Život Cirkvi vo svete 34 * 2014

Obsah

 

Sťatý James Foley, ruženec a telefonát pápeža Františka

Ebola: ‚Scénar konca sveta‘ v západnej Afrike

Praha: Fundamenty dokazujú význam byzantskej tradície

Budapešť: Trnavský arcibiskup v kráľovskom sprievode

Kurdi chcú kresťanov vyzbrojiť na sebaobranu

Hamburský náboženský mix

Nemecko: Stále starší ľudia vystupujú z Cirkvi

Francúzska rodina putuje s oslíkmi k pápežovi

Cyril I. chce ochranu OSN pre pravoslávnych na Ukrajine

‚Prečo hovorí pápež František tak často o diablovi?’

Rusko: Nález pečate z Byzancie dokazuje staré cirkevné communio

USA: Pseudosatanistická skupina za potrat

Stojí ‚Wir sind Kirche‘ pred zánikom?

Pápež považuje vojenský zásah v Iraku za „legitímny“

Lombardi robí pozitívnu bilanciu cesty pápeža do Kórey

Patológ: Levie Srdce obklopuje „vôňa svätosti“

Sedem ideí pre dôstojnú svätú omšu

Nemecko: Biskupi rušia ustanovenie pre omšové víno

Saleziáni začali sláviť dvojstoročnicu narodenia sv. Jána Bosca

František daroval peniaze prenasledovaným jezidom v Iraku

Naša príloha:

Slobodomurárstvo hnacia sila „nového svetového poriadku“

 

                       

 

Sťatý James Foley, ruženec a telefonát pápeža Františka

 

Žurnalista James Foley bol v r. 2012 unesený radikálnou islamistickou skupinou ‚Islamský štát’

a teraz ho sťali. Jeho rodina nachádza silu vo viere. Včera prišiel telefonát pápeža Františka.

 

Rochester, 22.8.2014 (kath.net/CNS/jg) 017 328 – Katolícka viera a modlitba boli a sú dôležitou oporou rodiny zavraždeného amerického žurnalistu Jamesa Foleyho. Foleymu radikálna islamistická skupina  „Islamský štát“ (IS) pred niekoľkými dňami odrezala hlavu. Organizácia video s touto vraždou dala na internet.

Žurnalista zmizol už v r. 2012 v Sýrii. Dramatické udalosti okolo syna jej vieru dokonca prehĺbili, ako povedala Jamesova matka Diane pri modlitbovom stretnutí v apríli 2013. Teraz musí rodina zvládnuť žiaľ po smrti syna. Paul Gousse, kňaz vo farnosti, ktorý sa o rodinu pastoračne stará, bol v deň, keď oznámili Jamesovu smrť, asi 45 minút v dome rodiny.

„Odovzdal svoj život, keď chcel svetu ukázať utrpenie sýrskeho obyvateľstva,“ uvádza sa vo vyhlásení rodiny na Facebooku, v ktorom sa únoscovia vyzývajú, aby rukojemníkov prepustili. „Tak ako Jim, (James) sú nevinní. Nemajú nijaký vplyv na americkú politiku v Iraku, v Sýrii, či kdekoľvek na svete,“ píše rodina Foleyových.

IS označila zavraždenie Foleyho ako odplatu za letecké útoky americkej armády na bašty skupiny IS.

Foley sa dostal do zajatia na 45 dní už v r. 2011 v Líbyi. Vtedy jemu a jeho spoluväzňom pomáhala modlitba ruženca a dodávala im silu a dôveru v  zúfalej situácii.

Vo štvrtok došlo k prekvapujúcemu telefonátu. Pápež František osobne zatelefonoval rodičom a poskytol im útechu. –zg-

 

 

Ebola: ‚Scénar konca sveta‘ v západnej Afrike

 

Freetown/Monrovia/Atlanta, 22.8.2014 (idea/red) 017 327 – Epidémia eboly naďalej eskaluje situáciu v postihnutých západoafrických štátoch. O „scenári konca sveta“ hovorí pravoslávny kňaz Themi Adams, ktorý vo Freetowne (Sierra Leone) spravuje domov pre postihnuté deti, základnú školu a učiteľský seminár. Strach pred ebolou zmenilo normálne pulzujúcu metropolu na mesto duchov. Ak by čoskoro už nepristávali ani lode v Sierra Leone, bola by krajina úplne odrezaná od ostatného sveta. Potraviny by sa spotrebovali, najmä ryža, ktorú Sierra Leone importuje.

 

Karanténa v Libérii zatienená násilím

V libérijskom hlavnom meste Monrovia boli 20. augusta pri stretoch obyvateľov štvrte uzavretej do karantény s políciou výstrelmi zranení štyria ľudia. Medzi 75 000 obyvateľmi štvrte Westpoint sa zdvihol odpor, pretože sa obávajú zlyhania zásobovania potravinami. Libérijská prezidentka Ellen Johnson Sirleafová už pred dvomi týždňami vyzvala obyvateľstvo k trom dňom pôstu a modlitieb. Povedala, že všetci Libérijčania sa majú vrúcne upierať k Bohu, aby „prejavil milosrdenstvo, odpustil nám naše hriechy a uzdravil našu krajinu v dobe, keď bojujeme proti smrteľnému víru ebola“.

 

Amerického lekára infikovaného ebolou prepustili z nemocnice

Amerického lekára Kenta Brantlyho, ktorý ochorel na ebolu, 21. augusta prepustili z nemocnice v Atlante (štát Georgia) ako uzdraveného.

V dojímavom vyhlásení lekár ďakoval Bohu a povedal, že Boh mu uchoval život a uzdravil ho (pozri video).  Brantly sa infikoval v Libérii, kde pracoval pre evangelikálnu nadáciu „Samaritan’s Purse“ (Samaritánova peňaženka). Dňa 2. augusta ho letecky previezli do USA. Aj misionárka, zdravotná sestra Nancy Writebolová, ktorá je v tej istej nemocnici, sa už má lepšie. Obom podávali nový liek ZMapp testovaný zatiaľ iba na opiciach, ktorý Svetová zdravotnícka organizácia uvoľnila aj pre západnú Afriku. Doteraz sa vírusom ebola nakazilo už vyše 2400 ľudí a viac ako 1350 naň zomrelo. –zg-

 

Praha: Fundamenty na Vyšehrade dokazujú význam byzantskej tradície

Archeológovia prepíšu dejiny Vyšehradu. Prehodnotí sa aj cyrilo-metodská tradícia?

 

Praha, 21.8.2014 (KAP/TS ČBK) 017 326 – Archeológovia Českej akadémie vied objavili na druhom Pražskom hradnom vrchu, Vyšehrade, základy doteraz neznámeho veľkého chrámu z doby prelomu prvého a druhého tisícročia, najstaršieho v tejto lokalite. Jeho veľkosť a pôdorys poukazujú na byzantské vzory.

Časti základov stavby sa nachádzajú v hĺbke asi dvoch metrov približne v priestore Baziliky sv. Vavrinca a sú datované do 2. polovice 10. až 1. polovice 11. storočia. Kostol bol postavený na pôdoryse štvorca, ktorý bol vo vtedajších Čechách neobvyklý a má tri apsidy (tzv. trikoncha). Jeho predloha tak s najväčšou pravdepodobnosťou pochádza z byzantského prostredia. Z toho vyplýva možné znovuotvorenie diskusie o cyrilo-metodskej tradícii na území Čiech. Spochybňuje to doterajšiu tézu vyhasnutia tradície východnej cirkvi u západných Slovanov po rozpade Veľkomoravskej ríše.

Nálezisko leží asi 150 metrov od Baziliky sv. Petra a sv. Pavla dominujúcej Vyšehradu. Porovnanie s podobnými stavbami na Balkáne a vo východnom Stredomorí ukazujú, že kostol musel byť vysoký a korunovaný vežovitou kupolou.

So základmi o rozmeroch 230 metrov presahuje tento chrám rozmery rovnako z vykopávok známej Rotundy sv. Víta a sv. Václava na pražských Hradčanoch, ako povedal vedúci vykopávok Ladislav Varadzin. Rotunda sv. Víta, najstaršia známa stavba predchádzajúca pražský Chrám sv. Víta, sa doteraz považovala za najväčší chrám ranej histórie českej štátnosti.

Súčasný objav nanovo otvára otázku východnej tradície sv. Cyrila a sv.  Metoda v Čechách a na Morave, ako povedal Varadzin. V druhej polovici 10. alebo v prvej polovici 11. storočia bol v Čechách sotva kto schopný vybudovať takúto náročnú konštrukciu. Vynára sa otázka, „ktorý panovník a z akého dôvodu pozval do Čiech skúseného architekta, aby tu postavil tento typ chrámu“.

Ďalším dôkazom o výnimočnosti tejto stavby sú jej rozmery, ktoré prekonávajú niekdajší hlavný český chrám – biskupskú rotundu sv. Víta a Václava na Pražskom hrade. O existencii takto rozsiahleho kostola s centrálnou dispozíciou na Vyšehrade nemali vedci doteraz ani tušenia.

Doteraz prevládal názor, že český panovnícky rod Přemyslovcov sa orientoval na latinskú, zo Svätej rímskej ríše prevzatú, liturgiu. Teraz bude zrejme potrebné nanovo zhodnotiť význam slovanskej liturgie, ktorej krstnými otcami boli sv. Cyril a sv. Metod. Zrejme nebude súhlasiť názor, že po rozpade Veľkomoravskej ríše okolo r. 900 už nemala nijaký vplyv, nazdáva sa Varadzín.

„Kráľovská kapitula u sv. Petra a sv. Pavla na Vyšehrade“, ktorú založil v r. 1070 neskorší prvý český kráľ Vratislav, je jednou z najstarších existujúcich inštitúcií v Českej republike. V 19. storočí boli prepošti rozhodujúci pri novom utváraní kapitulného chrámu, celého areálu, ako aj pri pretváraní Vyšehradského cintorína na národnú pamiatku, kde našli posledný odpočinok osobnosti ako Bedřich Smetana, Antonín Dvořák a Petr Eben.

Prepoštom a tým z vôle zakladateľa prvý prelátom Českých zemí je od r. 2011 Anton M. Otte, ktorý práve teraz – 15. augusta, oslávil 75. narodeniny. Tento sudetský Nemec nebol v r. 1945 vyhnaný,  do Nemecka odišiel až po r. 1960 a po prevrate 1989 sa vrátil naspäť do vlasti. V súčasnosti je jednou z hnacích síl zmierenia medzi Čechmi a Nemcami.

Možno o náleze hovoriť ako o archeologickom objave storočia? Na to si budeme musieť ešte počkať, pretože to ukáže až čas. –zg-

 

Video a ďalšie podrobnosti o náleze na:

 

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/283612-vysehrad-vydal-nalez-stoleti-zaklady-kostela-inspirovaneho-byzanci/

 

 

Budapešť: Trnavský arcibiskup v kráľovskom sprievode

 

Budapešť, 21.8.2014 (RV) 017 325 – Sviatok svätého Štefana, kráľa, sa v Maďarsku slávi 20. augusta. Na tohtoročnej slávnostnej svätej omši, ktorej predsedal prímas Maďarska kardinál Péter Erdő sa zúčastnili 12 biskupi, vyše 100 kňazov, maďarský prezident János Áder, predstavitelia vlády Maďarskej republiky, diplomatický zbor a vysokí cirkevní hodnostári koptských kresťanov z Egypta. Námestie pred bazilikou a okolité ulice boli do posledného miesta zaplnené.

Čestná stráž slávnostne priniesla pred oltár relikviu svätého kráľa, jeho zachovanú pravicu. V pohnutých časoch po smrti svätého Štefana jeho pozostatky ukryli pod podlahou baziliky v Székesfehérvári. Pravica sa dostala do opatery tamojšej kapituly. V roku 1771 ju slávnostne previezli do Budína. Od roku 1971 ju uchovávajú v bazilike v Budapešti ako vzácny poklad.

V úvode slávnostnej svätej omše zazneli slová, ktoré vyslovil hlavný celebrant omše kardinál Erdő:

Ak sa v srdciach ľudí usadí sebectvo, nenávisť a túžba po pomste, potom sa násilie, ako ničiaci živel rozšíri po celom svete. Aby sa tak nestalo, musíme sa pridŕžať pravdy a lásky, musíme prosiť o odpustenie a o milosť začať odznovu.“

Slávnostným kazateľom na slávnosti bol trnavský arcibiskup Mons. Ján Orosch. V homílii okrem iného povedal:

Svätý Štefan nám zanechal najvzácnejšie dedičstvo, Ježišovo Evanjelium… Sviatok svätého Štefana nie je sviatkom len maďarských veriacich, ale aj celej katolíckej Cirkvi. Veď on Krista nosil na perách, v srdci aj v skutkoch s tým úmyslom, aby sa všetok ľud stal ľudom, veriacim v Krista… Dnešných ľudí charakterizuje, že si z kresťanskej viery vyberajú iba to, čo im vyhovuje… Aj v súčasnosti ohrozujú kresťanov mylné názory, ako je novopohanstvo, hedonizmus, rôzne formy okultizmu, či schválenie eutanázie. Svätý Pavol nám však pripomína, aby sme neboli rozdelení, ale jednotní.“

„V čase komunizmu bola Cirkev umlčaná a ľudí vychovávali k dvojtvárnosti. Mnohí si osvojili tieto postoje a podľa nich aj žijú, preto sme tak málo súdržní, málo ľudskí a veľmi rozdelení. Veľkými sa staneme iba vtedy, keď budeme žiť svoje kresťanstvo.“

Po svätej omši za hlaholu zvonov baziliky niesli svätú pravicu v sprievode ulicami Budapešti. Veriaci ju sprevádzali modlitbou posvätného ruženca. Tisíce zvedavcov stáli na chodníku a tlieskali svätému kráľovi i prítomným biskupom.                      Zdroj: Arcibiskupský úrad v Trnave / Ladislav Tóth

 

Kurdi chcú kresťanov vyzbrojiť na sebaobranu

 

Vatikán, 21.8.2014 (kath.net/KNA) 017 324 – Prezident kurdských autonómnych oblastí v severnom Iraku, Masud Barzani, chce očividne kresťanov ozbrojiť na boj proti islamistom. Skupiny Pešmerga sú ochotné vyzbrojiť kresťanských dobrovoľníkov na obranu ich dedín proti militantom «Islamského štátu» (IS), ako vyhlásila kurdská vláda podľa vatikánskej tlačovej služby Fides zo stredy.

Barzani súčasne kresťanov vyzval, aby krajinu neopúšťali:

Ohrozovanie islamistami je iba prechodné, teroristi budú porazení,“ cituje Fides vyhlásenie.

V pondelok sa Barzani radil s libanonským ministrom zahraničných vecí Gibranom Basilom o situácii ohrozených menšín. Basil je sám kresťan. Minulý štvrtok sa Barzani stretol s pápežským mimoriadnym vyslancom kardinálom Fernandom Filonim. Aj pri tejto príležitosti Barzani zdôraznil, že dúfa, že kresťania v Iraku zostanú, keďže odjakživa patria ku kultúre a tradícii krajiny. –zg-

 

Hamburský náboženský mix

 

Hamburg, 21.8.2014 (kath.net) 017 323 – V Hamburgu budú môcť v budúcnosti na štátnych školách vyučovať evanjelické náboženstvo aj moslimskí, alevitskí a židovskí pedagógovia. Rozhodla o tom v pondelok Zmiešaná komisia zástupcov školskej správy a náboženských spoločenstiev. Katolícka cirkev sa na tom podieľať nebude. V školskom roku 2014/15 sa má tento projekt naštartovať na dvoch hamburských školách.

„Podľa plánu komisie tento model sa vyskúša na výuke žiakov 5. a 6.  ročníka,“ vyhlásil Jochen Bauer, odborný referent Úradu pre výuku na školách a vzdelávanie k povolaniu, pre hamburský večerník „Hamburger Abendblatt“. V Hamburgu je 31 percent obyvateľov evanjelicko-luteránskeho vyznania a iba 10 percent katolíkov.

Až 130 000 obyvateľov Hamburgu tvoria moslimovia a žije tam aj 50 000 alevitov. –zg-

 

Nemecko: Stále starší ľudia vystupujú z Cirkvi

 

Stuttgart, 20.8.2014 (kath.net/KNA) 017 322 – V súčasnosti vystupuje z Cirkvi v Nemecku stále viac seniorov. Podiel starších ľudí na počte vystúpených masívne narástol napr. v Diecéze Rottenburg-Stuttgart, ako potvrdila diecéza v stredu podľa správy novín «Stuttgarter Nachrichten». Zatiaľ čo v r. 2013 bol podiel ľudí nad 65 rokov 2,9 percenta, v druhom štvrťroku 2014 vzrástol o dobre vyše 150 percent. V apríli to bolo 7,44 percenta, v máji 8,23 percenta a v júni 7,29 percenta. Dôvodom je, že postup vyberania cirkevnej dane z kapitálového výnosu sa od 1. januára zautomatizuje. Cirkevná daň z kapitálového výnosu sa bude vyberať automaticky a odvádzať cez finančnú správu náboženskému spoločenstvu.

V týchto mesiacoch dostávajú klienti príslušné správy v tomto zmysle od svojich peňažných inštitúcií. Tie im oznamujú, že sa budú raz ročne na Spolkovom daňovom úrade informovať o náboženskej príslušnosti klienta.

Nejde o novú daň, ale o nový zautomatizovaný postup. Kto si to neželá, môže na Spolkovom centrálnom daňovom úrade požiadať o zablokovanie podania informácie. Doteraz to urobilo viac ako 370 000 ľudí. V tom prípade musí daňovník v daňovom vyhlásení oznámiť svoju povinnosť platiť cirkevnú daň. –zg-

 

Francúzska rodina putuje s oslíkmi k pápežovi

 

Vatikán, 20.8.2014 (kath.net/KNA/red) 017 321 – So šiestimi deťmi a dvomi oslíkmi k pápežovi: Francúzski manželia so svojimi deťmi putovali pešo s pomocou dvoch oslíkov zo svojej vlasti k pápežovi do Ríma. Na generálnej audiencii pápež František rodinu privítal za potlesku asi 8000 účastníkov audiencie vo vatikánskej audienčnej Aule Pavla VI.

František sa žartom opýtal: „Oslíkov nepustili dovnútra?“ Po audiencii rodina predstavila pápežovi svoje deti a pápež využil príležitosť, aby pohladil aj oboch oslíkov.

 

 

Cyril I. chce ochranu OSN pre pravoslávnych na Ukrajine

 

Moskva, 20.8.2014 (KAP) 017 320 – Ruský pravoslávny patriarcha Cyril I. požiadal Spojené národy o pomoc pre jeho cirkev na Ukrajine. Podľa ruského pravoslávneho Úradu pre zahraničie a agentúry „Interfax“ z utorka hlava napísala cirkvi listy OSN, Rade Európy a OBSE, aby „nestáli ľahostajne“ voči  násiliu páchanom na pravoslávnych kňazoch.

„Pri bojoch na východnej Ukrajine prišlo o život viacero duchovných a boli zničené kostoly a kláštory,“ napísal Cyril I. S Rímom spojenú Gréckokatolícku cirkev na Ukrajine a Pravoslávny kyjevský patriarchát nanovo obvinil, že „chcú poškodiť“ Moskve vernú Ukrajinskú pravoslávnu cirkev.

Takéto obvinenia obe cirkvi vždy rozhodne odmietali. Arcikňaz Ľubomyr Javorski, zodpovedný za pastoráciu Gréckokatolíckej cirkvi v armáde, nedávno vyhlásil, že Cyril sa necháva „viesť informáciami zo zdrojov ruskej propagandy“. Povedal, že niet nijakých útokov duchovných jeho cirkvi na pravoslávnych kňazov.

 

Ševčuk: V Donecku je mučeníctvo

Gréckokatolícky kyjevský veľarcibiskup Svjatoslav Ševčuk opísal na počiatku týždňa situáciu svojej cirkvi na východnej Ukrajine takisto ako ničivú:

„Naša cirkev v Donecku a Luhansku prežíva v súčasnosti dobu mučeníctva,“ povedal podľa vyhlásenia z cirkvi z pondelka. „Naši veriaci tam potrebujú naše modlitby a pomoc.“ V minulých mesiacoch separatisti viackrát odvliekli kňazov a celé dni ich zadržiavali.

Dňa 8. augusta artiléria poškodila cirkevnú budovu vedľa gréckokatolíckej katedrály v Donecku. Proruskí separatisti mali okrem toho obsadiť najmenej jeden gréckokatolícky kláštor v meste. Už v júli však našťastie všetky rehoľníčky kláštor z bezpečnostných dôvodov opustili. –zg-

 

Kancelárka Merkelová putuje po Pútnickej ceste sv. Jakuba

 

Berlín, 20.8.2014 (kath.net/KNA) 017 319 – Nemecká kancelárka Angela Merkelová (CDU) bude v nedeľu putovať po „Pútnickej ceste sv. Jakuba“ v severnom Španielsku. Kancelárka sa popoludní stretne so španielskym premiérom Marianom Rajoyom v pútnickom mieste Santiago de Compostela, rodisku Rajoya a spoločne poputujú kus po pútnickej ceste, ako oznámila druhá vládna hovorkyňa Christiane Wirtzová v pondelok v Berlíne. Na záver je naplánovaná návšteva katedrály.

„Pútnická cesta sv. Jakuba“ je celoeurópskou sieťou ulíc a ciest. Od 9. storočia vedie pútnikov z Pobaltskej oblasti cez Poľsko, Nemecko, Švajčiarsko a Francúzsko k údajnému hrobu apoštola sv. Jakuba st. v španielskom Santiagu de Compostela.

Popri Jeruzaleme a Ríme bolo Santiago de Compostela v stredoveku najdôležitejším kresťanským pútnickým miestom. Od r. 1982, keď pápež Ján Pavol II. a r. 1987, keď Rada Európy vyzvali k oživeniu „jakubovských ciest“, nastala na celom kontinente renesancia tohto «európskeho kultúrneho hnutia», ktoré zaznamenáva rok čo rok rastúci počet pútnikov. Avšak okrem náboženských tu zohrávajú úlohu aj turistické a športové motívy.

V r. 2013 dostalo 215 000 pútnikov oficiálne osvedčenie o vykonaní púte: na to museli zdolať najmenej posledných 100 kilometrov do Santiaga pešo, či na koni, alebo posledných 200 kilometrov na bicykli.

V Nemecku komik Hape Kerkeling svojou knihou z r. 2006 «Ich bin dann mal weg» (Ja teda odchádzam) vyvolal priam pútnický ´boom´. Z knihy sa v súčasnosti nakrúca film. –zg-

 

 

‚Prečo hovorí pápež František tak často o diablovi?’

 

Rím, 20.8.2014 (kath.net/jg) 017 318 – Pápež František hovorí často o diablovi, pretože pokušenia „kniežaťa tohto sveta“ sú od čias Ježiša nestálou výzvou pre každého kresťana. Píše to páter Thomas Rosica, riaditeľ kanadskej katolíckej televízie „Salt and Light Television“ (Televízia Soľ a svetlo) vo svojom blogu.

Pre pápeža Františka nie je diabol nijaký mýtus, ale reálna osoba, najhorší nepriateľ Cirkvi. Už v knihe „Nad nebom a zemou“, ktorá prvýkrát vyšla v r. 2010, uviedol vtedajší kardinál Bergoglio: „Verím, že diabol existuje … Jeho najväčším úspech v našej dobe spočíva v tom, že nás necháva veriť, že neexistuje.“

Život každého kresťana je neustálym bojom proti zlu, ako aj Ježiš sa musel v živote brániť proti diablovi a jeho pokušeniam. Od počiatku svojho pontifikátu František neprestal pripomínať túto realitu, ako píše páter Rosica.

„Diabol nechce, aby sme sa stali svätými, nechce, aby sme svojím životom vydávali kresťanské svedectvo. Preto sa pokúša zviesť nás z cesty nasledovania Krista,“ cituje páter pápeža Františka.

Pokušenia diabla majú tri charakteristiky. Začínajú sa pomaly a neustále rastú. Po druhé pokúšajú sa šíriť a aj iných ľudí vtiahnuť do hriechu. Po tretie pokúšajú sa ospravedlňovať, aby sa duša znova upokojila. Preto pápež neustále hovorí o ostražitosti voči pokušeniam, keď hovorí o diablovi, ako píše páter.

Výpovede pápeža Františka ukazujú solídne biblické a teologické základy. V Novom zákone sa často hovorí o diablovi. Ježiš hovorí o ňom celkom konkrétne a označuje ho ako „vraha od počiatku“ a ako „otca lži“.

Ježiš však hovorí aj o svojom víťazstve nad diablom. Skrze svoju smrť a vzkriesenie nás vykúpil z moci Zlého. Touto témou sa zaoberá aj apoštol sv. Pavol. Pápež František veriacim pripomína, že Ježiš je na ich strane. Radosť kresťanov vyviera z vedomia, že majú Ježiša vo svojej blízkosti aj v ťažkých časoch, keď sa ťažkosti zdajú byť neprekonateľné. V tých chvíľach sa objavuje pokušiteľ a pokúša sa oddeliť nás od Ježiša.

Pápež varuje preto veriacich, aby sa nedali odradiť a nestrácali odvahu a nádej. Povzbudzuje ich, aby sa nepoddávali negatívnym náladám a cynizmu. „Musíme diablovi odpovedať tak, ako to urobil Ježiš, to znamená Božím slovom. S kniežaťom tohto sveta dialóg nie je možný. Dialóg vychádza z lásky k blížnemu, ktorú u diabla nenájdeme. Proti nemu sa musíme chrániť Božím slovom,“ odporúča pápež. „Diabol nás nenávidí, pretože nás Boh vykúpil. Diabol však nechce našu spásu a prenasleduje kresťanov od Ježišových čias,“ cituje páter Rosica pápeža. –zg-

 

Rusko: Nález pečate z Byzancie dokazuje staré cirkevné communio

 

Moskva, 19.8.2014 (KAP) 017 317 – Úzke vzťahy Ekumenického patriarchátu s odľahlými časťami Ruska dokazuje nález pečate patriarchu v Kostole Premenenia Pána v starom kniežacom meste Pereslavl. To leží medzi Moskvou a severovýchodným hlavným mestom regiónu Jaroslavl. Vedci Ruskej akadémie vied tam našli pečať patriarchu Atanázia I. (1230-1310) z prelome 13. a 14. storočia.

Po konci „latinského cisárstva“ v Konštantínopole sa patriarcha usiloval v týchto dvoch patriarchálnych obdobiach 1289-93 a 1302-10 o pravoslávnu reformu cirkvi a úzke spojenie byzantského a ruského pravoslávia. Atanáz I. sa narodil a vyrastal v Adrianopoli pod vládou križiakov a mal odmietavý postoj voči katolíckemu Západu. Jednou z jeho reformných aktivít bolo vytvorenie „dvoj-kláštorov“ pre mníchov a mníšky. To však narážalo na silný odpor v cirkvi a aj to viedlo – popri odpore prívržencov únie s Rímom – k jeho zosadeniu. Neskôr ho však začali uctievať ako svätca. Gréckokatolícka cirkev slávi jeho spomienku 22. októbra. –zg-

 

V Argentíne tragicky zahynuli traja príbuzní Svätého Otca

 

Vatikán, 19.8.2014 (RV) 017 316 – Ako informoval páter Lombardi 19. augusta, Svätému Otcovi oznámili smutnú správu o tragickej nehode v Argentíne, ktorá sa týka niektorých jeho príbuzných. Pápež je hlboko zarmútený a prosí všetkých, ktorí majú účasť na tejto jeho bolesti, aby sa pripojili k nemu v modlitbe.

Manželka a dve malé deti synovca pápeža Františka prišli o život pri dopravnej nehode neďaleko James Craik, v argentínskej provincii Cordoba František Emanuel Horacio Bergoglio, 35-ročný syn brata Svätého Otca, bol vážne zranený pri autonehode, ktorú neprežili jeho manželka Valeria Carmona a dvaja synovia, 8-mesačný Antonio a José, ktorý mal 2 roky.

Sústrasť vyjadrili Svätému Otcovi všetci jeho najbližší spolupracovníci. K modlitbe sa pripájajú aj ostatní zamestnanci Svätej stolice. -jk-
USA: Pseudosatanistická skupina za potrat

 

Somerville, 18.8.2014 (kath.net/LSN/jg) 017 315 – Pseudosatanistická skupina „The Satanic Temple“ (TST) požaduje, aby ženy boli „z náboženských dôvodov“ oslobodené od záväzných poradenských rozhovorov pred potratom. Predpisy platné v mnohých amerických štátoch odporujú „náboženskému presvedčeniu“ skupiny, ako tvrdí jej hovorca „Lucien Greaves“.

„My (členovia skupiny, pozn. red.) sme presvedčení, že ženy by mali byť chránené pred zbytočnými opatreniami ako sú ultrazvukové zábery a síce prostredníctvom výnimočného náboženského ustanovenia,“ povedal  „Greaves“, ktorý sa občianskym menom volá Doug Mesner.

Skupina by týmto spôsobom chcela klauzulu o výhrade vo svedomí pre príslušníkov náboženských spoločenstiev priviesť až do absurdnosti. Vo verejnom vyhlásení porovnáva svoju požiadavku s úspešným pokusom obchodného podniku „Hobby Lobby“, dosiahnuť výnimku z tzv. „nariadenia o antikoncepcii“ (povinné hradenie antikoncepcie) pri zdravotnom poistení  pracovníkov.

Podobnosť s prípadom „Hobby Lobby“ tu však nie je nijaká. Vlastníci podniku sú praktizujúci kresťania, ktorí zohľadňujú svoje náboženské zásady aj pri vedení podniku. TST naproti tomu neverí v nadprirodzenú bytosť, ale vo vedu, zdravý ľudský rozum a spravodlivosť. Mesner opakovane vyhlasoval, že svojou iniciatívou chce predovšetkým zosmiešňovať najmä evangelikálnych a katolíckych kresťanov. Za satanistickou rétorikou, ako sa zdá, tu stojí ateistický alebo agnostický svetonázor. Na internetovej stránke TST čítame: „Satanista má aktívne pracovať na vylepšovaní kritického myslenia a aplikovať rozumný agnosticizmus vo všetkých veciach“. –zg-

 

Stojí ‚Wir sind Kirche‘ pred zánikom?

 

Innsbruck, 18.8.2014 (kath.net/KAP/red) 017 314 – Po simuláciách svätej omše v rakúskom hnutí „Wir sind Kirche“ (My sme cirkev) jeho predsedníčkou Martou Heizerovou nasledovala najprv jej exkomunikácia a potom to vyvolalo v platforme spory o ďalšom smerovaní. Ako napísali noviny „Tiroler Tageszeitung“ cez víkend, „hnutie, ktoré vzniklo v r. 1995 zo spolku Referendum Božieho ľudu, stojí pred zaťažkávacou skúškou a možno pred rozkolom“. Heizerovej, ktorá kvôli simulácii svätej omše bez kňaza riskovala cirkevno-právne následky, ide podľa správy o to, „aby ukázala naliehavú potrebu reforiem v Cirkvi“. Jej predchodca na predsedníckej stoličke a súčasný kontrahent Hans Peter Hurka sa obáva, že „Wir sind Kirche“ sa kvôli Heizerovej pridržiavania sa súkromných slávení Eucharistie a ostrejším vyjadreniam v dialógu s vedením cirkvi diskvalifikovalo a v 19. roku existencie by sa „mohlo potopiť“.

Vo štvrtok sa má na zasadnutí predsedníctva v Innsbrucku schváliť hlasovanie 1400 členov hnutia, „ako demokratická príprava bázy veriacich“ na mimoriadne plenárne zasadnutie 27. septembra v Salzburgu. Hurka a jeho priaznivci chcú hlasovať priamo o Heizerovej, predsedníčke ide naproti tomu o obsahovom smerovaní. „Oba tábory dúfajú v jasný výsledok.“

Spor vypukol po tom, čo innsbrucký biskup Manfred Scheuer pred niekoľkými týždňami potvrdil exkomunikáciu Heizerovej a jej manžela. Obaja vyhlásili, že sa nechcú vzdať súkromných slávení Eucharistie bez kňaza, čo podľa cirkevného práva napĺňa skutkovú podstatu simulovaného podávania sviatostí.

Hurka svoju nástupkyňu už krátko po vyhlásení jej exkomunikácie vyzval k odstúpeniu. Heizerová dala k dispozícii svoj post hlasovaniu o dôvere, pričom ju jednohlasne vo funkcii potvrdili. Vo vyhlásení „Wir sind Kirche“ sa Heizerovej konanie označilo o. i. ako „skôr prorocké konanie, ktoré má vedenie Cirkvi pohnúť k zváženiu nových ciest v pastorácií sviatostí a v otázke cirkevných úradov“.

Heizerovej protivníci argumentujú, že požiadavka súkromných slávení Eucharistie bez kňaza nebola obsahom „Referenda Božieho ľudu“ z r. 1995 a nový konfrontačný kurz hnutia ani nezodpovedá štatútu „Wir sind Kirche“. Rozhovory s vedením cirkvi sa týmto novým kurzom znemožňujú a vnútrocirkevný dialóg sa sťažuje. –zg-

 

 

 

 

Pápež považuje vojenský zásah v Iraku za „legitímny“

 

Letecká tlačová konferencia pápeža Františka na témy ako:

Irak, Palestína, cesty plánované v r. 2015, encyklika o životnom

prostredí, odstúpenie.

 

Vatikán, 18.8.2014 (KAP) 017 313 – Pápež František považuje vojenský zásah v Iraku za istých okolností za oprávnený. Zastaviť „nespravodlivého agresora je legitímne,“ povedal v pondelok žurnalistom pri lete zo Soulu do Ríma. „Vedome používam slovo zastaviť, nehovorím o bombardovaní, či vedení vojny,“ zdôraznil pápež. Na otázku, či by sám cestoval do Iraku povedal: „Áno, som ochotný.“

„Nespravodlivého agresora zastaviť je legitímne. No prostriedky treba zvážiť. V minulosti štáty pod zámienkou zastavenia útočníkov, sa miešali do záležitostí iných krajín a sami viedli okupačnú vojnu.“ František žiadal medzinárodne dohodnutý postup. Jednotlivý štát takéto rozhodnutie urobiť nemôže.

V Iraku nejde iba o prenasledovaných kresťanov. „Je to pravda, oni trpia. Ale tu ide o mužov a ženy, o náboženské menšiny. Nie všetci sú kresťania. Ale všetci sú rovní pred Bohom.“

„Prediskutoval som situáciu v Iraku a problémy prijímania utečencov s guvernérom Kurdistanu,“ povedal František. Listom sa obrátil na vlády štátov zastúpených pri Svätom stolci, ako aj na generálneho sekretára OSN Ban Ki Moona a nakoniec poslal do Iraku svojho zvláštneho vyslanca kardinála Fernanda Filoniho. Zvažoval aj cestu do Iraku po ceste do Kórey. V súčasnosti to „však možno nie je najlepšia vec, ktorú možno urobiť, ale som ochotný,“ dodal pápež.

V pondelok pri omši v Soule sa pápež spontánne modlil za kardinála  Filoniho. Pripomenul „prenasledovaných a všetky náboženské menšiny, ktoré trpia v tejto krajine“. Filoni, prefekt Kongregácie pre evanjelizáciu národov a skúsený diplomat pre Blízky Východ, je od minulého týždňa v severnom Iraku a pomáha riešiť situáciu menšín. Stretol sa s prezidentom Kurdistanu Masudom Barzanim a inými politikmi a cirkevnými predstaviteľmi.

Irak patrí medzi málo veľkých krajín, ktoré nenavštívil ani pápež Ján Pavol II. (1978-2005). Ten pri 104 cestách vstúpil na pôdu 127 krajín.

 

Modlitba za pokoj s Peresom a Abbasom nebola nadarmo

Pápež sa vyjadril aj k vojne v Gaze. Modlitba za pokoj s prezidentmi Izraela a Palestíny vo Vatikáne napriek vojne podľa pápeža nezlyhala. Táto  iniciatíva v júni otvorila bránu mieru, ako povedal.

„Pre dym bômb však túto bránu nevidno, ale ona je naďalej dokorán otvorená. Ľudstvu treba jasne ukázať, že okrem cesty rokovaní existuje aj cesta modlitby,“ povedal pápež. Ocenil izraelského prezidenta Šimona Peresa palestínskeho prezidenta Mahmuda Abbasa ako „mužov mieru“. Obaja sú presvedčení, že rokovania, dialóg a pokoj sú jedinou možnosťou vyriešenia konfliktu.

 

František chce navštíviť Spojené národy

Pápež František chce navštíviť Spojené národy v New Yorku. Taká návšteva sa dá „možno“ spojiť s cestou na katolícky Svetový deň rodiny vo Filadelfii v septembri 2015, ktorú chce podniknúť, ako povedal pápež. František pripomenul, že generálny sekretár OSN Ban Ki-moon ho pozval. A potom hovoril aj o ďalších cestovných plánoch a stave prác na plánovanej encyklike o životnom prostredí. Znova oznámil aj úmysel v prípade opúšťajúcich síl odstúpiť ako jeho predchodca Benedikt XVI.

Cesta Františka do USA na 8. katolícky Svetový deň rodiny, ktorý sa koná 22. až 27. septembra 2015, nie je oficiálne potvrdená, ale je pravdepodobná. Zvažuje aj návštevu amerického parlamentu vo Washingtone. Na to má pozvanie od prezidenta Baracka Obamu. „Možno urobíme tieto tri mestá spolu,“ ako dodal pápeža. Naznačil, že by pritom chcel urobiť aj zastávku v mariánskom pútnickom mieste Guadalupe v Mexiku.

Ako ďalší možný cieľ cesty v roku 2015 uviedol František Španielsko. Pozval ho kráľovský pár aj biskupská konferencia. Ako eventuálne zastávky uviedol Santiago di Compostela a Avilu, rodisko ním veľmi uctievanej sv. Terézie Avilskej. „Rozhodnuté však ešte nie je nič. Všetko je možné,“ dodal pápež.

Oficiálne potvrdená na rok 2015 je len cesta do Srí Lanky a na Filipíny v januári.

 

Pápež by chcel navštíviť Čínu

Aj na cestu do Číny by bol pápež okamžite ochotný. „Či by som chcel ísť do Číny? Ale jasné, aj zajtra!“ povedal žurnalistom. Cirkev rešpektuje čínsky ľud. Vyprosuje si iba „slobodu pre svoje úlohy a svoju oblasť kompetencií“. „Popri tom nemá nijaké iné podmienky.“

Svätý stolec je „stále otvorený pre kontakty, pretože on chová pravú náklonnosť k čínskemu ľudu“. „Veľa som sa modlil za tento dobrý a vznešený ľud,“ dodal František. Pripomenul aj úlohu Číny v histórii vedy a filozofie. Aj rehoľa jezuitov, do ktorej sám patrí, „tam má svoju históriu“, povedal František s poukazom na Matteo Ricciho (1552-1610), talianskeho jezuitu a zakladateľa kresťanskej misie Číny v novšej histórii.

 

Návrh encykliky o životnom prostredí je hotový

Na otázku žurnalistov pápež povedal, že prvý návrh na plánovanú encykliku o životnom prostredí je hotový. Avšak bude oveľa kratšia ako je návrh. František poprosil predsedu Pápežskej rady pre spravodlivosť a pokoj kardinála Petra Turksona, aby zostavil návrh na túto tému. Návrh je však o tretinu dlhší ako „Evangelii gaudium“ povedal František.

„Je tu zásadný problém, že o ekológii možno hovoriť iba do istého bodu s určitou istotou,“ zdôraznil pápež. „Potom sa už dostávame do oblasti vedeckých hypotéz. Niektoré sú veľmi zabezpečené, iné menej. V encyklike s vieroučným charakterom možno pracovať iba s bezpečnými faktami. Text treba dôkladne prepracovať.“

 

Odstúpenie možné

Pápež znova oznámil aj úmysel v prípade poľavujúcich síl odstúpiť ako jeho predchodca Benedikt XVI. „Ak jedného dňa pocítim, že už to ďalej nejde, urobím to isté“, odpovedal na otázku žurnalistu. Benedikt XVI. „otvoril jedny dvere, ktoré sú inštitucionálne a nie výnimkou“. František sa podobne vyjadril častejšie, ale ešte nikdy nie takto zreteľne.

Benedikt XI. dokonal krok smerom k „emeritným pápežom“, povedal pápež. „Teológovia s tým možno nesúhlasia. No stáročia ukážu, či to tak je alebo nie.“

„V istom veku už tu nie je kapacita na dobré vedenie Cirkvi, pretože telo je unavené,“ ako vyhlásil pápež. „Aj keď je zdravotný stav dobrý, chýba sila zdolávať problémy tak, ako si to vedenie Cirkvi vyžaduje.“ –zg-

 

Lombardi robí pozitívnu bilanciu cesty pápeža do Kórey

 

Soul, 17.8.2014 (KAP) 017 312 – Vatikánsky hovorca páter Federico Lombardi urobil pozitívnu bilanciu návštevy pápeža Františka v Južnej Kórey, ktorý ju v pondelok ukončil svätou omšou v katedrále v Soule. Organizácia a spolupráca štátnych a cirkevných orgánov bola hladká a efektívna, ako povedal Lombardi v nedeľu večer v Soule. Okrem toho program nebol veľmi nabitý, ako to bolo nutné pri ceste do Svätej zeme v máji.

„Touto cestou František jasne ukázal, že Ázia má byť prioritou jeho pontifikátu. Ázia musí v rámci všeobecnej Cirkvi zohrávať závažnejšiu úlohu. Pri stretnutí s ázijskými biskupmi takmer všetci pozvali Františka na návštevu do svojej krajiny,“ informoval páter Lombardi ďalej. „Aj keď sa záujem verejnosti možno viac zameral na vyjadrenia k Severnej Kórey a k Číne, bola návšteva v Kórey viac pastoračného ako politického charakteru.“

Napriek tomu označil Lombardi realitu rozdelenia Kórey ako poznačujúcu atmosféru tejto cesty. Zvlášť určovala stretnutia v prvý deň návštevy. Aj nešťastie lode „Sevol“ poznačilo priebeh cesty. Pápež sa stretol s tými, čo prežili a príbuznými obetí až trikrát.

Pozitívne sa vyjadril hovorca aj o stretnutí pápeža s mladými katolíkmi na Ázijskom dni mládeže. „Františkovi sa podarilo aj v jazyku pre neho nezvyčajnom – v angličtine – spontánne reagovať a priblížiť sa k ľuďom.“

„Z cesty zostáva aj hlboká skúsenosť reality mučeníkov,“ pokračoval hovorca. „František blahorečil 124 svedkov krvi a navštívil viaceré miesta venované mučeníkom. Okrem toho všeobecnú Cirkev upozornil na zvláštnosť kórejskej cirkvi, ktorú založili laici a nie zahraniční misionári.“

Zrejme vzhľadom na možných svedkov krvi aj počas režimu teroru Pol Pota v Kambodži (1975-1979) hovorca povedal, že príslušné dikastérium kúrie sa bude v budúcnosti viac zaoberať mučeníkmi z ďalekého Východu. –zg-

 

Patológ: Levie Srdce obklopuje „vôňa svätosti“
Mníchov, 17.8.2014 (kath.net/ KNA) 017 311 – Philippe Charlier (37), lekár a najznámejší patológ Francúzska, nadobudol pri výskume historicky významných telesných pozostatkov celkom špeciálne skúsenosti. Tak pri srdci anglického kráľa Richarda Levie Srdce (1157-1199) konštatoval „umelú vôňu svätosti“, akú šíria aj mučeníci, ako informoval Charlier noviny „Süddeutsche Zeitung“ zo štvrtka.

„Zmes vône sa skladá z ruží, sedmokrások, myrty, mäty, tymianu, čajového oleja a ortuti, možno aj trocha limetky. Takúto vôňu som cítil už aj na Hore Atos v Grécku,“ doplnil lekár. „Je to veľmi intenzívna vôňa, veľmi príjemná.“

Pri návšteve v Mníchove si prezrel aj relikvie v chráme Frauenkirche a v Kostole sv. Petra. Niektoré pochádzajú z rímskych katakomb a takisto šírili túto vôňu svätosti.

Podľa slov patológa kráľ Richard Levie Srdce, ktorý sa okrem iného zúčastnil aj 3. krížovej výpravy, „mal z teologického hľadiska niektoré problémy“. V bojoch s francúzskym kráľom Filipom II. Augustom prišli o život aj mnohí kresťania. Za to mal Richard 33 rokov pykať v očistci. Preto bola jeho mŕtvola príslušne zabalzamovaná. „To mu malo pomôcť dostať sa priamo do neba.“

Jeho ďalšou úlohu bude preskúmať telesné pozostatky francúzskych kráľov v Katedrále v Saint Denis, ako Charlier oznámil. Hroby sú zapečatené od r. 1827. No v rakvách zrejme ležia úplne sprehádzané kosti, lebky a iné časti kostier, pretože počas Francúzskej revolúcie 1789 boli znesvätené. Čo prznitelia vtedy napáchali, to sa má teraz znova dať do poriadku. No povolenie na to je spojené s problémami, pripúšťa patológ, keďže musia súhlasiť dve rodiny.

Charlier zdôraznil, že pre neho je mimoriadne dôležité, aby pozostatky po preskúmaní neprišli do múzea, ale boli znova pochované. „Najlepšie tam, kde sme ich našli.“ Jeho vzťah ku smrti skrze prácu v mŕtvolami, ktorú robí roky, sa nezmenil, ako hovorí patológ. Odkedy však má dvoch synov, rozmýšľa o smrti inak, zvlášť o malých deťoch. Aj jeho doktorská práca o lekárskej etike zanechala svoje stopy. Predtým chcel preskúmať kostry zo všetkých dostupných múzeí. „Teraz – a ja absolútne nie som veriaci – si myslím, že vôľu mŕtvych treba rešpektovať.“ –zg-

 

Sedem ideí pre dôstojnú svätú omšu

 

Irondale, 16.8.2014 (kath.net/jg) 017 310 – Americký bloger Pat Archbold zostavil sedem návrhov na dôstojné slávenie svätej omše. Aj keď nie sú zvyčajné, môže ich každý kňaz zaviesť podľa svojho uváženia. Nepotrebuje na to povolenie.

 

  1. Celebrovanie „Ad orientem“

Kňazi a veriaci sú (liturgicky) nasmerovaní na východ. Liturgická reforma po Druhom vatikánskom koncile nepredpisuje, že kňaz musí stáť oproti veriacim. Tento krok by prispel viac ako všetko iné k tomu, že veriaci a kňaz zaujali správny vnútorný postoj, ako píše Archbold.

  1. Gregoriánsky chorál a viachlasný spev

Gregoriánsky chorál je rímskej liturgii vlastný spev, cituje Archbold konštitúciu „Sacrosanctum Concilium“ (SC) Druhého vatikánskeho koncilu. Iný druh cirkevnej hudby zvlášť viachlasný, nie je vylúčený, ak zodpovedá duchu liturgie, ako sa tam uvádza ďalej (SC 116).

  1. Latinčina

Druhý vatikánsky koncil tu hovorí jednoznačnou rečou, píše Archbold: „Používanie latinského jazyka má zostať v latinských obradoch zachované, pokiaľ neprotirečí zvláštnemu právu“ (SC 36). Prinajmenšom pevné časti svätej omše sa možno modliť po latinsky. Veriacim sa môžu ponúknuť pomocné dvojjazyčné texty, navrhuje Archbold.

  1. Prijímanie do úst a po kľačiačky

Tento druh prijímania Eucharistie veriacim pripomína, čo sa pri svätej omši deje a zabezpečuje úctivý postoj voči Eucharistii. Mimochodom pápež Benedikt XVI. v knihe „Duch liturgie“ vypovedal k tejto otázke všetko podstatné.

  1. Nijakí mimoriadni rozdávatelia svätého prijímania

Riadnymi rozdávateľmi svätého prijímania sú biskupi, kňazi a diakoni. Keď môže každý pribehnúť ku svätostánku a rozdávať sväté prijímanie, neposilňuje to vedomie svätosti tejto sviatosti, kritizuje bloger.

  1. Vhodné oblečenie

Nikto by neprišiel predstaviť sa vo firme alebo na audienciu k pápežovi či prezidentovi v plážovom oblečení. Keď sa pri svätej omši stretávame s našim Pánom a Vykupiteľom – ako to vyzerá? pýta sa Archbold. Každému je jasné, ako oblečenie ovplyvňuje správanie a postoje.

  1. Úctivý postoj a svätosť

Mnohými inými sa možno vyhýbať rozptyľovaniu a podporovať úctu pred svätými obradmi. K tmu patrí zrušenie pozdravu pokoja medzi veriacimi. Ten je dobrovoľný, teda sa nemusí robiť. Ak by sa kňazi vzdali improvizovaných vyhlásení a postojov počas svätej liturgie, tiež by to prispelo k slávnostnosti svätej omše. Aj používanie kadidla by to podporilo.

Navrhnuté opatrenia pre mnohých kňazov a veriacich nie sú spočiatku ľahko prijateľné. Sú však všetky možné a kňazi ich aj realizujú. Mnoho závisí od správneho poučenia veriacich kňazmi. Farnosti, kde sa uvedené idey realizovali, zažívajú veľa požehnania, píše Archbold na záver.

Pat Archbold pracuje pre medzinárodnú Logistickú firmu. Žije s manželkou a piatimi deťmi na Long Islande (New York). –zg-

 

Nemecko: Biskupi rušia ustanovenie pre omšové víno
            Mainz, 16.8.2014 (kath.net/ KNA) 017 309 – Katolícki kňazi  v Nemecku budú mať v budúcnosti slobodnú voľbu pri voľbe omšového vína. Nemeckí biskupi zrušili ustanovenie o omšovom víne z r. 1976, ako oznámila Diecéza Mainz v aktuálnom „Cirkevnom úradnom liste“.

Odôvodnenie: Nemecké právo sa medzitým už stará o dobrú kvalitu vína a zakazuje primiešavanie cudzích látok. Preto cirkevné „nariadenie o používaní vína pri slávení Eucharistie“ z r. 1976 už nemá význam. Ani zvláštne povolenie špeciálnych dodávateľov omšového vína už nie je potrebné.

Biskupi súčasne kňazov napomínajú, aby pri omši aj naďalej nalievali čisté víno. Duchovní sa musia postarať o to, aby s používalo víno, ktoré „spĺňa prinajmenšom požiadavky kvalitného vína podľa nemeckých zákonov o víne a tak zodpovedalo dôstojnosti tejto sviatosti“. V rímskom misáli je predpísané, že víno na slávenie Eucharistie „musí pochádzať z viniča, byť prirodzene čisté a nemiešané“, teda bez cudzích látok.

Kvalitné vína musia podľa nemeckých zákonov pochádzať na 100 percent z jedného z 13 nemeckých vinárskych oblastí a prejsť úradnou kontrolou kvality vína. Kvalitné vína smú byť pred kvasením obohatené zákonom určeným množstvom cukru, aby sa trocha zvýšil obsah alkoholu vína. –zg-

 

Saleziáni slávia 200 rokov od narodenia sv. Jána Bosca

 

Rím, 16.8.2014 (RV) 017 308 – Saleziáni dona Bosca začali oslavy 200. výročia narodenia svojho zakladateľa, ktoré pripadá na 15. augusta 2015. Pre saleziánsku rodinu pôsobiacu v 123 krajinách sveta je teda tento rok časom prípravy na výročie a tiež obdobím mnohých iniciatív s ním spojených. Okrem Turína si začiatok roka pripomenulo aj rodisko svätca. 15. augusta večer sa don Ángel Fernández Artime, hlavný predstavený saleziánov, stretol s obyvateľmi piemontskej obce Castelnuovo Don Bosco, pred tým nazývanej Castelnuovo d’Asti, kde o 18.00 slávil svätú omšu.

„Náš milovaný don Bosco je darom Ducha Svätého pre celú Cirkev a svojou dimenziou vychovávateľa a otca mládeže je celkom iste dedičstvom celého sveta, celého ľudstva“– povedal don Artime.

Dňa 16. augusta sa konala pešia púť z Castelnuovo Don Bosco na Colle Don Bosco. V miestnej bazilike slávil hlavný predstavený svätú omšu, pri ktorej formálne vyhlásil oslavy dvestoročnice. Nedeľná svätá omša v Castelnuovo Don Bosco bola spomienkou na krst sv. Jána Bosca.

Na celosvetovej úrovni saleziánska kongregácia organizuje v tomto roku dve medzinárodné konferencie v Ríme. Jednu historickú, v novembri a jednu pedagogickú v marci 2015. V Turíne sa plánuje stretnutie saleziánskych biskupov budúci rok v máji, medzinárodný kongres venovaný Panne Márii Pomocnici kresťanov v auguste 2015 a tesne pred uzavretím roka stretnutie Saleziánskeho hnutia mládeže. Iniciatívy spojené s oslavou 200. výročia narodenia zakladateľa saleziánov sú naplánované v každej krajine, kde saleziánska rodina pôsobia.

Ako povedal vikár hlavného predstaveného don Francesco Cereda, dvestoročnica ponúka príležitosť posilniť saleziánsku rodinu z hľadiska duchovného a apoštolského. Podľa jeho slov je výročie zdrojom inšpirácie: „Poukáže na výzvy, problémy, potreby a očakávania vtedajších mladých v porovnaní s dnešnými, aby sme boli schopní ponúknuť im nie odpoveď dona Bosca, ale našu odpoveď, vychádzajúc z charizmy dona Bosca.“ –jk

 

František daruje peniaze prenasledovaným jezidom v Iraku

 

Vatikán, 15.8.2014 (KAP) 017 307 – Pápež František daroval finančnú pomoc prenasledovaným jezidom v severnom Iraku. Ako hlásilo Rádio Vatikán 14. augusta, mimoriadny pápežský vyslanec pre Irak, kardinál Fernando Filoni, im mal odovzdať sumu v neuvedenej výške v Lališi. Toto mesto, 60 kilometrov severne od Mosulu, je centrom kurdského náboženského spoločenstva.

Bojovníci teroristickej skupiny „Islamský štát“ (IS) v Lališi zničili hlavnú svätyňu jezidov. Vatikán a miestne cirkevné humanitárne organizácie podporujú už od júna 4000 rodín, ktoré unikli pred IS.

 

Vďaka prezidentovi Barzanimu

V piatok, 15. augusta, kardinál Filoni slávil svätú omšu v utečeneckom tábore v Dohuku severne od Iraku v kurdskej oblasti. Tam sa v súčasnosti  zdržiava podľa Rádia Vatikán 60 000 väčšinou kresťanských utečencov. Deň predtým bol kardinál Filoni v Erbile, hlavnom meste Autonómneho regiónu Kurdistan, na stretnutí s jeho prezidentom Masudom Barzanim. Taliansky kardinál sa Barzanimu v mene pápeža poďakoval za prijatie desiatok tisícov  pred džihádistami uniknutých kresťanov v kurdskej oblasti.

Kardinál Filoni, prefekt Kongregácie pre evanjelizáciu národov, pricestoval do Iraku z poverenia pápeža 12. augusta, aby prispel k riešeniu situácie prenasledovaných menšín. V rokoch 2001 až 2006 bol Filoni vatikánskym veľvyslancom v Iraku. Považuje sa za vynikajúceho znalca krajiny. –zg-

 

Naša príloha:

Slobodomurárstvo hnacia sila „nového svetového poriadku“

 

Závery konferencie IPPF – Federácie Medzinárodného plánovaného rodičovstva – v Dhake z r. 1969: „Obraz rodiny zmeniť privedením žien na pracovný trh,“ a „napomáhaním homosexuality“. Podkopávať Cirkev. Cieľ: skoncentrovať moc do rúk svetovládcov zrušením národnej suverenity.

Rím, 13.6.2014 (IK-Nachrichten –Pro Sancta Ecclesia –VII.2014) 017 306

 

Zakladateľ internetovej agentúry Noticias Globales (Globálne správy), Mons. Juan Cluadio Sanahujo, odhalil v interview pre Infovaticana „kľúč k pochopeniu ´nového svetového poriadku´,“ ktorý sa práve chystajú zriadiť vo svete. Hlavným nástrojom nato je Organizácia spojených národov – OSN. Vlastným cieľom však je, „skoncentrovať moc do niekoľkých rúk“, hovorí Mons. Sanahujo. Na to si slúžia mnohými nástrojmi a pokusmi urobiť nástroje z iného, medzi tým aj z náboženstva.

Mons. Sanahujo je Argentínčan a teda krajan pápeža Františka a je členom „Kňazského spoločenstva Svätého kríža v osobnej prelatúre Opus Dei.      

 

Noticias Globales je dôležitou iniciatívou na pochopenie toho, čo sa deje na medzinárodnej úrovni. Ako vznikla táto iniciatíva?

Noticias Globales vznikla v r. 1998. Videli sme nutnosť svet informovať. Ľudia nepoznajú vnútorné mechanizmy OSN a plenárne zhromaždenie a medzinárodné konferencie si napríklad zamieňajú so zasadnutiami komisií. Máme množstvo informácií a tie sme začali šíriť. Okrem spravodajského bulletinu sme uverejnili aj mnoho kníh ako „Veľká výzva“, „Kultúra života proti kultúre smrti“, „Udržateľný rozvoj. Nová medzinárodná etika“ a „Globálna moc a jednotné svetové náboženstvo“.

Jedným z veľkých ťažísk moderného sveta je veľká sekulárna etika. Je etika bez Boha možná?

Je nemožné bez Boha vybudovať silnú a tým nosnú etiku. Etika sa vzťahuje na transcendentné zásady a tieto zásady môžu pochádzať iba od Boha. Sú pokusy vybudovať tzv. sekulárnu etiku, ale tieto pokusy sú bez výnimky v službe novopohanských ideológií a možno ich ľahko vyvrátiť. S podporou masmédií sa však zdajú prevládať, čo vedie k tomu, že mnohí bezmocní ľudia, ktorí hľadajú niečo, v čo by mohli veriť, tomu prepadnú.

Viete si predstaviť, že možno rešpektovať nemeniteľné hodnoty bez kresťanského svetonázoru?   
Nie je to nemožné, ale veľmi ťažké. Veď konečne za tým musí vždy stáť transcendentný svetonázor. Nemeniteľné hodnoty sú predsa výsledkom židovsko-kresťanského svetonázoru.

Čo chcú neo-maltuziáni skutočne? Možno povedať, že ciele OSN sú najlepšie zhrnuté v pojme „bezdetnosť“?

„Svetová zdravotnícka organizácia“ (WHO) prezentovala na začiatku 90. rokov novú zdravotnícku paradigmu, ktorá znie: občan nového svetového poriadku je zdravý a produktívny dospelý. Iba tí, ktorí sú zdraví a produktívni, majú skutočne nárok na ľudské práva. Všetci ostatní, ktorí nezodpovedajú týmto štandardom, musia zostať na okraji dejín, nemali by sa radšej vôbec narodiť a ak sa predsa narodia, nemá sa pre nich investovať ani cent. Z takého pohľadu je výstižnejšie zhrnúť ciele OSN pojmom „selektívna bezdetnosť“.

Do akej miery je zapojenie žien do zamestnania súčasťou tejto globálnej stratégie neplodnosti?

Budú mi asi mnohí prudko protirečiť, pretože každá kritika v tomto bode sa vykladá ako útok na „sebaurčenie“ ženy, pretože to tak mužom aj ženám už desaťročia navrávajú. Napriek tomu – súvislosť je tu očividná. Táto požiadavka sa nachádza v dokumentoch z konferencie v Dhake z r. 1969 „Federácie Medzinárodného plánovaného rodičovstva“ (IPPF) na návrh predsedu rady „Population Council“ založenej v r. 1952 Johnom Rockefellerom III. Dr. Bernarda Berelsona, ktorá má svoje korene v rasistickom eugenetickom hnutí.

Závery tejto konferencie konkrétne znejú: „Obraz rodiny zmeniť privedením žien na pracovný trh,“ a „napomáhaním homosexuality“. Na realizácii týchto cieľov sa teda pracuje už takmer 50 rokov!

Veľa sa hovorí o ochrane životného prostredia. Akú úlohu to hrá v modernej antropológii?

Pre OSN a iné organizácie je ochrana životného prostredia praktickou náhradou. Ľuďom napríklad nemožno jednoducho povedať, že Desatoro neexistuje bez toho, že by sa ponúkla za to náhrada. S tlakom médií môžu ľuďom nahovoriť, že niekto, kto separuje odpad, alebo sa určitým spôsobom stravuje, je solidárny so svetom a budúcimi generáciami. To je dobré a správne, ale v najlepšom prípade dôsledok nejakého postoja. Pre „nových etikov“ v tom však spočíva rozhodujúci prvok, pretože ochranou Zeme vidia oprávnenosť svojho konania: Zem zaberá miesto Boha. Nejde pritom o otázku, že by nebolo dôležité chrániť Zem, na ktorej žijeme. To je dôležité, pretože nám bola zverená Bohom a kresťania zo svojho postoja viery zaobchádzajú s prírodou zodpovedne. Tu však ide o správne priority. Na prvom mieste je Boží zákon – Desatoro.  

Existuje plán na zriadenie svetovlády? Je slobodomurárstvo v tejto oblasti aktívne?

Plány svetovej vlády zohrávajú v slobodomurárstve dôležitú úlohu a pochádzajú už z obdobia prvej svetovej vojny, či dokonca z ešte skoršieho.  V týchto plánoch je skrze tzv. ´stoly konsenzu´ zapojený nesmierne veľký rad zariadení, organizácií a skupín.  Aby som bol konkrétny a mohli sme nazrieť za kulisy, treba upriamiť pozornosť na hustú sieť mimovládnych organizácií, ktoré tvoria agendu OSN. Napríklad Club of Madrid, Club of Budapest, Club of Rome, Starší, Charta Erd a okolo toho krúžiace organizácie, ako Bilderberger, multináboženská organizácia World Conference od Religions for Peace (Svetová konferencia náboženstiev za mier) a s ňou súvisiace organizácie, rovnako ako United Religions Iniciative (Spojená iniciatíva náboženstiev) State of the World Forum (Štát svetového fóra) Commission on Global Governance (Komisia pre globálnu vládu) a prirodzene Council of Foreign Relations (Rada zahraničných vzťahov) ako aj Interparlamentarische Union  (Medziparlamentná únia) a tak by sme mohli v tomto dlhom zozname pokračovať.

Vo všetkých má slobodomurárstvo dôležitý vplyv. Niektoré z týchto organizácií sú síce zamerané viac na dialóg, ale všetky majú rovnaký cieľ: skoncentrovať moc v niekoľkých rukách zrušením národnej suverenity a používaním náboženstiev ako nástrojov, to znamená urobiť si z nich služobníkov na dosiahnutie vlastných cieľov.

            Myslíte si, že medzi katolíkmi vládne naivita, čo sa týka cieľov OSN?

            Chcem odpovedať tým, čo k tomu povedal arcibiskup Luigi Negri z Ferrary:

Veľké časti katolíckych spoločenstiev sú podkopané „prehorlivým irenizmom“, ktorý už desaťročia koná svoju prácu podkopávania a ktorého hlavnou starosťou nie je vlastná identita, ale dialóg za každú cenu s cieľom aj tie najvzdialenejšie postoje prezentovať ako dáko zlučiteľné s naším postojom. Rôznorodosť kultúrnych a náboženských postojov pozdvihnutá na najvyššiu hodnotu, ktorá vychádza z rovnocennosti rôznych aj náboženských postojov, spôsobuje, že katolícka viera stráca svoje absolútne mimoriadne postavenie. Tento irenizmus, šialené úsilie po otvorenosti, snaha o dialóg za každú cenu je však odmeňovaná jediným spôsobom, akým ľudská moc odjakživa odmeňuje takúto nezriadenú ochotu ku kompromisom – a síce pohŕdaním a násilím.“

Nebezpečenstvo pre Cirkev spočíva preto v prvom rade vo vnútri Cirkvi a nie vonku. Pred dlhým časom som počul ako sv. Josémaria Escríva povedal: „Ak je svet v temnote, tak preto, že Cirkev prestala byť svetlom.“

Ide tu o prehnané hľadanie „znamení doby“, ktoré sú spravidla v protiklade s katolíckou náukou. Namiesto stále nových pokusov ľudí premieňať, jedného za druhým získavať pre Krista, chcú ísť rýchlejšou pohodlnejšou cestou prispôsobovania náuky situácii, ktorá je často poľutovaniahodná, ako v prípade znovu zosobášených rozvedených. Z toho istého dôvodu sa nevyjadrujú k homosexuálom, pretože tí sa zdajú byť medzitým už nedotknuteľnými.

Nekritickým spôsobom sa akceptuje každé tvrdenie ako pravdivé, hlavne že prichádza cez isté údajne „neutrálne“ kanály – to platí rovnako pre  katastrofické scenáre zelených, nepravdy o počte mŕtvych skrze potraty a o šírení AIDS. K tomu patrí aj nekritické prijímanie údajne neškodných miléniových rozvojových cieľov a budúcej agendy trvalo udržateľného rozvoja.

Má táto globálna stratégia spojencov v rámci Katolíckej cirkvi?

Áno, jedným či druhým spôsobom. V Cirkvi sú tajne nasadení ľudia a sú tam aj „užitoční totálne naivní“.

            Medzi niektorými kardinálmi vládne istá starosť kvôli výpovediam kardinála Waltera Kaspera na konzistóriu vo februári. Myslíte si, že Cirkev nakoniec pripustí znovu zosobášených rozvedených ku svätému prijímaniu?

            Nemyslím si, že dôjde k tomu, že im Cirkev povolí pristupovať k prijímaniu. Ak by to urobila, prestala by byť Cirkvou Ježiša Krista. Katechizmus Katolíckej cirkvi je tu jednoznačný (KKC č. 1650). …

            Povedali ste, že homosexuálna lobby v Španielsku sa pokúša svoje ciele infiltrovať do výučby náboženstva. Myslíte, že v španielskej cirkvi je významná prítomnosť tejto lobby? A vo Vatikáne?

            Homosexuálnu lobby sme žiaľ z veľkej časti nechali narásť my sami. Poukazujem na to, čo som už k naivite katolíkov povedal. Je to neuveriteľné, ale v mnohých kruhoch už dnes nemožno vysloviť, že homosexualita je „objektívne nezriadený“ sklon, ako to uvádza Katechizmus Katolíckej cirkvi pod č. 2358. Prakticky všetky vieroučné vyhlásenia Cirkvi od vyhlásenia Persona Humana z . 1975 pápeža Pavla VI. sa zatajujú.

Súčasne sa uvoľňuje disciplína v Cirkvi. Určité časti hierarchie pripúšťajú, aby sa muži s takýmito sklonmi vysväcovali za kňazov, alebo dostali zodpovedné posty v cirkevných štruktúrach, napríklad pri výučbe náboženstva alebo v katolíckych školách, internátoch atď. Týmto spôsobom sa napomáhalo šírenie istého druhu zlej tolerancie a falošného milosrdenstva, čo nemálo prispelo k dnešnej situácii.

K tomu sa pridáva vonkajší tlak na Cirkev, aby tieto spôsoby správania akceptovala. Kardinál Ratzinger pred tým varoval v r. 1995, keď povedal, že existujú nátlakové skupiny, ktoré pracujú na tom, aby sa homosexualita považovala za normálnu formu sexuality a v ďalšom kroku požadujú, aby Cirkev svoj úsudok o nej zrevidovala. Tieto skupiny, ako povedal kardinál, obviňujú z diskriminácie každého, kto nezmýšľa ako oni.

V Španielsku žiadajú väzenie pre kardinála Sebastiána, pretože pripomenul, že homosexualita je choroba. Je tu nádej? Čo prinesie katolíkom budúcnosť?

            Osobne odporúčam prečítať si bod č. 675 Katechizmu Katolíckej cirkvi, o ktorom som často premýšľal. Hovorí o druhom príchode Ježiša Krista:

Pred Kristovým príchodom Cirkev musí prejsť poslednou skúškou, ktorá otrasie vierou mnohých veriacich. Prenasledovanie, ktoré sprevádza jej putovanie tu na zemi, odhalí „tajomstvo neprávosti“ v podobe náboženského podvodu, ktorý prináša ľuďom zdanlivé riešenie ich problémov za cenu odpadnutia od pravdy. Najväčším náboženským podvodom je podvod antikrista, to znamená určitého pseudomesianizmu, v ktorom človek oslavuje sám seba namiesto Boha a Jeho Mesiáša, ktorý prišiel v tele. … atď.

Ja nehovorím, že je tu predvečer druhého príchodu Pána, ale tento text nám pomáha orientovať sa. Pomáha nám sprítomniť si, že nie sme určení na to, čo ľudstvo nazýva úspech, alebo aby sme boli oslavovaní masami. Naším triumfom je, zjednotiť sa s Kristovým krížom, pripodobniť sa mu, aby sme po smrti prišli do neba. Naša nádej je v kríži a vo vzkriesení. –zg-

 

Juan Claudio Sanahuja sa narodil v r. 1947 v Buenos Aires. Po štúdiu komunikačných vied na Univerzite v Navarre študoval teológiu v Ríme a v r. 1973 získal doktorát z teológie. V r. 1972 bol vysvätený za kňaza a odvtedy je členom personálnej prelatúry Opus Dei. Je profesorom v Argentíne. V januári 2011 mu pápež Benedikt XVI. za jeho nasadenie za právo na život a za rodinu prepožičal titul Kaplán Jeho Svätosti – Monsignore.

Je autorom viacerých kníh. V r. 1998 založil internetovú spravodajskú agentúru „Noticias Globales“. Bol korešpondujúcim členom Pápežskej akadémie pre život (1998-2011), pracoval na rôznych projektoch Pápežskej rady pre rodinu a je členom predstavenstva nadácie „Nueva Cristianidad“.    

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *