Tvrdíte, že existuje aj tzv. náboženská mágia. Nie je to protirečenie? Veď náboženstvo vylučuje mágiu!
Na prvý pohľad takýto názov skutočne vyznieva ako protirečenie. Veď predsa náboženstvo a mágia sú dve odlišné skutočnosti, ktoré stoja navzájom proti sebe. A predsa je to možné! Nejde tu o náboženskú mágiu vo vlastnom zmysle slova ale o magický prístup k modlitbe, sviatostiam a sväteninám Cirkvi, ktorý je samozrejme škodlivý. Marí skutočný účinok Božej milosti, ktorú tieto úkony majú spôsobiť alebo sprostredkovať. • Ak človek nimi nehľadá Božiu milosť a posvätenie ale len čisto pominuteľné dobro. Spomeňme si, koľkí šoféri áut majú vpredu zavesený ruženec. Zrejme ani polovica z nich ho tam nemá zo skutočnej úcty k Panne Márii a preto, aby ho mali poruke a mohli sa ho modliť aj v aute. Ale domnievajú sa, že ak ho tam budú mať, Boh nedopustí, aby sa im stala nehoda. V podstate je tým ruženec postavený do pozície ochranného amuletu. • Ak človek pripisuje väčšiu moc vonkajším znakom náboženského úkonu, symbolom, ktoré používa alebo spôsobu, akým sa vykonáva, než samotnému Bohu a jeho milosti, ktorá v nich pôsobí. Aj v tomto prípade sa človek neusiluje o vnútorné priblíženie k Bohu, o čistotu srdca a plnenie jeho vôle, ale len o vonkajšie prevedenie náboženského úkonu, ktorý absolutizuje. A preto väčší dôraz kladie na počet modlitieb, úkonov, ich formálne prevedenie, než na vnútornú dispozíciu duše. Často pripisuje neprimeraný význam okrajovým prvkom. Tu možno zaradiť tzv. reťazové modlitby alebo ak niekto verí, že Boh mu pomôže len keď sa pomodlí presný počet modlitieb. Ale ak to neurobí, Boh sa bude naňho hnevať alebo ho dokonca potrestá. |
|
|
|
1 Pastiersky list Konferencie biskupov Toskánska, Mágia, veštenie a démonské vplyvy , Jas, Zvolen 2001, s. 12-13. |