Život Cirkvi vo svete 38-40 * 2014

Obsah

 

Kardinál Burke kritizuje kolegu Kaspera

Luxemburg: Odporcovia homosexuálneho „manželstva“ idú na súd 

Rusi odopreli patriarchovi Cyrilovi I. morálnu autoritu

Pápež nechce meniť náuku Cirkvi

Kardinál Burke: Médiá manipulujú Synodu biskupov

Vatikán: Pápež sa nehnevá pre knihu piatich kardinálov o manželstve

Kardinál Burke​ má byť údajne vylúčený z Rímskej kúrie

Piati kardináli vydali obhajobu náuky Katolíckej cirkvi

Pápež: Reformy sa podaria iba s dobrými biskupmi

Video: IS plánuje dobytie Ríma a vztýčiť tam svoju vlajku

 

 

Kardinál Burke kritizuje kolegu Kaspera

 

Washington,1.10.2014 (kath.net/KNA/red) 017 405 – Kardinál Raymond Leo Burke kritizoval svojho emeritného kolegu kardinála Waltera Kaspera v diskusii o pripustení znovu zosobášených rozvedených k prijímaniu.

«Považujem za veľmi udivujúce, že kardinál si nárokuje hovoriť za pápeža,» povedal americký kardinál Burke podľa denníka «Washington Post» (online z utorka). «Pápež nemá zapálené hrdlo. Pápež nie je nemý. On dokáže hovoriť sám za seba», citujú noviny prefekta najvyššieho cirkevného súdu, Apoštolskej signatúry.

Kardinál Burke sa odvolával na Kasperov návrh povoliť znovu zosobášeným rozvedeným za istých podmienok sväté prijímanie. To podľa aktuálnej katolíckej náuky nie je možné.

Vo februári pápež osobitne pozval nemeckého kardinála Kaspera, aby mal na túto tému referát pre kolégium kardinálov. Kasper, emeritný predseda Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov, následne viackrát vyhlásil, že pápež chce otvorenú diskusiu na túto tému.

Kardinál Burke podľa «Washington Post» ďalej povedal, že nech si pápež František myslí o milosrdnom prístupe čokoľvek, ani ako pápež nemôže meniť  súčasnú náuku, pretože on a všetci biskupi «sú viazaní pravdou». «Ale že by som ako kardinál mohol povedať, že to, čo ja hovorím, sú slová pápeža? To je nehanebné», citujú noviny Burkeho.

V interview zo stredy v novinách «Zeit» Kasper v tejto diskusii reagoval slovami: «Toto nie je vojna medzi kardinálmi, ale prednesenie argumentov, ktoré slúži objasňovaniu vecí.» Pápež František chce podľa neho dialogickú Cirkev. «A to môže byť aj sporiaca sa Cirkev,» povedal Kasper.

Od synody začínajúcej v nedeľu v Ríme očakáva širokú diskusiu o témach manželstvo a rodina, ako Kasper povedal. –zg-

 

Luxemburg: Odporcovia homosexuálneho „manželstva“ idú na súd 

 

Luxemburg, 30.9.2014 (kath.net/KNA) 017 407 – Odporcovia homosexuálneho „manželstva“ chcú podať na súd v Luxemburgu žalobu proti neuznaniu podpisov petície. Podľa luxemburských novín «Tageblatt» z pondelka sa spočítavali iba tí podporovatelia petície, ktorí sa zaregistrovali na príslušnej internetovej stránke parlamentu. Iniciatíva «Ochrana pre detí» vidí v tom diskrimináciu ľudí bez internetu.

«Ochrana pre deti» sa obracia proti novému zákonu, ktoré povoľuje homosexuálom adopciu detí. Tým sa porušujú základné práva dieťaťa, najmä právo poznať biologických rodičov. Nový zákon môže podľa iniciátorov petície otvoriť dvere «trhu s umelým oplodňovaním a porušovaniu ľudských a detských práv». Návrh zákona prijal luxemburský parlament v júni 56 hlasmi k 4. –zg-

 

Rusi odopreli patriarchovi Cyrilovi I. morálnu autoritu

 

Moskva, 29.9.2014 (kath.net/KNA) 017 406 – Moskovský patriarcha Cyril I. sa v Rusku podľa prieskumu neteší takmer nijakej autorite. Iba 1 percento obyvateľstva považuje ruskú hlavu pravoslávia za morálnu autoritu, ako ukázali výsledky prieskumu inštitútu FOM zo stredy. Na prvom meiste sa umiestnil prezident Vladimír Putin s 36 percentami a za ním minister zahraničia Sergej Lawrow so 6 percentami. 1000 opýtaných malo uviesť do 5 mien. Prieskum urobili v júlui v celej krajine. –zg-

 

Pápež nechce meniť náuku Cirkvi

 

Würzburg, 28.9.2014 (kath.net/ KNA) 017 404 – Pápež František podľa kardinála Kurta Kocha nechce meniť náuku Cirkvi. „Na to nie sú v jeho doterajšom pontifikáte vôbec nijaké náznaky,“ povedal pre nemecké katolícke noviny „Die Tagespost“ z minulej soboty vo Würzburgu. František „má iný prístup k tejto náuke a kladie si otázku, ako možno náuku Katolíckej cirkvi žiť v každodennom živote“. Od mimoriadnej synody biskupov v Ríme kardinál očakáva „férovú diskusiu“.

Zdržanlivo sa kardinál Koch vyjadril k stave reformy kúrie: „Myslím si, že je priskoro jasne tu vysloviť, akým smerom sa bude pohybovať. To, že v niektorých oddeleniach sú možno obavy pred zmenami, nie je nič nezvyčajné. To nie je dôvod nič nerobiť, veď inak by sme nemohli vôbec nijakú reformu zaviesť.“ Za oveľa dôležitejšie ako sú štrukturálne otázky, považuje kardinál „duchovné reformy“. „Duch vo Vatikáne“ sa musí obnoviť, ako hovorí. Ide o to, „aby sme konali skutočne v tom vedomí v službe Cirkvi a pápežovi, že my nie sme pánmi Cirkvi.“ –zg-

 

Kardinál Burke: Médiá manipulujú Synodu biskupov

 

Vatikán, 24.9.2014 (kath.net/CNA) 017 403 – „Človek nemusí byť brilantný duch, aby videl, že médiá sa už mesiace pokúšajú túto synodu intenzívne manipulovať.“ Povedal to kardinál Raymond Burke, prefekt Apoštolskej signatúry, vzhľadom na blížiacu sa Synodu biskupov o manželstve a rodine pre „Catholic News Agency“ (CNA).

„Pritom médiá prezentujú pápeža Františka ako niekoho, kto sa zastáva pripustenia rozvedených a znovu zosobášených k prijímaniu a iných postojov, hoci to nesúhlasí. To však predstavuje nebezpečenstvo, pretože „médiá vytvorili situáciu, v ktorej ľudia očakávajú, že nastanú veľké zmeny, ktoré by de facto znamenali zmenu náuky Cirkvi, no to je nemožné. Preto je veľmi dôležité, aby tí, čo sú vo vedení, sa vyjadrovali jednoznačne a jasne.“

Kardinál Burke je jeden z autorov knihy piatich kardinálov „Zostať v Kristovej pravde: manželstvo a prijímanie v Katolíckej cirkvi. Pre CNA Burke ďalej povedal:

„Náuku Cirkvi o znovu zosobášených rozvedených treba nazvať milosrdnou, pretože rešpektuje pravdu, že osoba je skrze predchádzajúci zväzok skutočne viazaná,“ aj keď táto osoba, nech už je to z akýchkoľvek dôvodov, to ďalej nežije. Cirkev predkladá  tejto osobe pravdu o jej manželstve, „zatiaľ čo súčasne je súcitná a situáciu tohto človeka chápe“, dotyčné osoby „v spoločenstve farnosti vhodným spôsobom víta a pokúša sa pomáhať im viesť život, ktorý je taký svätý, ako to len dokážu, no bez toho, že by pritom zradila pravdu o manželstve.“ Nemá predsa zmysel „hovoriť o milosrdenstve bez rešpektovania pravdy. Ako by toto malo byť milosrdné?“

Iste, kultúra je v súčasnosti „extrémne zmätená a vo veľkom omyle“ až do vnútra Cirkvi, kde sa spochybňuje aplikovanie Mt 19. V tejto kapitole Svätého písma Ježiš poukazuje na to, že muž cudzoloží, ak sa nechá rozviesť so ženou a zosobáši sa s inou, to je základ toho, že Katolícka cirkev za týchto okolností sväté prijímanie zakazuje.

„Teraz je dôležité zdôrazniť krásu pravdy cirkevnej náuky o manželstve, ktoré je očividným základom spoločnosti a aj pre Cirkev.“ Ak sa neučí korektne o manželstve, „tak je len už málo iného, o čom musíme jasne hovoriť“.

V tejto súvislosti kardinál poukázal na to, že počet anulovaných manželstiev od Druhého vatikánskeho koncilu silne narástol, no v ostatných rokoch zasa klesá. „Biskupi, ktorí nás pravidlene navštevujú na Apoštolskej signatúre, nás informujú, že mnohé rozvedené páry sa už nestarajú o otázku anulovania manželstva. Jednoducho sa rozhodnú, že budú žiť s inou osobou. Ako je nám to len možné, usilujeme sa ľuďom vysvetľovať, že je závažnou chybou žiť s niekým ako v manželstve, zatiaľ čo v skutočnosti títo ľudia nie sú slobodní pre uzavretie manželstva.“

Procesy anulovania, hovorí kardinál Burke, sú výsledkom stáročného vývoja zásluhou schopných cirkevných právnikov, medzi nimi pápeža Benedikta XVI. „Hovoriť teraz, že to už nepotrebujeme, je vrchol pýchy a preto hlúposti.“ Ak ľudia už len jednoducho vyrozprávajú svoj príbeh kňazovi, ktorý potom rozhodne o ich pripustení ku sviatostiam, „kde je tu rešpektovanie pravdy náuky nášho Pána o manželstve?“

Kardinál vyjadril nádej, že synoda zdôrazní krásu cirkevnej náuky o manželstve „vo všetkých aspektoch, ako zväzku jedného muža a jednej ženy, vo vernosti, v celoživotnej nerozlučiteľnosti a plodnosti“. Okrem toho dúfa, že vzhľadom na blahorečenie pápeža Pavla VI. na záver synody sa využije príležitosť „zdôrazniť jeho náuku v jeho odvážnej a veľmi múdrej encyklike ‚Humanae vitae‘“.

Synoda môže byť podľa Burkeho dobrou vecou, „pokiaľ bude stáť pevne v náuke Cirkvi a disciplíne manželstva“. Nejde však iba o sentimentálne alebo subjektívne priblíženie sa tejto téme bez rešpektovania objektívnej reality manželstva. –zg-

 

Vatikán: Pápež sa nehnevá pre knihu piatich kardinálov o manželstve

 

Vatikán, 20.9.2014 (kath.net/CNA) 017 402 – Katolícke kruhy blízke pápežovi popreli správy, že pápež František je rozladený kvôli knihe, ktorá odporuje postojom kardinála Kaspera o pripustení znovu zosobášených rozvedených k Eucharistii. Informovala o tom katolícka agentúra CNA. Francúzsky katolícky denník „La Croix“ s odvolaním sa na osobu blízku pápežovi predtým tvrdil, že pápež sa hnevá. Naproti tomu pápežovi blízke kruhy, na ktoré sa odvoláva CNA, sa vyjadrili, že pápež tú knihu zatiaľ ani len nepozná.

Kniha „Zostať v Kristovej pravde: manželstvo a prijímanie v Katolíckej cirkvi“,  ktorá vychádza v anglickom jazyku a od 1. októbra aj v nemčine, obsahuje príspevky piatich kardinálov pod vedením prefekta Kongregácie pre náuku Cirkvi.

CNA sa zaoberá aj vyjadreniami emeritného kardinála kúrie Waltera Kaspera. Kasper predtým v interview pre taliansky denník „La Stampa“ povedal, že o knihe piatich kardinálov sa dozvedel až od žurnalistov, ktorí dostali jej exempláre už pred ním. Kasper: „Také niečo sa mi ešte nikdy v celom mojom akademickom živote nestalo.“

Páter Joseph Fessio SJ, zakladateľ a vydavateľ významného katolíckeho vydavateľstva „Ignatius Press“, u ktorého kniha vyjde, ku Kasperovmu výroku povedal: „Vy ste prešli od akademického života k verejnému životu. Mali by ste si teda na to zvyknúť.“

A Fessio kritizoval aj tvrdenie Kaspera, že v dejinách Cirkvi je bezprecedentné, aby kardináli, ktorí sú predsa najbližšími spolupracovníkmi pápeža, „takto cielene a verejne zasahovali do vecí“. Jezuita pre CNA poukázal na to, že kardinál Kasper v interview povedal, že neponúkol „definitívne riešenie“, ale skôr „položil niekoľko otázok a úvah pre možné odpovede“. Na to Fessio: reagoval: „Na čo sa potom sťažujete? Veď ste niekoľko odpovedí a reakcií na svoje úvahy dostali. Alebo to neboli odpovede, aké ste očakávali?“

Vydavatelia knihy v predslove poukazujú na to, že Biblia a cirkevní otcovia návrhy kardinála Kaspera nepodporujú. A „Ignatius Press“ uvádza:

Niet nijakého rozporu medzi pravým milosrdenstvom a súcitom a katolíckou náukou a pastoračnou praxou. Katolícka náuka sa zakladá priamo na Ježišovej náuke. Aj prax východnej cirkvi v oblasti rozvodu a opätovného sobáša, ktorej Katolícka cirkev odporuje, vedie k veľkým teologickým a pastoračným ťažkostiam.“

Podľa CNA v súčasnosti sa šíria fámy, že pápež František má v úmysle postoje kardinála Kaspera prevziať. Avšak pápež sám nerozlučiteľnosť celoživotného manželstva výslovne zdôraznil, napríklad v apríli 2014 biskupom Južnej Afriky.

Medzitým sa už aj ďalší kardináli vyslovili proti tomu, aby sa z pastoračných dôvodov povolilo pripustenie znovu zosobášených rozvedených k prijímaniu Eucharistie ako napríklad kardinál kúrie George Pell, ktorý je členom pápežovej deväťčlennej poradnej Rady kardinálov. –zg-

 

Kardinál Burke​ má byť údajne vylúčený z Rímskej kúrie

 

Vatikán, ​19.9.2014 ​(kath.net/CWN/jg) 017 401 – Kardinál Raymond Burke (66) má byť zbavený funkcie prefekta Apoštolskej signatúry a stať sa patrónom Rádu maltézskych rytierov. Informoval o tom vatikanista Sandro Magister v L’Espresso.

Toto preloženie amerického kardinála Rímskej kúrie by bolo zreteľným zosadením. Patronátom Rádu maltézskych rytierov sa zvyčajne poverujú emeritní kardináli. Kardinál Burke by mohol normálne po vylúčení z vatikánskeho najvyššieho súdu dostať inú vysokú pozíciu vo Vatikáne, alebo prevziať vedenie veľkej diecézy.

Kardinál Burke sa považuje za najvyprofilovanejšieho obhajcu tradičnej náuky Cirkvi a liturgie.

Sandro Magister v článku naznačuje, že Burkeho preloženie sa hodí ku kurzu Františka. Pápež chce konzervatívnych prelátov zbaviť vedenia Rímskej kúrie a nahradiť ich duchovnými, ktorí jeho pastoračnej línii lepšie vyhovujú, ako predpokladá odborník na Vatikán.

Kardinála Burkeho menoval za prefekta Apoštolskej signatúry v roku 2008 pápež Benedikt XVI. a v roku 2010 ho prijal do kolégia kardinálov. –zg-

 

Piati kardináli vydali obhajobu náuky Katolíckej cirkvi

 

Vatikán, 19.9.2014 (TK KBS) 017 400 – Päť členov kolégia kardinálov napísalo spoločne knihu obhajujúcu cirkevnú náuku o sviatosti manželstva a zákazu prijímania Eucharistie pre rozvedených a znova zosobášených katolíkov. Tvrdia, že tento prístup je najmilosrdnejší. Kniha, ktorá vyjsť októbri tohto roku má názov:

 

Zostať v Kristovej pravde: manželstvo a prijímanie v Katolíckej Cirkvi.

 

Kniha ponúka odpoveď na výzvu kardinála Waltera Kaspera, aby Cirkev otvorila dvere prijímaniu Eucharistie rozvedeným a znovu zosobášeným katolíkom.

Podľa vydavateľa Ignatius Press kniha poskytuje biblické argumenty podporujúce súčasnú cirkevnú doktrínu, ako aj učenie a prax rannej cirkvi.

Ignatius Press vo svojom on-line zverejnenom resumé vysvetľuje, že kniha „ide v šľapajach stáročnej histórie katolíckeho nesúhlasu“ s akceptáciou prijímania Eucharistie rozvedenými a znovu zosobášenými katolíkmi a odhaľuje „vážne teologické a kánonické ťažkosti, ktoré existujú minulej i súčasnej tradičnej cirkevnej praxi.“

V žiadnom z týchto argumentov – biblických ani patristických – títo učenci nenašli podporu pre druh takej „tolerancie“ civilného manželstva po rozvode, akú obhajoval kardinál Kasper,“ poznamenali.

Kardinál Kasper, emeritný predseda Pápežskej rady pre jednotu kresťanov, počas 2-hodinového prejavu pred konzistóriom prejednávajúcim  tému rodiny, hovoril o manželstve a rodinnom živote, pričom poslednú časť príhovoru venoval „problému rozvedených a znovu zosobášených osôb.“

V tejto časti sa pýtal „či nie je azda vykorisťovaním človeka“, keď je osobe, ktorá sa rozviedla a znovu zosobášila, odopreté sväté prijímanie. Navrhol, aby sa „menšej skupine rozvedených a znovu zosobášených,“ umožnilo pristúpenie k „sviatosti pokánia a potom k sviatosti svätého prijímania.“

Rovnaké pocity zopakoval aj v májovom rozhovore pre Commonwell, počas ktorého vyjadril návrh, že rozvedené a znovu zosobášené osoby môžu prijímať Eucharistiu. Tvrdil, že kresťania nie sú povolaní byť hrdinskí, pričom uviedol, že žiť spolu ako brat a sestra je „hrdinským činom a hrdinstvo nie je pre priemerného kresťana.“

Opierajúc sa o závery, ktoré načrtli kardináli, Ignatius Press vysvetlil, že rôzne štúdie, ktoré sú v knihe preskúmané „vedú k záveru, že Cirkev je dlhoročne verná pravde tykajúcej sa manželstva a práve to tvorí neodvolateľný základ jej milosrdnej a milujúcej reakcie voči jednotlivcovi, ktorý sa civilne rozviedol a oženil. Kniha tak spochybňuje predpoklad, že tradičná katolícka náuka a moderná pastoračná prax sú v rozpore.“

Medzi piatich kardinálov, ktorí sa na knihe podieľali patria: kardinál Gerhard Müller, prefekt Kongregácie pre náuku vierykardinál Raymond Burke, prefekt Najvyššieho tribunálu Apoštolskej signatúrykardinál Walter Brandmüller, emeritný predseda Pápežského Výboru pre historické vedyCarlo Caffarra, arcibiskup v Bologni a jeden z najbližších teológov sv. Jána Pavla II. v otázkach morálky a rodiny a Velasio De Paolis, emeritný predseda Prefektúry pre ekonomické záležitosti Svätej stolice.

Ku knihe okrem kardinálov prispeli aj štyria teológovia a profesori: editor Robert DodaroJohn Rist a jezuiti Paul Mankowski a arcibiskup Cyril Vasiľ.

 

Pápež: Reformy sa podaria iba s dobrými biskupmi

 

Vatikán, 18.9.2014 (kath.net/KNA) 017 399 – Obnova Katolíckej cirkvi závisí z pohľadu pápeža Františka od vzťahu medzi miestnymi biskupmi a veriacimi. «Každá autentická reforma Cirkvi sa začína prítomnosťou Krista, ktorá nikdy nechýba, ale aj prítomnosťou pastierov, ktorý pôsobí v Kristovom mene», povedal pápež 18. septembra vo Vatikáne novým biskupom vysväteným minulý rok. Musia byť v stave svoju cirkev «prebudiť» a vydávať vierohodné svedectvo ako nasledovníci Ježiša. Na to nesmú podľa slov Františka nikdy stratiť úžas nad Božími dielami, ani blízkosť k svojmu ľudu.

František povedal, že vie, ako sa veľmi sa ničí viera v dnešnej dobe. Ale:

«Vaším povolaním nie je byť dozorcami nad stroskotanou masou, ale ochrancami radosti z Evanjelia. Preto sa nesmiete nechať olúpiť o jedinečné bohatstvo, ktoré môžeme rozdávať a ktoré si svet nedokáže sám dať: radosť z Božej lásky. Niet nič dôležitejšieho, ako privádzať ľudí k Bohu, predovšetkým v dramatických časoch, ako ich svet dnes prežíva.»

František varoval biskupov pred tým, aby riskovali svoju vnútornú slobodu tým, že sa obklopia svojím „dvorom“. Biskupi nepotrebujú zbor = ´prikyvovačov´, ale presvedčivú silu, vytrvalosť, stálosť a trpezlivosť.

Pápež kládol biskupom na srdce zvlášť starosť o mládež a starých ľudí. Pretože jedni sú «krídlami», a tí druhí «koreňmi» spoločnosti. Popri tom musí byť biskup kňazom svojej diecézy neustále blízko. Musí byť vždy priestor na to, aby ich prijal a aby ich vypočul.

František mal tento príhovor k 120 novo vysväteným biskupom, ktorí predtým strávili dva týždne na seminári vo Vatikáne, ktorý realizuje Kongregácia pre biskupov a Kongregácia pre východné cirkvi každý rok pre nových biskupov. –zg-

 

Pápež František na návšteve v Albánsku

 

Vatikán, 15.9.2014 (RV) 017 398 – Po augustovej návšteve Kórey sa vydal Svätý Otec na ďalšiu, v poradí štvrtú zahraničnú apoštolskú cestu. Jej cieľom bolo Albánsko, malá balkánska krajina s rozlohou 30-tisíc kilometrov štvorcových a asi tromi miliónmi obyvateľov.

„Jednodňová cesta, štvrtá zahraničná cesta pápeža Františka a prvá európska krajina mimo Talianska, ktorú navštívi“– povedal na tlačovej konferencie riaditeľ Tlačového strediska Svätej stolice páter Federico Lombardi. Cieľom nedeľnej návštevy bolo albánske hlavné mesto Tirana. Bohatý program, vtesnaný do jediného dňa, zahŕňal dve dopoludňajšie a tri popoludňajšie aktivity, s dôrazom na motívy cesty.

„Prvým motívom je uctenie si mučeníctva pre vieru, prežívaného v tejto krajine počas tvrdého prenasledovania zo strany ateistického komunistického režimu.“ Ako povedal páter Lombardi, ide o krajinu, kde bol potvrdený prvý ateistický štát na svete, ktorý si vpísal ateizmus aj do svojej ústavy.

Druhý dôraz cesty bol sústredený na rozmer spolužitia rôznych náboženstiev v Albánsku, ktoré je krajinou s prevahou moslimov. Po nich nasledujú katolíci, pravoslávni, bektaši (moslimské náboženstvo), protestanti a iní kresťania. V súvislosti s návštevou Tirany 21. septembra vystúpili do popredia dve postavy, bl. Matka Tereza, ku ktorej sa Albánci hlásia ako ku svojej národnej hrdinke a sv. Ján Pavol II., ktorý krajinu poctil svojou návštevou v roku 1993.

V nedeľu 21.septembra ráno o 7.30 hod. odletel pápež z rímskeho letiska Fiumicino a spolu s ním na palube lietadla spoločnosti Alitalia bolo vyše 50 ďalších osôb, medzi nimi štátny sekretár Dominique Mamberti a kardináli Giuseppe Versaldi, ako delegát Inštitútu synov Nepoškvrnenej, ktorému je zverená Katolícka univerzita v Tirane, Jean-Louis Tauran, predseda Pápežskej rady pre medzináboženský dialóg a samozrejme aj novinári. Let trval len hodinu a pol, preto sa nepredpokladala počas neho tlačová konferencia, poznamenal hovorca.

O 9.00 hod. privítal Svätého Otca na pôde medzinárodného letiska Matky Terezy v Tirane predseda vlády Edi Rama. V prezidentskom paláci o pol hodiny nato nasledoval privítací ceremoniál a zdvorilostná návšteva u prezidenta Bujara Nishaniho. Na stretnutí s predstaviteľmi spoločnosti na pôde prezidentského paláca o 10. hodine pápež predniesol oficiálny príhovor, prvý zo šiestich počas návštevy. Všetky boli v taliančine s prekladom do albánčiny. O 11.00 sa už na Námestí Matky Terezy začalo slávenie Eucharistie so Svätým Otcom. V jej závere, pred modlitbou Anjel Pána, adresoval pápež niekoľko slov mladým. Pri obede v sídle Apoštolskej nunciatúry sa stretol s biskupmi Albánska.

Program pokračoval popoludní o 16.00 stretnutím s predstaviteľmi iných náboženstiev a kresťanských denominácií na pôde Katolíckej univerzity Našej Panej Dobrej rady. Následne Svätý Otec navštívil novovybudovanú katedrálu, kde sa o 17.00 hod. pomodlil vešpery spolu s kňazmi, rehoľníkmi, rehoľnými sestrami, seminaristami a členmi hnutí.

Tu si vypočul svedectvo kňaza, ktorý strávil 27 rokov vo väzení a tiež svedectvo rehoľnej sestry, ktorá je neterou jedného z mučeníkov z čias komunistického režimu v Albánsku.

Ako povedal páter Lombardi, miestna cirkev pracuje na kauzách blahorečenia 40 mučeníkov, medzi ktorými sú biskupi, kňazi, rehoľníci i laici.

V závere návštevy pápeža Františka v Tirane bolo na programe stretnutie s deťmi centra Betánia, ale aj iných charitatívnych zariadení. Uskutočnilo sa v kostole centra, zasvätenom sv. Antonovi, ktorý v Albánsku požíva veľkú úctu. Pápež František sa s Albánskom rozlúčil o 19.45 opäť na medzinárodnom letisku Matky Terezy v Tirane. Program 14-hodinovej cesty sa uzavrel o 21.30 hod. príletom na rímske letisko Ciampino.

Ako už Svätá stolica oficiálne oznámila, po Albánsku ako prvej európskej krajine mimo Talianska má pápež František na tento rok naplánované aj ďalšie dve návštevy na európskom kontinente. Koncom novembra navštívi sídlo Európskeho parlamentu vo francúzskom Štrasburgu a pri návšteve Turecka zavíta do Fanaru, sídla ekumenického patriarchátu, ktoré leží v európskej časti krajiny neďaleko Istanbulu. -jk-

Na snímke: Pápež František s premiérom Albánska Edim Ramom počas súkromnej audiencie vo Vatikáne 24. apríla 2014.

Video: IS plánuje dobytie Ríma a vztýčiť tam svoju vlajku

 

Rím, 12.9.2014 (kath.net) 017 397 – Teroristická skupina „Islamský štát“ (IS) uverejnila propagačné video, podľa ktorého sa plánuje dobytie Ríma. Informoval o tom nemecký časopis „Welt“. Na videu sa prezentuje, ako sa vztyčuje vlajka IS pri rímskom Koloseu. Predtým ešte horí v plameňoch postava rímskeho vojaka. K tomu hlas ohlasuje, že islam sa násilím bude rozšíri na celom svete a srdcia neveriacich sa naplnia strachom.

A ako cieľ útoku sa uvádza aj španielsky región Andalúzia. Podľa časopisu  „Welt“ IS sa takýmito videami pokúša prilákať ďalších ľudí do bojových radov militantov IS. –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *