Život Cirkvi vo svete 34 * 2013

Obsah

Relikvia sv. Cyrila v Toronte – putovanie pokračuje

Pápež slávi v októbri svätú omšu s Fatimskou Pannou Máriou

Nemecký biskup: Benedikt XVI. by rád býval v Altöttingu

Pozor pri údajných výpovediach Benedikta XVI.

Vatikánska letná „uhorková“ sezóna …

Koptský biskup: Násilie proti kresťanom centrálne riadené

Pius X.: ‚Všetko obnoviť v Kristovi‘

Egypt: Mursího prívrženci kričali: ‚Smrť kresťanom!‘

Kuba: Boží dom po 52 rokoch opäť vlastní cirkev

Poľský prímas: Ján Pavol II. bude svätorečený 27. apríla

Benedikt XVI. podnikol výlet do Castel Gandolfa

Výzva z Rimini na obranu prenasledovaných kresťanov

Nemecko: Znesvätili Kostol sv. Jozefa v Niederelberte

Nemecko: Podpálenie kostola zneisťuje obyvateľstvo

Nemecko: Razia u radikálnych islamských salafistov

Egypt: Kláštor po prvý raz za 1600 rokov bez bohoslužieb

Egyptskí katolíci: Je to ‚boj proti terorizmu‘

Mexiko: Starý otec s 18 vnukmi sa stáva kňazom

Nemecko: Hnutie pro-life rastie, to dodáva odvahu!

Egyptská rada cirkví: Ľud stojí v boji proti teroristom

Rusko: Za zničenie kríža trest väzenia 18 mesiacov

 

Relikvia sv. Cyrila v Toronte – putovanie pokračuje
 

Toronto, 18.8.2013 (TK KBS) 016 253  – V Kostole svätých Cyrila a Metoda v Toronte sa v nedeľu 18. augusta 2013 konala slávnostná svätá omša za prítomnosti slovenských komunít z Toronta, Hamiltonu a Cambridgu. Slávnosti predsedal bratislavský pomocný biskup Jozef Haľko (na snímke), poverený Konferenciou biskupov Slovenska starostlivosťou o zahraničných Slovákov. Koncelebrovali miestny farár Jozef Vaňo a ďalších päť kňazov: Michael Kolarčík SJ, Ľuboš Rojka SJ, Pavol Hancko, Miroslav Michalik a Jozef Mucha, za asistencie diakona Milana Popíka. Prítomný bol aj veľvyslanec Slovenskej republiky v Kanade Milan Kollár a honorárny konzul v Toronte Michael Martinček. Svätá omša bola súčasťou duchovného programu v súvislosti s putovaním relikvie svätého Cyrila pri príležitosti Roku sv. Cyrila a Metoda.

Biskup Haľko vycestoval na päťtýždňovú návštevu viacerých slovenských komunít v Kanade a USA ešte 1. augusta tohto roku. V stredu 21. augusta sa relikvia presúva na jeden deň do slovenskej komunity v meste Sarnia, odkiaľ pokračuje na územie USA k Slovákom v Detroite. –mf–

 

 

 

 

 

Pápež v októbri zasvätí svet Fatimskej Panne Márii

 

Vatikán, 22.8.2013 (kath.net/KNA) 016 252 – Pápež František bude 13. októbra na Námestí sv. Petra sláviť svätú omšu k úcte Božej Matky, so sochou Fatimskej Panny Márie. Ako informovalo Rádio Vatikán v stredu v predvečer 13. októbra prijme sochu Panny Márie z Fatimy. Po prijatí sochy sa plánuje duchovná katechéza pápeža. Na toto podujatie sú pozvané najmä mariánske združenia Katolíckej cirkvi.

Dvojdňové slávenia sa konajú pri príležitosti «Roku viery», otvoreného v októbri minulého roka, ktorý sa končí 24. novembra. Bolo vrúcnym želaním pápeža, aby sa tento deň Božej Matky Márie stal pre kresťanov na celom svete mimoriadnym znamením, ako povedal predseda Pápežskej rady pre novú evanjelizáciu, arcibiskup Rino Fisichella pre Rádio Vatikán. Jeho rada tento «Mariánsky deň» organizuje.

Svätyňa portugalského pútnického miesta pred týždňom na webovej stránke oznámila, že pápež František 13. októbra v Ríme zasvätí svet Fatimskej Panne Márii.

Fatima je najznámejším pútnickým Portugalska. V blízkosti tohto mestečka medzi Lisabonom a Coimbrou hovorili v r. 1917 traja pastierikovia vo veku sedem až desať rokov, že sa im zjavila Božia Matka Mária. Ústnym podaním sa deti aj miesto čoskoro stali známymi. Tisíce ľudí začali putovať od Fatimy.

Pri zjavení 13. júla Mária vyslovila proroctvá, ktoré sa stali známymi ako «Fatimské tajomstvá». A 13. októbra 1917 prišli do Fatimy desiatky tisícov ľudí a pozorovali nevysvetliteľný slnečný jav – „tancovanie Slnka“. Potom sa zjavenia skončili.

Dvaja vizionári, súrodenci František a Hyacinta Martoví, zomreli už v rokoch 1919 a 1920. Tretia vizionárka, ich sesternica Lucia dos Santos, žila do roku 2005 ako rehoľná sestra v Coimbre. V r. 1930 biskup z Leirie zjavenia uznal ako pravé. Fatima sa odvtedy vyvinula na jedno z najvýznamnejších mariánskych pútnických miest sveta. –zg-

 

Nemecký biskup: Benedikt XVI. by rád býval v Altöttingu
Altötting, 22.8.2013 (kath.net/KNA) 016 251 – Biskup Wilhelm Schraml (78), apoštolský administrátor Pasovského biskupstva, sa vyslovil, že pápež Benedikt XVI. mu trocha závidí jeho sídlo v známom bavorskom mariánskom pútnickom mieste Altötting. Informovali o tom katolícke noviny «Altöttinger Liebfrauenbote» v najnovšom vydaní. Ako biskup Schraml sám porozprával, pred niekoľkými týždňami bol na návšteve u bývalého pápeža v Ríme. Keď mu povedal, že v budúcnosti bude bývať v Dome pápeža Benedikta XVI. s výhľadom na námestie Kapellplatz, ten mu spontánne odvetil: «V tom by som s vami rád menil.»

Benedikt XVI. má už od svojho detstva úzky vzťah k Altöttingu, ktorý leží v blízkosti jeho rodiska Marktl am Inn. Rodina Ratzingerových sem pravidelne putovala k Čiernej Madone. Altötting je pre neho miestom viery a modlitby, ako aj miestom, «na ktorom prežívame Cirkev ako materinsky ochraňované spoločenstvo». Keď bavorský pápež v roku 2006 navštívil svoju domovinu, prišiel aj do Altöttingu a slávil tam svätú omšu na centrálnom námestí Kapellplatz. Benedikt XVI. tam vtedy zanechal svoj zlatý kardinálsky prsteň. Dnes je tento prsteň pripevnený na žezle milostivého obrazu.

 

 

Podľa slov biskupa Benedikt XVI. nie je jediný, kto závidí novému občanovi Altöttingu Schramlovi jeho bydlisko. Aj kolínsky kardinál Joachim Meisner sa už dopytoval, či by s ním Schraml nemenil. «Povedal som mu, že je v každom čase vítaný.»

Kardinál Meisner v roku 2008 z poverenia Benedikta XVI. priniesol pútnickému miestu pápežské vyznamenanie «Zlatú ružu». Cena tohto zo zlata vyhotoveného kvetu, ktorý symbolizuje Ježiša Krista, bola po prvý raz udelená aj nemeckému pútnickému miestu. –zg-

 

Pozor pri údajných výpovediach Benedikta XVI.

 

Rím – Linec, 22.8.2013 (KAP) 016 250 – V súvislosti so správami o údajných výpovediach emeritného pápeža Benedikta XVI. k jeho odstúpeniu znalci Vatikánu varovali k ostražitosti. Španielske vydanie rímskej spravodajskej agentúry „Zenit“ pred niekoľkými dňami citovalo nemenovaného návštevníka Benedikta slovami, že k odstúpeniu ho primäla „mystická skúsenosť“, ktorá vraj pokračovala aj v mesiacoch po odstúpení. Čím viac údajne pozoruje charizmu svojho nástupcu, tým lepšie chápe, že jeho rozhodnutie bolo Božou vôľou, mal povedať Benedikt podľa „Zenitu“.

„Tá vec s mystickou skúsenosťou je príliš patetická, to vôbec neznie tak, že by to boli slová Benedikta,“ povedal riaditeľ nemeckej redakcie Rádia Vatikán, páter Bernd Hagenkord, vo štvrtok pre kolínske „Dómske rádio“. Veta vložená do úst Benediktovi XVI., že jeho odstúpenie nebolo nijakým únikom zo sveta, ale „únikom do Boha a do života z jeho lásky“, znie však už inak.  –zg-

 

Znalec pápeža Peter Seewald: Všetko je to nezmysel!

 

„K tomu môžem povedať iba to, že to všetko je povymýšľaný nezmysel,“ vyhlásil zasa Peter Seewald (foto). Tento životopisec Benedikta XVI. a spoluautor početných kníh o Jozefovi Ratzingerovi, takto vo štvrtok v rozhovore pre internetový portál „kath.net“ reagoval na tvrdenia akéhosi anonymného návštevníka Benedikta o jeho odstúpení, ktoré rozšíril Zenit. …

Peter Seewald, ktorý pápeža Benedikta XVI. roky dobre pozná a často sa s ním stretáva, ďalej povedal:

„Aj keď na túto hlúposť naleteli všetky médiá, ja sa tu môžem odvolať na najlepší zdroj. Sám som Benedikta XVI. nedávno navštívil a hovorili sme aj o jeho odstúpení. V tomto zmysle sa však nijakým spôsobom nevyjadril.“

Pápež Benedikt XVI. sám pri ohlásení svojho odstúpenia triezvo vyhlásil:

„Po tom, čo som si opakovane preskúmal svedomie pred Bohom, som dospel k istote, že moje sily následkom pokročilého veku už nie sú dostačujúce na to, aby som primeraným spôsobom vykonával Petrovu službu.“ A ďalej uviedol: „Aby sa dalo riadiť Petrovu lodičku a hlásať Evanjelium, na to je potrebná ako sila tela, tak aj sila ducha – sila, ktorá v ostatných mesiacoch vo mne natoľko ubudla, že musím uznať svoju neschopnosť naďalej dobre vykonávať mne zverenú službu.“ –zg-

 

Vatikánska letná „uhorková“ sezóna …

 

Správa dňa: Neskutočné, pápež je katolík! Modlí sa a pokúša sa zistiť Božiu vôľu,

aby mohol podľa nej konať. Hľadanie mediálneho „trháka“ za každú cenu … 

 

Rím, 21.8.2013 (kath.net/ Armin Schwibach – as) 016 249 – Aj keď silná búrka nad Rímom s víchrom, prietržou mračien a krúpami 20. augusta mesto opäť raz totálne ochromila (čo nie je ničím zvláštnym – spravidla stačia dve kvapky dažďa či jedna snehová vločka, aby to dosiahli) – je leto, je august. A je to mimoriadny august: pápež tento rok zostal „in urbe“ a v meste aj zostane.

Aj keď sa konajú iba nedeľné modlitby Anjel Pána – generálne audiencie sú zrušené do septembra – je tu niečo nové: Námestie sv. Petra je plné, spolu s hadovito zatočeným radom turistov čakajúcich na návštevu baziliky.

Pápeža možno vidieť iba raz do týždňa, je to predsa len „iný“ august, aký sme už po mnohé desaťročia nezažili.

So smútkom v očiach spomínajú obyvatelia Castel Gandolfa na zlaté časy, keď pápeži – a predovšetkým Benedikt XVI. – trávili celé mesiace v Albánskych vŕškoch. So smútkom hľadia na pevne zatvorené brány Apoštolského paláca. Nestráži tam nijaký švajčiarsky gardista – pohľad, ktorý mnohým spôsobuje priam fyzické bodnutie do srdca. Veď mestečko „žilo z pápeža“. Mnohé obchody, bary a reštaurácie si v lete zarábajú peniaze, ktorými môžu prežiť zimu bez pápeža. Spolu so stále silnejšie citeľnými účinkami hospodárskej krízy znamená tam terajší pokles návštevníkov pre mnohých skutočnú existenciu ohrozujúcu katastrofu.

No napriek tomu: správy z Vatikánu sú sporé a agentúry predsa musia písať svoje správy a noviny produkovať svoje príbehy. Malá spontánna  audiencia pápeža Františka s 225 zmiešanými katolíckymi a budhistickými žiakmi a učiteľmi zo školy „Seibu Gakuen Bunri Junior High School“ v Tokiu v Nádvorí Damasus, ktorá sa uskutočnila 21. augusta, to málo vyváži. Predovšetkým preto, lebo je to všetko také „spontánne“, že dokonca aj Tlačovú kanceláriu Vatikánu informujú až v poslednej sekunde a tak ledva dokáže rýchlo zapnúť reproduktory na prenos.

Pápež hovorí o dôležitosti dialógu, o skutočnosti, že základ dialógu pre kresťana spočíva v citlivej ochote počúvať, že to dôležité je práve toto počúvanie, aj keď sa navzájom nedokážeme presvedčiť o správnosti vlastného postoja. Nuž ale aj tak …

Našťastie je tu aj niečo iné, niečo, čo niektorí považujú za „trhák“, niečo, čo v tomto unavenom letnom čase dokáže titulkami zaplniť „medzeru“. Tak rímska viacjazyková spravodajská agentúra Zenit 19. augusta dokázala priniesť svoj „trhák“ a zožať slávu. Dostalo sa jej privilégia, že mohla navštíviť emeritného pápeža Benedikta XVI. v jeho kláštore „Mater Ecclesiae“ a informovala, že „emeritus“ tak povediac po prvý raz prezradil pozadie svojho odstúpenia z úradu. A to ešte aké „pozadie“!

„Boh mi to povedal“, mal sa zdôveriť Benedikt XVI. svojmu na anonymite trvajúcemu návštevníkovi. Pri tomto vnuknutí vraj nešlo o „zjavenie“ alebo podobný fenomén, hovorí „zdroj“ ďalej. Bola to skôr „mystická skúsenosť“, pri ktorej Boh dal vzniknúť „v jeho srdci absolútne želanie, aby s ním zostal sám v modlitbe“.

Zenit si prirodzene mohol byť istý, že takáto výpoveď sa rýchlosťou vetra uchytí a rozšíri po celom svete. A tak to aj bolo:

„Boh to pápežovi vnukol“, „Mystická skúsenosť dôvodom odstúpenia z úradu“. Čím senzačnejší titulok, tým lepšie, predovšetkým pre svetské médiá. Ale to nestačilo. „Mystická skúsenosť“ podľa slov bezmenného návštevníka v mesiacoch po odstúpení vraj pokračovala. Čím viac Benedikt XVI. pozoruje „charizmu“ svojho nástupcu Františka, tým viac vraj chápe, že to bolo rozhodnutie z Božej vôle. Nuž senzácia, ako ju často nevidíme.

Teda môžeme to zhrnúť: pápež skutočne verí v Boha … Ale je to ešte lepšie: pápež sa modlí! A – človek môže iba žasnúť: pápež sa pokúša zistiť Božiu vôľu, aby podľa nej mohol konať. Je to zreteľný škandál, takže dokonca aj katolíkov z toho mrazí: pápež je katolík!

Záver: Takáto správa zaujíma iba niekoho, kto z katolíckeho života veľmi málo pozná. Zaujíma toho, kto slová Benedikta XVI. neberie vážne, alebo ich možno nikdy vážne nebral. Akože to vyhlásil pápež v ten historický 11. február 2013, po ktorom bolo všetko inak, v jeho „Declaratio“?

„Po tom, čo som si opakovane preskúmal svedomie pred Bohom, som dospel k istote, že moje sily následkom pokročilého veku už nie sú dostačujúce na to, aby som primeraným spôsobom vykonával Petrovu službu.“

Dňa 4. mája 2011 Benedikt XVI. začal na generálnych audienciách svoj cyklus katechéz o modlitbe, o modlení, o modliacom sa, o cieli a zmysle modlitby, o jej skutočnosti, o jej sile, o jej zvláštnosti ako kresťanského spôsobu  modlitby. Tento cyklus sa skončil 26. septembra 2012 témou: „Liturgia – škola modlitby“. „Altare est cor Deum“ – „Cor ad cor loquitur“: stredobody kresťanskej modlitby.

Namiesto toho, aby sme sa divili nad tým, že sa pápež „skutočne“ modlí, že vstupuje do dialógu s Bohom, pri ktorom sa aj k niečomu dospeje, bolo by možno vhodné venovať sa hlbšie a dôkladnejšie škole modlitby Benedikta XVI.  –zg-

 

 

Koptský biskup: Násilie proti kresťanom centrálne riadené

 

Kolín, 22.8.2013 (kath.net/KNA) 016 248 – Generálny biskup koptskej pravoslávnej cirkvi v Nemecku, Anba Damian (foto), vidí za násilím proti kresťanom v Egypte centrálny plán.

„Tieto útoky nie sú spontánne, ale z ústredia pripravované,“ ako povedal v stredu v nemeckom rozhlase. „Sú za tým islamisti a vedenie Moslimského bratstva, ktorí nedokážu zniesť, že kresťania chcú mať právo žiť s spolu s nimi na tej istej pôde. Násilie proti kresťanom v Egypte nie je nové, ale v súčasnej intenzite mimoriadne. Odkedy prezident Anwar as-Sadat v roku 1971 vyhlásil Egypt za islamský štát, kresťania zažívajú neustále násilie. A nijakého páchateľa nepotrestajú.“

Za prezidenta Husniho Mubaraka dospeli kresťania ku svojím právam „jeho milosťou, nie mocou zákona“. Povedal, že v súčasnosti je dočasná vláda už „veľmi unavená“. Vyjadril však dôveru, že „nová ústava zabezpečí práva koptov v ich domovine Egypte a povedie k zlepšeniu kvality života“.

V prílohe časopisu «ZEIT» – «Christ & Welt» biskup žiadal, aby sa Moslimské bratstvo zúčastnilo rozhovorov o budúcnosti Egypta. Kritizoval postup armády proti prívržencom zvrhnutého prezidenta Mursího.

«Násilie proti moslimským bratom je rovnako nesprávne ako násilie Moslimského bratstva», povedal. Sú to Egypťania a «naši bratia a sestry». „Preto majú mať právo vyjadriť svoje politické predstavy a možnosť usilovať o ich schválenie.“

Militantné krídlo Moslimského bratstva však Damian nazval teroristickou skupinou. Za rok pod Mursího vedením krajinu zruinovali. Preto sa väčšina obyvateľstva postavila proti nim a ich pokusu, «zriadiť islamský kalifát». Teraz terorizujú menšinu koptských kresťanov.

Koptská pravoslávna cirkev má oficiálne 11 miliónov členov z 80 miliónov Egypťanov. Neoficiálne sa ich počet odhaduje na oveľa vyšší.

Biskup Damian je hlavou 6000 koptských pravoslávnych kresťanov v Nemecku. –zg-

 

 

Pius X.: ‚Všetko obnoviť v Kristovi‘

 

Vatikán, 21.8.2013 (kath.net) 016 247

 

K dnešnej spomienke pápeža Pia X. (1835-1914) dokumentuje kath.net príhovor pápeža Benedikta XVI. o Piovi X. (foto) na generálnej audiencii 18.8.2010 v Castel Gandolfe v plnom znení:

 

Milí bratia a sestry!

Dnes by som chcel spočinúť pri postave môjho predchodcu sv. Pia X., ktorého liturgickú spomienku slávime … a pritom vyzdvihnúť jeho charakterové rysy, ktoré môžu byť užitočné aj pastierom a veriacim našej doby.

Giuseppe Sarto, tak znelo jeho meno, sa narodil v r. 1835 v Riese pri meste Treviso v roľníckej rodine. Po štúdiu v seminári v Padove bol vo veku 23 rokov vysvätený za kňaza. Bol kaplánom v Tombole, farárom v Salzane a potom kanovníkom v Trevise, kde spoznal aj úrad biskupského kancelára a špirituála diecézneho seminára. Nadobudol bohaté a rozsiahle pastoračné skúsenosti a prejavoval hlbokú lásku ku Kristovi a Cirkvi, tú pokoru a jednoduchosť a tú veľkú starostlivosť o núdznych, ktoré poznačili celý jeho život. V r. 1884 sa stal biskupom v Mantove a v r. 1893 benátskym patriarchom. Za pápeža bol zvolený 4. augusta 1903. Túto službu prijal iba zdráhavo, lebo sa na takú veľkú službu necítil.

Pontifikát sv. Pia X. zanechal v histórii trvalé stopy a bol poznačený závažným reformným úsilím, ktoré zhŕňa heslo »Instaurare omnia in Christo – Všetko obnoviť v Kristovi«. Jeho pôsobenie naozaj zasiahlo rôzne cirkevné oblasti. Hneď na začiatku sa venoval novému usporiadaniu Rímskej kúrie, potom uviedol práce na Kódexe kánonického práva, ktorý promulgoval jeho nástupca Benedikt XV. Okrem toho napomáhal revíziu štúdia a formácie budúcich kňazov aj tým, že založil viaceré regionálne semináre dobre vybavené kvalifikovanými profesormi a dobrými knižnicami.

Ďalšou dôležitou oblasťou bolo vzdelávanie Božieho ľudu v náuke Cirkvi. Už ako farár sám napísal katechizmus a ako biskup Mantuy pracoval na dosiahnutí jednotného – aj keď nie univerzálneho, no aspoň talianskeho – katechizmu. Ako pravý pastier chápal, že vtedajšia situácia aj vzhľadom na vysťahovalectvo, si vyžadovala katechizmus, po ktorom by mohol siahnuť každý veriaci nezávisle na tom, kde a v akých podmienkach žil. Ako pápež uverejnil spis o kresťanskej náuke pre Rímsku diecézu, ktorý sa rozšíril do Talianska aj do sveta. Tento Katechizmus, ktorý nesie meno Pia X., bol pre  jednoduchú, jasnú a presnú reč ako aj dobre premyslenú výstavbu pre mnohých bezpečným kľúčom k chápaniu právd viery.

Výraznú pozornosť venoval reforme liturgie, najmä cirkevnej hudby, aby veriacich priviedol k hlbšiemu životu modlitby a dokonalejšej účasti na sviatostiach. V motu proprio „Tra le sollecitudini“ – vyšlo v r. 1903, v prvom roku jeho pontifikátu – uvádza, že pravý kresťanský duch má svoj prvý a nevyhnutný prameň v aktívnej účasti na najsvätejších tajomstvách a vo verejnej slávnostnej modlitbe Cirkvi (porovn. ASS 36 [1903], 531). Preto odporúčal časté prijímanie sviatostí, podporoval každodenné dobre pripravené sväté prijímanie a znížil vek prvého svätého prijímania detí na sedem rokov, »keď dieťa začína používať rozum« (porovn. S. Congr. de Sacramentis, Decretum Quam singulari: AAS 2 [1910], 582).

Verný svojej úlohe posilňovať bratov vo viere, sv. Pius X. vzhľadom na niektoré tendencie, ktoré sa v teológii jasne ukazovali koncom 19. a začiatkom 20. storočia, rozhodne zasiahol a odsúdil »modernizmus«, aby veriacich chránil pred omylmi a napomáhal vedecké prehĺbenie zjavenia v súlade s Tradíciou Cirkvi. Dňa 7. mája 1909 apoštolským listom Vinea electa založil Pápežský biblický inštitút.

Posledné mesiace jeho života boli zatienené vypuknutím vojny. Výzva, ktorú 2. augusta 1914 adresoval katolíkom sveta, aby vyjadril »trpkú bolesť« súčasnej hodiny, bola bolestným zvolaním otca, ktorý vidí svoje deti tiahnuť do boja. Zomrel krátko nato, 20. augusta a jeho povesť svätosti sa okamžite začala šíriť medzi kresťanským ľudom.

Milí bratia a sestry, sv. Pius X. nás všetkých učí, že základom nášho apoštolského pôsobenia v rôznych oblastiach, v ktorých sme činní, musí byť vždy vrúcne osobné zjednotenie s Kristom, ktoré treba dennodenne pestovať a prehlbovať. To je jadro celého jeho učenia, celého jeho pastoračného úsilia. Iba ak sme zaľúbení do Pána, sme schopní privádzať ľudí k Bohu, otvárať im srdcia pre jeho milosrdnú lásku a tak otvárať svet Božiemu milosrdenstvu.

 

 

Egypt: Mursího prívrženci kričali: ‚Smrť kresťanom!‘

 

Káhira, 21.8.2013 (kath.net/Fidesdienst) 016 246 – „Smútim s tými mnohými jednoduchými ľuďmi, kresťanmi aj moslimami, ktorí žijú v dedinách regiónu a ktorých zásoby potravín sa míňajú, pretože ľudia nechcú opustiť svoje byty. Ani majetné rodiny si nemôžu kúpiť potraviny, pretože obchody sú zatvorené. Rád by som im pomohol, ale aj ja som zavretý v mojom dome,“ povedal koptský katolícky biskup z Luxoru, Youhannes Zakaria. V deň protestov Moslimského bratstva 16. augusta sa na neho pokúsili zaútočiť, ale útok sa podarilo odraziť.

„Mursího prívrženci boli vypudení z centra Luxoru a potom prišli k biskupskej rezidencii a kričali ‚Smrť kresťanom!’ Našťastie polícia dorazila včas a zachránila nás. Teraz stoja pred naším domom dva pancierové vozy polícii a armády, ktoré nás chránia,“ povedal biskup.

„V Luxore  je situácia kritická, hoci nie je taká zlá ako v mestách Minya, Assiut či Káhira. No aj tu sú nepokoje a podpaľovali sa byty kresťanov. Pred 10 dňami v jednej blízkej dedine zavraždili 5 kresťanov a jedného moslima,“ hovorí biskup ďalej. „Z dôvodu bezpečnosti sme zrušili slávnostné bohoslužby na Nanebovzatie Panny Márie, ktoré sa tu slávi 22. augusta. Ľudia zostávajú vo svojich bytoch. Ani ja som rezidenciu neopustil už 20 dní,“ dodal biskup Zakaria.

Podľa názoru biskupa došlo k protikresťanskej kampani prívržencov „Moslimského bratstva“, pretože „kresťanov považujú za pôvodcov pádu Mursího“. „Je to tak“, hovorí biskup „že kresťania sa zúčastnili na demonštráciách proti Mursímu, ale na tých sa zúčastnilo 30 miliónov ľudí, z toho väčšina moslimov, ktorí protestovali na námestiach proti Mursímu. Útoky na kresťanov mali v Egypte spôsobiť chaos.“

Biskup Zakaria uviedol aj aktuálne údaje o zničených kresťanských zariadeniach: „Bolo podpálených vyše 80 kostolov aj mnohé kresťanské školy. V celom Egypte od Alexandrie po Assuán sa nachádza 200 katolíckych škôl, ktoré navštevujú kresťanskí aj moslimskí žiaci.“

„Prosím pápeža Františka o modlitbu za pokoj v Egypte. Iba dialógom a vzájomnou úctou môžeme nájsť východisko z tejto dramatickej situácie,“ uviedol biskup na záver. –zg-

 

Kuba: Boží dom po 52 rokoch opäť vlastní cirkev
Havana, 21.8.2013 (kath.net/KNA) 016 245 – Viac ako 52 rokov po zabavení Kaplnky sv. Tarsicia na juhovýchode Havany je Boží dom opäť vo vlastníctve katolíckej cirkvi. Ako oznámila Biskupská konferencia Kuby na svojej internetovej stránke v pondelok miestneho času, biskup Alvaro Beyra Luarca z príslušnej Diecézy Bayamo-Manzanillo posvätil Boží dom pri malej slávnostnej pobožnosti a tak bude kostol opäť sprístupnený veriacim.

V búrlivých dobách po kubánskej revolúcii museli početní predstavitelia katolíckej cirkvi opustiť ostrov ovládaný komunistami a kostoly boli zabavené. Od návštevy pápeža Benedikta XVI. v marci 2012, ktorý sa zasadil za intenzívnejšiu prítomnosť Cirkvi na Kube, sa vzťah medzi štátom a cirkvou zlepšil. –zg-

 

Poľský prímas: Ján Pavol II. bude svätorečený 27. apríla

 

Varšava, 20.8.2013 (kath.net/KNA) 016 244 – Poľská cirkev sa pripravuje na svätorečenie pápeža Jána Pavla II. (1978-2005) 27. apríla. Poľský prímas, arcibiskup Jozef Kowalczyk, pre denník «Rzeczpospolita» z utorka povedal, že pápež František povýši svojho predchodcu k najvyššej úcte na oltári pravdepodobne na Nedeľu Božieho milosrdenstva. Termín oficiálne ohlásia 30. septembra na ďalšom konzistóriu – zhromaždení kardinálov v Ríme.

Arcibiskup Kowalczyk privítal, že Ján Pavol II. bude zrejme svätorečený spolu s pápežom Jánom XXIII. (1958-1963): «Nebuďme nijakí egoisti, ktorí chcú vlastný obrad svätorečenia.»

Poľský pápež Wojtyla sa zúčastnil na Druhom vatikánskom koncile, ktorý zvolal pápež Ján XXIII. (1962-1965) a následne sa stal „misionárom náuky koncilu“, ako sa vyjadril prímas.

«Nedeľu Božieho milosrdenstva» zaviedol práve Ján Pavol II. Slávi sa každoročne v prvú nedeľu po Veľkej noci. V roku 2005 zomrel v predvečer tohto sviatku a v r. 2011 ho Benedikt XVI. (2005-2013) blahorečil tiež na Nedeľu Božieho milosrdenstva.

Niektorí poľskí biskupi verejne vyjadrili nádej, že ich pred dobrými 8  rokmi zosnulý krajan bude vyhlásený za svätého ešte tento rok. Procesy svätorečenia Jána Pavla II. a Jána XXIII. boli úspešne zakončené počiatkom júla. –zg-

 

Benedikt XVI. podnikol výlet do Castel Gandolfa

 

Vatikán, 20.8.2013 (KAP) 016 243 – Dobré tri mesiace po stiahnutí do bývalého kláštora Benedikt XVI. po prvý raz opustil Vatikán a podnikol výlet do Castel Gandolfa. Ako informovalo „Rádio Vatikán“ v pondelok, emeritný pápež spolu so svojimi štyrmi gazdinami z katolíckeho spoločenstva „Memores Domini“ sa vydal na tri hodiny do pápežského letného sídla v Albánskych vŕškoch. V záhradách si urobil prechádzku, pomodlil sa ruženec a vypočul si klavírny koncert s klasickou hudbou, ktorý usporiadali pre neho.

Podľa správ ho pritom sprevádzal aj jeho brat Georg Ratzinger, ktorý je  v súčasnosti jeho hosťom vo Vatikáne. Večer sa Benedikt XVI. znova vrátil do Vatikánu.

Pápež Benedikt XVI., ktorý odstúpil 28. februára, žije od mája v bývalom kláštore „Mater Ecclesiae“ vo Vatikánskych záhradách. Vtedy oznámil, že od odstúpenia bude žiť „skryto pred verejnosťou“. Vatikán odvtedy neopustil. Na verejnosti sa ostatný raz ukázal pri posviacke sochy archanjela Michala vo Vatikánskych záhradách s pápežom Františkom počiatkom júla.

Pápež František však Benedikta XVI. pozval, aby letné mesiace strávil v tomto provinčnom mestečku ležiacom 25 kilometrov juhovýchodne od Ríma. Na rozdiel od svojho predchodcu, František sa letného pobytu v Castel Gandolfe vzdal. –zg-

 

Výzva z Rimini na obranu prenasledovaných kresťanov

Rimini, 20.8.2013 (RV) 016 242 – Desivý údaj 100 000 ročne usmrtených kresťanov núti k mobilizácii svetovej verejnosti. Účastníci 34. medzinárodného mítingu za priateľstvo medzi národmi, ktorý v týždni 18. – 24. augusta prebieha v talianskom Rimini, vydali výzvu na obranu práv kresťanov, ktoré sú v mnohých krajinách sústavne porušované. Téma podujatia znie „Človek v ohrození“. A kto je dnes vo svete najviac ohrozený z dôvodu svojej viery, sú práve kresťania.

„Okrem stotisíc zavraždených je tu omnoho viac ďalších obetí iných foriem násilia: znásilnení, mučenia, únosov, ničenia bohoslužobných miest, no sú tu aj tiché a rafinované formy predsudkov a nevraživosti voči kresťanom a ich náboženským symbolom,“ uvádza sa v texte výzvy. Tento cituje aj posolstvo pápeža Františka k tohtoročnému Svetovému dňu misií:

 

Nemecko: Znesvätili Kostol sv. Jozefa v Niederelberte

 

Niederelbert, 21.8.2013 (kath.net) 016 241 – Kostol sv. Jozefa v Niederelbert (foto) v Limburskej diecéze v nedeľu úplne znesvätili. Neznámi páchatelia sa vymočili v priestore oltára, a v kostole zanechali ďalšie fekálie, skrivili kríž a poškodili veľkonočnú sviecu. Informovali o tom noviny „Rhein-Zeitung“. Tento čin spáchali očividne medzi 10.30 a 14.30 hod. Polícia zabezpečila stoly a vzala vzorky DNA. Farské spoločenstvo vypísalo odmenu  500 € za objasnenie prípadu. Podľa dostupných informácií to nebol prvý takýto prípad v Niederelberte. –zg-

 

Nemecko: Podpálenie kostola zneisťuje obyvateľstvo

 

Garbsen 20.8.2013 (kath.net/idea) 016 240 – Podpálenie evanjelického kostola v nemeckom Garbsene pri Hannoveri 30. júla, ktoré ho takmer úplne zničilo, zneisťuje ešte stále obyvateľstvo tohto mesta so 60 000 obyvateľmi. Páchateľov, ktorí na Kostole Willehadi spôsobili škodu vo výške milióna eur, napriek vypísaniu odmeny 15 000 eur ešte nechytili. No mnohí obyvatelia sa už dlhší čas sťažujú na dve súperiace bandy mladistvých z radov prisťahovalcov. Sú v podozrení, že od počiatku roka založili viac ako 30 ďalších menších požiarov. Po požiari mladí moslimovia väčšinou tureckého a arabského pôvodu sa previezli popri úplne zničenom kostole s výkrikmi hurá. Na druhej strane tamojšie moslimské zväzy tam usporiadali protestnú stráž pod heslom „Nie násiliu – držíme sa spolu“.

 

Biskup Meister: V Garbsene stvárňovať mnohorakú kultúru

Pri návšteve vyhoreného kostola bol krajinský biskup Ralf Meister z Hannoveru otrasený zo spustošenia, ale súčasne varoval pred kategorickým odsudzovaním. Povedal, že „je vystrašený z verejného predsudkami zaťaženého odsudzovania a obviňovania z páchateľstva“. Zničenie Božieho domu ohrozuje sociálny mier v tejto mestskej štvrti. Meister: „Hnev kvôli tomuto zlovoľného ničeniu je veľký a oprávnený. Páchateľov treba nájsť a potrestať.“ Súčasne vyjadril nádej, že občania budú aj povzbudení, aby „solidárne a férovo stvárňovali mnohorakú kultúru v kultúru v Garbsene“.

 

Zbožní moslimovia majú skôr sklon k násiliu ako kresťania

Bývalý prézes Evanjelického združenia spoločenstiev krajinských cirkví, farár Christoph Morgner, žije na dôchodku v Garbsene. Pre Evanjelickú spravodajskú agentúru idea povedal, že v prípade podpaľačstva je potrebné vyčkať výsledky vyšetrovania. Nezávisle od toho sa však mnohí občania Garbsenu cítia bandami mladistvých ohrozovaní a zneistení. Treba pritom aj myslieť na to, že islam má iný vzťah k násiliu ako kresťanstvo s jeho Ježišom Kristom vyslovenom prikázaní o milovaní nepriateľov. Pre kresťanov je nábožensky motivované násilie v ich histórii hanbou.

Morgner pripomenul prieskumy v Nemecku, podľa ktorých ochota k násiliu u mladých moslimov rastie so stupňom ich zbožnosti. U mladých kresťanov je to naopak: čím sú zbožnejší, tým menej majú sklon k použitiu násilia. –zg-
Podpálený kostol v Garbsene pri Hannoveri – požiar sa podarilo lokalizovať,

no ľudí z okolia pre istotu museli evakuovať. Občania sú zhrození a nevedia to pochopiť.

 

 

 

Nemecko: Razia u radikálnych islamských salafistov

 

Stuttgart, 21.8.2013 (kath.net/idea) 016 239 – Pri razii proti ilegálnemu šíreniu radikálnych islamských štvavých letákov v piatich nemeckých spolkových krajinách prehľadala polícia 21 obchodov a bytov. Ťažiskom vyšetrovania pod vedením Krajinského kriminálneho úradu Baden-Württemberg bola krajina Nordrhein-Westfalen. Polícia zabavila počítače a písomnosti.

Vyšetrovatelia sa sústredili predovšetkým na salafistický pamflet „Nedorozumenia o ľudských právach v islame“. Štátne orgány kvalifikovali tento pamflet, pochádzajúci zo Saudskej Arábie, ako ohrozujúci mládež, pretože by mohol prispieť k jej radikalizovaniu. V kapitole „Zachovať božské náboženstvo“ sa uvádza:

„Alah urobil z džihádu boj za svoju vec, konanie, ktoré odmeňuje …“. Džihád bol ustanovený ako princíp, aby sa chránila povesť islamu a aby sa „podporovalo jeho šírenie po celom svete“. „Nemožno ho porovnávať so zvyčajnou vojnou,“ ako píše autor Abdul-Rahman Al-Sheha, „ale je to skôr boj proti Alahovým nepriateľom“.

Pamflet je podľa konštatovania štátnej prokuratúry podozrivý, že napĺňa trestný čin štvania národa. Povedal to hovorca Krajinského kriminálneho úradu Baden-Württemberg.

Ciele salafistov sú okrem iného zriadenie „božieho štátu“ a presadenie náboženského zákona – Šaría. Salafizmus je v súčasnosti najdynamickejšie islamistické hnutie v Nemecku, aj na medzinárodnej úrovni, ako sa uvádza v správe orgánu na ochranu ústavy.

Minulý rok prudko vzrástol počet salafistov v Nemecku – na 4500; to je asi o 700 viac ako ešte v r. 2011. –zg-

 

Egypt: Kláštor po prvý raz za 1600 rokov bez bohoslužieb

 

Káhira, 20.8.2013 (kath.net/KNA) 016 238 – Vyše jeden a pol tisícročia starý koptský kláštor v Degle v strednom Egypte po prvý raz vo svojej dlhej histórii neslávil bohoslužby. «Na kláštorný komplex s jeho tromi kostolmi zaútočili prívrženci prezidenta Mohameda Mursího,» ako povedal kňaz Selwanes Lotfy podľa internetových novín «Egypt Independent» z pondelka.

«Po prvý raz za 1600 rokov sme v nedeľu nemali bohoslužby», citujú noviny duchovného.

Od stredy sa mnohé cirkevné zariadenia v Egypte stali cieľom útokov. Podľa cirkevných médií islamisti spustošili 60 kresťanských Božích domov a cirkevných budov alebo ich podpálili. –zg-

 

Egyptskí katolíci: Je to ‚boj proti terorizmu‘

 

Vyhlásenie katolíckej cirkvi v Egypte: Aktuálne udalosti nie sú politickým konfliktom medzi

rôznymi skupinami, ale oveľa viac boj všetkých Egypťanov proti fundamentálnemu terorizmu

 

Káhira, 19.8.2013 (kath.net/KIN) 016 237 – Kirche in Not dokumentuje vyhlásenie katolíckej cirkvi v Egypte z 19. augusta 2013 v plnom znení:

 

Katolícka cirkev v Egypte sleduje s utrpením a nádejou aktuálne udalosti v našej vlasti. Žiaľ, vidíme veľa teroristických útokov, vrážd, znesväcovanie a ničenie kostolov a kresťanských škôl, ako aj útoky na štátne zariadenia a políciu islamistickými fanatikmi a rozvratníkmi. Z lásky k našej vlasti a zo solidarity so všetkými ľuďmi, kresťanmi a moslimami, ktorí milujú a cenia si Egypt, sa pokúšame vysvetľovať aktuálnu realitu a v rozhovoroch jasne prejavovať naše stanovisko medzinárodným inštitúciám.

 

Jasne by sme chceli zdôrazniť nasledovné body:

 

– Vedome a dobrovoľne podporujeme všetky štátne inštitúcie v krajine, zvlášť menujeme egyptskú políciu a armádu, ktoré s veľkým nebezpečenstvom a úsilím bránia našu domovinu.

– Naša vďaka a naša veľká úcta patrí všetkým úprimným národom, ktoré dokážu správne rozpoznať udalosti a nebezpečenstvo v Egypte.

– Kategoricky odmietame každý pokus, ktorý má za cieľ miešať sa do záležitostí vnútornej politiky alebo cielene ovplyvňovať interné rozhodnutia.

– Naša vďaka patrí všetkým egyptským a medzinárodným médiám, ktoré šíria informácie objektívne a pravdivo.

– Naše zavrhnutie patrí všetkým médiám, ktoré šíria sfalšované správy, aby nepravdami klamali verejnú mienku.

– Naša  veľká vďačnosť patrí všetkým moslimským bratom a priateľom, ktorí nám stoja po boku a ktorí spoločne s nami bránia a chránia naše kostoly a zariadenia.

– Apelujeme na všetky zodpovedné národy a na slobodný svet, aby neveril, že to, čo sa v Egypte v súčasnosti deje, je politický konflikt medzi rôznymi skupinami. Je to oveľa viac boj všetkých Egypťanov proti fundamentálnemu terorizmu.

Na záver kondolujeme všetkým rodinám, príbuzným a priateľom mŕtvych a zranených, ktorých zahrňujeme do našich modlitieb!

Nech žije slobodný Egypt!

 

+ Ibrahim Isaac – Koptský katolícky patriarcha Alexandrie,

Predseda Rady katolíckych patriarchov a biskupov v Egypte                                                   –zg-

 

Mexiko: Starý otec s 18 vnukmi sa stáva kňazom

 

Lima, 19.8.2013 (kath.net/KNA) 016 236 – Enrique Martinez Dominguez (71), mexický otec rodiny, sa po dobrých 50 rokov po prerušení štúdia stal katolíckym kňazom v Arcibiskupstve Chihuahua. Martinez prijal kňazskú vysviacku v prítomnosti 8 detí a 18 vnukov, ako informovala juhoamerická tlačová služba Aciprensa z pondelka. Po smrti manželky Guillerminy pred dvomi rokmi sa vo svojom arcibiskupstve znova uchádzal o kňazský úrad.

Podľa správy Martinez vstúpil do kňazského seminára v Chihuahua už vo veku 17 rokov, štúdium však musel prerušiť pre viaceré operácie a choroby. Nakoniec pracoval v bani na želenú rudu v dedine Camargo. Tam spoznal Guillerminu, s ktorou sa v r. 1967 oženil. Smrť jeho ženy na rakovinu bola hlbokou bolesťou, ako ho cituje tlačová služba. Ale «keď si žil úplne oddaný Bohu, smrť nie je tragickým koncom», vyhlásil Martinez. –zg-

 

Nemecko: Hnutie pro-life rastie, to dodáva odvahu!
Kolín, 19.8.2013 (kath.net) 016 235 – „Nie je to vždy pohodlné a vhodné, keď sa pripomína zásadná veta: Nezabiješ.“ Konštatuje to Martin Lohmann (foto), predseda nemeckého Spolkového zväzu – Právo na život, hovorca kruhu Angažovaní katolíci v strane CDU a šéfredaktor katolíckej televízie K-TV v interview pre kath.net.

Martin Lohmann pozýva k účasti na „Pochode za život“ 21. septembra 2013 v Berlíne. Deň pred parlamentnými voľbami bude tak možné na námestí pred Úradom kancelára ešte raz jasne poukázať na to, že politici majú veľkú zodpovednosť za život a že zrelí občania sa majú pri svojom rozhodovaní pri voľbách dôkladne prizrieť tomu, „ktoré strany a ktorí kandidáti majú odvahu brániť život a ktorí nie“.

 

kath.net: Pán Lohmann, aj v tomto roku pozýva Spolkový zväz – Právo na život (BVL), ktorého ste po jednohlasnom zvolení stále predsedom, na Pochod za život v Berlíne. Čo je tento rok mimoriadne?

Martin Lohmann: V prvom rade termín. Vždy pozývame na túto akciu za život v septembri, a preto tento raz náš pochod spadá na deň pred spolkovými voľbami. Tento 21. september sa teda zvlášť dobre hodí, pretože by sme chceli poukázať na to, že práve politici majú veľkú zodpovednosť za právo na život a majú záväzok vo svedomí ľudí zdržiavať od každej škody a starať sa o ich bezpečnosť.

Najväčšou „škodou“ je naďalej usmrtenie človeka. S tým sa nesmieme nikdy zmieriť. Tu musia a mali by všetci priatelia života pozdvihnúť svoj hlas v proteste. My to robíme. Angažovane. Tolerantne. Odvážne.

kath.net: Ale to je naďalej pre mnohých akosi nepohodlné, nie?

Lohmann: Možno. Ľuďom sa často nehodí, ak im pripomenieme ich zodpovednosť. Pravdepodobne už mnoho ľudí v našej krajine má osobnú,  nech už akúkoľvek, skúsenosť s potratom. A to na zdravé a ešte citlivé svedomie vždy útočí. Či to už uznáme, alebo potlačíme.

S tým je často spojené aj mnohé utrpenie a toho by sme mali ľudí uchrániť. Predtým, než bude príliš neskoro. Aj o to sa pokúšame. Mnohým bolestným následkom potratu aj práve u žien by sa dalo vyhnúť. Aj fundovanou osvetou.

kath.net: Čo v tom robíte?

Lohmann: Mnohí naši členovia konkrétne pomáhajú a sú v teréne, aby uzdravovali rany. My život nebránime iba slovami, my aj niečo robíme a pomáhame. Konkrétne. Tam, kde pomoc potrebujú.

kath.net: Ale mnohých ruší to, čo požadujete?

Lohmann: Áno. V tom máte iste pravdu: Nie je vždy pohodlné a vhodné, keď sa pripomína zásadná veta: Nezabiješ. No bez tohto poznania a jeho zohľadnenia strácame každý základ humanity. Spoločnosť, ktorá potláča alebo popiera ochranu života, alebo by len na ňu chcela zabudnúť, prestáva byť ľudskou a pre človeka vhodnou spoločnosťou.

kath.net: Čo to teraz znamená pre parlamentné voľby?

Lohmann: Ako ľudia so svedomím a zrelí občania by sme sa mali už dôkladne prizrieť tomu, ktoré strany a ktorí kandidáti majú odvahu brániť život a ktorí nie.

A tu rozhodne nejde iba o odmietnutie zabíjania ešte nenarodených detí. Ide aj o otázky predimplantačnej diagnostiky, výskum kmeňových buniek a v neposlednom rade o eutanáziu. Veď dávno vieme, že právo na život a úctu k životu nemožno deliť. Kto to rozdeľuje, tiež zabíja.

Preto sa vyslovujeme za Európu bez potratu a eutanázie. My sme za život bez každého vybočenia, či výnimky. A k tomu pozývame všetkých, ktorí sú za život, na 21. septembra 2013 na poludnie na námestie pred Úrad kancelára do Berlína. Intenzívna symbolika teda vychádza aj z miesta diania.

kath.net: V minulých rokoch vaša demonštrácia stále rástla. V minulom roku to už bolo pestrofarebné a neprehliadnuteľné znamenie uprostred hlavného mesta a ako sa zdalo, bolo tam predovšetkým veľa mladých ľudí. Ako k tomu došlo?

Lohmann: Áno, je to veľmi potešiteľné. Naše občianske hnutie za život, ako by som to nazval, rastie. Aj medzi mladými ľuďmi a práve medzi nimi, rastie citlivosť voči životu. Nádhera! To dodáva veľa odvahy nielen mne.

kath.net: Aká je podpora od cirkví?

Lohmann: Dobrá. Aj tam vedia, aké nenahraditeľné je naše zástupné nasadenie. Čo nás zvlášť teší, je, že pápež František sa na pochode za život v Ríme sám stal jeho podporovateľom a bol pritom.

Z Ríma prišiel v minulých mesiacoch viackrát signál, že musí byť vlastne samozrejmé, že laici a biskupi spoločne vydávajú toto svedectvo na verejnosti.
V iných krajinách, kde sa tiež organizuje pochod za život v hlavnom meste, je to tiež samozrejme viditeľné, pretože hodnostári kráčajú viditeľne v radoch účastníkov pochodu.  Aj u nás vždy s nami pochodovali aj biskupi. A oni sú všetci pozvaní.

kath.net: Proti vášmu nasadeniu bol vždy znova aj odpor. Bolí vás to?

Lohmann: Ach, viete, je normálne, že nie všetci chápu, aké dôležité je právo na život, aká dôležitá je tolerancia. S tým musí žiť každý, kto sa zasadzuje za život. Mnohí z nás, aj ja, majú v tomto veľa pochopenia, veď nemôžeme predsa nikoho nútiť, aby bol za život a prevzal zodpovednosť.
Áno, sú ľudia, ktorí nechcú vysloviť ´áno´ životu, nechcú byť za život, prípadne nemôžu byť. To treba rešpektovať.

My to robíme, ale tiež si želáme, aby sme aj my naopak boli rešpektovaní. Kto sa však prepožičiava fyzickému či akustickému násiliu, ten veľa vypovedá sám o sebe. Žiaľ. Na druhej strane každý protest proti nasadeniu za život je ďalším dôkazom dôležitosti nášho nasadenia.

kath.net: Čo si želáte pre 21. september 2013?

Lohmann: Aby tam boli podľa možnosti mnohí a deň pred parlamentnými voľbami ukázali, že v našej krajine má úcta k život svoju lobby – a svoju šancu. Tešíme sa z každého, kto sa prizná k životu. Pokojne. S rešpektom. Viditeľne. Uvidíme sa v Berlíne pred Úradom kancelára! –zg-
Informácie o účasti a materiál k pochodu: www.marsch-fuer-das-leben.de

 

Egyptská rada cirkví: Ľud stojí v boji proti teroristom

 

Káhira, 18.8.2013 (KAP) 016 234 – Egyptský ľud – „kresťania aj moslimovia“ – stojí v boji proti „ozbrojeným teroristom“, ktorí chcú podpaľovať kostoly,  kláštory a verejné budovy, ako je nová knižnica v  Alexandrii. Zdôrazňuje to generálny sekretár „Ekumenickej rady cirkví v Egypte“, P. Beshouy Helmy, v obežníku vodcom cirkví na celom svete, ktorý uverejnili v nedeľu. Informovala o tom nadácia „Pro Oriente“. Helmy zdôrazňuje hodnotu antických kostolov a kláštorov Egypta pre kresťanov a „ľudí dobrej vôle“ na celom svete. Ekumenická rada apelovala na egyptskú vládu a armádu, aby Egypťanov chránila a bránila jednotu krajiny. Helmy: „Armáda a polícia podporujú ľud v jeho boji proti systematickému terorizmu.“

Predstavitelia kresťanských cirkví zostavili zoznam 49 kresťanských kostolov a cirkevných inštitúcií, na ktoré sa zaútočilo, alebo ktoré vypálili v Egypte medzi 14. až 17. augustom. Zoznam uverejnila katolícka agentúra „AsiaNews“. Podľa neho islamisti zničili 30 koptských pravoslávnych a 14 katolíckych Božích domov a kláštorov, ako aj 5 evanjelických kostolov. K tomu sa pridávajú kancelárie Biblickej spoločnosti v Assiute a Fayyume a početné obchody a byty kresťanov, najmä v horno-egyptských mestách Minya a Luxor.

Minister obrany Abdelfattah al-Sisi už nariadil opätovné vybudovanie všetkých zničených a zrenovovanie poškodených kostolov. Povolal k tomu  inžinierov a architektov armády.

Zvláštne rozhorčenie vyvolala u cirkví v Egypte skutočnosť, že fanatickí islamisti v piatok v provincii Minya – podľa údajov koptskej eparchie – nezaútočili iba na 17 kostolov a kresťanských inštitúcií. Obsadili aj tri ďalšie kresťanské Božie domy, premenili ich na mešity a konajú tam svoje piatkové modlitby! Kresťanskí duchovní rôznych vyznaní v spoločnom vyhlásení ostro odsúdili tento postup islamistov.

V piatok (na islamský deň pokoja sa konajú aj v kostoloch najviac navštevované bohoslužby) sa v mnohých egyptských kostoloch vzhľadom na bezpečnostnú situáciu teraz neslávia sväté omše. Zastavili aj zvláštne duchovné podujatia s názvom „Máriin pôst“. Týmto pôstom sa koptskí kresťania v dňoch 7. až 21. augusta pripravujú na slávenie Zosnutia Božej Matky (Prijatie Panny Márie do neba), ktorý sa podľa koptského kalendára slávi 22. augusta. Počas „Máriinho pôstu“ sa v Egypte konajú početné púte do mnohých mariánskych posvätných miest krajiny na Níle. Na týchto púťach sa normálne zúčastňuje až milión ľudí, medzi nimi aj mnohí moslimovia.

Univerzita Al Azhar – najdôležitejšia islamská inštitúcia v Egypte – útoky na kostoly a koptské vlastníctvo odsúdila. „Kto vtrhne do kostolov a podpaľuje ich, je terorista a musí byť okamžite policajne a súdne stíhaný,“ konštatoval Mahmoud Azab, najdôležitejší poradca veľkého šejka Univerzity Al Azhar.

 

Kláštor sv. Kataríny uzavretý

Príslušné egyptské ministerstvo nariadilo, aby slávny gréckokatolícky Kláštor sv. Kataríny na Sinajskom polostrove predbežne uzavreli. Kostoly, knižnica a iné zariadenia tak vzhľadom na obávané útoky islamských teroristov až do odvolania nie sú prístupné turistom.

V Káhire sa s poľutovaním vyjadrujú o tom, že UNESCO doteraz nepodniklo nič na ochranu faraónskych a koptských kultúrnych pamiatok v Egypte, ktoré sú cieľom systematickej kampane islamistov. Islamistickí agitátori označujú tieto kultúrne pamiatky ako „pohanské pozostatky“, ktoré treba zničiť. Medzi kresťanskými Božími domami v stredu zvlášť vážne poškodenými, bol aj Kláštor Božej Matky a sv. Abraháma v Delge pochádzajúci z 3. storočia.

 

Kresťania „šokovaní“ postojom Západu

Medzi kresťanmi v Egypte rastie nevôľa a rozhorčenie nad postojom Západu. Západ v Egypte zlyhal, chápe situáciu v krajine úplne nesprávne a „Moslimského bratstvu“ venoval príliš veľa naivnej blahovoľnosti, ako sa vyjadril hovorca Konferencie biskupov páter Rafic Greiche: „Som šokovaný,“ ako povedal tento Grék, „že Európa a USA sotva zaujímajú postoj k očividne koordinovaným celoegyptským útokom na kostoly a kresťanské zariadenia zo stredy. …“

Koptský katolícky biskup z Assiutu, Kyrillos William Samaan, konštatoval: „Stalo sa už takmer ‚normálnym‘, že nás islamisti obviňujú úplne zo všetkého. To už nikoho neprekvapuje. Čo ma však negatívne prekvapuje, je postoj Západu. Najprv stoja za Mursím, potom kritizujú postup armády proti „Moslimskému bratstvu“. Ale najhoršie je, že na Západe sa nikto nestará o kresťanov v Egypte. Od európskych politikov nepočuť ani slovo, keď sa útočí na kostoly a keď sa zabíjajú kresťania.“

V rozhovore pre „Rádio Vatikán“ biskup zdôraznil, že treba jasne rozlišovať medzi islamistami – ako „Moslimské bratstvo“ – a normálnymi moslimami.

„V mojom regióne je situácia kresťanov pokojná. Iste boli tu horúce hlavy, ktoré hádzali kamene na našu katedrálu. Kamene zasiahli aj obchody kresťanov. Ale to nie je nič v porovnaní s tým, čo sa deje na iných miestach. To, že je u nás skôr pokoj, spočíva v tom, že v Assiute je toľko policajtov a vojakov. Naše mesto bolo v minulosti dejiskom medzináboženských konfliktov a preto štát robí všetko pre to, aby sa to už neopakovalo.“

K fantáziám vodcu Al-Kaídy Aymana al-Zawahíriho, že egyptskí kresťania sa spolu s armádou a silami Mubarakovho režimu postarali o pád Mursího 3. júla, biskup z Assiutu sucho podotkol: „To je prirodzene absurdné. Jeho  odstúpenie žiadalo 33 miliónov Egypťanov. My kresťania sme predsa nedemonštrovali proti Mursímu sami.“

 

Mursí odstránený „na radosť väčšiny Egypťanov“.

Zakladateľ a predseda kresťanského satelitného televízneho vysielača „SAT-7 International“, Terence Ascott, spolu s generálnym sekretárom egyptskej Biblickej spoločnosti, Ramezom Atallahom, pripomenuli, že zosadeného prezidenta Mohameda Mursího volilo iba 13 miliónov Egypťanov z 83 miliónov obyvateľov. Napriek tomu Mursí považoval tieto hlasy za mandát môcť robiť všetko, čo chce.

Ascott a Atallah poukazujú na nasadenie vedúcich členov „Moslimského bratstva“ za ministrov a guvernérov, na plné moci, ktoré si Mursí v novembri sám udelil, na presadenie novej islamisticky orientovanej ústavy napriek protestom liberálov, umiernených moslimov a kresťanov a na jeho tvrdé odmietnutie volania po nových voľbách.

V prvé výročie zvolenia Mursího – 30. júna – egyptský národ mal už potom toho všetkého dosť. Do ulíc vyšlo do 30 miliónov ľudí – aj keď nikto tento počet nemohol dôkladne preveriť, bolo ich v každom prípade viac, ako tých, čo hlasovali za Mursího. Mursí sa napriek tomu chcel udržať pri moci. V tejto situácii bola armáda „poslednou obrannou líniou demokracie“. Prezidenta „na radosť väčšiny Egypťanov“ zbavili moci.

Na rozdiel od pokojného obsadenia námestia Tahrir  v januári 2011 a nedávno koncom júna 2013 mladými revolucionármi boli protesty „Moslimského bratstva“ od počiatku poznačené výzvami k násiliu voči armáde, polícii, „liberálom“ a predovšetkým voči kresťanom.

Ascott a Atallah pripomínajú postoj koptského pravoslávneho pápeža -patriarchu Tawadrosa II. po útokoch na kostoly. Patriarcha povedal, že tieto útoky sa dali očakávať: „Ako Egypťania a kresťania považujeme naše cirkevné budovy za obeť za náš milovaný Egypt.“

Iní cirkevní predstavitelia sa vyjadrili v podobnom zmysle a poukázali na to, že Cirkev nepozostáva z budov, ale zo „živých kameňov“, z ľudí, ktorí dôverujú Kristovi. Bolo však aj dôležité a povzbudzujúce, že mnohí moslimovia povstali na ochranu kostolov proti teroristom.

„Moslimskému bratstvu“ sa pravdaže podarilo, prezentovať sa v médiách ako „obete“, Mursího podávať ako „demokraticky zvoleného“ prezidenta a zásah armády ako „puč“. Ascott a Atallah: „Vedeli, na aké páky musia u západných médií zatlačiť a túto verziu svet počúva – ale to nie je verzia pravdy, ako ju pociťuje veľká väčšina Egypťanov.“ –zg-

 

Rusko: Za zničenie kríža trest väzenia 18 mesiacov

 

Gorno-Altajsk, 17.8.2013 (kath.net/ KNA) 016 233Za zničenie veľkého dreveného kríža v Rusku bol šéfredaktor miestnych novín odsúdený na 18 mesiacov domáceho väzenia. Podľa Štátnej prokuratúry sibírskej čiastkovej republiky Altaj uznal v piatok Valerija Čekonova vinným z výtržníctva z náboženskej nenávisti. Ten sa priznal, že v septembri 2012 zoťal sekerou drevený kríž, ktorý stál v jednej dedine na plánovanom stavenisku kaplnky.

Štátna prokuratúra podľa ruských médií žiadala trest odňatia slobody dva roky. Čekonov, ktorý má byť členom malej náboženskej skupiny, bol už na jeseň 2012 odsúdený na 160 hodín spoločensko-prospešných prác, lebo svojimi článkami rozdúchaval nenávisť proti budhistom.

Tento výnos súdu je najostrejším známym rozsudkom za výtržníctvo z náboženskej nenávisti v Rusku od procesu proti punkovej skupine „Pussy Riot“. Dve členky tejto skupiny boli v októbri 2012 odsúdené na dva roky väzenia v tábore a tretia hudobníčka dostala podmienečný trest. Vo februári 2012 usporiadala protestnú akciu pred oltárom najväčšieho pravoslávneho kostola Moskvy proti ruskému pravoslávnemu patriarchovi Cyrilovi I. a Vladimírovi Putinovi, ktorý bol krátko na to zvolený za prezidenta.  –zg-

 

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen.

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *