Život Cirkvi vo svete 4/2018

Obsah

Exorcista: Démonické aktivity dramaticky rastú

Médiá: Vatikán uzná štátu verných biskupov v Číne

Vatikánsky bioetik kritizuje klonovanie opíc

Talianski biskupi zmenili Otčenáš

Kuba: Kňazi žiadajú od Castra „slobodné voľby“

Sociálne médiá podstatné v boji proti potratu

Guido Horst: „Obrat v pontifikáte?“

Nemecko: Po 500 rokoch zatvorili kláštor!

Žehnanie homosexuálnych párov?

Česko: Reštitúcie – jablko sváru vo volebnom boji

Austrália: Kňaz a ‚Cesta od zúfalstva k nádeji’

Väčšina Američanov považuje potrat za morálne zlý

Holandská lekárka pre reguláciu eutanázie odstúpila

Nemecko: Moslim dobodal kresťanskú manželku

Nový pomocný biskup pre Pražskú arcidiecézu

Humanae vitae: Aktuálnosť a proroctvo encykliky

Nadácia ostro kritizuje ofenzívu Turecka v Sýrii

Pápež a tvrdý kurz proti násilným štruktúram v Cirkvi

Pápež hovorí hospodárskemu fóru do svedomia

Cirkvi k Davosu: Odstrániť nukleárne zbrane

Chce prefekt Kongregácie pre klérus uvoľniť celibát?

„Na Trumpa sa nadáva absolútne pri každej príležitosti!“

Ako sa 4-ročná Abigail stala hviezdou Pochodu za život

Teológ na Gregoriane: „Antikoncepcia niekedy dokonca záväzná“

„František má 8. kapitolu ‚Amoris laetitia’ stiahnuť“

Pápež pripúšťa chyby voči obetiam zneužívania

„Blesková svadba pápeža je ten nesprávny signál“

Nemecko: Podpálili ďalší kostol

Rozruch okolo modelu hidžábu v reklame

Kardinál kritizuje výpovede pápeža o zneužívaní

Rakúsko: V r. 2017 až 750 krstov dospelých

Nemecko: Ďalší návrh žehnať homosexuálne páry

Aktívna reakcia zo Slovenska!

Orkán „Friederike“ poškodil veže a strechy kostolov

Katolícka univerzita vyhodila signatárov „Correctio filialis”

Nemecko: Karnevalový rád a krígeľ v monštrancii

Trump poslal posolstvo „Pochodu za život“

Univerzity majú vychovávať „praktických lekárov pre Cirkev“

Na ekonomickom fóre v Davose prečítal kardinál Turkson pápežov list

http://sk.radiovaticana.va/news/2018/01/25/v_davose_na_svetovom_ekonomickom_f%C3%B3re_kardin%C3%A1l_turkson/1360371

* * * * *

Exorcista: Démonické aktivity dramaticky rastú

Dublin, 26.1.2018 (kath.net) 021 738 – Írsky exorcista požiadal biskupov Írska o väčšiu podporu. Dôvodom je podľa kňaza dramatický nárast démonických aktivít v krajine. Informujú o tom noviny „The Irish Catholic“.
Páter Pat Collins pre noviny povedal, že dostáva mnohé prosby o exorcizmus od veriacich. V otvorenom liste teraz prosil biskupov, aby sformovali viac kňazov v tejto oblasti.
Aj iní exorcisti informujú, že v ostatných rokoch na celom svete vzrástli aktivity diabla. Medzinárodná asociácia exorcistov (IAE) v tejto súvislosti hovorila dokonca o „pastoračnom alarme“.
Páter Collins prejavil ohromenie nad tým, že biskupi nevychovali viac exorcistov a vyhlásil: „Každý, kto nevidí pre toto potrebu, sa nachádza mimo reality.“ –zg-

Médiá: Vatikán uzná štátu verných biskupov v Číne

Vatikán, 26.1.2018 (kath.net/KAP) 021 737 – Vatikán chce podľa správ médií uznať viacerých režimu verných biskupov v Číne menovaných bez súhlasu Svätého stolca. Vatikán požiadal dvoch s jeho súhlasom vysvätených „podzemných“ biskupov, aby odstúpili a urobili miesto kandidátom vyhovujúcim Pekingu.
Vládne čínske noviny „Global Times“ prevzali vo štvrtok túto správu z rímskej tlačovej služby „Asianews“. Z Tlačovej kancelárie Svätého stolca sme k tomu zatiaľ nemohli dostať reakciu.
Podľa „Asianews“ a „Global Times“ sú to biskupi Peter Zhuang Jianjian, od r. 2006 neoficiálny administrátor Diecézy Shantou a Joseph Guo Xijin, v Diecéze Mindong. Obaja biskupi nie sú členmi Katolíckeho vlasteneckého združenia Číny, jedinej Pekingom uznanej formy organizácie katolíckej cirkvi. Podľa správ vycestovala v decembri delegácia Svätého stolca pod vedením arcibiskupa Claudia Mariu Celliho do Číny, aby oboch biskupov pohla k odstúpeniu.
Vatikán chce tiež uznať v piatich čínskych diecézach cirkevno-právne nelegitímne menovaných biskupov vlasteneckého združenia. To pôjde v týchto diecézach bez problémov, lebo tam nie sú tajní biskupi.
Za uznanie siedmych biskupov Svätým stolcom má Čína podľa „Asianews“ schváliť 20 Vatikánom nominovaných kandidátov na biskupov pre Vlastenecké združenie. Ďalej sa očakáva, že vláda uzná asi 40 tajných biskupov.
Otázka menovania biskupov je kľúčovým problémom medzi Svätým stolcom a Čínou. Podľa arcibiskupa Hongkongu, kardinála Johna Tonga, ide o kľúčovú vec na ceste normalizácie vzťahov Vatikánu a Pekingu. Jeho predchodca kardinál Joseph Zen Ze-kiun však opakovane kritizoval postoj Vatikánu ako príliš ústupčivý. –zg-

Vatikánsky bioetik kritizuje klonovanie opíc

„Mohol by sa zmazať aj rozdiel medzi ľuďmi a primátmi!“

Rím, 25.1.2018 (kath.net/KAP) 021 736 – Bývalý prezident Pápežskej akadémie pre život, kardinál Elio Sgreccia (89), ostro kritizoval klonovanie dvoch opičiek v Číne:
„S veľkou starosťou sledujem vývoj, ktorý za experimentami s klonovaním stojí. Vidím v tom ohrozenie budúcnosti ľudstva. Najprv ovca Dolly, teraz opice. Pokušenie robiť takýto experiment čoskoro aj s ľuďmi je veľké. To je perspektíva, ktorú Cirkev prirodzene nikdy nemôže schváliť,“ povedal bioetik kardinál Sgreccia v interview pre taliansky denník „Corriere della Sera“ zo štvrtka.
Vyjadril tiež obavy, že by mohlo dôjsť aj k tomu, že by sa zmazal rozdiel medzi ľuďmi a primátmi! „A vedecký pokrok v prospech medicíny, ktorý sa uvádza ako dôvod experimentov s klonovaním, sa dá dosiahnuť aj bez zvrátenia prirodzeného poriadku,“ povedal kardinál Sgreccia.
Vatikánska kongregácia pre náuku viery už dávnejšie varovala pred tým, že by sa nedal udržať rozdiel medzi reprodukčným a terapeutickým klonovaním.
Kardinála Sgreccia dlhé roky považovali za vedúceho bioetika Vatikánu. Je autorom katolíckej Príručky bioetiky a podieľal sa na príprave dokumentu „Dignitas Personae“ (Dôstojnosť ľudskej osoby) – inštrukcie Kongregácie pre náuku viery, ktorá vyšla v r. 2008 za prefekta Williama Levadu a sekretára Luisa Ladariu SJ. Dnes je prefektom kongregácie Luis Ladaria. –zg-

Talianski biskupi zmenili Otčenáš

https://www.agensir.it/quotidiano/2018/1/25/nuova-traduzione-del-padre-nostro-mons-galantino-ce9-verra-inserita-nel-nuovo-messale/

Rím, 25.01.2018 (KAP) 021 735 – Talianski katolíci sa budú na omši modliť Otčenáš už v trocha zmenenej forme. Od jesene má prosba v Otčenáši znieť:
„Non abbandonarci alla tentazione – neopusť nás v pokušení“ namiesto „Non indurci in tentazione“ – neuveď nás do pokušenia“. Vyhlásil to generálny sekretár Biskupskej konferencie Talianska, Nunzio Galantino (foto) na záver zasadnutia Stálej rady biskupov vo štvrtok v Ríme. Zdôraznil, že sa to nedeje na základe televízneho interview s pápežom Františkom počiatkom decembra. V ňom pápež povedal, že „neuveď nás do pokušenia“ nie je dobrý preklad. Galantino sa vyjadril, že talianski biskupi rozhodli o tejto zmene už pri preklade Svätého písma v r. 2008. A ten sa má teraz dostať do tretieho vydania Rímskeho misála pre Taliansko.
Tento nový preklad misála z latinčiny sa má schváliť na mimoriadnom zasadnutí talianskych biskupov v novembri. Tým by potom mala aj nová formulácia často diskutovanej prosby platiť aj pre sväté omše a osobnú modlitbu veriacich, ako sa uvádza v záverečnom vyhlásení Stálej rady biskupov. Grémium zasadalo v Ríme od pondelka do stredy. –zg-

Kuba: Kňazi žiadajú od Castra „slobodné voľby“

Havana, 25.01.2018 (KAP/KNA) 021 734 – Na Kube vyzvali traja katolícki kňazi prezidenta Raula Castra k „voľbám v slobode“. V liste uverejnenom v stredu, z ktorého citujú opozičné blogy, duchovní kritizujú „chýbanie právneho štátu“. Traja kňazi Castor Jose Alvarez de Devesa, José Conrado Rodriguez Alegre a Roque Nelvis Morales napísali výzvu pri príležitosti 20. výročia homílie sv. pápeža Jána Pavla II. (1978-2005) v Santiago de Cuba dňa 24. januára 1998.
Kubánska revolúcia pred 60 rokmi bola potrebná, ako napísali duchovní. No súčasne kritizovali, že skrze inštitucionalizovanie komunistickej strany ako jedinej pripustenej politickej sily nebolo nikdy dovolené zdvihnúť aj iný hlas.
„Tento totalitný štýl prenikol do všetkých vrstiev spoločnosti. Z toho vyplýva, že Kubánci si už netrúfajú verejne vysloviť svoj názor. Kubánci vedia, že nemajú slobodu názoru, sú obozretní a nehovoria, čo si myslia a čo cítia, pretože žijú so strachom,“ uviedli kňazi.
Kubánsky prezident Raul Castro po ukončení svojho obdobia v úrade o niekoľko týždňov už kandidovať nebude. Kubánske národné zhromaždenie zvolí 19. apríla štátnu radu, ktorá určí nástupcu Raula Castra. Oficiálna zakázaná opozícia nebude mať v komunistickom štátne s jednou stranou nijaký vplyv na voľby. –zg-

Sociálne médiá podstatné v boji proti potratu

Washington D.C., 25.1.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 733 – Nasadenie sociálnych médií pri šírení skrytou kamerou natočených videí o predaji orgánov potratených detí organizáciou „Planned Parenthood“ (plánované rodičovstvo) podstatne prispelo ku škrtu verejných prostriedkov pre najväčšieho poskytovateľa potratov v USA. Povedal to David Daleiden, zakladateľ organizácie pre ochranu života „Center for Medical Progress“ na konferencii „Pro-LifeCon Digital Action“ 19. januára.
Skryto natočené videá boli podstatnou súčasťou kampane proti „Planned Parenthood Federation of America“ (PPFA) a ľudia si ich pozreli na YouTube a iných platformách viac ako 14 milión ráz, ako povedal Daleiden. Ochrana života tým získava, PPFA robí všetko pre to, aby ďalším videám zabránila, ako zdôraznil.
„Ochrancovia života majú za úlohu naďalej šíriť informácie. Nachádzame sa totiž vo veľmi kritickom bode histórie nášho národa,“ povedal Daleiden.
Sumit „Pro-LifeCon Digital Action“ organizuje Rada pre výskum rodiny – Family Research Council. Konal sa 19. januára pred Pochodom za život. Na konferencii prehovorili ochrancovia života, experti aj politici o najúspešnejších stratégiách nasadenia sociálnych médií v ostatných rokoch. –zg-

Guido Horst: „Obrat v pontifikáte?“

Vatikán, 26.1.2018 (kath.net) 021 732 – „Prípad biskupa Juana Barrosa v Čile naďalej vrie.“ Napísal to Guido Horst v katolíckom denníku „Tagespost“. Barrosa – chránenca kňaza Fernanda Karadimu, obvineného zo zneužívania – menoval pápež František za biskupa Diecézy Orsorno, „hoci vatikánska Kongregácia pre biskupov a apoštolský nuncius v Čile sa zhodli, že Barrosa treba požiadať o odstúpenie, pretože obvinenia neustávajú, a on o zločinoch svojho duchovného vodcu vedel, ale ich zamlčoval.“ Barros dokonca sám dvakrát podal žiadosť o odstúpenie do Vatikánu, no František to nepovolil.
Na spiatočnom lete z Latinskej Ameriky v rozhovore so žurnalistami pápež trval na „dlhom procese vysvetľovaní a obhajobe“ pretože „niet dôkazov proti Barrosovi“, ako povedal rímsky korešpondent a bývalý šéfredaktor novín „Tagespost“.
Potom sa však od pápežových slov dištancoval pápežský poverenec z Komisie na ochranu detí kardinál Sean Patrick O’Malley. A Horst komentuje:
„Po prvý raz sa stalo, že jeden z najužších pápežových spolupracovníkov sa od Františka dištancoval a pápež ustúpil. Mnohí to urobili pred ním – kardináli Joachim Meisner, Carlo Caffarra, Raymond Leo Burke, Walter Brandmüller, Robert Sarah, Gerhard Müller, alebo Janis Pujats z Rigy. František všetkých ignoroval, avšak kapucína O’Malleyho nie.“
Na rozdiel od Peru sa zdalo, že pápež je v Čile „zrazu opustený priazňou médií a verejnosti,“ konštatoval Horst už v podtitulku. –zg-

Nemecko: Po 500 rokoch zatvoria kláštor!

Mariawald, 25.1.2018 (kath.net) 021 731 – V Nemecku tento rok zatvoria jediný nemecký kláštor trapistického opátstva „Mariawald“ v národnom parku v Eifeli kúsok na západ od Bonnu po jeho vyše 500-ročnej histórii. Informujú o tom nemecké médiá s odvolaním sa na opáta Bernardusa Peetersa: „Chýba nám dorast, posledných desať mníchov má vysoký vek a sotva už dokážu v kláštore samostatne žiť. Preto treba kláštor zatvoriť.“ Trapisti si želajú, aby kláštor prevzala iná rehoľa alebo laické spoločenstvo a duchovný život pokračoval. „Mariawald“ založili v r. 1480 ako cisterciánske opátstvo. Mnísi boli viackrát nútení kláštor na krátko opustiť, medzi iným aj počas nacizmu. –zg-

Nemecko: Prezident ZdK za vysviacku ženatých mužov

Bonn, 25.01.2018 (KAP/KNA) 021 730 – Prezident Centrálneho výboru nemeckých katolíkov (ZdK), Thomas Sternberg, vidí v diskusii o ženatých kňazoch jasné impulzy pápeža zaoberať sa touto otázkou.
„Ak by mal dnes biskup v Nemecku odvahu vysvätiť zopár mužov, možno stálych diakonov, na kňazov, nestretol by sa s nijakým protestom z Ríma,“ vyhlásil,“ Sternberg v stredu žurnalistom v Norimbergu. Pri otázke týchto „viri probati“ (osvedčených mužov) však nechce viesť diskusiu o celibáte, ako dodal. Ide mu o to, ako umožniť veriacim slávenie Eucharistie. Považuje aj za chybu chcieť skonštruovať cirkev bez kňazov – iba s laikmi.
Laikov v cirkvi Sternberg vyzval k odvážnym krokom preberania zodpovednosti: „Potrebujeme ľudí, ktorí sami seba zmocnia na iniciatívy bez mnohých otázok,“ povedal. Potrební sú aj duchovní vodcovia – to môžu by muži, ženy, dobrovoľníci, či zamestnanci cirkvi, ktorí majú príslušné nadanie, „nezávisle od otázky, akú majú kompetenciu“. Preto to ani nemusia byť kňazi. A Sterberg pokračoval slovami:
„Rozhodujúce pre cirkev je, aby aj v budúcnosti v stále menej kresťanskej spoločnosti zostala schopná diskusie. Možno predvídať, že kresťania čoskoro nebudú tvoriť už ani len polovicu obyvateľstva v Nemecku. Preto netreba v diskusiách poukazovať iba na Božiu podobu, ale aj na ľudské práva. Pritom treba objasňovať, že ústava spočíva na týchto etických základoch.“ –zg-

Žehnanie homosexuálnych párov?

„Navrhuje to biskup Bode a súhlasí aj Centrálny výbor nemeckých katolíkov“

Kaufering, 25.1.2018 (kath.net/Fórum nemeckých katolíkov) 021 729 – V katolíckych novinách z Augsburgu (20./21.1.2018, str. 15) je článok s titulkom: „Čoskoro žehnanie homosexuálnych párov?“ Podtitulok znie: „Osnabrücký biskup Bode pomýšľa na jeho zavedenie“. Ďalej sa uvádza: „To sa každému nepáči, no súhlasia s tým homosexuálni aktivisti aj Centrálny výbor nemeckých katolíkov“.

V interview s novinami podpredseda Biskupskej konferencie Nemecka biskup Bode povedal:
„Môžeme napríklad rozmýšľať o žehnaní – ktoré si netreba zamieňať so sobášom … Musíme v cirkvi podrobnejšie o tom diskutovať. Mlčanie a tabuizovanie nás nevedie ďalej, len zneisťuje.“
„Aj keď sa ‚manželstvo pre všetkých‘ líši od chápania manželstva Cirkvou, je to teraz politická realita. Musíme sa preto pýtať, ako pristupujeme k tým, ktorí tento zväzok uzavrú a ktorí sa sčasti aj angažujú v cirkvi. Ako ich budeme sprevádzať pastoračne a liturgicky? … My musíme premýšľať o tom, ako by sme mohli vzťah dvoch ľudí rovnakých pohlaví hodnotiť diferencovane. Či tam nie je veľa pozitívneho, dobrého a správneho, čo musíme spravodlivejšie posudzovať?“
To, že sa „manželstvo pre všetkých“ schválením v parlamente v novembri 2017 stalo „politickou realitou“, Cirkev v nijakom prípade nezaväzuje. Politika už priniesla mnohé nové „reality“ ako napr. „protiprávny ale beztrestný potrat“, aby sme uviedli len jednu. Úlohou nástupcov apoštolov je hlásať Ježišovo Evanjelium, ale nie ujsť pred vlkmi ducha doby a zanechať stádo samotné, ako to robí Bode.
Prirodzene že biskupi nemajú „mlčať“, alebo „tabuizovať“, ale hlásať náuku Cirkvi – vhod či nevhod – ako je obsiahnutá v Katechizme Katolíckej cirkvi z r. 1992. Bode ju očividne nepozná. Tam sa uvádza, ako k homosexuálom pristupovať a ako sa má homosexualita „diferencovane“ hodnotiť. V Katechizme sa píše: „treba ich prijímať s úctou, súcitom a jemnocitom a vyhýbať sa … diskriminácii“ (KKC 2358). To však neruší to, čo Bode označuje ako „chápanie manželstva v Cirkvi“. Pretože to je „Ježišovo chápanie manželstva“! Náuka Cirkvi znie:
„Tradícia, opierajúc sa o Sväté písmo, ktoré predstavuje homosexuálne vzťahy ako veľmi závažnú zvrátenosť, vždy hlásala, že homosexuálne úkony sú svojou vnútornou povahou nezriadené. Sú proti prirodzenému zákonu. Zatvárajú totiž pohlavný úkon pred darom života. Nepochádzajú z opravdivého citového a sexuálneho dopĺňania sa. V nijakom prípade ich nemožno schvaľovať“ (KKC 2357).
To, že Centrálny výbor nemeckých katolíkov víta praktizovanú homosexualitu a návrh biskupa Bodeho, iba ukazuje, ako ďaleko táto inštitúcia už dospela. –zg-

Česko: Reštitúcie – jablko sváru vo volebnom boji

Praha, 24.01.2018 (KAP/KNA) 021 728 – V Česku viedlo plánované dodatočné zdanenie reštitučných finančných náhrad cirkvám ku sporu pred voľbami nového prezidenta. V prvom televíznom dueli Miloš Zeman schvaľoval zdanenie, jeho vyzývateľ Jiří Drahoš to rozhodne odmietol. Zeman povedal, že cena pozemkov a majetkov, ktoré sa už cirkvám nemôžu vrátiť, sa v mnohých prípadoch stanovila veľmi vysoko. Cirkvi tým dosiahnu zisky, ktoré treba zdaniť.
Drahoš však varoval pred tým, aby sa tento mnohé roky namáhavo vyjednávaný reštitučný balík ľahkovážne znova rozväzoval a povedal:
„Na rozhodnutí sa vtedy podieľali aj zástupcovia štátu. To nemožno teraz jednoducho znova zmeniť. Vytvoril by sa tým precedens. Kam by sme prišli, ak by každá nová vláda, ktorej chýbajú príjmy, zrazu rozhodla o nových daniach,“ povedal.
Zeman na to: „Podľa tohto chápania by parlament potom už nesmel prijímať vôbec žiadne daňové zákony.“
V reštitučnom zákone sa v r. 2013 stanovilo, že štát odškodní cirkvi za každý za komunizmu poštátnený majetok, ktorý už neexistuje a nedá sa vrátiť. Túto náhradu vyčíslili na 59 miliárd korún (2,3 miliardy eur). Má sa vyplácať postupne až do r. 2043. Paralelne k týmto platbám majú štátom hradené platy duchovných a iné platby do roku 2030 klesnúť až na nulu.
Premiér Andrej Babiš chce doteraz nevyplatené odškodnenie zdaniť 19 percentami. Tým by sa do štátnej kasy nalialo naspäť 11,5 miliárd korún (400 miliónov eur). –zg-

Austrália: Kňaz a ‚Cesta od zúfalstva k nádeji’

Bendigo, 24.1.2018 (kath.net/jg) 021 727 – Robert Galea (35) je v prvom rade kňaz Farnosti sv. Kiliána v austrálskom Bendigu. Okrem toho vydal šesť albumov so svojou hudbou, vystupoval v r. 2015 v talentovej relácii „Australian X Factor“ a absolvoval tri svetové turné. Informujú o tom austrálske noviny Catholic Weekly.
Život z Malty pochádzajúceho kňaza nebol vždy poznačený šťastím a úspechom. Ako tínedžer trpel depresiami a myšlienkami na samovraždu. Až po stretnutí s Bohom prežil hlboké vnútorné uzdravenie a dokázal zmeniť svoj život. O tejto ceste píše v knihe „Breakthrough“ (Prelom), ktorá má podtitulok: „Cesta od zúfalstva k nádeji“.
Na jeho knihu získalo práva filmové štúdio a jeho príbeh bude zrejme čoskoro aj na plátnach kín. Na internetovej stránke „Movie Database“ beží v súčasnosti projekt s pracovným názvom „Spievajúci kňaz“.
„Kniha a moja hudba sú pre mňa vedľajším produktom môjho vzťahu k Bohu, ako hovorí Galea.“ Kňazstvo vidí naďalej ako svoju hlavnú úlohu. V Austrálii prichádza iba málo mladých ľudí do kostolov. Galea, ktorý bol vysvätený na kňaza v r. 2010, vidí svoju úlohu v prinášaní Cirkvi k mladým a hovorí:
„Je to jednoduchý prístup, ale zdá sa, že funguje. Viem, aké to je, keď je človek mladý a keď sa mu zle vodí. To mi kontakt k mladým ľuďom farnosti uľahčuje.“ –zg-

Väčšina Američanov považuje potrat za morálne zlý

Washington D.C. , 24.1.2018 (kath.net/jg) 021 726 – Väčšina Američanov považuje potrat za morálne zlý. Prieskum inštitútu „Marist Institute for Public Opinion“ dospel k výsledku, že tohto názoru je 56 % opýtaných. Informoval o tom denník Washington Times.
Asi 52 % súhlasilo s výpoveďou, že potrat žene viac škodí, ako pomáha. Viac ako tri štvrtiny Američanov by potrat obmedzili nanajvýš na tri mesiace tehotenstva. To požaduje aj 60 % prívržencov potratu. A ľudia s týmto názorom tvoria väčšinu vo všetkých skupinách voličov: 92 % u republikánov, 78 % u nezávislých a 61 % u demokratov.
Jasná väčšina sa vyslovila proti potratom detí s Downovým syndrómom a 63 % to považuje za morálne zlé. Asi 60 % odmieta financovanie potratov z daní.
Prieskum si objednala katolícka organizácia „Knights of Columbus“ (Kolumboví rytieri). –zg-

Holandská lekárka pre reguláciu eutanázie odstúpila

V Holandsku od legalizácie eutanázie v r. 2002 razantne rastie počet usmrtených ľudí – v súčasnosti je to už takmer 17 denne!

Amsterdam, 24.01.2018 (KAP) 021 725 – Z protestu proti rýchlo rastúcemu neovládanému počtu dementných pacientov, ktorí sa v Holandsku usmrcujú, odstúpila lekárka – etička zodpovedná za reguláciu tejto metódy:
„Už nedokážem znášať zreteľný obrat vo výklade zákonov o eutanázii smerujúcim k smrteľnej injekcii pre ľudí s demenciou. Počet každoročných usmrtení v tejto skupine pacientov je za ostatných 5 rokoch už štvornásobný!“ odôvodnila Berna van Baarsen v interview pre magazín „Medisch Contact“ svoj krok.
Van Baarsen je členkou jednej piatich regionálnych komisií pre kontrolu eutanázie. Po filozofovi Theovi Boerovi, ktorý v r. 2014 márne varoval veľkú Britániu pred prevzatím holandských úprav o eutanázii, je to už druhé odstúpenie člena komisie.
Holandsko sa v r. 2002 stalo druhou krajinou na svete, ktorá legalizovala eutanáziu. Odvtedy razantne rastie počet usmrtených pacientov a v súčasnosti je to už takmer 17 denne. V r. 2016 usmrtili eutanáziou 6091 ľudí, pričom vyše 400 pacientov usmrtili bez ich výslovného súhlasu!
Už pred rokom varovalo 200 holandských lekárov v spoločnom vyhlásení, že zákonná ochrana sa „postupne bude prelamovať“. Mnohých ľudí s demenciou a psychiatrických pacientov usmrcujú skutočne bez ich ústneho súhlasu.
V Holandsku sa po prvý raz pred niekoľkými mesiacmi začalo vyšetrovanie lekára, ktorý na žiadosť domova starostlivosti aplikoval smrteľnú injekciu staršej žene proti jej vôli. –zg-

Nemecko: Moslim dobodal kresťanskú manželku

Traunstein, 24.1.2018 (kath.net) 021 724 – V bavorskom Chiemsee manžel pred očami ich štyroch detí dobodal na smrť svoju kresťanskú manželku (30). Žena konvertovala na kresťanstvo v Nemecku a angažovala sa v evanjelickom spoločenstve. V utorok 23. januára sa začal proti 30-ročnému moslimskému Afgancovi súdny proces v Traunsteine. –zg-

Nový pomocný biskup pre Pražskú arcidiecézu

Vatikán/Praha, 23.1.2018 (RV) 021 723 – Pražská arcidiecéza dostala 23. januára nového pomocného biskupa. Svätý Otec na toto miesto vymenoval Mons. Zdenka Wasserbauera, ktorý je momentálne generálnym vikárom Pražskej arcidiecézy.
Mons. Zdeněk Wasserbauer sa narodil 15. júna 1966 v Novom Meste na Morave (Diecéza Hradec Králové). V roku 1989 promoval na poľnohospodárskeho inžiniera. Štúdium teológie začal na Karlovej univerzite v Prahe a dokončil ho na Pápežskej lateránskej univerzite v Ríme v roku 1996. Za kňaza bol vysvätený 30. septembra 1996 v Prahe. V Ríme na Pápežskom inštitúte spirituality Tereziánum získal v roku 2003 doktorát zo spirituálnej teológie.
Od roku 2015 je moderátorom arcibiskupskej kúrie a od roku 2016 generálnym vikárom Pražskej arcidiecézy. Popri tom je aj kanonikom Pražskej metropolitnej kapituly a členom Kolégia poradcov pražskej arcidiecézy. -zk-

Humanae vitae: Aktuálnosť a proroctvo encykliky

Rím, 23.1.2018 (kath.net/as) 021 722 – Tento rok sa prezentuje ako dôležitý medzník v histórii súčasnosti – 1968-2018. Na programe nie je len výročie tzv. revolúcie 1968, ale aj uverejnenia dôležitých dokumentov. K nim patrí „Úvod do kresťanstva“ mladého teológa Josepha Ratzingera, ktorý štyri roky po Druhom vatikánskom koncile uprostred búrlivých rokov pokoncilového obdobia považoval za potrebné znova „uviesť“ do toho, čo malo byť takmer 2000 rokov vo svojej dimenzii vlastne známe. Inými slovami: „škandálna“ kniha, ktorá vyjadruje potrebu v stále viac sa šíriacom zmätení vniknúť do základov viery, do vyznávania viery.
Ak totiž kresťania nezačnú od vyznania viery, tak sa kresťanstvo sfalšuje na zbožné deklamovanie presvedčení a stratí tým každú možnosť rozumne vyjadrovať nárok na pravdu. To „vzrušujúce“ u „Kréda“ spočívalo pre Ratzingera v tom, že malo nabrať telo, viesť človeka k potrebe obrátenia, vytrhnúť ho z jeho relativistickej a subjektívnej, ale biednej istoty a privlastniť mu kozmický dych Cirkvi a histórie Boha s ľudstvom.
V rovnakom kontexte treba uviesť vnuknutie bl. pápeža Pavla VI. Pápež Pavol VI. sa pokúšal „Rokom viery“, ktorý vyhlásil v r. 1967 pri príležitosti 1900. výročia mučeníctva sv. Petra a sv. Pavla a predovšetkým svojím „Krédom Božieho ľudu“ v r. 1968, ako aktu najvyššej autority Petrovho nástupcu, zaúčinkovať proti pokoncilovému prelomeniu hatí. Avšak predovšetkým v nemeckej oblasti jeho „znamenie“ nevypočuli a nešírili.
Pavol VI. mal v úmysle poskytnúť katolíckej viere kompas, keď videl šírenie krízy viery hnané mocnými a diabolskými silami. Proti temnote satana, ktorú neskôr videl ako satanov dym vnikať do Cirkvi, sa malo postaviť svetlo smer ukazujúceho majáka pravdy. Išlo totiž o základné piliere katolíckych dogiem a katolíckej viery!
Nuž a potom prišla „Humanae vitae“, v symbolickom roku „sexuálnej revolúcie“, ktorú umožnila umelá regulácia počatia. Do vyumelkovaného opojenia tých momentov prehovoril pápež svojím slovom o celostnom význame a antropologickom rozmere ľudskej sexuality, ktorú neslobodno redukovať na vyžitie relatívnych potrieb, ani obmedziť na dimenziu zameranú čisto na plodenie. Pápež za svoju odvahu diametrálne odlišnú od ducha doby zaplatil prudkými aj urážlivými útokmi v Cirkvi aj mimo nej. Jeho protivníci to zhrnuli do posmešnej prezývky „Pillen-Paul“. A skutočne – búrka, ktorá vypukla po „Humanae vitae“ dávala Pavlovi VI. pocítiť jeho osamelosť a opustenosť tak mocne, že v ďalších desiatich rokoch už nenapísal nijakú encykliku.
A dnes? Búrka sa neutíšila. Predovšetkým nie v Cirkvi, ktorá sa teraz domnieva, že môže, alebo musí pôsobiť v zmysle „konkrétnych životných situácií“ ľudí, aké vo svete sú. A „Humanae vitae“, ktorú sv. Ján Pavol II. a Benedikt XVI. spoznali v jej prorockej dimenzii – im tu stojí v ceste. Antropologický projekt a nárok totiž nemožno zrelativizovať na postoje zodpovedajúce svetským potrebám.
Takže encyklika znova čelí krížovej paľbe – má sa čítať vo svetle „Amoris laetitia“ s cieľom zredukovať objektívne, etické a morálne kritériá na možnosť subjektívneho duševného stavu, alebo „situácie vo svedomí“. Treba vyčkať, do akej miery sa „obnovovatelia“, ktorí sa neboja zneužívať ani sv. Tomáša Akvinského, prederú vpred a do akej miery „vo svetle“ dvojznačného pápežského dokumentu dokážu presadzovať teológiu a etiku v zmysle „2+2 môže raz byť aj 5“.

* * *
Desať rokov prešlo, odkedy sa v r. 2008 konali konferencie, sympóziá a rôzne podujatia pri príležitosti 40. výročia encykliky Pavla VI. „Humanae vitae“, ktoré sa zaoberali rôznymi dimenziami týchto prorockých vyjadrení učiteľského úradu.
V posolstve konferencii Pápežského inštitútu „Jána Pavla II. pre štúdie o manželstve a rodine“ na Lateránskej univerzite v Ríme, zhrnul Benedikt XVI. dňa 2. októbra 2008 základnú problematiku aj v Cirkvi neľahkého prístupu k „Humanae vitae“: Benedikt XVI. píše:
„Môžeme si položiť otázku, prečo je pre svet aj pre mnohých veriacich dnes také ťažké chápať posolstvo Cirkvi, ktoré osvetľuje krásu manželskej lásky v jej prirodzenom zjavovaní a ktoré ju bráni? Iste, technické riešenie sa zdá byť aj vo veľkých ľudských otázkach často tým najľahším, ale v skutočnosti skrýva zásadnú otázku týkajúcu sa zmyslu ľudskej sexuality a potreby jej zodpovedného ovládania, aby sa jej praktizovanie mohlo stať výrazom osobnej lásky. Technika nemôže nahradiť dozrievanie slobody, ak ide o lásku. Naopak, ako vieme, nestačí často ani rozum. Musí to byť srdce, ktoré vidí. Iba oči srdca dokážu objať požiadavky veľkej lásky, ktorá je schopná obsiahnuť celosť ľudského bytia.“
A v interview s Petrom Seewaldom „Svetlo sveta Benedikt XVI. uvádza:
„Pavol VI. chcel povedať, že ak sexualitu a plodnosť od seba zásadne oddelíme, ako sa to deje užívaním antikoncepcie, tak je sexualita ľubovoľne disponovateľná. Následne sú potom aj všetky formy sexuality rovnocenné. Po tomto chápaní, ktoré považuje plodnosť za niečo iné, asi v tom zmysle, že deti sa racionálne produkujú a už sa nevidia ako prirodzený dar, potom rýchlo nasledovalo aj zrovnoprávnenie homosexuality.“
Benedikt XVI. v posolstve však uznáva aj skutočnosť, že na spoločnej ceste manželského páru môže dôjsť k závažným okolnostiam, ktoré si vyžadujú odstupy medzi pôrodmi detí zväčšiť, alebo deti už nerodiť. Využitie poznatkov prirodzených rytmov plodnosti ženy dovoľuje manželom „spravovať to, čo Stvoriteľ vo svojej múdrosti do prirodzenej povahy človeka vpísal, bez narušenia intaktného zmyslu sexuálnej odovzdanosti“.
„Týmto spôsobom budú môcť manželia s rešpektovaním plnej pravdy svojej lásky zladiť jej výrazovú formu s týmito rytmami bez toho, že by niečo ubrali celosti sebaodovzdania, ktoré sa vyjadruje telesným spojením. To si vyžaduje očividne zrelosť lásky, ktorá nie je bezprostredná, ale prináša so sebou dialóg a vzájomné počúvanie sa, ako aj jedinečné ovládanie sexuálneho pudu na ceste rastu v cnosti.“ –zg-

Nadácia ostro kritizuje ofenzívu Turecka v Sýrii

Viedeň-Damask, 23.1.2018 (kath.net/KAP) 021 721 – Ostrá kritika vojenskej ofenzívy Turecka na severozápade Sýrie prichádza od rakúskej vetvy ekumenickej nadácie „Christian Solidarity International“ (CSI). Vo vyhlásení z utorka generálny sekretár Elmar Kuhn obvinil Turecko z „porušenia všetkých medzinárodných práv“ a z „poľného ťaženia proti ženám a deťom“ a povedal: „Ako demokrati sa nesmieme prizerať, ako Erdogan vraždí nevinných ľudí!“ Kuhn vyzval aj rakúsku vládu, aby sa k tomu vyslovila jasnými slovami.
Turecká ofenzíva proti kurdským postaveniam má dramatické účinky predovšetkým na civilné obyvateľstvo, ako pranierovala nadácia s odvolaním sa na písomné svedectvo kresťanského pastora z mesta v oblasti bojov:
„V nemocniciach je veľa zranených, medzi nimi ženy a deti. V dedine Jalbil zabili 24 ľudí v kryte, kam sa uchýlili pred útokmi. A bombardovali aj 20 km od tureckých hraníc vzdialený utečenecký tábor Robar!“
Turecko začalo cez víkend pozemnú aj vzdušnú ofenzívu – „Operáciu olivová haluz“, aby zakročila proti postaveniam kurdských ľudových obranných jednotiek (YPG) v regióne okolo mesta Afrin. Podporujú ho bojovníci slobodnej sýrskej armády.
Pre Ankaru je YPG vetvou zakázanej kurdskej Strany práce PKK, ktorá v Turecku spáchala mnohé teroristické útoky. –zg-

Pápež a tvrdý kurz proti násilným štruktúram v Cirkvi

Rím, 23.1.2018 (KAP) 021 720 – Pápež František chce tvrdo zasahovať proti duchovnému a sexuálnemu násiliu v katolíckych spoločenstvách. Od Benedikta XVI. sa naučil takéto veci netolerovať, ako povedal pri lete do Ríma. Poukázal najmä na spoločenstvo „Sodalitium Christianae Vitae“ v Peru, ktorému dal komisársku správu. Zakladateľ hnutia laik Luis Fernando Figari, bol udaný za sexuálne zneužívanie a premývanie mozgov a cirkevný súd v Ríme ho odsúdil, ako povedal pápež. Dnes 70-ročný Figari žije sám. Figari sa označuje za nevinného a odvolal sa na najvyššiu inštanciu – Apoštolskú signatúru.
No potom vyšli najavo „ešte oveľa závažnejšie prípady“, ako povedal pápež a obete podali žaloby. „Myslím, že situácia sa pre neho zle vyvíja.“ V „Solidacio“ sú aj finančné nezrovnalosti, preto od r. 2016 na to dohliada americký kardinál Joseph William Tobin, ako povedal pápež ďalej. Porovnal to s Kristovými legionármi a dodal, že ten prípad je už vyriešený. „Benedikt XVI. tieto veci netoleroval a ja som sa od neho tiež naučil ich netolerovať.“

Komisia na ochranu detí zostane
Pápež sa vyjadril aj ku kritike, že zanedbáva prácu komisie na ochranu detí. Grémium bude nanovo obsadené a už má zoznam kandidátov, ako povedal.
František založil komisiu v r. 2014 a vedením poveril kardinála Seana O’Malleyho. Mala radiť Vatikánu pri ochrane detí pred sexuálnym zneužívaním. Jej členom bol aj Nemec, jezuita Hans Zollner, profesor psychológie, ktorý vedie Centrum na ochranu detí na Gregoriane v Ríme. Obaja sa predčasne s grémiom rozlúčili. Od februára 2016 zložil svoj mandát aj Brit Peter Sanders. V marci odišla aj Írka Marie Collinsová a odôvodnila to nedostatkom spolupráce vatikánskej Kongregácie pre náuku viery. –zg-

Pápež hovorí ekonomickému fóru do svedomia

Vatikán, 23.01.2018 (KAP) 021 719 – Pápež František vyzval Svetové ekonomické fórum SHF v švajčiarskom Davose k výrazne silnejšiemu úsiliu o viac spravodlivosti a o trvalo udržateľný rozvoj.
Hrozí, že ľudia sa stanú „iba ozubenými kolesami mašinérie, ktorá sa k nim staviam iba ako ku konzumentom“. „Akonáhle sa ľudia pre mašinériu už nezdajú užitoční, tak ich bez škrupulí vyhodia,“ napísal v liste Klausovi Schwabovi, zakladateľovi a prezidentovi SHF.
„Je morálnou povinnosťou a zodpovednosťou každého vytvoriť príslušné podmienky, aby každá ľudská osoba mohla dôstojne žiť,“ napomína pápež. „Ak by sa postavili proti ľahostajnosti a „kultúre odhadzovania“, mali by podnikateľské kruhy nesmiernu moc účinne niečo zmeniť. Mohli by zvýšiť produkciu, vytvoriť nové pracovné miesta, dodržiavať zákony na ochranu pracujúcich, bojovať proti korupcii a zasadzovať sa za verejné blaho. Iba skrze pevné rozhodnutie všetkých ekonomických činiteľov môžeme dúfať, že osudu nášho sveta dodáme iné smerovanie. Teraz je správny čas urobiť všetko pre zodpovednosť v oblasti rozvoja ľudstva,“ uviedol František.
Na Svetové ekonomické fórum do Davosu príde do piatku viac ako 3000 účastníkov – 70 hláv štátov a vlád, ako aj 2000 hospodárskych činiteľov. Očakáva sa francúzsky prezident Emmanuel Macron, nemecká kancelárka Angela Merkel aj americký prezident Donald Trump. –zg-

Cirkvi k Davosu: Odstrániť nukleárne zbrane

Zürich, 22.01.2018 (KAP) 021 718 – Svetová Ekumenická rada cirkví ECC vyzvala delegátov Svetového ekonomického fóra, aby sa spoločne vyslovili za celosvetové odstránenie atómových zbraní. Niet „absolútne nijakého morálneho oprávnenia“ pre ich existenciu a riziko ich použitia pre prípadnú chybu, alebo pre nezodpovedného politika je „veľmi reálne““, ako napomína generálny sekretár rady, pastor Olav Fykse Tveit, vo vyhlásení z pondelka. „Je na čase, aby sme spoločne označili za chybu, že atómové zbrane sú kľúčovým faktorom globálneho bezpečnostného režimu.“ Atómové zbrane sa budujú na zničenie celých miest, ich obyvateľov a každej živej bytosti v nich a na zamorenie celého životného prostredia „smrteľným rádioaktívnym dedičstvom na tisícročia“, ako povedal Tveit. Nukleárne zbrane ničia však aj všetko, čo politika, hospodárstvo a občianska spoločnosť vybudovali. Dohoda o zákaze atómových zbraní dáva štátom „zdravú a dávno naliehavo potrebnú možnosť vytvoriť si nový normatívny, etický a morálny štandard“ proti atómovým zbraniam.
Nemecký jezuita Jörg Alt žiadal globálnu politickú reformu pre blaho globálneho spoločenstva namiesto záujmov niekoľkých ľudí.
„Musíme kapitál znovu urobiť služobníkom ľudí,“ vyhlásil v pondelok v Norimbergu. „Treba tiež napomáhať hospodársku produkciu podľa sociálnych a ekologických kritérií. Kde to nepomôže, treba nazbierať daňami za životné prostredie a od bohatých kapitál, aby sa investoval do verejného blaha. Verejnosť nemá dojem, že v Davose zhromaždená politická elita sa k týmto problémom primeranie stavia. Skôr sú to pokusy „reformičkami a flikovaním zmierniť to najhoršie bez toho, aby si to príliš rozhádzali so ziskuchtivými mocnými svetového poriadku,“ povedal jezuita.
Poukázal aj na štúdiu „Oxfam“, podľa ktorej 42 najbohatších ľudí sveta vlastní toľko ako chudobnejšia polovica svetovej populácie dokopy – 3,7 miliardy ľudí. Táto štúdia nám každoročne pripomína, že globálny svetový hospodársky poriadok sa vymkol k rúk. –zg-

Chce prefekt Kongregácie pre klérus uvoľniť celibát?

Vatikán, 23.1.2018 (kath.net) 021 717 – Kardinál Beniamino Stella, prefekt Kongregácie pre klérus, by chcel „uvažovať“ o kňazskej vysviacke pre starších ženatých mužov. Ako informoval rakúsky denník „Presse“, v knihe interview sa kardinál cituje nasledujúcimi slovami:
„Je zmysluplné uvažovať o kňazskej vysviacke starších ženatých mužov. To je jedna možnosť, ktorú treba pozorne zhodnotiť, rozhodne otvorene a bez úzkoprsosti.“ Kardinál Stella by chcel túto možnosť zvažovať „prinajmenšom pre niektoré veľmi izolované spoločenstvá“. „Zásadné zrušenie záväzného celibátu“ by však nechcel. –zg-

„Na Trumpa sa nadáva absolútne pri každej príležitosti!“

Salzburg, 23.1.2018 (kath.net) 021 716 – Už pred jeho zvolením, ale aj teraz a takmer ešte viac sa na prezidenta Trumpa pri každej príležitosti nadáva, zhadzuje sa ho a s posmechom sa informuje o jeho neúspechoch. A to nerobia iba európski politici, ale aj mnohí kresťania a biskupi! A sú to často tí istí, ktorí zdôrazňujú, že Cirkev sa nesmie miešať do politiky, no často pritom vychvaľujú vládnucich, no mlčia tam, kde by bolo ich povinnosťou hovoriť! Amerického prezidenta však bičujú pri každej vhodnej príležitosti asi aj preto, že im nemôže nič urobiť.
Pravdou však je, že kresťania by ho mali brániť a chváliť a byť šťastní, že Hilary Clintonová voľby prehrala. Nie že by Trump nerobil verbálne chyby, ale za svoje činy si práve od katolíkov zaslúži najvyššiu pochvalu.
Trump sa odvážil pustiť sa do mocnej medzinárodnej potratovej lobby! A niektoré európske štáty okamžite protestovali a ohlásili, že peniaze, ktoré Trump zobral obchodníkom s potratmi, nahradia. A nijaký výkrik v Európe, hoci konanie vlád je nehorázne. Bez opýtania berú peniaze z daní občanov a darujú ich potratárom v USA.
A teraz Trump urobil niečo, čo by malo najmä kresťanov podnietiť k zmene myslenia. Prezident USA mal príhovor na známom Pochode za život v USA a vyjadril tak solidaritu s ochrancami života na celom svete. A Trump je pritom hrdý na to, že je „prvý americký prezident, ktorý v Bielom dome smie prehovoriť na 45. Pochode za život“. Legalizovaný potrat v USA nazýva „zlovestným súdnym rozsudkom“ a vyhlasuje: „Tým sa v USA zaviedol jeden z najhorších potratových zákonov na svete.“
Mohol aj dodať: A toto zákonodarstvo sa na celom svete napodobovalo a tak pevne usadilo v myslení miliónov, akoby bolo nezmeniteľné až do konca sveta tak, ako mýtus nacistov o tisícročnej ríši. Ale teraz vidí Trump nádej a vzhľadom na prieskumy mienky je presvedčený, „že väčšina Američanov si neželá potrat až po pôrod“ čím pomenoval najhoršiu a najzvrhlejšiu formu potratu. A sľubuje: „Za mojej vlády budeme vždy brániť prvoradé právo vo Vyhlásení nezávislosti. To je právo na život.“ Potom spomenie, že preto peniaze na potraty škrtol a znova zaviedol slobodu výhrady vo svedomí pre lekárov a personál. Pretože Obama to zrušil, ba dokonca trestal. Prezident Obama najprv v zdanlivo príjemnom rozhovore sľúbil kardinálovi Dolanovi korektúru obmedzení náboženskej slobody. No potom bolo všetko inak, ako povedal predseda Biskupskej konferencie USA sklamane. Smernice sa nezmenili a cirkev vraj má len málo času prispôsobiť sa. Kardinál vyhlásil: „My nepotrebujeme čas, pretože my sa neprispôsobíme!“
No Trump svojho predchodcu skorigoval! A svoje konanie vidí v širšej najmä ideológiou gender posilnenej súvislosti: „My chránime svätosť života rodiny ako základu našej spoločnosti.“
No Trump pozná aj hranice svojich možností a preto hovorí, že on a všetci čo v tomto za ním stoja, môžu uspieť iba „skrze srdcia a duše a modlitbu ľudí“. Po tom, čo poukázal na dojímavý príklad veľkej ochrankyne života, poďakoval sa účastníkom pochodu, akoby to ani nijaký pápež nemohol dôraznejšie formulovať: „My sme stále s vami. Nech Boh požehná vás a USA. Ďakujem. Ďakujem.“ My kresťania by sme mali odpovedať: „Vďaka, vďaka, vďaka, pán prezident Trump!“
Dúfajme, že po tomto pohnutom príhovore sa aspoň katolíci vo svete prebudia, oslobodia sa od predsudkov a začnú premýšľať o vhodnosti podobného príhovoru politika v Európe!

Dokonca úder proti pedofilom
Trump dokonca nariadil úder proti pedofilom – čo ľavicové médiá ignorovali a Európa mlčala a neinformovala o tom. Niet divu, pretože sama trčí príliš hlboko v tomto bahne, keď pomyslíme, že v Holandsku bola dokonca strana, ktorej cieľom bolo legalizovanie pedofílie a ako hlboko zneužívanie detí preniklo nielen do štátnych, či dokonca do cirkevných zariadení a že dodnes sedí otvorený pedofil v Európskom parlamente!
Trump mal aj odvahu zabrzdiť moslimské prisťahovalectvo – na rozdiel od európskych politikov, ktorí islam rečami iba prikrášľujú, alebo uvažujú o trestaní aj vecnej kritiky islamu. Od pani Merkelovej má pochádzať úsudok, že islam je náboženstvo pokoja. Akoby nebolo dosť dôkazov o opaku v činoch aj v Koráne!
Čo vlastne ešte chceme? Zdá sa, že v súčasnosti nie je na celom svete politika, ktorý by tak jednoznačne konal podľa zákonov prirodzeného práva ako Trump. To, že nie je vždy diplomatický a že by mal slová často lepšie zvážiť, je pravda, no to jeho dobré skutky neruší. Trumpovi nepriatelia by sa mali konečne usilovať o tú toleranciu, ktorú stále kážu! Naliehavo potrebujeme zmenu myslenia! Je skutočne nemožné odlúčiť sa od Marxa a jeho nasledovníkov, Lenina, Stalina a tých v elegantných oblekoch? Kto považoval pád železnej opony za možný a predvídal ho – okrem sv. Jána Pavla II. , ako o tom rozprával kardinál Meisner v jednom rozhovore s pápežom? Prečo by sa nemalo ukončiť aj štátom povolené masové vraždenie nenarodených detí, keby štáty konečne urobili, čo musia, ako to učil spomenutý pápež, aj keď nijaký zákon sveta nedokáže určitým zločinom navždy zabrániť.
Nech nám Boh dá opäť jasný pohľad na právo na život a dá nám silu príslušne ho vyznávať a konať. –zg-

Ako sa 4-ročná Abigail stala hviezdou Pochodu za život

„Pre každú ženu, ktorá cíti beznádej je tu nádej! Ježiš vás miluje! Aj pre každé dieťa, u ktorého to vzdávame. Ježiš dokáže ešte stále robiť zázraky!“

USA, 22.1.2018 (kath.net/rn) 021 715 – Jedným z najdojímavejších svedectiev na Pochode za život v piatok vo Washingtone bolo svedectvo sympatickej političky Jaime Herrery Beutlerovej, ktorá od r. 2011 zastupuje v dome reprezentantov štát Washington. Vystúpila spolu s manželom Danom, synom Ethanom a 4-ročnou dcérkou Abigail. Dievčatko nadchlo masu ľudí kývaním a volaním na matku. Matka Jaime rozprávala o tehotenstve s Abigail:
„V 20. týždni nám povedali, že dieťa má nulovú šancu prežiť. Nulovú! Dieťatko nemá obličky.“
Počas tohto rozprávania sa Abigail pýtala matky, prečo tak hlasno kričí. „Rozprávam im to,“ vysvetlila matka za jasania ľudí a pokračovala v rozprávaní: „Lekári vyhlásili, že dieťatko bude znetvorené, alebo nebude po pôrode môcť dýchať, lebo pľúca sa nemôžu vyvíjať. Nemožno nič robiť. Vyhlásili, že ženy v takom prípade normálne uvažujú o potrate. Aj ďalšie vyšetrenia ukázali podobnú diagnózu. Potom lekári ponúkli okamžitý potrat. Dan a ja sme sa modlili a plakali a naučili sme sa bojovať. A zistili sme, že v tejto hrôze vidíme aj nádej. Čo by bolo, keby Boh urobil zázrak? Čo by bolo, keby Boh raz skúsil niečo nové? Čo by bolo, keby sme pristali na soľné infúzie do tela matky, aby sa dieťa mohlo vyvíjať aj bez obličiek? Čo by bolo keby …?“
„Nikdy by sme to nevedeli, keby sme to neskúsili. Božím riadením a s niektorými veľmi odvážnymi lekármi, ktorí bolo ochotní niečo riskovať, mohla Abigail predsa len uzrieť svetlo sveta. A ona je zdravá, šťastná a má štyri roky. A jedného dňa by chcela byť bossom v maminej práci!“
Jej dcérka bola podľa Jaime medicínskym zázrakom. Narodila sa bez obličiek a bola prvým známym dieťaťom, ktoré dokázalo dýchať bez obličiek. Neskôr jej otec daroval obličku.
Jaime povedala, že medzitým už aj iní rodičia, ktorí počuli jej príbeh, dávajú svojim nenarodeným deťom šancu.
„Povedali mi, že niet šance na prežitie dcérky. Ale mýlili sa! Lekári, ktorí to prognózovali, neboli zlí ľudia. Iba nikdy nevideli dieťa, ktoré by mohlo za týchto okolností prežiť. Ale – a to je práve to dôležité – čo by bolo, ak by sa aj u iných mýlili?“ povedala Jaime a položila otázku, čo by bolo, keby sa našli nové metódy, a čo by sa stalo, keby sa peniaze nepoužívali na zabíjanie detí ale lepšie – na záchranu detí?
Politička na záver svedectva vyhlásila, že pre každú tehotnú ženu a aj pre také s podobnými prognózami, je tu nádej.
„Pre každú ženu, ktorá cíti beznádej je tu nádej! Ježiš vás miluje! Aj pre každé dieťa, u ktorého to vzdávame. Ježiš dokáže ešte stále robiť zázraky!“ –zg-

Teológ na Gregoriane: „Antikoncepcia niekedy dokonca záväzná“

Rím, 22.1.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 714 – Manželskému páru možno v zmysle zodpovedného rodičovstva dokonca prikázať, aby používal antikoncepciu. Povedal to morálny teológ Maurizio Chiodi v prednáške na Pápežskej univerzite Gregoriana v Ríme …
Chiodi prednáša morálnu teológiu na Katolíckej fakulte Univerzity v Miláne. V júni 2017 bol povolaný na Pápežskú akadémiu pre život!
S priamym odvolaním sa na ôsmu kapitolu „Amoris laetitia“ zastával názor, že existujú okolnosti, za ktorých je používanie antikoncepcie prikázané, ak chceme konať zodpovedne: „Ak sú prirodzené metódy nemožné, alebo nepoužiteľné, je potrebné nájsť iné cesty, aby sme konali zodpovedne.“ Za týchto okolností môže byť používanie umelej metódy regulovania pôrodnosti výrazom zodpovedného konania, nie aby sa „odmietol dar dieťaťa“, ale pretože manželia a rodina sú povolaní „k iným formám prijímania a pohostinnosti“.
V prednáške „Humanae vitae (1968), čítanej vo svetle Amoris laetitia (2016)“ sa Chiodi zaoberal zásadnými otázkami vzťahu normy a svedomia:
Skrze veľkonočné tajomstvo Ježiš otvoril možnosť konať zodpovedne. Pod tým treba chápať konanie, ktoré reaguje na milosť, zatiaľ čo prekonávame námahy histórie a zla. Z tejto perspektívy nemožno morálne normy redukovať na racionálnu objektivitu. Patria k ľudskému životu ako história vykúpenia a milosť. Normy zachovávajú dobro a ukazujú cestu k dobru. Ale oni nie sú historické,“ vyhlásil Chiodi. Ku koncu prednášky sa dotkol aj Humanae vitae:
„Chcem antropológiu manželstva nanovo premyslieť. Múdrosť ´Humanae vitae´ spočíva v tom, že jasne prezentovala spojenie medzi manželským spoločenstvom a odovzdávaním života. Predchádzajúce úvahy mojej prednášky ukazujú význam morálnej normy ´Humanae vitae´ v novom svetle. Dovoľujú nestavať do centra objektívnu pravdu normy, ktorá stojí proti rozumu,“ vyhlásil Chiodi.
Na záver rozvinul svoju „antropológiu manželstva“ na základe štyroch vzťahov: „Sexualita a rôznosť pohlaví, sexualita a manželský zväzok, manželské spoločenstvo a plodenie detí ako aj zodpovedné rodičovstvo.“ Tieto štyri aspekty treba v zmysle „Amoris laetitia“ podľa neho chápať ako „prísľuby dobra“, pri ktorých existuje možnosť zlyhania. Preto treba aj tu hľadať to dobré, ktoré je možné a vzhľadom na zmätené a dramatické okolnosti života sa vyhnúť absolútnemu protikladu dobra a zla, bieleho a čierneho“.
Na záver svojich úvah sa teológ zaoberal otázkou umelej antikoncepcie. Povedal, že Pius XII. a Pavol VI. uviedli dôvody, pri ktorých je vzdanie sa ďalšieho dieťaťa prípustné. „Umelú antikoncepciu nemožno a priori vylúčiť. O jej použití treba rozhodnúť na základe okolností. Ak prirodzené metódy nie sú možné, môže byť za istých predpokladov dokonca povinné použiť umelé metódy, aby sme dosiahli zodpovedné rodičovstvo,“ povedal Chiodi. –zg-

„František má 8. kapitolu ‚Amoris laetitia’ stiahnuť“

Irondale, 22.1.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 713 – „Ôsma kapitola posynodálnej exhortácie ´Amoris laetitia´ obsahuje omyly. Dúfam, že pápež ju stiahne,“ povedal cirkevný právnik Gerald Murray v interview s Raymondom Arroyom pre katolícku televíziu EWTN.
Murray odsúdil aj interpretáciu „Amoris laetitia“, ktorú pripravili argentínski biskupi pre pastoračný región Buenos Aires a ktorá bola na pokyn pápeža Františka zverejnená vo vestníku Svätého stolca Acta Apostolicae Sedis:
„Táto interpretácia je zvrátením morálneho poriadku a mala by sa takisto stiahnuť. Katolícka náuka o povahe manželstva a nerozlučiteľnosti manželstva, o intrinzickom zle cudzoložstva sa nemôže zmeniť! Interpretácia argentínskych biskupov výslovne odporuje hlásanej náuke všetkých predchádzajúcich pápežov. To nie je iba môj názor, ale postoj mnohých kritikov,“ zdôraznil cirkevný právnik Murray.
Povedal, že jeho kritika sa nemá hodnotiť ako útok na pápeža, ale ako poukaz na chybu, ktorú pápež a argentínski biskupi urobili a zdôraznil:
„Dúfam, že František ôsmu kapitolu z ´Amoris laetitia´ sám stiahne a modlím sa za to, pretože to v Cirkvi spôsobuje veľké problémy. Interpretácia argentínskych biskupov nie je ničím menším ako zvrátením morálneho poriadku a spôsobila krízu v Cirkvi!“
„Argentínski biskupi tvrdia, že v niektorých prípadoch je nemožné vyhnúť sa cudzoložstvu. Tým zavádzajú do katolíckej teológie také chápanie, ktoré je jej absolútne cudzie – a síce predstavu, že niekto nie je schopný plniť prikázanie a že táto osoba sa skutočne nepreviňuje, ak pácha cudzoložstvo. Pod rúškom pastoračnej lásky sa skrýva zvrátenie morálneho poriadku. Konanie, ktoré je samo v sebe zlé, ako napríklad cudzoložstvo, nemôže byť nikdy niečím dobrým tým, že sa jednoducho tvrdí, že ľudia sa tomuto hriechu nemôžu vyhnúť,“ kritizoval právnik Murray. –zg-

Pápež pripúšťa chyby voči obetiam zneužívania

Rím, 22.1.2018 (kath.net/KAP) 021 712 – Pápež František pripustil chyby v prístupe k obetiam zneužívania a poprosil ich o odpustenie. Povedal to po reakciách na svoje slová pri návšteve v Iquique, že pre obvinenia zo zatajovania zneužívaní voči čilskému biskupovi Juanovi Barrosovi nie sú nijaké dôkazy a je to „ohováranie“. Na spiatočnom lete do Ríma žurnalistom v nedeľu povedal, že jeho „voľba slov bola nešťastná“. Barros však zostáva v úrade, pretože jeho vina nie je preukázaná.
Pápež tiež povedal, že mnohé obete zneužívania nemajú dôkazy pre to, čo utrpeli, alebo sa hanbia to vyjaviť. Namiesto „dôkazov“ treba správnejšie hovoriť o bezpečných indíciách. Slovo „dôkaz“ obete zranilo a preto ich prosí o prepáčenie. „Počuť pápeža hovoriť: ‚Prineste mi list s dôkazom‘, je fackou“, povedal František.
Biskup Barros je duchovným žiakom 87-ročného kňaza Fernanda Karadimu, ktorý bol v r. 2011 odsúdený za sexuálne zneužívania. Barrosa z Osorna na juhu Čile obviňujú, že o tom vedel. Barroso bol viackrát vyšetrovaný, no niet nijakých indícií, ktoré by oprávňovali jeho odsúdenie, ako povedal pápež.
Ďalej povedal, že Biskupskej konferencie Čile prišiel návrh, aby dal odstúpiť všetkým štyrom biskupom z okruhu Karadimu, alebo im dal oddychový čas. Tým sa má zabrániť obvineniam. „Dvakrát ponúkané odstúpenie Barrosa som odmietol, lebo by sa to rovnalo priznaniu viny a napriek vyšetrovaniam sa nič zaťažujúce nenašlo. Som presvedčený, že je nevinný,“ povedal pápež a zdôraznil: „Ak sa tvrdohlavo vznášajú obvinenia bez dôkazov, je to ohováranie. Ak niekto prinesie indície, budem prvý, kto ho vypočuje.“
Pápež odobril aj zásah kardinála Seana O’Malleyho, ktorý vyjadril pochopenie pre rozhorčenie obetí a povedal: „Poďakoval som sa mu za to.“
Pri vyšetrovaní prípadov zneužívania pokračuje pápež v „nulovej tolerancii“ svojho predchodcu Benedikta XVI., ako sám zdôraznil a dodal: „Za päť rokov pontifikátu som nepodpísal jedinú prosbu o milosť laizovaného duchovného, hoci som dostal dve desiatky takých žiadostí.“

Pred sobášom v lietadle aj „dobré preverenie“
Pápež odôvodnil aj svoje rozhodnutie o spontánnom sobáši. „Dospel som k úsudku, že sú dobre pripravení a obaja vedeli, čo robia,“ vysvetlil vyslúženie sviatosti manželstva letuške a stewardovi počas letu v Čile.
„Sviatosti sú tu pre ľudí. Všetky podmienky boli jasné. A prečo dnes neurobiť, čo možno dnes urobiť. Jeden zo žurnalistov povedal, že som bláznivý, že to robím,“ povedal František.
Dodal, že nevie, či už mali v úmysle ho o to poprosiť. „Normálnym farárom chcem povedať, že som pár dobre preveril. Bola to regulárna situácia. Obaja absolvovali predmanželský kurz, iba sobáš stále znova odsúvali.“
Ako František ďalej povedal, steward Ciuffardi bol už pri predošlom lete v posádke a dodal: „Pekne sme si podebatovali. Pri ďalšom lete sa robili fotografie a oni spomenuli, že sú zosobášení iba civilne.“ –zg-

„Blesková svadba pápeža je ten nesprávny signál“

Vatikán-Santiago de Chile, 22.1.2018 (kath.net) 021 711 – Sotva nájdeme médium, ktoré by nepísalo o „spontánnej“ svadbe v lietadle pápeža. Pápež sa spontánne opýtal: „Chcete sa zosobášiť? Tak to teraz urobíme.“
No údajná blesková svadba dvoch členov posádky v lietadle pápeža nebola očividne taká spontánna, ako sa zdalo. Svadba Pauly Podestovej (39) a Carlosa Ciuffardiho (41), ktorí boli už 8 rokov civilne zosobášení, bola očividne pripravená. Už 19. decembra čilské noviny „El Mercurio“ napísali o tomto úmysle pod titulkom „Svadba nad oblakmi“. Ale to je práve to, čo žurnalisti na pápežovi milujú – prekvapujúca „action“, dobrá pre titulky ako „Svadba v pápežovom lietadle“, „Áno nad oblakmi“, „Love is in the air“ …
Zatiaľ čo oficiálne médiá Vatikánu to prezentovali ako spontánny nápad pápeža, o deň neskôr hlásila napr. stránka katholisch.de, že „snúbenci“ mali ten plán už v decembri. Španielske noviny „La Nueva España“ informujú, že steward a stewardka to pripravovali od decembra 2017, keď ich vybrali byť v posádke pápežovho letu.
Veľké zemetrasenie v r. 2010 zničilo ich kostol, kde sa mala konať svadba: „Tak sme to presúvali, začali sme pracovať, prišli dcéry …“ To že sa teraz rozhodli pre svadbu v pápežovom lietadle odôvodňovali tým, že sa spoznali pri letoch. Lietadlo je vraj istým spôsobom ich „domov“.
To nastoľuje niektoré otázky. Ak to pár plánoval, ako mohlo dôjsť k tomu, že to z pohľadu pozorovateľov vyzeralo ako iniciatíva pápeža? Bol do plánov zasvätený a celé bolo snáď inscenáciou pre médiá? Pre to by hovorilo, že prezident leteckej spoločnosti bol na palube a bol jedným z dvoch svedkov! Podľa novín „La Nueva España“ boli obaja „snúbenci“ minulý rok vyznamenaní ako vynikajúci pracovníci. Viac bezplatnej reklamy pre leteckú spoločnosť už ani byť nemôže!

No ak toto prehliadneme, aj tak zostáva nepríjemný pocit. Katolícke manželstvo nie je iba udalosť, ktorú možno spektakulárne zaranžovať, ale sviatosť. Predpokladá manželský súhlas, ochotu byť partnerovi do smrti verný v dobrom i zlom. Možno vzhľadom na žiariaci pár, ktorý sa pred mnohými kamerami a fotoaparátmi objíma o tejto ochote pochybovať?
Obaja sami uviedli, že sa vlastne chceli zosobášiť v kostole už pred 8 rokmi. Ale aký dôležitý im bol cirkevný sobáš, ak osem rokov nenašli termín ani miesto, aby si túto sviatosť vyslúžili? Ak páru zvlášť záleží na vzťahu s Bohom, manželskom zväzku ako znamení nezlomnej vernosti Boha voči ľuďom a Ježiša svojej Cirkvi, tak sotva nechá uplynúť toľké roky. A či išlo o slávnosť samu osebe, o emocionálnu oslavu cirkevného obradu, ktorá v Latinskej Amerike tradične patrí k sobášu? A ako hodnotiť ideu, využiť stretnutie s pápežom, aby sa v lietadle zosobášili? Nenanucuje sa nám tu myšlienka, že tu nešlo primárne o sviatosť manželstva, ale o zvlášť spektakulárnu formu sobáša – o „event“ so senzačným účinkom?
Ak bola vec plánovaná, nemal sa pápež dôkladnejšie týmito otázkami zaoberať? Ale ak to malo byť spontánne – civilne zosobášenému páru udeliť sviatosť manželstva – bolo by lepšie sa tejto „vložky“ do programu na palube vzdať. Namiesto splnenia „spontánnej“ túžby po sobáši, by bol lepší pastoračný rozhovor, aby sa dozvedel, prečo pár toľké roky nenašiel príležitosť k uzavretiu cirkevného sobáša a čo pre nich sviatosť manželstva skutočne znamená.
O to skôr, že František v júni 2016 sám povedal, že „veľkú väčšinu cirkevných manželstiev považuje za neplatných“. Manželia si hovoria „Áno pre celý život“, ale nevedia, čo hovoria, ako povedal. A v „Amoris laetitia“ František jasne napomínal zlepšenie prípravy na manželstvo. Ako základ nerozlučiteľného manželstva predsa nestačí byť zaľúbení a dúfať, že to dobre dopadne. Patrí k tomu predsa intenzívna a hlboká príprava, aby sa v manželstve vydaril život z viery na trvalo.
„Blesková svadba“ v pápežovom lietadle preto vysiela dosť nesprávny signál. –zg-

Nemecko: Podpálili ďalší kostol

Annaberg-Buchholz, 22.1.2018 (kath.net) 021 710 – V smútočnej kaplnke v nemeckom Annabergu-Buchholzi v Sasku objavila v nedeľné ráno žena a prechádzke, že z kostolíka vystupuje dym. Hneď informovala políciu a hasičov. Výšku škôd zatiaľ ešte neodhadli. Oheň vyšiel očividne z povaly, Polícia predpokladá založenie požiaru, vyšetrovanie prípadu pokračuje. –zg-

Rozruch okolo modelu hidžábu v reklame

Viedeň, 22.1.2018 (kath.net) 021 709 – Kozmetický obor – firma L’Oréal – si po prvý raz zvolila ženu s pokrývkou hlavy hidžábom pre novú kampaň pre produkty na starostlivosť o vlasy. No vyslúžila si tým veľké titulky v médiách a ostrú kritiku zákazníkov. Informoval o tom rakúsky denník „Krone“. Na sociálnych sieťach došlo k zreteľným protestným reakciám:
„Pokrývka hlavy na reklamu na šampón a následne s rukavičkami v reklame na krém na ruky, nie???“, znela jedna reakcia. Alebo iná: „Som zákazník produktov L’Oréalu a používam vaše produkty roky, ale to sa teraz skončilo!“
Blogerka Amena Kahnová, ktorú možno vidieť na najnovšej reklame L’Oréalu na šampón, však kritiku veľmi vážne neberie. Chcela vraj iba moslimkám touto reklamou dodať odvahu. –zg-

Kardinál kritizuje výpovede pápeža o zneužívaní

Washington, 21.01.2018 (KAP) 021 708 – Bostonský kardinál Sean O’Malley sa kriticky vyjadril k spornej pápežovej výpovedi, ktorou František vo štvrtok v Čile bránil čilského biskupa Juana Barrosa. Kardinál súčasne však bránil prácu pápeža Františka. Barrosa obviňujú, že zatušoval prípady sexuálneho zneužívania.
Na otázku novinára na okraj svätej omše František povedal, že niet „ani jediného dôkazu“ proti Barrosovi. „Všetko je to ohováranie. Je to jasné?“
Kardinál O’Malley, predseda pápežskej Komisie na ochranu detí, vyjadril pochopenie pre nevôľu, ktorú vyvolali pápežove slová:
„Je pochopiteľné, že pápežove slová sa v Čile postarali o veľkú bolesť tých, čo prežili sexuálne zneužívanie. Vyjadrenia, ktoré sprostredkujú: Ak svoje obvinenia nemôžeš dokázať, tak sa ti neverí, zanechali opustených tých, ktoré takéto utrpenie prežili a odstavili obete nabok,“ povedal kardinál O’Malley, člen poradného zboru pápeža.
„Avšak pápež nie je s podrobnosťami prípadov v Čile dobre oboznámený a nemohol sa preto k tomu vyjadriť,“ povedal O’Malley ďalej. „Viem však, že pápež František závažné zlyhanie Cirkvi a jej duchovných priznáva rovnako bezvýhradne ako ničivé následky týchto zločinov pre obete a ich rodiny.“ Pápež svoju odpoveď reportérovi v Čile ukončil slovami.
„V ten deň, keď mi predložia dôkaz proti biskupovi Barrosovi, sa k tomu vyjadrím.“
Barrosa obviňujú, že vedel o sexuálnom zneužívaní, ktoré páchal kňaz Fernando Karadima. Dôkazy zatiaľ nie sú k dispozícii.
Dnes 87-ročný Karadima, kedysi jeden z najprominentnejších duchovných Čile, bol v r. 2011 odsúdený za zneužívanie. Barros patril k jeho duchovným žiakom. –zg-

Rakúsko: V r. 2017 až 750 krstov dospelých

Viedeň, 21.1.2018 (kath.net/KAP) 021 707 – V Rakúsku pokrstili v roku 2017 až do 750 dospelých. Vyplýva to z aktuálnej štatistiky Koordinačnej kancelárie pre katechumenát a azyl pri Biskupskej konferencii Rakúska. Z týchto 750 nových katolíkov pochádza 75 percent z radov moslimov. Počet krstov dospelých tým zreteľne narástol. V r. 2014 ich bolo 305, v r. 2015 pokrstili 322 ľudí a v r. 2016 už 433.
Hlavným dôvodom rastu je vysoký počet katechumenov z moslimských krajín, ktorí prišli do Rakúska vo vlne utečencov a chceli sa stať kresťanmi, ako povedala Ulrike Dostálová, vedúca koordinačnej kancelárie pre „Kathpress“. K tomu sa pridáva však aj rad moslimov, ktorí už dlhšie žijú v Rakúsku.
Tento rast zrejme nebude rovnako pokračovať, ako povedala, pretože vysoký počet z r. 2017 tvoria z veľkej časti utečenci, ktorí prišli do Rakúska v r. 2015 a následne sa rozhodli konvertovať na kresťanstvo a absolvovali najmenej ročnú náročnú katechumenickú prípravu na krst. Preto sa ráta s tým, že počet krstov dospelých síce zostane vysoký, ale taký vzrast ako z r. 2016 na 2017 sa už nezaznamená. Pre Viedenskú arcidiecézu sa ráta na rok 2018 asi s 200 krstami. V r. 2017 ich bolo 255. …

Absurdné praktiky v azylovom procese
Kritiku „stále absurdnejších praktík“ v rozhovoroch s azylantmi vyjadril pred Vianocami evanjelický vrchný radca Karl Schiefermair. Pri „preverovaní viery“ sa pýtajú na témy, na ktoré nedokáže odpovedať ani 90 percent rakúskych evanjelikov, ako kritizoval. Žiadosti o azyl sa odmietajú pre nedostatočné vedomosti alebo zdanlivé konverzie. Nie štát, ale Cirkev má preverovať serióznosť túžby po krste, ako zdôraznil Schiefermair.
Zo strany Koordinačnej kancelárie pre „Kathpress“ zaznelo, že katolícka cirkev bojuje s rovnakými problémami. Pritom cirkvi berú konverzie veľmi vážne a intenzívnou prípravou a s tým spojenými vysokými nárokmi predchádzajú zdanlivým obráteniam. –zg-

Nemecko: Ďalší návrh žehnať homosexuálne páry

Bonn, 21.1.2018 (KAP) 021 706 – Diskusia o žehnaní homosexuálnych párov v katolíckej cirkvi v Nemecku pokračuje. Po podnete biskupa Franza-Jozefa Bodeho z Osnabrücku z polovice januára, prišiel teraz z Diecézy Limburg konkrétny návrh:
„Teologicky odôvodnené slávenie požehnania by sa mohlo zaviesť aj pre iné páry, ktorým nie je možné uzavrieť katolícky cirkevný sobáš.“
Návrh v tomto zmysle predostrel mestský dekan z Frankfurtu Johannes zu Eltz 20. januára na Mestskom cirkevnom fóre II. ako oznámila Diecéza Limburg:
Konkrétne ide o znovu zosobášených rozvedených, ako aj o páry rovnakých pohlaví, ale aj o ľudí, ktorí sa podľa vlastného uváženia necítia byť dostatočne hodní sviatosti manželstva.
Na fóre, ktoré chce riešiť reformy miestnej cirkvi, dekan Eltz asi 170 účastníkom zdôraznil, že na požehnávanie musia byť záväzné smernice. Tak sa vylúči, aby si to ľudia zamieňali s cirkevným sobášom, pri ktorom sa udeľuje sviatosť manželstva.
Práve pre toto odmietali katolícki biskupi doteraz nielen sobáše, ale aj požehnávanie homosexuálnych párov.
Po prvom podnete biskupa Bodeho, ktorý je podpredsedom Biskupskej konferencie Nemecka, sa diskusia rozhýbala:
„Môžeme napríklad premýšľať o žehnaní – ktoré si netreba zamieňať so sobášom. Musíme v Cirkvi dôkladnejšie o tom diskutovať. Mlčanie a tabuizovanie nevedie ďalej a zneisťuje ľudí,“ povedal Bode. Iní nemeckí biskupi sa k tomu doteraz nevyjadrili.

Aj mimo manželstva je niečo „morálne dobré“
Dekan Eltz vyhlásil, že aj v partnerstvách, ktorým katolícky sobáš nie je možný, je niečo „morálne dobré“: vernosť, starostlivosť, zodpovednosť, záväznosť“. Toto dobré si zaslúži ocenenie: „Tam, kde je pri tom viera, je to hodné požehnania.“
Ako podmienku uviedol „záväzné verejné vyhlásenie partnerov, že partnerstvo je mienené na celý život“. To sa môže vyjadriť napr. civilným sobášom. „Také záväzné partnerstvo si zaslúži rešpekt. Božie požehnanie sa vyprosuje preto pre vydarenú budúcnosť toho, čo už existuje. Tým sa vylučuje zamieňanie za cirkevný sobáš.“
Liturgická forma požehnania nemá obsahovať podstatné prvky a symboly cirkevného sobáša, ako požehnanie a nastoknutie prsteňov, či vzájomné manželské sľuby. Takému požehnaniu by mohli okrem kňazov a diakonov predsedať aj muži a ženy, ktorí sú biskupom poverení viesť bohoslužby. No nesmie sa k tomu nútiť nikoho, kto to odmieta. –zg-

Vaša aktívna reakcia zo Slovenska – na správu zo ŽC 2/2018:

Osnabrück: Biskup chce žehnať homosexuálny zväzok

Osnabrück, 10.1.2018 (kath.net) 021 663 – Nemecký katolícky biskup z Osnabrücku Franz-Josef Bode by chcel očividne nechať žehnať homosexuálne páry. Informujú o tom noviny „Osnabrücker Zeitung“. Biskup doslova povedal:
„No často sa v Cirkvi vzťah rovnakých pohlaví predovšetkým zaraďuje sa ťažký hriech. My musíme premýšľať o tom, ako by sme mohli vzťah dvoch ľudí rovnakých pohlaví hodnotiť diferencovane. Či tam nie je veľa pozitívneho, dobrého a správneho, čo musíme spravodlivejšie posudzovať? Môžeme napríklad premýšľať o požehnávaní – ktoré sa nemá zamieňať za cirkevný sobáš.“
Biskup Bode je do septembra 2017 podpredsedom Biskupskej konferencie Nemecka a členom Komisie pre pastoráciu. V r. 1996-2010 bol predsedom Komisie pre mládež pri BKN. –zg-

Jeho Excelencia diecézny biskup Franz Jozef Bode
Domhof 12, 49074 Osnabrück, Nemecko

Hlboko dotknutý Vám píšem, Vaša excelencia, svoju reakciu na Vaše vyjadrenie o požehnávaní homosexuálnych párov. Čítal som Vaše vyjadrenia a aj počul zo záznamu, čo ste doslovne povedali. Nenachádzam na to slov. Je vôbec možné, aby niečo také vyslovil katolícky biskup? Keď luteráni vo Švédsku pred nejakým časom prehlásili, že po prijatí nového štátneho zákona aj oni vo svojich kostoloch budú požehnávať takéto páry, okamžite zareagoval ruský patriarcha Alexej II., ktorý sa vyjadril v tom zmysle, že ruší všetky kontakty s nimi, pretože švédski luteráni odpadli od evanjelia.
Chcete, pán biskup, dotiahnuť tento nezmysel aj do Katolíckej cirkvi? Je to vôbec možné? Ste si vedomý toho, že týmto svojím postojom spôsobujete veľké pohoršenie nielen v katolíckej cirkvi v Nemecku, ale aj v celej Cirkvi? Som z toho veľmi smutný. Nikdy by som nebol pomyslel, že sa raz stane to, že nejaký katolícky biskup bude niečo také presadzovať a nielen že obhajuje ťažký hriech, ale ho chce dokonca aj požehnávať.
Som pevne presvedčený, že žiaden biskup nemá právo meniť Kristovo evanjelium. Biskupi sú jeho ochrancovia a strážcovia, ale nie jeho vlastníci. Budete sa musieť raz za toto svoje počínanie zodpovedať pred Bohom. Čo hovorí Ježiš tým, ktorí spôsobujú pohoršenie maličkým? Vy to viete veľmi dobre. Je mi to zo srdca ľúto, že Vám musím písať tieto riadky.
Vo všetkej zdvorilosti by som sa Vás rád opýtať, či ste dnes slúžili sv. omšu a či ste pri nej čítali aj druhé čítanie z listu Korinťanom. (1. Kor. 6, 1-20)
Pri jednej diskusii s evanjelickým pastorom, ktorý obhajoval homosexualitu a požehnávanie takýchto párov, som mu poukázal na to, čo hovorí o tejto veci sv. apoštol Pavol. On mi odpovedal, že toto je už prekonané! Zvláštne: protestanti sa odvolávajú na Sväté písmo, ale to je už vraj prekonané. Ste snáď aj Vy, pán biskup, presvedčený, že sv. Pavol apoštol je už prekonaný a to, čo sme dnes čítali a počuli pri sv. omši od sv. Pavla, už viac neplatí?
Áno, je to veľmi smutné. Nikdy by som si nebol pomyslel, že raz sa niečoho takého dožijem.
Nechcem Vás, excelencia uraziť, pretože mám úctu voči biskupom, o ktorých som presvedčený, že sú nástupcami apoštolov. To vidím aj vo Vašej osobe. O to je však väčšia moja bolesť, že Vy niečo také rozširujete na verejnosti a tým spôsobujete v srdciach mnohých úprimných veriacich hlboký zármutok.
S pozdravom a úctou Dr. Štefan Mordel, farár V Kline, Slovensko, dňa 14. 1. 2018

Orkán „Friederike“ poškodil veže a strechy kostolov

Essen, 21.1.2018 (kath.net/pbe) 021 705 – Chvála Bohu iba vecné škody, no tých poriadne veľa zaznamenali farnosti nemeckej Diecézy Essen 19. januára po orkáne „Friederike“. Poškodil najvyššie veže, narobil veľké škody na strechách, ako aj v parkoch i farských záhradách a pováľal stromy. Zvlášť poškodené sú kostoly sv. Laurinca v Essen-Steele, sv. Michala v Essene-Dellwigu a kostoly Panny Márie a sv. Františka v Bochume. … Pretože je okolie uzavreté, museli preložiť aj sväté omše.
Orkán mimoriadne zasiahol Kostol sv. Michala v Essene-Dellwigu. Vrazil okná dovnútra, takže pestré sklá a časti kamenných rámov popadali do kostola. Aj tu ako u iných kostolov mali veriaci šťastie, že sa vtedy neslúžila omša.
Väčšie škody na streche hlásila aj bochumská Farnosť sv. Františka. Popri farskom kostole zničil orkán strechu aj na Kostole Panny Márie v Bochumi-Lindene a spôsobil v nej veľkú dieru. Pokrývač, ktorý tam v tých dňoch aj tak pracoval, priletel helikoptérou a už 19. januára začal s opravami, takže už v nedeľu sa mohla sláviť omša. –zg-

Katolícka univerzita vyhodila signatárov „Correctio filialis”

Miláno, 20.1.2018 (kath.net/LSN/jg) 021 704 – Dvoch vedcov Katolíckej univerzity Najsv. Srdca Ježišovho v Miláne vyhodili z práce očividne pre podpísanie Correctio filialis („Synovského napomenutia) pápeža Františka. Informoval o tom znalec Vatikánu Marco Tosatti. V novembri 2017 dostali obaja varovanie od univerzity, pretože to podpísali s poukazom na svoje pôsobenie na univerzite. To je dovolené iba v akademickej súvislosti, ako univerzita zdôraznila.
„Je to iba zámienka,“ ako Tosattimu povedal jeden z vedcov. Ten si teraz kladie otázku, či bude univerzita sankcionovať všetkých právnikov v Miláne, ktorí na svojich štítkoch na kancelárii udávajú spojenie s Katolíckou univerzitou v Miláne.
Tosatti uviedol, že jeden vedec počiatkom decembra konštatoval, že bol vyčiarknutý zo zoznamu vedeckých spolupracovníkov univerzity. To znamená, že prinajmenšom v budúcich mesiacoch nedostane od univerzity nijakú výskumnú úlohu. Ani on ani jeho kolega nedostali však nijakú osobnú informáciu o tomto opatrení. Dotyční vedci chcú zostať anonymní.
„Correctio filialis de haeresibus propagatis“ bolo odovzdané pápežovi Františkovi 11. augusta 2017 a zverejnili ho 24. augusta. Signatári pápeža vyzývajú, aby sa dištancoval od heretických postojov k manželstvu, morálke a k náuke Cirkvi o sviatostiach, ktoré vidia obsiahnuté v exhortácii „Amoris laetitia“. –zg-

Nemecko: Karnevalový rád a krígeľ v monštrancii

Bonn, 20.1.2018 (kath.net) 021 703 – Rozhorčenie vyvolal tohoročný „karnevalový rád“ v Bonne. Jeho mottom je monštrancia s krígľom na miesto Hostie a na okraji sa prezentuje „poklona“ účastníkov karnevalu! Informoval o tom denník „Generalanzeiger“.
Protesty prišli z katolíckej aj evanjelickej cirkvi. Katolícky mestský dekan Wilfried Schumacher sa vyjadril, že tento „rád“ uráža náboženské cítenie jeho, aj veriacich v Bonne. Veď sa tu ľudia neklaňajú Bohu, ale alkoholu.
Eckart Wüster, evanjelický superintendent sa pýtal, „prečo si spoločnosť stále viac myslí, že po náboženskom cítení iných možno šliapať nohami“.
Prezident karnevalového spolku Jürgen Klasen tvrdil, že jeho spolok si je rozhodne vedomý významu monštrancie a nezosmiešňuje ju: „V našom spolku nejde ani o oslavovanie alkoholu, nehovoriac o tom, aby sme ho kládli na miesto kresťanských relikvií.“ –zg-

Trump poslal posolstvo „Pochodu za život“

Washington, 19.1.2018 (KAP/KNA) 021 702 – Ako prvý prezident USA sa Donald Trump obrátil video-posolstvom na niekoľko stotisíc účastníkov 45. „Pochodu za život“.
„Za mojej vlády budeme vždy brániť prvoradé právo vo Vyhlásení nezávislosti USA a to je právo na život,“ privolal demonštrantom z Ružovej záhrady Bieleho domu, odkiaľ jeho príhovor prenášali cez satelit. A povedal: „Som hrdý že môžem z Bieleho domu prehovoriť k aktivistom pro-life.“
Iní prezidenti pred ním Ronald Reagan, George Bush senior a junior sa obracali na protivníkov potratov cez telefón.
Účastníci protestného pochodu, ktorý každoročne pripomína neobmedzenú legalizáciu potratov v USA z r. 1973, sa o prezidentovom prejave vyjadrili pozitívne. Mnohí povedali, že síce so všetkým nesúhlasia, ale Trump si urobil zásluhy v boji proti potratu.
Už 18. januára Trump ohlásil, že lekárov, sestry a iných pracovníkov zdravotníctva bude chrániť pred tým, aby sa proti svojej vôli museli podieľať na potrate. Tým prezident vyhovel ústrednej požiadavke predovšetkým z evangelikálneho, ale aj katolíckeho tábora.
V r. 1973 najvyšší sudcovia krajiny v kauze Roe verzus Wade odhlasovali 7 hlasmi ku 2, že potraty sú súkromnou vecou ľudí. Odvtedy zabili potratmi v USA až 59 miliónov detičiek, ako sa uvádza na stránke organizátorov pochodov.

Pochod vo Washingtone sa začal na National Mall. Účastníci kráčali až k Ústavnému súdu, kde boli záverečné prejavy.
Na prvý „Pochod za život“ prišlo 20 000 ľudí. V rokoch 2003 až 2009 počet účastníkov vzrástol na štvrť milióna. V r. 2013 ich už bolo 650 000. Medzitým sú medzi účastníkmi najmä mladí do 30 rokov.
V tomto roku sa prihlásil rad prominentných rečníkov, medzi nimi ako najvyšší politik hovorca republikánov v kongrese USA, katolík Paul Ryan. V r. 2017 prehovoril k demonštrantom viceprezident Mike Pence. Politici demokratov sa tak ako už v minulosti na príhovoroch na pochode nezúčastnili.
Popri evangelikálnej futbalovej hviezde Timovi Tebowovi podporuje pochody aj rad iných špičkových športovcov.
Odkedy Trump prevzal úrad, zažíva hnutie „Pro-Life“ zvýšenie politickej hodnoty. Ako evangelikálni účastníci pochodu tak aj americká vláda sa sústreďujú na tému potratu. V minulých rokoch sa účastníci pochodu pokúšali rozšíriť zameranie pochodu aj na ochranu nenarodeného dieťaťa i na tému prisťahovalectva, chudoby a zdravotného poistenia. –zg-

Univerzity majú vychovávať „praktických lekárov pre Cirkev“

Innsbruck, 19.01.2018 (KAP) 021 701 – Katolícke teologické fakulty majú podľa želania rakúskeho biskupa Hermanna Glettlera z Innsbrucku vychovávať „praktických lekárov pre diecézu a aj pre Cirkev“. Vyzdvihol to minulý štvrtok na stretnutí s teológmi a filozofmi univerzity. Vysoké percento absolventov fakulty skutočne pôsobí aj ďaleko za hranicami Tirolska v pastorácii, ako uvádza diecéza.
„Teológia je plodná tam, kde sa podarí dať zažiariť kráse kresťanskej viery,“ povedal biskup.
Dekan Jozef Quitterer biskupa ubezpečil, že fakulta si je tejto zodpovednosti rozhodne vedomá a cíti sa súčasne zaviazaná svojej medzinárodnej povesti ako „prvotriedneho centra výskumu“.
„Každodenná výzva spočíva v tom naše vysoké štandardy skúmanej a prednášanej teológie zlaďovať s tým, čo požaduje žitá teológia mimo univerzity,“ povedal dekan fakulty. –zg-

* * * * * * *

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista. Amen.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *