Život Cirkvi vo svete 33 * 2014

Obsah

 

Modlitba za mier a zmierenie medzi národmi

Harmonogram návštevy pápeža Františka v Kórei

Pápež odsudzuje neľudské hospodárske formy v Kórey

Biskup Pasova: Synoda by mohla schladiť nadšenie pápežom

USA: Prepustili vedca, pretože odmieta evolúciu?

USA: Veľký dar pre ‚katolícku’ skupinu LGBT

Nigéria: Unesené dievčatá ako samovražedné atentátničky?

Náboženské vojny prichádzajú do Európy

Moslimovia ohrozovali bohoslovca: ‚My vás kresťanov všetkých povraždíme!‘

Odborník na sekty za ofenzívu osvety proti fundamentalizmu

Metropolita Černovica novou hlavou cirkvi v Kyjeve

Schönborn o kurze pápeža: „Budú sa diať zázraky a reformy“

Arcibiskup Gänswein: Benedikt XVI. strávi leto v Ríme

Film o Ježišovi: Každých 8 sekúnd sa 1 divák stane kresťanom!

Zvlášť odolné vydanie Biblie – vodovzdorné a nezničiteľné

Milosrdní bratia smútia za pátrom Pajaresom

Biskup: Džihádistov možno zastaviť iba násilím

Stará sa niekto o to, že ISIS masakruje kresťanov?

Kňaz ako budúci český prezident?

Kardinál: Pápež by najradšej cestoval do Iraku osobne 

Londýn: Rezolútna rehoľníčka odstránila islamistickú zástavu

Hrôza v Iraku: „Dieťa, ktoré som pokrstil ISIS rozpolila“

Maďarsko: Benediktíni slávia 500-ročné jubileum

Kórea – krajina mučeníkov

Arabské ‚nun‘ sa stáva znamením prenasledovania a solidarity

Francúzsko: Veľké znesvätenie a škody v dvoch katolíckych chrámoch

Bavorsko: Kostolní vandali používajú krém na topánky a Kitekat

Ukrajina: Nuncius vidí nebezpečenstvo pre Gréckokatolícku cirkev

 

Predseda KBS schválil modlitbu za mier a zmierenie medzi národm

 

Bratislava ,13.8.2014 (TK KBS) 017 305 – Predseda Konferencie biskupov Slovenska (KBS) Mons. Stanislav Zvolenský, bratislavský arcibiskup metropolita, udelil cirkevné schválenie textu modlitby za mier a zmierenie medzi národmi. Veriaci sa ju môžu modliť počas osobitného týždňa, ktorý od 15. do 22. augusta 2014 vyhlásila KBS. Text modlitby prinášame v plnom znení:

Modlitba za mier a zmierenie medzi národmi

Všemohúci Bože,

voláme ťa naším Otcom, pretože veríme, že sa skláňaš k nám ako k svojim deťom.
Vieme, že túžiš po tom, aby sme na zemi žili v pokoji a v tvojej láske a posielaš nám Ducha Svätého, aby nám dával silu prekonávať hriech a vytvárať jednotu.
Ty si darcom pokoja, preto nás láskavo vypočuj,

keď ťa úpenlivo prosíme o mier a pokoj vo svete: aby všetci ľudia pochopili,
že nik nemá právo dosahovať svoje záujmy násilím a nenávisťou,
aby kvôli sebectvu niekoľkých nemuseli mnohí utekať z vlastného domova,
aby zodpovední bránili slobodu a dôstojnosť všetkých ľudí,
aby nikto netrpel pre svoju vieru a národnosť,
aby navždy zmĺkli zbrane, ktoré spôsobujú vyhasínanie nevinných ľudských životov.
Prosíme ťa, Otče, za Svätú zem, Irak, Sýriu, Ukrajinu a všetky krajiny,
v ktorých človek bojuje proti človeku, brat proti bratovi:
nech odpustenie zvíťazí nad nenávisťou a pomstou,

pokoj a mier nad každým konfliktom,
ochrana ľudského života nad ekonomikou a vidinou bohatstva.
Nech tvoj Duch premôže tvrdosť ľudských sŕdc.
O to ťa prosíme na príhovor Sedembolestnej Panny Márie, Kráľovnej pokoja,
skrze tvojho Syna Ježiša Krista, nášho Pána, ktorý nám otvoril cestu do kráľovstva večného pokoja. Amen.

Imprimatur: Mons. Stanislaus Zvolenský, Archiepiscopus Metropolita Bratislaviensis
Bratislavae, die 13 Augusti 2014, Prot. N. 3528/2014

 

  *   *   *   *   *   *   *

 

Harmonogram návštevy pápeža Františka v Kórei

Vatikán, 11.8.2014 (RV) 017 304 – Uvádzame harmonogram 3. apoštolskej cesty pápeža Františka do Južnej Kórey v dňoch od 13. až 18. augusta 2014. Časové údaje tučným písmom zodpovedajú nášmu času, v zátvorke miestny čas (+7 hodín):

 

Streda 13. augusta 2014 Rím

16.00 Odlet lietadlom z rímskeho letiska Fiumicino do Soulu

 

Štvrtok 14. augusta 2014 Soul

03.30 (10.30) Prílet na letisko v Soule, oficiálne prijatie

04.15 (11.15) Príchod do rezidencie Apoštolskej nunciatúry v Soule

05.00 (12.00) Súkromná svätá omša v sídle nunciatúry
08.45 (15.45) Privítacia ceremónia v záhrade „Blue House“ v Soule
Zdvorilostná návšteva u prezidentky republiky v „Blue House“ v Soule.  Stretnutie s autoritami v prezidentskom paláci v Soule.
Príhovor Svätého Otca (prenášané Vatikánskym televíznym centrom CTV)
10.30 (17.30) Stretnutie s kórejskými biskupmi v sídle Kórejskej biskupskej konferencie

Príhovor Svätého Otca

Piatok 15. augusta 2014 Soul –Tedžon – Solmoe – Soul
Slávnosť Nanebovzatia Panny Márie.  Národný sviatok oslobodenia Kórejskej republiky (1945).
01.45 (08.45) Presun helikoptérou do Tedžonu (Daejeon)
02.45 (09.45) Presun papamobilom na Štadión Svetového pohára v Tedžone
03.30 (10.30) Svätá omša zo slávnosti Nanebovzatia Panny Márie na Štadióne Svetového pohára v Tedžone
Homília Svätého Otca a príhovor pred modlitbou Anjel Pána (prenášané CTV)
05.45 (12.45) Presun autom a helikoptérou do Vyššieho seminára v Tedžone
06.30 (13.30) Obed s mladými vo Vyššom seminári v Tedžone
09.30 (16.30) Presun helikoptérou do svätyne v Solmoe
10.30 (17.30) Stretnutie s mládežou Ázie vo svätyni v Solmoe

Príhovor Svätého Otca (prenášané CTV)
12.15 (19.15) Presun helikoptérou z Tedžonu do Soulu
13.10 (20.10) Príchod na Apoštolskú nunciatúru v Suole

Sobota 16. augusta 2014 Soul – Kotoné – Soul
01.45 (08.55) Návšteva svätyne mučeníkov zo So So-Mun (prenášané CTV)
02.10 (09.10) Presun k bráne Gwanghwamun a na Radničné námestie, pápež v papamobile prejde medzi veriacimi
03.00 (10.00) Svätá omša blahorečenia Paula Yun Ji-Chunga a 123 mučeníkov pri Bráne Gwanghwamun v Soule
Homília Svätého Otca (prenášané CTV)
05.30 (12.30) Návrat na Apoštolskú nunciatúru, obed s pápežským sprievodom
08.15 (15.30) Presun helikoptérou do Kotoné
09.30 (16.30) Návšteva rehabilitačného centra pre invalidov v „Dome nádeje“
10.00 (17.00) Presun papamobilom do školiaceho strediska v Kotoné
10.15 (17.15) Stretnutie s rehoľnými spoločenstvami v školiacom stredisku „Škola lásky“ v Kotoné  – Príhovor Svätého Otca
11.30 (18.30) Stretnutie s vedúcimi laického apoštolátu v Duchovnom centre v Kotoné                      – Príhovor Svätého Otca
12.00 (19.00) Presun helikoptérou do Soulu
13.00 (20.00) Súkromná večera na Apoštolskej nunciatúre

Nedeľa 17. augusta 2014 Soul – Hémi –Soul
03.00
(10.00) Presun helikoptérou do Hémi
04.00 (11.00) Stretnutie s biskupmi Ázie vo svätyni Hémi  –  Príhovor Svätého Otca
06.00 (13.00) Obed s biskupmi Ázie v jedálni pri svätyni v Hémi
08.45 (15.45) Presun k hradu Hémi, kde bude pápež v papamobile prechádzať pomedzi veriacich
09.30 (16.30) Svätá omša na záver 6. ročníka Dňa ázijskej mládeže na hrade v Hémi

Homília Svätého Otca (prenášané CTV)
12.00 (19.00) Presun helikoptérou do Soulu
13.00 (20.00) Príchod na Apoštolskú nunciatúru, súkromná večera

Pondelok 18. augusta 2014 Soul – Rím
01.30 (08.30) Rozlúčka na Apoštolskej nunciatúre
01.45 (08.45) Presun ku katedrále Mjon-don v Soule
02.00 (09.00) Stretnutie s náboženskými predstaviteľmi v budove starej kúrie Soulskej arcidiecézy
02.45 (09.45) Svätá omša za pokoj a zmierenie v Katedrále Mjon-don v Soule

Homília Svätého Otca (prenášané CTV)
05.00 (12.00) Modlitba v krypte mučeníkov
05.45 (12.45) Rozlúčková ceremónia na leteckej základni v Soule
06.00 (13.00) Odlet lietadla z leteckej základne v Soule.        17.45 Prílet na rímske letisko Ciampino  -jk-
Viac o ceste Svätého Otca na:  http://sk.radiovaticana.va/

 

 

Pápež odsudzuje neľudské hospodárske formy v Kórey

 

Soul, 15.8.2014 (KAP) 017 303 – Pápež František na 2. deň návštevy v Južnej Kórey slávil v piatok svätú omšu v miliónovom meste Daejeon. Na futbalový štadión prišlo 50 000 katolíkov.

Svätá omša na slávnosť Nanebovzatia Panny Márie bola prvým verejným vystúpením Františka, ktorý vo štvrtok začal svoju 5-dňovú cestu po Kórejskej republike. Svätá omša sa slúžila po kórejsky a latinsky. Homíliu mal pápež po taliansky.

 

Svätý Otec odmietol prázdny materializmus

V homílii sa pápež postavil proti egoizmu a neľudským hospodárskym formám:

„Nech kresťania tohto národa sú veľkorysou silou duchovnej obnovy všetkých spoločenských vrstiev. Nech bojujú proti lákadlám materializmu, ktorý udúša pravé duchovné a kultúrne hodnoty a proti duchu nespútaného konkurenčného boja, ktorý plodí egoizmus a nepokoje. Nech zavrhnú aj neľudské hospodárske modely, ktoré vytvárajú nové formy chudoby a robotníkov vytláčajú na okraj spoločnosti, nech zavrhnú kultúru smrti, ktorá znetvoruje Boží obraz a zraňuje dôstojnosť človeka – či už muža, ženy alebo dieťaťa.“

Svätý Otec ďalej povedal, že katolíci Kórey sú „dedičmi šľachetnej tradície“. Preto sú povolaní, „toto dedičstvo pestovať a odovzdávať ďalším generáciám“. To si vyžaduje od každého obrátenie k Bohu a „zapálenú starosť o chudobných, núdznych a bezbranných v našej spoločnosti“.

 

„Mária je Matka všetkých nádejí“,

povedal pápež na slávnosť vzatia Panny Márie do neba s telom. Ona verila v Boží prísľub a veriaci by mali konať tak, ako ona. Nádej z Evanjelia je „protiliekom proti duchu beznádeje, ktorý sa zdá bujnieť ako rakovina v spoločnostiach, ktoré sú navonok blahobytné, ale vo vnútri prežívajú často smútok a prázdnotu.“ Práve od mnohých mladistvých si táto beznádej vyžiadala svoj tribút, pripomenul pápež.

Volaním „Viva!“ veľmi nadšene vítali Františka už pri príchode v otvorenom vozidle pred bránami štadióna čakajúci veriaci. Stále znova mu podávali malé deti na požehnanie. Svätú omšu prenášali pred štadiónom aj veľké obrazovky.

 

Účasť na „národnej katastrofe“.

Na svätej omši sa zúčastnili aj tí, čo prežili stroskotanie kórejskej lode v apríli, ako aj príbuzní obetí. Po svätej omši sa František verejne za nich modlil a hovoril o národnej katastrofe. Pri potopení lode „Sevol“ na pobreží Kórey 16. apríla, sa utopilo 294 ľudí, najmä mladiství, ktorí cestovali na prázdninový ostrov, 10 ďalší sú nezvestní.

Aj pri svätej omši blahorečenia v sobotu v Soule má byť prítomných 600 príbuzných obetí. Mnohí z nich už celé dni táboria na Námestí Gwanghwamun v Soule, kde sa bude omša konať. Žiadajú zákon na objasnenie príčin nešťastia a potrestanie zodpovedných. Schválenie prvého návrhu zákona v stredu v parlamente zlyhalo.

Na blahorečenie 124 kórejských mučeníkov v Soule očakávajú 170 000 účastníkov. Štátne orgány však rátajú až s miliónom návštevníkov.

 

Pápež cestoval na omšu vlakom

Na ceste na omšu v Daejeone vymenil pápež František helikoptéru za vlak. Zmenil tak program a 160 kilometrov zo Soulu do metropoly technológie precestoval vo vysokorýchlostnom vlaku KTX. Pre hmlu by bol presný dolet helikoptéry otázny, ako povedal hovorca organizačného výboru podľa kórejskej agentúry „Yonhap“. Okrem toho je tak pápež bližšie k ľuďom. František však cestoval vo zvláštnom vozni.

 

  1. august: Vyhlásená Kórejská republika

Katolíci na celom svete slávia 15. august ako slávnosť Nanebovzatia Panny Márie. V Južnej Kórey si pripomínajú vyhlásenie republiky po rozdelení krajiny v r. 1948. Presne tri roky predtým bola Kórea oslobodená z japonskej nadvlády.

František popoludní následne pocestuje do svätyne Solmoe, kde sa stretne s mládežou – účastníkmi VI. ázijského dňa mládeže.

 

Médiá sa sústredili na výzvu k zmiereniu

Výzva pápeža k zmiereniu Severnej a Južnej Kórey bola v centre správ a komentárov médií v piatok. Takmer všetky noviny dali na titulné strany návštevu pápeža. Hlavným bodom programu bolo prijatie u prezidentky Park Geun-hye. V ten istý deň podnikla Severná Kórea päť testov rakiet krátkeho doletu.

Najväčší denník „Dong-A-Ilbo“, (náklad 1,2 mil.) dal pod obrázok pápeža Františka s prezidentkou Park Geun-hye titulok: „Pápež František: Modlím sa za opätovné kórejské zjednotenie“. V úvodníku sa uvádza: „Je poľutovaniahodné, že Severná Kórea počas návštevy pápeža robí ďalšie testy rakiet. A zvlášť, keď pápež prichádza do Kórey a povzbudzuje nás držať sa mierového procesu.“

Noviny „Joongang-Ilbo“ citovali z príhovoru pápeža k politikom v prezidentskom paláci a uviedli: „Pri stretnutí s prezidentkou pápež podčiarkol úzke spojenie medzi pokojom na polostrove a svetovým mierom. Nech je s Kóreou Božia milosť, hovorí. Slová pápeža o diplomatickom úsilí sú povzbudením. Mali by sme o jeho posolstve premýšľať.“ –zg-

 

Biskup Pasova: Synoda by mohla schladiť nadšenie pápežom

 

Mníchov, 14.8.2014 (KAP) 017 302 – Synoda biskupov o pastorácii rodiny v októbri vo Vatikáne by mohla podľa názoru nemeckého biskupa Štefana Ostera z Pasova byť výrazným prelomom vzhľadom na pozitívne nadšené nálady voči pápežovi Františkovi.

„Mnohí ľudia očakávajú rozhodujúce reformy. Ale Cirkev nebude môcť urobiť kroky, ktoré väčšina ľudí očakáva,“ povedal biskup Oster pre noviny „Augsburger Allgemeine“ zo štvrtka. Pripomenul tému znovu zosobášených rozvedených a požiadavku umožniť im dosiaľ upierané sviatosti za určitých podmienok. „To takto teologicky ani pastoračne nepôjde a to zrejme mnohých sklame.“

Biskup Oster, ktorý bol pred štúdiom teológie žurnalistom, v tejto súvislosti vyhlásil, že Cirkev nesmie mať strach pred médiami.

„Je problém zložité veci zrozumiteľne a populárne v médiách vysvetliť. Potrebujeme však  napriek tomu úprimnosť, aby sme hovorili o tom, čo nám leží na srdci.“ Dodal, že v súčasnosti prežíva, že niektorí ľudia ho považujú za odvážneho, pretože k istým témam zaujíma jasne stanovisko. „Ale, Bože môj, ja som predsa o tom presvedčený!“ zdôrazňuje tento bývalý profesor dogmatiky.

 

Bez vierohodnosti komunikácia stroskotá

Biskup však súčasne vidí aj ťažkosti v médiách. Tie nesmú biskupov popoháňať „svoje očakávania na nás vyžarovať“. Biskupi majú za úlohu Evanjelium hlásať tak, aby sa dnes dalo počúvať a vnímať. Preto k tomu patria aj sociálne siete, ako Facebook, ktorú ako biskup aj má. „Ale ak nebudeme vierohodne hovoriť a žiť, tak nám nepomôže ani všetka komunikácia,“ povedal biskup Oster.

Na jeseň ohlásil biskup otvorenú transparentnosť vo financiách Pasovskej diecézy. „Nemáme čo zakrývať. S peniazmi platcov cirkevných daní zaobchádzame zodpovedne a chceme ľuďom slúžiť.“

Dodal, že vzhľadom na diskusie o cirkevnom majetku majú médiá rozhodne liečivú funkciu, ak nás vyzývajú a pýtajú sa, čo cirkev s peniazmi robí. Ak to nevieme rozumne vysvetliť, tak máme skutočne problém.“ –zg-

 

USA: Prepustili vedca, pretože odmieta evolúciu?

 

„My to vaše náboženstvo na univerzite tolerovať nebudeme!“

Northridge, 14.8.2014 (kath.net/jg) 017 301 – Amerického vedca univerzita prepustila po tom, čo objavil kosti dinosaura, ktoré majú byť staré iba 4000 rokov. Vedec teraz svojho bývalého zamestnávateľa, univerzitu „California State University at Northridge“ (CSUN) zažaloval. Informuje o tom spravodajský vysielač „FoxNews“ v internetovom vydaní.

V r. 2012 Mark Armitage našiel najväčší roh triceratopsa, aký bol doteraz objavený. Keď ho skúmal pod mikroskopom, urobil úžasný objav. Vo vnútri rohu našiel mäkké väzivo.

Paleontológia v súčasnosti predpokladá, že triceratops vymrel asi pred 65 miliónmi rokov. Objav Armitageho je s tým nezlučiteľný. Podľa názoru vedca musí byť triceratops podstatne mladší, inak by nebolo možné nájsť v jeho rohu mäkké väzivo. Dospel k výsledku, že roh nemôže byť starší ako 4000 rokov.

Vo februári 2013 Armitage uverejnil tieto výsledky vo vedeckom časopise. O niekoľko dní na to ho prepustili.

Podľa jeho právnikov univerzita prepustenie odôvodňovala tým, že miesto vedca bolo na dobu určitú a pre nedostatok prostriedkov mu zmluvu nepredĺžili. Vedec tvrdí, že mal pevnú zmluvu na dobu neurčitú.

V žalobe Armitage obviňuje svojho predstaveného Ernesta Kwoka, že ten pred jeho prepustením vrazil do jeho laboratória a kričal: „My to vaše náboženstvo na tomto oddelení univerzity tolerovať nebudeme!“

Armitage je evangelikálny kresťan a odmieta evolučnú teóriu. A bráni sa, že pred nastúpením do práce to univerzite aj dal na vedomie.

Hovorca univerzity pre „FoxNews“ povedal, že vysoká škola prípad prešetruje. Veď smernice CSUN zakazujú každú diskrimináciu na základe náboženstva.

V r. 2005 objavili mäkké väzivo aj v kostiach druhu tyrannosaurus rex. V novembri 2013 prezentoval vedec teóriu, ktorá by tento nález mohla vysvetliť. Je možné, že železo v tele dinosaurov chránilo mäkké väzivo pred rozpadom, ako informuje „FoxNews“. –zg-

 

USA: Veľký dar pre ‚katolícku’ skupinu LGBT

 

Dar má byť pokusom ovplyvniť Katolícku cirkev

 

Washington, 14.8.2014 (kath.net/LSN/jg) 017 300 – „DignityUSA“, organizácia, ktorá chce napomáhať prijatie homosexuality v Katolíckej cirkvi, dostala dar vo výške 200 000 dolárov od nadácie, ktorá sa zasadzuje za zavedenie „homosexuálneho manželstva“. Nadácia „Arcus Foundation“ má úzke spojenie s vládou Baracka Obamu. Jej riaditeľ Kevin Jennings bol v r. 2009 až 2011 hlavným vedúcim Oddelenia pre bezpečné školy bez drog na Ministerstve školstva USA. Informovala o tom agentúra LifeSiteNews.

Dar pre „DignityUSA“ sa na internetovej stránke nadácie „Arcus Foundation“ opisuje ako pokus ovplyvniť Katolícku cirkev. Týmito peniazmi sa majú dva roky „veriaci, ktorí sa zasadzujú za požiadavky hnutia LGBT, podporovať pri ovplyvňovaní postoja Katolíckej cirkvi a jej ultra-konzervatívnych spojencov vzhľadom na práva a dôstojnosť homosexuálnych a podobne zameraných osôb a bojovať proti tomu.“

Dar poskytli najmä v súvislosti s dvomi udalosťami: synodou o rodine 2014/15 a Svetovými dňami mládeže v Krakove 2016. „DignityUSA“ sa pre  „LifeSiteNews“ nebola ochotná k tomu vyjadriť.

„DignityUSA“ založili  v r. 1969 a sama sa označuje ako „najstaršie laické hnutie pre katolíkov LGBT, ich rodiny a priateľov“. Je toho názoru, že ani Biblia ani tradícia, ani prirodzené právo, veda či skúsenosť neoprávňujú postoj Katolíckej cirkvi voči praktizovanej homosexualite. –zg-

 

Nigéria: Unesené dievčatá ako samovražedné atentátničky?

 

Lagos, 14.8.2014 (kath.net/idea) 017 299 – Osud žiačok unesených pred 4 mesiacmi v Nigérii je naďalej nejasný. Teraz sa objavili domnienky, že niektoré z nich radikálna islamistická teroristická skupina Boko Haram (Západné vzdelanie je hriech) obetuje ako samovražedné atentátničky.

Boko Haram odvliekla 14. apríla v Chiboku (spolkový štát Borno) 300 žiačok. Väčšina patrila do protestantskej „Cirkvi bratov“. Niektoré ušli, viac ako 200 sa však stále nachádza v moci teroristov. Hovorca nadácie „Mučenícka cirkev“ v USA, Todd Nettleton (Bartlesville/Oklahoma), poukazuje na to, že nedávno spáchali samovražedný atentát štyri ženy – tri bolo usmrtené, jedno 10-ročné dievča prežilo. To nastoľuje otázku, či Boko Haram núti svoje maloleté rukojemníčky k týmto krvavým činom. Nigérijský právnik Paul Ayoade (Lagos) to považuje za možné. Pred unesením dievčat neboli nijaké atentátničky. Ide o hrozivý scenár: teroristi obetujú desaťročné dievčatá na svoje účely. Aj kresťanské spoločenstvá sa musia mať veľmi na pozore či deti, ktoré k nim prichádzajú, nemajú na tele výbušninu! Je najvyšší čas, ako povedal Nettleton, aby nigérijská vláda seriózne splnila svoj sľub a dievčatá oslobodila.

 

Boko Haram: Dievčatá budú zotročené

Vodca skupiny Boko Haram, Abubakar Shekau, sa na videu  vystatoval, že unesené žiačky predajú moslimom za asi 9 eur ako „otrokyne“ a nútene ich vydajú. Tým sa stanú moslimkami. Shekau: „Existuje trh s dievčatami. Ja ich predám na tomto trhu. Alah to tak chce.“

Boko Haram chce v krajinách západnej a centrálnej Afriky násilím založiť „boží štát“. Všetci občania by sa museli podriadiť islamského náboženskému zákonu šaría.

Skupina napojená na Al-Kaídu už 5 rokov pácha útoky najmä na školy a kostoly. Iba v tomto roku jej padlo za obeť už najmenej 2000 ľudí. –zg-

 

Náboženské vojny prichádzajú do Európy

 

Nemecký salafista Silvio K. hrozí útokmi na americký sklad atómových zbraní v Nemecku.

Od násilných stretov medzi jezídami a sympatizantmi IS v nemeckom Herforde „dosiahla

náboženská vojna už aj Nemecko“.

 

Londýn/Berlín, 14.8.2014 (kath.net/idea) 017 298 – Zdá sa, že náboženské vojny sa vracajú do sekularizovanej západnej Európy. Hrôzostrašné zločiny teroristov „Islamský štát“ (IS) na kresťanoch, jezídoch a umiernených moslimoch v Iraku ako aj bojovníci „svätej vojny“ v sýrskej občianskej vojne spôsobujú, že strach z islamského terorizmu narastá. Až 80 percent Britov sa cíti vo vlastnej krajine ohrozovaných, ako ukázal prieskum v londýnskych novinách „Times“. V Nemecku znepokojuje bezpečnostné sily okrem iného na internete šírená hrozba teroru od salafistu pochádzajúceho zo Saska, Silvia K. Ten sa v súčasnosti nachádza v Sýrii a hrozí útokmi okrem iného  na americký sklad atómových zbraní v nemeckom meste Eifel. Nemecký Úrad pre ochranu ústavy vidí zvlášť nebezpečenstvo teroru v skúsených islamistických bojovníkoch vracajúcich sa zo sýrskej občianskej vojny. Až 400 potenciálnych bojovníkov vycestovalo podľa prezidenta úradu Hansa-Georga Maaßena z Nemecka do regiónov občianskych vojen, asi 25 z nich sa vrátilo. „Musíme sa pripraviť aj na možnosť útokov v Európe,“ ako hovorí Maaßen.

 

Náboženská vojna siaha už aj do Nemecka

Riaditeľ hamburského Inštitútu pre svetové hospodárstvo (HWWI), Prof. Thomas Straubhaar, si myslí, že náboženské vojny sa vracajú do Európy. „Globalizácia a celosvetové možnosti komunikácie vedú k tomu, že sa šialenou rýchlosťou šíria z jedného regiónu do druhého,“ ako napísal v novinách „Die Welt“ (Berlín). „Multikultúrnosť“ západoeurópskych spoločností tento efekt ešte umocňuje. Najneskôr od násilných stretov medzi jezídami a sympatizantmi IS v nemeckom Herforde „dosiahla náboženská vojna už aj Nemecko,“ uviedol Straubhaar.

 

Moslimovia útočia na kresťanských azylantov

Aj prijímanie utečencov z krízových oblastí spôsobuje, že v Nemecku rastie nebezpečenstvo náboženských konfliktov. Azylanti z arabského sveta si už nemôžu byť istí pred útokmi radikálnych moslimov. V berlínskom utečeneckom domove 8. augusta asi 60 moslimských Čečeňov zmlátilo 30 sýrskych kresťanov natoľko, že ich museli hospitalizovať. Také útoky nie sú podľa Maxa Klingberga z Medzinárodnej spoločnosti pre ľudské práva (Frankfurt am Main) nijakou zriedkavosťou. Obeťami sa stávajú najmä konvertiti na kresťanstvo. Islamský náboženský zákon šaría trestá „odpad od islamu“ trestom smrti.

 

Politici CDU a CSU: Páchateľov trestných činov vykázať

Podľa názoru predsedníčky Pracovnej skupiny Ľudské práva a humanitárna pomoc pri frakcii CDU/CSU v nemeckom parlamente, Eriky Steinbachovej z Berlína, je neprijateľné, aby boli kresťania v Nemecku ohrozovaný tými istými radikálnymi islamistami, pred ktorými museli ujsť. Podpredseda nemeckého parlamentu Johannes Singhammer (CSU) sa vyslovil za to, aby kresťanov neumiestňovali do domovov spolu s inými. Pre agentúru „idea“ povedal: „Nie je možné, aby traumatizované obete páchatelia znova vysmievali a terorizovali.“ Ich oddelenie je však iba druhým najlepším možným riešením: „Musíme vyvinúť postupy, aby sme sa vyhli tomu, že páchatelia budú využívať azylové právo na diskrimináciu či prenasledovanie kresťanov u nás. Takíto páchatelia by vôbec nemali mať možnosť do Nemecka pricestovať.“

 

Kritická klíma voči kresťanom

Nemecký podnikateľ z Gießenu, Ulrich Weyel, ktorý vedie evanjelickú jazykovú školu pre migrantov „Hope“ (Nádej), kritizuje, že časť verejnosti je voči kresťanským pomocníkom kritickejšia, ako voči občas agresívnym vystúpeniam moslimov. To platí aj pre predstaviteľov cirkvi. Kresťania, ktorí boli v Sýrii či v Iraku prenasledovaní pre vieru, sú iritovaní z toho, na aké výhrady kresťanstvo v Nemecku naráža. –zg-

 

Moslimovia ohrozovali bohoslovca: ‚My vás kresťanov všetkých povraždíme!‘
Utrecht, 13.8.2014 (kath.net) 017 297 – Radikálni moslimovia v holandskom biskupskom sídle Utrecht ohrozovali a opľuvali bohoslovca z Kolumbie. Informoval o tom rakúsky denník „Die Presse“. Brat Jaider Chantré Sanchez vyšiel cez víkend z kostola a pri prechádzaní mestského parku ho začali ohrozovať dvaja moslimovia. Podľa médií mali kričať: „My vás kresťanov všetkých povraždíme!“. Pre holandské noviny „De Telegraaf“ seminarista porozprával o tomto incidente:

„Mal som taký strach, Bolo to prvý raz, čo sa mi niečo také stalo. V Kolumbii mi hovorili, že Holandsko je tolerantná krajina. Ale zdá sa, že to tak nie je.“

Moslimovia boli na ceste na protiizraelskú demonštráciu. Pre túto agresiu má Chantré Sanchez nasledovné vysvetlenie: „Mal som na sebe tričko s logom Nasrani. To používa teroristická skupina IS v Iraku na označovanie domov kresťanov. Mnohí kresťania nosia teraz takéto tričká zo solidarity so svojimi bratmi vo viere v Iraku. Logo muselo pôsobiť na oboch moslimov ako červená šatka.“

Hovorca arcibiskupstva incident odsúdil a povedal: „Ak máme na sebe takéto tričko a kvôli tomu nás ohrozujú, to je neprijateľné.“ –zg-

 

Odborník na sekty za ofenzívu osvety proti fundamentalizmu

 

Graz, 12.8.2014 (KAP) 017 296 – Pred rastúcim radikálnym fundamentalizmom medzi mládežou, ktorý má korene aj v náboženstvách a nových ezoterických prúdoch sa varuje v novej rakúskej „Správe o sektách a ezoterike 2014“. Vedúci centra „LOGO ESO.INFO“ spolupracujúceho s krajinou Steiermark, Roman Schweidlenka, sa pri prezentácii správy vyslovil za obsiahlu ofenzívu osvetovej činnosti. Tá musí mládež, ale aj rodinných príslušníkov, vychovávateľov, učiteľov a politikov dôkladnejšie informovať o možných „politických aktivitách a cieľoch rôznych náboženských, ezoterických a duchovných skupín“. Náboženskú slobodu pritom treba čo najlepšie rešpektovať, no nesmie sa zneužívať ako argument proti oprávnenej kritike.

Fundamentalizmus vo forme „obmedzujúceho, netolerantného svetonázoru“ sa nerozmáha iba v Steiermarku, ako sa uvádza v správe. Ohrození sú predovšetkým idealisticky zmýšľajúci mladí, ktorí sa cítia byť neprijímaní spoločnosťou. „Fundamentalisti majú schopnosť mladým ľuďom ponúkať identitu, poskytujú im víziu a nasmerujú ich idealizmus do svojich koľají,“ vyhlásil Schweidlenka.

Fundamentalizmy , ktoré ohrozujú demokraciu, sa pritom nachádzajú „vo všetkých svetových náboženstvách a extrémnych politických hnutiach, ale aj v pozoruhodnom počte malých ezoterických skupín“, uvádza sa v správe. V tejto súvislosti sa tiež výslovne pripomína, že medzi členmi náboženstiev, slobodných cirkví a množstvom ezoterických a duchovných skupín existujú osoby, ktoré sa „vierohodne zasadzujú za ľudské práva a demokraciu“. Rovnako však existujú aj takí, „ktorí sympatizujú s autoritatívnym, náboženským vodcovským štátom“.

V reakcii na to sú potrebné preventívne stratégie, „ktoré idealizmus zmysluplne a vierohodne napomáhajú a ku ktorým patrí vytváranie nových, nekomerčných priestorov a potrebných podnetov na zamyslenie o zmysle života pre mladých“. Schweidlenka vyjadril aj podporu prebiehajúcemu úsiliu o zriadenie štátnych informačných a poradných centier proti týmto fundamentalistickým prúdom. –zg-

 

Metropolita Onufri novou hlavou cirkvi v Kyjeve

 

Kyjev, 13.8.2014 (KAP) 017 295 – Metropolita Onufri (Berezovskij) je novou hlavou pravoslávnej cirkvi Ukrajiny patriacej do Moskovského patriarchátu. Koncil biskupov v kyjevskom Jaskynnom kláštore zvolil v stredu 69-ročného metropolitu západoukrajinského mesta Černovice za nástupcu počiatkom júla zosnulého kyjevského metropolitu Volodymyra. Hlasovalo za neho podľa údajov cirkvi 48 zo 78 prítomných biskupov.

Onufri (69) prechodne viedol cirkev pol roka. Koncom februára vedúce grémium cirkvi, Svätá synoda, uvoľnila Volodymyra pre chorobu z úradu a povolala Onufriho za komisárskeho predstaveného.

Metropolita Onufri kladie dôraz na dobrú spoluprácu s Ruskou pravoslávnou cirkvou, avšak v protiklade s moskovským patriarchom Cyrilom I. odsúdil anektovanie ukrajinského čiernomorského polostrova Krymu Ruskom. Nová hlava cirkvi bude intronizovaná v nedeľu.

Ukrajinský prezident Petro Porošenko krátko pred voľbami Onufriho ocenil prínos cirkvi k súdržnosti krajiny. V súčasnej najťažšej krízy Ukrajiny v novšej histórii je „obrovský výchovný a vlastenecký potenciál cirkvi mimoriadne dôležitý“, ako zdôraznil v posolstve koncilu biskupov, ktoré uverejnila prezidentská kancelária aj cirkev.

Nový metropolita sa narodil 5. novembra 1944 v blízkosti Černovíc ako syn kňaza. Ako 24-ročný vstúpil do Duchovného seminára v Moskve a v r. 1972 prijal kňazskú vysviacku v ruskom hlavnom meste. V r. 1988 až 1990 bol predstaveným významného Kláštora Najsvätejšej Trojice Sergijev Posad pri Moskve. Od r. 1990 bol biskupom Černovíc a Bukoviny, od r. 2000 v hodnosti metropolitu.

 

Kyjevu verní v rovnakom počte

Na Ukrajine existuje pravoslávna cirkev Kyjevského aj Moskovského patriarchátu. K obom sa podľa prieskumov hlási asi rovnaký počet veriacich. Okrem toho tu pôsobí aj menšia „Ukrajinská autokefálna pravoslávna cirkev“. Moskve podliehajúca ukrajinská pravoslávna cirkev sa teší rozsiahlej autonómii. Samostatne si zakladá eparchie (diecézy), sama si volí biskupov a je finančne nezávislá od Moskvy.

Proeurópsky založený Volodymyr stál na čele cirkvi od r. 1992. Sotva nejaká iná osobnosť na Ukrajine sa tešila v celej krajine takej veľkej autorite ako kyjevský metropolita. Zomrel 5. júla po dlhej chorobe vo veku 78 rokov. –zg-

 

Schönborn o kurze pápeža: „Budú sa diať zázraky a reformy“

 

Düsseldorf, 12.8.2014 (KAP) 017 294 – Kardinál Christoph Schönborn je presvedčený, že pápež František si udrží svoje tempo reforiem a že dôjde ku zmenám – a to dokonca aj u známych témach – „horúcich zemiakoch“ – ako znovu zosobášení rozvedení alebo celibát.

„Budú sa diať znamenia a zázraky. Budú reformy,“ vyhlásil viedenský arcibiskup v interview pre noviny „Rheinische Post“ z utorka vychádzajúce v Düsseldorfe.

Pápež František nepozná nijaké „zákazy diskusie o témach“, jeho ohnisko však spočíva vcelku menej na „horúcich zemiakoch“, ako skôr na téme „Cirkev chudobných pre chudobných“, povedal Schönborn. „On prichádza zo sveta, ktorý stojí pred celkom inými problémami“ – to chceli kardináli voľbou pápeža ja demonštrovať: „Musíme rozšíriť svoj horizont.“

Pápežská formulka „Toto hospodárstvo zabíja“ sa Schönbornovi dosť pozdáva: Je to „správny nález“, avšak nie je zredukovaný na „sociálne trhové hospodárstvo, ale týka sa kapitalizmu a eklatantných nespravodlivostí, ktorý so sebou prináša liberálny turbokapitalizmus. Toto rozchádzanie sa ciest, pred ktorým hospodárstvo dnes stojí, predvídal už Ján Pavol II. v r. 1991 vo svojej sociálnej encyklike „Laborem exercens“.

„Príliš málo“ sa podľa Schönborna dnes hovorí o tom, že armáda a obranné stratégie sa stále viac „zameriavajú do vnútra, vzhľadom na možné hnutia odporu vo vlastných krajinách“. To je „hrozivé“ a ukazuje to celú drámu súčasnej situácie do tej miery, že sa očividne ráta „s rastúcou nevôľou obyvateľstva“.

 

„Viac prorok ako revolucionár“

Cirkev má v tejto situácii za úlohu, „pripomínať, že je ešte čas obrátiť sa“. „Preto je aj pápež František z môjho pohľadu viac prorok ako revolucionár. Ako taký bude aj naďalej hovoriť veci, ktoré sa postarajú o rozruch a nepokoj,“ je presvedčený viedenský arcibiskup. „František musí zostať a aj zostane autentický.“

Pápežov program reforiem možno koniec koncov nájsť u samotného svätého Františka: Tu ide poste o to, postaviť Evanjelium na prvé miesto a Cirkev tým urobiť „jezuánskejšou“. Ťažkosť rozlišovať duchov teraz spočíva v tom, „že všetci si Evanjelium píšu na svoje vlajky, či už sú to tí ochotní k reformám alebo tí, čo sa reformám bránia“.

Na záver sa kardinál Schönborn vyjadril k aktuálne diskusii o eutanázii v Nemecku. Predseda Rady evanjelickej cirkvi v Nemecku, Nikolaus Schneider, sa vyjadril, že svoju vážne chorú ženu, ak by si to želala – by sprevádzal na ceste k aktívnej eutanázii. Schönborn k tomu povedal:

„O absolútnom NIE aktívnej eutanázii sa nesmie viesť nijaká diskusia. Cirkev k tomu nikdy nedá svoj súhlas.“

Pripomenul pritom slová kardinála Franza Königa, podľa ktorých človek „má zomierať s rukou v ruke s iným ale nie rukou iného človeka“. –zg-

 

Arcibiskup Gänswein: Benedikt XVI. strávi leto v Ríme

 

Augsburg, 12.8.2014 (kath.net/KNA) 017 293 – Emeritný pápež Benedikt XVI. strávi toto leto vedome v Ríme a nie v pápežskej letnej rezidencii Castel Gandolfo. Tak sa rozhodol, keďže aj pápež František sa vzdal pobytu v Albánskych vrchoch, ako povedal prefekt Pápežského domu, arcibiskup Georg Gänswein (foto), v interview pre nemecké katolícke noviny «Katholische SonntagsZeitung»/«Neue Bildpost». V auguste má emeritný pápež okrem toho na návšteve svojho brata Georga Ratzingera z Regensburgu.

Arcibiskup Gänswein, ktorý je aj súkromným sekretárom emeritného pápeža, ľutoval, že bratia neodcestovali do Castel Gandolfa. Tam je v lete príjemnejšie ako v Ríme, keďže mestečko leží nad Albánskymi vŕškami v nadmorskej výške 450 metrov. «V neskoré popoludnie tam vždy veje ľahký západný vietor od mora, ktorý osviežuje a dobre pôsobí na organizmus.» To v lete v Ríme chýba.

K zdravotnému stavu Benedikta XVI. arcibiskup povedal, že vzhľadom na jeho vek 87 rokov sa má tomu zodpovedajúc dobre. Má síce trocha problémy s chôdzou, «no hlava je bystrá a duch úplne jasný. Emeritný pápež veľmi aktívne sleduje cirkevný a politický život,» povedal Gänswein. «Číta noviny, pozerá správy, dáva sa informovať, prijíma návštevníkov. A hlavne má zvláštnym spôsobom účasť na modlitbách za svojho nástupcu a za celú Cirkev.»

Arcibiskup Gänswein súčasne potvrdil, že emeritný pápež už nepríde do Bavorska. To, že mu jeho vlasť chýba, nie je však tajomstvom. Pretože v Bavorsku má predsa svoje korene: «Jeho srdce bije bavorsky, ako to opisuje istý pekný titul knihy.»

V myšlienkach chodí Benedikt XVI. často na prechádzku vo svojej domovine. To mu dáva vnútornú radosť a útechu. Okrem toho má ešte stále veľa spojenia s rodnou vlasťou ako listy, návštevy a iné kontakty, ktoré mu jeho bavorskú domovinu prinášajú do Vatikánu. –zg-

           

           

Film o Ježišovi: Každých 8 sekúnd sa 1 divák stane kresťanom!
Orlando, 12.8.2014 (kath.net/idea) 017 292 – Film o Ježišovi je jedným z najúčinnejších pomocných prostriedkov pri misiách a evanjelizácii. Každých osem sekúnd sa rozhodne jeden divák na svete pre kresťanskú vieru, ako informuje Projekt Film o Ježišovi so sídlom v Orlande (štát Florida). Tak pribúda každý rok 3,8 milióna kresťanov.

Film o Ježišovi sa zakladá na Evanjeliu sv. Lukáša. Natočili ho v r. 1979 na originálnych miestach v Izraeli a odvtedy ho viackrát prepracovali.

Film si už pozrelo 6 miliárd ľudí, viac ako 200 miliónov z nich sa podľa producentov stalo kresťanmi po zhliadnutí Filmu o Ježišovi. Film spočiatku premietali s mobilnými filmovými tímami aj v najodľahlejších dedinkách  v mnohých krajinách. Medzitým už existujú verzie aj na internete a na DVD. Film bol už dabovaný vo vyše 1200 jazykoch.

Tento film je najviac premietaným hraným filmom na svete a jeho úspech „najlepšie chráneným tajomstvom kresťanských misií“, ako uvádzajú  producenti z Projektu Film o Ježišovi.

Najprv film vyprodukovali „Warner Brothers“, neskôr medzinárodné misijné dielo „Campus für Christus“ (Orlando/Florida), ktoré sa od r. 2011 v USA nazýva „Cru“.

V Nemecku šíri film tamojšia pobočka medzinárodného misijného diela so sídlom v Gießene (Stredné Hesensko). –zg-

 

 

 

Zvlášť odolné vydanie Biblie – vodovzdorné a nezničiteľné

 

New York, 12.8.2014 (kath.net/idea) 017 291 – Údajne nezničiteľnú Bibliu prináša na trh vydavateľstvo v New Yorku. Špina, ani voda, ani časté používanie nedokážu tzv. „Bibliu na veky“ nejako poškodiť. Jej stránky zostávajú čisté a nepoškodené. Na videu vydavateľstvo Forever prezentuje prednosti Biblie:

„Biblia ‚Forever Bible‘ nezostane doma na poličke knižnice. Dostane sa von do sveta.“ Tento produkt pozostáva z nepatrných syntetických vlákien. „Touto zmesou vzniká istý druh papiera, ktorý je 24-krát silnejší ako normálny papier,“ píše jej vynálezca Jared Casey na internetovej stránke vydavateľstva.

Prvé objednávky budú dodané pred Vianocami. Dovtedy chce vydavateľstvo kampaňou nazbierať peniaze na tento projekt. Doteraz získalo sumu 27 600 eur. –zg-

 

 

 

Milosrdní bratia smútia za pátrom Pajaresom

 

Madrid-Abuja, 12.8.2014 (KAP) 017 290 – Španielsky páter Miguel Parajes (75) infikovaný ebolou zomrel. Kňaz milosrdných bratov podľahol chorobe v utorok, ako informovali španielske noviny „ABC“ (online) s odvolaním sa na túto ošetrovateľskú rehoľu. Páter Pajares je tak prvou európskou obeťou vírusu. Od nedele ho liečili experimentálnym sérom proti ebole „ZMapp“, čo u neho nezabralo.

Kňaz bol prijatý do nemocnice so symptómami eboly 4. augusta v libérijskej Monrovii. Vo štvrtok ho preložili na Kliniku Karla III. v Madride. V západnej Afrike už padlo za obeť tomuto vírusu viac ako 1000 ľudí.

Nigérijská katolícka cirkev reagovala na nebezpečenstvo nákazy rýchlo: podávanie rúk na svätej omši bolo zakázané. Moses Jimbili, farár v metropole  Lagos postihnutej ebolou, k tomu povedal, že niektorí ľudia sa veľmi potia. A pretože je to možnosť prenosy eboly, „považujeme za lepšie radšej si nepodávať ruky,“ citoval ho nigérijský denník „Vanguard“ v pondelok.

Biskupská konferencia Nigérie požaduje aj nepodávanie svätého prijímania do úst, ale Hostia sa musí položiť na dlaň ruky. –zg-

 

Biskup: Džihádistov možno zastaviť iba násilím

 

Rím, 12.8.2014 (kath.net/KNA) 017 289 – Ochranu kresťanov v Iraku možno podľa názoru chaldejského katolíckeho arcibiskupa Mosulu zabezpečiť iba vojenským zásahom, alebo blokádou finančnej podpory teroristickej skupiny «Islamský štát». Arcibiskup Emil Shimoun Nona v interview pre taliansky denník «L´Avvenire» z utorka ďalej obvinil medzinárodné spoločenstvo z nečinnosti:

„Spoločenstvo štátov nepodniká nič, aby zastavilo otvorenú finančnú podporu islamistických teroristických skupín v Iraku, Sýrii, v Somálsku a Afganistane niektorými štátmi. Dôvodom je, že tieto štáty disponujú zásobami ropy,“ povedal Nona. K bombardovaniu stanovísk džihádistov vojskami USA sa nevyjadril.

Spoločenstvo štátov musí svoju politiku «totálne nanovo premyslieť», požaduje arcibiskup. Dlhodobo môžu mať kresťania nejakú budúcnosť v Iraku, iba ak medzinárodné spoločenstvo už nebude moslimov používa ako nástroj pre svoju politiku.

Chaldejský patriarcha Louis Rafael I. Sako v minulých dňoch USA obvinil, že chránia iba kurdský Erbil, ale nie kresťanské oblasti v severnom Iraku. –zg-

 

Stará sa niekto o to, že ISIS masakruje kresťanov?

 

Londýn, 11.8.2014 (kath.net) 017 288 – „Nikto sa o nás nestará. Unikáme z jedného miesta na druhé, sme vyčerpaní. Podviedli nás. Masakrujú nás a nikto sa o to nestará. Hovoríme jazykom Ježiša, patríme k prvým kresťanom, no kresťanský svet na nás zabudol. Sme pôvodným obyvateľstvom Ninive a každý by nás chcel vidieť zabitých.“

Tento výkrik krajnej núdze irackých kresťanov interpretoval lord Dávid Alton, člen britskej hornej komory a dlhoročný politik, v sobotu v príspevku pre britskú internetovú službu „Independent Catholic News“. Prvé letecké útoky USA proti ISISu sa v ňom nespomínajú. A lord Alton ďalej píše:

„Dostal som srdcervúcu správu od rodiny, ktorá ušla z Ninive. V nej sa písalo, ako ich militanti ISISu premohli a ako ušli, aby chránili svoje deti a sestry a manželky. Potom sa pýtali: ‚Kde je OSN? Kde je NATO? Kde je EÚ a USA? Kde je Putin?‘ Prosba irackých kresťanov k medzinárodnému spoločenstvu znie: ‚Urobte, čo môžete na zastavenie tejto genocídy! ‘“

A lord Alton konštatuje:

„Ľahostajnosť západných vlád voči zúfalej situácii irackých menšín je skutočne šokujúca. ‚Islamský štát‘ pácha genocídu na kresťanoch, jezídoch a iných menšinách, no medzinárodné spoločenstvo odvracia zrak. ISIS už dostala pod kontrolu oblasť veľkú takmer ako dve tretiny Veľkej Británie. Domy vyrabovali. Hroby a svätyne zničili. Kríže strhli z kostolov a roztrieskali. A za týmto ničením sa skrýva hlboká nenávisť voči starému národu, ktorý tu celé stáročia žil v pokoji so susedmi. Irackí kresťania sú pôvodnými obyvateľmi Mezopotámie, potomkovia antických Babylončanov, Chaldejcov, Asýrčanov a veľkého počtu arabských kmeňov a žijú v Iraku od prvého storočia po Kristovi. A o 2000 rokov neskôr sa domy potomkov pôvodných kresťanov mažú znakom pre kresťanov – ´nazarén´. A ak odmietajú konvertovať, prinútia ich k úteku, alebo ich zabijú.“

„V Bosne a Rwande medzinárodné spoločenstvo zanedbalo pomoc prenasledovaným menšinám. My hovoríme ‚Never again‘ [Nikdy viac], no  pre Mosul a Ninive je toto ‚Never again‘ už dávno preč. To je iba ďalší príklad trpkého zlyhania v oblasti zachovania platnosti ľudských práv a náuky OSN o ‚zodpovednosti za ochranu‘“.  –zg-

 

Kňaz ako budúci český prezident?

 

Praha, 12.8.2014 (KAP) 017 287 – Bývalý český prezident Václav Klaus by ešte raz kandidoval na najvyšší post v štáte, ak by sa o tento úrad uchádzal aj katolícky kňaz Tomáš Halík. V interview pre digitálny vysielač TV Barrandov 73-ročný Klaus, ktorý bol prezidentom Českej republiky v r. 2003 až 2013, vyhlásil, že sa „do toho už nebude miešať“. Ak by sa však „náhodou chcel pre kandidatúru rozhodnúť pán Halík a nenájde sa silnejší kandidát“, tak by v r. 2017 „ešte raz vstúpil do prezidentského volebného boja“.

Tomáš Halík sa považuje za „nositeľa vlajky dedičstva Václava Havla“. Husita Klaus ho však vidí ako predstaviteľa nebezpečnej reštaurácie. V narážke na jezuitu Antonína Koniasa, ktorý v čase protireformácie pôsobil v Prahe a v laicistickej českej spoločnosti platí dodnes ako pojem katolíckej intolerancie, Klaus v minulosti vyhlásil, že medzi Koniasom a Halíkom vidí „iba časový odstup 300 rokov“.

Halík, ktorého nedávno ocenili renomovanou Templetonovou cenou, v článku v denníku „Lidové noviny“ síce nedávno dementoval, že by chcel kandidovať na prezidenta, no dodal: „Ak by sa však nikto iný tejto vlajky nechopil, tak by som cítil morálnu povinnosť sa tohto ujať.“ Halík ešte vyhlásil, že táto kandidatúra nie je bez vyhliadok, veď je predsa profesorom sociológie na Karlovej univerzite a preto disponuje „v povolaní a kvalifikácii presne tými istými predpokladmi ako prezidenti Masaryk a Beneš“.

Skeptici však posudzujú šance Halíka, o ktorom sa nie po prvý raz hovorí ako o kandidátovi na prezidenta, ako malé. Žurnalista Petr Kamberský v denníku „Lidové noviny“, uvádza, že v druhom kole voľby ľudu by „nakoniec zvíťazil ten, kto je pre väčšinu najmenej neprijateľný“, a nezvoliteľní sú pod rangom „kňaza už iba upratovačky a žurnalisti“. Skôr by „peklo zamrzlo na ľad, ako by sa v Česku stal rímskokatolícky kňaz prezidentom“. Vzhľadom na to „by bola kandidatúra Tomáša Halíka pre ľavičiarov darom z nebies, pretože by to roztrúsilo hlasy pravičiarov“ a „urovnalo by to cestu“ ľuďom ako úradujúci prezident Miloš Zeman, či jemu blízky sociálny demokrat Zdeněk Skromach. –zg-

 

Kardinál: Pápež by najradšej cestoval do Iraku osobne 

 

Vatikán-Viedeň, 12.8.2014 (KAP) 017 286 – Pápež František by bol podľa názoru svojho zvláštneho vyslanca do Iraku „najradšej“ cestoval do krajiny osobne. Povedal to kardinál Fernando Filoni po rozhovore s pápežom 10. augusta pre vatikánsku televíziu. Starosť Františka bolo možné pri rozhovore „veľmi silne cítiť“, citovalo ho Rádio Vatikán v pondelok. „Najradšej by bol pápež František, myslím si, tam rád sám cestoval, aby bol na mieste uprostred týchto úbohých ľudí.“

František dal kardinálovi Filonimu, prefektovi Kongregácie pre evanjelizáciu národov, v nedeľu osobne inštrukcie pre túto cestu do Iraku. Okrem toho mu dal príspevok pre utečencov v Iraku. Talianskeho kardinála menoval František v piatok za osobného mimoriadneho vyslanca pre Irak. V nedeľu ohlásil, že kardinál sa deň na to vydá do Iraku. Oficiálne túto cestu zatiaľ nepotvrdili. Je možné, že sa posunie na ďalšie dni.

Kardinál Filoni odcestuje najprv do Bagdadu, aby viedol rozhovory s irackou vládou. Potom navštívi Autonómny región Kurdistan, kde našla útočisko väčšina kresťanov, ktorí ušli pred teroristickou skupinou IS. Tam sa porozpráva s utečencami a s miestnymi biskupmi o humanitárnej pomoci ako aj o budúcnosti kresťanov v Iraku.

 

Ničenie Biblií a kláštorov

Nadácia „Pro Oriente“ poukázala na ničenie ranokresťanskej kultúry v rámci vypudzovania kresťanov. V severom Iraku stoja početné kláštory často až z 3. a 4. storočia. Napriek historickým katastrofám sa v týchto kláštoroch uchovali až doteraz bohato zdobené rukopisy, biblické texty, teologické, historické a prírodovedecké diela, ktoré patria k najvzácnejším svedectvám kresťanskej kultúry.

„Pro Oriente“ poukázala na slová generálnej riaditeľky UNESCO, Iriny Bokovej. Bokova vyzvala medzinárodné spoločenstvo k „ochrane kultúrnej rôznosti“ v Iraku a zdôraznila, že prenasledovanie kresťanov a jezídov je spojené s ničením kultúrneho a náboženského dedičstva – najmä kostolov, svätýň a pamätníkov. Toto treba okamžite zastaviť, ako povedala riaditeľka UNESCO. Ochrana ľudí je neoddeliteľná od ochrany ich kultúry a ich dedičstva. Rôznosť vyznačuje práve kultúru Mezopotámie už po tisícročia, ako „jedinečné svedectvo vývoja kultúry a pokojného spolunažívania“.

Riaditeľka UNESCO znovu apelovala na ľudí v Iraku, aby spoločne bránili svoje „jedinečné kultúrne dedičstvo“. Súčasne pripomenula, že Irak podpísal Konvenciu UNESCO o ochrane a podpore kultúrnej rôznosti z r. 2005. Táto konvencia predpokladá uznanie rovnakej dôstojnosti všetkých kultúr, vrátane kultúr menšín. –zg-

 

Londýn: Rezolútna rehoľníčka odstránila islamistickú zástavu
Londýn, 11.8.2014 (kath.net) 017 285 – Celé dni sa v Londýne sporili o islamistickej zástave, ktorá visela pri vchode do sídliska v londýnskej štvrti Tower Hamlets (foto). Nemálo hlasov označilo zástavu ako „provokujúcu“. Sestra Christine Frostová FCJ (71) však túto zástavu v noci na piatok 1. augusta proste odstránila vo vlastnej réžii! Sestrička na to použila rebrík a pomáhali jej pritom členovia miestneho moslimského spoločenstva.

Toto vôbec nie je prvá senzáciu vyvolávajúca akcia tejto penzionovanej  rektorky katolíckeho kolégia vo vlastníctve ignaciánsky zameraného rehoľného spoločenstva „Verné spoločníčky Ježiša“. O odstránení spornej zástavy informovali mnohé britské médiá.

Zástava kresťanských obyvateľov oblasti zastrašovala, ako napísali noviny „The Guardian“. Iní obyvatelia tejto štvrte, v ktorej žije veľa moslimov z Bangladéšu, však zástavu označili ako symbol solidarity s ľuďmi v Gaze a zdôraznili, že symbolizuje cezhraničnú jednotu moslimov.

Predstavitelia mestskej správy po dlhšom rozhodovaní vydali príkaz zástavu odstrániť. No keď sa v piatok ráno vydali na miesto, mohli už iba konštatovať, že katolícka rehoľníčka už zrealizovala faktickú situáciu. –zg-

 

Hrôza v Iraku: „Dieťa, ktoré som pokrstil ISIS rozpolila“

 

Bagdad, 10.8.2014 (kath.net/ACNS) 017 284 – Päťročné dieťa z anglikánskeho spoločenstva v Bagdade počas útoku teroristickej islamistickej organizácie ISIS na iracké mesto Qaraqosh, rozpolili na dve časti. Informoval o tom totálne šokovaný anglikánsky duchovný Andrew White pre londýnsku anglikánsku tlačovú službu ACNS. White, ktorý pochádza z Veľkej Británie, so slzami vysvetľoval:

Práve som mal niekoho u seba na návšteve, koho dieťa bolo rozseknuté na dve časti. Ja som toto dieťa v mojom kostole v Bagdade pokrstil. Tohto malého chlapčeka pomenovali po mne, Andrew.“

Rodičia chlapčeka boli angažovaní zakladajúci členovia anglikánskeho spoločenstva v Bagdade. O mieste a okolnostiach interview ACNS nič bližšie neuviedla. –zg-

 

Maďarsko: Benediktíni slávia 500-ročné jubileum

 

Budapešť, 8.8.2014 (KAP) 017 283 – Slávnostnou svätou omšou a sympóziom oslávila maďarská kongregácia benediktínov svoje 500-ročné jubileum. Svätú omšu v arciopátstve Pannonhalma celebroval arciopát a prézes kongregácie, Asztrik Várszegi, ako rehoľa informovala.

Na 2-dňovom sympóziu v Györi a Pannonhalme sa diskutovalo o aktuálnej situácii benediktínov v Maďarsku a o výzvach do budúcnosti. Na slávnosti sa zúčastnili benediktíni všetkých maďarských spoločenstiev z Pannonhalmy, Bakonybelu, Tihány, Györu a Budapešti. Príhovor mal aj vzácny hosť – nemecký prézes benediktínov a opát zo Sankt Ottilien, Jeremias Schröder.

Maďarskú kongregáciu benediktínov založil v r. 1514 arciopát Pannonhalmy, Mate Tolnai. Spojila všetky benediktínske kláštory v Maďarskom kráľovstve. Kongregácia je tretím najstarším benediktínskym spoločenstvom na svete. Veľkú záťažovú skúšku predstavovalo obdobie osmanskej nadvlády (1541-1686), keď sa rehoľný život takmer zastavil. V r. 1637 sa benediktíni do Pannonhalmy vrátili, kláštory v Tihány, Bakonybeli a Dömölku aktivovali až po r. 1686. O 100 rokov neskôr – v r. 1786 – benediktínsku rehoľu zrušil cisár Jozef II.

Nový začiatok jej umožnil maďarský kráľ František I. Medzi rokmi 1802 a 1948 sa benediktíni etablovali v Maďarsku najmä v oblasti školstva a spravovali gymnáziá. V r. 1948 tieto školy poštátnili a rehoľa bola o dva roky neskôr znova rozpustená. Iba 70 z 300 maďarských benediktínov smeli viesť ďalej svoj kláštorný život a spravovať ešte dve školy v Györi a Pannonhalme.

Niektorí bratia opustili Maďarsko a založili o. i. opátstvo v Sao Paule a priorát Woodside v Kalifornii. Nový život pre rehole v Maďarsku priniesol politický prevrat v r. 1990. Založili sa o. i. aj nové kláštory v Tihány, v Komárome a Bakonybeli. –zg-

 

Kórea – krajina mučeníkov

 

Pápež František bude 16. augusta v Seoule blahorečiť Pavla Yun Ji-chunga

spolu so 123 v 19. storočí popravenými katolíkmi

 

Seoul , 8.8.2014 (KAP – Johannes Pernsteiner) 017 282 – Najväčšie blahorečenie roka sa bude konať 16. augusta v Seoule, keď pápež František pri návšteve Kórey povýši k úcte na oltári 124 mučeníkov. Bude to to Pavol Yun Ji-chung spolu so 123 ďalšími katolíkmi, ktorí boli popravení medzi rokmi 1791 až 1888 z „nenávisti voči viere“, vyhlásila vatikánska Kongregácia pre kauzy svätých vo výnose vo februári. Biografia nových blahoslavených tvorí významnú etapu cirkevnej histórie krajiny zviditeľnenej počas tretej cesty pápeža mimo Talianska a je aj programom 6. ázijského svetového dňa mládeže, na ktorom sa František zúčastní: „Sláva mučeníkov vyžaruje na vás“ – tak znie motto stretnutia mladých.

Celé 19. storočie bolo pre kresťanstvo v Kórey poznačené diskrimináciou, tvrdým prenasledovaním a tisícimi popravami. Iba málo z 10 000 usmrtených katolíkov je známych. „Doteraz 103 svätcov a čoskoro 124 nových blahoslavených, takmer výlučne laikov – to je iba kvapka v oceáne anonymných mučeníkov Kórey,“ vyhlásil nedávno kardinál Fernando Filoni, prefekt Kongregácie pre evanjelizáciu národov. To, že Cirkev ešte neblahorečila ďalších kórejských mučeníkov, spočíva v tom, že sa jej zatiaľ  nepodarilo rekonštruovať ich životopisy.

 

Trest smrti za odmietnutie kultu predkov

Za prvého mučeníka Kórey sa považuje Pavol Yun Ji-chung. V období počiatkov katolicizmu v krajine, ako učenec hľadajúci nové spôsoby života, sa oboznámil s kresťanstvom, vtedy už známym v Číne. Tento šľachtický syn sa vplyvom strýka v roku 1784 stal katolíkom, na ceste do Číny sa nechal pokrstiť. Spoločne s bratrancom Jamesom Kwong Sang-yonom sa Ji-chung v r. 1791 pri pohrebe svojej tiež konvertovanej matky na jej želanie vzdal konfuciánskeho rituálu a spálil aj jej kultom mŕtvych používanú tabuľku predkov, ako aj tabuľku svojho otca – prax, ktorú nariadil pekinský biskup Alexander de Gouveia dekrétom.

Odmietnutie tradície sa postaralo o rozruch a kórejská cisárska Joseonská dynastia to označila ako nebezpečenstvo pre sociálny poriadok. Reagovala so všetkou tvrdosťou, nariadila guvernérovi príslušného regiónu Chinsan zatknutie a mučenie oboch členov hornej vrstvy a po mesiacoch dala 33-ročného Ji-chunga a jeho 41-ročného bratranca Sang-yona popraviť mečom – za morálne a etické previnenia, keďže odmietli konfucianizmom predpísané vzdanie úcty predkom a kráľovi.

 

Početné vlny prenasledovania

Po zákaze dovozu západných kníh, pálení katolíckej literatúry v Kórey a štátnom prenasledovaní katolíkov rástol v horných vrstvách na katolíkov tlak z vlastných rodín, aby sa kresťanskej viery opäť vzdali.

Najdôležitejším nositeľom katolíckej náuky v Kórey sa potom stala stredná vrstva „Chungin“, ktorá klíčiacemu kresťanstvu dopomohla k novému rozkvetu. Z perspektívy cisárskeho domu sa to rovnalo sociálnej revolte: vzťah k Bohu spojený s hlásaním rovnosti ľudí, bol jasne v protiklade so spoločenským poriadkom, v spoločnosti, kde šľachta a učenci boli prísne oddelení od otrokov a menej majetných.

Následkom tohto konfliktu nastalo od r. 1801 nové prenasledovanie s mučením, viacerými vlnami stoviek popráv a s vyhnanstvom. To zosilnelo po príchode misionárov z Paríža v r. 1839, pričom pri prenasledovaní v r. 1846 bol popravený aj prvý v Kórey narodený kňaz, Andrej Kim Tae-gon.

Najväčší počet mučeníkov bol v r. 1866, keď na skale na brehu rieky Hangang v Seoule verejne sťali 8000 katolíkov – medzi nimi 9 kňazov zo zahraničia. O sto rokov neskôr na tomto mieste, v štvrti hlavného mesta Mapo-gu, zriadili katolícku národnú svätyňu Jeoldu-san, ktorej komplex zahrňuje o. i. kostol, múzeum, konferenčné miestnosti a 28 hrobov mučeníkov.

Doterajších 103 juhokórejských svätcov pochádza z radov mučeníkov 19. storočia a po blahorečení v r. 1925 a 1968 – ich pápež Ján Pavol II. pri ceste do Kórey v r. 1984 svätorečil. Poľský pápež vtedy navštívil svätyňu mučeníkov, Matka Terézia tak urobila ďalší rok.

Pápež František sa 15. augusta zastaví v rodisku sv. Andreja Kim Dae-gona v Solmoe južne od Seoulu a po 124 blahorečeniach 16. augusta – po záverečnej svätej omši svetového dňa mládeže 17. augusta – ešte raz navštívi „Pamätník neznámych mučeníkov“.

 

Mučeníci naďalej aj v Severnej Kórey 

Pri návšteve pápeža sa zreteľne a vedome pripomenie, že všedný deň kresťanov v tyranskej susednej Severnej Kórey je naďalej poznačený represáliami a brutálnym prenasledovaním, hoci oficiálne je tam náboženská sloboda. Organizácia pre ľudské práva „Open Doors“ uvádza, že Severná Kórea je krajina s najhorším prenasledovaním kresťanov na svete. Často stačí už len vlastníctvo Biblie na internovanie celej rodiny do pracovného tábora.

V súčasnosti v Severnej Kórey podľa oficiálnych údajov už niet kňazov. Najmenej 166 kňazov a rehoľníkov severokórejský režim v 40. rokoch minulého storočia usmrtil za vieru. Proces blahorečenia prebieha od r. 2009 pre skupinu 36 benediktínskych misionárov z kláštora Tokwon v Gangu, ktorí prišli o život v r. 1949 a 1952 v pracovných táboroch. Okrem toho je známy prípad posledného severokórejského biskupa Pjönjangu, Francisa Hong Yongha. Biskup narodený v r. 1906 bol od r. 1962 nezvestný a v r. 2013 ho  Vatikán vyhlásil za mŕtveho. … –zg-

 

Arabské ‚nun‘ sa stáva znamením prenasledovania a solidarity
Vatikán, 8.8.2014 (kath.net/KAP) 017 281 – Arabské písmeno pre hlásku „n“ (nun) sa zo znamenia prenasledovania stáva stále viac znamením solidarity. Na sociálnej sieti symbol používaný na označenie kresťanov, ktorý vyzerá ako polovičné otvorené „O“ s bodkou hore, sa v súčasnosti šíri nesmiernou rýchlosťou. V Iraku používala v minulých týždňoch toto znamenie teroristická skupina „IS“ na označovanie domov kresťanov a ich súčasné zabratie kalifátom.

Ako vyhlásil nemecký teológ a znalec islamu páter Christian W. Troll SJ pre „Rádio Vatikán“, arabské „nun“ je prvým písmenom slova „nazara“ –  čo je arabské a aj v Koráne sa vyskytujúce označenie kresťanov. Je to „znamenie, ktoré označuje nešťastie, kategorizáciu, a ktoré zostalo v červenej a čiernej farbe na domoch v Mosule“ a ktoré kresťanskú menšinu v Iraku núti k úteku.

Po celosvetovom rozhorčení nad prenasledovaním kresťanov v jednej z ich najstarších oblastí šírenia sa tento symbol vo virtuálnom svete teraz stal znamením solidarity. „Stále viac ľudí na Twitteri a Facebooku vymieňa vlastný profil za obrázok arabského písmena, alebo ľudia šíria fotografie, na ktorých sú zobrazení s týmto znamením,“ ako povedal páter Troll.

Jezuitovi pripomína toto znamenie prístup k menšinám v kresťanskom stredoveku. „Vidno, že tu sa vlastne v súčasnej dobe schádzajú mentality rôznych storočí – to človeka veľmi zaráža.“

Na hashtagu „#Wearen“ („My sme N“ – teda kresťania) sa denne cez Twitter šíria po celom svete správy solidarity o vyhnaných kresťanov, napr. aj od arcibiskupa z Canterbury, Justina Welbyho, ako informovalo „Rádio Vatikán“. Súčasťou kampane sú aj mnohí moslimovia: v čase zverejnenia na webovej stránke Vatikánskeho rozhlasu bolo 18 percent z 55 000 šírených  hahstagov zo Saudskej Arábie a za jeho šírenie sa zasadzujú na internete aj mnohí moslimskí žurnalisti. –zg-

 

Francúzsko: Veľké znesvätenie a škody v dvoch katolíckych chrámoch

 

Thonon-les-Bains, 8.8.2014 (kath.net) 017 280 – V utorok, 5. augusta, došlo vo východofrancúzskom meste Thonon-les-Bains v Katedrále sv. Františka Saleského, ako aj v Kostole sv. Hypolita k vážnym materiálnym škodám a k znesväteniu. Dvierka svätostánku násilím otvorili, vybrali Najsvätejšiu Eucharistiu, pohádzali ju na zem a pošliapali. Dómsky farár označil útok ako svätokrádež. Informoval o tom regionálny týždenník „Le Messager“. Biskup Diecézy Annecy, Yves Boivineau, oznámil, že v nedeľu bude v katedrále slúžiť svätú omšu, ako aj akt kajúcnosti za znesvätenie katedrály.

V utorok ráno krátko po 8. hodine 30-ročný muž spôsobil za krátky čas závažné materiálne škody, ako napísal „Le Messager“. S nevídanou nadpriemernou silou prevrhol oltáre, svietniky a ambóny, násilne otvoril svätostánok, zohol bronzový kríž, rozbil dvere do sakristie a poškodil historické okná chrámu. Dobrovoľník, ktorý bol práve v katedrále, zalarmoval políciu, ktorá podozrivého muža zatkla. Podľa týždenníka „Messenger“ mohol páchateľ konať v stave psychického zmätenia. Podľa dómskeho farára je podozrivý muž moslim. –zg-

 

Bavorsko: Kostolní vandali používajú krém na topánky a Kitekat

 

Landau, 7.8.2014 (kath.net) 017 279 – Čierny krém na topánky na oltári, na sochách svätcov a na stenách, krmivo pre mačky na organe – o takomto vandalizme v bavorskom barokovom chráme informoval mníchovský večerník  „Abendzeitung“. Tým chrámom je Kostol sv. Jána v Landau (okres Dingolfing-Landau) a čin sa stal 1. augusta. Škody odhadujú na niekoľko tisíc eur. Kriminálna polícia prípad vyšetruje.

Stále znova počúvame súkromné názory kresťanov, že takéto prípady vandalizmu proti kresťanských zariadeniam sa v nemeckej jazykovej oblasti stále viac množia. Nemecký rozhlas (WDR) sa už v r. 2012 zaoberal touto témou v dokumentárnej relácii s názvom „Prenasledovanie kresťanov v Duisburgu“. No doteraz o tom neexistujú štatistické podklady.

Dr. Gudrun Kuglerová, vedúca rakúskeho „Dokumentačného archívu intolerancie a diskriminácie kresťanov v Európe“, na významnej konferencii OBSE už v máji poukázala na to, že napríklad francúzske ministerstvo vnútra o roku 2010 informuje, že 84 percent vandalizmu vo Francúzsku bolo nasmerovaných proti kresťanským zariadeniam. Vo viacerých krajinách sa takéto prípady však registrujú iba ako ‚vandalizmus proti verejnej budove‘. –zg-
Ukrajina: Nuncius vidí nebezpečenstvo pre Gréckokatolícku cirkev

 

Kyjev, 7.8.2014 (KAP) 017 278 – Arcibiskup Thomas Gullickson zdôrazňuje modlitbu kresťanov ako východisko z násilia na Ukrajine. Pripomenul to v Kyjeve v rozhovore pre Rádio Vatikán. Povedal, že Ukrajina je „celkom jasne kresťansky formovaná“. Preto vyzval všetkých, aby sa modlili za pokoj, keďže násilie predstavuje „tvrdý skúšobný kameň“ pre kresťanov.

Aj keď konflikt na východnej Ukrajine katolícku menšinu bezprostredne nezasahuje, keďže tá je silnejšie zastúpená v západnej časti krajiny, nuncius sa obáva rastúceho nebezpečenstva aj pre katolíkov. Už teraz, podľa jeho slov, sú gréckokatolícki kresťania v niektorých častiach krajiny „reálne prenasledovaní“.

Súčasná eskalácia napätia však podľa arcibiskupa jednotlivé vyznania zblížila: „Z katolíckeho pohľadu je potešiteľné vidieť, ako gréckokatolícka, rímskokatolícka a pravoslávna cirkev spoločne stoja za ukrajinským ľudom.  Vlna násilia na východnej Ukrajine ukrajinský národ zjednotila a dala mu uvedomiť si, aké dôležité sú kresťanské hodnoty,“ povedal arcibiskup Gullickson.

Väčšina Ukrajincov sa hlási k pravosláviu. Katolíci – latinskí a grécki – predstavujú menšinu a žijú väčšinou na pokojnom západe krajiny. Na východnej Ukrajine dochádza však k únosom katolíckych kňazov a násiliu voči katolíkom. –zg-

 

 *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *