Život Cirkvi vo svete 19/2017

Obsah

Pápež: Vo Fatime chcem Márii zveriť osud ľudstva

František ohlasuje zlatú ružu pre Fatimu

Sýria: Biskup pozýva na zasvätenie Aleppa Márii

USA: Týždenné modlitbové stretnutia vlády

Etici varujú pred obmedzením slobody svedomia

Rakúsko: Prvé modlitbové raňajky v parlamente

Rakúsko: Muž mlátil na fare do kríža

Mária Terézia a viera

Taliansko: Bazilika sv. Benedikta bude moderná

Španielsko: Satanský útok na relikviu Krista

Indonézia: Väzenie pre kresťanského guvernéra

Blízky Východ: Veľké straty kresťanského dedičstva

Fatimské tajomstvo- výzva k pokániu, nie proroctvo

Rakúsko: Moslimovia už zasa raz „obeťami“

‚Mindszenty mi bol ideálom katolíckeho biskupa‘

‚Ľudia majú plné zuby tejto Európy … nie idey!‘

Fatima: Salazarova diktatúra posolstvo zneužila

Írsko: Musí katolícka nemocnica robiť potraty?

Francúzsko: Väčšina katolíkov volila Macrona

Venezuela: Protesty na Námestí sv. Petra a list pápeža

Venezuela: Biskupi za odpor proti Madurovi

Blízky Východ: Muži schvaľujú násilie na ženách

Cirkev kritizuje „farizejstvo“ EÚ

‚Nadbytočné‘ embryá meniť na šperky?

Naša príloha

‚Vo Fatime sa opakuje zásadné posolstvo kresťanstva‘

Pápež: Vo Fatime chcem Márii zveriť osud ľudstva

Video-posolstvo pápeža Františka k Fatime:

http://sk.radiovaticana.va/news/2017/05/10/videoposolstvo_p%C3%A1pe%C5%BEa_franti%C5%A1ka_pred_cestou_do_fatimy/1311395

Vatikán, 10.5.2017 (RV) 020 562 – Na záver generálnej audiencie Svätý Otec František pripomenul, že 12. a 13. mája sa vydá na púť do Fatimy pri príležitosti 100. výročia zjavení Panny Márie trom pastierikom, „aby zveril Márii včasný i večný osud ľudstva a na životných cestách prosil o nebeské požehnanie“:
„Prosím vás všetkých, aby ste sa ku mne pripojili ako pútnici nádeje a pokoja: nech vaše ruky zopnuté k modlitbe podopierajú tie moje. Nech tá najväčšia a najlepšia z Matiek bdie nad každým z vás počas všetkých vašich dní až do večnosti.“
Na koniec sa pápež prihovoril mladým, chorým a novomanželom:
„Drahí mladí, naučte sa pestovať úctu k Božej Matke každodennou modlitbou ruženca; drahí chorí, pocíťte Máriinu prítomnosť v hodine kríža; a vy, drahí novomanželia, proste ju, aby vo vašom dome nikdy nechýbala láska a vzájomný rešpekt.“ -ej-

František ohlasuje zlatú ružu pre Fatimu

Vatikán, 11.5.2017 (KAP) 020 561 – Pápež František oznámil v stredu večer vo videovom posolstve odovzdanie Zlatej ruže mariánskej svätyni vo Fatime pri svojej púti v piatok a sobotu. František je po Pavlovi VI. (1967) a Benediktovi XVI. (2010) tretím pápežom, ktorý tam prinesie toto vysoké pápežské vyznamenanie – z pozláteného striebra vytepanú kyticu šiestich zlatých ruží.
V posolstve pápež prosí Portugalsko aj o porozumenie, že návštevu obmedzí na Fatimu. Uvádza, že nevidel možnosť prijať pozvania „do domov a farností, dedín a miest“. Veriacich vyzval, aby s ním putovali do Fatimy k Božej Matke „fyzicky, či duchovne, hlavne že s celým srdcom“.
„Prichádzam, aby som sa s vami podelil o Evanjelium nádeje a radosti,“ povedal pápež. Chcel by „ako pastier všeobecnej Cirkvi prísť k Božej Matke a priniesť jej svoju Zlatú ružu. Predstavuje „bratov a sestry na celom svete, ktorí sú vykúpení Ježišovou krvou – bez toho, že by bol niekto vylúčený“.
„Modlitba rozširuje naše srdce a robí ho ochotným prijať Božie dary. Ďakujem vám za vaše modlitby a obety, ktoré denne za mňa prinášate a ktoré veľmi potrebujem, pretože som hriešnik medzi hriešnikmi. ‚Veď som muž s nečistými perami a bývam medzi ľudom s nečistými perami‘ (Iz 6,5). Nech modlitba osvecuje moje oči, aby som mohol vidieť iných, ako ich vidí Boh a milovať iných, ako ich miluje on,“ uviedol pápež.
Zlatá ruža (Rosa aurea) je pápežským vyznamenaním – je to strieborná kytica, ktorá sa pozlacuje. Má šesť ruží naplnených lahodne vonnými esenciami – balzamom a pižmom. Symbol zlatej ruže symbolizuje Ježiša Krista. Zlato ukazuje na jeho zmŕtvychvstanie, tŕne na jeho umučenie. Jednu z prvých ruží venoval pápež Urban II. v r. 1096 grófovi z Anjou, neskôr zlatú ružu odovzdávali pápeži osobnostiam, aby si ich naklonili svojmu vplyvu. Pápežský komorník Karl von Miltitz tak v r. 1519 odovzdal ružu kniežaťu Friedrichovi III. Saskému, aby ho povzbudil k potlačovaniu náuky Martina Luthera. Od pápeža Pavla VI. (1963-1978) sa toto zvláštne vyznamenanie odovzdáva už iba pútnickým miestam. Benedikt XVI. napr. priniesol toto vysoké vyznamenanie v r. 2007 rakúskej národnej svätyni v Mariazelli. … –zg-

Sýria: Biskup pozýva na zasvätenie Aleppa Márii

Rím, 11.5.2017 (kath.net/KAP) 020 560 – Kresťanské spoločenstvo v Aleppe sa pripravuje na oslavy jubilea Fatimy a zasvätenie druhého najväčšieho mesta Sýrie Fatimskej Božej Matke. Informoval o tom chaldejský biskup z Aleppa, Mons. Antoine Audo, v stredu rímsku misijnú agentúru „AsiaNews“.
Zasvätenie v sobotu, 13. mája, má vydať svedectvo o viere, ktorá v časoch súženia „zostala silná“. Pritom sa v minulých rokoch vyvinul pocit náboženstvá presahujúceho „hlbokého spoločenstva“, ako povedal biskup.
Zasvätenie Panne Márii v severnej Sýrii sa koná v dňoch cesty pápeža Františka do Fatimy 12./13. mája. Vo Fatime sa Panna Mária zjavila pastierikom pred 100 rokmi – a pápež bude Hyacintu a Františka, blahorečených už v r. 2000, v sobotu vo Fatime svätorečiť.
„Treba povedať, že celý mesiac máj je pre kresťanské spoločenstvá v Aleppe dôležitý,“ povedal biskup Audo: „Všetky cirkvi majú veľmi mnohých mariánskych ctiteľov, ktorí sa modlia ruženec, kľačia pred vystavenou Eucharistiou a recitujú litánie. Toto je veľmi dôležitý čas. Je to tradícia, ktorá je hlboko zakorenená a pretrvala všetky veky.“
Slávenia trvajúce tri dni z iniciatívy Farnosti sv. Františka, venované Fatimskej Božej Matke v Aleppe, sa začínajú vo štvrtok, 11. mája, spoločnou modlitbou o 17. hod. Vyvrcholením bude v sobotu, 13. mája, súčasne s pápežovou omšou vo Fatime slávnostné slávenie Eucharistie v Katedrále sv. Františka, na ktorom sa zúčastnia všetci biskupi a kňazi Aleppa a okolia. Na svätú omšu do Aleppa sú pozvaní veriaci všetkých vyznaní.
„Dlhoročné epicentrum sýrskeho konfliktu sa zasvätí Fatimskej Božej Matke po procesii so sochou Panny Márie ulicami mesta,“ povedal biskup a zdôraznil: „Toto nesmierne symbolické gesto sa spája s nádejou, že nám pomôže znova nastoliť pokoj nielen v Sýrii, ale na celom Blízkom Východe.“
„Zasvätenie Aleppa Panne Márii a téma pokoj sú prameňom nádeje a znamením našej prítomnosti ako cirkvi,“ povedal chaldejský biskup. „Chceme túto udalosť využiť aj na obnovu tém dialógu, jednoty a ústretovosti voči tým druhým – nielen voči rôznym kresťanským vyznaniam, ale aj voči moslimom tým, že využijeme obrovskú ozvenu, ktorú vyvolala návšteva pápeža v Egypte.“ –zg-

USA: Týždenné modlitbové stretnutia vlády

Washington D.C., 11.5.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 559 – Americký viceprezident Mike Pence a ôsmi ďalší členovia kabinetu Trumpovej vlády sa stretávajú týždenne na modlitbu a štúdium Biblie. Stretnutia duchovne vedie Ralph Drollinger, zakladateľ a vedúci „Capitol Ministries“.
„Capitol Ministries“ je kresťanská iniciatíva založená v r. 1996, ktorá sa stará o pastoráciu politikov a zamestnancov verejných služieb. Mnohí členovia Trumpovej vlády sa na týchto podujatiach zúčastňovali už pred vstupom do kabinetu.
Na stretnutí sa podľa správy novín Christian Post zúčastnia ministri Betsy DeVosová (školstvo), Ben Carson (výstavba bytov a rozvoj miest), Sonny Perdue (poľnohospodárstvo), Rick Perry (energie), Tom Price (zdravotníctvo) a Jeff Sessions (justícia). K pravidelným návštevníkom podujatia patria aj Scott Pruitt, vedúci orgánu pre životné prostredie EPA a riaditeľa CIA Mike Pompeo. –zg-

Etici varujú pred obmedzením slobody svedomia

Viedeň, 11.5.2017 (kath.net/KAP) 020 558 – Pred pokračujúcim obmedzovaním výhrady vo svedomí v zdravotníctve varuje rakúsky cirkevný Inštitút pre etiku v medicíne IMABE.
Je „povážlivou tendenciou“, keď je vo Švédsku personál nútený podieľať sa na potratoch proti svojmu svedomiu, vyhlásila riaditeľka IMABE Susanne Kummerová vo štvrtok pre „Kathpress“ a zdôraznila: „S toľkou námahou dosiahnuté uznanie slobody svedomia v rámci diskusie o ľudských právach sa teraz v tomto kontexte prezentuje kvázi ako ohrozenie právneho štátu!“
Švédsky pracovný súd označil nedávno prepúšťanie alebo nezamestnanie zdravotníckeho personálu, ktorý sa pre výhradu vo svedomí odmieta zúčastňovať na potratoch – ako prípustné! Išlo o prípad pôrodnej asistentky Ellinor Grimmarkovej, ktorá pre také odmietnutie dostala z nemocnice výpoveď a napriek odbornej kompetencii ju odmietli aj v troch ďalších nemocniciach. Preto podala žalobu na súd pre diskrimináciu. Po okresnom súde však odmietla jej žalobu teraz už aj druhá inštancia. „Zamestnávateľ má právo požadovať, aby všetky pôrodné asistentky vykonávali všetky svoje povinnosti vrátane potratov,“ znelo odôvodnenie súdu.
Grimmarková, ktorá emigrovala do Nórska, aby mohla ďalej pracovať, sa chce obrátiť na Európsky súd pre ľudské práva, keďže rozsudok protirečí národnému právu. Podľa čl. 9 Európskej konvencie ľudských práv, ktorá platí aj vo Švédsku, musí byť zabezpečená sloboda myslenia, svedomia a náboženstva pre každého človeka. Európsky parlament v r. 2010 v rezolúcii zvlášť ustanovil zaručenie slobody svedomia v zdravotníckom sektore.
„Povinnosť zúčastňovať sa na potratoch, nemôže byť lakmusovým papierikom zamestnávania pôrodnej asistentky, či ošetrovateľov. Pôrodná asistentka je zodpovedná za starostlivosť o matku a dieťa počas pôrodu a po ňom,“ zdôraznila k prípadu právnička Ellinor Grimmarkovej Ruth Nordströmová.
Podporu dostala asistentka aj od aktivistov za ľudské práva. Švédsky antidiskriminačný zákon predpisuje zamestnávateľom zachovávať práva a možnosti svojich zamestnancov v práci nezávisle od ich náboženstva alebo svetonázoru, ako pripomenula prezidentka zväzu škandinávskych právnikov za ľudské práva „Scandinavian Human Rights Lawyers“.

Štát má rešpektovať svedomie lekára aj pri eutanázii
Viedenská etička Kummerová poukázala na okolnosti kauzy:
„Ak sa zabíjanie predefinuje na lekársku starostlivosť, nesmieme sa diviť, že u personálu dochádza ku konfliktom vo svedomí,“ uviedla riaditeľka IMABE. „Liberálny demokratický štát urobí dobre, ak bude rešpektovať ľudské práva a zabezpečí svojim občanom v týchto prípadoch možnosť odmietnutia výkonu pre výhradu vo svedomí. To sa musí stať bez nátlaku, či následného potrestania zákazom výkonu povolania, ako sa to teraz stalo vo Švédsku.“
Aj v otázkach konca života zohráva podkopávanie práva na výhradu vo svedomí svoju úlohu, ako povedala Kummerová. Tak napríklad v kanadskej provincii Ontario dostali lekári zväzu CSPO už inštrukcie, aby pacientov, ktorí chcú eutanáziu, postúpili kolegom, ak sami z dôvodu výhrady vo svedomí usmrcovanie na požiadanie nechcú vykonávať. Proti tomu chce však podať žalobu platforma „Coalition for HealthCARE and Conscience“, ktorá združuje 5000 kanadských lekárov a 110 medicínskych zariadení. „Inštrukcie sú protiústavné a podkopávajú svedomie lekárov,“ znelo odôvodnenie.
Stále viac obmedzení slobody svedomia v medicíne možno pozorovať podľa Kummerovej aj v Belgicku a vo Veľkej Británii. –zg-

Rakúsko: Prvé modlitbové raňajky v parlamente

Wien, 11.5.2017 (kath.net) 020 557 – Vo viedenskom parlamente sa budú 31. mája po prvý raz konať rakúske parlamentárne modlitbové raňajky. Oznámila to poslankyňa Dr. Gudrun Kuglerová. Pozýva na ne spoločne viac ako 35 poslancov zo štyroch politických.
Tradícia modlitbových raňajok pochádza z USA. Tam sa konajú raz ročne už viac ako šesťdesiat rokov. Iniciatíva vyšla od metodistického pastora Abraháma Vereideho. V r. 1953 sa na modlitbových raňajkách po prvý raz zúčastnil aj americký prezident Dwight Eisenhower. Na modlitbových raňajkách vo Washingtone D.C. začiatkom februára t. r. sa zhromaždilo až 2400 politikov z USA aj zo zahraničia vo washingtonskom hoteli Hilton. –zg-

Rakúsko: Muž mlátil na fare do kríža

Graz, 11.5.2017 (kath.net) 020 556 – Očividne psychicky narušený muž spôsobil za vyše 15 000 eur škody, keď úmyselne poškodil na Fare St. Marein pri Grazi viaceré predmety. Náhodné amatérske video ukazuje, ako muž hádže niečo veľké na Krista na kríži a potom mláti sochu Ježiša latou. Informoval o tom portál „Unser Tirol 24“ a ukazuje aj video. Muž zničil aj veterný organ a píšťalou z organu rozbil sklenené dvere farského úradu.
Polícia muža premohla a dopravila do nemocnice. O idntite muža zatiaľ nie ej nič známe. –zg-

Mária Terézia a viera

Viedeň, 10.5.2017 (KAP) 020 555 – Vzhľadom na religiozitu a Cirkev bola Mária Terézia „priekopníčkou aj oneskorenou súčasne“. Písanie histórie cirkvi nebolo u 13. mája pred 300 rokmi narodenej Habsburgovskej panovníčky „nikdy veľmi ľahké, lebo bola v mnohých bodoch ambivalentná“, ako vyhlásil viedenský cirkevný historik Rupert Klieber v interview pre viedenské katolícke noviny „Der Sonntag“ zo 14. mája. Mária Terézia bola vzdialená každému pokrytectvu, bola osobne orientovaná veľmi duchovne. To jej však nebránilo vykonať podobné zásahy, ako neskôr jej syn Jozef II., ktorý v priebehu jozefinizmu „bez ohľadu na postoj Cirkvi masívne zasiahol do jej náboženského života a organizácie, vrátane reholí.
Ako „z Božej milosti“ vládnuca panovníčka považovala za svoju povinnosť upravovať vnútro-cirkevné záležitosti bez ohľadu na odpor Rímskej kúrie, ako uviedol Klieber. Mária Terézia uviedla mnohé, čo Jozef II. v plnom rozsahu potom realizoval. Nanovo upravila formáciu klerikov, vydala podnety na farské štruktúry a zasiahla do organizácie reholí.
V zmysle nábožensky definovaného chápania vládnutia považovali sa práve Habsburgovia za katolícku veľmoc s mocenskou prevahou v strednej Európe a za Bohom určených vládnuť v prospech spásy poddaných: „Považovali za svoju povinnosť uplatňovať ‚jednu pravú Cirkev‘ skrze akty praktizovania náboženstva, ale aj násilnými vládnymi opatreniami, ktoré mali zaručiť jednotu viery.“
V prístupe k protestantom „nebola Mária Terézia iste nijakou priekopníčkou“, ako pripomenul Klieber. Bola presvedčená, že rímskokatolícke náboženstvo je „jediné vedúce ku spáse“, podnietila školiace a misijné centrá a zasadila sa za lepšiu pastoráciu. No boli aj nútené presídľovania protestantov najmä do Sedmohradska – napriek námietke jednej poradkyne cisárovnej, „že štátnemu blahu neprospeje vypudenie toľkých schopných ľudí“. Túto kritiku ignorovala, „Márii Terézii ležal na srdci nábožensky jednotný štát“.
Aj židia boli v dobe Márie Terézie – ako už aj predtým – všeobecne podozrievaní, „že chcú zhadzovať pravé náboženstvo a kresťanom škodiť“, ako povedal Klieber vzhľadom na vypudenie veľkej židovskej obce z Prahy krátko predtým, ako bol za Jozefa II. definovaný prvý Tolerančný patent.
V mnohom však bola Mária Terézia podľa viedenského teológa „priekopníčkou moderny“. V kostoloch kládla väčší dôraz na ľudový spev. Zaviedol sa nový spevník, s piesňami ako „Großer Gott, wir loben dich“. Klerikom určili „pastoráciu zameranú na každodenný život“. „Vcelku sa ukazuje, že Mária Terézia chcela ukončiť určité katolícke šlendriánstvo – zredukovala napríklad sviatky na polovicu a obmedzila púte.“ Klieberov záver: Mária Terézia „bola mocne zakorenená v tradícii, no súčasne mala moderné, kritické názory na tradičnú religiozitu najmä na nadmerné barokové výrazové formy“.

„Netolerantná matka krajiny“
Kritický spôsob pohľadu Márie Terézie konštatoval pod titulkom „Netolerantná matka krajiny“ aj Heinz Niederleitner z Kooperačnej redakcie rakúskych katolíckych novín. Mnohé, čo sa o nej hovorí „je poliate cukrovou polevou“. U inovercov, ako u židov v Prahe, siahla Mária Terézia k prostriedkom, „ktoré sú neprijateľné nielen v dnešnej dobe“, ale už v jej dobe ich osvietenci kritizovali.
Niederleitner pripomenul kritiku panovníčky na adresu jej syna a spoluvládcu Jozefa II., ktorý hľadel na náboženskú mnohorakosť už ako na zlo pre štát: „Chcete pripustiť, aby si každý tvoril vlastné náboženstvo, celkom podľa svojej fantázie? Nijaký pevný kult, nijaké podriadenie sa Cirkvi – kam by sme tak došli?“ znel zaznamenaný argument Márie Terézie. „Prehnaná tolerancia štát zničí a duše uvedie do záhuby,“ obávala sa panovníčka.
„Očividne zdesená z toho, ako málo do hĺbky protireformácia v istých oblastiach účinkovala, siahla panovníčka tam, kde misie nepomáhali, k tvrdým prostriedkom,“ uvádza sa v článku. „Prevýchova v konverzných domoch a deportácie mali vytvoriť jednotu vo viere, ktorá však v Habsburskej ríši nikdy neexistovala.“ Pritom brali aj deti rodičom, vyhnanci z domova z nižších vrstiev na pochodoch umierali, na šľachtu sa vyvíjal skôr sociálny tlak v smere konverzie. Pre cisárovnú, ktorej vlastná matka pochádzala z evanjelického domu Braunschweig-Wolfenbüttel a pred sobášom bola nútená ku konverzii, bolo prestúpenie na katolícku vieru jedinou prijateľnou cestou.“ –zg-

Taliansko: Bazilika sv. Benedikta bude moderná

Norcia, 10.5.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 554 – Bazilika sv. Benedikta v Norcii sa nevybuduje v pôvodnom tvare. Arcibiskup Renato Boccardo Arcidiecézy Spoleto-Norcia rozhodol, že chrám sa vybuduje v modernej architektúre, ako informoval Robert Moynihan, zakladateľ magazínu Inside the Vatican. Benediktíni, ktorí sa o baziliku a kláštor v Norcii od r. 2000 až do zemetrasenia v r. 2016 starali, sa do centra mesta nevrátia. Zostanú na statku mimo Norcie, kam sa nasťahovali po zemetrasení. Tam sa má zriadiť nový kláštor, ako povedal Moynihan po rozhovore s mníchmi.
Kláštor v Norcii, ktorý postavili v rodisku zakladateľa benediktínov sv. Benedikta a jeho sestry sv. Školastiky, patrí Arcibiskupstvu Spoleto-Norcia. Arcibiskup Boccardo musí dať renovovať stovky budov a potrebuje miesto v meste. „Prosbu vidíme ako znamenie Božej vôle, takže môžeme začať novú kapitolu života nášho spoločenstva,“ píše Benedetto Nivakoff, prior benediktínov v Norcii. –zg-

Kardinál: ‚Nekritická otvorenosť voči satanistom‘

Rím, 10.5.2017 (kath.net/KAP) 020 553 – „Prenasledovanie Cirkvi nie je nič iné ako manifestácia Zlého. Hoci je dnešná doba osvietená a odčarovaná, je satanom silnejšie pokúšaná, ako v minulosti,“ povedal prefekt Kongregácie pre kauzy svätých kardinál Amato. Kardinál to vyslovil na otvorení kurzu exorcizmu v Ríme. „Na jednej strane sa existencia diabla popiera, zatiaľ čo na druhej strane je tu nekritická otvorenosť pre satanistické aktivity,“ ako citovali talianske cirkevné médiá kardinála v utorok.
K zjaveniam Panny Márie vo Fatime kardinál Amato povedal, že boli „kontrapunktom k satanským duchovným a telesným zblúdeniam v minulom storočí“.
Na pápežskej vysokej škole Regina Apostolorum od pondelka do soboty prebieha kurz na „Exorcizmus a modlitba oslobodenia“.
Podľa médií sa na ňom zúčastňuje 240 kňazov a laikov zo 40 krajín. Kurz sa koná už po dvanásty raz. –zg-

Španielsko: Satanský útok na relikviu Krista

Madrid, 10.5 (kath.net/CNA Deutsch) 020 552 – Španielska polícia vyšetruje doslova diabolský prípad vandalizmu: Neznámi páchatelia zanechali satanistické posolstvá na relikvii Ježiša Krista v kláštore v Santa Faz v Alicante. Zločin objavili ráno 7. mája – kňaz našiel na nerozbitnom skle, ktoré chráni relikviu, vyryté číslo 666 a obrátený kríž. Pokus rozbiť sklo sa nevydaril. Ďalšie satanistické symboly objavili na krížovej ceste a na iných miestach v kostole.

Santa Faz znamená „Svätá tvár“. Kláštor uchováva relikviu, ktorá bola pred stáročiami prinesená z Vatikánu. Podľa tradície je to šatka, ktorou sv. Veronika utrela Ježišovu krvácajúcu tvár na jeho ceste s krížom.
Veriaci putujú na toto pútnické miesto od r. 536 vždy na druhý štvrtok po Veľkonočnej nedeli. Aj v súčasnosti sem prichádzajú každý rok tisíce pútnikov.
Ako informujú noviny „El Mundo“, bezpečnostné kamery ukazujú, že páchateľkou bola mladá žena. Zjavne sa v noci zo 6. na 7. mája skryla v kostole. Polícia ženu identifikovala a pátra po nej. Žena zrejme ukradla aj dve liturgické knihy.
Biskup Jesús Murgui a jeho generálny vikár navštívili kláštor a stretli sa s mníškami, ktoré sú prípadom šokované.
Diecéza informovala, že sa zvažujú nové bezpečnostné opatrenia na lepšiu ochranu kláštora pred zločinmi a uviedla:
„Modlíme sa k Bohu, nášmu Pánovi, za osobu, ktorá túto škodu spôsobila. Veriacich v Alicante prosíme, nech tieto odpudzujúce okolnosti neumenšia lásku a úctu, ktorú k tejto prastarej relikvii chováme.“ –zg-

Indonézia: Väzenie pre kresťanského guvernéra

Jakarta, 10.5.2017 (kath.net/GfbV) 020 551 – Spoločnosť pre ohrozené národy (GfbV) označila odsúdenie kresťanského guvernéra Jakarty, Basuki Tjahaja Purnamu, nazývaného Ahok (foto), za bohorúhačstvo za „nový smutný závažný prípad náboženskej intolerancie v najľudnatejšom moslimskom štáte sveta“. „Pre Indonézske náboženské menšiny je rozsudok, ktorý padol v utorok v Jakarte, škandalózny a je zreteľným varovaním, že náboženská sloboda a demokratické občianske práva pre nich už neplatia“, vyhlásil expert spoločnosti na Áziu, Ulrich Delius, v nemeckom Göttingene.
„Ak bol proces s Ahokom spočiatku dramatickým prípadom cieleného zneužívania náboženstva v politike, tak rozsudok vyšle teraz do celého regiónu vlnu šoku. V Indonézii hrozí islamizácia politiky a spoločnosti, ktorá by mohla destabilizovať celú juhovýchodnú Áziu. Krajinu už nemožno označiť ako baštu náboženskej tolerancie. To je definitívne história.“
Rozsudok voči Ahokovi, ktorý ako kresťan a Číňan patrí dvojnásobne k menšinám, vyniesli po dlhom procese. Radikálne islamistické hnutia ho obvinili z bohorúhačstva, počas procesu mobilizovali masové protesty a žiadali pre neho väzenie a tak zabránili aj jeho znovuzvoleniu za guvernéra.
„Radikálni islamisti sa budú cítiť procesom povzbudení a ešte viac sa budú miešať do politiky Indonézie. Už teraz si môžu pripísať, že inscenovaním prípadu bohorúhačstva prudko ukončili politickú kariéru blízkeho dôverníka indonézskeho prezidenta Widoda,“ povedal Delius.
„Indonézia sa musí konečne postaviť proti islamistickému nebezpečenstvu. Krajina má veľmi živú občiansku spoločnosť a doteraz bola najlepším príkladom vydarenej demokratizácie po desaťročiach diktatúry. No islamisti v Indonézii nechcú sekulárnu demokraciu s občianskymi právami pre menšiny. Ak sa indonézska spoločnosť konečne riadne nespamätá a o budúcnosti krajiny sa nebude otvorene diskutovať, hrozí plazivá rozlúčka s demokraciou s dramatickými následkami nielen pre etnické a náboženské menšiny,“ varoval expert. –zg-

Blízky Východ: Veľké straty kresťanského dedičstva

Salzburg, 10.05.2017 (KAP) 020 550 – Nesmierny rozmer ničenia kresťanského kultúrneho dedičstva teroristami IS konštatoval rakúsky expert na východné cirkvi zo Salzburgu Prof. Dietmar Winkler. V prednáške na výročnej konferencii „Spoločnosti pre štúdium kresťanského Východu“ (GSCO) v Salzburgu informoval, že iba v Iraku bolo zničených sto kostolov, kláštorov a iných cirkevných inštitúcií. Prof. Winkler uviedol príklady, medzi nimi Kláštor Mar Elija južne od Mosulu. Najstarší kláštor Iraku bol zrovnaný so zemou. Rovnako úplne zničili islamisti buldozérmi aj Kláštor Mar Elian v sýrskom Karjatane.
„Ničením kláštorov, kostolov a manuskriptov chcel IS zasiahnuť srdce a dušu východného kresťanstva,“ povedal dekan Katolíckej teologickej fakulty Salzburskej univerzity. „K vraždeniu a vypudzovaniu nespočetného množstva ľudí sa tak pridáva aj strata najcennejších tradícií, spiritualít a kultúr kresťanského Východu.“
Konferencia mala názov „Bohatstvo a ohrozenie východného kresťanstva“. Hlavnú prednášku mala holandská expertka na východné cirkvi Prof. Heleen Murre-Van der Bergová. Hovorila aj o genocíde Arménov a sýrskych kresťanov v Osmanskej ríši od r. 1915. „Pripomínanie týchto genocíd je nesmierne dôležité, inak by sa otvorili nové priestory pre utláčanie etnických, náboženských, či sociálnych menšín na celom svete,“ povedala a upozornila aj na paralely medzi genocídou Arménov, holokaustom a masakrami IS kresťanov a jezídov v severnom Iraku a Sýrii.
Vrcholom stretnutia bolo slávnostné odovzdanie ceny GSCO. Cenu si odniesla viedenská expertka na pravoslávie Andrea Riedlová, členka predsedníctva nadácie „Pro Oriente“, ako aj berlínsky byzantinista Manolis Ulbricht. Cena GSCO sa odovzdáva od r. 2009 každé dva roky za promócie a habilitácie na univerzite v nemeckej oblasti, ktoré sa venujú kresťanskému Východu a podstatne napomáhajú vedecké poznatky o histórii a teológii kresťanského Východu.
Na konferencii ďalej informovala salzburská expertka na Arménsko Jasmine Dum-Tragutová o súčasnom vývoji Arménskej apoštolskej cirkvi. Tá seba považuje za uchovávateľa národnej arménskej identity. Úzke spojenie cirkvi a národa prináša však so sebou v modernej demokratickej spoločnosti aj podstatné problémy a otázky, ako povedala Dum-Tragutová.
Ďalšie prednášky mali o. i.: Martin Tamcke, profesor ekumenickej teológie a históriu východných cirkví, ako aj misií na Univerzite v Göttingene a Prof. Aho Šemunkašo, ktorý predstavil ešte nový a v Európe jedinečný univerzitný odbor sýrskej teológie na Salzburskej univerzite.
GSCO bola založená ako Spoločnosť vedecky pracujúcich inštitúcií a jednotlivcov v nemeckej oblasti. (Informácie: www.gsco.info) –zg-

Fatimské tajomstvo- výzva k pokániu, nie proroctvo

Vatikán, 9.5.2017 (kath.net/KAP) 020 549 – Vatikán uverejnil 26. júna 2000 „tretie tajomstvo“ z Fatimy. Súčasne varoval pred nesprávnymi výkladmi súkromného zjavenia z r. 1917. „Tretie tajomstvo“ hovorí symbolickou rečou o prenasledovaní Cirkvi v 20. storočí a poukazuje na atentát na pápeža, ako povedal vtedajší prefekt Kongregácie pre náuku viery a neskorší pápež Benedikt XVI. – Joseph Ratzinger. V komentári zdôraznil, že kľúčovým slovom „tretieho tajomstva“ je trojnásobná výzva k pokániu a nie predpoveď nezmeniteľného diania v budúcnosti. Cieľom posolstva je obrátenie a výzva k modlitbe ako ceste k „záchrane duší“.
„Obraz, ktorý deti videli, nie je vopred natočený film o budúcnosti, na čom by sa už nedalo nič meniť.“ Zmyslom vízie je „zmobilizovať sily smerom k dobru“. Preto „fatalistické výklady“ úplne míňajú zmysel veci, keď sa napríklad hovorí, že atentátnik z 13. mája 1981 „bol prozreteľnosťou riadený nástroj Božieho plánu a preto nemohol slobodne konať, alebo podobné idey, ktoré kolujú“.
Posolstvo tretieho tajomstva s komentárom kardinála Ratzingera, niektorými dokumentami sr. Lucie a historickým úvodom arcibiskupa Tarcisia Bertoneho vydala v 43-stránkovej publikácii vatikánska Kongregácia pre náuku viery s názvom „Fatimské posolstvo“.
„… Videli sme po ľavej strane Našej Panej trochu vyššie anjela s ohnivým mečom v ľavej ruke. Šľahal z neho iskriaci plameň, ktorý ako sa zdá mal zapáliť celý svet. Iskry však zhasínali pri dotyku s jasom Našej Panej, ktorý vychádzal z jej pravej ruky smerom k nemu. Anjel ukazujúc pravou rukou na zem silným hlasom povedal: Pokánie, pokánie, pokánie!
A v nesmiernom svetle, ktorým je Boh, sme videli: „niečo podobné tomu, ako sa vidia osoby v zrkadle, keď pred ním prechádzajú` biskupa oblečeného do bieleho, mali sme predtuchu, že je to Svätý Otec`. Iní rôzni biskupi, kňazi, rehoľníci a rehoľníčky vystupovali na strmý vrch, na vrchole ktorého bol veľký kríž z neotesaných kmeňov, akoby boli z kôry korkového stromu. Svätý Otec, skôr než tam prišiel, prešiel cez veľké mesto spolovice zrúcané a neistým krokom, strápený bolesťou a utrpením, modlil sa za duše mŕtvych, s ktorými sa stretal na svojej ceste. Keď prišiel na vrchol vrchu, kľačiac pod veľkým krížom bol zabitý skupinou vojakov, ktorí naňho strieľali z rôznych zbraní a šípmi a takým istým spôsobom zomierali jedni po druhých biskupi, kňazi, rehoľníci a rehoľníčky a rôzne svetské osoby, muži a ženy z rôznych tried a postavenia. Pod ramenami kríža boli dvaja anjeli. Každý z nich mal v ruke krištáľovú krhlu a do nej zbierali krv mučeníkov a ňou polievali duše, ktoré sa približovali k Bohu.“
Tak znel záznam sr. Lucie z 3. januára 1944 o vízii z 13. júla 1917.
Ide tu o symbolickú reč, ktorá neopisuje vo fotografickom zmysle detaily budúcich udalostí, ako uvádza Ratzinger. Skôr zhusťujúco zhŕňa spoločné pozadie faktov, ktoré časovo neprebiehajú v presnom slede a trvaní.
Vízia z Fatimy opisuje cestu Cirkvi v čase násilia, ničenia a prenasledovania, ako píše Ratzinger. Ukazuje 20. storočie ako storočie mučeníkov, utrpenia a prenasledovania Cirkvi, ako storočie svetových vojen a mnohých lokálnych vojen. Postava pápeža tu hrá mimoriadnu úlohu, pričom všetci pápeži storočia od Pia X. (1903-14) „spoluznášali utrpenia storočia“. V tomto zmysle aj Ján Pavol II., keď si nechal po atentáte 13. mája 1981 prečítať text „tretieho tajomstva“, spoznal vlastný osud. To, že bol pápež zachránený, „poukazuje iba znova na to, že neexistuje nezmeniteľný osud, že viera a modlitba majú moc zasahovať do histórie“.
Udalosti, na ktoré sa vzťahuje „tretie tajomstvo“, sú dnes minulosťou, napísal neskorší pápež ďalej: „Kto očakával vzrušujúce apokalyptické odhalenia o konci sveta, či ďalšom priebehu histórie, musí byť sklamaný. Neodhalili sa nijaké veľké tajomstvá, opona budúcnosti nebola roztrhnutá. Ako v zrýchlenom filme vidíme Cirkev mučeníkov minulého storočia zhrnutú v dnes ťažko vysvetliteľnej symbolickej reči.“
Ratzinger v komentári zreteľne poukázal na rozdiel medzi verejným zjavením – záväzným a uzavretým Božím zjavením v Biblii a súkromným zjavením. Súkromné zjavenie sa chápe ako pomoc vo viere. Prejavuje sa ako vierohodné, ak poukazuje na verejné Božie zjavenie. V nijakom prípade sa nesmie osamostatniť. Kresťan nie je povinný súhlasiť s týmito zjaveniami. Chápu sa ako ponúkaná pomoc, ktorú nemusí prijať.

Sklamané špekulácie a hrozivé vízie
Podľa v r. 1942 uverejnených zápisov sr. Lucie malo fatimské posolstvo tri časti. Prvá obsahovala predpoveď ďalšej vojny po konci prvej svetovej vojny. Druhá hovorila o tom, že Rusko sa po zasvätení nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie obráti.
Tretiu časť oznámila sr. Lucia pápežovi Piovi XII. v liste s poznámkou, aby to zatiaľ neuverejnil. Toho sa držali aj ďalší pápeži. Ján Pavol II. však videl nadísť chvíľu, kedy by sa malo uverejniť aj „tretie tajomstvo“. Dovtedy sa špekulovalo o hrozivých víziách.
Ratzinger k tomu píše: „Kto pozorne číta text tzv. 3. tajomstva, bude po tých špekuláciách asi sklamaný, či udivený.“ Kľúčovým slovom prvého a druhého tajomstva je „záchrana duší“ a tretieho trojitá výzva „pokánie, pokánie, pokánie!“ Tieto slová pripomínajú začiatok Evanjelia sv. Marka: „Robte pokánie a verte Evanjeliu.“ Treba chápať znamenia doby, ako píše Ratzinger, a nájsť správnu odpoveď vo viere a spomína:
„Môžem tu vložiť osobnú spomienku: v rozhovore mi sr. Lucia povedala, že jej je stále viac jasné, že cieľom celého zjavenia bolo, viac sa cvičiť vo viere, nádeji a láske – všetko ostatné je iba privádzaním k tomuto cieľu.“ –zg-

Fatima – Ruženec a sviečková procesia

Rakúsko: Moslimovia už zasa raz „obeťami“

Viedeň, 9.5.2017 (kath.net) 020 548 – Islamské spoločenstvo viery v Rakúsku bránilo spornú výpoveď rakúskeho prezidenta Alexandra Van der Bellena a vyhlásilo, že neurobil nič nesprávne. V diskusii so žiakmi, ktorú vysielal ORF, prezident povedal, že ešte príde deň, keď budeme musieť požiadať všetky ženy, „aby zo solidarity nosili šatky“.
Hovorca moslimov v tlačovej správe uviedol: „Centrá registrácie sú zalarmované rastúcou islamofóbiou a netoleranciou v Európe a prípadmi nenávistnej kriminality voči moslimom. Je to o to naliehavejšie, že vládne špičky, ako rakúsky prezident Van der Bellen, sa vyslovujú k nedostatku ochrany žien so šatkami.“ Hovorca ďalej vyslovil tvrdenie, že moslimovia nie sú akceptovaní ako plnohodnotní členovia rakúskej spoločnosti!
Nedávno francúzsky filozof Pascal Bruckner v novinách „Neue Zürcher Zeitung“ (NZZ) kritizoval obviňovanie z islamofóbie, lebo to kritiku islamu znemožňuje a je to nebezpečné práve pre moslimov. Bruckner kritizoval, že „revizionistickým trikom vreckového hráča“ sa pokúšajú z každého moslima ako osoby urobiť obeť, ktorej osud sa podobá osudu židov v 30. a 40. rokoch. -zg-

‚Mindszenty mi bol ideálom katolíckeho biskupa‘

Budapešť – Kolín, 9.5.2017 (kath.net/pl) 020 547 – Emeritný kolínsky arcibiskup, kardinál Joachim Meisner, mal homíliu na slávnostnej svätej omši maďarskej cirkvi za kardinála Mindszentyho v Ostrihome 6. mája 2017. Omšu celebroval maďarský prímas, kardinál Péter Erdő a prítomné boli mnohé osobnosti Cirkvi a verejného života. Kath.net dokumentuje homíliu v plnom znení a ďakuje kardinálovi Meisnerovi za povolenie ju uverejniť.

Milí bratia a sestry,

1. Keď som vo veku 80 rokov odstúpil z postu arcibiskupa Kolína, dostal som veľa listov z farností i od jednotlivých veriacich, ktorí mi ďakovali, že som katolícku vieru neohrozene a prijateľne hlásal vhod či nevhod. Tomu som sa veľmi čudoval. Svoj štýl vedenia som nepovažoval za mimoriadny výkon, zodpovedalo to úplne môjmu ideálu katolíckeho biskupa. A takého som spoznal už vo veku 13 rokov. Žil som vtedy s matkou a 3 bratmi v socialistickej NDR a v r. 1948 som v ilustrovaných komunistických novinách našiel obrázok kardinála Jozefa Mindszentyho v súdnej sieni na lavici obžalovaných. Veľmi hlboko ma zasiahlo, že Ježišov učeník ešte aj dnes je ťahaný pred súdy, ako sa píše vo Svätom písme. Tento obraz z novín sa mi tak vryl do srdca, že som ho vystrihol a zavesil na stenu mojej malej spálne. Vždy som zaspával s pohľadom na kardinála Mindszentyho na lavici obžalovaných. A vo mne rástlo želanie, že chcem raz byť práve taký, ako kardinál, Kristov svedok, ktorý má odvahu postaviť sa aj proti mocným tohto sveta.
Keď sa takmer o 50 rokov neskôr v cirkevnom žurnále informovalo o tejto dobe, našiel som ten obrázok kardinála Mindszentyho v novinách. Znova som si ho vystrihol a uložil do breviára, takže som s kardinálom Mindszentym až do tejto hodiny denne spojený v modlitbe. Kardinála som osobne nepoznal, ale čo som o ňom počul a čítal v novinách, to ma presvedčilo a formovalo.
Keď 9 miliónov Nemcov po vojne v r. 1945 muselo opustiť domovy na východe, okrem kardinála Mindszentyho nás nebránil nijaký biskup. To nesmieme kardinálovi Mindszentymu nikdy zabudnúť. Sám musel bolestne zažívať strašnú Hitlerovu diktatúru a potom komunizmus, ale vždy sa staval na obranu tých, ktorí boli takisto obeťami neľudských ideológií.
2. Keď som bol biskupom v Berlíne, s kompetenciou pre východný aj západný Berlín, často ma navštevoval posledný veľvyslanec vlády NDR v Budapešti predtým, ako v r. 1990 zanikla. Ako katolík mi každý raz rozprával o kardinálovi Mindszentym, a ja som sa ho vždy na to pýtal. Veľvyslanec bol vtedy s manželkou pracovníkom amerického veľvyslanectva v Budapešti. So ženou dostal na starosť kardinála Mindszentyho. Každé ráno s ním slávili svätú omšu v jeho izbe. Povedal mi, že od kardinála dostali darom ten stôl, na ktorom slávil omšu, keď kardinál opustil veľvyslanectvo USA v Budapešti. Povedali mi: „Denne sme pri tomto stole cítili vrúcne a hlboké spojenie kardinála s Pánom v podobe chleba a vína.“ Bol to pre nich najvzácnejší dar, aký mohli dať deťom ako dedičstvo. Preto nechali na spodnej časti stola pripevniť nápis. Stôl malo vždy zdediť najstaršie dieťa a mať ho vo veľkej úcte. A ak by niekedy – čo Boh chráň – mala viera v rodine vymrieť, potom sa musí stôl vrátiť do Múzea kardinála Mindszentyho v Ostrihome. Ale ja dúfam, že stôl si v americkej rodine dodnes hlboko ctia.
3. Kardinál Mindszenty žil v 20. storočí. Filozofie v tomto storočí boli inšpirované gigantickým programom sebavykúpenia. Z toho vyplynuli strašné zločiny ateistických ideológií komunizmu a nacizmu. Veľkým hriechom 20. storočia bola šialená idea človeka, že je sám bohom. Idea, že môže vlastnou iniciatívou zabrať miesto Boha a už nie je na Boha odkázaný. To straší ešte aj dnes v niektorých filozofiách Európy. Akonáhle sa človek pokúša z vlastnej dokonalosti moci prekonávať zlá a utrpenia sveta, vedie to vždy k beznádejným a zločinným zmätkom. Keď hľadím na maďarský národ a na všetky vtedy komunizmom podmanené národy, tak sa to jasne ukazuje. Biblické posolstvo nám hovorí, že Boh sa stal človekom. A sv. Augustín nám k tomu vysvetľuje: „Boh sa stal človekom, aby sa človek stal ako Boh.“ Alebo jeho učiteľ sv. Ambróz to vyjadruje podobne: „Slovo sa stalo Telom, aby sa telo stalo Bohom“. Takže otázka: „Stalo sa odovzdávanie viery dnes takým slabým, pretože telo svoju závažnosť v žití viery stále viac a viac strácalo?“
V tele človeka integrovaná viera znamená vieru, ktorá sa stala praxou a to znamená: Všetky sily a talenty človeka majú účasť na sústredenom konaní. Ako neprekonateľne hovorí hlavné prikázanie: „Milovať budeš Pána, svojho Boha, celým svojím srdcom, celou svojou dušou a celou svojou silou …“. Ak v praktizovaní viery duchovné alebo telesné sily už nie sú účinné, viera mizne, je suchotinárska. Zdá sa mi, že musíme zmeniť smer pohľadu na naše očakávanie z viery: „Človek spoznaj svoju dôstojnosť!“ – to nám hovoria už cirkevní otcovia. Človeku je k dispozícii Božia milosť. A on ju má potom dopĺňať svojou dobrou vôľou. „V každom človeku Boh miluje a zachraňuje celý svet,“ hovorí sv. Vincent z Pauly. Ak je Boh so mnou a ak som ja s Bohom, tak som svetovou mocou.
Každý človek je povolaný a talentovaný hlad Božieho slova po tele človeka svojím telom utíšiť a pochopiť a plniť požiadavku: „Vy im dajte jesť“ (Lk 9,13). Celkom jednoduché – Boh sa celkom odovzdáva človeku svojím Božím bytím a teraz sa má človek odovzdať Bohu s celým svojím bytím človeka. Tak sa Slovo stáva Telom a telo, konkrétny človek, ako žije, sa stáva Božím Slovom, ktoré sa stalo Telom. Tak si viera získava srdcia ľudí, verejnú mienku, vedy, umenie a všetko, čo tvorí ľudský život. Toto svedectvo viery v slove a čine je jediným odkazom, ktorý mohol kardinál Mindszenty zanechať svojmu ľudu a svojej cirkvi. Jeho svedectvo viery jasne ukazuje, že aj v modernej spoločnosti viera v Boha nie je odbavená.
Vlna sekularizácie v Európe sa vo všeobecnosti ukázala ako nesprávna. Viera v Ježiša Krista je formovaná samozrejmou rozumnosťou. Boh sa nikdy ničoho a nikoho definitívne nevzdáva. On chce nevyhnutne spásu sveta a človeka. O tom bol kardinál Mindszenty hlboko presvedčený a preto sa staval proti mocnostiam Zlého a bezpráviu, čo sa tak brutálne prejavilo v komunistickej diktatúre v jeho vlasti, Maďarsku. To, že aj my dnes potrebujeme veľkú ostražitosť, ukazuje napríklad to, že Európsky parlament v Štrasburgu so zreteľnou väčšinou schválil tzv. sexuálne a reprodukčné práva človeka. K tomu patrí prístup s legálnym a bezpečným možnostiam potratu.
4. Toto svedectvo viery v slove a čine je jediným odkazom, ktorý kardinál Mindszenty svojmu ľudu a svojej cirkvi mohol zanechať. Tým dal svojmu ľudu to najdôležitejšie, čo biskup tým svojim môže dať. „Iba kto pozná Boha, pozná aj človeka,“ hovorí nemecký teológ Romano Guardini. Kde už niet Boha, tam už niet ani človeka. Iba Evanjelium jasne ukazuje, že človek nie je iba podobou Boha a bratom či sestrou Ježiša krista, ale aj chrámom Ducha Svätého. Keď ide o človeka, ide vždy aj o Boha. Preto to zapálené nasadenie kardinála za človeka. On sa nikdy neskrčil a nemlčal, ale dvíhal svoj hlas a staval sa pred ľudí vhod či nevhod. A preto je kardinál Mindszenty aj dnes vysoko aktuálny. Ak naši biskupi už nie sú vyznávači, tak je to s Božím ľudom zlé. Biskupi musia hľadieť nielen na priaznivú tlač o sebe, ale hlavne na hlásanie pravdy, ktorá im bola zverená. Preto je kardinál Mindszenty aj dnes ešte vysoko aktuálny pre Európu, ale aj pre Cirkev v Európe.
Ďakujem kardinálovi Erdőovi ako nástupcovi kardinála Mindszentyho zo srdca, že ma pozval ku hrobu kardinála Mindszentyho v Ostrihome, aby som v jeho katedrále slávil najsvätejšiu Eucharistiu za neho a za jeho ľud. Amen. –zg-

‚Ľudia majú plné zuby tejto Európy … nie idey!‘

Kolín, 9.5.2017(kath.net) 020 546 – Pred voľbami vo Francúzsku v nedeľu sa v médiách opakovane skloňoval „európsky duch“ a vyhlasovalo sa, že Marine LePenová nesmie byť v nijakom prípade zvolená, lebo Európu nenávidí a svoj odpor chce preniesť aj na ľudí. Nemusíme byť priateľmi strany „Front National“ a jej predsedníčky, aby sme spoznali, že je to nezmysel.
Ľudia majú plné zuby tejto Európy – a nie európskej idey! Ľudia ako Juncker, Barroso, Schulz, a takí macronovia a merkelové urobili z Európy toho molocha, ktorým je. Prenesením kompetencií do Bruselu až po tú poslednú s príplatkami príplatkov pre seba, so záchrannými valmi, ktoré ohrozujú existenciu mnohých, s priam bezpríkladnou zúrivosťou v úpravách (zákaz fajčenia, žiaroviek atď.) a menou, ktorú zaviedli ozlomkrky, to muselo prísť, pretože sa niekto chcel dostať do dejepisu – hoci už dávno v ňom bol. Zaviedla sa spoločná mena, o ktorej sa muselo vopred vedieť, že bez spoločnej finančnej, hospodárskej a sociálnej politiky nič dobré neprinesie. Spoločná mena, ktorú dovolili prijať aj krajinám, ktoré nikdy nemohli splniť hospodárske kritériá na to potrebné. A bolo známe aj „creative accounting“ (kreatívne účtovníctvo) Talianov“ či Grékov a boli úsmevy aj nad tým, že i Francúzsko zapredalo rodinné striebro, aby splnilo kritériá. Ba dokonca vtedajší nemecký minister financií Theo Waigel bol krátko pred tým. To všetko sa oslavovalo ako kúsok hazardérov.
Každému mohlo byť jasné, že nízka úroveň juhoeurópskych štátov neporastie, ale že bohatú severnú Európu strednodobo stiahnu dolu. Nuž počuť o tom nechcel nikto. Namiesto toho sa konalo stále rýchlejšie, priam slepo sa rozširoval hospodársky a menový priestor.
Vo výzve z r. 1998 žiadalo 155 profesorov odsun menovej únie a podporovali – po tom, čo ich odborné kompetencie spochybnili – pokus profesorov Wilhelma Hankela, Karla-Albrechta Schachtschneidera, Joachima Starbattyho a Wilhelm Nöllinga cestou podania žaloby zabrániť zavedeniu eura. Predtým schválená výzva ekonomických expertov, ktorí o. i. žiadali, aby sa Taliansko udržalo mimo menovej únie, sa prešla mlčaním – dnes by to boli alternatívne fakty, ktoré títo páni prezentovali.
Európsky duch, európska idea sa vyvinuli z iných pohnútok, z vízií, akým by sa tento svet mohol raz stať, ako by sa pokoj a sloboda dali zaručiť pre všetkých. Hospodársky bolo úsilie o dosiahnutie synergií a ich využitie. To boli myšlienky otcov zakladateľov Európy!
Ľudia nemajú Európy plné zuby, lebo im to Marine LePenová povedala. Marine LePenová a iní pravicoví populisti to hovoria, pretože ich o tom ľudia informovali a aj to odôvodnili. A keď čo len jednému z našich politikov trocha na tejto veľkolepej európskej idei spriatelených národov seriózne záleží, tak by mali svoju politiku a svoje správanie zmeniť. Potom nemusia svoju neschopnosť príp. nevôľu už ďalej skrývať za politikmi ako Marine LePenová.
Či však Emanuel Macron svojimi ideami Brusel ešte viac posilniť a krajinám ubrať ešte viac kompetencií do európskej byrokracie prispeje k opätovnému oživeniu európskeho ducha, o tom sa dá pochybovať. Najprv musí vyriešiť obrovské problémy vo Francúzsku. Ak sa však o to pokúsi skrze EÚ, medzi iným tak, že európsky minister financií prinúti členské štáty k väčším investíciám, bude o päť rokov aj Macron históriou. Marine LePenová však pravdepodobne presne z týchto dôvodov nie.
No aj Európska únia má veľké problémy, nielen Grécko a pokračujúce rozširovanie množstva peňazí Európskou bankou, ale aj doteraz nevyriešenú utečeneckú problematiku, ktorá sa v ostatných týždňoch iba trocha stratila z pohľadu verejnosti. Ak sa tu nenájde seriózne a vierohodné riešenie, tak zákaz žiaroviek a nariadenie o vysávačoch zostanú iba smiešnymi malichernosťami. Zaprisahávaný európsky duch však potom už nebude len slabým odvarom, ale úplne vypustí ducha. –zg-

Fatima: Salazarova diktatúra posolstvo zneužila

Viedeň, 8.5.2017 (KAP) 020 545 – Pravicová Salazarova diktatúra v Portugalsku, ktorá sa skončila v r. 1974, zneužila fatimské posolstvo na svoje ciele. Pripustil to rektor Fatimy o. Carlos Pedrosa Cabecinhas v interview pre reláciu rakúskeho rozhlasu ORF „Orientierung“ 7. mája. Liturgik Cabecinhas je vedúcim druhej najväčšej európskej mariánskej svätyne od r. 2011.
Pápež František cestuje v piatok do Fatimy, kde bude svätorečiť pastierikov Františka (1908-1919) a Hyacintu Martových (1910-1920).
„Dnes sme si vo Fatime vedomí problematiky zneužitia posolstva bývalým komunistickým režimom. Z fatimského posolstva si režim urobil politicky nástroj. Zjednodušil ho a zredukoval na boj proti komunizmu. Posolstvo však v skutočnosti poukazuje na potrebu obrátenia. To je veľmi dôležitý prvok. Obrátenie sa totiž týka všetkých – či Ruska, Rakúska, alebo Portugalska,“ povedal rektor Cabecinhas.
Zjavenia Božej Matky trom pastierikom boli pred Ruskou revolúciou. V 50. rokoch belgický jezuita páter Edouard Dhanis poukázal na problematiku proti-ruských pasáží v zápisoch vizionárky sr. Lucie dos Santos (1910-2005). Sú v nich nezrovnalosti, poukazy na spätné datovanie a vlastné vonkajšie, či vnútorné zážitky, ktoré o. i. súviseli s prenasledovaním katolíkov v Španielskej občianskej vojne (1936-39), ktorú sr. Lucia osobne v Španielsku zažila.
Príslušné pasáže uverejnili v r. 1942. V nich sa vidí ako vyvolávateľ vojny iba Rusko, nie nacisti. Doslova sa v texte sr. Lucie s posolstvom Panny Márie z r. 1942 (2. tajomstvo) uvádza:
„Ak ľudia splnia moje želanie, Rusko sa obráti a bude mier. Ak nie, Rusko bude šíriť svoje bludy po svete a Svätý Otec bude musieť veľa trpieť, rôzne národy budú zničené. Ale nakoniec moje Nepoškvrnené Srdce zvíťazí.
Svätý Otec mi zasvätí Rusko, to sa obráti a svetu bude dopriaty na nejakú dobu mier. Portugalsko si zachová svoju vieru.“
Vtedajší prefekt Kongregácie pre náuku viery, kardinál Joseph Ratzinger, sa pri zverejnení tretieho tajomstva v r. 2000 odvolal na Dhanisovu prácu. Jeho citovaním vyvolal Ratzinger rozhorčenie v kruhoch „Fatimských tradicionalistov“. –zg-

Írsko: Musí katolícka nemocnica robiť potraty?

Dublin, 8.5.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 544 – Simon Harris, minister zdravotníctva Írskej republiky, chce zaviazať novú ženskú kliniku spravovanú katolíckymi rehoľnými sestrami k tomu, aby robila potraty, umelé oplodnenie a ponúkala antikoncepciu.
Nová nemocnica „National Maternity Hospital“ v Dubline musí mať úplnú „klinickú, operatívnu a finančnú nezávislosť“ a pracovať „bez náboženského vplyvu“! „To sú základné predpoklady, ktoré musia byť na každý prípad splnené v zmluve“ so sestrami lásky „Religious Sisters of Charity“, ako vyhlásil Harris. Ako minister zdravotníctva má možnosť zaručiť zdravotnú starostlivosť všetkými „relevantnými a legálnymi opatreniami zdravotníctva“, ako dodal minister.
„National Maternity Hospital“ stojí na pozemku, ktorý vlastní rehoľa. Nachádza sa priamo vedľa Nemocnice sv. Vincenta, ktorú už sestry spravujú. Sestry dali pozemok k dispozícii bezplatne. Štyroch z piatich členov správnej rady novej kliniky dosadzuje skupina „St. Vincent’s Hospital Group“, ktorá patrí reholi.
V Írsku sú potraty povolené iba v prípade ohrozenia života matky. –zg-

Francúzsko: Väčšina katolíkov volila Macrona

Paríž, 8.5.2017 (KAP/KNA) 020 543 – Až 71 percent pravidelne praktizujúcich francúzskych katolíkov volilo v nedeľu nezávislého kandidáta na prezidenta Emmanuela Macrona. Vyplýva to z prieskumu, ktorý uverejnil katolícky denník „La Croix“ v pondelok. Väčšie percento hlasov dostal Macron už iba od moslimov, z ktorých ho volilo až 92 percent.
Prieskum však ukazuje aj veľké rozdiely u katolíckych voličov. Zatiaľ čo 46 percent príležitostne praktizujúcich katolíkov volilo Národný front, z pravidelne praktizujúcich to bolo iba 29 percent. Na porovnanie: vcelku volilo Marine Le Penovú 34 percent z celkového obyvateľstva. Účasť katolíkov na voľbách bola 80 percent a protestantov 76 percent, teda vyššia ako priemer 65 percent.
V prvom kole volieb väčšina katolíkov volila republikána Francoisa Fillona. Polovica týchto voličov sa rozhodla pre Macrona, asi štvrtina pre Le Penovú. Zvyšní voliči sa volieb nezúčastnili, alebo odovzdali prázdne lístky. –zg-

Venezuela: Protesty na Námestí sv. Petra a list pápeža

Vatikán-Caracas, 07.05.2017 (KAP) 020 542 – Pápež František sa znova angažoval vo vážnej štátnej kríze vo Venezuele. V piatok podpísanom liste venezuelským biskupom vyjadril presvedčenie, že mierové riešenie je pre krajinu možné, ak bude vôľa vytvoriť mosty, viesť seriózne dialógy a splniť schválené dohody. List uverejnili v nedeľu na domovskej stránke biskupov. Protesty dosiahli už aj Európu. V nedeľu demonštrovali viacerí Venezuelčania pri poludňajšej modlitbe „Raduj sa nebies Kráľovná“ na Námestí sv. Petra v Vatikáne proti Madurovej vláde. Zástavami svojej krajiny a čiernymi krížmi upozorňovali na mŕtvych protestov nedávnych dní.
František vyzval venezuelských biskupov, aby podnikli všetko pre umožnenie ťažkej cesty pokojného riešenia. Vyjadril presvedčenie, že ich spojenie s kňazmi im poskytne potrebné svetlo na nájdenie správnej cesty. Cirkev nesmie pripustiť, aby sa Venezuelčania nechali ovládnuť nedôverou alebo zúfalstvom. Presne tieto postoje majú v srdci tí, ktorí už nevidia nijaké perspektívy do budúcnosti.
Pápež ďalej uviedol, že sleduje situáciu Venezuely s veľkou starosťou pre veľké problémy a cíti „veľkú bolesť“ z násilných nepokojov nedávnych dní.
„Násilie nerieši nijaké problémy, ale iba vedie k väčšiemu utrpeniu a bolesti. Preto viem, že aj biskupi, kňazi i rehoľníci, ako aj veriaci, trpia nedostatkom potravín a liekov a niektorí dokonca zažili osobné útoky a násilie v kostoloch,“ napísal František. „Chcel by som vyjadriť solidaritu s každým z vás a poďakovať vám za vašu blízkosť ľuďom, ktorí sú vám zverení, najmä chudobným.“ Ocenil aj iniciatívy, ktorými cirkev usiluje o dosiahnutie solidarity a veľkodušnosti medzi Venezuelčanmi, ako aj neustále výzvy biskupov k nenásiliu a rešpektovaniu ľudských práv. –zg-

Venezuela: Biskupi za odpor proti Madurovi

Caracas, 6.5.2017 (KAP/KNA) 020 541 – Cirkev vo Venezuele kritizovala postoj socialistického prezidenta Nicolasa Maduru, ktorý dekrétom prikázal zvolať ústavodarné zhromaždenie, ako zbytočné nebezpečenstvo pre demokraciu. Namiesto toho sa majú dodržiavať v súčasnosti platné zákony, ako uviedli biskupi vo vyhlásení z piatka. „Madurov návrh nerieši problémy venezuelského ľudu, ale slúži udržaniu moci vlády. Prioritu by mali mať potraviny, lieky, sloboda a právna istota, ako aj pokoj v krajine.“
Proti zriadeniu ústavodarného zhromaždenia má obyvateľstvo zdvihnúť “hlas protestu“, ako znela výzva biskupov. V Madurovej iniciatíve ide podľa biskupov iba o presadenie tzv. „Plánu otčiny“, čo je „totalitný, na vojenskom a policajnom násilí založený násilnícky a utláčajúci systém“. To isté nesie podľa biskupov aj hlavnú zodpovednosť za problémy v krajine.
Denník „El Nacional“ informoval, že v piatok podľahol ďalší študent ťažkým zraneniam. Obeť je 20-ročný muž, ktorý sa pred deviatimi dňami zúčastnil demonštrácie v provinčnej oblasti. Kto na obeť vystrelil, nie je jasné. Príbuzní vinia za jeho smrť členov policajného zboru.
Venezuela sa už viac ako tri roky otriasa vážnou krízou zásobovania a politických napätí. Ľudsko-právne organizácie a katolícka cirkev kritizujú politické prenasledovanie opozície a potláčanie základných demokratických práv. Nedávna vlna protestov sa vznietila po stroskotanom pokuse justície zbaviť parlament moci. Od počiatku apríla prišlo v nepokojoch o život viac ako 35 ľudí. –zg-

Blízky Východ: Muži schvaľujú násilie na ženách

Viedeň, 6.5.2017 (kath.net) 020 540 – V arabských krajinách nie je situácia ženských práv najlepšia. Ukazuje to štúdia, podľa ktorej viac ako 50 percent mužov v Egypte schvaľuje telesné tresty pre ženy. V prieskume v Egypte, Maroku, Libanone a Palestíne sa vedci na to opýtali takmer 10 000 ľudí vo veku 18-59 rokov.
Väčšina mužov schvaľovala znevýhodňovanie žien. Okrem toho vedci zistili, že 10-45 percent ženatých mužov uviedlo, že manželku už raz alebo viackrát zbili. V Egypte sa vyslovilo dokonca viac ako 50 percent, že „existujú chvíle, keď si žena zaslúži, aby bola zbitá“. –zg-

Cirkev kritizuje „farizejstvo“ EÚ

Brusel, 5.5.2017 (KAP) 020 539 – EÚ predĺžila mandát svojho osobitného vyslanca pre náboženskú slobodu mimo EÚ, Jána Figeľa. Úrad Slováka určený spočiatku iba na jeden rok, bol predĺžený do mája 2018, ako oznámili v piatok. Predseda komisie Jean-Claude Juncker vytvoril tento post minulý rok pri odovzdávaní Ceny Karola Veľkého pápežovi Františkovi v Ríme.
„Chápem predĺženie mandátu ako potvrdenie mojej práce. Obnovením mandátu signalizuje EÚ kontinuálnu angažovanosť za náboženskú slobodu a uznáva ju ako podstatnú hodnotu v medzinárodných vzťahoch,“
povedal Figeľ pre nemeckú katolícku spravodajskú agentúru KNA.
V spätnom pohľade Figeľ vyhlásil, že jeho prioritou v uplynulom roku bola genocída IS a región Blízkeho Východu. „Musíme pomáhať prenasledovaným a pracovať pre spravodlivosť,“ povedal. Ako cieľ svojej práce označil napomáhanie pokoja a rozvoja skrze medzináboženský dialóg. Pre tento účel navštívil Jordánsko, Indiu, Irak a Sudán. Okrem toho sa z jeho iniciatívy po prvý raz odovzdávala mimoriadna mediálna Cena Lorenza Nataliho za žurnalistické príspevky zaoberajúce sa náboženskou slobodou mimo EÚ. „Chcel by som médiá konštruktívnym spôsobom vtiahnuť do svojej práce, aby ľudí inšpirovali a aby sa genocídy v budúcnosti už nekonali,“ vyhlásil Figeľ.
Predĺženie mandátu privítal aj hovorca CDU/CSU v nemeckom parlamente pre náboženské otázky, Franz Josef Jung. „Je mimoriadne dôležité, aby sa Európa ako celok intenzívnejšie zaoberala presadzovaním náboženskej slobody vo svete,“ povedal Jung v piatok. Frakciu CDU/CSU vyzval, aby sa intenzívne venovala tejto oblasti, žeby angažovanosť osobitného vyslanca mohla rozvinúť väčšie účinky. „Vymedzenie mandátu na jeden rok však nezodpovedá významu tematiky ako kľúča pre pokoj a spravodlivosť,“ povedal Jung.

CCEE: EÚ nepomenováva trpiacich menom
S Jánom Figeľom bol menovaný vyslanec, ktorý je v cirkevných kruhoch „veľmi angažovaný a rešpektovaný“, ako vyhlásil v piatok biskup Duarte Nuno Queiroz de Barros da Cunha, generálny sekretár Rady európskych biskupských konferencií (CCEE) v interview pre spravodajskú agentúru „Catholic News Service“ (CNS).
„Niektorí si robia starosti, že s Figeľom to bude iba meno, ktoré však nemá podporu, či pomoc od inštitúcií EÚ. Čakáme ešte stále na to, či osobitný vyslanec dostane štruktúru a rozpočet a či naozaj môže mať vplyv na politiku EÚ,“ povedal zástupca 39 národných biskupských konferencií.
S nasadením EÚ v oblasti náboženskej slobody prejavil da Cunha však veľkú nespokojnosť. „Ak politici hovoria o náboženskej slobode, robia to väčšinou iba abstraktne. Zdá sa, že majú strach pred tým, alebo sa hanbia menovať národy, ktoré trpia po mene – najmä na Blízkom Východe,“ povedal Cunha. „Náboženské prenasledovanie v tomto regióne v ostatných rokoch veľmi vzrástlo, ako ukazujú masové vraždy a neustále porušovania ľudských práv. Vzhľadom na tieto prípady má EÚ a jej členské štáty povinnosť niečo robiť – a ja si myslím, že politický tlak a obchodné embargá by tu rozhodne mohli priviesť zlepšenie situácie,“ zdôraznil generálny sekretár CCEE.
Mimoriadne tvrdo sa biskup vyslovil o smerniciach o náboženskej slobody Rady ministrov zahraničia EÚ z júna 2013: „Za vyhlásením na 18 stranách nenasledovalo nijaké konanie. Dokument vyzdvihol náboženskú slobodu ako podstatný prvok demokracie, rozvoja, spravodlivosti, pokoja a stability a jej porušovanie označil o. i. ako varovanie pred možným násilím a konfliktami. Sľubuje aj koniec finančnej podpory alebo spolupráce s krajinami, ktoré náboženskú slobodu porušujú.“
Ako biskup da Cunha zdôraznil, „ide však iba o slová na papieri“ a povedal: „EÚ by mala prestať farizejsky hovoriť jedno a za kulisami robiť niečo iné.“ –zg-

‚Nadbytočné‘ embryá meniť na šperky?

Sydney, 5.5.2017 (kath.net) 020 538 – Podľa správ médií sa zdá, že v Austrálii teraz páry pri umelom oplodnení „pochovávajú“ nadbytočné embryá v šperkoch. Napísala to Elizabeth Scaliová, šéfredaktorka katolíckeho spravodajského magazínu „Aletheia“ v blogu. Austrálsky podnik mení nielen materské mlieko, detské lokničky a pupočníkovú krv na prstene a prívesky, ale začal už príslušne premieňať aj usmrtené embryá! Zakladateľka podniku na Facebooku napísala, že jej firma od r. 2014 už vyrobila 50 šperkov z „popola“ embryí. To je rozhodne špeciálna zodpovednosť, ako vyhlásila podnikateľka podľa magazínu „Aletheia“, „pretože tieto embryá často symbolizujú koniec cesty“ (- procesu umelého oplodnenia a viac či menej úspešného tehotenstva). Poskytujeme „nádhernú a významnú cestu, aby sa tieto dvere jemne zatvorili. Reakcie rodín, ktoré túto cestu pochopili, vyjadrujú očarenie a hlboké pohnutie v srdci … Akú lepšiu cestu ako takýto šperk by bolo možné nájsť na oslavovanie vlastného dieťaťa?“ Pri umelom oplodnení sa vyprodukuje podstatne viac embryí, ako možno matke zasadiť do maternice.
Pri výrobe týchto šperkov by mohlo ísť o premenenie popola zomrelých na umelý diamant. Tento postup je známy aj v nemeckej oblasti a existujú priatelia zvierat, ktorí sa pokúšajú týmto spôsobom spomínať na svoje uhynuté domáce zvieratká. –zg-

Naša príloha
‚Vo Fatime sa opakuje zásadné posolstvo kresťanstva‘

Plankstetten-Heiligenkreuz, 8.5.2017 (kath.net) 020 537 – Známy páter Karl Wallner, cistercián rakúskeho kláštora Heiligenkreuz, profesor dogmatiky a rektor Vysokej školy Benedikta XVI., ako aj národný riaditeľ Pápežských misijných diel v Rakúsku mal 4. mája na pozvanie farskej rady v Plankstettene prednášku na tému „Bez Márie nijaké kresťanstvo“. V rozhovore zaujal stanovisko k uctievaniu Panny Márie z ekumenického hľadisko ako aj k Fatime.

Georg Denicolo: Akú úlohu hrá Mária vo vašom živote?
Páter Wallner: Stal som sa veriacim skrze mariánsky apoštolát Máriiných légií. Mária nám poskytuje najmä to ženské, materinské, teplo a ochranu, čoho by sa nám v zbožnosti bez Márie nedostalo. Keď sa Boh chcel stať dieťaťom z Márie, prečo by som mal ja váhať stať sa Máriiným dieťaťom.
Denicolo: Ako odôvodňujete výslovne mariánske zameranie svojej rehole?
Páter Wallner: Vlastným dôvodom je, že cieľom ľudského života je večnosť u Boha. Cisterciáni zasvätili všetky kláštory nanebovzatej Božej Matke Márii, lebo mali pred očami obraz v Bohu zdokonaleného človeka. Kláštorný život chápali ako život smerujúci k tomuto cieľu, tak ako Mária dosiahla dokonalosť. Druhým dôvodom je, že Mária porodila Krista. S cisterciánmi sa začína veľmi intenzívne zahľadenie sa na človečenstvo Krista, z toho vyvinuli prirodzene aj lásku k Žene, ktorá porodila Ježiša ako človeka.
Denicolo: Aký význam pripisujete Fatime?
Páter Wallner: Fatima je veľmi dôležitá, lebo tam sa opakuje zásadné posolstvo kresťanstva – pozvanie Boha spolupôsobiť na vykúpení sveta. Boh chce, aby sme aj my zaujali postoj, aký mal jeho Syn na kríži – postoj lásky ochotnej aj trpieť. Preto Božia Matka tam deti vyzýva k modlitbe a zmiernej obeti a ukazuje im aj drámu toho, ak na túto spoluprácu na Božom vykúpení zabudneme. Veď útešné a radostné posolstvo z Fatimy znie: „Nakoniec moje nepoškvrnené Srdce zvíťazí.“ Nepoškvrnené Srdce je srdcom Ženy, ktorá je skutočne u Boha a tým sa v jej živote toto víťazstvo Boha konkretizovalo. Preto vo svete, ktorý sa dostáva do chaosu, kde prežívame teror, násilie, prenasledovanie kresťanov na mnohých miestach, je to veľmi dôležité posolstvo, aby sme my, veriaci, boli zburcovaní. Kresťanstvo nie je niečím bezvýznamným – my sme skutočne povolaní pôsobiť spolu s Máriou, aby boli všetci ľudia spasení. To je spásonosná vôľa Boha.
Denicolo: Čo poviete evanjelickým bratom, ktorí vidia Máriu ako nepotrebnú obchádzku ku Kristovi a odmietajú úctu k Márii?
Páter Wallner: Rozdiel spočíva v spôsobe ako Martin Luther – a s ním evanjelická tradícia – vidí človeka. My, katolíci, veríme, že Boh pôsobí v rámci ľudských síl a človeka skrze svoju milosť uschopňuje robiť to dobré, správne a sväté. U protestantov máme dojem, že Božia milosť je pre človeka len niečím vonkajším – a aj Bohom omilostený človek stále zostáva hriešnikom. V Lutherovej antropológii sa neschopnosť človeka robiť dobro veľmi zdôrazňuje.
My naproti tomu veríme, že Boh sa skrze človeka oslavuje. Preto je pre nás úcta ku svätým a k Panne Márii sprostredkovaným uctievaním Boha, čo Bohu absolútne nič neuberá. Naopak: uctievame pôsobenie Božej milosti vo svätcoch, uctievanie svätcov je uctievaním Krista.
Vôbec nezdieľame strach protestantskej teológie, že je tu konkurencia medzi Kristom a Máriou, príp. svätcami, keďže vo svätcoch si uctievame práve Kristovu milosť. Pre nás je pohľad na Božiu Matku a úcta k nej hľadením na Božiu milosť, na pôsobenie a spásonosné konanie Boha.
Denicolo: Ako vnímate skutočnosť, že aj v Katolíckej cirkvi sa už sčasti neberie vážne živá mariánska úcta?
Páter Wallner: Chladný postoj k mariánskej úcte vidím už iba v tých v oblastiach Katolíckej cirkvi, kde sa scvrkáva, či odumiera. Tam, kde u nás cirkev kvitne, kde je život, nádej v budúcnosť, tam vnímam aj veľa mariánskej úcty: napríklad v mládežníckych a iných hnutiach, v zdravej charizmatike, aj v nových reholiach a kvitnúcich kláštoroch. Nepoznám skutočne na sľubnú budúcnosť zamerané spoločenstvá, hnutia, či prúdy v Cirkvi, ktoré nie sú hlboko mariánske. Mária je predsa vždy duchovnou jarou a Bohu otvoreným začiatkom.
Iste sú aj formy mariánskej úcty, ktoré sú prehnané a odstrašujúce. To súvisí s citovosťou mariánskej úcty, lebo v láske k „Matke“ ide per se o emocionalitu – ktorá nám v iných oblastiach cirkevného života, žiaľ, chýba. Preháňanie treba brať na vedomie pokojne a triezvo to korigovať.
No mám dojem, že práve to mariánske zdola, od hnutí, rastie, ale aj zhora sa napomáha skrze pápežov ostatných desaťročí. Zvlášť ho napomáhal Ján Pavol II., ale aj pápež František, ktorý je mariánsky – tým svojím hlbokým osobným, horúcim, juhoamerickým spôsobom.
Denicolo: Lukáš píše: „Ale Mária zachovávala všetky tieto slová vo svojom srdci a premýšľala o nich“ (LK 2,19). Treba v našej dobe zvlášť hľadieť na Máriu, lebo kontemplácia a ticho sa v našej cirkvi stratili a rozšírili sa už len mnohé aktivity?
Páter Wallner: V každom prípade sú tu nedostatky. Povedal by som však, že cez Máriu dosiahneme vyrovnanosť. Ona všetko zachováva vo svojom Srdci, ale nie je pasívna. Som skôr aktívny človek, preto potrebujem rytmus modlitby a práce. Nie sme však vyzvaní iba sa modliť, byť iba ticho a kontemplovať. Naopak: vo chvíli, keď Mária prijme Slovo vo svojom Srdci, keď sa Kristus pod jej Srdcom stane človekom, vydáva sa na cestu do hornatej Judey, aby pomáhala príbuznej. A bola to tvrdá ženská práca, ktorú tam musela robiť.
Nesmieme si v sebe vyvinúť mariánsky obraz nečinnosti – Cirkev potrebuje apoštolát, aktívnych ľudí, ktoré talenty nezahrabávajú, ale s nimi zaobchádzajú priam úžernícky!
Matka Tereza si vzala za vzor práve tento obraz Márie, ktorá sa po zvestovaní okamžite ponáhľa do hornatej krajiny. So sestrami našla práve tento rytmus: klaňať sa, hľadieť na Ježiša, utiahnuť sa do ticha, ale potom byť okamžite veľmi aktívna v práci pre najchudobnejších z chudobných. Myslím, že tento rytmus sa môžeme veľmi dobre od Márie učiť.
Denicolo: Akú úlohu hrá Božia Matka pri novej evanjelizácii aj vzhľadom na mládež?
Páter Wallner: V histórii Cirkvi máme veľa príkladov toho, že práve ruženec dokáže hýbať svetom. Napríklad v r. 1571 v námornej bitke pri Lepante, alebo aj v r. 1683, keď Rakúsko bolo oslobodené od Turkov. Podpísanie štátnej dohody v r. 1955 nás oslobodilo od sovietskej okupačnej moci, inak by sme sa tiež stali sovietskym satelitným štátom. A toto sme si vymodlili Ružencovou zmiernou krížovou výpravou.
Dnešným problémom je pokračujúci odpad od viery, neviera, neodovzdávanie viery napriek pastoračným plánom ostatných rokov. Je tu veľká neplodnosť. Keby sme hodnotili ostatných 40 rokov cirkvi nemeckej oblasti – nijaká firma by si nemohla dovoliť také zlé hospodárenie.
Myslím si, že to súvisí s tým, že neberieme vážne Evanjelium sv. Matúša 7,7: „Proste a dostanete! Hľadajte a nájdete! Klopte a otvoria vám!“
Pociťoval som to ako osobnú úlohu od pápeža Františka, keď národným riaditeľom misijných diel v júni 2016 povedal: „Vy nie ste iba organizácia vyhlasujúca zbierky pre chudobné krajiny, kde je aj tak veľa živej viery a neuveriteľný rast Cirkvi, ale prosím, zapaľujte vo vlastných krajinách misionársky zápal a začnite modlitbou.“
Dlho som premýšľal, až mi prišla myšlienka: pozveme ľudí denne sa modliť desiatok ruženca za konkrétneho mladého človeka, ktorý je vzdialený od viery, či nepokrstený. Skrze migráciu máme veľký počet nepokrstených, ktorí však skrze našu modlitbu môžu byť otvorení pre milosť. Celkom iste zažijeme pri tejto iniciatíve aj zázraky. Nesie názov: „Boh môže všetko“, odvodený od anjelovho slova Márii: Bohu nie je nič nemožné, Boh môže všetko.
Denicolo: Ako zmenili vaše cesty v rámci misií váš pohľad na Cirkev?
Páter Wallner: V tejto chvíli sa nachádzam v zmesi eufórie a zúfalstva. Pri cestách s projektami som zažil hlboko veriacu a živú Cirkev, ale aj zdrvujúcu biedu a silnejúci islamizmus vo všetkých krajinách, dokonca aj v kresťanských, ako Haiti. Aj tam už preniká islamizmus, priťahuje mladých v beznádeji a školí ich vo fanatizme. To je ozaj otrasné.
Moja eufória však vyplýva z toho, že Cirkev tam absolútne má budúcnosť. Kresťania tam žijú vo veľkej chudobe, ale vždy s apoštolskou horlivosťou. Zažil som biskupov, ktorí už o 5. hodine ráno kľačia v hurikánom strhnutých biskupských domoch a modlia sa ruženec milosrdenstva. Myslím, že od mladej cirkvi sa môžeme učiť veľa dynamiky viery a horlivosti. Je však treba pomáhať a stabilizovať ju.
V našich cirkvách a spoločnostiach sa utráca veľa peňazí na neplodné veci, ba márni! Projektami misijných diel tam možno naozaj budovať cirkev. V mnohých krajinách je Cirkev nositeľom vzdelania, sociálnych podnikov, stará sa o starých, chorých, deti a siroty. Pápežské misijné diela robia ozaj senzačnú prácu. Šírime vieru a to je trvalo udržateľné! Kde ľudia totiž našli Krista, tam sa sami starajú o lásku k blížnemu, sociálnu spravodlivosť, budovanie sociálnych systémov a ekologickú udržateľnosť.
Napomáhanie viery s dôrazom na lásku k Bohu a blížnemu je súčasne najlepšou prevenciou proti islamizmu, ktorý žiaľ na celom svete napreduje. V tomto oduševnení som súčasne deprimovaný, ako málo sú misijné diela známe v Rakúsku. Zbierky roky klesajú, nemôžeme financovať všetky projekty. Ale s Božou pomocou a s dôverou v Božiu Matku urobíme všetko, aby misijné dielo lepšie šírilo vieru a pomáhalo chudobným. –zg-
Georg Denicolo ist predseda farskej rady v Plankstettene (Eichstätská diecéza). –zg-

* * * * * * *

K FATIMSKEJ PANNE MÁRII:
Najsvätejšia Trojica, Otec, Syn a Duch Svätý, s hlbokou úctou sa ti klaniame, Obetujeme ti najsvätejšie Telo, krv, dušu a božstvo nášho Pána Ježiša Krista, prítomného vo svätostánku. Pre jeho nekonečné zásluhy ťa prosíme, odpusť nám všetky hriechy. A nielen nám, ale aj všetkým našim priateľom i nepriateľom.
Pokorne ťa prosíme, odpusť nám všetky urážky, ktorých sa ti denne od nás dostáva. Odpusť nám aj tie, ktorými sme urazili Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, ktoré ťa tak veľmi miluje.
Jej prostredníctvom ti obetujeme naše modlitby, obety a všetky dobré skutky ako náhradu za neprávosti, spáchané proti jej Nepoškvrnenému Srdcu.
Obetujeme ich tiež za našu mládež, jej rodičov a vychovávateľov. Prijmi ich aj za obrátenie hriešnikov, pohanov a našich bratov žijúcich v blude.
Vrúcne ťa prosíme, daj nám svätých kňazov, biskupov a apoštolov. Zveľaďuj a chráň svoje dielo, aby sme jednotne a horlivo pracovali za rozšírení Božieho kráľovstva na zemi. Nech sa vždy stane tvoja svätá vôľa.
Odovzdávame sa ti, obetujeme a zasväcujeme v spojení s Nepoškvrneným Srdcom Panny Márie.
Dopraj nám všetky milosti. Daj, aby sme ťa lepšie poznali a z lásky ti slúžili. Zmiluj sa nad dušami v očistci.
Nakoniec ti vrúcne ďakujeme, za všetko, čím si obdaril našu dušu a naše telo.
Nepoškvrnené Srdce Panny Márie, buď nám spásou. Kráľovná presvätého ruženca, oroduj za nás. Amen.
(S povolením cirk. vrchnosti Nitra č.1285/46)

K DUCHU SVÄTÉMU: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sv. MICHAL ARCHANJEL, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *