Život Cirkvi vo svete 50 * 2014

Obsah

 

Svetový rekord: Najväčšie živé jasličkové hry

Konzistórium, Rada kardinálov a noví kardináli

Ukrajina: 5,2 miliónov ľudí postihnutých vojnou

Kyjev: Jaceňjuk prijal kardinála Schönborna

«Človek môže byť aj ´cool´ a veriaci» Je to nový trend?

Prezentovali pápežovo posolstvo k Svetovému dňu pokoja

Svätý Otec vyjadril sústrasť po úmrtí kardinála Mejíu
Svätý Otec: Neha Ježišovho milosrdenstva nás robí radostnými

K synode 2015 vyšli Lineamenta s otázkami na prehĺbenie

Výskum mozgu zásadne protirečí ideológii „gender“

Aliancia za nedeľu: Vieme, aký dôležitý je deň odpočinku 

´Islamský štát´ stína hlavy kresťanským deťom

Moskovský patriarchát stráca farnosti na Ukrajine

Poľsko rozhodlo o pamätnom roku sv. Jána Pavla II.

Život pátra Pia nanovo sfilmujú

Pápež hovorí o synode, o Kasperovi a Burkem

Benedikt XVI.: Zamiešanie sa do diskusie o rozvedených „nezmysel“

Hovorí člen Medzinárodnej teologickej komisie P. Dubovský SJ

Maďarsko: Erdő chce spolurozhodovanie o novom zákone o cirkvách

Kyjev: Cirkvi kritizujú Putinove porovnanie s Chrámovou horou

Režisér Woody Allen vedie ako ateista «smutný život»

 

 Svetový rekord: Najväčšie živé jasličkové hry

Viac ako 1000 ľudí predvádza príbeh narodenia Ježiša Krista

 

Provo, 7.12.2014 (kath.net/idea) 017 545 – Najväčšie živé jasličkové hry uviedli v americkom meste Provo, štát Utah. Na znázornení biblického príbehu narodenia Ježiša Krista sa zúčastnilo až 1039 ľudí plus ťavy, oslík a ovečky. Dosiahol sa tak svetový rekord zaznamenaný do Guinnessovej knihy rekordov a prelomil sa tak rekord so 898 účinkujúcimi na takomto podujatí z minulého roku vo Veľkej Británii. Asi 50 rodín šilo kostýmy pre Máriu a Jozefa, pre Mudrcov, anjelov a pastierov.
Rekord je pre organizátorov však druhoradý: „Jednoducho sme chceli svetu ukázať, o čo na Vianoce naozaj ide,“ povedal marketingový poradca Derral Eves, jeden z producentov amatérskych hier. „Darčeky nie sú hlavnou vecou, ale pravý dar Vianoc – Ježiš Kristus!“

Predstavenie prenášal aj internetový kanál YouTube. Herci pochádzali hlavne z kruhov „Cirkvi Ježiša Krista svätých posledných dní“ (mormónov). No spoluúčinkovali aj katolíci a protestanti. V USA sú mormóni rozšírení najmä v štáte Utah. –zg-

 

Konzistórium, Rada kardinálov a noví kardináli

 

Vatikán, 11.12.2014 (KAP) 017 544 – Už po druhý raz zvolal pápež František svoje najdôležitejšie grémiá na maratón zasadnutí do Vatikánu. Ako už minulý rok má sa od 9. februára 2015 postupne zísť Rada 9 kardinálov, Hospodárska rada pod vedením mníchovského kardinála Reinharda Marxa a potom aj konzistórium kardinálov. Predtým – 6. až 8. februára – bude zasadať novozriadená vatikánska Komisia pre ochranu detí pod vedením kardinála Sean O‘ Malleyho z Bostonu. Vyvrcholenie bude tvoriť 14. a 15. februára kreovanie nových kardinálov.

Už tradične sa koná menovanie nových kardinálov 22. februára, na liturgický sviatok Katedry sv. Petra. Keďže však tento termín padne na Popolcovú stredu a tým do Pôstneho obdobia, konajú sa zasadnutia už skôr.

Prognózy o menách zrejme 10 nových kardinálov, ktorými by pápež František chcel dosiahnuť hornú hranicu počtu voliteľov pápeža 120, sú tentoraz ťažšie ako v minulosti. Na prvom konzistóriu vo februári 2014 sa pápež z Argentíny postaral o prekvapenia – a aj o sklamania. Posilnil podiel Juhoameričanov, ktorých bolo doteraz dosť málo. Zo Severnej Ameriky povolal iba jedného Kanaďana, USA vyšli naprázdno. Ďalej sa stali členmi kolégia kardinálov dvaja Afričania, Ázijci a Európania. Medzi nimi bol iba jeden Talian, úplne prekvapivo Gualtiero Bassetti z Perugie, zatiaľ čo tí „solídni“ kandidáti z klasických kardinálskych sídel Turín a Benátky medzi nimi neboli.

Z kúrie by mohol tento raz byť menovaný za kardinála doterajší sekretár pre zahraničné styky, ktorý je už mesiac hlavou Apoštolskej signatúry. Ďalší členovia kúrie sa medzi nových kardinálov asi sotva dostanú, keďže v rámci reformy rímskej kúrie má byť centrála správy zvlášť v jej najvyšších postoch zoštíhlená.

Čisté špekulácie sú o tom, či si František spomenie na bývalé kardinálske sídla v Bruseli, Lisabone, Dubline, či v Španielsku. Aj o tom, či pribudne medzi kardinálov patriarcha katolíckych východných cirkví, či hodnostár z USA, kde sa o arcibiskupoch Detroitu, Los Angeles či Filadelfie hovorilo už pred rokom. Pre konzervatívneho arcibiskupa Filadelfie Charlesa Josepha Chaputa by to bolo zvláštne vyznamenanie, keďže pápež v septembri navštívi toto mesto na Svetové dni rodín. Určite však budú do Svätého kolégia kardinálov povolané aj tento raz niektoré hlavy diecéz v Afrike a Ázii.

Témou na konzistóriu bude určite reforma kúrie. Na jej práve ukončenom 7. kole Rada 9 kardinálov hovorila s pápežom o Komisii pre ochranu detí, ako aj o Hospodárskej rade, ktorá  má preskúmať a koordinovať doširoka roztrúsené kontá a pokladnice vatikánskych orgánov.

Diskutovalo sa aj o spätnej väzbe od dotyčných ľudí z kúrie, od hláv vatikánskych dikastérií. Tí boli na jednom z ich zriedkavom zasadnutí vatikánskeho kabinetu 24. novembra informovaní o plánoch a výsledkoch porád Rady kardinálov. Predpokladá sa okrem iného zlučovanie viacerých „menších dikastérií“, proti čomu sa zdvihol aj odpor. Pápež si vraj zobral mnohé námietky postihnutých k srdcu a chce to na poradách nanovo prediskutovať.

Reforma kúrie sa v každom prípade javí ako dlhodobý projekt, ktorý nemožno uzavrieť za niekoľko mesiacov. „V nijakom prípade pred rokom 2016“, uviedol vatikánsky hovorca Federico Lombardi, nebude nová konštitúcia a nová štruktúra kúrie hotová. Pravdaže pápež urobí dobre, ak porady o tom postaví na širšiu základňu a nechá prediskutovať v rôznych grémiách. Séria ďalších zasadnutí vo Vatikáne má k tomu prispieť. –zg-

 

Ukrajina: 5,2 miliónov ľudí postihnutých vojnou

 

Kyjev, 11.12.2014 (KAP) 017 543 – Až 5,2 milióna ľudí ja na východe Ukrajiny postihnutých vojnou. Do zahraničia už ušlo 545 000 ľudí, väčšinou do Ruska, 490 000 ľudí  registruje Ukrajina ako utečencov, no toto číslo môže byť v skutočnosti ešte oveľa vyššie. Tieto dramatické čísla uviedol prezident ukrajinskej charity, Andrij Waskowycz, v rozhovore pre rakúsku katolícku agentúru „Kathpress“ v Kyjeve. Túto humanitárnu katastrofu nebude možné zvládnuť bez podpory zo zahraničia.

V januári zvrhnutá Janukovičova vláda krajinu vyrabovala. Súčasnej vláde chýbajú prostriedky, aby mohla vade okamžite reagovať a stabilizovať sociálnu situáciu, ako povedal prezident charity.

Vo vojnovej oblasti je situácia katastrofálna. Mnohé domy sú zničené a nemožno v nich kúriť. Chýbajú potraviny aj všetky ostatné veci každodennej potreby. Charita pomáha, ako môže. Potravinovými balíčkami, liekmi či teplým oblečením.

Samozrejme vo vojnovej oblasti sa to sotva darí. Na dosiahnutie čo možno najviac ľudí, musia cirkvi viac spolupracovať, žiadal Waskowycz, bez priameho spomenutia Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Moskovského patriarchátu. Tá je jedinou, ktorá môže v oblastiach obsadených separatistami nerušene pôsobiť. Charita skúma teraz možnosti, ako účinne pomáhať aj v oblastiach, kde sú boje, ako povedal prezident charity.

V Kyjeve a iných mestách na západe a v strede krajiny nie je núdza utečencov často v prvej chvíli viditeľná. Mnohých utečencov súkromne prichýlili rodiny. No títo pomocníci sú teraz už tiež na konci svojich možností.

Prezident charity potom ostro kritizoval agresívnu politiku ruského prezidenta Vladimíra Putina. To, že sa v 21. storočí znova vracia k imperialistickým akciám a anektuje cudzie územia, je úplne nepochopiteľné, ako zdôraznil Waskowycz.

Ukrajinská charita v súčasnosti pomáha asi 25 000 ľuďom a pri tom ju podporuje aj rakúska „Caritas Österreich“. –zg-

 

Kyjev: Jaceňjuk prijal kardinála Schönborna

 

Kyjev, 10.12.2014 (KAP) 017 542 – Ukrajinský premiér Arzenij Jaceňjuk sa poďakoval Katolíckej cirkvi za podporu krajiny v súčasnej kríze: „Cítili sme a cítime pomoc Katolíckej cirkvi v našom boji za štátnu nezávislosť, teritoriálnu nenarušenosť, slobodu a právo,“ povedal Jaceňjuk v stredu na stretnutí s kardinálom Christophom Schönbornom. Kardinál sa zúčastňuje ako pápežov zvláštny vyslanec na oslavách 25. výročia opätovného oficiálneho zriadenia Gréckokatolíckej cirkvi na Ukrajine.

Jaceňjuk ubezpečil, že jeho vláda si veľmi podporuje hodnotu náboženskej slobody. Napriek niektorým pokusom zneužiť náboženstvo ako prostriedok politického vplyvu, náboženské spoločenstvá na Ukrajine dobre spolu vychádzajú.

Kardinál Schönborn predtým v príhovore na Rade ukrajinských cirkví v Kyjeve sa vyslovil za spoločné nasadenie všetkých veriacich ľudí za mier a pokoj. Povedal, že Náboženské spoločenstvá nesú mimoriadnu zodpovednosť za morálne posilnenie občianskej spoločnosti. –zg-

 

«Človek môže byť aj ´cool´ a veriaci» Je to nový trend?

 

Až traja kandidáti v nemeckej speváckej súťaži «The Voice of Germany» (Hlas Nemecka)

sa tak ako Björn Kahl vyznali zo svojej viery. Björn hovorí o náboženstve a popovej hudbe 

 

Osnabrück, 11.12.2014 (Samuel Dekempe KNA) 017 541 – Björn Amadeus Kahl (foto) na castingu «The Voice of Germany» svojím hlasom presvedčil porotu aj publikum. Ale nielen spevom a šarmom sa prebojoval až do štvrťfinále: 22-ročný študent hudby sa vyznal aj zo svojej kresťanskej viery. A Kahl naozaj nebol jediný na show v piatok o 20.15 na nemeckej televíznej stanici Sat1, kto postúpil do finále a vyznal sa ako kresťan. V interview Katolíckej spravodajskej agentúry (KNA) v stredu v Osnabrücku hovorí Björn Kahl o hudbe, pôsobení médií a o svojom osobnom poslaní.

 

KNA: Björn, mal čas strávený v show «The Voice of Germany» účinky na tvoju vieru?

Kahl: Áno. Povzbudilo ma to a potvrdil som sa v mojom postoji. Pred vystúpeniami som sa modlil, aj pred svojím «knockoutom» vo štvrťfinále. Keď člen poroty Smudo po tých «fantastických štyroch», po mojom vystúpení povedal, že tu pôsobí Duch Svätý, bol to naozaj silný zážitok. Bol to skutočne požehnaný čas.

KNA: Tento rok boli v tejto show až traja kandidáti, ktorí sa vyznali zo svojej viery. Je to nový trend?

Kahl: Nehovoril by som o trende. Ale je nápadné, že sa hneď viacerí v tejto show priznali otvorene ku svojej viere. Lepšie šance kandidáti tým nemajú. Ale môžeme tak byť pre iných príkladom stáť si aj za svojou vierou.

KNA: Ako reagovalo publikum na to, že si vieru tak postavil do popredia?

Kahl: Vlastne som dostal iba pozitívnu spätnú väzbu. Mnohí sa tešili, že som sa k tomu priznal. Viacerí hovorili, že to bolo pre nich povzbudením. Mnoho negatívneho sa mi nedostalo, okrem toho, že som o tom príliš často hovoril.

KNA: Spievaš v nejakej piesni o viere?

Kahl: V mojich vlastných piesňach sú rôzne témy. Aj láska, priateľstvo, bolesť i nádej. Mnohé témy sa sami o sebe týkajú vzťahu k Bohu. Napríklad v ľúbostnej piesni môže ísť o iného človeka, ale aj o Boha.

KNA: Znamená to, že by si chcel aj v budúcnosti robiť viac kresťanskej muziky?

Kahl: Ako bude moja cesta presne vyzerať, ešte neviem. Chcel by som jednoznačne robiť viac kresťanskej hudby, alebo sa pokúsiť vnášať ju aj do sekulárnej oblasti. Alebo nezostanem jednoznačne pri kresťanských textoch. Uvidíme, kam ma cesta povedie. Dôležité je, aby ma viedol Boh, aby mi on otváral tie správne dvere.

KNA: Popová kultúra a viera sa často považujú za protiklad. Ako to vidíš ty?

Kahl: Ja dokážem oboje zjednotiť. Je to však aj budúca výzva. Pretože svojou hudbou chcem osloviť aj ľudí, ktorí neveria v Boha. Ale na druhej strane mojou motiváciou nemá byť to, že budem písať nejednoznačné texty, aby som nemusel stáť pri svojej viere. Je vždy potrebné zostať autentický.

KNA: Prišiel si na súťaž, aby si hovoril o Bohu?

Kahl: Bol som pripravený to robiť, ak sa naskytne vhodná príležitosť. Považujem za dôležité, prihliadať na to, kde je to primerané. Inak môžeme vydávať svedectvo aj svojím správaním.

KNA: Považuješ za svoju úlohu skrze hudbu upozorňovať na vieru?

Kahl: Áno. Ale zrejme nie skrze kresťanské texty, ale skrze seba samého ako hudobníka.

KNA: Vidíš sa skôr ako hudobník, ktorý verí, alebo ako veriaci, ktorý robí hudbu?

Kahl: Hudba je umenie. Za ňou sa musí podľa mňa skrývať zmysel. Chcel by som sa ľudí, ktorí ma počúvajú, pozitívne dotknúť. Preto nemôžem vieru a hudbu do seba oddeliť. Pre mňa patrí oboje dokopy.  –zg-

 

Prezentovali pápežovo posolstvo k Svetovému dňu pokoja

 

Vatikán, 10.12.2014 (KAP) 017 540 – V stredu prezentovali vo Vatikáne na tlačovej konferencii posolstvo pápeža Františka ku Svetovému dňu pokoja. Sekretár Pápežskej rady pre spravodlivosť a pokoj, Mario Toso, povedal, že rastúce podkopávanie sociálneho štátu je spoluzodpovedné za nárast globálneho obchodovania s ľuďmi. Politika je stále viac ovplyvňovaná „neoliberalizmom“, ktorý nepozná solidaritu. Sociálna spravodlivosť je však dôležitým predpokladom boja proti formám moderného otroctva ako nútená prostitúcia a detská práca.

Toso žiadal „inkluzívnu demokraciu“, ktorá umožní všetkým občanom prístup ku vzdelaniu, práci a lekárskej starostlivosti. Boj proti obchodu s ľuďmi je „morálnou povinnosťou pre všetkých“. –zg-

 

Svätý Otec vyjadril sústrasť po úmrtí kardinála Mejíu
Vatikán, 10.12.2014 (RV) 017 539 – V noci z pondelka na utorok zomrel v Ríme vo veku nedožitých 92 rokov argentínsky kardinál Jorge Mario Mejía, narodený v Buenos Aires 31. januára 1923. Bol emeritným archivárom a bibliotekárom Svätej rímskej cirkvi a jeho titulárnym chrámom bol rímsky kostol San Girolamo della Carità, teda chrám, v ktorom sa stretáva Slovenská katolícka misia v Ríme.
Pápež František v sústrastnom telegrame vyzdvihol dlhoročnú vernú službu zosnulého kardinála Svätej stolici. Vyjadril najúprimnejšiu sústrasť uisťujúc o svojich modlitbách za dušu kardinála, s ktorým ho „spájalo dlhé priateľstvo“. Vyprosoval od Pána pokoj zosnulému, ktorý „sa tak intenzívne a nezištne daroval Cirkvi“. „S vierou vo veľkonočné tajomstvo Krista, ktorý prežaruje kresťanský život a napĺňa ho nádejou a so spomienkou na pastiera oddaného poslaniu evanjelizácie“ Svätý Otec vyprosoval príbuzným zosnulého kardinála Mejíu Božiu útechu a udelil im svoje apoštolské požehnanie.
Pohrebnej liturgii vo štvrtok 11. decembra o 11.30 h, bude pri oltári Katedry v Bazilike sv. Petra predsedať kardinál Angelo Sodano, dekan Kardinálskeho kolégia. Obrad poslednej rozlúčky v závere eucharistického slávenia bude viesť Svätý Otec.
Kardinála Mejíu, ktorý bol dlhšie hospitalizovaný, pápež František ešte nedávno navštívil na Klinike Pia XI. v Ríme a to 16. novembra, keď sa vracal zo stretnutia so skupinou argentínskych veriacich v Castel Gandolfe.
Jorge Mario Mejía bol kreovaný na kardinála sv. Jánom Pavlom II. v r. 2001. Počas pontifikátu Karola Wojtylu kardinál Mejía pripravil v roku 1986 dve podujatia – pápežovu historickú návštevu Rímskej synagógy a stretnutie náboženských vodcov v Assisi. Bol podpredsedom Pápežskej rady Justitia et Pax, sekretárom Kongregácie pre biskupov a nakoniec archivárom a bibliotekárom Svätej rímskej cirkvi (1998-2003).
Smrťo kardinála Mejíu má Kolégium kardinálov 208 členov, z ktorých je 111 voličov.

 

 

 
Svätý Otec: Neha Ježišovho milosrdenstva nás robí radostnými

Vatikán, 9.12.2014 (RV) 017 538 – Radosťou Cirkvi je, že je matkou, že hľadá stratené ovce, povedal pápež František pri rannej svätej omši 9. decembra v Dome Santa Marta. Ako povedal, Cirkvi na nič neslúži, keď je „dokonalou organizáciou,“ keď je pritom smutná, a uzavretá a nie je matkou. Odtiaľ vyplýva výzva Svätého Otca, aby sme boli „radostnými kresťanmi“ skrze „útechu Ježišovej nežnosti“.
„Otvorte brány Pánovej úteche!” Svätý Otec v homílii vyšiel z tohto povzbudenia, vyplývajúceho z  prvého čítania z Knihy proroka Izaiáša (Iz 40,1-11). Prorok Izaiáš predpovedá Izraelu koniec súženia po vyhnanstve v Babylónii.
„Ľud potrebuje útechu. A utešujúcou je samotná prítomnosť Pána.  Je to útecha, ktorá môže byť prítomná aj uprostred súženia. My však obyčajne unikáme pred útechou, sme malomyseľní, cítime sa pohodlnejšie v našich veciach, pohodlnejšie aj v našich pochybeniach, v našich hriechoch. Toto je obrazne povedané „naše teritórium“. Avšak naproti tomu, keď príde Duch a príde tá útecha, privedie nás do odlišného stavu, ktorý nemôžeme ovplyvniť: Je ním práve prenechanie sa Pánovej úteche.“
„Najsilnejšou útechou je milosrdenstvo a odpustenie“ – pokračoval Svätý Otec. A obrátil svoje myšlienky na koniec 16. kapitoly Ezechiela, kde prorok po „zozname toľkých hriešnych ľudí“ hovorí: „Ale ja ťa neopustím, dám ti viac; to bude moja odplata: útecha a odpustenie“. „Takýto je náš Boh – poznamenal Svätý Otec a pokračoval: „Je dobré opakovať: Nechajme sa utešovať Pánom, on je jediný, kto nás môže utešiť.“ Aj keď „sme zvyknutí prenajímať si malé útechy, tak trochu svojpomocne“, ktoré však potom neúčinkujú. Preto sa pápež ďalej zameral na útechu poskytovanú Cirkvou, odvolajúc sa na evanjelium dňa, vzaté z Matúšovho podobenstva o stratenej ovci (Mt 18,12-14):
„Pýtam sa, aká je útecha Cirkvi. Taká, ako keď je človek potešený, zakúsiac Pánovo milosrdenstvo a odpustenie. Cirkev oslavuje, je šťastná, keď vychádza zo seba. Ten pastier v evanjeliu, ktorý vychádza von, ide hľadať stratenú ovcu. Mohol ako dobrý obchodník urobiť prepočet: Mám 99, ak sa stratí jedna, nevadí… Bilancia: zisky, straty… je to v poriadku, môžeme ísť takto. – Nie. On má srdce pastiera, ide a hľadá, kým ju nenájde a potom urobí oslavu, má radosť. Radosť z toho, že ide hľadať bratov a sestry, ktorí sú ďaleko: toto je radosť Cirkvi. Tam sa Cirkev stáva matkou, stáva sa plodnou“ – dodal Svätý Otec a pokračoval“
„Keď Cirkev toto nerobí, keď sa Cirkev zastaví v sebe, uzatvára sa do seba, možno bude dobre organizovanou, s perfektným harmonogramom, všetko v poriadku, všetko čisté, ale chýba jej radosť, chýba oslava, chýba pokoj, a tak sa stáva Cirkvou bez nádeje, bez pokoja, smutnou, Cirkvou, ktorá má viac zo starej dievky ako z matky a taká Cirkev neslúži na nič, je Cirkvou do múzea. Radosťou Cirkvi je rodiť. Radosťou Cirkvi je vychádzať zo seba a darovať život. Radosťou Cirkvi je ísť hľadať tie ovce, ktoré sú zblúdené. Radosťou Cirkvi je práve tá nežnosť pastiera, nežnosť matky.“
Aj koniec úryvku z proroka Izaiáša používa obraz, ako pastier pasie svoje stádo a vlastnou rukou ho zhromažďuje. Toto, zopakoval pápež, „je tá radosť Cirkvi: vyjsť zo seba a stať sa plodnou“:
„Kiež nám Pán dá milosť pracovať, byť radostnými kresťanmi v plodnosti Matky Cirkvi, a chráni nás od upadnutia do postoja kresťanov smutných, netrpezlivých, nedôverčivých, úzkostných, ktorí majú v Cirkvi všetko perfektné, ale nemajú ‚deti‘. Kiež nás Pán uteší útechou Cirkvi ako matky, ktorá vychádza zo seba, a uteší nás útechou Ježišovej nehy a milosrdenstva v odpustení našich hriechov.“
-jk-
K synode 2015 vyšli Lineamenta s otázkami na prehĺbenie
Vatikán, 9.12.2015 (RV) 017 537 – Generálny sekretariát synody biskupov publikoval dokument so 62 bodmi určený miestnym cirkvám na celom svete, aby jeho prekonzultovaním prispeli k príprave budúcoročnej synody. Ide o tzv. Lineamenta, usmerňujúce línie pre budúce XIV. riadne generálne zhromaždenie Synody biskupov. Ako je známe, jeho témou bude „Povolanie a poslanie rodiny v Cirkvi a súčasnom svete“ a bude sa konať 4. – 25. októbra 2015 v Ríme.
Lineamenta tvorí kompletný text záverečnej relácie tohtoročnej III. mimoriadnej synody, tzv. Relácie synody, ku ktorému je pripojená séria otázok a krátke usmernenia o cieľoch, ktoré sa jednotlivými skupinami otázok sledujú. Spolu ide o 46 otázok, zameraných na reflektovanie prijatia pracovného výstupu z prvej fázy synody, a na prehĺbenie jeho obsahu na základe skúseností s danou problematikou na úrovni miestnych cirkví.
Ako to už povedal Svätý Otec František v príhovore na záver III. mimoriadneho zhromaždenia synody 18. októbra 2014, jadro dokumentu Lineamenta tvorí Relácia synody zredigovaná samotným synodálnym zhromaždením. Otázky pripojené k dokumentu slúžia pre ľahšie využitie dokumentu pre prácu v rámci diecéz. Dokument Lineamenta má takto slúžiť na celocirkevnú konzultáciu ešte pred skoncipovaním pracovného dokumentu k budúcej synode, zvaného Instrumentum laboris.
Dokument Lineamenta, ktorý vyšiel 9. decembra v talianskom origináli, bude rozposlaný konferenciám biskupov, synodám východných katolíckych cirkví sui iuris, združeniam rehoľných predstavených, ako aj dikastériám Rímskej kúrie. Spomínané cirkevné organizmy, ktoré v nasledujúcich dňoch dostanú dokument preložený do ďalších jazykov, si sami zvolia vhodné spôsoby, aby do obsiahlej konzultácie o rodine podľa smerovania synodálneho procesu boli zahrnuté všetky zložky miestnych cirkví, akademické inštitúcie, organizácie, združenia laikov a ďalšie cirkevné inštancie.
Výsledky tejto konzultácie by mali byť odoslané na Generálny sekretariát synody biskupov do 15. apríla 2015, aby sa mohli byť preštudovať a vyhodnotiť na prípravu Instrumentum laboris, ktorý by mal byť publikovaný ešte pred začiatkom leta.
Konferencie biskupov a rozličné cirkevné úrady sú povzbudzované, aby synodálnu cestu sprevádzali modlitbou a slávením obetovanými za rodinu a za prípravu budúceho zhromaždenia – a to najmä pri príležitosti liturgického sviatku Svätej rodiny 28. decembra. Okrem toho sa odporúča časté odriekanie osobitnej modlitby Svätého Otca k Synode o rodine. -jb-

 

Výskum mozgu zásadne protirečí ideológii „gender“

 

Wetzlar/Erlangen, 9.12.2014 (kath.net/idea) 017 536 – Ciele ideológie „gender“ stoja zásadne v protiklade k poznatkom výskumu mozgu. Tento názor zastáva nemecký profesor fyziológie a bio-kybernetiky, Manfred Spreng (Erlangen), v interview pre Evanjelickú spravodajskú agentúru „idea“ (Wetzlar).

Anglický výraz „gender“ označuje sociálne alebo psychologické pohlavie človeka na rozdiel od biologického pohlavia. Zohľadnenie perspektívy pohlavia (Gender Mainstreaming) je záväznou smernicou pre všetky členské štáty Európskej únie a platí aj v Evanjelickej cirkvi Nemecka.

Podľa Prof. Sprenga sú však rozdiely v danostiach muža a ženy. Spočívajú v hormonálnom a imunologickom vybavení človeka, ako aj v rozdielnej štruktúre mozgu. Charakteristické formujúce rozdiely vznikajú už v materinskom tele.

Tak ženy sa viac spoliehajú na procedurálnu pamäť a preto sú lepšie schopné vykonávať viaceré úlohy súčasne (multitasking), ako muži. Naproti tomu mužský mozog priaznivo podporuje vybavovanie funkčných, remeselných úloh. To sa odzrkadľuje napríklad v zamestnaní: Väčšina predavačov sú ženského rodu, zatiaľ čo 98 percent automechanikov a technikov sú muži. Hoci Nórsko praktizuje už vyše 30 rokov výchovu v zmysle „gender“, 10 percentný podiel inžinierok sa tam sotva zvýšil. Aj podiel zdravotných sestier zostal takmer nezmenený – 90 percent.

Podobný vývoj  sa ukazuje aj v hnutí Kibuc v Izraeli: Tam sa spočiatku nerobil v práci rozdiel medzi mužom a ženou. To sa neskôr dramaticky zmenilo. Na želanie žien muži znova začali vykonávať telesne náročnú prácu a ženy prevzali tradične ženské práce.

 

Kritika „zmätenia pohlaví“ 

Spreng nepočíta teda s tým, že úsilie v politike v Nemecku priviesť ženy k typicky mužským povolaniam bude korunované veľkým úspechom. Kritiku vyslovil aj k cieľu prívržencov „genderu“ prispieť ku „znejasneniu“ a „zmäteniu pohlaví“. Je nebezpečné, keď si môžeme voliť medzi mnohými identitami, ako „androgyn, genderqueer, transgender, pangender, či  crossgender“. Zničenie konštrukcie pohlaví neprispieva k lepšej spoločnosti.

 

Malé dieťa potrebuje väzbu na matku

Spreng varoval pred tým, aby sa oslaboval význam matky. Ak dieťa skoro oddelíme od matky, môže dôjsť k problémom pri učení sa materinského jazyka. Už v matkinom tele človek vníma reč matky. Aj po narodení je dieťa fixované na hlas matky. Výskum v tejto oblasti ukazuje, že v prvých 2-3 rokoch života je úzky vzťah s matkou najlepším predpokladom kognitívneho a emocionálneho bezpečia dieťaťa. Rastúce problémy detí pri čítaní a písaní, poruchy reči a správania sú zapríčinené aj štátom požadovaným zrušením matky „na plný úväzok“ a rastom cudzej starostlivosti o dieťa.

Viaceré štúdie ukázali, že deti z jaslí vykazujú zreteľne vyššie vylučovanie stresového hormónu cortisol. Trvalé zvýšené hodnoty cortisolu brzdia vyzrievanie mozgu a menia hippocampus, centrálnu riadiacu stanicu mozgu. Následkom toho môže dôjsť k hyperaktivite a poklesu výkonnosti.

Prof. Spreng prednáša na Kongrese kresťanských vedúcich síl, ktorý sa koná 26. až 28. februára 2015 v Hamburgu. –zg-

 

Aliancia za nedeľu: Vieme, aký dôležitý je deň odpočinku 

 

Viedeň, 9.12.2014 (KAP) 017 535 – „Rakúska Aliancia za voľnú nedeľu“ pochybuje o sile výpovede prieskumu hospodárskej komory vo Viedni medzi podnikateľmi týkajúceho sa otváracích hodín v nedeľu v istých turistických zónach. Až 72,6 percent prívržencov sa môže zdať na prvý pohľad veľa, no iba 16 percent z opýtaných firiem dotazník aj vyplnený vrátilo, čo je „udivujúco nízka účasť“.

„Vieme o mnohých, predovšetkým malých podnikateľoch, aký dôležitý je deň odpočinku každý týždeň,“ uviedla koordinátorka Aliancie za nedeľu, Gabriele Kienesbergerová vo vyhlásení z utorka.

Aliancia za nedeľu združuje 50 členských organizácií zo všetkých oblastí spoločnosti. Zastúpená je katolícka aj evanjelická cirkev.

Vrchná cirkevná radkyňa Hannelore Reinerová: „Práve Viedeň je známa svojím zvláštnym charakterom, svojím pohodlným životným štýlom. To všetko sa stratí, ak naše hlavné mesto, tak ako iné metropoly, bude mať v nedeľu všetko otvorené.“

Viedenský jezuita Alois Riedlsperger žiada „namiesto ďalšieho rozširovania nedeľnej práce viac pozornosti ľudí pre seba navzájom a rozvoj kultúry skromnosti.“ „K tomu patrí poriadna miera blahobytu voľného času a kvality života. Voľná nedeľa je okrem toho pozvaním dostať sa životu na stopu. Čo znamená spoločne sláviť svätú omšu, prežívame každú nedeľu v preplnenom jezuitskom kostole vo viedenskom 1. obvode.“

Sestra z „Caritas-Socialis“ a vedúca Regionálnej konferencie ženských reholí Viedenskej arcidiecézy a Eisenstadtskej diecézy, Mária Judita Tappeinerová, sa vyslovila za „kultúru prestávky na oddych, prerušenia všedných dní, slávenia, vydýchnutia“ si zo spoločnosti a proti „spoločnosti, v ktorej je v každom čase všetko k dispozícii“. Nedele a sviatky sú nenahraditeľné hodnoty v našej spoločnosti a veľké kultúrne bohatstvo v službe spoločenstva.

Gerhard Zach z kníhkupectva Herder na viedenskej Wollzeile je jedným z malých podnikateľov, ktorí sú proti otváraniu obchodov v nedeľu:

„Nedeľu a jej po celý život obľúbené rituály si kvôli neistému zvýšeniu obratu rozhodne nedám vziať. Najmä keď všetky doterajšie zmeny otváracích hodín priniesli iba prácu, ale nijaký nápadný rast príjmov.“ –zg-

 

´Islamský štát´ stína hlavy kresťanským deťom

 

Bagdad/Mosul, 9.12.2014 (kath.net/idea) 017 534 – Bojovníci teroristickej organizácie „Islamský štát“ (IS) sa nezastavia ani predtým, aby deťom kresťanských rodín, ak odmietnu zriecť sa svojej viery, zoťali hlavy. Informoval o tom ako „farár Bagdadu“ známy Angličan Andrew White (50) v televíznom interview. Dozvedel sa, že bojovníci IS okrem iného sťali hlavy 4 kresťanským deťom mladších ako 15 rokov. Povedal, že deti odmietli odrecitovať modlitbu konverzie a povedali:

„My milujeme Ježiša. My sme ho vždy nasledovali. Ježiš je stále pri nás!“

Na to im bojovníci zoťali hlavy. White rozprával aj o kresťanskom otcovi, ktorému členovia IS hrozili, že jeho deti zabijú, ak neodrecituje modlitbu konverzie. Ten muž to pre svoje deti proti svojej vôli vykonal, ale neskôr mu zatelefonoval a opýtal sa ho, či ho Ježiš ešte aj teraz miluje. White: „Ježiš ťa stále ešte miluje. On ťa bude vždy milovať.“

 

Hrozby zavraždenia „farárovi Bagdadu“

Anglikánsky farár s turíčnym smerovaním viedol od r. 2005 anglikánsku Farnosť sv. Juraja v Bagdade, ktorá mala kedysi 4000 členov. Medzitým väčšina ušla. Aj White sám na radu duchovnej hlavy anglikánov, arcibiskupa Justina Welbyho z Londýna, sa z bezpečnostných dôvodov predbežne do Iraku nevráti. IS uverejnila na internete hrozby, že ho zavraždí. Tento kanonik sa teraz bude starať o palestínskych kresťanov z Jeruzalema. Už prežil početné útoky a aj ho mučili. White je ženatý a má dvoch synov. Od svojho 33. roku trpí na roztrúsenú sklerózu.

 

IS mení kostoly na väzenia

Od vpádu do severoirackého mesta Mosul v lete tam teroristi IS mnohé kostoly premenili na väznice. Podľa katolíckej informačnej služby Fides tam väznia mužov aj ženy. Iné slúžia ako sklady zbraní a logistické centrá. Tým rastie nebezpečenstvo, že budú zničené pri leteckých náletoch. Tak by sa zničili stáročné chrámy kresťanov. V Mosule žilo v r. 2003 až 60 000 kresťanov, teraz sú takmer všetci vypudení, alebo ušli sami. Vcelku ušlo pre teroristami viac ako 250 000 kresťanov najmä do kurdských oblastí. –zg-

 

Moskovský patriarchát stráca farnosti na Ukrajine

 

Kyjev, 8.12.2014 (KAP) 017 533 – Pod vplyvom vojenského konfliktu na Ukrajine početné pravoslávne farnosti na západe krajiny vystúpili z Moskovského patriarchátu. Pravoslávny kyjevský patriarcha Filaret pre médiá v nedeľu povedal, že už viac ako 30 farností Moskovského patriarchátu sa tento rok pridalo k jeho cirkvi. Prestúpili najmä farnosti v Diecéze Rivne na severozápade Ukrajiny, ale aj jednotlivé farnosti v regiónoch Kyjev a Dnepropetrovsk a tiež na juhu krajiny.

Na Ukrajine sú dve pravoslávne cirkvi Moskovského aj Kyjevského patriarchátu. Zákon tam dáva farnostiam právo zmeniť svoju príslušnosť aj proti vôli farára. Potrebné je iba hlasovanie veriacich.

Mnohým pravoslávnym kresťanom sa nepáči postoj moskovského patriarchu Cyrila I. ku konfliktu na Ukrajine. Cyril I. sa vyhýba každej kritike politiky Vladimíra Putina voči Ukrajine a viackrát kritizoval ukrajinskú vládu.

Ukrajinská pravoslávna cirkev však vyhlásila, že voľby vo farnostiach boli zmanipulované. A Putin v októbri kritizoval, že Moskovskému patriarchátu ubrali na Ukrajine 18 kostolov. Veriacich vraj „vyhnali, bili, pokorovali a obrali o majetok“ ako vyhlásil šéf Kremľa. –zg-

 

Poľsko rozhodlo o pamätnom roku sv. Jána Pavla II.

 

Krakov, 8.12.2014 (kath.net/RV) 017 532 – Poľský parlament v piatok silnou väčšinou rozhodol, že rok  2015 vyhlási za pamätný rok Jána Pavla II. Informovalo o tom „Rádio Vatikán“. Rozhodlo sa o tom pri príležitosti 10. výročia úmrtia pápeža 2. apríla 2015. Až 389 poslancov hlasovalo za, iba 4 boli proti a 5 sa zdržali hlasovania.

Parlament by tak chcel oceniť „enormné nasadenie“ Jána Pavla II, za opätovné nastolenie nezávislého poľského štátu v r. 1989, keď sa v Poľsku skončila vláda komunistického režimu. Poľský parlament pravidelne vyhlasuje pamätné roky. V roku 2016 sa budú v Krakove konať Svetové dni mládeže, ktoré sa majú silne niesť v znamení poľského pápeža. –zg-

 

 

Život pátra Pia nanovo sfilmujú

 

Hollywoodský herec Joe Mantegna plánuje historicky veľmi presné sfilmovanie života pátra Pia

a prevezme v ňom hlavnú úlohu.

 

Hollywood, 8.12.2014 (kath.net/pl) 017 531 – Známy hollywoodský herec Joe Mantegna (foto) oznámil nové filmové spracovanie života pátra Pia. Biografia tohto populárneho svätca sa má nakrúcať na originálnych miestach v Taliansku. Má sa pritom presne prihliadať na historické podrobnosti od účesov tej doby až po sandále stigmatizovaného svätca. Tento muž stojí desaťročia pred kamerou, aj za ňou a tiež dabuje filmy. Mantegna bude nezvyčajného kapucína hrať sám. Jedno percento z výnosu filmu má plynúť do americkej nadácie pátra Pia.

Na videu o filme opisuje Mantegna stigmatizovaného svätca ako „jedného z najnezvyčajnejších ľudí 20. storočia“, jeho život poskytuje dokonca látku na „legendy“.

Ako herec pokrýva tento Američan  talianskymi koreňmi spektrum od komédie, cez triler až po drámu. V treťom diele Krstného otca stelesňoval dokonca amerického mafiána.

V r. 2012 v interview pre „Hollywood Sentinel“ o svojom náboženskom postoji povedal, že napriek talianskej katolíckej výchove nie je „katolícky v klasickom zmysle slova“. Tiahne ho to síce ku katolíckej viere, no existuje „veľa ciest k osvieteniu, myriada rôznych náboženských postojov“. „Môj dojem je …, že všetky tieto cesty nakoniec vedú k rovnakému cieľu. Je potom dôležité, ktorú cestu si zvolíme?“ Viackrát ocenený herec a režisér je ženatý a otec dvoch dcér.

Páter Pio (1887-1968) je jedným z najuctievanejších a najvýznamnejších  svätcov 20. storočia. Pápež Ján Pavol II. ho blahorečil v r. 1999 a svätorečil v r. 2002. Karol Wojtyla, neskorší pápež, študoval v Ríme a už v r. 1948 sa vydal osobne spoznať tohto tajomného stigmatizovaného rehoľníka. –zg-
 

Pápež hovorí o synode, o Kasperovi a Burkem
Buenos Aires, 7.12.2014 (kath.net/KAP) 017 530 – Veľký rozruch spôsobilo v nedeľu nové dlhé interview pápeža Františka, v ktorom sa o. i. vyjadruje o klerikalizme, synode o rodine, homosexualite, rozvedených, zmene náuky Cirkvi, o odpore voči pápežovi, návrhoch kardinála Kaspera, preložení kardinála Burkeho, o zdravotných problémoch a cestovných plánoch. Interview pre argentínske noviny „La Nacion“ je už aj v anglickom a nemeckom preklade. Podľa novín vo štvrtok ho urobila vo vatikánskom Dome sv. Marty vatikánska korešpondentka novín „La Nacion“, Elisabetta Piqué, osobná známa pápeža. (Originál na www.lanacion.com.ar/la-nacion-con-el-papa-t52833 ).

 

František sa v interview pri téme znovu zosobášených rozvedených vyslovil proti zužovaniu otázky na sväté prijímanie. Súčasne nechal svoj vlastný postoj naďalej otvorený.“ Povedal: „To samotné nemôže by nijakým riešením, riešením je integrácia.“ Konkrétne podnietil František, aby sa premyslelo doterajšie vylúčenie znovu zosobášených rozvedených z funkcie krstných rodičov alebo pomocníkov pri svätom prijímaní. „Znovu zosobášení rozvedení síce nie sú exkomunikovaní, prakticky sa k nim však tak pristupuje,“ povedal pápež.

K návrhu nemeckého kardinála Waltera Kaspera nanovo zvážiť vylúčenie znovu zosobášených rozvedených zo svätého prijímania pápež povedal, že Kasper postavil tézy, ktoré „niektorých teológov vystrašili“. Oni odmietali pripustenie k Eucharistii, súčasne sa však vyslovovali za duchovné prijímanie.
Doslova pápež povedal: „Povedzte mi: Či nepotrebujeme Božiu milosť na duchovné sväté prijímanie?“

František sa tiež vyjadril aj k vnímaniu verejnosti, ktorá videla synodu biskupov ako miesto konfliktov. Postavil sa proti dojmu, že toto zhromaždenie vyjavilo neprekonateľné protiklady medzi biskupmi a zdôraznil:

Synodálny proces nie je nijaký parlamentný proces, ale chránený priestor. To je potrebné, aby Duch Svätý mohol pôsobiť. Je síce pravda, že na synode boli odlišné postoje. No tie sa nachádzali ešte v štádiu hľadania pravdy. Za tých, ktorí sú vo svojich postojoch veľmi pevne zakotvení, sa treba modliť, aby ich Duch Svätý premenil.“

František tým nepriamo hájil aj rozhodnutie príspevky biskupov počas synody nezverejňovať ako doteraz. To niektorí účastníci synody kritizovali ako nedostatočnú transparentnosť.

Pápež potom jasne zdôraznil, že synoda biskupov nehovorila v prvom rade o homosexuálnych životných zväzkoch. Vlastnou témou bol skôr prístup k rodinám s homosexuálnymi deťmi.

K správam o tom, že kardinál kúrie Raymond Leo Burke (66) bol počas synody za trest preložený, pápež povedal, že už dlho pred synodou Burkemu navrhol, aby prešiel z najvyššieho vatikánskeho súdu k Rádu maltézskych rytierov.

Američan Burke sa počas synody o rodine jasnými slovami vyslovil proti zmenám cirkevnej praxe voči znovu zosobášeným rozvedeným a homosexuálom. Burke sa považuje za jedného z vyprofilovaných predstaviteľov konzervatívneho krídla v kolégiu kardinálov. Pápež Burkeho, ktorý bol od r. 2008 prefektom Apoštolskej signatúry, v novembri menoval za patróna Rádu maltézskych rytierov. Médiá to interpretovali ako preloženie za trest.

Pápež v interview informoval, že Burke prišiel jedného dňa k nemu a opýtal sa ho, prečo ešte nie je potvrdený vo svojom úrade. On, pápež, poukázal na to, že jeho Rada kardinálov pre reformu kúrie ešte nerozhodla o novej štruktúre vatikánskych súdov. Potom dostal požiadavku Rádu maltézskych rytierov o nového patróna kardinála. Tu mu napadol Burke, pretože tento Američan sa dokáže pohybovať v tomto prostredí.

K špekuláciám, že veliteľa Švajčiarskej gardy, Daniela Anriga (42), prepustil pre prehnanú prísnosť, pápež doslova povedal: „Nie, určite nie. Išlo o celkom normálnu zmenu, v tom nie je nič podivuhodné.“ Rovnako odmietol domnienky, že novo zrenovovaný byt veliteľa sa mu zdal príliš veľkorysý. Poukázal na to, že veliteľ má štyri deti.

František vyhlásil, že po návšteve ubytovne Švajčiarskej gardy dospel k názoru, že „obnova“ by jej prospela. „Nikto nie je večný.“

Pápež František ocenil Anriga ako „vynikajúcu osobnosť“ a „dobrého katolíka“. A dodal, že v službe nikdy nič nezanedbal.

Vatikán minulý týždeň oznámil, že Anrig z rozhodnutia pápeža končí 31. januára vedenie Švajčiarskej gardy. Anrig bol veliteľom 100 mužov ochrannej gardy pápeža od r. 2008. František dodal, že päťročné obdobie Anriga vypršalo vlastne 2 mesiace po jeho zvolení za pápeža v marci 2013. Vtedy nechcel robiť konečné rozhodnutie, ale predbežne mu mandát predĺžil. –zg-

 

Benedikt XVI.: Zamiešanie sa do diskusie o rozvedených „nezmysel“

 

Frankfurt, 7.12.2014 (KAP) 017 529 – Emeritný pápež  Benedikt XVI. odmietol špekulácie o svojom zamiešaní sa do diskusie o pripustení znovu zosobášených rozvedených k prijímaniu. To, že chcel ovplyvniť synodu biskupov na jeseň, je „úplný nezmysel“, ako povedal 87-ročný Benedikt XVI. pre nemecké noviny „Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung“. Skôr sa pokúša „byť tak ticho, ako je to len možné“.

Jeho nástupca František je „tak intenzívne prítomný, ako by som ja sám pri mojich telesných a psychických silách nikdy nemohol byť“, povedala bývalá hlava Cirkvi (2005-2013). Aj veriacim je jasné, „kto je pravý pápež“. Aby sa vyhol nedorozumeniam, želal si od svojho odstúpenia oslovenie „otec Benedikt“, ale bol príliš slabý, aby to presadil.

Znovu zosobášeným rozvedeným by Cirkev nemala nakladať na plecia „viac ako nevyhnutne potrebné, lásku Cirkvi by mali skutočné cítiť“, zdôraznil ďalej.

Diskusiu vyvolalo vydanie 4. zväzku Súborného diela Jozefa Ratzingera/Benedikta XVI. Kvôli nemu emeritný pápež prepracoval viac ako 40 ročný text. V r. 1972 Ratzinger vzhľadom na nerozlučiteľné manželstvo pokrstených napísal, že Cirkev môže „v jasných núdzových situáciách pripustiť obmedzené výnimky na zabránenie niečomu ešte horšiemu“, totiž vtedy, keď prvé manželstvo „je pre obe strany nenapraviteľným spôsobom rozbité“ a druhé „sa dlhšiu dobu osvedčilo ako morálna realita“. Tento návrh Benedikt XVI. v prepracovanej verzii stiahol. Avšak vyslovil sa za to, aby sa postihnutým umožnila spolupráca v cirkevných grémiách alebo prijatím krstného rodičovstva. –zg-

 
Hovorí člen Medzinárodnej teologickej komisie P. Dubovský SJ
 

Vatikán, 6.12.2014 (RV) 017 528 – Členom medzinárodnej teologickej komisie, ktorá v novom zložení zasadala od 1. do 5. decembra 2014 vo Vatikáne, je aj biblista páter Peter Dubovský SJ. Slovenský jezuita, ktorý pôsobí ako dekan na Pápežskom biblickom inštitúte v Ríme, v rozhovore pre Vatikánsky rozhlas priblížil ciele a priebeh stretnutia. Plenárne zasadnutie sa po vzájomnom zoznámení sa nových členov venovalo výberu troch tém pre päťročné obdobie ďalšej práce.

Z veľkého počtu návrhov komisia vybrala nasledovné témy: synodálnosť, vzájomný vzťah viery a sviatostí a do tretice otázku náboženskej slobody v situácii súčasného sveta. Boli vytvorené subkomisie poverené vypracovaním náčrtov dokumentov k daným témam. Páter Dubovský, ktorý prednáša exegézu Starého zákona a v Medzinárodnej teologickej komisii je jedným z jej dvoch biblistov, v rozhovore objasňuje závažnosť a špecifické požiadavky vybraných tém. On sám sa na základe svojej odbornosti zapojil do práce na téme vzťahu viery a sviatostí.

Na záver plenárneho zasadnutia prijal komisiu Svätý Otec na audiencii. Páter Dubovský približuje atmosféru stretnutia a z príhovoru pápeža Františka teológom spomína dôraz, ktorý položil na potrebu vzájomného načúvania a na pôsobenie Ducha Svätého pri tímovej spolupráci. Svätý Otec pri stretnutí poukázal aj na dôležité miesto žien medzi teoĺógmi, čo páter Dubovský konkrétne ilustruje na odborných a osobnostných kvalitách členiek komisie, medzi ktorými je okrem rehoľnej sestry aj matka siedmich detí.

Medzinárodná teologická komisia, vedená prefektom Kongregácie pre náuku viery kardinálom Gerhardom Ludwigom Müllerom, má za úlohu «skúmať dôležité teologické otázky v službe Magistéria Cirkvi». Je zložená z 30 členov, pochádzajúcich z rozličných krajín piatich kontinentov. V septembri tohto roku Svätý Otec František obmenil 25 členov komisie a zvýšil zastúpenie žien-teologičiek na päť. -jb-
Maďarsko: Erdő chce spolurozhodovanie o novom zákone o cirkvách

 

Budapešť, 6.12.2014 (KAP) 017 527 – Nová úprava maďarského zákona o cirkvách, ktorú žiada Súd pre ľudské práva v Štrasburgu, rozdeľuje vládu Orbána a biskupov. Prímas, kardinál Péter Erdő, predseda Biskupskej konferencie Maďarska (BKM), považuje cestu ministra spravodlivosti Lászlóa Trocsányiho (Fidesz), ktorá je príklonom k nemeckej úprave, no so širokým vylúčením cirkví dokonca aj z diskusie, za neprijateľnú. Erdő sa tak vyjadril na tlačovej konferencii v piatok, na záver zimného zasadnutia BKM.

Ostrihomský arcibiskup varoval vládu pred zavádzaním úplne novej právnej štruktúry. To by viedlo k zmätku. Povedal, že je jasné, že súčasný zákon musí byť novelizovaný kvôli rozsudku zo Štrasburgu, ale to nesmie viesť k zriadeniu úplne novej štruktúry.

Štrasburg namietal proti zákonu o cirkvách spred 2 rokov, pretože  niektorým malým cirkvám a náboženským spoločenstvám sa neuznal štatus cirkvi. To viedlo k porušovaniu ich práv slobodného výkonu náboženstva a zhromažďovania.

Prímas spomenul stretnutie zástupcov historických cirkví Maďarska s ministrom Zoltánom Balogom (Fidesz) 20. novembra. Tam sa dozvedeli, že vláda plánuje nový zákon o náboženskej slobode a cirkvách. Asi dva mesiace predtým sa zástupcovia vlády informovali „na nemeckých štátnych miestach“ o tamojších úpravách medzi štátom a cirkvami. Nemeckí partneri zasa – ako povedal Erdő – Maďarov upozornili, aby do rozhodovania zapojili aj zástupcov cirkví. Napriek tomu došlo až oveľa neskôr a až po začiatku príprav zákona k stretnutiu s ministrom spravodlivosti Trocsányim, kritizoval Erdő.

Ďalej kritizoval rozpočet na 2015. „Isté sumy“ na financovanie cirkví, ako povedal, tam chýbajú. Tak tam napríklad nenachádza už povolené prostriedky na prípravu Roka sv. Martina 2016.

Hoci vzrástli možnosti priradenia 1 percenta z daní cirkvám a organizáciám, cirkvi dostali z toho balíčka menej, pretože vláda to vypočítava nízkym koeficientom. V dohode s Vatikánom z minulého roku je však stanovený oveľa vyšší koeficient.

Erdő pripomenul, že vláda cirkvi naliehavo potrebuje a chce na nich preniesť obrovskú časť komunálnych sociálnych zariadení a dodal: „Pýtame sa teda, či štát tým zachováva základný princíp neutrality vo svetonázore.“

Prímas sa potom zásadne vyslovil za jednotné, transparentné financovanie všetkých inštitúcií, bez rozdielu, kto ich spravuje. No musia pôsobiť vo verejnom záujme. –zg-

 

Kyjev: Cirkvi kritizujú Putinove porovnanie s Chrámovou horou

 

Kyjev-Moskva, 6.12.2014 (KAP) 017 526 – Ukrajinské cirkvi kritizujú náboženské odôvodnenie pripojenia Krymu k Rusku ruským prezidentom Putinom. Sekretár Gréckokatolíckej synody biskupov, pomocný biskup Bogdan Dziurach, v sobotu pre nemeckú katolícku agentúru KNA povedal, že Putin sa pokúša „skôr hrubo vynájsť nový mýtus“. Šéf Kremľa vo štvrtok vysvetlil pripojenie Krymu k Rusku okrem iného tým, že polostrov je pre Rusko taký svätý ako jeruzalemská Chrámová hora pre moslimov a židov.

Dziurach povedal: „Nijaký pseudo-historický a nijaký pseudo-náboženský argument nemôže ospravedlniť pred očami všetkých uskutočnenú lúpež časti ukrajinského územia.“

Nie krymské mesto Chersones, ale Kyjev zohral v ruskej histórii úlohu Jeruzalema. V ukrajinskom hlavnom meste bola koncom 10. storočia založená prvá diecéza – ešte pred rozdelením Cirkvi.

Putin v „prejave k národu“ vo štvrtok v Kremli však poukázal na to, že kyjevské veľkoknieža Vladimír sa dal pokrstiť v r. 988 v Chersonese a odtiaľ vyšlo pokresťančenie Ruska. Pred osobnosťami politiky a spoločnosti ako premiérom Dmitrijom Medvedevom, pravoslávnym patriarchom Cyrilom I., či ultranacionalistom Vladimírom Žirinovským bránil prezident svoju krymskú politiku. Vyhlásil, že anektovanie polostrova je v súlade s národným právom. Krym má pre Rusko „veľký civilizačný a sakrálny význam“, ako povedal. „Tak ako Chrámová hora v Jeruzaleme pre tých, ktorí sa hlásia k islamu alebo židovstvu.“

EÚ Putin obvinil, že Rusko pri rokovaniach s Ukrajinou „úplne ignorovala“.

Proti náboženskému odôvodneniu anektovania Krymu sa postavila aj do Moskovského patriarchátu patriaca Ukrajinská pravoslávna cirkev: „Putinovu logiku nemožno akceptovať, pretože z nej možno odvodiť nebezpečné závery,“ povedal Sergii Bortnyk z kyjevského Oddelenia patriarchátu pre zahraničie. „Pre pravoslávnu cirkev je nie Krym, ale Vladimír svätý.“ Bortnyk si položil otázku, či chce Putin anektovať aj Istanbul, pretože tam bola pokrstená stará mama kniežaťa Vladimíra.

Ani ruské tvrdenie, že vojna na východnej Ukrajine je vojnou medzi pravoslávnymi kresťanmi na jednej strane a s Rímom spojenými gréckokatolíkmi a „schizmatikmi“ na strane druhej nesúhlasí, ako povedal pravoslávny duchovný. Pravoslávni kresťania Moskovského patriarchátu slúžia takisto v ukrajinskej armáde.

Moskovský bloger diakon sa odvažuje odporovať

V Rusku sa Putin však nemusí obávať odporu vysokých predstaviteľov pravoslávnej cirkvi, židov, či moslimov proti jeho porovnaniu s Chrámovou horou. Pre ruské médiá všetci vyjadrili spokojnosť s príhovorom šéfa Kremľa.

Jedine pravoslávny moskovský arcidiakon a bloger Andrej Kurajev označil toto porovnanie ako nesprávne. Pre Ruskú pravoslávnu cirkev bol Kyjev v histórii oveľa dôležitejší ako Krym.

Ukrajinský prezident Petro Porošenko, pravoslávny kresťan ako Putin, minulý týždeň odsúdil, že sa z náboženstva robí nástroj v konflikte. Vzhľadom na pripojenie Krymu v kyjevskom parlamente povedal: „Nikdy nezabudneme, že niekedy sa príprava na pripojenie krajiny začína spoločnými modlitbami a procesiami.“ Tým nahrával na to, že ruský hlavný veliteľ tajnej služby Igor Girkin, ako občasný „minister obrany“ Doneckej ľudovej republiky, známy aj pod kódovým menom Strelkov, navštívil Krym mesiac pred anekciou s ruskou pravoslávnou delegáciou, ktorá priniesla na ostrov relikvie.

Obvinenia Moskovského patriarchátu

Ruská pravoslávna cirkev stále zdôrazňuje svoju neutralitu v kríze na Ukrajine a že patrí k jej obetiam. Patriarcha Cyril I., ktorý sedel pri Putinovom prejave celkom vpredu, v stredu povedal, že jeho cirkev prekonáva na Ukrajine práve „najťažšie obdobie novšej histórie“.

V auguste Cyril I. napomínal, že sa nesmie prehliadať „náboženské pozadie“ konfliktu. Členovia Gréckokatolíckej cirkvi vraj cielene prenasledovali a mučili kňazov Moskovského patriarchátu. Gréckokatolícka cirkev obvinenia viackrát odmietla ako poškodzujúcu propagandu.

Veľké rozhorčenie medzi kardinálmi Cirkvi vyvolalo vystúpenie vedúceho Oddelenia pre zahraničie Moskovského patriarchátu, metropolitu Hilariona, 17. októbra na synode biskupov vo Vatikáne, kde  znova zopakoval známe obvinenia Moskvy v prítomnosti pápeža a kyjevského Gréckokatolíckeho veľarcibiskupa.

Ukrajinská cirkev Moskovského patriarchátu sa na to zreteľne dištancovala od svojej centrály v Moskve. Vyhlásila, že nesúhlasí s tým, že na východnej Ukrajine ide o vojnu medzi pravoslávnymi a gréckokatolíkmi a schizmatikmi.

Napriek rozladeniu pápež František metropolitovi Hilarionovi oznámil, že by sa rád stretol s patriarchom Cyril a nevyslovil nijaké podmienky. Žurnalistom pápež pred týždňom povedal, že Cyril túto prosbu v najbližšom čase zrejme nesplní, „pretože má teraz iné problémy, predovšetkým vojnu“.  –zg-

 

Režisér Woody Allen vedie ako ateista «smutný život»
Americký režisér sa sám označuje ako «prísny ateista s Nietzscheho svetonázorom». Preto vedie «smutný život, bez nádeje».

 

Mníchov, 6.12.2014 (kath.net/KNA) 017 525 – Americký režisér Woody Allen (foto) sám seba označuje ako «prísneho ateistu s Nietzscheho svetonázorom». Preto vedie «smutný život, bez nádeje, hrozivý a temný, bez cieľa, či akéhokoľvek významu», ako povedal 79-ročný režisér pre nemecké noviny «Süddeutsche Zeitung» zo štvrtka. Je presvedčený, že všetko, čo ľudia dosiahli, «je na koniec nezmyselnou ilúziou» ako sa vyjadril. Nakrútil filmy ako: «Mestský neurotik» a «Polnoc v Paríži». Aj vyhliadky, že niektoré jeho filmy by mohli pretrvať do budúcnosti, mu nepripravujú «viac potešenia ako kontrola čriev u lekára».

Jeho najnovší film «Magic in the Moonlight» (Kúzlo v mesačnej noci) hovorí o veštcoch a iluzionistoch po r. 1920. Myšlienku porozprávať «niečo o duchovných šarlatánoch», vyvolal jeho záujem o amerického kúzelníka  Harryho Houdiniho, ako režisér vysvetlil. Túto komédiu uvedú tento týždeň nemecké kiná. –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *