomatov študuje 35 kňazov z 22 krajín. Akadémia vznikla v r. 1701 a odvtedy má stále sídlo na námestí Piazza della Minerva v starom meste Ríma. Od roku 2013 ju vedie kňaz zo severného Talianska Giampiero Gloder.
Nemecký biskup Voderholzer o situácii v Cirkvi
Regensburg, 13.5.2019 (kath.net) 024 994 – Bavorský biskup Regensburu Rudolf Voderholzer sa v sobotu vyjadril k aktuálnym témam Cirkvi v Nemecku. Mal otváraciu prednášku na sympóziu o povolaní laikov na Vysokej škole pápeža Benedikta XVI. v kláštore Heiligenkreuz pri Viedni. Prednáška mala tému: „Laikom je charakter sveta zvláštnym spôsobom vlastný (LG 31). Miesto laikov podľa ekleziológie Druhého vatikánskeho koncilu.“
Venoval sa však aj aktuálnym témam:
K záväznosti synodálnych rozhodnutí
Mapou synodálneho procesu je Cirkev a tým poukazujem na jej záväznú náuku a na jej jednotu, ktorá sa rozprestiera cez všetky časy a všetky hranice.
Povinnosti biskupskej služby sa veľmi konkrétne vyjadrujú v sľube vysviacky. Biskup o. i. sľubuje, že bude apoštolmi odovzdaný poklad viery čistý a neskrátený odovzdávať ďalej. Sľubuje hlásať vieru verne podľa Evanjelia a neúnavne. Sľubuje starostlivosť pastiera o Boží ľud spolu s kňazmi a diakonmi. Tým som prevzal osobný záväzok a nijaké grémium, nijaká komisia a nijaká synoda nemôže tento osobný záväzok nahradiť. Princíp osobného poslania patrí k podstate Cirkvi. Ani kolégium biskupov toto nemôže zrušiť. Naopak. Táto osobná povinnosť každého biskupa je predpokladom kolegiality.
K cieľu plodnej synodálnej cesty
Ide o to, aby sa všetci zúčastnení ubezpečili o svojom vlastnom povolaní. Ešte dôležitejšie je, aby sme sa všetci zaviazali vnášať to svoje do budovania Božieho kráľovstva vo svete a svoje vlastné vzťahy s Kristom vedomejšie a dôraznejšie pestovať. To je cesta obnovy Cirkvi dnes tak, ako za všetkých čias. Podarí sa to, ak sa budeme usilovať o svätosť. Nie väčšina, ale svätosť musí byť naším cieľom.
K slepým uličkám:
Synodálny proces, ktorý sa nazdáva, že musí predovšetkým nanovo vynájsť Cirkev, kráča cestou nivočenia. Robí rozkol medzi kresťanmi, triešti Cirkev, poškodzuje aj našu spoločnosť a zaťažuje i evanjelické spoločenstvá. Vedie nás do úžiny doma vyrobeného zamestnávania sa sebou samými a nie do šíravy, ktorú nám Pán otvoril.
K vysviacke žien
Neprivedie nás ani o milimeter ďalej, keď si históriu Cirkvi zmajstrujeme podľa seba, aby sme potom nakoniec povolili napríklad kňazstvo ženy. Kristus si veľmi vedome vzhľadom na vnútornú logiku kňazskej služby vyvolil okruh mužov a odovzdal im apoštolské plné moci. To neboli ohľady na jeho dobu! Naopak. Rozhodol v protiklade k takmer všetkým kultúram jeho doby, ktoré ženské kňazstvo v najrôznejších formách poznali.
Cirkev nemá právo odkláňať sa od tohto určenia. To platí dnes a to platilo za všetkých čias. Diakonky neplnili nijakú apoštolskú službu. Neboli nositeľkami vysväteného úradu. To je rozsiahlo preskúmané i dokázané a pápež František sa viackrát odvolal na tieto výsledky výskumu. Mimochodom farské a pastoračné asistentky majú dnes oveľa viac kompetencií ako diakonky ranej Cirkvi.
K povolaniu laikov – kresťanov vo svete
„Kresťania vo svete sú povolaní ako kresťania sa aktívne a tvorivo zapájať do politiky, vedy, hospodárstva, do médií, či oblasti umenia. Ako pokrstení a birmovaní kresťania sú schopní konať túto službu s vlastnou zodpovednosťou. To sú prvky povolania kresťanov vo svete a keď ich žijú, dáva to kresťanom a Cirkvi vyžarovanie a misionársku silu.
Bol to Druhý vatikánsky koncil, ktorý ako duchovných tak aj laikov posilnil v ich špecifickom povolaní. Ako špecifické povolanie laikov bola formulovaná „služba vo svete“. Preto hovorím radšej o kresťanoch vo svete ako o laikoch. Pojem laikov má v našom jazyku negatívny podtón. Myslíme pritom na ľudí s malou kompetenciou. To nás vedie na úplne zlú stopu. A na záver chcem ešte raz varovať pred klerikalizáciou laikov a laicizovaním kléru.
Neofašisti demonštrovali proti pápežovi
Rím, 12.05.2019 (KAP) 024 993 – Talianski neofašisti na okraj poludňajšej modlitby s pápežom na Námestí sv. Petra v nedeľu demonštrovali proti Františkovi.
Fotografia, ktorú uverejnila pravicovo-extrémna strana „Forza Nuova“ na Facebooku ukazuje tri osoby pred Bazilikou sv. Petra s transparentom, ktorý požaduje zastavenie prisťahovalectva a porovnáva pápeža s prvým post-fašistickým premiérom Talianska Pietrom Badogliom. Badoglio je „svetový symbol hanebnej zrady“, ako sa uvádza na Facebooku.
„Proti národným záujmom protirečiacim politickým postojom treba bojovať, aby sa stavali múry na obranu civilizácie a nie mosty, ktoré podporujú inváziu nepriateľov civilizácie,“ uvádza strana Forza Nuova. Pápeža tiež obviňuje, že vyzýva k „islamskému prisťahovalectvu“ a sleduje „záujmy medzinárodných síl“ a píše:
„Viera Ríma, katolícke cítenie miliónov Talianov sa nesmie zneužívať ako Trójsky kôň, aby Taliani už nedostávali deti a naše ženy chodili na potraty, aby nás nahradili migrantami!“
Demonštrácia v nedeľu popoludní zostala veriacimi na Námestí sv. Petra očividne nespozorovaná. Vatikán sa k tomu nevyjadril.
V USA prednášajúci taliansky teológ Massimo Faggioli reagoval na Twitteri: „Tí biskupi, kardináli, katolícki intelektuáli a žurnalisti, ktorí pravicového populistu Steva Bannona a jeho iniciatívu podporovali, sa musia k tomuto incidentu vyjadriť.“
Faggioli sa odvolal na Bannonom plánovanú „vyhňu kádrov“ pre pravicovo-populistické hnutia v Európe, ktorá má vzniknúť v bývalom kláštore Trisulti pri Ríme. Inštitút „Dignitatis Humanae Institute“, ktorý funguje ako jej nositeľ, podporujú kardináli Raymond Leo Burke, Francis Arinze a Walter Brandmüller, ako aj bývalý veľmajster maltézskych rytierov Matthew Festing.
Prívrženci „Forza Nuova“ sa už v apríli vo Verone zúčastnili „Pochodu rodín“, so zväzom konzervatívnych skupín z politiky a Cirkvi a demonštrovali za európsku rodinnú politiku.
František povoľuje oficiálne púte do Medžugoria
Vatikán, 12.5.2019 (KAP) 024 992 – Do mariánskeho pútnického miesta Medžugorie sa z rozhodnutia pápeža Františka môžu organizovať oficiálne katolícke púte.
„Treba sa však vyhýbať tomu, aby sa to vykladalo ako uznanie údajných zázračných zjavení,“ oznámila vatikánska tlačová kancelária v nedeľu.
Medžugorie priťahuje každoročne niekoľko miliónov pútnikov.
Vatikán zdôraznil, že púte nesmú vytvárať „nijaké zmätenie alebo dvojznačnosti vzhľadom na náuku Cirkvi“. To platí aj pre duchovných každého stupňa, ktorí sa vydávajú do Medžugoria. Rozhodnutie pápeža je motivované pastoračne vzhľadom na „značný prúd pútnikov do Medžugoria a bohaté plody milosti, ktoré z toho vznikli“.
Mimoriadny pápežov vyslanec pre Medžugorie, arcibiskup Henryk Hoser, dostáva týmto výnosom lepšie možnosti kontaktov s organizátormi pútí a môže im podávať „informácie a upozornenia“, ako sa uvádza.
O pravosti zjavení Panny Márie nevydal Vatikán zatiaľ nijaký konečný úsudok. Súčasné rozhodnutie zodpovedá aj očakávaniu pozorovateľov, že pápež bude nezávisle od teologického hodnotenia údajných zázrakov hľadať cestu, ako prevádzku pútí pozitívne sprevádzať.
Povolením oficiálnych pútí do Medžugoria zašiel pápež František o krok ďalej, ako bol doterajší postoj Cirkvi. V 90. rokoch Kongregácia pre náuku viery vydala rozhodnutie, že farnosti a diecézy nesmú tieto púte organizovať.
Taliansky teológ Andrea Tornielli, zodpovedný redaktor vatikánskych médií, poukázal na Františkovo pozitívne hodnotenie v dokumente „Evangelii gaudium“ (2013). Citoval aj internetovú stránku „Vatican News“ z nedele s pápežovou výpoveďou v interview:
„Myslím si, že v Medžugorí je milosť. To sa nedá poprieť. Sú ľudia, ktorí sa tam obrátia.“
Bez vyjadrenia sa k pravosti zjavení sa chce František o pútnikov v Medžugorí starať, ako uviedol Tornielli.
Pápež mal príhovor k rehoľným predstaveným
Rím, 10.5.2019 (LifeSiteNews) 024 991 – Ak by Cirkev „obesila 100 kňazov, ktorí zneužívali na Námestí sv. Petra“ pri februári pri summite o zneužívaní v Cirkvi, organizácie proti zneužívaniu „by boli šťastné“. Pápež František to povedal členom Medzinárodnej únie ženských rehoľných predstavených 10. mája. V príhovore vo Vatikáne pápež tiež povedal niekoľkým stovkám rehoľníčok, že ani sekulárny odev, ani tradičný habit „nie je horší ani lepší“ a že všetko závisí od „rozlišovania“.
„Cirkev nie sú len dogmatické dekréty a koncilové definície – lebo viera a morálka sa vyvíjajú vo vernosti zjaveniu. Zjavenie je v kontinuálnom pohybe, aby sa samo objasňovalo ako svedčí moja zmena Katechizmu o trestu smrti, ktorý je teraz nemorálny,“ uviedol pápež.
František potom odložil pripravený príhovor a dal prednosť dialógu so sestrami, ako povedal.
„Je vás 850 z 80 krajín a ste rôzne. Pred 30 rokmi som sa stretol s predstavenými, každá bola vo vlastnom habite. Všetky boli rovnaké v skrývaní seba. Dnes má každá habit vybraný kongregáciou. Modifikovaný habit, modernejší habit, národný habit. Myslím, že cenu dáme predstavenej od Ježiša a Márie, pretože má elegantný indiánsky habit,“ povedal František. Potom sa poďakoval rehoľníčkam za ich „modernizačnú prácu“, ktorá je „riziková“ a povedal:
„Rast je vždy rizikový, ale rizikovejšie je byť vystrašený a nerásť, lebo vy nevidíte krízu teraz, ale neskôr pre vašu zbabelosť vás bude málo. Ďakujem vám za vašu prácu.“
Pápež sa vyjadril aj ku kríze zneužívania:
„Cirkev nevyrieši problém zneužívania zo dňa na deň. Začal sa proces. Včera vyšiel dokument a proces pomaly pokračuje. Pred 20 rokmi až doteraz sme si toho neboli vedomí. Teraz si to uvedomujeme s veľkou hanbou – ale požehnanou hanbou – hanba je Božia milosť. Musíme v procese pokračovať krok za krokom. Niektoré organizácie proti zneužívaniu neboli šťastné zo summitu vo februári. Ale neurobili nič. Chápem, že je to utrpenie. Ak by sme obesili 100 kňazov, ktorí zneužívali na Námestí sv. Petra pri februári pri summite o zneužívaní v Cirkvi, organizácie proti zneužívaniu by boli šťastné, no problém by sa nevyriešil. Problémy v živote sa riešia procesmi, nie blokovaním priestorov.“
K zneužívaniu rehoľníčok pápež povedal:
„Je to veľmi vážny problém. Uvedomujem si to, aj tu v Ríme si uvedomujem problémy. Ale je to aj zneužívanie moci a svedomia. Musíme proti tomu bojovať. A služba rehoľníčok – prosím, služba áno, otroctvo nie. Nestali ste sa rehoľníčkami, aby ste viedli domácnosť duchovnému. Nie. Ale pomáhajme si jeden druhému. Možno povedať nie, ak predstavená povie áno. Všetci. Otroctvo nie. Služba áno. Pracujete v dikastériách, v administratíve, na nunciatúre. To je O.K. Ale gazdiná, nie. …“
O diakonáte žien:
„Menoval som komisiu, bola to vaša idea. Komisia urobila dobrú prácu. Boli to veľmi schopní teológovia, muži aj ženy. Zhodli sa na niečom, potom mali aj vlastné idey. Predsedníčke dám výsledky toho mála, na čom sa všetci zhodli. Mám so sebou aj osobnú správu každého z tých, ktorí chceli ísť ďalej, aj tých ktorí sa tu chceli zastaviť. A to treba študovať, lebo ja nemôžem vydať sviatostný dekrét bez teologických a historických základov. … Diakonky boli najmä v regióne Sýrie. Pomáhali pri krstoch, pri rozvodoch a nemali riadnu vysviacku. … Neurobte chybu myslieť si, že je to iba funkcia. Nie.“ Pápež potom umožnil ešte 40 minút otázok.
Vatikán po incidente posilňuje kontrolu
Vatikán, 12.5.2019 (KAP) 024 990 – Po nedávnom incidente Vatikán pozmenil možnosti prístupu na Námestie sv. Petra. Doteraz mohli návštevníci prejsť cez kovové uzávery na čelnej strane na dvoch miestach. Priechod strážia ozbrojení karabinieri a polícia. Talianske médiá uvádzajú, že zmenu zapríčinil incident zo 6. apríla, keď muž na motorke s vrútil veľkou rýchlosťou na námestie.
Ani talianska polícia, ani vatikánski žandári sa v sobotu k novému opatreniu vyjadriť nechceli. Okolo Vatikánu sú už roky prísne bezpečnostné opatrenia, ktoré sa posilnili po atentátoch ako na berlínskom námestí Breitscheidplatz.
Prístupové cesty na Námestie sv. Petra kontrolujú pancierové vojenské vozidlá a vojaci so samopalmi. Námestie sv. Petra aj ulica Via della Conciliazione vedúca na námestie sú pre súkromné motorové vozidlá uzavreté.
Pápež chce pakt pre trvalo udržateľné hospodárstvo
Vatikán, 11.05.2019 (KAP) 024 989 – Pápež František podnietil globálny pakt pre trvalo udržateľné hospodárstvo. Na to pozval mladých ekonómov a podnikateľov z celého sveta na 26. až 28. marca budúceho roka na stretnutie v Assisi.
„Od nového hospodárstva závisí osud našej planéty,“ zdôraznil v posolstve uverejnenom v sobotu. Pre projekt chce získať popredných ekonómov a manažérov, ako pápež oznámil.
„Stretnutie má združiť tých, ktorí sa v štúdiu a praxi usilujú o alternatívne hospodárstvo, ktoré nechá žiť a neusmrcuje, ktoré zahrňuje a nevylučuje, ktoré sa stará o stvorenie a nevykorisťuje,“ ako uviedla hlava Cirkvi. „Potrebný je nový hospodársky model na základe solidarity a rovnosti.“
„Ochranu životného prostredia nemožno oddeliť od spravodlivosti pre chudobných a od riešenia štrukturálnych problémov. Dokiaľ náš hospodársky a sociálny systém vyžaduje čo len jednu obeť a vylučuje čo len jedného človeka, nemôže existovať nijaká oslava univerzálneho bratstva,“ napísal pápež. „Modely rastu musia zodpovedať aj životnému prostrediu, životu, rodine, sociálnej spravodlivosti , dôstojnosti robotníkov a právam budúcich generácií.“
Miestom konania v Assisi a názvom „Economy of Francesco“ poukazuje pápež na sv. Františka Assiského (1181/82-1226), ktorý bol známy radikálnou chudobou a vrelým vzťahom k stvorenstvu. František ho označil ako „vzorový príklad starostlivosti o slabých a celostnú ekológiu“, ktorý žil Evanjelium aj na hospodárskej a sociálnej úrovni do úplných dôsledkov.
„Mladá generácia musí vziať budovanie novej spoločnosti do svojich rúk. Je schopná počúvať stále zhrozenejší výkrik Zeme a chudobných. Nepripusťte, aby boli iní protagonistami zmeny. Vy ste to, ktorým patrí budúcnosť.“ Svoju výzvu adresoval pápež „všetkým ľuďom dobrej vôle nezávisle od viery alebo národnosti“.
Kardinál: Synoda o Amazónii – historická udalosť
„Táto synoda bude historickou synodou, ktorá amazonskej oblasti otvorí nové cesty a to sa odzrkadlí v celom svete.“
Vatikán, 11.05.2019 (KAP) 024 988 – Pre brazílskeho kardinála Claudia Hummesa je Synoda biskupov o Amazónii vo Vatikáne historickou udalosťou, pri ktorej ide nielen o záchranu obyvateľstva Amazónky, ale celej planéty.
„Treba teraz vytvoriť nové cesty, aby sa v každom regióne – a nielen tam – mohlo plniť poslanie Cirkvi,“ povedal kardinál v rozhovore s internetovou stránkou „Vatican News“.
Hummes, generálny relátor synody a prezident cirkevnej panamazonskej siete, bude na budúci týždeň vo Vatikáne, aby sa zúčastnil na predbežných prípravách synody. Kardinál sa teraz zúčastňuje na plenárnom zasadnutí brazílskych biskupov v Aparecide, ktorá sa zaoberá aj synodou.
„Nachádzame sa v synodálnom procese a v prvej fáze sa konzultujú všetky diecézy, obyvateľstvo, domorodci, mestá a farnosti v oblasti Amazonky. To je aj súčasť našej cirkevnej histórie, tu v Brazílii bude synoda zásadným momentom. Ja stále hovorím, že táto synoda bude historickou synodou, ktorá amazonskej oblasti otvorí nové cesty a to sa odzrkadlí v celom svete. Je to súčasť vážneho kontextu krízy klímy a ekológie našej planéty a synoda sa sem zaraďuje presne v tomto historickom okamihu. Synoda sa koná vo vážnom momente v histórii ľudstva a preto nás Boží Duch bude viesť k tomu, aby sme našli nové cesty, ako zachrániť ľud Amazonky a aj celú planétu.“
„Na synode pôjde predovšetkým o otázku, ako nájsť nové cesty pastorácie. Myslím, že Cirkev má veľkú potrebu nájsť nové cesty. Pri ceste do tejto oblasti som navštívil nielen mnohé časti brazílskeho pralesa, ale aj iné oblasti pri Amazonke. Cítime stále niečo z toho trápenia Cirkvi, pastierov, biskupov, kňazov, že nie sú dobré podmienky na plnenie nášho poslania. Je potrebné otvoriť nové cesty, aby sme mohli aj naozaj plniť naše poslanie v tomto historickom momente v Amazónskej oblasti.“
„Téma nových ciest bude zásadná, lebo aj pápež povedal, že na synode nepôjde iba o to už povedané. Musíme hovoriť o nových veciach, nových perspektívach, bez strachu pred tým novým. To je niečo, čo ma robí šťastným a dáva mi nádej.“
Konkrétne návrhy kardinál neuviedol. To bude úloha synodálnych otcov, ako povedal, keď budú v dňoch 6. až 27. októbra zasadať vo Vatikáne.
Taliansko: Starý otec bude kňazom
Rím, 11.05.2019 (KAP) 024 987 – Starý otec so šiestimi vnúčatami bude v Taliansku vysvätený na kňaza. Nicola Pacetta (73) z kalabrijského Catanzara prijme kňazskú vysviacku v sobotu od arcibiskupa Giancarla Bregantiniho, ako oznámila Arcidiecéza Campobasso a hovorila o „zrelom povolaní“.
Po noviciáte v Reholi františkánov pred 43 rokmi sa Pacetta rozhodol pre manželský život. Po smrti svojej ženy a piatich rokoch pôsobenia ako misionára vstúpil v r. 2016 do kňazského seminára Spoločenstva Neokatechumenálnej cesty.
Seminár exorcizmu pre nekatolíkov
Rím, 10.5.2019 (kath.net/jg) 024 986 – Na Pápežskej univerzite Regina Apostolorum v Ríme sa v dňoch 6. až 11. mája koná 14. seminár na tému „Exorcizmus a modlitba oslobodenia“. Po prvý raz je otvorený nielen pre katolíkov, ale pre všetky kresťanské vyznania.
Na podujatí sa zúčastní asi 250 katolíkov, grécko-pravoslávnych veriacich a protestantov.
Zástupcovia rôznych kresťanských vyznaní si vymenia a porovnajú skúsenosti s exorcizmami, ako povedal jeden organizátorov Pedro Barrajon. Pripomenul, že vyháňanie démonov má svoje počiatky už v ranom kresťanstve.
Prednášky sa venujú téme exorcizmu z rôznych uhlov pohľadu. Popri teologických, duchovných a pastoračných aspektoch sa osvetlia aj psychologické a medicínske hľadiská.
„Globálny svetový poriadok verzus kresťanstvo“
Rím, 9.5.2019 (LifeSiteNews) 024 985 — V Ríme sa koná na Pápežskej univerzite sv. Tomáša Akvinského pri Vatikáne v dňoch 16. a 17. mája ďalšia konferencia Fóra života na tému ochrany života a rodiny. Na tohoročnej konferencii budú mať príspevky kardináli Willem Jacobus Eijk, Janis Pujats, Raymund Burke a Walter Brandmüller, aj biskup Atanáz Schneider. V sobotu 18. mája sa potom bude konať Pochod za život v Ríme. Téma tohoročnej konferencie znie:
„Božie mesto verzus mesto človeka – globálny svetový poriadok verzus kresťanstvo.
Konferencia prichádza v rušnej dobe nielen v Katolíckej cirkvi, ale aj vo svete. Populisti a nacionalisti sa dvíhajú proti štátnemu multikulturalizmu a liberálnemu svetovému poriadku. Pápež František vyzýva národy „budovať mosty a nie múry“.
* * * * * * *
K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)
K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)
Sv. MICHAL ARCHANJEL,
bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …
SLÁVNE KNIEŽA NEBESKÝCH VOJSK, svätý Michal archanjel,
chráň nás v boji a hroznom zápase, ktorý vedieme proti kniežatstvám a mocnostiam, proti vládcom tohto temného sveta a proti zlým duchom.
Príď na pomoc ľuďom, ktorých všemohúci Boh stvoril nesmrteľných na svoj obraz a podobu a ktorých draho vykúpil z moci satana.
Bojuj dnes Pánov boj s légiami svätých anjelov, tak ako si kedysi bojoval proti Luciferovi, vodcovi pyšných duchov a všetkých odbojných anjelov, ktorí boli proti tebe bezmocní a už nebolo pre nich miesta v nebi.
Učiň, aby anjel odpadlík, ktorý sa zmenil na anjela temnosti, a ešte sa stále plazí po zemi, aby nás zničil, bol zvrhnutý do priepasti spolu so svojimi nasledovníkmi. Dnes tento prvý nepriateľ ľudstva a vrah od počiatku znova nadobudol sebadôveru. Prestrojený za anjela sveta chodí so zástupmi skazených duchov, napáda zem a vyhladzuje meno Boha a Krista, plieni, zabíja a posiela do večnej záhuby duše, ktorým bola určená koruna večného života.
Tento skazený had je ako nečistý prúd, ktorý vlieva do ľudí so zvrátenou mysľou a spustnutým srdcom jed svojej zloby, ducha klamstva, bezbožnosti a rúhania a smrteľný dych nečistoty, neresti a ohavnosti. Títo prefíkaní nepriatelia ľudstva zaplavujú blenom a palinou Cirkev, nepoškvrnenú Baránkovu nevestu, a dotýkajú sa jej posvätných pokladov.
Ponáhľaj sa, nepremožiteľné knieža, na pomoc Božiemu ľudu proti vpádom zatratených duchov a dožič mu víťazstvo. Amen.
Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.