Život Cirkvi vo svete 47 * 2014

Obsah

 

Vyhlásenie Konferencie biskupov Slovenska k 25. výročiu Nežnej revolúcie

Reakcia KBS na prijatie návrhu Celoštátnej stratégie rodovej rovnosti

Lineamenta ďalšej synody rozošlú už začiatkom decembra

Pápež robí ďalší krok v reforme kúrie

Rakúsko: Turisti môžu na farách „nebesky dovolenkovať“

USA: Protest proti moslimskej modlitbe v Národnej katedrále

Čo príde, keď rodina odíde??? Vývoj vedie k zničeniu rodiny

Atentátnik na pápeža Ali Agca chce hovoriť s Františkom

Futbalista po tvrdom faule: ‚Musíme vedieť odpúšťať‘

Kardinál Burke: Synoda 2015 sa má zaoberať hlásaním náuky

Vatikán: 14 náboženstiev zdôrazňuje hodnotu tradičnej rodiny

Rumunsko: Nový prezident môže napomáhať ekumenizmus

Terorizmus vo svete sa dramaticky šíri

Poľsko: Prípravy na Svetové dni mládeže 2016 v plnom prúde

Biskup Laun: ‚Aj bez diabla by sme sa museli rozhodovať‘

Anglicko: Biskupi hľadajú kňazské povolania medzi migrantmi

Moskovský patriarcha kritizuje rýchle odkresťančovanie Európy

Pápež potvrdzuje návštevu USA v septembri 2015

Vatikánsky hovorca predstavil dve cesty pápeža Františka

František na krátkej návšteve v Castel Gandolfe

Stará úvaha Benedikta XVI. vyvoláva diskusie

Shia LaBoeuf konvertoval na kresťanstvo?

Pražský biskup Malý: Mnohí vidia Brusel ako „novú Moskvu“

Opát: Kňazstvo ženy sa nebude môcť natrvalo odmietať

Naša príloha

Prečo sú konzervatívci muži temna, pán kardinál?

  

Vyhlásenie Konferencie biskupov Slovenska k 25. výročiu Nežnej revolúcie
Bratislava, 14.11.2014 (TK KBS) 017  – Konferencia biskupov Slovenska vydala vyhlásenie k 25. výročiu Nežnej revolúcie, ktoré prinášame v plnom znení:

 

Vyhlásenie Konferencie biskupov Slovenska k 25. výročiu Nežnej revolúcie

 

Pred 25 rokmi padol v našej krajine totalitný režim. Prežívali sme veľkú radosť zo slobody. Štyri desaťročia boli viacerí ľudia prenasledovaní pre svoju vieru a náboženské presvedčenie. Nesmieme preto zabudnúť na obete komunizmu, na všetkých prenasledovaných a nespravodlivo väznených. Osobitne spomíname na tých, ktorých diktátorský režim pripravil o život. Pri pohľade do minulosti cítime vďačnosť a úctu voči osobnostiam, ktoré odhaľovali pravdu a prebúdzali v ľuďoch nádej na život v slobode. Hrdinskí biskupi, kňazi a laici, ktorí najmä v pohnutých päťdesiatych rokoch s odvahou vzdorovali nastupujúcemu režimu. Boli to tisíce známych i neznámych kňazov a laikov, ktorí svojou osobnou angažovanosťou prispeli k pádu komunistickej ideológie.
Nežná revolúcia na Slovensku sa začala sviečkovou manifestáciou 25. marca 1988. Dvadsiate piate výročie Nežnej revolúcie je pre nás dôkazom, že dobro je vždy silnejšie ako zlo. Vďaka mnohým odvážnym ľuďom sa toto zlo pred štvrťstoročím skončilo.
S odstupom času sme vďační za všetky pozitívne zmeny, ktoré sa v našej spoločnosti uskutočnili. Žijeme v slobodnej krajine, kde môžeme slobodne vyznávať svoju vieru, sme neoddeliteľnou súčasťou európskeho integračného procesu. Našimi najväčšími výzvami sú obrana základných ľudských hodnôt, rodinná politika, demografická otázka, budovanie sociálne trhového štátu a obnova dôvery vo verejné inštitúcie.
Pozývame všetkých verejných činiteľov i občanov, aby sme spoločne budovali krajinu, v ktorej budeme môcť žiť dôstojný život.

                                                                        *   *   *   *   *   *   *

 

Reakcia KBS na prijatie návrhu Celoštátnej stratégie rodovej rovnosti
Bratislava, 20.11.2014 (TK KBS) Vláda SR na svojom dnešnom zasadnutí schválila návrh Celoštátnej stratégie rodovej rovnosti na roky 2014 až 2019 z dielne Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Pri tejto príležitosti prinášame v plnom znení reakciu Konferencie biskupov Slovenska.

Reakcia KBS na prijatie stratégie rodovej rovnosti
Sme sklamaní z rozhodnutia Vlády SR. Považujeme ho za nesprávne. Toto rozhodnutie nás motivuje k tomu, aby sme ešte intenzívnejšie svedčili o pravej dôstojnosti každej ľudskej osoby a skutočnej rovnosti medzi mužmi a ženami.

 

Lineamenta ďalšej synody rozošlú už začiatkom decembra

Vatikán, 20.11.2014 (RV) 017 477 – Vo Vatikáne sa 18. a 19. novembra zišla Riadna rada synody biskupov, pričom v prvý deň zasadnutie osobne viedol pápež František. Cieľom stretnutia bolo zhodnotiť priebeh uplynulého III. mimoriadneho generálneho zhromaždenia Synody biskupov (5. – 19. októbra 2014) a venovať sa príprave budúcoročného XIV. riadneho generálneho zhromaždenia synody na tému:

 
„Povolanie a misia rodiny v Cirkvi a v súčasnom svete“ (4.-25.10.2015).

Hlavná časť dvojdňovej práce bola venovaná príprave dokumentu Lineamenta pre nastávajúce riadne zhromaždenie. Predpokladá sa, že dokument Lineamenta bude začiatkom decembra rozposlaný jednotlivým biskupským konferenciám, aby tak na základe ich odpovedí mohlo byť ešte pred začiatkom leta 2015 vypracované Instrumentum laboris.
Na stretnutí Riadnej synodálnej rady boli prítomní: jej generálny sekretár kardinál Lorenzo Baldisseri, podsekretár Mons. Fabio Fabene, ďalej kardináli Christoph Schönborn, Wilfried F. Napier, Peter K.A. Turkson, George Pell, Donald W. Wuerl, Luis A. Tagle, ako aj arcibiskupi Bruno Forte a Salvatore Fisichella. Ako pozvaný hosť bol prítomný predseda Pápežskej rady pre rodinu Mons. Vincenzo Paglia.
V úvode stretnutia generálny sekretár kardinál Baldisseri pri hodnotení uplynulej mimoriadnej synody vyzdvihol atmosféru slobody, úprimnosti a ducha bratského spoločenstva. Zároveň konštatoval:
„Záverečný dokument Relatio synodi verne a s príslušnými nuansami odráža výsledky synodálnych prác a predstavuje dobrú syntézu procesu vykonaného počas zhromaždenia.“       -zk-                                                   
Pápež robí ďalší krok v reforme kúrie
 

Vatikán, 20.11.2014 (KAP) 017 476 – V pondelok chce pápež František informovať vedúcich vatikánskych orgánov o ďalšom priebehu reformy kúrie. Vatikán to potvrdil vo štvrtok. Hlavy kongregácií, troch súdnych dvorov a 12 pápežských rád majú vysloviť svoj názor v procese diskusie, v ktorom ide o spájanie a budúcnosť ich dikastérií. Tieto poznatky sa majú predložiť na ďalšie zasadnutie Rady 9 kardinálov pre reformu kúrie, ktorá sa stretne počiatkom decembra. –zg-

 

Rakúsko: Turisti môžu na farách „nebesky dovolenkovať“

 

Graz, 20.11.2014 (KAP) 017 475 – Fary v Rakúsku otvárajú svoje brány turistike. Pod heslom „nebesky dovolenkovať“ majú byť do pôvodného okolia fár integrované moderné apartmány. Prvý krok urobila fara Pichl pri  Schladmingu v dovolenkovom regióne Schladming-Dachstein. Včas k otvoreniu zimnej sezóny tam môžu dovolenkári zo Steiermarku prenocovať od 27. novembra v dvoch apartmánoch, ako oznámila Diecéza Graz-Seckau vo štvrtok.

S iniciatívou vyšla v celej krajine katolícka cirkev v spolupráci s turistickým podnikateľským zväzom. Základná koncepcia kladie veľký dôraz na individuálne želania turistov a do ponuky integruje cirkevné danosti miesta. Ponúkajú sa napríklad duchovné impulzy, túry sprevádzané horskými vodcami, nákupný servis pre samozásobovateľov, prípadne regionálne produkty.

Prvé apartmány v dovolenkovom regióne Schladming-Dachstein sa nachádzajú v centre Pichl-Preuneggu, neďaleko lyžiarskych vlekov.

V ďalších mesiacoch sa plánuje sanácia ďalších fár. Už na jar otvorí svoje brány pre hostí fara Tieschen v štýrskom wellness kraji (www.himmlisch-urlauben.com) . –zg-

 

USA: Protest proti moslimskej modlitbe v Národnej katedrále

 

„Stavanie mostov medzi náboženstvami???“

 

Washington, 21.11.2014 (kath.net/idea) 017 474 – Moslimská piatková modlitba v Národnej katedrále vo Washingtone vyvolala prudkú protesty kresťanov. Dňa 14. novembra sa pozvaní hostia v anglikánskom kostole modlili smerom k Mekke na kobercoch. Tie boli položené tak, že kresťanské symboly ako kríž boli mimo ich pohľadu. Ceremónia mala podľa údajov zodpovedných slúžiť „stavaniu mostov medzi náboženstvami“.

Keď imam dal zaznieť modlitbovému zvolaniu k Alahovi, istá kresťanka hlasno zaprotestovala. Metodistka Christine Weicková (50) z Alleganu, štát Michigan, ukázala na kríž a zvolala:

„Ježiš Kristus zomrel na kríži. V tomto priestore by sme sa mali klaňať iba jemu. Postavili sme dostatok mešít v tejto krajine. Prečo s nemodlíte tam a nenecháte naše chrámy v pokoji?“

Ženu, ktorú v minulosti  protestovala aj pri iných podujatiach ako hnutia homosexuálov, odviedla polícia! Neskôr zdôraznila, že moslimov má rada, pretože Ježiš Kristus obetoval svoj život aj za nich.

„Ale náboženská sloboda sa v USA praktizuje nerovnoprávne. Nechajte aj nás konať biblické hodiny v mešite. Nechajte ma tam rozdávať kresťanské traktáty, namiesto toho, aby ste ma dali odviesť políciou!“ povedala pre internetové noviny Christian Post. Kladie si otázku, prečo napríklad evanjelizátor Franklin Graham (Boone, štát Severná Karolína) nesmel na Veľkonočnú nedeľu držať modlitbovú stráž v mešite. Syn známeho evanjelizátora Billyho Grahama (96) označil na facebooku ako „smutné“, že kostol otvára svoje brány, aby sa tam klaňali niekomu inému ako „pravému Bohu Biblie, ktorý poslal svojho Syna, Pána Ježiša Krista, aby nás vykúpil z našich hriechov.“ Podľa Biblie celkom jasne ukázal, že on je jediná cesta, jediná pravda a život a nik nepríde k Otcovi, iba cez neho (Ján 14,6).

 

Kresťania v Saudskej Arábii nesmú mať kostol

Kresťanský režisér a spisovateľ Joel Richardson (New York) považuje za pokrytecké, keď moslimovia využívajú kostoly na piatkové modlitby. V islamských krajinách ako Saudská Arábia nie je iba nemožné mať kresťanské zhromaždenie v mešite, ale kresťania tam nesmú mať vôbec žiaden kostol.
Richardson: „Nás, ako kresťanský národ, vedú k tomu, aby sme milovali moslimov v našom strede, ale to neznamená, že sa im musíme podriadiť.“

V Národnej katedrále sa konajú významné udalosti ako bohoslužby pri uvedení prezidenta do úradu. Konali sa tam už aj medzináboženské podujatia s moslimami, kresťanmi, budhistami, židmi a prívržencami iných náboženstiev. Táto po prvý raz konaná piatková modlitba vyšla z iniciatívy riaditeľky pre liturgiu pri katedrále, farárky Giny Campbellovej, a juhoafrického veľvyslanca v USA, moslima Ebrahima Rasoola. –zg-

 

Čo príde, keď rodina odíde??? Vývoj vedie k zničeniu rodiny

 

Bývalá bojovníčka za ľudské práva v NDR varuje pred poštátnením výchovy detí.

Po skúsenostiach s diktatúrou jej robí súčasný vývoj starosti, povedala Vera Lengsfeldová.

 

Bonn, 20.11.2014 (kath.net/KNA) 017 473 – Bývalá bojovníčka za ľudské práva v NDR Vera Lengsfeldová varovala pred poštátnením výchovy detí a  v stredu v Bonne povedala:

Tak ako v minulosti v ZSSR a v NDR aj v Spolkovej republike Nemecko sa buduje štátny výchovný systém. Politika chce dosiahnuť výsostné právo nad deťmi. Tento vývoj však v konečnom dôsledku smeruje k zničeniu rodiny. Po skúsenostiach v diktatúre mi robí tento vývoj starosti. V NDR slúžila rodina ako ochranný priestor, v ktorom bolo možné slobodne vysloviť svoj názor. Ak by sa dnes rodiny zničili, boli by jednotlivci bez ochrany vystavení štátu.“

Podľa slov Lengsfeldovej rodičia, ktorí sa v NDR kvôli pedagogickým problémom obrátili na sociálne centrum pre mládež sa automaticky vzdávali práva na výchovu detí. „Od tohto stavu nemecká spoločnosť dnes už nie je veľmi vzdialená.“

Lengsfeldová to povedala na evanjelický „Deň pokánia a modlitieb“ v diskusii, ktorú zorganizoval Inštitút pre spoločenské vedy Walberberg na tému „Ženy – deti – otázky genderu“.

Potom kritizovala emeritnú drážďanskú religionistku a filozofku Hanu-Barbaru Gerl-Falkovitzovú, že na základe modernej «ideológie gender», ktorá zdôrazňuje rovnosť pohlaví, sa už nespomína materstvo. Prívržencov tejto teórie a feministky obvinila, že zabudli na pôvodnú úlohu žien. Vyslovila sa za to, aby ženy rodinu a zamestnanie «podľa možnosti» realizovali následne za sebou.

Katolícka publicistka Birgit Kelleová s rodinnou politikou úplne zúčtovala. Tá je podľa nej v skutočnosti hospodárskou politikou, ktorá má za cieľ získať ženy pre trh práce. Na to preberajú bezplatnú a láskou motivovanú rodinnú prácu postupne krok za krokom zamestnanci detských jaslí a škôlok a tak sa ničí rodina. –zg-

 

Atentátnik na pápeža Ali Agca chce hovoriť s Františkom
Istanbul, 20.11.2014 (kath.net) 017 472 – Atentátnik na pápeža Jána Pavla II. Mehmet Ali Ağca prosí Vatikán, aby smel hovoriť s pápežom počas jeho cesty do Turecka. Napísal to britský týždenník „Catholic Herald“ s odvolaním sa na turecké správy médií. Ağca, ktorý v r. 1981 na Námestí sv. Petra pápeža výstrelmi z pištole takmer usmrtil, napísal:

„Som Mehmet Ali Ağca a rád by som počas tejto návštevy videl pápeža.“

„Pápež František, ktorý v dobe, v ktorej svet prechádza politickou, ekonomickou a humanitárnou krízou, hľadá pokoj ako aj bratstvo, je v Turecku vítaný.“

Pápež František navštívi Turecko v dňoch 28. až 30. novembra.

Atentátnika počas jeho väznenia navštívil pápež Ján Pavol II. Ağca si odpykal dlhoročné väzenie a teraz žije na slobode vo svojej vlasti. Motívy, muži v pozadí atentátu a jeho iniciátori zostávajú naďalej neznámi. Príležitostne sa tvrdí, že atentátnik je duševne zmätený. –zg-

 

Futbalista po tvrdom faule: ‚Musíme vedieť odpúšťať‘

 

Zürich: Kresťanskému futbalistovi Gillesovi Yapimu pri faule roztrieštili koleno, nikto nevie,

či bude môcť znovu hrať. Jeho reakcia: „Ako Božie deti musíme vedieť odpúšťať.“

 

Zürich, 20.11.2014 (kath.net/pl) 017 471 – „Svoj život som vložil do Božích rúk. A ako Božie deti musíme vedieť odpúšťať.“ Toto povedal pri faule vážne zranený Gilles Yapi (foto), prvoligový futbalista FC Zürich. „Po faule som si okamžite všimol, že dlhý čas nebudem môcť hrať futbal. No moja viera v Boha mi pomáha túto situáciu zvládnuť.“ Či bude športovec z Pobrežia slonoviny ešte niekedy môcť hrať futbal, to si netrúfa v tejto chvíli nikto predpovedať. O niekoľko dní bude jeho úplne rozdrvené koleno operované. Informoval o tom o. i. portál „blick.ch“. No futbalová hviezda, ktorá doteraz hrala v prvej lige v FC Zürich, pri mládežníckej bohoslužbe v Brittnau pokojne vyhlasuje:

„Hľadajte Božiu vôľu a všetko ostatné sa vám pridá. Moja noha sa nemá dobre, ja sa však mám veľmi dobre!“

Mladí ľudia tlieskali, keď s barlami dokríval do reformistického kostola. Yapi je hlboko veriaci kresťan, on má už aj na duchovnej úrovni za sebou dramatickú cestu.

Jeho protivník hráč Sandro Wieser musí počítať s obžalobou klubu FC Zürich za úmyselné ublíženie na zdraví Yapiho. Wieserov tréner Sven Christ/FC Aarau pre švajčiarsku televíziu SRF povedal: „Hľadí sa prirodzene na obe strany. Na jednej strane na Sandra Wiesera, ktorý je už iba kôpkou nešťastia a na druhej strane na Gillesa Yapiho, ktorý teraz možno bude musieť ukončiť svoju kariéru.“ Zlé následky tohto faulu sú Sandrovi Wieserovi a celému tímu FC Aarau nesmierne ľúto. Podľa informácií televízie švajčiarsky futbalový svet od tohto faulu intenzívne diskutuje o bojovom duchu, nasadení, ohľade a vážnych zraneniach po fauloch. –zg-

 

Kardinál Burke: Synoda 2015 sa má zaoberať hlásaním náuky

 

Kardinál Burke odporúčal pápežovi nezaoberať sa na synode 2015 témami ako prijímanie

pre rozvedených a homosexuálne zväzky. Veriacim odporúčal písať listy pápežovi.

 

 

Limerick, 19.11.2014 (kath.net/jg) 017 470 – Pápež František by mal „horúce zemiaky“ stiahnuť z biskupskej synody o rodine, ktorá sa bude konať v októbri 2015. Témy ako sväté prijímanie pre znovu zosobášených rozvedených, homosexuálne partnerstvá a spolužitie bez sobášneho listu zasadnutie synody 2014 vyviedlo z miery. Povedal to kardinál Raymond Burke, patrón Rádu maltézskych rytierov na konferencii v Írsku.

„Riadna synoda by sa mala namiesto toho zaoberať tým, ako náuku Cirkvi o manželstve a rodine lepšie šíriť,“ odporúčal kardinál. Informovali o tom britské noviny Catholic Herald na internete.

Dokonca v rámci Cirkvi existujú osoby, ktoré by nerozlučiteľnosť manželstva v mene milosrdenstva radi chceli uvoľniť,“ varoval kardinál. On sám zmenu zákazu svätého prijímania pre znovu zosobášených rozvedených vylúčil, pokiaľ existuje cirkevne platné uzavreté manželstvo.

Kardinál Burke veriacim navrhol, aby písali listy pápežovi Františkovi, príslušným miestam vo Vatikáne a írskej cirkvi, aby tak vyjadrili svoje názory.

V referáte Burke varoval pred antikoncepčnou mentalitou nepriateľskou voči životu, pred nebezpečenstvami miliónového porno-priemyslu a pred „neuveriteľne agresívnou agendou homosexuálov“, ako napísali noviny. –zg-
kath.net vyzýva k veľkej akcii: k modlitbe a napísaniu listu pápežovi Františkovi! Informácie a adresy na:             Aktion B&B zur Synode 2015 – Jetzt reagieren die Familien!

(Akcia k synode 2015 – Teraz reagujú rodiny)

 

Vatikán: 14 náboženstiev zdôrazňuje hodnotu tradičnej rodiny
Vatikán, 19.11.2014 (kath.net/KNA) 017 469 – S rozhodným ocenením tradičného manželstvu sa v stredu skončilo vo Vatikáne medzináboženské kolokvium o vzťahu muža a ženy: «V ňom žije ľudstvo, v ňom žijú kultúry a náboženské vyznania sveta,» uvádza sa v spoločnom záverečnom vyhlásení. Manželstvo je pravý základ pre budovanie rodín a celej ľudskej spoločnosti. Nám neprináleží toto meniť. Je skôr našou úlohou k nemu povzbudzovať a sláviť to.“

«Humanum: medzinárodné medzináboženské kolokvium o komplementárnosti muža a ženy»

Tak znel názov kolokvia a do Ríma na neho prišli vedci a duchovní zo 14 náboženstiev. Trojdňové podujatie zorganizovala Kongregácia pre náuku viery.

Tradičné manželstvo dnes čelí «armáde lákadiel», preto klesol počet sobášov a pôrodov, uvádza sa v dokumente. Vinu na kríze manželstva a rodiny nesie však aj chudoba a vojna vo svete. Náboženstvá nepodnikli v minulosti dostatok na ochranu manželstva a rodiny.

Kongregácia pre náuku viery označila kolokvium pred jeho otvorením ako doteraz jedinečné stretnutie a bezpríkladný signál náboženstiev sveta o zhode v existencionálnych otázkach. Popri katolíkoch a protestantoch, židoch a moslimoch sa na podujatí zúčastnili okrem iného aj budhisti, hindovia, taoisti, mormóni a sikhovia.

Kolokvium otvoril pápež František v pondelok. V príhovore apeloval, aby sa manželstvo a rodina nestali loptičkou v hre ideológií. „Rodiny, ktoré spočívajú na zväzku otca a matky, sú základnými bunkami spoločnosti,“ povedal a mladých ľudí varoval pred „kultúrou provizórnosti“.

Prefekt kongregácie pre náuku viery, kardinál Gerhard L. Müller, na otvorení pripomenul, že sexuálne rozdiely nie sú príčinou nijakej nerovnoprávnosti. Rozdielnosť muža a ženy sa však nesmie popierať. V interview pre „Rádio Vatikán“ vyzval k zamysleniu o „vzťahu muža a ženy“ v Cirkvi a vo verejných inštitúciách. Súčasne vzhľadom na tradičný vzťah pohlaví zdôraznil zomknutú rozhodnosť 14 náboženstiev, ktoré „predstavujú najväčšiu časť ľudstva“. K podstate človeka patrí, že ho Boh stvoril ako muža a ženu. –zg-

 

Rumunsko: Nový prezident môže napomáhať ekumenizmus

 

Vatikán, (KAP) 017 468 – Nový rumunský prezident Klaus Johannis „by mohol napomáhať ekumenizmu“. Povedal to riaditeľ nemeckej katolíckej nadácie pre východnú Európu „Renovabis“, páter Štefan Dartmann SJ, v stredu, v rozhovore pre „Rádio Vatikán“. V príspevku sa pripomína, že mnohé hlasy, medzi nimi aj pravoslávna cirkev, sa ozvali s výhradami voči Johannisovi. No práve ako evanjelický kresťan a príslušník nemeckej menšiny by mohol Johannis – doteraz primátor svojho rodného mesta Sibiu – by mohol stavať mosty, ako povedal jezuita. Johannis by mohol ukázať, „že rumunský neznamená iba pravoslávny“. To je veľmi dôležité aj pre príslušníkov gréckokatolíckej cirkvi, ktorí sú etnickými Rumunmi.

Vo volebnom boji nestálo v centre vyznanie, ale korupcia, ako pripomenul páter Dartmann. Johannis je v tomto ohľade úplne nezaťažený: „Nepočul som nič také, hoci tu boli špinavé kampane zo strany jeho protivníkov. Ale tie boli veľmi priehľadné. On pochádza zo Sibiu – v roku 2000 tam po prvý raz vystúpil ako kandidát na primátora. Je to muž, ktorý dokázal, za čím stojí a ktorého úspechy možno v meste konkrétne vidieť. Je to pekné mesto a je vo veľmi dobrom stave. Johannis si so sebou veľa prináša, ale prirodzene výzvy veľkej politiky na úrovni štátu sú odlišné.“

„Renovabis“ napomáha niektoré projekty v južnom Sedmohradsku, ktorého metropola Sibiu bola v r. 2007 európskym hlavným mestom kultúry a dejiskom Tretieho európskeho ekumenického zhromaždenia.

„To všetko podstatne vyplýva z toho, že Johannis urobil toto mesto atraktívnym a spoľahlivým miestom pre ľudí,“ povedal páter Dartmann.

Johannisa charakterizujú prívlastkami ako usilovný, spoľahlivý a dobrý organizátor. Výhrady prišli zo strany istej propagandy. Zneli: Ako môžete vy, Rumuni, voliť niekoho, kto je síce zosobášený s Rumunkou, ale vlastne nie je Rumunom? „Ale,“ ako hovorí páter Dartmann – „sedmohradskí Sasi vravia: Prirodzene, že sme Rumuni! My patríme k tejto krajine, my sme túto krajinu pomáhali formovať a samozrejme si nárokujeme do nej patriť. Je pekné, že aj ľudia v Rumunsku to tak vidia a že nenaletia na čisto nacionalistickú propagandu.“ –zg-

 

Terorizmus vo svete sa dramaticky šíri

 

Počet smrteľných obetí v priebehu jedného roka vzrástol o 61 percent na takmer 18 000

 

Sydney, 19.11.2014 (kath.net/idea) 017 467 – Terorizmus sa dramaticky šíri po svete. Počet útokov ako aj obetí na ľudských životoch v roku 2013 v porovnaní s predošlým rokom výrazne vzrástol. Pôvodcami teroristických útokov sú prevažne extrémistické islamské organizácie. Vyplýva to z Indexu globálneho terorizmu (GTI), ktorý vypracoval Inštitút pre hospodárstvo a pokoj (Sydney/Austrália) na základe údajov zo 162 krajín. V roku 2013 zaregistrovali takmer 10 000 teroristických útokov, čo bolo o 44 percent viac ako v r. 2012. Počet smrteľných obetí v priebehu jedného roka vzrástol o 61 percent na takmer 18 000. Až 24 krajín zaznamenalo viac ako 50 smrteľných prípadov. V roku 2012 to bolo 15 štátov – teda vzrast o 60 percent.

Terorizmus dominuje v štyroch islamských extrémistických organizáciách, sú to: „Islamský štát“ (IS) v Iraku a Sýrii, „Boko Haram“ (Západné vzdelanie je hriech) v západnej Afrike, Taliban v Afganistane a medzinárodná sieť Al Kaída. Na konte majú dve tretiny všetkých obetí. Ich cieľom je zriadiť islamské „božie štáty“, v ktorých presadzujú náboženský zákon šaría s najväčšou brutalitou. „Neveriacich“, predovšetkým kresťanov vyháňajú, usmrcujú, alebo násilne nútia k prestúpeniu na islam. Teror sa zameriava aj proti umierneným moslimom.

 

Irak: Počet obetí vzrástol o 164 percent

Viac ako 80 percent zavraždených ľudí zaregistrovali v 5 krajinách: v Iraku, Afganistane, Pakistane, Nigérii a Sýrii. V Iraku vzrástol počet zavraždených oproti predošlému roku o 164 percent – na 6362 pri 2492 útokoch. Najmenej v 13 krajinách je zvýšené nebezpečenstvo teroru: v Angole, Bangladéši, Barme, Burundi, Etiópii, Iráne, Izraeli, na Pobreží slonoviny, na Srí Lanke, v Stredoafrickej republike a v Ugande. Ale nielen rozvojové štáty, ale aj členské štáty Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) zaznamenali v roku 2013 obete teroristických útokov: Česko, Čile, Grécko, Izrael, Mexiko, USA, Turecko a Veľká Británia.

 

Moslimské štáty majú využiť svoj vplyv

Ako povedal riaditeľ inštitútu, Steve Killelea, za nárast celosvetového terorizmu v ostatnom desaťročí sú zodpovedné predovšetkým radikálne islamské skupiny a ich „násilnícke teológie“. Proti tomuto vplyvu by mali islamské štáty napomáhať formy umierneného islamu. Zvonka je ťažké na to vplývať. Najúspešnejšou stratégiou rušenia teroristických skupín je od konca 60. rokov 20. storočia štátna kontrola, alebo zavedenie politického procesu. 80 percent organizácií, ktoré rozpustili, skončilo týmto spôsobom. 10 percent teroristických organizácií sa rozpustilo, pretože dosiahli svoj cieľ, 7 percent odstránili vojenským zásahom. –zg-

 

Poľsko: Prípravy na Svetové dni mládeže 2016 v plnom prúde

 

Biskupi v pastierskom liste: SDM 2016 – „začiatok mimoriadneho priateľstva s Kristom“

 

Varšava, 18.11.2014 (kath.net/KAP) 017 466 – Katolícka cirkev v Poľsku sa intenzívne pripravuje na Svetové dni mládeže (SDM) 2016 v Krakove.

„My všetci sme hostiteľmi,“ pripomínajú poľskí biskupi v pastierskom liste čítanom vo všetkých farnostiach krajiny. Navrhujú, aby sa poľská mládež vydala na „cestu duchovnej prípravy“ a píšu, že Svetové dni mládeže sa majú stať „začiatkom mimoriadneho priateľstva s Kristom“. Biskupi pripomínajú, že v roku 2016 sa bude sláviť aj významné jubileum – 1050. výročie „pokrstenia“ Poľska. Organizátori počítajú s tým, že na SDM prídu do Krakova až 2 milióny ľudí.

Podľa generálneho sekretára organizačného výboru Grzegorza Suchodolského, sa má prípravný program začať na 1. adventnú nedeľu. Pod názvom „Srdce 2.0“ sa program rozbehne vo všetkých diecézach Poľska. Pre mladých hostí sa na rok 2016 pripravuje príručka o poľskej cirkvi, ktorú rozošlú všetkým biskupským konferenciám sveta a mládežníckym organizáciám. Viac ako 260 000 mladých pútnikov už podľa Suchodolského prejavilo záujem o prvý diecézne zameraný týždeň SDM. S veľkým záujmom sa stretnú najmä tie miesta v Poľsku, ktoré sa spájajú so svätým pápežom Jánom Pavlom II.

Slávnosti v Krakove sa začnú 26. júla 2016. Otváraciu svätú omšu bude slúžiť krakovský metropolita a bývalý sekretár Jána Pavla II. kardinál Stanislav Dziwisz.

Dňa 28. júla očakávajú v Krakove pápeža a v ten istý deň sa stretne s mladými. O deň neskôr bude na programe krížová cesta mladých s posolstvom pre mládež. Päťdňové slávenia sa skončia veľkou slávnostnou svätou omšou s pápežom v Krakove.

Počas piatich dní v Krakove budú mať biskupi z celého sveta katechézy v rôznych jazykoch. Suchodolski ohlásil až 30 jazykov pre 300 miest podujatí. Nóvum v Krakove bude: Každá jazyková skupina bude mať možnosť, zúčastniť sa na „katechéze na ceste“ k dvom krakovským svätyniam: k svätyni Jána Pavla II. a k svätyni Božieho milosrdenstva. –zg-
 

Biskup Laun: ‚Aj bez diabla by sme sa museli rozhodovať‘

 

Úvaha pomocného biskupa Dr. Andreasa Launa pre kath.net

 

Salzburg, 18.11.2014 (kath.net) 017 465

Znova raz som dostal mail, ktorý dáva zamyslieť sa: „Vážený pán Dr. Laun, dnes si dovoľujem položiť Vám celkom jednoduchú a krátku otázku, ktorá vyplýva z logického myslenia: Ako vidíte to, že milý, vševedúci a všemohúci Boh, ktorý všetko stvoril a teda aj diabla, ktorý nám ľuďom dáva tak zabrať? Podľa mňa by pre neho bolo predsa hračkou tohto rušiteľa pokoja jedinou myšlienkou odstrániť a celé toto divadlo by sa končilo. S priateľskými pozdravmi, N. N.“

Moja odpoveď: „Vaša otázka, milý pán N. N., nie je nová, ale preto nie je ľahšie na ňu odpovedať ako v minulosti. Inak povedané: Nepoznám nijakú skutočne uspokojujúcu odpoveď! Iba časť odpovede, ktorá iste ukazuje smer: Aj bez diabla by sme sa my ľudia museli rozhodovať pre Boha, alebo proti Bohu, pre jeho lásku alebo odmietnuť túto lásku! To, že nepoznám skutočne dobrú odpoveď, by nikoho nemalo udivovať. V Katechizme Katolíckej cirkvi (395) sa uvádza:

Satanova moc … nie je nekonečná. On je iba tvor, ktorý je síce mocný, pretože je čistý duch, ale vždy je iba tvor: nemôže prekaziť budovanie Božieho kráľovstva. Hoci satan pôsobí vo svete z nenávisti voči Bohu a jeho kráľovstvu v Ježišovi Kristovi a hoci jeho pôsobenie zapríčiňuje každému človekovi i spoločnosti veľké škody duchovnej a nepriamo aj fyzickej povahy, toto pôsobenie dopúšťa Božia prozreteľnosť, ktorá mocne a láskavo riadi dejiny človeka a sveta. To, že Boh dopúšťa diablovo pôsobenie, je veľké tajomstvo, ale my „vieme, že tým, čo milujú Boha, všetko slúži na dobré“ (Rim 8,28).

Teda je to tajomstvo a niet divu, že ho nedokážem rozlúštiť! –zg-

 

Anglicko: Biskupi hľadajú kňazské povolania medzi migrantmi

 

Londýn, 18.11.2014 (kath.net/KNA) 017 464 – Katolícka cirkev v Anglicku a Walese chce intenzívnejšie hľadať kňazské povolania medzi etnickými menšinami. Vzorom sú jej príslušné programy v USA, ako oznámila tlačová služba Biskupskej konferencie Anglicka a Walesu v pondelok.

Americké diecézy sa pokúšajú stretnutiami – tzv. «hispánskymi raňajkami» pre španielsky hovoriacich katolíkov – nájsť záujemcov o duchovné povolania. Hoci španielsky hovoriaci kresťania sčasti prevažujú nad anglicky hovoriacimi, je ich podiel v kňazských seminároch dosť nízky.

Podobne chcú aj anglické diecézy hľadať kňazské povolania medzi prisťahovalcami. Mnohé rodiny z východnej Európy, Ázie a Afriky majú «veľmi silnú vieru», ako povedal Stephen Langridge, referent pre katolícku pastoráciu duchovných povolaní v Anglicku a Walese. „Je potrebné mladých mužov oboznamovať s možnosťou duchovnej služby v ich novej domovine.“ K prostriedkom intenzívnejšieho hľadania kňazských povolaní patria okrem vlastnej internetovej stránky a kampane medzi farármi aj podujatia pre chlapcov vo veku 10-11 rokov. –zg-

 

Moskovský patriarcha kritizuje rýchle odkresťančovanie Európy

 

Cyril I. v Belehrade: Srbi a Rusi sa majú spoločne zasadzovať za kresťanské hodnoty.

Podpora Srbov v otázke Kosova.

 

Belehrad, 18.11.2014 (kath.net/KAP) 017 463 – Srbi a Rusi sa majú spoločne zasadzovať za to, aby si národy znovu pripomenuli kresťanské hodnoty Európy. Zdôraznil to moskovský patriarcha Cyril I. na 3-dňovej návšteve Srbska cez víkend. Vyvrcholením jeho návštevy bolo udelenie čestného doktorátu na belehradskej Pravoslávnej teologickej fakulte Cyrilovi I.

Patriarcha pri tom kritizoval rýchle odkresťančovanie európskej spoločnosti, ktorá sa vzdala „základných kresťanských hodnôt vo svojom živote a svojich aktivitách“. Cyril I.:

„Teraz, keď proces sekularizácie, popierania absolútnej pravdy a eliminácia pojmu hriech z verejného povedomia dosiahli apokalyptické dimenzie, musíme s poľutovaním konštatovať, že mnohé európske krajiny opustili svoju kresťanskú identitu.“

Patriarcha citoval svätorečeného srbsko-pravoslávneho teológa a biskupa Nikolaja Velimiroviča (1880-1956), ktorý bol v druhej svetovej vojne odvlečený nemeckými okupantami do koncentračného tábora Dachau:  „Kristus opúšťa Európu.“

Uznanie „homosexuálneho „manželstva“ a eutanázie na úrovni zákonodarstva, ale aj rastúci počet potratov ukazuje, že Európa už nie je „kresťanskou baštou“, ale stala sa iba „hybnou silou ničivých procesov“. „Všetko toto sa však nedeje preto, lebo to ľudia v Európe chcú,“ zdôraznil Cyril I. a pripomenul veľké protesty vo Francúzsku (manif pour tous) proti legalizovaniu homosexuálneho „manželstva“.

 

Podpora v otázke Kosova

V rámci svojej návštevy slávil Cyril I. aj slávnostné bohoslužby v Katedrále Sv. Sávu – najväčšieho kresťanského Božieho domu na Balkáne po chráme Hagia Sofia. Stretol sa aj so srbským prezidentom Tomislavom Nikoličom a zdôraznil svoju starosť pre porušovanie práv srbského obyvateľstva v Kosove a Metochii. Ruská pravoslávna cirkev podporuje srbský národ v jeho chápaní otázky Kosova, ako povedal Cyril I. a dodal:

„Srbi majú mať možnosť žiť slobodne v Kosove a v Metochii. Nikto ich nemá ohrozovať, nikto nemá právo ničiť ich pamätníky, kostoly a kláštory. Kosovo je duchovným centrom srbského národa a jeho cirkvi.“

Patriarcha Cyril pripomenul, že on sám – ešte ako metropolita – bol v r. 1999 v Belehrade, keď NATO bombardovalo Srbsko. Zdôraznil, že Rusko stojí po boku Srbska v radosti aj utrpení.

Už pri príchode na belehradské letisko Teslu v piatok moskovský patriarcha vyzdvihol, že „každý Rus sa v Srbsku cíti doma“. „Spoločná viera, spoločná kultúra, úzke historické zväzky, veľké obete za spoločné víťazstvá, to všetko spája oba národy.“

Srbsko-pravoslávny patriarcha Irinej I. vyjadril nádej, že moskovský brat v úrade sa bude v Belehrade „skutočne cítiť doma, medzi vlastnými ľuďmi“.  Návšteva moskovského patriarchu predstavuje pre srbské pravoslávie „veľkú duchovnú radosť“.

S veľkou delegáciou srbsko-pravoslávnych biskupov prišiel na letisko na uvítanie Cyrila I. aj srbský minister pre zahraničie Ivica Dačič. Patriarchu Cyrila sprevádzal o. i. vedúci Úradu pre zahraničie Moskovského patriarchátu , metropolita Hilarion (Alfejev), a vedúci Sekretariátu správy biskup Sergij (Čašin) zo Solnečnogorska. –zg-

 

Pápež potvrdzuje návštevu USA v septembri 2015

 

Buenos Aires, 17.11.2014 (kath.net/KAP) 017 462 – Pápež František navštívi na budúci rok USA. Plánuje sa zúčastniť 8. svetového dňa rodín vo Filadelfii, ako pápež sám oznámil v pondelok ráno pred medzináboženským kongresom vo Vatikáne. Svetový deň rodín, ktorý organizuje Pápežská rada pre rodinu sa koná 22. až 27. septembra 2015. Presný termín svojej cesty ani ďalší program pápež neuviedol. Podľa našich informácií z Vatikánu chce navštíviť Washington, ako aj Spojené národy v New Yorku.

Pápežova cesta do USA sa očakávala už dlhšiu dobu. Oficiálne potvrdil Vatikán na rok 2015 však iba cestu na Srí Lanku a na Filipíny v januári.

Najnovšie vyjadrenia predsedu Biskupskej konferencie Argentíny vyvolali cez víkend aj špekulácie o plánovanej ceste Františka do Argentíny. Doteraz sa predpokladalo, že pápež navštívi svoju domovinu v r. 2016 pri príležitosti Národného Eucharistického kongresu v Tucumane. To však „kvôli problémom s termínmi nebude možné“, ako citovali žurnalisti cez víkend predsedu Biskupskej konferencie Argentíny, arcibiskupa José Máriu Aranceda zo Santa Fe. Tým možno rastú šance, že František pocestuje do Argentíny už na budúci rok. Doteraz sa uvádzali ako možné zastávky pápeža pri návšteve v Južnej Amerike Paraguaj a Peru, čo Vatikán zatiaľ nepotvrdil. Argentínske médiá hovorili teraz už aj o Argentíne, Uruguaji a Chile. V r. 2016 sa majú ciele pápežovej cesty zamerať na Afriku a Áziu. –zg-

Vatikánsky hovorca predstavil dve cesty pápeža Františka
Vatikán, 17.11.2014 (RV) 017 461 – Krátko popoludní 17. novembra sa v Tlačovom stredisku Svätej stolice začal brífing, na ktorom páter Federico Lombardi predstavil novinárom dve zahraničné cesty pápeža Františka na budúci týždeň.

Bude to 5. apoštolská cesta, ktorá sa uskutoční v utorok 25. novembra, v rámci ktorej pápež navštívi Európsky parlament a Radu Európy v Štrasburgu, a 6. cestu s dvojdňovým odstupom, v dňoch od 28. do 30. novembra. Jej cieľom bude Turecko.

Jedným z rekordov cesty do Štrasburgu bude dĺžka jej trvania – len 3 hodiny 50 minút, druhým je skutočnosť, že v jej programe nie sú nijaké náboženské či liturgické aktivity. Pápež počas nej prednesie dva príhovory. Naostatok navštívil Štrasburg pápež Ján Pavol II. v roku 1988.

Dnešný kontext je iný a ako povedal hovorca Svätej stolice, pápež František „touto cestou prehovorí k celej Európe, nielen k únii, ale k celej Európe so všetkými jej národmi“.

Turecko, ktoré je kolískou kresťanstva a destináciou 6. apoštolskej cesty pápeža Františka, navštívili aj jeho predchodcovia: bl. Pavol VI., sv. Ján Pavol II. aj Benedikt XVI. Pôjde v prvom rade o ekumenickú návštevu patriarchu Bartolomeja I. v deň sviatku patróna pravoslávnej cirkvi sv. Ondreja, 30. novembra. Druhou významnou črtou návštevy tejto prevažne moslimskej krajiny je medzináboženský dialóg. Počas troch dní na pôde Turecka navštívi pápež František mestá Ankara a Istanbul a prednesie štyri príhovory.

V prvý deň na pôde prezidentského paláca počas stretnutia s autoritami a v sídle Oddelenia pre náboženské záležitosti, Diyanet. Na druhý deň prednesie Svätý Otec homíliu počas svätej omše v katolíckej Katedrále Ducha Svätého a napokon v nedeľu počas Božskej liturgie v patriarchálnom Chráme sv. Juraja prednesie pápež František svoj štvrtý oficiálny príhovor. Po ňom bude nasledovať ekumenické požehnanie z balkóna patriarchálneho paláca a podpísanie spoločného vyhlásenia. V závere návštevy Istanbulu, tesne pred odletom z Turecka do Ríma, sa Svätý Otec stretne so saleziánskou mládežou v sídle Apoštolskej delegatúry. -jk-
František na krátkej návšteve v Castel Gandolfe

 

Vatikán, 17.11.2014 (KAP) 017 460 – Pápež František navštívil v nedeľu pápežské letné sídlo Castel Gandolfo. Oznámil to hovorca páter Federico Lombardi v pondelok. Prišiel tam, aby požehnal dve kovové umelecké diela argentínskeho umelca Alejandra Marma na pozemku paláca 30 kilometrov od Ríma. Po obede v mlyne na farme na pozemku sídla sa pápež pred požehnaním umeleckých diel ešte stretol so skupinou Argentíncov.

Svoj návrat z Albánskych vrchov pápež nakrátko prerušil, aby navštívil kardinála Jorge Máriu Mejiu, ktorý je na rekonvalescencii v Klinike Pia XI. Tento 91-ročný kardinál bol v minulosti archivárom a knihovníkom Rímskej kúrie. –zg-

 

Stará úvaha Benedikta XVI. vyvoláva diskusie

 

Úvaha z r. 1972 o znovu zosobášených rozvedených uverejnená v zmenenej forme

 

Freiburg/Bonn, 17.11.2014 (kath.net/KNA) 017 459 – V diskusii o prepracovanej a nanovo uverejnenej úvahe Benedikta XVI. sa morálny teológ z nemeckého Freiburgu Eberhard Schockenhoff vyslovil za «nedramatizovanie veci». Hoci emeritný pápež sa v novej verzii vyjadruje inak ako v pôvodnom znení – a už nie za pripustenie znovu zosobášených rozvedených ku sviatostiam, pápežova úvaha predsa vyvracia často citovanú výhradu, že individuálne pripustenie ku svätému prijímaniu je nezlučiteľné s presvedčením viery o nerozlučiteľnosti manželstva, uvádza Schockenhoff v príspevku pre «Herder-Korrespondenz» (december).

Už dlho sa v Katolíckej cirkvi diskutuje o prístupe k znovu zosobášeným rozvedeným. Doteraz sú podľa katolíckej náuky z prijímania sviatostí vylúčení. V praxi však často existujú individuálne riešenia. Očakáva sa, že pápež František sa na budúci rok na biskupskej synode k tejto téme vyjadrí.

V súčasnej diskusii sa často poukazuje na teologickú úvahu Jozefa Ratzingera, neskoršieho pápeža Benedikta XVI., uverejnenú v r. 1972. V nej zdôrazňuje na jednej strane bezpodmienečné pridržiavanie sa nerozlučiteľnosti manželstva, ale súčasne sa vyslovuje za úzko obmedzené individuálne riešenia tak, že v jednotlivých prípadoch možno aj znovu zosobášených rozvedených pripustiť ku sviatostiam.

Túto úvahu bola teraz nanovo uverejnená v súbornom diele Jozefa Ratzingera avšak vo veľmi prepracovanej forme. Benedikt XVI. teraz už nehovorí o možnom prijímaní sviatostí pre znovu zosobášených rozvedených, ale namiesto toho odporúča častejšie procesy vyhlásenia nulity manželstva a tak uvoľniť cestu k druhému manželstvu a tým aj pre prístupu ku svätému prijímaniu a k svätej spovedi. –zg-

 

Shia LaBoeuf konvertoval na kresťanstvo?

 

Hollywoodský herec: Našiel som Boha, keď som sa pripravoval na úlohu veriaceho vojaka. 

 

Los Angeles, 15.11.2014 (kath.net/jg) 017 458 – Stal sa známy hollywoodský herec Shia LaBeouf (28) kresťanom? Pre časopis „Interview Magazine“ povedal:

„Našiel som Boha, počas nakrúcania filmu Fury. Stal som sa kresťanom, nie len tak akosi, ale veľmi reálnym spôsobom. Bolo to niečo také pravé, čo ma skutočne zachránilo.“

LaBoeuf sa narodil ako syn židovskej matky a kresťanského otca a v minulosti sa viackrát priznal k svojmu židovskému pôvodu, ako napísali izraelské noviny Haaretz.

LaBeouf hrá vo filme Fury Boyda „Bible“ Swana, hlboko veriaceho vojaka, ktorý počas druhej svetovej vojny bol nasadený bojovať na tanku americkej armády vo Francúzsku. Rozhovory s Bradom Pittom, ktorý tiež hrá v tomto filme, ako aj s režisérom Dávidom Ayersom mu ukázali cestu, ako herec povedal.

Brad Pitt pochádza z hlboko veriacej kresťanskej rodiny, no stratil svoju vieru. Je prívržencom „všeobecného“ náboženstva a náboženstvo vidí podobne ako Karol Marx, ako ópium ľudstva. Režisér Ayers naproti tomu je kresťan. Tieto dva protichodné postoje ho priviedli k rovnakému bodu, ako povedal LaBeouf v interview.

Kritické hlasy hľadia na tieto výpovede skepticky. Laura Turnerová v blogu na internetovej stránke Religion News Service pripomína, že Shia LaBeouf je prívržencom „Method Acting“. Pritom sa herec dlhší čas vnára tak hlboko, ako je možné, do znázorňovanej postavy a zostáva vo svojej úlohe aj počas prestávok v nakrúcaní. Keď sa LaBeouf stal kresťanom, tak do tej miery a na tak dlho, ako to bolo potrebné pre jeho úlohu vojaka Boyda Swana, predpokladá Laura. Režisér Dávid Ayers v interview pre magazín Esquire vyhlásil: „On (LaBeouf) manipuluje ľudí. On je ako umelcom prezentácie. On presne vie, čo robí“, cituje Laura režiséra Ayersa. –zg-

 

Pražský biskup Malý: Mnohí vidia Brusel ako „novú Moskvu“

 

Viedeň, 14.11.2014 (KAP) 017 457 – 25 rokov po „nežnej revolúcii“ pražský pomocný biskup Václav Malý v interview pre rakúsky rozhlas ORF – v reláciách „Praxis“ (streda) a „Europajournal“ (piatok) – poukázal na nedôveru Čechov voči EÚ. Mnohí ľudia vidia dnes v Bruseli „novú Moskvu“, ako povedal. K tomu sa pridáva chýbajúca odvaha politikov vysvetliť im, že Európe treba „aj niečo dať“ a nielen prijímať podporu a peniaze.

V Prahe sa začali masové demonštrácie proti režimu 17.novembra 1989, 24. novembra 1989 nakoniec odstúpilo vedenie KSČ, 10. decembra 1989 menoval prezident Gustáv Husák novú vládu, v ktorej mali väčšinu členovia Občianskeho fóra. V ten istý deň zložil svoj úrad aj posledný komunistický prezident Československa.

„Prevrat 1989 bol začiatok, ale všetko sa muselo pomaly rozvíjať,“ analyzoval situáciu očitý svedok „nežnej revolúcie“, Václav Malý.

„Mnohé ideály po prevrate zmizli. Ľudia sa oddávali ilúzii: Človek vždy očakáva nejakého mesiáša vo vrchnosti. Padne ťažko vnímať aj pozitívne znamenia novej doby. Mnohé občianske iniciatívy, mnohé dobré skupiny, ktoré iným pomáhajú a rozvíjajú solidaritu – v tom pre mňa spočíva nádej.“

Hoci Malému koncom 70. rokov udelil štát zákaz výkonu kňazského úradu a musel pracovať ako kurič v hoteloch, v 1989 sa stal moderátorom po boku Václava Havla a verejne vystupoval za občianske práva. Súčasný pomocný biskup využil svoje vtedajšie postavenie: „Mnohí priatelia, medzi nimi Václav Havel, mi hovorili: Ty si kňaz, ty môžeš hovoriť. Ja som to prijal.“

Havel naproti tomu bol už vtedy známym spisovateľom známym vo svete ako disident.  „On bol symbolom niečoho nového, nových ideí, novej budúcnosti.“

Najvýraznejší moment v dňoch „nežnej revolúcie“ prežil Václav Malý na štadióne na Letnej. „Pred tisícimi občanmi som sa začal modliť Otčenáš. Väčšina ľudí na štadióne modlitbu nepoznala, ale aspoň otvorili pery. To bolo dojímavé, na tento zážitok nemôžem zabudnúť.“

Biskup Václav Malý bol hovorcom „Charty 77“, podpísal ju v januári 1977 a v r. 1979 stratil štátny súhlas výkonu kňazského úradu. Pracoval ako kurič a pomocný robotník. Od r. 1981 sa angažoval ako spoluzakladateľ a člen „Výboru pre obhajobu nevinných prenasledovaných“ (VONS). Malý bol vystavovaný neustálym represáliám tajnej polície. V r. 1988 sa stal viceprezidentom československého Helsinského výboru.

Blízky spolupracovník prezidenta Václava Havla, bol v prvých týždňoch revolúcie známy ako hovorca Občianskeho fóra a po prvý raz verejne priznal, že je katolícky kňaz.

Počiatkom r. 1990 sa vzdal politickej funkcie. V decembri 1996 ho pápež Ján Pavol II. menoval za pražského pomocného biskupa. V r. 1999 ho ocenili „Cenou kardinála Königa“ viedenskej nadácie „Communio et Progressio“. –zg-

 

Opát: Kňazstvo ženy sa nebude môcť natrvalo odmietať

 

St. Pölten, 16.11.2014 (KAP) 017 456 – Katolícka cirkev nebude môcť svoje odmietanie kňazstva ženy udržať natrvalo. Toto „pevné presvedčenie“ vyjadril opäť raz predseda Konferencie mužských rehoľných predstavených v Rakúsku, benediktínsky prézes – opát Christian Haidinger v sobotu v St. Pöltene. Povedal to na študijnom dni viacerých katolíckych iniciatív a skupín na tému „Ženy v Cirkvi. Rovnaká dôstojnosť – rovnaké práva“.

Vylúčenie žien z kňazskej vysviacky je „neprípustnou diskrimináciou“, ktorú treba odstrániť, ako sa uvádza v tlačovom vyhlásení skupín s odvolaním sa na rezolúciu z podujatia.

Ako „malý rehoľník“, ako sa vyjadril Haidinger, nemá v tejto veci čo požadovať. Ale aj keď musí vydržať kritiku a „mnohé údery“, zostáva pri svojej istote: „Príde čas, keď sa ženám aj v našej Cirkvi otvorí prístup k úradom, ktoré sú teraz vyhradené výlučne mužom. S týmto presvedčením nie som v katolíckej cirkvi sám,“ vyhlásil opát, ktorý „vie o väčšine teológov s rovnakým názorom“, ako povedal a dodal: „Ja viem aj o biskupoch, ktorí sú za to, aby sa ženy pripustili aspoň k diakonátu.“

Za pripustenie žien k úradom vysviacky hovoria nielen teologické dôvody, ako sa uvádza ďalej. Cirkev má aj „povzbudzujúce skúsenosti“ s tým, že ženám odovzdala pastoračné úlohy. Existujú „veľkolepé teologičky“ a mnohé učiteľky náboženstva a pastoračné asistentky, ktoré pomáhajú v realizácii poslania Cirkvi a ktoré sú inšpirujúce.

Hlavný predstaviteľ mužských reholí v Rakúsku pripustil, že pripustenie žien ku kňazstvu by viedlo k „veľkej iritácii“ v ekumenickom dialógu s pravoslávím. Otvorená a slobodná diskusia v Cirkvi, ktorú si želá pápež František, bude podľa neho nápomocná pri riešení napätí. Veď František sám hovoril o „prehĺbení otázky žien“ v Cirkvi.

Rezolúcia požaduje rovnaké práva pre ženy

V rezolúcii schválenej na podujatí sa konštatuje, že nevyriešené otázky postavenia, dôstojnosti a práv žien v Cirkvi sa týkajú ústredných tém vierohodnosti Cirkvi. A doslova sa tam uvádza:

„To, že ženy a muži majú rovnakú dôstojnosť, je biblicky zdôvodnené. Preto ani kňazská vysviacka žien nesmie zostať tabu. Vylúčenie žien z kňazskej vysviacky je diskrimináciou, ktorú nemožno odvodniť vôľou Ježiša, on na to neudelil nijakú plnú moc. Už z dôvodu prirodzeného božského práva je každá diskriminácia neprípustná a na jej odstránenie netreba nijakú plnú moc.“

Organizátormi tohto podujatia boli „Iniciatíva laikov“, platforma „Wir sind Kirche“ (My sme Cirkev), „Iniciatíva farárov“, „Katolícke hnutie žien Rakúska“ (KFBÖ), „Fórum XXIII.“ zo St. Pöltenu, skupina „Kňazi bez úradu“ ako aj „Taxhamská iniciatíva farností“. –zg-

 

Naša príloha

Prečo sú konzervatívci muži temna, pán kardinál?

 

Kardinál Brandmüller v interview Paul Baddeho o nemilosrdnosti a hriechu.

Ideológie, ktoré chcú zmeniť človeka a spoločnosť, začínajú pri rodine a jej zničení.“

 

Rím, 16.11.2014 (kath.net/ BILDamSONNTAG) 017 455  Revolúcia vo Vatikáne sa nekoná. Pokusy zakotviť reformu v oblasti sexuality v katolíckej náuke stroskotal na odpore konzervatívnych kardinálov. Predbežne. Za Chrámom sv. Petra stretávam kardinála Waltera Brandmüllera (85), prominentného predstaviteľa „protirevolučného krídla“ Rímskej kúrie. Ideme na kávu – pije ju čiernu.

BILD AM SONNTAG: Prečo sú konzervatívci takí tvrdí a nemilosrdní, pán kardinál?

Sú takí ozaj? Ešte som nezažil človeka, ktorý by bol nemilosrdný, pretože je konzervatívny. Existujú milosrdní a nemilosrdní liberáli aj konzervatívci. Ale je lekár milosrdný, ktorý pacienta ušetrí od zachraňujúcej operácie a dovolí mu alkohol a nikotín podľa želania? Ktorý diabetikovi prinesie Sacherovú tortu?
Ale nehovoria konzervatívci skôr o hriechu tam, kde liberáli hovoria o odpustení a milosrdenstve?

To je pre mňa nové. Odkiaľ to viete? Z novín? Aj liberáli hovoria o hriechu. No oni pod tým väčšinou chápu niečo iné, to súhlasí. U nich sú to skôr hriechy v podobe zlého zaparkovania a diéty. Čo je teda hriech?
Prosím, povedzte to.
Hriech je morálne zlý postoj alebo konanie, ktorým ľudia sebe alebo iným škodia. Pritom sme už všetci zažili, že sa máme zle, keď robíme to zlé a nesprávne. Zažili sme, že podvod, nevera, vražda atď. ešte nijakého človeka skutočne neurobili šťastnejším. Dostojevskij napísal celé romány o tomto temnom tajomstve.
Ale nemajú konzervatívci predsa len skôr strach tam, kde sú liberáli odvážnejší?

Nuž a to ako? Hovoríme tu možno o slonoch, ktorí odvážne stúpajú do obchodu s porcelánom? Obozretnosť pri zaobchádzaní s najvzácnejšími nádobami by som nikdy nenazval bojazlivosťou.

Ako nadobudli konzervatívci povesť, že sú postavami temna – v protiklade k liberálnym postavám svetla?

Mám sa nad tým zasmiať? Postavy temna sú figuríny v strelniciach z babkinej truhlice takýchto osvietencov. Sú to predsudky, ktorým chýba každé rozumné odôvodnenie. Ako ľudí temna zhadzovali už pred 200 rokmi tých, čo odporovali šialenstvu pokroku a ducha doby. Ako postavy svetla sa naproti tomu už vtedy radi prezentovali jakobíni, keď pre pokrok dávali stínať hlavy.
Prečo sú však mnohí liberáli aj o 200 rokov neskôr pojmom revolúcia stále takí fascinovaní?

To sa musíte opýtať liberálov. Mňa pri tomto pojme mrazí. Nezabudnime predsa, koľko krvi a sĺz priniesli ľuďom veľké revolúcie! Aj nacisti sa videli ako revolucionári. Revolucionári sú podpaľači.
Ale nehľadia konzervatívci radi dozadu, kde liberáli naozaj hľadia vpred do budúcnosti? Prečo?
Ja som historik. Minulosť je predmetom skúsenosti a to veľmi konkrétnej. Budúcnosť je ríšou snov a zvodcov. Tu možno nepreverene ľahko všetko tvrdiť a sľubovať. Iba na bezpečnom základe historickej skúsenosti možno budovať budúcnosť.

Prečo sa spor medzi konzervatívcami a  liberálmi rozprúdil dnes práve pri téme rodina?

Ideológie, ktoré chcú zmeniť človeka a spoločnosť, začínajú pri rodine a jej zničení. To bolo tak u Marxa aj u Lenina. Rodiny sú pravekými bunkami každej spoločnosti. Preto sú také ohrozené. S nimi však neslobodno experimentovať. Nechcem tu hovoriť o najnovšom šialenstve hnutia „social freezing“ (zmrazovania) ženských vajíčkových buniek. V každom prípade vypukol neuveriteľný boj o rodinu, v ktorom ju žiaľ nikto tak nebráni ako Cirkev. Na to prorocky poukázal pápež Pavol VI. aj Ján Pavol II. už pred desaťročiami.
Ako si vysvetľujete, že s kardinálom Müllerom a kardinálom Kasperom tu máme najväčších protihráčov v tejto diskusii medzi konzervatívcami a liberálmi v katolíckej cirkvi Nemecka?
Tu musím odpovedať slovami Goetheho: „Dve duše prebývajú, ach, v mojej hrudi!“ To je akosi pre Nemecko typické zvlášť od reformácie, v ktorej sa Nemci rozdelili do dvoch táborov. Tento rozkol sa medzitým tiahne už aj katolíckou cirkvou Nemecka.
Katolícka cirkev kvôli nerozlučiteľnosti manželstva sa v spore s Henrichom VIII. okolo r. 1535 musela zmieriť s odlukou Anglikánskej cirkvi. Stálo to za túto cenu?

Otázka je zle postavená. Nijaký pápež a nijaký koncil nemôže nebrať do úvahy  Ježišove slová o manželstve. „Čo Boh spojil, človek nesmie rozdeliť.“ Vernosť  Božiemu slovu zavážila pre pápeža Klementa VII. viac ako politická hrozba anglického kráľa. Cirkev nemá kompetenciu ľubovoľne disponovať  sviatosťami. Apoštol Pavol hovorí, že my sme iba správcami a že správca musí byť verný. Cirkev je nadácia. V nej je rozhodujúca vôľa darcu – zakladateľa.
Nechápeme Božie slovo s pomocou moderných teológov dnes oveľa lepšie ako v minulosti?

Božie slovo je nevyčerpateľné v obsahu a platnosti. Preto je iste pokrok v poznaní. Ale je nemysliteľné, aby neskoršie poznania odporovali tomu zjavenému. Dvakrát dva zostáva štyri. Pravda sa nemení. A Božiemu Duchu sa neodporuje.

Nepotrebujeme však predsa len tento spor pre zdravú Cirkev?
Istý ferment nepokoja robí každému spoločenstvu dobre. Aj konzervatívci potrebujú plochy odporu, na ktorých si môžu zapáliť svoje zápalky. Aj omyl má svoj význam pre pokrok poznania.

Nemusíme sa napriek tomu báť Cirkvi, ktorá pozostáva iba z konzervatívcov?
To závisí od toho, čo chápete pod konzervatívnym.
Čo znamená konzervatívny, pán kardinál?

Konzervatívny znamená v kultúre a v náboženstve niečo iné ako v politike.  Udržiavať sociálne pomery alebo formy vlády ako monarchiu za každých okolností, nie je konzervatívne. Tak je to aj v živote. Jašterička zanechá aj chvost, aby sa zachránila. Pravý konzervatívec dokáže to vedľajšie zanechať, aby to podstatné udržal. Uchovávať to bezcenné, to nie je konzervatívne. Nie je konzervatívne uchovávať popol, ako povedal Ján XXIII., ale udržiavať a chrániť žiaru. V zubárstve je konzervatívne zachovať koreň a nie vytiahnuť zub.  Potrebujeme konzervy: konzervy krvi, konzervy potravín. Čo by boli umelecké diela sveta bez konzervátorov? Aj hasiči sú konzervatívni – ak prídu včas! –zg-

 

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *