Život Cirkvi vo svete 03/2017

Obsah

Ikona Matky Ustavičnej pomoci začala púť po Slovensku

Trumpova prísaha s modlitbami a Bibliou

Konzervatívec Tajani predseda EP

Pápež: Luther nechcel Cirkev rozdeliť, ale obnoviť

Vatikán ocenil Luthera poštovou známkou

Konzervatívec Antonio Tajani predseda EP

Vatikán ocenil Luthera poštovou známkou

Biskup USA: Prijímanie len pre zdržanlivých rozvedených!

Spor o ‚Amoris laetitia‘ a jeho následky pre Cirkev

Ukradol by Anis Amri auto s krížikom za sklom?

Anglikáni: Prosba za odpustenie za násilie

Kardinál Dolan a iní sa budú modliť za Trumpa

Kazachstan: Arcibiskupi vyzývajú k modlitbám za pápeža

Bývalá moslimka: Pretože Ježiš je pravda!

Na ďalšej synode ani celibát ani diakonky

‚Sekulárny prorok zániku’ vo Vatikáne?

‚O 10 rokov budeme moslimovia pre našu hlúposť!’

USA: Modlitbový štít pre Donalda Trumpa

‚Tagespost‘ k rozhodnutiu na Malte: Faktická schizma

Zmätenie okolo ‚Amoris Laetitia‘ pokračuje

Pápež chce Pavla VI. aj svätorečiť

Bassam Tibi: ‚Európa sa môže brániť‘

Expert: Spor o moslimskú šatku je „zástupný“

Nemecko: Proces pre vraždu kresťanky

Taliansky kňaz a obrátenie bossa mafiánov

Nemecko: Sloboda žurnalistov ohrozená

Pápež napomína migrantov rešpektovať zákony

Rakúsko: „Genderová polícia“ znova udrela

Kardinál: Pápežov dokument robí rozkol medzi biskupmi

Vatikán otvára baziliku pre bezdomovcov

Vatikán: Prípravný dokument k biskupskej synode 2018

Kardinál Burke má bojovať proti slobodomurárom

Ikona Matky Ustavičnej pomoci začala púť po Slovensku

Kežmarok, 17.1.2017 (TK KBS) 020 0 – V rámci jubilea 150. výročia obnovenia verejnej úcty k Matke ustavičnej pomoci Svätý Otec František požehnal dvanásť špeciálne vytvorených ikon počas generálnej audiencie na Námestí sv. Petra 18. mája 2016. Už onedlho dorazia do každého spoločenstva a kostolov redemptoristov po celom svete. Po tom, čo ikona navštívi chrámy a komunity slovenských redemptoristov a redemptoristiek východného obradu, navštívi aj redemptoristov západného obradu na Slovensku. Ikona, ktorá putuje po Slovensku, má rozmery 46 x 58 cm. Bola vyhotovená v apríli 2016 v dielni o. Eugena Karpiela CSsR v Poľsku. Rozmermi je väčšia ako originál, ktorý je v kostole sv. Alfonza v Ríme.
Dňa 18. januára príde ikona od gréckokatolíckych redemptoristiek v Lomnici k redemptoristkám západného obradu v Kežmarku. Od 20. do 22. januára bude ikona v Podolínci, v dňoch 23.-28.1 bude v Kostolnej-Záriečí, od 29.1 do 3.2 bude v Bratislave na Puškinovej ulici, od 4. do 8. februára u redemptoristov v Banskej Bystrici (Radvaň).
Od 13. februára bude prítomná v Bratislave, kde sa na mimoriadnej kapitule stretnú redemptoristi jednotky Bratislava a Praha. Ikona bude v Bratislave počas trvania celej kapituly, ktorá je mimoriadna tým, že sa na nej oficiálne spoja redemptoristi týchto dvoch jednotiek. Podľa slov P. Róberta Režného, zodpovedného za trojročie osláv Matky ustavičnej pomoci: „Prítomnosť ikony na kapitule má byť tiež symbolickým vyjadrením toho, že redemptoristi chcú začať niečo nové, t. j. novú provinciu, pri nohách Matky ustavičnej pomoci.” TK KBS informovala Gabriela Kalafusová

* * * * *

Trumpova prísaha s modlitbami a Bibliou

Washington, 20.1.2017 (kath.net/KAP/red) 020 097 – Čítania zo Svätého písma, bohoslužobné hymny a modlitby zohrajú svoju úlohu pri prísahe Donalda Trumpa – 45. prezidenta Spojených štátov v piatok dopoludnia (miestneho času) na schodoch do Kapitolu vo Washingtone – rovnako, ako u jeho 44 predchodcov.
Deň prísahy sa pre Donalda a Melániu Trumpových začína súkromnými raňajkami. Súkromná bohoslužba v episkopálnom kostole sv. Jána vo Washingtone sa koná o 14.30 nášho času. Boží dom so vstupnou halou v štýle gréckeho chrámu navštevovali americkí prezidenti už od r. 1816. Je v ňom pre nich rezervovaná lavica. Kostol sv. Jána leží oproti Bielemu domu oddelený iba námestím Lafayette Square.
Po bohoslužbe sa stretnú Donald Trump, Melánia Trumpová, Barack Obama a Michelle Obamová v Bielom dome. Spoločne pôjdu ku Kapitolu na prísahu o 11.30 hod.
Prísahu zložia Donald Trump a viceprezident Mike Pence. Bývalá detská hviezda 16-ročný Jackie Evancho zaspieva „The Star Spangled Banner“ (Zástava posiata hviezdičkami). Niekoľko hviezd predtým účasť na slávnosti po priamych hrozbách odmietlo.
Čítania zo Starého a Nového zákona prednesú newyorský kardinál Timothy Dolan, farár Samuel Rodriguez, pastorka Paula White, rabín Marvin Hier, farár Franklin Graham a biskup Africkej cirkvi Wayne T. Jackson. Okrem Obamovcov sa slávnosti zúčastnia aj Hillary a Bill Clintonovci.

Biskupi za zdravotnú starostlivosť
Predseda Komisie pre spravodlivosť a ľudský rozvoj pri Biskupskej konferencii USA, biskup Frank J. Dewane požiadal prezidenta Trumpa a členov domu reprezentantov a senátu, aby Obamovu reformu zdravotníctva zrušili iba, ak súčasne schvália náhradný plán, ktorý podporí chudobných. To musí byť, „aby milióny Američanov mali naďalej prístup k životne dôležitej zdravotnej starostlivosti,“ ako uviedol biskup Dewane na webovej stránke. Náhradný plán má v každom prípade „chrániť ľudský život od počatia po prirodzenú smrť, rešpektovať práva svedomia a primeranú zdravotnú starostlivosť pre chudobných vrátane prisťahovalcov“. –zg-

Konzervatívec Tajani predseda EP

Štrasburg, 19.1.2017 (kath.net) 020 096 – Vo voľbách nástupcu predsedu Európskeho parlamentu Martina Schulza (SPD) sa presadil taliansky kresťanský demokrat Antonio Tajani (63). Je to skúsený európsky politik a katolík. Je spoluzakladateľom konzervatívnej talianskej strany Forza Italia. Tento právnik a otec rodiny má skúsenosti s printovými médiami a bol dlhoročným tlačovým hovorcom talianskeho premiéra Silvia Berlusconiho. Naostatok bol jedným z podpredsedov Európskeho parlamentu.
Tajani sa považuje za odporcu potratov a genderu. V médiách a výpovediach politikov vyvoláva jeho zvolenie – podľa postoja – nádej, alebo aj obavy, že by to mohol byť nový kurz Európske únie. –zg-

Pápež: Luther nechcel Cirkev rozdeliť, ale obnoviť

Vatikán/Fínsko, 19.1.2017 (RV) 020 095 – Luther chcel „obnoviť Cirkev, nie ju rozdeliť“. Aj tieto slová povedal pápež František počas stretnutia s fínskou ekumenickou delegáciou vedenou luteránskym arcibiskupom Fínska Karim Mäkinenom. Už po tretí krát takto fínski protestanti prichádzajú do Ríma na sviatok svätého Henrika Uppsalského (+1156). Ich púť zároveň zapadá do modlitbového týždňa za jednotu kresťanov.
Svätý Otec pri stretnutí poukázal na podstatu skutočného ekumenizmu:
„Skutočný ekumenizmus sa zakladá na spoločnom obrátení k Ježišovi Kristovi ako nášmu Pánovi a Spasiteľovi. Ak sa spoločne priblížime k nemu, tak sa priblížime aj k sebe navzájom. Po tieto dni zvolávame intenzívnejšie Ducha Svätého aby vzbudil v nás túto premenu, ktorá umožní vzájomné zmierenie.“
Pápež František pripomenul aj ekumenickú modlitbu v Lunde, na ktorej sa zúčastnil 31. októbra 2016. „Táto spoločná pamiatka reformácie mala veľký význam na ľudskej a teologicko-spirituálnej rovine“ – povedal Svätý Otec a pokračoval:
„Po päťdesiatich rokoch oficiálneho ekumenického dialógu medzi katolíkmi a luteránmi sa nám podarilo jasne ukázať perspektívy, v ktorých dnes môžeme povedať, že sa zhodujeme.“
Svätý Otec skonštatoval, že táto zhoda je dôvodom k vďačnosti, no zároveň je na mieste aj „živé prežívanie úprimného pokánia za naše previnenia“:
„V tomto duchu sa v Lunde pripomenulo, že úmysel Martina Luthera pred päťsto rokmi bol obnoviť Cirkev, nie ju rozdeliť.“
Stretnutie v Lunde tak podľa slov pápeža Františka dodalo kresťanom „odvahu a silu hľadieť dopredu v Kristovi na ekumenickú cestu“, ku ktorej sú spoločne povolaní, čo sa týka aj samotného teologického dialógu:
„Pri príprave spoločnej pripomienky reformácie si katolíci i luteráni mocnejšie uvedomili aj skutočnosť, že teologický dialóg zostáva zásadne dôležitý pre zmierenie a treba v ňom pokračovať s vytrvalým úsilím.“
Práve rok 2017 je tak pre katolíkov a luteránov výnimočným rokom, ktorý umožňuje žiť autentickejšie vieru, spoločne nanovo objavovať Evanjelium a nachádzať spôsoby ako svedčiť o Kristovi s novým elánom, zdôraznil pápež František.
Svätý Otec tiež pripomenul aktuálnu storočnicu Fínskej ekumenickej rady, ktorá pomáha pri podporovaní jednoty viery a života medzi kresťanmi vo Fínsku. Ďalším významným momentom pre Fínsko je aj sté výročie samostatného štátu. Pápež povzbudil všetkých fínskych kresťanov, aby vydávali svedectvo viery podľa príkladu ich patróna svätého Henrika.
Svätý Otec sa biskupovi Turku Karimu Mäkinenovi poďakoval aj za jeho pozdravné slová v španielčine. Ocenil, že biskup so sebou na audienciu priviedol aj deti:
„Milý brat biskup, ďakujem Vám za dobrý nápad, že ste priviedli so sebou aj svoje vnúčatá: potrebujeme detskú jednoduchosť, oni nás učia ako kráčať k Ježišovi Kristovi. Ďakujem, veľká vďaka!“ -ab-

Vatikán ocenil Luthera poštovou známkou

Rím, 19.1.2017 (KAP) 020 094 – Martin Luther (1483-1546) dostáva po 500 rokoch po reformácii poštovú známku Vatikánu. Ako potvrdil vatikánsky úrad pre filateliu a numizmatiku v stredu na otázku „Kathpressu“:
„Nemecký reformátor je motívom známky, ktorá bude vydaná v priebehu roka. Známka sa vydáva pri príležitosti spoločnej spomienky katolíkov a luteránov na reformáciu.“
Bližšie údaje o motíve Vatikán neuviedol, ani to, či vatikánska známka dostane zvyčajnú hodnotu 95 centov pre listy v rámci Talianska.
Martin Luther zverejnil svojich 95 téz k reformácii vo Wittenbergu 31. októbra 1517. Šesť rokov predtým, koncom leta 1511 sa Luther s jedným spolubratom rehole augustiniánov vydal do Ríma.
Luther zrejme v Ríme jednal o spornom a nakoniec stroskotanom internom rehoľnom projekte únie prísnych kláštorov s liberálnymi augustiniánskymi kláštormi z poverenia generálneho vikára Johanna von Staupitza. Von Staupitz chcel rehoľníka vyslaním do Ríma podporiť. Neskorší reformátor prišiel ku generálnemu predstavenému rehole Egidiovi da Viterbovi (1469-1532), ktorému podal správu a pred ktorým úniu obhajoval.
Luther si v Ríme vykonal aj tretiu generálnu spoveď a na kolenách vyšiel po „Svätých schodoch“ pri Lateráne, aby vyprosil odpustenie hriechov pre seba a vyslobodil svojich zomrelých príbuzných z očistca. Reformátor vtedy ešte nepochyboval o rímskej praxi pokánia a odpustkov, no bol zdesený nevážnosťou a poklesom morálky v Ríme.
Cesta do Ríma bola najdlhšia a najvzdialenejšia cesta v Lutherovom živote. Považuje sa za záverečný zážitok a Luther sám ju v neskorších spisoch a príhovoroch stále znova spomína. –zg-

Biskup USA: Prijímanie len pre zdržanlivých rozvedených!

Houston, 19.1.2017 (kath.net) 020 093 – Proti bezpodmienečnému pripusteniu občiansky znovu zosobášených rozvedených ku svätému prijímaniu sa vyslovil aj biskup Steven Lopes (foto) z amerického personálneho ordinariátu „Petrova katedra“ (pre bývalých anglikánskych veriacich).
„Tí môžu pristúpiť k svätému prijímaniu iba vtedy, ak žijú v úplnej sexuálnej zdržanlivosti,“ napísal v novom pastoračnom liste. „Zdržanlivo žijúci pár na to potrebuje pastoračný rozhovor so svojím kňazom a má sa vyspovedať.“ Pastoračným listom biskup Lopes reagoval na diskusiu a nejasnosti okolo „Amoris laetitia“.
Biskup Lopes sa tak pridáva k iným americkým biskupom, ktorí vydali podobné inštrukcie, ako napr. arcibiskup Charles Chaput z Filadelfie a Thomas Olmsted, biskup z Phoenixu v Arizone.
Ako poukázanie na to, že manželstvo je „nerozlučiteľný zväzok“ biskup Lopes argumentuje ako anglikánskou liturgickou tradíciou, ktorú si ordinariát prináša ako svoje dedičstvo, tak aj Katechizmom Katolíckej cirkvi. Biskup konštatuje, že dogmu možno síce v jazykovom výraze ďalej rozvíjať, „no nie je možné ju zmeniť, alebo vymeniť a rovnako nemôže byť pastoračná prax alebo starostlivosť nezosúladená s nemennou náukou Cirkvi“.
„Svetské médiá však majú málo pochopenia pre dogmu, či pre bohatstvo katolíckej náuky, preto by sme sa mali vyhýbať čítaniu týchto napomenutí cez okuliare médií, čo tieto ľahko ponúkajú,“ píše biskup Lopes. Cirkev je samozrejme napriek tomu súčasne vyzvaná, aby zahrnula do pastorácie tých, ktorých manželstvo sa rozpadlo. Pre členov personálneho ordinariátu so stroskotaným manželstvom ponúka biskup cestu pokusu o jeho anulovanie. –zg-

Spor o ‚Amoris laetitia‘ a jeho následky pre Cirkev

Liberálny výklad „Amoris Laetitia“ pôsobí až do vnútra otázky katolícko-protestantského spoločného prijímania!
Kardinál W. Kasper už pripravuje argumenty týmto smerom.

Vatikán/New York City, 19.1.2017 (kath.net/jg) 020 092 – Morálno-teologické otázky, diskusie a výklad „Amoris laetitia“, najmä vzhľadom na prijímanie rozvedených budú hrať úlohu v rade ďalších kontroverzných tém, ako sa obáva americký katolícky žurnalista Ross Douthat v príspevku pre New York Times. Douthat sa odvoláva na výklad „Amoris laetitia“, podľa ktorého znovu zosobášení rozvedení môžu byť za istých okolností pripustení k prijímaniu, aj keď nežijú zdržanlivo.
„Tým sa nemyslia iba otázky sexuálnej morálky,“ pokračuje Douthat. „Tu by mohli homosexuáli, polygamisti a nezosobášené heterosexuálne páry tvrdiť, že liberálny výklad ´Amoris laetitia´ možno aplikovať aj na ich situáciu. Tieto osoby by mohli analogicky k znovu zosobášeným rozvedeným požadovať, aby za istých okolností boli pripustení k prijímaniu,“ píše Douthat.
„Tento model argumentácie pôsobí až dovnútra do katolícko-protestantského spoločného prijímania! Kardinál Walter Kasper sa pripravuje na vznášanie argumentov týmto smerom.“
Medzi katolíckymi biskupmi Kanady existujú napríklad rozdielne postoje k udeľovaniu sviatostí osobám, ktoré plánujú asistovanú samovraždu. Táto diskusia prebieha paralelne s diskusiou o „Amoris laetitia“.
„Biskupi západnej provincie Kanady odmietajú poskytovať im sviatosti, pretože plánujú ťažký hriech. Biskupi východných teritórií sa odvolávajú na pápeža Františka a nechávajú udeľovanie sviatostí otvorené. Majú to vysvetliť v pastoračnom sprevádzaní osôb, ktoré chcú spáchať samovraždu, príslušní kňazi!“ píše Douthat.
„Rozkol, ktorý na oboch synodách, pri výklade ´Amoris laetitia´ a iných otázkach vystúpil na povrch, bude Cirkev zamestnávať ešte aj po pontifikáte pápeža Františka,“ píše Douthat. „Vidím v tom konflikt, ktorý môže nabrať rozmery historických teologických kontroverzií podobne ako pri rozpore medzi jezuitmi a jansenistami, ba možno dokonca podobne ako ten medzi Atanáziom a ariánmi.“ –zg-

Ukradol by Anis Amri auto s krížikom za sklom?

Rím, 19.1.2017 (kath.net – Barbara Wenzová) 020 091 – Nedávno som bola znova na cestách na talianskej diaľnici. V nedeľu síce sotva jazdia nákladné autá, čo v prvom rade vítam, ale tých málo, ktoré boli v protismernom pruhu sa výrazne vyznačovalo jasným vyznaním. U nás je veľmi veľa vodičov nákladných áut, ktorí si za predné sklo umiestnia veľký kríž a ešte ho aj osvetlia, niekedy je aj pestrý, alebo má vedľa seba aj pátra Pia.
To je pre mňa už také normálne, že som začala o tom premýšľať. Moja prvá myšlienka bola – a to nie je výčitka Lukaszovi Orbanovi, ktorého nákladné auto Amri ukradol – ale skutočne iba celkom prostá myšlienka či by Anis Amri ukradol auto s krížikom za predným sklom?
A druhá bola: Akí ľahostajní sú nám vodiči nákladiakov, ako často ich berieme skôr ako rušivých – a akí úžasní sú napriek tomu títo jednoduchí ľudia vo svojom svedectve verejnosti, keď vystavujú krížik za predným sklom pre všetkých ľudí – v dobe, v ktorej sa kríže stále viac vytláčajú zo škôl a úradov? –zg-

Anglikáni: Prosba za odpustenie za násilie

Londýn, 18.1.2017 (kath.net/KAP) 020 090 – Anglikánsky prímas arcibiskup Justin Welby uverejnil na začiatku Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov v stredu vyhlásenie s prosbou o odpustenie za násilie, ktoré nasledovalo za protestantskou reformáciou. Informovala o tom britská tlač a anglická webová stránka www.catholicculture.org v utorok. Príležitosťou k tomu je 500. výročie reformácie, ale aj ekumenická spomienka veľkých anglických cirkví na uverejnenie známeho spisu Tomáša Mora „Utópia“ pred 500 rokmi.
Texty Týždňa modlitieb za jednotu kresťanov tento rok pripravilo „Spoločenstvo kresťanských cirkví v Nemecku“ (ACK). Myšlienka reformácie v nich stojí v centre.
Sv. Tomáš Morus, neskôr poctený šľachtickým titulom sir, sa narodil v r. 1478 v Londýne. Bol právnik a od r. 1503 člen dolnej komory anglického parlamentu, no čoskoro sa stiahol z politického života na štúdiá (do Leuvenu a Paríža), keďže jeho námietky proti daňovým zákonom Henricha VII. vyvolali nevôľu panovníka. Za jeho nástupcu Henricha VIII. sa pre Tomáša začala rýchla politická kariéra: V r. 1518 sa stal členom tajnej štátnej rady „Privy Council“, v r. 1523 hovorcom dolnej komory a v r. 1529 lordom kancelárom. Ako dôverník kráľa ho hájil pred útokmi protestantov a pod pseudonymom W. Ross vypracoval odvetu Lutherovi.
Keď dal Henrich VIII. vyhlásiť manželstvo s Katarínou Aragonskou za neplatné a sám sa menoval hlavou samostatnej anglikánskej cirkvi, odmietol mu Tomáš Morus poslušnosť. Preto bol v r. 1535 odsúdený a popravený za údajnú velezradu. Katolícka cirkev ho v r. 1886 blahorečila a v r. 1935 svätorečila. Dnes sa v Anglikánskej cirkvi uctieva ako mučeník. –zg-

Kardinál Dolan a iní sa budú modliť za Trumpa

Washington, 18.1.2017 (KAP/KNA) 020 089 – „Donald Trump hľadá toľko duchovnej podpory pri uvedení do úradu, ako nijaký iný americký prezident pred ním,“ povedal newyorský kardinál Timothy Dolan. Patrí k šiestim náboženským vodcom, ktorí sa budú za neho modliť pri uvedení do úradu. Katolícky hodnostár, ktorý zostal vo volebnom boji neutrálny, no kritizoval Trumpa pre jeho postoj k prisťahovalectvu, sa cíti v každom prípade „poctený, že ho poprosili, aby pri Trumpovom uvedení do úradu čítal zo Svätého písma“. Vo vyhlásení v utorok uviedol: „Teším sa na to, že budem všemohúceho Boha prosiť, aby nášho nového prezidenta inšpiroval a viedol.“
Na schodom Kapitolu bude aj Franklin Graham, syn legendárneho ľudového kazateľa Billyho Grahama. Ten je pojmom „amerického pastora“ a stál tak často ako nijaký iný duchovný prezidentom po boku pri uvádzaní do úradu – či už demokratom ako Lyndon B. Johnson a Bill Clinton, alebo republikánom ako Richard Nixon a George Bush senior. Billy Graham si svoje politické názory nechával pre seba, no jeho syn Franklin je nadšený podporovateľ Trumpa. Ešte pred ním sám propagoval ideu zákazu prisťahovalectva moslimov do USA. Po Trumpovom zvolení vyjadril presvedčenie, že Boh pri voľbách vypočul modlitby státisícov ľudí. „Verím, že to bol Boh.“
Pozvaná je aj Paula Whiteová, ktorá v „New Destiny Christian Center“ pri Orlande káže akýsi druh „evanjelia blahobytu“. Kto dáva a robí dobre, toho Boh odmení aj materiálne – tak znie jadro jej posolstva. Tak ako Trump je tretí raz vydatá a užíva si nákladný život. Senát jej pôsobenie v r. 2007 spolu s inými televíznymi evanjelizátormi podrobne preveril, ale nenašiel nič trestné. V predchádzajúcom spoločenstve iba v r. 2004 – 2006 si nahromadila majetok 150 miliónov dolárov. Trump si myslí, že Paula je „pekná znútra aj zvonka“ a poctil ku pozvaním na uvedenie do úradu.
Príde aj Afroameričan reverend Wayne Jackson. Ten káže v „Great Faith Ministries International“ v Detroite svojmu spoločenstvu podobnú ideológiu ako Whiteová. Pri volebnom boji otvoril svoj kostol pre Trumpa. Teraz bude s budúcim prezidentom na úpätí vŕšku Kapitolu prosiť o Božie požehnanie.
Prítomný bude aj prezident evangelikálnej konferencie „National Hispanic Christian Leadership Conference“, Samuel Rodriguez, ktorý postoj voči Trumpovi výrazne zmenil. Rodriguez predtým verbálne útoky proti Mexičanom rozhodne odmietal, no dnes si myslí, že „niet väčšej cti, ako slúžiť svojej krajine takým špeciálnym spôsobom pri takej mimoriadnej príležitosti“.
Tak ako kritizujú Rodrigueza za jeho obrat v názoroch, musí aj rabín Marvin Hier odpovedať na otázky židov. To, že predseda a zakladateľ „Centra Simona Wiesenthala sa bude modliť pri Trumpovom uvedení do úradu, vyvolalo veľkú kritiku. –zg-

Kazachstan: Arcibiskupi vyzývajú k modlitbám za pápeža

Rím, 18.1.2017 (kath.net) 020 088 – Traja biskupi z Kazachstanu iniciovali vzhľadom na rozruch okolo „Amoris laetitia“ výzvu na modlitby za pápeža Františka. Arcibiskup Tomash Peta z Astany, arcibiskup Jan Pavel Lenga, em. arcibiskup Karagandy a biskup Athanasius Schneider, z Arcidiecézy Svätej Márie v Astane, vyzvali k tomu, aby pápež František naďalej potvrdzoval „nezmenenú prax Cirkvi o pravde nerozlučiteľnosti manželstva“. Podnetom k výzve bolo, že v niektorých čiastkových cirkvách sa uverejnili smernice a výklady, podľa ktorých znovu zosobášení rozvedení sú bez problémov pripustení ku sviatosti zmierenia a k Eucharistii. Vo výzve pripomínajú ustanovenia Katechizmu Katolíckej cirkvi ako aj pápeža Benedikta XVI. a jeho apoštolský dokument „Sacramentum caritatis“: „Eucharistia nevyčerpateľným spôsobom posilňuje nerozlučiteľnú jednotu a lásku každého kresťanského manželstva. V nej je manželský zväzok mocou sviatosti vnútorne spojený s eucharistickou jednotou medzi ženíchom Kristom a jeho nevestou Cirkvou (porovn. Ef 5,31-32)“.
Ďalej sa kritizujú tí pastieri Cirkvi, ktorí to trpia, či dokonca dovoľujú takýmto rozvedeným prijímať Eucharistiu. Týmto spôsobom spolupôsobia na „neustálom urážaní sviatosti manželstva“. Pastoračné smernice vydané viacerými miestnymi cirkvami, ktoré to dovoľujú, biskupi odmietajú: „Spomenuté pastoračné smernice odporujú univerzálnej Tradícii Katolíckej cirkvi, ktorá, čo sa týka nerozlučiteľnosti manželstva, bola neprerušenou Petrovou službou pápežov vždy verne a bez tieňa pochybností, či dvojznačnosti v náuke ako aj v praxi zachovávaná.“
Na záver sa pripomínajú predpisy Desatora, zvlášť šieste prikázanie, ktoré sú bez výnimky záväzné pre každého človeka vždy a v každej situácii. V tejto oblasti nemožno pripustiť nijaké výnimočné prípady či situácie, rovnako málo tu možno hovoriť o nejakom dokonalejšom ideáli. Sv. Tomáš Akvinský hovorí: „Predpisy Dekalógu obsahujú úmysel samotného Zákonodarcu – a síce Boha. Preto tieto predpisy Dekalógu nepripúšťajú nijaký dišpenz“ (Summa theol., 1-2, q. 100, a. 8c). –zg-

Bývalá moslimka: Pretože Ježiš je pravda!

Viedeň, 18.1.2017 (kath.net) 020 087 – „Moslimská šatka je symbol podriadenosti ženy, jej sexuality a jej sebaurčenia pod vládu muža.“ Vyhlásila to bývala moslimka a kritička islamu Sabatina Jamesová v interview pre rakúsky denník „Kurier“. Jamesová, ktorá pre hrozby zavraždenia žije roky pod ochranným programom obetí, pripomína, že islamské spoločenstvo štátov OIC v jeho islamskom vyhlásení ľudských práv EMRI jednohlasne odmieta právne zrovnoprávnenie žien. Mohamed okrem toho prikázal zabíjanie inovercov pri odpadnutí od islamu, ako aj zabíjanie inak žijúcich ako homosexuálov a inak zmýšľajúcich kritizujúcich systém práva šaría. To platí podľa Jamesovej aj pre podrobenie sa ženy a pre bitie ženy.
Jamesová pripomenula, že mnohé mladé ženy nenosia šatku dobrovoľne. Tie podporujú našu podporu. „Šatka nie je nijaký náboženský symbol, inak by ju museli nosiť aj muži. Je to skôr znak podrobenia sa ženy mužovi, teda antidemokratický symbol.“
Na otázku, prečo konvertovala na kresťanstvo, táto Rakúšanka s pakistanskými koreňmi povedala:
„Pretože Ježiš je pravda. Ak by niekedy bolo niečo, na čo stavím svoj život, tak je to pravda! Ježiš nikdy neučil ani nepraktizoval násilie. Mohamed násilie učil a praktizoval. Tak je Mohamedovo násilie krokom naspäť v porovnaní s nenásilnosťou Ježiša.“
Jamesová vstúpila do Katolíckej cirkvi v r. 2001. V islame vidí náboženstvo zákona, v ktorom sa musí dodržiavať náboženský zákon. V rozhovore pripomenula, že Mohamed za to aj zabíjal a islamské spoločenstvo štátov to dodnes neodvolalo. Ježiš naproti tomu staval lásku a odpúšťanie nad náboženský zákon. Východisková situácia je „extrémne odlišná“. „Mohamed vyzýval k zabíjaniu a aj sám zabíjal. Kto si berie za vzor, môže sa ľahko dostať do problémov. Treba prestať brať si ešte dnes Mohameda za vzor.“ –zg-

Na ďalšej synode ani celibát ani diakonky

Vatikán, 17.1.2017 (kath.net) 020 086 – O otázke pripustenie ženatých mužov ku kňazského úradu ani otázka tzv. „diakonátu žien“ sa na budúcej synode biskupov diskutovať nebude. Informoval o tom portál „LifeSiteNews“, po tom, čo sa na to opýtal sekretára synody biskupov kardinála Lorenza Baldisseriho po tlačovej konferencii vo Vatikáne. Pred tlačovkou sa totiž vyskytli podobné špekulácie.
Namiesto toho sa bude synoda biskupov v októbri 2018 zaoberať mladými ľuďmi v Cirkvi. Príslušný list Vatikánu spolu s dotazníkom uverejnili už pred týždňom. –zg-

Sekulárny prorok zániku’ vo Vatikáne?

Vatikán, 17.1.2017 (kath.net/LSN/jg) 020 085 – Americký biológ a demograf Paul R. Ehrlich vystúpi na vedeckej konferencii Pápežskej akadémie vied a Pápežskej akadémie sociálnych vied. Ehrlich je považovaný za otca populačnej politiky a okrem iného sa vyslovil za nútené potraty a masové sterilizácie, ak by malo pre preľudnenie dôjsť ku krízam, ktoré ohrozujú existenciu spoločnosti.
Spoločná konferencia oboch pápežských akadémií sa zaoberá témou vymierania druhov a koná sa 27. februára až 1. marca 2017 vo Vatikáne. V brožúrke ku konferencii sa hovorí o „nerovnováhe“, ktorá existuje medzi svetovou populáciou a zdrojmi Zeme: „Už len klimatické zmeny zničia až do 40 percent biodiverzity Zeme, ak sa neurobia rozhodujúce opatrenia.“
V knihe „The Population Bomb“ (Populačná bomba) Ehrlich v r. 1968 predpovedal, že Zem v 70. a 80. rokoch minulého storočia už neuživí rastúce obyvateľstvo. Obával sa hladomoru a spoločenských kríz ako následkov preľudnenia. Ehrlich bol spoluzakladateľom „Zero Population Growth“, hnutia, ktoré sa zasadzuje za nulový rast populácie. Organizácia sa dnes nazýva „Population Connection“.
Ehrlichove prognózy sa nesplnili. V súčasnosti vedie Centrum pre konzervačnú biológiu na Stanfordskej univerzite. Na konferencii bude hovoriť na tému „Príčiny a cesty straty biodiverzity“.
„Ehrlichove názory o vymieraní druhov sú rovnako prehnané ako jeho falošné prognózy o explózii obyvateľstva,“ hovorí Stephen Mosher z „Population Research Institute“ (Inštitút pre výskum populácie).
„Nechápem, prečo Vatikán ponúka pódium tomuto sekulárnemu prorokovi zániku, zatiaľ čo je tu dostatok serióznych katolíckych vedcov, ktorí si zaslúžili prednášať na konferencii,“ kritizoval vedec. –zg-

O 10 rokov budeme moslimovia pre našu hlúposť!

Ľuďom, čo prídu sa hneď pomáha, no život mnohých chudobných a starých Talianov je stále ťažší. Štát sa má starať najprv o Talianov!

Pompeje, 17.1.2017 (kath.net/jg) 020 084 – „O desať rokov budeme my všetci moslimovia, pre našu vlastnú hlúposť.“ Povedal to arcibiskup Carlo Liberati, emeritný prelát z talianskych Pompejí. „Morálna a náboženská dekadencia Talianska a Európy podporuje islam,“ kritizoval Liberati podľa správy internetového vydania Daily Mail.
„Taliansko a Európa žijú pohansky a ateisticky, schvaľujú zákony proti Bohu a pestujú tradície zodpovedajúce pohanstvu. Okrem slabej kresťanskej viery majú moslimovia aj viac detí ako pôvodní Európania,“ povedal arcibiskup.
V ostatných dvoch rokoch prišlo do Talianska asi 330 000 ľudí z Afriky, Blízkeho Východu a Ázie. Počet moslimov podľa oficiálnych štatistík vzrástol z 2000 v r. 1970 na 2 milióny v r. 2015.
„Zatiaľ čo ľuďom, čo prichádzajú zvonka, sa okamžite pomáha, je život pre mnohých chudobných a starých Talianov stále ťažší. Politika sa má starať najprv o Talianov!“ požaduje arcibiskup Liberati. –zg-

Nemecko: Trest za cvičenie na oltári

Bonn, 17.1.2017 (KAP/KNA) 020 083 – Umelec v nemeckom Saarbrückene, ktorý pre video cvičil podpory ležiačky na oltári, musí zaplatiť peňažnú pokutu 700 eur. Súd v Saarbrückene odsúdil 38-ročného slobodného umelca Alexandra Karleho v utorok za porušenie domovej slobody a rušenie náboženských úkonov. Okrem toho musí Karle niesť súdne trovy. Jeho obhajca oznámil, že sa odvolá.
Sudkyňa Judith Simonová považovala za dokázané, že Karle v januári 2016 za účelom umeleckého videového projektu vnikol do zamknutého oltárneho priestoru Baziliky sv. Jána, vyliezol na oltár a tam urobil 30 podpôr ležiačky. Tým naplnil trestný skutok hanobenia kultového miesta.
„Ak sa oltár kladie na roveň telocvičnému náradiu, tak sa objektívne vyjadruje, že sa ním pohŕda,“ vyhlásila sudkyňa. Poukázala na to, že umelecká sloboda „nie je ústavno-právne bezbrehovo zaručená, pretože nachádza svoje hranice v právach tretích osôb“. „Právo na náboženskú slobodu občanov je takisto chránené. Karle teda nemôže realizovať umeleckú slobodu všade a na každom mieste.“
Karle povedal, že v akcii s názvom „Pressure to perform“ (Tlak na výkon) mu išlo o kritiku spoločnosti zameranej len na výkonnosť. Akcia v kostole podľa neho súvisí so symbolickou silou oltára. On by to video síce v každý čas znova natočil, ale poukázal na to, že nechcel nikoho uraziť. Ak sa tak stalo, je mu to ľúto.
Štátna prokuratúra žiadala spočiatku za rušenie praktizovania náboženstva a domovej slobody pokutu 1500 eur. Keďže sa Karle odmietol, došlo k procesu. –zg-

USA: Modlitbový štít pre Donalda Trumpa

Washington D.C., 17.1.2017 (kath.net) 020 082 – Do Washingtonu DC prišli pred uvedením do úradu Donalda Trumpa už stovky tzv. „modlitbových bojovníkov“. Ich cieľom je, aby sa okolo jeho uvedenia do úradu vytvoril istý druh modlitbového štítu. Skupina, ktorá to organizuje, sa nazýva „POTUS Shield“, ako informoval CBN News. „POTUS“ je v USA zvyčajná skratka pre „prezidenta Spojených štátov“. Hovorca skupiny Eric Majette, pastor z Virgínie, na tlačovej konferencii vyhlásil, že sa chápu ako modlitbová skupina, ktorá sa modlí za vodcov krajiny. Jej členkou je aj Alveda Kingová, neter známeho bojovníka za ľudské práva Martina Luthera Kinga, zastreleného v r. 1968.
Leon Benjamin, farebný pastor z Virgínie, na tlačovke vysvetlil: „Je jedno, kto v Bielom dome je, dokiaľ je tu ešte viera, že Boh nás nenechá napospas osudu. Máme preto veľké nádeje.“ Modlitboví bojovníci sa v ostatných dňoch zišli na rôznych „strategických miestach“ na modlitby. Časť bola aj pri vŕšku Capitol Hill počas vypočutia Bena Carsona, ktorého Trump menoval za ministra a musel ho potvrdiť senát.
Magazín „ Time“ informoval, že Trump pozval na uvedenie do úradu dokonca aj bývalých kritikov z kresťanskej scény a že sa očakávajú renomované osobnosti, ktoré vystupovali ako Trumpovi kritici. –zg-

‚Tagespost‘ k rozhodnutiu na Malte: Faktická schizma

Čo sa teda teraz zmenilo, morálka, sviatosti či pastorácia?

Rím, 17.1.2017 (kath.net) 020 081 – „Priekopa sa prehlbuje. Florencia proti Rímu, Poľsko proti Argentíne, Malta proti Milánu. To sa nazýva faktická schizma.“ Jasnými slovami komentoval nemecký katolícky denník „Tagespost“ v pondelok rozhodnutie biskupov na Malte znovu zosobášeným rozvedeným poskytnúť de facto bez výhrad prístup k Eucharistii. Guido Horst, rímsky korešpondent novín, v príspevku kritizuje, že Rím už nekoná ako „objasňujúca inštancia“, ale ako tichý pozorovateľ sa iba prizerá, ako sa rozbíja „jednota pastoračného pôsobenia Cirkvi“.
Horst tiež pripomenul, že je to ten istý Vatikán, ktorý bol kedysi schopný presadiť rozhodnutie dokonca v Nemecku – v kríze týkajúcej sa konfliktného poradenstva tehotných.
Článok v „Tagesposte“ ďalej kritizoval, že toto nerozhodnutie sa deje na chrbte „malých ľudí“ a tým celkom konkrétne na chrbte mnohých fár, ktoré musia veriacim a potom aj Cirkvi vzdialeným vysvetľovať, čo sa teda teraz zmenilo, morálka, sviatosti, či pastorácia? –zg-

Zmätenie okolo ‚Amoris Laetitia‘ pokračuje

Malta, 16.1.2017 (kath.net) 020 080 – Biskupi Malty podnietili cez víkend diskusiu o spornej exhortácii „Amoris laetita“ a uverejnili smernice, podľa ktorých sa znovu zosobášeným rozvedeným de facto bez veľkých problémov umožňuje prístup k Najsvätejšej Eucharistii. V dokumente „Kritériá aplikácie 8. kapitoly Amoris Laetitia“ biskupi tvrdia, že tieto smernice sú v súlade s tým, čo by chcel pápež František.
V materiáli sa uvádza, že katolíci môžu pristupovať ku svätému prijímaniu a ísť na svätú spoveď, ak žijú „v pokoji s Bohom“. Je tam reč aj o „skúmaní svedomia“. Biskupi tiež uvádzajú, že je „ľudsky nemožné“ nasledovať náuku Cirkvi a žiť zdržanlivo v občiansky uzavretom manželstve, čo je požiadavka, ktorú doteraz Katolícka cirkev vyžadovala a naposledy ju zastávali pápeži Ján Pavol II. a Benedikt XVI.
Kritika zmätku okolo „Amoris Laetita“ sa nedávno objavila dokonca aj v najväčšom americkom denníku „New York Times“, kde kolumnista Ross Douthat konštatoval, že ak sa tento výklad „Amoris Laetitia“ stane všeobecným, náuka Cirkvi dospeje ku svojmu koncu. –zg-

Pápež chce Pavla VI. aj svätorečiť

Rím, 16.1.2017 (kath.net) 020 079 – Pápež František by chcel svojho predchodcu pápeža Pavla VI. aj svätorečiť. Informovali o tom španielske katolícke noviny ako hlásilo Rádio Vatikán. Na to sa má proces pred tromi rokmi blahorečeného pápeža Montiniho urýchliť a už nemá byť potrebný nový zázrak. Podobne postupoval František aj pri svätorečení Jána XXIII., predchodcu Pavla VI.
Vatikán však správu španielskeho časopisu „Vida Nueva“ doteraz nepotvrdil.
Paul VI. (Giovanni Battista Montini) sa narodil 26. septembra 1897 v Concesio pri Brescii. V rokoch 1954/55 až 1963 bol milánskym arcibiskupom a v r. 1963 až 1978 pápežom. Zomrel 6. august 1978 v Castel Gandolfe. Pápež Frantiek ho blahorečil 19. októbra 2014. –zg-

Bassam Tibi: ‚Európa sa môže brániť‘

V Európe vzniklo politicky korektné vyjadrovanie a terorom voči zmýšľaniu zakazuje každú slobodnú diskusiu o utečencov

Viedeň, 16.1.2017 (kath.net) 020 078 – Moslimský politológ Bassam Tibi v „Bazilejských novinách“ kritizoval prístup Európy k „putovaniu národov zo sveta islamu“. Informovala o tom agentúra „idea“:
„Doteraz prišli dva milióny utečencov, ďalšie milióny už sedia na kufroch: Na tieto výzvy nedokáže EÚ okrem zbožných fráz ako ,solidarita’ ponúknuť nijakú stratégiu!“
„V Európe vznikol v minulých rokoch politicky korektný spôsob vyjadrovania najmä zo strany ľavice a zelených, ktorý terorom voči inému zmýšľaniu zakazuje o tom každú slobodnú diskusiu. Je síce správne, že Európa prisťahovalcov potrebuje, ale technicky komplexné západoeurópske spoločnosti potrebujú vysoko kvalifikované pracovné sily a nie chudobných utečencov, ktorí tvoria v Európe paralelné spoločnosti a podstatne zaťažujú sociálny systém.“
Politológ Bassam Tibi ďalej žiadal používanie diferencovaných definícií pre ľudí, ktorí prichádzajú do novej krajiny. U týchto „cudzích“ existuje šesť kategórií: „1. Gastarbeiter, 2. migrant ako prisťahovalec (žiadúci), 3. migrant ako prisťahovalec (nežiadúci), 4. ilegálny ekonomický utečenec, 5. utečenec kvôli vojne podľa medzinárodného práva a 6. politicky prenasledovaný, ktorý má právo podľa článku 16 na azyl.“ Podľa Tibiho sa v Nemecku s výnimkou gastarbeiterov tieto kategórie miešajú a všetky hádžu do jedného vreca ako „žiadatelia o azyl“.
„Putovanie národov“ je politicko-sociálny jav a nie nejaká neovplyvniteľná prírodná katastrofa. Európa sa môže brániť. Na to treba spochybniť „ľavicovo-zelenú mediálnu vládu“. Musí sa umožniť vyjadrovať o tom „nepohodlné myšlienky“. Európa sa musí okrem toho vyvinúť z kontinentu priputovania na kontinent prisťahovalectva a musí rozlišovať medzi prisťahovalectvom a humanitárnou politikou: „Humanitárna politika je povinnosť, ale tu existujú kapacity, ktoré globálne ustarostený človek dobrák neuznáva, pretože chce riešiť problémy celého sveta na nemeckom území.“
Politológ požaduje aj koncepciu integrácie, aby do Európy prichádzajúci ľudia netvorili paralelné spoločnosti: „Len ubytovanie a jazykové kurzy – to neponúka nijakú integráciu.“ –zg-

Expert: Spor o moslimskú šatku je „zástupný“

Konvertitka: Šatka nie je náboženský symbol. Je to skôr znak podrobenia sa ženy mužovi, teda antidemokratický symbol

Viedeň, 16.01.2017 (KAP) 020 077 – Kritika návrhu rakúskeho ministra Sebastiána Kurza (ÖVP) čiastočne zakázať nosenie moslimskej šatky vo štátnej službe pôsobila rozruch. Nemecký expert na ľudské práva a bývalý mimoriadny spravodajca pri OSN pre slobodu názoru a svetonázoru Heiner Bielefeldt, ako aj hovorca kardinála Christopha Schönborna, Michael Prüller, vyslovili ostrú kritiku návrhu:
„To nejde,“ povedal Bielefeldt v rakúskej ORF v relácii „Orientácie“ v nedeľu. A kardinálov hovorca Prüller v článku „Culture Clash“ (Stret kultúr) v novinách „Presse am Sonntag“: „Ak chce Kurz chce signalizovať ‚Ja vám udržím islam od tela!‘, tak by to mal aj otvorene povedať.“
Aj keď existuje mimoriadny historicky odôvodnený štatus kresťanstva, tak z toho nemožno odvodiť nijaké právo na jeho uprednostňovanie, ako povedal Bielefeldt v ORF: „Nároky na rovnoprávnosť sú vpísané do práva na náboženskú slobodu. Privilegovať kresťanské symboly je porušenie rovnosti.“ A tak expert predpokladá, že súčasná diskusia je výrazom akcionizmu, ktorý sa chce odreagovať na symbolicky vybičovanej šatke, pretože vlastný problém – islamistických teroristov – sotva zvládame. Teda ide o „zástupnú diskusiu“ podobnú pseudo-debate o „zákaze burkini“ minulý rok ako reakcie na teroristický útok v Nice.
„Ak ide o bezpečnosť, takéto debaty nepomôžu – naopak“ , hovorí Bielefeldt, lebo napríklad zákaz šatky pre štátnych zamestnancov „v mnohých prípadoch produkuje nespravodlivosť“ a spoločnosť rozdeľuje. Odhliadnuc od toho by bol paušálny zákaz šatky úderom do tváre všetkým moslimským ženám, ktoré nosia šatku nie z represie, ale „samozrejme a sebavedome“ ako znamenie svojej viery.
Nedávny rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva o povinnej účasti žiačok na výuke plávania s chlapcami hodnotí Bielefeldt však pozitívne:
„Na právo na náboženskú slobodu sa nesmie hľadieť izolovane“, ale treba ho vidieť spolu s právom na vzdelanie. Čiastočné oslobodenie od výuky plávania je „mysliteľné iba v extrémnych prípadoch – ak ide napríklad o vyhnutie sa extrémnej existencionálnej skúške pre mladú ženu“. Všeobecný rozsudok súdu však môže byť veľmi prospešný: „Musíme si totiž rozhodne ceniť a udržať aj povinnú školskú dochádzku a koedukáciu – teda spoločnú výuku chlapcov a dievčat.“

Návrh kritizovala aj Viedenská arcidiecéza
Hovorca Michael Prüller sa vyjadril, že aj keď návrh ministra Kurza je „pochopiteľný“, pretože sa tak tvoria „pachové stopy na označenie vlastného revíra“, tak nie je vecne zdôvodnený. Ak je totiž šatka skutočne „vlajkou islamizmu“ a predstavuje „kultúru nenávisti a útlaku“, mala by byť dôsledne úplne zakázaná. Zákaz iba v štátnych úradoch by bol „smiešne neprimeraný“.
Kto sa zákazom šatky odvoláva na argument liberálnosti, je v nebezpečenstve, že sa zapletie do protirečení a nakoniec bude konať „antireligiózne“ a taký zákaz by postihol všetky formy náboženskej prítomnosti vo verejnosti, ako vyhlásil hovorca. Zákaz šatky je teda skôr „krok naspäť od tej liberálnosti, ktorú predstierajú brániť.“ „Ak by bol islam ako taký skutočne nepriateľom, bolo by to vytieranie očí. Ak nie je, je to obmedzovanie.“ Preto treba požadovať viac úprimnosti: „Ak chce Kurz signalizovať ‚Ja vám udržím islam od tela!‘, tak by to mal aj otvorene povedať.“
Aj prezidentka Združenia ženských reholí Rakúska, sr. Beatrix Mayrhoferová zákaz šatky odmieta. „Prečo by sa malo moslimke zakazovať, čo je dovolené židovi, sihkovi alebo aj mne katolíckej rehoľníčke?“ Sloboda voľby odevu z náboženských dôvodov je „výrazom vítanej mnohorakosti, ktorá našu spoločnosť obohacuje a spestruje.“ Sestra si preto si váži spoločenskú toleranciu práve pri skúsenostiach z útlaku v komunistických krajinách. Ak by ju nútili zložiť závoj, tak by to neurobila, ako dodala. „Bojovala by som za to – spolu s moslimskými ženami a za všetkých, ktorí chcú dať svoj život do služby pokoja,“ povedala sestra Beatrix.

Konvertitka Sabatina Jamesová za zákaz šatky
Úplne iný názor vyjadrila na kresťanstvo konvertovaná moslimka z Pakistanu Sabatina Jamesová:
„Šatka je symbolom podriadenia sa ženy, jej sexuality a jej sebaurčenia pod vládu muža,“ povedala v interview pre noviny „Kurier“ 15 januára. Počet žien, ktoré šatku nenosia dobrovoľne, je veľmi veľký – a práve tieto ženy potrebujú podporu. Šatka nie je náboženský symbol, veď inak by ju museli nosiť aj muži. Je to skôr znak podrobenia sa ženy mužovi, teda antidemokratický symbol.“ –zg-

Nemecko: Proces pre vraždu kresťanky

Freiburg, 16.1.2017 (kath.net) 020 076 – Od minulého štvrtka sa zodpovedá 25-ročný mladý muž pred krajským súdom v nemeckom Freiburgu. Priznal sa, že pred piatimi mesiacmi zavraždil spolubývajúcu študentku v bytovom spoločenstve študentov vo štvrti Lehen, pretože bola kresťanka! Informovala o tom televízia ZDF.
Podľa štátneho prokurátora študentka sa do spoločenstva prisťahovala iba deväť dní pred činom. Páchateľ pred činom dvakrát vyprovokoval spor s praktizujúcou kresťankou. V deň činu vtrhol 31-ročný muž do izby študentky a pýtal sa na jej názor na manželstvo homosexuálov a potom na ňu zaútočil nožom. Sediaca žena nemala šancu, ako povedal prokurátor. Ušla ešte na schodisko, tam ju páchateľ ešte niekoľko krát bodol do chrbta. Vyhlásil, že konal z nenávisti a pohŕdania voči žene pre jej náboženskú angažovanosť.
Žena ešte na mieste zomrela. Polícia podozrivého zatkla v jeho izbe a pritom našla nôž.
Obžalovaný sa voči polícii označil ako „antiteista“, ako informovala televízia. Povedal, že odmieta každú vieru. Pôvodne prišiel do Freiburgu na štúdium, to však prerušil. Pôvodne katolícky vychovaný páchateľ povedal, že v 13 rokoch sa odvrátil od viery. Hovoril o myšlienkach na zabíjanie a samovraždu aj o románovej postave sériového vraha Hannibala Lectera z filmu „Mlčanie baránkov“. Súd musí teraz objasniť, či je možné obžalovaného považovať za psychicky schopného viny.
Zavraždená žena pochádzala z Paderbornu. Známi ju opisovali ako život milujúcu a veselú osobu. Vo Freiburgu bola krátko, veriaca kresťanka chcela rok spolupracovať v ekumenickom modlitbovom dome v centre mesta. –zg-

Taliansky kňaz a obrátenie bossa mafiánov

Rím, 16.1.2017 (kath.net) 020 075 – Kňaz Marcello Cozzi v interview s talianskym denníkom „Il Giornale“ rozpráva, že počas pastorácie vo väznici vidí „Kainovu tvár“. No v niektorých prípadoch vedie pobyt vo väzení skutočne k tomu, že vrahovia kriticky uvažujú o svojom živote, ľutujú, čo urobili a prežívajú intenzívne náboženské obrátenie.
Cozzi potom hovorí o mafiánskom bossovi Gaspare Spatuzzovi. Spatuzza bol obvinený z 50 vrážd! No jeho súčasné obrátenie je „pravé“, ako povedal Cozzi. Porozprával, že Spatuzzova väzenská cela vyzerá už ako mníšska cela, plná modlitebníkov a teologickej literatúry. Bývalý mafián „žije roky asketický život“. Keď ho kňaz navštívi, prosí ho Spatuzza o spoločnú modlitbu liturgie hodín.
No ani pokánie a ľútosť neprivádza bývalých vrahov jednoducho k šťastnému koncu, ako hovorí kňaz. Sú naďalej zaťažení svojimi spomienkami a nočnými morami. –zg-

Nemecko: Sloboda žurnalistov ohrozená

Komentár Moritz Breckner/pro-medienmagazin

Wetzlar, 16.1.2017 (kath.net/pro-medienmagazin) 020 074 – V článku 5 nemeckej ústavy je ustanovená sloboda názoru: „Každý má právo slobodne vyjadriť svoj názor slovom aj písmom. Cenzúra sa nekoná.“ To je v Nemecku momentálne naozaj tak. …
Znie to samozrejme – ale očividne nie je, prinajmenšom pre ľudí, ktorí nie sú schopní zniesť iné názory ako tie svoje. Našli cestu, ako slobodu názoru šikovne napadnúť: denunciáciu. Mathias Richel zo strany SPD dokázal minulý týždeň, že konzervatívny publicista Roland Tichy musel odísť z postu vydavateľa spravodajského portálu „Xing Klartext“ (Jasné slovo). … Tichy dostával dokonca aj hrozby zabitia. Iba o niekoľko dní neskôr sa aj politik Strany zelených Matthias Oomen na Twitteri pokúsil robiť na Tichého nátlak.

Poslanec SPD šípi „webovú stránku neonacistov“
Dva ďalšie príklady: Expert na reklamy Gerald Hensel vyzval v decembri nedávať reklamy na tzv. „pravicové“ webové stránky. A poslankyňa SPD Saskia Esken vyzvala v pondelok na Twitteri nemeckých podnikateľom, aby neinzerovali na americkom portáli „Breitbart News“. „Vaša reklama vychádza na neonacistickej webovej stránke. To ste iste nechceli, či áno?“ Ani „Breitbart“ nemá s neonacistami ani to najmenšie spoločné, založil ho žid a pri otvorení jeruzalemskej redakcie bol aj Benjamin Netanjahu.
Takto sa dostávajú pod tlak mnohé médiá a aktéri, ktorí pritom vystupujú ako moralisti, konajú nemorálne. Tento boj proti rozdielnosti názorov svedčí o pochybnom chápaní demokracie. A stáva sa nebezpečím pre žurnalizmus, ak denuncianti na Twitteri aj falošnými tvrdeniami umlčujú autorov, alebo im ničia možnosť uverejňovania reklám. –zg-

Pápež napomína migrantov rešpektovať zákony

Vatikán, 15.1.2017 (KAP) 020 073 – Pápež František napomenul migrantov, aby rešpektovali zákony a tradície krajín, ktoré ich prijali. Súčasne by si mali zachovať hodnoty svojej kultúry, ako povedal pri príležitosti Svetového dňa utečencov v nedeľu v Ríme.
Zvláštnym spôsobom pripomenul ochranu a integráciu detí a mládeže medzi migrantami. Predovšetkým deti bez sprievodu sú vystavené mnohým nebezpečiam, ako povedal pri modlitbe Anjel Pána na Námestí sv. Petra.
Migranti majú na miestach, kde sú ubytovaní môcť „bez starostí“ žiť. „Stretnutie rôznych kultúr je vždy obohatením pre všetkých“ povedal pápež. Pracovníkov s utečencami v Cirkvi povzbudil, aby pokračovali vo svojej angažovanosti. V cudzincovi je „prítomný Ježiš, často trpiaci, odvrhnutý a pokorený,“ ako povedal František.
Svetový deň migranta a utečenca sa tento rok slávil pod mottom „Maloletí migranti – zraniteľní a bez hlasu“. … –zg-

Rakúsko: „Genderová polícia“ znova udrela

Salzburg, 15.1.2017 (kath.net) 020 072 – V Salzburgu znova udrela „genderová polícia“. Podľa správy novín „Krone“ červeno-zelené zastúpenie študentov – Socialistickej strany a Strany zelených – na Univerzite v Salzburgu chce protokolom v štýle štátnej bezpečnosti dokumentovať „porušovania“ svojej ideológie gender. Tak zvaný „Gender Watch Protokol“ má čo najpresnejšie dokumentovať porušovania ideológie gender na zasadnutiach Rakúskeho zväzu vysokých škôl (ÖH) v Salzburgu. Zápisy dokumentujú, že študent napríklad „prevráti oči“, alebo „nehovorí vhodne o pohlaviach“, či urobí „sexistickú výpoveď“.
Plánovaný genderovský nezmysel teraz zverejnil šéf univerzitnej frakcie blízkej Ľudovej strane „Akčné spoločenstvo“, Paul Oblasser. –zg-

Kardinál: Pápežov dokument robí rozkol medzi biskupmi

Rím, 15.1.2017 (KAP) 020 071 – Kardinál Carlo Caffarra bránil svoju požiadavku na pápeža, aby objasnil niektoré postoje k manželskej morálke. „Rozkol medzi biskupmi“ nie je následok listu kardinála a troch ďalších kardinálov pápežovi, ale jeho dôvod, ako povedal emeritný arcibiskup talianskej Bologne pre noviny „Il Foglio“ cez víkend. „Iba slepý môže popierať, že Cirkev sa nachádza vo veľkom zmätení,“ povedal kardinál Caffarra.
Kardinál sa postavil proti zľahčenému prístupu znovu zosobášených rozvedených ku svätému prijímaniu, aj keď to tak niektorí biskupi učia. Ak by osoby v nelegálnom vzťahu mohli prijímať sviatosti bez toho, že by sa zaviazali k sexuálnej zdržanlivosti, muselo by sa „aj učiť, že manželská nevera ako taká nie je zlá“, ako povedal kardinál. „To je jednoduchá otázka logiky.“
Kardinál Caffarra, em. profesor morálnej teológie a v r. 1981 až 1995 riaditeľ pápežského Inštitútu pre otázky manželstva a rodiny, spolu s nemeckými kardinálmi Brandmüllerom a Meisnerom a s americkým kardinálom Burkem listom žiadali od pápeža objasnenie istých výpovedí v jeho exhortácii „Amoris laetitia“ ohľadne prístupu k znovu zosobášeným rozvedeným. List v novembri zverejnili a odvtedy vyvoláva diskusie.

„Radiť pápežovi – ťažká povinnosť“
Kardinál Caffarra pre „Foglio“ povedal, že pre kardinálov je „ťažkou povinnosťou radiť pápežovi pri riadení Cirkvi“. „Cirkev, ktorá vlastnej náuke venuje málo pozornosti, nie je pastoračná ale ignorantská Cirkev.“ To by znamenalo, „pastoračnú prax založiť na blahovôli ľudí“, ako povedal kardinál.
V centre diskusie o situácii znovu zosobášených rozvedených v Katolíckej cirkvi je poznámka pod čiarou 351 v „Amoris laetitia“, ktorú niektorí vykladajú ako otvorenie sa Cirkvi. Caffarra nazval tento úsek „dvojznačný“. Treba preskúmať, či príslušná výpoveď „je v protirečení s tradičnou náukou Cirkvi v tejto otázke, alebo nie“.
Podľa názoru kardinála by teraz pastoračná pomoc mohla spočívať v tom, že postihnutých privedieme k uznaniu, „že sa nachádzajú v situácii, v ktorej Eucharistiu prijímať nemôžu“. K možnému rozhodnutiu vo svedomí Caffarra povedal, že kto nejakej osobe radí, aby nasledovala svoje svedomie, bez toho, že by súčasne požadoval hľadanie „pravdy dobra“, dáva jej do ruky ničivú zbraň jej ľudskosti“. –zg-

Vatikán otvára baziliku pre bezdomovcov

Vatikán, 14.1.2017 (kath.net/ KAP) 020 070 – Vzhľadom na chladnú zimu premenil Vatikán kostol v rímskej štvrti Trastevere na nocľaháreň pre utečencov. Už týždeň nocuje v Bazilike San Calisto v Trastevere asi 30 bezdomovcov, ako oznámil Vatikán 13. januára. Postele a priľahlé priestory aj sanitárne zariadenia majú byť k dispozícii do konca zimy.
Bazilika San Calisto v Trastevere je tzv. exteritoriálnou bazilikou Vatikánu v blízkosti Kostola Santa Maria in Trastevere. O bezdomovcov sa stará spoločenstvo Sant’Egidio.
Od počiatku roka zamrzlo v Taliansku na ulici najmenej 5 ľudí. Podľa médií dalo mesto Rím pre bezdomovcov k dispozícii asi 500 miest na spanie. Okrem toho zostávajú v chladných nociach otvorené aj stanice podzemnej dráhy. Sant’Egidio predpokladá, že vo Večnom meste je asi do 8000 bezdomovcov. –zg-

Vatikán: Prípravný dokument k biskupskej synode 2018

Vatikán, 13.1.2017 (RV) 020 069 – V Tlačovom stredisku Svätej stolice predstavili prípravný dokument k najbližšej biskupskej synode v októbri 2018. Pri tejto príležitosti Svätý Otec napísal aj osobitný list určený mladým na celom svete. Dvadsaťstranový text predstavuje úvodnú fázu prípravy synody na tému

„Mladí, viera a rozlišovanie povolania“.

Prípravný dokument synody má za cieľ pozbierať informácie o aktuálnom sociálno-kultúrnom stave mladých v rozpätí od 16 do 29 rokov v rôznych životných kontextoch. Materiál je adresovaný biskupom a biskupským konferenciám, dikastériám Rímskej kúrie, ako aj úniám generálnych predstavených reholí.
V nadväznosti na predchádzajúcu biskupskú synodu o rodine, ktorej ovocím bola uplynulý rok aj posynodálna apoštolská exhortácia Amoris laetitia, „sa Cirkev rozhodla klásť si otázky o tom, ako sprevádzať mladých pri rozpoznávaní a prijímaní povolania k láske a k životu v plnosti,“ píše sa na úvod textu.
Generálny sekretár biskupskej synody, kardinál Lorenzo Baldisseri, predstavil novinárom štruktúru dokumentu. Prvá kapitola sa venuje mladým v dnešnom svete, druhá časť pripomína dôležitosť rozlišovania povolania a posledná kapitola sa zameriava na pastoračnú činnosť v cirkevnej komunite. Viac už kardinál Baldisseri:
„Je jasné, že termín «povolanie» musí byť chápaný v širokom zmysle a týka sa celej bohatej škály možností konkrétnej realizácie vlastného života v radosti z lásky a v plnosti prameniacej z darovania seba samého Bohu a druhým. Ide o nájdenie konkrétnej formy, v ktorej toto plné realizovanie sa môže nastať ,skrze sériu rozhodnutí, ktoré artikulujú životný stav: manželstvo, kňazskú službu, zasvätený život, atď…, profesiu, spôsob sociálneho a politického zaangažovania, životný štýl, narábanie s časom a peniazmi a podobne“.
V závere obsahuje prípravný dokument dotazník, ktorý má za cieľ pozbierať štatistické údaje o mládeži miestnych cirkvách a poskytnúť prehľad o pastoračnej situácii so zreteľom na mladých. Kladie tiež rôzne otázky pre lepšie pochopenie rozmanitých situácií, aby bolo napokon možné vypracovať odporúčania pastoračných praktík, ktoré by boli nápomocné celej Cirkvi. Osobitosťou procesu prípravy tejto synody je zaradenie otázok špecifických pre jednotlivé kontinenty.
Aj samotní mladí z celého sveta sa budú môcť prostredníctvom internetu zapojiť a zaslať dotazník so svojimi očakávaniami a radami. Dvaja zástupcovia mladých boli prítomní aj pri prezentácii v Tlačovom stredisku po boku predstaviteľov Sekretariátu Synody biskupov. Viac už Mons. Fabio Fabene, podsekretár biskupskej synody:
„Nastávajúca synoda si nechce klásť otázky len o sprevádzaní mladých v rozlišovaní ich životnej voľby vo svetle evanjelia, ale chce tiež načúvať ich túžbam, snom, plánom, ktoré majú mladí so svojím životom, ako aj ich ťažkostiam, s ktorými sa stretávajú pri realizácii ich projektu v službe spoločnosti, v ktorej sa od nich žiada, aby boli aktívnymi protagonistami“.

Kardinál Burke má bojovať proti slobodomurárom

Vatikán, 13.1.2017 (kath.net/EWTN/jg) 020 068 – Pápež František poveril kardinála Raymonda Burkeho patróna Rádu maltézskych rytierov, aby zasiahol proti slobodomurárskym vplyvom v ráde. Informoval o tom vatikánsky expert Edward Pentin v článku pre internetové vydanie National Catholic Register.
Kardinál Burke bol 10. novembra 2016 na súkromnej audiencii u pápeža Františka. Pápež bol vzhľadom na rozdeľovanie kondómov a orálnej antikoncepcie nadáciou rádu „Malteser International“, veľmi znepokojený. Na stretnutí hovoril František aj na tému slobodomurári. Jasne povedal, že nechce nijaký vplyv slobodomurárov v Ráde maltézskych rytierov a od kardinála Burkeho očakáva príslušné opatrenia, ako informoval Pentin.
V liste z 1. decembra pápež nanovo zdôraznil povinnosť patróna napomáhať spiritualitu rádu a ukončiť všetky spojenia so skupinami a praktikami, ktoré sa priečia morálnemu zákonu.
Pápež František v minulých rokoch viackrát poukázal na nebezpečenstvá slobodomurárstva a na ich nepriateľstvo voči Cirkvi. Pri stretnutí s mládežou v rámci pastoračnej návštevy v Turíne v júni 2015 František povedal:
„Koncom 19. storočia vládli najhoršie podmienky pre rozvoj mládeže: Slobodomurári boli na vrchole, Cirkev nemohla nič robiť, existoval »pohŕdači farárikmi« a aj satanisti … Bol to jeden z najhorších okamihov a aj jedno z najhorších miest Talianska. Ale ak si chcete urobiť peknú domácu úlohu, tak si zistite, koľko svätých mužov a žien v tej dobe vyrástlo! Prečo? Pretože si všimli, že vzhľadom na túto kultúru, tento spôsob života musia plávať proti prúdu.“
V interview na spätnom lete zo Svetových dní mládeže v Riu de Janeiro v júli 2013 k homosexualite povedal: „Ten vlastný problém je, ak sa z tejto tendencie, urobí lobby: Lobby chamtivcov, lobby politikov, lobby slobodomurárov – toľké lobby. To je pre mňa závažnejší problém.“ –zg-

* * * * * * *

K Duchu Svätému: Pane, zošli svojho Ducha a obnovíš tvárnosť zeme! Pane, obnov svoje prvé Turíce. Ježišu, udeľ všetkým milovaným kňazom dar rozlišovania duchov, obdaruj ich všetkými svojimi darmi, rozmnož ich lásku, urob z nich neohrozených apoštolov a pravých svätých medzi ľuďmi.
Duchu Svätý, Bože lásky, príď ako mocný vietor do našich katedrál, do večeradiel, do najbohatších domov práve tak, ako do najpokornejších príbytkov. Naplň celú Zem svojím svetlom, svojou útechou a svojou láskou! … Príď a povzbuď ľudí v tejto dobe takej plnej úzkostí, osvetli neistú budúcnosť mnohých, upevni tých, ktorí ešte váhajú na Božích cestách.
Duchu svetla, rozptýľ všetky temnoty zeme, uveď blúdiace ovce do Božieho ovčinca, pretrhni oblaky prikrývajúce tvoje tajomné svetlo. … Naplň všetky srdcia svojimi premnohými a vzácnymi darmi, ó božský plod obety Kalvárie, … (Krátené: Marthe Robinová, Turíce 26. mája.1939)

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.
Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *