Život Cirkvi vo svete 30 * 2014

Obsah

 

Sme ľudia – to je to jediné, čo s vami zdieľame

Expert na islam: Antisemitizmus hlboko zakotvený v Koráne

Kolín slávi 850. výročie príchodu relikvií svätých Troch kráľov

Čína: Spor o kresťanské kríže eskaluje

Irackí biskupi žiadajú ochranu pre kresťanov

Pápežský astronóm: Veda nie je sférou ateistov či egoistov

Vatikán žiada tlak na Izraelčanov a Palestínčanov

Cirkev vyzýva k pravde o páde lietadla na Ukrajine

OSN: Počet kresťanov v Mosule vyšší ako sa odhadovalo

Kláštor Melk – Pápežská vizitácia by bola viac ako primeraná!

Kresťania: Izrael sa drží medzinárodného vojnového práva

Kolín: Biskup Schwaderlapp: Celibát je potrebný – kňazky nebudú

Veľká Británia: Tlak na súkromné školy rastie

Evangelikálny priateľ pápeža – biskup Palmer – umrel pri nehode

Kardinál Koch kritizuje mlčanie o prenasledovaní kresťanov

Kazateľ pápežského domu Cantalamessa sa dožíva 80 rokov

Pastor na Ukrajine nazýva Putina ‚zločincom‘

 

Sme ľudia – to je to jediné, čo s vami zdieľame

 

Bejrút, 25.7.2014 (kath.net/KAP) 017 230 – Libanonský patriarcha Bechara Rai vyzval teroristickú skupinu „Islamský štát“ k dialógu. „Sme ľudia a to je to jediné, čo s vami zdieľame. Hovorme spolu a na tomto základe hľadajme dorozumenie,“ povedala hlava maronitov podľa internetového vydania libanonských novín „Daily Star“ zo štvrtka. S Rímom zjednotená Maronitská cirkev je najväčším kresťanským spoločenstvom v Libanone.

„Vy sa spoliehate na reč zbraní, terorizmus, násilie a získavanie vplyvu. My sa spoliehame na reč dialógu, dorozumenie a úctu k druhým,“ pokračoval  patriarcha Rai. Súčasne islamistom položil otázku, čo kresťania v Mosule a v ostatnej časti Iraku urobili, „že musia trpieť správanie s takou nenávisťou a takou potupou?“.

Teroristická skupina „Islamský štát“, ktorá v minulých mesiacoch získala pod kontrolu časti Iraku a Sýrie, pred týždňom vyhnala pod hrozbou zavraždenia posledných kresťanov z Mosulu. Podľa odhadov OSN išlo asi o 3000 ľudí. Kresťania žijú v Mosule od čias ranej Cirkvi – pred americkou inváziou v r. 2003 ich bolo ešte 50 000. –zg-

 

Expert na islam: Antisemitizmus hlboko zakotvený v Koráne

 

Kolín, 24.7.2014 (kath.net/idea) 017 229 – Evangelikálny znalec islamu, farár Eberhard Troeger z Wiehlu, odsúdil nedávnu vlnu antisemitského násilia  v Nemecku a kritizoval islam.

„Antisemitizmus je hlboko zakotvený v Koráne“, povedal v rozhovore pre agentúru „idea“. „Židia sa v islame trpia, iba ak čušia, ale všade tam, kde sa im hospodársky darí a majú vplyv, rozrastá sa islamský antisemitizmus.“

Pri protiizraelských protestoch dochádza podľa názoru Troegera k „podivným alianciám“ moslimov a ľavicových extrémistov. „Antisemitizmus oboch skupín má síce úplne iné korene, no napriek tomu stále častejšie vytvárajú spojenectvo“. Troeger tiež varoval pred tým, aby sa moslimským extrémistom príliš rýchlo ustupovalo: „Príliš rýchlo ustúpiť znamená povzbudzovať moslimských radikálov. Práve kresťania musia teraz ohlasovať solidaritu s Izraelom.“

Aj predseda Evanjelickej pracovnej komisie CDU/CSU (EAK), Thomas Rachel (CDU), odsúdil protižidovské výtržnosti: „Je to hanba a stav, ktorý nemôžeme trpieť, keď radikálni moslimovia na nemeckých uliciach otvorene a bezostyšne propagujú svoju odsúdeniahodnú a človekom pohŕdajúcu nenávisť voči židom. Je historickou povinnosťou, ktorá sa zakladá na našej kresťanskej viere, proti takýmto extrémistickým výčinom dôsledne, jednoznačne a neodkladne postupovať.“

 

Opakované antisemitské výtržnosti moslimov v Nemecku

Na akciách solidarity s Palestínčanmi v Gaze došlo v Nemecku opakovane k výtržnostiam. V Berlíne volali 19. júla aktivisti za Palestínu na demonštrácii heslá ako „Zasraní židia“ a „Vrah nacistov Izrael“. Po demonštrácii zaútočili moslimovia na náhodne prechádzajúci izraelský manželský pár.

Už 17. júla v Berlíne sa akcia solidarity s Gazou vymkla z rúk. Na Kurfürstendamme skandovalo asi 300 väčšinou moslimských účastníkov popri heslách „Alahu Akbar“ (Boh je veľký) aj antisemitské heslá ako „Jude, Jude, feiges Schwein, komm heraus und kämpf allein“ (Žid, žid, zbabelá sviňa, vyjdi von a bojuj sám). Polícia tieto heslá už zakázala a oznámila, že zasiahne vždy ak sa to bude opakovať. Polícia v rozhlasovej stanici Berlín-Brandenburg odôvodnila svoje nezasahovanie v minulosti tým, že toto heslo podľa posúdenia štátnej prokuratúry nepredstavuje štvanie voči národu. Skúmanie veci sa však ešte neskončilo.

V Essene zatkla polícia 15 osôb, ktoré plánovali útok na Starú synagógu mesta. Podľa polície sú podozriví zasa na slobode.

Polícia začala aj vyšetrovanie imama, ktorý v piatkovej kázni v berlínskej mešite vyzýval z vraždeniu židov: „Alah, znič sionistických židov, spočítaj ich a usmrť ich do posledného muža, neušetri ani jediného z nich“, zaznelo na videu, ktoré zverejnila židovská organizácia MEMRI. Okrem Ústrednej rady židov podal oznámenie na políciu aj berlínsky poslanec CDU Burkard Dregger. Nie je však známe, kde sa imam z Libanonu, ktorý má dánsky pas, v súčasnosti nachádza. –zg-

 

Kolín slávi 850. výročie príchodu relikvií svätých Troch kráľov

 

V Kolíne si pripomínajú príchod pozostatkov svätých Troch kráľov pred 850 rokmi

 

Kolín, 23.7.2014 (kath.net/KNA) 017 228 – V Kolíne sa v stredu večer konala slávnostná svätá omša, pri ktorej si pripomenuli privezenie relikvií svätých Troch kráľov do Kolína pred  850 rokmi. Celebrantom bol opát Johannes Schaber z benediktínskeho opátstva Ottobeuren. Po bohoslužbe si mohli veriaci prezrieť nádherný relikviár s pozostatkami svätcov a nechať sa požehnať.

Dňa 23. júla 1164 arcibiskup Rainald von Dassel priviezol relikvie z Milána do Kolína. Tieto pozostatky prišli do Kolína ako vojnová korisť. Na ich počesť postavili aj gotický dóm v Kolíne. Schránka s pozostatkami Troch kráľov vznikla v rokoch 1185 a 1220 a vytvoril ju Mikuláš z Verdunu. Podľa expertov je to najväčší a najcennejší stredoveký relikviár. Je zdobený motívmi zo zlata, striebra, smaltu aj drahokamami a polodrahokamami.

Mesto a kostol slávia toto 850-ročné jubileum pod heslom «Bohato obdarení» početnými podujatiami ako výstavami, prednáškami, výkladmi sprievodcov a bohoslužbami. Všetky informácie a ponuky sú na stránke www.dreikoenigsjahr.de . –zg-

 

Čína: Spor o kresťanské kríže eskaluje

 

Čína, 24.7.2014 (kath.net/pm) 017 227 – Na juhu Číny v provincii Zhejiang eskaluje spor medzi štátnymi orgánmi a kresťanmi pre odstraňovanie krížov a zatváranie Božích domov, ako varuje Spoločnosť pre ohrozené národy (GfbV). V pondelok v meste Venzhou zranili viac ako 60 kresťanov, keď polícia násilím prelomila ľudskú reťaz, ktorou veriaci chceli brániť kríž na svojom kostole.

„Železnými tyčami a s ochrannými štítmi postupovala polícia proti 1000 pokojne demonštrujúcich veriacich,“ informoval referent GfbV pre Áziu Ulrich Delius v stredu v nemeckom Göttingene. „Kresťania sa postavili okolo Kostola Spasiteľa v Sjuitou, aby zabránili, tomu, žeby sa aj z ich kostola odstránil kríž.“

Iba  vo Venzhou nechali orgány od začiatku roka násilne odstrániť viac ako 160 krížov z kostolov a dali zničiť tri Božie domy. V celej provincii Zhejiang v tom istom čase strhli z kostolov viac ako 360 krížov.

„Nedávny incident ukazuje zreteľnú eskaláciu násilia a konfliktu okolo stále viac sa rozširujúcich kresťanských cirkví v tejto provincii 500 kilometrov južne od Šanghaja,“ povedal Delius. „Nepomerné nasadenie násilia vo Venzhou jasne ukazuje, že komunistická strana v Zhejiangu chce obmedziť náboženskú slobodu aj pre veriacich v štátom uznaných cirkvách.“ Kostol Spasiteľa v Sjuitou patrí oficiálne registrovanému kresťanskému hnutiu, ktorého veriaci by mali mať v ústave zaručenú náboženskú slobodu.

Pastor kostola, Zhan Yingsheng, sa niekoľko dní pred násilím zamkol do kostolnej veže, aby chránil kríž Božieho domu. Od 16. júla 2014 dokonca začal hladovku, aby odvrátil znesvätenie kostola. Pretože bolo známe, že kríže pre protesty odstraňujú prevažne v noci, zorganizovali veriaci ľudskú reťaz aj v noci.

Mesto Venzhou je centrom šíriaceho sa kresťanstva v Číne. Najmenej milión obyvateľov tejto 8-miliónovej metropoly tvoria kresťania. V meste je viac ako 2000 cirkevných budov.

Orgány tvrdia, že ich opatrenia nesmerujú proti kresťanským kostolom, ale proti budovám postaveným bez stavebného povolenia. Čínski kresťania v tom vidia cielenú kampaň na obmedzenie slobody vyznania a ohraničenie počtu veriacich. –zg-

 

Irackí biskupi žiadajú ochranu pre kresťanov
            Erbil-Vatikán, 23.7.2014 (kath.net/KAP) 017 226 – Biskupi  v severnom Iraku v naliehavej výzve žiadali ochranu kresťanov a iných menšín v krajine. Irak a spoločenstvo štátov musia vyvíjať väčší tlak militantných islamistov, aby sa zastavilo ničenie kostolov, kláštorov, vzácnych rukopisov, relikvií a kresťanského  dedičstva. Uvádza sa to vo výzve biskupov vláde v Bagdade, z ktorej citovala vatikánska tlačová služba „Fides“ v stredu. Kresťanská tradícia má pre región aj mimo neho neoceniteľnú hodnotu, ako uvádzajú biskupi. Okrem toho prosili o finančnú pomoc pre kresťanských utečencov. Po ultimáte teroristickej skupiny „Islamský štát“ (IS) ušla z Mosulu veľká väčšina kresťanov. OSN hovoria o 3000 kresťanoch.

Nedávny útok islamistov na Tilkif v rovine Ninive dokázali odraziť oddiely kurdskej Peschmergy. Región, kde žije väčšina sýrskych kresťanov v Iraku, hraničí s autonómnym regiónom Kurdistan a jeho vláda si ho nárokuje. Kurdskí bojovníci sú teda pevne rozhodnutí brániť rovinu Ninive proti džihádistom, ako povedal chaldejský kňaz pre „Fides“.

Chaldejský patriarcha Louis Rafael I. Sako sa v utorok v severoirackom  Erbile stretol s chaldejskými, sýrsko-pravoslávnymi, sýrsko-katolíckymi a arménskymi biskupmi severného Iraku, aby sa poradili o situácii kresťanov.

Biskupi vláde navrhli vytvorenie spoločnej komisie, ktorá sa má radiť o opatreniach na zlepšenie situácie vyhnaných kresťanov. Biskupi vyslovene ocenili autonómny región Kurdov, kde boli kresťanské rodiny prijaté s otvorenou náručou. –zg-

 

Pápežský astronóm: Veda nie je sférou ateistov či egoistov

Vatikán, 23.7.2014 (ZENIT-Deborah Castellano Lubov) 017 225 – Katolíci musia byť odvážnejší v ukazovaní toho, že náboženstvo a veda dobre koexistujú, povedal pre rímsku agentúru ZENIT pápežský astronóm, ktorý práve získal najprestížnejšiu cenu sveta v oblasti vedy.

Jezuitský brat Guy Consolmagno, poctený minulý týždeň medailou Karola Sagana za „vynikajúcu komunikáciu aktívneho planetárneho vedca“ od Centra pre planetárne vedy Americkej astronomickej spoločnosti, pre ZENIT vysvetlil, že Cirkev nestojí proti vede. Brata Consolmagna nazvali „hlasom zladenia planetárnej vedy a astronómie s kresťanskou vierou“ a „racionálnym hovorcom, ktorý dokáže výnimočne dobre sprostredkovať ako náboženstvo a veda môžu koexistovať pre veriacich“.

Je to renomovaný autor a redaktor BBC, jeho knihy zahrňujú aj populárneho sprievodcu astronómiou „Pri Orione zabočte doľava“ a má vlastnú rozhlasovú reláciu BBC „Stručná história konca všetkého“. Tento dynamický populárny redaktor je známy mnohými prednáškami v USA a Európe každý rok, ktoré sprostredkujú fascináciu vedeckého skúmania verejnosti. Tento rok mal promočný príhovor na univerzite Georgetown University.

Consolmagno sa stal jezuitom vo veku takmer 40 rokov, po pôsobení na observatóriu na Harvarde v Technickom inštitúte v Massachusetts a v mierových silách. Členstvu u jezuitov vďačí za to, že mu to pomáha hovoriť o viere na verejnosti. Medaila Karola Sagana mu bude odovzdaná na 46. Výročnom zasadnutí Centra pre planetárne vedy v Tucsone, Arizone, v novembri.

 

 *    *    *

 

ZENIT: Mohli by ste povedať niečo o sebe a prezradiť, za čo ste získali medailu Karola Sagana?

Brat Consolmagno: Pochádzam z Detroitu, som dieťa „baby boomu“ a keď vypustili Sputnik bol som v materskej škôlke. V strednej škole som potom sledoval pristátie na Mesiaci. Astronómiu som miloval od raného veku. Neskôr som nastúpil do jezuitskej školy v Detroite, kde som písal pre školský časopis. Miloval som rovnako science fiction aj vedu. Avšak zistil som, že robiť vedu je ľahšie, ako písať o nej a tak som si urobil doktorát z planetárnej astronómie v Arizone a ďalší na Harvarde a MITe.

Ale stále som sa divil, „prečo robiť vedu, keď ľudia vo svete hladujú?“ – čo bol vplyv jezuitskej výchovy. Tak som nechal vedu a zapojil som sa do mierových síl „Peace Corps“. V Keni mi ľudia ukázali, prečo robíme vedu: ich zvedavosť v astronómii znovu rozpálila moju lásku a ich hlad spoznávať vesmír mi pripomenul, že nežijeme iba z chleba.

Vrátil som sa k vyučovaniu v Lafayette College v Pennsylvánii, a to som si tak zamiloval, že som vstúpil k jezuitom, aby som mohol učiť na ich univerzite. Namiesto toho ma poslali do Vatikánskeho observatória v Ríme. Popri vede robím veľa verejných prezentácií a píšem o vede. Tak sa mi vrátil môj sen byť spisovateľom.

ZENIT: Ako môže Cirkev ukazovať, že nestojí proti vede?

Brat Consolmagno: Otázka neznie, čo by mala Cirkev urobiť ako inštitúcia – keď podporuje nás v observatóriu, už robí svoj podiel. Teraz je na nás katolíkoch, ktorí sme vedcami, aby sme urobili náš podiel práce. Začať treba tým, že budeme dosť odvážni na to, aby sme sa prejavili v našich farnostiach a iných katolíckych fórach, aby sme hovorili našim bratom katolíkom (a bratom kresťanom) o tom, ako nás veda privádza bližšie k Stvoriteľovi.

Zistil som, že nie vedci musia počúvať o náboženstve – v skutočnosti väčšina vedcov je veľmi dobre oboznámená s náboženstvom a podiel veriacich vedcov sa veľmi podobá podielu rehoľníkov v komunite, kde žijú. No mnohí rehoľníci vidia iba „televíznych vedcov“, ktorí reprezentujú vedu práve tak ako „televízni kazatelia“ reprezentujú reálnych veriacich. Potrebujú vidieť, že  reálna veda nie je sférou ateistov, alebo úzkoprsých egoistických hlupákov.

ZENIT: Môžete vysvetliť, ako môžu náboženstvo a veda koexistovať pre veriacich?

Brat Consolmagno: Čo nás ľudské bytosti robí odlišnými od múdrych opíc? Naša schopnosť uvažovať o sebe, o našom prostredí, našom vesmíre a robiť slobodné rozhodnutia milovať to a starať sa o to, alebo nie. Intelekt a slobodná vôľa sú aktivitami duše; veda je oblasť, kde sa manifestujú.

A prečo my, vedci, robíme vedu? Ak je to pre slávu a oslavovanie, pre peniaze či moc, tak zakrpatievame. Ale ak je to z čistej radosti, ktorú prežívame, keď vidíme niečo nové a krásne vo vesmíre, z radosti z objavu, zo zmyslu pre zázrak … potom tvrdím, že to je druh radosti, ktorá nás prekvapuje v prítomnosti Boha. Boh sa prezentuje sám vo veciach, ktoré stvoril: to nehovorím ja, to je citát zo sv. Pavla v Liste Rimanom.

ZENIT: Povzbudili ste katolíckych vedcov, aby neváhali zdieľať svoju lásku k vede so svojimi komunitami. Čo tým presne myslíte? Môžete uviesť konkrétne príklady?

Brat Consolmagno: Farnosť je úžasným miestom pre začiatok. Vedec či inžinier by mohol pracovať s projektom pre mládež, či v kluboch ako sú „Knights of Columbus“ (Kolumbovi rytieri), učiť mladých astronómiu a postaviť im teleskop, či založiť robotický klub a hovoriť o umelej inteligencii. Farnosti poskytujú príležitosti vedcom podieľať sa so svojím nadšením a radosťou. Už článok o miestnej faune a flóre vo farskom časopise môže ľuďom pripomenúť, že v ich farnosti sú vedci.

ZENIT: Hovoríte, že jezuitskej výchove vďačíte za to, že vám pomáha verejne hovoriť o viere. Ako to? Boli časy, keď ste sa pri tom necítili dobre?

Brat Consolmagno: Vždy som bol hrdý na svoju jezuitskú výchovu. A čo viac myslím si, že reputácia jezuitov mi otvorila mnoho dverí medzi vedcami. Sme známi tým, že sme oddanými veriacimi, ktorí sa neboja sveta. My objímame celý vesmír, pretože nachádzame Boha vo všetkých veciach.

ZENIT: Čo považujete za najväčšie nedorozumenie, ktoré prispieva k názoru, že veda a náboženstvo nemôžu koexistovať? A veríte, že sa to môže nejako objasniť?

Brat Consolmagno: „Večná vojna medzi vedou a náboženstvom“ sa stala faktom, ktorý každý pozná – rovnako ako výpoveď, že „Krištof Columbus dokázal, že svet je guľatý“, čo sa učíme v osmóze ako deti, ale čo je očividne nesprávne. Myslím si, že jediný spôsob ako tomu čeliť je, uvádzať toľko príkladov, ako len môžeme, o reálnych vedcoch, ktorých ľudia môžu sami osobne stretnúť, aby sme naprávali večný nesprávny pohľad na svet, ktorý dostávame v televízii a na internete. –zg-

 

Vatikán žiada tlak na Izraelčanov a Palestínčanov

 

Ženeva, 22.7.2014 (kath.net/KNA) 017 224 – Vatikán vyzval spoločenstvo štátov, aby vyvíjalo väčší tlak na Izraelčanov a Palestínčanov v konflikte v Gaze. „Treba usilovať o okamžitý pokoj zbraní a začatie rokovania, povedal zástupca Svätého stolca pri OSN v Ženeve,“ arcibiskup Silvano Tomasi, na mimoriadnom zasadnutí Rady OSN pre ľudské práva v stredu. «Diabolský kruh odplaty» sa musí skončiť. Inak sa môže násilie stať «nekontrolovateľným».

Obe strany konfliktu Vatikán obvinil z porušovania ľudských práv. Usmrcovanie «nevinných civilistov izraelskými vojenskými akciami je rovnako neprijateľné, ako rakety, ktoré bez výberu zasahujú izraelské ciele», povedal arcibiskup Tomasi a zdôraznil:

„Hlas rozumu, ako sa zdá, zaniká vo vojnovom rachote zbraní. Násilie nevedie nikam, ani teraz ani v budúcnosti.“ Slovami pápeža Františka potom znova vyzval Izraelčanov ako aj Palestínčanov «k odvahe vyrokovať taký mier, ktorý bude spočívať na všeobecnom uznaní práva na existenciu oboch štátov».

Je «zodpovednosťou medzinárodného spoločenstva», aby sa vážne angažovalo za mierové riešenie a obom stranám pomohlo dosiahnuť ukončenie násilia k spokojnosti oboch strán, povedal Tomasi.

Médiá vyzval, aby «férovo a nestranne podávali správy o tejto tragédii, ktorou obe strany trpia». –zg-

 

Cirkev vyzýva k pravde o páde lietadla na Ukrajine

 

Moskva, 22.7.2014 (KAP) 017 223 – V spore o príčine pádu malajzijského civilného lietadla na východnej Ukrajine Ruská pravoslávna cirkev vyzvala povstalcov ako aj ukrajinských vojakov, aby hovorili pravdu. Velitelia všetkých raketových systémov v oblasti majú pred Bohom a ľuďmi povedať „celú pravdu o tom, čo robili a čo videli,“ povedal v utorok šéf oddelenia Moskovského patriarchátu pre vzťahy so spoločnosťou, arcikňaz Vsevolod Čaplin. To isté má urobiť aj posádka ukrajinského vojenského lietadla, ktorá mala letieť v blízkosti havarovaného lietadla.

„Ak sa spácha strašný hriech – zavraždenie stoviek ľudí – je lepšie o tom hovoriť, ako nosiť ťažké bremeno tejto viny na duši,“ povedal Čaplin pre ruskú spravodajskú agentúru „Interfax“. Spolupracovník patriarchu Cyrila I. súčasne bránil rozsiahle spravodajstvo západných médií o páde lietadla minulý štvrtok s 298 mŕtvymi. Je správne, že tie prakticky každú hodinu podávajú správy o obetiach. Pritom sa však nesmie zabudnúť na obete 50 mŕtvych počiatkom mája v ukrajinskej Odese, povedal arcikňaz. Tým venovali západné televízie príliš málo pozornosti.

Vláda v Kyjeve a proruskí povstalci na východnej Ukrajine sa navzájom obviňujú, že civilné lietadlo zostrelili. –zg-

 

OSN: Počet kresťanov v Mosule vyšší ako sa odhadovalo

 

Kňaz: „Stačilo by zbrane a prílev peňazí pre IS na mesiac zastaviť a skupina by už nemala moc.

 

Rím-Bagdad, 22.07.2014 (KAP) 017 222 – V severoirackom meste Mosul obsadenom teroristickou skupinou „Islamský štát“ (IS) očividne zotrvalo zreteľne viac kresťanov, ako sa doteraz predpokladalo. Pred uplynutím ultimáta džihádistov cez víkend bolo v meste ešte 3000 kresťanov, ako informovala vatikánska misijná tlačová služba „Fides“ v utorok s odvolaním sa na predstaviteľa OSN v Iraku, Taliana Marzia Babilleho. Poslední kresťania mali Mosul opustiť minulý týždeň väčšinou smerom na sever, aby dosiahli kresťanské sídliská Tilkif, Batnaya a Alqosh. Irackí biskupi hovorili o systematickom prenasledovaní kresťanov islamistami.

Doteraz sa počet kresťanov, ktorí zostali v meste po jeho obsadení, odhadoval na niekoľko stovák. Mosul sa považoval za baštu kresťanov v Iraku. Pred americkou inváziou v Iraku v r. 2003 tam žilo asi 50 000 príslušníkov rôznych cirkví. Pred obsadením islamistami ich už malo byť menej ako 10 000.

Z Mosulu ušli minulý týždeň tisíce kresťanských obyvateľov po ultimáte džihádistov, aby prestúpili na islam, platili daň z hlavy, alebo zomreli. Posledným 85 ušlým rodinám islamisti pri úteku zhabali všetok majetok, ktorí si zobrali so sebou a mnohí museli ísť 70 kilometrov do mesta Tel Afar pešo. Informovala o tom asýrska spravodajská agentúra „Aina“. Asi 15 kresťanských rodín v Mosule konvertovalo na islam, pričom v jednej z týchto rodín mladistvá dcéra ušla smerom na sever Iraku, pretože sa nechcela stať moslimkou.

 

Moslimské protesty proti IS

Protesty proti postupu IS voči kresťanom sa ozývajú rozhodne aj z radov moslimského obyvateľstva Iraku. V pondelok demonštrovali v Bagdade moslimovia s transparentmi: „Som Iračan, som kresťan“, čo bola reakcia na označovanie kresťanských domov v Mosule písmenom „N“ (nazarén – arabsky kresťan). Chaldejská spravodajská platforma „ankawa.com“ informovala aj o osude Mahmouda Al’Asaliho, islamského profesora práva v Mosule. Za otvorenú kritiku brutálneho postupu džihádistov proti inovercom, lebo to odporuje islamským zásadám, ho militanti IS usmrtili.

Podľa správ z pondelka projekt etnickej čistky islamistov pokračuje. Za prežitie v Mosule musia nemoslimovia platiť ešte vyššiu daň, ktorá je podľa údajov teraz až 450 dolárov za osobu a mesiac, čo je v miestnej situácii nesmierne vysoká suma. Sýrsky pravoslávny kostol Mar Afram v Mosule  okrem toho premenili na mešitu. Podľa správy agentúry AFP z utorka, však iné náboženské menšiny ako šiitskí Turkovia, šabakovia a jezidi utrpeli ešte viac ako kresťania. Kresťania boli pri postupe militantov IS počiatkom júna väčšinou ušetrení popráv.

 

Militanti IS obsadili kláštor Mar Behnam

Bojovníci IS prevzali v nedeľu kontrolu nad sýrskym katolíckym kláštorom Mar Behnam pri Karakoši a vyhnali mníchov. Ako informovala „Fides“ teroristi v nedeľu vyzvali troch mníchov a niekoľko v kláštore žijúcich rodín, aby kláštor okamžite opustili. Kláštor zo 4. storočia bol pútnickým miestom pre kresťanov aj pre moslimov. Mnísi prosili, aby si mohli zobrať relikvie uchovávané v kláštore, čo im však odmietli. Kurdskí bojovníci utečencov z kláštora neskôr pozbierali a odviezli do bezpečia. Správa o okupácii kláštora islamistami IS obyvateľov Karakoša uvrhla ešte do väčšieho strachu a hrôzy. Sú obavy, že na pútnickom mieste sa bude opakovať ničenie a znesväcovanie, ktoré sa vyskytlo už na iných miestach, kde kresťanské svätyne padli do rúk islamistom.

 

Kňaz: Prílev peňazí musí prestať

Sýrsky katolícky kňaz Nizar Semaan, spolupracovník arcibiskupa Mosulu, Yohanna Petrosa Mošeho, cez „Fides“ žiadal, aby Západ konečne začal konať. Je napríklad na čase dať IS na zoznam teroristických organizácií. Najmä treba nevyhnutne zverejniť krajiny a sily, ktoré IS financujú. Stačilo by zbrane a prílev peňazí pre IS na jeden mesiac zastaviť a skupina by už nemala nijakú moc.

Ďalej Semaan povedal, že sunitskí náboženskí vodcovia musia prispieť k tomu, aby sa IS izolovalo. „Verejné odsúdenie týchto skupín zo strany islamských autorít, ohlásené cez sieť mešít, by iste malo významný účinok,“ uviedol kňaz.

Organizácia pre islamskú spoluprácu (OIC) ostro odsúdila vyháňanie kresťanov extrémistami IS. Ich násilné vypudzovanie je „neprijateľným zločinom“ džihádistov, ktorých konanie „nemá nič do činenia s islamom a jeho princípmi tolerancie a spolunažívania,“ vyhlásil generálny sekretár OIC Ijad Madani. Zdôraznil, že krutosti rebelov odporujú princípom OIC, do ktorej patrí 57 moslimských štátov. Organizácia prisľúbila utečencom pomoc, kým sa nebudú môcť vrátiť do svojich domov. –zg-

 

Kláštor Melk – Pápežská vizitácia by bola viac ako primeraná!

 

Melk, 22.7.2014 (kath.net/jg) 017 221 – Tá správa bola na prvý pohľad taká nevierohodná, že by ju bolo ľahko možné považovať za vtip. Eugen Drewermann viedol exercície pre benediktínskych mníchov rakúskeho kláštora Melk. Nuž tieto správy sa už potvrdili.

Drewermann už v r. 1991 stratil povolenie prednášať na Katolíckej fakulte v nemeckom Paderborne a v r. 1992 aj povolenie kázať. V tom istom roku ho paderbornský arcibiskup Johannes Degenhardt suspendoval z kňazského úradu. V r. 2005 vystúpil z Katolíckej cirkvi! V televíznej talkshow „Menschen bei Maischberger“ označil tento krok dokonca ako „dar slobody pre seba samého“ k 65. narodeninám. V tom istom roku podpísal aj verejnú výzvu voliť ľavicovú stranu.

Napriek tomuto všetkému ho opát Georg Wilfinger z Melku pozval, aby viedol každoročné exercície pre mníchov jeho kláštora. Exercície, teda duchovné cvičenia sú nato, aby prehĺbili vieru, vzťah k Bohu, aby človek našiel jasný obraz svojej osobnej cesty s Bohom. Ako sa to má podariť takému vedúcemu exercícií ako je Drewermann, ktorý pociťuje svoje vystúpenie z Katolíckej cirkvi ako oslobodenie?

Podľa správ Drewermann mal v rámci exercícií dokonca sláviť Eucharistiu. Opát Wilfinger o tom musel prinajmenšom vedieť, ak nebol dokonca na omši prítomný.

V regule benediktínov sa o opátovi hovorí: „Preto smie opát učiť a určovať iba to, čo zodpovedá príkazom Pána (2. kap.) Georg Wilfinger tento bod regule nesplnil a tým sa nesprával zodpovedne voči svojim spolubratom.

Mimovoľne sa nám tu natíska porovnanie s Kongregáciou františkánov Nepoškvrnenej, ktorí slúžili tradičné omše. V tomto spoločenstve sa predpokladali sektárske príp. schizmatické tendencie. Preto ich v rámci vizitácie Vatikán podriadil apoštolskému komisárovi.

Podobný postup sa zdá byť primeraný aj v prípade kláštora Melk. Kto od Cirkvi odpadnutého kňaza poverí vedením exercícií a ešte ho aj nechá slúžiť Eucharistiu, toho treba rovnako postaviť pod kuratelu ako spomínanú františkánsku kongregáciu. Kto aktuálnu duchovnú a disciplinárnu situáciu kláštora Melk trocha pozná, nájde aj ďalšie dôvody na vizitáciu.

Pretože kláštor nie je diecézneho práva, miestny biskup preto nemá nad ním priamu kompetenciu a nemôže v tejto veci konať. Existujú však styčné body medzi kláštorom a diecézou. Opátstvo sa pastoračne stará o 23 farností v Diecéze St. Pölten a vo Viedenskej arcidiecéze. Biskupovi Küngovi a arcibiskupovi Schönbornovi teda nemôže byť ľahostajné, aká spiritualita z kláštora v ich farnostiach na veriacich účinkuje. Benediktínska regula dokonca predpokladá spolupôsobenie diecéznych biskupov, ak opát nezodpovedá požiadavkám: „Môže sa dokonca stať, že – nedaj Bože – celé spoločenstvo si jednohlasne zvolí za opáta niekoho, kto je s ich hriešnym životom uzrozumený. Ak sa takého nešváry dozvie biskup diecézy, alebo ak sa to dozvedia opáti či veriaci zo susedstva, majú zabrániť, aby sa presadil dohovor skazených mníchov, a majú pre Boží dom určiť dôstojného správcu“ (64. kap.) Bolo by na čase. –zg-

 

Kresťania: Izrael sa drží medzinárodného vojnového práva

 

 Výzvy izraelskej armády, aby obyvatelia včas opustili ohrozené miesta pred útokom, sa ignorujú. Izrael stále ešte zásobuje Gazu elektrinou, vodou a humanitárnou pomocou a ošetruje zranených Palestínčanov vo svojich nemocniciach – to však väčšina médií ani nespomenie.

 

Jeruzalem/Beit Jala/Rím, 22.7.2014 (www.idea.de) 017 220 – Dojmu, ktorý šíri väčšina médií, že postup Izraela v Gaze je nepomerný a brutálny, protirečí organizácia „Medzinárodné kresťanské posolstvo v Jeruzaleme“ (ICEJ). Pozemnou ofenzívou, ktorú Izrael začal 17. júla, sa majú zničiť raketové základne, ktoré raketami zasahujú až Tel Aviv a Jeruzalem, ako aj tunelové systémy, aby sa ukončilo dlhoročné ohrozovanie miest a dedín na juhu Izraela. Odvtedy prišlo o život 500 Palestínčanov. A zomrelo 18 izraelských vojakov. Pre Evanjelickú spravodajskú agentúru „idea“ vyhlásil riaditeľ ICEJ, Jürgen Bühler v Jeruzaleme, že boj proti islamským teroristickým organizáciám sa vedie v súlade s medzinárodným vojnovým právom.

„Nijaký štát nemôže na trvalo dopustiť, aby bol každé dva roky masívne ostreľovaný raketami.“

 

„Za množstvo obetí medzi Palestínčanmi, zodpovedá jedine Hamas“

Dnes sa nachádza v dosahu rakiet celé izraelské obyvateľstvo. Za to, že je tak veľa obetí medzi Palestínčanmi, zodpovedá jedine v Gaze vládnuca organizácia Hamas. Obyvateľov používa ako ľudské štíty pre svoje rakety, zbrane vedome skladuje pri civilných sídliskách a izraelské mestá ostreľuje  dokonca aj počas dohodnutého prímeria. Nedávno objavili zbrane pod školou prevádzkovanou OSN. Výzvy izraelskej armády, aby obyvatelia včas opustili ohrozené miesta pred útokom, sa ignorujú. To, že Izrael súčasne stále ešte zásobuje Gazu elektrinou, vodou a humanitárnou pomocou a dokonca ošetruje zranených Palestínčanov vo svojich nemocniciach, väčšina komentátorov ani nespomenie.

„Izrael chráni nielen vlastné obyvateľstvo, ale robí opatrenia aj na ochranu Palestínčanov, zatiaľ čo Hamas sa drží vyhláseného cieľa štát Izrael vymazať z mapy,“ hovorí Bühler. Preto absolútne neobstojí ani obvinenie tureckého premiéra Recepa Tayyipa Erdogana, že Izrael praktizuje genocídu. Ten vo volebnom boji povedal: „Oni (Izraelčania) nemajú svedomie, česť ani hrdosť. Tí, ktorí Hitlera dňom nocou odsudzujú, Hitlera v barbarstve prekonali.“ Očividne si Erdogan poplietol Hamas s Izraelom, ako povedal Bühler.

ICEJ založili v r. 1980 evangelikálni kresťania, aby podporovali nároky Izraela na Jeruzalem ako jeho neoddeliteľné a večné hlavné mesto. Toto dielo má pobočky v 140 krajinách.

 

Strach vládne aj v západnom Jordánsku

Aj arabské obyvateľstvo v západnom Jordánsku je dotknuté udalosťami v Gaze. V Betleheme a susedstve vládne veľký strach z budúcnosti, ako povedala vedúca centra stretávania Beit Al Liqa v meste Beit Jala, Marlene Shahwanová, pre „ideaHeute“. Od strachu už nemôžu ani spávať. Obrazy z Gazy ich neustále prenasledujú. Majú strach cestovať do iných častí krajiny, „pretože na obchádzkových cestách je to nebezpečné“. Politické riešenie sa nerysuje. „Jediné, čo môžeme urobiť, je modliť sa za pokoj,“ hovorí pani Shahwanová. Na to sa stretávajú aj so židovskými mesiánskymi skupinami.

Z majstrovstiev sveta vo futbale sa deti učia, že iba jeden tím môže byť úspešný: „Cieľ sa nedá dosiahnuť, ak sa k sebe nesprávame v pokoji. Tento pokoj môže priniesť iba Ježiš Kristus. Za to sa majú modliť aj kresťania v Európe,“ hovorí Nemka Marlene Shahwanová, ktorá žije s palestínskym manželom Johnnym v meste Beit Jala od r. 1992. –zg-

 

Kolín: Biskup Schwaderlapp: Celibát je potrebný – kňazky nebudú

 

Témy biskupa: Celibát, kňazky, fascinujúca domáca  cirkev, bolestná reformácia, nesmierne dôležitý spôsob prežívania sexuality, naše náboženstvo najpriaznivejšie pre človeka, účinnosť Cirkvi závisí od osobného svedectva.

 

Kolín, 21.7.2014 (kath.net) 017 219 – Kolínsky pomocný biskup Dominik Schwaderlapp v interview pre RP-Online vylúčil, že by v Katolíckej cirkvi niekedy boli kňazky.

„Kto sa domnieva, že by sa v tejto otázke mohlo niečo zmeniť, tomu, ak chcem byť úprimný, nemôžem robiť nijaké nádeje. Pre biskupa je však oveľa dôležitejšie, že v Cirkvi síce sú „najrôznejšie služby, ale my všetci sme spojení rovnakou dôstojnosťou ako Božie deti“. Pre budúcnosť Cirkvi sú dôležité duchovné centrá, v ktorých sa schádzame na bohoslužbu a modlitbu. Ako „fascinujúce“ označil biskup ideu „malých spoločenstiev, ktoré sa vojdú do obývačky“, ktoré v iných krajinách už dávno existujú. „Tam sa stretávajú ľudia v súkromí, ktorí sa spoločne modlia a rozprávajú sa o svojich radostiach a starostiach. Tu môže vzniknúť sieť takýchto spoločenstiev, ktoré zabezpečujú blízkosť miesta stretnutia a súčasne sú mostom k duchovným. To je nám ešte cudzie, ale ja by som chcel k tomu povzbudiť, aby sme sa nad tým zamysleli.“

Pri téme ekumenizmus má biskup Schwaderlapp dojem, že  tu je menší priestor prierezu. „Rozdelenie vo viere pre nás nie je nijakým sviatkom. Chceme oslavovať, že sa Cirkev rozbila? Svojím výsledkom jej reformácia niečím, čo bolí. Na druhej strane je pôvodom Evanjelickej cirkvi.“

Na otázku, či treba hovoriť aj o celibáte biskup jasne povedal: „Nie, som toho názoru, že celibát je nielen dobe primeraný, ale aj potrebný. Je to nevyslovené svedectvo toho, že svoje rozhodnutie dať svoj život do služby Krista myslím vážne – celým svojím telom a celou svojou dušou.“ Na námietku, že ten by sa mohol povoliť pre kňazov ako dobrovoľný, dal biskup Schwaderlapp jasnú odpoveď:

„Kladiem dôraz na hodnotu celibátu, ktorý som prijal dobrovoľne. Nikto ma nenútil stať sa kňazom. Kňaz nie je nijaký náboženský funkcionár. Ide o to, aby sme Krista v tomto svete aj vlastným spôsobom života urobili viditeľným a dotknuteľným. Ježiš sa tiež vzdal manželstva v prospech svojej lásky ku všetkým ľuďom, to sa pokúšam ako kňaz takisto žiť s mojimi skromnými prostriedkami. Celibát chráni nás kňazov, ktorí v Nemecku žijeme dosť občiansky, aby sme sa nestali totálne občianskymi. Okrem toho – obnova Cirkvi sa podľa môjho presvedčenia nemôže nikdy podariť umenšením vecí, ale vždy iba väčšou oddanosťou.“

Témy ako sexualita pred manželstvom nepovažuje biskup mimochodom za vedľajšie. „To, že sexualita je výrazom oddanosti a slúži na odovzdávanie života, to už má priamo dočinenia s vierou,“ konštatuje biskup. Otázka, ako mladý človek žije svoju sexualitu, je „existencionálne nesmierne dôležitá“.

„Nesmieme prestať klásť si túto otázku, či už je to populárne alebo nie. Toľko mladých ľudí hľadá ochranu, naplnenie a prijatie v sexe a nakoniec sa stanú obeťami využívania. Čo sa javí ako láska, nie je často ničím iným ako egoizmom. A že už v ranej mladosti prežívaná sexualita nerobí nevyhnutne mladého človeka šťastným, je známe. Naše posolstvo je náročné, avšak slúži človeku, vedie k väčšej radosti, vernosti, pocitu ochrany – a to sú všetko veci, po ktorých ľudia túžia,“ zdôraznil biskup.

Biskup Schwaderlapp poukázal potom aj na štúdie o živote mladých a na problém, že katolícka morálna náuka sa často považuje za morálku, ktorá „kazí  radosť“. Ale to, čo mnohí z nej vedia, je „skôr karikatúra tejto náuky“. „Veď prikázania iba poukazujú na niečo, čo je oveľa väčšie, čo je oveľa krajšie. A túto krásu, ako napríklad dôstojnosť ľudského života, musíme viac zdôrazňovať. Niet nijakého náboženstva, ktoré je priateľskejšie pre telo človeka ako kresťanstvo. V téme sexualita často existuje iba „defenzívne hlásanie“, málo ľudí sa na túto tému odváži.

Kolínsky pomocný biskup potom pripomenul aj to, že počet veriacich klesá, počet cirkevných zamestnancov však naďalej rastie. Vyjadril starosť, že toto nadmerné nasadenie v inštitúciách nám berie slobodu pre nové pastoračné a charitatívne impulzy.

„Účinnosť Cirkvi nezávisí od jej vonkajšej inštitucionálnej prítomnosti, ale oveľa viac od osobného svedectva veriacich.“ –zg-

 

Veľká Británia: Tlak na súkromné školy rastie
Londýn, 21.7.2014 (kath.net/KNA/red) 017 218 – Renomovaná katolícka škola Oratory School v Londýne, ktorá vychovávala aj synov bývalého premiéra Tonyho Blaira, bola znova raz pokarhaná za údajný diskriminačný výber žiakov. Podľa správy Školského dozorného úradu porušila škola údajne 105 ráz platné predpisy schválenia školy, ako informovalo BBC a ďalšie médiá.

Štátne orgány školu vyzvali, aby naliehavo zmenila postup prijímania žiakov. Pri prijímaní žiakov škola totiž žiada od rodičov krstný list detí, uprednostňuje deti, ktorých rodičia sú aktívnymi členmi cirkevného spoločenstva. Správanie školy vraj škodí miestnemu obyvateľstvu, kritizuje správa – iba 8 zo 104 uchádzačov zo štvrtí Fulham a Hammersmith boli prijatí do Oratory School. Okrem toho iba 45 percent žiakov nie je bielych, v protiklade so 70 percentami v ostatných častiach Londýna.

Riaditeľ školy oznámil, že túto kritiku nechá znova právne preskúmať. Školský úrad vydal za ostatných šesť rokov štyri výnosy proti škole – no aj v prípade tohto najnovšieho dokázali na súde uspieť.  www.london-oratory.org   –zg-

 

Evangelikálny priateľ pápeža – biskup Palmer – umrel pri nehode

 

Londýn, 21.07.2014 (KAP) 017 217 – Tony Palmer, biskup evangelikálnej skupiny anglikánov a priateľ pápeža Františka (na obr.), umrel v nedeľu na následky nehody s motorkou. V Anglicku narodeného Juhoafričana považovali v turíčnych cirkvách za jednu z najprominentnejších osobností vo svete vo oblasti dialógu s Katolíckou cirkvou. Kontakt s pápežom Františkom, ktorého Palmer opisoval ako svojho „duchovného otca“, vznikol, keď bol pápež arcibiskupom v Buenos Aires, kde Palmer pôsobil v Hnutí charizmatickej obnovy.

Veľa pozornosti vyvolalo videové posolstvo pápeža pre stretnutie amerických turíčnych cirkví, ktoré Palmer zaznamenal na svoj smartphone na osobnom stretnutí s Františkom v januári 2014 vo Vatikáne. V úvode k videu poukázal duchovný na pápežské posolstvo bratstva, jednoty a lásky. „Bratia a sestry, protest Martina Luthera sa skončil. A váš?“, zneli Palmerove slová.

Pápež František v posolstve na videu vyhlásil, že túži po konci rozdelenia kresťanských vyznaní. Evangelikálne zhromaždenie oslovil slovom „bratia“ a vyzval k „duchovnému objatiu“ a k modlitbe za seba navzájom. –zg-

 

Kardinál Koch kritizuje mlčanie o prenasledovaní kresťanov
Vatikán, 20.7.2014 (kath.net/ KNA) 017 216 – Švajčiarsky kardinál Kurt Koch, predseda Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov, žiadal odvážnejšie zasadzovanie sa prenasledovaných kresťanov vo svete.

„Myslím si, že príliš veľa mlčíme,“ povedal kardinál Koch v interview pre vatikánske noviny „L´Osservatore Romano“ z nedele. „Odhadom až 80 percent z ľudí prenasledovaných z náboženských dôvodov, tvoria kresťania. Dnes trpí viac kresťanov prenasledovaním ako v časoch ranej Cirkvi.“

Kardinál Koch súčasne vyzdvihol veľký význam kresťanských mučeníkov pre zbližovanie sa kresťanských vyznaní. „Oni sú semenom ekumenizmu a budúcej jednoty“, ako povedal. „Ekumenizmus utrpenia tvorí najhlbšie základy pre dialóg medzi vyznaniami.“ –zg-

 

Kazateľ pápežského domu Cantalamessa sa dožíva 80 rokov

 

Vatikán, 20.7.2014 (KAP) 017 215 – Páter Raniero Cantalamessa, kazateľ pápežského domu, sa v utorok dožíva 80 rokov. Taliansky páter kapucín je v tomto úrade už od roku 1980 a kázal u troch pápežov: Jána Pavla II., Benedikta XVI. a Františka. Tým je služobne najstarší duchovný pastier v okolí pápeža. Ako domáci kazateľ máva v piatky počas Adventu a Pôstneho obdobia homílie pre pápeža a členov Rímskej kúrie. Širšiemu publiku sa stal známym talianskou reláciou „Slovo k nedeli“, v ktorej mal v r. 1994 až 2010 meditácie pre divákov vždy v sobotu večer v štátnej televízii „Rai Uno“.

Raniero Cantalamessa môže svoj úrad v Rímskej kúrii na rozdiel od kardinálov a biskupov vykonávať aj po dosiahnutí veku 80. rokov.

Pozornosť vyvolal tento výnimočný kazateľ naostatok svojou homíliou na veľký piatok v Bazilike sv. Petra. Vtedy označil platy manažérov, ktoré sú „päťdesiat či stokrát väčšie“ ako platy ostatných zamestnancov ako „škandál“. Páter Raniero nežije vo Vatikáne, 85 km severovýchodne od Ríma v Cittaducale, kde pôsobí ako duchovný pastier v ženskom kláštore.

Tento slávny rehoľník a kazateľ, ktorého meno možno preložiť ako „spieva omšu“, sa narodil 22. júla 1934 v strednom Taliansku v Colli del Tronto a kňazskú vysviacku prijal v r. 1958. Vo švajčiarskom Freiburgu získal doktorát z teológie, v Miláne ďalší z klasickej filológie. Následne prednášal ako profesor dejín raného kresťanstva na Katolíckej univerzite v Miláne. V rokoch 1975 až 1981 bol členom Medzinárodnej komisie teológov vo Vatikáne. –zg-

 

Pastor na Ukrajine nazýva Putina ‚zločincom‘

 

Rusko nepodniklo nič, «ale naozaj vôbec nič», aby vojnu ukončilo. Naopak …

 

Kyjev, 18.7.2014 (kath.net/KNA) 017 214Pastor nemeckého evanjelického spoločenstva v Kyjeve, Ralf Haska, označil ruského prezidenta Vladimíra Putina (foto) po zostrelení malajského civilného lietadla na východnej Ukrajine ako «zločinca». «Akí barbari to sú, čo si môžu vziať také niečo na zodpovednosť?», kladie si pastor Haska otázku na Facebooku. Rusko nepodniklo nič, «ale naozaj vôbec nič», aby vojnu ukončilo. Putin stále viac prilieval olej do ohňa a posielal stále viac techniky a bojovníkov cez hranice.  «Aký je to len zločinec!», napísal Haska. –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

 

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *