Život Cirkvi vo svete 48 * 2014

Obsah

 

Turecká tlač: Erdogan chce pápeža vyzvať k boju proti islamofóbii

Pápež František cestuje do Turecka

Vo svete prenasledujú stále viac kresťanov

Tvrdé oriešky pre novú evanjelizáciu

Štrasburg: Vznik novej európskej federácie „Jeden z nás

Biskup Küng: Kontemplácia chráni pred ‘neplodnou aktivitou’

Miesto „otravovania Boha“ dnes „stiahnutie Boha“ z výchovy

Mosul: Islamisti vyhodili do vzduchu ženský kláštor

Pápež nevylučuje rozhovory s teroristami IS

Betlehem na Námestí sv. Petra s opernou scénou

Ferguson: Arcibiskup slávi omšu za pokoj a spravodlivosť

Rakúsko: Biskupi proti uvoľneniu medicíny umelého oplodnenia

Nemecký rozhlas žiadal toleranciu voči sodomii!

Rakúsko: Pseudodemokratické diecézne grémia sa hrajú na pápeža

Program apoštolskej návštevy pápeža Františka v Štrasburgu

Francúzski biskupi: Abort nie je žiadnym základným právom

Profesor teológie: Zmenená úvaha Benedikta XVI. má následky

Vedúci kúrie diskutujú o reforme vedenia Cirkvi

Kardinál Sarah – nový prefekt Kongregácie pre Boží kult

 „God save“ slobodu prejavu

Predseda EP Martin Schulz pred pápežovou návštevou v Štrasburgu

Synoda 2015: Kardinál Napier bude povýšený

Synoda biskupov: ‘Otvorená diskusia’ a heretické postoje

Pápež posiela kardinála Schönborna na Ukrajinu

Benediktov žiak: Zmeny v Ratzingerovom texte veľmi dôležité

Turecká tlač: Erdogan chce pápeža vyzvať k boju proti islamofóbii

Islamistická tlač otvorene vyjadrila svoj odpor voči pápežovi. «Nebuď vítaný»

znel titulok novín «Milli Gazete». František je «tyran» a «posol satana».

Krátko pred 9.30 h. pápež odletel z rímskeho letiska Fiumicino do Ankary.

 

Istanbul, 28.11.2014 (kath.net/KNA) 017 504 – Pápež František sa tento piatok ráno vydal na trojdňovú návštevu Turecka.

Očakávania tureckého prezidenta Recepa T. Erdogana voči pápežovi sú v centre správ tureckej tlače o návšteve hlavy Cirkvi.  Erdogan pápeža vyzve, «aby spoločne zastavili islamofóbiu», napísali občianske noviny «Hürriyet» na titulnej strane. Erdogan chce pri stretnutí s pápežom zdôrazniť, že islam sa neprávom dáva do spojenia s násilím, napísal «Hürriyet». Aj chyby kresťanského sveta prispeli k vzrastu islamistických teroristických organizácií ako Al-Kaída či «Islamský štát».

Noviny «Vatan» vyjadrili očakávanie, že bude reč o zneužívaní náboženstva «Islamským štátom».

Tlač sa vyjadruje aj k prísnym bezpečnostným opatreniam pri návšteve pápeža. Na titulnej strane provládnych novín «Aksam» sa hovorilo o «ochrannom kruhu» bezpečnostných síl v Ankare a Istanbule. Bulvárny plátok «Posta» porovnal bezpečnostné opatrenia s prísnymi opatreniami výnimočného stavu. Vláde verné noviny «Takvim» hovorili o «pápežskom alarme».

Islamistická tlač otvorene vyjadrila svoj odpor voči pápežovi. «Nebuď vítaný», znel titulok novín «Milli Gazete», hlásna trúba islamistickej Strany blaženosti (SP). Taktiež islamistické «Yeni Akit» citovali atentátnika na pápeža Ali Agcu slovami, že František je «tyran» a «posol satana». Agca v roku 1981 na Námestí sv. Petra viacerými výstrelmi takmer vážne zranil pápeža Jána Pavla II. –zg-

 

Pápež František cestuje do Turecka

 

Vatikán, 27.11.2014 (KAP) 017 503 – Pápež František sa vydáva na trojdňovú návštevu Turecka. Na programe svojej 6. zahraničnej cesty má okrem iného aj rozhovory s prezidentom Recepom Tayyipom Erdoganom a premiérom Ahmetom Davutoglu v novom prezidentskom paláci v Ankare. Turecko navštívi pri príležitosti slávenia sviatku sv. Ondreja s ekumenickým patriarchom Bartolomejom I. v Istanbule. V sobotu navštívi pápež Mešitu sultána Ahmeda. Je to po prvý raz, čo František od zvolenia za pápeža vstúpi do mešity. Potom si prezrie chrám Hagia Sofia.

Pápež chce svojou cestou dodať odvahu prenasledovaným kresťanom na Blízkom Východe, ako povedal štátny sekretár kardinál Pietro Parolin pre vatikánsku televíziu CTV. Okrem toho mu ide o odsúdenie nábožensky motivovaného násilia. Témami rozhovorov budú okrem iného konflikty v susedných štátoch Sýrii a Iraku aj situácia kresťanov a príslušníkov iných menšín, ktorí ušli pred teroristami „Islamský štát“. Ďalšou témou politických rozhovorov bude aj ťažká situácia kresťanskej menšiny v Turecku.

Riaditeľ tureckého Úradu pre náboženské záležitosti však stlmil očakávania, že táto návšteva by mohla napomáhať kresťansko-islamský dialóg.

„Iste môžu náboženské inštitúcie hovoriť spolu o morálnych otázkach sveta. Ale očakávať od takejto cesty hodnoty presahujúce jednoduché ľudské vzťahy, sa skončí tým, že sa od seba vzdialime,“ povedal Mehmet Görmez v interview pre taliansky denník „La Stampa“ zo štvrtka. Pápež sa stretne na rozhovor s Görmezom v piatok. Jeho úrad spravuje 80 000 mešít v Turecku a má v kompetencii štátu verný výklad islamu.

 

Bezpečnostné opatrenia: Erdoganova ochranka postráži pápeža

Návšteva pápeža sa koná za prísnych bezpečnostných opatrení. Františka bude v tureckej metropole chrániť 2700 policajtov. V Istanbule bude v sobotu a nedeľu v nasadení ďalších 7000 policajtov.

Polícia v Ankare si na návštevu pápeža Františka v piatok zabezpečila mimoriadne súdne plné moci. Ako informovali noviny „Hürriyet“  (online – zo štvrtka), policajti smú osoby a vozidlá prehliadať aj bez podozrenia na trestný čin a žiadať preukazy totožnosti. „Pápežský alarm v Ankare a Istanbule“ – tak znel titulok novín. Polícia bude mať k dispozícii vodné delá, pancierové vozidlá a vrtuľníky.

Podľa novín ochranka prezidenta Recepa T. Erdogana v Ankare sa bude podieľať na zabezpečení bezpečnosti pápežského konvoja pri prejazdoch cez mesto. Erdoganova ochranka bude okrem iného aj riadiť pojazdnú rušičku  signálov mobilov – tak chce zabrániť možnému podpáleniu výbušniny v blízkosti pápeža. –zg-

 

Vo svete prenasledujú stále viac kresťanov

 

«Prenasledovanie kresťanov je stále očividnejšie, štáty udeľujú tresty väzenia aj smrti,

 teroristické skupiny bez výberu vraždia»

 

Hamburg, 27.11.2014 (kath.net/KNA) 017 502 – Medzinárodná spoločnosť pre ľudské práva (IGFM) pozoruje na celom svete stále viac rastúce represálie proti kresťanom. «Prenasledovanie kresťanov je stále očividnejšie, štáty udeľujú tresty väzenia aj smrti, teroristické skupiny bez výberu vraždia,» oznámila organizácia v stredu v Hamburgu. Ako príklady uviedla na smrť matku 5 detí Asia Bibi odsúdenú za kresťanskú vieru a v Iráne kruto mučeného pastora Behnam Iraniho.

Asia Bibi bola podľa IGFM obvinená, že ako kresťanská pracovníčka v Pakistane pila z rovnakej vody ako jej moslimské kolegyne a tak urobila vodu ako neveriaca nepoužiteľnou! Pri obrane vraj kritizovala proroka Mohameda. Keďže to sa považuje za rúhanie, bola Bibi odsúdená na smrť. Matka 5 detí čaká už 3 roky vo väzení na popravu.

Pastor Irani je vo väzení od júna 2011 za prijatie a šírenie kresťanskej viery, čo sa považuje za útok na čisto islamský systém. Vo väzení s pastorom veľmi kruto zaobchádzajú. Bolo síce možné odvrátiť jeho hroziace ukrižovanie, no treba sa obávať, že Irani väzenie 12 rokov pre zlý zdravotný stav neprežije.

Vo výzve vládam Iránu a Pakistanu IGFM zdôrazňuje, že nikoho neslobodno prenasledovať, väzniť, mučiť alebo dokonca zbaviť života pre jeho náboženskú vieru. Oba prípady sú eklatantným porušením Všeobecného vyhlásenia OSN o ľudských právach. Rozsudky smrti či dlhého väznenia treba zrušiť. –zg-

 

Tvrdé oriešky pre novú evanjelizáciu

 

V súvislosti s Biskupskou synodou o rodine prichádzajú z nemecky hovoriacej oblasti

stále znova pochybné výpovede. Nová evanjelizácia je potrebná – aj v Cirkvi.

Autor: Hlavný komentátor kath.netu Johannes Graf

 

Bonn/Linz, 27.11.2014 (kath.net/jg) 017 501 – Dve výpovede z nedávnej doby ukazujú situáciu v katolíckej cirkvi v nemeckej jazykovej oblasti v celom jej dramatickom stave. Obe padli v súvislosti so synodou o rodine a vzťahujú sa na náuku Cirkvi v oblasti manželstva, rodiny a sexuality. Prvá znie:

V jadre však ide o obsiahlu, celú tradíciu obsahujúcu teologickú úvahu náuky Cirkvi o manželstve, o postoji Cirkvi k význame sexuality pre človeka. Musíme to zvažovať celostne, nielen vzhľadom na plodenie detí.“ Druhá:

Katolícky sexuálny režim sa zosypal.“

Prvá výpoveď pochádza z jesenného plenárneho zasadnutia Centrálneho výboru nemeckých katolíkov (ZdK) a to z priamo z príhovoru jeho predsedu Aloisa Glücka. Druhá je z úst pastorálneho teológa Prof. Rainera Buchera z Grazu, ktorý touto provokatívnou výpoveďou otvoril svoj referát na tohoročnom podujatí „dies academicus“ na súkromnej Katolíckej teologickej univerzite v Linci.

Stále znova nás privádza do úžasu s akými tézami sa vedúci predstavitelia katolíckej cirkvi v nemeckej oblasti hlásia ku slovu. Svoje výpovede predseda ZdK Glück vyslovil v súvislosti so synodou o rodine. Spočívajú „pastoračné výzvy pre rodinu v rámci evanjelizácie“ skutočne v tom, že Cirkev zvažuje sexualitu len vzhľadom na plodenie detí? Krátky pohľad do Katechizmu Katolíckej cirkvi by mu pomohol: „Spojením manželov sa uskutočňuje dvojaký cieľ manželstva: dobro samých manželov a odovzdávanie života,“ uvádza sa tam (KKC 2363). V odstavcoch pred tým cituje Katechizmus výpovede  v rovnakom zmysle z Druhého vatikánskeho koncilu, od pápeža Jána Pavla II. a pápeža Pia XII. Cirkev je v tejto otázke už dávno tam, kde to Glück očakáva.

Otázku treba položiť opačne: Netreba vidieť jednu z podstatných pastoračných výziev pre rodinu práve v západných krajinách v tom, že pohlavnosť sa veľmi oddelila od plodnosti? V súčasných programoch sexuálnej výchovy znie odporúčanie mladistvým krátko zhrnuté: Robte, čo chcete, ale dajte pozor, aby ste nechytili nijaké choroby a nedostali deti. To isté sa sprostredkuje v mnohých médiách. Sexualita sa stáva možnosťou trávenia voľného času a je zredukovaná na úroveň konzumného tovaru. Z takto „poučovaných“ mladistvých sa stávajú dospelí, ktorí stále ešte vo veľkom počte uzavierajú cirkevný sobáš. Za týchto predpokladov musia kňazi a pastorační asistenti dnes robiť pastoráciu.

Teológia tela, ktorú rozvinul pápež Ján Pavol II., ponúka v tejto situácii obsiahle, zdravému ľudskému rozumu pochopiteľné odôvodnenie postoja Cirkvi k sexualite, ktorá do hĺbky oceňuje telesnosť a pohlavnosť človeka. No tá sa v nemeckej oblasti doteraz len málo šíri, ako potvrdil nedávno v interview aj biskup Eichstattu Gregor Mária Hanke.

Boh je láska. Človek je stvorený na Boží obraz a rovnako povolaný k láske. To sa vzťahuje aj na telesný rozmer, pretože človek bol chcený a stvorený Bohom ako jednota tela a ducha. Z lásky rodičov vzniká dieťa. Človek plodením spolupôsobí na stvorení Boha. Jeho pohlavnosť je veľký od Boha daný dar. Umelá antikoncepcia manipuluje pohlavný akt, ktorý Boh zamýšľal ako bezvýhradné odovzdanie sa muža a ženy. Sexualita sa týka celej osoby a preto ju treba do života človeka vedome zaintegrovať. Láska manželov má odzrkadľovať božskú lásku. Z tejto perspektívy dostáva ako sexualita tak aj manželstvo hlbší rozmer, ktoré bez zjavenia dosiahnuť nedokážu.

Pri rozhovoroch s ľuďmi vzdialenými od Cirkvi sa často upozorňuje na údajne rigidnú a od života vzdialenú sexuálnu morálku. Ako ukazujú dve vyššie uvedené výpovede, tento názor už veľmi prenikol aj do cirkvi. „Kazuistické spôsoby myslenia a pravidlá sú mylnou cestou,“ dopĺňa Alois Glück svoju výpoveď o cirkevnej náuke o manželstve na plenárnom zasadnutí ZdK. Ako sa zdá, mnohé mu tu uniklo.

Podobný prístup sa zdá stáť za výpoveďou Rainera Buchera, profesora pastoračnej teológie na Katolíckej fakulte Univerzity v Grazi. „Katolícky sexuálny režim“ sa zdá byť, podľa názoru Buchera, očividne pokusom Katolíckej cirkvi viac či menej svojvoľnými, idealistickými a v každom prípade svetu odcudzenými pravidlami sexuálneho života kontrolovať človeka. Aj u neho stojí v popredí legalistický aspekt. Tento „sexuálny režim“ Cirkvi sa teraz – tak ako jeho komunistický „oponent“ pred 25 rokmi, tento pojem iste nie je zvolený náhodne – zosypal, pretože sa vzdialil od reality života ľudí, ako sa cituje Bucher, pre „nadmerné právne normy Cirkvi“. V referáte Bucher kladie otázku, „či Katolícka cirkev na hracej ploche životných foriem ešte vôbec dokáže hrať s ostatnými“.

Otázka je oprávnená. Ale aké sú príčiny tejto kritickej bilancie? Výpovede Glücka Buchera poukazujú na dramatický deficit. Pravá náuka Cirkvi je očividne dokonca dôležitým predstaviteľom cirkvi neznáma a sotva sa hlása. Teológia tela tu môže byť cenným podnetom z ktorého možno vychádzať. Z nej možno krásu a hĺbku manželstva a pohlavnosti, ako ju Boh zjavil, nádherne prezentovať. Potom sa mnohé aspekty náuky Cirkvi, s ktorou majú dnes ľudia problémy, zviditeľnia v ich pravom význame.

Nová evanjelizácia je potrebná. Ako vidíme, je potrebná aj – a práve – v ZdK a na mnohých katolíckych fakultách. No to sú tvrdé oriešky pre misie, lebo oni sú presvedčení, že sami vedia, čo by pápež a Cirkev mali urobiť. –zg-

Štrasburg: Vznik novej európskej federácie „Jeden z nás“

 

Prvé valné zhromaždenie federácie sa uskutoční 28. a 29. novembra v Madride.

 

EÚ/Štrasburg, 26.11.2014 (TK KBS) 017 500 – Historicky najväčšia petícia Európanov „Jeden z nás“ (One of Us, Uno di Noi, …), ktorou 2 milióny občanov požadovali chrániť ľudský život, má svoje pokračovanie v podobe rovnomennej európskej federácie. Jej založenie ohlásili 26. novembra v Európskom parlamente v Štrasburgu v rámci Pracovnej skupiny EĽS pre bioetiku a ľudskú dôstojnosť pri príležitosti Valného zhromaždenia federácie tento týždeň.

Vznik federácie je reakciou na rozhodnutie Európskej komisie, ktorá 27. mája vetovala občiansku iniciatívu. Petícia požadovala, aby Brusel viac nefinancoval praktiky, ktoré ničia ľudský život pred narodením. Nová európska federácia „Jeden z nás“ si kladie za cieľ pokračovať v snahách o vypočutie občanov, ktorí chcú chrániť každý ľudský život a ľudskú dôstojnosť. Zakladateľmi je 25 európskych organizácií, Slovensko reprezentujú Fórum života a Donum Vitae.

„Veľmi vítam pokračovanie petície ´Jeden z nás´ a plne podporujem ďalšie zapájanie občanov do tvorby európskych politík,“ uviedol v Štrasburgu europoslanec a predseda pracovnej skupiny európskych ľudovcov pre bioetiku a ľudskú dôstojnosť Miroslav Mikolášik za účasti europoslancov Petra Lieseho, Mareka Jureka a s podporou ďalších, vrátane slovenských europoslancov Anny Záborskej a Branislava Škripeka. Iniciatívu podporujú aj bývalí europoslanci Carlo Casini (Taliansko) či Jaime Mayor Oreja (Španielsko).

„Sústrediť sa na posvätnosť ľudskej osoby a nedotknuteľné hodnoty a takto spoločne budovať Európu nás včera v pléne Európskeho parlamentu vyzval i pápež František. Povzbudení aj jeho slovami chceme pokračovať v práci, ktorou môžeme pomôcť vrátiť Európe dušu,“ doplnil Mikolášik.

Nová federácia je historickým krokom k obrane života v Európe. Svoju činnosť bude zameriavať na dva neziskové ciele. Prvým je bezpodmienečné uznanie prirodzenej a neodňateľnej ľudskej dôstojnosti ako zdroja ľudských slobôd a občianskych práv. Táto dôstojnosť by mala byť nenarušiteľná a chránená všetkými verejnými autoritami. Druhým cieľom je rozvoj kultúry života v Európe prostredníctvom podpory aktivít, ktoré zahŕňajú ochranu ľudského života, predovšetkým v jeho najzraniteľnejších fázach vývoja (počatie, tehotenstvo, detstvo, materstvo, choroba, invalidita, staroba a koniec života).

Prvé valné zhromaždenie federácie sa uskutoční 28. a 29. novembra v španielskom Madride.
Biskup Küng: Kontemplácia chráni pred ‘neplodnou aktivitou’

 

Diecézny biskup rakúskeho St. Pöltenu Klaus Küng na konferencii na Vysokej škole v kláštore

Heiligenkreuz: Ani kňazi a biskupi nie sú imúnni voči „vyhorenosti“ – ale „vrúcne a pravidelne

modliaci“ sú aj psychicky odolní.

 

Viedeň, 26.11.2014 (kath.net/KAP) 017 499 – Na veľký význam kontemplácie práve v dnešnej dobe poukázal diecézny biskup St. Pöltenu Klaus Küng, člen osobnej prelatúry Opus Dei. Aj keď iste všetky životné krízy nemožno prekonať duchovnými prostriedkami, je presvedčený, že kontemplácia ponúka dôležitú ochranu pred „neplodnou aktivitou“. Aj pri veľkej angažovanosti v povolaní aj inde môže tvoriť základ toho, aby „sme boli radostní a zostali radostní a spokojní,“ povedal biskup Küng cez víkend na konferencii na tému „Kontemplácia & multitasking“ (Kontemplácia a zaťaženosť úlohami) na Vysokej škole kláštora Heiligenkreuz pri Viedni.

„Burnout“ – vyhorenosť – sa vyskytuje vo všetkých oblastiach povolaní – ani kňazi a biskupi nie sú proti nej imúnni,“ povedal Küng. Súčasne treba pripomenúť, že „medzi osobnosťami kresťanstva, ktoré sa často a vrúcne modlili, sa nachádzali ľudia s neuveriteľnou činorodou silou, odolní voči krízam a s veľkou vytrvalosťou“. „Mali prameň, z ktorého čerpali, pohon, ktorý im dával silu a princíp sebaočisty, ktorý dodáva schopnosť veľkej vytrvalosti,“ povedal biskup.

Mimoriadnym príkladom je jemu samému v tomto ohľade zakladateľ Opus Dei a svätec Jozefmaría Escríva. On je priekopníkom spirituality, ktorá sa chápe ako kontemplácia uprostred sveta „a preto môže byť veľkou pomocou pre ľudí, ktorí sa intenzívne venujú práci vo svojom povolaní a musia plniť veľa úloh“.

Veľký význam pripísal biskup aj pozorovaniu prírody, aby sme dosiahli vnútorný pokoj a nastúpili cestu k Bohu. Doslova na túto cestu sa vydávajú aj všetci, čo mali účasť na intenzívne rastúcom pútnickom hnutí v ostatných desaťročiach. Je v tom „iste aj veľa módneho a predsa sú mnohí pútnici motivovaní veľkou túžbou – či už je od počiatku spojená so želaním obrátiť sa k Bohu, alebo či sa táto túžba postupne prebúdza.

 

Starosť pre ezoteriku aj v oblasti Cirkvi

„So starosťou“ však biskup Küng pozoruje „ako veľmi je rozšírené ezoterické myslenie a ezoterické praktiky, žiaľ aj v katolíckych domoch vzdelávania“. To môže „viesť do duchovných slepých uličiek“ a robiť problémy pri úsilí o jasný pohľad a pri hľadaní novej orientácie, ako varoval biskup.

Kontemplácia nie je iba „ochrana pred škodlivou, niekedy smrteľnou prehnanou aktivitou“, konštatoval biskup na záver:

„Kontemplácia obhajuje a vybojúva si slobodu vedomého na pravdu zameraného stvárnenia života. Upriamuje pohľad na toho, kto nás nesie a dáva nám silu. V konečnom dôsledku žitou kontempláciou sa prebúdza k životu to, čo je pravá láska. Dôležité pritom je pravidelné, podľa možnosti každodenné utíšenie sa – úprimnosť pred Bohom a pred sebou samým. Pre veriacich sú veľkou pomocou sviatosti Cirkvi a duchovné sprevádzanie.

Na odbornej konferencii „Kontemplácia a & multitasking“ v sobotu, v kláštore Heiligenkreuz, sa zúčastnili aj: religionistka Hanna-Barbara Gerl-Falkovitz, psychoterapeutka Rotraud Pernerová a známy psychiater Raphael Bonelli. –zg-

 

Namiesto „otravovania Boha“ dnes „stiahnutie Boha“ z výchovy

 

Viedeň, 26.11.2014 (KAP) 017 498 – Vo výchove minulých generácií bolo problémom „otravovanie obrazu Boha“, no dnes zaujalo vo výchove miesto skôr „stiahnutie Boha“ z pedagogiky. Na toto rastúce vylučovanie náboženstva z pedagogickej činnosti postmoderny poukázal nemecký religionista z Augsburgu, Georg Langenhorst, v štvrťročníku „Theologisch-praktische Quartalschrift“ (2014/4).

Jav „otravovania Boha“, ktorý spomínal psychoanalytik Tilmann Moser v jeho známej knihe „Otravovanie Boha“ z r. 1976, pri ktorom sa z náboženstva robí nástroj v službe „čiernej pedagogiky“ a ktorý deti a mládež konfrontoval s „premocnými obrazmi Boha a morálnymi predstavami“, dnes už vo výchovnom programe sotva nájdeme.

To sú dva „fatálne“ extrémy, ako zdôraznil Langenhorst, že prinajmenšom deti potrebujú náboženstvo, nezávisle od toho, či ako dospelí prijmú konkrétne vyznanie a budú praktizovať konkrétne náboženstvo. Deti potrebujú náboženstvo „vzťahujúce sa na prítomnosť“ na budovanie detsky únosných obrazov sveta a predstáv o hodnotách, ale aj „orientované  na budúcnosť“ vzhľadom na ich vývoj na samostatné, zodpovedné a vzdelané osobnosti.

Kto zostáva „nábožensky bez hudobného sluchu“, môže morálne dobre, zmysluplne a šťastne žiť, uviedol Langenhorst, „ale aký obohacujúci ľudský rozmer človeku chýba, keď žije bez hudby alebo bez náboženstva!

„Aj keď porovnanie hudby a náboženstva má svoje hranice – oboje predstavuje základný rozmer bytia človeka. V oboch prípadoch ide o vnímanie, cítenie, vyjadrovanie a stvárňovanie skutočnosti vo všetkých jej spektrách, ba o viac – o tušenie možností, ktoré presahujú náš svet skúseností a tak dávajú priestor túžbe, nádeji a úteche. Vylúčiť náboženský rozmer situácií a skúseností, ktoré sa nás  bezprostredne týkajú, by znamenalo nechať človeka zakrpatieť,“ citoval teológ výpovede, ktorú katolícka cirkev formulovala už v r. 70. rokoch na „Würzburskej synode“.

 

Školenie „zmyslu pre možnosti“ 

Pri odporúčaní ako riešiť rastúcu náboženskú negramotnosť používa Langenhorst rakúsky prameň: Vo výchove by sa mal klásť zvláštny dôraz na „zmysel pre možnosti“, o ktorom hovoril Róbert Musil vo svojom veľkom diele „Človek bez vlastností“. Popri „zmysle pre skutočnosť“, teda citu pre fakty a empíriu potrebuje človek ústrednú schopnosť, „brať do úvahy všetko, čo by mohlo byť rovnako dobré“ ako to, čo práve existuje, „a to čo je, nebrať ako dôležitejšie než to, čo nie je.“

Langenhorst konkretizoval, čo by mohlo znamenať učiť sa v zmysle školenia zmyslu pre možnosti: napr. rozprávaniami, stretnutiami s prírodou alebo predčítavaním rozvíjať fantáziu a schopnosť predstavivosti alebo schopnosti výrazu a kreatívneho stvárňovania vecí. Iba školením zmyslu pre možnosti v náboženskom zmysle môže sa podľa religionistu aj podariť, „že deti budú vnímať svet Božieho stvorenstva a že sa sami budú môcť cítiť ako Božie deti“. –zg-
Mosul: Islamisti vyhodili do vzduchu ženský kláštor

 

Dôvodom zničenia kláštora boli kríže nad kláštorom

 

Vatikán, 26.11.2014 (kath.net/KNA) 017 497 – Teroristickí militanti «Islamský štát» vyhodili do vzduchu ženský kláštor v severoirackom meste Mosul. Budova kláštora chaldejských sestier Božského Srdca Ježišovho a kostol sú veľmi vážne poškodené, ako informovala vatikánska tlačová služba Fides v utorok. Dôvodom útoku na kláštor boli podľa miestneho zdroja kríže nad kláštorom. Osoby zranené neboli.

Podľa informácií bol prvý pokus o vyhodenie kláštora do vzduchu neúspešný. Militanti preto zvýšili počet náloží. Obyvateľov predtým varovali a rehoľníčky už v kláštore neboli. Podľa Fidesu bojovníci „Islamského štátu“ využívali kláštor už dlhšiu dobu ako ubytovňu a logistickú základňu, ale zjavne zo strachu pred americkými leteckými útokmi sa kláštora vzdali.

Budova bola darom bývalého irackého diktátora Saddama Husseina. Či bol poškodený aj susedný Kláštor sv. Juraja sa zatiaľ nevie. –zg-

 

Pápež nevylučuje rozhovory s teroristami IS

 

Pápež ku škandálu zneužívania v Španielsku: Pravda musí na svetlo!

 

Vatikán, 25.11.2014 (KAP) 017 496 – Pápež František nechce vopred úplne vylúčiť rozhovory s teroristickými militantmi „Islamský štát“, ak sa tým dá vyhnúť ešte väčšiemu utrpeniu.

„Myslím si, že sa nesmieme nikdy vzdávať. Možno sa naozaj nedá viesť nijaký dialóg, no nikdy nesmieme dvere k rozhovoru zatvoriť,“ povedal pri spiatočnom lete zo Štrasburgu v utorok žurnalistom. Otvorené zostáva, či pápež tu hovoril o Vatikáne, alebo o medzinárodnom spoločenstve štátov.

Súčasne potvrdil, že terorizmus zostáva veľkou hrozbou. Proti teroristickému násiliu nespravodlivých agresorov sa musí bojovať. Základom toho musí byť podľa jeho slov spoločný postup medzinárodného spoločenstva. Nijaká krajina nesmie konať na vlastnú päsť.

 

Zneužívanie: „Nezakrývať pravdu“

František potvrdil aj správy, že v súčasnom škandále zneužívania v Španielsku osobne naliehal na rýchle vyšetrenie.

„Dostal som správu obete, zatelefonoval som príslušnej osobe a povedal som jej: Zajtra pôjdeš ku svojmu biskupovi. Potom som biskupovi oznámil: Začni okamžite s vyšetrovaním. Aféra spôsobuje veľkú bolesť. Ale my nesmieme pravdu skrývať.“

V pondelok zatkli v juhošpanielskej Granade troch kňazov a jedného učiteľa náboženstva s podozrením sexuálneho zneužitia viacerých mladistvých. Obvinenia zverejnil dnes už dospelý muž. Tento 24-ročný muž v liste pápežovi napísal, že ako mladistvý bol sexuálne zneužitý viacerými duchovnými.

Španielske médiá informovali, že František potom mužovi osobne zavolal a v mene Katolíckej cirkvi ho poprosil o odpustenie.

Pápež si okrem toho povolal arcibiskupa Granady, Francisca Javiera Martineza Fernandeza, na nedeľu do Vatikánu, aby sa s ním osobne o situácii pozhováral. –zg-

 

Betlehem na Námestí sv. Petra s opernou scénou

 

Vatikán, 25.11.2014 (KAP) 017 495 – Tohtoročné vianočné jasličky na Námestí sv. Petra uvádzajú do sveta talianskej opery. Kulisou prezentácie narodenia Ježiša je scéna z opery „L’elisir d’amore“ (Nápoj lásky) Gaetana Donizettiho (1797-1848), ako oznámil Vatikán v utorok. Pritom sa však zvlášť zohľadňuje talianska tradícia stavby betlehema.

Betlehem je darom súkromnej nadácie z Verony, ktorá napomáha operné predstavenia a koncerty na tamojšej scéne Arena.

„Betlehem v opere“ – tak znie jeho názov. Skladá sa z 20 až 25 terakotových postáv v životnej veľkosti. Oficiálne odovzdajú betlehem Vatikánu 19. decembra spolu s osvetlením vianočného stromčeka.

Vianočný stromček pochádza tento rok z juhotalianského regiónu Kalábria. Podľa Vatikánu je to 25 metrov vysoká nádherná jedľa, ktorú sťali v Passo dell’Abate v obci Fabrizia. Aj strom je tento rok zvláštny: má dva spolu zrastené kmene. Jedľa je darom regiónu Kalábria. Do Ríma ho dopravia v noci 4. decembra.  –zg-

 

Ferguson: Arcibiskup slávi omšu za pokoj a spravodlivosť

 

Saint Louis, 25.11.2014 (KAP) 017 494 – Po novej vlne násilia v americkom mestečku Ferguson slávil arcibiskup Robert Carlson svätú omšu za pokoj a spravodlivosť. Carlson ohlásil omšu cez twitter. Slávenie v utorok v katedrále Saint Louis sa prenášalo aj naživo cez internet.

Po súdnom rozhodnutí v pondelok, že bieleho policajta, ktorý zastrelil 18-ročného černocha Michaela Browna nepostavia pred súd, vypukla vo Fergusone vlna násilia. Podľa amerických médií zhorelo asi 12 budov a viaceré policajné autá. Polícia uviedla, že zo strany demonštrantov vypálili až 150 výstrelov, 61 osôb zatkla.

„Dnes je nový deň,“ napísala Arcidiecéza Saint Louis, do ktorej patrí Ferguson. „Urobme ho dňom plným pokoja, modlitby, rozhovorov a spoločenstva.“ Arcibiskup Carlson predtým vo video-posolstve odsúdil vyčíňanie na uliciach a napomínal k zachovaniu pokoja.

Napriek výzvam k pokoju, ku ktorým sa pridala aj rodina zastreleného Browna, „časti našej spoločnosti“ sa nechceli vzdať násilia, ako uviedol arcibiskup Carlson. „Zaprisahám každého z vás: Zvoľte si pokoj!“ a citoval z príhovoru pápeža Jána Pavla II. v r. 1979 v Írsku: „Násilie je človeka nedôstojné. Násilie je lož.“

Carlson vyjadril pochopenie pre hnev mnohých z rozhodnutia súdu, že bieleho policajta Darrena Wilsona nebudú súdiť. No dodal, že toto rozhodnutie treba prijať ako súčasť „riadneho fungovania nášho justičného systému“. –zg-

 

Rakúsko: Biskupi proti uvoľneniu medicíny umelého oplodnenia

 

Viedeň, 25.11.2014 (kath.net/KNA) 017 493 – Rakúski biskupi vyslovili ostrú kritiku plánovaného zákona o medicíne umelého oplodňovania.  Viedenský kardinál Christoph Schönborn žiadal od zákonodarcov intenzívnejší pohľad na blaho rodín a detí. Potrebná je «dôkladná diskusia» o návrhu zákona, pretože «per saldo predsa nejde o to, čo je prirodzené», povedal Schönborn cez víkend pre «Kronen-Zeitung». Oveľa dôležitejšie je, aby sa politika sústredila na to, aby «si mladí ľudia aj mohli dovoliť založiť rodinu».

Diecézny biskup z Grazu Egon Kapellari sa vyslovil, že človek «nie je iba prostriedok na dosiahnutie cieľa». Vláda «galopuje» pri tejto predloženej novele zákona vpred s nepochopiteľným krátkym termínom, kritizoval Kapellari v rozhovore s novinami «Kleine Zeitung». «Speed kills. (Rýchlosť zabíja). Naliehavo apelujeme, aby sa pripustila dlhšia lehota na úvahu, pretože to, o čom sa má hlasovať, bude nezvrátiteľné.»

Rakúska vláda minulý týždeň predložila návrh zákona, ktorý má nanovo upraviť medicínu umelého oplodnenia po 20 rokoch. Novela o. i. povoľuje darcovstvo buniek vajíčok a spermií tretích osôb pri umelom oplodnení. Aj sporná predimplantačná diagnostika (PID) sa má s prísnymi pravidlami povoliť– napríklad keď žena mala tri potraty. Okrem toho má byť PID možná, keď existuje dokázateľné riziko, že dieťa bude mať vážne poškodenie mozgu alebo trvalé bolesti.

Základ novely zákona tvorí rozsudok rakúskeho ústavného súdu. Ten v januári zrušil zákaz umelého oplodnenia darovaním spermií pre lesbický pár a pritom určil zákonodarcom lehotu novej úpravy zákona do 31. decembra 2014. –zg-

 

Nemecký rozhlas žiadal toleranciu voči sodomii!

 

Frankfurt a. M., 25.11.2014 (kath.net) 017 492 – „Verejnoprávny rozhlas žiada toleranciu voči sodomii? Tu zostáva rozum stáť.“ Povedala to  predsedníčka „Nemeckej spoločnosti pre ochranu psa“ (DGSH), Simone Schröderová v tlačovom vyhlásení. „Tisíce ľudí traumatizujú zvieratá dennodenne sexuálnymi úkonmi.“ Označila ako nehanebnosť, že téma zoofília dostáva priestor v ARD a žiada sa tolerancia pre zoofilné sklony. Informoval o tom týždenník „Focus“. Podľa „Focusu“ počas tematického týždňa na tému „tolerancia“ v ARD mládežnícky vysielač „You FM“ hesenského rozhlasu odvysielal reláciu „Animal Lovers“ o zoofílii. V nej hovoril 29-ročný muž o svojich sexuálnych vzťahoch so psami a kritizoval od r. 2013 v Nemecku platný zákaz zoofílie. Hovoril otvorene o tom, ako objavil svoje sklony. Takéto sexuálne vzťahy prezentoval ako prijateľné, zastával názor, že ide o vzťahy lásky so zvieraťom ako s rovnocenným partnerom. Muž je členom spolku Zeta, ktorý hlása „toleranciu“ voči zoofílii a ľutoval, že sa odsudzujú jeho sklony.

Združenie na ochranu zvierat DGSH tieto argumenty rázne odmietlo. „Verejné vyhlasovanie zoofilných sklonov znamená ich zľahčovanie a to predstavuje veľký problém,“ varovala Schröderová. „Psi nechcú sex, chcú sa rozmnožovať. Psi sú naprogramovaní na harmóniu a zväzok s ľuďmi. Preto aj sexuálne útoky pokorne znášajú.“ Združenie sa obrátilo na hesenského krajského poverenca pre ochranu zvierat a na intendanta hesenského rozhlasu Helmuta Reitzeho.

V Nemecku bol nenásilný sex so zvieratami dlhú dobu trestnoprávne nerelevantný. Od zmeny zákona v r. 2013 sú sexuálne úkony so zvieratami zakázané a trestajú sa ako narušovanie poriadku. Zoofilom hrozia pokuty až do 25 000 eur, ako napísali noviny „Focus“. –zg-

 

Rakúsko: Pseudodemokratické diecézne grémia sa hrajú na pápeža

 

V Linci vypukol kŕčovitý boj väčšinou liberálov v cirkvi o nástupcu diecézneho biskupa,

ktorý má pokračovať v málo úspešnom liberálnom kurze cirkvi v Lineckej diecéze.

 

Linec, 25.11.2014 (kath.net/rn) 017 491 – V júli budúceho roka dosiahne linecký diecézny biskup Ludwig Schwarz vek 75 rokov a musí pápežovi ponúknuť svoje odstúpenie. Či ho prijme, je otázne. Jasné však je, že v Linci by už teraz chceli pseudodemokratické diecézne grémiá (mediálne) ovplyvniť voľbu biskupa! Na diecéznom fóre sa mali už minulý víkend zvoliť tri osoby ako kandidáti na biskupa. Ich mená chcú teraz poslať do Ríma. Kto sú títo muži, sa zatiaľ tají. Netají sa však zoznam 12 osôb, z ktorých týchto troch vybrali, pretože ten očividne vedome prihrali novinám.

Podľa novín OÖN ide výlučne o osoby, ktoré chcú pokračovať v málo úspešnom liberálnom kurze cirkvi v Linci. Okrem innsbruckého biskupa Manfreda Scheuera sú to lineckí biskupskí vikári Wilhelm Viehböck a Johann Hintermaier, ako aj generálny vikár Severin Lederhilger, rektor diecézneho školského úradu Christoph Baumgartinger a vedúci osobného oddelenia diecézy Martin Füreder. … Absurdne pôsobia na zozname diecézneho fóra dve postavy protirímskej „Iniciatívy farárov“: Christian Öhler, farár z Bad Ischlu, a vysokoškolský kaplán Markus Schlagnitweit.

Jasné však je, že takmer všetky mená na zozname nebudú mať v Ríme nijakú šancu.

Stratégia je zrejmá: cirkevnému fóru – mimochodom  pseudodemokratickému fóru, ktoré bežní katolíci nezvolili – sa prezentujú   takmer výlučne osoby z liberálneho spektra v cirkvi, medzi nimi aj kandidáti, ktorých v Ríme ani nevezmú do úvahy. Nakoniec sa má potom zdanlivo nájsť „kandidát stredu“ ako „kompromis“, ktorý by však pokračoval v liberálnom kurze, aj keď nie tak otvorene a tvrdo ako napríklad zástupcovia „Iniciatívy farárov“.  –zg-

 

Vízia rozšírenej Európy s dvomi stranami pľúc
Keď pápež v Štrasburgu žiadal viac miesta pre kresťanstvo. Johannes Schidelko (KNA)

 

Vatikán, 25.11.2014 (kath.net/KNA) 017 490 – Bol to príhovor s víziou – a začal sa s celkom pozemským hlučným momentom. Predtým než Ján Pavol II. rozvinul v Európskom parlamente v Štrasburgu 11. októbra 1988 svoju obhajobu slobodnej, zjednotenej a na východ a juh otvorenej Európy, vyskočil v najzadnejšom rade severoírsky pastor Ian Paisley. Mával červeným plagátom s nápisom «Antikrist» a zachrípnutým hlasom hromžil proti hlave Katolíckej cirkvi. Zo sály lietali smerom k protestujúcemu presbyteriánovi papierové guľky – až kým predseda parlamentu Lord Plumb excentrického osamelého bojovníka nevykázal z budovy.

Pápeža pri rečníckom pulte tento incident očividne neznepokojil. V pokoji rozvinul svoju predstavu budúcej Európy. 500 poslancom z vtedy len 12 členských krajín sa predstavil slovami, že pochádza zo strednej Európy a pozná očakávania «slovanských národov – tejto druhej strany pľúc našej európskej domoviny». Jeho želaním ako najvyššieho pastiera všeobecnej Cirkvi je, «aby si Európa dala suverénne slobodné inštitúcie a jedného dňa sa mohla rozvinúť v dimenziách, ktoré jej poskytla geografia a ešte viac história».

„Pritom nemožno Boha vylúčiť,“ povedal pápež. Veď «kresťanskou vierou inšpirovaná kultúra do hĺbky sformovala históriu všetkých národov našej spoločnej Európy», a síce «napriek všetkým premenám a pomimo spoločenských a ideologických systémov».

Ján Pavol II. sa rozhodne postavil proti náboženskému integralizmu, ktorý je s «géniom Európa, tak ako ho stvárnilo kresťanské posolstvo», nezlučiteľný. Musíme jasne rozlišovať medzi «oblasťou viery a oblasťou občianskeho života». Okrem toho pápež jasne zdôraznil, že zjednotenie v únii nesmie ohroziť identitu jej národov. Dôrazne Európe pripomenul jej povinnosť záväzku voči rozvojovým krajinám – nesmie sa nikdy «uzatvárať v egoizme».

Príhovorom v Štrasburgu konkretizuje Ján Pavol II. víziu Európy, ktorú už predtým viackrát rozvinul. Cirkev povzbudzuje k Európe, ktorá znamená pokoj a spoluprácu; v ktorej rástla citlivosť pre ľudské práva a hodnotu demokracie. Taká Európa nesmie zostať stáť pri hospodárskej spolupráci. Táto súdržnosť potrebuje dušu a ducha. Veriaci ako aj neveriaci by si mali uvedomiť, kam môže viesť vylúčenie Boha z verejného života, ak chceme vylúčiť Boha ako poslednú inštanciu etiky a ako «najvyššiu záruku proti každému zneužívaniu moci človeka nad človekom».

Stále znova, od začiatku pontifikátu v r. 1978, Ján Pavol II. hovoril o idey zjednotenej Európy «od Atlantiku po Ural». O jednotnej Európe, ktorú možno vytvoriť po prekonaní protikladov medzi štátmi a mocnárskymi blokmi a za ktorú sa on svojou podporou a sprevádzaním poľských odborov «Solidarnosc» osobne zasadzoval – nakoniec úspešne. Pritom bol Ján Pavol II. presvedčený, že rozpad komunizmu v strednej a východnej Európe je už iba otázkou kedy a nie či.

Už počiatkom 70. rokov zmiatol nemeckých biskupov pri ich návšteve v Krakove, keď sa vytrvalo pýtal, čo musí Cirkev podniknúť po páde komunizmu. Pre neho sa očividne už nezdalo byť nejakým problémom, ako by sa tento pád komunizmu mohol uskutočniť. Tento postoj označili jeho partneri v diskusii v závere ako názor človeka, ktorý nepozná svet. No história mu dala za pravdu.

Podstatný prínos Jána Pavla II. k víťazstvu „Solidarnosci“ a ku koncu východného bloku uznal aj jeho ideologický protihráč v Kremli, Michail Gorbačov. Vizionársky príhovor v Európskom parlamente v Štrasburgu rok pred pádom Berlínskeho múru bol pritom dôležitou etapu. –zg-

 

Program apoštolskej návštevy pápeža Františka v Štrasburgu

 

Vatikán, 24.11.2014 (RV) 017 489 – V utorok 25. novembra sa pápež František vydá na svoju 5. apoštolskú cestu do Štrasburgu. Večer pred cestou krátko navštívil Baziliku Santa Maria Maggiore, kde pred milostivým obrazom Panny Márie vyprosoval pre svoju návštevu európskych inštitúcií Božie požehnanie. Na oltár položil kvety v európskych farbách, žlté a modré ruže.

Airbus 320 spoločnosti Alitalia s pápežom a vatikánskou delegáciou vyštartuje ráno o 7.55 z rímskeho letiska Fiumicino. Pristátie na medzinárodnom letisku Štrasbug-Entzheim sa očakáva o 10. hodine. Na letisku Svätého Otca privítajú štátny sekretár francúzskej vlády poverený európskymi záležitosťami Harlem Désir, dvaja podpredsedovia Európskeho parlamentu, prefekt Regiónu Alsasko – Dolné Porýnie a primátor Štrasburgu. Prítomní budú aj viacerí cirkevní predstavitelia, medzi nimi predseda Rady európskych biskupských konferencií CCEE kardinál Péter Erdő, predseda Komisie biskupských konferencií Európskej únie COMECE kardinál Reinhard Marx, apoštolský nuncius a vedúci Misie Svätej stolice pri Európskej únii arcibiskup Alain Paul Lebeaupin, apoštolský nuncius vo Francúzsku arcibiskup Luigi Ventura, arcibiskup Štrasburgu Mons. Jean-Pierre Gralet, či osobitný vyslanec Svätej stolice a stály pozorovateľ pri Rade Európy Mons. Paolo Rudelli.

Približne 20 km do sídla európskych inštitúcií pápež František prekoná v automobile. O 10.35 ho pred budovou Európskeho parlamentu privíta jeho predseda Martin Schulz za prítomnosti zamestnancov a ich rodín. Po odznení hymien vstúpi Svätý Otec do budovy čestným vchodom a v priestore „Espace Mariana De Pineda“ bude nasledovať predstavenie dvoch delegácií, 14 členov parlamentného výboru a 8 predsedov politických skupín. V protokolárnom salóne sa pápež František podpíše do pamätnej knihy a program bude pokračovať výmenou darov. Ešte pred samotným vstupom do poslaneckej snemovne sa o 11.00 Svätý Otec sprevádzaný štátnym sekretárom Pietrom Parolinom, substitútom Angelom Becciu a apoštolským nunciom Alainom Lebeaupinom sa krátko stretne s predsedom Európskeho parlamentu Martinom Schulzom, v sprievode generálneho tajomníka EP Klausa Welleho, vice-tajomníčky F. Rattiovej a vedúcich kabinetu.

O 11.15 už Svätý Otec vstúpi do polkruhovej hlavnej rokovacej sály Európskeho parlamentu, ktorého členovia sa pri tejto príležitosti zídu na slávnostnom zasadnutí. Po tom, ako pápež prednesie pred európskymi poslancami svoj príhovor, vystúpi s uzatvárajúcim prejavom predseda Európskeho parlamentu Martin Schulz.
V budove Európskeho parlamentu sa Svätý Otec stretne aj s predstaviteľmi ďalších európskych inštitúcií, prezidentom Európskej rady Hermanom Van Rompuyom, predsedom Rady Európskej únie Matteom Renzim, a novým predsedom Európskej komisie Jean-Claudeom Junckerom.
Napoludnie sa pápež František so sprievodom presunie automobilom do neďalekého sídla Rady Európy, pred ktorým ho privíta generálny tajomník Rady Európy Thorbjørn Jagland spolu s predsedom Výboru ministrov, predsedníčku parlamentného zhromaždenia, predsedom Kongresu miestnych a regionálnych samospráv, predsedom Najvyššieho súdu pre ľudské práva, komisárom pre ľudské práva a predsedom Medzinárodnej konferencie mimovládnych organizácií. Po vzájomnom predstavení delegácií sa Svätý Otec najprv stretne v užšom kruhu s generálnym tajomníkom Jaglandom a jeho delegáciou, a s ďalšími predstaviteľmi úradov Rady Európy. Opäť pridá svoj podpis do pamätnej knihy a bude nasledovať výmena darov. Po čestnom schodisku zostúpi do hlavnej sály Rady Európy.
Krátko po 12.30 pápeža Františka v polkruhovej zasadacej sieni privítajú účastníci slávnostného parlamentného zhromaždenia Rady Európy, členovia viacerých zborov, ktoré sú súčasťou Rady Európy, medzi nimi aj 47 veľvyslancov členských štátov, 47 sudcov Európskeho súdu pre ľudské práva, predsedovia všetkých medzivládnych výborov, predstavitelia občianskej spoločnosti, predstavitelia náboženských vyznaní a ďalší pozvaní hostia, keďže Rada Európy si v tomto roku pripomína 65. výročie svojho založenia.
Po privítacích slovách generálneho tajomníka Rady Európy Thorbjørna Jaglanda prednesie príhovor Svätý Otec František. Záverečný pozdrav prednesie predsedníčka parlamentného zhromaždenia.
Po rozlúčke s predstaviteľmi Rady Európy sa pápež František okolo 13.20  autom odoberie na letisko. Obedovať bude už na palube lietadla, ktorého odlet je naplánovaný na 13.50. Po dvojhodinovom lete, teda asi o 15.50, lietadlo s pápežom pristane na rímskom letisku Ciampino.
Jedným z rekordov tejto apoštolskej návštevy bude dĺžka jej trvania, len 3 hodiny 50 min., druhým je skutočnosť, že v jej programe nie sú nijaké náboženské či liturgické aktivity. Naposledy Štrasburg navštívil pápež Ján Pavol II. v roku 1988.
Svätý Otec sa počas tejto cesty nestretne s najvyššími predstaviteľmi Francúzska, keďže ide výlučne o návštevu európskych inštitúcií. Svätá stolica však už oficiálne oznámila, že Svätý Otec chce v budúcom roku 2015 uskutočniť samostatnú apoštolskú návštevu Francúzska. -jb-

 

Francúzski biskupi: Potrat nie je žiadnym základným právom

 

Paríž, 24.11.2014 (RV) 017 488 – Národné zhromaždenie Francúzska bude v stredu 26. novembra hlasovať o uznesení, ktoré sa snaží „znovu potvrdiť základné právo dobrovoľnej interrupcie tehotenstva vo Francúzsku a Európe“ a „všeobecné právo žien slobodne disponovať svojím telom, ako nevyhnutnú podmienku pre vytvorenie skutočnej rovnosti medzi ženami a mužmi vo vyspelej spoločnosti“.

Konferencia biskupov Francúzska sa proti tejto snahe postavila vyhlásením, ktoré vydal Mons. Guy de Kerimel, biskup z Grebole-Vienne,  predseda pracovnej skupiny biskupskej konferencie zameranej na danú problematiku. Vo vyhlásení sa uvádza:

„Presadzovanie potratu ako rutinného lekárskeho zákroku v službe slobody ženy ukazuje na ťažkosť nájsť solídny základ pre toto domnelé základné právo. Ako je reálne možné, aby bolo „nejaké ľudské právo založené na popretí práva na život iných ľudí na začiatku ich existencie a ich vývoja?“

Ako ďalej konštatujú francúzski biskupi, presadzovanie slobody žien a rovnosti medzi mužmi a ženami sú samozrejme dobré ciele, ktoré si zaslúžia, byť podporované, avšak otázka je iná:

„O akej slobode hovoríme? Keď čítame príbehy mnohých žien, ktoré absolvovali potrat, musíte tiež vnímať ich úzkosť, tlaky a utrpenie, ktoré prežívajú v dôsledku toho, že boli privedené k spáchaniu činu, ktorý ony samy považujú za závažný.“

Vyhlásenie ďalej konštatuje, že pre niektoré ženy je to „skutočné osobné peklo“, a preto „aj sociológovia, psychológovia a psychoanalytici, ktorí sa nehlásia k náboženskému presvedčeniu, poznajú tieto bolestné situácie.“

Možno v kontexte, v ktorom sa trauma po potrate prechádza mlčaním, alebo jednoducho sa potiera, hovoriť o slobode? – pýta sa ďalej Mons. de Kerimel. Iste „sloboda je fundamentálne dôležitá pre vzťah muža a ženy, materstvo a otcovstvo“, ale musí to byť „zodpovedná sloboda, ktorá sa zaviazala v prospech dialógu.“ Preto „je potrebné usilovne pracovať na tom, aby tehotenstvo nebolo vnímané ako «agresia», ktorá by oprávňovala legitímnu obranu potlačením «agresora», čiže dieťaťa, ktoré je na ceste, pretože ono je nevinné“. –jk-

 

Profesor teológie: Zmenená úvaha Benedikta XVI. má následky

 

Prof. Helmut Hoping z Freiburgu: Prepracovaná verzia teologickej úvahy posilňuje pozíciu kardinálov, «ktorí odmietli návrh kardinála Kaspera – ako sú kardinál Gerhard L. Müller,

Marc Ouellet a George Pell».

 

Bonn/Freiburg, 24.11.2014 (kath.net/KNA) 017 487 – V diskusii o nanovo uverejnenej a prepracovanej teologickej úvahe Benedikta XVI. sa ozval nemecký liturgista  z Freiburgu prof. Helmut Hoping. Tento text «nebude bez vplyvu» na budúcu synodu o manželstve a rodine, ako uviedol Hoping v pondelok na webovej stránke Biskupskej konferencie Nemecka. Súčasne odmietol kritiku prepracovania: «Kto hovorí, že emeritný pápež z rovnakého historického nálezu a jeho posúdenia teraz vyviedol iné závery, ten vec prekrucuje.»

Prof. Hoping je členom kuratória Inštitútu pápeža Benedikta XVI. v Regensburgu. Úlohou inštitútu je vydanie súborného diela Jozefa Ratzingera až do jeho zvolenia za pápeža v r. 2005.

Úvahu z r. 1972 nedávno nanovo uverejnili. Ratzinger v nej na jednej strane zdôraznil bezpodmienečné pridržiavanie sa nerozlučiteľnosti manželstva, ale súčasne sa vyslovil za možné individuálne riešenia v úzkych hraniciach, takže by v jednotlivých prípadoch miestny farár mohol aj znovu zosobášených rozvedených pripustiť ku sviatostiam.

V dôkladne prepracovanej verzii teraz už Benedikt XVI. nehovorí o možnom prijímaní sviatostí rozvedenými, ale odporúča častejšie viesť procesy vyhlásenia nulity manželstva a tak uvoľniť cestu ku svätému prijímaniu a spovedi.

Redakčné prepracovanie sa okrem iného postaralo o diskusie, pretože emeritný kardinál Walter Kasper v návrhu o prístupe k znovu zosobášeným rozvedeným sa odvolával aj na túto úvahu. Kasperov návrh narazil na mimoriadnej synode v októbri sčasti na ostrú kritiku. …

Očakáva sa, že pápež František sa na budúci rok na riadnej synode k tejto téme vyjadrí.

Podľa názoru Prof. Hopinga prepracovaná verzia úvahy posilňuje pozíciu kardinálov, «ktorí návrh kardinála Kaspera odmietli. Medzi nimi sú: prefekt Kongregácie pre náuku viery Gerhard L. Müller, Marc Ouellet a George Pell». Ako Ján Pavol II. tak aj Benedikt XVI. vedeli, že za nimi stojí Tradícia, nepovažovali pripustenie znovu zosobášených rozvedených ku sviatostiam za teologicky možné, ako pripomenul liturgik a dodal: «To bude dôležitý argument na budúcej synode o rodine!» -zg-

 

Vedúci kúrie diskutujú o reforme vedenia Cirkvi

 

Vatikán, 24.11.2014 (KAP) 017 486 – Vedúci najdôležitejších vatikánskych orgánov diskutovali o priebehu reformy kúrie pápeža Františka. Oznámil to vatikánsky hovorca páter Federico Lombardi v pondelok. Hlavy 9 kongregácií, 3 súdnych dvorov a 12 pápežských rád najprv informoval sekretár Rady 9 kardinálov o stave úvah o reformách. Nasledovala výmena názorov, ako povedal Lombardi. Potom ohlásil, že diskusné kolá ako toto sa budú konať každých 6 mesiacov, pokiaľ sa bude realizovať reforma.

Ďalej informoval, že grémium kardinálov sa znova stretne 9. až 11. decembra. Témou porady majú byť aj podnety a výhrady vedúcich dikastérií kúrie. Bolo to už 7. stretnutie rady kardinálov zriadenej pápežom Františkom.  Podrobnosti o doterajších plánoch zatiaľ nie sú známe. V minulosti sa vyskytli špekulácie, že rada laikov a rada pre rodinu by sa mohli spojiť. Okrem toho sa hovorilo o jednom orgáne zahrňujúcom charitu, utečencov aj zdravotníctvo. –zg-

 

Kardinál Sarah – nový prefekt Kongregácie pre Boží kult

 

Rím, 24.11.2014 (kath.net/KAP) 017 485 – Africký kardinál Robert Sarah (69) je novým prefektom vatikánskej Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí. Jeho menovanie pápežom Františkom Vatikán oznámil v pondelok. Kardinál Sarah bol doteraz predsedom Pápežskej rady „Cor Unum“  a viedol tak humanitárnu prácu Svätého stolca. Ako prefekt spomínanej kongregácie bude zodpovedný za všetky otázky liturgie a sviatostí.

Jeho predchodcu v tejto kongregácii, kardinála Antonia Canizaresa Lloveru, menoval František koncom augusta za arcibiskupa španielskej Valencie. Následne sa vyskytli špekulácie, že jeho nástupcom by mohol byť bývalý pápežský ceremoniár Piero Marini.

Kardinál Sarah sa narodil v r. 1945 v západoafrickej Guiney. Za kňaza bol vysvätený v r. 1969. Študoval na Pápežskej univerzite Gregoriana v Ríme a na Pápežskom biblickom inštitúte v Jeruzaleme. Vo veku iba 34 rokov tohto promovaného biblistu pápež Ján Pavol II. v r. 1979 menoval za arcibiskupa Konakry. V r. 2001 ho pápež povolal do kúrie a zveril mu úrad sekretára Kongregácie pre evanjelizáciu národov. O 9 rokov neskôr ho pápež Benedikt XVI. (2005-2013) menoval za predsedu Pápežskej rady „Cor Unum“. Rada má v súčasnosti 40 členov (kardinálov, arcibiskupov a biskupov). Sekretárom dikastéria je Mons. Arthur Roche a podsekretárom páter Corrado Maggioni SMM. –zg-

 

 

 

„God save“ slobodu prejavu

 

Univerzita v Oxforde je miestom slobody myslenia. Slobodná diskusia aj

o téme potrat je tu samozrejmá – či nie? Komentár Mareike Buesovej

 

Oxford, 24.11.2014 (kath.net) 017 484 – Univerzita v anglickom Oxforde je vlastne – ako sotva nejaké iné miesto v Európe – miestom slobody myslenia a diskusie. Tento týždeň sa však táto na tradíciu bohatá univerzita postarala o negatívne titulky v médiách, keď krátkodobo z údajných „bezpečnostných dôvodov“ zrušila poskytnutie priestoru pre diskusiu oxfordských študentov pro-life (OSFL).

To, že to neprešlo len tak, ale že nasledovalo veľmi kritické spravodajstvo, svedčí najmä o jednom: Mnohí sú šokovaní, že už ani na univerzite nie je možné viesť civilizovanú, slobodnú a otvorenú diskusiu.

Čo sa stalo? Minulý utorok sa mala v Christ Church, jednom z 38 kolégií univerzity, konať diskusia pod názvom „Britain’s Abortion Culture Hurts Us All“ (Potratová kultúra Británie zraňuje nás všetkých). Témou nemalo byť etické pro a kontra potratu, ale vplyv, ktorý má rozšírená prax potratov vo Veľkej Británie na spoločnosť ako celok. Oxfordskí študenti pro-life na ňu pozvali dvoch známych žurnalistov, Tima Stanleyho a Brendana O’Neilla. Mali proti sebe argumentovať rôznymi postojmi.

Nijaký dôvod pre hystériu, mysleli by sme si. Alebo predsa prinajmenšom pre skupinu feministiek, ktorá sa na facebooku sformovala pod názvom „Oxrev Fems“. Kameňom úrazu pre nich bolo, že obaja žurnalisti sa cítia ako „praví muži“. Je „absurdné“, že sa títo muži vyjadrujú o tom, čo „ľudia robia s maternicami“ vo svojom tele, vyhlásila aj „Kampaň žien“ (WomCam). Od OSFL žiadali nielen ospravedlnenie, ale aj vyzvali, aby sa podujatie narušovalo „nedeštruktívnymi, ale tak pádnymi argumentami“. Čo si máme pod tým presne predstaviť, zostáva záhadou, keďže cenzori kolégia Christ Church – tak sa naozaj nazývajú – rozhodli diskusiu pre „možné bezpečnostné problémy“ jednoducho zrušiť.

Je už otázne, prečo sa má hovoriť iba o témach, ktoré sa nás bezprostredne dotýkajú. Veď konečne človek má duševné schopnosti abstrakcie, vďaka ktorej môže opustiť oblasť vlastných skúseností. Vo svojej  rozhorčenej horlivosti feministky tiež prehliadli, že nejde o potrat samotný, ale o jeho spoločenské dôsledky.

Ešte povážlivejšie na tomto prípade však je, že intelektuálna diskusia na univerzite sa považuje za potenciálne nebezpečenstvo. Tu sa podkopáva  sloboda prejavu v mene „bezpečnosti“, ktorá je v skutočnosti netoleranciou. Tak, ako sa muži verbálne predefinujú na „pravých“, tak má dostať aj spoločenská diskusia nové pravidlá hry. Celkom bezočivo jedna z feministických študentiek sa v jednom článku priznáva, že slobodná spoločnosť pre ňu neznamená, že sa o všetkom môže slobodne diskutovať.

Otázka je nielen to, či chceme žiť v spoločnosti, ktorá sa stále viac definuje tým, ako čo najlepšie zabrániť rodeniu detí a ako smrteľne chorým umožniť smrť. Otázkou tiež je, či chceme žiť v spoločnosti, v ktorej už nie je sloboda o týchto témach verejne diskutovať. Práve univerzity by mali byť miestami, kde možno slobodne myslieť a diskutovať. V Nemecku nám tento rok pádu Berlínskeho múru pripomína, aká dôležitá je sloboda pre demokraciu. –zg-

Mareike Bues je hovorkyňa iniciatívy Initiative Pontifex.

Predseda EP Martin Schulz pred pápežovou návštevou v Štrasburgu
Vatikán, 23.11.2014, (RV) 017 483 – Pred blížiacou sa návštevou Svätého Otca Františka v dvoch európskych inštitúciách v Štrasburgu dňa 25. novembra 2014 prinášame v plnom znení článok predsedu Európskeho parlamentu Martina Schulza nazvaný „Zmysel únie“, s podtitulkom „Pápež František v Štrasburskom parlamente“, ktorý priniesol vatikánsky denník L´Osservatore Romano na titulnej strane nedeľného vydania z 23. novembra.

Prešlo dvadsaťšesť rokov od prejavu Jána Pavla II. v Európskom parlamente. Bolo to 11. októbra 1988. Pápežova návšteva bola predohrou k annus mirabilis [podivuhodnému roku] Európy: roku 1989. Ján Pavol II. a celá Cirkev zohrali podstatnú úlohu v procese, ktorý priniesol koniec sovietskeho jarma, v podpore požiadavky slobody, emancipácie a nezávislosti miliónov obyvateľov stredovýchodnej Európy.
V roku 1988 Ján Pavol II. prehovoril k poslancom dvanástich krajín, zvolených za zástupcov 330 miliónov obyvateľov. Pápež František prehovorí k európskym poslancom z dvadsiatich ôsmich krajín, ktorí reprezentujú viac ako pol miliardy ľudí. Nádej, o uskutočnenie ktorej sa Ján Pavol II. pričinil, sa dnes naplnila. Cirkev vždy podporovala Európu v jej raste, ale tiež kľúčovým spôsobom prispela k jej zjednoteniu.
Aké poslanie však má sprevádzať Európu v jej budúcnosti? Návšteva pápeža Františka pomôže zodpovedať túto otázku a povzbudiť všetkých Európanov, aby sa pýtali na najhlbší význam nášho zjednotenia. Chceme Európu, ktorá bude iba jednotným trhom pre voľnú cirkuláciu tovaru či kapitálu? Alebo chceme takú Európu, ktorá obnoví hodnoty solidarity, tolerancie, rešpektovania ľudskej osoby a rovnosti, ktoré inšpirovali zakladajúcich otcov?
Návšteva pápeža Františka nie je útokom na laickosť európskych inštitúcií. Laickosť neznamená nedostatok dialógu. Laickosť neznačí popierať pluralizmus, na ktorom sa Európa zakladá. Laickosť znamená autonómiu, nestrannosť, istotu a slobodu, a nie zahľadenosť do seba.
Ciele a hodnoty, ktoré nás zjednocujú, sú omnoho mocnejšie ako prvky rozdelenia. Často však na ne zabúdame. Ako primátor som pri úsilí pomáhať bezdomovcom a prijímať utečencov mohol vždy počítať s podporou mojej diecézy. Ako predseda Európskeho parlamentu nemôžem inak ako uznať úlohu prvoradého významu, ktorú Cirkev plní pri zmenšovaní materiálnych a nemateriálnych škôd ekonomickej krízy.
Prítomnosť pápeža Františka v Štrasburgu, pápeža, ktorý prišiel z «konca sveta», môže únii pomôcť striasť sa znepokojivého pocitu stratenosti, ktorý v posledných rokoch privádzal Európanov k tomu, aby skôr hľadali vinníkov, než vyhľadávali riešenia. Máme program, ktorý možno zdieľať a spoločnú cestu, ktorou možno ísť. Táto cesta má viesť Európu v ústrety jej perifériám, materiálnym i nemateriálnym, geografickým a duchovným.
Jedným z prvých verejných aktov pápeža Františka bola návšteva Lampeduzy, tej periférie Európy, kde je solidarita Európanov, i medzi Európanmi navzájom, mocne vystavená skúške. Nie iba slová, ale aj samotný príbeh pápeža Františka by nám mal pripomínať, že tak ako je dnes Európa miestom prisťahovalectva, dlhý čas bola kontinentom vysťahovalectva. Pripomínať, že riešenie pre budúcnosť spočíva na jednej strane vo vytvorení systému legálneho prisťahovalectva a na druhej strane vo zvýšení úsilia o to, aby prijímanie žiadateľov o azyl bolo záležitosťou spoločnej zodpovednosti.
Pápežove slová nám však pripomínajú aj iné «periférie» našich čias: mladých, ktorí sú vyčlenení zo sveta práce a z perspektívy dôstojnej budúcnosti; starších, ktorí sú ponechaní osamotení a vnímaní ako bremeno pre rodiny a spoločnosť; dlhodobo nezamestnaných, ktorí sa neúprosným spôsobom vzďaľujú od sveta práce; rodiny, ktoré sú vytlačené na okraje miest bez možnosti prístupu k sociálnym službám. Naše periférie sú komplikované, izolované a málo pohostinné. Aby sme ich zmenili, potrebujeme energiu, čas, fantáziu a jednotu.
Uvítali sme globalizáciu, nie preto, aby sme sa ňou nechali pohltiť, ale aby sme ju urobili ľudskejšou, sociálnejšou a udržateľnejšou. Uvítali sme Európu, nie preto, aby sme si bránili naše výdobytky za múrom, ale aby sa stále viac ľudí mohlo tešiť rovnakým právam, aké máme my.
Ďakujem pápežovi Františkovi za jeho návštevu Európskeho parlamentu a Rady Európy, som si istý, že prispeje k prebudeniu starej Európy z jej ochabnutosti a k jej návratu medzi ľudí a na svoje periférie.

Preklad: sr. Agnes Jenčíková CJ

 

Synoda 2015: Kardinál Napier bude povýšený

 

Predsedníctvo riadnej synody o rodine 2015 sa rozšíri o kardinála Wilfrieda Napiera

z Južnej Afriky, ktorý ostro kritizoval predbežnú správu zo synody 2014

 

Vatikán, 22.11.2014 (RV/KAP) 017 482 – 14. riadna biskupská synoda, ktorá sa bude konať v dňoch 4. až 25. októbra 2015 na tému

 

„Povolanie a poslanie rodiny v Cirkvi a vo svete dneška“,

 

bude mať takmer rovnaké vedenie ako mimoriadna synoda  v októbri tohto roku. Informovalo o tom „Rádio Vatikán“. Synoda potrvá 3 týždne, teda bude o týždeň dlhšia ako minulá.

Ako už tento rok aj na budúci rok sa budú na zasadnutiach v predsedníctve striedať kardináli André Vingt-Trois (Paríž), Luis Antonio Tagle (Manila) a Raymundo Damasceno Assis (Aparecida).

Je tu však aj dôležitá personálna novinka. Pápež František potvrdil predsedníctvo Riadnej biskupskej synody o rodine 2015, no dodatočne do neho povolal kardinála Wilfrida Foxa Napiera (73). Kardinál Napier sa považuje za energického obhajcu katolíckej sexuálnej etiky. Vehementne sa zasadzuje za prirodzené plánovanie rodičovstva a kritizuje morálny úpadok v tradičných afrických spoločnostiach zapríčinený západnou pornografiou. V otázke väčšieho otvorenia sa Cirkvi pre homosexuálov Napier varoval na minulej synode pred „nerealistickými očakávaniami“.

Generálnym relátorom synody bude opäť ostrihomsko-budapeštiansky arcibiskup, kardinál Péter Erdő (62). Kardinál Erdő bude teda pripravovať aj text záverečného vyhlásenia synody.

Špeciálnym sekretárom bude opäť taliansky renomovaný teológ,  arcibiskup Bruno Forte (65, Chieti-Vasto). –zg-

 

Synoda biskupov: ‘Otvorená diskusia’ a heretické postoje

 

„Otvorená diskusia“ nedáva ani biskupom a kardinálom na synode právo otvorene vnášať

heretické postoje! Komentár salzburského pomocného biskupa Andreasa Launa

 

Salzburg/Vatikán, 22.11.2014 (kath.net) 017 481 – Požiadavka, že tu musí byť „otvorená diskusia“ a každý účastník synody musí „povedať všetko“ a smie „vyslovovať svoj osobný názor v úplnej slobode“ – to znie lákavo dobre. V súvislosti s biskupskou synodou sa všade šírila. Ale neplatia aj pre tento „ideál“ hranice, ponad ktoré ideál prestane byť ideálom a zmení sa na nebezpečenstvo? Príklad: Kto na vedeckej konferencii o skúmaní stalinizmu alebo nacizmu ideológie týchto systémov považuje za diablove, toho nemožno odsudzovať, on totiž koná v zmysle tohto podujatia. Ale verbovanie za znovu nastolenie jednej z týchto diktatúr by sa nestrpelo, ani s odvolaním sa na „slobodu otvoreného slova“, ale naopak, aby sme slobodu opäť nestratili!

Logika tejto myšlienky prenesená na synodu: „Otvorená diskusia“ nedáva ani biskupom a kardinálom právo, vnášať na synodu očividné heretické postoje! Prirodzene ten či onen sa môže mýliť s dobrým úmyslom, to je ľudské a môže sa to stať.

Ale všetkým musí byť jasné: ich katolícke svedomie zaväzuje každého účastníka synody sebakriticky sa preveriť, aby sa nijako nespreneveril katolíckej náuke a tým mnohých ľudí zneistel a zmiatol. Pretože nebezpečenstvo takéhoto nekontrolovaného „otvoreného prejavu“ spočíva v tom, že mnohí ľudia si pomyslia: „Ak to a ono zastávajú dokonca biskupi a kardináli, musí to byť predsa z katolíckeho hľadiska mysliteľné a s vierou Cirkvi zlučiteľné!“ Toľko slobody ako je len možné – áno – ale nijaké „otvorené dvere“ pre „otca lži“ a tých, ktorí sa pokúšajú urobiť herézy „katolícky korektnými“. Preto: Áno, otvorená reč má byť, ale podľa meradiel viery Cirkvi!

Každý, kto sledoval príhovory na synode, pozná príklady tohto nebezpečenstva! Ak má druhá časť synody v r. 2015 viesť ku skutočne dobrému výsledku, bolo by treba účastníkom synody naliehavo pripomenúť, aby nezastávali nijaké postoje, ktoré s náukou Cirkvi – ktorá im je, dúfajme, známa – nie sú zlučiteľné. Ba ešte viac – mali by myslieť na to, že by bolo hriechom veriacim, ktorí sa „tak dobre vo veciach nevyznajú“, byť na pohoršenie.

Za takéto zneužitie slobody by ich možno nie pápež, ale sám Boh bral na zodpovednosť. Predpokladám, že príslušné Ježišove slová k tomu sú všetkým dobre známe. –zg-

 

Pápež posiela kardinála Schönborna na Ukrajinu

 

Vatikán-Viedeň, 22.11.2014 (KAP) 017 480 – Pápež František menoval  kardinála Christopha Schönborna ako mimoriadneho pápežského vyslanca na oslavy 25. výročia opätovného oficiálneho ustanovenia Gréckokatolíckej cirkvi na Ukrajine. Viedenský arcibiskup bude pápeža zastupovať na oslavách 10. decembra v Kyjeve, ako oznámil Vatikán v sobotu. V Rakúsku je kardinál Schönborn aj ordinárom pre katolíckych veriacich byzantského obradu.

Ukrajinská gréckokatolícka cirkev bola zakázaná v r. 1946 za Stalina a nútene začlenená do pravoslávnej cirkvi. Žila však ďalej v podzemí a v diaspore. Jej hlava mala v tom čase sídlo v Ríme. Po opätovnom povolení cirkvi v r. 1989 vtedajší veľarcibiskup Myroslav Lubačivskyj v r. 1991 presídlil opäť do Ľvova a viedol nové budovanie cirkevného spoločenstva. Dnes je v jej  čele gréckokatolícky veľarcibiskup Svjatoslav Ševčuk. Na väčšinovo pravoslávnej Ukrajine je asi každý desiaty obyvateľ gréckokatolícky veriaci. –zg-

 

Benediktov žiak: Zmeny v Ratzingerovom texte veľmi dôležité

 

Teológ: Benedikt XVI. chce zabrániť manipulovaniu jeho teologickej úvahy,

a aj tomu, aby sa použila proti nemu

 

Írsko, 21.11.2014 (kath.net) 017 479 – Írsky teológ Vincent Twomey, člen Kruhu žiakov Benedikta XVI., v interview pre noviny „Irish Times“ odhalil pozadie zmien Ratzingerovej teologickej úvahy z r. 1972 o znovu zosobášených rozvedených. Twomey študoval u profesora Jozefa Ratzingera na Univerzite v Regensburgu a promoval u neho. Ako kath.net už informoval, táto úvaha bola teraz uverejnená v novej forme a citát o znovu zosobášených rozvedených bol zmenený. S Ratzingerovou úvahou argumentoval stále znova zvlášť kardinál Walter Kasper. Pre Twomeyho je táto zmena „veľmi dôležitá“.

„Benedikt XVI. chce tým zabrániť aj tomu, aby sa jeho tézy z roku 1972, ktoré boli napísané v inom kontexte, manipulovali alebo použili proti nemu,“ povedal Twomey. Teológ poukázal aj na to, že Ratzinger sám tento text nikdy nepoužil ani ako prefekt Kongregácie pre náuku viery, ani ako pápež.

Nezávisle od toho vydanie knihy Benedikta XVI. sa plánovalo už mesiace pred synodou a nový diel pápež Benedikt XVI. – ako sa kath.net dozvedel – napísal už pred dlhým časom. –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *