Život Cirkvi vo svete 5 * 2015

Obsah

 

Pápež mení odovzdávanie pália arcibiskupom

Cirkevný historik: Nepodceňovať reformnú vôľu pápeža

Voice of the Family’: Kardinál Baldisseri mätie ľudí

Francúzsko: Cenzúra a nová „sloboda slova“!?
Nemecko: Medvedík rozozvučal kostolný zvon

Katolícka cirkev v Malajzii sa naďalej modlí k «Alahovi»!

‚Nebiblické!‘ – duchovný proti vysviacke biskupky

CDU žaluje rušenie demonštrácie proti sexuálnej výchove

Nemecko: Právnik za zostrenie zákona o rúhaní

USA: Šéf hasičov prepustený za kritiku homosexuálov

Vatikánske noviny: Tsiprasova vláda – šanca pre Európu

Saudská Arábia: Prvá poprava za nového kráľa

František: Dar viery prichádza najmä skrze ženy

‚Je suis Vincent Lambert‘ – Pochod za život v Paríži

Prvú biskupku Anglicka vysvätili v katedrále v Yorku

Paríž: Gotický farský kostol hýri ostrými farbami

Pani Merkelová, ukončite ‚toleranciu voči islamistom‘

Merkelovej ponuka Rusku – ‚falošný signál‘

Aténsky arcibiskup: Politici musia byť úprimnejší

Nemecko v budúcnosti bez postihnutých detí?

Vatikán: Pracovný materiál pre synodu bude v júni

František: Noví kardináli majú oslavovať skromne

Gänswein: Je nezodpovedné hovoriť o „antipápežovi“

Pápež uznáva africkú obeť bosorástva za mučeníka

Rozhovor Prof. Roberta Spaemanna pre „Die Welt“  

 

 

Posolstvo Svätého Otca Františka k Pôstnemu obdobiu:

 

http://sk.radiovaticana.va/news/2015/01/27/bolo_zverejnené_pápežovo_posolstvo_k_pôstnemu_obdobiu_2015_/slo-845045

 

  

Pápež mení odovzdávanie pália arcibiskupom

Vatikán, 29.1.2015 (KAP) 017 638 – Pápež František mení postup prepožičiavania znaku úradu novo vymenovaným arcibiskupom – tzv. pália. V budúcnosti už nebude pápež novým hlavám cirkevných provincií osobne „vkladať“ vlnenú štólu na slávnosť sv. Petra a sv. Pavla 29. júna, ako vysvetlil pápežský ceremoniár Guido Marini vo štvrtok v rozhovore pre „Rádio Vatikán“. Vlastné vkladanie má vykonať apoštolský nuncius príslušnej krajiny na obrade v arcidiecézach.

„Význam tejto zmeny spočíva v tom, aby sa viac vyzdvihol vzťah metropolitných arcibiskupov s ich miestnymi cirkvami. Tak budú mať veriaci možnosť sa na tomto významnom obrade zúčastniť, ako aj biskupi sufragánnych diecéz,“ povedal Marini. Listom z 12. januára oboznámil s touto zmenou aj nunciatúry. V liste zdôrazňuje, že pápež František chce týmto gestom podčiarknuť myšlienku synodality medzi biskupmi.

Od 29. júna budú arcibiskupi ako zvyčajne koncelebrovať s pápežom a zúčastnia sa požehnania pálií. Potom prijmú „jednoduchšou a súkromnou formou od pápeža pre nich určené pálium,“ ako povedal Marini. Doterajší obrad si tak zachová „svoju celistvosť a hĺbku“. „Ide o obohacujúce a nie o naštrbujúce gesto.“

Pálium symbolizuje mimoriadnu vernosť a spojenie metropolitov s rímskym biskupom. Od polovice 9. storočia boli arcibiskupi zaviazaní, vyprosiť si pálium od pápeža. Biele šiestimi vyšitými krížikmi zdobené páliá sú z vlny dvoch baránkov, ktoré pápež požehnáva na sviatok sv. Agnesy 21. januára. –zg-

 

Cirkevný historik: Nepodceňovať reformnú vôľu pápeža

 Bonn, 28.01.2015 (KAP/KNA) 017 637 – Nemecký cirkevný historik z Münsteru, Hubert Wolf, varuje pred tým, aby sa podceňovala vôľa pápeža presadiť reformy. „Voľbou svojho mena sa zaväzuje programu sv. Františka. V tom sa skrýva obrovská výbušná sila a nesmierne spektrum  možností,“ napísal Wolf v príspevku pre prílohu časopisu „Christ und Welt“ (Kresťan a svet) zo stredy.

Pápež sám naznačuje tieto možnosti, keď hovorí o „chudobnej Cirkvi pre chudobných“, ktorá sa vyznačuje materiálnou skromnosťou a rozsiahlejšou pomocou chudobným, ako vysvetľuje Wolf. To sa však nesmie zamieňať s „programom teológie oslobodenia“, ako uvádza ďalej historik. „Cieľom pápeža nie je svetová revolúcia, jeho revolúcia sa týka v prvom rade samotnej Cirkvi. Ukazuje to napríklad vytvorenie Rady kardinálov pre reformu kúrie – úplne nové grémium zo spojencov – ktorí sami do kúrie nepatria.“

Wolf súčasne pripúšťa, že moderný obraz sv. Františka Assiského má už iba málo hrán. „Je to sympatický, ale neškodný František, ktorý sa dnes usiluje o svoje miesto v hlavách ľudí.“

Už bezprostredne po smrti populárneho kazateľa v r. 1226 sa Cirkev všetkými silami usilovala jeho radikálnemu ideálu chudoby vziať ostrosť, pretože sa obávala diskusie o svojich svetských majetkoch a privilégiách. Františkáni boli úspešne integrovaní do cirkevného systému a následne sa stali na jednu z najbohatších inštitúcií Cirkvi.

„V podobnom poli napätia sa dnes nachádza pápež,“ bilancuje Wolf. „Tak ako sv. František je aj pápež František výzvou pre svoju Cirkev – a prinajmenšom pre časti kúrie aj nebezpečenstvom.“ Rok 2015 bude preto podľa cirkevného historika „napätým rokom“. Otázka znie: „Kto sa presadí: pápež alebo František?“

Nedávno vyšla Wolfova najnovšia kniha „Krypta – potláčané tradície cirkevných dejín“. „Cirkev naliehavo potrebuje reformu,“ zdôraznil historik v nedávnom interview pre nemeckú katolícku agentúru KNA. Svojou knihou chce ukázať, že v tejto oblasti sa v priebehu dejín stále znova vyskytovali  „kreatívne riešenia“, ktoré sa legitímne praktizovali kratšiu či dlhšiu dobu. –zg-

 

Voice of the Family’: Kardinál Baldisseri mätie ľudí

Kardinál Baldisseri na konferencii o rodine nanovo hájil postoj kardinála Kaspera. Nemáme byť šokovaní, ak teológ odporuje náuke Cirkvi!

 Rím, 29.1.2015 (kath.net/jg) 017 636 – „Kardinál Lorenzo Baldisseri, generálny sekretár synody biskupov, nanovo relativizoval náuku Cirkvi o nerozlučiteľnosti sviatosti manželstva,“ kritizovala medzinárodná iniciatíva za rodinu „Voice of the Family“.

V rámci medzinárodnej konferencie organizovanej Pápežskou radou pre rodinu v dňoch 22. až 24. januára v Ríme, kardinál Baldisseri sa ujal slova a bránil kardinála Kaspera. Kasper žiadal, aby osoby, ktoré žijú v partnerstve neuznanou Cirkvou, boli pripustené ku svätému prijímaniu.

Delegáti na konferencii nemajú byť „šokovaní“, ak teológ odporuje náuke Cirkvi. Dogmy sa môžu „vyvíjať“. „Nemá nijaký zmysel usporiadať synodu, ak sa zopakuje iba to, čo sa už vždy hovorilo,“ povedal kardinál Baldisseri.

„Diskusia o otázkach, ku ktorým sa náuka Cirkvi už jednoznačne vyjadrila, iba odvádza od pravých problémov, ktoré dnes rodiny majú,“ hovorí Mária Madiseová, riaditeľka „Voice of the Family“. A kritizovala, že témy ako potrat, eutanázia a útoky na práva rodičov sa na konferencii sotva oslovili!“

„Voice of the Family“ je medzinárodná katolícka laická iniciatíva, ktorá združuje viac ako 20 organizácií z celého sveta. –zg-

 

Francúzsko: Cenzúra a nová „sloboda slova“!?

Zo strachu pred moslimami zakázali v kinách film o obrátení moslima na kresťanstvo … Bez cenzúry však beží film „Alah ochraňuj Francúzsko“!

 Paríž, 30.1.2015 (kath.net) 017 635 – Nová „sloboda slova“ vo Francúzsku!? Vo francúzskych kinách stiahli z kín film „Apoštol“ o konverzii z islamu na kresťanstvo, ako informuje nemecký katolícky denník „Tagespost“. Z bezpečnostných dôvodov premietanie filmu o obrátení mladého moslima na kresťanstvo „L’Apôtre“ zakázali v kinách v Nantes a Neuilly a dielo mladej režisérky Cheyenne Carronovej stiahli z programu. Majiteľov kín francúzska tajná služba varovala pred útokmi, keďže „premietanie tohto filmu by mohli moslimovia chápať ako provokáciu“.

Konzervatívny magazín „Le Point“ sa v aktuálnom článku pýta: „Sú filmy L’Apôtre a Timbuktu nebezpečnejšie ako Charlie Hebdo?“

Úplne bez cenzúry však vo Francúzsku beží iný film: „Qu’Allah bénisse la France“ (Alah ochraňuj Francúzsko). Pritom ide o obrátenie mladistvého na islam. Pre tento film neurobili nijaké mimoriadne bezpečnostné opatrenia … –zg-

 

Nemecko: Medvedík rozozvučal kostolný zvon

Aj zvieratká už zvonia na poplach ?…

 Bad Nauheim, 29.1.2015 (kath.net/idea) 017 634 – Kostolný zvon pripravil ľudí žijúcich v okolí evanjelického Kostola sv. Jána v nemeckom Bad Nauheime v polovici januára o nočný spánok. Od 4. hodiny sa zrazu rozoznel kostolný zvon, ako potvrdila sekretárka fary Sabine Jungová pre Evanjelickú agentúru „idea“. Malý zvon bolo počuť všade v okolí kostola, a trvalo štyri hodiny, kým informovali kostolníka a ten elektrické zvonenie vypol.

Ako sa ukázalo, na strechu kostola vyliezol medvedík čistotný, padol 6 metrov dolu a pritom poškodil lampu a potom spustil spínač zvonenia. Zranené a vystrašené zvieratko pracovníci útulku zvierat odchytili a odniesli zverolekárovi. „Medzitým je medvedík už zasa na slobode, a má sa dobre,“ povedal pani Jungová.

To, čo znie vtipne, je pre farnosť vážny problém. Musia zistiť, ako mohol medvedík preniknúť do kostola. Už pred niekoľkými mesiacmi takýto medvedík prenikol do kostola a znečistil ho. V Hessensku a v hraničiacich východných spolkových krajinách žije podľa údajov ochranárov asi pol milióna medvedíkov čistotných. –zg-

 

Katolícka cirkev v Malajzii sa naďalej modlí k «Alahovi»!

Kuala Lumpur, 28.1.2015 (kath.net/KNA) 017 633 – Napriek neúspechu na najvyššom súde, katolícka cirkev v Malajzii chce naďalej vzývať «Alaha» pri bohoslužbách a v miestnych prekladoch Biblie.

„Zákaz tohto slova sa vzťahuje podľa údajov vlády iba na katolícky časopis «Herald»,“ zdôraznil arcibiskup metropoly Kuala Lumpur a predseda Konferencie biskupov Malajzie, Julian Leow, podľa miestnych médií z utorka. Vyhlásil, že «vládu vezmú za slovo». Cirkev musí chrániť práva menšín a «zasadzovať sa za spravodlivosť a pravdu», uviedol arcibiskup Leow v liste katolíkom krajiny. «Musíme odpúšťať a s láskou pristupovať zvlášť k tým, ktorí veci zle chápu a sú chybne informovaní.» Napriek neúspechu na najvyššom súde minulý týždeň, cirkev vraj «bojovala dobrý boj». Rozsudok teda neznamená, že kresťania sa musia vzdať slova «Alah» vo Svätom písme alebo pri bohoslužbách, ako vyhlásil arcibiskup.

Minulú stredu piati sudcovia najvyššieho súdu v Kuala Lumpure jednohlasne odmietli žiadosť arcidiecézy o revíziu odvolacieho rozsudku proti používaniu slova «Alah». Tým je právna cesta vyčerpaná. Predtým odvolacia inštancia v októbri 2013 predchádzajúce rozhodnutie v prospech kresťanov zrušila a zákaz používania slova «Alah» potvrdila.

Spor či katolícky časopis «Herald» smie používať slovo «Alah» v miestnom jazyku bahasa malaysia, sa tiahne už od r. 2008. Príslušný zákaz ministerstva vnútra vyvolal dlhoročný právny spor.

Sudcovia odvolacieho súdu argumentujú, že používaním slova «Allah» kresťanmi by mohli byť moslimovia «zmätení» a «národná bezpečnosť» ohrozená. Okrem toho používanie tohto slova nie je «integrálnou súčasťou kresťanskej viery a kresťanskej praxe». –zg-

 

‚Nebiblické!‘ – duchovný proti vysviacke biskupky

 Stockport, 28.1.2015 (kath.net/pl) 017 632 – Počas bohoslužieb pri vysviacke prvej anglikánskej biskupky v Anglicku došlo k incidentu. Anglikánsky duchovný vzniesol protest, keď Libby Laneovú (foto) predstavili ako kandidátku vysviacky zhromaždenému spoločenstvu veriacich. Po súhlase farnosti predstúpil pred prvý rad lavíc a  zreteľne a zdvorilo vyslovil slová:

„Nie! Nebiblické! Pri všetkej úcte, vaše milosti: Žiadam prosím, aby sa o tejto absolútnej prekážke vysviacky hovorilo.“

V liturgii sa však pokračovalo bez toho, že by sa tomuto zvolaniu duchovného znateľne venovala pozornosť.

Pri tejto vysviacke išlo podľa katolíckeho a pravoslávneho chápania o simuláciu vysviacky. Bez ohľadu na ekumenickú brizanciu takéhoto kroku postavila tým „Cirkev Anglicka“ ďalšiu ekumenickú prekážku. Už vysviacka žien na anglikánske kňazky, ktorá sa po prvý raz konala v r. 1993, ekumenizmus veľmi zaťažila a aj v anglikánskom spoločenstve viedla k veľmi prudkým rozporom. Zavedenie ženských duchovných vyvolalo vlnu prestupov tisícov anglikánov – aj kňazov a biskupov – do Katolíckej cirkvi. Pápež Benedikt XVI. v r. 2009 konštitúciou „Anglicanorum Coetibus“ stanovil podmienky umožňujúce týmto anglikánom zachovať si pri prestupe aj určité vlastné tradície. –zg-

 

CDU žaluje rušenie demonštrácie proti sexuálnej výchove

 Polícia nasadila obušky, jedno 15-ročné dievča zranené

 Hamburg, 27.1.2015 (kath.net/KNA/red) 017 631 – Nemecká kresťansko-demokratická únia CDU v Hamburgu podala žalobu na neznámeho páchateľa pre rušenie demonštrácie «Ustarostených rodičov» v sobotu na námestí Rathausmarkt.

«Aj keď niekto ciele demonštrácie považuje za scestné a nesprávne, nesmie sa stať zvykom, prekážať demonštráciám násilím a rušením. Právo na slobodu názoru je predovšetkým aj povinnosťou rešpektovať názor iných,» povedal hovorca strany CDU Kai Voet van Vormizeele v utorok v Hamburgu.

Na demonštrácii protestovalo podľa tlače 150 ľudí skupiny „Ustarostení rodičia“ proti sexuálnej výchove na základných školách. Proti nim sa postavili demonštranti akčného zväzu «Vielfalt statt Einfalt» (Mnohorakosť namiesto jednorakosti). Tento zväz podporuje Strana zelených a ľavičiari. Najprv došlo k potýčkam, neskôr ku guľovačke aj hádzaniu fliaš. Zranené bolo 15-ročné dievča. Polícia sa pokúšala oba tábory oddeliť a nasadila obušky.

Pri týchto incidentoch viaceré osoby násilne rušili pokojné zhromaždenie a zaútočili na účastníkov protestu, ako uvádza CDU. Tým je naplnený paragraf 21 o zákone o zhromažďovaní, podľa ktorého sa trestá až 3 rokmi väzenia alebo pokutou ten, kto sa pokúša násilím brániť nezakázaným zhromaždeniam. Právo na demonštráciu a slobodu názoru sú základné práva, ktoré sú pre pokojné spolunažívanie nevyhnutné. Senát musí urobiť všetko pre to, aby sa toto právo chránilo, ako vyhlásila CDU. –zg-

 

Nemecko: Právnik za zostrenie zákona o rúhaní

 Frankfurt, 27.01.2015 (KAP/KNA) 017 630 – Reformu paragrafu 166 o rúhaní v nemeckom trestnom zákonníku požaduje odborník na právne vedy z Bonnu Christian Hillgruber. V Nemecku dané faktické trpenie rúhania a znevažovania náboženstva je „najväčšou prekážkou integrácie,“ napísal Hillgruber v príspevku pre noviny „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ (FAZ) z pondelka. Rozpory okolo karikatúr Mohameda ukazujú, že štátny právny poriadok musí chrániť pokojné a rešpektované spolunažívanie ľudí rôznych presvedčení.

„Zachovanie náboženského pokoja je rozhodne dodnes úlohou štátu,“ píše autor a v tejto súvislosti argumentuje, že súčasný prístup k paragrafu o rúhaní je úplne neuspokojivý. Podľa reformy zákona z r. 1969 je hanobenie náboženského vyznania či svetonázoru trestné, iba ak by rušilo verejný pokoj. Trestnoprávne sa tým chráni verejný pokoj a už nie náboženské cítenie.

Týmto výkladom zákona sa podľa právnika „tolerujú dokonca najhoršie hanobenia rôznych vyznaní s falošným ohľadom na slobodu názoru,“. Okrem toho kritérium rušenia pokoja sa stará o to, že sa chránia zvlášť tí, ktorí sú mimoriadne agresívni.

Hillgruber poukazuje aj na to, že by sa malo stíhať iba pohŕdanie a zlovoľné hanobenie najvnútornejších presvedčení. Štátu neprislúcha hodnotiť kritiku alebo satiru. A nikto nie je chránený ani pred provokáciami, kritikou, či rešpektovaním jeho viery. –zg-

 

USA: Šéf hasičov prepustený za kritiku homosexuálov

 Atlanta, 27.1.2015 (kath.net/KNA/red) 017 629 – Veliteľ hasičov v Atlante, prepustený za svoju kritiku homosexuálov, podal žalobu na túto južnú metropolu. «Som pevne presvedčený o tom, že som bol diskriminovaný pre svoje náboženstvo,“ odôvodnil Kelvin Cochran 23. januára svoju sťažnosť na Úrade pre dodržiavanie náboženských práv.

Farebného veliteľa hasičov starosta Kasim Reed v pondelok prepustil zo služby. Kameňom úrazu bolo uverejnenie knihy, v ktorej Cochran charakterizoval homosexualitu ako «vulgárnu» a ako «protiklad čistoty».

Starosta Reed vidí v týchto vyjadreniach podnet k tomu, že si musí robiť starosti o Cochranovu «schopnosť úsudku» a o jeho «schopnosť viesť hasičský zbor». Veliteľ hasičov však považuje svoje vyjadrenia za vytrhnuté z kontextu. Hovorkyňa starostu vyhlásila, že prevažne farebným obyvateľstvom obývané veľkomesto Atlanta má jasnú politiku proti každej forme diskriminácie.

Prípadu sa v USA dostáva nadregionálna pozornosť, pretože Cochrana v r. 2009 menoval za veliteľa hasičov prezident Barack Obama. Po 10 mesiacoch vo funkcii ako «US Fire Administrator» sa vrátil naspäť do Atlanty.

Tento hasič je členom Baptistickej cirkvi Elizabeth v Atlante. Tam vyučuje v nedeľnej škole, vedie biblické štúdie a pôsobí v sociálnej oblasti farnosti. Jeho farnosť je priradená k Southern Baptist Convention (Južnej baptistickej konvencii). –zg-

 

 

Vatikánske noviny: Tsiprasova vláda – šanca pre Európu

 Vatikán, 27.1.2015 (KAP) 017 628 – Vatikánsky denník „L´Osservatore Romano“ hodnotí volebné víťazstvo gréckeho ľavicového populistu Alexisa Tsiprasa ako „šancu pre Európu“. Európa tým v reakcii na politiku šetrenia vstupuje do novej fázy, v ktorej nadobúdajú sociálne otázky väčšiu váhu, ako   uvádza v utorňajšom komentári taliansky žurnalista Mário Benotti. Volebné víťazstvo ľavicovej strany „Syriza“ môže prispieť k znovuobjaveniu „skutočného projektu pre Európu“, píše žurnalista.

Vychádzajúc z južnej Európy môžu sa teraz vytvoriť predpoklady novej stratégie celkového rastu. Pritom sa musí nanovo potvrdiť prednosť politiky pred „technokratickou špirálou“. Aby sa táto príležitosť pre Európu využila, je však potrebný „silný akt politickej zodpovednosti“, uvádza Benotti. Prvotným cieľom EÚ musí byť vytváranie pracovných miest. Súčasne sa musí posilniť demokracia a hospodárstvo sa musí oslobodiť od diktátu finančných trhov, čo vyvoláva veľkú sociálnu nerovnosť.

Rast podľa žurnalistu nemožno naštartovať daňami. Potrebné sú oveľa viac verejné investície do výskumu a inovácie, ako aj podpora finančne slabých krajín pri investíciách do produktivity Európskou centrálnou bankou. Pritom nejde o kvantitu, ale o kvalitu pomoci.

 

Ortodoxný školský systém a antisemitizmus

V komentároch zahraničných denníkov sa naproti tomu vyzdvihuje podivuhodnosť ľavicovo-populistickej a pravicovo-populistickej koalície. Budúci koaličný partner, Panos Kammenos zo strany „ANEL/Anexratiti Ellines“ (Nezávislí Gréci) je okrem toho vo svojej vlasti známy pochybnými či šťavnatými výrokmi.

Úplne odlišný je aj prístup k náboženstvu: „Syriza“ chce úzky vzťah gréckeho štátu a pravoslávnej cirkvi uvoľniť. ANEL naproti tomu sa zasadzuje okrem iného za pravoslávny výchovný systém.

V decembri tvrdil predseda ANELu Kammenos v interview pre televíziu „Antenna“, že židia neplatia dane. Ústredná rada židovských obcí v Grécku to kategoricky odmietla: „Je hanba, že predseda jednej strany v parlamente nevie, že židia sú grécki občania a majú rovnaké práva a povinnosti ako všetci ostatní grécki občania. Židovské zariadenia platia tie isté dane ako cirkev.“ Židovská obec vyzvala Kammenosa, aby sa ospravedlnil za „vážne antisemitské obvinenie“. –zg-

 

Saudská Arábia: Prvá poprava za nového kráľa

 

Riad-Wien, 27.01.2015 (KAP) 017 627 – V Saudskej Arábii sťali učiteľa za znásilnenie maloletých dievčat. Išlo o prvú popravu za vlády nového kráľa Salmana. Podľa novín „Saudi Gazette“ z utorka súd uznal muža vinného, že v prístavnom meste Jeddah od r. 2006 roky unášal dievčatá, podával im alkohol a nútil ich k sledovaniu pornografie. Až 13 dievčat znásilnil. Posledná obeť ho po zatknutí v r. 2011 identifikovala. Rodina muža ho označila za nevinného. Podľa saudského trestného práva, ktoré sa opiera o právo šaría, za znásilnenie, vraždu, odpad od viery, ozbrojenú lúpež a obchod s drogami hrozí trest smrti.

 

Spor o viedenské Medzináboženské centrum dialógu

Vo Viedni došlo v utorok podľa rady ministrov k nezvyčajne tvrdému sporu vládnej špičky o Saudskou Arábiou financované Medzináboženské centrum dialógu Abdullaha (KAICIID).

Vicekancelár Reinhold Mitterlehner (ÖVP) obvinil kancelára Wernera Faymanna, že robí kampaň proti centru a vyhlásil, že v časoch, ako sú tieto, je centrum pre medzináboženský dialóg potrebné. Kritizovať porušovanie ľudských práv je úlohou republiky, čo tá u saudskej vlády aj robí. ÖVP teraz prenechala  rozhodnutie o jeho budúcnosti vrátane zodpovednosti za dôsledky predsedovi vlády. Vyhlásila, že ak sa od toho odstúpi, treba sa obávať poškodenia Rakúska ako miesta medzinárodných organizácií.

Kancelár zostáva pri svojich obvineniach medzináboženského centra, ktoré pre jeho nevyjadrenie sa k potrestaniu blogera Raifa Badawiho, zastávajúceho sa slobody názoru, označil ako „Mlčiace centrum“. Ak sa to nenapraví, má nasledovať „zriadené stiahnutie“ rakúskeho príspevku, o čom rozhodne onedlho, ako vyhlásil kancelár. … –zg-

 

František: Dar viery prichádza najmä skrze ženy
Vatikán, 26.1.2015 (RV) 017 626 – Sú to predovšetkým ženy, ktoré odovzdávajú vieru. Povedal to pápež František v rannej homílii z Domu svätej Marty 26. januára. V deň, keď si Cirkev pripomína svätých biskupov Timoteja a Títa, Svätý Otec vychádzal z čítania z Druhého listu sv. Pavla Timotejovi (1,1-8).

Pavol pripomína Timotejovi odkiaľ pochádza jeho úprimná viera: prijal ju od Ducha Svätého „prostredníctvom mamy a starej mamy“. Ako povedal Svätý Otec, „sú to práve mamy a staré mamy“, ktoré odovzdávajú vieru. Vzápätí však dodal: „Jedna vec je odovzdávať vieru a druhá vec je učiť viere. Viera je darom. Viera sa nedá naštudovať. Dajú sa študovať veci týkajúce sa viery, aby sme ju lepšie chápali, to áno, no nikdy nedôjdeš k viere štúdiom. Viera je darom Ducha Svätého. Je darom, ktorý prevyšuje všetky prípravy“. A je darom, ktorý prichádza skrze „dobrú prácu mám, starých mám, peknú prácu týchto žien“ v rodine, „môže to byť aj pomocníčka v domácnosti, či teta“, ktoré odovzdávajú vieru:

„Prichádza mi na um, prečo sú to však z princípu ženy, ktoré odovzdávajú vieru? Jednoducho preto, lebo tá, ktorá nám priniesla Ježiša, je žena. Je to cesta, ktorú si zvolil Ježiš. On sám chcel mať matku. Aj dar viery teda prechádza cez ženy, tak, ako Ježiš cez Máriu.“

Musíme však pouvažovať nad tým, či sú si dnes ženy vedomé tejto povinnosti odovzdávať vieru“, zdôraznil pápež František. Pavol tiež pozýva Timoteja k tomu, aby opatroval vieru – tento depozit, vyhýbajúc sa „prázdnym pohanským rečiam, prázdnym svetským rečiam“. „My všetci sme prijali dar viery. Musíme ju chrániť, aby aspoň nezoslabla, aby aj naďalej bola silná skrze moc Ducha Svätého, ktorý nám ju daroval“, povedal Svätý Otec. A viera sa chráni oživovaním tohto Božieho daru:

„Ak sa každý deň nestaráme o tento dar, ak sa nesnažíme oživovať tento Boží dar – vieru, ona slabne, ochabuje a skončí tak, že sa stane kultúrou: ‚Áno, áno, som kresťanom…‛, bude iba kultúrou. Alebo len poznaním, znalosťou: ‚Áno, dobre viem všetko o viere, dobre poznám katechizmus‛. No ako žiješ tvoju vieru? Tu vidíme dôležitosť každodenného oživovania tohto daru, jeho udržovania pri živote.“

Svätý Pavol hovorí, že tejto živej viere oponujú dve veci: „duch bojazlivosti a hanba“: „Boh nám nedal ducha bojazlivosti. Duch bojazlivosti ide proti daru viery, nedovolí, aby rástla, aby napredovala, aby bola veľkou. A hanba je tým hriechom: ‚Áno, mám vieru, no ukrývam ju, aby ju nebolo veľmi vidieť…‛ Trošku sem, trocha tam: ako hovorili naši predkovia, je vierou prchavou ako rosa, je taká. Lebo sa hanbím žiť ju naplno. To nie, toto nie je viera: ani bojazlivosť, ani hanba. Čím teda je? Je duchom sily, lásky k blížnemu a rozvážnosti. Toto je viera.“

Ako vysvetlil pápež František, duch rozvážnosti znamená „vedieť, že nemôžeme robiť všetko, čo chceme“. Znamená to hľadať „cesty, spôsoby“, aby sme mohli napredovať vo viere, no s rozvážnosťou.

„Prosme si od Pána milosť mať úprimnú vieru, vieru, s ktorou sa neobchoduje podľa prichádzajúcich príležitostí. Vieru, ktorú sa každý deň snažím oživovať, či aspoň prosím Ducha Svätého, aby ju oživil a aby tak priniesla veľké ovocie“, povedal na záver svojej homílie Svätý Otec. -zk-

 

‚Je suis Vincent Lambert‘ – Pochod za život v Paríži
Paríž: Viac ako Mehr 45 000 ľudí sa zúčastnilo v Paríži na Pochode za život, tento rok zameranom na eutanáziu. Európske hnutie za život sa silne rozvíja, nápadný je veľký počet mladých ľudí. Výber z komentára Georga Dietleina

 

Paríž, 26.1.2015 (kath.net/gd) 017 625 – „Je suis Charlie“? Non! Je suis Vincent Lambert! – V tomto roku organizátori 10. pochodu za život v Paríži šikovne využili známy slogan „Je suis“. Nie, my nie sme Charlie. My sme Vincent Lambert! Demonštranti tým pripomenuli osud 38-ročného pacienta v kóme Vincenta Lamberta, ktorý sa stal symbolom francúzskej diskusie o eutanázii. Vincent Lambert sa pred niekoľkými rokmi ťažko zranil na motorke a odvtedy leží v kóme. Dokáže hýbať očami a cíti bolesť. Ale komunikovať sa s ním nedá. Vo februári 2014 lekári na želanie jeho manželky zastavili umelú výživu. Vincentovi rodičia podali žalobu a v prvej inštancii súd vyhrali. No Vincentova manželka a lekári sa odvolali. Prípad je na Európskom súde pre ľudské práva, ktorý zrejme v budúcich týždňoch vynesie rozsudok o osude Vincenta Lamberta. Viviane Lambertová, jeho matka, kráčala tento rok s demonštrujúcimi pochodu „Marche pour la Vie“ v prvom rade a zdôraznila: „Bojujeme za Vincenta, ale súčasne aj za spoločnosť. Tu ide o dvere, ktoré sa otvárajú. Dnes je to Vincent. Ale on nie je prvý a nebude ani posledný.“

 

Pochod superlatívov

Kto sa už raz zúčastnil na pochode za život v Berlíne, pre toho je ten v Paríži pochodom superlatívov. V Berlíne vyšlo v septembri do ulíc asi 6000 ľudí za dôstojnosť ľudského života. V Paríži ich bolo v nedeľu medzi námestím Place Denfert-Rochereau a Hotelom des Invalides na juhu Paríža už viac ako 45 000. Tendencia: rastúca. Európske hnutie za život sa silne rozvíja. V r. 2012 vyšlo v Berlíne do ulíc za hodnotu života 3000 ľudí, v Paríži už 20 000. V r. 2014  sa ich počty zdvojnásobili. Ak iba každý desiaty, koho pozvali na pochod, pozvanie prijal, začíname tušiť, akú úžasnú silu tento pochod už vyvinul v hlavách ľudí a v budúcnosti zrejme ešte vyvinie.

Význam tohoročného pochodu v Paríži zdôraznil aj francúzsky prímas a arcibiskup Lyonu, kardinál Philippe  Barbarin, ktorý sa na pochode zúčastnil minulý rok: „Tento pochod má veľký symbolický význam a pôsobí mocnejšie ako si myslíme. Poukazuje na to, že utláčanie ľudského života, ktoré sa začalo, predstavuje hlboké bezprávie, akt strašnej závažnosti.“

K pochodu za život v Paríži vyzval okrem francúzskych biskupov aj pápež František. Povzbudil účastníkov, aby budovali „civilizáciu lásky“ a „kultúru života“. Keď istá mladá žena na začiatku pochodu zvolala do mikrofónu „Vive le Pape!“, celý dav tlieskal. –zg-
Prvú biskupku Anglicka vysvätili v katedrále v Yorku

Londýn, 26.1.2015 (KAP/KNA) 017 624 – V anglickom historickom meste York vysvätili v pondelok prvú ženu v histórii Anglikánskej cirkvi za biskupku. Vysviacku Libby Laneovej (48), duchovnej pastierky v Manchesteri, vykonal arcibiskup John Sentamu, druhý muž v anglikánskej hierarchii a prvý čierny biskup „Cirkvi Anglicka“ v plne obsadenej katedrále v Yorku.

Na obrade sa zúčastnili štyri anglikánske biskupky z Nového Zélandu, Južnej Afriky, USA a Írska aj biskupky protestantských cirkví Škandinávie. Z Nemecka prišla regionálna biskupka Susanne Breit-Keßlerová, vrchná cirkevná radkyňa Evanjelickej luteránskej cirkvi v Mníchova a Horného Bavorska.

Anglikánska Generálna synoda koncom r. 2014 schválila právne smernice vysviacky biskupiek. Laneová sa stala kňazkou v r. 1994 spolu s manželom Georgeom. Boli vtedy prvým spoločne vysväteným manželským párom Anglicka.

Laneová bude sufragánnou biskupkou Stockportu a priradená bude biskupovi Chesteru v Provincii York. S menovaním prvej diecéznej biskupky v anglickej cirkvi sa ráta v priebehu roka. V súčasnosti sú vakantné biskupské stolce v Nottinghame, Gloucesteri, Oxforde a Newcastle. …

Budúce biskupky „Cirkvi Anglicka“ majú na želanie poslancov čo najskôr vstúpiť aj do Hornej komory parlamentu. Dolná komora britského parlamentu schválila návrh zákona podľa ktorého budú biskupky uprednostňované a teda vojdú do „House od Lords“ rýchlejšie ako ich mužskí bratia v úrade.

V súčasnosti je v Hornej komore 26 biskupov „Church of England“, medzi nimi arcibiskupi z Canterbury a Yorku ako aj biskupi Londýna, Durhamu a  Winchesteru. K nim sa pridáva 21 služobne najstarších biskupov.

O otázke biskupiek sa roky v Anglikánskej cirkvi aj kontroverzne diskutuje. Tretina anglikánskeho kléru už tvoria ženy. Rozhodnutie o vysviacke žien bolo schválené začiatkom 90. rokov len veľmi tesne. Odvtedy táto otázka rozdeľuje cirkev. Mnohí anglikánski duchovní aj s farnosťami prešli do Katolíckej cirkvi. No táto cirkev vo svete vysväcuje stále viac biskupiek. –zg-

 

Paríž: Gotický farský kostol hýri ostrými farbami

Paríž, 26.1.2015 (kath.net/KNA) 017 623 – Nové vymaľovanie historického gotického farského kostola v Puteaux pri Paríži (foto) bude mať dohru. Ako napísali internetové noviny «20 minutes» v pondelok, regionálna kultúrna komisia prípad vyšetruje. Francúzske mestské trestné právo ukladá za zničenie alebo znesväcujúce zošpatenie pamiatkovo chránených budov až 7 rokov väzenia a pokutu vo výške 100 000.

Renovácia kostola vyvolala búrku rozhorčenia. Keď farár budovu po uzatvorení cez Vianoce opäť odomkol, našiel Boží dom zo 17. storočia pomaľovaný žiarivými farbami. Túto „kreatívnu“ renováciu objednala mestská správa bez informovania farských grémií. Krstiteľnicu napríklad premaľovali na fialovo a priestor chóru zasa ostro červenou farbou. Starostka Joelle Ceccaldi-Raynaud pokojne pripustila svoje príslušné nariadenia a poukázala na potrebné opatrenia na udržiavanie pamiatky.

Vo Francúzsku sú cirkev a štát oddelené už od r. 1905. V krajine nie je cirkevná daň, hlavným príjmom farností sú dobrovoľné príspevky.

Stavebné úpravy a udržiavanie historických cirkevných budov má od vyvlastnenia po Francúzskej revolúcii na starosti štát. –zg-

 

Pani Merkelová, ukončite ‚falošnú toleranciu voči islamistom‘

Berlín/Frankfurt am Main, 26.1.2015 (kath.net/idea) 017 622 – Ukončenie „falošnej tolerancie“ voči islamistom žiadala publicistka a feministka Alice Schwarzerová z Kolína. Politika sa im usiluje zapáčiť tak, „že ľahkovážne hovorí o kultúrnom relativizme …“ napísala Schwarzerová pre noviny „Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung“. Zakladateľka a vydavateľka ženského časopisu „Emma“ žiada dôsledné oddelenie štátu a náboženstva. Na štátnych školách nesmú existovať extra úpravy pre náboženskú príslušnosť. Potrebujeme osvetu o právnom štáte a rovnoprávnosti v triedach,“ uvádza.

V článku „Tu sa kancelárka mýli“ kritizovala definíciu islamu Angely Merkelovej. Tá vyhlásila: „Islamizmus sa koná tam, kde sa s odvolaním na náboženstvo používa násilie, alebo sa k násiliu vyzýva, aby si iných podriadili.“ Podľa Schwarzerovej je už príliš neskoro: „Pretože násilie je iba špička ľadovca spolitizovaného islamu – islamizmu.“ Predchádza mu trénovanie veriacich k svojpráviu a pohŕdaniu iných. K tomu patria „ženy, Židia, homosexuáli, kreatívni ľudia a „neveriaci“.

Poslušnosť až na smrť týchto indoktrinovaných sa začína v patriarchálnej rodine, v školách Koránu a v ortodoxných či dokonca islamistických mešitách. K nim patrí aj asi 1000 mešít Turecko-islamskej únie Inštitútu pre náboženstvo (Ditib) v Nemecku, ktoré sú finančne a personálne závislé od Turecka. Pred uchopením moci tureckým prezidentom Erdoganom boli „miestami pravého dialógu – dnes tam vanie iný vietor“.

Schwarzerová kritizuje aj to, že Merkelová po teroristických útokoch v Paríži demonštrovala „ruka v ruke“ s predsedom Ústrednej rady moslimov, Aimanom Mazyekom z Kolína: „Či kancelárka skutočne nevie, že Ústrednú radu moslimov (ktorej názov je vypočítavo zvolený na podobu s Ústrednou radou Židov) v r. 1994 zakladal aj deklarovaný islamista, konvertita a bývalý veľvyslanec Wilfried Murad Hofmann?“

Ústredná rada moslimov je „úzko prepojená“ s egyptským Moslimským bratstvom, ktoré je historickým klíčiacim jadrom islamizmu. Rada reprezentuje podľa expertov maximálne 20 000 členov v spolkoch pri mešitách, teda ani jedno percento v Nemecku žijúcich moslimov. Schwarzerová sa pýta: „Prečo nedemonštruje kancelárka bok po boku so zvyšnými 99 percentami?“ –zg-

 

Merkelovej ponuka Rusku – ‚falošný signál‘

Göttingen, 26.1.2015 (kath.net/GfbV) 017 621 – Nemecká Spoločnosť pre ohrozené národy (GfbV) označila ponuku Angely Merkelovej založiť s Ruskom hospodársku spoluprácu, ak sa situácia na Ukrajine mierovo vyrieši, ako „falošný signál v nesprávnom čase“. Referentka organizácie pre ľudské práva GUS, Sarah Reinkeová, varovala v piatok v Berlíne pred odmieňaním „dvojtvárnej hry“ ruského prezidenta. Zdôraznila, že Vladimír Putin sa nedrží pravidiel. To nás učí právam národov odporujúca anexia Krymu, nedodržiavanie dohody z Minska, ako aj obmedzovanie občianskych práv v samotnom Rusku.

„Napriek dohode z Minska zo septembra a veľkému utrpeniu civilného obyvateľstva sa na Ukrajine naďalej bojuje,“ obvinila Reinkeová ruskú vládu. „O pripojení Krymu k Rusku sa už takmer sotva hovorí, hoci obyvateľstvo je tam systematicky šikanované.“ Ako príklady uviedla Reinkeová justičnú svojvôľu voči krymským Tatárom. Tak bol práve už piaty bojovník za ľudské práva odsúdený na väzenie iba preto, že chcel 3. mája prijať na Kryme Mustafu Džemileva, vedúcu osobnosť krymských Tatárov. Rozsudok sudca vyniesol 21. januára. Aj zákaz vstupu na Krym pre Džemileva naďalej platí. V noci na piatok troch krymských bojovníkov za ľudské práva sedem hodín na hranici s Ukrajinou zadržiavali a vypočúvali. Až do 10 000 z 300 000 krymských Tatárov od anexie z Krymu ušlo, ich vraždy a zmiznutia mladých mužov sa nevyšetrujú.

Ruská vláda súčasne využíva vojnu na Ukrajine na ďalšie opatrenia proti ruskej občianskej spoločnosti a na masívne obmedzenia vonkajšieho vplyvu, prípadne jeho kriminalizovanie, ako kritizovala GfbV. V súčasnosti sa v ruskej Dume diskutuje o zákone, ako vedúcich pracovníkov a zamestnancov „neželaných zahraničných organizácií“ v budúcnosti osobne trestať pokutami až do 100 000 rubľov (asi 4 priemerné ruské platy), trestnoprávnymi pokutami až do 500 000 rubľov a až 5 rokmi nútenej práce či 8 rokmi väzenia. Cudzincom by sa mohlo odmietnuť aj povolenie vstupu do  Ruska. „Ak tento zákon urýchleným konaním prejde cez Dumu, mohol by platiť už od konca januára! Ruská vláda tým kladie porozumeniu medzi národmi, dialógu, slobodným hospodárskym kontaktom a dôvere do cesty veľké balvany a naďalej sa sama izoluje.“ –zg-

 

Aténsky arcibiskup: Politici musia byť úprimnejší

 Atény, 25.01.2015 (KAP) 017 620 – Katolícky arcibiskup z Atén žiadal od politikov v Grécku viac úprimnosti. „My, ako Cirkev, vravíme jedno: Politici musia hovoriť pravdu! Morálna kríza, ktorú vyvolali doterajšie vlády, už prenikla k ľuďom. Preto sa teraz nachádzame v tejto situácii,“ povedal Mons. Sevastianos Rossolatos cez víkend v interview pre „Rádio Vatikán“.

„Politici musia postaviť blaho krajiny nad svoje stranícke politické kalkulácie,“ zdôraznil arcibiskup. „Krajina si nemôže dovoliť nemať stabilnú vládu. Väčšina Grékov v nijakom prípade nechce opustiť Európsku úniu alebo vzdať sa eura,“ povedal arcibiskup ďalej. „Možno však vnímať silné proti-európske nálady.“

V nedeľu si Gréci zvolili novú vládu – ako sa dalo očakávať, zvíťazila euroskeptická ľavicová strana „Syriza“.

Katolíci sú v Grécku  menšinou. Podľa vatikánskych údajov je z 11,3 milióna obyvateľov 140 000 katolíkov. –zg-

 

Nemecko v budúcnosti bez postihnutých detí?

Hamburg/Mannheim, 24.1.2015 (kath.net/idea) 017 619 – Spoločnosť v Nemecku sa chystá premeniť sa na spoločenstvo, v ktorom už nebudú deti s vrodeným postihnutím – „alebo už len zriedka, keď sa rodičia vedome pre to rozhodnú“. To sa uvádza v príspevku hamburského týždenníka „Die Zeit“ z 22. januára. Dôvodom je, že krvný test matiek, u ktorých je riziko Downovho syndrómu (trisomie 21) firmy LifeCodexx z Kostnice, bude možno hradiť zdravotná poisťovňa. To by mohlo viesť k väčšiemu počtu potratov, pretože podľa štatistiky vyše 90 percent rodičov sa pri tejto diagnóze rozhodne pre tento krok. Podľa novín Združený spolkový výbor lekárov a poisťovní rozhodne o prijatí testu do hradených výkonov. V súčasnosti sa vypracováva „skúšobná smernica“. Odborníci počítajú s tým, že potom bude nasledovať aj zaradenie prenatálneho testu do hradených výkonov. V súčasnosti sú testy dobrovoľné a stoja najmenej 500 eur. Možno očakávať, že za týmto syndrómom sa budú o niekoľko rokov takto analyzovať aj ďalšie duševné postihnutia, autizmus či aj telesné postihnutia, napísali noviny. …

 

Nátlak na tehotné ženy rastie

Ozývajú sa výzvy kresťanov, aby sa verejne protestovalo proti tomuto krvnému testu. Pretože teraz sa vykonáva aj bez hradenia poisťovňami stále častejšie. Hoci je téma veľmi citlivá, neprebieha nijaká verejná diskusia. Treba si uvedomiť, čo tieto testy znamenajú: „Postihnutí sa selektujú. Smieme si to my ľudia dovoliť?“ uvádzajú kresťanské združenia. Eugenika realizovaná nacistami sa tu začína vzťahovať na nenarodený život.

Ak poisťovne prevezmú hradenie týchto výkonov, bude nátlak na tehotné ženy stále silnejší. Už teraz sa ženy, ktoré nejdú na potrat s postihnutým plodom, stretávajú so spoločenským odmietaním a nepochopením: „Aj keď zodpovedá duchu doby, že etici chcú povýšiť humanizmus namiesto náboženstva na ,hlavnú kultúru’, ľudský život vlastne až podobou s Bohom a Božím zákazom zabíjania nadobúda svoju mimoriadnu hodnotu a ochranu.“

Proti hradeniu testu sa vyslovil aj podpredseda „Kresťanských demokratov za život“ (CDL), poslanec Hubert Hüppe (CDU). Povedal, že diskriminuje ľudí s Downovým syndrómom a nesmie sa nijako uhrádzať. … –zg-

 

Vatikán: Pracovný materiál pre synodu bude v júni

Vatikán, 24.1.2015 (KAP) 017 618 – Pracovný materiál pre Riadnu synodu biskupov o rodine v októbri 2015 „Instrumentum laboris“ má byť zverejnený v júni. Oznámil to generálny sekretár synody, kardinál Lorenzo Baldisseri, ako informovalo „Rádio Vatikán“ v piatok. Dotazník na prípravu materiálu rozoslal sekretariát synody biskupským konferenciám už v decembri. Termín vrátenia dotazníka je 15. apríl.

„Instrumentum laboris“ sa má potom zostaviť za 6 týždňov na základe týchto odpovedí, ako povedal Baldisseri na vatikánskom kongrese o synode biskupov v októbri 2014. S tromi „citlivými“ bodmi, ktoré na mimoriadnej synode „nedostali kvalifikovanú väčšinu“ a ktoré sa týkajú prístupu k znovu zosobášeným rozvedeným a homosexuálov, sa majú podľa Baldisseriho zaoberať študijné skupiny. Niektoré z nich už so svojou prácou začali. –zg-

 

František: Noví kardináli majú oslavovať skromne

Vatikán, 24.1.2015 (kath.net/KNA) 017 617 – Pápež František vyzval nových kardinálov, aby svoje prijatie do kolégia kardinálov oslavovali s mierou. Mnohí kresťania sa tešia s nimi a «dobrý kresťan» aj slávi sviatky, a preto by mali oslavy rozhodne umožniť. Pritom však musia dbať na to, aby sa «tam nevplazil duch svetskosti», ktorý «omamuje viac ako pálenka Grappa na prázdny žalúdok», píše František v liste 20 budúcim kardinálom, ktorý uverejnili vatikánske noviny «L´Osservatore Romano» v sobotu.

František prijme 14. februára vo Vatikáne do kolégia kardinálov 20 nových cirkevných hodnostárov. Medzi nimi je aj z Norimberku pochádzajúci bývalý vatikánsky diplomat Karl-Joseph Rauber (80).

Pápež súčasne pripomenul, že kardinálska hodnosť sa nemá považovať za cenu, za vrchol kariéry, či za pozíciu moci. Má sa oveľa viac chápať ako «povolanie» a ako «služba». Podobný list napísal František aj pred menovaním nových kardinálov vo februári 2014. –zg-

 

Gänswein: Je nezodpovedné hovoriť o „antipápežovi“

Bonn, 24.1.2015 (KNA) 017 616 – Podľa názoru arcibiskupa Georga Gänsweina je «jednoducho prihlúple, ale aj nezodpovedné» hovoriť o Benediktovi XVI. ako o „antipápežovi“. „To už smeruje k niečomu ako je teologické podpaľačstvo,“ povedal arcibiskup Gänswein pre noviny «Bonner Generalanzeiger» zo soboty. A neboli to ani tradicionalistické kruhy, ktoré sa o toto pokúsili, ale «predstavitelia teologického cechu a niektorí žurnalisti ».

Medzi pápežom a jeho predchodcom neexistujú nijaké nejasnosti v kompetenciách. «Emeritný pápež predsa nie je nijakou odvolacou inštanciou pre súčasného pápeža», so Gänswein. –zg-

 

Pápež uznáva africkú obeť bosoráctva za mučeníka
Vatikán, 24.1.2015 (kath.net/KAP) 017 615 – Pápež František v piatok 23. januára oficiálne priznal štatus mučeníka 20 španielskym obetiam občianskej vojny aj katolíckemu laikovi z Južnej Afriky. Budúci juhoafrický blahoslavený je Tshimangadzo Samuel Benedict Daswa (1946-90) z Mbahe. Z poverenia Diecézy Tzaneen pôsobiaceho katechéta (foto) dav ľudí ubil k smrti, pretože odporoval miestnemu liečiteľovi a jeho bosoráctvu z kresťanského presvedčenia. Medzi Španielmi sú tri členky Spoločenstva sestier sv. Jozefa a 17 trapistov, ktorí boli zavraždení v r. 1936 z nenávisti voči katolíckej viere.

Kongregácia pre kauzy svätých zatiaľ oficiálne neuznala ako mučeníka pri svätej omši zavraždeného salvádorského arcibiskupa Oscara Romera (1917-1980). No príslušná teologická komisia už potvrdila jeho smrť z dôvodu nenávisti voči viere. Toto však musí ešte potvrdiť zasadnutie kardinálov kongregácie.

Vcelku uverejnila kongregácie 23. januára so súhlasom pápeža 11 dekrétov. Talianskej zakladateľke rehole Márii Tereze Casiniovej (1864-1937) bol potvrdený zázrak uzdravenia, takže jej blahorečeniu už nestojí nič v ceste. Siedmym ďalším osobám bol priznaný „stupeň hrdinskej cnosti“. Medzi nimi je ukrajinský kňaz Ladislaw Bukowinski (1904-74), americký zakladateľ rehole Ludwig Schwartz, ktorý zomrel v r. 1992 na Filipínach, ako aj Japonka Elisabeth Mária Satoko Kitahara (1929-58). –zg-

 

Komentár čestného hosťa

 < http://www.lumendelumine.cz/index.php?page=komentar-cestneho-hosta>*

Rozhovor Prof. Roberta Spaemanna pre „Die Welt“  

 Robert Spaemann je popredný nemecký katolícky filozof – 017 614  

 

 

 

*Byl jste na oslavách k jubileu II. vatikánského koncilu v Římě. Byl to pro Vás osobně důvod k oslavám?*
Vlastně ne. Je třeba říct, že Koncil navodil nejprve epochu úpadku. Jubilejní oslavy není možno dělat vzhledem ke skutečnosti, že tisíce kněží opustilo svou službu již během koncilu.

*Může za to koncil?*
Byla to součást hnutí, které zachvátilo celý západní svět, součást kulturní revoluce. Papež Jan XXIII. tehdy řekl, že cílem koncilu je „aggiornamento“ církve. Mnozí to přeložili jako „přizpůsobení“, přizpůsobení světu. Ale to bylo nedorozumění. „Aggiornamento“ znamená odpor církve k světu, který vždy platil a musí platit, a který je třeba aktualizovat v naší době. To je opak přizpůsobení.

*Ale Jan XXIII. ve svém zahajovacím projevu na koncilu sám probudil očekávání, že jde o přizpůsobení.*
To souhlasí. Jan XXIII. byl velmi zbožný muž. Ale vyznačoval se optimismem, který je možno nazvat přímo hříšným. Tento optimismus nebyl oprávněný. Ostatně dějinná perspektiva je jen jedna a vyznačil ji Nový zákon: Na konci dojde k velkému odpadu a dějiny spějí k Antikristu. Ale o tom nebyla na koncilu vůbec řeč. Všechno, co naznačovalo spor a konflikt, bylo eliminováno. Dokonce i v kancionálech. Byl zde zájem velebit emancipačního a kulturně revolučního ducha.

*Když na počátku roku soud uznal, že církev je možno označovat za sektu k hanobení dětí, nikdo neprotestoval. Má to něco společného s duchem II. vatikánského koncilu?*
Ano. Koncil udělal katolíky mdlými. Církev se vždy nacházela v boji, v duchovním boji, nikoliv vojenském, ale v boji. Apoštol Pavel mluví o zbroji světla, přilbě víry atd. Dnes se ze slova „nepřítel“ stala urážka, přikázání „milujte své nepřátele je nepoužitelné, protože žádné nepřátele mít nesmíme. Pro pokrokové katolíky existuje jen jeden obraz nepřítel: tradicionalisté. To je dědictví koncilu. Jistě, křesťané nesmí při urážkách víry a církve používat násilí. Ale protestovat přece mohou.

*Koncilní texty, které byly po dlouholetém jednání schváleny, jsou houbovité kompromisy. Kdo na tom získal, reformisté nebo tradicionalisté?*
Žádný a oba. Obě strany si vedly na koncilu často jako politici. To platí především o pokrokové straně. Když předvídali, že pro svůj návrh nezískají většinu, zabudovali do návrhu nějakou všeobecnou klauzuli, o které věděli, že ji po koncilu budou moci obejít. Jednali někdy výslovně konspirativně.
A ti mají dodnes určující slovo při tlumočení koncilu. Nyní se nicméně objevuje nové hodnocení. Pomalu začínáme slyšet, že si lžou do vlastní kapsy. Všechno se stalo možným: Lidé, kteří popírají Kristovo zmrtvýchvstání, mohou být profesory teologie nebo kněžími, kteří kážou při mši. Lidé, kteří nechtějí platit církevní poplatky vystupují z církve. Tady něco nesouhlasí.

*Co myslíte tím novým hodnocením?*
Uvedu vám tři příklady: Dnes se často říká, že jen o vlas, a koncil zrušil celibát. Je to prý třeba jen dovést do konce. Přitom žádný koncil tak naléhavě nehájil celibát. Druhý příklad: Němečtí biskupové v tzv. Königsteinském prohlášení ohlásili, že nauka církve o „pilulce“ není závazná. Koncil však řekl přesně opak, totiž že nauka církve v této otázce je pro věřící závazná. Nebo třetí příklad: Každý ví, že koncil povolil v mešní liturgii národní jazyky. Nikdo však neví: Koncil především potvrdil, že vlastní řečí liturgie západní církve je latina. A Jan XXIII. o významu latiny napsal dokonce encykliku.

*Co vám nejvíce vadí?*
Nemyslím na jednotlivá rozhodnutí. Jde ve skutečnosti spíše o to, co se z koncilu stalo. Snad někdo jednou začne číst původní texty. Jak napsal Josef Ratzinger, již před koncem koncilu se jako přízrak vynořilo něco, co bylo nazváno „duch koncilu“, který měl jen málo společného se skutečnými závěry. Duch koncilu to znamená: vůle novátorů. Ještě dnes se reformisté při všech možných ideách reforem odvolávají na „ducha koncilu“ a mají na mysli přizpůsobení. My však potřebujeme opak „zesvětštění církve“, jak si již Luther stěžoval. My potřebujeme to, co papež nazval „odsvětštění“.

*Napsal jste: „Pravý pokrok potřebuje někdy nutně korektury a za určitých
okolností i krok zpět.“ Jak se musí církev obrátit? *
Musí dělat to, co v podstatě vždy dělala: musí se vždy usilovat o obrácení. Žije ze světců, vzorů obrácení. Není to správné, když církev v Německu, které patří nakladatelství Wetbildverlag, se celá léta živí prodejem pornografie. Deset let na to katolíci biskupům poukazovali, a nic se nestalo. Teď, když všechno vyšlo najevo, označil sekretář německé biskupské konference věřící za podezřelé z fundamentalismu. Že tato praxe byla nyní ukončena, má s obrácením zřejmě málo společného.

*Malý příklad velké kalamity*
Když obyvatelé ve městě Bourget Vierzon těžce strádali pod tíží druhé světové války, rozpomněli se na Boha a jeho lásku a obnovili svou víru a zbožnost. Jejich horlivost se projevovala v zachovávání Božích přikázání a to se odráželo i v počtu dětí vychovávaných v bázni Boží. Tyto děti vyrůstaly a deset let po skončení okupace bylo katolíků tolik, že tvořili novou městskou čtvrt a zatoužili po tom mít svůj vlastní Boží dům. Vybudovali si kostel zasvěcený sv. Eliáši. Kostel se plnil každou neděli. Tento požehnaný rozvoj trval ještě před koncem 60 let.
Nová generace však už znala dřívější nouzi jen z vyprávění. Do rodin se vrátila hojnost a blahobyt a všichni to brali jako samozřejmost. Spolu s obrazem života se změnil i obraz víry. Na místo pravdy evangelia nastoupil populistický odvar nekonfliktního optimistického křesťanství. Mladí už nepamatovali na věrnost k dobrému Bohu, který dal jejich rodičům přežít hrůzy války, a přestali dbát o jeho přikázání. A jak se postupně vyprazdňoval dům Boží, vyprazdňovaly se i kolébky v jejich domech, a jak plynul čas, vyprazdňovaly se pochopitelně i tyto domy. Protože přibývalo naopak práce, kterou neměl kdo zastat, jako vítané řešení uvítali tito novodobí křesťané přistěhovalce z pohanského prostředí. Ti opět naplnili kolébky a v mnoha domech vystřídali zdomácnělí pohané řídnoucí řady křesťanů. Dnes už zbývá jen vystěhovat z vyprázdněného kostela i Boha křesťanů a udělat tak místo kultu pohanů.
To není výmysl. Na jedné čtvrti ve městě Bourget Vierzon se jakoby výmluvným způsobem demonstruje vývoj událostí, který na mnoha místech čeká starou Evropu.

Jak mohlo dojít k tak velkému rozvratu katolické víry?

Benedikt XVI. to v jedné katechezi vysvětluje takto:* Křesťan často nezná ani ústřední
základy vlastní katolické víry, Kréda, takže ponechává prostor náboženskému synkretismu a relativismu, aniž by měl jasno o pravdách víry a spásné jedinečnosti křesťanství. Není dnes daleko od rizika, že si vytvoří náboženství, tak říkajíc „udělej si sám“. *Procesy sekularizace a rozšířená mentalita nihilismu, ve kterém je všechno relativní, poznamenaly silně obecnou mentalitu. Život se prožívá často s lehkomyslností, bez ideálů a solidních nadějí, s vratkými, provizorními vazbami sociálními.*  Především nové generace nejsou vychovávány k hledání pravdy a hlubokého smyslu života,* který překonává nahodilost, ke stabilitě citů a důvěry, říká nejvyšší pastýř církve.
Nezodpovězená zůstává otázka, jak k tomu mohlo dojít. Ale tato odpověď je právě to nejdůležitější. Je to závažná otázka svědomí. Vybízí nás k tomu sám Duch Svatý:
*Když se odvrátí spravedlivý od své spravedlnosti, položím mu do cesty nástrahu a zemře. Jestliže jsi ho v jeho hříchu nevaroval, zemře a nebude pamatováno na jeho spravedlnost, kterou konal, ale za jeho krev budu volat k odpovědnosti tebe.* (Ezechiel 3, 20) *Omyjte se, očistěte se, přestaňte páchat zlo. Pojďte, projednejme to spolu, i kdyby vaše skutky byly jako šarlat, budou bílé jako vlna. Když však odmítnete a budete se zpěčovat, bude vás požírat meč! *(Iz 1,20)
*Jeruzaléme, nech se napomenout, jinak se od tebe odloučím, jinak tě obrátím v zpustošený kraj, v zemi neobyvatelnou* (Jeremiáš 6,8).

 *   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *