Život Cirkvi vo svete 10 * 2014

Obsah

 
Pôstne exercície pre pápeža Františka a členov Rímskej kúrie

Sekretár: František sa chce vyhnúť «chybám minulosti»

Dieťatko sa prebudí k životu – zázrak arcibiskupa Fultona Sheena

Katolícky biskup: Kyjevský premiér nie je scientológ

Pre deti je život po smrti veľmi dôležitý

Prezident Charity“: Na Ukrajine hrozí humanitárna katastrofa

Katolíci v Odese sa modlia za mier a stiahnutie oddielov z Krymu 

Liturgia ‚Slová cirkevných otcov‘ alebo všedný jazyk?

Kardinál: Médiá vykresľujú nesprávny obraz pápeža

Kardinál Woelki kritizuje antikoncepciu

Cyril I. za integritu Ukrajiny – Ševčuk: Cirkev bude stáť pri armáde

Cirkvi proti ruskej armáde na Ukrajine

Cirkvi na Kryme: Polostrov má zostať Ukrajine

Rusko odsudzuje útoky na cirkev na Ukrajine

Nemecko: Limburský biskup je trestnoprávne nevinný!

USA: Biskupi žiadajú ústavnú ochranu manželstva

Benedikt XVI. sa rozhodol odstúpiť už v r. 2012
Pôstne exercície pre pápeža Františka a členov Rímskej kúrie
Vatikán, 6.3.2014 (RV, KAP) 016 816 – V Prvú pôstnu nedeľu, 9. marca, Svätý Otec spolu s biskupmi a kardinálmi Rímskej kúrie sa popoludní odoberie autobusom do mestečka Ariccia, 30 km od Ríma, na pôstne duchovné cvičenia. Je to po prvý raz, že pápež pozýva na pôstne duchovné cvičenia na miesto mimo Ríma. Budú sa konať v exercičnom dome otcov Pavlínov (Dom Božského Majstra) na tému „očista srdca“. Exercitátorom bude Mons. Angelo De Donatis, známy kňaz Rímskej diecézy. Miesto konania duchovných cvičení mimo Ríma vybral sám pápež František z dôvodu vzdialiť sa počas tejto doby od bežných pracovných povinností a nájsť tak ozajstné stíšenie.

Pôstne duchovné cvičenia pre Svätého Otca a Rímsku kúriu sa začnú v nedeľu večer o 18.00 modlitbou vešpier a úvodnou meditáciou, po ktorej bude nasledovať eucharistická adorácia. Každý deň začnú exercitanti slávením svätej omše a ukončia ho vešperami a adoráciou.

Mons. Angelo De Donatis, ktorý pripravil meditácie na jednotlivé dni, je správcom San Marco al Campidoglio – Farnosti sv. Marka evanjelistu na rímskom Kapitole (Piazza Venezia).  Vedenie pápežských exercícií sa považuje za veľké vyznamenanie. –jk-

 

Sekretár: František sa chce vyhnúť «chybám minulosti»

Rím, 6.3.2014 (kath.net/KNA) 016 815 – Alfred Xuereb (foto), úzky spolupracovník pápeža a generálny sekretár nového vatikánskeho diskatéria pre financie, vidí pápeža Františka ako vyslovenú vodcovskú postavu. On je «ako muž vedúci Cirkev veľmi rozhodný», povedal Xuereb v interview pre taliansky časopis «Oggi» v utorok. František sa usiluje, «aby chyby minulosti sa neopakovali nielen počas jeho pontifikátu, ale podľa možnosti ani v budúcnosti».

O plánoch odstúpenia Benedikta XVI. sa Xuereb dozvedel krátko pred jeho oznámením 11. februára 2013. «Tak, ako to povedal bolo jasné: To je neodvolateľné rozhodnutie», informoval tento maltézsky kňaz, už vtedy súkromný sekretár pápeža. «Spontánne som chcel povedať, aby si to dobre rozvážil, ale neurobil som to. Kto vie, ako hlboko to zvažoval a ako intenzívne sa o tom modlil.»

V interview Xuereb ďalej porozprával, ako Benedikt XVI. a jeho práve zvolený nástupca sa večer 13. marca prvý raz skontaktovali. Xuereb prepojil telefonát Františka emeritnému pápežovi v Castel Gandolfe: «Keď som počul, ako Benedikt XVI. pápeža Františka oslovil ‚Svätosť‘, mal som pocit pokory a veľkosti.»

Ratzinger sa novému pápežovi poďakoval za to, že ho v prvom pozdrave z balkóna Chrámu sv. Petra spomenul. «Povedal mu: ‚Odteraz prisľubujem moju poslušnosť a moje modlitby.’», dodal Xuereb. –zg-

 

Dieťatko sa prebudí k životu – zázrak arcibiskupa Fultona Sheena

 

Vatikán, 7.3.2014 (kath.net/pl) 016 814 – Pri domácom pôrode dieťatko James Fulton Engstrom (na snímku vľavo) sa narodilo bez známok života – celých 61 minút nezistili tlkot srdiečka, iba jeho slabé chvenie. Zavolali sanitku, otec dieťatko núdzovo pokrstil a rodičia prosili amerického arcibiskupa Fultona Sheena (1895-1979) o príhovor.

V nemocnici sa začalo s úspešnou liečbou. Toto uzdravenie označila vatikánska Kongregácia pre kauzy svätých ako „nevysvetliteľné“, oznámil Vatikán 6. marca. Tým sa uvoľnila cesta k tomu, že pápež František môže rozhodnúť o blahorečení arcibiskupa Sheena. Pápež Benedikt už v roku 2012 priznal hrdinský stupeň cnosti Fultona Sheena. Fulton Sheen (na snímku vpravo), naposledy arcibiskup Neoportusu, ako prvý americký biskup hľadal cestu do sveta rozhlasu a televízie. Ako úspešný kazateľ a hlásateľ Evanjelia si ho veľmi vážili aj mimo Katolíckej cirkvi.

Po pôrode lekári bojovali o život chlapčeka. No ten zostával stále namodravý a bez života. Matka, Bonnie Engstromová, na sociálnej sieti „Ignitium Today“ informovala, že počas boja o život dieťatka neustále vnútorne volala „Fulton Sheen, Fulton Sheen, Fulton Sheen“.

Na príkaz ošetrujúceho odborného lekára pre novorodeniatka oživovanie nakoniec zastavili, dieťatko už iba pozorovali, aby mohli stanoviť konečný moment úmrtia. No potom začalo srdiečko zrazu pracovať. Dieťa preložili do detskej nemocnice v Illinois. Tam EEG ukázalo veľmi abnormálne aktivity mozgu a jadrová spintomografia ukázala, že mozog bol dlhým nedostatkom kyslíka ťažko poškodený. Lekári sa obávali postihnutia dieťatka nielen slepotou či životom na vozíčku, ale aj vážneho duševného postihnutia. Malý James Fulton musel zostať sedem týždňov v nemocnici.

V tom čase začali stovky ľudí v modlitbových a biblických skupinách s reťazovou modlitbou za toto dieťatko. Dokonca ateisti prosili svojich veriacich priateľov o túto modlitbu. Celé triedy v katolíckych školách sa obracali k Bohu s prosbami.

„Malé deti si ho adoptovali ako hlavný úmysel svojich prosieb. Môj otec začal denne chodiť na svätú omšu. A Boh odpovedal na tieto modlitby,“ uvádza matka ďalej. „Ježiš Kristus uzdravil môjho synčeka.“ Po niekoľkých dňoch „pracovali jeho obličky, pečeň a črevá normálne“. Po týždni dieťatku odstránili umelé dýchanie. Čoskoro dokázalo hýbať pôvodne ochrnutou nožičkou. Predtým umelo vyživované dieťatko sa naučilo piť z fľašky. Lekári mohli zastaviť aj podávanie liekov proti bolesti. Potom začal chlapček „reagovať na mňa, na návštevníkov, na sestričky a lekárov“. Po 7 týždňoch bol James Fulton z nemocnice prepustený. Ďalšie vyšetrenie ukázalo úplne normálny mozog!

James Fulton sa vyvinul na zdravé a veselé dieťa, v súčasnosti má tri a pol roka. „Moja rodina a ja si myslíme, že Boh priviedol Jamesa naspäť spomedzi mŕtvych a uzdravil jeho telo. Veríme, že to urobil na príhovor arcibiskupa Fultona Sheena. Veríme, že Boh to urobil z toho istého dôvodu, z akého dal umrieť Lazarovi: ‚Táto choroba nie je na smrť, ale na Božiu slávu, aby ňou bol oslávený Boží Syn‘“ (Jn 11,4).

Rodina má teraz už šesť detí, James Fulton je tretím dieťaťom. –zg-

 

Katolícky biskup: Kyjevský premiér nie je scientológ

 

Kyjev, 6.3.2014 (KAP) 016 813 – Ukrajinská gréckokatolícka cirkev odmietla správy v médiách o členstve nového ukrajinského premiéra Arsenija Jacenjuka (39) v Scientologickej „cirkvi“. „Je to lož,“ povedal generálny sekretár biskupskej synody, pomocný biskup Bogdan Dzjurach, vo štvrtok v Kyjeve pre nemeckú katolícku agentúru KNA. Politik Vlasteneckej strany bývalej premiérky Júlie Timošenkovej je členom gréckokatolíckej cirkvi.

Z členstva v Scientologickej organizácii obvinila Jacenjuka okrem iných aj ruská spravodajská agentúra „Interfax-Religion“. Agentúra v stredu s  odvolaním sa na nemenované ukrajinské médiá okrem toho informovala, že Jacenjukova sestra vedie v USA veľké scientologické centrum. Ukrajinskí politici a komentátori už niekoľko dní obviňujú ruské médiá, že cielene šíria falošné správy o novej ukrajinskej vláde.

Biskup Dzjurach, ktorého cirkev je už 400 rokov spojená s Rímom, jasne  odmietol aj na Kryme plánované referendum o budúcom štatuse autonómneho regiónu Krym. Podpredseda vlády Krymu, Rustam Temirgaljev, vo štvrtok vyhlásil, že občania Krymu majú 16. marca v referende hlasovať, či región zostane súčasťou Ukrajiny, alebo či má byť pričlenený k Rusku.

Také referendum je protizákonné, ako povedal generálny sekretár biskupskej synody. Predchádzajúca vláda v Kyjeve sa postarala o to, aby ukrajinské právo referendum nezahrňovalo.

Dzjurach obvinil Moskvu a nových pro-ruských mocnárov na Kryme, že chcú Ukrajinu roztrhnúť. „Dúfame, že tieto plány sa nepodaria,“ povedal biskup. Zdôraznil, že jasné znamenie vydalo už v stredu 10 000 ľudí vo východoukrajinskom Donecku demonštráciou „proti ruskej okupácii“. Medzitým už „všetci kriticky a samostatne rozmýšľajúci ľudia veľmi jasne chápu, že Kremeľ svojím postupom ignoroval všetky medzinárodné dohody“.

„Za to, že ruská vojenská intervencia na Kryme doteraz neviedla ku krvavej konfrontácii, možno vďačiť iba sebaovládaniu ukrajinských vojakov,“ zdôraznil  biskup Dzjurach. „Napriek tomu táto invázia ruských vojenských oddielov ohrozuje stabilitu v celej Európe. Teraz by sa mali odložiť ružové okuliare, pretože zajtra by už mohlo byť príliš neskoro,“ radil západným politikom. „Agresora by sa malo jasne pomenovať a využiť všetky možnosti, aby sa ho udržalo na uzde.“

 

„Ohromenie“ z patriarchu Cyrila

Postoj ruského pravoslávneho patriarchu Cyrila k tomuto konfliktu ho „ohromil“, ako sa vyjadril biskup. „Ten, hoci je hlavou miliónov pravoslávnych Ukrajincov, vo svojom stanovisku Ukrajinu neoznačil ako nezávislú krajinu, ani neodsúdil vojenský útok Putina.“ Treba si položiť otázku, či „za všeobecnými frázami o bratstve ukrajinského, bieloruského a ruského národa nie je predsa len tiché požehnanie násilného postupu Putina na Ukrajine“. 

Všetky významné ukrajinské cirkvi podľa slov biskupa spoločne apelovali na Rusko, aby ukončilo každé vmiešavanie sa do vnútorných záležitostí susednej krajiny a „uvedomilo si zodpovednosť pred Bohom a pred ľuďmi za možné nenapraviteľné následky vojenského konfliktu na ukrajinskom štátnom území“. V umiestnení cudzích vojenských jednotiek na Ukrajine vidia preto  nielen nebezpečenstvo pre vlastnú krajinu, ale aj pre pokoj na celom európskom kontinente.

Gréckokatolícka cirkev na Ukrajine má podľa vlastných údajov asi 5,5 milióna členov. Je tým zreteľne väčšia ako rímskokatolícka cirkev, ku ktorej sa hlási dobrý milión zo 46 miliónov Ukrajincov. –zg-

 

Pre deti je život po smrti veľmi dôležitý

 

Frankfurt am Main/Homburg/Saar, 6.3.2014 (kath.net/idea) 016 812 – Otázka, čo príde po smrti, je už pre deti veľmi dôležitá. Poukazuje na to paliatívny odborník MUDr. Sven Gottschling z nemeckého mesta Homburg/Saar v interview pre noviny „Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung“. Stará sa ročne asi o 50 umierajúcich detí v Centre pre paliatívnu medicínu a terapiu detskej bolesti na Univerzitnej klinike Saarlandu.

Lekár sa vyslovuje za to, aby sa s deťmi otvorene hovorilo o smrti a živote bez nejakých obrazov. Deti sú oveľa kreatívnejšie ako dospelí a vysnívajú si miesta, na ktorých po pozemskom živote budú žiť. Veľmi často je to klasický obraz neba. Vybavujú si ho podľa svojho vkusu vecami, ktoré si so zeme zoberú alebo ľuďmi, ktorých tam znova stretnú.

Pre mnohé deti nie je smrť taká hrozivá, ako pre dospelých. MUDr. Gottschling: „Svojím bezprostredným spôsobom deti dokonca utešujú dospelých.“ Povedomie smrti sa dostavuje u detí až vo veku 7 až 9 rokov, menšie deti sa považujú za nesmrteľné. Smrť naozaj pochopiť sa darí až vo veku 10 až 14 rokov.

 

Želanie umrieť je veľmi zriedkavé

Želanie eutanázie vyjadrujú detičky podľa Gottschlingovej skúsenosti iba veľmi zriedka. Z 500 detí, ktoré v minulých rokoch sprevádzal, to bolo možno desať a väčšinou išlo o mladistvých. Výslovne však nepovedali, že chcú zomrieť, ale niečo také ako „Ja už takto ďalej nechcem“.

Želanie ukončiť život je predovšetkým volanie o pomoc, pretože pacient má silné bolesti, nedostáva sa mu vzduchu, alebo sa už nedokáže hýbať. Pritom mu lekári väčšinou dokážu pomôcť. Niekedy je želanie eutanázie aj následok depresie.

Občas už ani rodičia ďalej nezniesli utrpenie svojich detí. Vtedy im ponúka, že ošetrovatelia a lekári túto situáciu vydržia spolu s nimi a urobia ju znesiteľnou. Lekár hovorí: „Ale celkom jasne im hovorím, že ja ako lekára nemám úlohu zabíjať.“

 

Smrť je niečím prirodzeným

Eutanáziu, aká sa povoľuje napríklad v Belgicku a Holandsku za určitých podmienok aj u detí, tento lekár odmieta. Gottschling: „Ja som paliatívny lekár, mám za úlohu zostávajúci čas života pacienta naplniť čo najlepšou možnou kvalitou života. … Chcel by som mu sprostredkovať, že smrť je niečím prirodzeným a že sa musíme naučiť ju akceptovať.“ Pacientom chce ďalej dať pocit, že až do konca tu bude pre nich a že im môže pomáhať: „Veta ‚My pre vás už nemôžeme nič urobiť‘ v paliatívnej medicíne neexistuje.“

Nemecko je však tak ako Belgicko v tejto oblasti rozvojovou krajinou.  „Nebudovať paliatívnu medicínu, ale namiesto toho premýšľať o aktívnej pomoci pri umieraní, je priam cynické,“ zdôrazňuje tento lekár. –zg-

 

Prezident Charity“: Na Ukrajine hrozí humanitárna katastrofa

 

Viedeň, 5.3.2014 (KAP) 016 811 – Pred humanitárnou katastrofou na Ukrajine, ktorá by mala v konečnom dôsledku účinky na celú Európu, varoval prezident rakúskej Charity Michael Landau. Zo strany politicky zodpovedných sa musí podniknúť všetko pre to, „aby konflikt ďalej neeskaloval“, apeloval Landau v stredu v rozhovore pre „Kathpress“. Hovoril o „najväčšom ohrození pre európsku stabilitu a bezpečnosť od konca studenej vojny“ a povedal:

„Aj bez aktuálneho konfliktu musí Ukrajina bojovať s veľkou chudobou a mnohými sociálnymi problémami. Domáca charita pôsobí na Ukrajine už viac ako 20 rokov – nielen v Kyjeve, ale napríklad aj v Odese, Charkove alebo v oblasti Ľvova. Vcelku je to 40 projektov ktorými sa staráme o detí z ulíc, chorých alebo starých ľudí. Napriek nepokojom sme však v súčasnosti ešte schopní pokračovať v humanitárnej práci.“

Rakúska „Caritas“ v prvom kroku podľa jeho slov dala k dispozícii už 50 000 eur na okamžitú pomoc. Landau hovorí:

„Sme v úzkom kontakte s našimi partnermi na mieste. Partneri charity na Ukrajine informujú, že situácia sa teraz trocha upokojila. O stabilite a bezpečnosti však nemôže byť reč. Ak by sa malo znova rozpútať násilie, budú na tom najhoršie ako prví práve tí najslabší v spoločnosti.“

Ako prezident Charity ďalej povedal, v minulých týždňoch rozdelili obetiam konfliktu už mnoho pomoci ako potraviny, zimné odevy a lieky. V utorok odcestoval na západnú Ukrajinu do Ľvova domáci pracovník Charity, aby na mieste získal prehľad o ďalších potrebných opatreniach.

Najnižšia mzda na Ukrajine bola aj v roku 2013 v prepočte iba 100 eur, priemerný plat asi 200 eur, no život a bývanie sú na Ukrajinu už takmer tak nákladné ako v ostatnej Európe. Predovšetkým pre rodiny s mnohými deťmi je hospodárska situácia stále ťažšia. Charita sa preto v budúcnosti iste zameria na dlhodobú podporu takých rodín, „kde napríklad jeden rodič prišiel o život pri nepokojoch,“ povedal Landau.

 

Potrebná je angažovanosť celej Európy

„Od Viedne po Bregenz je to tak ďaleko, ako od Viedne po ukrajinskú hranicu,“ ozrejmil prezident Charity blízkosť konfliktu. „Ako Charita budeme stáť po boku ľudí na Ukrajine. Tí však potrebujú solidaritu celej Európy. Európa musí hovoriť jednotným hlasom a aj podľa toho konať, aby bolo možné konflikt vyriešiť nenásilne. K tomu je vyzvané aj Rakúsko. Iba spoločne sa nám môže podariť vybudovať na Ukrajine spravodlivú a pokojnú budúcnosť.“ –zg-

 

Katolíci v Odese sa modlia za mier a stiahnutie oddielov z Krymu  

 

Rím-Varšava-Ženeva, 4.3.2014 (kath.net/KAP) 016 810 – Katolícka cirkev na Ukrajine ostro kritizovala vojensko-politické zasahovanie Ruska na Kryme. Biskup Diecézy Odesa-Simferopol, Bronislav Biernacki, ktorého diecéza zahŕňa aj Krym, apeloval na „všetky národy sveta“, aby pomohli znova nastoliť dialóg a pokoj, ako informovala talianska katolícka agentúra talianskych biskupov SIR v utorok.

„Ako katolíci chceme pokoj a dialóg. Uznávame, že každý národ má právo autonómne rozhodovať o svojej budúcnosti. Uznávame, že každá politická zmena sa má udiať bez vmiešavania sa zahraničia. Vidíme, že toto zásadné pravidlo správania sa medzinárodného spoločenstva bolo teraz zradené,“ uviedol Biernacki na adresu Moskvy. „Apelujeme teraz na všetky národy sveta, aby s Ukrajinou pracovali na tom, žeby sa dosiahol pokoj a porozumenie medzi rôznymi stranami v tomto konflikte.“

Ako informovali poľské katolícke médiá v utorok, katolícka cirkev na Kryme sa pokúša ďalej normálne žiť. Nedeľa na katolíckych farách prebehla pokojne. Bolo cítiť, že sa zhromaždilo viac veriacich ako normálne.

„Mnohí sa chcú vyspovedať,“ ako povedal misionár oblátov páter Marcin Wrzos pre poľskú katolícku spravodajskú agentúru KAI. Vo farnostiach sa organizujú hodiny adorácie a katolícki obyvatelia Krymu nasledujú výzvy k modlitbe a pôstu za pokoj.

Ako páter Wrzos povedal, zo strachu vyvesili mnohí ruské zástavy. „Keby prišli Ukrajinci, bolo by hneď vidno zasa ukrajinské zástavy.“

Katolícka cirkev na Kryme pozostáva zo siedmych farností: Simferopol, Sevastopol, Teodozia, Kerč, Jalta, Jankoj a Eupatoria. Simferopol je sídlom pomocného biskupa Odesy-Simferopolu, Jaceka Pyla, misionára oblátov. Ako biskup informoval, robí všetko preto, aby farnosti v rámci možností fungovali „normálne“: „Všetci sa modlíme a postíme za pokoj. Pokúšam sa tiež navštevovať katolícke spoločenstvo v mojej oblasti.“

V konflikte na Kryme je aktívny aj pravoslávny biskup Kyjevského patriarchátu, Klemens zo Simferopolu. V sobotu prišiel na vojenskú základňu Prevalne, aby podporil ukrajinských vojakov, ktorí sú pripravení brániť Krym pred ruskou armádou. „Sestry a bratia, vydržte, ukrajinský národ je s vami,“ ubezpečil ich Klemens podľa KAI. Zdôraznil, že Krym je neoddeliteľnou súčasťou ukrajinského štátu.

V Ženeve medzitým generálny sekretár Svetovej ekumenickej rady cirkví (CEC), Olav Fykse Tveit, pripomenul Ukrajincom a Rusom, aby konali uvážene. V pondelok hovoril o „nebezpečnom vývoji, ktorý uvádza do veľkého nebezpečenstva mnohé nevinné životy“.

„Naliehavo vyzývam všetky strany, aby sa vzdali násilia, aby vsadili na dialóg a diplomaciu a vyhli sa eskalácii prenáhlenými slovami či skutkami,“ povedal Tveit. „V inom prípade hrozí spoločenský a politický rozkol v regióne ako aj v širšom medzinárodnom spoločenstve. Modlime sa, aby sa presadila múdrosť, pokoj a spravodlivosť,“ apeloval generálny sekretár združenia 349 kresťanských cirkví sveta.

Evanjelický pastor v Kyjeve, Ralf Haska, cez víkend vyzval Tveita, aby prehovoril moskovskému patriarchovi Cyrilovi I. do svedomia, aby pohol Putina k ustúpeniu. Ruské pravoslávie je najväčšou členskou cirkvou Svetovej rady cirkví. Katolícka cirkev členom ekumenickej rady cirkví nie je.

„Keby CEC vyzvala patriarchu Cyrila, aby uplatnil svoj vplyv u prezidenta Putina, bolo by to silné znamenie,“ napísal pastor Haska na Facebooku a s ľútosťou sa vyjadril o tom, že CEC sa k aktuálnej kríze nevyjadrila. –zg-

 

Liturgia ‚Slová cirkevných otcov‘ alebo všedný jazyk?
Dom Guéranger je nepochybne dôležitou postavou mladšej histórie Cirkvi. Pôsobenie tohto opáta v liturgickej a monastickej oblasti je dodnes smerodajné.

Príspevok M. Benedikta Buergera

 

Heiligenkreuz, 5.3.2014 (kath.net) 016 809 – Obnova benediktínskeho života ako aj liturgická obnova sú oboje najdôležitejšími výdobytkami, ktoré nám priniesol Dom Prosper Guéranger OSB v porevolučnom Francúzsku 19. storočia. Už v r. 2001 vyšla v súčasnosti iste smerodajná biografia opáta, ktorú napísal Dom Guy-Marie Oury OSB, mních v  Solesmesi. Nemecký preklad diela má titul

Dom Prosper Guéranger (1805-1875). Mních v službe obnovy Cirkvi“,

pripravil ho Wilhelm Hellmann a minulý rok ho vydalo vydavateľstvo spolupracujúce s cisterciánmi kláštora Heiligenkreuz – Be&Be-Verlag. Kniha má viac ako 600 strán a fakty sú vyčerpávajúco dokumentované takmer 900 poznámkami.

 

Po tom, čo Francúzska revolúcia spôsobila Cirkvi masívne a pretrvávajúce škody vyrastal 4. apríla 1805 pri Le Mans narodený Prosper Guéranger v dobe prelomu a neistej politickej situácie. „Kariéra“ neskoršieho benediktína sa nezačala v kláštore (kontemplatívny život vo Francúzsku bol v princípe úplne vyhasnutý), ale v kňazskom seminári jeho diecézy. No už vtedy vidí Guéranger istú príťažlivosť v predstave stať sa benediktínom. Dom Oury komentuje túto ranú fázu mníšskeho povolania:

„Abbé Guéranger sa necítil bezprostredne priťahovaný k životu chvály Boha, meditácie a spojenia s Bohom. Bez vylúčenia tohto všetkého videl vtedy v benediktínskej forme života skôr cestu, ako uspokojiť svoju radosť zo štúdia, čo by mohol ťažko realizovať ako svetský duchovný v Le Mans […].“

Vtedy bol vo Francúzsku obvyklý neogalikánsky obrad. Ako mladý kňaz však abbé Guéranger objavil a obľúbil si rímsky obrad:

„V tomto misáli som objavil ešte živú Tradíciu tej ranej Cirkvi, ku ktorej som cítil priam vášnivú lásku. Moderným misálom, ako sa mi zdalo, chýbala v jazyku každá autorita a dôstojnosť – ako dielo jediného storočia a jedinej krajiny napísané vlastným spôsobom. Teraz som bol konečne obrátený … Tento mne taký milý misál používal slová cirkevných otcov, zatiaľ čo ten druhý používal všedný každodenný jazyk.“ Na inom mieste sa uvádza:

„Liturgia je jazyk Cirkvi, výraz jej viery, jej želaní, jej uctievania Boha. Teda je staroveká dôstojnosť jej najvyššou zásadnou charakteristikou. Nijaká liturgia, ktorú nevidíme v procese jej vzniku a nebola nám odovzdaná našimi predkami, si nemôže nárokovať toto pomenovanie.“

Iste, nemožno poprieť paralely s istými udalosťami najmladšej histórie Cirkvi, aj keď Dom Oury hovorí o zarytom zneužívaní formulácií počas reformy liturgie organizovanej arcibiskupom Annibale Bugninim – pričom svoj postoj ďalej neodôvodňuje.

Víťazné ťaženie rímskeho obradu vo Francúzsku priaznivo podporilo to, že abbé Guéranger založil dnes možno najznámejší benediktínsky kláštor sveta v Solesmese. Bez toho, že by sám bol benediktínom a že by mohol budovať na „štartovnej pomoci“ mnícha z doby revolúcie, začal Dom Guéranger 11. júla 1833, na sviatok sv. Benedikta, s niekoľkými priateľmi v Solesmese mníšsky život. Tak sa stalo, že predstavení nového spoločenstva boli novici rovnako ako všetci ostatní.

Možno tu doslova vidieť Boží prst, keď Dom Oury opisuje prekonávanie ťažkostí, s ktorými Dom Guéranger už čoskoro musel bojovať. V prvom rade bolo veľa záujemcov o mníšsky život, z ktorých však iba veľmi málo v ňom naozaj vytrvalo. A boli tu aj závažne finančné problémy, ktorých príčinou bol príliš optimistický pohľad na veci Doma Guérangera. Tak napríklad založil príliš rýchlo priveľa kláštorov. A stále ešte nestála politická situácia tiež neprispela k tomu, aby bolo možné viesť pokojný kláštorný život.

Dom Oury podrobne opisuje štyri cesty opáta do Ríma. Najznámejšiemu dielu Doma Guérangera, známemu ako „Cirkevný rok“, ktoré vyšlo v 15 zväzkoch a mnohých prekladoch, je venovaná kapitola rovnako, ako opätovnému zavedeniu gregoriánskeho chorálu a úlohe, ktorú mal Dom Guéranger pri príprave Prvého vatikánskeho koncilu (aj keď sa na diskusiách koncilu nezúčastnil). Zaujímavé je zvlášť spojenie kongregácie v Solesmese s nemeckou kongregáciou v Beurone: „Predstavený v Beurone sa rozhodol urobiť svoj kláštor nemeckou napodobeninou Solesmesu s výnimkou typicky francúzskych rysov, ktoré ho spočiatku zarážali.“ Tieto nemecko-francúzske vzťahy sú mimochodom – v prehĺbenej forme – aj témou knihy pátra Cyrila Schäfera OSB z vydavateľstva EOS-Verlag „Solesmes und Beuron. Briefe und Dokumente 1864-1914“. (Solesmes a Beuron. Listy a dokumenty).

Dom Guéranger je nepochybne jednou z najdôležitejších postáv mladšej histórie Cirkvi. Pôsobenie opáta v liturgickej a monastickej oblasti je dodnes smerodajné, hoci scestné prúdy a zmätky po Druhom vatikánskom koncile neboli pre jeho ciele veľkou podporou. Je teda  rozhodne primerané neprehliadnuť túto publikáciu, veď v kláštore Heiligenkreuz sa liturgia veľmi vysoko cení. –zg-

 

Kardinál: Médiá vykresľujú nesprávny obraz pápeža

 

Vatikán, 3.3.2014 (kath.net/LSN/jg) 016 808 – „Keď masmédiá tvrdia, že pápež František chce zmeniť náuku Cirkvi o potrate a homosexualite, vyhlasujú tak do sveta nepodložené fámy.“ Napísal to kardinál Raymond Burke, prefekt Apoštolskej signatúry v komentári pre vatikánske noviny L’Osservatore Romano.

Pápež postoj Cirkvi k potratu potvrdil, ako to okrem iného ukázal vo svojom pozdravnom príhovore pre účastníkov „Pochodu za život“ v Ríme a Washingtone D.C., pripomenul prefekt najvyššieho cirkevného súdu. A  pápež rovnako potvrdil náuku Cirkvi o manželstve. Chce však, aby sa hlásala v kontexte všetkých objímajúcej Kristovej lásky.

Mnohí ľudia vyťahujú z cirkevnej náuky jednotlivé body a uvádzajú ich ako dôvod svojho odvrátenia sa od Cirkvi. Príkladmi sú: potrat alebo náuka Cirkvi o manželstve, rodine a sexualite. František chce do popredia postaviť univerzálne povolanie ku svätosti a ľudí pozývať, aby Krista prijali. To však nemení nič na povinnosti Cirkvi a jej pastierov zaujímať postoj k najdôležitejším morálnym otázkam našej doby, ako napísal kardinál Burke. –zg-

 

Kardinál Woelki kritizuje antikoncepciu

 

Berlín, 3.3.2014 (kath.net) 016 807 – „Pre ženu predsa nemôže byť dobré, aby pomocou ‚pilulky‘ bola vždy a v každom čase pre muža ‚k dispozícii‘, veď s tým dokonca súhlasí aj ženské hnutie.“ Povedal to berlínsky arcibiskup, kardinál Rainer Woelki pre nedeľné noviny „Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung“ (FAS). „Toto chápanie však musí Cirkev lepšie a zrozumiteľnejšie vysvetľovať. Za to sa musíme zasadzovať: za život, ktorý sa od toho, čo sa dnes stalo zvykom, odlišuje. Ako kresťania musíme tvoriť alternatívnu spoločnosť. Ku kresťanskej viere patrí, aby sme nehovorili: Aj my, ale: My inak!“

Kardinál Woelki sa vyjadril aj k predmanželskému pohlavnému styku: „To vzájomné sebadarovanie ako rozmer ľudskej sexuality patrí podľa nášho kresťanského presvedčenia do sviatostného manželstva.“ –zg-

 

Cyril I. za integritu Ukrajiny – Ševčuk: Cirkev bude stáť pri armáde

 

Moskva-Istanbul-Kyjev, 2.3.2014 (kath.net/KAP) 016 806 – Zatiaľ čo ruský prezident Vladimír Putin de facto odrezáva polostrov Krym, ruský pravoslávny patriarcha Cyril I. sa v pondelok jasne vyslovil za teritoriálnu integritu Ukrajiny. Ukrajina je krajina, ktorá je mu „zvlášť drahá v srdci“, ako uviedol Cyril podľa ruskej agentúry „Interfax“ a varoval:

„No existencia Ukrajiny ako integrálneho štátu je v nebezpečenstve. Tento politický konflikt chce roztrhať aj ľudí rovnakej viery. Politické sily nie sú očividne schopné riešiť konflikty nenásilným spôsobom. Cirkev však nebude straniť ani jednej strane.“

Patriarcha sa takto vyjadril vo výzve metropolitovi Onufrimu, komisárskej hlave Ukrajinskej cirkvi Moskovského patriarchátu. Cyril potom vyzval za modlitbu za Ukrajinu. Zdôraznil, že urobí všetko pre to, aby mocnárov v Moskve a Kyjeve presvedčil, aby sa vyhli obetiam z radov civilného obyvateľstva.

Ako hlásila „Interfax“ ďalej, moskovský patriarcha sa okrem toho  v telefonáte s dočasným ukrajinským prezidentom Alexandrom Turčinovom intenzívne zasadzoval za ruskú menšinu v susednej krajine. Patriarcha zdôraznil, že treba urobiť všetko pre to, aby sa vylúčilo násilie a každá etnická a náboženská diskriminácia.

Ruská pravoslávna cirkev považuje svoje dva kláštory na Ukrajine za ohrozované extrémistami.

Turčinov, ktorý je evanjelický baptista, je členom Vlasteneckej strany bývalej premiérky Júlie Timošenkovej. Od predposlednej soboty je predsedom ukrajinského parlamentu. Do funkcie ho povolali v nedeľu pred týždňom až do zvolenia novej hlavy štátu koncom mája.

 

Pravoslávny summit v Istanbule

Podľa pozorovateľov ovládne teraz téma Ukrajina okrem situácie v Sýrii aj nadchádzajúci pravoslávny summit v Istanbule. Na summit v sídle Ekumenického patriarchátu vo Phanare pozýva čestná hlava pravoslávia Bartolomej I. z Konštantínopolu. Zhromaždenie patriarchov, na ktoré pricestuje aj Cyril I., sa začne vo štvrtok.

 

V prípade konfliktu cirkev podporí ukrajinskú armádu

Ukrajinský gréckokatolícky veľarcibiskup Svjatoslav Ševčuk cez víkend vzbudil rozruch vyhlásením, že v prípade vojenského konfliktu s Ruskom bude jeho cirkev plne podporovať ukrajinskú armádu.

Celý svet je na strane Ukrajiny, pretože spoznal, že Rusko je agresorom,“ povedal Ševčuk podľa tlačovej agentúry RISU (Religious Information Service of the Ukraine) a vyhlásil:

„Gréckokatolícka cirkev stála v ostatných troch mesiacoch neustále po boku národa a pri národe aj zostane. A keď dôjde k tomu, čo nech Boh uchová, že budeme musieť byť na bojisku s našimi vojakmi, tak sme pripravení armádu pastoračne podporovať.“ –zg-

 

Cirkvi proti ruskej armáde na Ukrajine

 

Kyjev, 2.3.2014 (kath.net/ KNA) 016 805 – Ukrajinskí náboženskí predstavitelia protestovali proti ruskej vojenskej intervencii vo svojej krajine. V ich výzve uverejnenej v nedeľu sa uvádza:

Vyzývame ruskú vládu, aby dostala rozum, zastavila agresiu proti Ukrajine a okamžite stiahla všetky ruské oddiely z ukrajinskej pôdy. Ruské vedenie je pred Bohom zodpovedné za všetky už nikdy nenapraviteľné dôsledky.“

Výzvu podpísal pravoslávny kyjevský patriarcha Filaret, gréckokatolícky kyjevský veľarcibiskup Svjatoslav Ševčuk, ukrajinský vrchný rabín Jaakov Bleich  ako aj najvyšší predstavitelia piatich protestantských cirkví.

Žiadajú tiež USA, EÚ a OSN, aby „zastavili zahraničnú inváziu a brutálne miešanie sa do našich vnútorných záležitostí“.

Cirkevní predstavitelia zdôrazňujú, že ruský jazyk, kultúra a cirkev sa na Ukrajine neutláča.

Dosvedčujeme, že celé úsilie ruskej propagandy prezentovať všetky udalosti na Ukrajine ako fašistický prevrat a víťazstvo extrémistov absolútne nezodpovedá skutočnosti,“ uvádza sa vo vyhlásení. …

 

Výzva moskovskému patriarchovi

Moskve podliehajúca Ukrajinská pravoslávna cirkev vyzvala ruského pravoslávneho patriarchu Cyrila I., aby pozdvihol svoj hlas proti vojenskej intervencii na Ukrajine.

Ak ruské oddiely vpochodujú na Ukrajinu, mohlo by dôjsť ku konfrontácii medzi Ukrajincami a Rusmi s „katastrofálnymi následkami“, napísala komisárska hlava Ukrajinskej pravoslávnej cirkvi, metropolita Onufri, Cyrilovi I. Patriarcha sa má vysloviť za to, aby bola zachovaná „teritoriálna integrita ukrajinského štátu“. Cirkev uverejnila tento list v sobotu večer. –zg-

 

Cirkvi na Kryme: Polostrov má zostať Ukrajine

 

Aj Ruská pravoslávna cirkev v Moskve hľadí na separatistov kriticky.

 

Simferopol, 1.3.2014 (kath.net/ KNA) 016 804 –

Náboženské spoločenstvá na polostrove Krym sa v spoločnom vyhlásení postavili proti rozkolu na Ukrajine: „Územná celistvosť štátu musí byť zachovaná,“ uvádza sa vo vyhlásení Medzináboženskej rady Krymu uverejnenom 28. februára. V ňom sa všetci zúčastnení vyzývajú k rozvahe a k pokojnému riešeniu súčasnej krízy.

„Treba urobiť všetko pre to, aby sa zabránilo občianskej vojne,“ uvádza sa vo vyhlásení. „V minulosti sa rozumnými kompromismi podarilo aj ťažké otázky zmierlivo vyriešiť.“ Luteránsky farár zo Simferopolu, Markus Göring, pre katolícku agentúru KNA povedal, že je pozoruhodné, že aj pravoslávna cirkev Moskovského patriarchátu hľadí na separatistov kriticky. Členmi Medzináboženskej rady sú zástupcovia cirkví, moslimov aj židov. –zg-

 

Rusko odsudzuje útoky na cirkev na Ukrajine

 

Moskva/Kyjev, 1.3.2014 (kath.net/ KNA) 016 803 – Ruské ministerstvo zahraničných vecí protestovalo proti konaniu pravoslávnej cirkvi na Ukrajine podliehajúcej Moskovskému patriarchátu. Kyjev musí skončiť so „znesväcovaním pravoslávnych kostolov“ a miešaním sa do cirkevných záležitostí, uvádza sa vo vyhlásení z 27. februára. Hovorca ministerstva už predtým vyhlásil, že „extrémisti“  sa pokúšali násilím vtrhnúť do kyjevského Jaskynného kláštora a aj do takisto významného Kláštora nanebovstúpenia Pána v západoukrajinskom Počajeve.

Oba kláštory vyjadrili obavy z napätej situácie. Podľa ukrajinských médií boli pred nimi menšie potýčky, no neboli zranení. Rad významných ukrajinských spisovateľov vyzval parlament v Kyjeve, aby oba kláštory odovzdali od Moskvy odlúčenému Kyjevskému patriarchátu. „Moskovský patriarchát, do ktorého oba kláštory doteraz patrili, nie je na rozdiel od Kyjevského patriarchátu nijakým patriarchátom ukrajinského národa,“ uvádzalo sa v odôvodnení.

Na Ukrajine je pravoslávna cirkev Kyjevského aj Moskovského patriarchátu s asi rovnakým počtom členov. Pri získaní nezávislosti v r. 1991 sa veľká časť pravoslávnej cirkvi oddelila od Moskovského patriarchátu a založila Kyjevský patriarchát. Tým sa mal potlačiť vplyv Moskvy. Obe cirkvi sa nedávno dohodli, že povedú rozhovory o možnom zlúčení.

Aj pravoslávny moskovský patriarcha Cyril I. nedávno nové ukrajinské vedenie varoval, aby sa nemiešalo do cirkevných záležitostí a povedal: „Náboženské záležitosti nemožno riešiť násilím.“ Súčasne sa vyslovil za to, aby zjednotená pravoslávna cirkev na Ukrajine podliehala Moskve. –zg-

 

Nemecko: Limburský biskup je trestnoprávne nevinný!

 

Berlín, 1.3.2014 (KAP) 016 802 – Obvinenia, ktorým už  dlhšiu dobu čelí biskup Franz-Peter Tebartz-van Elst v súvislosti so stavbou nového diecézneho centra v Limburgu, sú podľa správy novín trestnoprávne irelevantné. „Týka sa to už výlučne cirkevného práva,“ citujú „Welt am Sonntag“ nemenovaného autora doteraz neuverejnenej preverovacej správy cirkvi. Pri kontrole sa nedokázali nijaké porušenia štátnych zákonov alebo predpisov. Teraz ešte vec preverí cirkevný právnik.

Diecézny biskup Limburgu Tebartz-van Elst čelil minulý rok kritike kvôli vedeniu úradu a nákladom na stavbu centra vo výške 31 miliónov eur. Od konca októbra 2013 sa na rozhodnutie pápeža zdržiava mimo diecézy. Biskupská konferencia Nemecka zriadila komisiu zloženú z 5 teológov a rôznych odborníkov v oboroch stavebníctva, financií a práva pod vedením padernborského pomocného biskupa Manfreda Grotheho, aby preverila financovanie stavby, náklady a spôsoby rozhodovania o projekte.

Správu má už predseda biskupskej konferencie arcibiskup Robert Zollitsch od piatku. Teraz ju bude intenzívne študovať a ďalšie veci prejedná s Rímom, ako Zollitsch vyhlásil. Vylúčil, že by sa o veci limburského biskupa rozhodlo pred jarným zasadnutím Konferencie biskupov Nemecka 10. marca.

Podľa správy kontrolóri nenašli vo veci nijaké nezrovnalosti. … –zg-

 

USA: Biskupi žiadajú ústavnú ochranu manželstva

Washington, 28.2.2014 (kath.net/KAP) 016 801 – Americkí katolícki biskupi presadzujú dodatok k ústave, ktorý by pevne stanovil manželstvo ako zväzok jedného muža a jednej ženy. V súčasnej diskusii o pojme a právnom inštitúte manželstva by to bol krok ako zakotviť „v celej krajine zásadnú pravdu“, vyhlásil arcibiskup Salvatore J. Cordileone (57) zo San Francisca.

V liste členom Domu reprezentantov v kongrese USA, z ktorého citovali americké médiá 26. februára, arcibiskup Cordileone, predseda Komisie pre podporu a obhajobu manželstva pri Biskupskej konferencii USA, dôrazne žiada, aby zákonodarcovia schválili príslušný dodatok k zakotvenému zákonu na ochranu manželstva do ústavy (Marriage Protection Amendment).

Návrh podal republikánsky poslanec Timothy A. Huelskamp (45) z Kansasu už v auguste 2013. Aktuálnym podnetom lobovania BK USA bol rozsudok spolkového ministra, že referendom potvrdený zákaz homosexuálneho „manželstva“ v štáte Virgínia je protiústavný.

Dodatok v ústave môže prejsť, ak ho schvália dve tretiny zo 435 poslancov a takisto dve tretiny zo 100 členov senátu. A nakoniec musia dodatok ratifikovať tri štvrtiny z 50 štátov USA. –zg-

 

Benedikt XVI. sa rozhodol odstúpiť už v r. 2012
Mníchov, 28.2.2014 (kath.net) 016 800 – Emeritný pápež Benedikt XVI. sa podľa slov svojho súkromného sekretára Georga Gänsweina rozhodol odstúpiť už v roku 2012. Arcibiskup Georg Gänswein to teraz povedal pre noviny „Süddeutsche Zeitung“. Rozhodnutie padlo po namáhavej ceste do Mexika a na Kubu v marci 2012, vyhlásil Gänswein. Po tejto ceste osobný lekár Benedikta varoval, že ďalší let cez Atlantický oceán by už nezvládol. Pápež chcel pôvodne toto rozhodnutie oznámiť nie až vo februári 2013, ale už v decembri 2012. Gänswein vtedy podľa vlastných slov spontánne zvolal: „Nie, Svätý Otec, to nesmiete!“ Ale potom okamžite jasne pochopil: „On mi neoznamuje niečo, aby našiel rozhodnutie, ale on mi oznamuje už urobené rozhodnutie.“

Gänswein: „Povedal mi, že svoj krok ‚dosť dlho zvažoval a hovoril o ňom s Pánom‘. A každý deň nanovo vidím, že to bolo správne. Bol si v tom istý a vyslovil sa: ‚Moja  hodina sa skončila, a to čo som mohol dať, to je už dané’“. Súkromný sekretár Benedikta XVI. potom dodal, že bol jednou zo štyroch osôb, ktoré boli do tohto tajomstva zasvätené. „Keď mi pápež odhalil, čo má v úmysle, zaviazal ma, aby som to udržal pod pečaťou pápežského tajomstva. Viete si predstaviť, že to nebolo ľahké a boli situácie, keď ma to vnútorne skutočne takmer rozdriasalo. “

Gänswein tiež zdôraznil, že toto rozhodnutie podľa slov Benedikta nemalo nič spoločné s „vatileaks“. Nebolo to »nijaké ustupovanie pod tlakom, ani nijaký útek pred nezvládaním situácie«.

Gänswein v interview tiež vyhlásil, že František prináša „náboženskú muzikálnosť“, ktorej sa my v Európe očividne musíme ešte len znova priučiť. „To by nám mohlo urobiť dobre. Dobre nám robí aj spoznanie, že toľké obľúbené témy, ktoré považujeme za veľmi naliehavé, sú v skutočnosti okrajovými témami.“ To, že oboch pápežov chcú niektorí stavať proti sebe, považuje Gänswein „jednoducho za primitívne“. Na otázku, či sa Františka  neprikrášľuje, arcibiskup odvetil:

„Robíme si pápeža takého, akého by sme chceli mať? Hlavný znak, ktorý v súčasnosti poznačuje vnímanie postavy pápeža Františka verejnosťou, je oduševnenie, ba entuziazmus. Avšak vníma sa naozaj aj všetko, čo hovorí? Môj dojem skôr je, že do jeho slov ľudia vkladajú rôzne vlastné interpretácie. Všetci sa domnievajú,  že si ho môžu nárokovať pre seba. Musí prirodzene prísť deň, keď sa oddelia plevy od pšenice.“

Gänswein potom aj mierne kritizoval nemeckých biskupov, ktorí Františka radi oslavujú. „Je pekné, že ho oslavujú, ale iba ho oslavovať nestačí. Za oslavovaním by mali odvážne nasledovať činy, to by bola správna a presvedčivá reakcia.“  Na otázku na čo tu Gänswein myslí, arcibiskup vysvetlil: „Smiem to povedať provokatívne? Slávnu požiadavku odsvetštenia, ktorú pápež Benedikt vyslovil v príhovore vo Freiburgu, a ktorej sa potom chceli zbaviť úplnými interpretačnými piruetami, túto požiadavku dnes pápež František celkom nespektakulárnym spôsobom krok za krokom plní. Počuli ste kvôli tomu od niekoho nejaké výkriky, ako to bolo po príhovore Benedikta?“

Gänswein zaujal postoj aj k spornému dotazníku o prijatí katolíckej morálky u katolíkov. Prieskum nie je nijaký „nátlakový prostriedok, na preboxovanie určitých predstáv“. Pápež František je tu vystavený veľkému tlaku očakávaní. K tomu prispievajú podľa Gänsweina „žiaľ aj mnohé indiskrétnosti“. „Ak sa tieto očakávania nesplnia, môže sa list rýchlo obrátiť.“

Na záver prefekt Pápežského domu sa znova vrátil k Benediktovi XVI. Povedal, že jeho posolstvo, ktoré vyslovil aj svojím odstúpením, treba chápať aj tak, že Cirkev „nevládne iba rozhodnutiami, ale aj modlitbou a skrze ňu. „Vo svojej poslednej etape života ako »pozemský pútnik« – tak sa pápež označil v svojom rozlúčkovom príhovore v Castel Gandolfe – chce Cirkev a svojho nástupcu sprevádzať a podporovať modlitbou.

Benedikt XVI. dnes žije utiahnuto vo Vatikáne, minulú sobotu ho však  bolo vidno v prvom rade, keď jeho nástupca František menoval 19 nových kardinálov. V niektorých médiách sa potom objavili špekulácie o možnom delení moci vo Vatikáne medzi ním a Františkom. Benedikt tieto špekulácie však okamžite odmietol ako „jednoducho absurdné“. –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   

 

Sedembolestná Matka, plná milosti, všetkým, čo sa k tebe utiekajú, ochotne otváraš svoju materinskú náruč. Prosíme ťa, pre rany a krv Ježiša Krista, tvojho milovaného Syna a nášho Vykupiteľa a tiež pre bolesti tvojho materinského Srdca, aby si nám biednym hriešnikom vyprosila skutočnú kajúcnosť a odpustenie našich hriechov.

Ukáž, že si dobrou Matkou a ujmi sa celého ľudstva. Vyhľaď neveru a bludy, vypros nám milosť vytrvalosti a pravej lásky k Bohu a k blížnym. Zjednoť kresťanských predstaviteľov krajín a vypros nám skutočný pokoj. Zachovaj pod svojou materinskou ochranou nášho Svätého Otca, biskupov a kňazov. Odvráť od našej vlasti všetky nepokoje, nenávisť a každé zlo. Dovoľ, aby sme spočívali v živote i vo smrti v tvojom materinskom Srdci, kým nedosiahneme večnú radosť a slávu v nebi. Amen.

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen. Sláva Otcu …

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *