Život Cirkvi vo svete 41 * 2013

Obsah

 

Pápež František zasvätí svet Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie

Panna Mária z argentínskej svätyne v Lujáne

Zollitsch označuje list o rozvedených ako „predbežný impulz“

Viedeň: Spomienka na r.’1938′: Prenasledovanie kresťanov aj dnes Konferencia „Nová evanjelizácia v Ázii“ na Filipínach

Vietnam: Mnohí náboženskí predstavitelia v pracovných táboroch

Luxemburg: Kresťanskí demokrati chcú zrušiť náboženstvo

USA: Pre „shutdown“ sa nekonajú ani bohoslužby v armáde

František kráča novými cestami v biskupskej kolegialite

Veľká Británia: Potraty z dôvodu pohlavia legálne

La Repubblica: Vatikán iritovaný iniciatívou v Nemecku

Svätý Otec poslal na ostrov Lampedusa svojho almužníka

Keď sa moslimovia obracajú k Ježišovi

Anglického lekára prepustili pre modlitbu

Najväčšia nekomunikovaná katastrofa raného 21. storočia

Španielsko: Mníška za radikálnu premenu Cirkvi a spoločnosti

Nemecko: ‘Sloboda voľby’ je, keď sa nikto nerozhodne pre rodinu

‘Retiazkou perál ruženca sa pripútavame k Ježišovi’

Dolan odporuje výpovedi v interiew Scalfariho s pápežom

Kardinál: Reformy kúrie a Cirkvi potrvajú roky

Vatikán: Pápež plánuje reformnú konštitúciu o kúrii

Pápež prijal odstúpenie opáta z Maria Einsiedeln

Španielsko: K útoku na katedrálu sa hlásia anarchisti

Nepochopiteľné: ‘Interview’ s pápežom urobené bez záznamu

 

Slávenie Mariánskeho dňa so Svätým Otcom naživo v TV LUX

 

Bratislava, 10.10.2013 (TK KBS) 016 377 – Televízia LUX prinesie cez víkend priame prenosy z programu Svätého Otca pri príležitosti slávenia Mariánskeho dňa.

V sobotu 12. októbra o 17.00 h. bude predsedať spoločnej modlitbe na Svätopeterskom námestí v predvečer Mariánskeho dňa, ktorý sa koná v rámci Roku viery. Pápež František privíta pôvodnú sochu Fatimskej Panny Márie. V korune sochy sa nachádza projektil, ktorým bol zranený blahoslavený Ján Pavol II. pri atentáte 13. mája 1981.

V nedeľu 13. mája o 10.30. hod. bude Svätý Otec celebrovať svätú omšu na Námestí sv. Petra v Ríme. Priamy prenos zo slávnosti môžu sledovať diváci Televízie LUX od 10.30 h.

Televízia LUX je slovenská katolícka televízia, ktorá spustila samostatné vysielanie v roku 2008 prostredníctvom satelitu a káblovej televízie. Jej ambíciou je budovať na Slovensku televíznu alternatívu, prostriedok šírenia pokoja, povzbudenia a hodnôt. TK KBS informovala Eva Hrešková

 

 

Pápež František zasvätí svet Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie

 

Známu sochu Fatimskej Panny Márie privezú do Ríma

 

Rím, 10.10.2013 (ZenitH. Sergio Mora) 016 376 – Socha Fatimskej Panny Márie z portugalskej svätyne bude 12. a 13. októbra v Ríme. Pápež František pri nej v nedeľu zasvätí svet Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie – ako jeden z vrcholov Roka viery. Odhaduje sa, že na svätú omšu príde na Námestie sv. Petra v nedeľu 200 000 pútnikov, ako aj stovky hnutí a inštitúcií.

Mariánsky deň sa začne v sobotu púťou k hrobu sv. apoštola Petra, Eucharistickou adoráciou a sviatosťou zmierenia v kostoloch v blízkosti Chrámu sv. Petra. Pápež František a všetci prítomní prijmú sochu Fatimskej Panny Márie o 17. hodine na Námestí sv. Petra. Po mariánskej katechéze Svätého Otca, sochu Panny Márie, ktorá sa zjavila trom pastierikom vo Fatime, prevezú do Rímskej svätyne Božej lásky, obľúbeného miesta rímskych veriacich, asi 15 km od centra Ríma.

Na modlitbu posvätného ruženca a počiatok vigílie sa s Rímom spojí 10 mariánskych svätýň zo všetkých kontinentov – dve z nich z Južnej Ameriky: Aparecida v Brazílii a Luján v Argentíne. Európske svätyne: Lurdy vo Francúzsku, Czestochowa v Poľsku a Banneux v Belgicku. Pripojí sa aj ďalších 5 svätýň: z Nazaretu v Izraele, z Nairobi v Keni, Akita v Japonsku, Vailankanny v Indii a z Washingtonu v USA.

Vigília s názvom „Con Maria oltre la notte“ – S Máriou celú noc – sa začne o 22. hodine.

V nedeľu, 13. októbra, pápež František bude slúžiť svätú omšu na Námestí sv. Petra a potom zasvätí svet Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie.

„Ako odpoveď na želanie pápeža Františka, socha Fatimskej Panny Márie, ktorá sa uctieva v Kaplnke zjavení, bude v dňoch 12. a 13. októbra v Ríme na Mariánskom dni, ktorý organizuje Pápežská rada pre napomáhanie novej evanjelizácie. V nedeľu, 13. októbra, pápež František pri tejto soche zasvätí svet Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie,“ ako sa uvádza na webovej stránke Fatimskej svätyne.

Tlačová kancelária svätyne upresnila, že „socha Panny Márie opustí Fatimskú svätyňu v Portugalsku ráno 12. októbra a vráti sa popoludní 13. októbra. Na jej miesto v Kaplnke zjavení sa umiestni prvá socha Fatimskej Panny Márie, ktorá sa uchováva v Bazilike Ružencovej Panny Márie od 8. novembra 2003.“

Mariánsky deň je súčasťou Roka viery. V programe sa tento deň uvádza ako „slávenie Mariánskeho dňa v prítomnosti všetkých mariánskych združení. Téma slávenia znie: „Šťastní ste, ktorí ste uverili! –zg-

Panna Mária z argentínskej svätyne v Lujáne

Rím, 10.10.2013 (ZENIT-Britta Dörre) 016 375 –  Farár a rektor Baziliky „Panny Márie z Lujánu“ (na obr.) v Argentíne, Daniel Blanchoud, informoval, že pápež František podnietil tisíce mladých Argentínčanov na nedeľu k púti do Lujánu, 70 km od Buenos Aires. V Argentíne vypukla podľa neho úplná „mánia Františka“. Odhaduje sa, že na púti sa zúčastní až 2,5 milióna ľudí. Farár dodal, že stále znova zažíva, že ľudia fascinovaní a nadšení pápežom Františkom nachádzajú cestu späť od Cirkvi.

Rektor Blanchoud v telefonickom interview pre ZENIT tiež vyhlásil, že sa konajú prípravy na modlitbovú vigíliu pred „Fatimskou Madonou“ 12. októbra na Námestí sv. Petra, na ktorej sa má zúčastniť 10 mariánskych svätýň z celého sveta priamym prenosom. Mariánska svätyňa v Lujáne bude jednou z nich. Rektor Blanchoud vysvetlil, že na tejto vigílii sa budú podieľať mariánske svätyne zo všetkých kontinentov. Každá z 10 svätýň sa bude modliť časť ruženca. V Lujáne sa budú modliť Otčenáš a Zdravas Mária. Na slávnosti sa zúčastní arcibiskup Agustin Radrizzani.

V nedeľu, 13. októbra, pápež František zasvätí svet Panne Márii.

Mariánsky obraz Madony z Lujánu sa dostal do tejto svätyne v máji 1630. Argentínsky veľkostatkár chcel na svojom pozemku dať postaviť kaplnku a pre tento účel dal doviezť dva obrazy Panny Márie. No doprava bola veľmi náročná. Ťažné zvieratá, ktoré mali ťahať voz s oboma obrazmi, nechceli poslúchnuť a zastavili sa pri rieke Luján. Každý pokus pohnúť zvieratá k ďalšej ceste bol márny. Až keď z voza zložili jeden z obrazov, zvieratá sa opäť vydali na cestu. Prítomní boli presvedčení, že videli zázrak a rozhodli sa obraz nechať na mieste. Postavili tam kaplnku, ktorá sa čoskoro stala významným pútnickým miestom. Po smrti vlastníka, na ktorého pozemku kaplnka stála, veriaci sa rozhodli postaviť väčšiu asi o 30 km ďalej. V následnom období sa tam udialo veľa zázrakov. V roku 1886 obraz Panny Márie korunoval pápež Lev XIII. –zg-

 

Zollitsch označuje list o rozvedených ako „predbežný impulz“

 

Bonn, 10.10.2013 (KAP) 016 374 – Predseda Konferencie biskupov Slovenska (DBK) a apoštolský administrátor Arcidiecézy Freiburg, arcibiskup Robert Zollitsch, označil smernicu „Podanie ruky pre pastoráciu znovu zosobášených rozvedených“ svojej diecézy ako príspevok do diskusie pre poradný proces biskupskej konferencie. Dodal, že text bol zverejnený bez jeho vedomia.

Tento „predbežný impulz“ nemá v nijakom prípade anticipovať úvahy o tomto probléme na spolkovej úrovni, napísal Zollitsch všetkým nemeckým biskupom, ako oznámila Arcidiecéza Freiburg vo štvrtok. Okrem toho pri tomto „vcelku neuzatvorenom procese nového smerovania pastoračného prístupu k znovu zosobášeným rozvedeným“ sú potrebné zásadné objasnenia  na úrovni celosvetovej Cirkvi. Dodal, že materiál bol zverejnený bez jeho vedomia a v médiách bol prezentovaný väčšinou priostrene a zjednodušene. To je pre túto „citlivú tému“ nevhodné.

Materiál freiburského „Úradu pre pastoráciu“ opisuje po prvý raz spôsoby, ako môžu po rozvode znovu občiansky zosobášení katolíci ísť s cirkevným dovolením na svätú spoveď a pristúpiť ku svätému prijímaniu.

Uverejnenie materiálu vyvolalo na celom svete titulky v médiách a špekulácie o „zmene kurzu“ v Cirkvi v tejto otázke. Vatikánsky hovorca Federico Lombardi sa však vyslovil proti takýmto osobitným cestám. Pápež František zvolal na október 2014 mimoriadnu synodu biskupov na tému pastorácie rodiny.

Nemeckí biskupi sa o tomto prípade vyslovili zdržanlivo. Napríklad berlínsky arcibiskup, kardinál Rainer-Maria Woelki, povedal, že je správne nasmerovať pohľad na núdzové prípady pastorácie a urobiť všetko, „čo je v Cirkvi možné, aby sa túto núdzu zmiernilo“. Ale zdôraznil, že nevidí „nijaký priestor na zmenu existujúcej pastorácie u znovu zosobášených rozvedených“.

Mníchovský kardinál Reinhard Marx hodnotí freiburské smernice ako „príspevok k neuzavretému procesu diskusie“ v Biskupskej konferencii Nemecka.

Kritiku vyslovil vo štvrtok freiburský katolícky profesor teológie Helmut Hoping: „Som prekvapený z momentu uverejnenia materiálu,“ povedal profesor dogmatiky pre kolínske „Dómske rádio“. Freiburg tým predbehol výsledky pracovnej skupiny biskupskej konferencie, ako aj pápežom ohlásenej synody biskupov. V zásade treba podľa neho riešiť situáciu týchto ľudí, ale túto cestu nepovažuje „za celkom neproblematickú.“

Nemecká „Sociálna služba katolíckych žien“ (SkF) materiál privítala. Z hľadiska tohto spolkového zväzu, ktorý prevádzkuje početné poradenské centrá pre ženy a rodiny, je to „dôležitý krok aktívneho príklonu k ľuďom, ktorí po bolestnom rozvode uzavreli nový zväzok“. –zg-

 

Viedeň: Spomienka na r.’1938′: Prenasledovanie kresťanov aj dnes

 

Posledné mesto, kde sa hovorí Ježišovým jazykom – sýrska Maalula –

je už pod paľbou džihádistov

 

Viedeň, 10.10.2013 (kath.net/KAP) 016 373 – Pri spomienke pri príležitosti 75. výročia viedenskej katolíckej protinacistickej manifestácie mládeže 7. októbra 1938 – tzv. Ružencovej slávnosti – sa uviedli aj početné príklady zo súčasnosti, kde a ako sú kresťania prenasledovaní pre svoju vieru. Generálny sekretár mimovládnej organizácie pre ľudské práva „Christian Solidarity International/CSI-Österreich“, Elmar Kuhn, varoval napríklad na spomienke „Pracovného spoločenstva katolíckych zväzov“ (AKV) a „Inštitútu Karla von Vogelsanga“ v pondelok večer vo viedenskom Dóme sv. Štefana pred slepotou Západu voči islamistom, zvlášť tých vplyvných zo Saudskej Arábie.

 

Sýrska Maalula pod paľbou džihádistov

Po svätej omši s kardinálom Christophom Schönbornom

Kuhn pripomenul výzvu saudského veľkého muftiho šejka Abdula Aziza bin Abdullaha. Ten odôvodnil svoju podporu džihádistov šíriacich teror v Sýrii tým, že všetky kresťanské cirkvi na Arabskom polostrove treba zničiť! Posledné mesto, kde sa hovorí aramejsky – Ježišovým jazykom, sýrska Maalula, centrum kresťanskej menšiny, je už pod paľbou džihádistov a stalo sa „mestom duchov“. Už pred dvomi rokmi vydal veľký mufti rozkaz, že je zakázané stavať ďalšie kostoly na Arabskom polostrove.

Kuhn poukázal na to, že islamisti bojujú nielen proti kresťanom, ale aj proti umierneným moslimom. Umiernený islam, ktorý je veľmi rôznorodý, umožnil 1400-ročné spolunažívanie kresťanov a moslimov v juhovýchodnej Európe, v Arábii, na Blízkom Východe a v severnej Afrike. To sa teraz ničí. Moslimský publicista napísal: „Islamizmus premenil islam z mnohorakého náboženstva na totalitný systém. Treba oslobodiť islam od islamizmu.“

Právnička prednášajúca na ITI v Trumau/Dolné Rakúsko Prof. JUDr. Gudrun Kuglerová pripomenula jubileum „1700 rokov Milánskeho ediktu a náboženskej slobody v Európe“. Povedala však, že dnes sú tendencie k novým formám diskriminácie.

Podľa jej iniciatívy „Observatory on Intolerance and Discrimination against Christians in Europe“ (Sledovanie netolerancie a diskriminácie kresťanov v Európe) je v západnej Európe vyše 1000 jednotlivo dokumentovaných zdokumentovaných prípadov on netolerancie a diskriminácie kresťanov. V najnovšej výročnej správe iniciatívy je zoznam 41 prípadov národného zákonodarstva, ktoré má znevýhodňujúce účinky na kresťanov vo vyše 15 členských štátoch EÚ.

Najzávažnejšie sú podľa Kuglerovej obmedzenia slobody svedomia. Tak v Rakúsku napríklad nesmie lekárnik odmietnuť vydanie potratovej pilulky.

Profesorka Kuglerová na druhej strane ocenila, že Rakúsko dokázalo odvrátiť „divé výrastky“ zákonodarstva o rovnoprávnom prístupe, ktoré vedie k diskriminácii veriacich ľudí. Zo strany EÚ sa však vyvíja tlak, aby sa zaviedla zostrená smernica rovnoprávneho prístupu k ľuďom (najmä k homosexuálom).

Cirkevný historik em. Prof. Maximilián Liebmann charakterizoval Ružencovú slávnosť z r. 1938 ako „anticipáciu teológie Druhého vatikánskeho koncilu o úlohe laikov v Cirkvi“. Katolícka mládež totiž vtedy „sama od seba, bez poverenia cirkevnej hierarchie, demaskovala nacionálny socializmus a jeho režim“. „Pretvorenie stimulujúcej pobožnosti mládeže na protinacistickú, proti vodcovi Adolfovi namierenú historickú mládežnícku manifestáciu sa udialo v neposlušnosti,“ ako povedal Liebmann. Dómski vikári Martin Stur a Josef Schoiswohl vydali proti tomu nariadenia iného znenia. A aj kardinál Innitzer vo vyhlásení z konca októbra 1938 napísal: „Manifestácia mladých ľudí po ružencovej pobožnosti sa nedala predvídať ani nebola plánovaná.“

Dnes už 93-ročná očitá svedkyňa Johanna Paradeiserová na podujatí povedala, že zážitok 7000 modliacich sa mladých ľudí 7. októbra 1938 a spev piesne k Srdcu Ježišovmu bola najdôležitejšia skúsenosť jej mladosti, ba možno dokonca celého jej života. „Také mocné svedectvo v dóme ešte nikdy nebolo,“ povedala táto pedagogička. Johanna Paradeiserová je dcérou Prof. Hansa-Karla Zeßnera-Spitzenberga, ktorý odišiel prvým tzv. „Rakúskym transportom“ v marci 1938 do koncentračného tábora Dachau a tam už v lete roku 1938 zomrel na následky mučenia.

Arciopát zo Salzburgu, zo St. Peter, Korbinian Birnbacher, ukázal v Dóme sv. Štefana na základe listov sv. Pavla, že prenasledovanie je „pre kresťanskú existenciu priam konštitutívne“.

„Táto duchovná sila robila kresťanov stále znova schopnými svojím životom vydávať svedectvo o Kristovi.“ Avšak „martyrium per se“ ešte nie je smerodajné. To, o čo pri kresťanskom mučeníctve ide, je „dynamická vernosť hodnotám Evanjelia“. –zg-

 

Konferencia „Nová evanjelizácia v Ázii“ na Filipínach

 

Vatikán, 9.10.2013 (Zenit.org) 016 372 – Na Filipínach sa bude konať tento mesiac konferencia venovaná téme „Nová evanjelizácia v Ázii“. Podujatie je súčasťou Roku viery a podporuje ho kardinál Luis Antonio Tagle, manilský arcibiskup.

Podľa agentúry Fides News Agency, v Univerzite sv. Tomáša v Manile sa na tri dni zíde 5000 predstaviteľov rôznych diecéz Filipín ako aj iných ázijských krajín.

„Je to vrcholové podujatie Roka viery v Manilskej arcidiecéze,“ ako povedal kardinál Tagle. Manilský arcibiskup konštatoval: „Cirkev na Filipínach mala vždy významnú misionársku úlohu prominent v Ázie. Z tohto dôvodu sme pozvali biskupov, kňazov a predstaviteľov iných ázijských cirkví.“

Na konferenciu očakávajú príchod delegácií z Taiwanu, Vietnamu, Myanmaru a Brunei.

V prvý deň konferencie budú prítomní uvažovať o rôznych cestách stretnutia s Bohom od Božieho slova a modlitby až po krásu umenia a aj cestou nových médií. Druhý deň sa sústredí na niekoľko aspektov komunikácie a obnovy v Cirkvi zvlášť na formáciu, liturgiu, pôsobenie laikov, zasvätený život a na rodinu.

Kardinál Tagle v príhovore osloví účastníkov konferencie na tretí deň na tému „Misionársky rozmer evanjelizácie“. Na záverečnej svätej omši budú aj obnova krstných sľubov a po omši procesia v uliciach Manily a prečíta sa posolstvo pápeža Františka.  –zg-

 

Vietnam: Mnohí náboženskí predstavitelia v pracovných táboroch

Rím, 9.10.2013 (Fides-ZENIT) 016 371 – V štyroch vietnamských pracovných táboroch je väznených 63 protestantských pastorov a náboženských predstaviteľov. Sú odsúdení na tresty väzenia 5 až 18 rokov a žijú v ťažkých podmienkach, pričom musia pracovať často 14 hodín denne a majú iba obmedzenú zdravotnú starostlivosť. Oznámila to organizácia „International Christian Concern“ (ICC) so sídlom vo Washingtone. Vo vyhlásení uvádza:

„Takmer všetci uväznení sú členmi etnických menšín z vysočín v strednom Vietname. Ako takí sú títo kresťania vystavení väčšej diskriminácii a utláčaniu, ako väčšina iných vietnamských občanov.“

Páter Nguyen Van Si (OFM), teológ a rektor Medzinárodného kolégia sv. Antona v Ríme, pre misijnú službu Fides povedal, že údaje v správe považuje za „nanajvýš vierohodné“ a hovorí:

„Situácia je nasledovná: Ešte stále existuje obmedzovanie slobody názoru a svedomia: Kto zastáva názory, ktoré sa líšia od názorov vlády, bude potrestaný. To je poľutovaniahodné, predovšetkým preto, že týmto svojvoľným zatýkaním sú postihnutí často mladí, ktorí sa zasadzujú za ľudské práva. Tým trpia predovšetkým aj etnické menšiny, ktoré sú známe ako „Montagnards“ (horali), a stále sa ešte považujú za hrozbu stability krajiny. U väčšiny ide o protestantov. Želám týmto bratom a sestrám, aby sa im venovalo viac pozornosti.“

Podľa údajov ICC vietnamská vláda kontroluje náboženské zariadenia na vysočinách zvlášť prísne. Mnohí zo 63 väznených náboženských predstaviteľov sú väznení už od r. 2004, keď vietnamské orgány začali s útlakom občanov, ktorí sa bránili proti ilegálnemu zaberaniu pozemkov a porušovaniu náboženskej slobody. V provincii Binh Phuoc sa vláda tvrdo drží zrúcania 116 kaplniek ľudu „Stieng“, ktoré sú oficiálne vo vlastníctve „Evanjelickej cirkvi Južného Vietnamu“ a sú prihlásené na úradoch. Vláda sa obáva, že medzi menšinami by mohlo vzniknúť hnutie za nezávislosť. V minulých rokoch zatkli stovky ľudí za „ohrozovanie národnej bezpečnosti“, alebo „ilegálne aktivity“.

(Zdroj: Služba Fides, 9/10/2013) –zg-

 

Luxemburg: Kresťanskí demokrati chcú zrušiť náboženstvo

 

Luxemburg, 9.10.2013 (kath.net) 016 370 –Luxemburskému veľkovojvodstvu, v ktorom je z celkového počtu obyvateľstva 79% katolíkov, hrozí strata výučby náboženstva na vyšších školách. Obsahuje to volebný program vládnucej „Kresťansko-sociálnej ľudovej strany“ (CSV). Strana vládne v krajine nepretržite od druhej svetovej vojny s výnimkou rokov 1974-1979. Jej šance znova prevziať vládu sú však zlé. Rôzne aféry, medzi nimi tajná služba, ktorá sa vymanila z kontroly, veľmi poškodili reputáciu premiéra Jean-Claude Junckera.

Vo volebnom programe strany čítame: „Na základnej škole budeme s ohľadom na zreteľné želanie väčšiny rodičov naďalej ponúkať výuku náboženstva paralelne k etickej výuke o hodnotách. Na strednej škole sa bude ponúkať jeden predmet – spojenie výuky o hodnotách a civilizácii s náboženskou výukou.“ To znamená, že už nebude voľba medzi náboženstvom a sekulárnou výukou o hodnotách. A tento predmet bude potom povinný.

Učitelia náboženstva sa proti návrhu CSV bránia. V stanovisku sa doslova uvádza: „Výbor učiteľov náboženstva na druhom stupni škôl, (‚secondaire’), je úmyslom CSV zrušiť oba aktuálne predmety („Instruction religieuse et morale“ a „Formation morale et sociale“) a spojiť ich do predmetu „Výuka hodnôt a civilizácie“ šokovaný. Výbor je ohromený, že v takej dôležitej otázke týkajúcej sa spoločenského vzdelania, ako je odovzdávanie hodnôt na štátnej škole, nedošlo k zásadnému procesu zvažovania veci. Vyše 60% žiakov na druhom stupni si volí náboženstvo – teda predmet „Instruction religieuse et morale“. „Doterajšia možnosť voľby medzi dvomi predmetmi je výrazom pluralistického, moderného a demokraticky konajúceho štátu.“

Strana CSV sa už v minulých mesiacoch viackrát zviditeľnila ako kritizujúca Cirkev. Tak napríklad presadzovala zbúranie kostola „Notre-Dame des douleurs“ (Sedembolestnej Panny Márie) v Differdange, na juhu krajiny – napriek úsiliu pamiatkarov stavbu zachovať.

Volebný program CSV má za cieľ získať voličov ľavého stredu. Kresťanskú alternatívu v spektre strán luxemburskí voliči v blížiacich sa voľbách k dispozícii mať nebudú. Z nespokojnosti s vládnou stranou by mohla profitovať Strana zelených, ktorá vystupuje umiernene, keďže v krajine je uzákonená povinnosť voliť. –zg-

USA: Pre „shutdown“ sa nekonajú ani bohoslužby v armáde

 

Washington, 8.10.2013 (KAP) 016 369 – V mnohých armádnych zariadeniach na celom svete následkom rozpočtovej obstávky v USA zakázali aj všetky katolícke bohoslužby. Kým verejné služby neukončia túto blokádu a nezačnú zasa normálnu prevádzku, alebo kým nebude daná výnimka vojenským kaplánom, všetky bohoslužby sú zatiaľ zrušené, citovala tlačová služba CNA v utorok z listu národného vojenského ordinára.

 

Za slúženie svätej omše – trest väzenia

Vojenským kaplánom, ktorí sú v USA zamestnaní ako štátni úradníci, hrozí trest väzenia, ak napriek tomu budú slúžiť svätú omšu, ako povedal právnik na biskupstve vojenského ordinára, John Schlageter.

Pre protest vojenských kaplánov, Dom reprezentantov USA cez víkend schválil rezolúciu, ktorá má týmto kňazom napriek blokáde povoliť sláviť sväté  omše. Ak senát rezolúciu odsúhlasí, nebude už kaplánom stáť v ceste nijaká prekážka a budú môcť znova začať omše slúžiť. Podľa odhadov je v americkej armáde na celom svete asi 25 percent katolíkov. –zg-

 

František kráča novými cestami v biskupskej kolegialite

 

Mimoriadna synoda biskupov o pastorácii rodiny

 

Vatikán, 8.10.2013 (KAP, RV) 016 368 – Reformné plány pápeža v oblasti kolegiality vedenia Cirkvi ukazujú prvé výsledky. Svätý Otec František vyhlásil na termín 5. – 19. októbra 2014 Tretie mimoriadne generálne zasadnutie Biskupskej synody, ktorého téma znie:

„Pastoračné výzvy rodiny v kontexte evanjelizácie.“

Informovalo o tom 8. októbra Tlačové stredisko Svätej stolice. Na synode sa zídu predsedovia biskupských konferencií, vedúci vatikánskych dikastérií,  patriarchovia východných cirkví, ako aj traja zástupcovia reholí.

Mimoriadnou synodou zvoláva pápež František biskupov formou, akou sa v jej 45-ročnej existencii zišla iba dvakrát: v menšom kruhu, na kratší čas, na zvlášť dôležitú tému. Vcelku sa smelo na zasadnutí zúčastniť 150 osôb na obdobie 14 dní. Na doterajších riadnych synodách to bolo spravidla 250 až 300 členov, ktorí zasadali štyri týždne – naposledy to pápež Benedikt XVI. skrátil na tri týždne.

Doterajšie mimoriadne synody v r. 1969 sa týkali spolupráce Vatikánu a biskupských konferencií a v r. 1985 išlo o bilanciu Cirkvi 20 rokov po Druhom vatikánskom koncile (1962-65).

To, že František si túto mimoriadnu formu synody biskupov volí teraz pre tému pastorácie rodín, zdôrazňuje naliehavosť tejto otázky, ku ktorej patria aj citlivé témy ako znovu zosobášení rozvedení. Táto pastorácia je pre Cirkev zvlášť dôležitá a vyžaduje si spoločný jednotný postup, ako vysvetlil vatikánsky hovorca Federico Lombardi toto prekvapujúce oznámenie:

„Je to spôsob, akým pápež hodlá prehlbovať reflexiu a ďalšie smerovanie spoločenstva Cirkvi, so zodpovednou účasťou biskupov z rozličných častí sveta. Je správne, aby Cirkev pri reflexii a modlitbe postupovala ako spoločenstvo a aby v najdôležitejších otázkach, medzi ktoré patrí aj rodinná pastorácia, sa riadila spoločnými pastoračnými usmerneniami pod vedením pápeža a biskupov. Zvolanie mimoriadnej synody jasne ukazuje túto cestu. V tomto kontexte by navrhovanie špecifických pastoračných riešení zo strany jednotlivcov alebo lokálnych inštitúcií mohlo priniesť riziko zmätku. Je dobre mať na pamäti dôležitosť toho, aby sa postupovalo v plnom spoločenstve organizmu Cirkvi.“  Lombardi toto dodal s poukazom na nedávnu iniciatívu nemeckej arcidiecézy Freiburg povoliť prijímanie znovu zosobášeným rozvedeným.

To, že pastorácia rodiny bude témou synody, oznámil pápež František už pred niekoľkými týždňami. Očakávajú sa pravdaže aj poradné diskusie v rámci budúcej riadnej synody biskupov, ktorá sa má konať podľa pravidiel v r. 2015. Prekvapujúce – a zrejme ako výsledok zasadnutia Rady kardinálov – je jej zvolanie o rok skôr a v mimoriadnej forme.

Nejasné je, či František v úsilí o kolegialitu vo vedení Cirkvi bude v budúcnosti klásť silnejší dôraz na tieto formy synody. Úsilie Benedikta XVI. urobiť riadne synody dialógovými kolami fórom výmeny názorov nepriniesli veľké zlepšenie. Stretnutia pozostávali s radu dlhých vopred pripravených diskusných príspevkov. Bezprostredná výmena názorov sa konala iba v jazykových a pracovných skupinách medzi zasadnutiami.

František ohlásil budúcu synodu v mimoriadnej forme. Teraz sa uvidí, či už aj v jednoročnej prípravnej fáze sa nastúpia nové cesty a či synodu postavia na širšiu bázu. A zvlášť treba vyčkať, či synoda zostane naďalej čisto poradný nástroj, alebo dostane viac kompetencií.

V dňoch 7. – 8. októbra v Ríme zasadá 13. riadna rada Generálneho sekretariátu Biskupskej synody pod vedením nového generálneho sekretára Biskupskej synody Mons. Lorenza Baldisseriho (foto), za účasti jeho predchodcu v úrade Mons. Nikolu Eterovića. –zg-, -jb-
Veľká Británia: Potraty z dôvodu pohlavia legálne

 

Londýn, 08.10.2013 (KAP) 016 367 – Lekári vo Veľkej Británii smú legálne vykonávať potraty z dôvodu neželaného pohlavia dieťaťa. Neexistuje nijaký explicitný zákon, ktorý zakazuje robiť potraty plodov z dôvodu „nesprávneho“ pohlavia, cituje denník „Daily Telegraph“ z utorka posudok vedúceho Štátnej prokuratúry Anglicka a Walesu, Keira Starmera. Vo Veľkej Británii nie je v zákone úprava obmedzenia lehoty potratu, ale indikačná úprava.

Pozadie správy v denníku „Telegraph“ tvorí prípad dvoch lekárov, ktorí v britských nemocniciach vykonávali potraty z dôvodu neželaného pohlavia. Noviny to odkryli v roku 2012. Štátna prokuratúra však rozhodla, že dotyční lekári nebudú trestne stíhaní.

Minister zdravotníctva Jeremy Hunt vtedy vyjadril „ustarostenie“ nad chýbajúcou ostražitosťou štátnych orgánov. Lobystická organizácia „Christian Legal Centre“ (Kresťanské právnické centrum) reagovala na posudok Starmera s rozhorčením. Vyhlásila, že ide o závažný chybný rozsudok justície, ktorý je pre väčšinu Angličanov „odporný“. Ukazuje to, že britský zákon o potrate „nemá ani cenu papiera“, na ktorom je napísaný. Organizácia potom ohlásila právne kroky.

Britský zväz lekárov „British Medical Association“ sa vyjadril, že „za určitých okolností je zákonné vykonať potrat plodu z dôvodu jeho pohlavia“. „No napriek tomu je to vo všeobecnosti neetické.“

Lekárov stredoanglických veľkomiest Birmingham a Manchester „Telegraph“ pri odhaľovaní prípadov nafilmoval skrytou kamerou. Vyjadrili ochotu, ukončiť tehotenstvo, pretože rodičia nechceli dievča. Potrat sa však v období rešerše nevykonal.

Britský zákon o potrate, „Abortion Act“, patrí k reštriktívnejším zákonom svojho druhu v Európe, pretože – prinajmenšom na papieri – nenecháva rozhodovať o potrate ženu samotnú. Pokus v parlamente o jeho liberalizáciu v októbri 2008 vláda Gordona Browna (Strana práce) odmietla. –zg-

 

La Repubblica: Vatikán iritovaný iniciatívou v Nemecku

 

Freiburg: Znovu zosobášení rozvedení môžu ísť na sväté prijímanie

 

Rím-Freiburg, 8.10.2013 (kath.net) 016 366 – Vatikán je iritovaný listom vydaným v nemeckom Freiburgu s názvom „Podanie ruky pre duchovných pastierov“, z ktorého de facto vyplýva, že znovu zosobášení rozvedení smú pristupovať ku svätému prijímaniu. Informoval o tom taliansky denník „La Repubblica“ v utorok. Páter Ciro Benedettini, druhý vatikánsky hovorca, však napomína k obozretnosti a pripomína, že tento list neuverejnila apoštolská administrácia Freiburskej arcidiecézy, už nehovoriac o predsedovi Konferencie biskupov Nemecka a hlave arcidiecézy, arcibiskupovi Róbertovi Zollitschovi. „Je to autonómna iniciatíva interného diecézneho úradu.“

Aj denník „La Stampa“ cituje vatikánskeho hovorcu Federica Lombardiho slovami: «Nič sa nemení». Dodal, že vo veci znovu zosobášených rozvedených niet nijakých noviniek. Okrem toho nejde o oficiálny biskupský dokument, ale o list diecézneho Úradu pre pastoráciu, ako povedal Lombardi pre denník «La Stampa». Noviny samotné píšu o «freiburskom prelome».

Kardinál kúrie Velasio De Paolis pre «La Stampa» k tomuto postupu vyjadril svoje zarazenie. Povedal, že je «udivujúce», že iniciatíva tohto druhu vychádza z veľkej a významnej diecézy ako je Freiburg, ktorú okrem toho vedie predseda Konferencie biskupov Nemecka, R. Zollitsch.

„Znovu zosobášení rozvedení sú v situácii, ktorá protirečí Božiemu zákonu o manželstve,“ povedal kardinál De Paolis. Preto je «evidentné», že kňaz im musí odmietnuť sväté prijímanie, povedal tento cirkevný právnik a bývalý šéf Prefektúry pre hospodárske záležitosti Svätého stolca. –zg-

 

Svätý Otec poslal na ostrov Lampedusa svojho almužníka

 

Vatikán, 7.10.2013 (TK KBS) 016 365 – Počas modlitby Anjel Pána v nedeľu, 6. októbra, Svätý Otec požiadal veriacich zhromaždených na  Námestí sv. Petra, aby sa s ním zjednotili v „tichej modlitbe“ za stovky mŕtvych, ktorí zahynuli pri námornom nešťastí. Pápež František okrem toho na ostrov Lampedusa poslal svojho veľkého almužníka, arcibiskupa Konrada Krajewskeho, aby ľuďom zaniesol odkaz jeho solidarity a šiel sa osobne presvedčiť o ich potrebách.

„Chcel by som, aby sme si spoločne pripomenuli ľudí, ktorí minulý štvrtok prišli na Lampeduse o život. Modlime sa za týchto našich bratov a sestry: za ženy, mužov a deti,“ povedal Svätý Otec chvejúcim sa hlasom. „Dovoľme nášmu srdcu plakať. Modlime sa v tichu.“

Hneď po potopení lode, ktorá bola plná migrantov, keď ešte ani nebol istý počet obetí, Svätý Otec vyslovil slová žiaľu a rozhorčenia: „Na pery sa mi derie slovo hanba. Je to hanba!“ vykríkol a pozval všetkých, aby „zjednotili svoje sily, nech sa už takéto tragédie neopakujú“. Na druhý deň v Assisi zdôraznil, že „nastal deň žiaľu“, a vyjadril zármutok nad tým, že svetu „nezáleží na tom, či sú medzi nami ľudia, ktorí musia utekať pred otroctvom a hladom – v túžbe po slobode, avšak v tejto svojej túžbe neraz tak hrozne zahynú – ako sme to videli na Lampeduse“.

V pápežovi Františkovi sa znovu otvorila bolesť, ktorá ho už 8. júla priviedla do Lampedusy – na jeho prvej ceste celého pontifikátu. Pri tej príležitosti hodil do mora korunu z kvetov a upozornil na to, že „nik za týmito mŕtvymi neplače“, ako aj na „globalizáciu nezáujmu“.

 

Pápežský almužník – predĺžená ruka pápeža

Výzvy Svätého Otca však nie sú len poučovaním druhých. Sú súčasťou jeho osobného snaženia v prospech chudobných a trpiacich. Ukazuje to napríklad vyslanie pápežského almužníka na Lampedusu, ktoré potvrdzuje, že menovanie 50-ročného Poliaka, bývalého pápežského ceremoniára Mons. Krajewského z 3. augusta má za cieľ, aby sa úloha vatikánskeho almužníka intenzívnejším spôsobom stala „predĺženou rukou“ Svätého Otca pri pomoci chudobným, kdekoľvek a kedykoľvek to bude potrebné. Krajewski pricestoval na ostrov s arcibiskupom Agrigenta Mons. Francescom Montenegrom. Stretol sa s miestnym farárom Stefanom Nastasim a pomodlil sa na móle za obete, ktoré z vody vytiahli potápači.

„Nebudeš biskupom, čo sedí za stolom, ani ťa nechcem vidieť za mnou počas slávností. Chcem, aby si bol vždy medzi ľuďmi,“ povedal pápež František svojmu almužníkovi pri odovzdávaní úradu. „Musíš byť predĺžením mojej ruky, aby si zaniesol moje pohladenie chudobným, vydedencom a tým najposlednejším. V Buenos Aires som často chodil večer von, aby som zašiel za mojimi chudobnými. Teraz už nemôžem. Ty to teda budeš robiť za mňa, budeš predĺžením môjho srdca, ktoré k nim príde a prinesie im úsmev a milosrdenstvo Nebeského Otca.“

Od toho dňa, ako povedal sám Krajewski pre Osservatore Romano, chodí hore dolu po Ríme a po jeho okolí, aby zaniesol solidaritu Rímskeho biskupa do najzúfalejších a najtmavších kútov. Začal už navštevovať napríklad starobince a hospice a povedal:

„Mám radosť, že keď teraz objímem niektorého z týchto našich nešťastných bratov, prinášam mu teplo, lásku a solidaritu pápeža. A pápež František sa ma na to často vypytuje. Chce vedieť, ako to ide.“

„Pápež chce, aby som sa s nimi priamo stretával, aby som zašiel medzi nich, aby som sa konfrontoval s ich realitou, vo vývarovniach, v útulkoch, v starobincoch a v nemocniciach,“ vysvetlil Krajewski. „Ak niekto prosí o pomoc pri zaplatení účtov za nájomné, mám tam ísť, ak je to možné, a zaniesť mu osobne pomoc, aby som mu dal vedieť, že pápež je mu nablízku prostredníctvom svojho almužníka; ak niekto žiada pomoc, pretože je sám a opustený, mám za ním zájsť a objať ho, aby pocítil hrejivosť pápežovho srdca, a teda aj Kristovej Cirkvi. Chcel by to robiť osobne, ako to robieval v Buenos Aires, ale už nemôže. Chce preto, aby som to robil v jeho mene.“ –zg-

 

Keď sa moslimovia obracajú k Ježišovi

 

Giessen, 7.10.2013 (kath.net) 016 364 – Až 23 pravdivých príbehov o nevídanom prelome v islamskom svete nájdeme v knihe s týmto názvom, ktorá vyvolala nielen v Bavorsku veľký záujem.

Nepozorovateľne očami svetovej verejnosti prebieha v moslimskom svete nevídaný pohyb: Moslimovia rozprávajú, že sa im zjavil Ježiš v snoch alebo víziách a povolal ich, aby ho nasledovali. To sa deje okrem iného v Egypte, Iráne, Jordánsku, Sýrii, Izraeli, Afganistane a v stredoázijských krajinách.

Ešte pred asi 15 rokmi to boli podľa úsudku autora knihy Toma Doyla jednotlivé správy, ktoré vtedy nebral vážne. Ale medzitým rozpráva 25-30 percent konvertitov, že sa im zjavil Ježiš vo sne alebo vo víziách. Mnohých potom privádza k iným konvertitom, aby im poskytli uvedenie do viery.

Iní zasa tajne využívajú kresťanské televízie, aby sa dozvedeli viac. Mnohí konvertiti sa týmto obrátením vystavujú veľkému riziku. Doyle napríklad informuje zástupne za iných o mladej žene, ktorú po jej obrátení zavraždil vlastný brat.

Obaja autori knihy opisujú dianie veľmi názorne s náhľadmi do kultúry,  s mnohým lokálnym koloritom, a to veľmi napínavo a emocionálne. Tom Doyle pozná všetky osoby, o ktorých rozpráva osobne a všetky príbehy si preveril.

Tom Doyle; Greg Webster: Ako dnes moslimovia zažívajú Ježiša. 23 pravdivých príbehov (Brunnen-Verlag, Gießen) ISBN 9783765542107   –zg-

 

Anglického lekára prepustili pre modlitbu

 

Walsall, 8.10.2013 (kath.net/idea) 016 363 – Anglický lekár stratil svoje pracovné miesto, pretože rozoslal kolegom maily s kresťanskou modlitbou. Riaditeľ Nemocnice Manor vo Walsalle (stredné Anglicko), MUDr. David Drew, bol prepustený už v r. 2010 za „hrubé chybné správanie a odporovanie vrchnosti“. Teraz odvolací súd potvrdil rozhodnutie pracovného súdu z minulého roku. Ako napísal londýnsky denník „The Times“ ďalej, tento 65-ročný detský lekár má za sebou skvelú 37-ročnú kariéru bez akéhokoľvek pochybenia. V apríli 2009 rozoslal kolegom na motiváciu modlitbu zakladateľa Rehole jezuitov, sv. Ignáca z Loyoly (1491-1556):

„Večné Slovo, jednorodený Boží Syn! Nauč ma pravej veľkodušnosti. Nauč ma slúžiť, ako si to ty zaslúžiš: dávať bez počítania, bez ohľadu na rany, pracovať bez hľadania pokoja, odovzdávať sa bez očakávania odmeny. Stačí mi radostné vedomie, že som splnil tvoju svätú vôľu.“

 

Lekár bol známy odkrývaním nešvárov

Nemocnica vo Walsalle patrí do štátnej Národnej zdravotnej služby – NHS (National Health Service). Preverovacia komisia MUDr. Drewa upozornila, aby si svoju vieru ponechal pre seba. Podľa smernice NHS misijné pokusy lekárov alebo ošetrovateľského personálu sa považujú za obťažovanie alebo zastrašovanie. Drew je však presvedčený, že žaloby na jeho maily slúžili iba ako zámienka, aby sa ho zbavili ako nepríjemného odhaľovača nešvárov v nemocnici. Opakovane upozorňoval správu nemocnice na to, že masívnymi finančnými škrtmi ohrozuje blaho a bezpečnosť pacientov. Avšak už aj v minulosti kvôli náboženským vyjadreniam a modlitbám narážali kresťania v NHS na ťažkosti. –zg-

 

 

Najväčšia nekomunikovaná katastrofa raného 21. storočia

 

Prenasledovanie kresťanov – globálna vojna proti kresťanom

Každú hodinu usmrtia na svete 11 kresťanov – každú jednu hodinu!

 

Rím, 7.10.2013 (kath.net/pl) 016 362 – Prenasledovanie kresťanov je „globálnou vojnou proti kresťanom“ a súčasne je to najväčšia katastrofa raného 21. storočia, o ktorej sa  neinformuje. Poukázal na to americký žurnalista John L. Allen v komentári „The war on Christians“ (Vojna proti kresťanom) v britskom časopise o politike a kultúre „The Spectator“. Síce sa občas objavia správy o jednotlivých udalostiach a aj tie už „vzbudzujú obavy“, no tým, že sa tieto udalosti nezasadia do príslušného interpretačného rámca, nemôžu byť pochopené z hľadiska ich celkového významu.

Na ich pochopenie sú podľa Allena, rozhodujúce tri body:

 

– Na celom svete 80 percent všetkej náboženskej diskriminácie sa obracia proti kresťanom, ako informovala „Medzinárodná spoločnosť  pre ľudské práva“ (IGFM) – sekulárna organizácia pre ľudské práva. Zo štatistického hľadiska je tak kresťanstvo najviac prenasledovaným náboženstvom na svete.

– V časovom rozpätí rokov 2006 – 2010 podľa údajov inštitútu „Pew Forum“ boli kresťania v 139 národoch de jure alebo de facto konfrontovaní  s diskrimináciou – teda takmer v troch štvrtinách štátov našej zeme.

– V rámci ostatného desaťročia bolo usmrtených v priemere 100 000 kresťanov ročne z dôvodov, ktoré súviseli s ich vierou, ako konštatovalo „Centrum pre štúdium globálneho kresťanstva“ na Teologickom seminári  Gordona Conwella v Massachusetts. Ak to prepočítame teda každú hodinu usmrtia na svete 11 kresťanov – každú jednu hodinu!

 

Allen ďalej komentuje: „Fakticky sa svet stáva svedkom toho, ako sa zviditeľňuje úplne nová generácia kresťanských mučeníkov. Krvavý kúpeľ sa uskutočňuje tak masovo, že to možno nazvať „nielen najdramatickejšou  históriou našej doby, ale aj hlavnou výzvou ľudských práv tejto éry“.

Po tom, čo Allen uviedol rad príkladov prenasledovania kresťanstva, konštatuje: „Protikresťanské násilie nemožno ohraničiť iba na ‚stret civilizácií‘ medzi kresťanstvom a islamom. V skutočnosti kresťania čelia ohromujúcej mnohorakosti nebezpečenstiev a pritom neexistuje jeden nepriateľ alebo jedna stratégia, ktoré sa najlepšie hodia na stlmenie tohto násilia.“

Pretože veľká časť z 2,3 miliardy kresťanov Zeme žije v chudobe alebo v rozvojových krajinách, a tam sú často členmi etnických, kultúrnych alebo jazykových menšín, zaraďujú odborníci zasadzovanie sa za ich ľudské práva a ľudskú dôstojnosť ako zanedbateľné. „No tak ako človek nemusel byť v 70. rokoch Židom, aby mal starosť o židovských disidentov v Sovietskom zväze, alebo ako nemusel byť v 80. rokoch Černochom, aby sa rozhorčoval nad režimom Apartheidu v Južnej Afrike, tak nemusí byť dnes kresťanom, aby zaradil obhajobu prenasledovaných kresťanov ako výsostnú prioritu.“

No prečo sa rozmery tejto „globálnej vojny“ tak často prehliadajú, kladie si Allen ďalej otázku. To nevyplýva iba z toho, že obete často nie sú biele a sú chudobné a preto nemajú veľkú cenu pre senzácie chtivé spravodajstvo. Ale vyplýva to aj z toho, že tieto fakty sa nehodia do zastaraného stereotypu, hľadať kresťanstvo skôr na strane utláčateľov, ako utláčaných.

Pretože termín „náboženské prenasledovanie“ si väčšina sekulárnych médií spája s „križiackymi výpravami, inkvizíciou, Brunom a Galileom, náboženskými vojnami a prenasledovaním bosoriek“. No dnes nežijeme medzi stránkami „trháka Dana Browna, v ktorom kresťania vysielali do akcie šialených zákerných vrahov“, ale práve kresťania sú tými, ktorí unikajú pred zákernými vrahmi, ktorých posielajú iní. –zg-

 

Španielsko: Mníška za radikálnu premenu Cirkvi a spoločnosti

 

Barcelona, 7.10.2013 (kath.net/LSN/jg) 016 361 – Španielska benediktínka Teresa Forcadesová sa svojimi radikálnymi politickými názormi stala známa už aj za hranicami svojej krajiny. Žiada odstránenie kapitalizmu, poštátnenie všetkých sociálnych služieb a médií vrátane internetu, zrušenie obmedzenia prisťahovalectva aj armády.

Jej najdôležitejším filozofickým zdrojom ideí je Enrique Dussell, ktorý, ako sama hovorí, čítal „Marxa vo svetle Evanjelia“. Úplne odmieta kapitalizmus, pretože ten ruší slobodu, ako povedala v interview pre BBC. Žiada poštátnenie všetkých bánk a „nekrvavú ekonomickú revolúciu“. Všetky médiá vrátane internetu má prevádzkovať štát. „Koniec xenofóbie“ a zrušenie všetkých obmedzení prisťahovalectva má benediktínka takisto na programe.

Forcadesová tvrdí, že v oblasti ochrany života sa zhoduje s Cirkvou. Avšak  už viackrát ju pokarhali, keď verejne súhlasila s potratom a označila ho ako „právo žien na sebaurčenie“. Katolíckej cirkvi vyčíta, že je „nepriateľská k ženám a patriarchálna“. To treba zmeniť, požaduje táto mníška vyznávajúca feminizmus. Okrem toho niet ani biblických ani teologických dôvodov proti ženským kňazkám, biskupkám, či proti žene pápežke, ako tvrdí. Čo sa týka homosexuality, tu je jej blízka „Queer Theory“ – akademická teória, ktorá tvorí ideologické pozadie hnutia homosexuálov.

Svoje od cirkevnej náuky sa odkláňajúce názory sa pokúsila obhájiť v liste nasledovne: „Autoritu Cirkvi ohľadne náuky majú rešpektovať všetci katolíci, avšak nikto sa nemá dať odradiť od toho, aby verejne vyjadril svoje rozumné pochybnosti.“ –zg-

 

Nemecko: ‘Sloboda voľby’ je, keď sa nikto nerozhodne pre rodinu

 

Berlín, 6.10.2013 (kath.net/pl) 016 360 – „Ako meradlo slobody voľby medzi rodinou a zamestnaním sa používa častosť rozhodnutia sa pre zamestnanie. Optimálna sloboda voľby vládne podľa toho vtedy, keď sa nikto nerozhodne pre rodinu.“ Túto zásadnú kritiku vyslovilo „Združenie rodín v Bavorsku“ voči štúdii, ktorú dala vypracovať spolková vláda a žiada preto príslušný spolkový orgán o jej preverenie. Na štúdiu „Celkové vyhodnotenie výkonov týkajúcich sa rodín“ vydala spolková vláda 13 miliónov eur z verejných prostriedkov, hodnotenie realizovala sieť inštitútov.

„Ako meradlo kvality rodinnej politiky sa v štúdii berie rast počtu ľudí, ktorú stoja k dispozícii hospodárstvu a výška ich daní a sociálnych odvodov. Kvalita vývoja detí je vedľajšia,“ konštatuje združenie rodín.

Krajský predseda bavorského združenia rodín katolíkov kritizoval: „Štúdia obsahuje veľmi vážne z hľadiska odbornosti pochybné konštatovania. Preto sotva môže splniť svoj účel ponúknuť orientáciu pre rodinnú politiku budúcnosti.“ –zg-

 

‘Retiazkou perál ruženca sa pripútavame k Ježišovi’

 

Bamberg/Staffelstein, 6.10.2013 (kath.net/bbk) 016 359 – Ružencová slávnosť, ktorá sa v Bavorsku na mnohých miestach spája s ďakovnou slávnosťou za úrodu, poukazuje podľa slov arcibiskupa Bambergu Ludwiga Schicka na to, že ďakovanie za úrodu môže vyzdvihnúť aj význam ruženca. Ružencová slávnosť je „slávnosťou poďakovania za plody, ktoré potrebujeme pre náš duchovný život, pre našu dušu a pre náš večný život a tieto plody sú nám darované v modlitbe posvätného ruženca,“ povedal arcibiskup Schick v nedeľu na pontifikálnej svätej omši v Banzi. Veriacich vyzval, aby ružencovú slávnosť slávili ako slávnosť vďaky, že nám svätci, najmä sv. Dominik, darovali ruženec a povedal:

„Tak ako nám Boh daruje v prírode plody, ktoré potrebujeme pre telesný život, tak nám daruje v Duchu Svätom všetky dobré plody, ktoré potrebujeme pre duchovný, duševný a večný život. Ružencom od perly k perle prichádzame k Ježišovi, ktorý je cesta, pravda a život pre našu dušu. Každé Zdravas Mária je príklonom k Ježišovi s Máriou. Mária nás učí povedať Ježišovi áno, tak ako mu ona povedala svoje áno, keď jej anjel zvestoval, že sa má stať Božou Matkou.“ –zg-

 

Dolan odporuje výpovedi v interview Scalfariho s pápežom

 

Vatikán, 6.10.2013 (kath.net/pl) 016 358 – Americký účastník konkláve a očitý svedok kardinál Timothy Dolan odporuje výpovedi o konkláve v často diskutovanom interview pápeža pre talianskeho žurnalistu Eugenia Scalfariho a živí tak ďalšie pochybnosti o spoľahlivosti tohto interview. Už predtým 89-ročný žurnalista pre francúzske noviny „Le Figaro“ pripustil, že si nerobil nijaké záznamy. Scalfari síce súčasne tvrdil, že má na zverejnenie hotového textu súhlas pápeža Františka, no nie je známe, či a ako dôkladne si pápež tento text mohol prečítať.

Nový detail teraz živí ďalšie pochybnosti o spoľahlivosti údajných pápežových výpovedí. Americký účastník konkláve kardinál Timothy Dolan, arcibiskup z New Yorku, odporuje časti interview, podľa ktorej kardinál Bergoglio podľa vlastných slov mal v oddelenej miestnosti mystický zážitok. Dolan totiž konštatoval, že Bergoglio Sixtínsku kaplnku pred prijatím voľby za pápeža neopustil.

Podľa Scalfariho pápež František mu na otázku o mystickom zážitku mal povedať: „Napríklad, keď ma konkláve zvolilo za pápeža. Predtým, ako som to prijal, opýtal som sa, či môžem stráviť niekoľko minút vo vedľajšej miestnosti – tej s balkónom nad námestím. Moja hlava bola úplne prázdna a bol som naplnený veľkým strachom. Aby to prešlo a aby som sa tak uvoľnil, zatvoril som oči a zmizli všetky moje myšlienky, aj myšlienka, aby som odmietol prijať úrad, ako to dovoľuje liturgický postup a už som nemal strach ani emócie úrad prijať. Zatvoril som oči a už som nemal strach ani emócie. V istom určitom bode do mňa preniklo veľké svetlo na chvíľku, ktorá sa mi zdala veľmi dlhá.  Potom svetlo vybledlo, ja som rýchlo vstal a išiel do miestnosti, v ktorej na mňa čakali kardináli a kde stál stôl s dokumentom o prijatí voľby za pápeža. Podpísal som, kardinál camerlengo to tiež podpísal a potom sa na balkóne konalo ‚Habemus papam‘.“

Americký vatikanista John L. Allen na blogu informoval, že podľa výpovedí arcibiskupa New Yorku, kardinála Timothyho Dolana, to takto neprebehlo. Očitý svedok kardinál Dolan 5. októbra pre „National Catholic Reporter“ povedal, že kardinál Bergoglio „Sixtínsku kaplnku pred prijatím úradu pápeža vôbec neopustil,“ ale až neskôr. Bergoglio voľbu okamžite prijal a ako sa predpokladalo, až potom opustil Sixtínsku kaplnku, aby sa v „Komnate sĺz“ prezliekol, povedal Dolan.

Už predtým taliansky vatikanista Andrea Tornelli v blogu poukázal na to, že vôbec neexistuje nijaká susediaca miestnosť, ktorá by hraničila s prístupom na stredný balkón. A ako uviedol Tornelli, „viacerí kardináli“ mu povedali, že Bergoglio pred prijatím voľby na niekoľko minút do inej miestnosti neodišiel. Skôr sa očakáva, že voľba bude okamžite slovne prijatá a potom sa realizuje protokol. –zg-

 

Kardinál: Reformy kúrie a Cirkvi potrvajú roky

 

Vatikán, 6.10.2013 (KAP) 016 357 – Reforma kúrie a Cirkvi, ktorú uviedol pápež František podľa slov honduraského kardinála Oskara Rodrigueza Maradiagu, potrvá viac rokov. „Práce sa určite neukončia na budúci rok,“ ako povedal v interview pre katolícky denník „Avvenire“. „Pretože na to treba ešte vypočuť aj odborníkov na kúriu.“ Na trojdňovom zasadnutí Rady kardinálov, ktorej je kardinál Maradiaga členom ako koordinátor, išlo o otázky kolegiality všeobecne, a medzi tým aj o Synodu biskupov.

Rada kardinálov má z poverenia pápeža uvážiť, ako by sa mohla práca Synody biskupov „ s väčšou kontinuitou a interaktívnejšie realizovať napríklad cez internet“, ako povedal Maradiaga. „To je zaujímavé, pretože synodalita je jedným z aspektov, ktoré sa po Druhom vatikánskom koncile ešte silno ďalej nerozvinuli. Témou pastorácie rodiny sme sa však na zasadnutí ešte nezaoberali, to nás ešte čaká.“

Zdržanlivo sa vyjadril juhoamerický kardinál o úlohe moderátora kúrie, o ktorom sa hovorilo na kongregácii pred konkláve. „Hovoriť o tom, ako sa bude táto úloha definovať, na to je ešte priskoro.“ Rovnaké platí o špekuláciách o spájaní diskastérií. A ani o návrhu týkajúceho sa vatikánskeho „ministerstva financií“ grémium ešte nehovorilo, na to treba vyčkať výsledky práce príslušných komisií, ako povedal kardinál. To isté platí o vatikánskej banke IOR, ktorú by niektorí chceli reformovať na „etickú banku“.

Kardinál Maradiaga v interview, ktoré sa konalo v sobotu pri návšteve v stredotalianskom meste Gubbio, odmietol aj špekulácie o Treťom vatikánskom koncile. Povedal, že Druhý vatikánsky koncil je ešte stále príliš málo známy. A koncil nesmie spočívať iba z prijatia niektorých textov, ale z prijatia všetkých jeho dokumentov. „To zatiaľ chýba. Preto si myslím, že tretí koncil – je ešte veľmi ďaleko. Ponajprv treba ešte vykonať veľa práce na uvádzaní Druhého vatikánskeho koncilu do života,“ povedal kardinál Maradiaga pre „Avvenire“. –zg-

 

Vatikán: Pápež plánuje reformnú konštitúciu o kúrii

 

Vatikán, 3.10.2013 (KAP- J. Schidelko) 016 356 – Reforma Rímskej kúrie, ktorú plánuje pápež František, má poskytnúť úplne nový návrh a nie iba kozmetické úpravy existujúcich štruktúr. Na konci zrejme dlhého procesu bude stáť nová konštitúcia, ktorá nahradí dokument „Pastor bonus“, ktorý od r. 1988 upravuje kompetencie a činnosť Rímskej kúrie. Informoval o tom vatikánsky hovorca páter Federico Lombardi 3. októbra pri správe o trojdňovom zasadnutí Rady kardinálov pre reformu kúrie.

Na zakladajúcej konferencii poradného grémia 8 kardinálov bolo na programe preverenie štruktúry a spôsobu práce kúrie ako celku. Ústrednou témou bol v prvom rade Štátny sekretariát a jeho spolupráca s inými vatikánskymi orgánmi. Vo vedení sekretariátu bude o desať dní personálna zmena – kardinála Tarcisia Bertoneho nahradí arcibiskup Pietro Parolin, skúsený diplomat, s ktorým chce pápež proces reformy uviesť a realizovať. A pred jeho nástupom do úradu si chcel František vypočuť názory svojich poradcov k tomuto ústrednému orgánu.

Pritom prišla reč aj na funkciu „kuriálneho moderátora“, ako povedal Lombardi. Jeho úlohou by mohlo byť postarať sa o väčšiu transparentnosť a lepšie prepojenie rôznych do veľkej miery samostatných orgánov kúrie. Avšak to by mohla a mala byť aj úloha štátneho sekretára, ako odznieva vo Vatikáne. Lombardi nechal otvorené, či o tejto hypotéze osem kardinálov už hlasovalo.

 

O úlohe laikov a o Synode biskupov

Ďalej sa hovorilo o úlohe laikov – o existujúcej Pápežskej rade pre laikov, ale aj všeobecne o význame laikov vo Vatikáne. Doteraz pôsobí vo vedúcich pozíciách dikastérií iba málo laikov, a povolaných je aj málo laických členov s právom hlasovania.

Na ostatnom zasadnutí Rada kardinálov sa zaoberala ešte raz Synodou biskupov. Už v utorok grémium sa spolu s novým sekretárom synody  Lorenzom Baldisserim radilo o kompetenciách a spôsobe práce tohto kolegiálneho nástroja vedenia Cirkvi. Toto uprednostnili, pretože už v budúcich dňoch treba stanoviť tému na ďalšie svetové stretnutie biskupov v r. 2015 – a tým začať prípravy. Téma sa zrejme bude týkať pastorácie rodín.

Najprv sa ozvalo, že kardináli by mohli hovoriť s pápežom už teraz o tejto téme, ku ktorej patrí aj náročná otázka znovu zosobášených rozvedených. Ale iné naliehavé oblasti ako vatikánske financie a banka IOR neboli predmetom prvého kola porád. Pápež chcel vyčkať správu preverovacích komisií predtým, než sa tým bude zaoberať Rada kardinálov.

Trojdňovým zasadnutím vo Vatikáne uviedol pápež František práce v oblasti reformy kúrie. Účastníci dodržiavajú dohodnutú dôvernosť údajov. Takže okrem hlavných tém neprenikli navonok názory, ani trendy porád. Pápež chce znovu zvolať Radu kardinálov pravdepodobne počiatkom roka v januári alebo februári 2014. –zg-

 

Pápež prijal odstúpenie opáta z Maria Einsiedeln
Vatikán-Luzern, 5.10.2013 (kath.net/KAP/red) 016 355 – Pápež František prijal odstúpenie opáta známeho kláštora vo švajčiarskom Einsiedeln, Martina Werlena (foto). Tento 51-ročný opát benediktínskeho opátstva ponúkol pápežovi po skončení 12-ročného mandátu svoje odstúpenie, ktoré Svätý Otec 4. októbra. prijal.

Opáta Werlena, pochádzajúceho zo švajčiarskeho kantónu Wallis, zvolili za predstaveného benediktínov v r. 2001. Teraz sa podľa vlastných slov chce vrátiť do radov svojich spolubratov a angažovať sa v ich spoločenstve tam, kde mu nový opát zverí úlohy.

Werlen bol sporný pre svoje liberálne teologické postoje. Avšak kritickým otázkam sa rád vyhýbal. Minulý november znovu stiahol svoj prísľub interview pre kath.net – konštruktívny dialóg o teologicky sporných témach a tézach teda kath.net s ním viesť nemohol.

Opát Werlen si urobil meno ako užívateľ „Twittera“ a nazvali ho „Twitter-Abt“. Pri športovej nehode v januári 2012 utrpel ťažké zranenia hlavy, z ktorých sa iba pomaly zotavoval.

Kláštor Maria Einsiedeln, založený v r. 934, sa radí rovnako ako Saint-Maurice, maďarská Pannonhalma či talianske Montecassino k tzv. teritoriálnym opátstvam. Tie majú podobné postavenie ako diecéza. Einsiedeln má v súčasnosti 60 mníchov a 240 zamestnancov. –zg-

 

Španielsko: K útoku na katedrálu sa hlásia anarchisti

 

Zaragosa, 5.10.2013 (kath.net/KNA) 016 354 – Anarchistická skupina «Komando Mateo Morral» sa 3.októbra prihlásila k bombovému útoku na katedrálu v španielskej Zaragose. Ľavicoví extrémisti položili 2. októbra do stredu katedrály «Basilica del Pilar» dvojkilovú nálož. Pritom došlo k vecným škodám, zranený nebol nikto, hoci v čase výbuchu boli v katedrále početní návštevníci!

V liste anarchistov, ktorý uverejnila baskická tlačová agentúra Vasco Press, skupina uvádza, že 10 minút pred výbuchom to oznámila viacerým novinám, lebo «nechceli zraniť veriacich či turistov». Bazilika je jednou z najväčších a najdôležitejších barokových chrámov v Španielsku.

Ako dôvod útoku extrémisti uviedli symbolický charakter katedrály a jej  Pannu Máriu «El Pilar» (Na stĺpe), patrónku monarchie a paramilitnej polície Guardia Civil. Útok bol zameraný aj proti Katolíckej cirkvi ako «historickému komplicovi» bývalého španielskeho diktátora Franca (1939-1975), ako aj španielskeho vykorisťovateľského štátu, ako vyhlásili anarchisti podľa Vasco Press.

Bol to už druhý bombový útok tejto skupiny na španielsku katedrálu v tomto roku. Vo februári umiestnili ľavicoví extrémisti nálož do spovednice v katedrále «La Almudena» v Madride. Tú však ešte pred výbuchom objavil kňaz a polícia ho zneškodnila. –zg-

 

Nepochopiteľné: ‘Interview’ s pápežom urobené bez záznamu

 

Paríž, 4.10.2013 (kath.net/KNA) 016 353 – Interview talianskeho žurnalistu Eugenia Scalfariho (89) s pápežom Františkom (76), ktoré sa v minulých dňoch postaralo o rozruch na celom svete, očividne vzniklo bez záznamu. Ako informovali francúzske noviny «Le Figaro» 4. októbra, Scalfari vyhlásil, že nerobil zvukový záznam, ani písomné poznámky. Pápež však dal na jeho zverejnenie súhlas, ako povedal Scalfari pre «Figaro».

V minulých dňoch sa vo Vatikáne stále znova objavovali pochybnosti o záväznosti textu, v ktorom pápež okrem iného označil vatikánsky dvor ako «malomocenstvo» pápežstva. Vatikánsky hovorca páter Federico Lombardi poukázal na to, že text nemá vieroučný charakter a nemožno ho porovnať s encyklikou. Rozhovor z konca septembra uverejnil 1. októbra denník «La Repubblica» a 2. októbra ho vytlačili aj vatikánske noviny «L’Osservatore Romano». –zg-

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen.

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *