Život Cirkvi vo svete 31/2021

Obsah

Kardinál Sarah a biskup Strickland: „Prestaňme sa báť hovoriť pravdu!“

Zomrel najstarší kardinál Albert Vanhoye, SJ

Pastor:„Od pápeža Benedikta XVI. som načerpal veľa cenného!“

Maďarsko sa pripravuje na Svetový eucharistický kongres

Nová vlajka hnutia na ochranu života

V Írsku 1. sväté prijímanie stále zakázané – biskupi sa už búria

„Toto je boj medzi naším Pánom a diablom!“

Polícia v Austrálii, Nemecku, Francúzsku aj inde tvrdo zasahuje

USA: Arcibiskup Cordileone slávi v katedrále tradičnú omšu

Rakúsko: Lodná procesia s Pannou Máriou na jazere Wörthersee

Gymnastka Grace sa aj na olympiáde spolieha na modlitbu

Rúško „Ježiš ma miluje“ v škole zakázané!!!

Poľsko: Cirkev kritizuje štátnu komisiu k zneužívaniu

Konečne to niekto v Nemecku vyslovil

Žalostné mlčanie. O kňazovi, ktorý už nevie hovoriť s Bohom

Spectator: ‚Pápež František stráca svoj kultúrny boj’

Švajčiarsko: Generálny vikár o defektoch omše novus ordo

Kostol sv. Mikuláša, Stará Ľubovňa

On je Kráľ večnej slávy. Odvážne sa zaodejte žiarou pravdy Ježiša Krista!

Vystúpte so mnou na svätý vrch milosti a svätosti, aby ste boli osvietení a premenení svetlom slávy môjho Syna Ježiša. On je jednorodený Syn Otca. On je Slovo, ktoré splodil Otec vo večnosti, jednej podstaty s ním, jeho dokonalý obraz a odblesk jeho božskej žiary.
On je Kráľ večnej slávy. Tak ako sa premenil pred tromi apoštolmi, Petrom, Jakubom a Jánom na vrchu Tábor, tak sa vám zjaví v žiari svojej božskej slávy, ak so mnou vystúpite na svätý vrch pokory a malosti, lásky a čistoty, ticha a modlitby.
Otec zjavuje svoje tajomstvá iba deťom a maličkým a skrýva ich pred múdrymi.
Syn zjavuje svoju božskú slávu vám, malé deti, ktoré formujem a vediem s materskou starostlivosťou na vrch svätosti. …V nebi teraz Ježiš sedí po pravici Otca, v žiare svojho božstva.
Teraz musíme väčšmi pozerať na večnú slávu Ježiša Krista. Mnohí pochybujú o jeho božskej prirodzenosti, popierajú historickú skutočnosť jeho vzkriesenia.
Milovaní synovia, odvážne ohlasujte všetkým božstvo môjho Syna Ježiša. Zaodejte sa žiarou jeho pravdy. Pripomínajte jeho smrť a ohlasujte jeho zmŕtvychvstanie v očakávaní jeho príchodu v sláve.
Keď sa Ježiš vráti v božskej sláve a zjaví sa celému ľudstvu, každý bude povolaný prežiť zážitok, aký mali Peter, Jakub a Ján na hore Tábor.
Ježiš sa zjaví vo svojej žiare a jeho ľudská prirodzenosť bude úplne premenená oslňujúcim svetlom jeho božstva. Potom bude celý vesmír ohlasovať Ježiša Krista, dokonalý obraz Otca, Slovo, ktoré sa stalo telom, jediného a výlučného Spasiteľa, pre ktorého bolo všetko stvorené a ktorý má moc všetko si podrobiť.
Ježiš prinesie na svet svoje slávne kráľovstvo svätosti a milosti, spravodlivosti, lásky a pokoja. (Don Gobbi, 6.8.1997)

Deti moje, kto sa modlí, nebojí sa budúcnosti a nestráca nádej!

Opakujem: Kto sa modlí, nebojí sa budúcnosti a nestráca nádej! Ste vyvolení, aby ste prinášali radosť a pokoj, preto ste moji. Prišla som s menom Kráľovná pokoja, pretože diabol chce nepokoj a vojnu. On chce naplniť vaše srdcia strachom z budúcnosti. Budúcnosť je Božia, preto buďte pokojní a modlite sa a všetko odovzdajte do rúk Najvyššieho, ktorý vás stvoril. (Panna Mária v Medžugorí, 25. marca 2021)

* * * * * * *

Kardinál Sarah a biskup Strickland: „Prestaňme sa báť hovoriť pravdu!“

Americký biskup Jozef Strickland súhlasí s varovaním kardinála Roberta Saraha: „Cirkev umiera, lebo jej pastieri majú strach jasne vyjadrovať celú pravdu.“

USA, Tyler , 1.8.2021 (kath.net/pl) 027 747 – „Múdre slová kardinála Saraha. Prestaňme kompromitovať pravdu pre nejaké svetské záujmy. Nech nás pravda oslobodí!“ Napísal to americký biskup Jozef Strickland z Tyleru v Texase na Twitteri k fotografii kardinála Roberta Saraha aj citátom kardinála:
„Cirkev umiera, lebo jej pastieri majú strach jasne vyjadrovať celú pravdu. Máme strach pred médiami, pred verejnou mienkou a pred našimi spolubratmi! Dobrý pastier dá aj život za svoje ovce.“
Tieto slová dostali za niekoľko dní vyše 1600 laikov. V inom tvíte biskup Strickland napísal:
„Všetko sa točí okolo hodnoty osoby…“
A priložená je karikatúra docenta, ktorý ukazuje na obraz tehotnej ženy. S pohľadom na jej bruško docent hovorí:
„Katolícky politik, ktorý neverí, že tu je ľudská osoba …“ a potom docent ukazuje ďalší obraz s Monštranciou a pokračuje: „pravdepodobne ani neverí, že tu je osoba!“ Tento tvít dostal už 3000 laikov.

Zomrel najstarší kardinál Albert Vanhoye, SJ, francúzsky biblista

Paríž, 30.7.2021 (RV) 027 746 – Vo veku 98 rokov zomrel vo štvrtok 29. júla v Ríme kardinál Albert Vanhoye z rehole jezuitov. Bol najstarším členom Kardinálskeho zboru. Pochádzal z Francúzska a kardinálsky titul prijal v roku 2006 už ako 82-ročný. Udelil mu ho pápež Benedikt XVI. ako uznanie za jeho celoživotné dielo biblistu. …
Po smrti kardinála Vanhoye má kardinálske kolégium celkovo 220 členov, z ktorých je 123 elektorov.
Najstarším členom je odteraz 97-ročný slovenský kardinál Jozef Tomko.

Viac na:
https://www.vaticannews.va/sk/cirkev/news/2021-07/zomrel-najstarsi-kardinal-albert-vanhoye-francuzsky-biblista-z.html

Pastor:„Od pápeža Benedikta XVI. som načerpal veľa cenného!“

Oldendorf, 5.8.2021 (kath.net) 027 745 – „Jozef Ratzinger je iste jednou z najmúdrejších hláv 20. storočia. Získal som od neho veľa cenného, čo mi bolo na úžitok!“ Napísal to luteránsky pastor Ralf Halbrügge v príspevku čitateľa pre noviny „Neue Osnabrücker Zeitung“. Halbrügge v reakcii na článok novín s titulom „Hovorí konzervatívec tvrdý ako skala“ od Kataríny Ritzerovej kritizoval „jednostranné komentáre k tomuto veľkému duchovnému, ktorý vždy trpel morálnym rozkladom a zosvetšťovaním Cirkvi.“
Luteránsky farár hodnotí príspevok ako veľmi jednostranný. Očakával, že sa mnohí ľudia vzdialení od Cirkvi sa budú tešiť, keď Benedikt XVI. bude žiadať od zodpovedných v Katolíckej cirkvi „menej úradu“ a „viac srdca a viac presvedčenia vo viere“ – čo Benedikt XVI. nedávno urobil – ako dodal pastor.

* * * * * * *

Maďarsko sa pripravuje na Svetový eucharistický kongres

Budapešť, 04.08.2021 (KNA) 027 744 – Maďarsko sa pripravuje na 52. svetový eucharistický kongres 5. až 12. septembra, na ktorý zavíta aj pápež František.
Maďarská akadémia umenia v Budapešti otvorila pri tejto príležitosti tri výstavy, ako oznámili Balatonské noviny. Na jednej výstave sa prezentuje štvrté najväčšie vyznanie Maďarska – Gréckokatolícka cirkev. Ďalšia obrazmi a zvukovými dokumentami osvetľuje históriu 34. eucharistického kongresu 25. až 29. mája 1938 v Budapešti. Tretiu prezentuje Charita a dokumentuje pomoc cirkvi ľuďom v núdzi. Výstavy budú otvorené do 19. septembra a sprevádzať ich budú o. i. aj gréckokatolícke cirkevné chóry.
Pápež František bude sláviť záverečnú svätú omšu Eucharistického kongresu 12. septembra v Budapešti a bude mať homíliu. V Budapešti sa stretne aj s politickým vedením Maďarska. Následne sa vyberie na pastoračnú návštevu na Slovensko do 15. septembra.

Viktor Orbán sa na stretnutie s pápežom teší
Kardinál Péter Erdő, budapeštiansky arcibiskup vyhlásil, že katolícke spoločenstvo krajiny na návštevu pápeža Františka hľadí „s veľkou radosťou a láskou“.
„Modlíme sa, aby s odľahčením pandemickej situácie bola aj návšteva Svätého Otca znamením nádeje a nového začiatku,“ povedal maďarský prímas.
Premiér Viktor Orbán prejavil radosť, že pápež prijal pozvanie do Maďarska. Politik, ktorý je členom maďarskej Reformovanej cirkvi, povedal, že sa teší na stretnutie pred svätou omšou. Webová stránka kongresu: https://www.iec2020.hu)

Nová vlajka hnutia na ochranu života

Washington D.C., 2.8.2021 (kath.net/LifeNews/mk) 027 743 – Medzinárodné hnutie na ochranu života má už aj svoju vlajku: Sú na jej ruky matky, ktoré objímajú odtlačky nožičiek dieťatka s ružovým a modrým pásom na bielom podklade. Jej iniciátorom bolo združenie národných a medzinárodných organizácii na ochranu života so sídlom v USA. Webová stránka projektu uvádza:
„Biely podklad znamená nenásilnosť a nevinnosť nenarodeného dieťatka. Dvomi nôžkami, dvomi rukami, dvomi pásmi a dvomi farbami zdôrazňuje vlajka DVA životy, ktoré sú v tehotenstve a lásku k obom, za ktorú sa zasadzuje hnutia na ochranu života,“
Cieľom vypísania súťaže na návrh vlajky, ktorú vyhrala brazílska grafička Nanda Gasperiniová, bolo vytvorenie jednotného symbolu hnutia, ktoré má každý rozpoznať:
„Ľudia na celom svete, nezávisle od farby pleti, nezávisle od postoja k potratu, budú vidieť vlajku, chápať jej význam a budú sa musieť zamyslieť nad realitou potratu.“
Nová značka vedome využíva iba pozitívnu symboliku, aby v mainstreame existujúci negatívny kontext voči hnutiu uviedla do pozitívnejšieho postoja. A nezostane iba pri zástave – nový symbol sa má objaviť aj na tričkách, čiapkach a iných materiáloch.

V Írsku 1. sväté prijímanie stále zakázané – biskupi sa už búria

Írsko, 5.8.2021 (Christianitas) 027 742 – Sedem írskych biskupov sa rozhodlo vzoprieť najnovšiemu predĺženiu zákazu 1. svätého prijímania, birmovky a krstov. Liberálny politico.eu uvádza:
„Rímskokatolícki predstavitelia sa búria proti zákazu írskej vlády vzťahujúceho sa na prvé sväté prijímanie a birmovky, čo je pandemická politika, o ktorej niektorí farári tvrdia, že je stále potrebná na to, aby sa z Cirkvi nestal covidovský „superšíriteľ“.
K stretu Cirkvi a štátu v tejto prevažne katolíckej krajine dochádza, pretože očkovacia kampaň v Írsku proti COVID-19 umožnila veľkej časti spoločnosti úplné otvorenie – čo však neplatí o cirkvách…

Najväčšou starosťou pre politikov nie je samotné prijímanie a birmovanie v kostoloch, ale súkromné uzavreté večierky, ktoré ich zväčša nasledujú.“
Arcibiskup Dublinu, Mons. Dermot Farrell hovorí o jasnej diskriminácii Cirkvi zo strany štátu, keďže podobné podivné obmedzenia nie sú kladené ani napríklad na pivárne, či športové udalosti. Od štvrtka majú byť v írskych kostoloch zakázané dokonca aj krsty! Arcibiskup preto rozposlal svojim kňazom list, v ktorom ich na tieto skutočnosti upozorňuje. V liste uvádza:
„Je to mätúce, pretože žiadne také zákazy sa nevzťahujú na iné akcie ako sú športové alebo verejné akcie, alebo iné rodinné príležitosti, ako oslavy narodenín a výročí, a dokonca ani na svadby, či pohreby. Mnohí dospeli k záveru, že bez vhodného odôvodnenia sú tieto usmernenia diskriminačné.“
Aj ďalší biskupi z krajiny hovoria, že už viac nemôžu zadržiavať tieto akcie aj kvôli tlaku zo strany veriacich a kňazov, ktorí už dvakrát prekladali prípravy na oslavy. Birmovku a prijímanie (a zrejme aj krsty) preto na vlastnú zodpovednosť povoľujú. Ľudia si všímajú, že kým im sú zakazované birmovky kvôli následným oslavám, desiatky tisíc fanúšikov sa nedávno tislo na najväčšom írskom štadióne Croke Park. Minister životného prostredia Charlie McConalogue na to odvetil:
„Aj keď sú tieto odklady frustrujúce, nikomu sa nič nestane, keď si počká trochu dlhšie na svoj veľký deň.“
Prekvapivo sa zdá, že s ním súhlasia aj niektorí kňazi. Otec Iggy O’Donovan sa vyjadril, že sa domnieva, že: „Tí biskupi, ktorí sa rozhodli ignorovať rady verejných orgánov a uskutočniť 1. sv. prijímanie a birmovku, urobili „závažnú chybu“. A pokračuje:
„Írsky premiér môže aspoň očakávať spolupatričnosť od kňazov ako som aj ja, ktorí neustále vyhlasujú svoje pro-life postoje.“
Nuž, zdá sa, že slovné spojenie „pro-life“ má nové využitie. Írskym biskupom tiež patrí uznanie a jedno veľké KONEČNE! MG

„Toto je boj medzi naším Pánom a diablom!“

Ľudia, ktorí milujú Boha, ktorí milujú Ježiša a pre neho by aj zomreli, sú hrozbou pre totalitné režimy!

Washington, 6.8.2021 (LifeSiteNews) 027 741 – Rehoľná sestra, lekárka a veteránka americkej armády, plukovníčka sr. Deirde Byrneová, M.D. vyvolala búrku v národe, keď sa objavila v Národnom republikánskom konvente v rehoľnom rúchu, aby predniesla plamenný prejav na ochranu života a to aj so svojou zbraňou – s užencom!
Posolstvo sestry pre Ameriku je modliť sa a zostávať v stave posväcujúcej milosti vzhľadom na povinné očkovanie experimentálnou vakcínou proti covidu-19 a COVID-19 a v situácii, keď – ako sa obáva – vláda smeruje ku komunizmu.
„Toto nie je boj medzi pravicou a ľavicou, ani medzi konzervatívnymi a liberálmi, či republikánmi a demokratmi. Toto je boj medzi naším Pánom a diablom! Každý si teraz musí zvoliť stranu, kam sa postaví,“ povedala sestra v exluzívnom interview pre LifeSiteNews.
Sestra Deirde má titul M. D. z Univerzity v Georgetowne a slúžila ako dôstojníčka v zdravotníckom oddieli americkej armády. Je členkou Reholi Malých robotníčok pre dve Sväté srdcia vo Washingtone, D.C. Je špecializovaná na rodinnú medicínu a všeobecnú chirurgiu a je aj členkou Amerického kolégia chirurgov. Pracuje ako riaditeľka rehoľnej Kliniky fyzickej terapie a očných chorôb a je dobrovoľnou chirurgičkou Kliniky katolíckej charity v Mount Pleasante.
Jej vojenská služba ju zaviedla do Kórey i na egyptský polostrov Sinaj a pracovala ako misionárka na Haiti, v Sudáne, Keni a Iraku.
„Zdravý rozum, preventívne opatrenia a terapeutické lieky výrazne znižujú počet hospitalizovaných ľudí ako aj úmrtia pacientov s covidom-19. Ak začneme s liečbou včas s hydroxychlorochínom a ivermectínom 80% ľudí nebude musieť do nemocnice,“ povedala sestra.
Vyjadrila ľútosť nad tým, že táto liečba sa väčšinou ignoruje v prospech experimentálnych „vakcín“, ktoré sú stále viac povinné a povedala:
„To je hanba, pretože povinnú vakcínu sa snažia presadiť u každého. Bola by však potrebná iba pri nedostatku účinných liekov. My máme overenú liečbu a to vlády ignorujú. Na začiatku pandémie pozitívne testovaných ľudí posielali domov bez podávania účinných liekov proti závažnému ochoreniu. A tak ľudia začali chodiť ku mne. Ak neboli liečení, predpísala som im lieky. Takže sme chytili býka za rohy a začali sme s liečbou týchto pacientov.“ …
Sestra liečila hydroxychlorochínom, profylaktickým liekom proti malárii, no vládni činitelia jej v tom začali brániť – ako napr. guvernér New Yorku Andrew Cuomo.
„Títo vládni činitelia robia medicínske rozhodnutia o ľuďoch bez toho, aby ľuďom dovolili rozhodnúť sa samých a brať hydroxychlorochín, ktorý je taký vhodný mierny liek. Keď naša liečba zaberala, my sme sa proste usmievali, keď sme videli, že sa stav ľudí zlepšuje! Pri tomto úspechu liekov experimentálne vakcíny nadobúdajú tak trocha diabolskú príchuť,“ hovorí sestra Deirde.
Povedala tiež, že pozoruje bezprecedentnú moc vládnych úradníkov a usudzuje, že vakcíny sa majú použiť na totálnu kontrolu ľudí – každý má mať aj covid-pas. Dodala, že to je totálna kontrola populácie a tam smerujeme.
Sestra počas vojenskej služby zažila potrebu liekov ľudí žijúcich v tvrdých totalitných ateistických režimoch a hovorí:
„Totalitné vlády nenávidia Boha, pretože ľudia nie sú servilní voči vláde, oni slúžia Bohu. Takže v tom spočíva ten zápas. Kresťania, ľudia dobrej vôle, veriaci, ktorí milujú Boha, ktorí milujú Ježiša a chcú pre neho urobiť všetko a pre neho by aj zomreli, sú hrozbou komunistickým, socialistickým režimom! Povinné očkovanie súvisí tak so zvrátením tradičnej morálky a to posadlo celý svet.
A to súvisí to aj so znesvätením Najsvätejšej Sviatosti, Eucharistie. A patrí sem aj povoľovanie ľuďom v stave smrteľného hriechu prijímať Pána v Eucharistii! Zahrňuje to aj ľudí vo verejnom živote, ktorí presadzujú potraty, eutanáziu alebo transgenderizmus. Je to celá sieť!
Nie sú to oddelené záležitosti. Sú to diabolské koncepcie, ktoré nás ovplyňujú na každej úrovni a preto sa musíme modliť. To je jediná cesta ako bojovať proti týmto veciam.“
Sestra potom vyzvala zvlášť veriacich ľudí, aby odporovali strachu!
„Je veľa ľudí, ktorí majú strach. A my ich musíme ubezpečovať, že Boh je tu s nimi a nemusia sa báť! No nemôžeme im dať to, čo nemáme. Naším poslaním je milovať Krista, byť s ním a musíme vydávať zo seba toľko, koľko len môžeme. Každý má byť v stave posväcujúcej milosti. Keď sa sv. Jany z Arku jej trýznitelia pýtali, či je v stave posväcujúcej milosti, jej odpoveďou bola iba modlitba:
„Pane, ak som v stave milosti, udržuj ma tam, ak nie som, tak ma tam voveď.“ ….
„Ak budeme všetci nútení dať sa zaočkovať proti chorobe s nízkou mortalitou – a vieme, že to je spojené s rizikom vedľajších účinkov – stratíme to, čo je pre všetkých Američanov najvzácnejšie – svoju náboženskú slobodu!“

Polícia v Austrálii, Nemecku, Francúzsku aj inde tvrdo zasahuje

Sydney, 2.8.2021 ( LifeSiteNews ) 027 740 – Austrálske a nemecké štátne orgány cez víkend tvrdo zasahovali proti demonštrantom protestujúcim proti lockdownu – súčasti globálnych protestov proti reštrikciám kvôli koronavírusu.
Polícia v Sydney zatkla v sobotu ôsmych ľudí a vydala vyše 250 pokút v úsilí zabrániť ďalším demonštráciám tisícom ľudí. Do akcie bolo zapojených asi 1000 policajtov aj 300 vojakov v Sydney a okolí, aby zabránili protestom proti zákazu „nepodstatných aktivít“ ľudí a cestovaniu ďalej ako 10 km od domova. Polícia zriadila kontrolné body v celom Sydney, skontrolovala vyše 70 000 vozidiel kvôli porušovaniu zákazu cestovania a dohliadala, aby vodič nemal v aute viac ako dvoch cestujúcich! …
Podľa agentúry Reuters polícia zatvorila železničné stanice a taxikárom aj iným dopravcom hrozila za nerešpektovanie opatrení pokutami do 500 000 dolárov. Jednotlivcom hrozila pokuta do 100 000 dolárov.
V Novom Južnom Walese zomrelo pritom v nedeľu 14 ľudí a celá Austrália má vcelku iba 920 úmrtí na vírus od začiatku minulého roka. No vláda Walesu ohlásila nasadenie vojska na zabezpečenie lockdownu na ďalšie 4 týždne! Premiér Scott Morrison vyhlásil, že to bude pokračovať, dokiaľ najmenej 80 percent obyvateľstva nebude plne zaočkovaných. …
Protesty sú aj v Brisbane, v Queenslande. Polícia tam zatkla 15 ľudí a vydala pokuty. Noviny Brisbane Times uviedli:
„Zvuk policajnej helikoptéry hučiacej nad mestom Brisbane bolo počuť celé dopoludnie, aby sa zabezpečili opatrenia lockdownu.“
Nemecko
Doslova stanné právo v Austrálii kvôli hŕstke úmrtí na covid sa podobalo aj tvrdým opatreniam v Berlíne, kde protestovalo cez víkend niekoľko tisíc ľudí. Minulý týždeň berlínsky správny súd zakázal totiž protesty proti reštrikciám a nepovolil 13 ohlásených demonštrácií kvôli variantu delta.
No Berlín pritom pred dvomi týždňami povolil pochod LGBT „Pride“ s vyše 35 000 ľuďmi.
Napriek zákazu sa v nedeľu do ulíc vydalo asi 5000 ľudí, na ktorých čakalo 2000 policajtov, ktorí zadržali 600 ľudí, ako napísal „Newsweek“. Polícia použila spreje s čiernym korením a násilne sa pustila do ľudí – a ako bolo vidno na záberoch – aj do starších žien a detí. S akým zážitkom budú tieto deti vyrastať, keď iba chceli brániť svoje mamy? Tak zneli reakcie na sociálnych sieťach. … Jeden incident zaujal dokonca pozornosť spravodajcu OSN, ktorý žiadal svedkov, aby sa prihlásili. Išlo o scénu, keď policajt chytil ženu za krk a zrazil ju na zem! …
„Euronews“ informoval, že polícia potvrdila aj smrť 49-ročného muža, ktorý zomrel po zadržaní na proteste. Muž mal bolesti v ramene a v hrudi a zomrel v nemocnici. Berlínsky súd nariadil vyšetrenie jeho smrti.
Francúzsko
Masívne demonštrácie sa konajú už tretí týždeň aj po celom Francúzsku a pritiahli milióny ľudí. Protesty sa konali aj virtuálne vo všetkých veľkých mestách, no aj v menších. K niektorým sa pripojili aj zdravotníci a hasiči pre povinné očkovanie, ľudia protestovali proti „zeleným pasom“ a žiadali odstúpenie prezidenta Macrona. … Aj francúzske orgány vyslali do ulíc Paríža viac ako 3000 policajtov.
Taliansko
Demonštrácie cez víkend pokračovali aj v Taliansku s tisíckami ľudí v uliciach Milána, Ríma, Bologne, Paduy, Janova, Neapola a Florencie, ako informoval „Telegraph“.
Svedkami protestov boli aj Kanada a Izrael.
V USA sa už tiež začali množiť protesty – stovky ľudí protestovali proti povinnému očkovaniu zdravotníkov v Charlotte, v Severnej Karolíne. … Demonštranti niesli nápisy ako“ Moja manželka nie je vašou laboratórnou myšou“ a „Moje telo, moja voľba“.
Ďalšie protesty boli v Rogersi, Fort Smithe, Arkansane. Winston-Saleme, Winchesteri, Virgínii a Gwinnette v Georgii.

USA: Arcibiskup Cordileone slávi v katedrále tradičnú omšu

Arcibiskup osobne celebroval prvú svätú omšu tohto druhu! Krátko po zverejnení ‚Traditionis custodes‘ americký arcibiskup Cordileone zaviedol pre Arcidiecézu San Francisco pokračovanie tradičných svätých omší.

San Francisco (kath.net/pl) 027 739 – Arcibiskup Salvatore Cordileone zo San Francisca slávil v Katedrále Nanebovstúpenia Panny Márie ako každomesačnú svätú omšu v mimoriadnom obrade. Po omši viedol litánie na uzmierenie Boha a ako nápravu za zneužívanie liturgie. Informovali o tom katolícke noviny USA „National Catholic Register“. Táto svätá omša v mimoriadnom obrade sa má v budúcnosti sláviť každú prvú stredu v mesiaci.
„Arcibiskup Cordileone takto reagoval na mnohé otázky veriacich a nesmierny ohlas po prvej latinskej svätej omši v júli!“ vyhlásila pracovníčka arcibiskupstva pre NCA.
Oznam, že v budúcnosti sa budú v katedrále sláviť sväté omše v mimoriadnom obrade, nasledoval ako reakcia na motu proprio pápeža Františka ‚Traditionis custodes‘. Arcibiskup Cordileone tak povolil pokračovanie tradičných svätých omší vo svojej diecéze krátko po zverejnení motu propria.
Hneď 16. júla arcibiskup Cordileone pre „Catholic News Agency“ konštatoval:
„Svätá omša v oboch formách – riadnej aj mimoriadnej – je zázrak! Kristus k nám prichádza v tele v podobe chleba a vína. Dôležitá je jednota všetkých veriacich s Kristom. Preto zodpovedajúc potrebám a želaniu veriacich bude tradičná latinská svätá omša v Arcidiecéze San Francisco naďalej k dispozícii.“
Hore na obrázku: Arcibiskup Cordileone slávil svätú omšu v r. 2019 v americkej Národnej svätyni Nepoškvrneného počatia Panny vo Washingtone v mimoriadnej forme.

Rakúsko: Lodná procesia s Pannou Máriou na jazere Wörthersee

Klagenfurt, 02.08.2021 (KAP) 027 738 – Ako oznámila Diecéza Gurk-Klagenfurt aj tetno rok sa znova koná tradičná lodná procesia na Nanebovzatie Panny Márie 15. augusta na rakúskom jazere Wörthersee. Po procesii prispôsobenej pandémii v minulom roku sa má tento rok konať procesia o rok konať znova so všetkými zastávkami púte s bohatým programom a živou hudbou. Púti predsedá diecézny biskup Josef Marketz a procesiu povedie po jazere s tromi loďami. Kazateľom tohoročnej mariánskej púte bude rakúsky provinciál benediktínov páter Siegfried M. Kettner.
Lodné procesie na Nanebovzatie Panny Márie sa na jazere Wörthersee konajú už od r. 1954. Pritom sa každý rok na lodi v noci vezie socha Panny Márie z Fatimy.
Púť otvoria v Klagenfurte pozdravnými príhovormi kazateľa a s požehnaním biskupa. Od 18.45 h. sa bude ozývať gospelova hudba, aj rock a pop „Sound of Church“ (Zvuk Cirkvi). Pútnikom poskytnú aj informácie o histórii pútí. Lode sa vyplavia o 20.15 h. Na prvej zastávke v Krumpendorfe sa bude konať pobožnosť so žehnaním liečivých bylín a bude aj hudobný program. V Pörtschachu budú lode takisto očakávať s hudbou o 21.15 h. Vo Veldene bude pred príchodom lodí koncert „Big Band L“. Do mestečka Maria Wörth prídu lode o 23. h. a bude tam hrať krojovaná kapela Magdalensberg. Pri pristátí lodí sa plánuje veľký ohňostroj. Po ňom sa procesia končí návratom lodí do Klagenfurtu.

Gymnastka Grace sa aj na olympiáde spolieha na modlitbu

USA, Isanti (Minnesota) / Tokio (Churchpop/mk) 027 737 – Americká gymnastka Grace McCallumová (18) si do Tokia na olympiádu priniesla aj svoju katolícku vieru. Je členkou družstva šiestich gymnastiek USA . Jej rodičia a piati súrodenci sú katolíci a aktívni laici vo farnosti v Minnesote.
V interview pre „CBS Minnesota“ mladá športovkyňa vyhlásila, že jej viera ju pri športe podporuje, keďže v Tokiu je sama, bez rodiny. Jej otec jej dal so sebou niekoľko modlitieb, ktoré sa má každé ráno modliť:
„Modlitba mi prináša vnútorný pokoj a vyrovnanosť. Vždy, keď mám náročný deň v telocvični alebo pri súťaži, jednoducho viem, že môj talent mi dal Boh. Musím ho použiť a nepremárniť.“
Jej matka v interview povedala, že jej dcéra cestuje vždy s ružencom a špeciálnym krížom od starej mamy. A deťom dávala po každý raz na cestu vetu:
„Modlite sa bez prestania, pretože len to je to skutočne dôležité.“

Rúško „Ježiš ma miluje“ v škole zakázané!!!

Matka žaluje školský úrad: „Tento rok je to rúško, na budúci rok tričko a raz už nebudeš smieť meno Ježiš v škole ani vysloviť!“

USA, Jackson, 30.7.2021 (LifeNews/jg) 027 736 – Matka deväťročnej školáčky v americkom štáte Mississippi zažalovala školský úrad, lebo jej dcérka nesmie nosiť rúško s nápisom „Jesus Loves Me“ – Ježiš ma miluje – (foto), ako informuje The Daily Signal.
Pani Jennifer Boothová si najprv myslela, že učiteľka, ktorá zákaz vyslovila, mala zlý deň, keďže jej dcérka nosila rúško v škole už tri mesiace. Na ďalší deň si dcéra rúško so súhlasom matky znova nasadila a učiteľka ju znova upozornila, že tento nápis nie je v škole dovolený! V ten istý deň riaditeľka školy zavolala matke a tvrdila, že škola nedovoľuje náboženské symboly na rúšku.
Jennifer Boothová skontrolovala školské smernice, no nenašla v nich nijaký zákaz náboženských symbolov! Obrátila sa preto na školský úrad okresu. Ten poukázal na opatrenia proti covidu-19! Matka potom objavila, že smernice zmenili krátko predtým, ako odoslala mail na školstvo! Rozhodla sa preto pre žalobu s podporou Aliancie na obranu slobody – Alliance Defending Freedom. a vyhlásila:
„V tomto prípade nejde iba o rúško mojej dcéry, ale o náboženskú slobodu na štátnych školách! Tento rok je to rúško, na budúci rok tričko a raz už nebudeš smieť meno Ježiš v škole ani vysloviť!“
Školský úrad odsek zakazujúci náboženské symboly už medzitým znova zo smerníc vymazal. A dcérka Jennifer Boothovej si môže znova dať svoje rúško. Školský úrad však nie je ochotný pripustiť, že tento sporný odsek bol bezprávím!
Najvyšší súdny dvor nedávno nanovo potvrdil, že žiaci majú právo v škole vyjadriť svoje náboženské presvedčenie. No školský úrad stále ešte zastáva názor, že zákaz rúška bol správny. Žiačka vraj nebola v práve, dokiaľ bola smernica v platnosti.
Právnik pani Boothovej však zdôraznil, že žiačka v nijakom prípade nekonala nesprávne!

Poľsko: Cirkev kritizuje štátnu komisiu k zneužívaniu

Varšava, 30.07.2021 (KAP) 027 735 – Katolícka cirkev Poľska kritizovala štátnu komisiu pre spracovanie prípadov sexuálneho zneužívania detí. Vedúci Kancelárie pre ochranu detí a mládeže BKP – ktorou je poverený arcibiskup Wojciech Polak z Gniezna – kňaz Piotr Studnicki, komisiu obvinil, že prezentuje falošný obraz rozsahu sexuálneho násilia kňazov a cirkvi neprávom podsúva nedostatok ochoty k spolupráci: „Zástupcovia komisie verejnosť v tomto ohľade zavádzajú.“
Od novembra pôsobiaca komisia vydala v pondelok svoju prvú správu a uviedla, že v 30 percentách týchto prípadov je obvineným duchovný. Studnicki zdôraznil:
„Toto percento sa však nezískalo skúmaním celej spoločnosti. Podľa výskumu má na všetkých trestných činoch zneužívania detí podiel iba jedno percento duchovných! Komisia pri vyhodnocovaní súdnych aktov trestných procesov z doby od polovice r. 2017 do konca r. 2020 sama konštatovala, že medzi právoplatne odsúdenými 265 páchateľmi boli iba dvaja kňazi! Táto analýza je obsiahnutá aj v správe.“
Ako povedal ďalej, cirkev komisii už v máji ponúkla, že jej odovzdá podrobné štatistické údaje. Táto iniciatíva sa však nestretla s veľkým záujmom.
„Boli sme tiež ochotní spolupracovať s komisiou vzhľadom na cirkevné akty. To sa ale musí diať v rámci zákonov a spočívať na jasnom právnom základe. Zákon o komisii zaväzuje však iba súdy a prokuratúry na odovzdanie potrebných podkladov – nie náboženské spoločenstvá.“
Štátna komisia spracováva od novembra zneužívanie detí do 15 rokov. Okrem iného má podať aj návrhy na lepšiu ochranu maloletých, no nemá kompetencie vyšetrovania ako štátna prokuratúra.

Konečne to niekto v Nemecku vyslovil

Synodálna cesta versus Mojžiš a Desatoro

Bonn, 1.8.2021 (kath.net – Peter Winnemöller) 027 734
Nie žeby sa už dosť nepovedalo, ale teraz je to z povolaných úst. Cirkevný právnik z Bonnu Dr. Norbert Lüdecke napísal knihu „Sklamanie“. Nemeckým biskupom vyčíta, že laikov svojimi brzdiacimi taktikami iba zavádzajú. Okrúhle stoly, rozhovory a nakoniec aj synodálna cesta Biskupskej konferencie Nemecka a Centrálneho výboru nemeckých katolíkov (ZdK) označuje právnik ako manévre zavádzania zo strany hierarchie, ktoré slúžia na zníženie tlaku v kotli no nakoniec nechávajú všetko po starom. Synodálnu cestu nazýva „atrapou participácie“ a poskytuje obsiahly opis tohto smiešneho procesu. Kniha podáva aj „návrhy“, ako prebudovať katolícku cirkev na neoprotestantské spoločenstvo. Dr. Lüdecke ironicky pozýva všetkých katolíkov, aby sa zaktivizovali, aby sa Cirkev mohla prebudovať podľa predstáv ducha doby …
Biskupom vyčíta, že vyvíjajú strach z konkurencie a potrebu kontroly a najmä niečo ako je demokratická a parlamentná fóbia. Genézu tohto odôvodňuje vedec historicky silnejúcim sebavedomím katolíckych laikov ku koncu 19. storočia. Zaujímavý je aj jeho opis „ZdK“ v interview pre rozhlas:
„Po druhej svetovej vojne bol centrálny výbor laikov nanovo založený po úplnom rozbití cirkevných štruktúr nacizmom. Bola to v tej dobe silná idea – poskladať výbor zo zástupcov farností, spolkov a katolíkov vo verejnom živote. Už vtedy to bol zavádzajúci manéver biskupov vytvoriť grémium síce na dlhom vodítku – ale predsa len na vodítku …“
Z dnešného pohľadu je výbor pomýlenou konštrukciou, reprezentuje už iba akúsi zakrpatenú katolícku a prevažne politickú ľavicovú agendu. Zástupcovia farností reprezentujú diecézny funkcionársky katolicizmus, zameraný v podstate na mocenské aspekty. Politici každého druhu v podstate usilujú o užitočnú, politicky ovládanú cirkev. Majú obraz cirkvi podobný obrazu cirkvi nemeckého cisára – cirkev ako morálno-výchovné zariadenie národa. Myslí sa prirodzene vždy morálku príslušného ducha doby a tá nebola u Prušiakov iná, ako v najlepšom Nemecku všetkých čias.
„Majú katolíci cirkev akú si zaslúžia?“ znie podtitul knihy Dr. Norberta Lüdeckeho. Túto otázku si musíme nechať ekleziologicky rozplynúť na jazyku. Cirkev je zo sociologického pohľadu v jej celku societas perfecta, ktorej nič nechýba, čo by jej svet musel pridať. Miestna cirkev je vždy dieťaťom aj svojej doby, ale vždy ešte veľmi aj dieťaťom minulých časov. Cirkev v Nemecku trpí tým, že biskupi boli kedysi svetskými veľmožmi a politickej situácie tej doby (financovanie biskupov zo štátnej kasy, prísaha biskupov na ústavu atď.) a preto to má stále ešte vplyv na ich blízkosť štátu. Biskupi majú dodnes pozíciu ako premiéri – veľké kancelárie, sprievod, služobné vozidlo a celú infraštruktúru okolo seba na úrovni premiéra. No potom nech sa títo „synodálni otcovia“ nesťažujú, že všetky tie rečičky o rovnosti s veriacimi sú iba klam a mam. Skutočná realita je – „tí hore a tí dolu“. Nemusíme si robiť nijaké ilúzie. Zbadáme to, keď biskupa, ktorý je našim duchovným otcom, potrebujeme navštíviť, no termín nedostaneme. Kto musí u otca prosiť o termín? Čí otec sa chráni referentmi a sekretárkami pred svojimi deťmi?
Najneskôr teraz sa prejaví iný pohľad na cirkev a to duchovný. „Myslite si jednoducho Cirkev rovná sa Kristus!“, poradil mi raz vedúci exercícií. Ak si to myslíme, tak otázka znie: „Majú katolíci toho Krista, ktorého si zaslúžia?“ Óó.
Knihu hodno prečítať, lebo ako katolíci by sme mohli ľahko dospieť k inému záveru, ako je ten, že Cirkev sa musí prebudovať na neoprotestantské spoločenstvo. Oveľa ľahšie by sme si mohli myslieť, že celé toto divadileko s dialógmi, ktoré naši pastieri nemeckým katolíkom presne vzaté od r. 1968 zo zbabelosti predvádzajú, je čistý klam a mam. Oklamali nás o niečo, čo je nie menšie ako pravda!
Škandalózne Vyhlásenie z Königsteinu, ktorým biskupi pápežovi hodili rukavicu, Synoda vo Würzburgu a všetky ostatné procesy vzďaľujú nemeckú cirkev stále viac od všeobecnej Cirkvi a od Ríma.
Biskupi nemajú viesť dialóg s laikmi o viere, oni majú hlásať pravdu viery. Strach predtým, že katolíci opustia cirkev, nie je ničím iným ako zradou Evanjelia.
Ježiš hlása vieru bez takýchto ohľadov a má tú veľkosť, že všetkých, čo chcú odísť, bez hnevu odísť nechá. Ba viac – slobodu si tak veľmi váži a človeka robí takého silného, že sa dokonca najbližších priateľov pýta, či aj oni chcú odísť. A on by ich nezdržiaval. Koľkí, ktorí rozhorčene odišli, sa po zamyslení a spamätaní znova vrátili? Sväté písmo o tom mlčí.
Hlásanie viery bez strachu bude v Nemecku znova, keď sa odstránia choré štruktúry, ktoré biskupov viažu viac na peniaze a na štát ako na Evanjelium. Na odstránenie tohto by sa katolíci museli zaktivizovať, inak všetko bude ďalej takto biedne pokračovať. A keď to niekomu znie pesimisticky, nádej mu poskytne pohľad na početné mladé duchovné spoločenstvá a na teraz tak opovrhované miesta, kde sa slávi tradičná svätá omša. Duch Svätý si už svoje cesty nájde.

Žalostné mlčanie. O kňazovi, ktorý už nevie hovoriť s Bohom

„Kresťania musia byť vždy identifikovateľní … A príde čas, keď sa už Evanjelium z kazateľníc nedostane k ľuďom. Práve normálny človek bude o Ježišovi svedčiť v každodennom živote a bude ľudí povolávať ku viere. Ako hovorí Biblia: Keď klérus zmĺkne, kamene budú kričať.“

Komentár: Peter Hahne

Berlín, 2.8.2021 (kath.net) 027 733
Čitatelia sa dnes pýtajú: Kde zostali vlastne biskupi v takom prípade? Áno, kde sú vlastne v tejto katastrofe záplav? Katastrofická záplavová oblasť Nemecka je predsa baštou katolicizmu! A dokonca evanjelická biskupka Margot Käßmannová, inak veľmi oddaná duchu doby, je užasnutá: „Či to pánom kolegom nestačilo ani na Žalm 23?“ pýta sa v novinách „Bild am Sonntag“. A tie to vlastne celé rozbehli obrovským titulkom:
Farár: „Ja už nehovorím s Bohom.“
Vôbec nechápem, ako môže kňaz takto myslieť a predovšetkým takto hovoriť! Prirodzene sú chvíle, keď by sme chceli na Ježiša Krista zavolať: „Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?“ No ako kresťania vieme predsa zo Svätého písma, čo potom prišlo – posledné slová Ježiša na kríži, slová istoty vo všetkých pochybnostiach a útočisko vo veľkej biede: „Otče, do tvojich rúk kladiem svojho ducha.“ Jemu môžem zveriť svoj život, svoj osud, ba dokonca moju nevieru. Či to všetko nevie pán farár, duchovný pastier v najpostihnutejšej oblasti katastrofy?
„Modlíte sa?“ pýta sa reportérka.
Odpoveď farára: „Nie, v teraz vôbec nehovorím s Bohom…. Slová, ktoré som inak používal, sa nehodia.“
Som posledný, kto by lámal palicu nad týmto úbohým mužom. Nie, všetci sa môžeme dostať do takej situácie. No rovnako málo ako istý kandidát na kancelára, ak chce niekto byť ako autorita braný vážne a uprostred trosiek biedy sa smie usmievať, tak pre všetko na svete ani farár nemôže také niečo povedať verejne! Pretože najčítanejším nedeľným novinám Európy predsa išlo o utešovanie ľudí. Preto zavolali farárovi! Stále to ešte nedokážem pochopiť! On sa pri telefóne rozplakal, ako píšu. Nuž to chápem. Ale napadá ma pieseň Julie Hausmannovej zrodená z najhlbšej núdze: „Ak aj práve nič necítim z tvojej moci, ty ma predsa vedieš k cieľu, aj v noci. Tak vezmi moje ruky … “
Karl Carstens, jeden z najväčších nemeckých prezidentov – typické, že je zabudnutý – mi raz ako mladému reportérovi rozprával, ako svedectvom svojej manželky Veroniky dospel k živej viere v Ježiša Krista. Bola to vážená lekárka. A potom prišla jeho rada:
„Kresťania musia byť vždy identifikovateľní a je jedno či sú žiaci alebo učitelia, či je niekto lekárkou alebo ženou v domácnosti. A príde čas, keď sa už Evanjelium z kazateľníc nedostane k ľuďom. Práve normálny človek bude o Ježišovi svedčiť v každodennom živote a bude ľudí povolávať ku viere. Ako hovorí Biblia: Keď klérus zmĺkne, kamene budú kričať.“
A ako tie kričia! Je tu podnikateľ, ktorý za ohrozenia vlastného života zachránil celú oblasť pred zaplavením priehradou!
„Modlil som sa, nechal som sa požehnať. Vedel som: Boh mi pomôže!“ Aké svedectvo!
Alebo hasič, ktorý sa v strhávajúcej záplave zachytil kamenného náhrobného kríža a držal sa ho celých šesť hodín! „Ježišov kríž mi zachránil život!“
Kríž, ktorý naši duchu doby tak oddaní biskupi v Jeruzaleme zložili z hrude a zapreli!
Áno, je to hodina laikov.
Hlboko veriaca žena z Ahrweileru rozprávala, ako jedine jej dom na celej ulici zostal nepoškodený. Jediný dom v ulici! A povedala:
„My žijeme s Ježišom. A on nás nenechá napospas nešťastiu!“
Viera nie je poistenie proti utrpeniu. To je pravda. A Boh nám utrpenie nerobí jasnejším na pochopenie. Ale v každom prípade znesiteľnejším. Útecha znamená: Božia prítomnosť v utrpení. Túto lekciu sa chcem znova naučiť. Možno tak urobí aj ten farár v oblasti záplav. Ach áno – v jednom s ním súhlasím. On pre noviny povedal:
„S Cirkvou momentálne neviem žiť. To posledné na čo myslím, je systém Cirkvi. Viete, pre ten krám Cirkev práve teraz nerobím vôbec nič.“
Jasné, zaoberá sa svojimi mylnými neschodnými synodálnymi cestami – teda niečím oveľa ‚podstatnejším‘ ako je rodová rovnosť, zákaz liturgie, záchranné lode pre utečencov, pseudo-ponuky odstúpenia kardinála Marxa, ničenie malých pastoračne účinných farností atď. Áno to všetko je úbohé. Hodné poľutovania. Nuž ako ten farár, ktorý sa už nemôže modliť.

Spectator: ‚Pápež František stráca svoj kultúrny boj’

„Dokumentom ‚Traditionis custodes’ si František rozhneval dokonca aj priateľov biskupov. Podstatnou otázkou nie je, v akom obrade ľudia slávia svätú omšu, ale prečo už na sväté omše nechodia! Ak sa spochybňuje starý obrad omše, čo je potom základom pre nový obrad? Znamenalo by to, že v 70. rokoch sa zaviedla úplne nová liturgia, ktorá znamená rok 0 v histórii liturgie?“

Londýn, 30.7.2021 (kath.net/jg) 027 732 – Od prvej reakcie redaktora magazínu The Spectator, Tima Stanleyho na pápežov dokument Traditionis custodes nastal nečakaný a potešiteľný vývoj. Stanley v ďalšom príspevku komentuje:
„Mnohí biskupi jednoducho nič nemenia. U smerníc Traditionis custodes budú biskupi dodržiavať literu, jeho zmysel však budú ignorovať a svojim kňazom naďalej dovolia sláviť tradičnú svätú omšu. Tak sa v tichosti a pokojne privádza obrat v kultúrnom boji. Tyrana sa ignoruje. Prečo tak reagujú biskupi, medzi nimi dokonca mnohí priatelia pápeža Františka?“ pýta sa autor.
„Dôvod vidím v tom, že postup pápeža biskupov urazil. V minulosti neustále ľudí zaprisahával o synodalite Cirkvi, ktorá robí rozhodnutia diskusiami a hľadaním konsenzu. Traditionis custodes prišiel však aj pre biskupov ako blesk z holého neba.
A ďalej – títo biskupi videli, že slávenie tradičného obradu svätej omše ich diecézam neškodí! Niet nijakého dôvodu, prečo by mal biskup popudiť proti sebe veriacich alebo kňazov, spojených so starým obradom omše.“
„Dokumentom Summorum pontificum chcel Benedikt XVI. zmieriť oba obrady svätej omše. Obe formy majú rovnakú platnosť a môžu sa navzájom obohacovať. To bol úmysel Benedikta XVI., ktorý tým vytvoril predpoklad väčšej jednoty Cirkvi. Je to pápež František, kto ohrozuje jednotu kontroverznou vecou, ktorá pre 99 percent katolíkov vôbec neexistuje. Pápež František znova roznietil diskusiu o liturgii a nie tradicionalisti. Pápež Benedikt zastával názor, že nový obrad má silné korene v starom obrade omše. Ak sa však spochybní starý obrad, čo potom bude základom pre nový obrad? Znamenalo by to, že v 70. rokoch sa zaviedla úplne nová liturgia, ktorá znamená rok 0 v histórii liturgie? Biskupi, ktorí naďalej povoľujú slávenie starým obradom, prejavili väčšiu citlivosť ako pápež František.“
Na záver autor článku poukazuje na kardinála Zena:
„Em. biskup Hongkongu kardinál Zen oslovil vlastný problém v západných krajinách: ‚Otázka neznie v akom obrade sa omša slávi, ale prečo už ľudia na omšu nechodia. Zvrátenie toho trendu je tou vlastnou úlohou Cirkvi – vytvárať pravú jednotu, starať sa o dobrú pastoračnú starostlivosť a o vynikajúcu liturgiu.‘“

Švajčiarsko: Generálny vikár o defektoch omše novus ordo

Cirkev musí počúvať hlasy veriacich

Zürich, 30.7.2021 (LifeSiteNews) 027 731 – Dr. Martin Grichting, býv. generálny vikár Diecézy Chur vo Švajčiarsku a autor esejí o filozofických a teologických otázkach, sa už druhý krát vyslovuje k novému motu proprio pápeža Františka Traditiones custodes – o používaní rímskej liturgie spred reformy r. 1970.
„Namiesto bitia oviec pastierskou palicou by vedenie Cirkvi malo počúvať hlasy veriacich a vidieť ich v Božom Duchu ako aktívnych a túžiacich po dôstojnej obete svätej omše,“ ako píše.
Jeho komentár je zaujímavý aj preto, lebo Dr. Grichting tradičnú svätú omšu sám neslávi. No je dosť čestný a odvážny na to, aby počúval mnohých veriacich, ktorých priťahuje staroveký rímsky obrad s jeho dôstojnosťou a tichom. A „tak priamo od srdca“ Dr. Grichting hovorí:

„Laici sú pri novej omši – novus ordo nepretržite vystavení spŕške slov. To ich zaplavuje a nezriedka vyvoláva zlé svedomie, že pri svätej omši neboli pozorní. Slová striedavej závažnosti sa sypú na každého a takmer neprestajne nechávajú dušu visieť v prázdnote. Duša nie je sýtená a nová omša príliš poukazuje na intelekt namiesto toho, aby sa dotýkala srdca a duše a mysle.“

Plné znenie príspevku Dr. Grichtinga:

Veriaci ‘mimoriadnej formy omše’ sú symptómom a nie chorobou

Ak vedenie Cirkvi nie je schopné schváliť pre celú Cirkev formu liturgie, ktorá znova pomôže vrúcne pozdvihnúť srdcia k Bohu, je neprijateľné obviňovať tých, ktorí jasne označujú problém, ktorý spôsobilo samotné vedenie Cirkvi. Príde deň, keď ľudia dostanú odvahu čeliť reálnym problémom liturgie.
Keď som sa stal vikárom, tak som si uvedomil, že liturgia po II. vatikánskom koncile má už poľutovaniahodné nedostatky a zanecháva veriacich duchovne aj emocionálne nenasýtených. Teraz často koncelebrujem na episkopálnych svätých omšiach. Preto sa viem vžiť do laikov, ktorí sa zúčastňujú na slávení Eucharistie – celebranti často hovoria sekulárne a ostatní sú diváci a predovšetkým poslucháči! Uvedomil som si tak, že táto forma liturgie je jednostranne orientovaná na intelekt. Môže byť obohatená dobrými duchovnými spevmi. Budova chrámu môže byť majestátne vybudovaná a nádherne dekorovaná. A aj v ideálnom prípade aj krásne ornáty sú pastvou pre oči. Ucho môže občas vnímať vynikajúceho organistu.
No architektúra a koncert nie sú náhradou spirituality. A potešenie z estetiky si nemožno pliesť so živým vzťahom s Bohom.
Tak iba zostáva, že počas hodiny je človek zaplavovaný slovami v materinskom jazyku, ktorým rozumie, ale pri najlepšej vôli na svete dokáže vnímať intelektuálne iba do istej miery. Na svätej omši všedných dní sa problém ešte zhoršuje, je viac ovplyvnená slovom a to neznamená vždy Božím slovom. Aj najsnaživejší veriaci, ktorý sleduje liturgické texty aj na telefóne, aby nebol odpútaný, musí do istej miery uznať, že to má svoj limit.
Ak som celebrantom sám, situácia je odlišná. Musím sa sústrediť na texty, aby som ich správne predniesol. Navyše som tam aktérom. To uľahčuje problém pozornosti a mizne pocit upadnutia do úzadia.
To má ten účinok, že laici sú nepretržite vystavení spŕške slov pri novej omši – novus ordo. To ich zaplavuje a nezriedka vyvoláva zlé svedomie, že pri svätej omši neboli pozorní. Slová striedavej závažnosti sa sypú na každého a takmer neprestajne nechávajú dušu visieť v prázdnote. Srdce sa dosiahne iba veľmi zriedka. Nie je zahrievané, ale ignorované. Tým trpí bázeň a úcta k tomu svätému. Iba ak sa toto spája s intelektuálnym chápaním, je veriaci upevňovaný vo viere. Inak je tu riziko, že viera sa najlepšie žije so zaujímavou intelektuálnou aktivitou. No potom už neupúta a neovláda celú ľudskú osobu.
A celebrant, obrátený k ľuďom, ktorý k nim nepretržite hovorí, dokoná zvyšok. O tomto sa už veľa povedalo. A dokonca aj vtedy, keď kňaz nechce prezentovať seba, správať sa ako zabávač, či vkladať politické medzihry, či obraz dobrého človeka – fakt, že reprezentuje Ježiša Krista je teologická pravda. Preto nestojí príliš v popredí so svojou osobnosťou, ktorá sa chápe ako viac a či menej pôsobivá a túto realitu veriaci vnímajú.
Anglický spisovateľ Gilbert K. Chesterton raz povedal: „Protestanti veria, že Boha možno uctievať iba myslením. Katolíci to robia všetkými svojimi zmyslami.“ A povedal to dokonca pred koncilovou reformou liturgie.
Dnes sme dospeli k viac či menej protestantskému postoju. To je pravda dokonca aj vtedy, keď sa liturgia pedagogicky nezneužíva na propagáciu sociálnych či environmentálnych záujmov a neslúži ako oblasť experimentovania, kde liturgickí dizajneri môžu vyžiť svoju predstavivosť.
Mohlo by sa ešte veľa povedať o obetnej povahe svätej omše, o kvalite účasti na Božej liturgii skôr ako o zhromaždení „sláviacich“ atď. Uspokojím sa tu úvahou, ktorá sa usiluje vžiť sa do pozície laikov.
Laikov nechávame duchovne hladovať. A čo robia oni? Vyrazia von zo stáda. Hľadajú potravu inde. Čím dlhšie to pozorujem po takmer 29 rokoch kňazstva, tým som o tom viac presvedčený.
Veriaci opovrhovaní mocnými, ktorí našli domov v mimoriadnej forme liturgie, sú symptómom, nie chorobou. Namiesto ich bitia pastierskou palicou by sa malo zvážiť, že oni – možno niekedy neobratným spôsobom – poukazujú na problém. Ako vidíme najmä vo Francúzsku a USA – teraz znova mladí ľudia kňazi, aj rodiny, ktoré sú ešte otvorené pre deti dávajú prednosť mimoriadnej forme svätej obety.
Zodpovedalo by duchovnej prezieravosti sv. Benedikta, aby sme sa pýtali sami seba, či Boží Duch nehovorí aj z týchto ľudí?
Kňazi, ktorí sú bližšie veriacim ako liturgickí teoretici a vatikánski experti na liturgiu, cítia stále viac a viac, že mnohí ľudia trpia vedome, či nevedome, najmä spôsobom slávenia Eucharistie. Mnohí, najmä starší, liturgiu pretrpia, lebo sa z ich hľadiska nedá zmeniť. Zostávajú verní do konca a predstavujú typických veriacich dneška.
Iní postupne odchádzajú, lebo dosť dlho prežívali skúsenosť, že nie sú vzdelávaní vo viere, ani nenachádzajú útechu a nevystúpili z Cirkvi iba preto, že ich podporovala v tom, že sú kresťania, čo je dnes aj tak ťažké. Samozrejme ich odchod má aj iné dôvody, ale liturgia je jedným z nich. Kto by to chcel popierať?
Dokiaľ vedenie Cirkvi nebude schopné schváliť pre celú Cirkev formu liturgie, ktorá znova pomôže vrúcne pozdvihnúť srdce k Bohu, je neprijateľné obviňovať tých, ktorí jasne označujú problém, ktorý spôsobilo samotné vedenie Cirkvi. Namiesto obťažovania týchto veriacich by sa malo vedenie Cirkvi usilovať pochopiť, čo nám Duch Svätý skrze týchto veriacich hovorí.
Ak sa to nestane, diecézni biskupi by mali nechať pôsobiť rozum vzhľadom na aplikáciu disciplinárneho práva Cirkvi, ktoré zraňuje a rozdeľuje. Najľahšou cestou bude veľkorysý dišpenz od noriem tohto práva.
Príde deň, keď ľudia dostanú odvahu čeliť reálnym problémom liturgie, pretože tie pretrvajú. Nemožno ich eliminovať zákonom. Tu sa nesúdi prirodzený výber podľa Darwina. Tu je nadprirodzený výber a ten pôsobí!

* * * * * * *

MODLITBA ZA KŇAZOV sv. TERÉZIE z LISIEUX

Ó, Ježišu, večný veľkňaz, zachovaj svojich sluhov v ochrane svojho Najsvätejšieho Srdca, kde im nikto nemôže ublížiť. Zachovaj bez poškvrny ich posvätné ruky, ktoré sa denne dotýkajú tvojho Najsvätejšieho Tela, zachovaj bez poškvrny ich ústa, ktoré sú zavlažované tvojou predrahou krvou.
Zachovaj čisté ich srdcia, v ktorých je odtisnutá pečať tvojho slávneho kňazstva a ochráň ich od všetkých pozemských náklonností.
Daj, aby rástli v láske k tebe a zachráň ich od svetskej nákazy. Udeľ im moc, aby premieňali srdcia, ako premieňajú chlieb a víno. Žehnaj ich prácu, aby im prinášala hojný úžitok a udeľ im korunu večnej slávy. Amen.

ZASVÄTENIE SA PANNE MÁRII

Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, plná dôvery prichádzam k Tebe. Chcem sa Ti úplne zasvätiť ako Tvoje dieťa. Navždy sa Ti zasväcujem a darujem.
Zasväcujem Ti celý svoj život, dušu, schopnosti, talenty aj bolesti. Všetko, čím som, čo mám a čo robím, všetko nech je Tvojím vlastníctvom. Tebe, Panna Mária, odovzdávam minulosť, prítomnosť aj budúcnosť.
Zasväcujem ti, Matka, aj svoju rodinu, svojich priateľov. Bez akejkoľvek výhrady nechávam vládnuť Tvoje Nepoškvrnené Srdce nado mnou, nad mojou rodinou a nad tými, ktorých mi chceš zveriť. Stále chcem myslieť na to, že Ti patrím, že ma vedieš a ochraňuješ.
Nepoškvrnená Matka, zasväcujem Ti obety a úsilie každého dňa, sľubujem ti, že sa budem s láskou k Tebe modliť ruženec a oslavovať Tvoju pamiatku a tak uzmierovať Boha za všetky urážky i Tebe spôsobené bolesti. Matka, Tvoja som teraz i naveky. Skrze Teba a s Tebou chcem navždy celkom patriť Ježišovi. Amen.

Sv. MICHAL ARCHANJEL

bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

SLÁVNE KNIEŽA NEBESKÝCH VOJSK

svätý Michal archanjel, chráň nás v boji a hroznom zápase, ktorý vedieme proti kniežatstvám a mocnostiam, proti vládcom tohto temného sveta a proti zlým duchom.
Príď na pomoc ľuďom, ktorých všemohúci Boh stvoril nesmrteľných na svoj obraz a podobu a ktorých draho vykúpil z moci satana.
Bojuj dnes Pánov boj s légiami svätých anjelov, tak ako si kedysi bojoval proti Luciferovi, vodcovi pyšných duchov a všetkých odbojných anjelov, ktorí boli proti tebe bezmocní a už nebolo pre nich miesta v nebi.
Učiň, aby anjel odpadlík, ktorý sa zmenil na anjela temnosti, a ešte sa stále plazí po zemi, aby nás zničil, bol zvrhnutý do priepasti spolu so svojimi nasledovníkmi. Dnes tento prvý nepriateľ ľudstva a vrah od počiatku znova nadobudol sebadôveru. Prestrojený za anjela svetla chodí so zástupmi skazených duchov, napáda zem a vyhladzuje meno Pána Boha a Ježiša Krista, plieni, zabíja a posiela do večnej záhuby duše, ktorým bola určená koruna večného života.
Tento skazený had je ako nečistý prúd, ktorý vlieva do ľudí so zvrátenou mysľou a spustnutým srdcom jed svojej zloby, ducha klamstva, bezbožnosti a rúhania a smrteľný dych nečistoty, neresti a ohavnosti. Títo prefíkaní nepriatelia ľudstva zaplavujú blenom a palinou Cirkev, nepoškvrnenú Baránkovu nevestu, a dotýkajú sa jej posvätných pokladov.
Ponáhľaj sa, nepremožiteľné knieža, na pomoc Božiemu ľudu proti vpádom zatratených duchov a dožič mu víťazstvo. Amen.

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

K DUCHU SVÄTÉMU
Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:

Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen. (S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *