Život Cirkvi vo svete 35 * 2014

Obsah

 

Kardinál Canizares: Odchod z Vatikánu na vlastnú žiadosť

Nemecko: Lekári ako ‘pomocníci pri usmrcovaní’?

Taliansko: Polícia zatýka podozrivých z terorizmu

Katolícka cirkev nepovolila nakrúcanie filmu

Viedeň: Hlavná stanica dostane modlitebňu

Irak: Islamistická ISIS stína hlavy už aj deťom

Tragický osud kresťanskej rodiny v okolí Mosulu

Hamas popravuje údajných ‘kolaborantov’

Nemecký vedec: ‘Bez náboženstva chýbajú deti’

Páter Lombardi: Hrozby ISIS voči Svätému Otcovi nepodložené

Kardinál Brandmüller: Nadšenie okolo pápeža je povrchné

Konvoje pomoci – taktický manéver Ruska

Zvýšené riziko rakoviny pri sexuálnej aktivite v mladosti

Psychoanalytička: Láska robí srdce „neurologicky zdravé“

Kritici: Až taký pokojamilovný dalajláma nie je …

Ukrajina: Spor cirkví v tieni konfliktu pokračuje

Parolin: V Iraku nie je nijaký kultúrny boj

Jezuita: Kruté činy IS sú prejavom spodiny islamu

Benedikt XVI. slávil svätú omšu so svojimi žiakmi

Čo robí vlastne emeritný pápež?

Kardinál Schönborn, Conchita Wurstová a dekadencia Európy

USA: Oklahomská arcidiecéza City žaluje satanistov

Vo východnej Európe je hlásiť sa ku viere ‘znova v móde’

 

 

 

 

Kardinál Canizares: Odchod z Vatikánu na vlastnú žiadosť

 

Vatikán, 29.8.2014 (kath.net/KNA) 017 351 – Doterajší prefekt Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí a budúci arcibiskup Valencie, kardinál Antonio Canizares Llovera, podľa vlastných slov sám požiadal o preloženie. Pápežovi Františkovi povedal, že chce «na seba prevziať pach oviec», ako vyhlásil kardinál Canizares pre internetový portál «Vatican Insider» v piatok. Citoval tak pápeža Františka, ktorý krátko po svojom zvolení, v marci 2013, klerikom povedal, aby boli «pastiermi s pachom oviec».

Pápež František menoval 68-ročného kardinála Canizaresa vo štvrtok arcibiskupom španielskej Valencie. Pred ním zastával tento úrad Carlos Osoro Sierra, ktorý sa stáva arcibiskupom Madridskej arcidiecézy. Kardinál Canizares bol hlavou Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí od r. 2008. Niektorí pozorovatelia hodnotia jeho preloženie ako degradovanie.

Z blízkosti Valencie pochádzajúci Canizares označil svoju novú diecézu ako «jednu z najživších diecéz Španielska a Európy, aj v počte povolaní». Vyše sto rokov už nebol jej biskupom syn mesta. «Som Františkovi naozaj vďačný», vyjadril sa kardinál.

O piatich rokoch vo vatikánskej kúrii vydáva kardinál Canizares pozitívnu bilanciu. «Pracovali sme, aby sme ďalej realizovali obnovu, ktorú chcel Druhý vatikánsky koncil. Práca však musí ďalej pokračovať,» povedal kardinál. –zg-

 

Nemecko: Lekári ako ‘pomocníci pri usmrcovaní’?

 

Novela zákona: Príbuzní, či „dotyčnému blízke osoby“, ktoré konajú údajne „zo súcitu“, majú zostať bez trestu a lekári vykonávajúci eutanáziu majú byť v budúcnosti dokonca výslovne privilegovaní!

Berlín, 28.8.2014 (kath.net/CDL) 017 350 – Nový návrh zákona na ďalšie napomáhanie eutanázie kritizuje nemecká spolková predsedníčka „Kresťanských demokratov za život“ Mechthild Löhrová:

„Ostro kritizujeme s politickým konsenzom predložený návrh zákona o pripustení asistovanej samovraždy. Návrh zákona o úprave asistovanej samovraždy, ktorý predložili 26. augusta 2014: švajčiarsky lekár Gian Domenico Borasio (Lausanne), dvaja medicínski etici Ralf Jox (Mníchov) a Urban Wiesing (Tübingen) ako aj medicínsky právnik Jochen Taupitz (Mannheim), má jednoznačne za cieľ hrozivý protiklad toho, čo jeho nadpis ohlasuje.

Taký zákon by v praxi nemal za následok viac „sebaurčenia pri umieraní“ alebo „starostlivosť o udržanie života“, ale znamená definitívne ukončenie každého sebaurčenia pacienta. Pretože požaduje a napomáha smrť na objednávku cestou širokého výslovného povolenia pomoci pri samovražde lekármi a príbuznými. Zatiaľ čo príbuzní, alebo „dotyčnému blízke osoby“, ktoré podľa názoru autorov novely konajú údajne „spravidla zo súcitu“ a podľa nového § 217 Trestného zákonníka majú zostať bez trestu, lekári majú byť v budúcnosti dokonca výslovne privilegovaní! Mali by teda odteraz konať v súlade so zákonom, keď plnoletej a rozhodovania schopnej osobe s trvalým pobytom v Nemecku na jej seriózne požiadanie pomôžu pri samovražde. To znamená zásadný odklon od Hippokratovej prísahy a zrušenie platného lekárskeho etického kódexu, ktorý tu každú aktívnu pomoc z dobrých dôvodov výslovne zakazuje. Takým zákonom by sa však lekári v Nemecku stali pre  pacientov novými potencionálnymi pomocníkmi pri usmrtení. Tak sa ich ďalší život alebo rýchla aktívne privodená smrť stáva alternatívou voľby, o ktorej musia rozhodovať a ktorá sa musí prediskutovať s tretími osobami.

Ako vždy, keď sa v Nemecku predkladá zákon proti životu, majú aktu usmrtenia predchádzať poradné rozhovory, aby sa zabezpečilo a zachovalo zdanie serióznosti. Lekár má dospieť k „presvedčeniu, že pacient trpí nevyliečiteľnou chorobou vedúcou k smrti, s obmedzeným časom života“.

Do akej miery a na ako dlho sa udržia hranice v zákone ako plnoletosť, schopnosť súhlasu, bydlisko v Nemecku, nevyliečiteľná choroba, informovanie pacienta, názor ďalších ľudí, lehota a najmä lekárska „kvalifikácia“, je viac ako pochybné a zrejme pre autorov zákona to nie je rozhodujúce. Výsledkom by bola v každom prípade už často pozorovaná „salámová taktika“, ako aj pri liberalizácii potratu: od pôvodne „úzkej“ indikácie sa postupne prechádzalo k celoplošnej „starostlivosti prostredníctvom poradne“ až po dnešný štandardný úkon „potrat“.

Aký ťažko chorý život sa v budúcnosti ešte bude chrániť? Ako je možné, že dvaja prominentní medicínski etici, jeden dokonca medicínsky historik, bez každého ďalšieho odôvodnenia tvrdia, že s profesiou spojený zákaz pomoci pri samovražde je už pre lekárov neudržateľný? Tu sa 2400 rokov rešpektovaná etika Hippokratovej prísahy jedinou vetou odvrhne. To nie je iba morálne scestné, ale skutočne aj životu nebezpečné pre tých mnohých bezmocných a chronicky chorých starých ľudí, ktorým sa tak profesionálne ponúka lekárom podporovaná rýchla smrť ako „alternatíva rozhodnutia“. Pretože zvlášť aktívna spoluúčasť lekárov robí zo samovraždy zo zúfalstva uznania hodný, spoločensky prijateľný čin, ako to v iných krajinách možno hrozivo jednoznačne spoznávať. Taký návrh zákona sa v Nemecku nesmie stať novou voči životu nepriateľskou skutočnosťou!

„Kresťanskí demokrati za život“ (CDL) sú iniciatíva v rámci strán CDU/CSU s 5000 členmi, medzi nimi početní spolkoví, regionálni aj európski poslanci a politici. –zg-

 

Taliansko: Polícia zatýka podozrivých z terorizmu

 

Rím, 28.8.2014 (kath.net/KNA) 017 349 – Talianska polícia zatkla 5 moslimov, ktorí majú mať spojenie s džihádistickými organizáciami v Sýrii a Iraku. Podľa médií zo stredy štátne orgány v regióne Vennetto vyšetrujú podozrivých, ktorí nie sú občanmi Talianska, okrem iného z regrutovania bojovníkov pre «svätú vojnu». Do pozornosti vyšetrovateľov sa dostali v priebehu realizácie celoštátnych bezpečnostných opatrení proti militantným islamistom. Talianske ministerstvo vnútra sa obáva, že islamistickí teroristi by sa mohli cielene a vo veľkom počte zamiešať medzi utečencov v člnoch prichádzajúcich  cez Stredozemné more.

V utorok Vatikán dementoval fámy, podľa ktorých islamskí teroristi plánujú atentát na pápeža Františka. Taliansky denník «Il Tempo» napísal, že atentát pripravujú bojovníci teroristických militantov „Islamský štát“. S odvolaním sa na izraelské zdroje denník uviedol, že ich vodca samozvaný «kalif» Abu Bakr al-Baghdadi, rozkázal útoky v Európe a zvlášť proti Františkovi ako «najväčšiemu zástupcovi kresťanského náboženstva» a «nositeľovi falošnej pravdy.» -zg-

 

Katolícka cirkev nepovolila nakrúcanie filmu

 

Mníchov, 28.8.2014 (kath.net) 017 348 – Katolícka cirkev zakázala nakrúcanie novej časti filmového seriálu „Game of Thrones“ v chorvátskom meste Dubrovník, pretože sa v nej nachádza scéna s nahou predstaviteľkou. V sérii poznačenej mnohými scénami násilia a sexu, sa v súčasnosti nakrúca piata časť. Na to sa plánovali scény v Kostole sv. Mikuláša so strach naháňajúcou kráľovnou Cersei Lannister. Herečka Lena Headey (40) má pritom nahá bežať ulicami hlavného mesta siedmych kráľovstiev. Teraz sa hľadá nové miesto nakrúcania, aby sa pokračovanie príbehu predsa len mohlo ešte nakrútiť. –zg-

 

Viedeň: Hlavná stanica dostane modlitebňu

 

 

 

Viedeň, 27.8.2014 (KAP) 017 347 – Na novej viedenskej hlavnej stanici, ktorú otvoria o 6 týždňov, dostanú turisti, cestujúci za prácou a jej pracovníci „Priestor ticha“, kde si môžu oddýchnuť, pomodliť sa, či duchovne porozprávať. Ako oporný bod v ruchu cestujúcich si tu katolícka cirkev prenajala na tento účel zariadenú elipsovitú miestnosť, no chce ju dať k dispozícii všetkým náboženským spoločenstvám. Povedal to Christoph Pongratz, vedúci centra pre prácu s verejnosťou – Kategoriálnej pastorácie – Viedenskej arcidiecézy pre „Kathpress“.

Touto možnosťou sprevádzať ľudí na ich ceste, chce katolícka cirkev v Rakúsku nasledovať výzvu pápeža Františka nachádzať nové miesta na stretávanie sa s ľuďmi, ako zdôraznil Pongratz.

Podľa odhadov po hlavnej stanici sa denne premelie až 200 000 ľudí. „Priestor ticha“ je otvorený od 7. do 21. hodiny. V tom čase tam bude vždy prítomný niekto, s kým sa bude dať porozprávať,“ vyhlásil Pongratz. Pastoračný asistent tu bude mať službu už od 1. septembra.

„Priestor ticha“, zriadený medzi podzemnou dráhou a Shoppingcentrom, má rozlohu 100 metrov štvorcových a ponúka miesto pre 30 osôb. S odsúvateľným oltárom je využiteľný „nielen nábožensky, ale aj na kultúrne podujatia ako čítania, kabaret, či vernisáže“, informoval Pongratz.

Nová hlavná stanica sa má otvoriť 10. októbra a jej otvorenia sa zúčastní aj prezident Fischer. V ten deň slávnostne otvoria aj „Priestor ticha“.

K zmene cestovného poriadku 14. decembra novú stanicu oficiálne uvedie do prevádzky aj riaditeľ rakúskych železníc ÖBB Christian Kern. Od toho dňa budú na hlavnej stanici zastavovať aj diaľkové vlakové spoje. –zg-

 

Irak: Islamistická ISIS stína hlavy už aj deťom

 

Utečenci bývajú v kostoloch, na dvoroch, v garážach i na chodníkoch.

Arcibiskupovým sídlom je už len jeho auto. „Prosíme, modlite sa vrúcne za oslobodenie ľudí

v Iraku od hrôz ISIS a jej cieľov masového obrátenia alebo usmrtenia všetkých kresťanov.“

 

Mosul, 27.8.2014 (Irak) 017 346 – Arcibiskup Mosulu, Emil Shimoun Nona, vyzval Nemecko a medzinárodné spoločenstvo štátov k intenzívnejšej humanitárnej pomoci státisícom utečencov v severnom Iraku. Ľudia sú vzhľadom na „zločiny proti ľudskosti“, ktoré pácha teroristická skupina IS, na konci svojich síl, ako hovorí chaldejský katolícky arcibiskup Mosulu podľa správy „Deutsche Welle“. Je sklamaný tým, že „doteraz nijaká islamská autorita tieto zločiny proti ľudskosti a proti každej náboženskej viere jasne neodsúdila“.  Takýto pasívny postoj od oficiálnych náboženských predstaviteľov neočakával. Kladie si otázku, či oficiálni predstavitelia islamu „tieto hanebné činy skutočne schvaľujú, alebo či majú iba strach pred ich páchateľmi“. Moslimovia by sa mali seriózne zamyslieť nad tým, ako sa proti „Islamskému štátu“ postaviť. „Táto nečinnosť škodí v konečnom dôsledku každému náboženstvu“.

 

Núdza utečencov je obrovská.

Prebývajú v kurdskej metropole Erbil v kostoloch na kostolných dvoroch, v školách, podzemných garážach a na okraji ciest a čakajú na pomoc. Arcibiskup sám už nemá biskupský dom, tým je teraz jeho auto. Arcibiskup Nona je sklamaný správaním sa mnohých moslimov, ktorí roky žili ako susedia kresťanov. V noci neznámi namazali na domové dvere „N“ (arabský znak pre kresťana). Ešte predtým, ako mohli obyvatelia ráno ujsť, prišli ich susedia a byty vypratali. Arcibiskup je týmto správaním otrasený.

V Mosule, ako povedal ďalej, mal ženský kláštor vyše 30 rokov moslimského strážcu. „Slávili s ním svadbu, býval v dome na pozemku kláštora. A predtým, ako sa mohli rehoľníčky vydať na útek, začal tento strážca rabovať kláštor a lupom si naložil plný príves svojho traktora. Stratili sme celú dôveru v tento región.“

Medzitým prenikajú správy o ďalších drámach z Iraku. Sean Malone, vedúci kresťanskej organizácie „Crisis Relief International“ (CRI), ktorý je v Iraku, informoval o ďalších zločinoch ISISu.

„Stratili sme mesto Queragosh. Dobyli ho militanti ISISu a systematicky stínali hlavy deťom! To je mesto, do ktorého sme prepašovali aj potraviny. ISIS porazil oddiely kurdskej armády Peshmerga a nachádza sa iba na 10 minút od miesta, kde pracuje náš tím. Minulú noc ušli tisíce ľudí do mesta Erbil. OSN evakuovali svoj štáb z Erbilu. Náš tím je tam stále a zostane tam.“

Kresťanská organizácia CRI naliehavo prosí o modlitby na ochranu:

„Prosím modlite sa vrúcne a neustále za oslobodenie ľudí v severnom Iraku od hrôz postupujúcej ISIS a jej extrémistických islamistických cieľov masového obrátenia, alebo usmrtenia pre všetkých kresťanov v tomto regióne.“ –zg-

 

Tragický osud kresťanskej rodiny v okolí Mosulu

 

Mosul, 27.8.2014 (kath.net/jg) 017 345 – Odkedy vnikla radikálna islamistická teroristická organizácia „Islamský štát“ (IS) do Iraku, sú státisíce ľudí na úteku. Informuje o tom medzinárodná Asýrska spravodajská agentúra AINA.

Dňa 7. augusta militantné oddiely IS obsadili nížinu Ninive severne od Mosulu a vyhnali 200 000 sýrskych kresťanov. Dňa 10. augusta dobyli Mosul, všetkých kresťanov vykázali a 45 kresťanských zariadení zničili. IS prenasleduje všetky skupiny, ktoré nezastávajú ich radikálne chápanie sunitského islamu.

Zvlášť dramatický je osud trojročnej kresťanky Christiny Khader Ebadaovej. Rodina Ebadaových žila pred svojím vypudením v Bakhdide asi 30 kilometrov juhovýchodne od Mosulu. S ostatnými utečencami ju príslušníci IS vyviedli z obsadeného územia. Na jednom kontrolnom bode Christinu uniesol príslušník IS.

V severovýchodne od Mosulu ležiacom meste Bashiqah zomreli hladom dvaja kresťania, otec a syn. Moslimský sused objavil Georga a Saada Dávida v ich dome a pochoval ich pri kostole.

 

Hamas popravuje údajných ‘kolaborantov’

 

Ramallah, 27.8.2014 (kath.net) 017 344 – Radikálna islamská organizácia

Hamas koná pri popravách údajných kolaborantov v Gaze protiprávne a odpudzujúco, kritizoval Palestínsky autonómny orgán. Hamas dal za niekoľko dní popraviť 25 Palestínčanov, medzi nimi aj ženy – niektorých z podozrivých verejne zastrelili. Teraz sa predpokladá, že by mohli nasledovať aj ďalšie popravy. Identita popravených Palestínčanov ešte nie je známa, keďže oni ako aj ich kati boli počas popravy maskovaní.

Tajeb Abdel Rahim, generálny sekretár palestínskeho prezidenta Mahmuda Abbasa, ostro kritizoval, že podozriví nemali spravodlivý súdny proces. Okrem toho označil tvrdenie Hamasu, že verejná poprava je zákonná, za „absolútne nepravdivé“. Generálny sekretár nazval „provokáciou“, že 18 ľudí zastrelili za bieleho dňa a pred okoloidúcimi.

Proti popravám sa už ozvali aj protesty zo zahraničia. Napríklad riaditeľka vyšetrovacieho oddelenia Amnesty International Anne FitzGeraldová vyhlásila: „Táto vlna popráv Hamasu sa stáva ešte šokujúcejšou faktom, že obete odsúdili na smrť – ak sa súd vôbec konal – rýchlym súdnym konaním hrubo a nespravodlivo. A žiadala: „Hamas musí konanie popráv okamžite a úplne zastaviť.“ –zg-

 

Nemecký vedec: ‘Bez náboženstva chýbajú deti’

 

Náboženstvo je z evolučného hľadiska úspešné

 

Jena, 27.8.2014 (kath.net/pl) 017 343 – „Nie sú nijaké príklady ateistických spoločností, ktoré by dokázali udržať demografický vývoj na potrebnej úrovni. A to hoci ateistické spoločenstvá nachádzame už v antickej Indii a Grécku. Odborne vyjadrené: Ateistické populácie demograficky upadajú. V histórii ani v súčasnosti nenájdeme jediný príklad neveriaceho spoločenstva, ktoré by dokázalo hoci len jedno storočie udržať pomer dve deti na jednu ženu. To je hranica potrebná na stabilnú populáciu.“

Uviedol to nemecký religionista Michael Blume v interview pre spravodajský vysielač N-TV. Blume, ktorý prednáša religionistiku na univerzite v Jene, poukázal na to, že na druhej strane je veľa náboženských spoločenstiev, „ktoré po stáročia zostávajú stále bohaté na deti. Napríklad spoločenstvo Amish, židovský Haredim alebo mormóni“. Dokonca aj pri rastúcej vzdelanosti možno pozorovať: „Veriaci akademici majú zreteľne viac detí ako ateisti.“

Blume s pohľadom na demografický vývoj v Nemecku a rastúci nedostatok detí zdôraznil, že vo všeobecnosti možno rozhodne povedať,  „že sekularizácia je čiastočným vysvetlením poklesu pôrodnosti v Nemecku za desaťročia pod číslo 2“. „Od r. 1971 zomiera v krajine viac ľudí, ako sa narodí. Umenšujeme sa uprostred blahobytu.“

Na krajinách ako Francúzsko a Švédsko možno pozorovať, „že aj sekulárne spoločnosti môžu dobrou rodinnou politikou urobiť niečo pre to, aby pôrodnosť príliš prudko neklesla – aj keď ani tieto spoločnosti nedosahujú potrebnú hranicu udržateľnosti,“ povedal Blume. Ako povedal ďalej, existujú aj spoločnosti ako napr. socialistické Rumunsko a nacistické Nemecko, v ktorých „sa sekulárne ideológie pokúsili vynútiť vyššiu pôrodnosť. V oboch prípadoch sa to skončilo veľmi zle. Nemáme jediný prípad, kedy by sa štátnej ideológii podarilo na trvalo vynútiť si väčšie rodiny.“ Blume hovorí: „Dokonca aj totalitná politika v otázkach rodiny naráža na svoje hranice.“

Postavenie tejto otázky pôvodne vyplynulo z výskumu evolúcie. Vedci chceli pochopiť, ako sa religiozita vyvíjala a ako sa dokáže presadiť. „Kritici náboženstva predsa tvrdia, že sa spája iba s nákladmi a škodami – ale potom by sa z evolučného pohľadu nemohlo rozvíjať. Tento problém, ktorý zamestnával už samotného vyštudovaného teológa Charlesa Darwina, je teraz vyriešený: Vidíme, že náboženstvo je z evolučného hľadiska úspešné.“ –zg-

 

            Páter Lombardi: Hrozby ISIS voči Svätému Otcovi nepodložené

 

Vatikán, 26.8.2014 (RV) 017 342 – Páter Federico Lombardi SJ, riaditeľ Tlačového strediska Svätej stolice, v reakcii na správy, že Islamský štát ISIS by sa mohol pokúsiť ohroziť pápeža Františka povedal, že neexistuje dôvod na obavy.

„Nič na tom neberieme vážne. Vo Vatikáne nemáme nijaké zvláštne obavy. Tie správy sú nepodložené,“ povedal Lombardi spravodajskej agentúre CNA 26. augusta.

Fámy sa rozšírili po tom, čo taliansky denník „Il Tempo“ 25. augusta zverejnil článok, v ktorom sa hovorilo o narastajúcom počte džihádistov prichádzajúcich do Talianska – v rámci silného prílivu imigrantov prekračujúcich hranice bez dokladov.

V článku sa tiež tvrdilo, že islamskí fundamentalisti vedení Al-Baghdadim plánujú útoky v Európe – teda „zvýšiť úroveň konfrontácie“ v Európe – s odvolaním sa na izraelské zdroje, ktoré údajne tvrdili, že pápež František je „tiež na muške ISISu“ ako „najvyšší predstaviteľ kresťanského náboženstva“ a teda „nositeľ falošnej pravdy“.

Al-Baghdadi sa vyhlásil za kalifa – teda najvyššieho predstaviteľa a absolútneho monarchu – samozvaného Islamského štátu v západnom Iraku a severovýchodnej Sýrii.

Aj keď sa správy ohľadom možného útoku v Európe a proti samotnému pápežovi Františkovi zdajú byť nepodložené, spravodajská agentúra RAI informovala, že Taliansko zintenzívnilo bezpečnostné opatrenia a na národnej úrovni vydalo výzvu na zvýšenú ostražitosť.

 

Kardinál Brandmüller: Nadšenie okolo pápeža je povrchné

 

„Ak by toto hnutie bolo náboženské, boli by kostoly plné.“
           

Hamburg, 26.8.2014 (kath.net/KNA) 017 341 – Emeritný nemecký kardinál Walter Brandmüller (85) si nemyslí veľa o nadšení okolo pápeža Františka: «To je povrchné. Ak by toto hnutie bolo náboženské, boli by kostoly plné,» povedal bývalý predseda Pápežskej komisie pre historické vedy v interview pre hamburské noviny «Zeit Geschichte».

Kardinál Brandmüller sa vyjadril proti zrušeniu celibátu, aj proti kňazstvu žien: «V otázke viery zastávame jasné hranice. To nie je otázka slabosti, ale sily. Takéto laisser-faire, laisser-aller by znamenalo nečinne sa prizerať ničeniu Cirkvi», vyhlásil kardinál.

Ekumenizmus, zjednotenie evanjelických a katolíckych veriacich v tejto náuke viery, existovať nemôže, pretože «Cirkev v Lutherovom zmysle je naďalej čisto duchovnou veličinou. Takže protestantizmus zostáva protirečením vo vzťahu ku katolíckej viere.»

Ako najväčšie nebezpečenstvo pre Cirkev dnes vidí kardinál Brandmüller zabsolutizovanie jednotlivca: «Moderna sa nepýta: Čo je pravda?, ale: Na čo je to užitočné? Dá sa to zrealizovať? Pragmatizmus a utilitarizmus sú najväčšie herézy súčasnosti.» -zg-

 

Ukrajina: Konvoje pomoci – taktický manéver Ruska

 

Kolín-Kyjev, 26.8.2014 (KAP) 017 340 – Prezident ukrajinskej charity, Andrij Waskowycz, hodnotí tzv. konvoje pomoci z Ruska ako „taktický manéver“. „Vidíme v tom pokus Moskvy ukázať, že Rusko si môže aj na území Ukrajiny robiť, čo chce“, povedal Waskowycz v utorok v interview pre rozhlas WDR v Kolíne.

Informoval, že konvoj bol naložený iba spolovice. Okrem iného obsahoval vrecia soli. Nie je teda jasné, aká veľká tá pomoc pre obyvateľstvo na východe skutočne bola. Konvoj sa považuje menej za pomoc, ako skôr za politický prostriedok na ešte väčšie zostrenie situácie, ako povedal Waskowycz. Príslušne skepticky odmietavo sa pristupuje k druhému ohlásenému konvoju pomoci.

V súčasnej dobe začiatku rusko-ukrajinského summitu v Minsku, nevidí prezident charity nijaké napätie medzi oboma tábormi. Situácia na východnej Ukrajine je dramatická a hrozivá. Je ťažké zásobovať ľudí, ktorí tam zostali, keďže je k nim sotva nejaký prístup. Sú obrovské problémy so zásobovaním vodou, elektrinou, liekmi ako aj s ošetrovaním, ba aj s komunikáciou.

„Rusko má možnosti, vplývať na vyriešenie konfliktu. Ak by sa Rusko vzdalo podpory separatistov, tento konflikt by neexistoval. Ponuka konvoja pomoci je skôr cynická,“ dodal prezident charity.

Ruská vláda ohlásila v pondelok nový konvoj pomoci pre východnú Ukrajinu. –zg-

 

Zvýšené riziko rakoviny pri sexuálnej aktivite v mladosti

 

Windhoek, 26.8.2014 (kath.net/LSN/jg) 017 339 – Na africkom kontinente pribúda počet ochorení na rakovinu. Orálna antikoncepcia a sexuálna aktivita v mladosti zvyšujú riziko ochorenia a určité druhy rakoviny. K tomuto výsledku dospela štúdia uverejnená v rámci konferencie vo Windhoeku (Namíbia) koncom júla.

Sexuálne prenosné choroby (STD) hrajú úlohu pri rakovine maternice. Mladé ženy, ktoré sú sexuálne aktívne, sa môžu okrem STD infikovať aj humánnym vírom papiloma (HPV). Niektoré kmene tohto vírusu vedci spájajú s rakovinou maternice.

„Keď sa u 18-ročnej ženy diagnostikuje rakovina maternice, znamená to, že sexualita hrá v jej živote veľkú úlohu a že s ňou začala už skoro,“ povedala Thandeka Mazibuko, juhoafrická onkologička.

Dlhodobé užívanie orálnej antikoncepcie zvyšuje riziko rovnako ako infekcia HIV/AIDS, informovali vedci. –zg-

 

Psychoanalytička: Láska robí srdce „neurologicky zdravé“

 

Linec, 25.8.2014 (KAP) 017 338 – Človek nemôže byť „chorý na lásku“, keďže láska otvára srdce a tým ho robí „neurologicky zdravým“. Vyhlásila to psychoanalytička Rotraud Pernerová na celorakúskych biblicko-pastoračných študijných dňoch, ktoré sa konali od minulého štvrtka do soboty v Dome vzdelávania na zámku Puchberg. „Nikdy nie je neskoro na to, aby sme sa stali milujúcim človekom,“ zdôraznila Pernerová.

Pernerová sa v prednáške odvolala na výpoveď „… som chorý na lásku“ zo starozákonnej „Piesne piesní“, teda na tému konferencie, ktorú zorganizovalo Biblické dielo Linca so 100 účastníkmi z Rakúska i zo zahraničia. Na tomto mieste by sa muselo skôr uvádzať „chorý žiadostivosťou“, alebo „chorý túžbou“, vyhlásila psychoanalytička. Pieseň piesní označila ako „vzor toho, ako sa miluje“.

Podľa korutánskeho diecézneho biskupa Aloisa Schwarza „po období dažďa a zimy je najvyšší čas, aby v našej cirkvi konečne prevládla láska a síce celkom konkrétne“. Na následnej bohoslužbe slova biskup vyzval, aby sme okamžite začali s cvičeniami v láske. Pieseň piesní skrýva pre čitateľov „poklady“ ako je ako diamant, ktorý pre sa každého pozorovateľa blyští inak, ale pre všetkých žiari.

Konferenciu otvorili: rektor Domu vzdelávania Adolf Trawöger, biskupský vikár Johann Hintermaier a vedúci Biblického diela Linca, Franz Kogler. Ďalšie referáty renomovaných biblických vedcov sa zaoberali o. i. otázkou, ako sa Piesni piesní podarilo, že bola prijatá do Biblie. Rovnako rozobrali, čo sa z tejto telo zdôrazňujúcej knihy môžeme naučiť pre našu dobu. –zg-

 

Kritici: Až taký pokojamilovný dalajláma nie je …

 

Bývalý budhista: V roku 2425 má budhistický vládca strhnúť na seba svetovládu.

 

Hamburg, 25.8.2014 (kath.net/idea) 017 337 – Výzvami k pokojamilovnosti, láske a nenásiliu priťahuje dalajláma mnohých ľudí. Na začiatku svojej návštevy 23. až 26. augusta v Hamburgu fascinoval 79-ročný dalajláma 7000 poslucháčov svojimi prednáškami.

No až taká pokojamilovná hlava tibetského budhizmu podľa názoru jeho kritikov nie je. V Hamburgu proti dalajlámovi hlasno protestovali prívrženci budhistického „Medzinárodného spoločenstva Shugden“. Stále znova dochádza k násilným útokom v kláštoroch spoločenstva, ktorých náuky dalajláma odmieta. Táto viera uctieva tibetského boha ochrancu Dorje Shugdena a táto viera pochádza z pred-budhistickej ľudovej zbožnosti. Dalajláma vidí nebezpečenstvo, že táto zvláštna skupina ohrozuje politickú jednotu Tibetu a tým nahráva mocnárom Číny.

 

Bývalý budhista: Budhizmus usiluje o svetovládu

No aj bývalí budhisti kritizujú, že dalajláma v internom prostredí nie je taký pokojamilovný, ako sa javí navonok. Jeho štýl vedenia opisujú niektorí mnísi ako despotický. Zakazuje im napríklad konverziu na iné náboženstvo. Tento bývalý budhista a kresťanský spisovateľ Martin Kamphuis (Herborn/Stredné Hesensko stále znova ) poukazuje na takéto protiklady.  Tibetský budhizmus sa väčšinou prezentuje jednostranne pozitívne. Existuje však asi 45 percent pokojamilovných ale aj 55 percent hnevlivých zjavení Budhu. Zjednocovaním pokoja a hnevu usiluje budhizmus nielen o vnútorný pokoj, ale aj o svetový pokoj pokojným, ako aj vojnovým konaním. V roku 2425 má budhistický vládca strhnúť na seba svetovládu.

 

Orientácia v „duchovnom zmätku“

Priatelia budhizmu síce tvrdia, že budhisti nerobia misie, no ani to nesúhlasí. Ich rituály zasvätenia sú formou misií. Pojmy ako nirvána, Budha či osvietenie smerujú k jednému cieľu a síce stavu absolútnej prázdnoty. Ten sa síce označuje ako blaženosť, no v ňom sa nenájde ani osoba, ani nejaký pocit, ani duch.

Cieľom kresťanstva je naproti tomu nie akési rozplynutie vlastnej osoby, ale skrze vieru v Ježiša Krista darované stretnutie so všemohúcim Bohom. Kamphuis a jeho manželka Elke – bývalá ezoterička – chcú evangelikálnou iniciatívou „GateWay“ (Prechod) poskytovať biblickú orientáciu v tomto „duchovnom zmätku“. –zg-

 

Ukrajina: Spor cirkví v tieni konfliktu pokračuje

 

 

 

Kyjev, 25.8.2014 (KAP) 017 336 – Kyjevský veľarcibiskup Svjatoslav Ševčuk nanovo odmietol obvinenia pravoslávneho Moskovského patriarchátu, podľa ktorých Gréckokatolícka cirkev na Ukrajine je priamo zapojená do vojenského konfliktu na východnej Ukrajine. V podrobnom liste katolíckym biskupom na celom svete, z ktorého v pondelok citovalo „Rádio Vatikán“, Ševčuk kritizuje, že postoje Ruskej pravoslávnej cirkvi sa stále viac podobajú „propagande ruskej politiky“. Namiesto toho, aby sa postarala o pokoj, Moskva „haní“ Gréckokatolícku cirkev a iné vyznania a tým ich vystavuje nebezpečenstvu.

Moskovský patriarchát nedávno vyhlásil, že ozbrojení členovia Gréckokatolíckej cirkvi a pravoslávneho Kyjevského patriarchátu na Ukrajine nadávajú Moskve verným kňazom, ba mučia ich a zatýkajú. V liste ruský pravoslávny patriarcha Cyril I. vyzval hlavy pravoslávnych cirkví, aby pozdvihli svoj hlas na obranu pravoslávnych kresťanov na východnej Ukrajine.

Takýmito „vedomými zavádzajúcimi informáciami“ rastie ohrozovanie Gréckokatolíckej cirkvi militantnými separatistami, ktorí sa považujú za  „bojovníkov pravoslávneho Ruska“, zdôrazňuje veľarcibiskup Ševčuk v liste katolíckym biskupom, v ktorom zhŕňa najnovšie udalosti zo svojho pohľadu.

Ukrajina sa v súčasnosti nachádza „vo vojne“, ako píše Ševčuk. Už mesiace krajina prežíva Ruskom podporovanú destabilizáciu, ako aj „separatizmus a terorizmus“ v oblasti Donecka a Luhanska. V tomto konflikte sa poškodzujú a ničia Božie domy, kláštory a iné cirkevné budovy všetkých náboženských skupín. Duchovní všetkých cirkví pre svoj výkon pastoračnej služby riskujú životy. Teraz musia niektoré cirkvi a náboženské spoločenstvá slúžiť ako „terč diskriminácie“ a sú vystavené „verejnému násiliu“.

„Teroristi“, ako veľarcibiskup označuje ruských separatistov v liste, napríklad vyrabovali sídlo gréckokatolíckeho biskupa v Donecku a obsadili ženský kláštor, ktorý mníšky už predtým z bezpečnostných dôvodov opustili. Ozbrojenci vnikli aj do katedrály a znesvätili ju. Ševčuk okrem toho pripomenul únos gréckokatolíckeho kňaza, ktorého prinútili opustiť okolie Donecka.

Väčšinu Ukrajincov tvoria veriaci jednej z troch pravoslávnych cirkví v krajine. Katolíci – grécki a latinskí – sú menšinou a žijú hlavne na západe Ukrajiny. –zg-

 

Parolin: V Iraku nie je nijaký kultúrny boj
Vatikán, 25.8.2014 (kath.net/KNA) 017 335 – Vypudzovanie kresťanov v Iraku džihádistickými militantmi nie je podľa slov vatikánskeho štátneho sekretára Pietra Parolina (foto) nijaký následok kultúrneho boja medzi islamom a kresťanstvom. Takéto poňatie predstavuje situáciu príliš jednoducho, ako povedal Parolin v sobotu večer pre internetový portál «Vatican Insider». Aj mnohí moslimovia trpia výčinmi teroristickej skupiny «Islamský štát» a vyhlasujú solidaritu s kresťanmi. Moslimská väčšina odmieta brutálne násilie militantov. Avšak želal by si zreteľnejšie odsúdenie zo strany islamských štátov.

Parolin vyzval medzinárodné spoločenstvo k rýchlym opatreniam, aby sa ukončilo utrpenie náboženských menšín. Potrebná je „celková politická akcia“, v ktorej všetky menšiny Iraku dostanú svoje miesto. Utečenci musia mať možnosť vrátiť sa do svojich dedín.

K možnosti vojenského zásahu proti islamistom sa Parolin nevyjadril, ale poukázal na výpovede pápeža Františka. Ten minulý týždeň vyhlásil, že ľudstvo má právo, «zastaviť nespravodlivého agresora». Avšak to nemožno stotožniť s vojnou a bombardovaním.

Podľa najnovších odhadov ušlo v severnom Iraku pred terorom islamistov 720 000 ľudí, veľká časť z nich boli kresťania. –zg-

 

Jezuita: Kruté činy IS sú prejavom spodiny islamu

 

Vatikán, 24.8.2014 (kath.net/KAP) 017 334 – Kruté činy prívržencov „Islamského štátu“ (IS) v Iraku sú prejavom spodiny v histórii islamu. Zdôraznil to odborník na islam a poradca Vatikánu páter Samir Khalil Samir SJ (foto) v sobotu v rozhovore pre „Rádio Vatikán“.

„Potrebné sú teraz rozhodné stanoviská imamov a islamského ľudu.“ Jezuita pochádzajúci z Egypta ďalej zdôraznil: „Teraz sme dosiahli krutú beštialitu v histórii islamu. Ešte nikdy sme neboli na takom bode barbarstva.“

Otázkou je: Je toto islam? Alebo je to úchylka? Východisko iste spočíva v islamskej tradícii. Na druhej strane nemožno povedať, že to je „islam“.
Pre extrémistov IS sa teraz pravdaže stali všetci ľudia, ktorí nepatria do toho „pravého islamu“ terčom násilia. Reč o „neveriacich“ nie je v islame ničím novým, ako hovorí páter Khalil Samir. Teraz to však džihádisti zneužívajú.

Túto tendenciu bolo možno pozorovať už v sýrskej vojne. Páter Khalil Samir hovorí: „Vojna v Sýrii bola na počiatku vojnou Sýrčanov, ktorí protestovali proti diktátorskému režimu. No veľmi rýchlo – už o dva mesiace neskôr – sa pridali protagonisti z celého islamského sveta, najmä z arabského polostrova, aby ako suniti viedli vojnu proti mocnárom alavitom.“

Problém spočíva teda od počiatku vo vnútri islamu a to sa opakuje stále znova: „Kto nepatrí do autentického islamu, toho treba odstrániť – tak znie devíza,“ ako hovorí jezuita. Označovať druhého slovom „kafir“ – arabský islamský právnický termín pre nevercov – hovoriť, že ten druhý nie je pravý moslim a treba ho odstrániť, to je „jedna z hrôz moderného islamu“.

Sen o islamskom „božom štáte“, ktorí chcú teraz islamisti uskutočniť ponad hranice krajín, je bludnou cestou, ktorá aj v islamskom svete naráža na kritiku, ako hovorí egyptský jezuita ďalej. „Veľkí myslitelia sú proti tomu. Drámou je, že moslimovia si netrúfajú robiť sebakritiku, ale mlčky sa podrobujú.“

Podľa jezuitu príčiny bezohľadnej vôle extrémistov presadzovať si kultúrnu a politickú moc a ich interpretácia islamu spočívajú v hlbokej kríze islamského sveta: chudoba a nevedomosť umožňujú urobiť si nástroj z náboženských dogiem. Tu je potrebný proces vyzretia v rámci islamu – smerom k „univerzalistickému pohľadu na realitu“, ako to formuluje páter Khalil Samir, „pri ktorom islamská väčšina uzná cenu ochrany ľudských práv a bude ich hájiť“. „Široké masy sa musia teraz jasne postaviť proti fanatizmu a násiliu,“ žiada jezuita.

To isté žiadal aj Vatikán v nedávnom dokumente s obžalobou islamistického teroru v Iraku, ako ocenil páter Khalil Samir. Pápežská rada pre medzináboženský dialóg vyzvala 12. augusta k jednohlasnému odsúdeniu „nevýslovných“ zločinov v Iraku a pritom sa vyjadrovala veľmi zreteľne. Jezuita hovorí: „To je najzreteľnejší dokument, aký poznám. Nepoužíva nijaké diplomatické výrazy. Je vyvážený, ale silný vo výrazoch. Uvádza sa tam: „Dokedy chcete mlčať?“ A že imamovia majú prehovoriť! A nielen imamovia – masy, islamský ľud musí vyjsť do ulíc, keď ide o politickú vec, ktorá sa obracia proti iným.“ –zg-

 

Benedikt XVI. slávil svätú omšu so svojimi žiakmi
Vatikán, 24.8.2014 (kath.net/KAP) 017 333 – Na záver tohoročného stretnutia svojich žiakov emeritný pápež Benedikt XVI. (2005-2013) pre nich slúžil svätú omšu. Celebroval ju  v nedeľu ráno v Kostole Camposanto Teutonico vo Vatikáne. Bývalí študenti a študentky profesora Josepha Ratzingera, emeritného pápeža, od piatku diskutovali v letnej pápežskej rezidencii Castel Gandolfo. Témou tohtoročného stretnutia bola „Teológia kríža“. Hosťujúcim prednášateľom bol dogmatik Karl-Heinz Menke z Bonnu. Ako minulý rok tak ani tento rok sa Benedikt XVI. osobne na prednáškach ani diskusiách nezúčastnil.

Ratzingerov žiacky kruh sa stretáva tradične v konferenčnom  centre Centro Mariapoli v Castel Gandolfe. Táto skupina teológov sa vytvorila okolo Prof. Ratzingera v r. 1977 a od r. 1978 do r. 2013 sa každoročne stretávala so svojím učiteľom, ktorý po akademickej dráhe bol najprv mníchovským arcibiskupom, potom prefektom Kongregácie pre náuku viery a nakoniec pápežom. Benedikt XVI. pri týchto stretnutiach vždy aktívne zasahoval do diskusií. Skupina teológov spája bývalých doktorandov a habilitantov z rokov keď Ratzinger prednášal na univerzitách v Bonne,  Münsteri, Tübingene a Regensburgu. –zg-

 

Čo robí vlastne emeritný pápež?

 

Život v kláštore s modlitbou, meditácia, korešpondencia – o živote Benedikta XVI.

píše korešpondent rakúskej agentúry Kathpress Johannes Schidelko (KAP)

 

Vatikán, 24.8.2014 (kath.net/KAP) 017 332 – Aj toto leto sa pápež Benedikt XVI. znova stretne so svojimi žiakmi. Avšak už nie na akademickú diskusiu v Castel Gandolfe, ale až po ich stretnutí na záverečnú svätú omšu vo Vatikáne. Ako minulý rok zišlo sa 40 bývalých študentov, doktorandov a asistentov v Castelli Romani bez svojho bývalého  učiteľa, ktorý od odstúpenia 28. februára 2013, Vatikán sotva opustil a iba zriedka vystupuje na verejnosti.

Na verejnosti vystúpil pri svätorečení oboch predchodcov Jána XXIII. a Jána Pavla II., 27. apríla, keď koncelebroval svätú omšu na Námestí sv. Petra. Dva mesiace predtým bol prítomný na kreovaní nových kardinálov v Chráme sv. Petra. Na požehnanie pamätníka sv. archanjela Michala vo vatikánskych záhradách, na ktorom sa zúčastnil v júli 2013, mali prístup iba zamestnanci Vatikánu.

Inak trávi Benedikt XVI. dni v špeciálne pre neho upravenom kláštore „Mater ecclesiae“ (foto) vo vatikánskych záhradách, ani nie 200 metrov vzdialený od svojho nástupcu Františka. Venuje sa modlitbe a meditácii, pestuje rozsiahlu korešpondenciu a často prijíma hostí vo svojich priestoroch. K jeho domácemu spoločenstvu patria dámy spoločenstva „Memores Domini“, ktoré mu viedli domácnosť už v apartmáne na 3. poschodí Apoštolského paláca. Okrem toho býva v kláštore arcibiskup Georg Gänswein, ktorý je jeho súkromným sekretárom, ako aj prefektom Pápežského domu Františka. A tým udržuje neustále spojenie medzi oboma pápežmi.

Keď ide arcibiskup Gänswein na dovolenku, asistujú Benediktovi v kláštore striedavo viacerí nemeckí duchovní. Okrem toho je u neho v súčasnosti na návšteve jeho brat, prelát Georg Ratzinger, ktorý mu robí spoločnosť.

Benedikt XVI. má pravidelný denný program: o 7 hodine svätá omša, potom raňajky, modlitba, čítanie, spracovanie bohatej pošty, medzitým občas chvíle na oddych a prechádzky na terase či v záhrade a skoré odoberanie sa na nočný odpočinok.

Návštevníci uvádzajú, že emeritný pápež má stále bystrého ducha a jasný rozum. Ale 87-ročnému Benediktovi XVI. sa stále ťažšie chodí. V dome používa paličku, krátke trasy zvláda bez pomoci. A mimo bytu používa oporu na chôdzu na kolieskach. Avšak najmä v horúcich dňoch stále zriedkavejšie opúšťa dom. Jeho pravidelné prechádzky sú stále kratšie. A fotografia, ktorú urobil paparazzo očividne z kupoly Chrámu sv. Petra a na ktorej nejasne vidno Benedikta XVI. a Gänsweina na prechádzke, je, ako sa zdá, spred niekoľkých mesiacov.

Kontakt s jeho nástupcom Františkom je nekomplikovaný. Pri návrate zo Soulu argentínsky pápež v lietadle potvrdil: „Vídavame sa. Pred cestou som ho navštívil. Pred dvomi týždňami mi poslal zaujímavý list a požiadal ma o môj názor.“ František povedal, že so svojím predchodcom má „normálny vzťah, bratský vzťah“. „Je to, akoby som mal v dome múdreho starého otca, Benedikt ma povzbudzuje,“ zdôraznil František.

A František obhajoval emeritného pápeža z Bavorska aj proti teológom, ktorí jeho odstúpenie kritizovali. Ešte pred 70 rokmi boli sotva emeritní biskupi, dnes je to normálne, a to by malo analogicky platiť aj pre úrad pápeža, je František presvedčený. Dodal, že Benedikt svojím gestom dokázal svoju veľkosť, pokoru a odvahu a otvoril jedny dvere. „Keby moje sily na vykonávanie úradu už nestačili, urobil by som to isté,“ ubezpečil František.

Nejasné je, kedy Benedikt XVI. na budúce zasa verejne vystúpi. Najnovšie rímske fámy, že bude mať otvárací referát na synode biskupov, sa zdajú byť málo vierohodné. –zg-

 

Kardinál Schönborn, Conchita Wurstová a dekadencia Európy

 

Viedeň, 22.8.2014 (IK Nachrichten) 017 331 – Rakúsky spevák Thomas Neuwirth ako transvestita Conchita Wurstová vyhral v máji 59. spevácku súťaž Eurovízie v Kodani. K tým, čo sa z tohto úspechu tešili, bol aj rakúsky kardinál Christoph Schönborn. „V pestrej Božej záhrade“ existujú aj ľudia, ktorí sa cítia ako to druhé pohlavie, „a tí si zasluhujú našu plnú úctu, náš rešpekt ako ľudia“, citovali noviny „Die Tagespost“ (17.5.2014) viedenského arcibiskupa.

Presne o dva týždne neskôr sa kardinál Schönborn vyjadril ku škandalóznemu plagátu s nahým hermafroditom (dvojpohlavnou osobou) k akcii „Life Ball“ nasledovne:

„Vtedy aj dnes – Rím ako Európa – obrovský blahobyt, ktorý priťahoval a priťahuje nevyhnutne masy ľudí z chudobnejších krajín. Vtedy aj dnes – pokles pôrodnosti a prestarnutosť obyvateľstva, oslavovanie násilia, vtedy hry gladiátorov, dnes násilie v počítačových hrách a žiaľ aj v realite. Vtedy aj dnes -mnohí prisťahovalci, ktorí sa tešia zo slobody, blahobytu, bezpečia, zo všetkého, čo im vo vlasti chýbalo. Súčasne však boli ľudia vtedy šokovaní z dekadencie a nemravnosti Ríma. A mnohí naši prisťahovalci a nielen moslimovia, sú dnes pohoršení mnohým, čo sa v Európe oslavuje ako veľká sloboda, ako napríklad skutočne nepríjemný plagát k akcii Life Ball.

Aká dekadentná je Európa? Nepochybne sa nachádza v hlbokej kríze. Európa stráca na význame.“

Čo sa týka porovnania Európy s antickým Rímom, má kardinál Schönborn nepochybne pravdu. Zdá sa však, že nechápe, že fenomén „Conchita“ je súčasťou tejto dekadencie a nemravnosti v dnešnej Európe. –zg-

 

USA: Arcidiecéza Oklahoma City žaluje satanistov

 

Oklahoma City, 22.8.2014 (kath.net/jg) 017 330 – Arcidiecéza Oklahoma City (USA) vzniesla žalobu na súd proti organizátorom čiernej omše. Tá sa má konať v septembri v konferenčnom centre v Oklahoma City. Žalobou chce arcidiecéza dosiahnuť vydanie konsekrovanej Hostie, ktorá sa má pri tejto satanistickej akcii znesvätiť.

Obžalovaní sú Adam Daniels a skupina „Dakhma of Angra Mainyu“. Daniels vystupuje od r. 2010 ako organizátor satanistických podujatí v Oklahoma City. Okrem toho je registrovaným páchateľom sexuálnych trestných činov. Konsekrovanú Hostiu dostal poštou od priateľa, ako povedal Daniels pre rôzne médiá a ohlásil, že v rámci čiernej omše ju chce znesvätiť a zničiť.

Oklahomská arcidiecéza odôvodňuje svoju žalobu okolnosťou, že každá konsekrovaná Hostia patrí Cirkvi. Laici ju smú rozdávať iba so súhlasom miestneho biskupa a za určitých podmienok. Pomocní rozdávatelia svätého prijímania majú iba za určitých pastoračných podmienok povolené vynášať Hostiu mimo priestoru kostola. Satanisti preto mohli dostať Hostiu do vlastníctva iba nepovolenými prostriedkami, uvádza sa v žalobe.

V Oklahome sa už dvíha stále väčší odpor proti sláveniu čiernej omše. Mary Fallonová, guvernérka štátu Oklahoma, označila podujatie vo vyhlásení ako „odpudzujúce zosmiešňovanie katolíckej viery“. A 50 000 ľudí už podpísalo petíciu na internete proti tomuto satanistickému podujatiu. –zg-

 

Hlásiť sa ku viere je vo východnej Európe ‘znova v móde’

 

Viedeň, 22.8.2014 (kath.net/KAP) 017 329 – V súčasnosti – 25 rokov po politickom prevrate vo východnej a strednej Európe – nastal rozkvet viery najmä v spoločnostiach charakterizovaných pravoslávnou vierou. Hlásiť sa ku viere „sa zdá byť v nemálo postkomunistických krajinách znova v móde“. Vyplýva to zo štúdie o náboženských premenách vo východnej Európe, ktorej výsledky zhrnul nemecký náboženský sociológ z Münsteru Olaf Müller v novom vydaní časopisu „Teologicko-praktický štvrťročník“. Jeden z jeho poznatkov:

„Zdá sa, akoby krajiny silne nábožensky formované už počiatkom 90. rokov sa stali teraz ešte religióznejšími.“ Naproti tomu spoločnosti, ktoré v tom období nemali silnú spätosť s vierou, svoj postoj sotva zmenili.

Náboženstvo vzrástlo na význame práve v tých krajinách, v ktorých už pred prevratom boli sociálne a hospodárske problémy. Kde však bola „ekonomická a politická transformácia pomerne úspešne zrealizovaná, náboženský rozkvet sa neprejavil – ako Estónsko alebo Slovinsko – alebo tam pokračovala sekularizácia. Zvlášť natrvalo boli náboženské štruktúry zničené tam, kde bolo okrem toho náboženstvo a jeho inštitúcie počas komunizmu masívne potláčané – ako vo východnom Nemecku alebo v Českej republike. Práve na území bývalej NDR „sa zdá, akoby sa rozplynuli aj posledné zvyšky náboženskej základne“.

 

Jednota náboženstva a národa

Silné prepojenie kultúry, náboženstva a národnej identity existuje naďalej v krajinách ako Poľsko, Slovensko, Chorvátsko, Rumunsko, Srbsko, Moldavsko, alebo Ukrajina. V krajinách ako Slovinsko, Maďarsko a Lotyšsko nachádzame tento vývoj iba v menšom rozsahu. V Poľsku a Chorvátsku patrí k „dobrému občanovi krajiny“, aby sa priznával ku svojej cirkvi, v tomto prípade Katolíckej cirkvi, ako píše Müller.

Aj v pravoslávnych krajinách sa deklarovaná náboženská príslušnosť pre väčšinu obyvateľstva stala medzitým už samozrejmosťou. V Putinovom Rusku napr. vzrástol tento podiel medzi rokmi 1990 až 2008 z 34 na 64 percent, v Rumunsku, Moldavsku alebo Srbsku hlásia sa takmer všetci obyvatelia ku svojej cirkvi.

V západoeurópskych krajinách zohráva jednota náboženstva a národa už sotva nejakú úlohu, pripomína Müller. Prieskumy týkajúce sa dôvery v Cirkev dávajú nehomogénny obraz. V katolíckom Poľsku klesol tento podiel hneď o 20 percent – vychádzajúc z veľmi vysokého východiskového čísla. 64 percent Poliakov dôverovalo Cirkvi v r. 2008, no v r. 1990 to ešte bolo 84 percent. Dôvera v Katolícku cirkev však vzrástla na Slovensku v rovnakom období z 50 na 62 percent. Asi polovica obyvateľstva dôveruje Cirkvi v Chorvátsku – 53 percent (1990 – 57 percent) a v Slovinsku – 49 percent (1990 – 39 percent).  Na chvoste aj tu zostalo Česko a východné Nemecko, kde iba 21 percent dôveruje cirkvi.

 

Viera v Boha nie je program pre menšinu

Viera v Boha v takmer všetkých postkomunistických krajinách nie je v nijakom prípade program pre menšinu- naopak: Viac ako 90 percent Poliakov, Chorvátov, Rumunov a Moldavcov sa hlásilo v r. 2008 k viere v Boha, v iných krajinách, okrem Česka (39 percent) a východného Nemecka (19 percent), tvoria veriaci väčšinu. Čo do návštevnosti kostola dosahujú však iba Poliaci 72 percent a Rumuni 50 percent.

Olaf Müller, autor viacerých kníh na tému „Náboženstvo v Európe“, hodnotí katolíkov ako najhorlivejších návštevníkov bohoslužieb, za nimi nasledujú pravoslávni a – s veľkým odstupom – protestanti.

O viere v Boha však treba dodať, že osobná viera v Boha a viera Cirkvi často nie sú v súlade. V existenciu „nejakej vyššej bytosti alebo duchovnej moci“ verí v mnohých krajinách vyšší počet ľudí, ako verí v osobného Boha kresťanského vyznania viery. Väčšina ľudí verí v osobného Boha naproti tomu v Poľsku, na Ukrajine a v Moldavsku.  –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.    

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *