Život Cirkvi vo svete 24 * 2014

Obsah

 

Irak: ‚Všetci kresťania z Mosulu ušli‘

Súd pre ľudské práva: Cirkev má nárok na lojálnych zamestnancov

Lutherov rodičovský dom v Mansfelde bude múzeum

Nový bavorský biskup: Zatiaľ sú žurnalisti priateľskí

Vatikán: Neplánovaná modlitba – Alah ‚pomáhaj nám proti ľudu neveriacich!‘

Sme exkomunikovaní za to, že sme prorockí …

Irak: Mosul zabrali islamisti – arcibiskup zdesený

 „Repubblica“: Pápež sleduje cieľ cesty do Číny

Bavorsko: Kríže v školských triedach aj na štítoch zostanú!

Nemecko: Miliónové škody v kostoloch po vlámaniach

Benedikt XVI. používa mobilnú chodúľu

Severná Kórea zatkla Američana za Bibliu ponechanú v hoteli

Turíce: Peniaze nerobia človeka šťastným – ale Boh!

Summit pokoja pre Blízky východ vo Vatikáne

František a protestantizmus

Biskupi EÚ ľutujú odmietnutie ochrany embryí Bruselom

Arcibiskup: Na severe Iraku kostoly praskajú vo švíkoch

Ukrajina: Pravoslávna cirkev sa dištancuje od separatistov

Emeritný kardinál Joachim Meisner: Mám sa dobre

 

Irak: ‚Všetci kresťania z Mosulu ušli‘

 

Mníchov-Mosul, 12.6.2014 (kath.net/KIN) 017 099 – Po ovládnutí severoirackej metropoly Mosul islamistami už odtiaľ ušli všetci ešte tam žijúci kresťania. Potvrdil to katolícky arcibiskup mesta, Amil Shamaaoun Nona (foto), pre katolícku nadáciu „Kirche in Not“.

„Všetci veriaci opustili mesto. Kto vie, či sa budú môcť niekedy ešte vrátiť,“ povedal arcibiskup Nona. „V roku 2003 žilo v Mosule ešte 35 000 veriacich. Počiatkom roka 2014 ich už bolo iba 3000. Teraz tu už  pravdepodobne nezostal ani jeden, to je tragické.“

Mesto Mosul s tromi miliónmi obyvateľov, ktoré sa spomína už v Biblii ako Ninive, bolo tisícročia miestom kresťanskej kultúry. Arcibiskup Nona o ovládnutí Mosulu hovorí:

„Nikdy predtým sme niečo také nezažili. Veľkomesto ako Mosul padlo za obeť chaosu. Boje sa začali vo štvrtok, 5. júna, a spočiatku boli obmedzené na niekoľko štvrtí na západe mesta. Armáda začala tieto miesta bombardovať, ale potom ozbrojené zložky a polícia v pondelok v noci zrazu Mosul opustili a mesto prenechali svojvôli útočníkov. Viac ako polovica obyvateľov a celé kresťanské spoločenstvo okamžite ušli na blízku rovinu Ninive. Okolo 5. hodiny v utorok ráno sme utečenecké rodiny prijali a pokúšali sme sa ich ubytovať v školách, miestnostiach katechézy a v opustených domoch.“

Arcibiskup Nona sa v súčasnosti nachádza severne od Mosulu v dedine Telkef.

Útok vykonala podľa oficiálnych údajov teroristická organizácia „Islamský štát v Iraku a Sýrii“ (ISIS), známa krutými útokmi na kresťanov v Sýrii. Arcibiskup Nona si však myslí, že na útoku sa podieľali aj ďalšie skupiny:

„Nevieme ešte presne, aké sú to skupiny. Niektorí hovoria, že môže ísť o ISIS, ďalší, že ide o príslušníkov iných skupín. Musíme vyčkať, aby sme lepšie pochopili skutočnú situáciu. Jasné je, že sú tu extrémisti. Mnohí videli ich stráže v uliciach.“ Arcibiskup Nona prosí kresťanov v Európe o pomoc a o modlitby za Irak:

„My sa naďalej modlíme za našu krajinu, aby konečne našla pokoj a mier. Nie je ľahké po toľkých rokoch utrpenia nestrácať nádej, ale my irackí kresťania, stojíme neochvejne pevne vo viere a musíme si zachovať nádej napriek prenasledovaniu. Po tom, čo sa stalo v týchto dňoch je to nesmierna výzva,“ vyhlásil arcibiskup Nona. –zg-

 

Súd pre ľudské práva: Cirkev má nárok na lojálnych zamestnancov

 

Súd pre ľudské práva a španielske hnutie proti postojom Cirkvi


            Štrasburg (kath.net/KNA) 017 098 – Bývalý katolícky kňaz s názormi jasne kritickými voči Cirkvi nemá nárok na zamestnanie ako učiteľ náboženstva. Európsky súdny dvor pre ľudské práva v Štrasburgu odmietol vo štvrtok žalobu Španiela, ktorý sa bránil proti nepredĺženiu jeho pracovnej zmluvy učiteľa náboženstva na štátnej škole. Rozhodnutie sudcov prešlo deviatimi hlasmi proti ôsmym.

 

 

Sudcovia vydali rozsudok v tom znení, že Cirkev môže od učiteľov náboženstva vyžadovať vernosť náuke Cirkvi. Zrušenie povolenia vyučovať je stanovené autonómiou Cirkvi v zmysle Európskej konvencie ľudských práv.

 

Žalobca José Antonio Fernandez Martinez (*1937) požiadal v r. 1984 vo Vatikáne o uvoľnenie z prísľubu celibátu a v r. 1985 sa civilne zosobášil. Od r. 1991 vyučoval tento teraz už otec piatich detí, katolícke náboženstvo a etiku na štátnej strednej škole v regióne Murcia.

V r. 1996 sa tam v denníku objavil príspevok s názvom «Hnutie za dobrovoľný celibát», v ktorom Fernandez vystupoval ako aktívny člen. V článku vyjadrila skupina kritiku postojov Cirkvi k potratu, rozvodu, sexualite a antikoncepcii.

V r. 1997 Vatikán zbavil Fernandeza jeho kňazských sľubov s usmernením, aby nepôsobil ďalej ako katolícky učiteľ náboženstva, pokiaľ miestny biskup nerozhodne inak. O dva týždne biskup Cartageny oznámil ministerstvu školstva, že zmluva s Fernandezom sa nemá obnoviť.

Pracovný súd v Murcii učiteľovi dal v jeho žalobe proti diskriminácii za pravdu. No Najvyšší súd v Madride v r.  2001 v odvolacom konaní s ministerstvom školstva rozhodol, že biskup z hľadiska ustanovení cirkevného práva konal korektne. Okrem toho nepredĺženie zmluvy nemožno dať na roveň s prepustením. Na španielskom ústavnom súde Fernandez neuspel.

Súd pre ľudské práva v Štrasburgu nevidel v konaní španielskych vládnych orgánov, ani vedenia cirkvi nijaký zásah do ochrany súkromného života žalobcu a vyhlásil:

 

Cirkev môže oprávnene očakávať od učiteľov náboženstva zvláštnu lojalitu, pretože tých možno považovať za predstaviteľov Cirkvi. Rozpor medzi náukou Cirkvi, ktorá sa má vyučovať a osobným postojom pedagóga, môže viesť k problému vierohodnosti.“

Ani biskup nekonal neodôvodnene či svojvoľne. Fernandez ako bývalý rektor kňazského seminára mal predpokladať, že jeho verejný odpor proti určitým cirkevným zákonom bude mať následky. Z ustanovení konkordátu medzi Španielskom a Svätým stolcom mal vedieť, že jeho zmluva pedagóga bez cirkevného povolenia učiť nemôže byť predĺžená. –zg-

 

Lutherov rodičovský dom v Mansfelde bude múzeum

 

Berlín, 12.6.2014 (KAP) 017 097 – Rodičovský dom reformátora Martina Luthera (1483-1546) v nemeckom Mansfelde (Sasko-Anhaltsko) bude od soboty otvorený pre návštevníkov ako múzeum. Starý dom Vierseithof v minulých dvoch rokoch renovovali s nákladmi 3,5 milióna eur a rozšírili ho o novostavbu, ako oznámila nadácia „Luthergedenkstätten“ (Lutherove pamätníky) vo štvrtok v Mansfelde. Spoločne s pamiatkami v  Eislebene a Wittenbergu možno teraz Lutherov život vidieť vcelku v celom kraji vzniku reformácie.

„Pre pochopenie človeka, neskoršieho teológa a reformátora je toto múzeum nevyhnutné,“ vysvetlil minister kultúry spolkového štátu Sasko-Anhaltsko Stephan Dorgerloh. „Poskytuje podstatný prínos k sprostredkovaniu reformácie nielen ako historickej pamäte, ale aj oživuje niečo z tej doby.“

V múzeu je aj výstava s názvom „Som mansfeldské dieťa“. Rozpráva o každodennom živote v rodine, o období školáka Luthera, ako aj o úzkom vzťahu rodiny k mestu, cirkvi a grófstvu. Možno si tam vypočuť životné svedectvá Lutherovej rodiny. Návštevník tam nájde aj históriu spomienok na Luthera v Mansfelde.

K exponátom patria archeologické nálezy z rodinného prostredia objavené pri vykopávkach v areáli rodičovského domu Luthera. Archeológovia pritom narazili na 500-ročnú odpadovú jamu. Vedci sú si istí, že ide o kuchynský odpad Lutherovej rodiny. Nájdené kosti zvierat svedčia o blahobyte rodiny.

Luther prišiel na svet v susednom Eislebene, ale v rokoch 1484 až 1497 vyrastal v Mansfelde a navštevoval tamojšiu latinskú školu. Medzi historickými miestami Reformácie zohrával Mansfeld doteraz iba podradnú úlohu. –zg-

 

Nový bavorský biskup: Zatiaľ sú žurnalisti priateľskí
            Mníchov, 11.6.2014 (kath.net/KNA) 017 096 – Nový pasovský biskup Štefan Oster SDB (49), si myslí, že v žurnalizme existujú rovnaké problémy s orientáciou ako v celej spoločnosti. „Všade rastie neistota o tom, čo sa môže a čo nie, o normách a hodnotách,“ povedal biskup, ktorý je vyštudovaný žurnalista,   pre noviny «Süddeutsche Zeitung» z utorka. „No ak chýba zásadná substancia, stáva sa forma nadmerne dôležitá.“

„Sekularizácia preto znamená aj to, že sa stratili vnútorné miery hodnôt, povedal ďalej biskup. „Otázka aké ľudské alebo pravdivé musí byť spravodajstvo, sa preto kladie o to zriedkavejšie, čím menej kresťanov sa medzi žurnalistami nachádza.“

On sám sa v miestnom rozhlase rozlúčil, keď si jasne uvedomil, že táto práca ho skutočne nenapĺňa, povedal biskup Oster. K tomu sa ešte aj zamýšľal nad témou samoľúbosť. «Zdalo sa mi super, že ľudia považovali za super, že ma počujú. Poznal ma riaditeľ banky. Predavačka u mäsiara mi vždy dala trocha salámy či mäsa navyše. Dostal som sa do všetkých diskoték. Ale prácu robiť predovšetkým pre toto, to predsa nemohlo byť to pravé,“ povedal biskup Oster.

No téma samoľúbosť, ako sa biskup obáva, je v konečnom dôsledku je jeho celoživotnou témou. To dokáže zvládať iba duchovne. Tak pri súčasnej eufórii okolo jeho osoby mu pomáha aj to, keď si povie: «Ide o Ježiša, nie o mňa.“

„V súčasnosti sú žurnalisti voči mne priateľskí, ako sa vyjadril biskup ďalej. „To sa ale isto zmení. Ja som bol aj katolícky profesor dogmatik a nemám problémy rozhodne sa zastávať aj ´sporných´ postojov Cirkvi. Tu potom niekedy iste nastanú sklamania očakávaní.“

V súčasnosti ešte profituje z pozitívnych klišé. V princípe však pre neho platia slová zakladateľa jeho rehole Dona Bosca: «Byť veselým, robiť dobre a nechať vrabcov čvirikať.» Dôležité je, dokázať si zachovať vnútornú slobodu v tom, čo robíme, hovorí biskup Pasovskej diecézy. –zg-

 

Vatikán: Neplánovaná modlitba – Alah ‚pomáhaj nám proti ľudu neveriacich!‘

 

Imam očividne recitoval verše, o ktorých sa predtým s nikým nedohodol

 

Vatikán, 11.2014 (kath.net/RV) 017 095 – Pri modlitbe za pokoj v nedeľu vo Vatikáne, sa zrejme konala aj určite neplánovaná „modlitba za neveriacich“. V stredu to muselo potvrdiť aj Rádio Vatikán. Ako kath.net včera informoval, jeden imam – nad rámec programu – citoval po arabsky posledné tri verše z druhej súry Koránu. V možnom preklade tieto slová znejú:

„Odpusti nám (Alah), odpusť nám a zmiluj sa nad nami! Ty si náš ochranca. Pomáhaj nám proti ľudu neveriacich!“ Na rôznych internetových stránkach prebiehajú preto prudké spory. Islamista páter Felix Körner SJ, jezuita prednášajúci na Pápežskej univerzite Gregoriana v Ríme, pre Rádio Vatikán k tomuto incidentu povedal:

„Tento verš, ktorý možno spontánne vyhľadal niekto, kto potom aj naspamäť prednášal Korán, sa vlastne veľmi dobre hodil do celkovej súvislosti modlitby za pokoj! U troch hlavných náboženstiev boli vždy tri kroky: Uznávame Stvoriteľa a chválime ho, spoznávame našu vinu a vyznávame ju a prosíme o dar pokoja. A všetko toto sa v týchto troch veršoch Koránu veľmi pekne vyjadruje. Tebe, Bože, patrí všetko. Ľutujeme našu vinu a prosíme o odpustenie. A potrebujeme tvoju pomoc, aby sme mohli dospieť k pokoju a spravodlivosti. To je obsah týchto troch veršov a preto to bol celkom prijateľný výber – možno spontánne vyňatý, ale v každom prípade dobre zvolený.“

Páter Körner priznal, že recitovanie z Koránu môže u kresťanov vyvolávať istý nepokoj. Poukázal na to, že vo Vatikánskych záhradách sa nezišli náboženstvá, aby sa spolu modlili, ale aby „každý svojím vlastným spôsobom predniesol texty modlitby“. Jezuita potom pripomenul aj 25. žalm z úst rabína na modlitbovom stretnutí:

„V ňom sa uvádza – veď mnohí kresťania ho poznajú aj naspamäť – „Nech moji nepriatelia nejasajú nado mnou“. To je celkom podobný verš ako teraz tak vážne inkriminovaný verš z Koránu. My kresťania sa modlíme žalmy ako Ježišove modlitby a preto ich už vopred správne zaraďujeme. Vieme, že od Boha potrebujeme ochranu a že myslenie typu „priateľ – nepriateľ“ nám nepomôže, ale sami smieme takéto pocity pri modlitbe vyjadriť, aby nás Boh  premenil. A preto tu nemáme nijaké nedorozumenie, ale ak nesprávne počúvame, tak počúvame s neporozumením.“

 

Islamský vedec: Verš z Koránu pri modlitbe za pokoj bol ‚hlúpy‘

 

K incidentu sa ozval dokonca aj Bernd Hagenkord, vedúci nemeckej redakcie Rádia Vatikán, no potom musel poriadne „hodiť spiatočku“. Ešte pred niekoľkými hodinami v blogu napísal: „Nie, pri modlitbách za pokoj sa necitoval Korán s výzvou zničiť neveriacich.“ Neskôr sa pre rakúsky denník „Die Presse“, vyjadril, že recitovanie imáma nebol veru „jemný ťah“.

 

K prípadu sa vyjadril aj vo Viedni prednášajúci islamský vedec Ednan Aslan pre „Die Presse“:

„Korán neslobodno rozkúskovať, kontextom tohto miesta bolo vyhnanie z Mekky. Postaviť práve citát tohto miesta z Koránu na koniec stretnutia modlitby za pokoj však považuje za ´hlúpe´. Vo veršoch citovaných imamom sa zdôrazňuje aj rovnocennosť všetkých prorokov. Možno to imam dokonca myslel dobre,“ hovorí Hamed Abdel-Samad.

Imam očividne recitoval verše, ktoré predtým neboli uverejnené v oficiálnom programe stretnutia, ani sa o nich s nikým nedohodol. –zg-

 

Sme exkomunikovaní za to, že sme prorockí …

 

Innsbruck, 11.6.2014 (kath.net) 017 094 – Martha Heizerová zostáva naďalej predsedníčkou rakúskej protirímskej skupiny  „Wir sind Kirche“ (My sme cirkev). Oznámila to táto organizácia v utorok pre rakúske médiá. Heizerová spolu s manželom pravidelne simulovala slávenie omše. Katolícka cirkev preto konštatovala exkomunikáciu a verejne ju vyhlásila. Pre vedenie „Wir sind Kirche“ je však táto exkomunikácia vraj „neprimeranou sankciou“ a Katolícku cirkev vyzvalo, aby ju „stiahla“.

„Wir sind Kirche“ sa potom dokonca úplne stavia za simuláciu svätej omše a vyhlasuje: „Cirkevným právom nepovolené slávenie omše bez kňaza je teda skôr prorockým konaním, ktoré má pohnúť vedenie Cirkvi k úvahám o nových cestách v pastorácii týkajúcej sa sviatostí a v otázke sviatostného úradu“… –zg-

 

Irak: Mosul zabrali islamisti – arcibiskup zdesený

 

Rím-Bagdad, 11.6.2014 (KAP) 017 093 – Vo svetovej Cirkvi vládne zdesenie z toho, že islamistická skupina rebelov „ISIL“ zabrala severoirackú miliónovú metropolu Mosul. Skupina je smutne známa križovaním kresťanov a masovými popravami. Mosul bolo jedným z centier chaldejských kresťanov.

V telefonáte s rímskou misijnou tlačovou službou „AsiaNews“ arcibiskup Shimoun Nona v stredu povedal, že kresťania sú na úteku rovnako, ako mnohí moslimovia. Arcibiskup Nona naliehavo apeloval aj o pomoc pre utečencov, pretože zásobovanie potravinami a vodou v meste sa pomaly zastavuje.

„Za dva či tri dni bude aj mesto Mosul bez zásobovania,“ ako povedal arcibiskup. „Tovar dennej spotreby už pomaly nemožno nikde nájsť.“

V ostatných hodinách upadlo mesto s takmer 3 miliónmi obyvateľov do chaosu. Stovky islamských bojovníkov prevzali kontrolu nad veľkými časťami mesta. Islamistické milície sa nestretli sa s odporom, pretože armáda a policajné zložky zložili zbrane a opustili svoje posty. Zbavili sa uniforiem a premiešali sa s davom.

„Situácia kresťanskej menšiny v diecéze, ktorá už utrpela vraždy veriacich aj pastierov – medzi nimi bol aj bývalý arcibiskup Faraj Raho, ktorého uniesli a páter Ragheed Ganni – je veľmi dramatická,“ ako povedal arcibiskup Nona.

Najnovšie správy očitých svedkov hovoria najmenej o 500 000 ľuďoch, ktorí ušli z mesta. Mosul leží 360 severozápadne od Bagdadu a je druhým najdôležitejším mestom Iraku – pre svoju strategickú pozíciu a bohatstvo ropy a plynu.

Mosul je aj baštou wahabitského sunitského fundamentalizmu, ktorý má úzke vzťahy so Saudskou Arábiou. Útoky na ropné potrubia a iné strategické ciele sú bežnou praxou skupín napojených na Al-Kaídu a džihádizmus.

V utorok iracký premiér Nuri al-Maliki zvolal parlament, aby vyhlásil výnimočný stav po tom, čo islamistické milície prevzali kontrolu nad mestom. V noci z 9. na 10. júna stovky ozbrojených mužov, členov bojovej skupiny bojujúcej za islamský štát v Iraku a v Levante (ISIL), vnikli do centra mesta.  Prevzali kontrolu nad správnou budovou, spustošili viaceré policajné stanice, obsadili letisko a hlavný stan armády.

Milície ISILu v súčasnosti kontrolujú veľkú časť roviny Ninive. Vyberajú clá za prechod tovaru a vyžadujú poplatky za ochranu. Guvernér ušiel. Čierne vlajky Al-Káidy so symbolom džihádu sú viditeľné na viacerých vládnych budovách. V rozhlase sa tvrdí, že prišli, aby „oslobodili“ Mosul.

Arcibiskup Nona povedal, že aktuálne sa nachádza na mieste iba niekoľko kilometrov od Mosulu. „Ľudia sú zdesení,“ ako povedal pre „AsiaNews“.

Oproti minulým rokom už nie sú nijaké mimovládne ani humanitárne organizácie ochotné pomáhať obyvateľstvu. Podľa odhadov OSN iba v máji tohto roku padlo sektárskemu násiliu za obeť až 800 ľudí, z toho 600 civilistov. V roku 2013 to bolo 8860 obetí. –zg-

 

„La Repubblica“: Pápež sleduje cieľ cesty do Číny

 

Rím, 10.6.2014 (KAP) 017 092 – Pápež František sa chce počas svojho pontifikátu v tradícii svojej rehole jezuitov sústrediť na ťažisko v Ázii s najvyšším cieľom navštíviť Čínu. Podľa talianskeho denníka „La Repubblica“ z utorka je spis na vatikánskom štátnom sekretariáte s hlavičkou „Čína“ v súčasnosti jednou z hlavných priorít. Dvomi cestami do Ázie – v auguste 2014 a v januári 2015 – sa zatiaľ Čína len „obkrúži“. Cesta do Južnej Kórey v auguste má okrem iného na programe aj modlitbu za pokoj smerom k Severnej Kórey 70 km od hraníc. Návštevy v januári na Srí Lanke a na Filipínach patria aj najstarším jezuitským misionárskym územiam.

Podľa srílanských novín „Colombo Page“ kardinál Malcolm Ranjith, arcibiskup ostrovného štátu Colombo, v pondelok dátum návštevy pápeža potvrdil. František navštívi ostrov skúšaný konfliktami medzi Singalézmi a Tamilmi v dňoch 13. až 15. januára. Plánuje sa o. i. aj svätorečenie biskupa mučeníka Jozefa Vaza (1651-1711), apoštola Nakary a Srí Lanky. Tohto biskupa blahorečil pápež Ján Pavol II. pri návšteve Srí Lanky v r. 1995.

Aj cesta do Kórey bude v znamení mučeníkov. Veľké blahorečenie 124 obetí krutého kórejského prenasledovania kresťanov spred 200 rokov sa má konať 15. augusta v Seoule. Najznámejšími mučeníkmi sú bratia Pavol Yun Ji-Chung (1759-1791) a František Yun Ji-heon (1760-1801). V Kórey trpeli kresťania v 18. a 19. storočí krutým prenasledovaním, ktorému padlo za obeť podľa odhadov až 10 000 ľudí.

Pápež František sa potom ešte zúčastní na Ázijskom katolíckom dni mládeže v meste Daejeon.

Už na „leteckej tlačovej konferencii“ pri návrate pápeža z Rio de Janeira, v júli 2013, František žurnalistom o svojich cestovných plánoch povedal, že chce dať prioritu Ázii: „Myslím, že cesta do Ázie by sa mohla uskutočniť. To by bolo zvlášť dôležité aj preto, že je to kontinent, do ktorého Benedikt XVI. neprišiel, hoci to chcel. Sú pozvánky zo Srí Lanky a z Filipín. O tom sa bude uvažovať,“ citovali žurnalisti pápeža. –zg-

 

Bavorsko: Kríže v školských triedach aj na štítoch zostanú!
            Dinkelsbühl, 10.6.2014 (kath.net/idea) 017 091 – Základom morálneho poriadku v Bavorsku má aj v budúcnosti zostať kresťanská viera. Zdôraznil to bavorský premiér Horst Seehofer (foto) na evanjelickom Bavorskom cirkevnom dni na Turíčny pondelok na hore Hesselberg pri Dinkelsbühle. Na stretnutí pod heslom „Soľ zeme“ sa zúčastnilo asi 10 000 veriacich.

My sme už po stáročia kresťansky formovaná krajina a chceme ňou aj zostať – pri všetkej úcte k moslimom a iným náboženským spoločenstvám. Preto zostanú kríže na štítoch hôr, v školských triedach a v úradných miestnostiach,“ povedal tento katolícky politik zo strany CSU.

Seehofer vyjadril presvedčenie, že Bavorsko sa práve pre svoj kresťanský charakter tak pozitívne vyvinulo. Povedal, že za 40 rokov ako politik sa naučil:

„Nijaká spoločnosť nemôže prekvitať, ak nemá jasné základy hodnôt.“

Seehofer diskutoval na cirkevnom dni s evanjelickým krajinským biskupom Heinrichom Bedford-Strohmom z Mníchova. Ten sa tiež vyslovil za to, aby náboženské symboly vo verejných priestoroch zostali: „Náboženstvo sa nesmie vytlačiť do súkromnej sféry. To však musí platiť aj pre moslimov tam, kde majú svoje verejné priestory.“

 

Za opätovné zavedenie Dňa modlitieb a pokánia

Krajinský biskup – člen rady Evanjelickej cirkvi Nemecka – sa ďalej vyslovil za to, aby sa opäť zaviedol tradičný nemecký Deň modlitieb a pokánia ako zákonom stanovený sviatok. Ten v Nemecku zrušili v prospech financovania poistenia starostlivosti o núdznych v roku 1995 – s výnimkou Saska. Podľa biskupa Bedford-Strohma majú mnohí ľudia dojem, že zrušenie tohto zákonom stanoveného sviatku bolo chybou, ktorú treba napraviť. Uviedol, že Seehofera tým v každom prípade budú „nervovať“.

Premiér k tomu povedal: „Keď sa niečo zrušilo, je ťažké znova to zaviesť. Ani koaliční partneri SPD v spolkovej vláde, ani sesterská strana CDU k tomuto nie sú ochotní. Ale chcem sa za to ďalej zasadzovať,“ povedal Seehofer.

Biskup Bedford-Strohm sa tiež postavil proti požiadavkám nahradiť systém cirkevnej dane dobrovoľnými príspevkami – ako u slobodných cirkví. Potom by sa veľká časť „požehnanej spásonosnej práce“ cirkví, ktorá je aj v prospech verejného blaha, už nedala financovať, ako povedal. Na cirkevnom dni sa zúčastnil aj spolkový minister poľnohospodárstva Christian Schmidt (CSU). –zg-

 

Nemecko: Miliónové škody v kostoloch po vlámaniach

 

Leipzig, 10.6.2014 (kath.net/KNA) 017 090 – V strednom Nemecku spôsobili vlamači v kostoloch a cirkevných zariadeniach miliónové škody. Uviedla to nemecká polícia. V rokoch 2009 až 2013 registrovala viac ako 2000 takýchto vlámaní v Sasku, Sasku-Anhaltsku a Durínsku. Škody sa vyšplhali až na 1,3 milióna eur.

Podľa štatistiky zločinov tieto počty však v Sasku a Durínsku ostatné dva roky mierne klesajú, iba v Sasku-Anhaltsku naďalej rastú.

Podľa rešerší kradnú zlodeji najmä umelecké predmety, prístroje, hudobné nástroje, peniaze zo zbierok a často aj farebné kovy. Podľa údajov Görlitzkej a Erfurtskej diecézy sú najmä pokladničky cieľom lupičov. Polícia objasní z týchto prípadov vlámaní do kostolov však iba 20 percent. –zg-

 

Benedikt XVI. používa mobilnú chodúľu

 

Rím, 9.6.2014 (kath.net/KNA) 017 089 – Benedikt XVI. s chodúľou. Príslušná fotografia v tlači podľa slov arcibiskupa Georga Gänsweina nie je vhodná na špekulácie o zdravotnom stave emeritného pápeža.

«Má sa dobre, iba nohy mu už trochu menej slúžia, ale duch a jeho zdravie sú v dobrom stave,» povedal jeho súkromný sekretár vo štvrtok na okraj prednášky v Ríme.

«Chodúľu používa Benedikt XVI. ešte len asi tri týždne pri prechádzkach.

Jednoducho spozoroval, že tak sa mu lepšie chodí,» povedal Gänswein.

Taliansky magazín «Oggi» tento týždeň uverejnil fotografiu, na ktorej sa emeritný pápež opiera o chodúľu. –zg-

 

 

 

 

Severná Kórea zatkla Američana za Bibliu ponechanú v hoteli

 

 120 000 politických väzňov z toho 30 000 kresťanov

 

Pjöngjang, 9.6.2014 (kath.net/idea) 017 088 – V Severnej Kórey zatkli amerického turistu, pretože „sa dopustil nepriateľského konania“ voči komunistickej ľudovej republike.

Jeffrey Edward Fowle, podľa informácií japonskej spravodajskej agentúry „Kyodo“, v hoteli v hlavnom meste Pjöngjangu nechal Bibliu. Bol na ceste s turistickým zájazdom a 6. júna ho pri odchode z krajiny zatkli. Americké ministerstvo zahraničných vecí v smerniciach pre turistov varuje pred náboženskými a politickými aktivitami v Severnej Kórey.

V Severnej Kórey sa nachádzajú vo väzení aj dvaja ďalší Američania: Matthew Todd Miller a misionár Kenneth Bae.

Juhokórejský baptista Kim Jung Wook bol koncom mája odsúdený na doživotnú nútenú prácu. Bol zatknutý 8. októbra 2013 na ceste do Pjöngjangu s Bibliami a iným náboženským materiálom v  batožine. Podľa súdu z poverenia juhokórejskej tajnej služby vybudoval na severe domáce spoločenstvá, aby verboval špiónov. Za kontakty s Wookom dal komunistický režim v marci popraviť 33 Severokórejčanov.

V Severnej Kórey je šírenie kresťanského posolstva mimo 4 štátom kontrolovaných cirkví prísne zakázané. Podľa štátnych údajov je z 24 miliónov obyvateľov asi 12 000 protestantov a 800 katolíkov. Experti odhadujú, že v podzemných spoločenstvách sa zhromažďuje asi 100 000 kresťanov. V Severnej Kórey je až do 120 000 politických väzňov a medzi nimi má byť najmenej 30 000 kresťanov. –zg-

 

Turíce: Peniaze nerobia človeka šťastným – ale Boh!

 

Mních a „obrátený lotor“ v talkshow „Peter Hahne“.

Milionár podvodník: „Vďaka Bohu, že som sa dostal do väzenia!“

 

Mainz, 9.6.2014 (kath.net/idea) 017 087 – Peniaze samotné nerobia človeka šťastným, ale vzťah k Bohu nás dokáže urobiť naozaj šťastnými – toto presvedčenie zdôraznili dvaja úplne odlišní hostia moderátora Petra Hahneho. V relácii nemeckej televízie ZDF na Turíčny pondelok urobil interview s opátom Kláštora sv. Bonifáca v Mníchove a Kláštora Andechs pri Augsburgu, Johannesom Eckertom, ako aj s bývalým milionárom a pozemkovým podvodníkom Jozefom Müllerom z Fürstenfeldbrucku. Pre toho boli peniaze, úspech a sláva všetkým. V 90. rokoch patril k smotánke Mníchova. Za miliónový podvod ho v r. 2005 odsúdili na 5 rokov väzenia. V chladnej väzenskej cele sa začal zamýšľať nad svojím „dekadentným“ životom a zdôveril sa Ježišovi Kristovi, ako teraz povedal v relácii „Peter Hahne“ a vyznal sa: „Tak som získal vnútornú slobodu, radosť a nesmierne veľa sily. Dnes môžem povedať: Vďaka Bohu, že som sa dostal do väzenia.“

 

Vo väzení s ďalším podvodníkom hovoriť o Bohu

Paradoxne v neslobode väzenia spojením s Bohom „našiel pravú slobodu“. Trest a ľútosť kvôli jeho činom boli potrebné. K ľútosti patrí aj náhrada škôd. Spreneveril asi 40 miliónov eur; ešte má 10 miliónov dlhov. Zatiaľ čo banky straty väčšinou odpisujú, on sa pokúša vyrovnať sa s jednotlivými veriteľmi, ktorí sa nemajú dobre. Preto sa vzdal svojho autorského honoráru za knihu, ktorá mu vyšla v r. 2013 s názvom „V podstate najlepší lotor“.

Pre neho samého už úsilie po zisku nehrá nijakú úlohu. Prechováva tajné želanie porozprávať sa s bývalým prezidentom futbalového klubu Bayern Mníchov, Uli Hoeneßom, ktorý sedí za daňové podvody vo väzení v Landsbergu o tom, čo pre neho znamená viera v Ježiša.

 

Mnohí hľadajú Boha

Opát Eckert ako benediktínsky mních manažuje nielen oba kláštory, ale aj hospodárske podniky spojené s nemeckým kláštorom Andechs, medzi nimi aj pivovar. Celkový ročný obrat je vo výške 25 miliónov eur. Zo zisku sa financuje okrem iného práca s bezdomovcami v Mníchove. Opát Eckert neberie nijaký manažérsky plat, ale dostáva len to, čo nevyhnutne potrebuje k životu. Ako opát zdôraznil, podľa jeho názoru sú rozdielne cesty k Bohu – „pre každého tá jeho vlastná“. U neho bol vstup do kláštora päť rokov trvajúci proces. Vzdanie sa napríklad majetku alebo partnerky súčasne znamená byť slobodným pre vzťah s Bohom. Podľa názoru opáta mnohí ľudia sú na ceste hľadania zmyslu života a Boha. To ukazujú napríklad duchovné pobyty pre manažérov v kláštore. Keď sme v nejakej cele odkázaní sami na seba, začíname sa dostávať k tým vlastným dôležitým otázkam.

 

Manažér má slúžiť namiesto vládnuť

Opát Eckert zdôraznil význam benediktínskej regule „ora et labora“ (modli sa a pracuj). Pritom je pre neho dôležité to „a“ – teda spojenie oboch. Rehoľní bratia nemajú nijaké príjmy z cirkevných daní a musia žiť z práce svojich rúk, čo „uzemňuje“ ich zbožnosť, ako hovorí opát. Medzi kláštorným a hospodárskym životom vidí opát Eckert mnohé styčné body. Tak pre vedúce sily aj mníchov by mal platiť princíp „slúžiť namiesto vládnuť“. Vedenie znamená byť príkladom a slúžiť človeku. –zg-

 

 

 

 

 

Summit pokoja pre Blízky východ vo Vatikáne
            Vatikán, 8.6.2014 (kath.net/KNA) 017 086 – Izraelský prezident Šimon Peres a palestínsky prezident Mahmud Abbas sa v nedeľu večer modlili vo Vatikáne s pápežom Františkom za pokoj medzi Izraelčanmi a Palestíncami.

Pápež František počas 90-minútového modlitbového stretnutia vo Vatikánskych záhradách žiadal od oboch strán odvahu znovu začať rokovania.  «Špirálu nenávisti a násilia» treba prelomiť, ako povedal František. Zdôraznil, že na nastolenie pokoja je potrebné oveľa viac odvahy ako na vedenie vojny.

«Treba odvahu na ´áno´ stretnutiu a ´nie´ sporom; ´áno´ dialógu a ´nie´ násiliu; ´áno´ rokovaniu a ´nie´ nepriateľstvám; ´áno´ dodržiavaniu dohôd a ´nie ´provokáciám», povedala hlava Katolíckej cirkvi. Pápež vyjadril nádej, že toto stretnutie bude začiatkom novej cesty pri hľadaní toho, čo oboch partnerov zjednocuje. František ukončil krátky príhovor zvolaním «Šalom, pace, salam».

Šimon Peres vyzval Izraelčanov a Palestínčanov ku kompromisom a obetiam v prospech pokoja: «Musíme ukončiť výkriky bolesti, násilie a konflikt. Všetci potrebujeme mier», povedal izraelský prezident. Obe strany si tu musia ako rovní tvárou v tvár, musí ísť o «pokoj medzi rovnými». Taký pokoj neprichádza sám od seba, ale vyžaduje si zmobilizovanie všetkých síl, «aj keď si to vyžaduje obety alebo kompromisy». Peres súčasne ocenil cestu pápeža na Blízky Východ. Povedal, že František sa tu «preukázal ako staviteľ mostov pre bratstvo a pokoj».

Mahmud Abbas v príhovore prosil v mene moslimov a kresťanov Boha o spravodlivý mier medzi Izraelčanmi a Palestínčanmi. Prosil o úctu pred slobodou a ľudskou dôstojnosťou v «suverénnom a nezávislom štáte» Palestínčanov. «Chceme mier pre nás a pre našich susedov», povedal Abbas. Palestína a zvlášť Jeruzalem musia byť pre židov, kresťanov a moslimov, ako aj všetkých ostatných návštevníkov, bezpečným miestom na modlitbu a bohoslužby. Abbas sa okrem toho poďakoval pápežovi za jeho iniciatívu.

Peres a Abbas predtým po sebe prišli do Vatikánu a v Dome sv. Marty mali krátky rozhovor s pápežom. Pri následnom stretnutí vo vstupnej hale sa v prítomnosti pápeža srdečne objali na privítanie.

Pred príhovormi sa židia, kresťania a moslimovia postupne pomodlili za pokoj a prosili Boha o odpustenie viny a hriechov. Na túto akciu pricestoval aj ekumenický patriarcha Konštantínopolu, Bartolomej I. František pozval Peres, Abbasa a patriarchu do Vatikánu pred dvomi týždňami počas cesty na Blízky Východ.

Na záver stretnutia Peres, Abbas, pápež František a patriarcha Bartolomej I. spoločne zasadili olivovník ako symbol pokoja. –zg-

 

Viac na:

 

http://sk.radiovaticana.va/news/2014/06/09/modlitba_prezidentov_vo_vatikáne_gestom_zmierenia_medzi_izraelom_a/slo-805871

http://sk.radiovaticana.va/news/2014/06/09/slová_svätého_otca_na_modlitbovom_stretnutí_s_prezidentmi_palestíny_a/slo-805918

 

 


 

 

František a protestantizmus

 

Buenos Aires, 8.6.2014 (kath.net) 017 085 – Čo si myslí pápež František o protestantizme? Túto otázku otvára kniha, ktorá pred mesiacom vyšla v taliančine: „Kto sú jezuiti? História Spoločnosti Ježišovej“. Autorom je sám pápež František. V r. 1985 ako arcibiskup Buenos Aires prednášal na konferencii a text jeho prednášky teraz nanovo vydal Antonio Spadaro, šéfredaktor jezuitského časopisu „Civilta Cattolica“.

Protestantský portál „riforma.it“ cituje z tejto prednášky spred 30 rokov: Jorge Mario Bergoglio v nej označil Martina Luthera ako „heretika“ a Johannesa Calvina ako „nielen heretika, ale aj schizmatika, ktorý spôsobil rozkol v človeku, v spoločnosti a v Cirkvi“. „V Cirkvi sťal hlavu Božiemu ľudu tým, že oddelil svoje spojenie s otcom, sťal hlavu remeselníckym cechom tým, že im vzal svätcov a so svätou omšou vzal Božiemu ľudu reálnu spásonosnú sprostredkovaciu prítomnosť Krista.“

Lutherova náuka viedla podľa neho koherentným spôsobom k ateistickému existencionalizmu a k teórii nadčloveka Nietzscheho, ktorá implikuje smrť Boha. Toto pohanstvo nabralo svoju podobu ako nacionálny socializmus a marxizmus.

Na tomto pozadí sa javí, ako poznamenáva autor knihy, spoločné slávenie 500-ročného jubilea Reformácie ako jednoducho nemožné. –zg-

 

Biskupi EÚ ľutujú odmietnutie ochrany embryí Bruselom

 

Brusel, 8.6.2014 (kath.net/KNA) 017 084 – Katolícka biskupská komisia v EÚ COMECE sa s poľutovaním vyslovila k odmietnutiu iniciatívy «One of Us» (Jeden z nás) v Bruseli. Iniciatíva, ktorá nazbierala 1,7 milióna podpisov, predstavuje «závažné hnutie participiálnej demokracie», vyhlásila komisia biskupov COMECE 6. júna v Bruseli. Iniciatíva upriamila pozornosť komisie na dôležitú otázku ochrany embryí.

Európska komisia koncom mája rozhodla, že nepredloží nijaký legislatívny návrh ako reakciu na občiansku iniciatívu. «One of Us» žiada ukončenie financovania výskumu, pri ktorom sa ničia embryá peniazmi EÚ. Sú to projekty, ktoré používajú ľudské embryonálne bunky alebo rozvojové programy, ktoré priamo či nepriamo financujú potraty. S 1,7 miliónmi podpisov bola «One of Us» doteraz najúspešnejšou európskou občianskou iniciatívou.

COMECE vyhlásila, že sa pridáva k občianskej iniciatíve a súhlasí s tým,  «že takéto financovanie nemožno akceptovať». COMECE zakladá svoje odmietnutie «na etických, právnych, vedeckých a aj hospodárskych argumentoch».

Biskupi varujú, že rozhodnutie Komisie EÚ môže viesť k oslabeniu nástroja Európskej občianskej iniciatívy (ECI). Do Lisabonskej zmluvy bola zakotvená, «aby preklenula priepasť medzi zákonodarcami EÚ a občanmi, ktorých zastupujú».

„V nijakom prípade nesmie rozhodnutie komisie kresťanov ani celú spoločnosť odradiť, aby sa aj v budúcnosti verejne na úrovni EÚ, ako aj na národnej úrovni, zastávali hodnôt a politických návrhov, ktoré sú základom  iniciatívy.

Komisia európskych biskupských konferencií Európskeho spoločenstva (COMECE) existuje od r. 1980. Sú v nej zastúpení predstavitelia národných biskupských konferencií všetkých 28 členských štátov EÚ. Jej úlohu opisuje jej predseda, kardinál Reinhard Marx, ako sledovanie politickej agendy EÚ «zo sociálno-etického hľadiska a jej sprevádzanie s pozitívnou a konštruktívnou kritikou» a predkladanie cirkevných stanovísk. –zg-

 

Arcibiskup: Na severe Iraku kostoly praskajú vo švíkoch

 

Erbil, 7.6.2014 (kath.net/KIN) 017 083 – Emigrácia kresťanov z iných častí Iraku na sever krajiny stavia cirkev pred veľké výzvy. Informoval o tom arcibiskup, Bašar Matti Varda (foto) medzinárodnú katolícku nadáciu „Kirche in Not“.

Lepšia bezpečnostná situácia v Autonómnom regióne Kurdistan v minulých rokoch podnietila už 12 000 kresťanských rodín z Bagdadu, Mosulu a iných irackých miest, aby sa usadili v Erbilskej arcidiecéze.

„V Bagdade a inde ľudia ešte stále nevedia, či sa večer opäť vrátia domov, pretože by mohli padnúť za obeť bombovým útokom, vraždám a únosom,“ hovorí s poľutovaním arcibiskup Varda.

Pre katolícku cirkev to znamená, že napríklad v Bagdade a Mosule museli zrušiť farnosti, pretože ľudia emigrujú, zatiaľ čo v Erbile museli postaviť stany, keďže kostoly sú už primalé.

„Hoci nemáme príslušnú infraštruktúru na takéto rozrastanie farností, ľudia naďalej prichádzajú,“ hovorí arcibiskup. „Z domácich farností sú zvyknutí každý deň sa zúčastňovať modlitieb, bohoslužieb či katechéz. Toho sa nevzdávajú. Musíme preto naliehavo stavať nové kostoly a vytvoriť priestory pre katechézu a iné aktivity cirkevného života.“

Situáciu v Iraku označil arcibiskup ako miešaninu „historických, ekonomických, sociálnych, náboženských a politických problémov“, pričom je situácia príliš zložitá, aby sa dala dôkladne zhodnotiť. „Keď sa dnes pokúšam vysvetliť, čo sa deje, môže byť zajtra realita už úplne iná.“ Vojna spoločnosť rozdelila a viedla k tomu, že „sa znovu vynorili neskončené konflikty z minulosti“. Skutočnosť, že Irak je obklopený krajinami, ktoré tiež trpia konfliktmi, vedie okrem toho k tomu, že Irak „často nevedie svoje vlastné vojny“.

„Kirche in Not“ podporuje viaceré projekty v Erbilskej arcidiecéze, okrem iného aj stavbu Kostola Matky ustavičnej pomoci v Ankave, mestskej štvrti Erbilu, ako aj viaceré katechetické projekty.

„Kirche in Not“ je medzinárodná katolícka nadácia so sídlom v Nemecku. Dielo poskytuje celosvetovo duchovnú a materiálnu pomoc kresťanom, ohrozovaným či prenasledovaným pre ich vieru. –zg-

 

Ukrajina: Pravoslávna cirkev sa dištancuje od separatistov

 

Metropolita kritizuje teóriu Putina a moskovského pravoslávia,

podľa ktorej existuje „pravoslávna civilizácia“

 

Vatikán-Kyjev, 7.6.2014 (kath.net/KAP) 017 082 – Ukrajinská pravoslávna cirkev Moskovského patriarchátu sa dištancuje od separatistov na východe krajiny.

„Skupiny na východnej Ukrajine nemajú nijakú širokú podporu obyvateľstva,“ povedal metropolita Alexander (Drabinko) podľa Rádia Vatikán 5. júna v blogu na videu, ktorý je hlavou druhej najväčšej pravoslávnej cirkvi na Ukrajine.

V príspevku metropolita zdôraznil, že separatisti – najmä tí, čo sa označujú ako „pravoslávna armáda“ – nemajú nič do činenia s cirkvou ani s kresťanskou vierou. „Východní Ukrajinci si želajú, ako všetci ostatní Ukrajinci, zjednotenú a nezávislú krajinu, ktorá rešpektuje európske hodnoty,“ uviedol metropolita Alexander.

Zdôraznil tiež, že je nevyhnutne potrebné, aby sa štát a cirkev nemiešali, „Je utópiou nazdávať sa, že existuje nejaká pravoslávna civilizácia,“ povedal biskup. Odvolal sa tak na tézu, ktorú šíri ruské pravoslávne vedenie cirkvi a Putinova vláda, že v Rusku a okolitých susedných krajinách má existovať „pravoslávna civilizácia“, na základe „krstu kniežat Rusi“, ktorý sa konal pred 1000 rokmi na polostrove Krym. –zg-

 

Emeritný kardinál Joachim Meisner: Mám sa dobre
Kolín, 7.6.2014 (kath.net/KNA) 017 081 Už takmer 100 dní strávil na zaslúženom odpočinku kardinál Joachim Meisner, ktorý miluje Slovensko a viackrát ho navštívil – a cíti sa očividne pritom celkom dobre. «Opustiť úrad nebolo pokorením, ani nejakou stratou. Mám sa dobre», povedal emeritný kolínsky arcibiskup pre noviny «Bild»-Zeitung z 5. júna. Pápež František prijal odstúpenie 80-ročného kardinála 28. februára.

Podľa slov kardinála je to veľký rozdiel oproti predchádzajúcemu životu.  Arcibiskupský palác mohol takmer vždy nepozorovane opustiť. To sa zmenilo v jeho novom byte v centre mesta na Burggrabene. «Tu v blízkosti dómu som okamžite predložený ako na tanieri, musím sa držať vzpriamene, ľudia ma spoznávajú a oslovujú.»

Na Turíce sa u kardinála Meisnera koná «veľká rodinná slávnosť». «Oslavujeme zlatú svadbu môjho brata.» -zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *