Život Cirkvi vo svete 31 * 2013

Obsah

 

Pápežova sestra: Môj brat je revolúcia pre Európu

Prvé plody Svetových dní mládeže

Georg Ratzinger: Odstúpenie bolo pre môjho brata veľkým oslobodením

Slovinsko: Nové vedenie biskupskej konferencie

Pápež uvoľňuje slovinských arcibiskupov Stresa a Turnseka

Pápež František: Uvažujem ako jezuita

Pápež sa chce stretnúť s Bartolomejom I. v Jeruzaleme

František: ‚Nemám rád nijakého mladého, ktorý neprotestuje!‘

Pápež kladie loptu a tričko na mariánsky oltár

Psychiater Bonelli: Každý človek má nadanie religiozity

Prezident Morales: „Ježiš Kristus bol prvý socialista sveta“

Rastúce kresťanstvo na Ukrajine

Ekumenický patriarcha nalieha na jednotu cirkvi na Ukrajine

Chcel pápež naozaj povedať: ‚Gej je okej?‘

František a žurnalisti

Taliansko: Najmenej 39 obetí pútnikov k pátrovi Piovi

Svätorečenie Jána Pavla II. asi 27. apríla 2014

+  Zomrel najstarší kardinál sveta 

 „Ekumenické“ sväté prijímanie v kláštore Königsmünster

Zatknutý prelát obvinil u pápeža štátneho tajomníka

Chile: Prívrženci potratu znesvätili katedrálu počas omše

Ako spoznáme liberálnu farnosť?

Ruská pravoslávna cirkev: ‚Znamenia konca časov‘ na Západe

 

Pápežova sestra: Môj brat je revolúcia pre Európu

 

Mária Elena Bergogliová: „Pápež chce pastierov, ktorí voňajú ‚ako ich ovce‘, teda neizolujú sa,

nestoja vysoko nad veriacimi a nevyhýbajú sa každému kontaktu s nimi,

ale žijú medzi ľuďmi a slúžia im.“

 

Mníchov, 1.8.2013 (kath.net/KNA) 016 176 – Pápež František podľa úsudku jeho mladšej sestry Márie Eleny Bergogliovej (foto) dá Cirkvi novú tvár.

«On je revolúcia pre Európu a pre svet», povedala 64-ročná Mária v interview s düsseldorfským žurnalistom  Michaelom Hesemannom, ktoré uverejnil v stredu v novej knihe o pápežovi Františkovi. «Kto chce zmenu, musí najprv zmeniť sám seba.» Tento proces môže «pokračovať iba pomaly».

Pápež František chce, ako hovorí Mária, «Cirkev, ktorá sa zbaví materiálnych bohatstiev a privilégií a ktorej pastieri ‚voňajú ako ich ovce‘, teda sa neizolujú, nestoja vysoko nad veriacimi a nevyhýbajú sa každému kontaktu s nimi, ale žijú medzi ľuďmi a slúžia im». Preto nový pápež aj «odmietol obuť si červené topánky, ktoré sú pre neho symbol kráľovstva».

Pápežova sestra povedala, že František jej v ostatných týždňoch «tak často telefonoval, ako to len šlo». Ani ona sama to nerobí. «Vôbec neviem, ako by som ho dosiahla a nechcem to ani vedieť, pretože ho nechcem rušiť.» Mária Bergogliová žije s rodinou na predmestí argentínskej metropoly Buenos Aires. Práca pápeža alebo jeho plány nie sú predmetom telefonátov. «Hovoríme iba o rodinných témach.»

Jej brat pri ceste na konkláve «vôbec nemyslel na možnosť», že by ho mohli zvoliť za pápeža, ako vyhlásila jeho sestra. On sám by bol dal prednosť jednému zo štyroch kardinálov františkánov.

Mária pripustila, že s predchodcom svojho brata mala problémy. «My – nechcem sa z toho vôbec vyňať – sme boli k nemu neféroví.» Aj ona sama potrebovala trocha času, «aby pápeža Benedikta pre seba objavila: jeho veľké vnútorné bohatstvo». Veľmi si u neho cení, že ako pápež začal «odkrývať problémy a škandály Cirkvi». To isté platí pre «jeho pokoru a úprimnosť» v tom, že sa vzdal úradu. «Našťastie» stále viac kresťanov spoznáva, «že bol veľkým pápežom a mimoriadnym človekom, ktorý z každého ohľadu ukázal veľkú odvahu». –zg-

 

Pápežova sestra Mária Bergogliová a autor a historik Michael Hesemann

 

Prvé plody Svetových dní mládeže

 

5000 mladých objavilo povolanie ku kňazstvu a k zasvätenému životu

 

Rím, 1.8.2013 (ZENIT) 016 175 – V pondelok sa konalo v Riu de Janeiro stretnutie o duchovných povolaniach, na ktorom sa zúčastnilo 50 000 mladých z celého sveta. Stretnutie zorganizovalo hnutie Neokatechumenálna cesta, ako aj v minulosti po každých Svetových dňoch mládeže. Cieľom je zožať plody tejto dôležitej cirkevnej udalosti.

Predsedom tohtoročného stretnutia bol arcibiskup Ria, Orani Tempesta a zúčastnilo sa na ňom aj 5 kardinálov: viedenský arcibiskup Christoph Schönborn, krakovský arcibiskup Stanisław Dziwisz, bostonský arcibiskup Sean O’Malley, arcibiskup zo Sydney, George Pell a arcibiskup zo São Paula, Odilo Scherer. Prítomných bolo aj 75 arcibiskupov a biskupov a početní cestujúci katechéti tejto cesty vzdelávania vo viere pre dospelých.

Stretnutie, na ktorom sa zúčastnili mladí všetkých častí sveta, sa konalo v kongresovom centre Rio-Mitte. Moderovali ho zakladatelia Neokatechumenálnej cesty, Kiko Argüello a Carmen Hernándezová, ako aj kňaz Mario Pezzi. Najpočetnejšími účastníkmi boli mladí z Brazílie, USA, Talianska a Španielska.

Argüello otvoril stretnutie predstavením duchovných hodnostárov a potom ohlásil kerygmu. Na záver adresoval mladým výzvu o potrebe vyslania kňazov misionárov do Ázie. Na to sa prihlásilo 3000 mladých mužov za kandidátov štúdia v kňazskom seminári a 2000 mladých žien vyjadrilo želanie venovať sa zasvätenému životu. Títo mladí po návrate domov nastúpia cestu vzdelávania, ktorá má za cieľ pomôcť im spoznať, či to je povolanie, ktoré Boh pre nich určil. –zg-

 

Georg Ratzinger: Odstúpenie bolo pre môjho brata veľkým oslobodením

 

Mníchov, 31.7.2013 (kath.net/KNA) 016 174 – Odstúpenie z úradu pápeža Benedikta XVI. bolo pre neho podľa slov jeho brata Msgr. Georga Ratzingera «veľkým oslobodením». Po istej dobe prispôsobenia «pôsobí priam uľahčene a ako sa zdá, postupne sa zotavuje», hovorí bývalý regensburský dómsky kapelník v interview s düsseldorfským spisovateľom Michaelom Hesemannom. Rozhovor z 23. apríla 2013 uverejnil Hesemann v novej knihe «Pápež František. Odkaz Benedikta XVI. A budúcnosť Cirkvi». Titul vyšiel v stredu v mníchovskom vydavateľstve Herbig-Verlag.

Georg Ratzinger v interview vysvetľuje dôvody, ktoré priviedli jeho brata k odstúpeniu z úradu hlavy Cirkvi. Sklamanie zo škandálu vatileaks pritom nehralo nijakú úlohu, uviedol 89-ročný prelát. A nie je ani pravdou, že Benedikt XVI. odstúpil zo strachu pred infarktom. „Môj brat nemá nijakú akútnu chorobu.“

Msgr. Ratzinger ďalej uviedol, že rozhodnutie emeritného pápeža rástlo po jeho návrate z Mexika koncom marca 2012. Vtedy ho lekári odradzovali, aby už tak ďaleko cestoval. Pretože sa však plánovali Svetové dni mládeže v Brazílii a návšteva na Filipínach, «myslel si, že už nie je tým správnym pre tento úrad». Požiadavky na pápeža sú dnes oveľa väčšie ako ešte pred 50 rokmi.  «To človek musí byť jednoducho aspoň priemerne pri silách a nemôže sa, ako to bolo v minulosti, jednoducho stiahnuť.»

Podľa výpovede jeho brata Benedikt XVI. už nebude nič písať. «Jeho spisovateľské dielo je uzavreté, už nebude nič vydávať», dodal Georg Ratzinger. –zg-

 

Slovinsko: Nové vedenie biskupskej konferencie

 

Ľubľana, 1.8.2013 (KAP) 016 173 – Po odstúpení oboch arcibiskupov Biskupská konferencia Slovinska si zvolila nové vedenie. Novým predsedom sa stal biskup Andrej Glavan, apoštolský administrátor Ľubľanskej arcidiecézy. Za jeho zástupcu bol zvolený biskup Stanislav Lipovšek, administrátor Mariborskej arcidecézy.

„Stojíme pred radom otvorených otázok, ktoré si vyžadujú zjednotenú, zodpovednú prácu,“ konštatujú slovinskí biskupi vo vyhlásení zo štvrtka. Cirkev chce byť naďalej činná v oblastiach sociálna práca, vzdelávanie, kultúra. Biskupi tiež vyjadrili obavy z politických snáh obmedziť náboženskú slobodu v Slovinsku.  Na záver sa poďakovali odstupujúcim arcibiskupom Stresovi a Turnšekovi za ich prácu, ktorú vykonávali „s oddanosťou a zodpovednosťou“ a podľa možnosti ich chcú naďalej podporovať.

„Treba túto vec presne diferencovať,“ ako zdôraznil generálny sekretár a hovorca Biskupskej konferencie Slovinska Tadej Strehovec pre „Kathpress“. Dlhy cirkvi sa vyčísľujú na 27 miliónov eur. Záväzky v sume 800 miliónov sa týkajú oboch holdingových spoločností ‚Zvon 1‘ a ‚Zvon 2‘, na ktorých má arcidiecéza 53 percent podielov a je tak väčšinovým vlastníkom, ako povedal Strehovec.

Pomoc pre mimosúdne vyrovnanie, o ktorom už dobrý rok hlavný dlžník s bankami rokuje, prichádza aj z rakúskej Diecézy Graz-Seckau. Ako potvrdil  jej hospodársky riaditeľ Herbert Beiglböck pre „Kathpress“, diecéza je ochotná v prípade dohody o vyrovnaní odkúpiť od Mariborskej arcidiecézy „niekoľko kľúčových nehnuteľností“. Záchranná akcia sa týka iba Mariborskej arcidiecézy, nie jej firemnej aktivity, ako objasnil Beiglböck. –zg-

 

Pápež uvoľňuje slovinských arcibiskupov Stresa a Turnšeka

 

 

 

Vatikán-Ľubľana, 31.7.2013 – (KAP) 016 172 – Pápež František prijal odstúpenia oboch slovinských arcibiskupov Antona Stresa  (Ľubľana) a Marjana Turnšeka (Maribor). Ako Vatikán v stredu oznámil, bolo to v zmysle kánonu 401, ods. 2 cirkevného práva, podľa ktorého diecézny biskup, ktorý pre podlomené zdravie alebo z iného závažného dôvodu už nie je schopný dostačujúco vykonávať svoj úrad, sa dôrazne požiada, aby ponúkol svoje odstúpenie z úradu.

Podľa cirkevného práva diecézni biskupi musia ponúknuť pápežovi svoje odstúpenie až vo veku 75 rokov, o čom pápež potom rozhodne. Arcibiskup  Stres má 70 rokov a Turnšek práve dosiahol vek 58 rokov.

Vatikán pri takýchto rozhodnutiach zvyčajne neuvádza dôvody, no arcibiskupi Stres a Turnšek tak urobili na tlačovej konferencii 31. júla.

Predovšetkým tu ide o spoluzodpovednosť na finančnom debakli v Mariborskej arcidiecéze, ako vyhlásil arcibiskup Stres, ktorý bol kedysi v Maribori sám pomocným biskupom.  Povedal, že o tom hovoril s pápežom Františkom už 29. apríla tohto roku.

„Robíme tento krok v nádeji, že sa znova obnoví vierohodnosť Cirkvi,“ ako vyhlásil arcibiskup Turnšek na tlačovej konferencii.

„Obaja arcibiskupi požiadali pápeža o uvoľnenie, aby umožnili nový začiatok pre arcidiecézu, ako aj pre celú cirkev v krajine,“ vyhlásila aj nunciatúra v Slovinsku v tlačovom vyhlásení.

Talianska spravodajská agentúra s odvolaním sa na zdroje v Slovinsku informovala, že Mariborská arcidiecéza zbankrotovala s dlhmi 800 miliónov eur.

 

Pápež menoval dvoch administrátorov

Pápež František menoval Andreja Glavana, biskupa z mesta Novo Mesto, za apoštolského administrátora Ľubľanskej arcidiecézy a biskupa z Celje, Stanislava Lipovšeka, za apoštolského administrátora Mariborskej arcidiecézy. Obaja doteraz pôsobili v príslušnom sufragánnom biskupstve oboch arcidiecéz. Nové vedenie Konferencie biskupov Slovinska, v ktorej bol Msgr. Stres predsedom a Msgr. Turnšek podpredsedom, sa má odhlasovať v stredu.

Tieto závažné personálne rozhodnutia nie sú pre cirkev v Slovinsku celkom nezvyčajné: Už vo februári 2011 bol zbavený úradu mariborský arcibiskup Franc Kramberger. V apríli tohto roku sa musel vtedajší ekonóm Mariborskej arcidiecézy, Mirko Krasevec, stiahnuť do rakúskeho Kláštora sv. Pavla, ako informovalo „Radio Slovenia International“. –zg-

 

Pápež František: Uvažujem ako jezuita

 

Vatikán, 31.7.2013 (RV/ KAP) 016 171 – Svätý Otec oslávil 31. júla sviatok sv. Ignáca z Loyoly, zakladateľa Spoločnosti Ježišovej, v kruhu spolubratov z rehole, ktorej je sám členom od roku 1958. V Kostole najsvätejšieho mena Ježišovho („Chiesa del Santissimo Nome di Gesù all’Argentina“) v Ríme  ráno predsedal svätej omši, pri ktorej s ním koncelebrovalo približne 300 jezuitov spolu s „čiernym pápežom“ – generálnym predstaveným Spoločnosti Ježišovej Adolfom Nicolásom – si „biely pápež“ pripomenul svojho duchovného otca. Prítomní boli aj zástupcovia iných rehoľných kongregácií s ignaciánskou spiritualitou. Išlo o súkromnú svätú omšu, podobnú tým, ktoré pápež slávi v Dome sv. Marty.

V príhovore Svätý Otec poukázal na centrálne zameranie jezuitov na Krista a Cirkev. Ďalej sa zameral na misijný ideál prameniaci z duchovných cvičení sv. Ignáca, ktorý ilustroval príkladmi sv. Františka Xaverského a pátra Pedra Arrupeho, generála Spoločnosti Ježišovej z druhej polovice 20. storočia. Na záver pripomenul, že ak jezuita niekedy potrebuje pociťovať aj zahanbenie, tak nie v zmysle, že by sa hanbil za Krista, ale ako prejav vedomia, že sám nie celkom spĺňa vysoké požiadavky povolania, ktorého sa mu dostalo.

Pápež František je vôbec prvým pápežom jezuitom v dejinách Cirkvi. Tejto témy sa dotkli aj novinári počas rozhovoru so Svätým Otcom na palube lietadla pri návrate z Brazílie. Na otázku novinárky Caroliny Pigozziovej z francúzskeho týždenníka Paris Match, či sa ešte ako pápež stále cíti byť jezuitom, Svätý Otec s dávkou humoru odpovedal:

„Je to teologická otázka, pretože jezuiti skladajú sľub poslušnosti pápežovi. Ale ak je pápež jezuitom, možno by mal zložiť sľub poslušnosti generálovi jezuitov (smiech). Cítim sa ako jezuita v mojej spiritualite, v spiritualite duchovných cvičení, tej, ktorú mám v srdci. (…) Nezmenil som spiritualitu, to nie. To, že som teraz František, neznamená, že som františkánom, to nie. Cítim sa ako jezuita a uvažujem ako jezuita.“

Kostol „Il Gesù“ je symbolom Spoločnosti Ježišovej. Tam 23. júla 1637 položili do hrobu bronzovú urnu s popolom svätého Ignáca v jednej z najkrajších barokových kaplniek Ríma. Tá bola trikrát zmenená a nakoniec od r. 1695 ju v dnešnej nádhere stvárnil jezuitský brat Andrea Pozzo z Trientu (1642-1709). „Il Gesù“ nie je len symbolom Spoločnosti Ježišovej a materským chrámom jezuitov, ale predstavuje aj triumf rímskeho baroka, čo platí zvlášť pre Kaplnku sv. Ignáca v jej umeleckom a symbolickom bohatstve.

Na rannej svätej omši s pápežom Františkom boli prítomní aj viacerí slovenskí jezuiti. Provinciál Spoločnosti Ježišovej na Slovensku páter Peter Bujko SJ a niekdajší provinciál páter Emil Váni SJ sa podelili so svojimi dojmami zo slávnosti a s tým, ako vnímajú prítomnosť jezuitov na Slovensku s výhľadom do budúcnosti. –mf-, -jb-

Pápež sa chce stretnúť s Bartolomejom I. v Jeruzaleme

 

„Kto chce pochopiť dušu Ruska, musí čítať Dostojevského“

 

Vatikán, 31.7.2013 (kath.net/KAP) 016 170 – Pápež dúfa, že v r. 2014 sa stretne s ekumenickým patriarchom Bartolomejom I. v Jeruzaleme. František to povedal žurnalistom na spiatočnej ceste z Ria de Janeiro do Ríma. Definitívne rozhodnutie o tomto stretnutí však ešte nepadlo.

Návrh spoločnej cesty do Jeruzalema predložil pápežovi Bartolomej I. už 20. marca pri súkromnom stretnutí bezprostredne pred oficiálnym prijatím ekumenickej delegácie, ktorá prišla do Ríma na uvedenie pápeža do úradu. Táto cesta má nadviazať na stretnutie pápeža Pavla VI. a ekumenického patriarchu Athenagorasa I. dňa 5. januára 1964 na Olivovej hore v Jeruzaleme. Na stretnutí pred 50 rokmi sa prelomili ľady medzi Katolíckou a Pravoslávnou cirkvou, ako informuje nadácia „Pro Oriente“.

Na „lietajúcej tlačovej konferencii“ pápež zaujal aj principiálne postoj ku vzťahu k pravosláviu. Hovoril o „zmysle pre krásu a adoráciu“ vo východných liturgiách aj o tom, že konzumná mentalita na Západe oslabila zmysel pre Boha. „Pre každého, kto chce chápať dušu Ruska a ruského národa, je čítanie Dostojevského povinnosťou,“ vyhlásil František. –zg-

 

Pápež: ‚Nemám rád nijakého mladého, ktorý neprotestuje!‘

 

Rio de Janeiro, 30.7.2013 (kath.net/KAP) 016 169 – Jasnými slovami sa pápež František vyjadril v TV interview k protestom v Brazílii:

„Nemám rád nijakého mladého, ktorý neprotestuje,“ povedal František pre vysielač „Globo“. Mladí žijú zo snov a utópií – „a utópie nie sú vždy zlé,“ povedal pápež. „Veď utópie znamenajú dýchať a hľadieť vpred.“ To je schopnosť, ktorá dospelým často chýba. „Mladí majú viac energie hájiť svoje idey.“

Interview – prvé od nastúpenia do úradu pápeža Františka – sa konalo už vo štvrtok v arcibiskupskej rezidencii Sumare v Riu de Janeiro. V Brazílii sa má sa vysielať v pondelok.

K veľkým demonštráciám v Brazílii pápež pripustil, že nepozná síce všetko pozadie, no nesmie sa zhadzovať to, že mladí „majú viac sviežosti na to, aby nazývali veci pravým menom“. Je v povahe mladých ľudí nebyť uzrozumený s tým existujúcim. „To je veľmi pekné,“ povedal pápež. Človek musí mladých počúvať a chrániť ich pred manipuláciou, „pretože sú ľudia, ktorí manipulovaných ľudí chcú zneužívať pre svoje účely“.

Tak ako predtým pri návšteve v Lampeduse, pápež varoval opäť pred „globalizáciou ľahostajnosti“: „Sú mladí, ktorí v zime zamrznú – a to nestojí za správu, no ak burzy veľkých miest poklesnú o tri alebo štyri body, to už áno,“ povedal František. Politika sa oddáva „krutému zbožšťovaniu peňazí“ a ignoruje sociálne problémy ako je vysoká nezamestnanosť mladých. To je alarmujúce, ako povedal pápež.

 

„Nechcel som nijakú sklenenú škatuľu“

Potešenie prejavil pápež v interview zo srdečného prijatia na Svetových dňoch mládeže. Povedal, že krajina má „veľké srdce“. Častý konkurenčný vzťah krajiny k jeho vlasti je prinajmenšom zo strany cirkvi prekonaný: „Dobre sme to zvládli s dohodou: Pápež je Argentínčan, Boh je Brazílčan,“ vyhlásil František doslova.

Témou interview bolo aj jeho rozhodnutie pre auto a vzdanie sa luxusu počas cesty. „Prezrel som si papamobil a bol zasklený. Nikto nemôže navštíviť svojich priateľov v sklenenej škatuli,“ vyhlásil k svojmu rozhodnutiu pre auto. „Všetko alebo nič. Tak sa táto cesta stala cestou s ľudskou komunikáciou, pretože polovičatá komunikácia nerobí dobre.“ Za to, že nie vždy nasledoval odporúčania vatikánskych a brazílskych bezpečnostných síl, sa však zmieril s tým, že „bude disciplinovaný“.

 

Reforma kúrie: Prvé zasadnutie v októbri

Na otázku k reforme kúrie pápež uviedol, že už existujú k tomu početné podklady a 1., 2. a 3. októbra bude prvé oficiálne zasadnutie poradného grémia, ktoré zriadil. Od toho stretnutia sa očakávajú už smernice, aj keď ešte nie definitívna reforma kúrie.

„Cirkev sa musí vždy obnovovať, inak zaostane. Sú veci, ktoré boli užitočné v minulom storočí, alebo predtým, no teraz už neprinášajú nijakú výhodu. Preto ich treba teda reformovať,“ povedal pápež.

K najnovším škandálom vatikánskej banky pápež poznamenal, že z podvodu a korupcie obvinený prelát Nunzio Scarano „zle pracoval“ a preto ho musí Cirkev príslušne potrestať. Napriek neustálej kritike kúrie je tam „veľa svätcov – svätých kardinálov, biskupov, kňazov, rehoľníčok a laikov – Božích ľudí, ktorí Cirkev milujú. To si však sotva niekto všíma. „Padajúci strom robí viac hluku, ako rastúci les.“ –zg-

 

Pápež kladie loptu a tričko na mariánsky oltár

Vatikán, 30.7.2013 (kath.net) 016 168 – So zeleno-žltou plážovou loptou a tričkom pod ramenom vstúpil pápež František v pondelok na poludnie do rímskej Baziliky Santa Maria Maggiore. Prišiel priamo z letiska, pretože mal práve za sebou let z Ria de Janeiro. Starostlivo položil nafukovaciu loptu a tričko s logom Svetových dní mládeže na oltár pod mariánsku ikonu „Salus Populi Romani“. Potom zotrval asi 10 minút mlčky v modlitbe. Pápeža pritom sprevádzali vysokopostavení vatikánski duchovní.

Pápež František na posledný úsek cesty z letiska do Vatikánu zjavne nepoužil helikoptéru, ale dal sa odviezť v malom aute, takže neplánovaná zastávka sa dala bez problémov zvládnuť.  –zg-

 

 

 

Psychiater Bonelli: Každý človek má nadanie religiozity
            Salzburg, 30.7.2013 (kath.net/KAP) 016 177 – „Psychoterapia a psychiatria stále viac spoznávajú spiritualitu ako zložku života, ktorá dokáže fyzickému zdraviu veľmi pomáhať a ľudí robí slobodnejšími.“ Zdôraznil to psychiater Raphael M. Bonelli na „Ouverture Spirituelle“ v rámci Salzburského festivalu. „Porovnateľne s empatiou je religiozita schopnosť, ktorú má každý a môže ju napomáhať, alebo nechať ležať ladom,“ povedal tento známy psychiater, psychoterapeut a neurológ.

„Veľkú časť 20. storočia sa náboženstvo v terapii ignorovalo, či dokonca považovalo za blokádu,“ povedal Bonelli, ktorý prednáša na viedenskej súkromnej Univerzite Siegmunda Freuda. „To je prekonané dedičstvo Sigmunda Freuda, ktorého postoj k náboženstvu ako ku „kolektívnej vnútenej neuróze“ ešte aj dnes poznačuje vzdelávanie v medicíne a v terapii. „Tieto výhrady sa stále viac odbúravajú, odborný svet mení myslenie a spoznáva, že spiritualita je zdravá.“

Dôkaz vedeckého základu týchto pozitívnych účinkov priniesol Bonelli nedávno v metaštúdii spracovanej s kolegami na Duke University. Na základe všetkých popredných medzinárodných výskumov na túto tému od r. 1990, ukázal, že depresia, závislosť alebo samovražda sa u veriacich ľudí vyskytujú zreteľne zriedkavejšie ako u ateistov.

 

Obsah viery – nič pre ordinácie terapeutov

S týmito výsledkami kráčajú synchrónne aj poznatky modernej psychoterapie. Tak napríklad americký psychológ Martin Seligman radil spoznávať a ceniť si spiritualitu ako zdroj človeka. Terapeuti však musia, ako požaduje Bonelli, jasne rozlišovať medzi náboženstvom a religiozitou:

„Na rozdiel od náboženstva, ktoré musí pri terapii zostať vonku, religiozita nesprostredkuje nijaký obsah, ale opisuje iba postoj voči transcendencii ako rozmeru ľudského bytia.“

„Avšak existujú aj chybné formy neurotickej spirituality, ktorá robí ľudí ustráchanými, maličkými a úzkostlivými a ľudia zatrpknú,“ popisuje to Bonelli. Často sa tu stretávame s mudrlantstvom, opovrhovaním inými na základe vlastnej viery a prevracaním náuky Cirkvi,“ pretože „v ich živote sa to predsa deje inak“, a občas to skĺzne aj do rasizmu. Náboženstvo sa tu zneužíva na vlastné účely. „Pretože tu ide o ochranu ega namiesto o presvedčenie z viery, o vec samu osebe a o toho druhého, táto forma vylučuje lásku k blížnemu.“

 

Opak perfekcionizmu

Mnohé v Katolíckej cirkvi vyzerá z pohľadu psychoterapeuta zvlášť pozitívne,“ hovorí ďalej Bonelli. „Napríklad, že v dnešnej perfekcionistickej spoločnosti dospela k vlastnému vyznaniu viny a že aj kňazi hovoria spolu s veriacimi v liturgii ‚mea culpa‘. Po druhé je to poveď, a po tretie to, že Cirkev pozýva k ochote odpúšťať. To je najlepší prostriedok proti zatrpknutiu,“ zdôraznil Bonelli. –zg-

 

Prezident Morales: „Ježiš Kristus bol prvý socialista sveta“

 

La Paz, 30.7.2013 (kath.net/KNA) 016 176 – Bolívijský prezident Evo Morales chce podporovať Katolícku cirkev „pokiaľ zabočí na líniu teológie oslobodenia“:

«Ak Katolícka cirkev znova oživí teológiu oslobodenia, tak stojíme pripravení, aby sme tento náboženský princíp oslobodenia národov sprevádzali», povedal socialistický prezident v pondelok podľa miestnych médií v meste La Paz.

«My sme revolucionári. Ježiš Kristus bol prvý socialista sveta, ktorý okrem toho ešte aj vydal svoj život,» povedal Morales.

Prezident potom hovoril o krátkom stretnutí s pápežom Františkom na okraj Svetových dní mládeže v Riu de Janeiro.

„Pápež mi povedal: «Evo, môj obdiv. Sprevádzam ťa svojím požehnaním. Tri razy tento pojem požehnania zopakoval. To ma skutočne prekvapilo.»“

Morales sa v nedeľu po boku brazílskej prezidentky Dilmy Rousseffovej a argentínskej prezidentky Cristiny Kirchnerovej zúčastnil na záverečnej svätej omši SDM. Jeho vzťah ku katolíckej cirkvi v Bolívii sa považuje za napätý. –zg-

 

Rastúce kresťanstvo na Ukrajine

 

Arcibiskup Mokrzycki gratuluje ukrajinskému ľudu k jubileu. História pokresťančenia Rusi.

 

Varšava, 30.7.2013 (ZENIT Don Mariusz Frukacz) 016 175 – Predseda Biskupskej konferencie Ukrajiny, arcibiskup Mieczysław Mokrzycki z Ľvova, gratuloval ukrajinskému ľudu k 1025. výročiu pokresťančenia Kyjevskej Rusi.

Ľvovský metropolita sa osobne zúčastnil na oficiálnych oslavách v Kyjeve.

Arcibiskup Mokrzycki, bývalý sekretár Jána Pavla II., a druhý sekretár Benedikta XVI., v príhovore vyhlásil, že za uplynulých 1025 rokov moc slova a sviatostí priviedla ukrajinský ľud na cestu pravdy, pokoja a milosrdenstva.

Metropolita z Ľvova zdôraznil, že „mnohí Kristovi učeníci ako mučeníci obohatili duchovné dedičstvo tejto krajiny“. „Skrze príhovor týchto svätcov mohol ukrajinský národ posilniť svoju lásku k Pánovi, rásť vo viere a dospieť k zrelej nádeji v budúcnosť“.

Minulú nedeľu adresoval aj veľkoarcibiskup Svjatoslav Ševčuk, hlava Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi, pastiersky list veriacim, v ktorom ich vyzval,  aby si obnovili svoje krstné sľuby.

Dňa 28. júla slávili veriaci východného obradu spomienku svätého Vladimíra, ktorou si súčasne pripomenuli aj pokresťančenie Kyjevskej Rusi.

Upevnenie kresťanstva v Rusku nasledovalo po etapách. Na počiatku roka 867 informoval konštantínopolský patriarcha Photios I. ostatných patriarchov Východu o tom, že ruský národ, ku ktorému vyslal jedného zo svojich biskupov ako misionára, s veľkým nadšením prijal kresťanskú Radostnú zvesť. Definitívne pokresťančenie Kyjeva sa udialo v roku 988, keď knieža Vladimír Veľký po svojom krste dal pokrstiť aj svoju rodinu a celé obyvateľstvo od Kyjeva po Dneper. Aby túto udalosť oslávil, dal zriadiť prvý z kameňa postavený kostol v celej Kyjevskej Rusi a zasvätiť ho Nanebovzatiu Panny Márie. Neskôr bol on sám so svojou ženou v tomto kostole pochovaný.

Pokresťančenie Rusi viedlo k silnému zväzku s byzantskou cisárskou ríšou. Grécke texty sa rozšírili v Kyjeve a v celej krajine sa stavali kostoly podľa byzantského vzoru.

V r. 1988 oslávili veriaci všetkých pravoslávnych cirkví 1000. výročie pokresťančenia východných Slovanov. Veľké oslavy v Moskve sa stali symbolom zlepšenia vzťahov medzi cirkvou a sovietskym štátom. Po prvý raz od r. 1917 vrátili Ruskej pravoslávnej cirkvi početné kláštory a kostoly. –zg-

 

Ekumenický patriarcha nalieha na jednotu cirkvi na Ukrajine

 

Kyjev-Istambul, 30.07.2013 (KAP) 016 174 – Želanie znovunastolenia jednoty pravoslávnej cirkvi na Ukrajine dal ekumenický patriarcha Bartolomej I. do centra svojho posolstva „zbožnému ukrajinskému ľudu“ pri príležitosti osláv 1025. výročia „pokrstenia Rusi“. Cirkev v Konštantínopole ako „materinská cirkev“ bude pokračovať vo všetkých snahách o jednotu pravoslávneho ľudu na Ukrajine „ v spolupráci so štátom, našou sesterskou Moskovskou cirkvou, miestnymi vedúcimi predstaviteľmi a všetkými kompetentnými osobami“, aby sa dosiahol tento „svätý cieľ“, citovala nadácia „Pro Oriente“ v utorok z posolstva.

V súčasnosti existuje na Ukrajine okrem „autonómnej ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Moskovského patriarchátu“ aj tzv. „Kyjevský patriarchát“ a „Ukrajinská autokefálna pravoslávna cirkev“. „Kyjevský patriarchát“ a „Autokefálnu pravoslávnu cirkev“ svetové pravoslávie neuznáva. 84-ročný samozvaný kyjevský patriarcha Filaret (Denisenko) bol pôvodne – od r. 1962 – ruským pravoslávnym biskupom vo Viedni a v r. 1966 ho menovali za metropolitu Kyjeva a Halyče. Po smrti moskovského patriarchu Pimena I. v r. 1990 usiloval o jeho následníctvo, ale neuspel. Preto založil „Kyjevský patriarchát“, za čo bol v r. 1997 exkomunikovaný.

Bartolomej I., ktorý sa v Kyjeve nechal zastupovať vysokopostavenou delegáciou, v posolstve pripomenul pôsobenie sv. Cyrila a sv. Metoda, ktorí slovanským národom svojimi kázňami, vzorom svätosti a rozsiahlou  prekladateľskou činnosťou otvorili poklady pravoslávia.

 

Centrum kresťanstva východnej Európy

V posolstve sa ďalej uvádza, že Konštantínopol vysielal do 17. storočia osvietených pastierov“, kňazov a laikov s intelektuálnymi, vedeckými a umeleckými schopnosťami na Ukrajinu a tak poskytol veľký prínos k zriadeniu cirkevného života, pravoslávneho étosu a jednoty ukrajinského národa a jeho pravoslávnej identity. Tým sa stal Kyjev duchovným centrom kresťanstva vo východnej Európe.

Ekumenický patriarchát prispel k „pokroku ukrajinskej cirkvi a ukrajinského národa“, kresťanská viera rozhodujúco ovplyvnila duchovný  a spoločenský život na Ukrajine. Je potešiteľné, že tento veľký prínos kresťanskej viery k vývoju Ukrajiny sa teraz opäť všeobecne uznáva.

 

Cirkev nie je „nijaký nacionalistický nástroj“

Ekumenický patriarchát je však „zarmútený a ustarostený“ z rozkolov na pravoslávnej Ukrajine. Nepochybne nie je možné mať vo všetkých veciach rovnaký názor, ale „nevyhnutné rozdiely v chápaní vecí“ nikdy nesmú viesť k  „hlboko siahajúcim rozdeleniam“. Pravú jednotu národa môže cirkev napomáhať, ale iba ak cirkev nepoužívame ako „nacionalistický alebo etnický nástroj“, uvádza sa v posolstve.

 

Morálny neporiadok vždy predchádza politickým krízam

Ekumenický patriarcha ďalej uvádza:

„Materská cirkev zdieľa vašu radosť z jubilea 1025 rokov od krstu vašich predkov a z celého srdca sa modlí, aby ste kráčali vpred po ceste viery a cnosti jednoty. Takýto duchovný pokrok prinesie so sebou aj všeobecný pokrok ukrajinského národa. Pretože morálny neporiadok vždy predchádza politickým a finančným krízam.“

 

Bratské bozky ako znak únie

Po otvorení výstavy k jubileu pod názvom „Veľká a slávna“ v kyjevskom centre „Art Arsenal“ patriarcha Filaret žurnalistom povedal, že si je istý, že jeho cirkev a autonómna ukrajinská cirkev Moskovského patriarchátu sa spoja do jednej cirkvi. „Nie sme nijakí nepriatelia a bratské bozky pri otvorení výstavy k jubileu v centre ‚Art Arsenal‘ sú signálom budúcej únie. Príde čas, keď budeme spoločne slúžiť a patriť k tej istej ukrajinskej cirkvi.“

 

Politické pozadie

Zatiaľ čo v západných médiách oslavy v Kyjeve k jubileu „Krstu Rusi“ s patriarchom Cyrilom I. a ruským prezidentom Vladimírom Putinom sa hodnotili ako pokus zamedziť orientáciu Ukrajiny na EÚ, pravoslávna spravodajská služba v USA citovala experta Michaila Pogrebinského z „Kyjevského centra pre politické a konfliktné štúdie“. Ten pripomenul, že viac ako polovica ukrajinského obyvateľstva považuje ruštinu za materinský jazyk. Títo ľudia kladú dôraz na to, aby Ukrajina udržiavala dobré vzťahy s ruským susedom. Každý tretí Ukrajinec má okrem toho príbuzných v Rusku. Rusko je však aj najväčším trhom pre ukrajinský tovar, viac ako 700 000 Ukrajincov majú prácu v Rusku. To všetko zohráva úlohu pri pozitívnom hodnotení úsilia Moskvy, zahrnúť Kyjev do novej colnej a hospodárskej únie Ruska, Bieloruska a Kazašskej republiky. –zg-

 

Chcel pápež naozaj povedať: ‚Gej je okej?‘

Vatikán, 29.7.2013 (kath.net) 016 173 – Čo pápež František presne povedal a myslel, keď sa v pondelok počas cesty domov z SDM v lietadle vyjadril k žurnalistom o otázke homosexuality? Bolo to v zmysle „Gej je okej“? Zodpovedá takýto výklad mnohými médiami faktickým výpovediam pápeža? John Atkin uvažuje o tom v komentári pre súčasť EWTN -„National Catholic Register“ . KATH.NET dokumentuje komentár.

 

Sedem dôležitých bodov o poznámkach pápeža Františka

k homosexuálom.  John Atkin/National Catholic Register

 

Aktuálne to vrie v médiách tvrdeniami, že pápež František v téme homosexualita v porovnaní so svojím predchodcom nastaví ostro zmenený kurz. Niektorí tvrdia, že nový pápež ohlásil: „Gej je okej“. No čo povedal pápež František naozaj a aké nezvyčajné to je?

 

Sedem bodov na informáciu a na šírenie ďalej:

Kde urobil pápež František tieto poznámky? Bolo to počas 80 minútového interview so žurnalistami na palube lietadla, keď sa vracal domov zo Svetových dní mládeže. Ktorá otázka viedla k týmto poznámkam? Zrejme nebudeme presne vedieť ako znela otázka, kým sa to písomne nezverejní, no zjavne to bola otázka o údajnej „gejovej lobby“ vo Vatikáne. Čo presne povedal?

Otázka žurnalistky Ilse pápežovi Františkovi:

Ilse: Rada by som poprosila o dovolenie položiť trocha delikátnu otázku.  Iný obraz, ktorý obletel svet, je obraz Monsignore Riccu a novinky o jeho osobnom živote. Rada by som vedela, Vaša Svätosť, čo sa v tejto otázke robí. Ako sa máme k tejto otázke stavať a ako si Vaša Svätosť želá s celou touto otázkou homosexuálnej lobby zaobchádzať?

Odpoveď pápeža:

V záležitosti Msgr Riccu som urobil to, čo určuje cirkevné právo – predbežné vyšetrovanie. Nezistilo sa nič z toho, z čoho sa obviňuje. Nič sme nenašli! To je odpoveď.

No chcel by som dodať ešte inú vec: Vidím, že v našej Cirkvi, nezávisle od tohto prípadu, a predsa aj v tomto prípade, sa často hľadajú „hriechy mladosti“, či nie? A potom sa to uverejňuje. Tieto veci nie sú zločiny, však? Zločiny sú celkom iné veci: zneužívanie detí je zločin. No hriechy – ak osoba, laik, kňaz alebo rehoľná sestra zhreší a potom sa táto osoba obráti, tak Pán odpustí a keď Pán odpustí, tak Pán zabudne a to je dôležité pre náš život. Keď sa vyspovedáme a úprimne povieme, „V tejto veci som zhrešil“, potom Pán zabudne a my nemáme právo nezabudnúť, pretože sa vystavíme nebezpečenstvu, že nám Pán naše hriechy nezabudne, čo nie? To je nebezpečenstvo. To je to, čo je dôležité – teológia hriechu. Často myslím na sv. Petra. … Musíme o tom premýšľať. …

Katechizmus Katolíckej cirkvi hovorí, že tieto homosexuálne osoby nesmieme nikdy diskriminovať, ale integrovať do spoločnosti.

Nie je problém, ak má niekto tento sklon, nie, musíme byť bratia, to je najdôležitejšie. Ale je tu iný  problém – iný: Problém je vytvoriť lobby takých, ktorí majú tento sklon, lobby chamtivých, lobby politikov, lobby slobodomurárov, toľké lobby. To je najzávažnejší problém pre mňa. A veľká vďaka, že ste položili túto otázku. Veľká vďaka!

  1. Čo to znamená?

Prvá časť výpovede sa zdá celú tú vec „gejovej lobby“ zľahčovať. Pápež nepopiera, že existuje, ale považuje diskusiu za akosi prehnanú. Potom rozvíja, čo chápe pod tým „byť homosexuál“.

V normálnom jazyku znamená „byť homosexuál“ všetko od sexuálnej príťažlivosti až po aktívny „štýl života geja“, ktorý podporuje a schvaľuje pro-homosexuálnu ideológiu. Posledný bod by potom bol, zasadzovať sa ako člen lobby a poukazuje, že to nie je to, o čom hovorí. Potom vysvetľuje, že hovorí o ľuďoch, ktorí „Pána prijímajú a majú dobrú vôľu“. A ďalej vysvetľuje o kom hovorí: „Tento sklon nie je problém … oni sú naši bratia“.

Je to portrét jedincov, ktorí síce cítia príťažlivosť k rovnakému pohlaviu ale prijímajú Pána a majú dobrú vôľu, teda odporujú zasadzovaniu sa za pro-homosexuálnu ideológiu. To by sa definitívne vzťahovalo na ľudí, ktorí majú takéto sklony, ale usilujú sa žiť čisto (aj keď občas padnú).

To by mohlo možno zahŕňať dokonca jedincov, ktorí nežijú čisto, ale aktívne sa nezasadzujú za homosexuálnu agendu. Bolo by bývalo pekné, keby bol povedal o niečo viac, aby tento bod ďalej vysvetlil.

  1. Čo hovorí o ľuďoch tejto kategórie?

Vyjadruje sa, že sa necíti byť v pozícii, aby ich súdil a že by sme ich nemali vytláčať na okraj. Okrem toho hovorí, že čisto tento sklon „nie je problém“ a že to „sú naši bratia“.

  1. Aké je to nové?

Nie veľmi. Odmietať právo iných súdiť je niečo, čo vychádza od Ježiša. Napriek tomu to neznamená neschopnosť spoznávať morálny charakter iných.
Môžeme dospieť k morálnemu posúdeniu, že to, čo niekto robí, je nesprávne (to Ježiš očividne nezakázal), bez toho, že by sme k nemu cítili zlobu, alebo to aj prejavili. Výpoveď, že nemajú byť vyhraničovaní, vychádza z vatikánskeho dokumentu z r. 1986 – Listu o pastorácii homosexuálnych osôb.

Výpoveď, že problém nie je v sklone k rovnakému pohlaviu, nie je takisto nič nové. „Problém“, ako to pápež František tu očividne chápe, presahuje mať iba hriešny sklon – pokušenie, ktorému je človek vystavený.

Pokušenia sú prirodzene problém, no ak pokušeniu odoláme, nehrešíme. Takto videné je „problém“, ak pokušeniu a hriechu podľahneme alebo – ešte horšie – ak okolo hriechu vybudujeme ideológiu a pokúšame sa hriech brániť.
Príťažlivosť k rovnakému pohlaviu je iba jedným pokušením z mnohých a skutočnosť, že človek týmto pokušením trpí, mu neuberá status byť bratom v Kristovi viac ako každé iné pokušenie.

  1. Ako sa líšia tieto výpovede od výpovedí pápeža Benedikta?

Ako vždy médiá sa pokúšajú robiť z toho čo najnepriaznivejšie porovnania s pápežom Benediktom a pripomínajú, že za jeho pontifikátu vydal Svätý stolec dokument, ktorý hovorí, že muži s hlbokými homosexuálnymi sklonmi by nemali byť vysvätení za kňazov. Pápež František tento dokument alebo jeho zásadnú líniu nespomenul a preto nepovedal nič iné ako Benedikt tam.

Benedikt sám podpísal (ako Joseph kardinál Ratzinger) spomínaný list ako aj nasledovný dokument Nediskriminovanie homosexuálnych osôb.

Médiá, ako vždy, načrtli falošný obraz tým, že „dobrého“ Františka postavili proti „zlému“ Benediktovi. –zg-

 

František a žurnalisti

 

Rím, 29.7.2013 (kath.net/Armin Schwibach-as) 016 172 – Hodinu a dvadsať minút – toľko času venoval pápež František žurnalistom, ktorí ho sprevádzali v lietadle z Ria de Janeiro do Ríma. Búrka otázok, ktorým pápež voľne čelil s nepripraveným odpoveďami. Taliansky žurnalista Andrea Tornielli ich zhromaždil pre internetovú stránku „Vatican Insider“. Pápež prekvapil ľudí z médií a neváhal zodpovedať všetky aj problematické otázky, od reformy banky IOR až po „prípad Ricca“ a čiernu koženú tašku, ktorú vždy osobne nosil ako príručnú batožinu pred letmi.

Bolo očividné, že pápež túto „tlačovú konferenciu“ od počiatku na spiatočnú cestu plánoval, dobre vediac, ako veľmi v minulosti izolovane vypustené slová kompromitovali celé apoštolské cesty jeho predchodcu. František očividne veľmi dobre vie, s kým má do činenia a ako sa robí práca komunikácie.

 

Tajomná kožená taška

Ach áno: kožená taška: „Nastúpil som do lietadla so svojou taškou, lebo to tak vždy robím. Čo v nej bolo? Holiaci strojček, breviár, termínový kalendár a kniha na čítanie: zobral som si so sebou malú sv. Terezku, ktorej som veľmi oddaný. Je normálne niesť si svoju tašku, musíme si pomáhať, aby sme boli normálni a ja som trocha prekvapený, že obrázok tejto tašky obletel svet. Nech už je to akokoľvek: nebol to kufor s kódmi pre atómovú bombu.“

 

Homosexuálna lobby vo Vatikáne

„Mnoho sa píše o homosexuálnej lobby. Doteraz som vo Vatikáne nestretol nikoho, kto by mal v občianskom preukaze uvedené ‚homosexuálny’. Musíme rozlišovať medzi homosexualitou, mať túto tendenciu a medzi lobizmom. Lobby, všetky lobby, nie sú dobré. Ak je človek homosexuál a v dobrej vôli hľadá Pána, kto som ja, aby som ho súdil? Katechizmus Katolíckej cirkvi učí, že homosexuálnych ľudí neslobodno diskriminovať, ale musíme ich prijímať. Problémom nie je, mať túto tendenciu, problémom je robiť lobizmus a to platí pre túto lobby ako aj pre lobby v hospodárstve, v politike a u slobodomurárov.“

 

Prečo sa „rímsky biskup“ nenazýva „primus inter pares“ čo znamená primát pápeža

Často sa debatovalo o tom, že František sa radšej označuje ako „rímsky biskup“ a nie ako „pápež“. Niektorí v tom chcú spoznať signál „uvoľnenia“, „desakralizovania“ a úlohu jurisdikčného primátu pápeža, ktorý sa stáva „primus inter pares“. V tomto ohľade František jasne konštatoval: primát pápeža sa nespochybňuje.

„Nesmieme čítať viac ako je napísané. Pápež je biskup, je biskup Ríma a odtiaľ všetko vychádza. To je prvý titul a potom prídu tie ostatné. No myslieť si, že to chce vyjadriť, že Petrov nástupca je ‚primus inter pares’, znamená toto presiahnuť. Zdôraznenie prvého titulu, titulu ‚rímsky biskup’, môže napomáhať ekumenizmus.

 

Práca biskupa a pápeža

„Práca biskupa je niečo pekné. Problém sa začína, keď niekto túto prácu hľadá, a to nie je také pekné. Je tu vždy nebezpečenstvo, považovať sa za nadradeného iným, považovať sa tak trocha za knieža. No práca biskupa je pekná: musí stáť pred veriacimi, uprostred veriacich a za veriacimi. Keď som bol arcibiskupom Buenos Aires bol som šťastný. Vtedy som bol taký šťastný. A ako pápež? Tiež. Ak ťa tam Pán postaví, ak prijmeš robiť to, čo Pán od teba žiada, tak si šťastný.“

 

František a IOR: niečo sa musí zmeniť

„Všetko, čo som musel urobiť, pochádza z kongregácií kardinálov pred konkláve. Komisia ôsmych kardinálov – je dôležité, aby prichádzali z vonku – smeruje k dozretiu vzťahov medzi synodalitou a primátom. Je tu veľa reformných návrhov, napríklad sekretariát synody.

Potom je tu IOR. Myslel som si, že sa touto otázkou budem zaoberať na budúci rok, no termínový kalendár sa mi zmenil z dôvodu dobre známych problémov, ktorým teraz treba čeliť. Ako sa má reformovať a sanovať, čo sa sanovať dá? Menoval som poradnú komisiu. Neviem, ako IOR skončí: niektorí hovoria, že je lepšie mať banku, iní, že je potrebná nadácia, zasa iní hovoria, že ju treba zatvoriť. Dôverujem práci ľudí v IOR a v komisii, ktorí pre to pracujú. Neviem, ako sa to skončí: skúša sa, hľadá sa. Nech sa už z IOR stane čokoľvek: je potrebná transparentnosť a čestnosť.“

 

Zmeny a odpor v Rímskej kúrii

„Zmeny žiadali kardináli pred konkláve, a potom je tu to, čo vychádza z mojej osobnosti. Nedokázal by som napríklad žiť sám v paláci. Pápežský apartmán je veľký, ale nie luxusný. Ale ja nemôžem žiť sám s malou skupinkou ľudí. Ja potrebujem žiť medzi ľuďmi, stretávať sa s ľuďmi. Z tohto dôvodu som povedal, že sú tu dané ‚psychiatrické’ motívy: psychologicky by som to nedokázal, a každý musí vychádzať z toho, aký je. Nech je to akokoľvek, aj byty kardinálov, tie, ktoré poznám, sú strohé. Každý musí žiť tak, ako to Pán od neho požaduje. No všeobecná strohosť je potrebná pre všetkých, ktorí pracujú v službách Cirkvi. V kúrii sú svätci, biskupi, kňazi a laici, ľudia, ktorí pracujú. Mnohí, ktorí v skrytosti chodia k chudobným, alebo vo voľnom čase vyhľadajú nejaký kostol a tam konajú svoju službu.

Potom sú ľudia, ktorí nie sú takí svätí a tí robia hluk, pretože – ako viete – strom, ktorý sa kláti, robí viac hluku ako les, ktorý rastie. Cítim veľkú bolesť, keď sa tieto veci dejú. Máme tu toho Monsignora (myslí sa Msgr. Nunzio Scarano z vatikánskej správy APSA), ktorý sedí vo väzení. Nuž nedostal sa do väzenia, pretože je podobný svätej Imelde (v Argentíne zvyčajný výrok).

Myslím si, že kúria oproti svojej niekdajšej úrovni trocha poklesla, ako keď tam boli niektorí starí verní kardináli, ktorí konali svoju prácu. Potrebujeme profil starých ľudí kúrie. Ak by tam mal byť nejaký odpor, tak ja som ho nezbadal. Je pravda, že ja som veľa neurobil, no našiel som pomoc, verných ľudí. Mne sa páčia ľudia, ktorí mi hovoria: ‚Ja nesúhlasím’. To sú verní spolupracovníci. Potom sú takí, ktorí do tváre povedia: ‚Aké pekné!’, a potom možno vyjdú von a vyhlasujú opak. No takých som ešte nestretol.“

 

Cirkev a ženy

„Cirkev bez žien, to je ako apoštolské kolégium bez Márie. Úloha ženy je ikona Panny Márie, Božej Matky. A Božia Matka je dôležitejšia ako apoštoli. Cirkev je ženská, pretože je nevesta a matka. Je potrebné postúpiť ďalej dopredu. Cirkev bez žien, ktoré sú v nej aktívne, nemožno chápať. (…) Ešte sme nevydali nijakú teológiu ženy. Musíme ju urobiť.

Čo sa týka kňazskej vysviacky žien, Cirkev prehovorila a povedala nie. Ján Pavol II. definitívnou formuláciou prehovoril – tieto dvere sú zatvorené. No pripomeňme si to, že Mária je dôležitejšia ako apoštolskí biskupi a tak aj žena je v Cirkvi dôležitejšia ako biskupi a kňazi.

 

František a „starý otec Benedikt XVI.“

„Ostatný raz, keď existovali dvaja či traja pápeži pospolu, nerozprávali sa spolu, ale bojovali proti sebe, aby sa ukázalo, kto z nich je pravý pápež. Ja a Benedikt XVI. sa máme veľmi radi, on je Boží muž, pokorný muž, muž, ktorý sa modlí. Bol som šťastný, keď bol zvolený za pápeža, a potom sme videli jeho gesto vzdania sa úradu … pre mňa je to veľký človek. Teraz býva vo Vatikáne a sú ľudia, ktorí hovoria: nie je to pre teba priveľké bremeno? Nevesluje proti tebe?

Nie, pre mňa to je, akoby som mal v dome múdreho starého otca. Keď je v rodine starý otec, ctíme si ho a počúvame ho. Benedikt XVI. sa do ničoho nemieša. Pre mňa je to, akoby som mal v dome starého otca, je mojím ockom. Keď mám problém, môžem ísť k nemu a porozprávať sa o tom, ako som to robil pri veľkom probléme ‚vatileaks’… Keď 28. februára prijal kardinálov, aby sa rozlúčil, povedal: ‚Medzi vami je nový pápež, ktorému už dnes sľubujem bezpodmienečnú úctu a bezpodmienečnú poslušnosť’. On je veľký človek!“

 

„Vatileaks“

„Keď som Benedikta XVI. navštívil v Castel Gandolfe, videl som, že na stolíku bola krabička a obálka. Benedikt XVI. mi povedal, že v krabičke sú všetky svedecké výpovede ľudí vypočutých trojčlennou komisiou kardinálov o vatileaks, a v obálke sú závery, konečné zhrnutie. Benedikt XVI. vedel všetky naspamäť. Veľký problém, ale ja som nedostal strach.“

 

Pripustenie znovu zosobášených rozvedených ku sviatostiam 

„To je stále sa vracajúca téma. Myslím, že toto je čas milosrdenstva, táto zmena epochy, v ktorej je tak veľa problémov aj v Cirkvi aj z dôvodu nedobrého svedectva kňazov. Klerikalizmus zanechal mnohé rany, a treba prejsť k tomu, aby sa tieto rany uzdravili milosrdenstvom.

Cirkev je matka a v Cirkvi musí byť milosrdenstvo pre všetkých. A na zranených sa musí nielen čakať, ale treba ich hľadať. Myslím si, že toto je čas milosrdenstva, ako to tušil Ján Pavol II., ktorý založil slávnosť Božieho milosrdenstva.

Rozvedení môžu pristupovať k svätému prijímaniu, znovu zosobášení to nemôžu. Na túto tému treba hľadieť v celosti manželskej pastorácie. Pravoslávni nasledujú napríklad teológiu ekonómie a dovoľujú druhé manželstvo. Keď sa skupina ôsmych kardinálov zíde v prvých troch dňoch v októbri, budeme sa zaoberať tým, ako v pastorácii manželstva postupovať  ďalej.

Sme na ceste k hlbšej manželskej pastorácii. Môj predchodca v Buenos Aires, kardinál Quarracino, vždy hovoril: ‚Pre mňa je polovica manželstiev neplatných, pretože sa sobášia bez toho, aby vedeli, že je to navždy, pretože to robia zo spoločenskej konvencie, atď.’. Aj téma nulity manželstva sa musí preskúmať.“

 

Obžaloby voči prelátovi IOR Battistovi Riccovi

„V prípade Msgr. Riccu (obvineného zo „škandalózneho správania“, keď pred 13 rokmi konal službu diplomata v Uruguaji) som urobil to, čo cirkevné právo určuje: predbežné vyšetrovanie. Nenašlo sa nič z toho, z čoho je obvinený. Nič sme nenašli!

V Cirkvi sa často hľadajú hriechy mladosti a potom sa zverejňujú. My nehovoríme o zločinoch, zlých skutkoch, ako zneužívanie maloletých, čo je úplne iná vec, ale o hriechoch. Ak však laik, kňaz alebo sestra zhreší a potom sa obráti a vyspovedá, tak Pán odpúšťa a zabúda. A my nemáme právo nezabudnúť, pretože inak sa dostávame do nebezpečenstva, že ani Pán nezabudne na naše hriechy.

Často myslím na svätého Petra, ktorý spáchal najťažší hriech: poprel Krista. A napriek tomu z neho urobili pápeža. No ja opakujem: o Msgr. Riccovi sme nič nenašli“. –zg-

 

Taliansko: Najmenej 39 obetí pútnikov k pátrovi Piovi

 

Rím, 29.7.2013 (kath.net/KNA) 016 171 – Vážna dopravná nehoda autobusu pri Neapole si v nedeľu večer vyžiadala najmenej 39 ľudských životov. Autobus bol podľa talianskych médií na spiatočnej ceste z pútnického miesta San Giovanni Rotondo v Apúlii. Tam skupina pútnikov navštívila hrob obľúbeného svätca pátra Pia. Miestne orgány identifikujú obete.

V autobuse bolo 48 cestujúcich – medzi nimi mnohé deti – ktorí strávili dovolenku v Telese v regióne Benevento a boli na spiatočnej ceste do Neapola. Na diaľnici z Bari do Neapole stratil vodič kontrolu nad autobusom. Vozidlo prelomilo zvodidlá na moste a zrútilo sa do hĺbky 30 metrov.

V pondelok ráno prišiel na miesto nešťastia biskup Diecézy Pozzuoli, Gennaro Pascarella. V priebehu dňa chcel podľa novín «Il Mattino» z pondelka navštíviť zranených v nemocnici. V skupine bolo najmenej 20 ľudí z diecézy  biskupa Pascarellu pri Neapole. –zg-

 

Svätorečenie Jána Pavla II. asi 27. apríla 2014

 

Rio de Janeiro, 29.7.2013 (kath.net/KAP) 016 170 – Pápež František chce svojho predchodcu Jána Pavla II. (1978-2005) pravdepodobne svätorečiť v apríli budúceho roka. František to oznámil žurnalistom v pondelok na spiatočnej ceste z Brazílie. Definitívny termín ešte dohodne s kompetentným prefektom Kongregácie pre kauzy svätých, kardinálom Angelom Amatom.

Pôvodne avizovaný dátum 8. decembra tohto roku sa zamietol vzhľadom na počasie v tomto ročnom období, ako povedal pápež. Do predchádzajúceho druhého termínu 24. novembra zostáva málo času. Podľa Františka zostáva ešte termín 27.apríla 2014. V tento deň je Nedeľa Božieho milosrdenstva, sviatok, ktorý zaviedol Ján Pavol II.

Proces svätorečenia Jána Pavla II. sa úspešne uzavrel počiatkom júla a pápež František ho potvrdil. Okrem poľského pápeža sa má prijať do zoznamu svätcov aj Ján XXIII. (1958-1963). Blahorečenie Jána Pavla II. vykonal 1. mája 2011 Benedikt XVI. –zg-

 

+  Zomrel najstarší kardinál sveta 

 

Bonn, 29.7.2013 (kath.net/KNA) 016 169 – Kardinál Ersilio Tonini (foto), najstarší kardinál Katolíckej cirkvi, zomrel v nedeľu vo svojom bývalom biskupskom meste Ravenna. Dňa 20. júla oslávil ešte svoje 99. narodeniny. Biskupom bol od roku 1969 a za kardinála ho menoval Ján Pavol II. (1978-2005), keď mal 80 rokov. Na konkláve sa z dôvodu veku už nezúčastňoval. Od smrti nemeckého kardinála Paula Augustina Mayera, v apríli 2010, bol Tonini najstarším kardinálom v kruhu pápežských poradcov. Teraz je najstarším kardinálom sveta emeritný kardinál kúrie Fiorenzo Angelini, ktorý sa vo štvrtok dožíva 97 rokov.

Kardinál Tonini sa narodil 20. júla 1914 ako tretie dieťa z 5 detí sedliaka v San Giorgio Piacentino v Emilia-Romagna. Kňazskú vysviacku prijal v r. 1937 pre Biskupstvo Piacenza. Ako farár strávil denne 3-4 hodiny spovedaním. V r. 1969 ho pápež Pavol VI. menoval za biskupa Diecézy Macerata a Tolentino. Od r. 1975 až po odchod z úradu v r. 1990 viedol Diecézu Ravenna. V r. 1991 dával pôstne exercície pre pápeža a rímsku kúriu, čo je mimoriadnym vyznamenaním. V r. 1994 ho Ján Pavol II. kreoval za kardinála. …

Bol mimoriadne citlivý pre sociálne problémy. Po menovaní za arcibiskupa Ravenny prenechal svoj byt v arcibiskupskom paláci skupine narkomanov, ktorí sa tam liečili. V spore o prácu v nedeľu sa zasadzoval za práva zamestnancov. Známy sa stal aj iniciatívou za domorodcov v Brazílii. Kardinál Tonini zbieral kampaňou «Kravu pre Indiána» prostriedky pre maloroľníkov Indiánov Yanomani na severe Brazílie. Podporoval ich tak v boji proti vyvlastňovaniu, lebo brazílske právo zakazuje vyvlastňovanie vlastníkov dobytka. Ešte v r. 1992 cestoval do Roraimy, aby sa zúčastnil kongresu vodcov Indiánov.

Pred voľbou pápeža v r. 2005 vtedy 90-ročný kardinál vyhlásil, že  budúci pápež musí mať najmenej 70 rokov, musí chápať dobu a byť znalcom Afriky. Na viac ako 220 talianskych biskupov kládol intelektuálne nároky: «Biskup by mal vedieť najmenej tri alebo štyri jazyky a čítať noviny nielen po taliansky..»

Na svoje 95. narodeniny Tonini vyhlásil, že denne číta noviny – « talianske, nemecké ‚Bild‘-Zeitung a francúzske ‚Le Monde’». Svoj stav mysle opísal ako „vďačnosť a vyrovnanosť“. Starnutie podľa neho znamená podľa starých Grékov «stávať sa tým, čím sme». «Človek nemusí mať nijaký strach.»

Po smrti kardinála Toniniho má kolégium kardinálov 202 členov, z nich je 112 mladších ako 80 rokov a teda sú oprávnení voliť pápeža. –zg-

 

Nemecko: „Ekumenické“ sväté prijímanie v kláštore Königsmünster

 

Meschede, 27.7.2013 (kath.net/jg) 016 168 – Pri vysviacke opáta v nemeckom benediktínskom kláštore Königsmünster podľa článku v časopise WAZ došlo k verejnému prípadu „ekumenického“ svätého prijímania.

Slávnostnú svätú omšu v chráme opátstva Königsmünster s 900 hosťami, 70 mníchmi a kňazmi, pri príležitosti vysviacky nového opáta Aloysiusa  Althausa, slávil Hans-Josef Becker, arcibiskup Paderbornu.

A bol to aj nový opát Aloysius Althaus, ktorý podľa článku vo WAZ ignoroval pravidlá Katolíckej cirkvi. Medzi prvými, ktorí prijali sväté prijímanie boli evanjelický farár z Meschede, Hans-Jürgen Bäumer a jeho manželka. –zg-

 

Zatknutý prelát obvinil u pápeža štátneho tajomníka

 

Rím, 27.7.2013 (kath.net/KAP/red) 016 167 – Kvôli podozreniu z korupcie a prania špinavých peňazí zatknutý vatikánsky prelát Nunzio Scarano očividne vzniesol vážne obvinenia proti svojim predstaveným. Talianske médiá v piatok informovali o liste, ktorý mal Scarano poslať z rímskej Väznice Regina-Coeli pápežovi Františkovi. V ňom Scarano podľa žurnalistov tvrdí, že štátneho sekretára kardinála Tarcisia Bertoneho už v roku 2010 informoval o nešvároch a zneužívaní úradu vedúcimi Pápežskej správy majetku APSA. Kardinál Bertone podľa neho však nič nepodnikol.

V sobotu ráno Štátny sekretariát naproti tomu vyhlásil, že Msgr. Scarano sa nikdy s kardinálom Bertonem nerozprával, aby ho informoval o údajne ilegálnych postupoch v správe APSA.

V liste, z ktorého viaceré noviny citovali úryvky, Scarano pápeža ubezpečuje, že „nikdy nepremýval špinavé peniaze a nikdy nekradol, ale len sa pokúšal pomôcť ľuďom“, ktorí ho požiadali o pomoc. On sám sa pokúšal odkryť zneužívanie úrady zo strany svojich predstavených, ako tvrdí Scarano. Pritom ho však zablokovali. Jeho úsiliu o rozhovor s bývalým štátnym sekretárom kardinálom Angelom Sodanom sa systematicky bránilo.

Bývalý auditor správy APSA bol zatknutý 28. júna pre podozrenie z účasti na – nakoniec stroskotanom – prevedení 20 miliónov eur v hotovosti v súkromnom lietadle zo Švajčiarska do Talianska. Talianska justícia ho preto vyšetruje. Súčasne aj Vatikán začal vyšetrovanie svojho doterajšieho pracovníka a zmrazil mu kontá vo Vatikánskej banke IOR. –zg-

 

Chile: Prívrženci potratu znesvätili katedrálu počas omše
Santiago de Chile, 27.7.2013 (kath.net/fides/red) 016 166 – Prezident Sebastian Pinera odsúdil útok demonštrantov na katedrálu v Santiagu de Chile. Ako informovala vatikánska misijná služba Fides, vo štvrtok počas pontifikálnej svätej omše na počesť svätého Jakuba, patróna mesta, asi 5000 demonštrantov požadovalo „legalizáciu potratov“. Niekoľko desiatok z nich vniklo do katedrály, kde skandovaním a pískaním prerušili svätú omšu a kostol sčasti zdevastovali – postriekali bočný oltár farbou a pokúšali sa zapáliť kostolné lavice.

Arcibiskup Ezzati bol zhrozený a útok označil ako urážku Boha a veriaceho spoločenstva. „Násilné vniknutie prívržencov potratov zanechalo bolestné stopy, pretože zaútočili na viaceré osoby a poškodili náboženské predmety,“ ako povedal arcibiskup Ezzati.

Prezident Pinera vyjadril arcibiskupovi Santiaga, Ricardovi Ezzatimu svoju solidaritu a potvrdil zvýšenú angažovanosť vlády v oblasti rešpektovania náboženskej slobody, slobody kultúry a ochrany života.

Primátorka mesta, Carolina Toha, v rozhovore so žurnalistami povedala, že síce „je neveriaca“, no útok na veriacich v katedrále označila ako „neakceptovateľný“. Pani Toha bola na bohoslužbách s arcibiskupom Ricardom Ezzatim na počesť patróna mesta osobne prítomná. –zg-

 

Ako spoznáme liberálnu farnosť?

 

Irondale, 26.7.2013 (kath.net/jg) 016 165 – Americký bloger Matthew Archbold vo svojom blogu uviedol rad (nie vždy celkom vážne myslených) znakov, podľa ktorých spoznáme liberálnu farnosť. Tu sú niektoré príklady:

 

Ste v liberálnej farnosti ak:

– sa musí vaša rodina rozdeliť, aby hľadala svätostánok

– ak v prosbách ide o „zodpovednosť za stvorenie“, ale svätosť ľudského

života sa nikdy nespomenie

– ak sú odstránené sviečky, aby sa zredukovalo zaťaženie ozónom

– ak kňaz v homílii rád cituje Hansa Künga

– ak je pri omši viac rozdávateľov svätého prijímania ako veriacich,

ktorí idú na sväté prijímanie … –zg-

 

Ruská pravoslávna cirkev: ‚Znamenia konca časov‘ na Západe
            Ruská pravoslávna cirkev: Demokracie idú v ústrety diktatúre a novej svetovláde.

 

Moskva, 26.7.2013 (kath.net/idea) 016 164 Ruská pravoslávna cirkev vidí znamenia konca časov v niektorých krajinách a cirkvách Západu. K takýmto znakom patrí sekularizácia maskovaná ako demokracia, úpadok morálnych autorít a cesta smerom k štátu sledujúcim občanov. Aj legalizácia homosexuálneho „manželstva“ a „sobáše“ partnerov rovnakého pohlavia v evanjelickej cirkvi sú „apokalyptické symptómy“, vyhlásili vysokí predstavitelia cirkvi.

Podľa názoru patriarchu Cyrila I. uznaním homosexuálnych „manželstiev“ sa národ vydáva „na cestu sebazničenia“. Zdôraznil, že homosexualita je hriech a jeho cirkev urobí všetko pre to, aby v Rusku nebola legalizovaná štátnymi zákonmi. Povedal to 21. júla v kázni v Kazanskej katedrále v Moskve.

Ruský parlament nedávno zakázal šírenie homosexuálnej propagácie medzi deťmi, ako aj adopciu detí homosexuálmi. Zo 143 miliónov občanov Ruska je 35 miliónov pravoslávnych členov cirkvi, no za pravoslávnych sa označuje až 100 miliónov obyvateľov krajiny, pretože príslušnosť k národu stavajú na jednu rovinu s náboženstvom. V Rusku žije ďalej asi 500 000 katolíkov,  250 000 luteránov, 150 000 baptistov, 150 000 charizmatikov, 120 000 turíčnikov a 70 000 adventistov.

 

Štáty na Západe neberú do úvahy názor ľudu

Vedúci Úradu pre zahraničie Moskovského patriarchátu, metropolita Hilarion, vidí západné štáty na ceste do politickej „diktatúry“, ktorá neberie do úvahy mienku ľudu. Ako príklad uvádza časopis „Pravoslavnaja beseda“ legalizáciu homosexuálneho „manželstva“ vo Veľkej Británii a vo Francúzsku. Hoci „milióny“ rozhorčených občanov vyšli proti tomu protestovať do ulíc, štát presadil svoju vôľu a príslušné zákony schválil.

 

Na ceste k novej svetovej vláde?

Okrem toho sa na Západe nevedome rozvíja úsilie zaviesť novú diktatúru, ktorá chce mať pod kontrolou každého človeka. Z dôvodov bezpečnosti sa zaviedli pasy s elektronickými otlačkami prstov. Kontrolné kamery sú pripevnené už takmer na každom rohu. To všetko by mohlo slúžiť k tomu, aby sa vyrovnala cesta novej „svetovláde“, ako sa uvádza v správe spravodajskej agentúry Interfax o Hilarionovom článku.

 

Kontakty s niektorými evanjelickými cirkvami sa prerušia

Metropolita ďalej oznámil, že Ruská pravoslávna cirkev zastaví kontakty s niektorými luteránskymi cirkvami, ktoré zaviedli homosexuálne „manželstvo“. Patrí k nim napríklad Švédska národná cirkev. S takýmito cirkvami nechce ruské pravoslávie nijaké kontakty. Zväzky gejov alebo lesieb nesmú dostať tie istá práva ako manželské páry. To ničí rodinu.

Evanjelické cirkvi v Nemecku Hilarion nespomenul, hoci niektoré tiež už zaviedli homosexuálne partnerstvá. Prezident Hesensko-nasauskej cirkvi Volker Jung v Darmstadte podľa vlastných slov tiež nemá nič proti tomu, aby sa tu hovorilo o „sobáši“.

 

Dokument EKD o rodine zaťažuje ekumenizmus

Záťažou ekumenizmu by mohol byť sporný dokument Nemeckej evanjelickej cirkvi (EKD) ako „pomôcka pri orientácii“ v oblasti manželstva a rodiny. Sporný dokument „Medzi autonómiou a závislosťou – posilniť rodinu ako spoľahlivé spoločenstvo“ sa odkláňa od tradičného manželstva ako jedinej normy. Zastáva sa širšieho chápania rodiny, ktoré zahrňuje aj životné partnerstvá rovnakých pohlaví. Táto „orientačná pomôcka“ narazila aj vo vnútri cirkvi zvlášť zo strany teologicky konzervatívnych protestantov, ako aj v katolíckej cirkvi ba dokonca aj v sekulárnej tlači na ostrú kritiku, zatiaľ čo väčšina evanjelických predstaviteľov cirkvi ju obhajuje. Vo svete väčšina cirkví homosexuálne „manželstvá“ odmieta ako Rímsko-katolícka cirkev a pravoslávne cirkvi, ale aj väčšina rastúcich teologicky konzervatívnych evanjelických a anglikánskych cirkví na južnej pologuli. V Ekumenickej rade cirkví v Ženeve spolupracuje 350 evanjelických, pravoslávnych a anglikánskych cirkví, ktoré majú 560 miliónov členov vo viac ako 110 krajinách. –zg-

 

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

 

 

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen.

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

 

 

 

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *