Život Cirkvi vo svete 11 * 2015

Obsah

 

Kardinál varuje pred falošnými očakávaniami od pápeža

Kardinál Burke o vernom svedectve kresťanských rodín

Kardinál Zen kritizuje vatikánsku politiku v Číne

Falošná hriešnica nahrávala spovede

Kardinál Kasper: Pápež uviedol mnohé do pohybu

Reakcia Kaspera: ‚V podstate všetko nesprávne!‘

Čo je milosrdenstvo? Odpoveď kardinálovi Kasperovi

Poznáte gender? Ide na nervy a stojí nás peniaze!

Česko: Cirkvám vrátili v r. 2014 pätinu pozemkov

Nemecko: Kresťanka urobila dojem v TV show

Teológ – teológia: Cesta a poslanie

Parlament EÚ odhlasoval rezolúciu o rovnoprávnosti

Nemecká armáda v hľadáčiku islamistov

Smie sa v mene Boha zabíjať?

Spevák «Backstreet Boys»: Viera je kompas

Biskup: Saudská Arábia totalitná ako Severná Kórea

Nadávky žiakov v Neu-Ulme: ‘Ty kresťan’, ‘Ty žid’

Nemecko: Ateisti kritizujú systém cirkevnej dane

Londýn: Ďalšia kresťanka prepustená pre vieru

Slovensko: Cirkevný vlastnícky spor v Komárne eskaluje

Biskup: Európa pre Ukrajinu jediná cesta

 

Kardinál varuje pred falošnými očakávaniami od pápeža

 

Rím, 12.3.2015 (kath.net/KNA) 017 749 – Pápež František podľa názoru jeho úzkeho spolupracovníka neusiluje o nijaké uvoľnenie záväzku celibátu pre katolíckych kňazov. «S celibátom sa nedá nič urobiť», povedal kardinál Oscar Andres Rodriguez Maradiaga (foto) pre taliansky denník «La Repubblica» zo štvrtka. «Mýlia sa tí, ktorí si myslia, že pápež chce zmeniť Evanjelium. Nejde o to, páčiť sa svetu tým, že budeme plniť jeho požiadavky, ale ide o uskutočňovanie Božieho plánu,» zdôraznil honduraský hodnostár.

Program pontifikátu Františka opísal Rodriguez vetou: «Oprav moju Cirkev». Citoval tak výzvu Kristovej sochy v Kostole San Damiano svätému Františkovi (1181/82-1226).

Kardinál Rodriguez je koordinátorom Rady kardinálov pre reformu kúrie, ktorá radí Františkovi aj pri vedení všeobecnej Cirkvi. Arcibiskup honduraskej Tegucigalpy sa považuje za úzkeho dôverníka pápeža.

Kardinál súčasne kritizoval jednostrannú sústredenosť médií na témy ako znovu zosobášení rozvedení a homosexuálne páry a ako vyhlásil:

Synoda biskupov o rodine je «cesta na nájdenie pastoračných odpovedí na situáciu, ktorá sa veľmi zmenila. Nejde iba o záverečný dokument.» –zg-

 

Kardinál Burke o svedectve kresťanských rodín

 

Kardinál Leo Burke: „Výzva, ktorá sa týka Cirkvi ako celku, sa týka Cirkvi rovnako aj v jej prapôvodnej bunke života – rodine. Svedectvo rodiny je preto srdcom novej evanjelizácie.“

 

Chester, 12.3.2015 (kath.net) 017 748 – „Keď Cirkev spozná nenahraditeľnú silu rodiny pri evanjelizácii celej spoločnosti, bude tým ešte viac podnecovaná, aby prijala za svoju zásadnú úlohu ochrany a napomáhania pravdy života v manželstve a rodine.“ Zdôraznil to kardinál Leo Burke v prednáške v anglickom Chesteri. Kardinál Burke je patrónom Maltézskeho rádu rytierov a predtým bol dlhé roky prefektom Apoštolskej signatúry.

„Poslušné kresťanské svedectvo verných manželských párov je rozhodujúcim prvkom obnovy Cirkvi a spoločnosti. Katolíci musia byť za svoje úsilie udržať pravdu o manželstve ochotní aj trpieť. Výzva, ktorá sa týka Cirkvi ako celku, týka sa Cirkvi rovnako aj v jej prapôvodnej bunke života – rodine. Svedectvo rodiny je preto srdcom novej evanjelizácie.“

Kardinál Burke kritizoval osoby v Cirkvi, ktoré „v mene milosrdenstva zastierajú pravdu o nerozlučiteľnosti manželstva, ktoré v mene pastoračného chápania schvaľujú a prijímajú porušovanie manželského spojenia metódami antikoncepcie a ktoré v mene tolerancie mlčia o tom, že manželstvo je jednota medzi mužom a ženou“. –zg-

 

Kardinál Zen kritizuje vatikánsku politiku v Číne

 

Spočiatku som mal dôveru k štátnemu sekretárovi kardinálovi Pietrovi Parolinimu. To sa však zmenilo, keď som sa dozvedel, že aj Parolin sa stavia pozitívne k dohode s Pekingom.“

 

Rím, 12.3.2015 (kath.net/KAP) 017 747 – Emeritný kardinál Hongkongu Joseph Zen Ze-kiun (foto), ostro kritizoval vatikánsku politiku voči Číne.

„Taliani v Rímskej kúrii nepoznajú čínsku diktatúru, pretože nikdy nezažili komunistický režim,“ povedal 83-ročný kardinál pre taliansky denník „Corriere della Sera“ zo stredy. To, že sa pápež František vzdal stretnutia s dalajlámom, ktorý bol v decembri na stretnutí nositeľov Nobelovej ceny v Ríme, bolo „veľkou chybou“. Ukazuje to strach Vatikánu a „keď komunisti vidia, že máš strach, tak ťa rozmliaždia,“ povedal kardinál Zen. Za súčasných okolností by bola dohoda s Pekingom „bezpodmienečnou kapituláciou“.

Emeritný kardinál tak reagoval na neskôr Vatikánom potvrdenú správu v „Corriere della Sera“, že Peking vydal pozitívny signál na ponuku pápeža k dialógu. V úsilí o rokovania má ísť okrem iného o opätovné nadviazanie diplomatických stykov medzi Pekingom a Vatikánom, prerušených v r. 1951, a o postavenie katolíckej cirkvi v Číne. Čínski katolíci sú rozdelení na štátom kontrolovanú cirkev a podzemnú Rímu vernú cirkev a tá je vystavená represiám. Sporná je najmä otázka menovania biskupov. Peking si toto právo doteraz vyhradzuje.

„Čína nechce nijaký dialóg,“ povedal Zen. „Rokovania by prebiehali tak, že Peking predloží dokument a „naši ľudia nebudú mať možnosť ani silu predložiť iné návrhy.“ Týmto spôsobom by Vatikán obetoval menovania a vysviacku biskupov „falošnému dialógu“.

A kardinál Zen uzavrel: „Spočiatku som mal dôveru k štátnemu sekretárovi kardinálovi Pietrovi Parolinimu. To sa však zmenilo, keď som sa dozvedel, že aj Parolin sa stavia pozitívne k dohode s Pekingom.“ –zg-

 

Falošná hriešnica nahrávala spovede

 

Rím, 12.3.2015 (kath.net/KNA) 017 746 – Odpočúvané telefonáty, noviny, uverejňujúce plné znenie dôverných vecí – kvôli tomu sa už v oblasti medzi talianskou Veronou a Palermom sotva kto rozčúli. No ak sa to najintímnejšie zo spovedníc dostane na verejnosť, to v katolíckom Taliansku prestáva každý špás. Ukazuje to súčasný škandál v Bologni. Reportérka denníka «Il Nazionale» inkognito vyhľadala kňaza na spoveď. Svoje vyznania hriechov ako lesbickej matky, vo voľnom zväzku žijúcej ženy, alebo ako znovu zosobášenej rozvedenej si spolu s reakciami spovedníka tajne nahrávala. Rozhorčenie ľudí bolo veľké, keď si státisíce v severnom Taliansku mohli tento týždeň prečítať článok pod názvom „Hriešnici a hriechy“ až v troch novinách.

«Rozhodný protest» vyjadril kardinál z Bologne, Carlo Caffarra. Povedal, že ide o «veľmi závažnú urážku pravdy sviatosti kresťanskej viery» a o «veľkú neúctu voči veriacim», ako sa uvádza v stanovisku cirkvi. Kritika prišla aj od predsedu Talianskeho zväzu novinárov, Enza Iacopina. Zdôraznil, že tieto správy prekračujú pravidlá novinárskeho povolania. „Kolegyni išlo iba o škandál,“ povedal Iacopino pre katolícky denník «Avvenire» vo štvrtok.

Reportérka sama to vidí inak: Tajné nahrávky boli «jedinou cestou ako sa bez filtrovania dozvedieť, čo sa dnes v Cirkvi deje», ako vyhlásila Laura Alariová. Bola vraj spočiatku zmätená, keď jej šéfredaktor navrhol takýto text. Ako katolíčka si totiž bola vedomá, že tým veľmi porušuje sviatosť. Alariová sa vraj cítila aj veľmi «zle», keď sa takto fingovane spovedala, lebo stretla «vynikajúcich kňazov», ktorí jej venovali veľa času. Aj šéfredaktor «Il Nazionale», Andrea Cangini, obhajoval tieto reportáže. Sviatosť má podľa neho predsa hodnotu iba pre tohto, kto v ňu verí. «A to nie je môj problém.»

Je však možné, že tento prípad bude čoskoro problémom pre vatikánsku Kongregáciu pre náuku viery. Pretože záznamy a zverejňovanie spovedí patria v zmysle cirkevného práva k «závažným deliktom», ktoré od r. 2010 spadajú do jej kompetencií. K tomu patrí napríklad aj sexuálne zneužívanie a slávenie čiernej omše. Do r. 1988 malo katolícke cirkevné právo pre nich dokonca najvyšší trest: exkomunikáciu a síce automaticky, akonáhle sa skutok spáchal. Dnes sa trest ukladá v každom jednotlivom prípade.

Žáner «reportáž zo spovednice» má v Taliansku na rozdiel od iných krajín, tradíciu. V r. 1973 vyšla kniha «Sex v spovednici», ktorá obsahovala 112 spovedí v plnom znení, ktoré žurnalisti tajne nahrali. Odpoveď Vatikánu prišla promptne: Ešte v ten istý deň Kongregácia pre náuku viery vyhlásila, že «zneuctenie sviatosti pokánia» so sebou automaticky prináša exkomunikáciu.

Miernejšie obišiel o 20 rokov neskôr iný taliansky žurnalista, ktorý tiež prepašoval do spovednice nahrávač. Noviny «L´Osservatore Romano» tento raz hovorili iba o «mimoriadne závažnom zneužití» a o «rúhačskej iniciatíve». Naostatok rozbúrili city ľudí noviny «L’Espresso» v r. 2007 podobnou reportážou z 24 kostolov v 5 talianskych mestách.

Vhodne prišla náhoda, že pápež František vo štvrtok vo Vatikáne mal dlhý príhovor práve o spovedi. Tá nesmie byť ani «mučením», ani «nepríjemným výsluchom», ako povedal. Ide v nej o «oslobodzujúce a ľudské stretnutie».

A zatiaľ čo Bologna diskutuje, v Ríme sa šíria špekulácie. Bude sa František v tento piatok v rámci bohoslužby pokánia v Bazilike sv. Petra sám spovedať? Tak to prinajmenšom minulý rok spontánne pred kamerami urobil – avšak bez nahrávacieho zariadenia … –zg-

 

Kardinál Kasper: Pápež uviedol mnohé do pohybu

 

„František chce naštartovať procesy,

ktoré potom už nebude možné zvrátiť“.

 

Vatikán, 12.03.2015 (KAP) 017 745 – Nemecký kardinál Walter Kasper urobil pozitívnu bilanciu prvých dvoch rokov pontifikátu pápeža Františka.

„Mnohé sa dostalo do pohybu a ja si myslím, že my tento pohyb potrebujeme. Ak človek zostane stáť, tak zaspí,“ povedal Kasper vo štvrtok pre „Rádio Vatikán“. Ako „potešiteľné“ označil Kasper to, že František sa stretáva s rešpektom a načúvaním „ďaleko ponad hranice Katolíckej cirkvi”.

František chce „zmeniť tvár Cirkvi – nie jej podstatu – a dodať jej nový smer,“ ako povedal Kasper ďalej. Pápežovi nejde v prvom rade o „obsadenie pozícií“. On chce skôr naštartovať procesy, „ktoré potom už nebude možné zvrátiť“, vyhlásil emeritný kardinál kúrie. Súčasne vyzdvihol, že František počas svojho pontifikátu nemôže uskutočniť všetko, čo načrtol vo svojej encyklike „Evangelii Gaudium“. To je program na storočie.

„K novému smerovaniu Katolíckej cirkvi za Františka patrí najmä vnímanie sociálnych problémov v dnešnom svete,“ vyhlásil Kasper. „Väčšina kresťanov žije v chudobe. Pápež dáva hlas týmto ľuďom, ktorí sa doteraz len málokedy dostali k slovu. –zg-

 

Reakcia Kaspera: ‚V podstate všetko nesprávne!‘
Na základe vášho zhrnutia musím predpokladať, že Daniel Moloney písal o úplne inej knihe ako o tej, ktorú som vydal.“ Reakcia kardinála Waltera Kaspera

 

Vatikán, 12.3.2015 (kath.net) 017 744 – Americký kňaz  Daniel Moloney v magazíne „First things“ reagoval na postoje kardinála Kaspera. Kardinál Kasper napísal redakcii kath.net a  vzhľadom na eklatantné obsahové chyby v Moloneyovom článku prosil o uvedenie vecí na pravú mieru:

 

„Píšete o kritike Daniela Moloneya vo „First things“ venovanej mojej knihe „Milosrdenstvo- základný pojem Evanjelia – kľúč kresťanského života“ (Freiburg i. Br. 2012). Článok vo „First things“ zatiaľ nepoznám. Ale na základe vášho zhrnutia musím predpokladať, že Daniel Moloney písal o úplne inej knihe a nie o tej, ktorú som vydal. V tejto správe je v podstate všetko nesprávne. Iba niekoľko príkladov:

 

  • Milosrdenstvo proti pravde: Chyba! V knihe je presný opak. Veď milosrdenstvo je samotné pravdou zjavenia, ktorá samozrejme súvisí so všetkými ostatnými pravdami zjavenia. Čítajte, prosím, a nájdete: Milosrdenstvo bez pravdy by bolo čisté pseudo-milosrdenstvo.
    • Milosrdenstvo proti spravodlivosti: Rovnako chyba. Milosrdenstvo neruší spravodlivosť, ale predpokladá ju a prekonáva ju. Ono je tou „väčšou spravodlivosťou“. Čítajte a nájdete, že sa s tým odvolávam na encykliku Benedikta XVI. „Caritas in veritate“.
    • Milosrdenstvo proti pastoračnej cnosti: Áno, ale ponajprv je to blahoslavenstvo z Horskej reči a zásadné Ježišovo prikázanie pre všetkých kresťanov a preto samozrejme aj zásadná pastoračná cnosť.
  • Milosrdenstvo a pastorácia – to isté: Nezmysel. V knihe sa o. i. podrobne hovorí o hlásaní a o sviatosti milosrdenstva – t. j. sviatosti pokánia – a konečne aj o význame cirkevného práva.
  • Milosrdenstvo som dal na program diskusie Cirkvi: Rovnako nezmysel – to urobil Ježiš osobne v Horskej reči. Svätý pápež Ján XXIII. dal milosrdenstvo na program koncilu, svätý pápež Ján Pavol II. k tomu napísal svoju druhú encykliku „Dives in misericordia“, pápež Benedikt XVI. tento aspekt ešte raz podstatne prehĺbil vo svojej prvej encyklike „Deus caritas est“. O tom všetkom sa dá podrobne čítať v prvej kapitole citovanej knihy.
  • Zanedbaná teologická tradícia: Nesprávne. Už pohľad do registra mien ukazuje, že sa odvolávam okrem iných cirkevných otcov často na sv. Augustína, Anselma z Canterbury, na sv. Tomáša Akvinského, sv. Bonaventúru, ako aj na mnohých veľkých svätcov Katolíckej cirkvi.
    • Boh milosrdný so sebou samým? Absolútny nezmysel. V knihe sa uvádza: Milosrdenstvo je zrkadlom podstaty Boha, ktorý je láska a ktorý preto odpúšťa kajúcemu hriešnikovi a dáva mu novú šancu. To je radostná zvesť už v Starom zákone a v úplnosti v Novom zákone.
    • A nakoniec: O problémoch znovu zosobášených rozvedených nie je v knihe reč ani jedným slovom. To, že sa však na záver podsúva, že kniha je spoluzodpovedná za rastúcu kriminalitu, už nasadzuje tejto podlosti korunu!“ –zg-

 

Čo je milosrdenstvo? Odpoveď kardinálovi Kasperovi

 

New York, 11.3.2015 (kath.net/jg) 017 743 – Súčasná diskusia v Katolíckej cirkvi, ktorá stavia milosrdenstvo oproti pravde je veľmi „nešťastná“, píše Daniel Moloney, kňaz Bostonskej arcidiecézy v článku internetového vydania magazínu First Things. „Veď predsa patrí k duchovným dielam milosrdenstva nevedomých učiť a mýliacich sa privádzať na správnu cestu,“ dodáva kňaz.

Kardinál Walter Kasper priniesol túto tému do diskusie Katolíckej cirkvi svojou knihou „Milosrdenstvo- základný pojem Evanjelia – kľúč kresťanského života“. Zohráva veľkú úlohu u pápeža Františka, ktorý knihu nemeckého kardinála pochválil, ako píše Moloney a potom analyzuje Kasperov postoj.

Pre neho je milosrdenstvo pastoračnou cnosťou. Prináša lásku a Krista ľuďom tam, kde práve sú, prezentuje kňaz postoj Kaspera. Pastoračný a milosrdný je pre Kaspera v zásade to isté a pastoračné zlyhanie je zlyhanie milosrdenstva.

Kasper je toho názoru, že teologická tradícia zanedbáva význam milosrdenstva, čo je podľa neho „pastoračnou katastrofou“. Preto je potrebná nová teológia Božieho milosrdenstva. Milosrdenstvo je zásadný atribút Boha voči ktorému sú všetky ostatné božské atribúty istým spôsobom sekundárne, cituje Moloney Kasperovu tézu, ktorú potom podrobuje teologickej kritiky.

„Cnosť milosrdenstva predpokladá niekoho, kto milosrdenstvo potrebuje, teda hriešnika, alebo niekoho, kto je nejakým spôsobom  nedokonalý. Vo vnútri Najsvätejšej Trojice nepraktizuje Otec nijaké milosrdenstvo voči Duchu Svätému, pretože ten je rovnako dokonalý ako sám Otec. Ak by bolo milosrdenstvo pre Boha takým zásadným, ako ho Kasper definuje, nemohol by existovať bez praktizovania milosrdenstva. Keďže Boh nemôže byť voči sebe samému milosrdný, predpokladá jeho existencia existenciu hriešnikov, ktorí milosrdenstvo potrebujú – absurdná predstava,“ píše Moloney.

Kasper sa zjavne nezaoberal argumentami teologickej tradície proti jeho postoju. Podľa klasickej náuky je spravodlivosť rovnako znakom bytia Boha ako láska. Boh je láska a Boh je spravodlivosť, ako píše Moloney. Boh je aj pravda, mohli by sme dodať. Láska, spravodlivosť a pravda musia byť preto mysliteľné spoločne bez protirečenia.

Na konci článku poukazuje Moloney na zaujímavý aspekt. V 70. a 80. rokoch minulého storočia zastávali mnohí experti názor, že kriminalita je mentálna choroba, ktorú by sa malo liečiť terapiou a nie trestať. Terapia, zhovievavosť, reintegrácia a rehabilitácia stáli v centre reforiem výkonu trestov. Kriminalita čoskoro dosiahla nový vrchol a zákony nakoniec opäť zostrili.

V rovnakom čase prešli katolícki biskupi k tomu, že kánonické tresty nahradili podobnými opatreniami. V 70. rokoch posielali kňazov, ktorí zneužili deti, na psychiatrickú liečbu, aby sa tam vyliečili a mohli sa znova integrovať do farskej pastorácie. Tým chceli voči kňazom prejaviť milosrdenstvo. Mali dostať druhú šancu bez straty reputácie. Dnes naproti tomu je politika nulovej tolerancie voči osobám, ktoré zneužili deti a nikto v tom nevidí nedostatok milosrdenstva.

Prečo, kladie si Moloney na záver otázku, je pre mnohých škandálom, ak Cirkev prejavila „milosrdenstvo“ voči kňazovi, ktorý pred 40 rokmi raz zneužil dieťa, súčasne však je „úžasné“, ak sme „milosrdní“ voči mužovi, ktorý pred 40 rokmi opustil svoju ženu a deti pre mladšiu ženu? Súčasnej diskusii chýba jasné chápanie milosrdenstva a kardinál Kasper k tomuto objasneniu neprispel, kritizuje Moloney. –zg-

 

Poznáte gender? Ide na nervy a stojí nás peniaze!

 

Celý priemysel genderu so svojimi katedrami, inštitútmi a poverencami žije z toho, že nás politicky vychováva. Nikto sa však o to neprosil! Komentár: Birgit Kelleová

 

Asslar, 11.3.2015 (kath.net/adeo Verlag) 017 742 – Poznáte gender? Nie? Hovorí o ňom každý, vyžiera nám  rozpočet a ide poriadne na nervy. „Gender mainstreaming“ je všade. Za 20 rokov sa nezadržateľne prepracoval zhora cez politickú hierarchiu smerom dolu až po posledný písací stôl poverencov pre otázky zrovnoprávnenia, cirkví, podnikateľov a úradov – a teraz tu máme tú pliagu. Pomaly si začína uvedomovať stále viac občanov, že táto prešibaná ideológia má pochybný zmysel a úžitok, ale o to cieľavedomejšie požiera peniaze z našich daní.

Hoci sotva niekto chápe, čo sa to všetko v mene „gender mainstreamingu“ deje, alebo sotva dokáže 2-3 vetami vysvetliť, čo to všetko znamená, ako politická maxima konania sa v našej politike už pevne zabetónoval. Bez spoločenskej diskusie a legálnosti, bez rozhodnutia parlamentu. Teraz si tam sedí, prišiel, aby zostal – a my všetci usilovne platíme.

Metóda tohto víťazného ťaženia bola veľmi jednoduchá: Nasadíme veľmi sústredený výraz na tvár, aby sme ozrejmili vážnosť situácie. Veď toto konečne nie je zábava, ale prinajmenej vec na život a na smrť … Človek vynájde takú absurdnú teóriu, že nám zostávajú v úžase ústa otvorené. Zabaľ to celé dobre do odbornej hantírky s vedeckým cvengom pod rúškom „podpory žien“ a „zrovnoprávnenia“, a voilà – nikto nebude protirečiť, veď konečne nikto nechce byť postavený do kúta nepriateľstva voči ženám.

Ak sa protagonistov tejto scény opýtame, čo presne tento „gender mainstreaming“ je, nezriedka dostaneme odpoveď: „Teda pre mňa je to …“ Nuž pre mňa napríklad je to reálna satira, iní pod tým chápu rovnoprávnosť, podporu žien, spravodlivosť, boj proti diskriminácii, proti homofóbii, transfóbii a pravdepodobne aj proti fóbio-fóbii…! Často sa pritom aj vyberajú hrozienka: To beriem a to neberiem. „Gender mainstreaming“ je teda úplne zázračné vrecúško, akási zmeska opatrení, programov, výskumov, štúdií, projektov a šúchania stoličiek.

Celý genderový priemysel s tisíckami zamestnancov so svojimi katedrami, inštitútmi a poverencami dnes žije z toho, že nás vychováva na politicky korektných, k otázkam pohlaví citlivých občanov. Nikto sa o to však neprosil! Ani o náš súhlas sa od počiatku vôbec nikto nestaral. Našej krajine sa musí skutočne úžasne dobre vodiť, keď máme čas a peniaze na to, aby sme sa s takou vervou vrhali do luxusných debát. Nuž veď je ešte aj toľko čo robiť, aby sme vystopovali všetky údajné „diskriminácie pohlaví“. Na záver musíme ešte presvedčiť všetkých tých – až do posledného kútika nášho spoločenského života – ktorí o relevantnosti genderovej perspektívy doteraz nemali ani tušenia a oznámiť im, že sú páchateľmi či dokonca obeťami v tejto „determinatívnej nanútenej heteronormativite“, z ktorej by sme ich mohli oslobodiť, ak konečne uznajú, že majú problém.

Kto však ani po početných pojednaniach o teórii gender to celé stále ešte nepochopil, a je prípadne ešte zmätenejší ako predtým, ten poskytuje zároveň praktický dôvod na ďalšie rozšírenie genderového rozpočtu. Veď takto vidíme, že je treba ešte množstvo práce, kým všetci pochopia, kde vlastne nič na pochopenie nie je – len tlačiareň na peniaze! Tu je potrebné „prekonať všetok strach“ a „odbúrať všetky predsudky! Pretože logicky: Kto ten krám gender odmieta, kompenzuje tým len vlastný strach, vlastné plazivé predsudky a určite aj vlastnú v najhlbšom vnútri zahrabanú sexuálnu mnohorakosť, ktorú si on, alebo ona, jednoducho nechce priznať.

Šľahačkou na vrch sa stáva dokonca aj najnepravdepodobnejší predpoklad, že „gender mainstreaming“ je naozaj niekomu v niečom na úžitok alebo zlepšuje vzťah medzi pohlaviami, čo sa systematickou chybou privádza až do absurdnosti: Úspešná práca s pohlaviami robí samu seba nadbytočnou! Pretože kam so všetkými tými katedrami, inštitútmi a poverencami, ak medzi pohlaviami už niet nijakého problému? Tí, čo predstierajú, že problém riešia, ohrozujú svojou dobrou prácou ich existenciu. Pri úspechu hrozí nezamestnanosť. Teda musia naďalej stále existovať problémy, v núdzi ich musíme pritiahnuť za vlasy a aby sme zostali v žargóne genderu, musíme ich teda „skonštruovať“. Hlavná vec, že prachy ďalej pritekajú. –zg-

 

Česko: Cirkvám vrátili v r. 2014 pätinu pozemkov

 

Praha, 11.03.2015 (KAP) 017 741 – Česká republika vrátila minulý rok  cirkvám a náboženským spoločenstvám vcelku 23 639 pozemkov, čo je iba asi pätina zo 120 000 pozemkov, ktoré žiadali. Medzi nimi je 10 000 záhrad, lúk a pastvín, ako aj 6765 lesov. Cirkvi dostali naspäť aj 403 budov – z toho 116 bytových domov a bytov a 4426 predmetov najmä umeleckých diel a obrazov, ako informovalo ministerstvo kultúry.

Reštitúcie sa začali v r. 2013, keď už bolo reštituovaných 119 pozemkov, 5 budov a 2 objekty hnuteľného majetku. Štátom uznané cirkvi a náboženské spoločenstvá mohli vtedy celý rok predkladať svoje požiadavky s doložením potrebných dokumentov súčasným vlastníkom. Z viac ako 5000 žiadostí o viac ako 100 000 pozemkov a 2000 budov, vrátane mnohých pamätných miest a stoviek umeleckých diel, išla väčšina Lesom Českej republiky a Štátnej správe majetkov, ale aj regionálnym orgánom, podnikom v likvidácii, nemocniciam a školám.

V zmysle zákona sa mala po prijatí požiadavky na reštitúciu do pol roka uzavrieť reštitučná dohoda. Reštitúcie mali byť uzavreté v polovici roka 2014, no de facto nie sú ukončené dodnes.

Úspešne prebehla o. i. reštitúcia dedičstva UNESCO – svätyne na Zelenom vrchu pri Žďári nad Sázavou, ako aj niekoľkých stredovekých a barokových umeleckých diel z Národnej galérie v Prahe. Veľmi pravdepodobné je aj navrátenie zámku v Kroměříži do vlastníctva Olomouckej arcidiecézy. Cirkev je rozhodne ochotná ponechať umelecké diela na mieste, kde sa desaťročia nachádzajú, ako prepožičané, alebo ich sprístupniť ľuďom na inom mieste. Dohoda sa však nedosiahla o navrátení hradu Bouzov Nemeckému rádu. Hrad v súčasnosti spravuje pamiatkový úrad v Olomouci.

 

Cieľ – oddelenie cirkvi od štátu

Cirkvi a náboženské spoločenstvá, ktoré so štátom uzavreli reštitučnú dohodu počas vlády Petra Nečasa v r. 2012 po 23-ročnom zápase, dostanú naspäť nehnuteľnosti v hodnote 75 miliárd korún (2,7 miliardy eur). K tomu sa pridá 59 miliárd korún (2,1 miliardy eur) za majetky, ktoré už nie sú vo vlastníctve štátu. Paralelne k tomu sa majú rušiť platy duchovných a iné príspevky štátu až na nulu, takže po 30 rokoch sa má dokonať oddelenie cirkvi od štátu.

Zvláštnu pozornosť reštitúciám v Čechách venujú na Slovensku, kde síce časť vlastníctva cirkvi už pred rokmi dostali, ale tie si kladú ďalšie  požiadavky, ktorých rozsah neuvádzajú. Stále znova tematizované oddelenie cirkvi od štátu sa preto nedostáva ďalej, ako k úvahám o nových modeloch financovania cirkví. –zg-

 

Nemecko: Kresťanka urobila dojem v TV show

 

Kolín, 11.3.2015 (kath.net/idea) 017 740 – Kresťanská študentka urobila veľký dojem na jury pri talentových skúškach „Nemecko hľadá superstar“ (DSDS). Študentka Anita Olokorová (Essen) presvedčila v televíznej show vysielanej v nemeckej RTL 7. marca svojím hlasom a svojím vyžarovaním. Jej otec pochádza z Nigéria, matka je Turkyňa. Anita (21) vyrastala v Berlíne.

„Jej kresťanská viera jej dáva veľa sily a preto rada spieva aj gospelové piesne v kostole,“ informovala televízia RTL. Anita vystúpila pred jury s hitom „If I Ain’t Got You“ (Ak teba nemám) americkej popovej speváčky Alici Keysovej. Takzvaný „popový titan“ Dieter Bohlen (60) k tomu povedal: „Ty si úžasné dievča, ty dobre vyzeráš. Ty si aj výborne spievala – odo mňa máš ´áno´.“ Členka jury Mandy Capristo (24): „Tu je toľko potenciálu, aby sa z teba dala urobiť malá hviezda. Odo mňa máš v každom prípade ´áno´“ Aj DJ Antoine (39) a šlágrový spevák Heino (75) hlasovali za Anitu. So štyrmi hlasmi sa Anite podarilo dostať do vyššieho kola súťaže. –zg-

 

Teológ – teológia: Cesta a poslanie

 

Benedikt XVI. – Svetlo viery: ‚Mozart teológie’, Boží dar Cirkvi a podstata teologickej vedy. Pred Mystériom zavreté oči srdca a pravé zrno.

Komentár: Armin Schwibach

 

Rím, 10.3.2015 (kath.net/as) 017 739 – To, že Benedikta XVI. radi nazývajú „Mozartom teológie“, je známe. Tento titul však hovorí málo, ak sa hneď neobjasní, kto je potom „Bach teológie“ a aký je vzťah k „Chopinovi teológie“, čo sa potom možno najvýraznejšie vyjadrí výrazom „maliar teológie“. Benedikt XVI. je nepochybne jedným z najvýznamnejších žijúcich intelektuálov, ktorý ako taký, ako teológ ako biskup a pápež v 60 rokoch spoluformoval svet a Cirkev.

Ako pápež František 27. októbra 2014 vyzdvihol, o ňom nemožno povedať, že „štúdium a veda jeho osobnosť a jeho lásku k Bohu a blížnemu vysušili, naopak, veda, múdrosť a modlitba jeho srdce a ducha veľmi rozšírili“. „Benedikt XVI.: veľký pápež“, hovorí František: „Veľký pre svoju silu a prenikavé účinky svojej inteligencie, veľký pre svoj vynikajúci prínos k teológii, veľký pre svoju lásku k Cirkvi a k ľuďom, veľký pre svoju cnosť a svoju religiozitu“. Preto sa František poďakoval za tento dar, ktorý Boh dal Cirkvi a svetu existenciou a pontifikátom pápeža Benedikta.

Teológia Benedikta XVI., ktorá predstavuje základ jeho učiteľského úradu, je vymodlená teológia vo vedomí potreby pokory voči tomu, pred kým sa každé ľudské slovo v konečnom dôsledku rozdrobí. V tejto súvislosti sa oplatí bližšie zaoberať príhovormi na Medzinárodnej teologickej komisii, v ktorých sa pápež venoval obsahu, ako aj potrebnej forme teologického myslenia. Benediktovi XVI. bolo po celý život jasné, čo ako pápež zhrnul 3. decembra 2010:

„Nijaký teologický systém nemôže existovať, ak nie je preniknutý láskou k jeho božskému ‚objektu’, ak nie je neustále živený dialógom s božským Logos, Stvoriteľom a Vykupiteľom – to znamená jeho prijímaním do rozumu a do srdca teológa. Okrem toho nijaká teológia nie je skutočnou teológiou, ak nie je skrze čas a priestor napojená na život a myslenie Cirkvi. Na to, aby bola vedecká, musí teológia iste racionálne argumentovať, ale musí byť aj verná povahe viery Cirkvi: nasmerovaná na Boha, zakorenená v modlitbe a byť v spoločenstve s ostatnými učeníkmi Pána, čo zabezpečuje spoločenstvo s Petrovým nástupcom a s celým kolégiom biskupov.“

Dvakrát slávil Benedikt XVI. svätú omšu s členmi Medzinárodnej teologickej komisie na záver každoročného zasadnutia: 6. októbra 2006 a 1. decembra 2009.

V r. 2006 Benedikt XVI. kázal „voľne“, pretože nemal čas pripraviť si text. Benedikt XVI. zdôraznil potrebu procesu očisťovania myslenia, „ktorý musí byť predovšetkým aj procesom očistenia našich slov“. Pretože: „Ako môžeme svet a najprv nás samých otvoriť Slovu, bez vstúpenia do mlčania Boha, z ktorého jeho Slovo vychádza?“. Tak sa potom jasne ukáže, že Boh nikdy nie je „objekt“ teológie, ale jej „Subjekt“: „Ten, kto v teológii hovorí, teda hovoriaci subjekt, by mal byť sám Boh. A naša reč a myslenie by mala slúžiť iba na to, aby bolo hovorenie Boha – Božie slovo – vo svete počúvané, aby v ňom mohlo nájsť priestor. A tak sa nanovo cítime byť pozvaní na túto cestu zriekania sa našich slov, na túto cestu očisty, aby naše slovo bolo iba nástrojom, skrze ktorý môže Boh hovoriť a aby tak Boh skutočne nebol objektom, ale Subjektom teológie.“

 

Slama a zrno Božieho slova

„Mlčanie tvárou v tvár Božej veľkosti, pretože naše slová sú primalé. To mi pripomína posledné týždne života sv. Tomáša Akvinského. V týchto posledných týždňoch už nepísal ani nehovoril. Jeho priatelia sa ho pýtali: Majster, prečo už nehovoríš, prečo nepíšeš? A on hovorí: Voči tomu, ktorého som uzrel, sa mi zdajú všetky slová ako slama. Veľký znalec sv. Tomáša, páter Jean-Pierre Torrel, nás varuje pred tým, aby sme tieto slová nesprávne chápali. Slama nie je nejaké nič. Slama nesie zrno a v tom spočíva veľká cena slamy. Ona nosí zrno. A aj slama slov zostáva cenná ako nositeľka zrna. Ale ja by som povedal, že to je aj pre nás relativizáciou našej práce a súčasne zvýšením hodnoty našej práce. Je to aj poukaz, aby náš spôsob práce, naša slama, skutočne nosila zrno Božieho slova.“

V r. 2009 vyzval Benedikt XVI. ku skúmaniu svedomia a položil otázku: „Čo je teológia? Čo sú teológovia? Ako dokážeme dobre robiť teológiu?“. Táto otázka je pre Benedikta XVI. rozhodujúca, pretože: „Existujú veľkí učenci, veľkí odborníci, veľkí teológovia, učitelia viery, ktorí nás mnohému naučili. Zaoberali sa síce dôkladne podrobnými otázkami Svätého písma a histórie spásy, ale nepodarilo sa im spoznať Mystérium samotné – to vlastné jadro: totiž, že Ježiš bol skutočne Boží Syn, že trojjediný Boh vstúpil do našej histórie v určitom historickom momente, v človeku, ako sme my. To podstatné im zostáva skryté! Nebolo by ťažké uviesť niektoré dôležité mená z histórie teológie v ostatných 200 rokoch, od ktorých sme sa veľa naučili – oči srdca však zostali pred Mystériom zatvorené.“ –zg-

 

Nemecko:´Ľavicoví´katolíci plánujú útok na synodu o rodine?

 

Tešíme sa, že nemeckí biskupi vyše 2/3 väčšinou hlasovali za cestu, ktorá je návrhu kardinála Waltera Kaspera veľmi podobná.“ Predseda Centrálneho výboru katolíkov má za partnera aj „Wir sind Kirche“.  Komentár: Prof. Hubert Gindert

 

Bonn, 10.3.2015 (kath.net/Forum Deutscher Katholiken) 017 738 – „Aktívne cielene“ chce predseda nemeckého Centrálneho výboru katolíkov (ZdK) Alois Glück vybaviť ešte „niekoľko naliehavých úloh“. K tomu patrí príspevok ZdK „K synode o rodine na jeseň“. Na otázku v interview Christopha Renzikowského z Katolíckej spravodajskej agentúry KNA: „Aký príspevok to bude?“ Glück odpovedal: „Biskupská konferencia Nemecka vydá pre budúcou synodou na jeseň ďalšie stanovisko. Do tohto procesu sa chceme zapojiť. Prístup znovu zosobášených rozvedených ku sviatostiam je dôležitou témou, na ktorú sa však nesmie všetko zužovať. Napriek tomu sme sa tešili, že nemeckí biskupi vyše 2/3 väčšinou hlasovali za cestu, ktorá je návrhu kardinála Waltera Kaspera veľmi podobná.“ (Konradsblatt 4/2015).

Postoj Centrálneho výboru nemeckých katolíkov a na neho napojených združení ako BDKJ (Zväz Nemeckej katolíckej mládeže), kfd (Katolícke spoločenstvo žien Nemecka) a Katolícke nemecké združenie žien (KDFB) k otázke znovu zosobášených rozvedených je známy. Už sa viackrát prezentoval. Je to požiadavka pripustenia ku sviatostiam.

Ako bude vyzerať zapojenie sa ZdK do „stanoviska“ biskupov a s akými spojencami bude ZdK spolupracovať, o tom možno špekulovať.

Ako partner sa ponúka o. i. hnutie „Wir sind Kirche“. Niekedy sa hovorí, že je už mŕtve. No nemali by sme ho podceňovať. Nielenže má v rukách nástroj v časopise „Publik-Forum“, ale okrem toho ho podporujú všetky hlavné médiá „mainstreamu“. S ich pomocou zozbieralo „Wir sind Kirche“ pri „referende Božieho ľudu“ v r. 1995 v Nemecku 1,8 milióna (!) podpisov pre svoje proticirkevné požiadavky.

Žurnalista, spisovateľ a angažovaný bojovník za právo na život, Mathias von Gersdorff, 20. januára 2015 v článku „Ľavicoví katolíci plánujú útok na synodu o rodine“ o. i. napísal:

„Pre novo vzplanutú diskusiu skrze kardinála Kaspera o možnom novom hodnotení Cirkvi, čo sa týka znovu zosobášených rozvedených katolíkov, sa dostali na stôl aj všetky ďalšie podobné témy hnutia ‚Wir sind Kirche‘. Dlhý čas bolo o tomto tzv. ‚hnutí bázy‘ sotva niečo počuť.  Istým spôsobom ho kardinál Kasper znova vytiahol z hlbín na povrch.“

„‘Wir sind Kirche‘ sa však neobmedzuje iba na kladenie požiadaviek a ´redigovanie´ pracovných materiálov. Chce sa stať aktívnym na všetkých úrovniach, aby zriadilo novú revolučnú cirkev. Zoznamom takmer 20 ‚možností akcie na mieste‘ vysvetľuje svojim prívržencom, ako môžu s názormi hnutia oboznamovať ľudí. ‚Cestovný plán pre synodu‘ uvádza najdôležitejšie etapy až do synody a koordinuje celonemecké aktivity, aby sa dosiahol čo najväčší možný účinok.“

Čo treba urobiť? Pre katolíkov, ktorí sa chcú držať Kristových slov „Čo Boh spojil, nech človek nerozdeľuje“ a náuky Katolíckej cirkvi o manželstve, ide teraz o to, aby čas do stretnutia biskupov v októbri 2015 v Ríme neprespali.

Realisticky musíme vychádzať z toho, že väčšina nemeckých katolíkov náuku Cirkvi o manželstve a rodine už nepozná a preto ich možno manipulovať. Tým máme my všetci – nielen biskupi, farári, diakoni, katechéti, pastorační asistenti a katolícke vzdelávacie inštitúty – povinnosť urobiť všetko, čo je možné, aby sme pripomínali náuku Cirkvi o manželstve a rodine. Aktuálna diskusia o otázke rozvedených má aj tú prednosť, že nachádzame záujem o túto tému. –zg-

 

Prof. Dr. Hubert Gindert (foto) je iniciátor a predseda Fóra nemeckých katolíkov

 

Parlament EÚ odhlasoval rezolúciu o rovnoprávnosti

 

Poslanci EP odhlasovali právo žien disponovať svojím telom

 

Brusel, 10.3.2015 (KAP) 017 737 – V utorok odhlasoval Európsky parlament v Štrasburgu rezolúciu o rovnoprávnom postavení mužov a žien. Hodnotila sa v nej situácia z r. 2013.  Dikusia sa zakladala na dvoch správach, ktoré obsahovali o. i. aj paragraf Právo na potrat. Hlasovanie sa konalo popoludní a dosiahlo väčšinu hlasov 441 poslancov, 205 hlasovalo proti a 52 sa zdržalo.

Ako dôležité opatrenie na „zredukovanie nespravodlivosti“ zaradila správa belgického socialistu Marca Tarabellu realizáciu „práva žien disponovať svojím telom“. Táto formulácia sa stretla v diskusii od pondelka so súhlasom, ako aj s odporom. Druhá správa talianskeho socialistu Piera Antonia Panzeriho zdôrazňovala právo na bezpečný a legálny potrat.

Európsky zastrešujúci zväz katolíckych združení pre rodinu (Fédération des Associations Catholiques Familiales en Europe/FAFCE) poslancov varoval pred schválením rezolúcie. Zdôraznil, že dokument sa zaoberá citlivými otázkami, ktoré sú v kompetencii 28 členských štátov a tam aj musia zostať. Odsúhlasením správy sa ignoruje princíp subsidiarity, ako uviedla organizácia pre rodinu. Proti správe zozbierala 60 000 podpisov.

FAFCE naproti tomu žiadal, aby sa potvrdil alternatívny návrh k Estrelovej správe z r. 2013. Vtedajšiu správu portugalskej socialistky Edity Estrelovej, ktorá sa tiež sústredila aj na témy plánovania rodiny a potrat, predložil Výbor pre práva žien a rovnosprávnosť, pri hlasovaní však bola zamietnutá. Namiesto nej schválený návrh stanovoval, že politika zdravotníctva, jeho organizácia, ako aj zdravotná starostlivosť a sexuálna výchova na školách zostáva jedine v kompetencii členských štátov EÚ.

V štrasburskej rezolúcii išlo o. i. aj o pružnejšie modely podnikania a zarábania. Tie majú rozšíriť možnosti žien mať aktívnu účasť na pracovnom trhu. Konštatovalo sa však tiež, že flexibilita by mohla mať negatívne účinky na mzdy a dôchodky žien, preto by si muži a ženy mali vyváženejšie rozdeliť rodinné a spoločenské záväzky. Otcovia by mali mať možnosť zobrať si platenú otcovskú dovolenku v dĺžke najmenej 10 pracovných dní. Väčšina poslancov bola nespokojná s blokádou smernice o ochrane matiek v rade od r. 2010 a členské štáty výslovne žiadala, aby znovu začali rokovania o tejto veci. –zg-

 

Nemecká armáda v hľadáčiku islamistov
Islamisti sa cielene pokúšajú dostať na strategické miesta spoločnosti.

 

Wiesbaden, 10.3.2015 (kath.net/pm) 017 736 – „Varovania vojenskej obrannej služby nemeckej armády (MAD) musíme brať veľmi vážne, pretože nielen tam sa pokúšajú prenikať salafisti. Títo extrémisti hľadajú každú slabú stránku v našej spoločnosti, toho si musíme byť neustále vedomí.“ Takto znepokojene reagoval nemecký hesenský poslanec CDU Ismail Tipi na najnovšie správy, podľa ktorých sa salafisti cielene pokúšajú dostať na strategicky dôležité miesta spoločnosti.

Tipi varoval pred tým, aby sa pre nedostatok odborníkov a prenáhlenú integráciu poľavovalo v ostražitosti. V ostatných rokoch boli stále znova pokusy salafistov vplaziť sa na strategicky významné miesta v povolaniach. Pripomenul, že salafistom sa už podarilo dostať zamestnanie ako učitelia či členovia bezpečnostného personálu na letiskách.

„Sloboda našej spoločnosti sa dennodenne stáva terčom extrémistov každého možného druhu. Práve v neuralgických bodoch armády nesmú mať salafisti nijakú možnosť sa zahniezdiť,“ povedal Tipi. Predtým prišla správa, že jednotliví salafisti sa už dokázali dostať do základnej služby armády, ale MAD ich vypátrala.

„Myšlienka, že si budúcich atentátnikov sami vycvičíme a poskytneme im prístup k výcviku so zbraňami, mi spôsobuje veľké bolenie brucha,“ vyjadril starosti kresťanský politik. Povedal, že podporuje preto požiadavku rozšírenia vojenskej rozviedky, aby salafistov dokázala demaskovať už predtým.

MAD je doteraz právne kompetentná iba pre príslušníkov armády. Pred zamestnaním vojaka pri konkurzoch v kariérnych centrách smie služba MAD pôsobiť ako poradca. No budúceho vojaka nesmie preverovať.

Ťažké to bude vtedy, keď kandidát zamaskuje vlastné pohnútky svojho záujmu o službu  v armáde, pretože tak možno jeho prijatiu sotva zabrániť. –zg-

 

Smie sa v mene Boha zabíjať?

 

Mníchov, 10.3.2015 (kath.net/idea) 017 735 – V mene Alaha sa smie zabíjať, v mene kresťanského Boha nie. K tomuto výsledku dospel predseda „Lebendigen Gemeinde München“ (Živého spoločenstva v Mníchove), farár Dieter Kuller, pri porovnaní Koránu a Biblie. V informačnom liste spoločenstva píše, že moslimovia radi citujú verše z Koránu napomínajúce k pokojamilovnosti. Pritom ide o výpovede mladého Mohameda, ktoré boli skrze neskoršie zjavenia zrušené. K nim patrí aj výzva, zabíjať ľudí, ktorí odmietajú islam. Nenávistní kazatelia nachádzajú v Koráne všetko, čo potrebujú: Alahov rozkaz bojovať a zabíjať a jeho odmenu pre mučeníkov.

Kuller: „Dokiaľ tieto súry komisia medzinárodne uznávaných islamských učencov nanovo neinterpretuje, a tento nový výklad nebude krajinami islamskej únie ratifikovaný, dovtedy platí v súlade s Koránom: ‚V mene Alaha sa smie zabíjať.‘“

 

Ježiš žiadal lásku k blížnemu a k nepriateľovi

Kuller pripúšťa, že Starý zákon opisuje Bohom prikázané vojny a zabíjanie zajatcov. Ani zákaz viesť vojny z túžby po zisku sa často nedodržiaval. Žalmisti síce vyjadrovali krvilačné želania proti svojim protivníkom, no nikdy nedostali pokyn, aby sami vykonali pomstu a siahli po meči. Kristove prikázania sú jednoznačné a jasné – milovať blížneho aj nepriateľa. Podľa farára Kullera veta, že v mene Boha sa nesmie zabíjať, neplatí pre všetky náboženstvá. Tvrdili to predstavitelia cirkví, židovstva a islamu po útokoch v Paríži v spoločnej výzve k modlitbám za obete. –zg-

 

Spevák «Backstreet Boys»: Viera je kompas

 

Hamburg, 8.3.2015 (kath.net/KNA) 017 734 – Pre Briana Littrella (40), speváka americkej skupiny «Backstreet Boys», je viera «kompas, ktorý ukazuje správnu cestu.» Jeho dôvera v Boha mu dala silu, keď sa vo veku 23 rokov musel podrobiť ťažkej operácii srdca, ako povedal pre nemecký časopis „Spiegel Online“ zo stredy. Aj dôkladná výchova jeho hlboko veriacich rodičov prispela k tomu, že v dobe úspechov jeho skupiny sa «nevznášal vo výškach», ako povedal spevák.

«Backstreet Boys» sú so 130 miliónmi predaných CD nosičov najúspešnejšou chlapčenskou skupinou všetkých čias. Svoje najväčšie úspechy slávili v 90. rokoch minulého storočia piesňami ako «Quit Playin’ Games» alebo «Everybody (Backstreet’s Back)». –zg-

 

Biskup: Saudská Arábia totalitná ako Severná Kórea

 

Münster, 8.3.2015 (kath.net/KNA) 017 734 – Ostrú kritiku Saudskej Arábie vyjadril katolícky pomocný biskup z nemeckého Münsteru Stefan Zekorn. V krajine vládne «situácia, ktorú vzhľadom na totalitu možno porovnať iba so Severnou Kóreou», napísal Zekorn v nedeľu na svojej stránke Facebooku. V nijakom prípade sa krajina nesmie považovať za kotvu stability v Blízkom a Stredom Východe, ako to často počuť od politikov, varoval biskup: «Kotva stability? Ja snáď zle počujem! Saudská Arábia je hlavným aktérom nestability v regióne a aj vo veľkých častiach Afriky!»

Saudská Arábia okrem iného z veľkej časti financuje teroristov «Islamského štátu» (IŠ). Navyše, ako uviedol biskup Zekorn, biskupi z afrických krajín ho informovali, že Riad využíva svoje nesmierne bohatstvo na to, aby v krajinách Afriky posilnil radikálny islam.

Biskup kritizoval aj to, že Saudská Arábia islamské právo šaría  «čo najrigoróznejšie» používa «s takmer každodennými verejnými popravami a bičovaním». Ženy sú podriaďované «neuveriteľným reštrikciám». Majú úplne zakázané napríklad riadiť auto a na verejnosti nesmú mať ani najmenší kontakt s mužmi, ktorí nepatria k ich rodine.

Vládne tam «náboženská netolerancia, aká v histórii ešte nikdy v nijakej krajine neexistovala», píše biskup ďalej. Pre viac ako milión kresťanov v krajine je nebezpečné sa v súkromnom byte stretnúť čo len na čítanie Biblie a nemožné sláviť bohoslužby, ani len v najužšom kruhu. Každá forma verejného praktizovania náboženstva mimo vahabitského islamu je prísne zakázaná.

Biskup Zekorn označil ako «nebezpečné považovať takúto krajinu za kotvu stability a hospodársky sa na ňu viazať.»

Biskup je poverencom pre všeobecnú Cirkev v Münsterskej diecéze a členom Komisie pre všeobecnú Cirkev pri Biskupskej konferencii Nemecka. Svoju reakciu napísal v súvislosti s cestou nemeckého spolkového ministra hospodárstva Sigmara Gabriela (SPD) s veľkou hospodárskou delegáciou do Saudskej Arábie. –zg-

 

Nadávky žiakov v Neu-Ulme: ‘Ty kresťan’, ‘Ty žid’

 

Neu-Ulm, 7.3.2015 (kath.net/idea) 017 733 – Moslimskí žiaci základnej školy v nemeckom Neu-Ulme šokovali učiteľov protikresťanským a protižidovským správaním a nadávkami ako: „Ty kresťan“ alebo „Ty žid“. Ďalšia veta, ktorú dokumentuje školská správa, znie: „Židia stoja na úrovni svíň.“ Podľa novín „Augsburger Allgemeine“ niektoré deti odmietajú maľovať symboly svetových náboženstiev. Ich odôvodnenie: „Prídeme do pekla, keď pozeráme na kríž kresťanov, alebo ho maľujeme.“ Iné sa boja, že ich Alah zavrhne, ak budú hovoriť o kresťanstve, alebo rozprávali, že s deťmi kresťanov sa nikdy nesmú hrať.

Podľa názoru učiteľov tieto deti indoktrinujú v niektorých mešitách alebo modlitebniach, „že nesmú mať úctu k nijakému inému náboženstvu“. Kolégium učiteľov chce reagovať dňom projektu, keď si všetky deti prezrú miestne mešity a kostoly a porozprávajú sa s farárom a imamom. Polícia vyšetruje, na ktorých miestach sa žiaci učia tieto nenávistné heslá. –zg-
 

 

Nemecko: Ateisti kritizujú systém cirkevnej dane

 

Berlín, 6.3.2015 (kath.net/KNA) 017 732 – Ateisti a zväzy voľnomyšlienkarov ostro kritizovali nemecký systém vyberania cirkevnej dane a spoluprácu katolíckej cirkvi vo Francúzsku na tomto systéme.  Carsten Frerk z «Medzinárodného zväzu osôb bez vyznania a ateistov» obvinil berlínske orgány a obe veľké cirkvi v Nemecku 5. marca pred žurnalistami z protiprávneho «rastrového stíhania» členov cirkvi. To je postup zosieťovaného prehľadávania dát, ktorý vyvinuli v 70. rokoch v boji proti teroristom.

Claude Singer z francúzskej «Federation Nationale de la Libre Pensee» vyzval diecézy svojej vlasti, aby osobné údaje pokrstených vyškrtli zo svojich registrov, ak si to ľudia želajú. S týmto nariadením však organizácia pred francúzskymi súdmi zlyhala, ako Singer súčasne pripustil. Pre pokrstených a interné cirkevné miesta sú záznamy o krstoch naďalej sprístupnené.

Singer sa odvolal na prípad francúzskeho inžiniera, ktorý žije a pracuje v Berlíne. Podľa vlastných slov dostal za obdobie svojej práce v Nemecku od spoločného daňového úradu cirkví v Berlíne výzvu spätne uhradiť 550 eur cirkevných daní. Inžinier vyhlásil, že po narodení bol síce pokrstený, ale od detstva vieru nepraktizuje. Formálne vyhlásenie vystúpenia z cirkvi vo Francúzsku kvôli oddeleniu štátu a cirkvi nie je zvyčajné a preto ho nemôže dodať. Jeho zisťovania ukázali, že diecéza, v ktorej bol pokrstený, registráciu jeho krstu Berlínu na dotaz potvrdila.

Berlínske arcibiskupstvo poukázalo na to, že v tomto prípade boli porušené smernice o povinnosti hlásenia a ochrany údajov. Aj v Nemecku žijúci cudzinci musia platiť cirkevné dane, ak sú katolíkmi a platcami daní. Pri nevyjasnených veciach – ako pri proti protichodných údajoch o členstve v cirkvi – finančné úrady podieľajú na daniach cirkevné daňové úrady. Tie v prípade inžiniera nemali poukaz na «hoci aj neformálne» vystúpenie z cirkvi.

Cirkevná daň je zákonom určený poplatok členov cirkvi, ktorý sa podľa spolkových krajín pohybuje v rozmedzí 8-9 percent z dane z príjmov. Daň vyberá finančný úrad a postupuje ju ďalej cirkvám. Za to dostane štát asi 3 percentá z daňových príjmov. –zg-

 

Londýn: Ďalšia kresťanka prepustená pre vieru

 

Londýn, 7.3.2015  (kath.net/idea) 017 731 – V Londýne stratila kresťanská vychovávateľka svoje miesto, pretože s kolegyňou hovorila o biblickom pohľade na homosexualitu. Teraz sa bráni na pracovnom súde proti „neoprávnenému prepusteniu“, ako píšu noviny „The Times“. Sára Mbuyi pracovala v materskej škôlke v londýnskej štvrti Shepherd’s Bush. Podľa jej slov príčinou jej prepustenia bol rozhovor s lesbickou kolegyňou. Tá sa jej opýtala, čo učí Biblia o homosexualite, lebo jej cirkevné spoločenstvo jej nechce povoliť zosobášiť sa s partnerkou. Mbuyi povedala, že Boh síce homosexuálne praktiky nedovoľuje, ale miluje všetkých ľudí. Povedala jej, že môže prísť k Bohu taká, aká je. Na to kolegyňa nahlásila tento prípad jej predstavenej. Po disciplinárnom rozhovore riaditeľka Sáru Mbuyi prepustila za „závažne zlé správanie“. Porušila vraj antidiskriminačný zákon.

 

Prepustená sa odvoláva na zákon EÚ

Sára Mbuyi pochádza z Belgicka. Teraz sa odvolala na zákon EÚ, ktorý jej dovoľuje v zamestnaní viesť slobodne rozhovory s kolegyňou.

Vo Veľkej Británii sa kresťania ľahko dostanú do ťažkostí v zamestnaní, ak sa vyznajú zo svojej viery, napríklad nosením retiazky s krížikom na krku. Zvlášť prísne zasahuje Národná zdravotnícka služba. Podľa smernice misionárske pokusy lekárov alebo ošetrovateľského personálu sa považujú za obťažovanie alebo zastrašovanie.

Už v októbri 2013 stratil miesto popredný lekár v stredoanglickom Walsalle, pretože poslal kolegom maily s kresťanskou modlitbou. David Drew, riaditeľ Nemocnice Manor, bol prepustený za „závažne zlé správanie a protizákonné konanie“. Londýnsku ergoterapeutku zasa suspendovali na 9 mesiacov, pretože sa s moslimskou kolegyňou na jej želanie pomodlila! –zg-

 

Píšu o nás v Rakúsku:

 

Slovensko: Cirkevný vlastnícky spor v Komárne eskaluje

 

Bratislava, 7.3.2015 (KAP) 017 730 – Spor medzi maďarskou Kongregáciou benediktínov a slovenskou Trnavskou arcidiecézou eskaluje. Urovnávanie sporu Vatikánom zostalo bezúspešné, lebo Trnavská arcidiecéza doteraz nesplnila usmernenia rímskej Kongregácie pre spoločenstvá zasväteného života a rímskeho prímasa opáta benediktínov  Notkera Wolfa.

V piatok 6. marca z maďarskej Kongregácie benediktínov uviedli, že arcibiskup Ján Orosch dal nedávno zablokovať slovenské konto benediktínov. Nariadil poukázanie pohľadávok na diecézne konto, banka sa najprv zdráhala. No vo štvrtok sa konto predsa uvoľnilo.

„Neboli sme o tom informovaní,“ ozvalo sa na otázku Kathpressu  v piatok z maďarského sídla rehole.

V tomto spore ide o benediktínsky rehoľný dom v Komárne patriaci  opátstvu Pannonhalma. Trnavská arcidiecéza by si ho chcela privlastniť najmä kvôli 1700 hektárom pozemkov. Opátstvo Pannonhalma sa obrátilo na príslušnú kongregáciu v Ríme s prosbou o objasnenie právneho stavu.

Odpoveď z Vatikánu prišla 19. januára a podpísal ju arcibiskup José Rodriguez Carballo, sekretár kongregácie. V nej sa zrušenie benediktínskeho kláštora v Komárne Trnavskou arcidiecézou označuje ako nulitné. Arcibiskupa Oroscha usmernili, aby znovu nastolil pôvodný právny stav. Uvádza sa  tam, že arcibiskup Orosch musí príslušné slovenské miesta požiadať o nové zaregistrovanie rehoľného domu ako vlastník. Vyvlastnenie pozemkov v pozemkovej knihe sa musí zrušiť.

Keďže tento krok sa nevykonal, zástupca maďarskej Kongregácie benediktínov požiadal slovenské ministerstvo kultúry o nové  zaregistrovanie rehole. Žiadosť postúpili Trnavskej arcidiecéze, pretože diecézny biskup podľa cirkevného práva rozhoduje o právnickej osobe rehole.

Medzitým sa arcibiskup Orosch obrátil na Slovenskú sporiteľňu s prosbou, previesť pohľadávky benediktínskej rehole v Komárne na konto Trnavskej arcidiecézy. Odvolal sa na svoj dekrét z januára 2015, v ktorom benediktínom v Komárne odňal štatus právnickej osoby.

Už v r. 2014 arcibiskup Orosch dal prepísať 1700 hektárov ornej pôdy z vlastníctva maďarskej Kongregácie benediktínov na svoje meno. Podľa rehole o tom spočiatku neinformoval konvent v Komárne, ani sídlo Kongregácie v maďarskej Pannonhalme.

Obe strany proti tomuto kroku podali v novembri 2014 sťažnosť na štátnu prokuratúru, ktorej sa vyhovelo. Prepísanie v pozemkovej knihe bolo vyhlásené za protiprávne a bolo nariadené jeho vymazanie, keďže Trnavská arcidiecéza nemohla doložiť svoje vlastnícke právo nijakým dokumentom, ako znelo odôvodnenie.

Arcibiskup Orosch na to dekrétom zrušil benediktínom v Komárne štatus právnickej osoby. Podľa toho museli do 15. januára odovzdať všetok majetok cirkevným a štátnym miestam. Dekrét je však neprávoplatný, pretože na zatvorenie samostatného rehoľného domu je oprávnená iba vatikánska kongregácia pre rehole, ako sa uvádza vo vyhlásení maďarskej Kongregácie benediktínov.

 

Kláštor existuje od 13. storočia

Benediktínsky kláštor v Komárne, ktorý existuje od 13. storočia, má pohnutú históriu – viackrát bol zrušený – o. i. v r. 1782 za cisára Jozefa, v nacistickom období, ako aj v r. 1950 komunistami. Aj meniace sa politické podmienky určovali osud hraničného mesta na oboch stranách Dunaja, ktorého severná časť v r. 1920 bola prisúdená Slovensku, v r. 1938 Maďarsku a v r. 1945 opäť Slovensku.

Aj z cirkevného hľadiska bolo dnes ešte 60 percentami občanov maďarskej národnosti obývané mesto na slovenskom území dlhú dobu v nejasnej situácii, pretože Rím si dával na čas s trvalým uznaním politickej situácie v regióne. Až v r. 1977 určil pápež Pavol VI. bulou  „Qui divino“ hranice diecézy a zriadil samostatnú slovenskú cirkevnú provinciu s Trnavou ako sídlom metropolitu.

Podľa Trnavskej arcidiecézy a Biskupskej konferencie Slovenska v ten istý deň vydanou bulou „Praescriptionum sacrosancti“ prešli všetky kompetencie maďarskej Diecézy Györ, ako aj Arciopátstva Pannonhalma severne od Dunaja na Trnavskú arcidiecézu. To sa týka aj vlastníckych práv Pannonhalmy. –zg-

 

Biskup: Európa pre Ukrajinu jediná cesta

 

Katolícky biskup Donecka a Luhanska Szyrokoradjuk porovnáva ruského prezidenta s faraónom zo Starého zákona. „V Moskve hodiny naďalej tikajú ako v sovietskom období, s tým istým systémom a s rovnakými metódami.“ Konflikt na Ukrajine bez silnejšej pomoci EÚ je „nebezpečenstvom pre celý svet“.

 

Rím-Kyjev, 7.3.2015 (kath.net/KAP) 017 729 – Európska únia predstavuje naďalej nádej pre Ukrajinu. Zdôraznil to rímskokatolícky biskup Stanislav Szyrokoradjuk, ktorého diecéza Charkov-Záporožie zahrňuje vojnové oblasti Donec a Luhansk, v stredu na tlačovej konferencii hnutia Focolare v Ríme. „Ukrajinský národ nie je ochotný zopakovať si zlé skúsenosti sovietskej éry.“ Bez rozhodujúcej pomoci z Európy sa však jeho krajina bude uberať smerom k situácii, ktorá by mohla byť „nebezpečenstvom pre celý svet“, ako varoval biskup.

Vojna na Ukrajine nie je občianska vojna, ako zdôraznil ďalej. Ukrajina chce zostať nezávislá a pokračovať vo svojej ceste smerom k Európe. „V minulých rokoch sme však spoznali, že nie sme takí slobodní, ako sme si mysleli.“ Vojna vypukla tým, že ruský prezident Vladimír Putin rozhodol, „že sa musíme vrátiť naspäť do Egypta“, povedal biskup s narážkou na biblický príbeh exodu. Iná voľba ako Európa však pre Ukrajinu neexistuje.

Podľa údajov Szyrokoradjuka iba 16 000 z 20 miliónov obyvateľov jeho diecézy tvoria katolíci. To, že tu žije veľa Rusov, súhlasí, dodal biskup, ktorý pripisuje túto okolnosť v prvom rade 70-ročnému „programu rusifikácie“. „Moskva a bývalé ukrajinské štátne orgány uľahčovali osíldlenie ruských občanov v tejto priemyselnej zóne napríklad okamžitým pridelením bytov so všetkým potrebným, na čo museli Ukrajinci čakať 20 rokov“.

Ruský prezident nie je podľa biskupa „nijaký poľný maršál, ale sovieta, ktorý naďalej používa sovietske metódy“. Vo všeobecnosti v Moskve hodiny naďalej tikajú ako v sovietskom období, „s tým istým systémom a s rovnakými metódami“. „Nič sa nezmenilo, všetko sa kontroluje a niet slobody prejavu.“

Szyrokoradjuk sa zúčastnil na konferencii 60 biskupov blízkych hnutiu Focolare z 35 krajín – medzi nimi zo Sýrie a Iraku, ktorá sa konala v Castel Gandolfe pri Ríme. Súčasťou stretnutia bola audiencia u pápeža Františka, ktorý biskupom „krvou presiaknutej zeme Sýrie, Iraku a Ukrajiny“ výslovne poďakoval za ich účasť a ubezpečil ich o modlitbách a podpore všeobecnej Cirkvi. Iba niekoľko dní predtým sa biskup Szyrokoradjuk stretol s pápežom Františkom, ako aj s emeritným pápežom Benediktom XVI. v rámci návštevy ukrajinských biskupov Ad limina. –zg-

 

 

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

 

 

 

 

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *