Život Cirkvi vo svete 10 * 2015

Obsah

 

Rodičia sv. Terézie z Lisieux budú svätorečení

+ Zomrel americký kardinál Edward M. Egan

Nemecký biskup Mixa: Stále ma bolí, čo mi spôsobili

Parlament EÚ o potrate ako ‚ľudskom práve‘

«Spolužitie bez sobášneho listu je hriech»

Austrália pošle na súťaž speváka zo Svetových dní mládeže

Vatikán: Bezpečnostné opatrenia kvôli IŠ

«Som zdesená, ako sa krajina zmenila»

Rakúsko: Biskupská konferencia o synode o rodine

‚Smutný záver trápnej politickej frašky‘

Program pápeža v Pompejach a Neapole

Pápež František: Vedieť správne obviniť sám seba

‚Božia pomsta’ – Boh a rozum

‚Chant for Peace‘ – nové CD ‚Spievajúcich mníchov‘

Biskup nalieha na uzákonení voľnej nedele v EÚ

‚Musíme nanovo objaviť krásu a význam čistoty’

S kardinálom Marxom na katolíckom scestí

Diecéza Oslo koriguje štatistiku o počte katolíkov

Médiá bojujú proti kresťanom ťažkou muníciou

Spoločnosť vyvolených

Uruguaj: Býv. prezident obviňuje pápeža z populizmu

Kardinál Pell sa bráni proti obvineniam z utrácania

Vatileaks 2 – Kampaň proti kardinálovi Pellovi

Terorista z IŠ uvidel Ježiša a odmietol islam

 

Rodičia sv. Terézie z Lisieux budú svätorečení

 

Vatikán, 5.3.2015 (kath.net/pl) 017 728 – Pápež František bude svätorečiť rodičov sv. Terézie z Lisieux počas Synody biskupov v októbri Oznámil to podľa správ médií kardinál Angelo Amato, prefekt Kongregácie pre kauzy svätých. O zázraku, na základe ktorého sa svätorečenie má konať zatiaľ nič bližšie neoznámili.

Manželia Louis a Zelie Martinoví (archívna snímka) boli blahorečení pápežom Benediktom XVI. v októbri 2008. Martinoví sa zosobášili v r. 1858. Z ich deviatich detí prežilo obdobie raného detstva päť súrodencov a všetci si zvolili rehoľný život. Thérèse, často nazývaná „malá Terezka“, panna a učiteľka Cirkvi, sa považuje za jednu z najväčších a veľmi známych svätcov Katolíckej cirkvi a jej spisy a úcta je veľmi rozšírená. –zg-

 

+ Zomrel americký kardinál Edward M. Egan

 

New York, 5.3.2015 (KAP) 017 727 – Vo štvrtok popoludní zomrel bývalý arcibiskup New Yorku kardinál Edward Michael Egan po zástave srdca v 83. veku života v nemocnici v metropole USA, ako potvrdila Newyorská arcidiecéza v ten večer. Kardinál Egan bol arcibiskupom New Yorku v r. 2000 až 2009 a viedol jednu z najväčších diecéz sveta a najvýznamnejšiu v USA.

Kardinál Egan pochádzal z Illinois. Študoval najprv vo vlasti a potom na  Gregoriane v Ríme teológiu a cirkevné právo. V r. 1957 bol vysvätený za  kňaza pre Arcidiecézu Chicago. V r. 1964 až 1968 bol vice-kancelárom diecézy a v r. 1968 ho poverili otázkami ekumenizmu a sociálnych vecí.

V r. 1972 a 1985 pôsobil Egan ako sudca na Rímskej róte a následne ho pápež Ján Pavol II. menoval za pomocného biskupa v New York. Biskupskú vysviacku prijal v r. 1985. O tri roky neskôr bol menovaný za biskupa v Bridgeporte. V r. 2000 sa stal nástupcom kardinála Johna Josepha O’Connora ako arcibiskup New Yorku. V r. 2001 ho Ján Pavol II. menoval za kardinála.

Kardinál Egan viedol Arcidiecézu New York deväť rokov aj v ťažkej dobe po útokoch na dvojičky 11. septembra 2001. Na úrovni všeobecnej Cirkvi pôsobil Egan 2001 – niekoľko dní po teroristických útokoch – ako generálny relátor Synody biskupov o výzvach súčasnosti pre úrad biskupa vo Vatikáne. Ďalším vrcholom jeho pôsobenia bola návšteva pápeža Benedikta XVI. mv bohoslužbami v newyorskej Katedrále sv. Patrika a na Štadióne Yankee v r. 2008.

Ťažiskom jeho pôsobenia bola aj konsolidácia diecéznych financií v New Yorku. Prísnymi úspornými opatreniami sa mu podarilo napriek finančným turbulenciám po škandále zneužívania zaplniť medzeru v rozpočte vo výške niekoľkých miliónov dolárov. V r. 2009 Benedikt XVI. prijal jeho odstúpenie ako arcibiskupa New Yorku z dôvodu veku. –zg-

 

Nemecký biskup Mixa: Stále ma bolí, čo mi spôsobili

           

Ďalší pravoverný biskup, ktorý musel odísť pre nedokázané obvinenie

 

Weiden, 5.2.2015 (kath.net/KNA) 017 726 – Bývalý nemecký diecézny biskup Augsburgu Walter Mixa (73) podľa vlastných slov ešte stále trpí okolnosťami svojho odstúpenia pred 5 rokmi.

«Musím ešte stále na sebe pracovať, pretože ma ešte stále veľmi veľmi bolí, čo so mnou urobili. … Povedal som to so všetkou jasnosťou aj pápežovi Františkovi,» citujú  weidenské noviny «Der neue Tag» zo štvrtka biskupa Mixu, ktorý mal prednášku  na podujatí katolíckeho vzdelávania dospelých v Rothenstadte.

Emeritný biskup podľa novín takto reagoval na otázku z publika, po tom, čo povedal, že sa nemá písať o iných tak, že sa zhadzujú.

Biskup Mixa odstúpil v r. 2010 po kampani obvinení vznesených proti nemu, podľa ktorých boli kedysi deti bité v domovoch. Tieto obvinenia sa nikdy úplne nevyšetrili! Dnes biskup žije a pracuje ako duchovný pastier v Diecéze Eichstätt. V r. 2012 bol povolaný do Pápežskej rady pre pastoráciu v zdravotníctve. –zg-

 

Parlament EÚ o potrate ako ‚ľudskom práve‘

 

Celoeurópske protesty proti Tarabellovej správe

 

Štrasburg, 5.3.2015 (kath.net/idea) 017 725 – Téma potrat je znova na programe zasadnutia Európskeho parlamentu. Europoslanci sa budú 9. alebo 10. marca zaoberať správou belgického socialistu Marca Tarabellu (Anthisnes). Myslia sa v nej „sexuálne a reprodukčné práva“ a ide aj o nárok na potrat – a to všetko sa má vyhlásiť za základné ľudské právo. Tarabella ďalej žiada Európsku komisiu, aby rozvojovú pomoc viazala na povolenie zabíjať deti pred narodením v týchto krajinách.

Koncom r. 2013 Európsky parlament tesnou väčšinou o 7 hlasov zamietol podobnú žiadosť portugalskej socialistky Edith Estrelovej „o sexuálnom a reprodukčnom zdraví“. Predtým protestovali proti tejto správe tisíce aktivistov za ľudské práva. Poslanci vtedy hlasovali za alternatívny návrh Európskej ľudovej strany. Podľa neho zostávajú členské štáty EÚ samotné kompetentné v oblasti politiky týkajúcej sa zdravia obyvateľstva a zdravotnej starostlivosti.

 

Potrat je v Nemecku protiprávny

Nemecké združenie „Christen in der Alternative für Deutschland“ (ChrAfD) –„Kresťania v alternatíve za Nemecko“ tiež vyzvalo k protestom proti Tarabellovej správe. Jeho cieľom je, aby čo možno najviac občanov podpísalo petíciu na www.familien-schutz.de a obrátili sa na svojich poslancov. Združenie uvádza, že zabíjanie detí v tele matky je v niektorých členských štátoch trestné, v iných za určitých podmienok beztrestné, ale v nijakom prípade to nie je ľudské právo. V Nemecku sú potraty protiprávne zostávajú však v zmysle par 218 Trestného zákonníka v prvých 3 mesiacoch tehotenstva po potvrdenom poradenstve beztrestné. Združenie ChrAfD pripomína, že aj nenarodené dieťa má podľa nemeckého ústavného súdu právo na život. Preto nemôže existovať nijaké právo na jeho zabíjanie. Okrem toho EÚ nie je kompetentná riešiť žiadosť Tarabellu. Europoslanci z AfD Bernd Lucke a Beatrix von Storch budú rozhodne hlasovať proti Tarabellovej správe. –zg-
«Spolužitie bez sobášneho listu je hriech»

 

Katolícka cirkev v Poľsku začína plagátovú akciu za uzatváranie manželstiev

 

Varšava, 5.3.2015 (kath.net/KNA) 017 724 – Reklamnou kampaňou chce katolícka cirkev v Poľsku presvedčiť mladých ľudí, aby uzatvárali manželstvá. Národné centrum pre pastoráciu rodiny začalo vo veľkomestách plagátovú akciu s heslom «Spolužitie bez sobášneho listu je hriech». Vedúci centra, farár Przemyslaw Drag, kritizoval v denníku «Rzeczpospolita» zo stredy, že stále viac Poliakov sa zo strachu pred zodpovednosťou rozhodne proti svadbe.

Podľa správy počet voľne žijúcich párov sa v minulých desiatich rokoch zdvojnásobil. Podľa najnovších údajov štatistického úradu žilo v r. 2011 až 640 000 ľudí v životnom spoločenstve bez sobášneho listu. –zg-

 

Austrália pošle na súťaž speváka zo Svetových dní mládeže

Canberra, 5.3.2015 (KAP/KNA) 017 723 – Guy Sebastian (33), austrálsky popový spevák, bude reprezentovať Austráliu v máji na Speváckej súťaži Eurovízie vo Viedni. Oznámila to austrálska televízia SBS vo štvrtok. Vo svete sa stal Sebastian známy oficiálnou piesňou katolíckych Svetových dní mládeže „Receive the Power“ v roku 2008 v Sydney.

Organizátori „Eurovision Song Contest“ prekvapujúco pozvali na 60. európsku súťaž populárnych piesní do Viedne aj Austráliu. Rozhodnutie odôvodnili okrem iného veľkou obľúbenosťou tejto show u Austrálčanov. Sebastian, rodák z Malajzie, prejavil z tejto nominácie nadšenie. Na sociálnych sieťach si mnohí z pozvania robia vtipy. Organizátori si vraj pomýlili „Austria“ s „Austrália“. –zg-

 

Vatikán: Bezpečnostné opatrenia kvôli IŠ

Vatikán, 4.3.2015 (KAP) 017 722 – Veliteľ vatikánskych žandárov, Domenico Giani, sa vyjadril v interview pre taliansky policajný magazín „Polizia Moderna“ k ochrane pápeža a Vatikánu prd teroristami. Povedal, že pápež vie o tomto „vážnom ohrození“. „No v nijakom prípade sa nechce vzdať priameho kontaktu s ľuďmi,“ ako povedal Giani. František a Bazilika sv. Petra sa považujú za zvlášť ohrozené ciele možných útokov teroristov z „Islamského štátu“ v Taliansku.

Bezpečnostné opatrenia sa už zvýšili a okolo Vatikánu inštalovali „tisíce bezpečnostných kamier“, ako povedal Giani. V talianskej brožúrke IŠ, ktorá sa šíri na internete, sa okrem iného uvádza, že teroristická organizácia čoskoro „dobyje Rím, ako to prorokoval Mohamed“.

„V súčasnosti nemáme nijaké vedomosti o tom, že by existovali plány útoku na Vatikán, alebo na Svätého Otca,“ povedal veliteľ žandárov pre „Polizia Moderna“. „Hrozba tu síce existuje, to viem z rozhovorov s talianskymi a zahraničnými kolegami, ale existencia hrozby je jedno a plánovanie útoku niečo celkom iné.“

Úroveň bezpečnostných patrení je podľa Gianiho „konštantne vysoká a vždy prispôsobená okolnostiam“. „Nie sú tu iba hrozby IŠ, ale je tu aj riziko osamelých páchateľov,“ povedal bezpečnostný expert. Jednotlivci sú „nebezpečnejší, pretože sú nevypočítateľní“. „Myslím tu na fanatikov, duševne narušených a mýtomanov, alebo jednoducho ľudí, ktorí by sa mohli rozhodnúť k akcii vo Vatikáne, lebo im to prinesie pozornosť médií.“

„Pápež vie, že je neustále ohrozený, ale chce sa s ľuďmi stretávať. Musíme bezpečnostné opatrenia prispôsobiť jemu a nie aby sa on prispôsoboval opatreniam,“ sagte Giani.

 

«Som zdesená, ako sa krajina zmenila»

 

Korešpondentka nemeckej televízie ARD Ina Rucková

k súčasnej situácii v Rusku. Na smútočnom obrade za Nemcova

sa vedúcej aktivistke opozičných síl neznámy človek vyhrážal:

„Vy ste na rade ako ďalšia.“

 

Kolín, 4.3.2015 (kath.net/KNA – Christoph Arens) 017 721 – Na tohoročnom odovzdávaní cien Grimme dostala nemecká korešpondentka televízie Ina Rucková «mimoriadne ocenenie» za nezávislé a veľmi cenné správy z krízových oblastí Ukrajiny a z Ruska. Pre nemeckú Katolícku spravodajskú agentúru (KNA) sa dlhoročná korešpondentka a býv. vedúca štúdia ARD v Moskve vyjadrila k náladám v Rusku a k podmienkam svojej práce.

 

KNA: Pani Rucková, ako pociťujete náladu v Rusku v súčasnosti?

Rucková: Som zdesená, ako sa krajina zmenila. Rusko je pre mňa aj niečo ako druhá domovina, strávila som tam takmer 15 rokov. Rusko dobre poznám a cítim sa dotknutá, keď niekto na krajinu paušálne útočí. Ale v súčasnosti sa Rusko vyvíja smerom, ktorý nikto nepredpokladal.

KNA: Čo tým konkrétne myslíte?

Rucková: Možno sa sporiť o tom, čo sa týka politiky Ruska na východnej Ukrajine, alebo na Kryme. Ale tá nenávisť, ktorá sa rozdúchava, otravuje celú spoločnosť. Sama som stratila priateľov, ktorí sa zrazu odo mňa s nedôverou odvrátili. Z ich pohľadu sme my, západní žurnalisti, teraz už špióni, sme nástrojom USA a chceme našimi lžami Rusko poškodiť.

KNA: Akými prostriedkami vytvára ruská vláda takú klímu?

Rucková: Prebieha tam neuveriteľná mašinéria propagandy. Putin má očividne veľmi schopných poradcov pre komunikácie a propagandistov, ktorí šikovne využívajú internet a sociálne médiá, aby podávali nepriateľské obrazy. Tajné služby rozsievajú mätúce a falošné informácie. Rusi sa informujú najmä z televízie. Všetky televízne vysielače však patria štátu, kritické tóny tam neodznejú. Vezmime napríklad zostrelené lietadlo MH 17 nad východnou Ukrajinou: niet síce stopercentných dôkazov, ale je tu jasná racionálna teória o vinníkoch zostrelenia. Tí sa však v nijakom ruskom médiu nespomenú. Namiesto toho sa šíri toľko teórií, že nakoniec ľudia už ničomu neveria. Aj u nás na Západe je Rusko veľmi aktívne. Napríklad internetom možno dobre chytať veľmi dobre urobený vysielač Russia Today, ktorí ovplyvňuje najmä mladých Nemcov pôvodom z Ruska.

KNA: Ohrozujú vás v Rusku?

Rucková: Stále znova sa vyskytujú maily s hrozbami proti západným korešpondentom. Mnohé sú očividne centrálne riadené, podobajú sa obsahom, niektoré sú písané v zlej nemčine. Sú aj sťažnosti na programy. Spravodajstvo vo vojnových podmienkach je vždy veľmi ťažké, pritom sa môže niekedy stať aj chyba. To sa potom v ruskej tlači nafúkne a berie sa ako dôkaz, že západné vysielače klamú.

KNA: Čo znamená zavraždenie opozičného politika Borisa

Nemcova pre klímu v Rusku?

Rucková: To je fatálny signál, pretrhla sa tým hrádza. Teraz je poľovačka na opozíciu v Rusku zahájená. Už pred vraždou boli v Moskve fingované demonštrácie proti vedúcim osobnostiam opozície. Na plagátoch sa označujú ako zradcovia, požaduje sa ich potrestanie. Na smútočnom obrade za Nemcova sa vedúcej aktivistke opozičných síl neznámy človek jasne vyhrážal: Vy ste na rade ako ďalšia.

KNA: Povedali by ste, že za tým sa skrýva Putin?

Rucková: Či si štát objednáva nájomné vraždy, to povedať nemôžem. Som aj proti každému démonizovaniu Putina. On je iste dôležitou postavou, ale tiež len súčasťou systému ľudí, ktorí krajinu pre vlastné výhody plienia a pokúšajú sa zabezpečiť si vlastné prežitie. Iba ťažko si však možno predstaviť, že tajné služby nevedeli nič o plánovanej vražde Nemcova. Miesto, na ktorom bol zastrelený, je dnes jedným z najlepšie stráženým miestom Moskvy. Ak si tam žurnalista postaví kameru, alebo ak turista robí niečo nezvyčajné, sú za 30 sekúnd na mieste bezpečnostné sily. Ako je potom možné, že po vražde Nemcova trvalo až 12 minút, kým tam bola polícia. Opozičných predstaviteľov ako Nemcova okrem toho trvalo sledujú a strážia.

KNA: To všetko znie veľmi pochmúrne. Nevidíte nijaký záblesk

nádeje pre vývoj v Rusku?

Rucková: Obávam sa, že nenávisť, ktorá sa v súčasnosti roznecuje, bude len veľmi pomaly miznúť. Mojou najväčšou nádejou sú ľudia, ktorí sa teraz zúčastnili na smútočnom obrade. Veď sa predpokladá, že asi 20 percent ruského obyvateľstva zmýšľa inak. Vražda Nemcova okrem toho mnohých zdesila a možno mnohých privedie k zmene myslenia. –zg-

 

Rakúsko: Biskupská konferencia o synode o rodine

 

Viedeň, 4.3.2015 (KAP) 017 720 – Biskupská konferencia Rakúska začala v pondelok svoje 4-dňové jarné plenárne zasadnutie pod predsedníctvom kardinála Christopha Schönborna po prvý raz v Nemecku – na zámku Maurach pri Bodamskom jazere. Biskupi sa zaoberajú najmä synodou o rodine, ktorá sa bude konať v októbri vo Vatikáne, ale budú sa venovať aj  prenasledovaniu kresťanov a genocíde arménskych a sýrskych kresťanov pred 100 rokmi. Prediskutujú aj sporný zákon o plodení a o konci života.

Zámok Maurach v Uhldingen-Mühlhofene pri Bodamskom jazere patrí do vorarlberského Opátstva Wettingen-Mehrerau. Biskupov tam pozval opát z Mehrerau, Anselm van der Linde, zo sídla cisterciánskeho kláštora na nemeckej strane Bodamského jazera. Toto teritoriálne opátstvo podlieha priamo Svätému stolcu. Opát je na úrovni diecézneho biskupa a preto automaticky členom biskupskej konferencie Rakúska.

 

Biskup Küng: Synoda má rodiny povzbudiť k ideálu

„Nadchádzajúca synoda o rodine má povzbudiť predovšetkým mladé rodiny ku kresťanskému ideálu trvalej lásky.“ Túto osobnú nádej zdôraznil rakúsky diecézny biskup zo St. Pöltenu Klaus Küng v homílii omše v rámci zasadnutia rakúskych biskupov v utorok v pútnickom chráme Birnau pri Bodamskom jazere. Biskup Küng, ktorý je aj predsedom Komisie pre rodinu pri BKR ďalej zdôraznil: .

„Synoda nemôže zvrátiť ani jednu jedinú pravdu. Mala by skôr rozšíriť povedomie, že všetci ľudia napriek osobným slabostiam môžu žiť vysoké ideály s Božou pomocou.“

„V našej spoločnosti existujú vývojové smery, ktoré sú jednoznačne dekadentné,“ konštatoval biskup Küng a poukázal na pornografiu ako na masový jav, ako aj na dezorientáciu a chýbanie domova u mnohých mladých ľudí. Silný pokles sobášov a pokračujúca „atomizácia spoločnosti“ cirkvi veľmi uškodili. No biskup súčasne pozoruje aj „nádejeplné zárodky, mladé rodiny, ktoré sa naozaj hlbšie zamýšľajú nad tým, ako môžu kresťansky žiť v tejto našej spoločnosti“. Tie sú ako „majáky“, ktoré ponúkajú orientáciu a v rámci synody by sa ich malo v ich pôsobení povzbudiť.

Cirkev je pri hlásaní náuky o manželstve a rodine vždy „v nebezpečenstve, že bude, alebo sa stane, farizejskou“, varoval biskup. Preto je potrebný postoj služby a pokory: „Kto si ctí pravdu, kto je úprimný voči Bohu a voči sebe dospeje k záveru – ja tiež nie som lepší.“ Preto treba ukázať, že pre každého človeka existuje nádej. „Boh nás volá k vysokým ideálom a on nás volá takých, akí sme, s našimi chybami a slabosťami.“ –zg-

 

‚Smutný záver trápnej politickej frašky‘

 

Detská pornografia u poslanca je len „malá závažnosť viny“.

 Brusel, 4.3.2015 (kath.net/idea) 017 719 – Ostrú kritiku záveru procesu proti býv. nemeckému spolkovému poslancovi SPD Sebastianovi Edathymu (45) vyslovil europoslanec Strany pre rodinu, Arne Gericke (Brusel). Edathy bol obžalovaný pre vlastníctvo detskej pornografie. Po vyhlásení jeho právnika, že jeho mandant obvinenia pripúšťa a vyhlasuje, že urobil „chybu“, krajský súd proces 2. marca zastavil pre „malú závažnosť viny“ a udelil mu pokutu 5000 eur pre Zväz pre ochranu detí. Edathy sa tým považuje za netrestaného.

Europoslanec Gericke označil tento výsledok procesu ako „smutný záverečný akt trápnej politickej frašky“ a povedal: „Poslanec, ktorého obžalujú, že si na služobnom parlamentnom notebooku sťahoval detskú pornografiou z internetu, potreboval viac ako rok na minimálne priznanie, že ‚urobil chybu‘ – a keďže všetci pri procese s verdiktom súhlasili, vyšiel z toho beztrestne so smiešnou pokutou pre Zväz pre ochranu detí v Dolnom Sasku – to môžu vysvetľovať možno nejakému právnikovi, ale určite nie nijakej matke, nijakému otcovi v Nemecku. Právne môže byť tento proces zdôvodnený, ale ľudsky je neúnosný. V zmysle smernice EÚ z r. 2011 by toto správanie bolo dokonca trestné, ale spolková vláda smernicu horko-ťažko schválila až v r. 2014, po tom, čo vyšla najavo kauza Edathy.“

 

Chrániť práva osobnosti dieťaťa

Ešte nedávno Edathy podľa tlače svoje správanie obhajoval. Gericke: „Kto ospravedlňuje kúpu fotografií nahých chlapcov, ako aj svoje zákaznícke číslo v kanadskej zásielkovej službe s detskej pornografiou ‚záujmom o dejiny umenia a mužský akt‘, môže o niekoľko týždňov nato sotva vierohodne pred súdom brblať niečo o priznaní chyby.“ Osobnostné práva detí treba postaviť nad „každý druh predajných pornografických fotografií“. Smernica EÚ o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a vykorisťovaniu detí ako aj detskej pornografii je tu oveľa rozhodnejšia. Gericke: „To, čo Edathy ako obžalovaný považoval za vec, ktorá je v poriadku, by tu malo byť dávno zakázané a trestné – ako v mnohých iných štátoch EÚ.“

 

Denne 40 detí v Nemecku obeťami sexuálneho násilia

Gericke kritizoval aj nemecký zákon o boji proti sexuálnemu zneužívaniu. Príslušná smernica EÚ sa v Nemecku realizovala príliš neskoro a chabo: „To je smiešne biedny zákon v smutnom boji proti sexuálnemu násiliu na deťoch.“ V Nemecku sa podľa oficiálnej štatistiky denne stáva obeťami sexuálneho násilia až 40 detí. Skutočné čísla sú viacnásobne vyššie. Gericke spolu so zväzmi na ochranu detí žiada ďalšie zákonné opatrenia a výrazne viac policajných síl: „Nemecko môže krátkodobo vytvoriť 1600 nových miest colníkov na kontrolu dodržiavania minimálnej mzdy – ale polícii chýba personál na boj proti detskej pornografii. Je to trúchlohra!“

Edathy, syn indického evanjelického farára, navštívil s inými poslancami v r. 2005 sociálne projekty v Bombaji, ktorými sa v chudobných štvrtiach prevádzkujú detské centrá, vzdelávanie pre ženy, služby chorým na aids a staraj sa o prostitútky ale aj o chorých. –zg-

Program pápeža v Pompejach a Neapole
Vatikán, 3.3.2015 (RV) 017 718 – Najbližšia pastoračná návšteva pápeža Františka sa uskutoční v sobotu 21. marca. Jej cieľom budú dve pútnické mestá na juhu Talianska – Pompeje a Neapol. Podľa programu už ráno o 8.00 hod. pristane vrtuľník so Svätým Otcom v Pompejach. V miestnej svätyni Ružencovej Panny Márie je o 8.15 plánovaná modlitbová pobožnosť.

Vzápätí sa Svätý Otec premiestni do Neapola. Tu sa program začne o 9.00 na periférii, ako povedal arcibiskup Neapola kardinál Crescenzio Sepe, ktorého pápež v súvislosti s prípravami cesty prijal 28. februára v Dome sv. Marty na audiencii.

O 9.30 je na Námestí Jána Pavla II. na programe stretnutie so zástupcami rôznych zložiek spoločnosti, pri ktorom pápež prednesie príhovor. „Stretne sa so zástupcami sveta práce, zástupcami migrantov, tiež s bezdomovcami a s Rómami … Ide o šesť oblastí na tomto prvom stretnutí s pápežom. Odtiaľ pôjde papamobilom až námestie Piazza del Plebiscito, kde sa bude konať eucharistické slávenie so 700-800 kňazmi diecézy a všetkými biskupmi Kampánie. To bude vrcholný, najkrajší a najvýznamnejší moment, koncelebrácia so všetkými diecéznymi cirkevnými zložkami“– uviedol arcibiskup Neapola.

Po svätej omši o 11.00 hodine bude nasledovať obed. Tentokrát bude pápež obedovať vo väznici Giuseppeho Salviu v Poggio Reale. Aj na pôde tohto zariadenia Svätý Otec prednesie príhovor. „Bude s nimi obedovať, jednoducho a skromne, predovšetkým pôjde o veľmi ľudský kontakt s väzňami. Potom krátka zastávka na biskupstve, len pár minút, aby si trochu oddýchol“ – spresnil kardinál Sepe.

O15.00 pápež František zavíta do Neapolského dómu, kde si uctí relikvie sv. Januára a prihovorí sa kléru, rehoľníkom a stálym diakonom.

Ďalší príhovor prednesie v Bazilike „del Gesù Nuovo“, kde sa o 16.15 stretne s chorými, s detskými pacientmi, mladými, chorými na rakovinu z rôznych nemocníc Neapola.

Posledným bodom programu o 17.00 bude stretnutie s mladými na pobreží Caracciolo, ktorým sa tiež Svätý Otec prihovorí. „Bude to veľmi pekná, sympatická oslava, akú vedia urobiť mladí“– dodáva kardinál Sepe.

Návrat Svätého Otca do Ríma sa po 45-minútovom lete vrtuľníkom predpokladá okolo 19. hodiny.

V Neapole to podľa slov miestneho arcibiskupa Crescenzia Sepeho „vrie očakávaním“ a prípravami na príchod pápeža, ale veriaci sa intenzívne pripravujú aj duchovne na prijatie posolstva nádeje, ktoré Svätý Otec prinesie do tohto kraja, bohatého na svätých, ale aj zaťaženého krízou, nezamestnanosťou, zločineckými organizáciami ako Camorra a problémami mladých. -jk-

 
Pápež František: Vedieť správne obviniť sám seba

Vatikán, 2.3.2015 (RV) 017 717 – Je ľahké súdiť druhých, no na kresťanskej ceste môžeme napredovať jedine vtedy, keď máme múdrosť sami si priznať vinu. To je myšlienka z homílie pápeža Františka z Domu sv. Marty, kde po návrate zo svojich duchovných cvičení opäť slávil Eucharistiu pre skupinu veriacich.
Dnešné liturgické čítania (Dan 9,4b-10, Lk 6,36-38) hovoria na tému milosrdenstva. Pápež pripomínajúc, že „všetci sme hriešnikmi“, a to nie len teoreticky, ale skutočne, poukázal na „kresťanskú cnosť, ba viac než cnosť“, ktorou je „schopnosť obviniť seba samého“. Toto je prvý krok toho, kto chce byť kresťanom:
„Všetci sme majstrami, sme odborníkmi pokiaľ ide o ospravedlňovanie seba: ‚Ale veď to som nebol ja … nie, nie je to moja chyba… nuž áno, ale nebolo to veľa…‛ Všetci máme po ruke alibi vysvetľujúce naše nedostatky, naše hriechy a mnohokrát sme schopní nahodiť výraz tváre typu: ‚Ja neviem‛, ten výraz ‚Ja som to neurobil, možno to bude niekto iný‛, schopnosť robiť sa neviniatkom. No takto sa nenapreduje v kresťanskom živote.“
Ako povedal pápež František, „je jednoduchšie obviniť druhých“. No ak sa pokúsime zachovať iným spôsobom, dochádza k jednej zvláštnej veci: „keď začneme vidieť, čoho všetkého sme schopní“, spočiatku „sa cítime zle, cítime odpor“, potom nám to však „dáva pokoj a zdravie“. Svätý Otec uviedol príklad: „Keď vo svojom srdci zbadám závisť a viem, že táto závisť je schopná ohovárať druhého a morálne ho tak zabiť“, toto je „múdrosť obviniť seba samého“. „Ak sa nenaučíme tento prvý krok života, potom naozaj nikdy nepokročíme na ceste kresťanského života, duchovného života“:
„Je to prvý krok – pripísať vinu sebe samému. Bez nejakých rečí. Len ja a moje svedomie. Idem po ulici, prechádzam popri väznici a pomyslím si: ‚Títo si to zasluhujú‛. No uvedomuješ si, že keby nebolo bývalo Božej milosti, bol by si tam ty sám? Pomyslel si na to, že si schopný vykonať tie isté veci, ktoré urobili oni, dokonca horšie? Toto znamená obviniť seba samého, neskrývať pred sebou korene hriechu, ktoré máme v sebe – mnohé veci, ktoré sme schopní vykonať, aj keď to nevidno.“
Pápež zdôraznil aj ďalšiu cnosť: hanbiť sa pred Bohom, a to v istom druhu dialógu, pri ktorom uznáme hanbu nášho hriechu a veľkosť Božieho milosrdenstva:
„‚Tebe, Pane, Bože náš, pristane milosrdenstvo a odpustenie. Hanba mne, a tebe milosrdenstvo a odpustenie‛. Takýto dialóg s Pánom nám bude počas tohto Pôstneho obdobia prospešný: uznávanie vlastnej viny. Prosme o milosrdenstvo. V evanjeliu Ježiš jasne hovorí: ‚Buďte milosrdní, ako je milosrdný váš Otec‛. Keď sa človek naučí priznávať si vinu, je milosrdný k ostatným: ‚Veď kto som ja, aby som ho súdil, ak som ja sám schopný konať horšie veci?‛“
práve z poslušnosti voči Ježišovým slovám: «Nesúďte a nebudete súdení, neodsudzujte a nebudete odsúdení, odpúšťajte a odpustí sa vám.» Avšak, „ako sa nám len páči súdiť iných, nepekne o nich hovoriť!“ dodal pápež. Svoju homíliu ukončil slovami:
Nech nám Pán v tomto Pôstnom období dá milosť naučiť sa uznať si vinu“ s vedomím, že sme schopní „tých najhorších vecí“, a nech nám dá milosť povedať: „Zmiluj sa nado mnou, Pane, pomôž mi cítiť zahanbenie a udeľ mi milosrdenstvo, takto dokážem byť milosrdným voči ostatným“. –zk-
 

‚Božia pomsta’ – Boh a rozum

 

Benedikt XVI. – Svetlo viery: Svet potrebuje Boha.

‚My veríme, že večné Slovo, rozum, stojí na počiatku a nie nerozum’.

 

Rím, 3.3.2015 (kath.net/as–Armin Schwibach) 017 716 – Dňa 12. septembra 2006, v deň príhovoru na Univerzite v Regensburgu pri stretnutí so zástupcami vedy v Aula Magna univerzity – „Glaube, Vernunft und Universität. Erinnerungen und Reflexionen“ (Viera, rozum a univerzita. Spomienky a úvahy) slávil pápež Benedikt XVI. spolu s 250 000 veriacimi svätú omšu na priestranstve Islinger Feld.

Už dva dni predtým, 10. septembra 2006, Benedikt XVI. v homílii zvolal aj položil otázku: „Svet potrebuje Boha. My potrebujeme Boha. Akého Boha potrebujeme?“. Odpoveď spoznal pápež v definitívnom výklade slov proroka Izaiáša k utláčanému národu: „Božia pomsta príde“. „Božia pomsta“ – prišla pre Benedikta XVI. v tom, ktorý za nás zomrel na kríži. Božia pomsta – to „je kríž“: je to odmietnutie násilia, je to ‚láska až do konca’.

Tohto Boha my potrebujeme. My nezraňujeme úctu voči iným náboženstvám a kultúram, my nezraňujeme hlbokú úctu pred ich vierou, keď sa hlasno a jednoznačne hlásime priznávame k tomu Bohu, ktorý proti násiliu postavil svoje utrpenie, ktorý Zlému a jeho moci vztyčuje ako hranicu a prekonanie zla svoje milosrdenstvo.“

Kresťan nenanucuje svoju vieru: tento druh prozelytizmu sa kresťanovi prieči. Viera sa môže realizovať iba v slobode.“ Súčasne je to však viera, ktorá „je rozumná“, s rozumom, ktorý sa necháva spasiť skrze vieru. Viera  pre Benedikta XVI. to nie je súbor viet alebo teória, pretože:

Boh nám vychádza v ústrety. Vyjdime aj my Bohu v ústrety, potom sa budeme k sebe približovať! Nenechajme nijaké z Božích detí osamelé, pokiaľ je to v našich silách!“ (Islinger Feld, 12. september 2006).

Toto vnútorné približovanie sa, ako potom Benedikt XVI. po omši vysvetlí akademikom, sa uskutočňuje v stretnutí biblickej viery s gréckymi filozofickými otázkami a nachádza rozhodujúce sformovanie v Európe a spolu s „romanitas“ je základom toho, čo dnes môžeme nazývať „Európa“.

Na Islinger Felde pápež zdôraznil jednoduchosť spásonosnej viery jedinečnou katechézou, v ktorej artikuloval vyznanie viery. Pretože:

„Dnes, keď vidíme patológie a životu nebezpečné ochorenia náboženstva a rozumu, ničenie Božieho obrazu nenávisťou a fanatizmom, je dôležité jasne povedať, akému Bohu veríme a že stojíme pri tejto ľudskej tvári Boha. Až toto nás oslobodí od strachu pred Bohom, z ktorého sa v konečnom dôsledku zrodil moderný ateizmus. Až tento Boh nás vyslobodí zo strachu pred svetom a z hrôzy pred prázdnotou vlastného bytia. Až skrze zahľadenie sa na Ježiša Krista sa radosť z Boha naplní, stane sa vykupujúcou radosťou.“

„S touto vierou a nemusíme skrývať. S ňou sa nemusíme báť, že sa nachádzame na scestí. Radujme sa, že smieme poznať Boha a pokúšajme sa aj iným sprístupniť rozumnosť viery, ako to svätý Peter kresťanom svojej doby a tak aj nám výslovne vo svojom Prvom liste uložil.“ –zg-

 

‚Chant for Peace‘ – nové CD ‚Spievajúcich mníchov‘

 

Projekt CD má súvislosť aj s 50. výročím vydania „Nostra aetate“

Druhého vatikánskeho koncilu o postoji Cirkvi k židovstvu.
Viedeň, 3.3.2015 (kath.net/KAP) 017 715 – Svetoznámi „Spievajúci mnísi“ z dolnorakúskeho cisterciánskeho kláštora Heiligenkreuz pri Viedni uverejnili na jar spoločne so židovskou speváčkou Timnou Brauerovou nový album s názvom „Chant for Peace“ (Spev za pokoj). Na CD sa spája gregoriánsky chorál mníchov s komorným orchestrom Eliasa Meiriho a hasidišskými a jemenitickými spevmi.

Spoločné CD je aj znamením proti šíriacemu sa antisemitizmu, ako zaznelo 26. februára pri jeho prezentácii opátom Maximiliánom Heimom. Na prezentácii bola prítomná aj speváčka Timna Brauer a kláštorný kantor v Heiligenkreuzi Simeon Wester. Na vydanie CD vedome zvolili 8. máj ako 70. výročie ukončenia druhej svetovej vojny a vlády nacistov v Európe.

Mnísi z Heiligenkreuzu sa v roku 2008 nečakane stali hudobnými hviezdami, keď sa ich CD s gregoriánskymi spevmi stalo svetovým hitom. Nový kresťansko-židovský projekt s Timnou je už piatym CD v sérii „Chant“. Po prvom viacnásobne platinovom CD „Music for Paradise“ je to druhý album, ktorý vydáva „Deutsche Grammophon“ – veľké medzinárodné hudobné vydavateľstvo.

Nový album vznikol po židovsko-kresťanskom benefičnom koncerte mníchov s Brauerovou na jeseň v opátskom kostole Heiligenkreuzu v rámci spomienky na novembrové pogromy v Rakúsku a Nemecku v r. 1938. Timna Brauerová a cisterciánsky páter z Heiligenkreuzu Karl Wallner sa predtým spoznali pri talkshow v televízii. Speváčka navrhla predviesť duchovnú židovskú hudbu v kláštore. Páter Wallner ju preto pozval do opátstva. Spoločný koncert pred viac ako 1000 divákmi mal veľký úspech.

Projekt CD má aj súvislosť s tohoročným 50. výročím vyhlásenia „Nostra aetate“ Druhého vatikánskeho koncilu o postoji Cirkvi k židovstvu.

„Nechceme robiť niečo komplikované nábožensko-politické, ale na úrovni emócií a s hudbou ukázať, že to patrí spolu,“ opísal to páter Wallner vo štvrtok pre „Kathpress“. Z toho vznikol benefičný koncert.

Rozhodnutie vytvoriť aj nový album padlo nakoniec po teroristických útokoch v Paríži, ako povedal páter Wallner. „Na celom svete sa šíri nový druh antisemitizmu a musíme sa tým zaoberať. Ale my dvere nevylamujeme násilne. My čakáme, kým ich Boh otvorí.“  -zg-

 

 

 

 

Biskup nalieha na uzákonení voľnej nedele v EÚ

 

Viedeň, 2.3.2015 (KAP) 017 714 – Za zakotvenie voľnej nedele do Smernice EÚ o pracovnom čase, o ktorej sa v súčasnosti diskutuje, sa intenzívne zasadzuje rakúsky diecézny biskup z Linca, Ludwig Schwarz, ktorý je aj čestným predsedom „Aliancie za voľnú nedeľu“.

Spoločný deň oddychu v nedeľu je „zásadným výrazom európskeho modelu sociálneho štátu“ a okrem toho je „úplne podstatný“ pre spravodlivý pracovný čas a pre človeka dôstojný chod hospodárstva. Uviedol to biskup Schwarz, ktorý je aj predsedom Komisie pre sociálne veci pri Biskupskej konferencii Rakúska, vo vyhlásení Aliancie za voľnú nedeľu pri príležitosti „Medzinárodného dňa voľnej nedele“ 3. marca.

„Aliancia za voľnú nedeľu“ pozýva všetkých občanov EÚ k účasti na procese konzultácie, ktorý prebieha do 15. marca, čo môže urobiť každý na internetovom vydaní návrhov vo svojom materinskom jazyku.

„My všetci sme vyzvaní, aby sme sa v priebehu revízie ´Smernice o pracovnom čase´ zasadili za nedeľu ako spoločný deň oddychu v týždni v celej EÚ,“ uvádza sa vo výzve vyše 50 zúčastnených organizácií. Biskup Schwarz označil účasť na konzultácii ako „znamenie solidarity“, ako aj „šancu“ pôsobiť proti tendenciám v EÚ, ktoré vyvolávajú starosti.

Konkrétne táto platforma, podľa biskupa Schwarza, v ostatných rokoch v rôznych krajinách Európy so starosťou pozoruje „vývoj smerom k totálnej liberalizácii otváracích hodín obchodov a skutočnosť, že zamestnanci musia byť neustále k dispozícii“. Je potrebné zakročenie politikov, veď sociálna spravodlivosť a výkonnosť v hospodárstve kráčajú ruke v ruke, ako definoval biskup ciele Aliancie za voľnú nedeľu.

 

Posilniť vyváženosť práce a života

„Aliancia za voľnú nedeľu, Rakúsko“ v procese konzultácie žiadala vo svojom návrhu Komisii EÚ, aby dôstojnosť a zdravie ľudí v Európe boli zákonodarstvom EÚ ešte viac chránené ako doteraz. Treba sa postarať o vyváženosť života v zamestnaní a súkromného života, ako vyhlásili Gabriele Kienesbergerová a Mária Langmaierová z koordinačného centra Aliancie. Poukázali na štúdie, podľa ktorých atypický pracovný čas narušuje sociálne rytmy, čo sa negatívne prejavuje na zdraví a bezpečnosti práce zamestnancov. Kienesbergerová odporúčala pre obnovenú „Smernicu o pracovnom čase“ zakotvenie voľnej nedele pre všetkých, ktorí si berú za vzor už existujúcu smernicu 94/33/EC. Tu sa už teraz uznáva voľná nedeľa ako deň pokoja pre mladých ľudí.

 

Prepojenie v Európskom parlamente

Ako jeden krok na tejto ceste uviedla Aliancia vytvorenie „Interest Group“ (záujmovej skupiny) pre voľnú nedeľu v Európskom parlamente, ktorá sa po prvý raz zišla v utorok. Táto iniciatíva vychádza od poslankyne Evelyn Regnerovej (Rakúsko, Progresívna aliancia sociálnych demokratov) a Thomasa Manna (Nemecko, Európska ľudová strana), ako aj z Európskej aliancie za nedeľu.

Obaja poslanci už pred rokom umožnili realizáciu 2. európskej konferencie o voľnej nedeli v Európskom parlamente, ako pripomenul Franz Georg Brantner, hovorca Aliancie za voľnú nedeľu a predseda Oblasti obchodu v odboroch GPA-djp. Na jeseň už 26 mandatárov EÚ vyhlásilo svoju spoločnú iniciatívu na európskej úrovni. Teraz sa plánuje lepšie prepojenie v Európskom palramente, aby sa tejto téme dodal väčší dôraz. –zg-

 

‚Musíme nanovo objaviť krásu a význam čistoty’

 

Orlando, 2.3.2015 (kath.net/LSN/jg) 017 713 – Paul Darrow žil mondénny život mužského supermodela v New Yorku. Cestoval často do Európy a po USA a bol obklopený filmovými hviezdami a známymi modelkami. Darrow žil svoju homosexualitu intenzívne. Jeho spôsob života mal za následok nespútaný hlad po sexuálnych dobrodružstvách, ako povedal v interview pre LifeSiteNews. No čím viac sa pokúšal tento hlad nasýtiť, tým sa stával väčším. Napriek tomu nebol nešťastný, v každom prípade sa tak necítil.

Jeho život sa však zmenil, keď náhodou uvidel v televízii mníšku, ktorá presvedčivým a úprimným spôsobom hovorila o Bohu, ako to ešte nikdy nezažil. Ako neskôr zistil, mníška nebola nikto menší ako Matka Angelika, ktorá po porážke v roku 2001 musela niekoľko mesiacov nosiť klapku na oku.

Čoskoro na to sa Darrow obrátil, vyspovedal sa z hriechov, vstúpil do Katolíckej cirkvi a zmieril sa s Bohom. Vstúpil do skupiny „Courage“ (Odvaha), katolíckej svojpomocnej skupiny pre ľudí so sklonmi k rovnakému pohlaviu, ktorí chcú žiť podľa Božích prikázaní.

V spätnom pohľade bol pre neho homosexuálny život ovládaný nespútanosťou a egoizmom. Išlo iba o uspokojenie vlastných želaní. Cnostný život, ktorý od svojho obrátenia vedie, je prameňom hlbokého pokoja a veľkej radosti, ako povedal v interview. Krok od „závislého na sexe“ k životu v úplnej čistote mu umožnila Božia láska. Vzdať sa homosexuálnych aktov, to je veľká obeť, ktorá je pre mnohých takmer nepredstaviteľná. No je možná a jemu dokonca padla ľahko, ako povedal Darrow. Je úplne naplnený Božou láskou a neustále hľadanie sexuálneho uspokojenia tu jednoducho už nie je.

Zdržanlivosť je „dobrou správou“ Katolíckej cirkvi pre ľudí s homosexuálnymi sklonmi, ako hovorí kňaz Paul Check. Je to riaditeľ skupiny „Courage“. Božia milosť týmto ľuďom, rovnako ako všetkým ostatným, ukazuje, kým v skutočnosti sú. Cnosť čistoty tu nie je iba na spútanie sexuálneho pudu. Stará sa aj o to, aby sa potreba odovzdania sa a prijatia iného človeka uskutočňovala podľa Božieho pánu. „Musíme znova objaviť zmysel pre krásu a význam cudnosti, ktorá všetkých, zosobášených i slobodných, vedie k naplneniu“, povedal Check na záver. –zg-

 

 

 

 

S kardinálom Marxom na katolíckom scestí

 

So zriedkavou jasnosťou ohlásil kardinál Marx s biskupom 

Bode scestné smerovanie cirkvi v Nemecku.

IDE O INÚ TEOLÓGIU, čo povedie k INEJ CIRKVI!

Komentár kath.netu: Johannes Graf

 

Hildesheim, 2.3.2015 (kath.net/jg) 017 712 – Tieto tendencie boli citeľné už v ostatných rokoch ba desaťročiach, ale takto jasne sa doteraz nijaký nemecký biskup nevyjadril:

„My nie sme nijaká filiálka Ríma. Každá biskupská konferencia je kompetentná vo veci pastorácie vo svojom kultúrnom prostredí a má prapôvodne za úlohu sama hlásať Evanjelium“, vyhlasuje kardinál Marx, predseda Biskupskej konferencie Nemecka (foto hore) po jarnom zasadnutí KBN žurnalistom v Hildesheime. Nemeckí biskupi chcú preto po riadnej synode v októbri vydať vlastný pastiersky list o manželstve a rodine, ako Marx oznámil.

Proti pastierskemu listu nemeckých biskupov o manželstve a rodine by v zásade nebolo čo namietať. Na špecifickú situáciu cirkvi v Nemecku sa takto možno konkrétne zamerať. V súvislosti s citovanými Marxovými  výpoveďami a doplneniami biskupa z Osnabrücku Franza-Josefa Bodeho (foto) však od tohto ohlásenia nemožno očakávať nič dobré. Podľa názoru Bodeho má biskupská synoda dokonca historický význam.

Jej účastníci sa nebudú radiť iba o manželstve a rodine ale synodálni otcovia nanovo postavia zásadnú otázku teológie vôbec. Zásadnou otázkou je, či iba Sväté písmo a Tradícia sú prameňmi teologického poznania, alebo aj „realita ľudí a sveta“. To by znamenalo zmenu teologických paradigiem, ako napísal nemecký katolícky denník Tagespost.

Bode v tejto súvislosti hovorí o „dialogickej štruktúre skutočnosti“,  ako sa to vyjadruje v prvom odseku pastoračnej konštitúcie „Gaudium et spes“ Druhého vatikánskeho koncilu:

„ … niet nič naozaj ľudské, čo by nenašlo ozvenu v ich srdciach (Kristových učeníkov)“, uvádza sa tam (GS 1). Bode z toho vyvodzuje, že nielen kresťanské posolstvo musí nachádzať odozvu v ľuďoch, ale aj „ľudia musia nájsť odozvu u nás“.

Tieto myšlienkové pochody môžu byť iste myslené v zmysle Cirkvi, no neboli by takto nijakou zmenou paradigiem. Pretože Cirkev musí samozrejme v pastorácii zohľadňovať príslušné ľudské, spoločenské a politické okolnosti. Ježiš jej dal poslanie, hlásať Božie slovo konkrétnym ľuďom v ich životných situáciách a udeľovať im sviatosti.

Zmena paradigiem je to až vtedy, keď sa príslušná životná realita bude považovať za smerodajnú pre obsah náuky a za normatívnu pre prikázania. A k tomu v konečnom dôsledku Bodeho myšlienky smerujú. Náuka Cirkvi sa potom stane závislou od okolností doby. Bode si túto zásadnú otázku, ktorú postavil do hry, očividne sám aj zodpovedal a potvrdzuje to ďalšou výpoveďou na tej istej tlačovej konferencii. Na otázku o smerodajnom teológovi uvádza freiburského profesora teológie morálky Eberharda Schockenhoffa. Jeho tézy o manželstve analyzovala podrobne pre kath.net už Mária Prüglová z Referátu pre manželstvo a rodinu Salzburskej arcidiecézy (kath.net analysiert ).

Schockenhoffová je toho názoru, že individuálne svedomie je poslednou rozhodujúcou inštanciou v morálnych otázkach. Ak sa tento princíp aplikuje na „horúci zemiak“ svätého prijímania pre znovu zosobášených rozvedených, ponecháva sa úsudok vo svedomí týmto ľuďom. Podobne argumentovali nemeckí biskupi už v nešťastnom Vyhlásení z Königsteinu z 30. augusta 1968. V dvojznačných formuláciách sa na jednej strane zdôrazňuje pápežská autorita, na druhej strane sa zaprisahávajúco zdôrazňuje „zodpovedné rozhodnutie vo svedomí veriacich“.

Podobným spôsobom pokúša osud kardinál Marx. V náuke zostávame v spoločenstve Cirkvi, v jednotlivých otázkach pastorácie „nemôžeme čakať, kým nejaká synoda povie“, čo máme v Nemecku robiť – „ako máme stvárniť pastoráciu manželstva a rodiny v Nemecku“ cituje ho Tagespost. Konkrétne to očividne vo svetle téz biskupa Bodeho znamená: Nemeckí biskupi – ak sa ich opýtajú – budú naďalej učiť, že manželstvo je nerozlučiteľné. Či civilné manželstvo alebo opätovný sobáš znamenajú vylúčenie zo svätého prijímania, zostáva však na rozhodnutí vo svedomí jednotlivca.

Cirkev má iné chápanie svedomia. Je to „prapôvodný miestodržiteľ Krista“ vo vnútri človeka, ako píše kardinál Newman. Tak ako všetky ľudské schopnosti aj schopnosť úsudku svedomia je postihnutá dedičným hriechom. Preto je potrebné vzdelávanie svedomia, čo je podstatnou súčasťou výchovy. „Svedomie musí byť poučené a morálny úsudok osvietený. Dobre formované svedomie je správne a pravdivé. Vynáša svoje úsudky v súlade s rozumom a v zhode s pravým dobrom, ktoré chce Stvoriteľova múdrosť. Výchova svedomia je nevyhnutná, lebo ľudia sú vystavení negatívnym vplyvom a hriech ich pokúša, aby dali prednosť vlastnému úsudku a odmietli učenie predkladané autoritou (KKC 1783). Meradlom je Boží zákon, ktorý majú ľudia „vpísaný vo svojich srdciach“  (Rim 2,15).

Proklamácie kardinála Marxa a biskupa Bodeho napriek ich niekedy dvojznačným formuláciám so zriedkavou jasnosťou ukazujú, čo sa vlastne skrýva za diskusiou o pastoračných otázkach manželstva a rodiny. Ide o správne chápanie svedomia, o sviatosť manželstva, Eucharistie a pokánia, ide v podstate o INÚ TEOLÓGIU. Skrýva sa za tým teológia, ktorá sa vyučuje na väčšine katolíckych fakúlt nemeckej jazykovej oblasti prinajmenej jednu generáciu. Plody tejto teológie – heslo: zmena paradigiem – povedie o nejaký čas k INEJ CIRKVI. To nám teraz pomaly začína byť jasné. –zg-

 

Diecéza Oslo koriguje štatistiku o počte katolíkov

 

Oslo, 1.3.2015 (KAP/KNA) 017 711 – Na katolíckeho biskupa v nórskom Osle, Bernta Eidsviga, jedného jeho zamestnanca, aj na celú diecézu bola podaná žaloba pre podvod. Nordická biskupská konferencia  cez víkend obvinenia z podvodu potvrdila.

Pre „očividné chybné registrovanie veriacich“ v registri členov cirkvi diecézy za roky 2010 až 2014 začala už diecéza register korigovať, ako povedala generálna sekretárka Nordickej biskupskej konferencie, Anna Mirijam Kaschnerová. Cirkev obviňujú, že prisťahovalcov z väčšinovo katolíckych krajín bez ich vedomia registrovala ako katolíkov, aby týmto spôsobom získala vyššie príspevky od štátu.

Podľa nórskych novín „Vart Land“ takto zaregistrovali ako katolíkov bez ich vedomia až do 67 000 ľudí. Ak by tieto údaje súhlasili, dostala katolícka cirkev viac až o 50 miliónov nórskych korún (5,83 milióna eur).

V Nórsku Luteránska ľudová cirkev, ako aj iné náboženské a svetonázorové spoločenstvá, dostávajú príspevky od štátu, ktoré sa prideľujú na každého člena cirkvi. V Nórsku nie sú cirkevné dane. Keďže cirkev nemá na registráciu katolíkov štátne systémy registrácie, je odkázaná na dobrovoľnú registráciu veriacich.

Diecéza sa rozhodla, že skontaktuje všetkých 79 000 členov cirkvi, ktorí boli zaregistrovaní v rokoch 2010 a 2014, ako sa uvádza vo vyhlásení biskupskej konferencie. Z registra už medzitým vyškrtli do 8000 osôb.

Minulý týždeň sa vykonala prehliadka biskupského sídla v Osle. Biskup Eidsvig na to zdôraznil svoju ochotu aktívne spolupracovať na objasnení veci. „Táto vec je veľkou záťažou pre správu diecézy a pre mňa samého – ale v neposlednom rade pre vás veriacich, ktorí ste teraz konfrontovaní s vecami, za ktoré nenesiete zodpovednosť. To je mi veľmi ľúto,“ uvádza biskup Eidsvig v stanovisku. „Diecéza nikdy nemala v úmysle niekoho zaregistrovať ako katolíka proti jeho vôli alebo prijímať peniaze za nekatolíkov.“

Katolícka cirkev v Nórsku je cirkvou prisťahovalcov. Každý rok prichádzajú do Nórska tisíce ľudí prevažne z katolíckych krajín ako Poľsko, Vietnam a Filipíny, aby našli prácu či mohli viesť život v bezpečí. Podľa Nordickej biskupskej konferencie bolo minulý rok v Diecéze Oslo 120 000 štátom uznaných katolíkov. Skutočný počet je podľa údajov až 200 000, pretože niektorí katolíci sa z daňových alebo iných dôvodov nenechávajú registrovať. –zg-

 

Médiá bojujú proti kresťanom ťažkou muníciou

 

Hamburg, 28.2.2015 (kath.net/ idea) 017 710 – V médiách sa často bojuje proti kresťanom ťažkou muníciou. Tento názor vyjadril nemecký publicista Matthias Matussek (Berlín) 26. februára v Hamburgu na kongrese kresťanských vedúcich pracovníkov. Tento vývoj je vážny, ako zdôraznil. V mnohých talkshow kresťanov často prezentujú negatívne. Kresťanskí odporcovia potratov sa vytláčajú do pravicového kúta.

Matussek: „Ide o ochranu života. Čo to má do činenia s ľavicou alebo pravicou?“ Nebezpečenstvo pre slobodu názoru v Nemecku „nehrozí iba od islamizmu alebo terorizmu, ale aj zo samého stredu redakcií“. Existuje tu „istý druh cenzúry“ pri témach ako ochrana života alebo homosexualita.

 

Nová úloha: Správy zaraďovať a komentovať

Matussek ďalej povedal, že klesajúce počty vydaných výtlačkov sú „veľkým údolím nárekov“ redakcií. Nikto nevie, či noviny prežijú. Príkladom toho je denník „Frankfurter Allgemeine Zeitung“: „Tu sa možno priam prizerať jeho scvrkávaniu.“ Dobrý žurnalizmus však má šance aj v budúcnosti. No médiá majú teraz novú úlohu. Už nejde o to, šíriť správy, ale sortírovať ich, zaraďovať a komentovať. Ďalším trendom je, že v mnohých médiách má prednosť prezentácia na internete. Na dosiahnutie väčšieho počtu kliknutí sa titulky mnohých tém priostrujú.

 

„Radostne veriaci“ namiesto „prísni veriaci“

Korešpondent Evanjelickej spravodajskej agentúry „Idea“ z Berlína, Karsten Huhn, sa tiež vyjadril, že kresťanov v médiách často prezentujú kriticky. Považujú ich za zahryznutých, staromódnych, dogmatických a svojvoľných. Niekedy to žiaľ aj súhlasí. Huhn: „Mali by sme sprostredkovať, že nie sme ,prísni veriaci’, ale ,radostne veriaci’.“ Radil vystupovať vyrovnanejšie a pokojnejšie. Kritika v médiách je podľa neho normálna: „Všetci s tým musia žiť. Prečo nie aj kresťania?“ Okrem toho sa nemusia vždy presadiť a chcieť mať pravdu. To jasne ukazuje už biblický verš „Nerob sa nadmieru spravodlivým, ani si nepočínaj, ako by si bol veľmi múdry … “ (Kaz 7,16).

Ďalej pripomenul, že je toľko mediálnych ponúk, ako ešte nikdy. Zásadná nedôvera pri ich využívaní je vždy primeraná. Huhn uviedol ako príklad vraždy NSU – sériu útokov pravicovo-extrémistického spolku Nacionálno-socialistické podzemie. „Tu celá nemecká tlač spala“ a vytlačila iba tlačové vyhlásenia vyšetrujúcich orgánov: „To bolo, ako dnes vieme, od základu nesprávne.“ Pozitívne však je, že sa to spracováva a niektoré noviny sa k chybám priznali. –zg-

 

Spoločnosť vyvolených

 

Test a potrat postihnutých – nesmierny trhový potenciál …

 

Heidelberg, 28.2.2015 (kath.net/Die Tagespost, Kristijan Aufiero -1000plus) 017 709 – Od r. 2012 dokáže jednoduchá krvná skúška („Praenatest“) poskytnúť údaje o možných postihnutiach nenarodeného dieťaťa. Teraz sa má tento test prevziať do katalógu výkonov zdravotnej poisťovne. Rozhodnutie Spoločného spolkového výboru lekárov a zdravotných poisťovní (G-BA) je podľa správ tlač na spadnutie.

V USA už dnes takéto testy nachádzajú nesmiernu odozvu. Pre Európu počítajú experti s nesmiernym trhovým potenciálom. Prevažná časť rodičov si po takejto diagnóze pravdepodobného postihnutia volí potrat nenarodeného dieťaťa. Ak sa rozhodnú po takomto teste pre svoje (podľa prognózy) postihnuté dieťa, musia sa už rodičia priam obhajovať pred lekármi, priateľmi, kolegami, pred spoločnosťou.

Veľkými krokmi sa blížime smerom k spoločnosti, v ktorej zakrátko už nebude ľudí s vrodeným postihnutím.

Nemálo hlasov považuje svet bez postihnutých ľudí priam za želateľný. Tak napríklad Humanistická tlačová služba (hpd) 28. januára 2015 v článku „Kto smie žiť? Nový génový test sa postaral o emocionálny rozruch a intelektuálny zmätok“ píše:

„Čo by bolo také strašné na svete bez choroby a postihnutia? Tak málo, ako by nás trápilo zmiznutie diftérie, hemofílie alebo leukémie, tak málo musíme ľutovať aj zmiznutie trizómie.“

Pozoruhodné porovnanie diftérie s trizómiou prehliada, že v prvom prípade by sme naozaj privítali „zmiznutie“ choroby. V druhom prípade však ide o zmiznutie človeka, pretože by pravdepodobne prišiel na svet postihnutý – čo je pre „hpd“ očividne to isté ako choroba. …

Pochmúrnejšiu a človekom pohŕdajúcu budúcnosť si podľa mňa sotva možno predstaviť. Z jednoduchého a hlbokého presvedčenia: slabí, chorí, krehkí a postihnutí sú nenahraditeľným a vzácnym pokladom pre každú spoločnosť, ktorá chce byť hodná žitia, spravodlivá a človeku dôstojná. Zasadzovať sa za tých najslabších, brať na nich ohľad, chrániť ich a starať sa o nich, nás všetkých robí lepšími ľuďmi. A láska spájajúca sa s každým dobrým skutkom pre toho druhého, robí náš svet lepším, milosrdnejším a teplejším miestom.

Svätého Vavrinca, rímskeho diakona a správcu miestneho cirkevného majetku za čias pápeža Sixta II. po sťatí pápeža cisár Valerián vyzval, aby do troch dní vydal majetok Cirkvi. Sv. Vavrinec na to rozdal všetky materiálne statky chorým, postihnutým, trpiacim malomocenstvom, slepým, chudobným, vdovám a sirotám, ktorých potom cisárovi prezentoval ako „pravý poklad Cirkvi“. Len zriedkakedy bolo jasnejšie ako dnes, čo tým sv. Vavrinec chcel pravdepodobne vyjadriť. … –zg-

 

Uruguaj: Býv. prezident obviňuje pápeža z populizmu

 

Montevideo, 28.2.2015 (kath.net/ KNA) 017 708 – Bývalý prezident Uruguaja Jorge Battle (2000-2005) kritizoval štýl vedenia Cirkvi pápeža Františka. Prvý pápež z Južnej Ameriky prejavuje príliš veľkú blízkosť k ľavicovo orientovanej argentínskej prezidentke Cristine Kirchnerovej a niekedy vyslovuje «hrozné veci», ako povedal 87-ročný politik zo susednej krajiny Argentíny v interview pre denník «La Nacion».

«S Františkom vtiahol do Cirkvi nový duch, ktorý nemôžem zdieľať, Žiaľ v častiach Katolíckej cirkvi vládne populizmus», vyhlásil politik antiklerikálnej strany Colorado. –zg-

 

Kardinál Pell sa bráni proti obvineniam z utrácania
Vatikán, 28.2.2015 (kath.net/KNA) 017 707 – Vedúci vatikánskeho Ekonomického sekretariátu, kardinál George Pell, sa bráni proti správam tlače o príliš veľkých výdavkoch pre seba a svoj sekretariát.

«Článok o diskusii medzi Svätým Otcom a kardinálom Pellom kvôli výdavkom pre sekretariát je úplne  klamný», uvádza sa vo vyhlásení sekretariátu zo soboty.

Správa o údajnom rozhovore medzi Pellom a Františkom je «čistá fikcia». Náklady na vybavenie sekretariátu, ktorý začal pracovať v marci 2014, sú transparentne k dispozícii. Sekretariát, na ktorom pracuje v súčasnosti 12 ľudí, čoskoro predloží vatikánskej Ekonomickej rade svoju bilanciu za rok 2014. Tvrdenie, že kardinál Pell žije na vysokej nohe, je klamstvo.

Taliansky magazín «L’Espresso» v piatok informoval o údajne privysokých výdavkoch kardinála Pella, medzi iným na vybavenie služobného sídla, ako aj na šatstvo a lety v triede „business class“. Aj pápež František vraj kritizoval Pella kvôli jeho zaobchádzaniu s financiami, ako napísal magazín. Podľa toho mal austrálsky kardinál od júla 2014 vydať až pol milióna eur.

Už v piatok vatikánsky hovorca Federico Lombardi odsúdil  spravodajstvo magazínu «Espresso» ako «nedôstojné a úbohé». Na internetovej stránke magazínu sa naproti tomu v sobotu uvádzalo, že si stojí za svojimi informáciami a nevezme ich späť. –zg-

 

Vatileaks 2 – Kampaň proti kardinálovi Pellovi

 

V pozadí mediálnych správ zrejme ide o úplne niečo iné. Isté  cirkevné kruhy majú veľký záujem na tom, aby očiernili kardinála Pella, ktorý pri ostatnej synode jasne bránil náuku Cirkvi o manželstve a rodine.
Rím, 27.2.2015 (kath.net/KNA/red) 017 706 – Proti šéfovi vatikánskeho Ekonomického sekretariátu, kardinálovi Georgovi Pellovi, sa podľa tlače údajne zdvihol silný odpor v rímskej kúrii. Podľa talianskeho spravodajského magazínu «L’Espresso» z 27. februára grémium kardinálov Správy majetku APSA sa bráni proti okresávaniu ich kompetencií orgánom zriadeným pápežom Františkom.

Kardináli obviňujú 73-ročného kardinála Pella, že sa pokúša dostať pod kontrolu stále ďalšie správne orgány a pritom vraj uráža pracovníkov iných dikastérií. Ekonomický sekretariát má za úlohu spoločne s Ekonomickou radou zosumarizovať finančné a nehnuteľné majetky Vatikánu a doviesť ich k spoločnému bilancovaniu.

Prezident grémia APSA, kardinál Domenico Calcagno, vraj osobne u pápeža Františka protestoval proti opatreniam kardinála Pella, ako píše magazín. Pell Calcagnovi predtým mailom oznámil, že bude «bezodkladne» realizovať preformovanie grémia APSA na prostý úrad správy pokladov.

Podľa magazínu «Espresso» pápež údajne prejavil nad postupom Pella prekvapenie. František mal dokonca predbežne pozastaviť prevod nehnuteľností Svätého stolca do správnych kompetencií Ekonomického sekretariátu. Pápež v júli 2014 rozhodol, že orgánu austrálskeho kardinála zverí úlohy riadnej sekcie grémia APSA.

Magazín sa odvoláva okrem iného na protokol rozhovoru členov kardinálskeho kolégia grémia APSA so štátnym sekretárom Pietrom Parolinim 12. septembra 2014. Tam malo padnúť obvinenie, že Pell realizuje «sovietizáciu» vatikánskej finančnej správy a pokúša sa urobiť grémium APSA prebytočným.

Spor sa viedol okrem iného aj o financovaní rímskej kožnej kliniky Immacolata. Nový šéf Vatikánskej banky, Jean-Baptiste de Franssu,- podľa magazínu «Espresso» jeden z najužších podporovateľov Pella – odmietol tejto rehoľnej klinike naliehavo potrebný a už predtým prisľúbený kredit 50 miliónov eur. Preto musela zaskočiť APSA, aby sa odvrátil konkurz nemocnice s 1500 pracovníkmi, ako píše magazín.

Hovorca pápeža páter Federico Lombardi 27. februára pre Rádio Vatikán toto zverejnenie ostro kritizoval: „Odovzdanie dôverných  dokumentov tlači na rozdúchavanie polemiky, či sporu, nie je nič nové, ale treba to rozhodne odsúdiť a je to ilegálne!“ Lombardi ostro reagoval aj na to, že  „Espresso“ stavia kardinála Pella do zlého svetla a povedal, že také „osobné útoky“ sú „nedôstojné a podlé“.

V pozadí mediálnych správ však zrejme ide o úplne niečo iné. Isté cirkevné kruhy majú veľký záujem na tom, aby očiernili kardinála Pella, ktorý pri ostatnej synode jasne bránil náuku Cirkvi k otázkam manželstva a rodiny. –zg-

 

Terorista z IŠ uvidel Ježiša a odmietol islam

 

Internet, 27.2.2015 (AM) 017 705 – Džihádista z IŠIS sa nedávno obrátil na kresťanstvo po tom, čo ho zanechali ako mŕtveho v blízkosti východnej hranice Sýrie, kde ho nakoniec zachránili kresťanskí misionári z regiónu, ako napísali  noviny Aleppo Herald ráno 27. februára. Informoval o tom World New Daily Report (reported).

Muž prežil konflikt medzi IŠIS a sýrskou armádou. Misionári zo ‘Saint Dominican Catholic Presbytery of Ayyash’ (Svätého dominikánskeho katolíckeho kláštora Ayyash) chceli muža riadne kresťansky pochovať a niesli ho vyše 26 kilometrov, no potom muž zrazu zázračne ožil – považovali ho za mŕtveho pre jeho ťažké zranenia.

Kňaz Hermann Groschlin podáva správu o tom, čo sa stalo:

„Povedal mi, že už vždy ho učili, že ak zomrie ako mučeník, otvorí mu to brány Jannahu, alebo brány neba” spomína kňaz. „Napriek tomu, keď začal stúpať smerom k nebeskému svetlu, zjavili sa diabolské sily alebo džinovia, ako ich nazýval, a viedli ho k ohnivým bránam pekla. Tam mal znova prežívať všetku bolesť, ktorú spôsobil iným a každú smrť, ktorú zapríčinil počas celého svojho života. Dokonca mal znova prežívať stínanie hláv obetí ich vlastnými očami”. Tieto obrazy, tvrdil džihádista, ho budú strašiť po celý zvyšok jeho života, ako povedal kňaz.

„Potom k nemu prehovoril Boh a povedal mu, že úboho zlyhal ako ľudská duša a že bude odohnaný od nebeskej brány, keby si zvolil smrť, ale ak si zvolí ďalší život, bude mať druhú šancu oľutovať svoje hriechy a znova kráčať cestou Boha.”

Mladý muž tvrdí, že o chvíľu neskôr ho znova oživili a teraz je ochotný konvertovať na kresťanstvo a odmietať islam. –zg-

 

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

 

 

 

 

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *