Život Cirkvi vo svete 46 * 2013

Obsah

„Vatican Insider“: Ďalšia encyklika o chudobe a životnom prostredí
Identita ‚vizionárky‘ posolstiev ‚Varovania‘ odhalená!
Moskovský patriarcha: Spolupráca s katolíkmi dôležitá ako nikdy
USA: Biskupi si zvolili do vedenia dvoch biskupov pro-life
Hlavné dôvody vystúpení z reholí: Sľub čistoty a vysviacka žien
Konflikt medzi prefektom Kongregácie pre náuku viery a Freiburgom?
Kardinál: Pápež nemá problém so ‚starým obradom omše‘
‚Sme poslušní každému pápežovi a podporujeme každého‘
Nemecko: Zväz žien proti ‚pilulke po akte‘
Bazilejský biskup si dokáže ‚predstaviť ženu pri oltári‘
Religionisti odporúčajú cirkvám radikálnu zmenu kurzu
+ Zomrel kardinál Domenico Bartolucci
«Čo to pápež povedal?»
Vatikán po prvý raz vystaví relikvie sv. Petra
Rakúsko: Linecká diecéza vyzýva k účasti na dotazníku pápeža
Schönborn: Prístup k dotazníku z Vatikánu ‚čo najotvorenejší‘
Kardinál Kasper: Viac žien „do klerikálne zaprášenej atmosféry“
New York: Nový primátor chce ďalej uľahčiť potraty
Ruský prezident Putin sa stretne s pápežom Františkom
CCEE má novú webovú stránku

 

„Vatican Insider“: Ďalšia encyklika o chudobe a životnom prostredí

 

Rím, 13.11.2013 (KAP) 016 483 – Ďalšia encyklika pápeža Františka sa má venovať dvom témam – chudobe a zachovaniu stvorenstva. Informovala o tom webová stránka „Vatican Insider“ v stredu. Odvoláva sa pritom na tri rozhovory, ktoré mal pápež v minulých desiatich dňoch s prominentnými Juhoameričanmi, ktorými boli: argentínsky aktivista za ľudské práva Gustavo Vero, kostarická prezidentka Laura Chinchilla, ako aj argentínsky režisér a ľavicový politik Pino Solanas.

František už požiadal skupinu odborníkov na životné prostredie, aby mu poskytli príspevky, ako uviedol „Vatican Insider“.

Solanas podľa argentínskych médií povedal, že viedol podrobný a hlboko siahajúci dialóg s pápežom o ničení životne dôležitých zdrojov v Argentíne a na celej planéte. František mu povedal, že pripravuje encykliku na túto tému. Pápež si robil najmä starosti pre nedostatok vody. Ten bude pravdepodobne raz dôvodom vojny.

Podľa Solanasa rozhovor sa točil okolo spolupráce Argentíny a americkým ropným koncernom Chevron. Ten je zodpovedný za vážne poškodenie životného prostredia v oblasti Amazónky. Chevron má v Argentíne pomôcť nedávno poštátnenej ropnej spoločnosti YPF ťažiť zemný plyn a ropu pomocou ekologicky pochybnej metódy „Fracking“.

Na záver stretnutia sa dal František odfotografovať s tričkami kampane, na ktorých boli posolstvá ako „Voda je cennejšia ako zlato“ a „Nie Frackingu“. –zg-

 

Identita ‚vizionárky‘ posolstiev ‚Varovania‘ odhalená!

 

Ona sama sa označuje ako ‚Mária od Božieho milosrdenstva’.

V skutočnosti ide zrejme o írsku podnikateľku Mary Carberryovú!

 

Dublin, 14. novembra 2013 (kath.net/jg) 016 482 – Identita údajnej „vizionárky“ posolstiev „Varovania“ je očividne odhalená. Vo svojich „proroctvách“ sa ona sama označuje ako „Mária od Božieho milosrdenstva“. Podľa správy blogu „midwaystreet“ ide o 58-ročnú podnikateľku Mary Carberryovú (foto) z Dublinu. Vystupuje aj pod svojím dievčenským menom Mary McGovernová.

Carberryová sa vynorila v roku 2009 v okolí rovnako sporného „vizionára“ Joe Colemana. Pomáhala pri šírení jeho posolstiev v rozhlase a v printových médiách a spravovala jeho internetovú stránku. V novembri 2010 boli uverejnené prvé „posolstvá“ tzv. „Varovania“, ktoré vykazovali paralely s „víziami“ Colemana. Napríklad obaja „vizionári“ prorokujú príchod „veľkého súženia“.

V rovnakom čase – v novembri 2010 – prerušila Carberryová všetky kontakty s Colemanom. V júni 2013 Coleman mailom potvrdil, že „Mária od Božieho milosrdenstva“ je Mary Carberryová. Pred niekoľkými dňami sa  objavil list, očividne z okolia rodiny Carberryových, ktorý to potvrdzuje. Na základe mnohých osobných detailov možno tento list považovať za autentický, ako sa uvádza na „midwaystreet“. V liste sa potvrdzuje, že Carberryová pred stretnutím s Colemanom nemala nikdy nijaké vízie. „Joe Colemanovo nadanie sa zrejme prenieslo na Mary Carberryovú a ona tiež začala mať vízie,“ uvádza sa v liste.

Podľa „midwaystreet“ identitu „vizionárky“ ako Mary Carberryovej je možné potvrdiť aj pomocou zverejneného „Varovania“. Údajné vízie „Márie od Božieho milosrdenstva“ vydá vydavateľstvo „Coma-Books“ v írskom hlavnom meste Dubline v knižnej forme. Toto vydavateľstvo má sídlo na rovnakej adrese ako vydavateľstvo „Trumpet Publishing Ltd.“ a Carberryna dcéra Sarah bola pri založení „Trumpet Publishing“ jeho väčšinovou spoločníčkou. Druhým spoločníkom je zrejme istý Breffni Cully. Na rôznych fotografiách možno dokázať, že Cully je identický s osobou menom „Joseph Gabriel“, ktorá vystupovala pri seminároch o „Varovaní“ v lete a na jeseň 2013 v USA.

Medzitým je Sarah Carberry, ktorá je aj riaditeľkou ďalšej firmy jej matky, z vydavateľstva Trumpet Publishing vystúpila. Jej nástupcom je Heinrich Martin Roth z Kolína. Roth spravuje nemeckú stránku „Varovania“, ktorú teraz nájdeme v knižnom vydaní pod titulom „Kniha pravdy“. Roth sa zdá byť aj vydavateľom nemeckej knihy týchto „proroctiev“.

Kontaktná adresa anglickej stránky „Varovania“ je tá istá ako vydavateľstiev „Coma-Books“ a „Trumpet-Publishing“.

Blog „midwaystreet“ pozostáva v súčasnosti iba z príspevku o Mary Carberryovej. Katolícky teológ Ronald Conte, ktorý sa už kriticky vyjadril k „víziám“ Joe Colemana a k „Varovaniu“, považuje tieto odhalenia za vierohodné a príspevok z „midwaystreet“ uverejnil aj na svojom blogu. –zg-

 

Pozri príspevok R. Conteho nižšie: Naša príloha!

 

 

Moskovský patriarcha: Spolupráca s katolíkmi dôležitá ako nikdy

 

Moskva/Rím, 13.11.2013 (kath.net/KNA) 016 481 – Ruský pravoslávny patriarcha Cyril I. (foto) potvrdil svoj záujem o spoluprácu s Katolíckou cirkvou. Na stretnutí s milánskym kardinálom Angelom Scolom v utorok podľa agentúry Interfax povedal:

«Myslím si, že tieto dve cirkvi ešte nikdy nemali toľko dôležitých dôvodov na spoluprácu ako dnes.» Ich spoločnou úlohou je «zachovanie kresťanskej Európy». Cyril I. potom kritizoval okrem iného vytláčanie kresťanských symbolov a slova „Vianoce“ zo spoločenského života. Pod zámienkou tolerancie a kultúrnej rôznorodosti už niektorým kresťanom nie je ani dovolené prísť do práce s krížikom na krku, pretože to údajne iných uráža.

Patriarcha okrem toho poukázal na prenasledovanie kresťanov na Blízkom Východe, v Afrike a Ázii. Povedal, že s pápežom Františkom má rovnakú mienku o situácii na Blízkom Východe a zvlášť v Sýrii. S Františkom chce ďalej spolupracovať pre pokoj na Blízkom Východe, ako aj pri ochrane tamojších náboženských menšín.

Podľa kardinála Scolu o stretnutí ruského prezidenta Vladimíra Putina s pápežom Františkom 25. novembra sa však nehovorilo.

Súčasne so stretnutím Cyrila I. a kardinála Scolu v Moskve v utorok sa stretol aj vedúci Úradu pre zahraničie Moskovského patriarchátu, metropolita Hilarion, vo Vatikáne s pápežom Františkom. –zg-

 

Patriarcha Cyril I.

 

 

USA: Biskupi si zvolili do vedenia dvoch biskupov pro-life

 

Baltimore, 13.11.2013 (kath.net/KNA/red) 016 480 – Americkí katolícki biskupi si zvolili arcibiskupa Josepha Kurtza (foto) za nového predsedu. Arcibiskup Kurtz, ktorý je od roku 2007 hlavou Arcibiskupstva Louisville v štáte Kentucky, dostal v utorok na plenárnom zasadnutí biskupov 300 amerických biskupov v Baltimore jednoduchú väčšinu 125 hlasov.  

Arcibiskup Kurtz sa považuje za predstaviteľa konzervatívneho krídla v americkom episkopáte. V BK USA je predsedom Komisie pre obhajobu manželstva. Arcibiskup sa často zúčastňuje modlitbových demonštrácií pred potratovými klinikami (porovn. archívne foto). V úrade predsedu KB USA nahrádza newyorského kardinála Timothyho Dolana (63), ktorý viedol biskupskú konferenciu od r. 2010.

Za nového podpredsedu biskupskej konferencie určili biskupi kardinála Daniela DiNarda (64), arcibiskupa z Galveston-Houstonu. DiNardo bol v rokoch 2009 až 2012 predsedom biskupskej Komisie pre iniciatívy na ochranu života a v súčasnosti je jej členom. Okrem toho je členom Komisie pre otázky zdravotníckej starostlivosti. –zg-

 

Arcibiskup Joseph Kurtz sa modlí a demonštruje pred potratovou klinikou

 

Hlavné dôvody vystúpení z reholí: Sľub čistoty a vysviacka žien

 

Rím, 13.11.2013 (kath.net/LSN/jg) 016 479 – V priemere 2600 Bohu zasvätených osôb ročne opúšťa svoje rehole a spoločenstvá. Najčastejšími  dôvodmi sú problémy s celibátom a kňazskou vysviackou vyhradenou iba mužom. Uviedol to sekretár Kongregácie pre inštitúty zasväteného života a spoločnosti apoštolského života, arcibiskup José Rodríguez Carballo, koncom októbra v Ríme.

Doslova hovoril o „emocionálnych problémoch“, ktoré vedú k vystúpenia z rehole. K tomu patria ľúbostné vzťahy k ľuďom druhého pohlavia, ktoré niekedy vedú až k manželstvu. Porušenia celibátu sú stále znova príčinou vystúpení z reholí. To sa týka osôb druhého, ako aj vlastného pohlavia, ako povedal arcibiskup Rodríguez a ďalej vysvetlil:

„Rozhodnutiu opustiť rehoľu predchádza spravidla kríza viery. Tú spôsobujú väčšinou nedostatky v duchovnom živote. Rehoľníkom často chýba osobná modlitba, modlitba v spoločenstve a pravidelné prijímanie sviatostí. Mnohí z nich po nejakom čase sa už necítia byť členmi Cirkvi. Chýbajúce spoločenstvo sa prejavuje medzi iným v tom, že sa odmietajú určité časti náuky Cirkvi.

Aj spoločenské prostredie tu zohráva svoju úlohu, ako povedal arcibiskup  Rodríguez. V našej dobe je málo pochopenia pre obetu a zriekanie sa, čo sú súčasti rehoľného života. „Ľudia sú dnes aj menej ochotní viazať sa dlhodobými záväzkami. –zg-

 

Konflikt medzi prefektom Kongregácie pre náuku viery a Freiburgom?

 

Freiburg, 13.11.2013 (kath.net/KAP) 016 478 – Krátkym poukazom na pápeža Františka, reagovala nemecká Freiburská arcidiecéza na kritiku prefekta Kongregácie pre náuku viery, arcibiskupa Gerharda Ludwiga Müllera. Prefekt emeritného arcibiskupa Freiburgu, Róberta Zollitscha v liste výslovne vyzval, aby sa stiahol dokument „Podanie ruky na sprevádzanie ľudí žijúcich v oddelení, po rozvode a po novom občianskom sobáši“.

Na otázku Evanjelickej tlačovej služby (epd), ako bude teraz reagovať Freiburská arcidiecéza a arcibiskup Róbert Zollitsch, diecézny hovorca Róbert Eberle sa vyjadril stručne:

„Vo Freiburskej arcidiecéze ľudia dôverujú pápežovi Františkovi, ktorý povzbudzuje k tomu, kráčať novými cestami. Ako arcibiskup Zollitsch, ktorý je predsedom Biskupskej konferencie Nemecka, bude reagovať na poštu od arcibiskupa Müllera, to sa ukáže.“

V príručke ide o znovu zosobášených rozvedených, ktorí sú doteraz vylúčení zo svätého prijímania. Teraz sa im prostredníctvom týchto odporúčaní v dokumente, ktorý Freiburská arcidiecéza uverejnila počiatkom októbra, má za určitých predpokladov otvoriť cesta ku svätému prijímaniu.

Kritiku arcibiskupa Müllera, ktorá sa teraz dostala na verejnosť, v utorok zdokumentoval katolícky denník „Die Tagespost“. Arcibiskup Müller v liste síce uvádza, že vo freiburskom dokumente objavil aj „správne a dôležité pastoračné podnety“. No prefekt Kongregácie pre náuku viery súčasne kritizuje dva body, ktoré podľa jeho názoru nie sú v súlade s náukou Cirkvi: modlitbová pobožnosť pre rozvedených veriacich, ako aj ich pripustenie ku svätému prijímaniu. Arcibiskup Müller uvádza, že tento freiburský „pokrokový čin“ v Nemecku aj na celom svete vyvolal neistotu. –zg-

 

Kardinál: Pápež nemá problém so ‚starým obradom omše‘
Vatikán, 12.11.2013 (kath.net/pl) 016 477 – „Nedávno som sa stretol s pápežom Františkom a on ma ubezpečil, že nemá nijaký problém so ´starým obradom svätej omše´, ani s laickými a združeniami, ktoré ho napomáhajú.“ Povedal to kardinál Darío Castrillón Hoyos (foto), emeritný prefekt Kongregácie pre klérus, podľa „Catholic Culture“. Kardinál sa v tomto zmysle vyslovil k členom „Una Voce International“, laického hnutia, ktoré si cení mimoriadny obrad svätej omše a napomáha ho, na okraji generálneho zhromaždenia tohto hnutia v Ríme. „Pápež František,“ povedal kardinál Hoyos, „neplánuje obmedziť prístup k tomuto obradu omše.“

Kolumbijský kardinál touto výpoveďou reagoval na otázky ohľadne napätia medzi „Friars of the Immaculate“ (Bratmi Nepoškvrnenej), americkej františkánskej rehole, ktorá v súčasnosti prechodne – napriek výslovnému želaniu – nemá povolenie sláviť omšu v mimoriadnom obrade. Kardinál Hoyos pripomenul, že pápež na tom trval výlučne preto, lebo tak reagoval na interný spor v reholi, nie však preto, že by mal nejaký negatívny postoj k mimoriadnemu obradu svätej omše. –zg-

 

‚Sme poslušní každému pápežovi a podporujeme každého‘
Ludwigsburg, 12.11.2013 (kath.net/pl-Petra Lorleberg) 016 476 – „V minulých rokoch som pri svojej činnosti v iniciatíve ‚Deutschland pro Papa‘ (Nemecko za pápeža) nadobudla dojem, že v Nemecku je nezvyčajné, stáť pri pápežovi, jedno pri ktorom. Dokonca aj v katolíckej cirkvi, žiaľ.“ Povedala to predsedníčka „Deutschland pro Papa“ (DpP), Sabína Benedikta Beschmannová (foto). Túto iniciatívu vernosti pápežovi kath.net od počiatku mediálne sprevádzal. V interview Beschmannová vysvetľuje, ako „Deutschland pro Papa“ odhaduje súčasné nadšenie pre pápeža Františka a prečo si skupina zmenila názov.

 

kath.net: „Deutschland pro Papa“ zmenila názov – prečo?

Beschmannová: „Deutschland pro Papa“ sa chápe ako iniciatíva, ktorá podporuje nástupcu sv. Petra a verne pri ňom stojí. Bola založená, aby čelila mediálnym útokom proti pápežovi Benediktovi XVI. a proti nám katolíkom počas aféry zneužívania a to solidárnymi vyhláseniami a prezentovala hlasy pápežovi verných katolíkov. Medzitým sme sa vyvinuli na spolok, ktorý okrem solidárnych vyhlásení realizuje mnohé podujatia a projekty.

Robíme to, aby sme podporili pápeža – nezávisle od osoby. Vyčítali nám, že sme „klub fanúšikov Benedikta“. To, že sme ním neboli, a ani nie sme – a nie sme ani „klub Františka“ – chceme podčiarknuť neutrálnym názvom nášho spolku. Sme poslušní každému pápežovi a budeme našimi akciami podporovať každého pápeža a Rímu verným katolíkom spolu s Fórom nemeckých katolíkov poskytneme platformu. Náš spolok sa už nenazýva „Pro Papa – solidarita s pápežom Benediktom XVI.“, ale „Pro Papa – Solidarita s pápežom“. Názov „Deutschland pro Papa“ nechceli na súde najprv zaregistrovať, pretože ako sa to v peknej úradnej reči vyjadruje „môže zavádzať o veľkosti a rozšírení spolku“. Známi sme však pod týmto názvom.

kath.net: Reaguje verejná mienka na pápeža Františka pozitívnejšie, ako na pápeža Benedikta?
Beschmannová:
To teraz ešte nemožno povedať, pretože v prvých dvoch rokoch pontifikátu Benedikta XVI. boli názory v médiách rozhodne pozitívne. Nemecko bolo nadšené, „boli sme pápež“. Neslobodno však ani prehliadať, že mainstream (hlavný prúd) v médiách pretriasa iba pozitívne názory. To kritické zostáva skôr v interných kruhoch, preto by som verejnú mienku, ako sa prezentuje, tiež nestavala príliš vysoko. Široká verejnosť však interpretuje aj mnohé do výpovedí Františka, čo by sama rada mala z hľadiska modernizácie. Najneskôr vtedy, keď všetci spozorujú, že aj pápež František je katolícky, sa to rýchlo zmení. Potom budeme pripravení!

kath.net: Ako posudzujete reakcie na pápeža Františka?
Beschmannová :
Myslím si, že za týmito reakciami sa skrýva túžba mnohých katolíkov po obnove a reformách, po zrušení toho starého osvedčeného,  vyplývajúceho z Tradície a po druhé „novo objavené“ nadšenie pre náuku o chudobe: Mnohí ľudia u nás sú už presýtení, podráždení a unudení.
Idea odsvetštenia, oslobodenia sa od prebytku a namiesto toho príklon k chudobným rozohrieva srdcia, odkláňa pohľad od seba samého a vzbudzuje v nás znova človeka, akého mal vlastne Ježiš v úmysle: charitatívneho, nezištného človeka. Myslím si, že v každom z nás sa skrýva takýto človek, no u mnohých je tiež prehlušený – hlučným svetom a jeho lákadlami.

kath.net: Zmena vášho názvu naznačuje, že ste ochotní podporovať pápežstvo celkom všeobecne. Je to pre Nemecko skôr normálne alebo nezvyčajné stanovisko?
Beschmannová:
V minulých rokoch som počas svojej činnosti nadobudla dojem, že v Nemecku je aj tak nezvyčajné stáť pri pápežovi, je jedno pri ktorom. Dokonca aj v rámci katolíckej cirkvi, žiaľ. Momentálne je „pohodlnejšie“ stáť pri Františkovi, pretože nachádza toľko náklonnosti, ale aj to sa ešte zmení.

 

kath.net: Čo si vážite na pápežstve?
Beschmannová:
Som veľmi šťastná, že ho máme. V Petrovom nástupcovi nám Boh daroval viditeľnú postavu otca, ktorému môžeme dôverovať. Pápež vedie našu Cirkev duchovne, inštitucionálne a veríme, že jeho konanie určuje Duch Svätý. To mne osobne dáva veľkú istotu. Náuka sa záväzne hlása, na rozdiel od evanjelických spoločenstiev my máme „terén“, popri ktorom môžeme kráčať, takže nás cesta nezvedie na scestie. Svätý Otec je nám učiteľom, priateľom a otcom, ktorý nás obdarúva – to je skutočne úžasný dar od milého Boha! –zg-

 

Sabine Beschmannová u pápeža Benedikta XVI.

 

← The identity of Maria Divine Mercy

On the Ordinary and Universal Magisterium →

 

Nemecko: Zväz žien proti ‚pilulke po akte‘

 

Berlín, 12.11.2013 (kath.net/pl-Petra Lorleberg) 016 475 – Zväz zamestnaných žien v Nemecku vyjadril výhrady voči návrhu vydávať potratovú pilulku po sexuálnom akte bez receptu, ako to žiadala Spolková rada v piatok. Informovali o tom noviny „Deutsche Apotheker Zeitung“. Prezident zväzu Dr. Christian Albring povedal: „Dúfame, že vydávanie tohto prostriedku bez receptu nepovedie k zhoršeniu starostlivosti a poradenstva pre tieto dievčatá a ženy a tým k rastu ukončení tehotenstva.“ A poukázal na to, že dievčatá a ženy bez poradenstva často nevedia, kedy a ako majú tento prostriedok brať.

Podľa zväzu politické rozhodnutie nemá nič do činenia s potrebou starostlivosti o ženy, ako uvádzajú noviny „Deutsche Apotheker Zeitung“. Pretože oproti všetkým iným krajinám počty potratov v Nemecku klesajú! A napriek vydávaniu prostriedku bez receptu počty potratov vo Francúzsku a Anglicku sú dvakrát tak vysoké! Zväz okrem toho zdôrazňuje, že „Levonorgestrel“ ako potratová pilulka nie je prostriedkom prvej voľby, pretože v prvých 24 hodinách dokáže zabrániť iba tretine tehotenstiev. U nového „Ulipristalacetatu“ je to dvakrát až trikrát viac. „Ulipristalacetat“ pôsobí dokonca ešte niekoľko hodín pred uvoľnením vajíčka a do 5 dní po užití. –zg-

 

Bazilejský biskup si dokáže ‚predstaviť ženu pri oltári‘

Toto biskup Gmür skutočne povedal. Napriek tomu je všetko inak …

 

Bazilej, 12.11.2013 (kath.net/pl-Petra Lorleberg ) 016 474 – „Ja osobne si dokážem predstaviť ženu pri oltári.“ Toto povedal bazilejský biskup v Felix Gmür v interview pre noviny „Aargauer Zeitung“. Išlo o to, že synody rímskokatolíckych cirkví v Bazileji-meste a Bazileji kraji v júni 2013 prijali iniciatívu zrovnoprávnenia. Veta biskupa, že si dokáže predstaviť ženu pri oltári, dokázala hneď aj vyrobiť titulok. No ak si prečítame celé interview, zistíme: Biskup síce skutočne túto vetu povedal, no obaja nad mieru energickí redaktori (Aline Wannerová a Andreas Maurer) museli riadne tvrdo dobiedzať, kým túto výpoveď počuli. Čo teda biskup presne povedal?

Iniciatívou zrovnoprávnenia, ako vysvetlil biskup Gmür, sú členovia orgánov cirkvi „vyzvaní, aby pôsobili smerom k vysviacke žien. To ich môže priviesť do konfliktov vo svedomí, pretože vysviacka žien sa v náuke ani v práve Cirkvi nepredpokladá, ba dokonca cirkevnému právu protirečí“. Biskup výslovne poukázal na problematiku, že „navrhnutý text ústavy opúšťa svoju právnu oblasť“ a povedal:

„V nadväznosti na príbeh stvorenia Cirkev sa pridržiava toho, že muži  a ženy sú rozdielni. Pravá rovnosť spočíva v tom, že uznáme túto rozdielnosť.“
Pritom „spôsob myslenia Cirkvi“ je: „Je rozdiel medzi pripustením ženatých mužov a žien ku kňazskému úradu. To, že muž má byť slobodný alebo vdovec, je disciplinárna otázka. To, že sa ženu nepripustí k vysviacke, je naproti tomu otázka viery. Biblicky odôvodnená rozdielnosťou muža a ženy.“

Túto výpoveď posudzovali redaktori ako „diskrimináciu“ – a túto vetu ukončili bodkou a nie otáznikom. No tu biskup Gmür protirečil:

„Ženy nie sú diskriminované, pretože diskriminácia znamená, že ženám výslovne neuznáme právo, na ktoré by mali nárok. No neexistuje nijaké právo muža na vysviacku. Je podmienkou byť mužom, aby sa niekto mohol stať kňazom, ale nie je to nijaké právo. To je iný spôsob pohľadu.“

A biskup Gmür konštatoval: „Cirkevné právo má úplne iný prístup, ktorý tak jednoducho nepochopíme. Cirkevné právo nepozná nijaké ľudské práva.“ V občianskom práve ide o „práva jednotlivcov. V cirkevnom práve nestojí v centre jednotlivec, ale Cirkev ako spoločenstvo.“ Tento spôsob myslenia je protirečivý voči občianskemu právu a preto „sa ťažko sprostredkuje“.

On osobne si síce dokáže predstaviť ženu pri oltári, ale vidí „ťažkosti v realizácii“. „Pre Cirkev by bol takýto proces zaťažkávacou skúškou. Obávam sa rozkolov.“ Preto biskup Gmür upozornil:

„Najprv by sme mali hovoriť o potrebnom predpoklade, že muž musí žiť v celibáte, aby sa mohol stať kňazom. Z môjho hľadiska nemusí byť nutný predpoklad, že kňaz nesmie byť ženatý.“ K otázke pripustenia ženatých mužov  alebo žien ku kňazstvu bazilejský biskup pripomenul: „Celú otázku nemožno vyriešiť iba v malom Švajčiarsku, ktoré tvorí menej ako pol percenta katolíkov sveta. My sme extrémne maličkí. Už len v Európe sa na ženy hľadí kontroverzne.“ Tým bazilejský biskup jasne odmietol príležitostne sa vyskytujúce predstavy riešenia len v čiastkovej cirkvi.

Záver: Po prvé, aj kto všetky postoje, ktoré tu biskup Gmür vyjadruje,  nezdieľa, môže predsa konštatovať, že jeho odpovede boli oveľa diferencovanejšie a hodné  zamyslenia, ako by sme sa z nadpisu mohli obávať.

Po druhé, toho či onoho čitateľa interview by mohla napadnúť aj otázka: Uvažovali a chceli vôbec uvažovať títo energickí redaktori aj o tých odpovediach biskupa, ktoré sa im nehodili do vopred pripravenej koncepcie?

Pretože po tretie: Ak by redaktori skutočne brali odpovede biskupa Gmüra vážne, museli by konštatovať, že biskup hodnotí iniciatívu zrovnoprávnenia ako zásah do sebaurčenia Cirkvi. Aj keď to slovo nepadlo, ide vlastne o otázku: Je pre katolícku cirkev vo Švajčiarsku náboženská sloboda ešte vôbec otvorená? A uvedomujú si títo redaktori, že náboženská sloboda je neodňateľné ľudské právo?

Po štvrté, mnohým čitateľom zostáva po tomto interview na jazyku pachuť: Musia vlastne naši biskupi teraz už žurnalistov nechať na seba tak dlho dotierať, kým konečne poskytnú výpovede zhodné s duchom doby, ktoré od  nich chceli počuť?

A po piate – čo si má čitateľ myslieť o tom, že aj biskup ako je Gmür – ktorého mnohí Švajčiari jasne radia do reformovaného liberálneho krídla katolíckej cirkvi – sa svojimi odpoveďami netrafí do úmyslov redaktorov? Ako ďaleko musí katolícky biskup vlastne zájsť, aby sekulárna tlač konečne začala spokojne priasť ako nasýtené mačiatko?

K tomu nadpisu možno po šieste ešte povedať: Tomu textu mohli rovnako – a úplne právom – dať aj nasledovné nadpisy: „Kňazská vysviacka pre ženy skrýva nebezpečenstvo vnútrocirkevnej zaťažkávacej skúšky“. Alebo: Neexistuje právo na kňazskú vysviacku, ani pre ženy, ani pre mužov“. Alebo: „Bazilejský biskup: Ženy nie sú v Cirkvi diskriminované“. To by dodalo tomu interview úplne iný základný smer. No ľúbivo a jednostranne tu stojí úplne iná veta. Rozhodnutie o nadpise je však v zodpovednosti žurnalistov – a závisí v neposlednom rade od ich osobných vopred pripravených úmysloch.

Takže, po siedme a na záver, sa dostávame k otázke: Aký úmysel sleduje vlastne žurnalizmus, čo vytiahne do nadpisu interview absolútne jedinú vetu, ktorá pre katolícku cirkev vo Švajčiarsku, nachádzajúcu sa v zatrpknutých bojoch rôznych táborov, mimoriadne dobre plní svoj účel – rozdúchanie požiaru? –zg-

 

Religionisti odporúčajú cirkvám radikálnu zmenu kurzu

 

Münster 11.11.2013 (KAP) 016 473 – Nie menej ako radikálnu zmenu kurzu v praxi hlásania Evanjelia a v štruktúre cirkví odporúčajú vedúci nemeckí religionisti – sociológovia kresťanským cirkvám. V cirkvách dnes dominujú „peniaze a právo“, náboženský rozmer sa cirkvám „takmer stratil“, napomína napríklad sociológ z v Bielefeldu Franz-Xaver Kaufmann. Kaufmann bol jedným z referentov na sympóziu o budúcnosti cirkví v Münsteri. Podujatie organizovalo „Centrum pre náboženstvo a modernu“ (CRM) so spolkom „Náboženstvo a politika“ a konalo sa cez víkend pri príležitosti 70. narodenín sociológa Karla Gabriela z Münsteru.

„Ak si chcú cirkvi znova získať dôveru, potrebujú vierohodné hlásanie viery,“ povedal Gabriel: „Rozhodujúcim bude, či katolícka a evanjelická cirkev budú svoje posolstvo ponúkať v budúcnosti tak, že ho ľudia prijmú ako presvedčivý výklad zmyslu života.“ Cesta pritom musí viesť „od cirkvi klerikov k cirkvi laikov“, doplnil freiburský religionistický sociológ Michael Ebertz. V súčasnosti prežívajú cirkvi podľa Ebertza už hlboko siahajúci „transformačný proces, ktorý sa vyrovná revolúcii“.

„Laici budú pritom v budúcnosti stáť pred dvojakou výzvou – v rámci cirkví preberať viac zodpovednosti a mimo cirkvi svedčiť o jej posolstve. Na to sú potrebné nové štruktúry: „Kto chce cirkvi urobiť schopné byť živými aj v budúcnosti, potrebuje prerozdelenie kompetencií a synodálne štruktúry spoluzodpovednosti, ako aj spolupôsobenie v systéme. Tu sa môže Katolícka cirkev učiť od evanjelickej. Aj v tomto ohľade sa musí prehĺbiť ekumenický dialóg.“

Napriek vystúpeniam z Cirkvi a klesajúcemu počtu veriacich na bohoslužbách nie je však primerané hovoriť o „úpadku kresťanstva“, ako zdôraznil Gabriel ďalej. „To nábožensky kresťanské je v spoločnosti dosť prítomné a rozšírené. Je mocnejšie, ako by sme sprvu vnímali.“ Pre pochopenie spoločnosti nebude možné zaobísť sa bez kresťanstva. „Toľké presvedčivé alternatívy k ponuke cirkví zasa neexistujú.“ –zg-

 

+ Zomrel kardinál Domenico Bartolucci

 

Vatikán, 11.11.2013 (RV) 016 472 –„Drahý a ctený kňaz, význačný skladateľ a hudobník, ktorý preukazoval svoju dlhú a intenzívnu službu najmä prostredníctvom duchovnej hudby, ktorá sa rodí z viery a je jej vyjadrením.“ Toto sú slová z telegramu pápeža Františka k úmrtiu kardinála Domenica Bartolucciho, dlhoročného dirigenta pápežského zboru Cappella Sistina.

Kardinál Domenico Bartolucci zomrel ráno 11. novembra 2013 vo veku 96 rokov. Pochádzal zo stredotalianskeho regiónu Toskánsko, narodil sa 7. mája 1917 v Borgo San Lorenzo. S rokom 1939 sa spájajú dve rozhodujúce udalosti jeho života: kňazská vysviacka 23. decembra a diplom v odbore kompozícia a dirigovanie na konzervatóriu vo Florencii. V roku 1952 sa stal vicemajstrom zboru Cappella Sistina. Za jeho stáleho dirigenta ho vymenoval pápež Pius XII. po smrti Perosiho v roku 1956. Tento post zastával do roku 1997. Za kardinála bol kreovaný Benediktom XVI. 20. novembra 2010.

V závere sústrastného telegramu Svätý Otec František píše:

„S vďačnosťou spomínam na jeho plodné dielo ako majstra zboru Cappella Sistina a na jeho odborné zhodnocovanie pokladu polyfónie, ktorá pozdvihuje srdce k chvále Boha.“

Smrťou kardinála Bartolucciho pozostáva kardinálske kolégium z 200 kardinálov, z toho je 109 voličov pápeža. –jk–

Snímka: Kardinál Domenico Bartolucci počas koncertu venovanému pápežovi Benediktovi XVI. v Gastel Gandolfe 31.augusta 2011.

«Čo to pápež povedal?»

 

Vatikán chce novým časopisom «Latinitas» podporovať latinčinu

 

Vatikán, 10.11.2013 (kath.net/KNA – Thomas Jansen) 016 471 – Píše sa 11. február roku 2013. Dvaja kardináli si šepkajú po príhovore pápeža Benedikta XVI. v pápežskom paláci: «Čo to pápež povedal?» pýta sa jeden. «Že odstúpi», odpovedá druhý. – «Nie, to ste určite dobre nepočúvali.»

Túto anekdotu rozprával Msgr. Gianfranco Ravasi, ten kardinál, ktorý predsa len dobre počul, v piatok vo vatikánskej tlačovej kancelárii. Vypovedá to viac o aktuálnosti latinského jazyka ako všetky nedeľné príhovory. Pretože Benedikt XVI. svoje odstúpenie skutočne ohlásil v oficiálnom jazyku Cirkvi. A toto konečne poukazuje aj na to, že už nie všetci kardináli rozumejú oficiálnemu jazyku Katolíckej cirkvi.

Nový časopis pápežskej Akadémie pre latinský jazyk, ktorý kardinál Ravasi 8. novembra predstavil, chce pôsobiť proti tomuto trendu. «Latinitas», tak znie názov časopisu, má vychádzať dvakrát do roka. Ide o prvý veľký projekt pápežskej Akadémie pre latinský jazyk, ktorú v novembri 2012 založil Benedikt XVI. Grémium zložené z 21 učencov má vzhľadom na klesajúce znalosti latinčiny u kňazov a veriacich napomáhať pestovanie cirkevného jazyka.

Nová publikácia oslovuje predovšetkým vedecké publikum. Okrem článkov renomovaných vedcov na filologické témy, v prvom vydaní sa nachádza aj súčasná latinská poézia. Jeden verš z nej rozšíril Ravasi pred  tlačovou konferenciou cez Twitter. Promptná reakcia urobila na kardinála hlboký dojem. Už o niekoľko sekúnd mu abonent jeho kanála poslal taliansky preklad, ako povedal predseda Pápežskej rady pre kultúru. Tretia časť časopisu je venovaná sprostredkovaniu latinského jazyka vo výučbe.

Vyhlásenie Benedikta XVI. o odstúpení je nepochybne najlepší nový dôkaz toho, že dôkladná znalosť latinčiny v Katolíckej cirkvi má aj dnes veľkú výhodu, ale nie jedinú. Niečo iné je škandál NSA, pretože americká tajná služba pravdepodobne odpočúvala aj dnešného pápeža pred jeho zvolením. V minulých desaťročiach sa mnohí biskupi a kardináli chránili pred neprajnými odpočúvajúcimi jednoducho tak, že začali hovoriť po latinsky. To fungovalo o to lepšie, že špióni prichádzali ešte z komunistického východu, kde bola výuka latinčiny znevažovaná ako buržoázny prežitok.

Práve prívrženci latinčiny sa občas považujú za kultúrnych pesimistov. Hovorí sa o nich, že už zmiznutie konjunktívu vykladali ako zánik Západu. Proti takémuto názoru sa Ravasi v piatok postavil a povedal: „Možno sú ľudia často pesimistickí, čo sa týka budúcnosti latinského jazyka.“ Ako nádejeplný príklad  poukázal okrem iného na Twitter: Latinský kanál pápeža si už abonovali viacerí užívatelia ako napríklad nemecký – v piatok, 8. novembra o 15 00 hod. mal František po latinsky 182 500 abonentov a nemecky iba 154 000.

Komu je 140 znakov krátkej správy príliš málo a nový časopis s 200 stranami vedeckých článkov príliš veľa, ten sa môže obrátiť na nemeckú internetovú stránku Rádia Vatikán. Každý týždeň tam pod «Nuntii Latini» uverejňujú správy o aktuálnom dianí vo Vatikáne. Kto si ju pravidelne prekladá, nemusí sa kardinála Ravasi nakoniec pýtať, čo znamená táto veta:

«Quapropter bene conscius ponderis huius actus plena libertate declaro me ministerio Episcopi Romae, Successoris Sancti Petri, mihi per manus Cardinalium die 19 aprilis MMV commissum renuntiare ita ut a die 28 februarii MMXIII, hora 20, …». –zg-

 

Vatikán po prvý raz vystaví relikvie sv. Petra

 

Vatikán, 09.11.2013 (KAP) 016 472 – Vatikán chce po prvý raz vystaviť relikvie sv. Petra apoštola. Táto prezentácia je „posledným vrcholom“ v „Roku viery“, ktorý vyhlásil pápež Benedikt XVI. ako napísal arcibiskup Rino Fisichella, predseda Pápežskej rady pre novú evanjelizáciu vo vatikánskych novinách „L´Osservatore Romano“ z 9. novembra. Iniciatíva má v ľuďoch dneška vzbudiť „nadšenie a presvedčenie prvých kresťanov“. Výstava relikvií sa plánuje na záver „Roka viery“ 24. novembra.

Aké pozostatky sa presne vystavia, arcibiskup Fisichella nespresnil. Píše o „relikviách, ktoré Tradícia uznáva ako relikvie tohto apoštola“.

Archeologické vykopávky pod Chrámom sv. Petra v 30. rokoch minulého storočia vyniesli na svetlo rané kresťanské hroby, ktorých usporiadanie v súvislosti s antickými kresbami a ranými písomnými svedectvami sa považuje za poukaz na miesto pochovania sv. Petra apoštola.  Do akej miery možno jednotlivé nálezy ľudských pozostatkov priradiť Ježišovmu učeníkovi a prvému pápežovi, o tom sa vedci sporia. Podľa Tradície Peter zomrel okolo r. 67 ako mučeník v Ríme a bol pochovaný na mieste dnešnej Baziliky sv. Petra. –zg-

 

Rakúsko: Linecká diecéza vyzýva k účasti na dotazníku pápeža

 

Linz, 10.11.2013 (KAP) 016 471 – Pastoračná rada Lineckej diecézy pozvala všetkých katolíkov Horného Rakúska, aby poslali svoje odpovede na dotazník pápeža pastoračnej rade diecézy cez internet. Toto najväčšie poradné grémium diecézy „by týmto chcelo umožniť podľa možnosti čo najširšiu účasť a prípravu na synodu“, uvádza sa vo vyhlásení po jej jesennej konferencii 8. až 9. novembra vo vzdelávacom centre na zámku Schloss Puchberg.

Na konferencii sa 79 delegátov zo všetkých oblastí Lineckej diecézy zaoberalo súčasným životom detí a rodín, ako aj pastoračným úsilím o nich. Diecézny biskup Ludwig Schwarz (rodák z Mostu pri Bratislave) podrobne informoval o prípravách Biskupskej konferencie Rakúska na Mimoriadnu synodu biskupov na tému „Pastoračné výzvy rodiny v rámci novej evanjelizácie“ v októbri 2014 v Ríme.

Ako prípravu na synodu sa majú na želanie pápeža Františka po celom svete zozbierať fakty, ale aj postoje na témy rodina, manželstvo, vzťahy a sexualita.

Riaditeľka Pastoračnej rady, Edeltraud Artner-Papelitzky, povzbudila v liste diecézy veriacich, aby „opisovali, ako sa ľuďom vzhľadom na tieto témy  celkom konkrétne vodí“. Uviedla, že konkrétne životné príbehy sú rovnako vhodné ako správy z pastoračnej praxe. Odpovede treba poslať pastoračnej  rade do 15. decembra. Zaslané príbehy a správy zozbiera predsedníctvo pastoračnej rady v spolupráci s odborníkmi lineckého diecézneho Oddelenia pre manželstvo a rodinu a v januári 2014 ich odovzdá biskupovi Schwarzovi ako prípravu na Synodu biskupov. Dotazník je uverejnený na webovej stránke Biskupskej konferencie Rakúska. –zg-

 

Schönborn: Prístup k dotazníku z Vatikánu ‚čo najotvorenejší‘
            Viedeň, 9.11.2013(kath.net/KAP) 016 470 – Cirkev v Rakúsku bude s dotazníkom, s ktorým chce Vatikán na celom svete zistiť fakty a postoje na tému rodina, zaobchádzať „tak otvorene, ako je to len možné“. Oznámil to viedenský kardinál Christoph Schönborn (foto) v piatok na tlačovej konferencii vo Viedni, kde informoval o výsledkoch jesenného zasadnutia rakúskych biskupov.

Dotazník zaslaný ako príprava na Mimoriadnu synodu biskupov v októbri 2014 sa má na želanie pápeža Františka rozšíriť „až po bázu Cirkvi“, povedal kardinál Schönborn a menoval ako jeho adresátov dekanáty, fary a katolícke organizácie, ktoré sa žiadajú o stanovisko. Z toho chce biskupská konferencia vypracovať „syntézu“, bez zmeny vstupných údajov.

„Všetko, čo príde, sa odovzdá ďalej – jedna ku jednej,“ povedal predseda Biskupskej konferencie Rakúska.

V súvislosti s otázkami o rodine ako prípravy na synodu nemá ísť o to „čo má byť“, ale o to „čo je“, zdôraznil kardinál Schönborn. Tomu zodpovedá aj zostavenie vatikánskeho dotazníka, ktorý prišiel „prekvapivo“, ale vo svojej otvorenosti sa aj zasa „hodí k štýlu pápeža Františka“.

Dotazník sa pýta „nie na predpísané otázky náuky, ale na otvorené otázky života“. Schönborn uviedol ako príklady novej reality vzťahov rastúci počet osamelých rodičov, rozvedených, či homosexuálne partnerstvá.
Reakcie na všetky tieto tematické oblasti „nedajú automaticky k dispozícii“  presvedčenia Cirkvi, ako povedal viedenský arcibiskup. V tejto súvislosti citoval viedenského filozofa Ludwiga Wittgensteina, podľa ktorého „fakty nie sú riešením, ale úlohou“.

Na zasadnutí v salzburskom Benediktínskom opátstve Michaelbeuern sa rakúski biskupi dohodli, že jednotlivé diecézy svoje reakcie na dotazníky sami spracujú. Na celorakúske spracovanie čas do odovzdania výsledkov pri návšteve biskupov ad limina v Ríme koncom januára 2014 nevystačí, ako povedal kardinál. Fáza konzultácií musí byť teda ukončená najneskôr do konca decembra.

Kardinál pripomenul aj podobný, nie tak široký, dotazník adresovaný farským radám v r. 2006: všetky odpovede zo 700 rakúskych fár sa vtedy v origináli zviazali a odovzdali pápežovi Benedikt XVI. ešte pred jeho návštevou Rakúska v r. 2007.

„Podobne by to mohlo vyzerať aj teraz,“ dodal kardinál Schönborn. –zg-

 

Kardinál Kasper: Viac žien „do klerikálne zaprášenej atmosféry“
Münster, 9.11.2013 (kath.net/KNA) 016 469 – Bývalý predseda Pápežskej rady pre napomáhanie jednoty kresťanov nemecký kardinál Walter Kasper navrhol, aby evanjelická a katolícka cirkev slúžili spoločne bohoslužbu pri príležitosti spomienky na Reformáciu v r. 2017.

„Na nej by sme mali vysloviť vyznanie našej viny, že sme nesplnili príkaz o jednote,“ povedal nemecký kardinál v piatok v Münsteri. „Obe cirkvi by sa mali poďakovať za ekumenické hnutie a sľúbiť, že budú zomknuto kráčať touto cestou.“

Kasper ďalej zdôraznil, že má dojem, že pápež chce Synodu biskupov «oživiť a dynamizovať» a kladne hodnotil, že chce posilniť miestne cirkvi.

«Potrebujeme iný štýl vedenia úradu a v tom František odvážne kráča vpred», povedal kardinál Kasper. Povedal, že si dokáže predstaviť, že kúria sa v budúcnosti stane istým druhom «burzy informácií» pre biskupov. A «v niekedy klerikálne zaprášenej atmosfére», ako sa vyjadril, musí byť zastúpených viac žien.

V otázke znovu zosobášených rozvedených kardinál varoval pred jednoduchých vyslovením pozvánky všetkým. «Tu by sme nemali lacno chápaným milosrdenstvom všetko spratať, ale pastoračne reagovať na veľmi odlišné situácie». Dodal, že si nedokáže predstaviť, že by kňaz niekedy niekoho poslal preč pri svätom prijímaní, ale Cirkev je povinná dať kňazom do rúk jasné kritériá. Kriticky sa vyslovil kardinál voči vyhláseniu pastoračného úradu vo Freiburgu, ktorý vyzval umožniť týmto osobám sväté prijímanie: «Tu si niekto myslí, že o tom môže jednoducho rozhodnúť.»

Kasper ocenil aj «veľmi múdre rozhodnutie» pápeža v prípade limburského biskupa Tebartza-van Elsta. V Limburgu nastali podľa neho «strašné škody» no napriek tomu sa nesmie súdiť vopred a nesmie sa konať ani «nijaká verejná poprava». Rozhodne sa až po preskúmaní prípadu. S narážkou na grémiá v Limburgu dodal: «Nie je to vina jedného jediného muža.» -zg-

 

New York: Nový primátor chce ďalej uľahčiť potraty

 

New York, 9.11.2013 (kath.net/LSN/jg) 016 468 – Bill de Blasio, novozvolený primátor New Yorku, chce ďalej uľahčiť prístup k potratom v meste. To bol podstatný aspekt jeho volebnej kampane. Tento demokratický politik vyhlásil, že bude spolupracovať s potratovými organizáciami ako „Planned Parenthood Federation“ a ďalšími. V mestských štvrtiach, ktoré nemajú potratovú kliniku, správa mesta pomôže nájsť a financovať priestory na takého kliniky.

K agende nového primátora patrí aj boj proti tzv. krízovým tehotenským centrám, ktoré neponúkajú lekárske úkony. Tie radia tehotným ženám v problémoch s cieľom zabrániť potratom. De Blasio by chcel centrá, ktoré nevykonávajú potraty, dať zatvoriť mocou zákona. Príslušný výnos už existoval, no súd ho zrušil. Mesto sa proti tomu odvolalo, de Blasio chce v tomto kurze pokračovať.

Na zabezpečenie dostatku potratových lekárov chce nový primátor prikázať, že všetci lekári, vzdelávaní v newyorských nemocniciach, musia vykonávať potraty ako rutinu. Toto opatrenie zaviedol už jeho predchodca Michael Bloomberg, de Blasio ho považuje za „prelom“.

New York sa medzi ochrancami života považuje za „hlavné potratové mesto sveta“. Mesto má najmenšie obmedzenia a najvyšší počet potratov v USA.  Až 41 percent tehotenstiev sa tu končí potratom. Podľa správy „New York Magazine“ 10 percent všetkých potratov v USA sa vykoná v štáte New York a 7 z 10 potratov v štáte sa vykoná v meste New York. –zg-

 

Ruský prezident Putin sa stretne s pápežom Františkom

Vatikán, 8.11.2013 (ZENIT) 016 467 – Vatikán potvrdil, že pápež František sa stretne s ruským prezidentom Vladimírom Putinom na súkromnej audiencii koncom mesiaca. Podľa Tlačovej kancelárie Svätého stolca sa má toto stretnutie uskutočniť 25. novembra.

Prezident Putin nedávno bránil kresťanstvo doma i v zahraničí, najmä svojou obranou prenasledovaných kresťanov na Strednom Východe. Ako Vatikán tak aj on sa usiloval zabrániť eskalácii konfliktu v Sýrii po útokoch chemickými zbraňami v auguste.

Naposledy sa stretol ruský prezident s pápežom vo Vatikáne vo februári 2011. Vtedy prijal Dimitrija Medvedeva pápež Benedikt XVI. na polhodinovú audienciu. Počas pontifikátu Benedikta XVI. – v r. 2009 – Rusko nadviazalo plné diplomatické styky so Svätým stolcom. –zg-

CCEE má novú webovú stránku

Rím, 8.11.2013 (ZENIT) 016 466 – Pri príležitosti stretnutia Komisie pre sociálne komunikácie CCEE v Barcelone 8. – 10. novembra, účastníkom podujatia prezentovali novú webovú stránku Rady európskych biskupských  konferencií (CCEE) – www.ccee.eu .

Grafika a použitie farieb a loga CCEE je dielom holandského dizajnéra Patrika Jimeneza Quinayasa.

Nová dvojjazyčná verzia v taliančine a angličtine prezentuje CCEE a jej aktivity. Popri sekciách, ktoré ilustrujú manažment tohto európskeho biskupského orgánu a jeho členov, sú tam aj sekcie, ktoré umožnia hlbšie skúmanie rôznych oblastí práce rady skrze jej komisie, pracovné skupiny a inštitucionálne stretnutia.

V nových sekciách, napojených na kalendár domovskej stránky, návštevník stránky nájde informácie o minulých aj budúcich stretnutiach i najnovšie správy. Profesionálni mediálni pracovníci môžu požiadať o zaradenie do mailových adries CCEE.

Stránka má dopĺňať portál eurocathinfo.eu , ktorý od roku 2011 poskytuje informácie o aktivitách rôznych biskupských konferencií v Európe, ktoré sú členom CCEE. –zg-

 

Naša príloha

 

Automatická exkomunikácia „Márie od Božieho milosrdenstva“

a jej nasledovníkov

 

5.11.2013 Ronald J.- Conte – 016 465

 

V zmysle práva Rímskokatolíckej cirkvi každý katolík, ktorý spácha apostázu, formálnu herézu alebo formálnu schizmu je automaticky exkomunikovaný z Cirkvi.

Kánon 751: Herézou sa nazýva po prijatí krstu tvrdošijné popieranie nejakej pravdy, ktorú treba veriť božskou a katolíckou vierou, alebo tvrdošijné pochybovanie o nej. Apostáza je odvrhnutie kresťanskej viery ako celku, schizma je odmietnutie podriadiť sa Najvyššiemu veľkňazovi alebo odmietnutie spojenia s členmi Cirkvi, ktorí sú mu podriadení.

§ 1. Apostata, heretik alebo schizmatik upadá do exkomunikácie na základe rozsudku už vyneseného pri zachovaní predpisu kán. 194, § 1, bod 2;

1.Formálna schizma nastáva, keď katolík odmieta pravú autoritu pápeža nad univerzálnou Cirkvou a nad sebou ako katolíckym kresťanom. Toto „odmietanie podriadiť sa najvyššiemu pontifikovi“ môže mať rôzne formy, vrátane falošného tvrdenia, že súčasne platne zvolený rímsky pápež nie je pravým pápežom, alebo že súčasný pápež z nejakého dôvodu nemá tú plnú autoritu nad náukou Cirkvi a disciplínou ako každý nástupca sv. Petra.

Formálna heréza nastáva, keď katolík neústupne popiera alebo neústupne pochybuje o neomylnom učení Rímskokatolíckeho Magistéria. Toto odmietanie vyžadovanej viery môže mať rôzne formy vrátane vytrvalého príklonu k odsúdenej heréze alebo odmietania neomylnej náuky pápeža či ekumenického koncilu, alebo riadneho a univerzálneho Magistéria.

2. Dotyčná vizionárka, ktorá sa nazýva Mária od Božieho milosrdenstva, skrze svoje údajné posolstvá učí mnohé herézy:

 

* herézu milénarianizmu
* herézu popierania, že Cirkev je neomylná

* herézu Sola Scriptura (- iba Písmo – odmietanie Tradície aj Magistéria)
* herézu odmietania náuky Prvého vatikánskeho koncilu o viere a rozume

* herézu tvrdenia, že zabíjanie je morálne iba v sebaobrane – teda nie pri

treste smrti a v spravodlivej vojne
* herézu tvrdenia, že špeciálna modlitba môže spasiť niekoho, kto zomiera nekajúc sa zo smrteľného hriechu
– ako aj mnohé doktrinálne omyly.

Pozri moje podrobné vysvetlenia falošnej náuky Márie od Božieho milosrdenstva. Evaluation part 1 and Evaluation part 2

 

Pridržiavaním sa svojich vlastných heréz bez ohľadu na to, že náuka Cirkvi hovorí opak a explicitným odmietaním súčasného pápeža Františka ako učiteľa Cirkvi, Mária od Božieho milosrdenstva spáchala smrteľný hriech formálnej herézy. V zmysle kánonického práva je automaticky exkomunikovaná. V tomto prípade nie je potrebné nijaké rozhodnutie alebo dokument, či výpoveď cirkevnej autority, pretože exkomunikácia je automatická.

3. Mária od Božieho milosrdenstva je teda automaticky exkomunikovaná pre hriech formálnej schizmy. Pretože verejne opakovane vyhlásila, že pápež František je nepravý pápež „podvodník“ a že pápež Benedikt XVI. bol posledný pravý pápež na zemi.

Jej posolstvá sa týkajú pápeža po pápežovi Benediktovi XVI. – teda pápeža Františka, ktorého označuje ako: „podvodník“, „biblické zviera“, „nový falošný pápež“, „falošný prorok“ a „diktátor lží“, ktorý je „spojený s antikristom“. Jej posolstvá tvrdia: „Vyhlásia, že falošný pápež je pravým pápežom.“ A ona zvlášť tvrdí, že to bude pápež po Benediktovi XVI.: „ďalší pápež, ktorý príde po mojom milovanom pápežovi Benediktovi“. „Tento pápež môže byť zvolený členmi Katolíckej cirkvi, ale on bude falošný prorok. Jeho voliči sú vlci v ovčom rúchu a sú členmi tajných slobodomurárskych lóží a skupiny zla vedenej satanom.“

Týmto extrémistickým odmietaním pápeža Františka ako pravého Kristovho zástupcu na zemi, pravého nástupcu sv. Petra a pravého rímskeho pápeža, Mária od Božieho milosrdenstva spáchala smrteľný hriech formálnej schizmy. V zmysle kánonického práva je automaticky exkomunikovaná.

4. Každý prívrženec posolstiev Márie od Božieho milosrdenstva (na webovej stránke http://www.thewarningsecondcoming.com alebo http://jezis-kristus-varovanie.webnode.sk/posolstva/posolstva-varovania/ i v jej tzv. Knihe pravdy), kto si dobrovoľne volí pridržiavať sa heréz, ktoré učia tieto posolstvá, vo vedomí, že tieto herézy úplne odporujú náuke Cirkvi, tiež pácha hriech formálnej herézy a teda je automaticky exkomunikovaný.

Ale možno najbežnejšou herézou dobrovoľne zvolenou a vyznávanou   nasledovníkmi Márie od Božieho milosrdenstva je táto: veriť čokoľvek, čo jej posolstvá učia bez ohľadu na protichodné učenie Rímskokatolíckej náuky Cirkvi a pápeža. Inými slovami, páchajú herézu odmietania Cirkvi ako svojej učiteľky, a nahrádzajú to všetkým, čo Mária od Božieho milosrdenstva učí. Toto odmietanie Cirkvi ako učiteľky je opovrhnutia hodná heréza, ktorú katolík nemôže spáchať iba pre neporozumenie náuky Cirkvi. Ak sa nazývate „katolíkom“, ale vôbec neprijímate nič, čo Cirkev alebo pápež učí, keď sa to  nezhoduje s posolstvami Márie od Božieho milosrdenstva, tak dobrovoľne páchate ťažkú formálnu herézu a smrteľný hriech a ste automaticky exkomunikovaný z jedinej pravej Cirkvi.

5. Každý nasledovník posolstiev, ktorí si volí veriť tvrdenia o nástupcovi pápeža Benedikta XVI., pápežovi Františkovi — že nie je pravý pápež, že nie je platný nástupca pápeža Benedikta XVI. a že nie je Kristov pravý zástupca  a hlava Cirkvi na zemi — pácha smrteľný hriech formálnej schizmy a je  automaticky exkomunikovaný z jedinej pravej Cirkvi.

Mária od Božieho milosrdenstva odvádza mnoho duší od Cirkvi, takže už neveria nikomu, iba jej a nenasledujú nikoho, iba ju. Ona sa v zásade ponúka sama ako náhrada za pápeža a svoje posolstvá ako náhradu za náuku Cirkvi. –zg-

 

Autor Ronald L. Conte Jr. je rímskokatolícky teológ a prekladateľ katolíckej domény Biblie.

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen.

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *