Život Cirkvi vo svete 37 * 2014

Obsah

 

Do Šaštína dorazí tisíc mladých ľudí na program 7BOLESTNÁ

Biskup Schneider: ‚Štvrtá veľká kríza Cirkvi’

Irak: Kresťan ministrom hospodárstva

Kňazská vysviacka na smrteľnej posteli

Albánsky arcibiskup: Cirkev bola najdôležitejšou opozíciou

Ukrajinskí biskupi prosia zahraničie o pomoc

Prosba o pomoc proti IS: Patriarchovia spoločne u Obamu

Nemecká modelka: ‘Som Bohu vďačná za každú chvíľku života’

Víťaz ‘US Open’ prišiel z Medžugoria

Krym: Biskup vidí návrat ku komunistickej cirkevnej politike

Synoda „Pastoračné výzvy rodiny v rámci evanjelizácie“  

Pápež prijíma odstúpenie írskeho kardinála Bradyho

Silné a burcujúce slová z Prahy k situácii rodiny

Rímsky teológ: Vzorom IS je sám Mohamed

Nemecko: Salafisti skúšajú trpezlivosť právneho štátu

‘Charita’: Putin nemá záujem o pokojné riešenie

Švajčiarsko: Biskupi sa obávajú radikalizácie moslimov v krajine

 „My Bonny is over the ocean“

Cesta pápeža do Turecka a absurdný útok na neho

Škótsko zvyšuje bezpečnosť proti teroru na kultových miestach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Do Šaštína dorazí tisíc mladých ľudí na program 7BOLESTNÁ

 

Bratislava, 8.9.2014 (TK KBS) 017 396 – Vyše tisíc mladých ľudí dorazí najbližšiu nedeľu do Šaštína na Celoslovenský mládežnícky program 7BOLESTNÁ. Vyplýva to z registrácie, ktorú organizátori uzavreli. Kresťanská akcia národného formátu sa koná po prvýkrát v histórii. Do príprav, ktoré trvali pol roka, sa zapojila vyše stovka dobrovoľníkov.

„Po polročných prípravách sme radi, že sa všetko podarilo pripraviť bez väčších ťažkostí a s pomocou mnohých aktívnych a nadšených mladých ľudí,“ informuje hlavný organizátor, kňaz Ondrej Chrvala. „V najbližších dňoch dostanú všetci zaregistrovaní e-mail, v ktorom sa dozvedia všetky potrebné informácie,“ hovorí tajomník Rady Konferencie biskupov Slovenska (KBS) pre mládež a univerzity. Dodáva, že s výnimkou 90-minútového programu, ktorý sa uskutoční na nádvorí, bude celý prebiehať priamo v bazilike. „Na nádvorí získa miesto prvých 600 registrovaných, ostatní ho budú sledovať na plátne,“ uvádza Ondrej Chrvala.

Na akcii vystúpi 150 hostí, ktorí chcú celovečerným programom preniknúť do Máriiných bolestí rečou dnešných mladých. Podujatie mladým umožní zažiť spoločenstvo s mladou Cirkvou, tešiť sa môžu na svedectvá, divadlo, tanec i duchovný program. Akcia je odpoveďou na pozvanie slovenských biskupov pripraviť špeciálne podujatie pre mladých k prebiehajúcemu Jubilejnému roku. Spojená je aj s ďalšími novinkami. Organizátori predstavia logo Národného stretnutia mládeže P15, ktoré sa uskutoční v lete 2015 v Poprade. Symbolicky tiež odštartujú rok duchovnej prípravy na P15 s názvom „Čistý rok“.

Pre každého registrovaného účastníka zabezpečuje tím rozdelený do pracovných skupín program, stravovanie i ubytovanie v školách, ako aj zdravotný servis. K dispozícii im budú kňazi, ktorí ich prídu povzbudiť svojím slovom. Vrcholom bude slávenie spoločnej svätej omše a jedinečný večerný program.

Celú akciu chystá Rada KBS pre mládež a univerzity s pomocou dobrovoľníkov. Ich prevažná časť je z Bratislavskej arcidiecézy. Jej mládež na tejto akcii ukončí svoje trojdňové diecézne stretnutie mladých Cliptime. Po večernom programe sa účastníci zapoja aj do slávenia záverečnej slávnosti v rámci národnej púte k Sedembolestnej.

Inšpirácia pre šaštínsky program prišla po vlaňajšom Národnom stretnutí mládeže R13 v Ružomberku. To bolo predovšetkým púťou pre viac ako dve tisícky mladých z celého Slovenska a zahraničia. V podobných rozmeroch sa na Slovensku ešte nekonala. Svojho nasledovníka bude mať budúci rok. Celonárodnú akciu, ktorá dostala skratku P15, chystá organizačný tím v Poprade. Podnetom pre tieto stretnutia boli Svetové dni mládeže (SDM). Tie sa prvýkrát konali v roku 1985 v Ríme na podnet dnes už svätého pápeža Jána Pavla II.
 

 

Biskup Schneider: ‚Štvrtá veľká kríza Cirkvi’

 

Astana, 12.9.2014 (kath.net/jg) 017 395 – „Cirkev sa nachádza vo svojej štvrtej veľkej kríze porovnateľnej s výzvou arianzimu v 4. storočí. Predstavitelia prúdu v Cirkvi zameraného na človeka spoločne s novopohanstvom ženú Cirkev do rozkolu.“ Povedal to Mons. Atanáz Schneider, pomocný biskup Arcibiskupstva Astana v Kazachstane, v interview počas pobytu vo Veľkej Británii.

Biskup hovorí, že súčasná kríza sa začala už pred 50 rokmi. Odvtedy antropocentrická agenda pomaly získava v Cirkvi vplyv. Hoci požiadavka po  „zmenách“ vychádza z veľkej časti z protikresťanských médií, laici aj klérus tieto vplyvy vnášajú do Cirkvi.

„Cirkev je kristocentrická“, zdôraznil biskup Schneider. „Ak sa človek sám v Cirkvi, v liturgii stavia do centra a chce zmeniť Bohom zjavenú pravdu, je to do hĺbky zlé.“

Biskup vidí prichádzať na Cirkev rozkol, ktorý bude prebiehať v línii  antropocentricky – kristocentricky. To povedie k obnove Cirkvi. No predtým Cirkev upadne ešte hlbšie do krízy. Heretici však nezostanú v Cirkvi natrvalo. Učiteľský úrad Cirkvi uverejní jasné rozhodnutie z pozície náuky, ktoré zakáže ničivé vnášanie novopohanských ideí do Cirkvi, ako povedal biskup Schneider.

„Zaobchádzanie s Eucharistiou stojí v centre tejto krízy. Eucharistia je srdcom Cirkvi. Keď je srdce slabé, je slabé celé telo.“  Napriek tomu sa pomocný biskup Schneider budúcnosti neobáva:

„Cirkev je Cirkvou Krista. Kristus je pravou Hlavou Cirkvi. Dušou Cirkvi je Duch Svätý. A ten je mocný,“ zdôraznil biskup na záver. –zg-

 

Irak: Kresťan ministrom hospodárstva

 

Bagdad, 11.9.2014 (kath.net/KAP) 017 394 – V novej irackej vláde je aj kresťanský minister: Faris Yusef Jajo z Alqosha, kandidát komunistickej strany, povedie ministerstvo vedy a techniky ako informovala rímska spravodajská agentúra „Fides“ v utorok. Iracký parlament 23 novým ministrom so šiitským premiérom Haidarom al-Abadim a jeho 3 zástupcami vyslovil v pondelok svoju dôveru 177 hlasmi z 289 hlasov.

Väčšinu ministerstiev obsadili zástupcovia šiitských strán z prostredia nového premiéra, medzi nimi aj ministerstvo zahraničných vecí. Sedem ministerstiev dostali politici bez vyznania a suniti, ministerstvo financií vedie Kurd. Zatiaľ neobsadené kvôli nejednotnosti je ministerstvo vnútra a ministerstvo obrany, ktoré sa považujú za kľúčové posty.

Nová vláda je výsledkom tlaku medzinárodného spoločenstva, ktoré od Bagdadu žiadalo zmenu kurzu, kroky proti separatistickým tendenciám, ako aj väčšie úsilie o jednotu v boji proti džihádistom. Premiér al-Abadi chce posilniť vzťahy s Autonómnym regiónom Kurdistan, zaviesť reformu smerom k federalizmu a nanovo zreformovať armádu.

 

Mimovládna organizácia: Rabovanie a nútené sobáše

Mnohé úlohy vlády budú vzhľadom na boje a porušovanie ľudských práv v severnom Iraku teroristami IS predbežne neriešiteľné. V oblastiach kontrolovaných teroristami zostáva situácia pre kresťanov a jezídov životu nebezpečná, ako informuje spravodajská agentúra asýrskych kresťanov v diaspore, AINA, s poukazom na mimovládne organizáciu NGO „Hammurabi Human Rights Organisation“. Systematické prepady a rabovanie, nútené sobáše a deportácie sú stále na dennom poriadku.

V Mosule protivníkov sunitských extrémistov prevážajú do väzenia Badush, na čo poukazuje od konca augusta prudko stúpajúci počet väzňov. Zatýkanie robí IS pri nočných raziách.

V menších mestách nížiny Ninive ako Karakosh a Tel Keppe je situácia sotva lepšia. V noci sa nákladné autá hrnú cez mesto a vyberajú domy, ktoré vyrabujú. Za spoluúčinkovania bánd z blízkych dedín sa pod kontrolou IS nakladá nábytok a odváža na neznáme miesto.

Správy sú aj o 25 kresťanoch, ktorých IS zadržiava v meste jezídov Sindschar, v mešite Sayeda Zaineb. Do mešity ich priviezli minulý týždeň, pričom dvoch z nich prinútili ozbrojenci IS ku konverzii na islam. Južne od v minulosti väčšinového kresťanského mesta Karakosh však zasa prepustili dve kresťanské rodiny – z neznámych dôvodov.

Zvlášť brutálne postupuje IS naďalej proti jezídom: V dedinách pri Tal Afar sú zadržiavané mnohé ženy jezídov. Musia vyjsť s kúskom chleba na deň, piť špinavú vodu a nútia ich aj sobášiť sa s členmi IS. Podobne v dedine Kojo pri Sindschare, kde sa tento týždeň plánuje masová svadba s jezidskými dievčatami. Ako sa ďalej uvádza, v dedine Kasir Mihrab zadržiavajú stovky rodín jezídov, ktoré čakajú na odvoz – IS ich má dopraviť na neznáme miesto. –zg-

 

Kňazská vysviacka na smrteľnej posteli

 

Seminarista z americkej Diecézy Nashville, mal rakovinu v konečnom štádiu.

Pred tromi dňami ho na smrteľnej posteli biskup vysvätil za diakona a za kňaza.

Včera novokňaz zomrel.

 

USA, 11.9.2014 (kath.net/pl) 017 393 – Aká neuveriteľná dráma v americkej Diecéze Nashville! Vo vedľajšej miestnosti intenzívnej stanice kliniky bol v pondelok William Carmona vysvätený za diakona a za kňaza (foto). O dva dni neskôr podľahol svojej chorobe, ktorá už bola vo veľmi pokročilom štádiu.

Biskup David Choby z Nashville povedal, že vysvätiť niekoho, kto čelí smrti za kňaza, „reflektuje veľkonočné tajomstvo“. „Ide o to, ako sa náš vlastný život transformuje v smrti a vzkriesení Ježiša.“ Udelenie sviatosti vysviacky prináša „radosť a naplnenie“ a je „vrcholom v živote každého biskupa“. No udeliť sviatosť vysviacky niekomu, „kto vzhľadom na istú smrť tak veľmi túži po vysviacke“, to ešte zintenzívňuje. „Okrem rodinného života neviem o nijakom inom druhu povolania, ktoré sa dotýka toľkých momentov života človeka,“ povedal biskup Choby ďalej. Kňazstvo sa pritom sústreďuje na „svoje centrum, na tajomstvo vykúpenia“, na umierajúceho a vzkrieseného Pána.

Na túto nevšednú kňazskú vysviacku sa zhromaždilo takmer 200 ľudí, aby spoločne oslávili túto mimoriadnu vysviacku, medzi nimi príbuzní novokňaza, takmer všetci seminaristi a aj arcibiskup susednej diecézy. Diecéza Nashville to oznámila na domovskej stránke v článku „Tennessee Register“.

Počas svätej omše ležal Carmona tíško v posteli. Monitory sledovali jeho zdravotný stav. Bol veľmi slabý a už nemohol odpovedať na príslušné otázky, ale kňazi stojaci v blízkosti videli na ňom znamenia pochopenia a radosti. V prípravnom období sa Carmona stále znova pýtal: „Kde je biskup Choby? Kedy príde? Koľko hodín ešte potrvá, kým budem vysvätený?“

William Carmona bol vo štvrtom ročníku na kňazskom seminári. Tento 51-ročný Kolumbijčan s neskorým povolaním sa opisuje ako mimoriadne dobrosrdečný. Diakon Rafael Bougrat povedal: „Nikdy predtým som nestretol niekoho, kto by bol tak hlboko duchovný. On bol natoľko spojený s Bohom, že to dokázal každému ukázať a prejaviť. Neočakával som, že budem biskupovi pri omši asistovať. Dostalo sa mi tej cti položiť diakonskú štólu a dalmatínku na krehké telo. Neskôr som mu ešte dokázal povedať, ako veľmi zmenil môj život modlitby.“ Carmonu bolo možné neustále vidieť v kostole modliť sa. On chcel pre Cirkev vždy len to dobré, ako aj pre svoje hispánske spoločenstvo. –zg-

 

 

 

 

Albánsky arcibiskup: Cirkev bola najdôležitejšou opozíciou

 

Diktátor Hoxha chcel katolícku cirkev vymazať z povrchu zemského.

 

Tirana-Bonn, 11.9.2014 (KAP) 017 392 – Podľa názoru arcibiskupa Tirany, Mons. Rroka Mirditu, katolícka cirkev Albánska bola najdôležitejšou opozičnou silou v krajine počas vlády komunistického diktátora Envera Hoxhu. Na počte zatknutých a zavraždených katolíckych kňazov medzi rokmi 1967 až 1990 sa jasne ukazuje tvrdšie prenasledovanie ako u islamských duchovných a u pravoslávnej cirkvi, ako povedal Mons. Mirdita v interview pre nemecký katolícky denník „Tagespost“ pri príležitosti návštevy pápeža Františka v Tirane 21. septembra.

Po tom, čo komunistický režim vyhlásil „prvý ateistický štát sveta“ a schválil protináboženské zákony, bolo každé praktizovanie náboženstva čo najprísnejšie zakázané.

„Katolícka cirkev mala byť úplne vymazaná z povrchu zemského,“ povedal arcibiskup. „Kňazi bolo hanobení ako nepriatelia národa a prenasledovaní. Cieľom diktatúry bolo, vytvoriť nového človeka – nového komunistického človeka.“

Kontrola dodržiavania protináboženských zákonov prebiehala predovšetkým prostredníctvom špicľov v rodinách, ktorí „dobrovoľne a vedome alebo z naivity“ odovzdávali tajnej službe informácie, ako povedal arcibiskup Mirdita. „Učitelia sa pokúšali cez deti zistiť, či sa napríklad v rodine modlia ruženec, teda či sa praktizuje náboženstvo.“ To všetko malo za následok úplne utlmenie praktizovania viery.

Katolícka cirkev dodnes trpí následkami komunistického režimu, ako hovorí arcibiskup. „Po prevrate v r. 1990 už neexistovala nijaká hierarchia ani infraštruktúra. Už nebola nijaká verejná prítomnosť kresťanstva.“ Iba málo kňazov – arcibiskup Mirdita hovorí o 30 – prežilo komunistický režim. Toto vymazanie cirkvi zanechalo medzeru, ktorú možno iba ťažko znova zaceliť.

„Pomocou zvlášť veľkodušných misionárov zo zahraničia je dnes infraštruktúra cirkvi lepšia ako kedykoľvek predtým,“ hovorí Mons. Mirdita ďalej. „Máme opäť kostoly, školy, sociálne centrá a dva kňazské semináre. Avšak polovica seminaristov naďalej prichádza z Kosova a Čiernej Hory. Najväčším problémom albánskej cirkvi je nedostatok kňazov.“

Mons. Mirditu menoval za tiranského arcibiskupa v r. 1993 pápež Ján  Pavol II. Tento rodák z Čiernej Hory bol za kňaza vysvätený  v r. 1965 a mnohé roky pôsobil v pastorácii albánskeho katolíckeho spoločenstva v štvrti Bronx v New Yorku. –zg-

 

Ukrajinskí biskupi prosia zahraničie o pomoc

 

Kyjev, 10.9.2014 (KAP) 017 391 – Gréckokatolícka cirkev na Ukrajine požaduje mierovú iniciatívu svetového spoločenstva pre túto východoeurópsku krajinu. Vo vyhlásení uverejnenom v stredu apelovala biskupská synoda, ktorá sa zišla v Ľvove na hlavy štátov: „Zastavte prelievanie krvi na Ukrajine!“ Politici by mali urobiť potrebné rozhodnutia, aby v Európe znova nastolili mier a bezpečnosť.

Biskupi napomínajú, že na slová svätého pápeža Jána Pavla II. (1978-2005) v bývalom koncentračnom tábore Osvienčim-Birkenau sa nesmie zabudnúť. Ján Pavol II. tam v r. 1979 povedal:

„Za vojnu nie sú zodpovední iba tí, ktorí ju priamo vyvolali, ale aj tí, ktorí nerobia všetko, čo je v ich moci, aby jej zabránili.“

Vo vyhlásení sa okrem toho Rusko obviňuje z „priamej vojenskej intervencie do pokojnej Ukrajiny“, pri ktorej tisíce ozbrojených žoldnierov a vojakov prekročili ukrajinské hranice a priniesli smrť a ničenie. To sa deje napriek rozhovorom o pokoji zbraní a diplomatickým snahám.

„Nie menej deštruktívna ako zbrane hromadného ničenia“ je bezprecedentná miera nenávisti a propagandy. Rusko samotné biskupi priamo nemenujú. Ale hovoria o „severnom susedovi“.

Biskupi tiež uviedli, že svet sa v minulých mesiacoch stal svedkom toho, ako „agresor“ na Ukrajine páchal zločiny proti ľudskosti. Tak pri zostrelení malajzijského lietadla nad východnou Ukrajinou bolo usmrtených 298 ľudí. Vcelku boli v konflikte bezohľadne usmrtené tisícky ľudí, medzi nimi ženy a deti. Mnohých z nich nebolo možné ani dôstojne pochovať.

Ruská vláda neustále každú účasť či zodpovednosť za boje na Ukrajine popiera a masívne z toho obviňuje ukrajinskú vládu.

Na väčšinovo pravoslávnej Ukrajine je asi každý desiaty obyvateľ veriaci Gréckokatolíckej cirkvi. Hlási sa k nej sedem miliónov ľudí. Z toho žije asi 1,5 milióna v zahraničí, kde sa nachádza aj viac ako polovica diecéz a exarchátov. –zg-

 

Prosba o pomoc proti IS: Patriarchovia spoločne u Obamu
Bejrút-Washington, 9.9.2014 (kath.net/KAP) 017 390 – Patriarchovia zo Sýrie, Iraku a Libanonu, ktorí koncom augusta vykonali solidárnu návštevu u kresťanov a jezídov vypudených džihádistami IS v kurdskom severnom Iraku, pricestovali spoločne do USA, kde sa stretnú s prezidentom Barackom Obamom. Prišli na konferenciu na tému „Defending the Middle Eastern Christians“ (Obrana kresťanov Stredného Východu), ktorá sa začala v utorok, ako informovali bejrútske noviny „Daily Star“ v pondelok. Obama chce v stredu v prejave k národu stanoviť ďalšiu stratégiu USA proti teroristickým militantom IS.

Patriarchovia z Bejrútu, Damasku a Bagdadu, ktorí spoločne cestovali do Erbilu a teraz prišli do Washingtonu, sú z rôznych cirkví. Spoločnou cestou chcú dokázať aj prekonanie starých rozdelení. Členmi delegácie sú: maronitský patriarcha kardinál Bechara-Boutros Rai, melkitský patriarcha Antiochie Gregoire III. Laham, sýrsky katolícky patriarcha Ignác Jozef III. Younan, sýrsky pravoslávny patriarcha Ignác Efrem II. a chaldejský patriarcha Louis Rafael I. Sako z Bagdadu.

Už koncom augusta sa stretli pravoslávni, katolícki, sýrski, chaldejskí a melkitskí miestni biskupi Iraku. „Násilie a zabíjanie nielen kresťanov, ale aj jezídov a iných menšín v krajine musí svetové spoločenstvo zastaviť,“ formulovali vyhlásenie podľa údajov vatikánskeho vyslanca arcibiskupa Silvana Tomasiho. –zg-

 

Rusko: Konferencia podporujúca veľké rodiny – Západ žasne

Moskva, 10.9.2014 (LifeSiteNews-John-Henry Westen) 017 389 – Predstavte si krajinu, kde život, rodinu, vieru a kultúru napomáha oficiálna vláda. Kde sa k veľkým rodinám nesprávajú ako k morovej rane planéty, ale skutočne ako k ‘budúcnosti ľudstva.’

To je prípad konferencie Medzinárodného fóra ‘Veľká rodina a budúcnosť ľudstva’, ktorá sa koná tento týždeň v ruskej kapitule, Moskve.

Podujatie s vyše 1000 delegátmi z celého sveta, vrátane vyše 200 zo Západu, otvorili 10. septembra v Štátnom kremeľskom paláci Festivalom veľkých rodín.

Konferenciu organizujú Nadácia Sv. Ondreja prvého povolaného a Nadácia sv. Bazila Veľkého a podporuje ju aj federálna vláda. Mnohí prednášajúci sú ubytovaní v exkluzívnom hoteli Prezident, ktorý je vyhradený pre oficiálne štátne návštevy.

Fórum otvorilo konferenciu trojstranovým vyhlásením o živote, rodine a viere, čo je predmetom tejto organizácie napomáhajúcej život a rodinu, ktorá je výnimočná svojou odvahou a priamosťou.

„Náš svet prechádza obdobím nestability a spoločenskej krízy úzko spojenej s globálnymi premenami vo všetkých kľúčových sférach vývoja človeka a civilizácie,“ uvádza sa v úvode.

„Významnú veličinu súčasnej globálnej nestability spôsobuje ‘necitlivá kultúra’ a moderná dimenzia vo svetovej histórii – ničenie morálnych noriem ako dobrota, pravda a krása a ničenie viery vo stvorený prirodzený poriadok, ktorý rozlišuje dobro od zla.“

Tento výpočet pôsobí ako „Who’s Who“ (Kto je kto) hnutí pro-life a za rodinu po celom svete, ale aj ruskej vlády a vedenia pravoslávnej cirkvi. Úvodný príhovor mal aj samotný moskovský patriarcha Moskvy a celej Rusi Cyril I. Medzi prednášajúcimi je aj druhý hovorca ruskej Štátnej dumy, minister kultúry a predseda Výboru pre vedu, vzdelanie a kultúru.

Medzinárodný charakter fóra jasne vidno z účasti prednášajúcich z každého kúta zemegule vrátane Nigérie, Filipín, Grécka, Talianska, Maďarska, Kanady, Francúzska, USA, Číny, Írska, Veľkej Británie, Iránu, Belgicka, Španielska, Nórska, Argentíny a mnohých ďalších.

Prvý deň fórum uzavrie udeľovaním cien ruským žurnalistom, ktorí napomáhajú rodinu – tradičnú rodinu otvorenú životu a viere. –zg-

 

Nemecká modelka: ‘Som Bohu vďačná za každú chvíľku života’

 

Mníchov, 10.9.2014 (kath.net) 017 388 – Steffi Giesingerová (18), víťazka tohoročnej súťaže o najlepšiu top modelku  (GNTM), sa v interview pre magazín YOU vyznala zo svojej viery:

„Boh je útočisko, keď sa mi zle vodí a keď potrebujem nádej. No nepotrebujem Boha iba v zlých časoch. Bohu som vďačná za každú chvíľku života – za to, že mám v živote toľko šťastia.“

Steffi, ktorá má na internete obrovské množstvo fanúšikov (700 000 na Facebooku), trpí nevyliečiteľnou chorobu („pohyblivým črevom“). Vo veku 13 rokov už takmer zomrela.

„Neviem, ako dlho ešte budem žiť. Ale ja si vždy hovorím, že je jedno ako dlho žijeme, dôležité je iba to, ako tento svoj život žijeme.“

Svoju chorobu vidí ako dar. Bez nej by si život tak veľmi necenila.

„Myslím, si, že ľuďom, ktorí sú tiež chorí, nedokážem dodávať odvahu. No často ma oslovujú ľudia, ktorí sú tiež chorí, aby mi povedali, že som im pomohla žiť s ich chorobou. Pre mňa je to nádherný pocit, keď také niečo počúvam,“ zdôrazňuje Steffi. –zg-

 

Víťaz ‘US Open’ prišiel z Medžugoria

 

USA, 10.9.2014 (kath.net) 017 387 – „Je to zázrak. O tom som sníval celý život!“ Chorvátsky tenista Marin Čilić (foto) sotva nachádza slová v pondelok večer po nečakanom víťazstve na ‘US Open’ v New Yorku. Čilić pochádza z chorvátskeho pútnického miesta Medžugorie a je katolík. Minulý rok bol Čilić pre zákaz pretekania iba divákom na tenisovom turnaji v USA. V Medžugorí oslavovali ľudia v noci na utorok jeho víťazstvo ohňostrojom a veľkou party na ulici. –zg-

 

Krym: Biskup vidí návrat ku komunistickej cirkevnej politike

 

Rastúci „psychický nátlak“ ruskej tajnej služby na kňazov Kyjevského patriarchátu

a 200-stránkový zoznam zakázanej literatúry

 

Kyjev, 9.9.2014 (KAP) 017 386 – Na polostrove Krym prebieha od obsadenia Ruskom v marci návrat ku komunizmu. Konštatoval to arcibiskup Kyjevského patriarchátu na Kryme, Kliment, pre ukrajinskú interkonfesionálnu spravodajskú agentúru „Risu“. Tajná služba Ruskej federácie (FSB) vyvíja „psychický nátlak“ na kňazov Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Kyjevského patriarchátu, ako vyhlásila hlava Diecézy Simferopol a Krymu.

„Mnohí kňazi sú nútení podpisovať dokumenty o spolupráci s tajnou službou. Tým sa znova vraciame, ako sme sa domnievali, do už vzdialenej doby komunizmu, keď KGB kontrolovala klérus,“ vyhlásil Kliment. Jeho vlastná činnosť ako arcibiskupa, jeho kontakty, plány a cesty sú hlavným záujmom tajnej služby.

Podľa arcibiskupa Klimenta zostalo na Kryme 9 z bývalých 15 kňazov Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Kyjevského patriarchátu. On sám polostrov  opustiť nechce, ako vyhlásil s poukazom na svoju zodpovednosť voči zostávajúcim veriacim, ako aj na svoj pôvod z Krymu. Bolo by okrem toho „duchovným zločinom“ to čo sa v minulých rokoch namáhavo vybudovalo znova vystaviť úpadku.

K opatreniam Ruska voči náboženským predstaviteľom patrí aj zoznam zakázaných publikácií. Tento 200-stránkový zoznam vydaný ruskými súdmi má obsahovať vyše 2000 titulov rôznych denominácií, ako oznámili v auguste. Vtedy bol na Kryme zatknutý riaditeľ islamskej školy po tom, čo pri prehliadke jeho zariadenia našli viaceré v Rusku zakázané knihy. –zg-

 

Synoda „Pastoračné výzvy rodiny v rámci evanjelizácie“  

 

Mimoriadna synoda biskupov sa koná 5. až 19. októbra a bude mať 253 účastníkov

 

Vatikán, 9.9.2014 (KAP/RV) 017 385 – Tretie mimoriadne zasadnutie Synody biskupov v histórii, po predchádzajúcich dvoch, v roku 1969 a 1985, tentoraz o rodine, privíta v októbri v Ríme 253 účastníkov – 191 synodálnych otcov a 62 ďalších účastníkov. Oznámil to generálny sekretár synody, kardinál Lorenzo Baldisseri, v utorok.

Prítomní budú predsedovia 114 biskupských konferencií, 13 hláv s Rímom spojených cirkví, šéfovia 25 vatikánskych inštitúcií, členovia riadnej rady, generálny sekretár a podsekretár synody, ako aj traja zástupcovia reholí. 36 predsedovia biskupských konferencií budú z Afriky, 24 z Ameriky, 18 z Ázie, 4 z Oceánie a 32 z Európy, vrátane Mons. Stanislava Zvolenského, bratislavského arcibiskupa metropolitu. Ostatných účastníkov bude 62, vrátane 8 „bratských delegátov“ z kresťanských cirkví, medzi nimi bude  metropolita Hilarion, predseda odboru pre vonkajšie vzťahy Moskovského patriarchátu, pravoslávny metropolita Belgicka, Atenagoras, anglikánsky biskup Paul Butler a v Paríži prednášajúca exegétka Valerie Duval-Poujolová, ktorá zastupuje Svetovú alianciu baptistov.

Východné cirkvi bude zastupovať 13 členov, aj z krajín, ktoré sú v konflikte, ako je Irak a Ukrajina, spomedzi nich chaldejský patriarcha a arcibiskup Louis Sako a Sviatoslav Ševčuk, väčší arcibiskup kyjevsko-haličský. Slovenských katolíkov byzantského obradu bude na synode zastupovať Mons. Ján Babjak SJ, prešovský arcibiskup a metropolita. Vcelku sa na mimoriadnej synode zúčastní 30 žien, medzi nimi rehoľné sestry.

Rakúsko zastupuje kardinál Christoph Schönborn, Maďarsko kardinál Péter Erdő, Nemecko mníchovský arcibiskup, kardinál Reinhard Marx a vedúca Centra pre pastoráciu manželov a rodiny Berlínskej arcidiecézy, Ute Eberlová, zo Švajčiarska pricestuje biskup Markus Büchel zo St. Gallenu.

Pápež František ďalej menoval 26 členov, medzi nimi emeritného kardinála kúrie Waltera Kaspera, ktorý mal na žiadosť pápeža na ostatnom konzistóriu kardinálov prednášku na tému pastorácie rodiny.

Na synode bude prítomných 25 hláv dikastérií Rímskej kúrie. Medzi nimi sú kardináli Gerhard Ludwig Müller (Nemecko) a Kurt Koch (Švajčiarsko). Okrem toho sa na práci synody bude podieľať 16 expertov a prítomných bude aj 38 hostí – poslucháčov, medzi nimi 14 manželských párov. Tie budú zahrnuté medzi 38 audítorov s právom prehovoriť, ale nie hlasovať v synodálnej aule, ďalší pár bude patriť medzi 16 odborníkov, spolupracovníkov sekretariátu. Medzi 26 členmi vymenovanými pápežom je aj páter Antonio Spadaro, riaditeľ jezuitského časopisu La Civiltà Cattolica.

Vedením synody boli už dávnejšie poverení kardináli André Vingt-Trois (Paríž), Luis Antonio Tagle (Manila, Filipíny) a Raymundo Damasceno Assis (Aparecida/Brazília). Generálnym relátorom sa stal budapeštiansky kardinál Péter Erdő.

Počas dvoch týždňov prác budú účastníci zhromaždenia uvažovať nad pracovným dokumentom z júna. Ako hovorí kardinál Lorenzo Baldisseri, generálny tajomník synody, cieľom je „priniesť tomuto dnešnému svetu krásu a hodnoty rodiny, vychádzajúce z učenia Ježiša Krista, ktoré udržuje nádej“.

Pápež František si želá nové oživenie synodálnej myšlienky, zdôraznil kardinál Baldisseri v utorok. „Kritérium obnovy znie, najprv obraz namaľovať a až potom upevniť okolo neho rám.“

Ako už skôr oznámila Rada synody, práce budú sledovať nové interné metodiky, na podporenie dynamickejšej účasti synodálnych otcov. To budú nevyhnutné kroky, ako povedal kardinál Baldisseri, pre vylepšenie pravidiel, prípadne pre skutočnú reštrukturalizáciu synody. Na konci tohto mimoriadneho zasadania synody sa neočakáva záverečný dokument, v skutočnosti.

Mimoriadna synoda s názvom „Pastoračné výzvy rodiny v rámci evanjelizácie“, ktorá sa koná od 5. do 19. októbra je len prvá etapa cesty, ktorá vyvrcholí v roku 2015, keď sa od 4. do 25. októbra bude konať 14. riadne zasadnutie synody na tému „Ježiš Kristus zjavuje tajomstvo a poslanie rodiny“. -jk- –zg-

 

Pápež prijíma odstúpenie írskeho kardinála Bradyho

 

Vatikán, 8.9.2014 (KAP) 017 384 – Kardinál Sean Baptist Brady, írsky prímas a arcibiskup z Armaghu, odstupuje. Pápež František povolil v pondelok odstúpenie kardinála, ktorý sa v auguste dožil 75 rokov. Dosiahnutím tohto veku sa musia biskupi v zmysle cirkevného práva vzdať úradu.

Kardinál Brady viedol Arcidiecézu Armagh v Severnom Írsku od r. 1996. Energicky sa tam zasadzoval za pokoj a zmierenie v konflikte medzi katolíkmi a protestantmi. Za kardinála bol menovaný v r. 2007.

Kardinál Brady bol kritizovaný v súvislosti s prípadmi zneužívania v cirkvi v Írsku pre údajné nedostatočné plnenie si svojej povinnosti dozoru a kontroly v cirkvi.

V januári 2013 pápež Benedikt XVI. menoval arcibiskupovi Bradymu po boku koadjútora Eamona Martina (53). Ten sa po jeho odchode do dôchodku automaticky stáva arcibiskupom.

Popri Dubline je biskupský stolec v Armaghu od stredoveku najvýznamnejším v tradične katolíckom Írsku. Katolícky arcibiskup Armaghu má titul „Prímas celého Írska“.

Kardinál Brady sa narodil 16. augusta 1939 v Laraghu v Diecéze Kilmore a teológiu študoval v Ríme. Po kňazskej vysviacke v r. 1964 promoval na Pápežskej Lateránskej univerzite z cirkevného práva a prednášal na Kolégiu sv. Patrika Cavane. V r. 1994 ho pápež Ján Pavol II. povolal za koadjútora arcibiskupa v Armaghu. V r. 2007 ho Benedikt XVI. menoval za kardinála. –zg-

 

Silné a burcujúce slová z Prahy k situácii rodiny

 

V Nemecku stále čakáme na jasný postoj biskupskej konferencie proti ideológii gender

podľa príkladu pápeža. Michael Schneider-Flagmeyer (Fórum nemeckých katolíkov)

 

Kolín, 9.9.2014 (kath.net/FDK) 017 383 – Ničenie rodiny je „civilnou Hirošimou“, hovorí pražský arcibiskup, kardinál Duka. Vyslovuje to, čo u nás nikto počuť nechce a čo sa aj v cirkvi, ako sa zdá, relatívne málokoho dotýka: Zánik rodiny plánovaný istými ideologickými prúdmi. Nazýva to „väčšou a bolestnejšou realitou, ako nejaká hospodárska kríza“.

To sú skutočne silné slová, ktoré sa tu v Nemecku neodváži vysloviť nijaký biskup. Veď ešte stále čakáme na jasné stanovisko Biskupskej konferencie Nemecka proti ideológii gender podľa príkladu pápeža. Lebo že práve to kardinál Duka myslel tými „istými ideologickými prúdmi“, je predsa každému jasné.

Zrejme človek musel žiť v brutálne prenasledovanej podzemnej cirkvi, aby mal odvahu vysloviť takéto slová pravdy. A pravdivé sú skutočne. Zánik rodiny je naplánovaný ideológiou gender a tým jej protagonistami. A jej najsilnejším priaznivcom je u nás práve ministerstvo rodiny.

Pražský kardinál poukazuje aj na dramatické následky, keď hovorí o väčšej a bolestnejšej realite ako nejaká hospodárska kríza. Kardinál Duka, predseda biskupskej konferencie krajiny, ktorá rovnako ako my je členom EÚ a rovnako ako my je vystavená istým ideológiám, prirodzene vie, o čom hovorí, pretože jeho krajina je týmto ničivým dielom postihnutá rovnako ako tá naša.

Čo u nás chce počuť iba málokto v politike a žiaľ aj v cirkvi, na to veľká väčšina obyvateľstva hľadí so starosťou. A v súčasnosti, to treba jednoducho vysloviť, či už je to príjemné alebo nie, je to Alternative für Deutschland (AfD), ktorá tak ako kardinál Duka, ako jediná strana tieto nebezpečenstvá jasne vidí a bez kľučkovania sa jednoznačne  vyjadruje za tradičnú rodinu ako základnú nosnú bunku štátu vo svojom programe.

Dňa 7.9.2014 sa na stránke Telecom uvádzal výsledok prieskumu Inštitútu Emnid, podľa ktorého má AfD volebné preferencie 22 percent a to rovnako na západe aj východe Nemecka. Ak sa naši zodpovední neprebudia inak, tak by ich mohol aspoň tento budíček prieskumu verejnej mienky konečne podnietiť k tomu, aby sa podrobne informovali o ideológii gender. –zg-

Dr. Michael Schneider-Flagmeyer píše blogy Fóra nemeckých katolíkov.

 

Kardinál Duka: „Ničenie rodiny je civilná Hirošima“

 

Praha, 8.9.2014 (kath.net/KAP) 017 382 – Pri príležitosti cirkevného „Roka rodiny“ sa tento rok konala národná púť rodín v Česku. V Ždiari nad Sázavou sa zišlo viac ako 5000 detí, rodičov a starých rodičov, aby spoločne vydali svedectvo o význame rodiny.

Ešte predtým odovzdali do Brnianskej diecézy patriaci pútnický areál na Zelenej Hore znova do starostlivosti katolíckej cirkvi. Predseda Českej biskupskej konferencie. Pražský arcibiskup, kardinál Dominik Duka (foto), sa v homílii minulú nedeľu venoval obom podujatiam.

„Plánovaný zánik rodiny skrze isté ideologické prúdy, je civilnou atómovou vojnou,“ vyhlásil Duka. „Pretože to zanecháva spoločnosť v stave  Hirošimy po atómovom výbuchu. Tento zánik je väčšou a bolestnejšou realitou ako nejaká hospodárska kríza.“

Útoky na rodinu sa prejavujú tam, kde sa človek izoluje a zotročuje, povedal český prímas ďalej. Prvý krok podriadenia si afrických otrokov – rozbitie ich rodín – nebol náhodný, pripomenul Duka.

V súvislosti s reštituovaným pútnickým miestom, kde sa podujatie konalo, kardinál povedal, že reštitúcie predstavujú „postupné ukončenie financovania správy cirkvi štátom“. Čo však cirkev a spoločnosť najviac potrebujú, je „návrat manželstva a rodiny do pôvodného stavu“.

Pútnický areál vybudovaný pražským architektom Giovannim Santin-Aichelom na Zelenej Hore je hlavným dielom tzv. českej barokovej gotiky. Jeho prijatie do kultúrneho dedičstva UNESCO pred 20 rokmi si v Česku pripomenuli cez víkend 5. až 7. septembra slávnostnými podujatiami.

Prechod pútnického areálu a cintorína do vlastníctva cirkvi sa má uskutočniť citlivo, ako povedal miestny farár Vladimír Zaleský. Predovšetkým usilujeme o návrat pravidelných pútnických svätých omší a rozšírenie duchovnej a kultúrnej ponuky aj mimo turistickej sezóny.

Zvláštna pozornosť sa bude venovať voľbe a vyškoleniu cirkevných sprievodcov. Majú zvládnuť úlohu veriacim aj neveriacim turistom sprostredkovať mystiku čísel asketicky pôsobiaceho Kostola sv. Jána Nepomuckého a jeho cudzokrajne pôsobiaceho obopínajúceho múru. –zg-

 

Rímsky teológ: Vzorom IS je sám Mohamed

 

Zürich, 8.9.2014 (kath.net) 017 381 – „IS (Islamský štát) nie je nijaká heréza, ale koná presne podľa v histórii sa opakujúceho modelu vojenskej islamskej expanzie. Vzorom IS je sám Mohamed. Legitímnym základom je Korán a islamské právo šaría.“ Konštatuje to Martin Rhonheimer, profesor etiky a politickej filozofie na Pápežskej univerzite škole Santa Croce v Ríme, v aktuálnom príspevku v švajčiarskych novinách Neue Zürcher Zeitung (NZZ).

Teológ kritizoval, že oficiálne moslimské hlasy odsudzujúce tento teror počuť menej a ak sa vyskytnú, tak sa stavajú iba „proti šokujúcej a imidž islamu poškodzujúcej brutalite“ postupu, nie však proti jeho princípu, alebo sa zamotajú – ako nedávno málo presvedčivá fatva britských imamov – do protirečení.

Pre rímskeho profesora je jasné, že islam v jeho podstate je viac ako náboženstvo. „Je to kultové, politické a spoločenské dielo poriadku, chce byť náboženským aj politicko-spoločenským poriadkom v jednom. A od počiatku bojový. Islam chce «Dom islamu» rozšíriť na celý svet. Nejde mu pritom tak veľmi o náboženské obrátenie nemoslimov, ako o ich podriadenie sa právu šaría.“  U nás integrovaní moslimovia nechcú podľa Rhonheimera o džiháde nič vedieť. Väčšina bojuje o svoj každodenný chlieb a sú sami často obeťami násilia. No práve títo sú aj náchylní na radikalizáciu, ak prameň svojho náboženstva presnejšie študujú.

Rozdiel medzi kresťanstvom a islamom je očividný: „Pre islam nie sú nemoslimovia plnohodnotní ľudia. Pretože podľa islamskej náuky je človek od povahy moslim, ľudská povaha samotná, «fitra», je moslimská. Nemoslimovia sú teda odpadlíci, «denaturovaní» ľudia.“ V islame preto nemôže existovať „nijaká principiálna rovnosť všetkých ľudí“ na základe ich povahy. Islam akceptuje moderné ľudské práva iba „s výhradou ustanovení šaríe“. Preto sa práve ten «pravý islam» nemôže do moderny integrovať. Moderné ľudské práva sú v protiklade k tomu plodom židovsko-kresťanskej civilizácie. „Ich dedičstvom je uznanie všetkým ľuďom spoločnej a od náboženstva nezávislej ľudskej povahy a dôstojnosti. Ich etos práva a milosrdenstva viedol v stále pokračujúcom procese učenia, k postupnému prekonaniu legitimity násilia – aj jeho teologickej legitimity,“ vysvetľuje Prof. Rhonheimer. –zg-

 

Nemecko: Salafisti skúšajú trpezlivosť právneho štátu

 

Wiesbaden, 9.9.2014 (kath.net/pm) 017 380 – Stále intenzívnejšie a stále dotieravejšie vystupovanie salafistických extrémistov v Nemecku má teraz už aj citeľné účinky na atraktívnosť a hospodársku silu centier nemeckých miest. Najmä nemecký maloobchod si robí veľké starosti pre množstvo salafistických podujatí v centrách miest, ktoré už viedli k poklesu obratu jednotlivých podnikateľov.

„Salafistické propagačné stánky a akcie zastrašujú ľudí, ktorí prichádzajú jednoducho si pokojne nakúpiť do peších zón nemeckých miest. Keď pozorujeme priame spojenia nemeckej salafistickej scény so zločincami extrémistov ‚Islamský štát‘, vieme sa do týchto obáv vcítiť“, vyhlásil hessenský poslanec Ismail Tipi (CDU) vo Wiesbadene.

„Musíme si dovoliť otázku, prečo sa takýmto extrémistickým skupinám stále znova ponúka medzera na prešmyknutie sa ku hlásaniu ich propagandy. Mestské správy by museli byť kreatívnejšie v tom, aby salafistov držali mimo centier nemeckých miest.“

„Veď medzitým dávno vieme, že práve tzv. informačné stánky ‚LIES‘ sú vstupnými bránami pre týchto extrémistov. Tu sa cielene verbuje do boja proti Západu a jeho predstavám. Takéto stánky musíme z našich peších zón odstrániť,“ žiada Tipi. Politik CDU ďalej varuje:

„Salafisti využívajú každú medzierku, každú príležitosť, aby skúšali právny štát. Nedávno sme to videli pri „Polícii šaría“. Vedome porušujú tabu, aby testovali, ako štát na to zareaguje. Ak nereaguje, ako pri akciách LIES, využívajú to a zahniezďujú sa. Ak krajinou prejde vlna rozhorčenia, ako pri Polícii šaría, tak sa salafisti spočiatku skromne stiahnu, aby sa nanovo zorganizovali.“ Tak v budúcnosti už nebudú behať po uliciach ako „polícia“, ale ako ‚šaría-streetworker‘ (sociálni pracovníci). „To nesmieme na žiadny pád dopustiť. Je celkom jedno, ako sa nazývajú, netrpíme tu nijakú paralelnú justíciu,“ povedal Tipi na záver. –zg-

 

‘Charita’: Putin nemá záujem o pokojné riešenie

 

Viedeň, 7.9.2014 (kath.net) 017 379 –  „Putin nemá záujem o pokojné riešenie konfliktu na Ukrajine.“ To je názor Andrija Waskowycza, riaditeľa Charity na Ukrajine, ktorý je na návšteve vo Viedni, ako napísali noviny „Kronen-Zeitung“.

„Hospodárske sankcie proti Rusku zasahujú nesprávne. Putina možno zastaviť iba zbraňami. Je chybou, že sa vylučuje možnosť vojenského zásahu,“ vyhlásil riaditeľ Charity. V súčasnosti je na Ukrajine až milión ľudí na úteku. Charita varuje, lebo zima je pred dverami. „Ak nebudeme môcť budovať na solidarite Rakúska a ostatných krajín EÚ, bude Ukrajina smerovať k humanitárnej katastrofe.“ –zg-

 

Švajčiarsko: Biskupi sa obávajú radikalizácie moslimov v krajine

 

Bern, 7.9.2014 (kath.net/KAP/red) 017 378 – Švajčiarski biskupi očakávajú od moslimov, ktorí žijú v ich multi-etnickej krajine jednoznačné dištancovanie sa od barbarstva teroristických militantov „Islamský štát“ (IS) v Iraku a Sýrii. Povedal to predseda Biskupskej konferencie Švajčiarska (SBK), biskup Markus Büchel (St. Gallen), na tlačovej konferencii vo štvrtok v Berne na záver jesenného zasadnutia biskupov. Dodal, že si dokáže predstaviť dodávky zbraní do Iraku, ak to poslúži ochrane prenasledovaných menšín pred terorom IS.

Ako biskup Büchel zdôraznil, dodávky zbraní do Iraku by však museli  sprevádzať „všetky možné politické a diplomatické prostriedky“. Správne je však aj to, že pre kresťanov musí byť násilie zbraňami iba úplne posledným prostriedkom.

Obe veľké islamské zastrešujúce združenia vo Švajčiarsku už začiatkom augusta ostro odsúdili každú agresiu v mene islamu a vyzvali k rozvahe a pokojnému spolunažívaniu vo Švajčiarsku.

Švajčiarski biskupi však požadujú viac: „Má ústredný význam, aby naozaj všetky moslimské organizácie vo Švajčiarsku veľmi zreteľne odsúdili prenasledovanie kresťanov a iných menšín v Iraku a Sýrii,“ ako povedal biskup Büchel aj generálny sekretár SBK Erwin Tanner.

Büchel ľutoval, že v istých kruhoch sa aj vo Švajčiarsku „veľmi rýchlo“  moslimovia spájajú s teroristickým režimom IS. Ich Jednoznačné dištancovanie sa od IS je dôležité aj pre integráciu moslimov vo Švajčiarsku.

Biskupi vyjadrili vo vyhlásení nádej, že udalosti v Iraku a Sýrii nepovedú k napätiam medzi katolíkmi a moslimami vo Švajčiarsku. Pretože aj mladí moslimovia v krajine môžu podľahnúť radikalizácii.

Pretože táto radikalizácia vyplýva sčasti aj z neznalosti vecí, považujú biskupi plánované centrum pre islam a spoločnosť na Teologickej fakulte vo Freiburgu za veľmi dôležité. Tým, že okrem iného bude oboznamovať imamov so švajčiarskou spoločnosťou, môže prispieť k pokoju a bezpečnosti vo Švajčiarsku.

Ďalším dôležitým bodom rokovania biskupov bola Synoda biskupov o rodine 5. až 19. októbra vo Vatikáne. SBK poslala v januári odpoveď na dotazník do Ríma. Predtým zverejnila dotazník na internete a urobila k nemu prieskum názorov ľudí, čo vyvolalo ostrú kritiku. –zg-

 

 „My Bonny is over the ocean“

 

Neudivuje ma, keď časopis ako FAZ venuje holandskému biskupovi Johanovi Bonnymu

a jeho omylom až tri články v jeden deň. Reč je dokonca hneď aj o boji o Rím.

Komentár Petra Winnemöllera

 

Geseke, 6.9.2014 (kath.net/katholon) 017 377 – Je úplne jasné, že morálnu náuku Cirkvi akceptuje v Nemecku iba menšina ľudí. To konštatovala aj Biskupská konferencia Nemecka v reakcii  na dotazník k príprave synody biskupov o rodine. Rovnako sa konštatovalo, že sprostredkovanie morálnej náuky Cirkvi v učení, výuke náboženstva, katechéze a práci cirkevných združení nezohráva nijakú úlohu.

Vezmime si príklad, že konferencia ministrov by výuku matematiky spotvorila na nepoznanie a katedry matematiky obsadila už iba ľuďmi, ktorí nedokážu zrátať 1 plus 1, v politike by význam matematiky trvalo zhadzovala – tak by o 40 rokov skupina vedcov konštatovala, že nikto už nevie počítať.

Niekde by vystúpil premúdry človek a užasnutej verejnosti by vyhlásil, že pravidlá rátania treba teraz konečne prispôsobiť životnej realite ľudí. Zrejme by ho vyhlásili za šialeného.

Johan Bonny, biskup z holandských Antverp, robí presne toto. Po tom, čo sa 40 rokov náuka Cirkvi týkajúca sa manželstva, rodiny a regulácie počatia permanentne ignorovala, falšovala a zhadzovala, má sa teraz prispôsobiť reálne existujúcim ľuďom. Toto si v každom prípade želá antverpský biskup a stretáva sa pritom so súhlasom (hlasno či ticho vyjadreným) toho či onoho brata v biskupskej službe v Európe. Potlesk sa mu dostáva v každom prípade od verejnej mienky, ktorá  – v podobe médií krajiny – je už dávno toho názoru, že Cirkev sa musí pomaly prispôsobiť životnej realite ľudí.

Takže neudivuje, ak FAZ venuje tomuto provinčnému biskupovi a jeho zrejmým omylom tri články v jeden deň. Reč je pritom hneď aj o boji o Rím a pápežovi a biskupom verným náuke Cirkvi sa prikladá na hruď ešte aj pištoľ kolegiality.

Nezmyselná je biskupova téza o rastúcej dôstojnosti rozhodnutia vo svedomí. V protiklade s tu zastúpeným vyjadrením rozhodnutie vo svedomí sa nevzťahuje na akt svojvôle, ktorým si proste zostavím pravidlá tak, aby už neboleli. Svedomie sa však nemôže riadiť ničím, ale musí sa riadiť náukou Cirkvi a Božími prikázaniami. Pritom dospeje človek, ktorý svoje svedomie kultivoval, k rozhodnutiam, aké sú v živote potrebné.

Nuž môže sa stať, že sa človek vo svedomí prebojuje k rozhodnutiu, ktoré objektívne odporuje pravidlám hry. Cirkev učí, že v tomto prípade treba nasledovať aj zavádzajúce svedomie. Človek by mohol, aby sme uviedli obrazný príklad, označiť svedomie ako poslednú inštanciu pred Posledným súdom. Tak by to bolo čisto rozhodnutie vo svedomí, teda pozemský najvyšší súd. Zostaňme pri obraze justície – uvedomme si, že nie každý spor sa dostáva na súdne inštancie. Mnohé možno vyriešiť aj cestou dobrého prístupu. Teda na väčšinu všetkých otázok mi dáva Katechizmus odpoveď, s ktorou sa dostanem k rozhodnutiu. Ak však Katechizmus hovorí niečo, čo sa v mojom živote nedá zobraziť, tak sa musím odvolať na ďalšiu inštanciu. To môže byť duchovný rozhovor. Ak ani potom nedospejem k rozhodnutiu, nastáva v istej chvíli moment, kde mi ani Božie prikázania, ani Katechizmus Katolíckej cirkvi ani duchovný radca nepomôžu rozhodnúť sa. Vtedy a naozaj až vtedy príde na rad rozhodnutie vo svedomí. A toto rozhodnutie má najvyššiu prioritu. Toto rozhodnutie nemá nikto čo spochybňovať, ak bolo seriózne preskúmané a urobené úprimne zo svedomia. Potom treba svedomie, aj to zavádzajúce, nasledovať.

Biskup Bonny teda umiestňuje svedomie človeka pod pravidlá a hodnotí ho jednoznačne príliš nízko, ak sa pokúša budovať protirečenie medzi svedomím človeka a náukou Cirkvi. Akoby už to samotné to nebolo dosť veľké zlo – škoda zo zneužívania núdze ľudí pri rozhodovaní vo svedomí v morálnych konfliktoch v cirkevnej politike je priam katastrofa. Tu sa na chrbtoch ľudí v duševnej núdzi robí chladnokrvná politika moci – práve a aj prostredníctvom médií. Ako to vlastne možno zaradiť z pohľadu teológie morálky? –zg-

 

Cesta pápeža do Turecka a absurdný útok na neho

 

„František nerobí dosť pre obhajobu islamu“!

 

Rím/Istanbul, 5.9.2014 (KNA) 017 376 – Pápež František chce údajne ešte tento rok navštíviť Turecko a zúčastniť sa na pravoslávnom sviatku patróna sv. Ondreja v Istanbule. Tieto správy médií nie sú bezpredmetné, ako sa ozvalo v piatok z rímskych cirkevných kruhov. Už pred mesiacom prišli  z patriarchátu Konštantínopola správy o účasti pápeža na sláveniach 30. novembra vo Phanare, sídle patriarchu. Pôvodne sa uvádzal ako možný termín pápežovej návštevy sviatok sv. Ondreja v r. 2015.

Ako už u jeho predchodcov Jána Pavla II. v r. 1979 a Benedikta XVI. v r. 2006 aj cesta Františka sa zrejme začne protokolárnou návštevou v hlavnom meste Ankare. Benedikt XVI. pri trojdňovej ceste do Turecka sa zastavil aj pri hrobe Panny Márie pri Efeze nad prístavným mestom Izmir. Vtedy táto cesta, po diskusii o prednáške pápeža v Regensburgu so zavádzajúcimi citátmi na tému islamu a násilia, prispela k vecnému vysvetleniu záležitosti.

V súčasnosti sa postarali o titulky v médiách vyjadrenia Mehmeta Görmeza. Tento vedúci štátneho Úradu pre náboženstvo, podliehajúcemu priamo tureckému premiérovi, v strede minulého týždňa obvinil Františka, že „nerobí dosť pre obhajobu islamu“! Existujú pokusy existenciu islamu spochybňovať a pretransformovať to na «problém bezpečnosti a legitímnosti», ako vyhlásil  Görmez.

Görmez okrem iného poukázal na z jeho pohľadu rastúci počet útokov na mešity v Nemecku. V rokoch 2001 až 2012 bolo ročne v priemere 22 útokov na mešity v Spolkovej republike. V r. 2013 sa zaútočilo na 36 mešít a v tomto roku vzrástol tento počet na 70. Proti tomu sa musí vraj brániť nielen islamský svet, ale «všetky náboženské inštitúcie, predovšetkým Vatikán». Nestačí «umývať mladým dievčatám nohy, alebo zorganizovať medzináboženský futbalový zápas».

Tým Görmez narážal na umývanie nôh pápežom na Zelený štvrtok a na «futbalový zápas za pokoj» minulý pondelok v Ríme. –zg-

 

Škótsko zvyšuje bezpečnosť proti teroru na kultových miestach

 

Edinburgh, 5.9.2014 (kath.net) 017 375 – Na verejných a kultových miestach zvyšuje škótska polícia prítomnosť polície, ako oznámila vo štvrtok. Opatrenie súvisí so zvýšením nebezpečenstva teroru vo Veľkej Británii a Škótsku zo stupňa „významné“ na stupeň „vážne“ v piatok. To znamená, že „útoky prídu s najväčšou pravdepodobnosťou“ a je možné, že bez varovania. Doteraz však polícia nemá špeciálne informácie o plánoch na teroristický útok. „Zvýšenie stupňa hrozby súvisí s vývojom v Sýrii a Iraku, kde teroristické skupiny plánujú útoky proti Západu,“ uvádza sa vo vyhlásení. Škótska polícia označuje ako „pravdepodobné“, že ľudia zo Spojeného kráľovstva a zo Škótska vycestovali, aby sa zúčastnili bojov teroristov vo vojnových oblastiach, sú do týchto teroristických plánov zapojení.

Evanjelický vysielač „Premier Christian Radio“ už minulý týždeň ohlásil, že škótska polícia vyzvala cirkvi, správcov posvätných miest a náboženských vzdelávacích inštitútov, aby preverili svoje bezpečnostné opatrenia. Polícia ponúkla na to svoje poradenstvo. –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *