Život Cirkvi vo svete 22 * 2014

Obsah

           

Nemecko: Kardinál Marx potvrdzuje postoj biskupov k ‚Donum Vitae‘

Napriek veľkému úspechu „One of Us“ Komisia EÚ to blokuje

Rakúsko: „Iniciatíva farárov“ za zrušenie exkomunikácie Heizerovej

Viedeň: Karlskirche reštaurujú po novom útoku vandalov

Pápež: Celibát nie je dogma, sú však dôležitejšie veci

Nový ukrajinský prezident – verný pravoslávny kresťan

Dieťatko prežilo potrat: ‚Voláme ho zázračné dieťa‘

Jeruzalem: Požiar v Opátstve Dormitio na očiach polície

Kardinál ‚šokovaný’ z výsledkov dotazníka o rodine

Bartolomej I.: Cieľom zostáva spoločné sväté prijímanie

Teológovia: Náboženstvo zo spoločnosti nezmizne

Kardinál Schönborn: Aká dekadentná je Európa?

Sexuológ: Ešte sme neobjavili nijaký ‚homosexuálny gén‘!

 

Naša príloha – interview s pápežom:

Zneužívanie detí je ako satanská omša

 

  

Nemecko: Kardinál Marx potvrdzuje postoj biskupov k ‚Donum Vitae‘
Regensburg, 28.5.2014(kath.net/KNA) 017 055 – V diskusii o Cirkvou neuznávaných poradenských centrách pre tehotné ženy «Donum Vitae» vidí predseda Konferencie biskupov Nemecka, kardinál Reinhard Marx, málo priestoru na konanie. Z jeho hľadiska nie je tu možnosť prevziať ich do cirkevného programu, ako povedal kardinál Marx v stredu v Regensburgu.

Mníchovský arcibiskup súčasne však zdôraznil, že pracovníkov «Donum Vitae» neslobodno vyhraničiť z Cirkvi. „Ani nám veľmi ďalej nepomôže robiť z tejto diskusie nástroj na iné ciele.“ Diskusia sa bude viesť ďalej v rámci Konferencie biskupov Nemecka a Centrálnym výborom nemeckých katolíkov (ZdK). Marx sa takto vyjadril v rámci plenárneho zasadnutia ZdK pred začiatkom Dňa katolíkov v Regensburgu.

V utorok predsedníčka «Donum Vitae», Rita Waschbüschová, biskupov vyzvala, aby svoj postoj k jej organizácii prehodnotili. «Deň katolíkov je zvláštna príležitosť ešte raz porozmýšľať o tom, či zamietavý výnos biskupskej konferencie z r. 2006 má budúcnosť,» povedala Waschbüschová.

ZdK a Regensburské biskupstvo dlho zápasilo o spoluúčasť «Donum Vitae» na stretnutí kresťanov. Po prvý raz na Dni katolíkov sa toto združenie zúčastní na diskusii o poradenstve v tehotenstve. Waschbüschová, ktorú v r. 1988 ako prvú ženu zvolili za predsedníčku ZdK, označila založenie «Donum Vitae» pred 15 rokmi ako správne: „Tísíce detí žije, pretože toto združenie ponúklo ich matkám radu a pomoc.“

«Donum Vitae» založili v r. 1999 katolíci po tom, čo v Nemecku na usmernenie pápeža Jána Pavla II. vystúpilo poradenstvo zo štátneho systému.

Podľa presvedčenia vedenia cirkvi však potvrdenie z poradného centra – čo je predpoklad beztrestného potratu – zahmlieva svedectvo Cirkvi o ochrane života. Odvtedy tieto potvrdenia v cirkevných poradniach už nevydávajú – na rozdiel od «Donum Vitae». –zg-

 

Napriek veľkému úspechu „One of Us“ Komisia EÚ to blokuje

 

Brusel, 28.5.2014 (KAP) 017 054 – Viac ako 1,7 milióna podpisov na doteraz najúspešnejšej európskej občianskej iniciatíve – petícii „One of Us“ (Jeden z nás), v stredu európska komisia hlasovaním rázne zamietla. Iniciatíva má za cieľ ukončiť financovanie výskumu embryí a potratov finančnými prostriedkami EÚ.

Pre tvrdé odmietnutie iniciatívy francúzsky právnik Patrick Puppinck, hovorca iniciatívy na ochranu života povedal, že sa postavia na odpor proti Bruselu: „Rozhodnutie môžeme napadnúť na Európskom súde v Luxemburgu.“

Komisia EÚ oznámila, že nevidí nijakú potrebu procesu zmeny zákonodarstva. Iniciatíva, ktorú podporuje pápež František a mnohí európski biskupi, medzi nimi kardinál Christoph Schönborn a celá rakúska biskupská konferencia, hovorí o „nelegitímnej a antidemokratickej blokáde“.

„Hluchá komisia ignoruje najväčšiu petíciu v európskych dejinách,“ ako vyhlásil Puppinck v Luxemburgu. „Dva milióny ľudí v Európe žiadajú, aby Brusel už nefinancoval praktiky, ktoré ničia ľudský život pred narodením. Namiesto uznania úspechu iniciatívy komisia zneužíva svoju moc formálnej kontroly na politickú manipuláciu. Tým vedie nástroj európskej občianskej iniciatívy do absurdnosti.“

Európska komisia odôvodnila svoj odmietavý postoj tým, že členské štáty sa ešte len nedávno dohodli na celoeurópskych štandardoch v dotyčných otázkach. Komisárka pre vedu a výskum, Maire Geoghegan-Quinnová, vyhlásila:

Iniciatívou sme sa dôkladne zaoberali. Vo financovaní výskumu kmeňových buniek sa bude pokračovať. Embryonálne kmeňové bunky ponúkajú potenciál terapií na záchranu života a klinické skúšky už prebiehajú.“

Komisár pre rozvoj Andris Piebalgs sa vyslovil, že tehotenstvá a komplikácie pri pôrode sú ešte stále príčinou smrti príliš mnohých žien. Rozvojové programy EÚ majú za cieľ rozšíriť prístup k účinným službám plánovania rodín a tým predchádzať potrebe potratov.

Rámcové smernice o výskume kmeňových buniek schválené v r. 2013 Európskou komisiou predpokladajú, že projekty EÚ budú rešpektovať národné právo, že budú v súlade s vedeckými a etickými požiadavkami a že sa nebudú smieť používať peniaze EÚ na produkciu nových línií kmeňových buniek či na konzumný výskum embryí.

K otázke potratov Európska komisia poukazuje na miléniový cieľ znížiť úmrtnosť matiek od r. 2000 do r. 2015 o tri štvrtiny. Ukončenie tehotenstva sa nesmie propagovať ako prostriedok plánovania rodiny. Tam, kde potraty nie sú národným právom sa však musia vykonávať v bezpečných podmienkach.

Vedúcou iniciatívy „One of Us“ v Rakúsku je teologička a právnička Gudrun Kuglerová z Vysokej školy v Trumau. –zg-

 

Rakúsko: „Iniciatíva farárov“ za zrušenie exkomunikácie Heizerovej

 

Viedeň, 28.5.2014 (kath.net/KAP) 017 053 – Rakúska „Iniciatíva farárov“ apelovala na „zodpovedných vedúcich“ Katolíckej cirkvi, aby stiahli exkomunikáciu predsedníčky hnutia „Wir sind Kirche“ Marty Heizerovej a jej manžela. Vedenie Cirkvi má „namiesto toho vstúpiť do úprimného a férového dialógu s hnutím cirkevnej reformy o budúcnosti Cirkvi“, uvádza sa vo vyhlásení, ktoré podpísal šéf „Iniciatívy farárov“ kňaz Helmut Schüller, a ktoré uverejnili v utorok.

Už minulý piatok sa k prípadu vyjadrila „Iniciatíva farárov“ Innsbruckej diecézy, ktorá sa však od manželov Heizerových dištancovala a uviedla:

„Nás spája požiadavka vysviacky žien na kňazky – ale my sme proti samozvanosti kresťanských spoločenstiev v otázke slávenia Eucharistie.“

 

Heizerová dá hlasovať o dôvere k sebe

Marta Heizerová sama medzitým oznámila, že chce naďalej zostať predsedníčkou platformy „Wir sind Kirche“. Na budúcom zasadnutí po Turíciach v Salzburgu však dá hlasovať o dôvere k sebe, ako povedala pre noviny „Die Presse“ zo stredy.

Bývalý predseda platformy Hans Peter Hurka jej však radil, aby dobrovoľne odstúpila.

„Nezdá sa mi to múdre a nie som tým ani nadšená. Ale je to jeho dobré právo,“ reagovala na to Heizerová podľa novín „Presse“. Ona bola zvolená predsedníctvom, a to tiež teraz rozhodne, ako vyhlásila exkomunikovaná predsedníčka „Wir sind Kirche“. Dodala však, že naďalej počíta s dôverou predsedníctva! –zg-

 

Viedeň: Karlskirche reštaurujú po novom útoku vandalov

 

Viedeň, 28.5.2014 (kath.net/KAP) 017 052 – Časti fasády známeho viedenského kostola Karlskirche (foto) musia po postriekaní neznámymi páchateľmi nanovo zreštaurovať. V noci zo soboty na nedeľu nahádzali vandali balóniky naplnené šedou farbou na pravú stranu kostola. Poškodili pritom aj sochu anjela na pravej strane, ako povedal Johannes Pasquali zo združenia „Priatelia a priaznivci viedenského Karlskirche“ v pondelok pre „Kathpress“. Dve čistiace firmy už pracujú na vyčíslení škôd a ich odstránení.

Iba týždeň predtým dokončili reštauračné práce po tom, čo 4. mája vandali postriekali základy kostola, jeho múry, stĺpy a sochy nápismi a farbou. Po sume 17 000 eur by mali byť škody tento raz nižšie, povedal Pasquail. Hovorca združenia poukázal na informácie z policajných kruhov, podľa ktorých neboli teraz síce svedkovia činu, no na základe fotografií majú rozhodne konkrétne podozrenie, ktoré v súčasnosti vyšetrujú. Súvislosť oboch útokov sa nevylučuje.

Pre kostol susediaci s parkom Resselpark Pasquali opäť žiadal inštalovanie dvoch kamier na stráženie fasády kostola – „ktoré majú byť  v prevádzke až v noci, od chvíle vypnutia verejného osvetlenia“. Nemá zmysel a sotva je potrebné zapínanie kamier cez deň, pretože by iba obťažovali veriacich. Pasquali sa vyslovil aj proti inštalovaniu kamier na samotnom kostole. –zg-

 

 

Pápež: Celibát nie je dogma, sú však dôležitejšie veci

 

Rím, 27.05.2014 (KAP) 017 051 – Celibát kňazov nie je podľa slov pápeža Františka nijaká „dogma viery“. Je to však pravidlo života, ktoré veľmi víta a vidí ho ako „dar pre Cirkev“, ako povedal František v pondelok večer pri návrate zo Svätej zeme novinárom v lietadle. Keďže to nie je dogma, zostávajú v tejto otázke „dvere neustále otvorené“, dodal pápež.

František potom povedal, že v súčasnosti existujú dôležitejšie témy. Pápež pri viacerých príležitostiach už v minulosti zdôraznil hodnotu záväzného celibátu pre kňazov.

Ako kardinál Buenos Aires František v knihe interview naznačil, že prinajmenšom na Blízkom Východe považuje výnimky zo záväzného celibátu v princípe za možné. „Ak by Cirkev mala jedného dňa zrevidovať túto normu, tak kvôli kultúrnemu problému na určitom mieste, ale nebolo by to platné pre všetkých, ani by to nebola osobná voľba.“

Jorge Mario Bergoglio v tejto súvislosti poukázal na prax východných katolíckych cirkví. Nedostatok kňazov však pre Cirkev nebude primárnym argumentom na uvoľnenie celibátu. –zg-

 

Nový ukrajinský prezident – verný pravoslávny kresťan
            Londýn-Kyjev, 27.5.2014 (kath.net/KAP) 017 050 – Novozvolený ukrajinský prezident Petro Porošenko (foto) je pravoslávny kresťan a nadobudol si veľké zásluhy u Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi Moskovského patriarchátu. Informovali o tom londýnske noviny „The Guardian“ v pondelok s odvolaním sa na ruského obchodného partnera Porošenka Alexandra Temerka žijúceho v Londýne.

Porošenko, ktorý pochádza z Bolhradu v rusky a pravoslávne poznačenej  oblasti Odesy, financoval reštaurovanie viacerých cirkevných budov a kláštorov, povedal Temerko: „Náboženstvo je pre mnohých Ukrajincov dôležité. To mu dalo fantastické výhody oproti iným kandidátom, predovšetkým u jednoduchých ľudí.“

Podľa správy Porošenko počas mnohých ciest do Ruska vždy navštevoval aj mnohé pravoslávne pútnické kostoly.

Ukrajinský premiér Arzenij Jaceňuk je v protiklade k Porošenkovi členom s Rímom zjednotenej Ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi. Porošenkov predchodca v úrade Oleksander Turčinov je baptista. –zg-

 

Dieťatko prežilo potrat: ‚Voláme ho zázračné dieťa‘

 

Londýn, 27.5.2014 (kath.net) 017 049 –  „Keď ju vidím spinkať, nedokážem ani len zniesť myšlienku, že by mohla neexistovať“, hovorí Shannon Skinnerová, matka malej Amélie. No ešte predtým muselo dieťatko prekonať pokus o potrat. O tomto prípade informoval „Focus“ na základe článku v britskom denníku „Daily Mail“.

Iba štyri mesiace po narodení prvej dcéry bola Shannon znova nechcene tehotná. Pri pôrode utrpela ťažké trhliny a vnútorné zranenia, preto ju museli dokonca operovať. Lekári vyhodnotili tehotenstvo po takom krátkom čase za nebezpečné a radili jej potrat. Matka rozpráva: „Keď som sa dozvedela, že som tehotná s Améliou, môj prvý inštinkt bol ponechať si ju. Ale myslela som na dcérku Lacie a aké neférové by bolo, keby sa mi niečo stalo a ona zostala sama, alebo by som sa o ňu nemohla starať.“ V 8. týždni brala Shannon prostriedky na vyvolanie umelého potratu. No táto nie celkom istá metóda nezabrala, Amélia žila ďalej. Potom bola matka „takmer šialená od strachu, že prostriedky mohli dieťatku uškodiť“. Neskôr však videla 3D obrázok svojho dieťatka. Shannon so spätným pohľadom hovorí: „Akonáhle som videla jej tvár, bolo všetko inak.“

V 20. týždni tehotenstva lekári pre veľké riziko pre zdravie matky znova radili potrat. No teraz matka už odmietla. Po ťažkom a ustarostenom tehotenstve prišla Amélia na svet úplne zdravá. Otec Anthony Hunt opisuje:  „Bol som už iba zväzok nervov a biely ako stena. Chcel som Améliu jednoducho iba vidieť a držať v náručí.“ Rodičia majú aj teraz ešte stále starosti, či dieťa nemá nejaké poškodenie z pokusu o potrat.  –zg-

 

Jeruzalem: Útok na Opátstvo Dormitio priamo na očiach polície

 

Útok na benediktínske opátstvo na Hore Sion práve pri odlete pápeža

 

Jeruzalem, 26.5.2014 (kath.net/KNA- Andrea Krogmann) 017 048 – Lietadlo izraelskej leteckej spoločnosti El Al s pápežom Františkom na palube ešte neopustilo rolovaciu dráhu letiska Ben Gurion, keď bola Hora Sion už zasa v centre pozornosti médií. Ibaže tentoraz s negatívnymi titulkami. Bezprostredne po omši s pápežom v tzv. Večeradle, neznámi zaútočili a založili požiar v kostole nemeckého benediktínskeho Opátstva Dormitio v bezprostrednej blízkosti posvätných miest.

«Incident sa odohral na konci večerných modlitieb», informoval opát Gregory Collins nemeckú Katolícku spravodajskú agentúru (KNA). To viedlo k rýchlemu odhaleniu, čím sa zabránilo väčším škodám. «Na mieste ohniska požiaru ležalo veľa drevených vecí. To by mohlo pre celý Sion mať veľmi zlé následky,» povedal opát Gregory.

V opátstve nechcú špekuláciami predbiehať vyšetrovanie polície. Podrobnosti o páchateľoch a celom čine ešte nie sú známe. Faktom však je, ako povedal opát Gregory, že «celkom jasne sa využili emócie okolo návštevy pápeža». Páchatelia použili knihu prosieb, ktorá zvyčajne leží v krypte, aby vo vedľajšej miestnosti apsisu za organom založili požiar. V miestnosti mnísi skladujú stovky malých drevených krížov, ktoré spoločenstvo používa na Veľký piatok a okrem toho drevené kostolné lavice. Požiar uhasili sami mnísi s jedným hosťom svojimi hasiacimi prístrojmi.

V Opátstve Dormitio necítia, že by ich polícia brala vážne – a reaguje s nepochopením a hnevom: «Všade v starom meste sú bezpečnostné kamery. Takmer v každej oblasti možno sledovať pohyby, iba tu nie,» hovorí páter Ralph. Zreteľnejšie to formuluje opát: «My ako spoločenstvo jasne hovoríme, že sa nám nedostáva potrebná miera bezpečnosti, ktorú požadujeme. Stalo sa už nebezpečným tu žiť.»

Skutok sa stal tak povediac na očiach polície: Po celý deň bolo viac ako 100 policajtov na stráži v opátstve a okolo neho, aby sa zabezpečila bezpečnosť pápeža. Na záver svojej cesty po na Blízkom Východe, v pondelok večer, pápež František slávil vo Večeradle svätú omšu s biskupmi Svätej zeme.
Zostrujúci sa spor s radikálnymi židovskými skupinami o tento stredoveký priestor, ktorý pripomína Poslednú večeru Ježiša s učeníkmi, v týždňoch pred návštevou pápeža stále viac eskaloval. Pod touto sálou židia uctievajú tzv. Dávidov hrob.

Radikáli rozšírili fámy o plánovanom návrate Večeradla Vatikánu. Pápežova omša protikresťanské nálady ešte viac rozdúchala. Naposledy v noci na nedeľu rozzúrení ortodoxní židia protestovali proti návšteve hlavy katolíkov a vyčíňali. Niekoľko prítomných bezpečnostných síl hodnotilo tento incident pre agentúru KNA ako «náboženské podujatie, ako sa často koná na koniec sabatu».

Židovskí priatelia opátstva hneď po informácii o incidente v opátstve návštevou vyjadrili svoju solidaritu, oficiálni izraelskí predstavitelia sa zatiaľ neozvali. Vyšetrovanie stále trvá, konkrétne výsledky ešte nie sú, ako povedala miestna polícia. Pre istotu povolaní hasiči sa v opátstve rovnako ešte neukázali. Policajní hovorcovia pred žurnalistami incident bagatelizovali ako  «interné spory benediktínov».

«Máme vážne obavy kvôli miere podpory a solidarity oficiálnych izraelských predstaviteľov, zvlášť vzhľadom na načasovanie útoku», povedala riaditeľka Jeruzalemského centra pre židovsko-kresťanské vzťahy (JCJCR), Sarah Bernsteinová, pre KNA. «V tejto chvíli vydáva naše vedenie vyhlásenia na ochranu menšín v krajine. Teraz by bola vhodná príležitosť, aby za slovami nasledovali aj činy!» -zg-

 

 

Kardinál ‚šokovaný’ z výsledkov dotazníka o rodine
Manila, 23.5.2014 (kath.net/jg) 017 047 – „Som šokovaný“ z výsledkov vatikánskeho prieskumu o náuke Cirkvi o rodine, ako povedal kardinál Luis Antonio Tagle, arcibiskup filipínskej Manily, pre Catholic News Service. Takmer vo všetkých častiach sveta ľudia skutočne nechápu, čo Cirkev hovorí o rodine. To možno zistiť z vyhodnotenia dotazníkov, ktoré Vatikán rozoslal pred Mimoriadnou synodou biskupov o manželstve a rodine.

„Očividne posolstvo Cirkvi veriacich akosi nedostihlo,“ predpokladá kardinál Tagle. Dúfa však, že nedôjde k zmene náuky Cirkvi. „Ako možno zmeniť biblickú náuku?“ kladie si otázku.

Cirkev musí skôr intenzívne zvažovať, ako bohatstvo a veľkosť svojho posolstva odovzdať dnešnej generácii. Sprostredkovanie „radostnej zvesti“ o rodine sa musí stať pravou pastoračnou a misionárskou úlohou Cirkvi, ako žiada kardinál.

Kardinál Tagle je popri kardinálovi Vingt-Troisovi z Paríža a kardinálovi Assisovi z Aparecidy tretím predsedom Synody biskupov o pastorácii rodiny. –zg-

 

 

 

Bartolomej I.: Cieľom zostáva spoločné sväté prijímanie

 

Vatikán, 24.5.2014 (kath.net/KNA) 017 046 – Ekumenický patriarcha Bartolomej I. v rozhovore pre vatikánske noviny «L´Osservatore Romano» z 24. mája vyzval bratsky spolupracovať na zbližovaní kresťanských vyznaní. Konečným cieľom musí byť podľa jeho slov úplné spoločenstvo všetkých, ktorí veria v Ježiša, ako aj spoločné slávenie svätého prijímania.

Stretnutie s pápežom Františkom v nedeľu hodnotila čestná hlava svetového pravoslávia ako veľký krok pre ekumenizmus. Stretnutie pápeža Pavla VI. (1963-1978) s patriarchom Atenagorasom pred 50 rokmi ukončilo tisícročie nedôvery medzi cirkvami, ako zdôraznil Bartolomej I. Jeho stretnutie s Františkom v jeruzalemskej Bazilike Kristovho hrobu má toto jubileum pripomenúť. «Duch bratskej lásky a vzájomnej úcty nastúpil na miesto starej polemiky a podozrievania.» Napriek veľkej spoločnej tradícii cirkvi predtým zotrvávali v sebestačnosti a izolácii.

V oblasti výkladu viery sú síce ešte mnohé rozdiely a je tu potreba dialógu. «Nepochybne, že cesta je ešte dlhá a ťažká.» Avšak odklon od ekumenickej cesty «by bol hanebnou zradou vôle Pána, ako aj neprijateľným návratom k našej oddelenej minulosti».

„Stretnutie v Jeruzaleme je posolstvom pokoja všetkým ľuďom. Celý svet na tom môže vidieť, že zmierenie ponad všetky rozdiely a hranice vyznaní je možné.“ František a Bartolomej I. mali počas dvoch dní v Jeruzaleme naplánované štyri stretnutia. –zg-

 

Teológovia: Náboženstvo zo spoločnosti nezmizne

 

Viedeň, 24.5.2014 (KAP) 017 045 – Otázkou významu náboženstiev v budúcnosti sa zaoberali v rámci podujatia „Noc kostolov“ dvaja viedenskí teológovia Kurt Appel a Ulrich Körtner. Jasné nie vyslovili obaja hlavnej otázke diskusie v Luteránskom mestskom kostole v centre Viedne pod názvom „Zmizne náboženstvo?“ Náboženstvo určite nezmizne, aj keď v rôznych regiónoch sveta, medzi nimi aj v Európe, sú zreteľné tendencie poklesu významu náboženstiev, ako povedal evanjelický teológ Körtner.

„Skúsenosť ľudí, ktorí artikulujú aj v náboženskom jazyku v budúcnosti v nijakom prípade nezmizne,“ zdôraznil aj Kurt Appel, ktorý prednáša na Katolíckej teologickej fakulte Viedenskej univerzity fundamentálnu teológiu. Pripomenul rastúcu urbanizáciu v mnohých svetových regiónoch, čím stále viac ľudí stráca svoje korene. Náboženské organizácie tu pôsobia ako dôležité oporné body, aj keď nie vždy vo forme inštitucionálnej cirkvi známej v strednej Európe.

Spoločnosť dnes potrebuje „novú kultúru citlivosti“, ako povedal Appel. Náboženstvo má pritom veľmi dôležité miesto. Cirkvi by mali v tejto situácii hľadieť na to, aby vytvorili „sieť citlivosti“, ako sa vyjadril teológ. „Keď napríklad pápež kritizuje ‚globalizáciu ľahostajnosti‘, tak tým vyslovil dôležitý výrok a ja by som si želal, aby sa etos spočívajúci za ním intenzívnejšie stelesňoval v cirkvách.“

 

Proti cirkevnému „akčnému postoju“

Obaja teológovia hovorili o sekularizácii ako o „epochálnom procese“, ktorý mal svoj začiatok v osvietenstve. Appel tu zdôraznil, že ľudia „sú dnes globálne na ceste hľadania nových foriem chápania sveta“.

Körtner zasa zdôraznil, že proces sekularizácie nesmieme v nijakom prípade príliš relativizovať. V tejto súvislosti poukázal o. i. na aktuálnu štúdiu evanjelickej cirkvi v Nemecku, podľa ktorej ľudia sú voči náboženstvu stále ľahostajnejší. „V jadre to nespočíva v cirkevných škandáloch alebo v cirkevných daniach,“ opisuje Körtner výsledky štúdie. „Ľudia neopúšťajú cirkev preto, lebo majú niečo proti, ale pretože nemajú pocit, že náboženstvo k životu potrebujú. Nemôžeme preto ani jednoducho povedať, že cirkvi robili v histórii chyby a preto ľudia opúšťajú cirkev,“ zdôraznil teológ. Cirkvám odporúčal vyvinúť istý postoj pokoja, nesmú „hneď upadať do akčného postoja“.

 

„Boh vytvára možnosti“

„Boh vytvára možnosti“, zdôraznil Körtner vo svojom závere rozhovoru. „Tomu, kto verí, je možné urobiť viac, ako tomu, kto neverí.“ Od cirkví očakáva, „že zostanú priklonené k človeku, a predovšetkým, že nezabudnú, že nie sú nejakou agentúrou hodnôt pre spoločnosť alebo štát, ale majú úlohu hovoriť o Bohu, ktorý sa stal človekom. „Práve v situácii odporu je dôležité hovoriť o Bohu.“ –zg-

 

Kardinál Schönborn: Aká dekandentná je Európa?

 

Kardinál Schönborn ostro kritizuje Európu: „Mnohí prisťahovalci, nielen moslimovia, sú odpudzovaní toľkým, čo sa v Európe tak oslavuje ako sloboda, ako napríklad ten nepríjemný plagát akcie „Life Ball“…“

 

Viedeň, 23.5.2014 (kath.net/KAP) 017 044 – Otázku „Aká dekadentná je Európa“ rozobral kardinál Christoph Schönborn vo svojom pravidelnom príspevku 23. mája v bezplatných novinách „Heute“ v súvislosti s voľbami do Európskeho parlamentu.

EÚ vidí „v hlbokej kríze“, keďže stále viac stráca na význame a stále viac sa uberá cestou Rímskej ríše v jej konečnej fáze, ako varoval  viedenský arcibiskup. Podobne ako vtedy vládne v Európe „obrovský blahobyt“ sloboda a bezpečnosť, čo priťahuje zástupy ľudí z chudobnejších krajín. Súčasne však klesá pôrodnosť, konštatujeme tu prestarnutosť  obyvateľstva a oslavovanie násilia, ako uviedol kardinál.

Kardinál Schönborn ďalej kritizoval sporný plagát s nahou dvojpohlavnou manekýnkou v raji v rámci akcie „Life Ball“, ktorý je „naozaj neprijateľný“ a napísal:

„Vtedy ako dnes – Rím ako Európa: obrovský blahobyt, ktorý nevyhnutne priťahoval a priťahuje zástupy ľudí z chudobnejších krajín. Vtedy ako dnes – pokles pôrodnosti a prestarnutosť obyvateľstva, oslavovanie násilia, vtedy ako dnes – hry gladiátorov, dnes násilie v počítačových hrách a žiaľ aj celkom reálne. Vtedy ako dnes – mnohí prisťahovalci boli a sú nadšení slobodou blahobytom, bezpečnosťou, všetkým tým, čoho sa im v domovských krajinách nedostávalo. Súčasne boli vtedy šokovaní dekadenciou a nemravnosťou Ríma. A mnohých našich prisťahovalcov, nielen moslimov, odpudzuje mnohé, čo sa v Európe vo veľkom oslavuje ako sloboda, ako napríklad ten skutočne neprijateľný plagát akcie „Life Ball“. Aká dekadentná je Európa? Nepochybne sa nachádza v hlbokej kríze.

Súčasne však vidíme v Európe aj „veľa dobrého a nádejného“, je presvedčený viedenský arcibiskup. Tak ako pri zániku Ríme mohlo by kresťanstvo byť aj dnes „veľkým nositeľom nádeje“, pokiaľ sa bude žiť tým pravým spôsobom“, uvádza kardinál Schönborn. –zg-

 

Sexuológ: Ešte sme neobjavili nijaký ‚homosexuálny gén‘!

 

Kassel, 23.5.2014 (kath.net/idea)  017 043 – „Sexuálna orientácia človeka podľa poznatkov dnešnej vedy nie je geneticky predurčená. Vyvíja sa čiastočne prenatálne a čiastočne po narodení, okrem iného vplyvom hormónov. Presné mechanizmy týchto účinkov však nie sú známe.“ Informoval o tom prezident Nemeckej spoločnosti pre vedecké skúmanie sexuality, Jakob Pastötter z Düsseldorfu, 23. mája na kongrese „Sexuálna etika a pastorácia“ v nemeckom  Kasseli. Podujatie zorganizoval evangelikálne orientovaný zväz odborníkov Biely kríž z Ahnatalu pri Kasseli.

Ako ďalej povedal profesor prednášajúci v USA, stále znova sa tvrdí, že homosexualita je vrodená: „Ale veda o tom nič nevie. Nádej, že nájdeme nejaký homosexuálny gén sa doteraz nenaplnila.“

Pastötter to ani nepovažuje za želateľné, lebo „by to mohlo otvoriť dvere dokorán pre eutanáziu“, keďže v niektorých kultúrach sa homosexualita odmieta, ako povedal pre Evanjelickú spravodajskú agentúru „idea“. Na  otázku či možno sexuálnu orientáciu zmeniť, poukázal vedec na poznatky a výskum amerického sexuológa Alfréda C. Kinseyho (1894-1956). Podľa neho sa sexualita človeka neustále ďalej vyvíja. Je iba málo ľudí, hovorí Pastötter, ktorí sú v priebehu života výlučne homo- alebo heterosexuálni.

 

Nenechajme samých homosexuálov, ktorí hľadajú pomoc

Podľa jeho slov má každý právo na poradenstvo, ak má problémy so sexualitou. To platí aj pre ľudí s homosexuálnym sklonom, s ktorým nechcú žiť: „Nemôžem predsa nechať samého niekoho, kto hľadá riešenie svojich  konfliktov. Avšak dotyčný musí určiť, akým smerom sa má poradenstvo uberať a nie poradca.“

Skupiny homosexuálov a predstavitelia niektorých nemeckých strán – medzi nimi Koalícia 90/Zelení – kongres ostro kritizovali, pretože sa na ňom zúčastnili aj poradcovia osôb, ktorí pre svoju homosexualitu trpia. Kritici týchto prednášajúcich označili ako „liečiteľov homosexuálov“.

Biely kríž naproti tomu zdôrazňuje, že homosexualitu nepovažuje za chorobu a preto ani nemožno hovoriť o liečení. Podľa Pastöttera kritika neprichádza od sexuológov, ale zo strany politikov. Vo svojej prednáške sa postavil proti tomu, aby sa na sexualitu hľadelo ako na niečo izolované, čo možno na želanie vytiahnuť ako zásuvku. Sexualita je zložitým spôsobom spojená s celou osobnosťou človeka. Naplnená sexualita posilňuje osobnú identitu, „pretože uzemňuje“. Napomáha vnímanie vlastnej hodnoty a stará sa pocit pohody. –zg-

 

 

 

 

 

Naša príloha

 

Pápež: Zneužívanie detí je ako satanská omša

 

Vatikán , 29.5.2014 (kath.net/Radio Vatikan) 017 042 – Uvádzame tlačovú konferenciu pápeža pri

 návrate z Tel Avivu v plnom znení. Je to o pracovný preklad z talianskeho vysielania Rádia Vatikán.

 

Žurnalistka talianskej televízie TV2000 sa pápeža Františka opýtala, do akej miery plánoval pred touto cestou mocné znamenia, ktoré vo Svätej zemi vydal.

Pápež: „Nuž, gestá, tie najautentickejšie, sú predsa tie, ktoré prídu tak jednoducho, pravda? Myslel som si: ,Mohlo by sa niečo urobiť …‘, ale nijaké z mojich konkrétnych gest neboli tak plánované. Niektoré veci, napríklad pozvanie oboch prezidentov k modlitbe – o tom sa  trocha rozmýšľalo, že to tam (vo Svätej zemi) urobím, ale bolo veľa logistických problémov, veľa, pretože treba brať do úvahy aj teritórium, kde sa niečo také robí, však? Teda sme trocha uvažovali, mysleli sme na stretnutie, no nakoniec pritom vyšiel tento návrh, a ja dúfam, že to bude dobré. Ja neviem – keď mám nejakú ideu, príde mi to spontánne, to je jednoducho tak. Aby som povedal pravdu … keď niekto povie: ,Tu by sa mohlo predsa niečo urobiť‘ – konkrétne mi potom k tomu nič nenapadne. Napríklad v Yad Vasheme, nič – a potom predsa niečo prišlo. Tak je to.“

 

Nulová tolerancia pri stíhaní zneužívania detí

Žurnalista americkej katolíckej spravodajskej agentúry CNS sa pápeža opýtal na stíhanie zneužívania detí duchovnými v Katolíckej cirkvi a na konzekvencie pre biskupov, ktorí ignorujú príslušné smernice a normy.

Pápež: „V Argentíne hovoríme privilegovaným: ,To je syn otca.“ V tomto probléme nebudú nijakí ,synovia otca‘. V tejto chvíli prebieha vyšetrovanie troch biskupov. Jeden je už odsúdený a radia sa o jeho treste. Tu niet nijakých privilégií. Zneužívanie maloletých je veľmi, veľmi zlý zločin … vieme, že to je veľmi závažný problém všade, no mňa zaujíma Cirkev. Kňaz, ktorý také niečo robí, zrádza Telo Pána, pretože tento kňaz by mal toto dieťa, tohto chlapca, toto dievčatko, viesť ku svätosti. Ten chlapec, to dievča mu dôveruje a on – namiesto privádzania ku svätosti – ho alebo ju zneužíva. To je mimoriadne závažné! To je ako satanská omša, aby som uviedol nejaký príklad …

Onedlho bude svätá omša s niekoľkými osobami, ktoré utrpeli zneužívanie, vo vatikánskom hosťovskom Dome sv. Marty a potom bude s nimi stretnutie: ja a oni a kardinál O’Malley z Komisie pre ochranu detí. Tu musíme postúpiť ďalej – nulová tolerancia!“

 

Vylepšiť Cirkev a kúriu

Žurnalista z novín „LaVanguardia“ spomenul rozruch okolo bytu kardinála Bertoneho a iné škandály. Čo si pápež o tom myslí? A nie sú takéto škandály v rozpore s posolstvom chudoby, ktoré František stále zdôrazňuje?

Pápež: „Pán Ježiš raz učeníkom povedal – stojí to v Evanjeliu: Nedá sa vyhnúť tomu, aby boli škandály (porovn. Mt 18,7). Sme ľudia, hriešnici, všetci. Také škandály budú, naozaj budú. Výzvou je zabrániť, aby ich bolo ešte viac, pravda? Napríklad v hospodárskej správe. Treba tu úprimnosť a transparentnosť. Obe komisie – tá, ktorá skúmala banku IOR a komisia, ktorá skúma celý Vatikán  – urobili závery, podali návrhy. A teraz budeme realizovať reformy, ktoré komisie navrhli spolu s Hospodárskym sekretariátom, ktorý vedie kardinál Pell.

No budú problémy, tie budú vždy, pravda? Pretože sme ľudia a reforma musí mať kontinuitu. Cirkevní otcovia hovoria: ,Ecclesia semper reformanda‘. Musíme dbať na to, aby sa Cirkev každý deň reformovala, pretože sme hriešnici, sme slabí a budú problémy. … Napríklad v IOR zrušili, myslím 1600 účtov, však? Osôb, ktoré nemajú právo mať účet v IOR. IOR slúži na pomoc Cirkvi – biskupi diecéz, zamestnanci Vatikánu, ich vdovy … majú právo mať tu účet. Ale napríklad veľvyslanectvá na to právo nemajú. A to je dobrá vec: zrušiť účty tých, ktorí na to nemajú právo.

K vašej otázke o údajnom 15-miliónovom obchode: To sa ešte vyšetruje, to ešte vôbec nie je jasné. Mohlo by to byť pravda, ale v tejto chvíli nie definitívne, vyšetruje sa to, jasné? Aby som to uviedol na správnu mieru, Ďakujem.

 

Európa: Nízka pôrodnosť a nezamestnanosť mládeže

Žurnalista z francúzskeho katolíckeho denníka „La Croix“ v mene francúzskych novinárov v lietadle sa opýtal, či pápeža znepokojuje rast populizmu v Európe, ktorý sa ukazuje vo výsledkoch eurovolieb.

Pápež: „V týchto dňoch som mal čas modliť sa Otčenáš, prinajmenšom trocha (smiech). Ale vskutku som nedostal správy o voľbách, naozaj nie. Nemám nijaké údaje, kto vyhral a kto nie. Ale, populizmus – do akej miery?“

Žurnalista dopĺňa: Mnohí Európania majú strach, že v Európe niet budúcnosti. Je vysoká nezamestnanosť a proti-európske strany v týchto voľbách získali veľa hlasov.

Pápež: „O tom som počul. O dôvere v Európu a nedôvere voči Európe. Aj čo sa týka eura, chcú niektorí robiť kroky naspäť.  … Týmto veciam veľmi nerozumiem. Ale uviedli ste kľúčové slovo. To je závažné. Interpretujem to zjednodušene povedané takto: nachádzame sa vo svetovom hospodárskom systéme, v ktorého centre stoja peniaze, nie ľudská osoba. V pravom hospodárskom systéme musia muž a žena stáť v centre, ľudská osoba. Dnes stoja v centre peniaze. Aby sa tento systém udržal, aby ďalej fungoval, robia sa určité ,odpadové opatrenia’. Zavrhujú sa deti, – pôrodnosť v Európe nie je veľmi vysoká, však? Taliansko má, myslím 1,2 percent, Francúzsko 2, o niečo viac, Španielsko má menej ako Taliansko, možno tak 1 percento. Zavrhujú sa deti a starí ľudia. Sú ,neužitoční‘, starí z hľadiska konjunktúry… A starí sa v mnohých krajinách ,odhadzujú‘ aj skrytou eutanáziou, nepravda? Dávajú sa lieky len do určitého bodu.

Dnes sa odhadzuje aj mládež, a to je mimoriadne závažné. V Taliansku je nezamestnanosť mládeže takmer 40 percent, nie som si istý. V Španielsku iste až do 50 percent. A v Andalúzii, v južnom Španielsku až 60 percent! To znamená, že celá generácia ,ani to – ani ono‘: Neštudujú ani nepracujú, to je mimoriadne závažné. Odhadzuje sa celá generácia mladých ľudí. Kultúru odhadzovania vidím ako veľmi vážny problém. To nie je iba v Európe, ale tak trocha všade, no v Európe sa to mocne pociťuje. Keď to porovnáme s dobou pred 10 rokmi, s kultúrou blahobytu – tak je to ťažká chvíľa. Neľudský systém.  Ja nemám nijaký strach, v exhortácii Evangelii gaudium napísať: ,Toto hospodárstvo zabíja.‘ A opakujem to.“

 

Nadchádzajúca synoda a pastorácia rodiny

Argentínska žurnalistka chcela za španielskych žurnalistov od pápeža vedieť, ako to bude ďalej s prijímaním pre rozvedených a či synoda o rodine v tejto oblasti vo veriacich nevzbudzuje priveľké očakávania, ktoré nakoniec nemôžu byť splnené.

Pápež: „Na synode pôjde o rodinu, o problémy rodiny, o jej bohatstvo, o aktuálnu situáciu rodiny. Úvodná prezentácia kardinála Kaspera mala 5 kapitol: 4 o rodine, o krásnych veciach rodiny, o teologickom základe, o niektorých problematikách rodiny. A v 5. kapitole išlo o pastoračný problém rozchodu, anulovania manželstva, o problém rozvedených … Tu znova prichádza otázka prijímania. Mne sa nepáčilo, že mnohí ľudia – aj v cirkvi, kňazi – hovorili: ,Aha, synoda slúži na to, aby sme mohli rozvedeným dávať sväté prijímanie.‘ Môj dojem bol, akoby sa všetko zredukovalo na kazuistiku. Nie, vec je oveľa obsiahlejšia. Všetci vieme, že rodina je dnes v kríze a to globálne. Mladí ľudia sa nechcú brať, alebo len tak spolu žijú – manželstvo je v kríze, aj rodina. A ja nechcem, aby sme sa strácali v jednotlivých prípadoch: ,smie sa, nesmie sa‘ …

Ďakujem preto veľmi za túto otázku, preto mi dáva príležitosť objasniť to. Pastoračný problém rodiny je veľmi, veľmi široký, veľmi rozsiahly. A treba rozvažovať od prípadu k prípadu, nie? Pápež Benedikt trikrát povedal niečo k rozvedeným, čo mi veľmi pomáha. Raz v Údolí Aosta, druhý raz v Miláne a tretí raz, kdeže to len bolo …, ach áno, na poslednom verejnom konzistóriu na kreovanie kardinálov: študovať procedúry procesov vyhlásenia nulity (…); preverovať vieru toho, s kým uzavierame manželstvo a objasniť si, že rozvedení nie sú exkomunikovaní. Pretože často sa k nim ako k takým pristupuje. To je vážna vec. Na synode pôjde o rodinu: o jej bohatstvo, jej problémy, riešenia, anulovanie, o všetko toto. A aj tento problém (prijímanie pre rozvedených) bude mať svoje miesto, ale v súvislostiach.

A teraz vám porozprávam, prečo práve synoda o rodine – to bola pre mňa veľmi hlboká skúsenosť: v druhom roku pontifikátu prišiel ku mne Mons. Eterovič, vtedy generálny sekretár Synody biskupov, s tromi témami, ktoré navrhla postsynodálna rada pre budúcu synodu. Prvá bola intenzívna, dobrá: Pôsobenie Ježiša Krista na človeka dneška. To bol titul na pokračovanie synody o evanjelizácii. Povedal som áno, hovorili sme trocha o reforme metodiky a nakoniec som povedal: ,Dodajme niečo: Pôsobenie Ježiša na ľudí dneška a na rodinu‘. Na prvom stretnutí postsynodálnej rady som potom pozoroval, že uviedli tento titul a dodali: ,Áno – pôsobenie na rodinu‘ – ,Čo prináša Ježiš rodine?‘ Hovorilo sa o ,Synode o rodine‘ a tak rada bez toho, že by si to všimla, nakoniec hovorila o rodine. Som si istý, že to bol Duch Pána, ktorý nás priviedol k voľbe tohto titulu, som si naozaj istý. Pretože dnes potrebuje rodina naozaj veľa pastoračnej podpory, pravda?“

 

Budúcnosť Jeruzalemu

Na otázku o štatuse Jeruzalema pápež odpovedal portugalskej novinárke.

Pápež: „Je veľa návrhov k otázke Jeruzalemu. Katolícka cirkev, Vatikán, má svoj postoj z náboženského hľadiska. Jeruzalem bude mesto pokoja troch náboženstiev. To z náboženského hľadiska. Ja by som súhlasil s tým, keby z rokovaní vyšlo možno, že: Jeruzalem bude hlavným mestom jedného štátu, alebo druhého … no to sú hypotézy. Nehovorím: ,Tak to musí byť‘, nie, sú to hypotézy, ktoré treba vyrokovať. Necítim sa (dosť) kompetentným aby som mohol povedať, urobte toto, to by bolo bláznivé, nie? Ale myslím si, že cesta rokovaní musí ísť úprimnosťou, bratstvom, vzájomnou dôverou. A potom sa dohodnú o všetkom, o oblasti, o vzťahu. Treba odvahu, aby to mohli urobiť a ja sa veľa modlím k Pánovi, aby obe strany, obe vlády, tu mali odvahu kráčať ďalej. To je jediná cesta k pokoju. Hovorím iba to, čo Cirkev musí povedať a čo vždy hovorila: Jeruzalem ako dôležitý styčný bod, ako mesto pokoja, ako hlavné mesto troch náboženstiev.

 

Ekumenizmus, Bartolomej I. a celibát 

Nemecká televízia ARD sa u pápeža informovala, či sa v oblasti ekumenizmu plánujú konkrétne ďalšie kroky. A či sa Katolícka cirkev nemôže učiť od pravoslávnej cirkvi, ako v otázke celibátu.

Pápež: „Ale Katolícka cirkev má ženatých kňazov, nie? Gréckokatolíci, koptskí katolíci … Veď sú, vo východnom obrade. Pretože celibát nie je dogma viery, je to pravidlo života, ktoré si veľmi cením a o ktorom si myslím, že je darom pre Cirkev. Keďže to nie je dogma viery, dvere sú tu ešte vždy otvorené. V tejto chvíli sme o tom nehovorili ako o programe, aspoň tento raz nie. Mali sme dôležitejšie veci, ktoré treba riešiť. S Bartolomejom sme o tejto téme nehovorili, pretože to je druhoradé vo vzťahu k pravoslávnym, naozaj. Hovorili sme o jednote. No jednota sa buduje na ceste, jednota je cesta. Nikdy nedokážeme dosiahnuť jednotu na teologickom kongrese. A patriarcha hovoril so mnou o tom, čo povedal Atenagoras Pavlovi VI.: ,Kráčame tu spoločne, pokojne a všetci tí teológovia diskutujú; my však kráčame život.‘ … spoločne kráčať, spoločne sa modliť, spoločne pracovať v mnohých veciach, ktoré môžeme spoločne robiť, navzájom si pomáhať. Napríklad s kostolmi. V Ríme a mnohých iných mestách. V Ríme používajú mnohí pravoslávni občas katolícke kostoly. Iná téma, o ktorej sme hovorili: že možno na panpravoslávnom koncile urobíme niečo spoločne … Hovoríme spolu ako bratia, máme sa radi, hovoríme si o problémoch nášho úradu. A hovorili sme aj veľa o probléme hospodárstva – on si naozaj z toho robí veľké starosti a ja tiež a hovorili sme o tom, ako sa k tomuto problému spoločne stavať.“

 

Pápežské cesty do Ázie a prenasledovanie kresťanov

Japonský žurnalista sa pápeža opýtal na jeho augustovú cestu do Južnej Kórey: „Spomeniete pritom aj utláčanie kresťanov v Severnej Kórey a neľahkú situáciu kresťanov v Číne?“

Pápež: „Čo sa týka Ázie, plánujú sa dve cesty: do Južnej Kórey pri príležitosti stretnutia s ázijskou mládežou a v januári dvojdňová cesta do Srí Lanky a na Filipíny, do regiónu postihnutého cunami.

Problém chýbajúcej slobody náboženstva nie je iba v niektorých ázijských krajinách, existuje aj v iných krajinách sveta. Nie vo všetkých krajinách je náboženská sloboda. V niektorých je viac menej mierna kontrola, iné robia opatrenia, ktoré ústia do skutočného prenasledovania veriacich.  Veď existujú mučeníci, však? A existujú aj dnes – kresťanskí mučeníci – katolíci aj nekatolíci – mučeníci. Na niektorých miestach sa nesmie nosiť krížik, alebo vlastniť Bibliu. Deti sa nesmú učiť katechizmus – v našej dnešnej dobe! Myslím – a myslím, že sa tu nemýlim, že dnes je viac mučeníkov ako v začiatkoch Cirkvi. Musíme sa k tomu približovať v niektorých oblastiach obozretne, aby sme týmto ľuďom pomohli. Musíme sa veľa modliť za tieto cirkvi, ktoré trpia, ktoré veľmi trpia. Aj biskupi, aj Svätý stolec pracujú s diskrétnosťou, aby týmto krajinám a kresťanom týchto krajín pomohli. Ale ľahké to nie je, spoločne sa modliť – je to zakázané. No kresťania tam chcú sláviť Eucharistiu! A existuje tam robotník, ktorý je kňazom. On tam ide, sadne si za stôl a všetci sa tvária akoby pili čaj a vlastne slávia Eucharistiu. A keď prídu policajti, okamžite skryjú knihy a pijú čaj. Také niečo sa dnes deje! Nie je to ľahké.“

 

Chápanie úradu pápeža: Benedikt XVI. „otvoril jedny dvere“

Z talianskej spravodajskej agentúry Ansa prišla pápežovi otázka, či si vie predstaviť, že sa jedného dňa vzdá úradu pápeža – ako jeho predchodca Benedikt XVI.

Pápež: „Urobím to, čo mi Pán uloží robiť: modliť sa a hľadať Božiu vôľu. Ale myslím si, že Benedikt XVI. nezostane jediným prípadom. On už nemal silu a s úprimnosťou, pretože je mužom viery a veľmi pokorný, urobil toto rozhodnutie. Myslím, že on je inštitúcia – pred 70 rokmi nebolo takmer nijakých emeritných biskupov. A teraz ich je veľa. Čo sa stane s emeritnými pápežmi? Myslím, že musíme Benedikta považovať za inštitúciu. On otvoril jedny dvere, dvere emeritných pápežov. Budú ďalší? To vie Boh. No tieto dvere sú otvorené: Myslím, že rímsky biskup, pápež, ktorý cíti, že jeho sily poľavujú – pretože dnes sa žije dlho, však? – si musí položiť tie isté otázky, ktoré si položil pápež Benedikt XVI.“ –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *