Život Cirkvi vo svete 47/2018

Obsah

Vatikán vydal program cesty pápeža na SDM do Panamy

Česko: Laserové dróny skenujú drevené kostoly

Kresťanská sexuálna výchova v Rakúsku

Podnikatelia USA zastavujú príspevky Vatikánu

USA: Kaplnka zostala stáť napriek ničivému ohňu!

Poľsko: Biskupi sa ospravedlňujú obetiam zneužívania

Veľká Británia: Útoky na biskupov za oslavu transgenderu

USA: Spoločná žaloba na biskupskú konferenciu a Vatikán

USA: Biskup spolubratom – ‚Buďte chlapi, nie zbabelci!’

Po Rakúsku jazdí autobus akcie pomoci tehotným ženám

Víťazstvo života: Keňa zakázala všetky potratové služby

Biskup by chcel sexuálnu morálku „ďalej rozvinúť“

Kniha vidí Viganòve memorandá ako útok na Františka

Jezuita: Tí čo veci ututlávali, majú strach

Čile: Biskupi dohodli spoluprácu s prokuratúrou

Čína: Biskupa napriek dohode s Vatikánom zatkli!

Autor knihy „Il Papa Dittatore“ sa odvolá proti vylúčeniu

Biskup žiada od pápeža ženatých kňazov, zrušiť celibát a diakonky

Maďarsko dúfa v blahorečenie kardinála Mindszentyho

Talianskeho kňaza exkomunikovali

Kardinál: Kňazi nebuďte úradníci ani experti svätosti

USA: Ohio schvaľuje prísny zákaz potratov

Kardinál Zen píše pápežovi o utrpení čínskych kňazov

USA: Biskup pripomína náuku Cirkvi o homosexualite

„Vy nie ste liberálni, vy bojujete za zlú stranu!“

Agáta Christie a jej prínos k tridentskej omši

Vatikánsky teológ: František sa odklonil od pápežov

Škótsko presadilo agendu LGBT do katolíckych škôl

Naša príloha
Kardinál Müller: V situácii krízy si musíme zachovať jasnú hlavu

Vatikán vydal program cesty pápeža na SDM do Panamy

Vatikán, 21.11.2018 (KAP, RV) 024 221 – Vatikán oznámil oficiálny program pápežovej cesty v dňoch 23. až 28. januára do Panamy na Svetové dni mládeže (SDM) a stretnutia s mladými zo všetkých svetadielov ako aj s biskupmi, kňazmi a rehoľníkmi. Pápež zasa navštívi aj sociálne zariadenia.

Viac na:
https://www.vaticannews.va/sk/papez/news/2018-11/apostolska-cesta-panama-papez-frantisek-harmonogram.html

Česko: Laserové dróny skenujú drevené kostoly

Praha, 21.11.2018 (KAP) 024 220 – Ostravsko-opavská diecéza sa rozhodla k nezvyčajnému preskúmaniu stavu kostolov. Všetkých 15 vzácnych drevených kostolov na území diecézy dáva skenovať pomocou drónov laserom. Táto nová technika umožňuje priestorovú prezentáciu Božích domov v trojrozmernom modeli. To uľahčuje nielen opravu poškodení, ale dokonca aj novú výstavbu zničených drevených kostolov. Ak dôjde k požiaru, majú digitálne modely pomáhať aj hasičom pri orientácii, ako napísali české médiá.
Digitalizáciu prvého dreveného kostola práve dokončili. Podnet k tejto akcii dal požiar Kostola Nanebovstúpenia Pána zo 16. storočia v Gutoch minulý rok. Boží dom zhorel po založení požiaru. Pritom bolo kompletne zničené historické vnútorné zariadenie, ako aj obrazy z prvej polovice 16. storočia.
Na zistenie už len rozsahu škôd zhoreného kostola musel architekt, ktorý mal zhotoviť repliku zariadenia, preskúmať zuhoľnatené zvyšky a zaniesť to do nepresnej dokumentácie z 50. rokov.
Kartografickú a umelecko-historickú dokumentáciu drevených chrámov v Českej republike predložil v r. 2015 architekt Karel Kuca vo forme knižnej publikácie. Vcelku napočítal 330 drevených kostolov, kaplniek alebo zvoníc postavených úplne alebo z polovice z dreva. Z toho je 37 kostolov a 38 kaplniek, väčšinu však tvoria drevené zvonice.
Za významnú stavbu sa považuje Kostol Panny Márie v Broumove na poľskej hranici. Z analýzy rezov kmeňov bolo možné určiť dobu stavby na zimu 1436/37 – koncom husitských bojov.
Väčšina sakrálnych stavieb v Česku sa nachádza v lesnatých oblastiach na hranici s Poľskom a Slovenskom. Stavba nových kostolov v súčasnosti úplne nezanikla. Svedčí o tom v r. 2005 dokončená Kaplnka sv. Antonína v obci Černá (foto) pri Veľkom Meziříčí svojím radikálnym moderným stvárnením. V Prahe na svahu Petřína pripomína tam prenesená kaplnka zo Zakarpatskej Ukrajiny rozšírenie Československa na východ za prvej republiky. –zg-

Kresťanská sexuálna výchova v Rakúsku

Viedeň, 21.11.2018 (kath.net) 024 219 – Na rakúske ministerstvo školstva očividne vyvíjajú tlak homosexuálne skupiny, ktoré ruší kresťanský pohľad spolku TeenStar-Verein na tému „homosexualita“. Žiadajú ministerstvo, aby zakázalo šíriť na školách známu kresťanskú sexuálnu výchovu pre tínedžerov. Zakáže ministerstvo školstva spolku TeenStar naďalej šíriť známu kresťanskú sexuálnu výchovu? Správa v ORF tento dojem vzbudila, no právnik spolku „Teenstar“ to neskôr dementoval.
V týchto dňoch má podľa správ dôjsť k rozhovoru spolku s ministerstvom. Podľa novín „Standard“ aktivity spolku na školách v súčasnej forme sa už zrejme nebudú môcť realizovať. Novinám to oznámila ministerstvo školstva. Ministerstvo podľa parlamentu už nariadilo, aby sa plánované workshopy externých poskytovateľov tohto druhu vždy vopred nahlasovali. Výsledky kontrol podľa médií však ukázali, že isté časti tejto výchovy vraj nezodpovedajú „výnosu o sexuálnej pedagogike“ a preto sa nesmú učiť. „Teenstar“ ich musí prispôsobiť smerniciam.
„Keď však spolok hovorí, že tie to časti sú ústredným kresťanským obsahom, spolupráca v tejto forme už nebude možná!“ vyhlásil generálny sekretár Martin Netzer. …
Na spolok zaútočila dokonca aj „Katolícka cirkev Steiermarku“ vo vyhlásení, hoci „Teenstar“ odporúča aj Biskupská konferencia Rakúska: „Jasne sa dištancujeme od obsahu výuky a postojov ,TeenStaru‘ … Sexuálna výchova má za úlohu mladých sprevádzať a posilňovať, aby našli svoju vlastnú sexuálnu orientáciu, aby ju prijali a zodpovedne žili. A nemožno ich nechať samých ani v otázkach konzumu pornografie.“
„Teenstar“ vyvinula začiatkom 80. rokov Rakúšanka gynekologička Hanna Klausová. So svojím tímom v súkromnej iniciatíve vybudovala program, ktorý sa dnes realizuje v mnohých krajinách sveta. „Star“ je skratka „Sexuality Teaching in the context of Adult Responsabilty“ (Sexuálna výchova z hľadiska zodpovednosti dospelých). Helga Seberniková, rakúska vedúca „Teenstaru“, pred niekoľkými rokmi pre kath.net vyhlásila:
„Sexualita sa integruje do vlastnej osobnosti, pričom sa do toho zahŕňa plodnosť ako dar a úloha. Tento program predstavuje vedome sa stať ženou a mužom. Účastníci kurzu sa učia preberať za seba samých zodpovednosť. To sa dá naučiť rovnako ako povolanie, alebo vedenie vozidla.“
V Rakúsku navštevovali tento kurz od jeho založenia už tisíce mladých. –zg-

Podnikatelia USA zastavujú príspevky Vatikánu

Podľa novín Wall Street Journal ide o sumu 820 000 dolárov!

Washington D.C., 21.11.2018 (kath.net/CNA/jg) 024 218 – Legatus, organizácia katolíckych podnikateľov v USA, oznámila, že v r. 2019 nepoukáže nijaký príspevok Svätému stolcu. Predsedníctvo Legatusa obviňuje Vatikán, že nedostatočne vykazuje spôsob použitia finančných prostriedkov. Už poukázané prostriedky budú vrátené. Oznámil to Thomas Monaghan, predseda Legatusa, 16. novembra.
„Predsedníctvo sa bude témou nanovo zaoberať na jeseň 2019 a určí plán poukázania príspevkov na r. 2020. Legatus vidí v každoročnom príspevku Svätému stolcu naďalej dôležitú súčasť svojho poslania. Akonáhle sa vo Vatikáne bude transparentne zaobchádzať s týmito financiami a zodpovedne povinne informovať o ich použití, každoročný príspevok sa obnoví,“ napísal Monaghan členom organizácie.
Už v septembri 2018 Legatus oznámil, že príspevok na r. 2018 sa nevyplatí. Podľa novín Wall Street Journal ide pritom o sumu 820 000 dolárov! Táto suma je v súčasnosti uložená u správcu majetku. Aj pri tomto rozhodnutí boli v pozadí pochybnosti o použití daru a riadnom finančnom vyúčtovaní zo strany Vatikánu. –zg-

USA: Kaplnka zostala stáť napriek ničivému ohňu!

Tess Farrand

Los Angeles, 20.11.2018 (www.movieguide.org) 024 217 – Oblasť okolia Los Angeles prežila veľmi tragický týždeň. V stredu večer začal strieľať v bare štýlu country western nazvanom Borderline muž a zabil 12 ľudí. V oblasti Thousand Oaks (Tisíc dubov), len niekoľko míľ vzdialenej od Hollywoodu, mnohé rodiny oplakávajú stratu milovaných príbuzných. Okrem toho tu v nasledujúce popoludnie vypukla séria živelných ničivých požiarov, keď smutne známe vetry Santa Ana zmietli oblasť troch štátov. Mnohí ľudia ušli z domovov a hľadali nové prístrešie. Ako zázrakom zostala v oblasti stáť iba jedna kaplnka úplne nepoškodená, naďalej s pekne bielymi múrmi hoci naokolo je všetko čierne a zhorelo do tla!
Požiar vo Woosley je jedným z mnohých požiarov pustošiacich región Južnej Kalifornie. Spoločnosť Paramount informovala, že jej historické westernové mestečko Paramount Ranch úplne zhorelo. Mestečko v horách Agoura Hills, len 30 míľ západne od Los Angeles, sa využívalo na natáčanie seriálov Westworld. Predstaviteľ spoločnosti povedal: „Westworld nemôže produkovať a keďže oblasť bola evakuovaná, nepoznáme zatiaľ rozsah škôd týchto štruktúr. No to nie je najdôležitejšie – naše myšlienky sú so všetkými, ktorí boli zasiahnutí týmito strašnými požiarmi.“ –zg-

Poľsko: Biskupi sa ospravedlňujú obetiam zneužívania

Varšava, 20.11.2018 (kath.net/Polnische Bischofskonferenz) 024 216 – „Ospravedlňujeme sa Bohu, obetiam zneužívania, ich rodinám a cirkevnému spoločenstvu za všetky škody, ktoré boli spôsobené deťom, mladistvým a ich príbuzným niektorými členmi kléru,“ napísali poľskí biskupi v stanovisku uverejnenom 19. novembra pred plenárnym zasadnutím Biskupskej konferencie Poľska. Poľskí biskupi sa obrátili na obete, aby nahlásili utrpené škody cirkevným predstaveným aj štátnym orgánom. Pripomenuli tiež systém ochrany detí a mládeže, ktorý už v poľských diecézach funguje, aj možnosti podpory, ktorú môžu dostať obete sexuálneho zneužívania, ako aj možnosti ako na sexuálne zločiny reagovať. Páchateľov týchto zločinov vyzvali k úprimnej ľútosti a obráteniu.
Poľský episkopát poukázal na to, že Cirkev je v ostatných rokoch „otriasaná bolestnými informáciami z iných krajín o sexuálnom zneužívaní detí niektorými členmi kléru“. Biskupi dodávajú, že tieto zločiny sú zdrojom hlbokého utrpenia obetí, ktoré poznačuje ich život aj život ich rodín a cirkevného spoločenstva. „Smutne konštatujeme, že aj v Poľsku sú situácie, v ktorých sú deti a mládež sexuálne zneužívané niektorými duchovnými a tými, ktorí v cirkvi pôsobia. Opakujeme po pápežovi Františkovi: Bolesť obetí a ich rodín je aj našou bolesťou. Na spoznanie príčin týchto činov a odhad ich rozsahu sme začali so zbieraním potrebných údajov,“ uvádza sa v stanovisku.
Poľskí biskupi zdôrazňujú, že už niekoľko rokov sa realizujú opatrenia, ktorých cieľom je odstránenie trestných činov v súvislosti so sexuálnym zneužívaním členmi kléru.
„V úzkom spojení s pápežmi Benediktom XVI. a Františkom sa vyvinuli zásady ako reagovať na zlo. Každý signál možných trestných činov sa predbežne vyšetrí a v prípade potvrdenia jeho pravdepodobnosti sa bude informovať Svätý stolec aj štátny prokuratúra,“ uvádza sa v stanovisku.
Biskupi tiež pripomenuli, že v každej diecéze a v mnohých cirkevných provinciách bol menovaný delegát primerane vyškolený Centrom pre ochranu detí, ktoré funguje od r. 2014 a ten je oprávnený prijímať správy o sexuálnom zneužití maloletých zo strany duchovného. Má tiež obetiam pomáhať, aby dostali psychologickú, právnu a pastoračnú podporu.
„Okrem toho koordinátor pre ochranu detí a mládeže menovaný biskupskou konferenciou už päť rokov organizuje početné školenia pre diecéznych a rehoľných kňazov, ktoré pomaly ale účinne ovplyvňujú zmenu postojov a povedomia. V diecézach, reholiach a náboženských kongregáciách pripravujeme aj preventívny systém, ktorý má prispieť k ochrane detí a mládeže pred sexuálnym zneužívaním. Chceli by sme, aby sa cirkevné spoločenstvá stali bezpečnými miestami pre deti a mládež, aby sa ich bezpečnosť stala prioritou pre celú spoločnosť. Popri tom sa obraciame aj na všetkých, ktorí sú zodpovední za účinný boj proti hrozbám pre deti a mládež najmä v oblasti internetu,“ uvádza sa v dokumente BKP. –zg-

Veľká Británia: Útoky na biskupov za oslavu transgenderu

Westminster, 20.11.2018 (LifeSiteNews) 024 215 – Katolícka Biskupská konferencia Anglicka a Walesu oznámila 20. novembra svojim nasledovníkom na sociálnych médiách, že je „Deň spomienky osôb transgenderu“. V katolíckom kalendári svätcov v Anglicku bol sviatok sv. Edmunda, kráľa a mučeníka. V iných krajinách bol sviatok sv. Felixa z Valois, sv. Edmunda Richa a iných svätcov.
Avšak katolícki biskupi dali prednosť tomu, že svojmu stádočku propagovali čisto sekulárny a veľmi kontroverzný nový sviatok, ktorý založila transgenderová aktivistka Gwendolyn Ann Smith v r. 1999.
Biskupi na Twitteri napísali:
Dnes je Deň spomienky osôb transgenderu a my sa modlíme za všetkých ľudí, ktorí sú si neistí vo svojom pohlaví, usilujú sa ho zmeniť, trpia tým a boli prenasledovaní, aj zabíjaní. Boh miluje a cení si všetkých ľudí v ich vlastnej Bohom danej dôstojnosti.
Tento tweet privítal známy americký aktivista páter James Martin, SJ. , ktorý reagoval: „Pripájam sa ku katolíckym biskupom Anglicka a Walesu v modlitbe za osoby transgenderu najmä za tie prenasledované. Vedzte, že všetci ste Bohom milované deti.“
Avšak anglickí katolíci prejavili menej nadšenia z niečoho, čo bolo skonštruované na zničenie katolíckej náuky o ľudskej sexualite. Kňaz Marcus Holden reagoval na tweet biskupov:
„Musíme sa modliť za každého, kto zomrel a bojovať proti prenasledovaniu každej skupiny zraniteľných ľudí. ‘Deň spomienky osôb transgenderu’ je však súčasťou ‘ideologickej kolonizácie’, ktorú katolíci nemôžu podporovať. Som prekvapený, že to tu vidím.“ A pre informáciu uviedol link na sekulárnu obnovu LGBT obnovu.
Na kňaza Holdena po tom zaútočili cez Twitter zasa prívrženci pátra Martina.
Anglický apológ diakon Nick Donnelly videl v tweete svedectvo toho, že katolíci by mali byť zalarmovaní, zo smerovania biskupov Anglicka a Walesu a na Twitteri napísal:
„Tento tweet potvrdzuje dôvody pre veľké znepokojenie z toho, že biskupi zaťahujú cirkev do politického hnutia LGBT.“ –zg-

USA: Spoločná žaloba na biskupskú konferenciu a Vatikán

Washington D.C. 20.11.2018 (kath.net/LSN/jg) 024 214 – Šesť amerických obetí zneužívania podalo spoločnú občiansko-právnu žalobu na Biskupskú konferenciu USA a na Svätý stolec. Žalobu, ktorá sa okrem iného odvoláva na zákon o boji proti organizovanej kriminalite, podali 13. novembra na súd vo Washingtone D.C. Preambula spisu žaloby podáva prehľad o škandáloch zneužívania v Rímskokatolíckej cirkvi USA. Žaloba sa týka „endemických, systematických, rozšírených a všadeprítomných znásilňovaní a sexuálnych zneužívaní“ žalobcov a členov žalujúcich skupín. K obvineným patria kardináli, biskupi a kňazi rovnako, ako laickí pracovníci v cirkvi, ako sa uvádza v spise žaloby.
Obžalovaní biskupi páchateľov zneužívania chránili a „mimoriadnymi opatreniami“ ich pochybené správanie ututlávali. Kňazov prekladali z fary na faru bez informovania farníkov alebo verejnosti o možnom nebezpečí, ktoré z páchateľov vychádza. Biskupi týchto duchovných nenahlásili príslušným orgánom a niektorých dokonca povýšili, ako sa uvádza v spise.
Spis žaloby potom cituje zákon „Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act“ (RICO) – federálny zákon, ktorý bol vydaný v r. 1970 na boj proti organizovanému zločinu. A vysvetľuje, prečo biskupská konferencia USA a Svätý stolec majú byť súdení v zmysle tohto zákona.
„Neprimeraným správaním“ obžalovaní porušili právo Spojených štátov, štátov USA, cirkevné právo, aj medzinárodné právo,“ uvádza sa v spise obžaloby.
Žalobu podali na súd vo Washingtone D.C. právnici, ktorí obete zneužívania v podobných prípadoch zastupovali.

Žalobcovia nechcú dosiahnuť trestnoprávne odsúdenie duchovných. Dúfajú v občiansko-právne náhrady škôd, ako sú poplatky za lekársku terapiu a ušlé príjmy ako následok zneužívania, ako aj náhradu právnych a súdnych výdajov. Okrem toho dúfajú, že biskupskú konferenciu a Svätý stolec to podnieti v zmysle zákonných predpisov páchateľov nahlásiť príslušným orgánom, odstrániť ich z pastorácie a ich mená zverejniť, aby rodičia mohli svoje deti chrániť. –zg-

USA: Biskup spolubratom – ‚Buďte chlapi, nie zbabelci!’

Jefferson City, 20.11.2018 (kath.net/jg) 024 213 – Výsledky plenárneho zasadnutia Biskupskej konferencie USA podľa názoru biskupa Shawna McKnighta z Jefferson City nie sú uspokojivé.
„Som sklamaný, že Svätý stolec považoval za potrebné zakázať rozhodnutie biskupskej konferencie o plánovaných opatreniach ku kríze zneužívania,“ uviedol v otvorenom liste veriacim svojej diecézy. „Proces proti bývalému kardinálovi McCarrickovi potrebuje svoj čas, to nie je problém. Popri tom treba však tiež objasniť, ako bol možný jeho postup v hierarchii Cirkvi.“
Biskup McKnight navrhuje interné vyšetrovanie s prizvaním kompetentných laikov.
Cirkev v USA musí okrem toho zriadiť ďalšie postupy a inštitúcie na primerané riešenie prípadov zneužívania. Charta z Dallasu – „Dallas Charter“ – na ochranu detí a mládeže nevystačuje, aj keď sa počet prípadov zneužívania od jej vstupu do platnosti v r. 2003 zredukoval.
„Doteraz ani jediný biskup, arcibiskup, či kardinál nepriznal svoju spoluúčasť na škandále McCarricka, ani to neoľutoval – ani v USA, ani vo Vatikáne. Prosím, buďte chlapi, a nie zbabelci a urobte čistý stôl,“ vyzval biskup svojich spolubratov. –zg-

Po Rakúsku jazdí autobus akcie pomoci tehotným ženám

Viedeň, 19.11.2018 (KAP) 024 212 – Na záver občianskej iniciatívy #fairändern (férovo zmeniť) organizátori ešte raz upozorňujú na svoje požiadavky. Do soboty 24. novembra bude po celom Rakúsku jazdiť autobus akcie a v hlavných mestách spolkových krajín upozorňovať na väčšiu starostlivosť o tehotné ženy v problémoch a o ich deti. Trasa sa začala v sobotu v Linci.
Občiansku iniciatívu možno ešte podpísať do 24. novembra. Od 15. júna už prišlo vyše 20 000 podpisov. Cieľom šiestich požiadaviek je vytvoriť lepšie podmienky a viac zdrojov pre tehotné ženy, rodiny a deti s postihnutím.
Iniciatívu podporuje viedenský arcibiskup, kardinál Christoph Schönborn, salzburský arcibiskup Franz Lackner a linecký biskup Manfred Scheuer. Medzi signatármi je aj „Miss Zeme 2016“ Kimberly Budinsky, moderátorka Nora Kahnová, majster v thajskom boxe Fadi Merza, či bývalý dolnorakúsky krajinský hajtman Ervín Pröll.
„Nejde iba o politickú akciu, ale nepriamo aj o upozornenie mnohých ľudí na núdzu a potreby tehotných žien a rodín a na dôstojnosť ľudí s postihnutím,“ povedala Petra Plonnerová, podpredsedníčka občianskej iniciatívy. (Info: www.fairändern.at)

Víťazstvo života: Keňa zakázala všetky potratové služby

K.V. Turley

Víťazstvo ochrancov života nielen pre Keňanov, ale pre všetkých Afričanov, ktorí sa stavajú proti presadzovaniu potratov zo Západu.

Keňa, 19.11.2018 (LifeSiteNews) 024 211 – Zdravotnícke orgány v Keni zakázali medzinárodnej potratovým klinikám Marie Stopes, poskytovať akékoľvek druhy potratových služieb. … Marie Stopes je jednou z najväčších globálnych potratových organizácií s viac ako 12 000 zamestnancami v 37 krajinách. Medzi jej heslá patrí napr.: „Children by Choice not Chance“ (Deti voľbou, nie náhodne) alebo: „Helping You Manage Your Options“ (Pomôžeme riadiť vaše voľby).
V septembri 2018, Marie Stopes prikázali, aby prestala propagovať potratové služby cez rozhlas. Obracala sa nimi priamo na maloleté dievčatá. Tieto reklamy sa v prevažne kresťanskej krajine nepovažovali síce za nevkusné, ale niektoré jasne útočili na kenský zákon o potrate, ktorý ho povoľuje iba v prípade ohrozenia života matky. Kenské zákony reklamy potratu zakazujú.
Porušenie pravidiel rozhlasového vysielania iniciovalo v septembri 2018 žiadosť na príslušné štátne orgány. Kenské združenie lekárov nato poslalo 14. novembra 2018 Marie Stopes list, ktorý uvádza:
„Marie Stopes Kenya sa týmto vyzýva, aby okamžite prestala ponúkať akékoľvek formy potratových služieb vo všetkých zariadeniach v celej republike.“ Vydali tiež príkaz, aby firma pravidelne podávala správy o všetkých službách v jej zaradeniach.
Firma ponúkala reklamy ako obrázok fľašky plnej piluliek s nápisom: „Neplánované tehotenstvo môže viesť k veľkej škále emócií,“ alebo iná reklama hovorila o pomoci tehotným ženám opustených priateľom alebo tým, ktorým antikoncepcia zlyhala.
Iniciatíva CitizenGo Africa je však rozhodnutá primäť kenskú vládu nielen k tomu, aby zakázala firme reklamy potratu, ale úplne jej zakázať pôsobenie v krajine. Na to sa rozbehla aj petícia, ktorá má už 5528 podpisov. Stránka petície uvádza: „Kenské ženy a mládež … sa stávajú obeťami krvežíznivých kliník, ktoré si robia reklamu už aj v uliciach Nairobi a iných oblastiach. To sa musí skončiť.“ Organizátori žiadajú aj okamžité prešetrenie obchodov Marie Stopes a jej okamžité zbavenie licencie. CitizenGo Africa a ďalší sú toho názoru, že firma chce dosiahnuť zmenu potratového zákona v Keni.
Vláda amerického prezidenta Baracka Obamu spôsobila morálny rozklad v Keni propagovaním potratov. Demokrati presadzovali potrat a pozitívny názor na LGBT – čo je cudzie našej kultúre, ako vyhlásil zástupca hnutia. …
V januári 2018, prezident Donald Trump zrušil všetky dotácie potratovým organizáciám. Za jeho vlády tlak vyvíjaný na krajiny ako Keňa, aby prijali západnú potratovú ideológiu, nielen ustal, ale obrátil sa proti tým, čo potrat presadzovali. Tento prelom hnutia za ochranu života prichádza po skončení najdlhšej 40-dňovej kampani za ochranu života v Keni. To je víťazstvo nielen pre Keňanov, ale pre všetkých Afričanov, ktorí sa stavajú proti presadzovaniu potratov zo Západu. –zg-

Biskup by chcel sexuálnu morálku „ďalej rozvinúť“

Essen, 20.11.2018 (kath.net) 024 210 – Nemecký biskup z Essenu Franz-Jozef Overbeck by chcel sexuálnu morálku Katolíckej cirkvi „ďalej rozvinúť“. Podľa vyhlásenia diecézy uviedol, že Cirkev musí zodpovedať otázky, aké poznatky z iných vied o homosexualite, rodovej rovnosti, alebo o úlohe muža a ženy majú pre teológiu význam.
K téme homosexualita Overbeck doslova uviedol: „Musí prestať to, že ich nejakým spôsobom diskriminujeme.“
Biskup z Essenu potom ešte tvrdil, že Cirkev sa v minulosti pokúšala „stratenú politickú moc zachrániť prostredníctvom morálky“. Tým podľa jeho názoru vznikol v otázkach sexuality nátlak na veriacich, ktorý – v porovnaní s inými otázkami viery – bol neprimeraný! –zg-

Kniha vidí Viganòve memorandá ako útok na Františka

Rím, 19.11.2018 (kath.net/jg) 024 209 – Nová kniha vatikánskych korešpondentov Andreu Tornielliho a Gianniho Valenteho chce memorandá arcibiskupa Carla Maria Vigana zaradiť do správneho kontextu a odlíšiť skutočnosti od fikcií. Obom autorom sa však nepodarilo hlavné Viganòve obvinenia nepotvrdiť.
Britský katolícky magazín The Tablet knihu „Il Giorno del Giudizio“ („Deň súdu“) priaznivo recenzoval. Viganò vybudoval „celý hrad obvinení na zrnkách pravdy“, napísal Christopher Lamb. Kniha chce ukázať, ako boli „skutočnosti prekrútené“, aby sa z „McCarrickovej ságy“ urobila obžaloba pápeža Františka. Kniha čerpá z informácií osôb, ktoré s Viganòm spolupracovali a zo zdrojov Vatikánu. Mnohé detaily prípadu McCarricka zostávajú „mysteriózne“, kniha je však „súdnou a triezvou analýzou“, ako píše Lamb.
Podľa informácií Tornielliho a Valenteho sa Vatikán už v r. 1999 dozvedel o zhýralom sexuálnom živote McCarricka. Kardinál John O’Connor, arcibiskup New Yorku, niekoľko mesiacov pred menovaním McCarricka za arcibiskupa Washingtonu D.C. poslal list do Ríma, v ktorom informoval o „homosexuálnom obťažovaní“ McCarricka. V minulosti ho odporúčal, ale teraz je toho názoru, že by sa pre Washington zvoliť nemal, ako napísal O’Connor.
Tornielli a Valente potvrdili, že aj Giovanni Battista Re, vtedajší substitút na štátnom sekretariáte, bol proti povolaniu McCarricka do Washingtonu. Rozhodnutie sa urobilo „v pápežských apartmánoch“, teda ho urobil pápež Ján Pavol II. so svojím sekretárom Stanislavom Dziwiszom.
Na Jána Pavla II. pri návšteve USA v r. 1995 osobnosť McCarricka urobila dojem. Napriek tomu neutíchli reči o jeho pochybenom správaní sa k seminaristom. V r. 2000 prišiel list dominikána Boniface Ramseyho s príslušnými obvineniami na nunciatúru. Vtedajší biskup Newarku všetky obvinenia kategoricky odmietol a označil ich za ohováranie. Pápež Ján Pavol II. na základe skúseností z Poľska mal sklon McCarrickovi veriť. Komunistická strana často šírila fámy o pochybenom sexuálnom správaní, aby kňazov diskreditovala, ako napísali Tornielli a Valente.
Benedikt XVI. uložil McCarrickovi sankcie, ktoré mu zakázali verejné vystúpenia a cesty. Autori tiež potvrdzujú, že McCarrick sankcie ignoroval a stal sa agresívnym, keď sa mu to pripomenulo. V r. 2008 kardinál Re v liste McCarrickovi tieto sankcie podrobne uviedol. McCarrick sa síce zo seminára, v ktorom býval, neochotne vysťahoval, no v cestovaní pokračoval.
Keď sa arcibiskup Viganò v r. 2011 stal nunciom vo Washingtone D.C., pre McCarricka sa nič nezmenilo. Viganò pozýval McCarricka na nunciatúru a ten sa zúčastnil aj na návšteve amerických biskupov ad limina v Ríme v r. 2012 a Benedikta XVI. pozdravil tak, akoby neexistovali nijaké sankcie.
McCarrick bol síce do diskusií pred konkláve v r. 2013 zapojený, no Tornielli a Valente mu upierajú nejakú úlohu lobovania. Píšu, že nebol nijakým priateľom kardinála Bergoglia.
„Pápež František nedal McCarrickovi ani nijakú oficiálnu úlohu, ani ho nepoveril cestovať do Číny, ako to naznačuje Viganò,“ uvádzajú autori. Popierajú aj tvrdenie, že McCarrick mal vplyv na menovanie biskupov v USA. To je fáma, ktorú šíria tí, čo už nemajú vplyv na menovanie biskupov, ako tvrdia autori.
Ďalej zdôrazňujú, že František sankcie nezmenil, ani ich nezrušil a je otázka do akej miery bol o tom František informovaný. Tornielli a Valente ďalej vyhlasujú, že proti McCarrickovi neboli vyhlásené nijaké kánonické sankcie, hoci Viganò tento dojem vzbudil.
Autori stavajú Viganòv postup do súvislosti s bojom istých krídiel v Katolíckej Cirkvi. Jedna kapitola knihy má titul „Americká schizma“. František bývalému nunciovi povedal, že nechce, aby biskupi boli „ideologizovaní“ a stali sa „bojovníkmi za kultúru“. Viganòvo memorandum si získalo podporu častí cirkvi v USA, ktorá je nepriateľsky založená voči pápežovi Františkovi. Viganò počas svojho obdobia v USA prevzal podľa autorov mnohé postoje „bojovníkov za kultúru“, ako odmietanie „homosexuálneho manželstva“ a „antikoncepcie hradenej zdravotnou poisťovňou“.
František na Viganòvo memorandum nereagoval, ale žurnalistov vyzval, aby si obvinenia sami preverili. Súčasne nariadil interné vyšetrenie prípadu McCarricka. Je stále jasnejšie, že „sa urobili chyby a mali sa robiť iné rozhodnutia“, napísal Lamb v recenzii pre The Tablet. „Ale pokusy Vigana a jeho spojencov použiť tento prípad na pád Františkovho pontifikátu, ako sa zdá, stroskotali.“ –zg-

Jezuita: Tí čo veci ututlávali, majú strach

Kolín, 19.11.2018 (KAP/KNA) 024 208 – Tlak na spracovanie prípadov zneužívania podľa nemeckého jezuitu pátra Klausa Mertesa dosiahol už špičky Cirkvi. „Verejnosť sa zaujíma iba o dve témy: zneužívanie a homosexualita,“ povedal v interview pre „domradio.de“. „Čím viac by sa predstavitelia Cirkvi na svete museli zaoberať prípadmi zneužívania, tým viac sa musia prirodzene zaoberať aj svojou vlastnou úlohou. Je jasným znamením, keď ´vrchní zatajovači´ týchto prípadov obviňujú iných na svojej hierarchickej úrovni zo zatajovania,“ povedal jezuita.
Ide tu o „hlbokú krízu inštitúcie“, ako zdôraznil páter, ktorý od r. 2010 prevzal rozhodujúcu úlohu pri spracovaní prípadov zneužívania na katolíckych školách v Nemecku. Zdôraznil, že túto krízu treba priznať a nemožno ju prekrývať nejakými akciami a novými spomienkovými dňami.
„V Katolíckej cirkvi vládne hlboká nezhoda o otázke príčin zneužívania. Niektorí cirkevní predstavitelia žiadajú odstrániť homosexuálov z kléru. Keď paušálne povieme, že všetci gejovia sú na vine, tak je to diskriminujúca stratégia. Homosexualita je v Katolíckej cirkvi tak silne tabuizovaná, že homosexuálni duchovní trpia masívnymi pocitmi viny,“ vyhlásil páter. „Okrem toho celibát žitý kňazmi môže občas priťahovať osoby, ktoré sa nechcú zaoberať svojou sexualitou. Kňazom, ktorí za svojou homosexualitou stoja, sa často hovorilo: ´Zavri ústa a nikomu to nehovor, potom smieš´. Tak vzniká vzťah závislosti – kto z toho vystúpi, tomu hrozí spoločenské zničenie.“
Kriticky sa páter Mertes vyslovil aj k „zafixovaniu sa na ústrednú svetelnú postavu“ v Katolíckej cirkvi. „To sťažuje objasnenie zneužívania moci. Predstava, že existuje svetelná postava, nám bráni priblížiť sa k štruktúram. Ani pápež František očividne dlho nechápal, že on sám bol súčasťou problému,“ povedal jezuita. „Je potrebné vnútro-cirkevné rozdelenie moci, aby sa odbremenili jednotlivé osoby a dali sa riešiť štrukturálne problémy. Ryba smrdí od hlavy. Nie preto, že by František, Benedikt, či Ján Pavol II. boli zlé osoby, ale preto, že štruktúra tam hore nie je v poriadku.“ –zg-

Čile: Biskupi dohodli spoluprácu s prokuratúrou

Vatikán-Santiago, 19.11.2018 (kath.net/KAP) 024 207 – Na dôkladné vyšetrenie prípadov zneužívania chce cirkev v Čile lepšie spolupracovať so štátnou prokuratúrou krajiny. Ako informoval portál „Vatican News“ v sobotu, biskupi na nedávnom plenárnom zasadnutí v Santiagu rozhodli podpísať príslušnú dohodu. Návrh dohody sa na zasadnutí biskupov, ktoré sa konalo od pondelka do piatku, prediskutoval aj so zástupcami prokuratúry.
„V ďalších týždňoch dúfame, že tento dokument sa podpíše a následne zrealizuje,“ citoval „Vatican News“ z vyhlásenia biskupov.
V polovici októbra štátna prokuratúra Čile obvinila cirkev z chýbajúcej spolupráce pri spracovaní prípadov zneužívania. Koncom mesiaca vypočúvala predsedu biskupskej konferencie, biskupa vojenskej diecézy Santiaga Silvu. Podľa správ je podozrivý, že v minulosti ututlával zločiny zneužívania. Biskup Silva obvinenia odmietol a vyhlásil, že nemá čo skrývať.
Obvinili aj bývalého arcibiskupa Santiaga, kardinála Francisca Javiera Errazuriza. V r. 2009 neurobil podľa toho potrebné opatrenia na objasnenie obvinení známeho bývalého kňaza Fernanda Karadimu. Väznený Karadima je v centre škandálu zneužívania v Čile. Kardinál Errazuriz tento týždeň oznámil odstúpenie z pápežovej Rady kardinálov.
Na plenárnom zasadnutí sa zhromaždili biskupi krajiny aj apoštolskí administrátori, ktorých pápež František menoval v rámci spracovania škandálov po odstúpení viacerých biskupov. Všetci biskupi Čile prišli v máji do Vatikánu, lebo ich pápež František k tomu vyzval. Nakoniec všetci biskupi ponúkli svoje odstúpenie, päť z nich pápež doteraz prijal. –zg-

Čína: Biskupa napriek dohode s Vatikánom zatkli!

Peking, 19.11.2018 (kath.net) 024 206 – Napriek spornej dohode Vatikánu s Čínou sú v krajine veriaci naďalej prenasledovaní. Vatikánom uznaného katolíckeho biskupa tajnej Cirkvi dala čínska vláda teraz zatknúť a uvrhnúť do väzby. Tam na neho podľa správy CNA vyvíjajú tlak, aby vstúpil do štátom uznávanej cirkevnej organizácie.
Mons. Peter Shao Zhumin bol menovaný za biskupa v r. 2016 a odvtedy bol už päť krát zatknutý. Najdlhšie väzenie dostal biskup po pútnickej ceste do Európy. Vtedy ho za „ilegálne vycestovanie“ odsúdili na 11 mesiacov. –zg-

Autor knihy „Il Papa Dittatore“ sa odvolá proti vylúčeniu

Rím, 19.11.2018 (kath.net) 024 205 – Historik Henry Sire vydal knihu „Pápež diktátor, v ktorej nešetril kritikou pápeža Františka, jeho pontifikátu a jeho podporovateľov. Po zistení identity autora knihy, ktorá anonymne vyšla najprv v taliančine Rád maltézskych rytierov svojho člena vylúčil. Sire teraz oznámil, že sa proti tomuto vylúčeniu „na súdy rádu a prípadne aj na Svätý stolec“ odvolá. Rád sa nedržal rádových smerníc vo veci odvolania člena, ako uviedol vo vyhlásení. Nikdy ho nepozvali na vypočutie a kontakt s rádovou disciplinárnou komisiou prebiehal výlučne písomne. Rád zasa vyhlásil, že Sire bol na vypočutie pozvaný, no túto možnosť nevyužil. –zg-

Biskup žiada od pápeža ženatých kňazov, zrušiť celibát a diakonky

Linz, 18.11.2018 (KAP) 024 204 – Linecký diecézny biskup Manfred Scheuer napísal pápežovi Františkovi list ohľadne „jasných a hlasných požiadaviek“ v jeho diecéze, čo sa týka rozšírenia podmienok pripustenia k úradom vysviacky. Informoval o tom na diecéznom fóre v sobotu v dome vzdelávania na zámku Puchberg. Biskup poukázal o. i. na požiadavku vysviacky osvedčených ženatých mužov – viri probati –, zrušenie povinného celibátu, aj vysviacku žien na diakonky. Na stretnutí sa prezentovala aj zmena v pastorácii krstu. Krst budú môcť udeľovať už aj farské a pastoračné asistentky.
V rámci „cesty do budúcnosti“ prišlo v katolíckej cirkvi v Hornom Rakúsku v minulom roku mnoho dotazov a požiadaviek vzhľadom na tieto témy, ako povedal biskup Scheuer v dobe polčasu reformného procesu pod titulom „Cirkev myslí ďaleko“. Preto sa rozhodol pápeža v liste o situácii v Lineckej diecéze informovať. V liste hovorí aj o tom, čo sa podarilo i o nádeji v diecéze, ale aj o starostiach vzhľadom na nedostatok kňazov a ich vysoký vek. Preto žiadal vysviacku viri probati, aj uvoľnenie kňazov z povinnosti celibátu a ich ponechanie v úrade, ako aj vysviacku diakoniek, ako povedal biskup. Potom predstavil reformný program diecézy a zdôraznil, že v rámci neho sa kladie aj dôraz na dialóg s veriacimi. … –zg-

Maďarsko dúfa v blahorečenie kardinála Mindszentyho

Budapešť, 18.11.2018 (kath.net/KAP) 024 203 – V procese blahorečenia kardinála Jozef Mindszentyho (1892-1975) by mohol nastať pokrok. Vyplýva to zo správy maďarských katolíckych novín „Magyar Kurir“ o konferencii v Budapešti v utorok. Pod mottom „Jeden deň s prímasom kardinálom Mindszentym“ ju zorganizovala Mindszentyho nadácia, ktorej predsedom je Michael von Habsburg-Lothringen.
Proces blahorečenia otvorili v r. 1993 vo Viedni. Spis „Positio“ na 4000 stranách odovzdali v Ríme v r. 2013. V lete sa ním mala podľa Habsburga Kongregácia pre kauzy svätých dôkladne zaoberať a schváliť. Posledné rozhodnutie o blahorečení je samozrejme v rukách pápeža.
Konferenciu otvoril predseda Konferencie biskupov Maďarska, biskup András Veres a na záver slúžil svätú omšu maďarský prímas, kardinál Peter Erdő v Bazilike sv. Štefana v Budapešti. Hlavnú prednášku mal Mons. János Székely, diecézny biskup zo Szombathely. …
Jozef Mindszenty patril k významným mučeníkom Katolíckej cirkvi v strednej Európe za komunizmu. Narodil sa 29. marca 1892 v Csehimindszente ako Jozef Pehm. V r. 1941 odložil nemecké meno pod dojmom maďarského príklonu na stranu Hitlera a nazval sa podľa rodiska Mindszenty. Verejne sa zasadzoval za prenasledovaných židov. V r. 1948 ho komunisti zatkli a vo vykonštruovanom procese odsúdili na doživotie. Počas vzbury v r. 1956 ho oslobodili a po porážke vzbury sovietskou armádou našiel útočisko na vyslanectve USA v Budapešti. Tam zostal 15 rokov, až kým na naliehanie Vatikánu v priebehu „vatikánskej ostpolitiky“ opustil Maďarsko a odcestoval do Ríma.
Od r. 1971 žil vo Viedni a pápež od neho 1. novembra 1973 požadoval odstúpenie ako arcibiskupa Ostrihomu. Mindszenty to odmietol. No biskupský stolec aj tak vyhlásili za vakantný. Arcibiskup požiadal 7. januára 1974 o odvolanie tohto rozhodnutia, No 5. februára bol z pastoračných dôvodov zbavený úradu.
Po jeho smrti 6. mája 1975 bol 15. mája pochovaný v Bazilike v Mariazelli pri hrobe svojho predchodcu, prímasa Jánosa Krstitela Scitovszkého (+ 1866). Podľa jeho testamentu mali previezť jeho pozostatky do Ostrihomu, až keď „hviezda moskovskej bezbožnosti padne z neba Panny Márie a sv. Štefana“. To nastalo po odtiahnutí sovietskej okupačnej armády 4. mája 1991.
Po jeho smrti vláda Mindszentyho rehabilitovala a rozsudky zrušila. Neskôr sa vyskytli prieťahy v Ríme a boli tu aj problémy v živote Mindszentyho – ako jeho blízkosť k Miklasovi Horthymu a neposlušnosť pápežovi.
Eduard von Habsburg, veľvyslanec Maďarska pri Svätom stolci, v r. 2016 v interview pre „Tagespost“ povedal: „Ako v prostredí Svätého stolca tak aj v Maďarsku žijú ešte ľudia, ktorí poznali jeho a aj politické okolnosti jeho života. Tam sú fronty ešte trocha ostré.“
Dnes už je však kardinál Mindszenty pravý ľudový svätý. Až 1,2 milióna ľudí sa pravidelne modlí za jeho blahorečenie. –zg-

Talianskeho kňaza exkomunikovali

Rím, 17.11.2018 (kath.net) 024 202 – V Taliansku bol exkomunikovaný katolícky kňaz na Sicílii, lebo pápeža Františka označil ako antipápeža. Kňaz má podľa vlastných slov nadprirodzené stretnutia s anjelmi, svätými a Božou Matkou.
Arcidiecéza v Monreale v utorok oznámila, že páter Alessandro Minutella bol pre šírenie heréz exkomunikovaný.
Už v r. 2015 príslušný arcibiskup Michele Pennisi varoval, že veriacim, ktorí kňazovi uveria, hrozí vážne nebezpečenstvo pre spásu duše.
Kňaz kritizoval v ostatnej dobe pápeža Františka, lebo povolil sväté prijímanie aj pre znovu zosobášených rozvedených. –zg-

Kardinál: Kňazi nebuďte úradníci ani experti svätosti

„Nebezpečný je aj klerikalizmus, ktorý bráni rastu potenciálu krstu.“

Luanda, 17.11.2018 (kath.net/Agenzia Fides) 024 201 – „S vami a s touto Cirkvou by som chcel chváliť Pána za dar toľkých povolaní ku kňazskému a rehoľnému životu, ktoré v tejto mladej angolskej cirkvi vzbudzuje. Usilujte sa o kvalitu a buďte kvalitatívne hodnotnými učeníkmi,“ povedal prefekt Kongregácie pre evanjelizáciu národov, kardinál Fernando Filoni (foto) 14. novembra na stretnutí so seminaristami cirkevnej provincie Luanda v kňazskom seminári Sagrado Coração de Jesus.
Podľa názoru prefekta by si mal každý seminarista položiť otázku: „Akým druhom kňaza chcem raz byť?“ A odpovedal: „Nie kňazom, ktorý miluje pohodlie a luxus, pretože to sú salónni kňazi, ktorí uprednostňujú pokoj svojej kancelárie, svojho kresla a svojho luxusného auta. Ale ani nie úradníci, alebo experti toho svätého, ktorí vykonávajú svoju prácu, či funkciu a to za plat, za odmenu. Nebezpečný je aj klerikalizmus, ktorý aj pápež František často v radoch Cirkvi kritizoval. Podľa názoru pápeža klerikalizmus bráni rastu, pretože nedovoľuje, aby sa rozvíjal potenciál krstu. Kňaz nesmie viesť ani nejaký dvojaký život a kňazský život žiť pokryteckým spôsobom.“
Kardinál Filoni potom načrtol profil kňaza, ktorý musí mať jasné vedomie toho, že je „misionársky učeník“. Musí sa preto sám zo seba, zo svojho egoizmu, zo svojho zamerania sa na seba vymaniť, aby stretol Ježiša, ktorý ho volá.
„Kňaz žije v spoločenstve s inými, s ktorými tvorí presbytérium … a počúva biskupa alebo predstaveného v spoločenstve, kde niet súťaženia, nijakého uprednostňovania, či individualizmu, ale iba vzájomná podpora, bratské napomínanie, pastoračná solidarita a spolunažívanie.“
„Musí byť preto kňazom, ktorý vychádza v ústrety chudobným, ktorý žije evanjeliovú chudobu a Evanjelium hlása na uliciach aj v geografických či existenčných okrajových oblastiach. Zapálení kňazi Ježiša Krista a služobníci radosti Evanjelia sú tí, ktorí sú u všetkých, najmä u najchudobnejších, trpiacich, hriešnikov a chorých, aby im hlásali radosť Zmŕtvychvstalého, aby im navrátili stratenú nádej, aby boli znamením požehnania milosrdného Boha.“

USA: Ohio schvaľuje prísny zákaz potratov

Ohio, 17.11.2018 (kath.net) 024 200 – Americký štát Ohio minulý štvrtok schválil zákon, ktorý úplne zakazuje potraty, pred ktorými sa u dieťaťa konštatuje tlkot srdiečka. Ako výnimky uvádza iba prípady ohrozenia zdravia matky. Všetci lekári, ktorí to porušia, musia rátať s väzením do jedného roka. Normálne začína biť srdiečko nenarodeného dieťatka v 6. týždni tehotenstva.
Je však nejasné, či John Kasich, republikánsky guvernér Ohia, tzv. „Heartbeat Bill“ ešte podpíše. V januári ho však vymení nový guvernér Mike DeWine. Ten je za ochranu života a už vopred oznámil, že návrh podporí. –zg-

Kardinál Zen píše pápežovi o utrpení čínskych kňazov

Hongkong, 17.11.2018 (kath.net/LSN/jg) 024 199 – Kardinál Jozef Zen, emeritný arcibiskup Hongkongu, v liste pápežovi Františkovi opísal utrpenie katolíkov v Číne, ktorému sú po podpísaní dohody s komunistickým režimom vystavení. Kardinál potom odletel koncom októbra do Ríma, aby svoj sedemstránkový list odovzdal pápežovi Františkovi. Chce ním pápeža upozorniť na krízu podzemnej cirkvi v Číne.
Čínske orgány kňazov tajnej cirkvi prinútili, aby deklarovali, že vstúpia do Vlasteneckého združenia katolíkov Číny a dostali tak štátny súhlas. Odôvodnili to predbežnou dohodou medzi Čínou a Vatikánom, ako povedal kardinál Zen pre jednotu Union of Catholic Asian News. Keďže dohoda nie je verejne známa, kňazi tajnej cirkvi nevedia, čo pápež od nich očakáva. Niektorí kňazi ušli, alebo sa skryli, pretože im nie je jasné, či im štátne orgány hovoria pravdu alebo nie.
V liste kardinál Zen informuje, že úrady kňazom zabavili peniaze, obťažovali ich príbuzných, zatýkali a už aj popravili niektorých kňazov. Svätý stolec tajnú cirkev nepodporuje, ale vyčíta jej, že je proti jednote a robí problémy.
Kardinál Zen vidí hlavnú vinu u poradcov pápeža Františka v prvom rade u jeho štátneho sekretára kardinála Parolina. Uviedol, že ten je veľmi skúsený a pozná „ohavnú tvár Číny“. Režimu vôbec nedôveruje, no napriek tomu ho používa a ide mu iba o nadviazanie diplomatických stykov. –zg-

USA: Biskup pripomína náuku Cirkvi o homosexualite

Baltimore, 16.11.2018 (kath.net/jg) 024 198 – Joseph Strickland, biskup z amerického Tyleru v Texase, svojim spolubratom odporúčal, aby pri výbere prednášajúcich vo svojich diecézach rešpektovali dodržiavanie náuky Cirkvi. Informuje o tom Church Militant.
„Veríme v náuku Cirkvi, alebo nie?“ pýtal sa biskup Strickland. Bez uvedenia mien pokračoval, že v súčasnosti je na „turné“ kňaz, ktorý v podstate hovorí, že neverí v náuku Cirkvi a ktorého „na rôznych miestach podporujú“.
Patrí k „bratskému napomenutiu“ príp. „bratskej podpore“, ktorú sú si biskupi navzájom dlžní, postaviť sa otázke, či chcú vo svojich diecézach nechať vystupovať niekoho, kto tvrdí, že „´homosexuálne manželstvo´ je v poriadku a že Cirkev to tiež jedného dňa pochopí“. „To nie je to, čo my učíme,“ zdôraznil biskup Strickland.
Hoci biskup neuviedol nijaké mená, v reakciách na jeho slová sa často vyskytovalo meno pátra Jamesa Martina SJ. Matthew Schmitz z First Things poslal cez Twitter krátke video o Stricklandovi s poznámkou: „Biskup Strickland navrhuje, aby diecézy pátra Jamesa Martina nepozývali.“
J.D. Flynn z Catholic News Agency rozposlal tiež správu o biskupovi Stricklandovi. Napísal k tomu, že postoj biskupa bol prijatý s „ľahkým potleskom“. –zg-

„Vy nie ste liberálni, vy bojujete za zlú stranu!“

Viedeň, 16.11.2018 (kath.net) 024 197 – Bývalá moslimka a bojovníčka za ľudské a ženské práva Sabatina Jamesová sa bráni proti rozhorčenej kritike po tom, čo porovnala agendu liberálov a progresívnych na Západe s islamistami v Pakistane.
„Vo svojej krátkozrakosti si ešte aj myslia, že ma konečne odhalili ako pravicovo-radikálnu. Aké pokrytecké! Dovoľte mi povedať vám: Ja nie som ani ľavicová ani pravicová – ja som katolíčka! Neverím v nejaký politický systém, ale v najväčšiu lásku, akú tento svet kedy uvidel – v Ježiša Krista. Teda nemajte strach pred prenasledovanou kresťankou.“ Toto napísala rakúska katolíčka pakistanského pôvodu na Facebooku.
Svojim čitateľom na Facebooku odovzdala Sabatina posolstvo. „Je od ateistických známych z Pakistanu, ktorí odtiaľ nedávno museli ujsť a proti islamizmu bojujú rovnako ako ja. Tí sa cítia vami – mojimi kritikmi – zradení.“ Posolstvo jej pakistanských známych znie:
„My, kritici islamistického nepriateľstva voči ženám, sme ľavičiari a liberáli islamského sveta. Keď sme pre túto kritiku islamu museli ujsť na Západ, nachádzame tu takmer nepochopiteľný paradox. V západnom svete zažívame kritiku islamistického nepriateľstva voči ženám skôr z konzervatívnej strany, zatiaľ čo vy, liberáli a progresívni dosť často vyjadrujete veľa pochopenia pre údajnú kultúrnu odlišnosť. Chcete byť tolerantní a prejavovať solidaritu, ale nie s nami, liberálmi islamského sveta, nie s kritikmi islamizmu, ale s našimi nepriateľmi! Vy nie ste liberálni, vy bojujete za zlú stranu!“
Sabatina Jamesová žije už roky pre hrozby zavraždenia islamistami pod ochranou na neznámom mieste. –zg-

Agáta Christie a jej prínos k tridentskej omši

Iniciátor výzvy pápežovi Pavlovi VI. pochádzal zo Slovenska!

Londýn, 16.11.2018 (kath.net/jg) 024 196 – Britská spisovateľka Agáta Christie (1890 – 1976) zohrala mimoriadnu úlohu pri zachovaní predkoncilového obradu svätej omše vo Veľkej Británii, ako napísal Joseph Shaw, predseda „Latin Mass Society“ (Spoločnosti pre latinskú omšu), v článku pre Catholic Herald.
Agáta Christie bola jednou z viac ako 50 osobností verejného života, ktoré v r. 1971 podpísali výzvu pápežovi Pavlovi VI. V ňom sa vyslovili s ľútosťou zo straty tridentskej svätej omše z kultúrno-historického pohľadu. Napísali, že tento obrad svätej omše bol prameňom inšpirácie pre básnikov, filozofov, hudobníkov, architektov, maliarov a sochárov vo všetkých krajinách a epochách. Patrí preto presne tak k univerzálnej kultúre ľudstva ako ku kresťanstvu.
Apel bol formulovaný tak, že aj nekatolíci ako Agáta Christie ho mohli podporovať. K signatárom patrili o. i. poslanci oboch veľkých strán, dvaja anglikánski biskupi, spisovatelia a umelci ako Graham Greene, Malcolm Muggeridge a Yehudi Menuhin.
Keď kardinál John Heenan, arcibiskup Westminsteru pápežovi Pavlovi VI. túto výzvu predložil, mal pápež zoznam podpísaných v tichosti čítať. Zrazu povedal: „Á, Agáta Christie!“ a potom podpísal výnimočnú úpravu, ktorá slávenie starého obradu svätej omše vo Veľkej Británii s obmedzeniami povolila. Informoval o tom Alfréd Marnau, zo Slovenska pochádzajúci iniciátor výzvy, ako napísal Shaw. -zg-

Vatikánsky teológ: František sa odklonil od pápežov

Edward Pentin

Londýn, 15.11.2018 (edwardpentin.co.uk) 024 195 – V naliehavom interview s talianskym vatikanistom Aldom Mária Vallim, varoval Mons. Nicola Bux (foto), konzultant Kongregácie pre kauzy svätých, že súčasný pontifikát vydáva vyhlásenia, ktoré generujú „herézy, schizmy a protirečenia rôznych druhov“ a že Svätý Otec by mal vysloviť vyznanie viery, aby znova nastolil jednotu Cirkvi.
V interview vydanom 13. októbra ale prehliadnutom pre Synodu o mládeži minulý mesiac v Ríme, teológ vyslovil názor, že „heretické výpovede“ o manželstve, morálnom živote a prijímaní sviatostí sú teraz v centre rozsiahlej diskusie, ktorá sa stáva zo dňa na deň stále viac a viac zapálenou.
Mons. Bux povedal, že pôvod mnohých z týchto diskutabilných náuk – zdôraznených v synovskej korekcii v septembri 2017 a na rímskej konferencii v apríli o zmätení v náuke Cirkvi — spočíva v pápežovej posynodálnej apoštolskej exhortácii Amoris Laetitia, ale odvtedy sa to „povážlivo zhoršilo a skomplikovalo“, ako dodal.
Ďalej pripomenul, že toto viedlo niektorých starších prelátov ako kardinála Waltera Brandmüllera, jedného zo štyroch kardinálov, ktorí podpísali dubia v r. 2016, aby zopakovali výzvu k „vyznaniu viery zo strany pápeža“.
Ale Mons. Bux zdôraznil, že bude ťažké dosiahnuť to u pápeža, ktorý má víziu Cirkvi ako federáciu cirkevných spoločenstiev – niečo čo Mons. Bux opísal ako „trocha podobné protestantským spoločenstvám“. A taliansky teológ vyhlásil:
„Od dvoch synod o rodine existujú teraz dva druhy viery a morálky, ktoré najjasnejšie vidíme v prípade, či udeľovať sväté prijímanie niektorým znovu zosobášeným rozvedeným. To spôsobilo veľkú skľúčenosť a nepokoj u mnohých biskupov a farárov pre nestabilnú a zmätenú pastoračnú situáciu.“
Na nápravu tejto situácie, Mons. Bux, bývalý konzultant Kongregácie pre náuku viery za Benedikta XVI., stále verí, že od pápeža Františka sa má požadovať istý spôsob vyznania viery. Odvolal sa na podobné vyznanie, ktoré urobil sv. pápež Pavol VI. v r. 1968, ktoré potvrdilo, čo je katolícke „tvárou v tvár omylom a herézam“, ktoré sa objavili okamžite po Druhom vatikánskom koncile.
„Ak sa to nestane, apostáza sa prehĺbi a schizma, ktorá tu de facto už je, sa rozšíri,“ varoval Mons. Bux.

Kto sa mýli?
Mons. Bux cíti, že situácia sa stala zvlášť naliehavá po tom, čo pápež zmenil v auguste Katechizmus Katolíckej cirkvi a vyhlásil trest smrti ako neprípustný. Táto zmena protirečí Tridentskému koncilu aj Katechizmu sv. Pia X., pretože ten učil, že legitimita výnimočného trestu bola „v úplnej konformite v Božím zjavením“, ako vyhlásil teológ.
„Alebo pripustíme, že Cirkev učí legitimitu niečoho, čo sa nezhoduje s Evanjeliom prakticky dve tisícročia, alebo musíme pripustiť, že to je pápež Bergoglio, kto sa mýli,“ povedal Mons. Bux a dodal: „Toto je veľmi citlivá otázka, ale skôr či neskôr to bude musieť napraviť. A nielen to, čo sa týka trestu smrti.“
Valli sa opýtal, či to je precedens u pápeža a či zmení ešte viac v Katechizme, ak bude chcieť. Teológ povedal, že to je „otázka, ktorá veľmi ťaží dušu“ a že ďalším legitímnym problémom je uchovať poklad viery nezávisle od smerovania dnešnej a budúcej spoločnosti.
„Pápež nemôže nanútiť Cirkvi svoj vlastný názor, pretože vo veciach viery, morálky a sviatostí Cirkev môže konať iba v súlade s vôľou Krista,“ zdôraznil Mons. Bux citujúc Jozefa Ratzingera. A napriek tomu sú mnohé body v Amoris Laetitia neobratné a protirečivé a protirečia aj mysleniu sv. Tomáša Akvinského napriek tomu, že exhortácia to uvádza inak.
Teológ tiež poukázal na to, že tendencia tohto pontifikátu mlčať tvárou v tvár kritike, alebo odmietať riešenie obvinení z herézy a apostázy pripomína varovanie sv. Pia X. v r. 1907 v encyklike Pascendi dominici gregis, že „nikdy nepriznať vlastnú herézu je typickým správaním modernistov, pretože to je spôsob, ako sa môžu skryť v Cirkvi“.
Valli a Mons. Bux potom diskutovali o praktických, teologických a právnych problémoch korekcie pápeža pri takýchto omyloch. Bráni tomu prekážka, že heréza musí byť „očividná a verejná“, že pápež si musí byť plne vedomý, že dobrovoľne spochybnil pravdu viery a že má aj istý druh imunity z jurisdikcie pre kánonický princíp, že nikto nemôže súdiť Apoštolský stolec a nemôže súdiť ani svojho pastiera.

Nespoľahlivá teológia
Ďalšou ťažkosťou je identifikovanie presných rysov herézy, pretože teológia už nie je spoľahlivá. Stala sa skôr istým druhom arény, kde sa síce potvrdzuje pravda, ale niekto iný je vždy ochotný brániť pravý opak. Užitočnejšie ako bratská korekcia by bolo preskúmanie „juristickej platnosti“ rezignácie pápeža Benedikta XVI. a či je úplná alebo čiastočná. Ježiš nedal kľúče od nebeského kráľovstva Petrovi a Ondrejovi, ale iba Petrovi. Takáto hĺbková štúdia tohto odstúpenia by mohla pomôcť prekonať niektoré problémy, ktoré sa nám dnes zdajú neprekonateľné,“ povedal Mons Bux.
„Veľká zmena“ v Cirkvi je za pápeža Františka veľmi hmatateľná, spolu s jasným úmyslom vyznačiť líniu diskontinuity alebo zlomu s predchádzajúcimi pontifikátmi. Také pretrhnutie kontinuity je revolúcia, ktorá generuje herézy, schizmy a kontroverzie rôzneho druhu a všetky z nich možno vysledovať naspäť až k ich pôvodu – hriechu.
Odvolal sa na 3. storočie a cirkevného otca Origéna z Alexandrie, ktorý povedal: „Kde sú hriechy, tam sú rozdiely, schizmy, herézy, nesúhlasné názory. No kde je cnosť, tam je jeden názor a jednota, na základe sú všetci veriaci jedno srdce a jedna duša.“
Teológ povedal, že súčasná kríza negatívne ovplyvnila aj liturgiu, no ako povzbudenie citoval príhovor sv. Atanáza z Alexandrie kresťanom, ktorí trpeli pod Ariánmi:
Zostávate mimo miesta bohoslužieb, ale vo vás prebýva viera. Pozrime sa: čo je dôležitejšie, miesto (kostol) alebo viera? Pravdivá viera, samozrejme. Kto prehral a kto zvíťazil v tomto boji, ten, ktorý sedí na stolci, alebo ten, kto zachováva vieru? Je pravda, že budovy sú dobré, ak sa vám ohlasuje apoštolská viera; sú sväté, ak sa tam všetko deje svätým spôsobom … Ste tí, ktorí sú šťastní, vy, ktorí zostávate v Cirkvi kvôli svojej viere, ktorí udržiavate základy viery silné, ako vám boli odovzdávané cez apoštolskú tradíciu. A ak sa nejakí podvratní závistlivci pokúšajú otriasť vašou vierou pri rozličných príležitostiach, neuspejú. Sú to tí, ktorí sa od nej odtrhli v súčasnej kríze. Nikto nikdy nevyvráti vašu vieru, milovaní bratia, a veríme, že Boh nám jedného dňa vráti naše kostoly. Čím násilnejšie sa pokúšajú obsadiť miesta bohoslužieb, tým viac sa sami vzďaľujú od Cirkvi. Tvrdia, že reprezentujú Cirkev, ale v skutočnosti sú oni tí, ktorí sú z nej vylučovaní a schádzajú z cesty“ (Coll., Vol., SS Eccl., Patrum, 32, s. 411 -412).

Valli sa nakoniec opýtal, či heréza nie je len šírenie falošných náuk, ale aj umlčiavanie pravdy o náuke a morálke.
„Samozrejme, že je,“ odpovedal Mons. Bux. „Tam kde nie je náuka, tam sú problémy – ako vidíme. Ak to pápež a biskupi robia, používajú svoj úrad na ničenie náuky.“ A citujúc sv. Augustína dodal:
„Oni hľadajú svoje vlastné záujmy, nie záujmy Ježiša Krista, oni hlásajú jeho slová, ale šíria svoje vlastné idey.“ „Meno Ježiša Krista,“ povedal odvolajúc sa na komentár kardinála Giacoma Biffiho z Bologne, „sa stalo výhovorkou na hovorenie o niečom inom – o migrácii, ekológii atď. Tak už nemáme rovnaké zmýšľanie a nehovoríme to isté (1 Kor 1,10) a Cirkev je rozdelená.“

Poznámka editora: Tento článok sa zjavil na blogu Edwarda Pentina. S autorovým povolením ho znova uverejňujeme.

Škótsko presadilo agendu LGBT do katolíckych škôl

Biskupi dúfajú, že ‘efekt … bude pozitívny pre všetkých’

Edinburgh, 14.11. 2018 (LifeSiteNews) 024 194 – Všetky škótske deti v štátom financovaných školách – vrátane katolíckych škôl – budú mať „inkluzívnu výuku“ LGBT, ktorá bude zaradená do študijných plánov.
Katolícki biskupi krajiny vyhlásili, že tieto plány „vítajú“ a vyjadrili nádej, že efekt týchto plánov bude pozitívny pre všetkých“.
Minulý štvrtok škótsky štátny sekretár pre školstvo John Swinney povedal poslancom v parlamente, že „táto krajina sa stane prvou krajinou na svete, ktorá bude mať výuku LGBTI zaradenú do študijných plánov“.
Žiaci sa budú učiť terminológiu a identity LGBTI, tzv. homofóbiu, bifóbiu a transfóbiu, ako aj históriu rovnosti a hnutí LGBTI.“ …
Veľkú väčšinu katolíckych škôl v Škótsku financuje a kontroluje štát vďaka zákonu z r. 1918. …

Naša príloha

„V situácii krízy v Cirkvi si musíme zachovať jasnú hlavu“

Je súčasťou krízy, že sa nechce vidieť pravé príčiny a propagačnými frázami homosexuálnej lobby sa to chce zatušovať. Toto smilstvo je smrteľný hriech, ktorý nijaká moc na svete nemôže vyhlásiť za morálne neutrálne. Je to dielo diabla …
Je predsa absurdné, že zrazu cirkevné miesta nasadzujú proticirkevné bojové heslá jakobínov, nacistov a komunistov proti vysväteným kňazom! Používaním klerikalizmu proti pravoverným a horlivým kňazom sa previňujú tí, ktorí týmto neopísateľným heslom nadbiehajú nepriateľom Cirkvi. Klerikalizmus ako obvinenie dobrých kňazov slúži homosexuálnej lobby na zahmlievanie ich prečinov a nekresťanskej ideológie. …
Ak niekto označuje žehnanie homosexuálov ako výsledok vývoja náuky – nie je to nič iné ako ateizmus v kresťanstve. On teoreticky nepopiera existenciu Boha, ale popiera ho ako pôvod morálky tým, že vydáva za požehnanie, čo je u Boha hriech.

Vatikán, 22.11.2018 (kath.net/LifeSiteNews) 024 193 – Bývalý prefekt Kongregácie pre náuku viery a bývalý biskup nemeckého Regensburgu, kardinál Gerhard Ludwig Müller, sa v interview pre kanadský internetový portál „LifeSiteNews“ vyjadril ku kríze v katolíckej cirkvi USA aj vo svete. Kath.net ďakuje J.E. kardinálovi Müllerovi aj redaktorke LifeSiteNews Hicksonovej za povolenie uverejnenia.

Biskupi USA zasadali v Baltimore a Vatikán im nepovolil schváliť Národné smernice o zapletení biskupov do prípadov sexuálneho zneužívania. Smernice zahrňovali aj kódex správania a laikmi vedené grémium, na vyšetrenie týchto prípadov. Katolíci čakali na konkrétne kroky a teraz sú rozhorčení. Hodnotíte toto rozhodnutie ako múdre, alebo si myslíte, že americkí biskupi by mali byť schopní vybudovať vlastné smernice a národné komisie, ako to urobili francúzski biskupi tento mesiac?

Kardinál Müller: Musíme striktne rozlišovať medzi sexuálnym zločinom, jeho vyšetrením svetskou justíciou, pred ktorou sú si všetci občania rovní a kánonickým procesom pre duchovných, v ktorom cirkevná autorita stanovuje tresty kňazom za chybné správanie diametrálne protirečiace kňazskému étosu. Biskup má kánonickú jurisdikciu nad každým kňazom svojej diecézy, ktorá je vo zvláštnych prípadoch spojená s Kongregáciou pre náuku viery, ktorá koná z autority pápeža. Ak biskup neplní svoju zodpovednosť, môže ho pápež potrestať. Biskupské konferencie môžu vypracovať smernice na cirkevnoprávne stíhanie, čím dajú biskupovi hodnotný nástroj.
V situácii krízy v USA si musíme zachovať jasnú hlavu. Justíciou lynčovania a podozrievania celého episkopátu alebo Ríma sa ďalej nedostaneme. Riešenie nevidím v tom, že to vezmú do rúk iba laici, lebo to vraj biskupi sami nedokážu. Nemôžeme prekonať nešváry tým, že hierarchicko-sviatostný systém Cirkvi postavíme na hlavu. Sv. Katarína Sienska pápežom a biskupom nešetrne prehovárala do svedomia, ale stavala sa na ich miesto. To je rozdiel oproti Lutherovi, a prečo dnes trpíme rozdelením kresťanstva.
Bolo by dôležité, aby BK USA svoju úlohu samostatne prevzala. Biskupi nie sú spolupracovníci pápeža viazaní na usmerňovania, alebo ako v armáde generáli iba prijímatelia rozkazov, ktorí musia byť absolútne poslušní. Oni spolu s nástupcom Sv. Petra ako samotným Kristom nasadení pastieri nesú zodpovednosť za všeobecnú Cirkev. Z Ríma však smieme v bratskom duchu očakávať službu jednote vo viere a v spoločenstve sviatostí. Je hodina dobrej spolupráce v prekonaní krízy a nie polarizácie a kompromitovania tak, že sa v Ríme budeme hnevať na amerických biskupov a v Amerike na Rím. Čo tu chýba, sú opatrenia vytvárajúce dôveru.

Podstatná časť zasadnutia amerických biskupov bola stále ešte o McCarrickovi a o tom, ako bolo možné, že mohol postúpiť na najvyššiu úroveň Cirkvi a mať silný vplyv v Ríme. Čo si o tom myslíte a v čom by sa mala Cirkev poučiť z toho, že sa o tom mlčalo, hoci on neustále porušoval cirkevné zákony, praktizoval homosexualitu, zvádzal seminaristov, viedol ich do hriechu a zneužil aj maloletých?
Kardinál Müller: Nepoznám ho a nebudem vyslovovať rozsudok. Dúfam, že skoro dôjde ku kánonickému procesu na Kongregácii pre náuku viery a objasní sa aj to so seminaristami. Keď som bol prefektom (2012-2017), nikto mi o tom nepovedal, asi sa obávali priveľmi prísnych opatrení z mojej strany. Táto často odsudzovaná prísnosť by nás bola uchránila od mnohého. To, že so svojím klanom a chránený homosexuálnou lobby mohol mafióznym štýlom v Cirkvi robiť zlo, súvisí s podcenením toho, že homosexuálna prax medzi dospelými je morálne zavrhnutiahodná. Aj keď v Ríme údajne počuli iba fámy, mali sa obvinenia prešetriť a mali sa vzdať jeho povýšenia za hlavu významnej Washingtonskej diecézy aj menovania za kardinála Svätej rímskej cirkvi. Keď sa už vyplatili peniaze za mlčanie a tým sa priznali sexuálne zločiny, tak sa každý rozumný človek pýta, ako môže byť taký človek poradcom pri menovaní biskupov. Malo by sa to objasniť. Tu nádenník pomáha pri hľadaní dobrého pastiera pre Božie spoločenstvo – to nikto nepochopí. To by sa malo dôkladne vyšetriť.

Zistili ste niečo o tom v piatich rokoch na kongregácii, že dostal McCarrick vplyv alebo zvláštne úlohy pre pápeža alebo Vatikán?
Kardinál Müller: Ako som povedal, mne nič nepovedali. Vyhlásili, že kongregácia je kompetentná len pre sexuálne zneužívanie detí, ale nie dospelých, akoby nečistota duchovných s duchovnými alebo laikmi nebola ťažkým porušením viery a svätosti sviatostí. Stále som poukazoval na to, že aj homosexuálne správanie kňazov sa nesmie v nijakom prípade trpieť a že sexuálna morálka Cirkvi nesmie byť relativizovaná svetským prijatím homosexuality. Musí sa aj rozlišovať hriešne správanie v jednotlivom prípade od zločinu alebo života v trvalom stave hriechu.

Problémom v kauze McCarrick je, že už v r. 2005 a 2007 boli právne vyrovnania s jeho obeťami, no Arcidiecéza Newark, ktorú viedol arcibiskup John Myers – neinformovala verejnosť ani vlastných kňazov. Biskup zatajil dôležité informácie tým, ktorí ešte u McCarricka pracovali alebo mu dôverovali. To isté robil kardinál Joseph Tobin, keď sa stal v r. 2017 arcibiskupom Newarku. Ani jeden sa neospravedlnil.
Kardinál Müller: V tej dobe sa predpokladalo, že také ťažké prípady sa vyriešia pod rukou. Ale páchateľ mohol naďalej zneužívať dôveru v biskupa. Teraz majú katolíci a verejnosť morálne právo na oznámenie prípadov. Nejde o žalobu, ale o to, naučiť sa z chýb.

Dá sa to riešiť novými smernicami – nepotrebujeme skôr hlbšie obrátenie sŕdc?
Kardinál Müller: Pôvod celej krízy je v zosvetštení cirkvi a v redukcii kňaza na funkcionára. Ak chcú biskupi sekularizovať Cirkev preto, aby neboli nepríjemnými napomínačmi z minulosti, tak musia prirodzene čo najrýchlejšie vyhlásiť pravdu dogiem a princípov morálky za nedosiahnuteľné idey a normy, ktoré už nesúhlasia s realitou. V Cirkvi sa rozšíril ateizmus. V tomto zlom duchu sa zjavenie vo viere a morálke prispôsobuje „svetu bez Boha“, takže životu podľa vlastných chúťok a potrieb už nestojí nič v ceste. Iba 5% páchateľov sa označuje za chorobne pedofilných, zatiaľ čo veľká masa páchateľov zo slobodnej vôle šliape nohami po 6. prikázaní z nemorálnosti a tak sa bohorúhavo stavia nad svätú Božiu vôľu.

Čo si myslíte o návrhu cirkevného zákona exkomunikovať kňazov, čo sexuálne zneužívajú?
Kardinál Müller: Exkomunikácia je nápravným trestom a musí sa pri oľutovaní páchateľa okamžite zrušiť. Ale pri ťažkých hriechoch zneužívania iných proti viere a jednote Cirkvi sa môže uložiť trvalý zákaz vykonávať kňazskú službu.

Starý Codex Iuris Canonici z r. 1917 obsahoval jasné stanovenie trestov pre zneužívateľov aj homosexuálne aktívnych kňazov. Tieto tresty v Kódexe v r. 1983 zväčša odstránili a homosexuálne akty sa už ani nespomínajú. Nemalo by sa k tomu vrátiť?
Kardinál Müller: To bol osudný omyl. Chcelo sa hovoriť iba to dobré v domnienke, že tým sa zlo vybaví samo a zdôrazňovalo sa, že v kresťanstve ide o milosť a lásku a nie o právo a trest. Prehliadalo sa, že opakom práva nie je láska, ale bezprávie a zlo. Sexuálne kontakty medzi osobami rovnakých pohlaví diametrálne odporujú do základu stvorenia vloženému zmyslu pohlavnosti. Sú výrazom nezriadeného pudu, akým je znamenie dedičným hriechom rozbitého vzťahu človeka k jeho Stvoriteľovi. Kňazi v celibáte, alebo ženatí kňazi východného obradu musia byť príkladom Božiemu stádu a aj toho, že vykúpenie obsahuje aj telo a telesné pudy. Nie divá chtivosť po uspokojení, ale telesná a duchovná zodpovednosť v agapé voči osobe druhého pohlavia je zmyslom sexuality, ktorá je Bohu milá a spásna iba v manželskej forme života. To vedie k zodpovednosti za rodinu a Bohom darované deti.

Na zasadnutí biskupov kardinál Blase Cupich tvrdil, že treba rozlišovať medzi súhlasnými sexuálnymi kontaktami medzi dospelými a zneužívaním maloletých, čo zahŕňa, že homosexuálny vzťah kňaza s dospelým nie je hlavný problém. Čo na to poviete?
Kardinál Müller: Všetko možno diferencovať a ešte si pritom pripadať ako veľký intelektuál, ale nemožno relativizovať ťažký hriech, ktorý vylučuje z Božieho kráľovstva, prinajmenšom nie ako biskup, ktorý nie je zaviazaný vkusu doby, ale „pravde Evanjelia“ (Gal 2,24). V každom prípade sv. Pavol sa otvorene a jasne postavil proti Petrovi, ktorý sa svojím falošne interpretovaným správaním odchýlil od pravdy (Gal 2, 11). Sv. Augustín a sv. Tomáš Akvinský Petra chválili, lebo pokarhanie spolubrata pokorne prijal pre blaho celej Cirkvi. Iba tak môžeme prestáť túto dobu. „Lebo príde čas, keď neznesú zdravé učenie, ale nazháňajú si učiteľov podľa svojich chúťok, aby im šteklili uši, Odvrátia sluch od pravdy a obrátia sa k bájkam“ (2 Tim 4,3f).

Je pravda, že väčšina obetí boli dospievajúci chlapci?
Kardinál Müller: Vyše 80% obetí sexuálnych zločincov sú chlapci, veľká časť už po puberte. Z toho však nemožno súdiť, že väčšina kňazov má sklon k homosexuálnemu smilstvu, ale že väčšina páchateľov si v hlbokej nezriadenosti svojich pudov vyvolila obete mužského rodu. Z kriminálnej štatistiky vieme, že väčšina zneužívateľov detí sú vlastní príbuzní, dokonca vlastní otcovia. Ale z toho nemôžeme súdiť, že väčšina otcov má k tomu sklon. Nesmieme zovšeobecňovať, aby sme sa nenachytali na heslá a antiklerikálne predsudky.

Nemala by Cirkev riešiť priamo problém homosexuálnych kňazov?
Kardinál Müller: Myslím si, že niet homosexuálnych mužov, či dokonca kňazov. Boh stvoril človeka ako muža a ženu. No môžu existovať ľudia s nezriadenou štruktúrou pudov vzhľadom na vlastné pohlavie. …
„Varujte sa smilstva! Každý hriech, ktorého by sa človek dopustil, je mimo tela; kto však smilní, hreší proti vlastnému telu. A neviete, že vaše telo je chrámom Ducha Svätého, ktorý je vo vás, ktorého máte od Boha, a že nepatríte sebe? Draho ste boli kúpení. Oslavujte teda Boha vo svojom tele (1 Kor 6,18 f). Toto nie je dobová náuka, ale náuka, ktorá kritizuje nečistotu, ktorú nemožno takto cynicky „ďalej rozvíjať“, že na konci velebíme už len boha – smilstvo. Kto sa naučil ovládať, plní popri tom aj morálny predpoklad na prijatie kňazskej vysviacky (porov. 1 Tim 3,1-7).

Dnes v Cirkvi nie je ani zhoda v tom, či homosexuálni aktívni kňazi majú veľký podiel na kríze zneužívania. Dokonca niektoré vatikánske dokumenty hovoria ešte stále o „pedofílii“ alebo „klerikalizme“ ako hlavnom probléme. Taliansky žurnalista Andrea Tornelli dokonca tvrdí, že McCarrick nemal homosexuálne vzťahy, ale že tu išlo o používanie jeho moci nad inými. A ďalší ako jezuita James Martin, ktorý cestuje po svete a bol dokonca na stretnutí rodín v Írsku, šíria predstavu „katolíkov LGBT“, a James dokonca tvrdí, že niektorí homosexuáli by mohli byť svätými! Ako toto možno riešiť?
Kardinál Müller: Je to súčasť krízy, že sa nechce vidieť pravé príčiny a propagačnými frázami homosexuálnej lobby sa to chce zatušovať. Toto smilstvo je smrteľný hriech, ktorý nijaká moc na svete nemôže vyhlásiť za morálne neutrálne. Je to dielo diabla, pred ktorým pápež František často varuje, že sa hriech vyhlasuje za dobrý. „ … Niektorí odpadnú od viery a budú sa pridržiavať zvodných duchov a učenia démonov, zvedení pokrytectvom luhárov, ktorí majú na svedomí vypálené znamenie (1 Tim 4, 1f).
Je predsa absurdné, že zrazu cirkevné miesta nasadzujú proticirkevné bojové heslá jakobínov, nacistov a komunistov proti vysväteným kňazom! Kňazi majú plnú moc hlásať Evanjelium a vysluhovať sviatosti milosti. Kto zneužíva svoju jurisdikciu, aby dosiahol sebecké ciele ako moc a slávu, nie je v prehnanom zmysle klerikálny, ale sám antiklerikálny, pretože popiera Krista, ktorý chce cez neho pôsobiť. Používaním klerikalizmu proti pravoverným a horlivým kňazom sa previňujú tí, ktorí týmto neopísateľným heslom nadbiehajú nepriateľom Cirkvi. Chcú za zaodieť do teplého pláštika ducha doby, aby vyzerali ako moderní na úkor spolubratov. Klerikalizmus ako obvinenie dobrých kňazov slúži homosexuálnej lobby na zahmlievanie ich prečinov a nekresťanskej ideológie. Ale je očividné a môže to popierať iba ten, kto chce byť slepý, že hriechy proti 6. prikázaniu vychádzajú z nezriadených sklonov a preto sú hriechmi smilstva, ktoré vylučujú z Božieho kráľovstva ( 1 Kor 6,10). V každom prípade dovtedy, dokiaľ nebudú robiť pokánie, neoľutujú a nebudú mať pevné predsavzatie vyhýbať sa hriechu. Celá táto zahmlievacia akcia je zlým znamením zosvetštenia Cirkvi. Myslia ako svet chce, ale nie ako Boh chce.

Podobné tóny sme počuli aj na synode o mládeži. Po prvý raz použil pracovný dokument termín LGBT a záverečný dokument zdôraznil, že je potrebné homosexuálov v Cirkvi uvítať a odmieta „každú formu diskriminácie“. Nepodkopávajú také vyjadrenia prax Cirkvi nezamestnávať praktizujúcich homosexuálov napr. ako učiteľov na katolíckych školách?

Kardinál Müller: Ideológia LGBT buduje na falošnej antropológii, ktorá popiera Boha Stvoriteľa. V princípe je ateistická a v cirkevných dokumentoch nemá čo hľadať. To je príklad plazivého vplyvu ateizmu v Cirkvi, ktorý je zodpovedný za krízu Cirkvi už pol storočia. Nezastavil sa žiaľ ani pred myslením niektorých pastierov, ktorí v naivnej viere, že sú moderní, vôbec nebadajú jed, ktorý denne sŕkajú do seba a ktorý nezodpovedne ponúkajú piť iným.

Možno spoznať, že je už silná homosexuálna lobby na vyšších úrovniach Cirkvi?
Kardinál Müller: To neviem, lebo takí ľudia sa mi nedajú spoznať. Ale môže byť, že boli radi, že už nie som v Kongregácii pre náuku viery a zodpovedný za spracovanie sexuálnych zločinov. V každom prípade tí, ktorí chcú katolícku vieru hereticky falšovať, hlasno jasali. Keďže nemajú argumenty proti katolíckej viere, pôsobia cez svojich zástupcov. Pre normálneho katolíka je viera prijatím zjavenej pravdy – Dei verbum 5 – zatiaľ čo pre iných je vyznanie viery výsledok vládnucej ideológie, ktorá je cirkevnou autoritou manipulovaná mocou a šikovnosťou.

… Minulý rok jezuitský magazín „Amerika“ napísal, že v čase vášho prepustenia z kongregácie „viacerí kardináli Františka prosili, aby kardinála Müllera prepustil, pretože v mnohých prípadoch sa verejne nestotožnil s postojom pápeža, príp. sa dištancoval a že majú dojem, že to podrýva autoritu a učiteľský úrad pápeža“. Vidíte tu súvislosti s tým, že ste bránili pravovernosť?
Kardinál Müller: „Primát pápeža podrývajú lichotníci a karieristi na pápežskom dvore“ – to nepovedal známy teológ Melchior Cano v 16. storočí o tých, ktorí pápežovi teologicky kvalifikovane radia, ani o biskupoch, ktorí spolu s ním tvoria učiteľský úrad Cirkvi. Ak platí, že skupina kardinálov ma obvinila z odklonu od jeho ideí, tak je to s Cirkvou zlé. Ak by to boli odvážni a úprimní muži, porozprávali by sa so mnou a museli by vedieť, že biskup a kardinál zastáva katolícku náuku a nemá sa riadiť nejakými súkromnými názormi pápeža a už vôbec nie jeho súkromného okruhu priateľov. Môžu mi možno vyčítať, že „Amoris laetitia“ vykladám ortodoxne, ale nemôžu mi dokázať, že sa odkláňam od katolíckej náuky viery. My nemáme súhlasiť iba s vieroučným dokumentom, ale tento dokument musí zásadne súhlasiť so zjavením v Písme a tradícii a s doterajšími dogmami (porov. Dei verbum 10). … Je zlé, že teologicky nevzdelaní ľudia sú povyšovaní na biskupov, ktorí sú neschopní učiť. ( 2 Tim 2,2) a myslia si, že za to musia byť pápežovi s infantilnou odovzdanosťou vďační. Mali si možno prečítať moju knihu „Pápež. Poslanie a poverenie.“ Potom by sme mohli diskutovať na tejto úrovni. … Nie je vôbec katolícke povedať, že pápež ako jednotlivá osoba dostane zjavenie priamo od Ducha Svätého a môže ho vykladať podľa svojej chuti, zatiaľ čo ostatní ho majú slepo a nemo počúvať. „Amoris laetitia“ musí súhlasiť so zjavením a nie my bezpodmienečne s „Amoris laetitia“ prinajmenšom v tom, čo hereticky odporuje Božiemu slovu. A bolo by zneužitím apoštolskej plnej moci trestať tých, ktorí trvajú na pravovernom výklade tohto a všetkých pápežských vieroučných dokumentov. Iba kto je v stave milosti môže plodne prijímať Eucharistiu. Túto zjavenú pravdu nemôže zvrátiť nijaká moc sveta a nijaký katolík nikdy nesmie veriť opak ani byť nútený k opačnému vyznaniu. …

Pozorovatelia porovnávajú vaše prepustenie z dôležitého postu s miernym prístupom k niekomu ako McCarrick, ktorý napriek zločinnému správaniu nebol stále laicizovaný. To pôsobí akoby tí, ktorí sa pokúšajú zachovať katolícku náuku o manželstve a rodine, boli odsúvaní nabok, zatiaľ čo k tým, čo chcú zaviesť novinky v morálke sa správajú mierne, ba budú povýšení. Napr. kardinál Cupich alebo páter James Martin.
Kardinál Müller: Každý môže uvážiť sám, podľa akých kritérií sa jedni povyšujú a proti iným sa bojuje a sú vyradení.

Vzniká dojem, že pravoverní hodnostári sú utláčaní a progresívni povýšení. Napr. nemecký páter Ansgar Wucherpfennig dostal od Vatikánu povolenie vrátiť sa na post rektora vysokej školy jezuitov vo Frankfurte, hoci hlása vysviacku žien a žehnanie homosexuálnych párov. Dokonca ho poverili napísať k tomu článok! Ako by ste komentovali tento vývoj?
Kardinál Müller: To je príklad, ako sa autorita rímskej Cirkvi sama podkopáva a jasná expertíza Kongregácie pre náuku viery sa odsúva nabok. Ak tento páter označuje žehnanie homosexuálov ako výsledok vývoja náuky, za ktorý sa zasadzuje, nie je to nič iné ako ateizmus v kresťanstve. On teoreticky nepopiera existenciu Boha, ale popiera ho ako pôvod morálky tým, že vydáva za požehnanie, čo je u Boha hriech. Popiera sa aj pravda, že nikto nemusí hrešiť z dôvodu jeho dedičným hriechom skazenej povahy, ak len úpenlivo prosí o Božiu milosť, ktorá nás chráni pred zlými skutkami a pomáha nám robiť dobro. To, že prijímateľ vysviacky v troch stupňoch musí byť muž, nie je výsledok okolností určovaných kultúrou ,alebo pozitívnych či meniteľných zákonov, ale zakladá sa na povahe tejto vysviacky, tak ako povaha manželskej sviatosti predpokladá rozdiel dvoch pohlaví.

… Ako môže Cirkev znovu získať vierohodnosť v očiach katolíckych rodín?
Kardinál Müller: Celá Cirkev s kňazmi a biskupmi sa musí viac páčiť Bohu ako ľuďom. Poslušnosť viery je naša spása.

* * * * * * *

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

Sv. MICHAL ARCHANJEL,
bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

SLÁVNE KNIEŽA NEBESKÝCH VOJSK, svätý Michal archanjel,
chráň nás v boji a hroznom zápase, ktorý vedieme proti kniežatstvám a mocnostiam, proti vládcom tohto temného sveta a proti zlým duchom.
Príď na pomoc ľuďom, ktorých všemohúci Boh stvoril nesmrteľných na svoj obraz a podobu a ktorých draho vykúpil z moci satana.
Bojuj dnes Pánov boj s légiami svätých anjelov, tak ako si kedysi bojoval proti Luciferovi, vodcovi pyšných duchov a všetkých odbojných anjelov, ktorí boli proti tebe bezmocní a už nebolo pre nich miesta v nebi.
Učiň, aby anjel odpadlík, ktorý sa zmenil na anjela temnosti, a ešte sa stále plazí po zemi, aby nás zničil, bol zvrhnutý do priepasti spolu so svojimi nasledovníkmi. Dnes tento prvý nepriateľ ľudstva a vrah od počiatku znova nadobudol sebadôveru. Prestrojený za anjela sveta chodí so zástupmi skazených duchov, napáda zem a vyhladzuje meno Boha a Krista, plieni, zabíja a posiela do večnej záhuby duše, ktorým bola určená koruna večného života.
Tento skazený had je ako nečistý prúd, ktorý vlieva do ľudí so zvrátenou mysľou a spustnutým srdcom jed svojej zloby, ducha klamstva, bezbožnosti a rúhania a smrteľný dych nečistoty, neresti a ohavnosti. Títo prefíkaní nepriatelia ľudstva zaplavujú blenom a palinou Cirkev, nepoškvrnenú Baránkovu nevestu, a dotýkajú sa jej posvätných pokladov.
Ponáhľaj sa, nepremožiteľné knieža, na pomoc Božiemu ľudu proti vpádom zatratených duchov a dožič mu víťazstvo. Amen.

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *