Život Cirkvi vo svete 26 * 2014

Obsah

 

Zverejnili Instrumentum laboris Synody o rodine

Arcibiskup sa napriek kritike na „Pochode za manželstvo“ zúčastní!

Gabriele Kubyová: ‘To ste nevedeli, pán sused, pani suseda? ‘

Irak: Bojovníci ISISu žiadajú ‘daň z hlavy’ od kresťanov

USA: Hororové tézy jednej rehoľníčky

(Zatiaľ ešte) maskované prenasledovanie kresťanov v Európe

‘Predkoncilová omša’: František neodbočí od línie Benedikta XVI.

Baden-Württemberg: Evanjelický farár dobodaný vo fare

Čína: Štátne orgány dávajú stŕhať kríže a rúcať kostoly

Ukrajina: Pápež vysiela kardinála Tomka na oslavy v Užhorode

Španielsko: Modelka po vízii vo Fatime vstúpila do kláštora

Biskup mafiánskeho regiónu: Slovo pápeža sa má prejaviť v pastorácii

Seehofer: Benedikt XVI. už do Bavorska nepríde

Linec: Biskup pôvodom zo Slovenska slávi zlaté jubileum

Kyjevský veľarcibiskup vyzýva k pôstu za pokoj

Anglikánsky biskup suspendoval kňaza pre homosexuálny zväzok

Nemecko: Farári zbierajú podpisy proti prezidentovi Gauckovi

Herec z filmu o Che-Guevarovi hrá pápeža Františka

Praha: Škandál okolo obvinenia katolíckej cirkvi z nacizmu

Poľsko: Biskupi prosia obete zneužívania o odpustenie

Stavebná firma apartmánu kardinála Bertoneho skrachovala

Naša príloha

Najvyšší strážca viery – kardinál Müller – na strane chudobných
Zverejnili Instrumentum laboris Synody o rodine

Vatikán, 26.6.2014 (RV) 017 151 – V Tlačovom stredisku Svätej stolice predstavili Instrumentum laboris  3. mimoriadneho generálneho zasadnutia Synody biskupov.
Ide o pracovný dokument zostavený v prípravnej fáze blížiacej sa synody, ktorá sa bude sa konať o necelé štyri mesiace: 5. – 19. októbra 2014 na tému
„Pastoračné výzvy vzhľadom na rodinu v kontexte evanjelizácie.“
V nasledujúcom roku 2015 sa uskutoční ďalšie synodálne zasadnutie, tentoraz už riadneho charakteru. Generálny sekretár Synody biskupov kardinál Lorenzo Baldisseri oznámil aj znenie témy budúcoročného riadneho zasadania synody, ktorá znie: „Ježiš Kristus zjavuje tajomstvo a povolanie rodiny“.
Okrem generálneho sekretára kardinála Lorenza Baldisseriho pri dnešnom stretnutí s novinármi hovoril o novom dokumente aj kardinál André Vingt-Trois, jeden z troch predsedajúcich delegátov synody, ďalej generálny relátor synody kardinál Péter Erdő a osobitný sekretár synodálneho zasadania Mons. Bruno Forte. Moderátor konferencie páter Federico Lombardi dal slovo aj odborníkom z radov laikov, prof. Francescovi Mianovi a jeho manželke prof. Pine de Simoneovej.
Priblížme si v skratke samotný dokument: Text v rozsahu 75 strán je rozvrhnutý do troch častí. Prvá časť sa zaoberá témou: komunikovanie základného posolstva evanjelia o rodine v dnešnej dobe. Biblické pramene, učenie Magistéria a prirodzený zákon poskytujú jasnú orientáciu. Naznačené pastoračné otázky sa v tejto súvislosti týkajú najmä prijatia týchto právd, čiže ich pochopenia aj s praktickými dôsledkami, čo sa spája s otázkou vhodného jazyka, výchovy, dosahovania zrelosti a napĺňania kresťanského povolania.
Druhá časť dokumentu rozoberá pastorálne otázky vzhľadom na rozličné reálne ťažkosti rodín. Náročné otázky sa vzťahujú na krízu viery, vnútorné rodinné ťažkosti vo vzťahoch a komunikácii, rozpad rodín, domáce násilie, zneužívanie či závislosti. Ďalej sú to vonkajšie tlaky na rodinu, súvisiace s prácou, chudobou, spoločenskými tendenciami konzumizmu a individualizmu, pričom sa spomínajú aj antisvedectvá v samotnom cirkevnom prostredí. Uvádzajú sa rôzne situácie manželskej neregulárnosti z pohľadu cirkevného práva. Dokument zahŕňa aj problematiku zväzkov rovnakého pohlavia a otázku odovzdávania viery deťom, vyrastajúcim v takomto prostredí.
Instrumentum laboris sa napokon tretia časť sa venuje téme: konkrétne ťažkosti veriacich s prijatím učenia Magistéria v oblasti úcty a otvorenosti k životu. Načrtáva pastoračné odpovede najmä v oblasti výchovy a odovzdávania viery vo všeobecnosti i v osobitne zložitých rodinných pomeroch.
Generálny sekretár Synody biskupov kardinál Lorenzo Baldisseri v úvode k dokumentu píše:
Instrumentum laboris vznikol z odpovedí na dotazník z Prípravného dokumentu, zverejneného v novembri 2013, s otázkami rozdelenými do ôsmich okruhov týkajúcich sa manželstva a rodiny, ktorý bol široko distribuovaný. Odpovede, ktoré sú početné a detailné, prišli zo synod východných katolíckych cirkví sui iuris, z konferencií biskupov, z dikastérií Rímskej kúrie a z Únie vyšších rehoľných predstavených. Generálny sekretariát dostal priamou cestou aj odpovede – tzv. náhľady – od významného počtu diecéz, farností, hnutí, skupín, cirkevných združení a z rodinného prostredia, ako aj od akademických inštitúcií, špecialistov, veriacich i iných, ktorí mali záujem dať na vedomie svoje uvažovanie.“
Podľa slov kardinála Baldisseriho, dotazník sa stretol s pozitívnym ohlasom. Nie všetky témy z odpovedí na jeho 39 otázok i z ďalších podnetov sú zahrnuté do textu Instrumentum laboris tohtoročnej októbrovej synody, ktorá má charakter mimoriadneho zasadnutia. Niektorými z tém sa bude zaoberať až riadne zasadnutie Synody biskupov v roku 2015. -jb- , -zg-

 

Arcibiskup sa napriek kritike na „Pochode za manželstvo“ zúčastní!
San Francisco, 27.6.2014 (kath.net/LSN/jg) 017 150 – Arcibiskup San Francisca Salvatore Cordileone sa zúčastní na „Pochode za manželstvo“ tento týždeň vo Washingtone D.C. Jeho postavenie ako arcibiskupa a predsedu Komisie pre napomáhanie a obhajobu manželstva ho k tomu zaväzuje, aj keď zo strany politikov prichádza kritika, ako napísal arcibiskup Cordileone v otvorenom liste na internetovej stránke Arcidiecézy San Francisco.

Politici ako Nancy Pelosiová, vedúca frakcie Demokratickej strany v Kongrese, Ed Lee, primátor San Francisca a Gavin Newsom, zástupca guvernéra Kalifornie arcibiskupa Cordileoneho požiadali, aby sa na „Pochode za manželstvo“ nezúčastnil, pretože ten sa zameriava proti homosexuálom. Pelosi označil toto podujatie doslova ako „zlovoľnosť maskovanú ako cnosť“.

Bill Donohue, prezident Katolíckej ligy, Pelosiovú nato obvinil, že meria dvojakou mierou. „Keď homosexuáli behajú nahí po uliciach San Francisca a katolíkov obscénnym spôsobom zosmiešňujú, nie je Pelosiová nikdy urazená. Ale je urazená, keď jej arcibiskup verejne zastupuje náuku Cirkvi,“ povedal doslova o političke z Kalifornie.

Lee a Newsom sa odvolali na často citovanú výpoveď pápeža Františka: „Keď je nejaká osoba homosexuál, hľadá Boha a má dobrú vôľu, kto som ja, aby som ju odsúdil?“

„Táto veta sa často používa na ospravedlnenie praktizovanej homosexuality,“ hovorí Dr. Christine Mugridgeová, hovorkyňa Arcidiecézy San Francisco a dodáva: „To však nezodpovedá tomu, čo pápež František chcel povedať. Pápež sa označil ako verný syn Cirkvi a homosexuálny štýl života a jeho lobistov odsúdil.“

V otvorenom liste arcibiskup Cordileone cituje inú vetu pápeža Františka, ktorá mala oveľa menšiu mediálnu ozvenu: „Musíme posilniť právo detí vyrastať v rodine s otcom a matkou. Táto veta nie je nasmerovaná proti homosexuálom, ale pápež sa jednoducho vyslovil za manželstvo muža a ženy,“ píše Cordileone. –zg-

 

Gabriele Kubyová: ‘To ste nevedeli, pán sused, pani suseda? ‘

 

Hovorím ľuďom, čo sa deti na sexuálnej výchove učia: Že môžu mať sex kedykoľvek a s kýmkoľvek, vždy keď majú na to chuť …! „Gender“ je ideológia, ktorá ničí rodinu.

 

Stuttgart, 26.6.2014 (kath.net) 017 149 –  „Predpokladajme, že moji susedia majú školopovinné deti alebo vnúčatá, tak im rozprávam, čo sa deti na sexuálnej výchove učia: Že môžu mať sex kedykoľvek, keď majú na to chuť, so sebou samým (masturbácia od úplne raného veku) s chlapcom alebo dievčatkom či s oboma a ako sa to robí … To ste nevedeli, pán sused, pani suseda? Povedala to Gabriele Kubyová v interview pre kath.net. Sociologička, spisovateľka a vedkyňa zaoberajúca sa „genderom“ sa 28. júna zúčastní na „Demonštrácii za všetkých“ (za rodinu) v Stuttgarte.
kath.net: V sobotu sa koná v Stuttgarte „Demonštrácia za všetkých“.  Ako vysvetlím svojmu susedovi, že by tam tiež mal prísť?

Gabriele Kuby: Predpokladajme, že moji susedia majú školopovinné deti alebo vnúčatá, tak im rozprávam, čo sa deti na sexuálnej výchove učia: Že môžu mať sex kedykoľvek, keď majú na to chuť, so sebou samým (masturbácia od úplne raného veku) s chlapcom, alebo dievčatkom, či s oboma a ako sa to robí, napr. orálne a análne a kde môžu ísť na potrat bez vedomia rodičov, ak nevyjde antikoncepcia. To je štandard nemeckej Spolkovej centrály pre zdravotnú osvetu SCZO a Svetovej zdravotníckej organizácie WHO. … (porovn. „Standards for Sexuality Education in Europe“  WHO a SCZO). To ste vôbec nevedeli, pán sused, pani suseda?

Zelená vláda Badenska-Württemberska však priam šialene zachádza ešte ďalej: Deti byť majú od prvého ročníka v každom predmete! konfrontované s  LSBTTIQ (LGBTI). Čo to znamená? Spýtajte sa svojich detí! Tí vám objasnia, že ste beznádejne zaostalí, keď nepovažujete lesbické, homosexuálne, bisexuálne, transsexuálne, transgenderové, intersexuálne – skrátka iné spôsoby života – za rovnako dobré, ako heterosexuálne.

Deti sú totiž vychovávané k „prijímaniu“ všetkého, to znamená majú každý sexuálny štýl života považovať za dobrý. Tolerancia aktivistom LGBTI a zástupcom ich záujmov v politických úradoch totiž nestačí. Nedokážete to uveriť? Deti a mládež predsa chcú rodinu, ako hovoria. Správne! Prieskumy zhodne ukazujú, že 80 až 90 percent mladistvých chce rodinu. Presne preto musíme vychádzať do ulíc!

kath.net: Zriedka sa masy mali tak dobre ako ľudia dnes v Nemecku. Hrozba „genderu“ sa zdá byť čisto virtuálna. Nikoho netlačí topánka. Prosím ukážte nám konkrétne nebezpečenstvá tejto ideológie.

Gabriele Kuby: Ste si celkom istý, že nikoho netlačí topánka? Depresie a strach sú masovým javom, psychické problémy sú už hlavnou príčinou zlyhaní na pracovisku, 20 percent detí prichádza už do materskej škôlky s poruchami správania.

A ešte tu máme problém, že vymierame, hovorí sa však radšej o „demografickej kríze“. Tieto počty sa v štatistikách a vo verejnom povedomí nedávajú do príčinného súvisu s rozpadom rodín. K rozpadu rodiny sa zasa pristupuje ako k prírodnej katastrofe, ale z veľkej časti je to výsledok politiky nepriateľskej voči rodine, ako ju realizuje EÚ s celou svojou mocou.

Politika je poháňaná ideami. Konštrukciu ideí, ktorá manipulačne a nakoniec totalitárne presadzuje mocenské záujmy, nazývame ideológiou. „Gender“ je ideológia, ktorá ničí rodinu. Už viac ako 10 rokov sa usilujem vniesť svetlo do týchto súvislostí.

Postupne sa ľudia prebúdzajú. Teším sa, že moju osvetovú knižku „Gender – nová ideológia ničí rodinu – Gender – eine neue Ideologie zerstört die Familie – si za dva mesiace kúpilo už 40 000 ľudí.

kath.net: Do akej miery je „gender-mainstreaming“ zameraná proti rodine?

Gabriele Kuby: Ideológia „gender“ tvrdí, že si možno pohlavie slobodne voliť a že každá sexuálna orientácia je rovnako dobrá – oboje dokáže každý vyhodnotiť ako nepravdu a ako program na zničenie rodiny.

Naša ľudská existencia spočíva na tom, že sme muž a žena a že sa množíme pohlavným spojením. Keďže ako jediné stvorenie nie sme viazaní inštinktom, ale vybavení slobodnou vôľou, potrebujeme morálne kritériá pre dobro a zlo. Dobré je, čo napomáha život, zlé je, čo napomáha smrť, neslobodu a totalitnú nadvládu. Politika „gender“ robí to druhé. Je veľkolepé, že teraz už aj v Nemecku sa stále viac ľudí povstáva proti tomu.

kath.net: Srdečná vďaka za rozhovor. –zg-

 

Irak: Bojovníci ISISu žiadajú ‘daň z hlavy’ od kresťanov

 

Mosul, 26.6.2014 (kath.net/idea) 017 148 – V Iraku šíri teroristická skupina „Islamský štát v Iraku a Sýrii“ (ISIS) strach a hrôzu. Sunitskí bojovníci žiadajú od kresťanov, ktorí ešte zostali v severnom meste Mosul, daň z hlavy. Tzv. „dšizija“ je Koránom a náboženským zákonom Šaría predpisovaný odvod pre nemoslimských obyvateľov pod ochranou moslimského štátu nazývaných „dhimmi“.  Vieru však napriek tomu kresťania verejne vyznávať nesmú. Kto sa príkazu nedrží, bude vyhnaný alebo zbičovaný. Podľa Vysokej komisie pre  ľudské práva v Iraku kresťania v Mosule musia platiť za ochranu v prepočte najmenej 184 eur. No toho je schopný iba malý počet, keďže v meste niet možností zárobku, ako hovorí člen komisie Salama al Khafali. Militanti ISISu vydali aj edikt, podľa ktorého ženy – aj kresťanky – musia nosiť závoj. Dodržiavanie sa sleduje na kontrolných bodoch.

 

Ženy sa sexom majú podieľať na „svätej vojne“!

Teroristi ďalej vyzvali moslimské rodiny, aby svoje slobodné dcéry dali k dispozícii ako sexuálne služobníčky bojovníkom. Tým sa vraj ženy podieľajú na „svätej vojne“. Na túto službu regrutovali asi 150 moslimiek. Kto sa bude brániť, bude potrestaný v zmysle práva Šaría. ISIS regrutuje aj deti a mladistvých 12- až 18-ročných. Tí majú okrem iného za úlohu zbičovať väzňov.

 

Aj nemeckí islamisti v Iraku?

Nemecký Úrad pre ochranu ústavy nevylučuje, že medzi bojovníkmi ISISu v Iraku sú aj extrémisti z Nemecka. Z Hamburgu pochádza asi 15 z 320 islamistov, ktorí sa vydali do Sýrie, aby tam bojovali v občianskej vojne. V Sýrii sa teroristická skupina ISIS považuje za zvlášť atraktívnu pre extrémistov z Nemecka. Z prívržencov extrémistov, ktorí doteraz bojujú v Sýrii, sa regrutujú aj terajší militanti v Iraku.

 

Už 21 osôb popravených

Asi 3000 militantov ISISu napojených na teroristickú sieť Al Kaída počiatkom júna ovládlo hlavné mesto provincie Ninive, Mosul, a pritom vypaľovali aj kostoly a kláštory. Potom postupovali na ďalšie mestá. V západoirackých mestách Rava a Ana podľa médií popravili 21 ľudí. ISIS chce zriadiť v severnej Sýrii a v Iraku sunitský emirát.

Podľa organizácií pre ľudské práva, ktoré sú v kontakte s chaldejsko-asýrskymi kresťanmi a cirkvami, až do 150 000 moslimov a kresťanov ušlo do kláštorov a kresťanských obcí na rovine Ninive – napríklad do malého mesta Alkoš so 4800 obyvateľmi. Tam kresťania prijali aj moslimských utečencov.

Počet 1,5 milióna kresťanov v r. 2003 v Iraku poklesol na 500 000. Iba minulý rok v krajine pri útokoch usmrtili podľa odhadov OSN viac ako 8000 ľudí. –zg-

 

USA: Hororové tézy jednej rehoľníčky

 

Polygamia je niekedy zmysluplná …

 

USA, 26.6.2014 (kath.net) 017 147 – Sporná americká rehoľná sestra Margaret Farleyová robí v nemeckej oblasti reklamu svojej knihe „Sex-Book“. Tézy tejto sestry, ktoré sú už dlhší čas známe a ktoré Vatikán „príslušne vyhodnotil“, sú tie bežné tézy hnutia „Wir-sind-Kirche“: zmena myslenia o celibáte, zmena myslenia o homosexualite, povolenie antikoncepcie a rozvodu. Pritom ona ešte vyvoláva rozruch ďalšími bizarnými témami. Božie zjavenie sr. Margaret odmieta! „Čo nemáme robiť je, čakať na hlas zhora, ktorý hovorí: Nedávajte sa rozvádzať! Nebuďte homosexuálni!“

Na otázku, kde je Boh v jej normách, sestra konštatuje: „Sú to ľudské normy. Dúfam, že oslovia aj ateistov.“ A na otázku, či možno realizovať viacčlenné manželstvo sestra potom vyhlási:

„Polygamia je niekedy zmysluplná. Na ochranu žien, ktoré sa sami nedokážu uživiť, napríklad. Kresťanskí misionári obrátili celé národy na monogamiu. Západ bol dlho posadnuto fixovaný na základnú rodinu pozostávajúcu z otca matky a dieťaťa. Tá zaručovala spoločenskú stabilitu. No v priebehu histórie už vždy boli rôzne modely a dnes je to tiež tak. Pravé kresťanské manželstvo predsa nemusí pozostávať z muža a ženy. Dvaja muži si adoptujú dieťa – veď to je predsa rodina. Rodina je to, čo funguje.“ –zg-

 

(Zatiaľ ešte) maskované prenasledovanie kresťanov v Európe

 

Aachen, 26.6.2014 (kath.net/Fórum nemeckých katolíkov) 017 146

 

Existuje spôsob prenasledovania, ktoré je lepšie maskované, aj v Európe, v krajinách s kresťanskou a demokratickou tradíciou. Ako inak by sme mali interpretovať nielen náboženskú intoleranciu, ale aj násilie voči kresťanom? Ako chápať úmysly zosmiešňovania kresťanskej viery a napomáhanie hodnôt, ktoré sú v otvorenom rozpore s Evanjeliom, ktoré je ešte aj dnes dôležitou hodnotou pre viac ako 70% obyvateľstva Európskej únie?“

 

Tieto slová pochádzajú od nikoho menšieho, ako je zástupca pápeža Františka v Nemecku – apoštolského nuncia arcibiskupa Dr. Nikolu Eteroviča, ktoré uviedol 22. júna v homílii na pútnickej omši vo svätyni v Aachene.

 

Oficiálne sa vždy popiera, že u nás v Nemecku a predovšetkým v srdci Európy, starého kontinentu, existuje viac či menej maskované prenasledovanie kresťanov. Ale že existuje, zažívajú mnohí horliví kresťania vo svojom povolaní, v susedstve a vo verejnosti. Svedectvá o tom sa rok čo rok viac množia. Kostoly sa pustošia, alebo podpaľujú, či so skrytou tajnou podporou istých médií znesväcujú. V mojom farskom kostole bolo treba nedávno vyhnať od oltára tím pornofilmov. Práve porno priemysel stále viac zneužíva kresťanské symboly a sväté miesta.

Ale najpočetnejšie sú poznámky nepochopenia a osobné odmietanie, ktoré kresťania musia znášať medzi priateľmi, kolegami, ba dokonca vo vlastnej rodine. V najlepšom prípade nás považujú za šibnutých. Odkiaľ pochádza toto nepriateľstvo?

 

Nuncius poukázal na biblické proroctvá a Kristove slová. Povedal, že aj zakladateľka evanjelických sestier Panny Márie matka Basilea Schlinková svoje sestry prorocky už od 50. rokov pripravovala na nové prenasledovanie kresťanov.

 

Denne prežívame, že kresťania na celom svete nie sú na tele a na duši iba ohrozovaní, ale musia položiť aj svoj život za Krista.

Tak ďaleko to u nás (ešte) nie je, ale arcibiskup Chicaga, kardinál George, pred časom povedal, že on ešte zomrie vo svojej posteli, jeho nástupca však už vo väzení a toho nástupca na verejnom mieste. Až tomu ďalšiemu nástupcovi znova prejavia rešpekt a úctu. Temné vyhliadky?

Boj proti Evanjeliu je taký starý, ako Cirkev sama. My dnes žijeme, najmä v Európe a Severnej Amerike, v dobe, v ktorej sa väčšina ľudí má dobre, už sa nemusia triasť o svoj každodenný život a myslia si, že Boha už nepotrebujú. Zaoberáme sa vecami, pre ktoré nás iné národy mimo Európy považujú za bláznov – napr. „genderom“. U týchto národov má nemaskované prenasledovanie kresťanov iné dôvody, na ktoré treba hľadieť ako na zvláštne a diferencované, hoci mnohé z toho, čo to tam zapríčiňuje, sa teraz prelieva aj k nám.

Uvediem tu stále agresívnejší vplyv islamu, ktorý hlásili napr. včera v správach z hamburských škôl, kde teror voči moslimom, ktorí sa chcú prispôsobiť našim životným podmienkam, je stále agresívnejší. Tento teror vychádza už od indoktrinovaných a popudzovaných mladistvých. Asi 300 nemeckých sfanatizovaných mladých konvertitov bojuje v radoch ISISu v Iraku!

Dôvodom toho celého je slabosť viery kresťanov, ich ľahostajnosť a presýtenosť. Moslimský učiteľ na reálnom gymnáziu v Nemecku povedal, že islam v Európe je úspešný iba tam, kde sa kresťanstvo už výrazne nežije.

Ale zvlášť zodpovedný za (ešte) maskované prenasledovanie kresťanov u nás je nový stále agresívnejšie vystupujúci ateizmus, pred ktorým varuje dokonca aj taký neveriaci, ako je významný filozof našej doby, Jürgen Habermas. Ten je rozšírený zvlášť medzi mediálnymi pracovníkmi.

Nádej tu má iný, rovnako významný filozof mladej generácie, Vittorio Hösle, ktorý bol nedávno prijatý do Pápežskej akadémie, a vyjadril ju pred rokmi v televízii. On je presvedčený, že Boh využíva ateizmus súčasnej doby, aby sa nanovo zjavil ľuďom vo svete.

A ja by som chcel k tomuto predpokladu dodať, že Boh by nás chcel aj veľmi citeľne prebudiť z nášho nasýteného blahobytu a na to nám poslal svojho vikára z Južnej Ameriky, pápeža Františka. „Prebuď sa, ty, čo spíš, vstaň z mŕtvych a bude ti svietiť Kristus!“ (Ef, 5,14b)

 

Nuncius Eterovič ukazuje v homílii aj cestu:

 

Odvážne vyznávať vieru a predovšetkým ju žiť. Pri všetkej svojej ľudskej slabosti by sme mali ľuďom nielen slovami, ale žitým príkladom dosvedčovať, ako veľmi ich Boh miluje a aký nádherný dar je život s Kristom, „pretože celé stvorenie sa zvíja v pôrodných bolestiach a túži, aby sa zjavili Boží synovia“ (porovn. List sv. Pavla Rimanom).

My ako Božie deti sa máme zjavovať, aby svet uveril, že Otec poslal Syna, nie aby nás súdil, ale aby nás spasil. –zg-

 

‘Predkoncilová omša’: František neodbočí od línie Benedikta XVI.
Vatikán, 25.6.2014 (kath.net/jg) 017 145 – Pápež František sa už 10. júna stretol s približne 60 rehoľnými bratmi Rehole františkánov Nepoškvrnenej vo Vatikáne. Stretnutie sa konalo v kaplnke Domu sv. Marty a trvalo asi 90 minút. Informoval o tom vatikánsky expert Andrea Tornielli v internetovom vydaní časopisu Vatican Insider.

Po tom, čo si františkáni pred pápežom obnovili zasvätenie Nepoškvrnenej Panne Márii, mohli klásť pápežovi otázky. Františkáni Nepoškvrnenej pre interné problémy v reholi podliehajú už rok apoštolskému komisárovi. Aj on, kapucín Fidenzio Volpi, sa na stretnutí zúčastnil, ako uviedol Tornielli.

František bol o všetkých otázkach „dobre informovaný“. Presne sleduje vývoj rehole a vždy vyjadroval svoje ocenenie Volpimu, ako píše vatikánsky expert. Na základe vatikánskych opatrení asi 40 bratia zo 400 bratov na celom svete rehoľu opustilo. Približne polovicu tvoria seminaristi, ktorí zložili iba časné sľuby.

 

Mimoriadny obrad s povolením predstaveného a biskupa

Vzhľadom na obmedzenia v oblasti „starej predkoncilovej omše“ pápež František zdôraznil, že sa „nechce odkloniť od línie Benedikta XVI.“ „Z otázky obradu však nesmie vzniknúť nijaká ideologická konfrontácia,“ pokračoval pápež. „Členovia františkánov Nepoškvrnenej si musia zaobstarať povolenie rehoľného predstaveného a biskupa, ak chcú slúžiť svätú omšu v mimoriadnom obrade vo farskom kostole, svätyni alebo v centre katolíckeho vzdelávania.“ –zg-

 

Baden-Württemberg: Evanjelický farár dobodaný vo fare

 

Stuttgart, 25.6.2014 (KAP) 017 144 – Vo Freiburgu v Breisgau bol dobodaný 55-ročný evanjelický farár. Ako oznámilo miestne policajné prezídium v stredu, duchovného pastiera zavraždili v utorok večer v jeho fare. Podozrivý páchateľ trpí psychickou chorobou a bol zatknutý bezprostredne po čine. Je umiestnený v psychiatrickej liečebni a v stredu mal byť predvedený pred sudcu.

Kriminálna polícia zostavila vyšetrovaciu skupinu 25 osôb. Podľa predbežného vyšetrovania mal páchateľ viackrát kontakt so zavraždeným farárom a prosil ho o pastoračný rozhovor.

Usmrtený farár bol vedúci duchovný pastier Luteránskej cirkvi v Badene. To je v Baden-Württembersku samostatná evanjelická cirkev popri Badenskej krajinskej cirkvi. –zg-

 

Čína: Štátne orgány dávajú stŕhať kríže a rúcať kostoly

 

Göttingen, 25.6.2014 (kath.net/GfBV) 017 143 – Opatrenia na utláčanie kresťanských cirkví v Číne dosiahli podľa nemeckej Spoločnosti pre ohrozované národy (GfbV) nový vrchol: Štátne orgány dávajú násilím stŕhať kríže z kostolov, rúcať Božie domy a masívne zastrašujú kresťanov, aby zabránili verejným protestom proti obmedzovaniu náboženskej slobody.

„Vlna násilných zásahov je oficiálne zameraná proti registrovaným a nie proti domácim cirkvám, ktoré roky môžu existovať iba v ilegalite,“ ako  informoval referent GfbV pre Áziu Ulrich Delius v utorok v Göttingene. Od januára 2014 v provincii Zhejiang odstránili viac ako 360 krížov z kostolov alebo zrúcali Božie domy. Táto demolácia sa ospravedlňuje celoštátnym programom boja proti ilegálne postaveným stavbám. Postihnuté sú najmä cirkvi oficiálne uznaného hnutia „Three-Self“ čínskeho protestantizmu, ktorý má 15 miliónov veriacich.

No ani legálne postavené kostoly nie je možné rozširovať – na to sa povolenie neudelí. „Takto čínske vedenie svojvoľne obmedzuje právo na praktizovanie náboženskej slobody zakotvené v ústave,“ kritizuje Delius.

 

Dosiaľ nevídaný rozkvet cirkví

Vzhľadom na hlboké premeny v spoločnosti kresťanské cirkvi v Číne prežívajú dosiaľ nevídaný rozkvet a pre veľký príliv nových členov musia naliehavo rozširovať priestory.

V provincii Zhejiang sú postihnuté týmto ničením alebo znesväcovaním Božích domov desiatky kostolov s viacerými stovkami tisícov veriacich.  Kampaň vyvolala hlboké zneistenie a hnev. Vo farských listoch sa orgány obviňujú, že šíria „paniku“ medzi veriacimi. Napriek masívnemu zastrašovaniu veriaci posilňujú svoju vôľu k pokojnému odporu proti vlne ničenia chrámov. V minulých týždňoch sa farnostiam viackrát podarilo aktívne si kríže ochrániť a zabrániť orgánmi nariadenému znesväteniu kostolov. Veriaci si chránia svoje Božie domy 24-hodinovými strážami. V niektorých prípadoch sa orgánom podaril prístup iba, keď medzi 3. a 6. hodinou rannou nasadili stavebné skupiny.

V okrese Pingyang vyzvalo 135 protestantských farností a Čínska rada kresťanov k pokojnému odporu proti týmto násilným opatreniam. Na minulý mesiac plánovaný tichý pochod kresťanov k budove miestnej správy v meste Wenzhou však odriekli, lebo policajti pastorov masívne zastrašili a hrozili im zatknutím. Napriek tomu farnosti potvrdili, že aj v budúcnosti budú verejne demonštrovať proti tomuto porušovaniu náboženskej slobody. –zg-
 

Ukrajina: Pápež vysiela kardinála Tomka na oslavy v Užhorode

 

Vatikán-Kyjev, 24.6.2014 (KAP) 017 142 – V Zakarpatskej Ukrajine ležiaca gréckokatolícka Diecéza Mukačevo-Užhorod oslávi v sobotu 25. výročie oficiálneho opätovného povolenia po 42 rokoch prenasledovania. Pápež František vyslal na oslavy emeritného prefekta Kongregácie pre evanjelizáciu národov, kardinála Jozefa Tomka. Vatikán to oznámil v utorok.

Diecéza na hranici Maďarska, Rumunska a Slovenska vznikla po „Užhorodskej únii“ v r. 1646. Oblasť má 1,25 milióna obyvateľov a po stáročia patrila do Uhorského kráľovstva. Okolo r. 1890 boli farnosti v tejto oblasti ešte gréckokatolícke.

V ďalších rokoch vzniklo v zakarpatskej oblasti v rámci odporu proti maďarizácii široké hnutie konvertovania do pravoslávnej cirkvi. V r. 1918 pripadla Zakarpatská Ukrajina Československu, v r. 1938 však opäť Maďarsku a v r. 1945 ju zabral ZSSR ako Ukrajinskú sovietsku republiku.

Systematické likvidovanie ukrajinského katolíckeho spoločenstva zakarpatskej oblasti s jeho duchovným hlavným mestom Užhorodom sa začalo v r. 1947. Sovietske orgány začali s prenasledovaním v Užhorode o niečo neskôr ako vo východnejšie položenom Ľvove. V r. 1949 odňali gréckokatolíkom nakoniec aj katedrálu s biskupským sídlom v Užhorode. Klérus bol pod hrozbou prísnych trestov nútený spojiť sa s pravoslávnou cirkvou.  Väčšina duchovných to však odmietla. Tých odsúdili na vysoké tresty väzenia, ale po niekoľkých rokoch ich znova prepustili a uložili im zákaz duchovnej činnosti. Všetky Božie domy odovzdali na užívanie Pravoslávnej cirkvi Moskovského patriarchátu.

V r. 1988 napísalo 43 týchto duchovných list vtedajšiemu generálnemu tajomníkovi KS Michailovi Gorbačovovi. V ňom prosili „v mene niekoľkých státisícov veriacich občanov“ o opätovné povolenie svojej cirkvi a slobody viery. V petícii poukázali duchovní na „paradox“, že na Ukrajine zakázaná gréckokatolícka cirkev v oboch socialistických „bratských krajinách“ Maďarsku a Československu „bez nejakých problémov“ smie existovať.

V r. 1989 nakoniec vydal Gorbačov dekrét o náboženskej slobode. Dnes  sa tam znova hlási ku gréckokatolíckej cirkvi 300 000 až 500 000 ľudí. V pastorácii pôsobí 160 gréckokatolíckych kňazov. –zg-

 

Španielsko: Modelka po vízii vo Fatime vstúpila do kláštora

 

Madrid, 24.6.2014 (kath.net) 017 141 – Španielska top modelka Olalla Oliverosová (36) po návšteve mariánskeho pútnického miesta vo Fatime vstúpila do kláštora. Informovali o tom španielske noviny. Olalla zdobila v ostatných rokoch titulné strany početných popredných časopisov, bola reklamnou hviezdou „Kellog’s“ a hrala aj vo filmoch.

Po návšteve svätyne vo Fatime však Olalla objavila svoje duchovné povolanie: „Mala som tam víziu. Boh sa ma opýtal, či by som ho chcela nasledovať a ja som to urobila,“ rozpráva modelka pre španielske noviny.

Olalla Oliverosová dnes žije v Reholi sv. Michala a prijala meno „Olalla del Si de Maria“. –zg-
Po vstupe do kláštora – tretia zľava

 

 

Biskup mafiánskeho regiónu: Slovo pápeža sa má prejaviť v pastorácii

 

Rím, 23.6.2014 (kath.net/KAP) 017 140 – Ostré odsúdenie mafie pápežom Františkom cez víkend musí podľa názoru generálneho sekretára Biskupskej konferencie Talianska, Nunzia Galantina, mať konkrétne dôsledky v každodennom živote cirkvi. „Každý kňaz si musí odteraz klásť otázku, či členovi farnosti – známemu mafiánovi, ešte môže udeľovať sviatosti,“ povedal Galantino, ktorý je aj diecéznym biskupom Diecézy Cassano all’Ionio. Vyjadril sa tak v pondelok v interview pre denník „La Repubblica“. To isté platí pre prevzatie úlohy krstného či birmovného rodiča. Duchovní tu musia citlivejšie pôsobiť a vytvárať „schopnosť rozlišovania“, žiadal biskup. Ľuďom nemožno poskytovať skúsenosti viery a súčasne vylučovať tieto „konkrétne zvrátené stránky“ veci. Biskup Galantino bol v Kalábrii hostiteľom pápeža.

František v sobotu počas návštevy Kalábrie vyvolal rozruch ostrým odsúdením mafie. „Tí, ktorí nasledujú cestu Zlého, ako mafiáni, nie sú v spoločenstve s Bohom, sú exkomunikovaní,“ povedal pápež v homílii pred viac ako 200 000 veriacimi.

Podľa názoru biskupa Galantina František tým chcel ozrejmiť, že tí, čo z finančných motívov a pre vlastné záujmy používajú násilie a zabíjajú, sú sami exkomunikovaní. Výzvu pápeža treba však predovšetkým chápať teologicky, zdôraznil generálny sekretár BKT. František chcel pripomenúť, že všetci, ktorí pestujú „istý životný štýl, stoja mimo spoločenstva s Bohom“. Preto pápež vyzval k obráteniu. Pretože každý, kto si zvolil zlo, to môže oľutovať a zmeniť svoj život. –zg-

 

Seehofer: Benedikt XVI. už do Bavorska nepríde

 

Rím, 23.6.2014 (KAP) 017 139 – Emeritný pápež Benedikt XVI. (2005-2013) už nenavštívi svoju bavorskú domovinu. Povedal to bavorský premiér Horst Seehofer v pondelok po návšteve emeritnej hlavy Cirkvi vo Vatikáne.

„Povedal, že si uložil pravidlo: teraz je mníchom a tohto pravidla by sa nechcel vzdať“, povedal premiér.

Benedikt XVI. je podľa Seehoferových slov však obsiahle informovaný o politickom dianí v Bavorsku. Na jeho pripomenutie volebného víťazstva CSU v septembri vraj pápež ako „keď vystrelí z pištole“ odpovedal: „Ale v eurovoľbách to bolo inak, pán premiér.“

Na Seehofera urobila hlboký dojem duchovná sviežosť 87-ročného emeritného pápeža. „Je duchovne úplne čulý,“ povedal premiér. Zo zdravotného hľadiska pôsobí vzhľadom na svoj vek stabilným dojmom.

„V osobnom rozhovore je Benedikt XVI. uvoľnený a plný humoru. O správnosti svojho odstúpenia ako úradujúceho pápeža je naďalej úplne presvedčený,“ dodal bavorský premiér, ktorý Benedikta naostatok navštívil vo februári 2013.

Seehofer navštívil Benedikta XVI. po súkromnej audiencii u pápeža Františka v pondelok ráno v Apoštolskom paláci. Šéf krajinskej vlády bol v sprievode predsedníčky parlamentu Barbary Stammovej, podpredsedníčky vlády Ilse Aignerovej, eurokomisárky Beate Merkovej, ministra kultúry Ludwiga Spaenleho a bavorského poverenca pre integráciu Martina Neumeyera. –zg-

 

Linec: Biskup pôvodom zo Slovenska slávi zlaté jubileum

 

Linz, 23.6.2014 (KAP) 017 138 – Linecký diecézny biskup Ludwig Schwarz bol vysvätený za kňaza pred 50 rokmi. Zlaté kňazské jubileum oslávi 29. júna o 15. hod. súčasne s kňazskou vysviackou Dirka Hahna v lineckom mariánskom dóme. Pri spätnom pohľade prejavil biskup Schwarz v rozhovore pre „Kathpress“ spokojnosť so svojou cestou života: „Mám veľa dôvodov ďakovať Bohu za toto jubileum.“

Biskupa Schwarza vysvätil za kňaza 29. júna 1964 v bavorskom opátstve Benediktbeuern vtedajší augsburský biskup Jozef Stimpfle.

Rozhodnutie stať sa kňazom v ňom rástlo počas rokov – cez miništrovanie, modlitbu, Eucharistiu, spoločenstvo, ale aj divadlo. Už v 17 rokoch zložil Schwarz sľuby u saleziánov dona Bosca.

Narodil sa na Slovensku

Narodil sa 4. júna 1940 ako prvé z 9 detí v Bratislave a vyrastal prvých päť rokov života v západoslovenskej obci Most pri Bratislave (Bruck an der Donau). V rámci Benešových dekrétov z r. 1945 boli všetci nemecky hovoriaci obyvatelia z regiónu vyhnaní. Po internovaní pri Bratislave prišla rodina Schwarzových na jeseň 1945 do Viedne. Tu navštevoval Schwarz ľudovú školu a prvý stupeň gymnázia. V 14 rokoch prešiel do nadstavbového gymnázia saleziánov dona Bosca v Unterwaltersdorfe (Dolné Rakúsko). Tam sa v r. 1956 rozhodol pre vstup do rehole, absolvoval noviciát v Hornom Rakúsku a maturoval v r. 1959.

Študoval filozofiu na rehoľnom inštitúte v Unterwaltersdorfe a teológiu v kňazskom seminári v Klagenfurte a na Teologickej vysokej škole v Benediktbeuerne, kde bol v r. 1964 vysvätený za kňaza. Ukončil aj štúdium klasickej filológie (latinčinu, gréčtinu, starú históriu) a archeológie na Viedenskej univerzite, kde v r. 1971 promoval na doktora filozofie.

Profesor v Ríme, biskupská vysviacka vo Viedni

V r. 1969 sa stal Schwarz rektorom Interdiecézneho seminára pre neskoré kňazské povolania v Horne (Canisiusheim) a provinciálnym vikárom rakúskej provincie saleziánov. Od r. 1978 bol provinciálom so sídlom vo Viedni. V r. 1984 bol povolaný na saleziánsku univerzitu do Ríma, kde bol aj riaditeľom cirkevného konviktu „Don Bosco“ a v r. 1993 sa stal provinciálom rímskej provincie saleziánov. V r. 1985 až 1999 prednášal v Ríme klasickú a kresťanskú filológiu.

Vo februári 1999 bol menovaný za národného riaditeľa Pápežských misijných diel v Rakúsku (Missio Austria). Funkciu vykonával do februára 2005. Dňa 15. októbra 2001 pápež Ján Pavol II. menoval Ludwiga Schwarza za  titulárneho biskupa Simidiccy v Tunise a za pomocného viedenského biskupa. 25. novembra 2001 ho kardinál Christoph Schönborn vo viedenskom Dóme sv. Štefana vysvätil za biskupa. Pápež Benedikt XVI. menoval Schwarza 6. júla 2005 za lineckého diecézneho biskupa. Úrad nastúpil 18. septembra 2005.

Priateľské vzťahy s rodným Mostom pri Bratislave

Ako vyhnaný z domova je Schwarz vierohodný obhajca zmierenia medzi nemecky hovoriacimi Čechmi a Slovákmi. 60 rokov po strašných udalostiach, keď desiatky tisícov nemecky hovoriacich občanov muselo opustiť domovinu a tisíce prišli o život, je potrebné iniciovať nový začiatok v láske a priateľstve, potvrdzuje biskup stále znova. Zvlášť priateľské vzťahy má s rodným Mostom pri Bratislave a jeho obyvateľmi.

Ako predseda komisie pre misie pri Biskupskej konferencie Rakúska poukazuje Schwarz stále na to, že hlásanie Evanjelia všetkým národom a kultúram je najlepšou službou, ktorú Cirkev môže ľuďom poskytovať. Hlásanie Evanjelia je nerozlučne späté s nasadzovaním sa za spravodlivosť a pokoj. Stále znova biskup pranieruje rastúcu priepasť medzi chudobnými a bohatými a rázne sa vyslovuje za to, aby Rakúsko splnilo záväzok poskytovať 0,7 hrubého národného produktu na rozvojové projekty.

V Biskupskej konferencii Rakúska je biskup Schwarz vedúcim Koordinačného centra medzinárodného rozvoja a misií, ktoré má 24 členských organizácií, predsedom komisie „Pro Europa“, komisie „Iustitia et Pax“,  Katolíckej sociálnej akadémie Rakúska a Konferencie mužských rehoľných predstavených Rakúska. Schwarz je aj predsedom „Aliancie za voľnú nedeľu“ a z poverenia biskupskej konferencie v bruselskom európskom biskupskom grémiu ComECE poradcom v sociálnych otázkach. –zg-

 

Kyjevský veľarcibiskup vyzýva k pôstu za pokoj

 

Rím-Kyjev, 23.6.2014 (KAP) 017 137 – Gréckokatolícka cirkev na Ukrajine  chce celonárodnou akciou pôstu a modlitieb vyzývať k pokoju. Biskupi formulovali príslušnú výzvu na nedávnej synode, ako povedala hlava cirkvi, veľarcibiskup Kyjeva, Svjatoslav Ševčuk, v pondelok v interview pre Vatikánu blízku tlačovú službu „Asianews“. Vcelku 14 diecéz by sa postupne modlilo a postilo za pokoj „až kým sa pokoj opäť nevráti“.

Ševčuk súčasne bránil svoju podporu ukrajinského opozičného hnutia (Majdan) proti kritike ruského patriarchátu v Moskve. Patriarcha Cyril, ako aj jeho „druhý muž“ metropolita Hilarion z Volokolamaska, obvinili Gréckokatolícku cirkev na Ukrajine zo straníckosti a ekumenického pohoršovania.

„Majdan je veľké hnutie nového spoločenského zrodu, z ktorého sa cirkev nesmela vylúčiť,“ zdôraznil Ševčuk. To uviedlo do pohybu „revolúciu ľudskej dôstojnosti“, v ktorej ľudia vyjadrili svoje želanie vývoj vo svojej krajine riadiť sami.

Vzhľadom na prezidenta Petra Porošenka veľarcibiskup Ševčuk povedal, že legitimita jeho voľby je niečím „veľmi pozitívnym“. Porošenko však nie je „nijaký boh“, ktorý by zo dňa na deň dokázal ukončiť napätia.

Zo 46 miliónov obyvateľov Ukrajiny je podľa vatikánskych údajov 5 miliónov veriacich Gréckokatolíckej cirkvi. –zg-

 

Anglikánsky biskup suspendoval kňaza pre homosexuálny zväzok
Londýn, 23.6.2014 (kath.net/KNA) 017 136 – Prvý anglikánsky duchovný žijúci v „manželstve“ rovnakých pohlaví bol suspendovaný zo svojej služby. Biskup Diecézy Southwell a Nottingham, Richard Inwood, mu stiahol povolenie vykonávať úrad, pretože Canon Jeremy Pemberton sa proti smerniciam svojej cirkvi v apríli „oženil“ s dlhoročným partnerom, ako informovali noviny «Mail on Sunday». Pemberton však naďalej zostáva duchovným pastierom v nemocnici v Lincolne.

No medzitým už ďalší anglikánsky duchovný „uzavrel manželstvo“ s dlhoročným partnerom. Farár farnosti Kilburn v severnom Londýne pozval po „sobáši“ v sobotu „na svadobnú party“ so šampanským a homosexuálnym mužským zborom na budúci mesiac.

Pre Anglicko a Wales konzervatívna vláda Veľkej Británie schválila zavedenie homosexuálnych manželstiev minulé leto. Kráľovná Alžbeta II. podpísala zákon v polovici júla 2013. Od jari môžu homosexuáli uzavrieť civilný sobáš.

Anglikánska ako aj katolícka cirkev proti zákonu protestovali. Vo februári anglikánski biskupi schválili smernice, ktoré homosexuálne manželstvá duchovným zakazujú a požehnanie cirkvou pre nich vylučujú. –zg-

 

Nemecko: Farári zbierajú podpisy proti prezidentovi Gauckovi

Berlín, 23.6.2014 (kath.net/KNA) 017 135 – Kvôli obhajobe zahraničného nasadenia nemeckej armády zbierajú východonemeckí farári podpisy proti nemeckému prezidentovi Joachimovi Gauckovi (foto). Podľa správy časopisu «Bild» z pondelka, duchovní svojho bývalého kolegu obviňujú, že sa odvracia od ideálov kresťanského hnutia NDR. Koľkí farári už podpísali, však iniciátori neoznámili.

Joachim Gauck minulý týždeň v interview vyhlásil, že Nemecká spolková republika nesmie už vopred zavrhnúť vojenské prostriedky pri riešení medzinárodných kríz. To kritizovali zvlášť politici zelených a ľavičiari ako militarizáciu nemeckej zahraničnej politiky.

Noviny citujú z protestného listu dvoch východoberlínskych farárov Klausa Galleya a Siegfrieda Menthela, ktorý pripomína záverečný dokument Ekumenického zhromaždenia cirkvi NDR z r. 1989. V ňom sa uvádza:

«Obrat k mieru musí pre nás dnes zahrňovať spoluúčasť na prekonávaní inštitúcie vojny. V zrieknutí sa vojenského násilia ako prostriedku politiky vidíme potrebný krok na vytvorenie európskeho a celosvetového mierového poriadku.»

Zvlášť sa autori pohoršujú aj na Gauckovom prejave na ostatnej mníchovskej konferencii o bezpečnosti, ktorému «rozhodne odporujú». Týmto prejavom sa lúči s konsenzom z r. 1989 a ako prezident odporúča «inú politiku ako tú, ktorú sme vtedy žiadali». Ako málo sú však vojenské prostriedky vhodné na riešenie existujúcich konfliktov, ukazuje práve nasadenie vojakov v Afganistane: «Jeho mnohým nezmyselným obetiam sme dlžní, aby sme neposilňovali vojenské kapacity našej krajiny, ale aby sme civilnú mierovú službu urobili nemeckým exportným šlágrom.» -zg-

 

Herec z filmu o Che-Guevarovi hrá pápeža Františka

Film „História jedného kňaza“ opisuje život Jorge Mária Bergoglia

 

Rím, 21.6.2014 (kath.net/KAP) 017 134 – Argentínsky herec známy z filmu „Cesta mladého Che“, Rodrigo de la Serna (38), prevzal hlavnú úlohu vo filmovej produkcii o živote pápeža Františka. Informovali o tom talianske noviny „Credere“. De la Serna dostal za úlohu Alberta Granada – Che Guevarovho  spolupútnika na 8-mesačnej ceste Južnou Amerikou – v r. 2005 cenu „Independent Spirit Award“ v kategórii „Najlepší debut filmového plátna“.

Film „História jedného kňaza“, medzinárodná produkcia v talianskej réžii, opisuje životný príbeh pápeža Jorge Mária Bergoglia od jeho detstva až po obdobie, keď bol arcibiskupom Buenos Aires. Práce s nakrúcaním filmu sa už začali.  –zg-

 

Praha: Škandál okolo obvinenia katolíckej cirkvi z nacizmu

 

Praha, 21.6.2014 (KAP) 017 133 – Z „kolaborácie s nacistami“ obvinil sociálnodemokratický poslanec v Česku katolícku cirkev a tým vyvolal škandál. Cirkev v druhej svetovej vojne „netrpela“, povedal poslanec Igor Jakubčík v rámci obnovenej diskusie v parlamente o reštitúciách vyvlastneného majetku. „Bola jedným z najväčších spojencov nacistického Nemecka, schvaľovala transporty a vraždy židov,“ vyhlásil poslanec ako hlásila agentúra „Austria Presse Agentur“ (APA) v sobotu s odvolaním sa na správy českých novín.

Pražský kardinál Dominik Duka označil vystúpenie Jakubčíka ako „podnecovanie klamstiev a nenávisti“. Aj katolícka cirkev v druhej svetovej vojne trpela a „je mi ľúto, že to niekto môže spochybňovať“, povedal kardinál Duka.

Jakubčík zožal za svoje výpovede ostrú kritiku vládnych aj opozičných politikov. Aj šéf strany českých sociálnych demokratov premiér Bohuslav Sobotka sa podľa APA dištancoval od výpovedí svojho straníckeho kolegu a označil ich ako „nešťastné, nespravodlivé a historicky vecne pochybné“.  „Prípady príklonu niektorých predstaviteľov Cirkvi k fašizmu nemožno prezentovať ako alianciu celej Cirkvi s nemeckými nacistami, alebo ako schvaľovanie holokaustu,“ povedal Sobotka. –zg-

 

Poľsko: Biskupi prosia obete zneužívania o odpustenie

 

Krakov, 21.6.2014 (KAP) 017 132 – V rámci kajúcej bohoslužby sa katolícka cirkev v Poľsku ospravedlnila obetiam sexuálneho zneužívania kňazmi.

„Zahanbení a plní ľútosti prosíme o odpustenie. Prosíme o to Boha a ľudí zranených kňazmi,“ povedal biskup z Plocku, Piotr Libera, 20. júna večer v krakovskom Kostole Božského Srdca Ježišovho. V mene biskupov pripustil, že oni „často namiesto toho, aby postavili na prvé miesto blaho detí“, prípady zneužívania popierali a „nechali sa klamať podvodom“.

Na prvej takejto bohoslužbe v Poľsku sa zúčastnil aj prímas krajiny, arcibiskup Wojciech Polak, apoštolský nuncius v Poľsku, arcibiskup Celestino Migliore, a krakovský kardinál Stanislaw Dziwisz. Biskup Libera v homílii povedal, že kajúca bohoslužba má vyjadriť solidaritu a hlboký súcit s obeťami. Súčasne kritizoval, že časť cirkvi prípady zneužívania nechce brať na vedomie.

Svätá omša bola súčasťou dvojdennej konferencie na krakovskej jezuitskej univerzite Ignatianum o zneužívaní detí v Cirkvi. Arcibiskup Polak pripustil, že cirkev ešte neurobila to, čo obete od nej očakávajú. Okrem iného sa však už na jezuitskej univerzite založilo centrum pre ochranu detí, ako zdôraznil prímas. Už v septembri 2013 sa biskup Polak ako vtedajší generálny sekretár Konferencie biskupov Poľska, na tlačovej konferencii obetiam zneužívania ospravedlnil.

Minulý rok sa v Poľsku okrem iného postaral o rozruch aj škandál okolo z Poľska pochádzajúceho vatikánskeho veľvyslanca v Dominikánskej republike, arcibiskupa Jozefa Wesolowského. Obvinili ho, že v tomto karibskom štáte mal sex s maloletými chlapcami za peniaze. V auguste 2013 Wesolowského z úradu nuncia prepustili. –zg-

 

Stavebná firma apartmánu kardinála Bertoneho skrachovala

 

Rím, 21.6.2014 (kath.net/KAP/red) 017 131 – Sťahovanie kardinála Tarcisia Bertoneho (79), emer. Štátneho tajomníka Vatikánu sa podľa talianskych médií odsúva. Ako napísal rímsky denník „Il Messaggero“ 20. júna, prestavba na spojení dvoch bytov vo vatikánskom paláci stojí, pretože stavebná firma ohlásila konkurz. Sťahovanie plánované tento týždeň sa preto posunie na neskôr.

Správy o údajne luxusnom apartmáne s rozlohou 600 metrov so strešnou terasou o rozlohe 100 metrov štvorcových, spôsobili v apríli rozruch. Bertone obvinenia odmietol a videl sa ako obeť mediálnej kampane. Povedal, že apartmán má iba 300 metrov štvorcových a prestavbu financuje z vlastných peňazí. Dodal, že pápež mu telefonicky vyjadril solidaritu.

Kardinál Bertone zostáva zatiaľ v služobnom byte kardinála štátneho sekretára na 2. poschodí Apoštolského paláca.

Úradujúci štátny sekretár kardinál Pietro Parolin ešte býva v Dome sv. Marty. Bertone bol štátnym sekretárom do jesene 2013.

Podľa talianskych médií mal byť pápež nahnevaný, keď sa dozvedel o stavebnom projekte Bertoneho v bezprostrednej blízkosti jeho vlastného bytu o rozlohe 70 metrov štvorcových v Dome sv. Marty. Kardinál Bertone sa chce do apartmánu nasťahovať s 3 rehoľníčkami, ktoré mu vedú domácnosť. –zg-

 

Naša príloha

Najvyšší strážca viery – kardinál Müller – na strane chudobných

Viedeň, 24.6.2014 (kath.net/Missio) 017 130 – Kardinál Gerhard Ludwig Müller, prefekt vatikánskej Kongregácie pre náuku viery, v najnovšom vydaní magazínu „Missio – Celý svet“ sa ukazuje z neznámej stránky. Celé roky navštevoval – často celkom ležérne odetý – chudobné farnosti Indiánov v Peru, kde má mnohých priateľov. V obsiahlom interview s „Missio“ kardinál Müller zdôrazňuje: „Nesieme na chudobných hľadieť zvrchu.“ Cirkev kritizuje „jednostrannosť kapitalizmu rovnako ako jednostrannosť socializmu. Sociálne trhové hospodárstvo je syntéza, ktorou sa vyhneme obom extrémom.“

 

Missio: Prečo ste práve teraz napísali knihu o chudobe?

Müller: Už vždy sme si kládli otázku, či má Cirkev k tomu čo povedať a ako prispieť k prekonaniu tejto človeku nedôstojnej situácie. Cirkev založil Kristus, aby ľudí viedol k večnej spáse. No má aj úlohu napomáhať spoločenský život a ozrejmuje, že človek bol stvorený na Boží obraz a podobu. Nesmieme hľadieť na chudobných zvrchu asi tak, že pre chudobné krajiny z nášho bohato prestretého stola niečo spadne. Všetci majú mať možnosť sadnúť si k stolu, pretože bohatstvá zeme dal Boh všetkým ľuďom.

Missio: Pápež František v „Evangelii gaudium“ kritizuje kapitalizmus. Nezasahuje trocha priďaleko?

Müller: Možnosti globalizácie treba nasadzovať sociálne a eticky. Niektorí chcú hospodárstvo, no bez akýchkoľvek etických nárokov. Existuje už aj kapitalistická ideológia.

Cirkev kritizuje jednostrannosť kapitalizmu rovnako ako jednostrannosť socializmu. My nie sme jednou stranou v boji, ale bojová situácia je pôvodom všetkého zla. Sociálne trhové hospodárstvo je syntéza, ktorou sa možno obom extrémom vyhnúť.

Missio: Pre Američanov, aj pre katolíkov, znie naše európske sociálne trhové hospodárstvo už príliš socialisticky.

Müller: Treba nájsť rovnováhu medzi slobodou a sociálnou zodpovednosťou. Nemožno individualizmus v USA, ktorý tam formoval kultúru, jednoducho absolutizovať. Keď sa USA povyšujú na svetového policajta, vo svete tým nebude pokojnejšie.

Nemôžem urobiť kompromis a povedať: Som síce kresťan, ale čo sa týka kresťanskej sociálnej náuky, od toho dám pekne ruky preč.

Missio: Tam je predsa veľa chudoby a veľké spoločenské rozdiely tried.

Müller: Štát nemusí všetko regulovať, ale musí vytvoriť predpoklady, aby sociálna spravodlivosť mohla existovať. Musí vytvoriť rovnováhu medzi slobodou a sociálnou zodpovednosťou.

Missio: Pápež František napomína, že zisk a solidarita patria dokopy.

Müller: Každý má právo usilovať o to, aby dosiahol istý základ pre svoj život, pre svoju rodinu v spoločenstve, ale rozhodne nie na úkor iných. Myslenie zamerané na zisk môže viesť k sebaobohacovaniu na úkor iných.  Z toho vzniká v spoločnosti delenie na tých, čo sú majetní a na tých, čo sú nemajetní, na bohatých a chudobných. To je potrebné z kresťanského ducha prekonať. Hovoríme o spoločenskej povinnosti voči vlastníctvu. Niet účasti na spoločenskom živote bez preberania zodpovednosti.

Missio: Niektorí hovoria, že sociálne výdobytky Európy sú samozrejmé.

Müller: Čo nám pripadá samozrejmé, ako láska k blížnemu, to aj v sekularizovaných krajinách Západu znova ustupuje. Ľudia sa tu hodnotia väčšinou podľa úžitkovosti: Čím prispievajú k hrubému spoločenskému produktu? Keď sú starí a chorí, už sa nevie, čo s nimi.

Nemôžeme sa spoliehať na našu kultúru solidarity. Potrebujeme stále znova nový výklad hlásania Evanjelia a motiváciu konať z viery.

Missio: Existuje korelácia medzi naším správaním sa k chudobným a naším vzťahom k Bohu?

Müller: Boh stvoril človeka ako spoločenskú bytosť. Preto má náš vzťah k blížnemu bezprostredne do činenia aj s Bohom. Veď veríme v Boha stvorenstva a vykúpenia a nie v Boha občianskej kultúry, ktorý je kompetentný iba na estetické potreby. Vieru neslobodno zredukovať na kultúrne kresťanstvo.

Missio: O aké formy chudoby ide?

Müller: Tento pojem je charakterizovaný materiálnou chudobou – niekto nemá to najnutnejšie na prežitie. Ale tento pojem možno použiť aj v prenesenom zmysle. Existuje všeobecná núdza človeka voči Bohu. Človek vie, že vo svojej duchovnej chudobe je úplne závislý na Bohu. Aj majetný človek si musí všimnúť, že potrebuje lásku iného, že má hlad po Božom slove.  Tak sa od chudobných učí, že to, čo vlastníme, je v konečnom dôsledku Božím darom.

Pretože všetko prijímame od Boha, sme aj bratmi a sestrami, ktorí sa môžu s vlastníctvom deliť. Preto nejde iba o sociálnu činnosť, ale aj o hlásanie Evanjelia.

Missio: V Južnej Amerike sú stále triedne boje medzi bohatými a chudobnými. Sú bohatí automaticky tí zlí?

Müller: Triedny boj vyviera z tejto konfliktnej situácie, z priepasti medzi chudobnými a bohatými. To, že veľké časti spoločnosti sú také biedne, súvisí aj s tým, že majetní a politicky mocní využívajú svoju moc a svoje vlastníctvo na sebaobohacovanie.

Tak vzniká nenávisť a komplexy zo závisti, či odmietavý postoj bohatých k chudobným. Tu treba zmeniť ako štruktúru tak mentalitu, aby mohlo vzniknúť povedomie solidarity.

Missio: Existuje nebezpečenstvo, že Cirkev sa nechá urobiť nástrojom politiky a vzdiali sa od svojho náboženského poslania?

Müller: Cirkev sa musí pokúsiť tieto konflikty prekonať, ale nie spôsobom, aby sa systém, ktorý takéto konflikty vytvára, stabilizoval. Je tu nebezpečenstvo, že sa oprieme o nejakú ideológiu, ktorá smerom zhora vyvolá patriarchálne sociálne akcie jednotlivcov. Druhý extrém by bol, že Cirkev urobíme hrotom oštepu revolúcie, ktorá sa nazdáva, že možno násilne vymeniť jednu spoločenskú triedu za druhú. To sú čisto politické riešenia. Nemôžeme sa postaviť na kapitalistickú, ani na socialistickú stranu, ani stať sa stranou.

No nemali by sme ani stabilizovať systém a utešovať ľudí životom na druhom svete. Nemáme za úlohu ideologicky ospravedlňovať to, že jedni vlastnia všetko a druhí nemajú nič. Nejde o to dobre sa správať k otrokom, ale my musíme otroctvo zrušiť.

Missio: Pre mnohých je prekvapujúce, že ste priateľom teológa oslobodenia Gustáva Gutierreza.

Müller: Keď som bol profesorom v Mníchove, často som využil prázdniny na prednášanie v kňazskom seminári v Peru a na pôsobenie vo farnostiach.  Preto poznám Gutierreza celkom dobre. Naše priateľstvo časom rástlo a ešte aj dnes sme v kontakte.

On nie je nejakým „učencom zahĺbeným v knihách v izbe“, ale on sa skutočne za ľudí zasadzuje. Spoločne sme usporiadali seminár na tému  „Teológia oslobodenia“, keď ešte bola sporná. Bola to príležitosť túto teológiu lepšie spoznať a pochopiť jej úmysel.

Missio: Ale veď existovali dva dokumenty Kongregácie pre náuku viery, v ktorých sa niektoré aspekty teológie oslobodenia kritizujú a odsudzujú.

Müller: Obe inštrukcie sa nezameriavajú proti určitým teológom a neodsudzujú ich, ale boli spracované, aby sme sa vyhýbali jednostranným výkladom teológie oslobodenia a prekonali ich. Aj keď možno oceniť jednotlivé aspekty marxizmu, musíme povedať, že základom marxizmu je falošný obraz človeka a neobsahuje nijaké chápanie Boha a v konečnom dôsledku ani nedokáže slúžiť riešeniu spoločenských otázok. Ide o čisto materialistický obraz sveta, ktorého základom je predstava raja na zemi. To je utópia, ktorá vypovedá, že tých, čo sa previnia, treba zničiť. To nemôže byť cieľom kresťanskej predstavy sveta.

Missio: Nebol pápež Ján Pavol II. na základe svojej skúsenosti s komunizmom zvlášť kritický voči teológii oslobodenia?

Müller: On bol mimoriadne citlivý a nenechal sa oklamať komunizmom. On videl realitu, ktorá sa za týmto projektom skrýva, zatiaľ čo iní iba čítali knihy o pekných teóriách.

Missio: Chápete skrze svoje mnohé cesty do Južnej Ameriky pápeža Františka lepšie?

Müller: Skrze moje juhoamerické skúsenosti chápem aj mentalitu tamojších ľudí. Celý ich prístup k rôznym témam a problémom sa líši od nášho spôsobu myslenia. Všeobecnej Cirkvi prospieva, že nepristupujeme k problémom stále iba z našej európskej perspektívy, ale že na nich hľadíme aj z iného pohľadu.

Missio: Ktorým smerom sa bude tento pontifikát uberať?

Müller: Práve skrze svoj postoj skromnosti vystupovania, svoj príklon k pastierom a mnohým veriacim, svoj realistický prístup k výzvam, oslovuje mnohých ľudí. Jeho posolstvo je zrozumiteľné všetkým a veľmi priame. To je predsa úspech, ktorý on pre Cirkev už vydobyl.

Prekonal mnohé konfrontačné postoje tým, že zameriava pozornosť na najväčšiu časť ľudstva a síce na chudobných.

Missio: Ako sa staviate k tomu, že sa médiá pokúšajú prezentovať vás ako konzervatívneho protihráča Františka?

Müller: Nemá zmysel brániť sa proti takým fantastickým príbehom, lebo tých, čo takého príbehy vymýšľajú, to iba viac posilní. Ľudia potrebujú také klišé, aby sa mohli domnievať, že môžu pápeža využiť pre svoje ideologické ciele. Veď dokážeme vysledovať, odkiaľ to prichádza a aké záujmy za tým stoja. Pápeža chcú zneužiť ako hlavnú postavu pre celkom určité ľavicové ideológie.

Myslím si, že pápež sa nenechá urobiť nástrojom nikoho. Môžeme iba všetkým odporúčať, aby brali na vedomie jeho hlásanie viery v celosti. Pápež má od Krista jasné poverenie a síce posilňovať ľudí vo viere. –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *