Život Cirkvi vo svete 32 * 2013

Obsah

 

Odborník varuje pred prispôsobovaním sa cirkví médiám

Možno povedať: Homosexualita je liečiteľná choroba

Dobrá správa: Hviezda pornofilmov našla nový život s Ježišom

Kto zažil Ježiša, nebude sa môcť modliť s moslimami

Mexiko: Arcidiecéza skúma možný Eucharistický zázrak

Indonézia: Cirkev žiada ochranu pred útokmi

Dokument BBC demaskuje ‚Čiernu legendu’ o inkvizícii

Arcibiskup Zollitsch: Zmeny pre znovu zosobášených možné

Všetci veriaci majú právo na pravú katolícku liturgiu

‘Sláva, ktorá sa na nás má zjaviť’

Pápež František o homosexualite: Pohľad za titulky diskusie

Švajčiarsko: Stavia sa opát z Einsiedeln proti koncilu?

Hilarion: Pracujeme na stretnutí Cyrila I. s pápežom

Biskup: Homosexuálne „manželstvo“ nevyhnutný dôsledok antikoncepcie

Kardinál Dolan: Médiá sú posadnuté ‘horúcimi zemiakmi’

Turecko: Archeológovia údajne našli časti Ježišovho kríža

Litva: Cirkev slávi záver pokresťančovania pred 600 rokmi

Francúzsko: Slobodomurári sa obávajú hnutia odporu

Chile: Arcibiskup žaluje demonštrantov okupujúcich katedrálu

Nemecko: Kostol vyhorel po založení požiaru

Keňa: Právnik chce obnoviť proces o Ježišovi

Odkiaľ je jemný prístup médií voči pedofílii u nekatolíkov?

Nemecko: Odmietnutie jogy ‘extrémny postoj’

Vedci: Monogamia chráni pred usmrcovaním detí

Naša príloha

Putin: Svetoví vodcovia by sa mali spojiť a ukončiť prenasledovanie kresťanov

 

 

 

Odborník varuje pred prispôsobovaním sa cirkví médiám

 

Berlín, 8.8.2013 (kath.net/KNA) 016 202 – «Hlavné printové médium» podľa presvedčenia berlínskeho mediálneho odborníka Norberta Bolza stále viac nahrádzajú internetové médiá. V Interview pre Katolícku spravodajskú agentúru KNA varuje súčasne cirkvi pred tým, aby sa veľmi prispôsobovali médiám. „Pretože v logike médií vedie prispôsobovanie sa ľahko k ignorovaniu a k ľahostajnosti. Iba to, čo pevne odoláva, zostáva zaujímavé.“

 

KNA: Professor Bolz, „Springer“ sa oddeľuje od popredných časopisov a novín a úplne sa zameriava na internet, «Washington Post» odchádza k najväčšiemu svetovému internetovému obchodníkovi. Je toto prelom?

Norbert Bolz: To je istý odklon, ale tento vývoj prebieha už dlhšie. Teraz sa zreteľnejšie prejavuje u novín. Hlavné printové médium sa nahrádza digitálnou komunikáciou. „Springer“ je iba priekopníkom.

KNA: Ako sa obe médiá odlišujú?

Bolz: Internetové médiá sú rýchlejšie, takmer súčasné s dianím. V novinách je odstup medzi udalosťou a informáciou. A internetové médiá poskytujú rýchlejší prístup na množstvo informácií jedným kliknutím.

KNA: Skracuje sa tým dátum zastarania informácií? Je konzum plynulejší?

Bolz: Noviny chcú ponúkať čitateľovi reprezentatívny výber toho zaujímavého a hodného poznania. Na webovej stránke si výber môžem zostaviť sám.

KNA: To by bolo viac orientované na zákazníka.

Bolz: Ale nechávam sa pritom stále menej prekvapovať, podnecovať, vyzývať. Na internete už musím vedieť, čo vedieť chcem, aby som to našiel. V novinách nehľadám, ale nechávam sa redakciou prekvapiť.

KNA: Vedie to k väčšej fragmentácii verejnosti?

Bolz: Nemyslím. Veľké svetové témy zostávajú. Už pri uvádzaní súkromného vysielača si mnohí mysleli, že to roztrhne zlučujúcu líniu informácie. No na všetkých kanáloch sa ukazujú tie isté obrazy a rozprávajú tie isté príbehy. Na internete tomu nie je inak.

KNA: Ako reakciu na internet mnohí šéfredaktori stavajú na individuálny prístup, vlastný príbeh, na znak jedinečného postavenia.

Bolz: Aj tu pokračuje trend, ktorý sa viac sústreďuje na autorov: žurnalisti sa stávajú tovarom na trhu. Je tu boj o najlepších.

KNA: Zostruje sa tento boj konkurenciou blogerov?

Bolz: Žurnalizmus sa tým iste dostáva pod tlak. Internet je demokracia v zmysle emancipácie laikov. Pre žurnalistu sa preto okrem rešerší stáva rozhodujúcim štýl a príprava článku.

KNA: Čo to znamená pre „normálny“ žurnalizmus?

Bolz: Bulvarizáciu. Informácie sa emocionálne zafarbujú. To dávno zasiahlo už aj nemeckú štátnu televíziu ARD a ZDF …

KNA: Sú teda hlboké verejné diskusie ešte možné?

Bolz: Som proti uplakanosti. Personalizácia a emócie sú súčasne núdzovým obranným reflexom proti rastúcej komplexnosti. Všetky veľké témy – od krízy v Európe po Afganistan – preťažujú jednoduchého občana a pozorovateľa.

KNA: Stáva sa demokracia citlivejšia na nálady, keď sa do popredia dostane emocionalita?

Bolz: V každom prípade. Ale nemyslím, že v zmysle fanatizmu. Ľudia sú alergickí na všetky patetické tóny.

KNA: Čo drží spoločnosť pospolu, keď sa spoločný mediálny priestor skúseností zmenšuje?

Bolz: V radikálnej, čo do hodnôt pluralistickej spoločnosti, sú to už iba negatívne obmedzenia. V tom spočíva podstatná funkcia médií. Nemáme síce hodnoty, na ktorých by sme sa zhodli všetci, ale médiá nám každý deň predvádzajú, čo nechceme. Tak vzniká negatívny konsenzus hodnôt.

KNA: Teda obrana «summum malum», najväčšieho zla, ako etický základný konsenzus?

Bolz: Presne to podľa mňa poznačuje modernu.

 

Cirkev a médiá  

 

KNA: Akú spoločenskú úlohu zohráva potom náboženstvo, ktoré sa odvoláva na «summum bonum», na najvyššie dobro?

Bolz: Náboženstvo obsadzuje presne toto voľné miesto pozitívnych hodnôt.

KNA: Jeho význam vo verejnosti, ako sa zdá, mizne.

Bolz: Napriek všetkým hlásaným ateizmom je však naďalej pre väčšinu ľudí dôležité. Spoločnosť je naďalej hlboko nábožensky založená.

KNA: V Cirkvi praktizované náboženstvo zreteľne ustupuje.

Bolz: Ale nie potreba náboženstva. Realizuje sa v najrôznejších náhradných náboženstvách: od skladanky, čo z ktorej náuky budem veriť až po ideológie. Žiaľ toto niektoré protestantské cirkvi podporujú podľa princípu: hlavná vec, že sa v niečo verí.

KNA: Čo teda odporúčate cirkvám?

Bolz: Nič by nebolo horšie, ako keby sa Katolícka cirkev vydala cestou mnohých protestantských cirkví a stále viac by sa vydávala na nemilosť sveta médií a prispôsobovala sa mu. Mala by si zachovať poklad svojej 2000-ročnej životnej skúsenosti a spirituality a nemeniť ju za spôsobilosť vystupovať v talkshow.

A: Mala by teda menej stavať na publicite?

Bolz: Som protestant a poznám iba hriechy mojej cirkvi. Ale nikdy som ešte nemal dojem, že by v Katolíckej cirkvi bol tlak na prispôsobenie sa očakávaniam. Médiá stále znova ponúkajú Cirkvi a pápežovi: Budeš pre nás vyhovujúci, ak budeš zodpovedať našim očakávaniam. Keď tomu Benedikt nepodľahol, opečiatkovali ho ako reakcionára.

KNA: Hrozí teda Cirkvi mediálne odsunutie bokom?

Bolz: Práve naopak. V logike médií vedie každé prispôsobenie sa  v konečnom dôsledku k ignorovaniu a ľahostajnosti. Iba to, čo pevne odoláva, ostáva zaujímavým a dostáva sa do médií. Otázkou je, či Cirkev vyvinie odvahu k autenticite. –zg-

 

Možno povedať: Homosexualita je liečiteľná choroba

 

Münster, 8.8.2013 (kath.net/idea.de) 016 201 – Štátna prokuratúra v nemeckom Münsteri zastavila vyšetrovanie za štvanie ľudu vedené proti predsedníčke malej strany „Christliche Mitte“ (Kresťanský stred), Adelgunde Mertensackerovej z Waderslohu pri Lippstadte. Homosexuálny internetový portál na ňu podal žalobu pre leták vydaný z poverenia Mertensackerovej, v ktorom sa okrem iného uvádza:

„Homosexuáli majú na svedomí viac ako 6 miliónov ľudí, ktorí zomreli na aids, ktorých obetovali uspokojovaniu svojich sexuálnych chúťok.“ U tzv. homosexuálnej láske ide o „egocentrické zneužívanie partnera“. Terapeutické úspechy psychológov a duchovných pastierov ako aj publikácie „Ex-Gay-Bewegung“ (Hnutia bývalých gejov) dokazujú: „Homosexualita je liečiteľná.“

Podľa Štátnej prokuratúry v Münsteri pri týchto výpovediach nejde o štvanie ľudu, „pretože príslušníci homosexuálnej časti obyvateľstva v Nemecku nie sú zasiahnutí v neodňateľnom jadre ich osobnosti“. V letáku sa nepodnecuje k nenávisti voči skupinám obyvateľstva, ale homosexualita vo všeobecnosti sa považuje za liečiteľnú chorobu. Výpovede sú z dôvodu základného práva na slobodné vyjadrenie názoru „oprávnené“. Svojimi tézami proti homosexualite Mertensackerová nezasahuje ani dôstojnosť jednotlivca, ale má za cieľ „sčasti agresívnou, sčasti polemickou formou upozorniť na túto jej stranou negatívne hodnotenú sexuálnu orientáciu“. –zg-

 

Dobrá správa: Hviezda porno našla nový život s Ježišom

 

New York, 8.8.2013 (kath.net/idea.de 016 200 – Americká hviezda pornofilmov našla vieru v Ježiša a začala nový život. Vo veku 18 rokov vstúpila dnes 26-ročná Brittni Ruizová do tohto obchodu so sexom. Spočiatku sa cítila krásna a cenná, no postupne sa tieto pocity zmenili na beznádej a opovrhovanie sebou. Viackrát sa pokúsila vziať si život, ako povedala v televíznej relácii „The View“ (Názor) v New Yorku. Denne mohla síce zarobiť až do 10 000 eur, no toho sa rada vzdá. Ruizová:

„Našla som Božiu lásku, Dokážem sa už milovať, rešpektovať a pocítila som, že Ježiš dokáže vyplniť tento pocit prázdnoty.“

Pastor Craig Gross, jeden zo zakladateľov webovej stránky XXXchurch.com (Pasadena/Kalifornia), mal na vyslobodení Ruizovej z priemyslu sexu rozhodujúcu účasť. Táto internetová stránka sa usiluje pomáhať ľuďom závislým od pornografie.

Spolu s Grossom sa teraz aj Ruizová zasadzuje za ženy v obchode s pornografiou. Chcela by im ukázať, že existujú ľudia, ktorým ich osud nie je ľahostajný. –zg-

 

Kto zažil Ježiša, nebude sa môcť modliť s moslimami

 

Mníchov, 8.8.2013 (kath.net/idea.de) 016 199 – Počiatkom (9. júla) a koncom (7. augusta) islamského pôstneho mesiaca Ramadan posiela americký prezident Obama, izraelský premiér Netanyahu a pápež svoje blahoželania moslimom. Pápež František tento rok zdôraznil svoje „ocenenie a priateľstvo ku všetkým moslimom“. Podobné môžeme čítať aj od evanjelických cirkevných predstaviteľov. Predseda Rady EKD, Nikolaus Schneider, v pozdrave uviedol, že sa veľa získa, ak ľudia, či kresťan, či moslim,  „v spoločnom rozhovore dospejú k poznaniu, že je to ten istý smäd po živote a ten istý hlad po spravodlivosti, ktorý ich spája“.

V Nemecku pozvali niektoré islamské spoločenstvá na spoločnú oslavu na konci Ramadanu. Vzhľadom na celosvetový islamistický teror a ohrozovanie amerických veľvyslanectiev mnohí považujú tieto gestá za neprimerané a kritizujú takýto medzináboženský dialóg.

 

Kto zažil Ježiša Krista, nebude sa môcť modliť s moslimami

Oprávnená je otázka, či spoločné modlitby a bohoslužby kresťanov a moslimov treba zásadne odmietnuť. Problém sa tu lokalizuje v protikresťanských kľúčových prvkoch etablovanej islamskej teológie. A právom! Ale problém spočíva vlastne ešte aj niekde úplne inde: Cirkev, ktorá popiera ústredné posolstvo spásy Biblie a Ježiša Krista nevyznáva ako vzkrieseného Syna a jedinú cestu k Bohu, má s islamom vskutku veľa spoločného. Ale kto zažil Ježiša ako osobu, Pána a Vykupiteľa, nebude sa môcť s moslimami modliť k tomu istému Bohu. A naopak to mimochodom tiež nejde. Obe strany by museli poprieť to podstatné svojej viery, aby mohli dospieť k spoločnému menovateľovi.

 

Dialóg skúsenosť, ktorá sa oplatí …

Ale dialóg nepredpokladá spoločný základ viery a nemôže sa viesť len na základe uvoľnených hodnôt a úsilia o rovnosť. Okrem toho existujú liberálni, „sekularizovaní“ a dokonca sionistickí moslimovia, na ktorých sa zo všetkých strán hľadí raz ako na odpadlíkov, raz ako na „vlkov v ovčom rúchu“. Spoznať takýchto ľudí je skúsenosť, ktorá sa oplatí.

 

… ale potrebuje aj jasné hranice

Neskrývajte sa za svoje (odôvodnené) obavy pred islamom, keď ide o to, stretávať moslimov v každodennom živote otvorene a srdečne. Ak ste však ešte nikdy s moslimským susedom nepopili čaj, tak bude najlepšie, ak k nemu hneď zájdete. Pápež v pozdrave k Ramadánu vyzýva k úctivému mysleniu a úctivej reči o prívržencoch iných náboženstiev, „bez zosmiešňovania či zhadzovania ich presvedčenia a praxe“, a dodáva: „bez toho, že by sme to museli zdieľať alebo odobrovať“. Práve s jasnými výpoveďami a hranicami sú  dialóg a dokonca priateľstvo možné. Kresťanom, ktorí pritom hľadajú návod, odporúčam knihu švajčiarskeho teológa Andreasa Maurera, „Základné vedomosti o islame“. Dobrým cieľom dialógu môže byť, osobným kontaktom odstrániť falošné predstavy o tom druhom. A takýchto predsudkov je množstvo – na oboch stranách. –zg-

 

(Autorka, Carmen Matusseková (Tübingen), je odborníčka na islam, spisovateľka a slobodná žurnalistka)

 

 

 

 

 

 

Mexiko: Arcidiecéza skúma možný Eucharistický zázrak

Mexiko City, 7.8.2013 (kath.net/CNA/jg) 016 198 – Arcidiecéza Guadalajara v Mexiku v súčasnosti skúma možný Eucharistický zázrak, ktorý sa mal udiať vo Farnosti Márie Matky Cirkvi.

 

Keď sa farár José Dolores Castellanos Gudino 24. júla modlil pred Najsvätejšou sviatosťou, uvidel svetlo ako blesk a počul hlas, ktorý ho vyzval, aby na 15. hodinu popoludní zvolal farnosť. Mal preniesť svätostánok zo svojej súkromnej kaplnky do kostola, ale predtým ho neotvárať. Potom hlas ohlásil Eucharistický zázrak.

Keď farár o 15. hodine otvoril svätostánok, konsekrovaná Hostia bola zaliata krvou. Farár Gudino uviedol, že hlas ho vyzval, aby zriadil kaplnku adorácie a pripustil všetky vedecké skúmania.

 

Najprv treba prešetriť správy troch svedkov zjavenia, ako oznámil generálny vikár Arcidiecézy Guadalajara. Medzi nimi bude samozrejme aj farár Gudino. Dodal, že arcidiecéza zostaví tím expertov, ktorý má hľadať vedecké vysvetlenie tohto javu.

Počas skúmania kardinál Ortega, miestny arcibiskup, nariadil konsekrovanú Hostiu neukazovať na verejnosti, ale uchovávať ju na bezpečnom mieste vo svätostánku, ako informoval generálny vikár. –zg-

 

Indonézia: Cirkev žiada ochranu pred útokmi

 

Djakarta, 8.8.2013 (KAP) 016 197 – Arcibiskup Djakarty Ignatius Suharyo Hardjoatmodjo žiadal lepšiu ochranu cirkevných zariadení. Neznámi páchatelia nedávno hodili zápalné fľaše na katolícku školu, ako informovala nemecká Katolícka spravodajská agentúra KNA. S poukazom na výbuch bomby v budhistickom chráme v západnej Djakarte, hlava diecézy indonézskeho hlavného mesta varovala pred „možným terorom a násilím“ aj proti kresťanským zariadeniam, ako cituje KNA katolícku ázijskú tlačovú službu Ucanews.

Neznámi páchatelia v utorok večer (miestneho času) hodili dve zápalné fľaše na školu v Tebete na juhu Djakarty, avšak bez toho, že by napáchali škody. V nedeľu detonovali v chráme Vihara Ekayana v západnej Djakarte dve bombové nálože. Podľa novín „Djakarta Post“ boli zranení traja ľudia. Iné médiá hovorili o jednom zranenom. –zg-

 

Dokument BBC demaskuje ‚Čiernu legendu’ o inkvizícii

 

Londýn, 8.8.2013 (kath.net/jg) 016 196 – Španielsku inkvizíciu dokonca aj katolíci považujú za jeden z najhorších zločinov v dejinách Cirkvi. Dokumentačný film britskej televízie BBC prezentuje historické skutočnosti a pozadie tohto diania a odhaľuje preháňanie a lži dodnes rozšírenej „Čiernej legendy“. Blogger Jon Sorensen zostavil na „Catholic Answers“ najdôležitejšie body tohto 45-minútového dokumentu:

 

– „Čierna legenda“ sa začala šíriť v 16. storočí ako proti-španielska propaganda. Za svoj úspech vďačí súčasnému vzniku tlače. Inkvizícia bola najdôležitejšou témou tejto legendy.

– Inkvizítori neboli fanatickí kňazi ako sa to často prezentuje. V skutočnosti  mnohí z nich neboli ani kňazi, ale odborníci na právo, vzdelaní na španielskych právnických školách.

– V Španielskej inkvizícii sa mučenie používalo len zriedka. Súdy iných európskych krajín ho používali častejšie ako Španielska inkvizícia.

– Dokument vyvracia historky o brutálnych metódach mučenia a hrozných podmienkach vo väzniciach. Inkvizícia mala najlepšie väznice v Španielsku.

– Väzni sekulárneho systému vykrikovali rúhania proti Bohu, aby ich preložili do väzníc inkvizície a tým sa vyhli mukám vo svetských väzniciach.

– Prenasledovanie bosoriek bol jav, ktorý vtedy zasiahol celú Európu. Svetské súdy nepoznali v tejto záležitosti nijakú miernosť. Mnohí obvinení skončili na hranici. Inkvizícia však neuznala obvinenie z bosoráctva. Nikto nemohol byť inkvizíciou odsúdený za bosoráctvo alebo upálený.

– Vo vidieckych oblastiach bola inkvizícia prakticky bezmocná.

– Počas celého 16. storočia Španielska inkvizícia popravila iba asi 50 osôb. „Čierna legenda“ tvrdí, že boli státisíce popráv.

– V celej Európe počas 350 rokov svojej existencie inkvizícia popravila  3000 až 5000 osôb. To je maximálne 14 ľudí za rok na celom kontinente. –zg-

 

Arcibiskup Zollitsch: Zmeny pre znovu zosobášených možné

 

„Cirkev nemá zostať taká centralistická.“

 

Mníchov, 6.8.2013 (KAP) 016 195 – Predseda Biskupskej konferencie Nemecka, arcibiskup Robert Zollitsch, považuje  zmeny v Katolíckej cirkvi v prístupe k znovu zosobášeným rozvedeným za možné.

„Mám nádej, že biskupská konferencia v tom má v pápežovi Františkovi dobrého partnera pre rozhovor,“ povedal freiburský arcibiskup podľa nemeckej Katolíckej spravodajskej agentúry KNA v interview pre „Süddeutsche Zeitung“ z utorka. „On cíti, že ten, kto sa nemení, kráča naspäť a nie vpred.“ Aj otázku diakonátu ženy, ktorý nie je sviatostným úradom, nechal podľa neho František otvorenú. „Za to som mu veľmi vďačný,“ dodal Zollitsch.

Arcibiskup potom vo všeobecnosti ocenil aj vystupovanie nového pápeža. To sa podľa jeho slov vyjadruje napríklad v jeho výpovediach na tému homosexualita. Síce zdôraznil iba to, čo stojí aj v Katechizme, ale „nový je jazyk, ktorým hovorí: Ja chcem byť blízko ľuďom. To je jeho základná téma.“

Ďalším dôležitým bodom je jeho silné zdôrazňovanie kolegiality biskupov. Aj povolanie skupiny ôsmych kardinálov, ktorí mu majú radiť pri reforme kúrie, ukazuje, „že Cirkev nemá zostať taká centralistická, ako to v minulosti niekedy bývalo“, ako povedal arcibiskup.

Zollitsch potom vyzval farnosti, aby sa intenzívnejšie venovali charitatívnym a sociálnym otázkam. „Vždy povzbudzujem farské spoločenstvá, aby sa chudobným, zlomeným ľuďom venovala pozornosť v kázňach, ako aj vo farskom živote. Pápež je v tom náš mocný spojenec. Rozdiely medzi chudobnými a bohatými sa aj v Nemecku stále zväčšujú. Tu musia cirkvi proti tomu pôsobiť až dolu k farským spoločenstvám.“

V pastorácii treba zmenšovať „centrizmus fár, ktorý existuje aj v evanjelickej cirkvi“. Aj pastorační a farskí referenti ako aj diakoni sú samostatné pastoračné služby, ako povedal Zollitsch. Vzhľadom na demografický vývoj farnosti nebudú v budúcnosti už také uzavreté ako v minulosti. „Myslím tu skôr na siete v rámci pastoračných jednotiek.“

Arcibiskup Zollitsch poskytol toto interview pri príležitosti svojich 75. narodenín. –zg-

 

Všetci veriaci majú právo na pravú katolícku liturgiu

 

Vatikán, 6.8.2013 (kath.net/jg) 016 194 – „Všetci veriaci však majú právo na pravú liturgiu a predovšetkým na také slávenie svätej omše, aké Cirkev chcela a ustanovila, aké sa predpisuje v liturgických knihách, ako aj v ostatných zákonoch a normách. Katolícki veriaci majú právo, aby obeta svätej omše bola pre nich slávená integrálnym spôsobom podľa úplného učenia Učiteľského úradu Cirkvi. Napokon katolícke spoločenstvo má právo na také slávenie najsvätejšej Eucharistie, aby sa naozaj javilo ako sviatosť jednoty a aby sa vylúčili všetky chyby a gestá, ktoré by mohli spôsobiť rozdelenie a rozbroje v Cirkvi. Všetci veriaci majú právo na pravú liturgiu a zvlášť na slávenie svätej omše tak, ako to chcela a stanovila Cirkev, teda ako je to predpísané v liturgických knihách a normách.“

Takto sa to uvádza v inštrukcii „Redemptionis sacramentum“ (RS 12), ktorú vydala Kongregácia pre Boží kult a disciplínu sviatostí v roku 2004. Čo možno urobiť, ak sa liturgické predpisy ignorujú? Aj na to dáva inštrukcia odpoveď:

Každý katolík, či už kňaz, diakon alebo veriaci laik, má právo predniesť sťažnosť o svojvoľnosti v liturgii diecéznemu biskupovi alebo kompetentnému ordinárovi, ktorý mu je podľa práva rovnocenný, alebo Apoštolskej stolici na základe primátu rímskeho veľkňaza. Je však vhodné, aby sa hlásenie alebo sťažnosť podľa možnosti najprv predložila diecéznemu biskupovi. Nech sa to však vždy robí v pravde a láske. (RS 184)

Americký kňaz John Zuhlsdorf v blogu uverejnil rady, ktoré treba v písomnom styku s biskupom alebo vatikánskym úradom rešpektovať. Zuhlsdorf môže hovoriť z vlastnej skúsenosti. Bol spolupracovníkom Pápežskej komisie Ecclesia Dei.

Zuhlsdorf odporúča, najprv upozorniť kňaza alebo farára na zneužívanie liturgie. Ak ten neodpovie, alebo nie je ochotný nešváry odstrániť, mali by sme sa obrátiť na príslušného biskupa. Sťažnosť do Ríma by sa mala podať až keď ani táto cesta nebude úspešná. Kto je blízko miestu diania, môže udalosti lepšie preskúmať, píše kňaz. Zuhlsdorf odporúča celú korešpondenciu si zachovať a priložiť v kópii, ak sa obraciame na vyššie miesto.

Ďalším dôležitým bodom je relevantný dôkazový materiál. Ten môže byť vo forme zvukovej či obrazovej nahrávky, správ alebo informácií v médiách ako sú farské listy alebo výpovede svedkov.

List by mal byť stručný, nie dlhší ako jedna strana a podľa možnosti by mal vecne opísať udalosti. Emócie tu nemajú miesto, ani osobné útoky na zúčastnené osoby. Ďalej by sa adresátom listu nemalo vysvetľovať, čo majú urobiť. Tí sami zistia, ktoré kánony cirkevného práva boli porušené a či ide o akt neposlušnosti kňaza.

Na konci listu by sme mali adresátom za ich služby poďakovať a prisľúbiť im svoje modlitby. A to by sme potom mali naozaj aj robiť, píše P. Zuhlsdorf. –zg-

Link na inštrukciu RS:

 

http://www.kbs.sk/obsah/sekcia/h/dokumenty-a-vyhlasenia/p/dokumenty-vatikanskych-uradov/c/redemptionis-sacramentum

 

Príklad: Zneužívanie liturgie v Lineckej diecéze na Božie Telo:

 

 

 

‘Sláva, ktorá sa na nás má zjaviť’ (Rim 8,18)

 

Myšlienky sv. Leva Veľkého, pápeža a učiteľa Cirkvi k sviatku Premenenia Pána

 

Rím, 6.8.2013 (kath.net) 016 193 – Ježiš vzal Petra, Jakuba a jeho brata Jána, a vyviedol ich na vysoký vrch do samoty. Tam sa pred nimi premenil a zjavil im lesk svojej slávy. Pretože dokonca aj keby spoznali Boží majestát, ktorý v ňom prebýva, tak by predsa nevedeli, že jeho telo, ktoré malo zahaliť jeho božstvo, má účasť na Božej moci. Preto totiž Pán niekoľko dní predtým výslovne prisľúbil, že niektorí z jeho učeníkov nezomrú, kým neuvidia Božieho Syna prichádzať v jeho kráľovstve (porovn. Mt 16,28), teda v lesku jeho slávy, ktorá jeho prijatej prirodzenosti mimoriadnym spôsobom prináleží …

Toto premenenie malo najprv za cieľ, vyňať zo sŕdc učeníkov škandál kríža, aby pokora dobrovoľne zvoleného utrpenia neotriasla vierou tých, ktorí smeli uvidieť veľkosť skrytej dôstojnosti. No s rovnakým predvídaním premenenie v Ježišovej Cirkvi vzbudilo nádej, ktorá jej mala slúžiť ako opora: totiž aby údy Kristovho tela dokázali pochopiť, akým spôsobom budú jedného dňa premenené, veď sú povolané k tomu, aby sa radovali zo slávy, ktorú videli zažiariť vo svojej Hlave.

K tomu Pán sám povedal, keď hovoril o vznešenej veľkosti svojho návratu: „Vtedy sa spravodliví zaskvejú ako slnko v kráľovstve svojho Otca“ (Mt 13,43). A apoštol Pavol dosvedčuje to isté, keď hovorí: „A myslím, že utrpenia tohto času nie sú hodny porovnávania s budúcou slávou, ktorá sa na nás má zjaviť“ (Rim 8,18). A na inom mieste: „A keď sa zjaví Kristus, váš život, vtedy sa aj vy zjavíte s ním v sláve“ (Kol 3,4). –zg-

 

Pápež František o homosexualite: Pohľad za titulky diskusie

 

Rím, 5.8.2013 (ZenitAnn Schneible) 016 192 – Deň po tom, čo sa pápež František vrátil do Ríma zo Svetových dní mládeže v Riu de Janeiro, hlavnú tému sekulárnych médií na celom svete tvoril obraz pápeža Františka s titulkom: „Kto som ja, aby som súdil homosexuálov?“

Titulok vyňali z výpovede Svätého Otca na brífingu o SDM v lietadle na ceste do Ríma. Okrem ľudí s homosexuálnymi sklonmi pápež František odpovedal aj na otázky o vatikánskej banke, vysviacke žien a o svojich dojmoch z návštevy Brazílie.

Médiá si zvlášť hoveli v slovách: „Keď je človek gej a hľadá Pána a má dobrú vôľu, kto som ja, aby som súdil toho človeka? … tieto osoby sa nesmú nikdy marginalizovať a treba ich integrovať do spoločnosti.“

Niektorí obhajcovia práv gejov a homosexuálneho „manželstva“ oslavovali tieto slová – či skôr tento vyselektovaný citát – ako znamenie, že pápež František vedie Katolícku cirkev na cestu zmeny jej náuky o homosexuálnom štýle života. Citovali ju aj ako zlepšenie oproti náukám emeritného pápeža Benedikta XVI., ktorý sa považoval za viac „odsudzujúceho“ vo veciach týkajúcich sa homosexuality.

Z dôvodov, ktoré si môžeme sami vyložiť, sekulárne médiá sú „pozitívne“ selektívne v prezentovaní pápeža Františka, a súčasne často negatívne selektívne vo výpovediach o pápežovi Benediktovi, o jeho predchodcoch a o katolíckej náuke vo všeobecnosti. O tom svedčí relatívne mlčanie médií o výroku pápeža Františka týkajúceho sa vysviacky žien na tom istom brífingu, v ktorom jasne konštatuje, že postoj Cirkvi v tejto otázke je nezmeniteľný.

Pápež František, ktorý volá po tom, aby sa homosexuáli integrovali do spoločnosti a neodsudzovali a nevytláčali na okraj spoločnosti, sa považuje za hlásateľa zmeny katolíckej náuky, aj keď v skutočnosti iba vyzdvihuje to, čo  jeho predchodcovia a čo Cirkev stále hlása.

Nemalý počet mužov a žien má hlboko zakorenené homosexuálne sklony,“ píše sa v Katechizme Katolíckej cirkvi (2358), na ktorý sa pápež František v brífingu odvolal. „Táto objektívne nezriadená náklonnosť je pre väčšinu z nich skúškou. Treba ich prijímať s úctou, súcitom a jemnocitom a vyhýbať sa akémukoľvek náznaku nespravodlivej diskriminácie voči nim. Aj tieto osoby sú povolané plniť vo svojom živote Božiu vôľu a, ak sú kresťanmi spájať s Pánovu obetou na kríži ťažkosti, s ktorými sa môžu stretnúť v dôsledku svojho stavu.“

Bez ohľadu na trocha trápny výklad výzvy pápeža Františka „nesúdiť gejov“ médiá neuvážene otvorili cestu rovnako veriacim ako aj neveriacim, aby sa bližšie pozreli na to, čo Cirkev učí o tejto záležitosti. Či to spôsobí zmenu srdca tým, čo napomáhajú homosexuálny štýl života, to sa uvidí. Ale pre tých, čo bránia tradičné manželstvo v čase, keď „manželstvo“ homosexuálov sa stáva legálnym v jednej krajine za druhou, môže byť v poriadku taktika revízie, pre ktorú nám slová Svätého Otca poslúžia ako sprievodca. Počúvame spoločenstvo gejov? Odpovedáme na ich otázky? Hľadáme dialóg, alebo sme iba „pápežskí“? Je náš jazyk úctivý? Uznávame, že mnohí čelia pravému prenasledovaniu, ktoré ich vyháňa, takže sa utiekajú do spoločenstva gejov? Uznávame, že niečo z tohto prenasledovania sa deje v mene viery? Vedie nás kresťanská láska do boja za ich prospech, ako aj za prospech celej spoločnosti, alebo bojujeme iba za nejaký program?

To neznamená odmietať skutočné prenasledovanie tých, čo hrdinsky bojujú za obranu tradičného manželstva. No v boji za zachovanie inštitúcie manželstva proti úsiliu spoločenstva gejov predefinovať ho, je tu nebezpečenstvo, že sa stratíme v polemike. Nakoniec nestačí vyhrať diskusiu, čo je dôležité je, aby sme si zmenili srdcia aj mysle. –zg-

 

Švajčiarsko: Stavia sa opát z Einsiedeln proti koncilu?

 

Chur-Einsiedeln, 5.8.2013 (kath.net) 016 191 –  „To, čo normálne označujeme ako reformované, rímskokatolícke alebo kresťansko-katolícke, nie sú vlastne cirkvi, ale vyznania. Existujú rôzne vyznania, ale je iba jedna Cirkev.“ Touto výpoveďou v katolíckych novinách „Sonntagszeitung“ opát z kláštora Einsiedeln, Martin Werlen, minulý víkend de facto uprel svojej vlastnej Cirkvi, že je cirkvou. Tento hodnostár, známy spornými výrokmi, by tiež chcel, aby sa o cirkvách v pluráli dôsledne hovorilo iba vtedy, keď sa myslí „jedna, svätá, katolícka a apoštolská Cirkev“, ktorá sa zhromaždila na rôznych konkrétnych miestach na celom svete.

Touto výpoveďou sa opát očividne stavia proti Druhému vatikánskemu koncilu a koncilovému dokumentu „Lumen Gentium“ (8-13). Tam sa hovorí o tom, že táto Kristom založená Cirkev sa realizuje v Katolíckej cirkvi, ktorá je vedená nástupcom sv. Petra v spoločenstve s biskupmi.

 

Hilarion: Pracujeme na stretnutí Cyrila I. s pápežom
Moskva, 5.8.2013 (kath.net/KNA) 016 190 – V morálnych otázkach Ruskej pravoslávnej a Katolíckej cirkvi sa už mnohé darí. Spor okolo sakrálnych budov na Ukrajine však naďalej bráni historickému stretnutiu pápeža Františka a pravoslávneho moskovského patriarchu Cyrila I.

V interview s nemeckou Katolíckou spravodajskou agentúrou (KNA) a ďalšími médiami hovorí kompetentný riaditeľ Oddelenia pre zahraničie Moskovského patriarchátu, metropolita Hilarion (47), o kladoch a nedostatkoch oboch vyznaní.

 

KNA: Metropolita Hilarion, aké témy určujú v súčasnosti rozhovory Ruskej pravoslávnej a Katolíckej cirkvi?

Hilarion: Máme svoju vlastnú agendu. Tá obsahuje pozitívne a žiaľ aj negatívne momenty. K tým druhým by som zaradil najmä to, čo sme z minulosti zdedili. Zvlášť je to medzikonfesionálna situácia na západnej Ukrajine, kde ešte koncom 80. rokov vypukol konflikt medzi pravoslávnymi a gréckokatolíkmi. Táto situácia nie je dodnes upravená. Gréckokatolícka cirkev zabrala viac ako 500 pravoslávnych kostolov. Mnohé z nich boli pred rokom 1946 gréckokatolícke, ale v roku 1946 sa stali pravoslávnymi.

No otázka znovunastolenia historickej spravodlivosti by sa podľa môjho pevného presvedčenia nemala riešiť násilne, ale cestou rokovania. Takýto proces rokovania navrhla naša strana a dokonca ho začala. No gréckokatolíci z neho vystúpili. Využili politicky nestabilnú situáciu na Ukrajine a kostoly jednoducho násilne zabrali. To zanechalo hlboké a bolestné stopy v histórii našich vzťahov a doteraz ich poznačuje.

Na druhej strane môžem konštatovať mnohé pozitívne zmeny v našich vzťahoch, najmä za pontifikátu Benedikta XVI. Bolo možné nájsť dohodu v celom rade otázok, a nepochybne môžeme konštatovať pozitívnu dynamiku našich vzťahov.

Dúfame, že tá bude pokračovať aj za pápeža Františka. Ako vedúci delegácie Ruskej pravoslávnej cirkvi som sa zúčastnil na jeho intronizácii a po nej som s ním mal súkromný rozhovor. Nadobudol som dojem, že pápež František hľadí na Ruskú pravoslávnu cirkev s láskou a úctou a že v našich vzťahoch nájdeme spoločnú reč.

KNA: Aká je situácia v teologickom dialógu oboch cirkví?

Hilarion: Myslím, že nie je jednoduché vyriešiť ekleziologické otázky. Ťažko si viem predstaviť, že tá či oná tradícia opustí svoje bohoslužby a svoje chápanie cirkvi, čo sa vyvíjalo celé stáročia. Ale môžeme sa pokúsiť nájsť nový výklad existujúcich sporných záležitostí. Spoločná komisia pre pravoslávno-katolícky teologický dialóg sa tým naozaj zaoberá.

Som členom tejto komisie a neskrývam, že s jej prácou v ostatných rokoch nie som spokojný. Myslím si, že v súčasnosti zvolený smer teologických skúmaní nás nepovedie k lepšiemu chápaniu existujúcich diferencií. Naopak, vedie k tomu, že tieto diferencie, ako sa po rusky povie „budú vymydlené“ – to znamená, že sa vzbudí dojem, že neexistujú.

Som pevne presvedčený, že v dialógu o teologických otázkach musíme absolútne otvorene a exaktne pomenovať rozdiely, ktoré medzi nami existujú a že si musíme navzájom pomáhať pochopiť logiku vývoja našich teologických tradícií.

Ak sa budeme jednoducho tváriť, akoby sme nijaké diferencie nemali, alebo akoby ich bolo iba málo, ak sa budeme pokúšať teologické tradície našich cirkví prezentovať ako maximálne zblížené, povedie to na bludnú cestu.

KNA: Katolícky moskovský arcibiskup Paolo Pezzi pred mesiacom povedal, že stretnutie pápeža Františka a ruského pravoslávneho patriarchu Cyrila I. by bolo možné už «zajtra». Ako to vidíte vy?

Hilarion: Stretnutie patriarchu s pápežom je v princípe možné. Ale doteraz nehovoríme o konkrétnych termínoch ani o mieste, pretože – ako sme už veľakrát pri tejto otázke zdôraznili –pre nás nie je dôležitý samotný fakt stretnutia, ale jeho výsledky pre Pravoslávnu a Katolícku cirkev. Pre nás je dôležité, či to pomôže, objasniť súčasné otázky. V tomto zmysle hovoríme, že takéto stretnutie musí byť dobre pripravené nielen protokolárne, ale predovšetkým programovo.

To znamená, že musíme vopred vedieť, že stretnutie prinesie úžitok a preto je potrebné najskôr zladiť niektoré veľmi dôležité postoje. Akonáhle sa to podarí, myslím, že všetky prekážky stretnutia sa odstránia.

Avšak to si prirodzene vyžaduje namáhavú prácu a veľkú mieru vzájomného pochopenia. Pracujeme na tom. No teraz ešte nemôžeme uviesť dátum či miesto stretnutia. –zg-

 

Biskup: Homosexuálne „manželstvo“ nevyhnutný dôsledok antikoncepcie

 

Portsmouth, 5.8.2013 (kath.net/CC) 016 189 – Biskup anglickej Diecézy Portsmouth, Philip Egan, zaujal v posolstve stanovisko k legalizovaniu homosexuálneho „manželstva“ v Anglicku a Walese v júli:

Je to „nevyhnutný dôsledok procesu, ktorý sa začal so sexuálnou revolúciou v 60. rokoch minulého storočia, najmä umelou antikoncepciou. „Tá oddeľuje oba ciele pohlavného styku tým, že rozdeľuje spájajúci aspekt a aspekt plodenia potláča“.

Mocné lobby urobili homosexuálne vzťahy spoločensky prijateľné, „preto je postup vlády, rozšíriť manželstvo na páry rovnakých pohlaví a časom, ako možno očakávať, aj na iné kombinácie a partnerstvá, nevyhnutným smerom vývoja“.

„Ako katolíci sa teraz odrazu nachádzame, tak ako Izrael v Egypte, v cudzej krajine, ktorá hovorí cudzím jazykom a má neobyčajné zvyky. Orwellský pokus parlamentu predefinovať manželstvo, radikálne mení spoločenskú situáciu.“ Pre cirkev v Anglicku a Walese je to „masívna výzva“ a môže predstavovať „legislatívne mínové pole“, aj keď na účinky tohto zákona si treba ešte počkať.

V júli legalizovali v Anglicku a Walese homosexuálne „manželstvo“. Od r. 2005 existuje možnosť registrovaného partnerstva, ktoré je teraz možné zmeniť na manželstvo. Zákon povoľuje sobáše na radnici aj v kostole, ale cirkvám ponechal možnosť voľby, či ich budú vysluhovať. V Škótsku a Severnom Írsku je toto „manželstvo“ naďalej zakázané. –zg-

 

Kardinál Dolan: Médiá sú posadnuté ‘horúcimi zemiakmi’

 

New York, 5.8.2013 (kath.net/jg) 016 188 – Kardinál Timothy Dolan, arcibiskup z New Yorku, uverejnil v blogu niektoré úvahy o pápežovi Františkovi, SDM a tlačovej konferencii pápeža v lietadle do Ríma.

„Pápež mal na spiatočnom lete z Ria očividne výbornú náladu,“ napísal kardinál Dolan v blogu a pripomenul veľkú vlnu sympatií voči Svätému Otcovi na jeho prvej pastoračnej ceste.

František sám bol Riu „pozitívny, optimistický, orientovaný na budúcnosť, realistický a vyzývajúci k činom“. Ako príklady uviedol kardinál Dolan Františkovu kritiku „kultúry odhadzovania“, ktorá marginalizuje starých ľudí, mládež, malé deti, slabých, postihnutých a utečencov. „Jeho stretnutie s viac ako 3 miliónmi mladých umlčalo všetkých, ktorí pestujú stereotyp odkvitnutej, apatickej a smrti zasvätenej Cirkvi,“ ako to vyjadril.

V príhovoroch Svätý Otec stále znova hovoril o milosrdenstve a to ako o Božom milosrdenstve voči nám ľuďom, tak aj o milosrdenstve, ktoré si máme poskytovať navzájom.

Františka v tomto ohľade neunavilo poukazovať na súvislosť medzi Bohom a jeho Cirkvou. Božie milosrdenstvo plynie cez Cirkev,“ napísal kardinál Dolan.

„Aj v mnohokrát citovanej výpovedi pápeža o homosexualite bolo vlastnou témou milosrdenstvo. Nespravodlivá diskriminácia homosexuálov je hriech, povedal pápež a tým citoval Katechizmus. Homosexuálne akty nie sú zlučiteľné s Božím zjavením – ako aj každý heterosexuálny akt mimo na celý život uzavretého manželstva muža a ženy. Tieto akty by však mohli byť Božím milosrdenstvom odpustené a vzniknuté rany uzdravené,“ píše kardinál Dolan.

Na záver blogu kardinál uvažuje o rôznych reakciách médií. Počas SDM  pápež šesť dní hovoril o témach ako priateľstvo, služba, dôvera, nádej, pokora, nasledovanie, viera a jednoduchosť. Jeho slová tu a tam médiá odcitovali. Ale témy, ktoré médiá vyhlasovali ako „horúce zemiaky“ – ako vysviacka žien, antikoncepcia, rozvod, potrat, homosexualita a celibát – počas Svetových dní mládeže nikoho nezaujímali. Médiá tieto témy nadhodili aj počas tlačovej konferencie a pápežom v lietadle a venovali im oveľa viac miesta ako dobrým myšlienkam, ktoré Svätý Otec na pláži Copacabana hlásal. „Nie Cirkev je týmito témami posadnutá, ale médiá,“ napísal kardinál Dolan.

„Dosť zvláštne sú aj v spravodajstve sa stále znova vynárajúce poukazy na to, že tento pápež teraz konečne zmení náuku Cirkvi. Katolíkom je jasné, že pápež je presne tak služobníkom pravdy ako všetci ostatní ľudia. Náuka je nám daná. Je pevne stanovená a odovzdáva sa z generácie na generáciu. Na tom pápež spolupôsobí a on robí svoju vec veľmi dobre,“ píše kardinál Dolan. –zg-

 

Turecko: Archeológovia údajne našli časti Ježišovho kríža

 

Washington-Ankara, 4.8.2013 (KAP) 016 187 – Tureckí vedci sú presvedčení, že pri vykopávkach na severe krajiny našli časti Ježišovho kríža. Nález urobili pri vykopávkach v Kostole Balatlar v Sinope, ako informovali americké internetové noviny „Huffington Post“ cez víkend.

„Našli sme v tejto kamennej truhle niečo sväté. Mohli by to byť časti kríža, na ktorom bol Ježiš ukrižovaný,“ povedala vedúca vykopávok, Gülgün Körogluová. „Je to najdôležitejší artefakt, aký sme doteraz vykopali.“

Či ide naozaj o zvyšky Ježišovho kríža, museli by ukázať ďalšie výskumy, povedala táto profesorka archeológie z Univerzity v Istanbule. Objasniť treba okrem iného otázku, ako sa fragmenty kríža mohli dostať na turecké Čiernomorské pobrežie. V minulosti sa už často hovorilo o tom, že rytieri na krížových výpravách priniesli časti kríža do Európy ako relikvie. –zg-

 

Litva: Cirkev slávi záver pokresťančovania pred 600 rokmi

 

Vilnius, 4.8.2013 (kath.net/KAP) 016 186 – Katolícka cirkev Litvy slávi dokončenie pokresťančovania krajiny pred 600 rokmi. „Krstom v Samogitie“, regiónu na západe Litvy, sa dokončilo pokresťančovanie Litvy po tom, čo veľké časti krajiny už boli pokresťančené.

Pápež František vyslal do Litvy svojho zvláštneho vyslanca, maďarského prímasa, kardinála Petra Erdőa, aby ho na oslavách zastupoval. Erdő sa okrem toho zúčastní aj na eucharistickom kongrese v Tesiai. Pre maďarskú spravodajskú agentúru MTI kardinál Erdő pripomenul oslavy 600. výročia pokresťančenia väčšiny krajiny v roku 1987. Dnes je znova „čas, zamyslieť sa nad tým, čo kresťanské hodnoty ešte pre Európu znamenajú,“ povedal kardinál Erdő.

Pokresťančenie Litvy koncom 14. storočia vyplynulo z politických faktorov. Po smrti poľského kráľa Kazimíra III. v roku 1385 sa naskytla litovskému veľkniežaťu Jogailovi (1362-1434) možnosť prestúpením na kresťanstvo a sobášom s poľskou kráľovskou dcérou Hedvigou dosiahnuť poľskú korunu. V roku 1386 bol Jogaila v Krakove korunovaný za kráľa a  kresťanstvo sa o rok na to stalo štátnym náboženstvom.

Dnes sa ku Katolíckej cirkvi v Litve hlási 2,8 miliónov ľudí, čo je 80 percent obyvateľstva. V r. 1991 pápež Ján Pavol II. dal katolíckej cirkvi v Litve novú štruktúru a o. i. založil provinciu Vilnius. V r. 1993 potom Litvu aj osobne navštívil.  –zg-

 

Francúzsko: Slobodomurári sa obávajú hnutia odporu

 

Hnutie, ktoré bojuje za udržanie morálnych hodnôt,

je podľa Veľkého Orientu nemorálnou beštiou …

 

Paríž, 4.8.2013 (HSP/Tempi) 016 185 – José Gulino, veľmajster francúzskeho Veľkého Orientu, si vyžiadal stretnutie s francúzskym prezidentom Francois Hollandom. Líder tejto lóže s ním chce prediskutovať „nárast odporu voči slobodomurárom“.

 

„Násilné“ hnutie Veilleurs Debout

Gulino sa v liste prezidentovi sťažuje na „manifestácie hnutí Printeps francais a Veilleurs debout (hnutia, ktoré vzišli s veľkej manifestácie Manif pour tous) pred našimi úradmi a proti-slobodomurárske nápisy na múroch v La Rochelle a Rennes.“

Podľa lídra Veľkého Orientu „z týchto násilností vyvstáva otázka o laickosti, ktorá umožňuje slobodu svedomia a univerzálnu svornosť.“ Paradoxom je, že toto násilie, ktorého sa veľký majster tak obáva, sa prejavuje tichým protestom nehybne stojacich protestujúcich na verejných
miestach, aby vyjadrili tichú opozíciu vládnej politike.

Ich kampaň začal 22-ročný študent, ktorý prvýkrát protestoval pred Justičným palácom. Stál nehybne dlhých 5 hodín pred úradom Madame Taubira – neobľúbenej ministerky a navrhovateľky kontroverzného zákona o manželstvách a adopciách pre homosexuálne páry, napriek tomu, že týmto párom sa už dávno vyšlo v ústrety, a to registrovaným partnerstvom.

 

Ohrozujú republiku ?

„My, francúzski slobodomurári“, pokračuje Gulino, „si uchovávame našu republiku hlboko v srdci, a Veľký Orient Francúzska, ktorý si stráži republiku, sa obáva, že nárast extrémistov, zoskupení, slovných násilností a intolerancie ohrozuje univerzalizmus ako aj samotnú republiku, ktorá je krehká, lebo je otvorená a tolerantná.“

Gulino tu má na mysli hlavne vyše milióna „netolerantných“ protestujúcich z Manif pour tous a tichých z Veilleurs Debout, ktorí sa postavili proti radikálnej redefinícii manželstva.

Hnutie, ktoré bojuje za udržanie morálnych hodnôt republiky, je podľa Veľkého Orientu nemorálnou beštiou a hrozbou pre hodnoty republiky.

Znepokojení konaním „zoskupení, ktoré ohrozujú slobodu vyjadrovania a myslenia a pred zrodom tejto nemorálnej beštie“ francúzski slobodomurári očakávajú od Hollanda „adekvátnu odpoveď na túto krízu, ktorá je hrozbou pre hodnoty republiky a v mene bratstva a tolerancie“ žiadajú o
stretnutie s prezidentom.

+++

Tichý protest mladých ľudí za tradičné hodnoty je podľa francúzskych slobodomurárov bojom proti hodnotám republiky a títo mladí vraj predstavujú zrod „amorálnej beštie“ …

Chile: Arcibiskup žaluje demonštrantov okupujúcich katedrálu

 

Santiago, 4.8.2013 (kath.net/KNA) 016 184 – Arcibiskup Santiaga de Chile, Ricardo Ezzati, na súde zažaloval demonštrantov vyčíňajúcich v katedrále mesta. Justícia má tento incident vyšetriť, žiadal arcibiskup Ezzati pri podaní žaloby v stredu podľa denníka «La Trecera». Protivníci zákazu potratu, ktorý platí v Chile, minulý týždeň v katedrále v Santiagu zaútočili na veriacich na bohoslužbách a napáchali vecné škody.

V Chile vypukla diskusia o platiacom zákaze potratu. Vyvolal ju prípad 11-ročného dievčatka, ktoré znásilnil druh jeho matky a teraz je v 4 mesiaci tehotenstva. V Chile je potrat zakázaný. Predošlý zákon, ktorý potraty po znásilnení alebo zo zdravotných dôvodov povoľoval,  za vojenskej diktatúry generála Augusta Pinocheta (1973-1990) v roku 1989 zrušili. –zg-

 

Nemecko: Kostol vyhorel po založení požiaru

 

Hannover, 3.8.2013 (kath.net) 016 183 – V noci z pondelka 29. na utorok 30. júla úplne vyhorel evanjelický kostol v Garbsene pri Hannoveri. Polícia vyšetruje zločin podpaľačstva. „Samovznietenie neprichádza do úvahy,“ povedala policajná hovorkyňa v Hannoveri, Anja Gläser. Škoda na Kostole Willehadi sa odhaduje na milión eur. Informoval o tom „Welt“.

V tejto štvrti v Garbsene, Auf der Horst, založili podľa polície od januára už 31 požiarov. Väčšinou to boli smetné kontajnery, ale aj väčšie rodinné domy a jeden obchod.

Mesto Hannover vypísalo najprv odmenu 6000 eur za cenné informácie na dolapenie páchateľov, vo štvrtok ju zvýšilo na 15 000 eur, ako napísali noviny „Hannoversche Allgemeine“.

Sociálni pracovníci majú okrem toho vyhľadať 20 mladých imigrantov v tejto štvrti. Je to gang, ktorý sa  nazýva AIG, „Cudzinci v Garbsene“, na videách sa prezentujú ako zlí gangstri – raperi a stále znova obťažujú obyvateľov a spáchali aj vlámanie. Obyvatelia ich teraz podozrievajú z podpaľačstva.

„Pochádzajú z vojnových oblastí, majú traumatické skúsenosti. Nikdy sa im tu nepodarilo integrovať,“ vyhlásil hovorca mesta, Benjamin Irvin. –zg-

 

Keňa: Právnik chce obnoviť proces o Ježišovi

 

Nairobi, 3.8.2013 (kath.net/idea) 016 182 – Kenský právnik chce obnoviť proces o Ježišovi Nazaretskom. Dola Indidis zdôraznil, že jeho vyšetrovanie je čisto akademickej povahy. No jeho žiadosť o obnovenie procesu na Najvyššom súde Keni v Nairobi bola zamietnutá. Dola Indidis sa chce teraz obrátiť na medzinárodný súd v holandskom Den Haagu. Verí, že prípad sa uzavrie ešte za jeho života. Predstaviteľ medzinárodného súdneho dvora však pre informačnú službu Legal Cheek povedal, že prípad nemá šancu na revíziu ani len teoreticky.

 

Ježišove ľudské práva boli porušené

Podľa úsudku právnika boli Ježišove ľudské práva pred 2000 rokmi porušené chybným konaním súdu, zneužívaním úradu a predsudkami. Preto právnik žaluje rímskeho cisára Tiberia, jeho miestodržiteľa v Judey, Pontského Piláta, skupinu židovských starejších, ako aj kráľa Herodesa. Ako právnych nástupcov uvedených inštitúcií žaluje štáty Taliansko a Izrael. Indidis dúfa, že súdny dvor rozhodne, „že proces bol pred rímskymi súdmi nulitný, pretože v tom čase ani v neskorších časoch nezodpovedal konaniu právneho štátu“.

 

Nesprávny trest: Ukrižovanie namiesto kameňovania

Právnik uvádza: „Niektorí prítomní pľuli Ježišovi do tváre, bili ho päsťami, fackovali, urážali a označili za hodného smrti. Pilát dal obžalovaného zbičovať. Ani trest – ukrižovanie – nezodpovedal údajnému previneniu, pretože bohorúhačstvo sa podľa galilejského práva trestalo kameňovaním. Ježiš bol ukrižovaný podľa rímskeho práva, hoci obvinenie – rúhanie sa židovskému Bohu –  podľa tohto práva vôbec nebolo porušením zákona. Sudca teda vyniesol nesprávny rozsudok.“ –zg-

 

Odkiaľ je jemný prístup médií voči pedofílii u nekatolíkov?

 

Berlín, 2.8.2013 (kath.net) 016 181 – Faktom je, že v porovnaní s prípadmi pedofílie v oblasti Katolíckej cirkvi zostávajú takéto prípady u zelených, evanjelikoch a židoch do veľkej miery tabu alebo nevyvolajú nijaký porovnateľne veľký verejný škandál. Poukázal na to Michael Wolffsohn v komentári pre spravodajský magazín Focus.

Wolffsohn uviedol: „Väčšina našej krajiny funguje takto: Ako u toľkých zakladateľoch Strany zelených ani vesta ‘Červeného Danyho’, Cohna-Bendita, z hľadiska pedofílie vôbec nie je čistá. Hoci to každý vie, udeľujú mu cenu.

Túto zvlášť médiami šírenú jemnosť prístupu však možno vysvetliť celkom banálne, ako uvádza Wolffsohn. Veľká väčšina nemeckých médií je zeleno-červená. Dôsledkom toho väčšina mediálnych pracovníkov sústreďuje pozornosť a hnev svojich spotrebiteľov na politické a spoločenské milieu, ktoré nie sú zelené alebo červené. Úplne ušetrení, alebo ako je len možné ušetrení zostávajú preto predovšetkým zelení, ako aj od neskorých 60. rokov najprv červená a potom zeleno-červená Evanjelická cirkev Nemecka. Také je to jednoduché. –zg-

 

USA: Kresťania protestujú proti nenávisti na Facebooku

 

Washington, 2.8.2013 (kath.net/idea) 016 180 – Kresťania v USA sa pokúšajú dať zatvoriť na internete stránku Facebooku s titulom „Virgin Mary Should’ve Aborted“ (Panna Mária mala ísť na potrat). Stránku od 12. februára prevádzkujú dve 24-ročné študentky, ktoré chcú zostať v anonymite, aby ich podľa ich slov „neuštvali extrémisti a nezabili ich“.

„Stránka má vysvetľovať, čo sa skutočne v biblickej dobe stalo, pretože Biblia je plná lží. Ďalej sa na nej má diskutovať o potrate, o práve na sexuálne sebaurčenie a o náboženstve.“

V Nemecku používajú ateisti a prívrženci potratov podobný výrok namierený proti kresťanom: „Keby Mária bola išla na potrat, boli by sme toho ušetrení.“

 

Mr. Zuckerberg, zatvorte túto stránku!

Na Facebooku v USA je Mária zobrazená s drogou – jointom. Pritom sa skvie veta: Mária je „vyššie“ ako katolícky kňaz, „vyššie“ ako apoštol a „vyššie“ ako anjeli. Protesty proti tejto stránke sa zhromažďujú najmä na katolíckej internetovej stránke „America needs Fatima“ (Amerika potrebuje Fatimu). Tam môžu užívatelia poslať petíciu zakladateľovi Facebooku Markovi Zuckerbergovi. V nej sa uvádza, že stránka „Virgin Mary Should’ve Aborted“ porušuje obchodné podmienky Facebooku, pretože jej hlavným cieľom je šíriť nenávisť voči Katolíckej cirkvi. Petíciu doteraz podpísalo už viac ako 15 000 ľudí. Aj na stránke Causes.com možno podpísať takúto petíciu. Aj ďalšia kresťanská skupina na Facebooku apeluje na Zuckerberga, aby stránku namierenú proti Márii zrušil. Dňa 2. augusta mala stránka „Virgin Mary Should’ve Aborted“ viac ako 4000 fanúšikov. –zg-

 

Nemecko: Odmietnutie jogy ‘extrémny postoj’

 

Referent pre svetonázorové otázky Trierskej diecézy, Matthias Neff, o knihe kritizujúcej jogu:

„Je to extrémny postoj poznačený úzkoprsým svetonázorom“.

 

Trier, 2.8.2013 (kath.net) 016 179 – „Je to extrémny postoj poznačený úzkoprsým svetonázorom.“ Tak znel úsudok referenta pre svetonázorové otázky Trierskej diecézy, Matthiasa Neffa, v spore o knihu „Pasca joga. Svedectvo skúsenosti“ od Margy Lauerovej, ktorá z kresťanských dôvodov odmieta jogu. Informovali o tom noviny „Saarbrücker Zeitung“. Neff povedal, že tento „extrémny ojedinelý postoj Trierska diecéza v nijakom prípade nezdieľa“. Okrem toho vyhlásil bez nejakého doloženia svojho tvrdenia, že tento „extrémny postoj“ odmieta aj veľká väčšina katolíkov katolíckej cirkvi v Nemecku.

Čo sa vlastne stalo? Miestny farár farnosti, z ktorej pochádza Marga Lauerová, dovolil, aby farský list Farnosti sv. Jána a Pavla“ v Beckingene v Trierskej diecéze, podrobne informoval o knihe bývalej učiteľky jogy a o jej kľúčových tézach. Na to noviny „Saarbrücker Zeitung“ uverejnili jednostranný článok proti tejto knihe. Už podtitulok obviňuje Lauerovú z „extrémneho postoja“.

Beckingský farár podľa novín bol potom zjavne nútený oľutovať svoje rozhodnutie o uverejnení informácie o knihe: „Chcel som pani Lauerovej, členke nášho farského spoločenstva, dať príležitosť predstaviť svoju knihu. No bola chyba, že som si ju predtým neprečítal.“

Lauerová 13 rokov „jogu vyučovala a žila“, potom sa z nej oslobodila a priklonila sa ku katolíckej viere, ako napísali noviny „Saarbrücker Zeitung“.

 

Joga – maskované zvádzanie k nevernosti krstným sľubom

 

Bývalá učiteľka jogy však varuje: „Ponuky kúry s jogou nie sú pre vykúpených kresťanov ničím iným ako maskované zvádzanie Odporcu k nevernosti voči krstným sľubom.“

Kladieme si tu otázku: Majú katolíci mimo Cirkvi a už vôbec tí v Cirkvi ešte slobodu smieť verejne odmietnuť jogu? –zg-

 

Vedci: Monogamia chráni pred usmrcovaním detí

 

Londýn, 1.8.2013 (kath.net) 016 178 – Monogamia chráni v prírode pred usmrcovaním detí. K tomuto výsledku dospeli britskí vedci po rozsiahlej analýze rodokmeňov 230 druhov primátov. „Je to po prvý raz, čo sa jednoznačne dokázalo, že vyhýbanie sa zabíjaniu detí bolo pohnútkou prejsť k monogamii“, povedal Christopher Opie z University College v Londýne. Informoval o tom nemecký časopis „Obraz vedy“.

Štúdia skúmala u primátov súvislosť a vývoj nasledovných spôsobov správania: monogamia, zabíjanie mláďat, vlastné revíry samičiek alebo spoločná starostlivosť o mladé a kedy sa jednotlivé spôsoby správania najprv vyvinuli. Pod spoločný pojem „primát“ patria v biológii opice, ľudoopy a ľudia.

Pri tomto výskume sa ukázalo, že ak ostane otec dieťaťa spolu s matkou, zabráni, aby konkurujúci samci zabili jeho ešte kojené mladé, aby samičku pripravili na nové počatie, ako ďalej uvádza správa. Pred vznikom monogamie bol veľký počet potomkov usmrtený rivalmi samcami. Keď druhy primátov menili správanie smerom k vernosti, stávalo sa usmrcovanie mláďat zriedkavejším, za to sa vyvinula „spoločná starostlivosť o dorast“, ale „vždy až po tom, čo tento druh prešiel k monogamii“, vysvetľujú vedci. –zg-

 

Naša príloha

Putin: Svetoví vodcovia by sa mali spojiť a ukončiť prenasledovanie kresťanov

 

Moskva, 1.8.2013 (LifeSiteNews.com – Hilary White) 016 177  – Vladimír Putin nalieha na svetových vodcov, aby zastavili násilné prenasledovanie kresťanov, ktoré vypuklo v mnohých krajinách na Strednom Východe.

Na stretnutí s pravoslávnymi cirkevnými predstaviteľmi v Moskve, minulý týždeň, ruský prezident povedal, že je „alarmovaný, že v mnohých regiónov svete, najmä na Strednom Východe a v severnej Afrike, narastá napätie medzi  náboženstvami a sú porušované práva náboženských menšín, vrátane kresťanov a pravoslávnych veriacich“.

Tento naliehavý problém by sa mal stať predmetom dôkladnej pozornosti u celého medzinárodného spoločenstva,“ povedal Putin. „Dnes je zvlášť dôležité vyvinúť úsilie na zabránenie medzikultúrnych a medzináboženských konfliktov, ktoré vyvolávajú veľmi vážne konflikty.

Putin ocenil rozvoj spolupráce pravoslávnych cirkví s Ruským štátom a povedal:

„Konáme ako praví partneri a kolegovia, aby sme riešili najnaliehavejšie domáce a medzinárodné úlohy a vyvinuli spoločné iniciatívy na úžitok našej krajiny a nášho národa.“

Ruská federácia nedávno schválila zákon zakazujúci propagáciu homosexuality ako normálnej, krok, ktorý odsudzujú mnohí európski predstavitelia, ale ktorý mocne podporuje Pravoslávna cirkev.

Putin vo štvrtok ešte dodal, že cirkev poskytuje Rusom morálny kompas, pretože toľkí hľadajú pomoc. „Dnes, keď ľudia opäť hľadajú morálnu podporu, milióny našich rodákov ju vidia v náboženstve. Dôverujú múdremu pastoračnému slovu Ruskej pravoslávnej cirkvi.“

Cirkev je v konečnom dôsledku zodpovedná za rozvoj a rast „kultúry a vzdelania“ vyše ostatných 1000 rokov. „Prijatie kresťanstva sa stalo bodom zvratu v osude našej otčiny, urobilo ju neoddeliteľnou súčasťou kresťasnkej civilizácie a pomohlo jej rozvinúť sa na jednu z najväčších svetových mocností,“ povedal Putin.

Hlava Ruskej pravoslávnej cirkvi, patriarcha Cyril, na stretnutí povedal, že pokusy vytlačiť kresťanov zo Sýrie vedú k „civilizačnej katastrofe“. Cyril a ostatní pravoslávni vodcovia kritizovali nedostatočnú reakciu na krízu, ktorej čelia kresťania na Strednom Východe, zo strany USA a iných západných hláv krajín.

 

 

Patriarcha Cyril I.

 

Stretnutie sa konalo za účasti predstaviteľov 15 pravoslávnych cirkví pri príležitosti spomienky 1025. výročia „Pokrstenia Rusi“ – oficiálneho prijatia kresťanstva a založenie Ruskej pravoslávnej cirkvi v Kyjevskej Rusi kniežaťom Vladimírom v r. 988.

Pravoslávni predstavitelia na stretnutí odsúdili aj rastúce sekulárne utláčanie kresťanskej slobody v nemoslimských krajinách ako Veľká Británia, kde sa práve zaviedlo „homosexuálne manželstvo“.

Metropolita Hilarion, v pravoslávnej cirkvi zodpovedný za oblasť ekumenizmu, sa vyjadril, že „sekularizácia v maske demokratizácie“ vedie západné krajiny smerom k totalitarizmu. Hovoril o „mocnej energii, ktorá sa dnes usiluje definitívne zlomiť kresťanstvo, ktoré kontroluje tieto totalitné impulzy už 17 storočí“. A Hilarion pokračoval:

„Eventuálne nevedome sa usilujú nastoliť absolútny diktátorský režim, ktorý si vyžaduje úplnú kontrolu nad každým členom spoločnosti. Či sa k nemu nepribližujeme, keď  ‘v mene bezpečnosti’ súhlasíme s povinnými elektronickými pasmi, daktyloskopiou [identifikáciou otlačkov] u každého a s kamerami vyskytujúcimi sa už všade?“

Pripomenul pokus ustanoviť „manželstvo“ rovnakých pohlaví vo Francúzsku, čo nazval pokusom urobiť „nemorálnosť normálnou“ a zdôraznil, že francúzska vláda „vedome a demonštratívne ignorovala požiadavky ľudí a použila proti nim slzný plyn, aby ich rozohnala“.

Neskôr na recepcii v Kyjeve, Putin a patriarcha Cyril sa zúčastnili na modlitbovej pobožnosti s ukrajinským prezidentom Viktorom Janukovyčom. Naliehavo vyzval vodcov Ukrajiny, aby smerovali k väčšej jednote s Ruskom a vzdali sa priateľského zbližovania sa s Európskou úniou, zdôrazniac  prirodzený kultúrny a duchovný vzťah, ktorý neexistuje s veľmi sekularizovanou EÚ.

Patriarcha Cyril dodal, že práve pravoslávne náboženstvo vytvára pravú jednotu medzi slovanskými národmi. „Naši predkovia prijali kresťanskú vieru a spolu s ňou systém hodnôt a morálky … ktorý nijaké historické turbulencie neboli schopné zničiť,“ ako povedal patriarcha. „Rusi, Ukrajinci a Bielorusi majú spoločné duchovné základy, ktoré ich zjednocujú viac, ako ich národné hranice rozdeľujú.“

Patriarcha Cyril dodal, že záľuba v homosexuálnom „manželstve“ ničí západný svet. „Je to veľmi nebezpečný apokalyptický symptóm a musíme urobiť všetko pre to, aby sa hriech nikdy neschválil štátnymi zákonmi krajín  Svätej Rusi, pretože to by znamenalo, že ľud sa vydáva na cestu sebazničenia.“

Kanadský minister zahraničných vecí John Baird, zatratil ruskú vládu za zákaz propagácie gejov a nazval ju „nenávistnou“. Baird povedal, že kanadská delegácia bola medzi tými vládami, ktoré sa pokúšali odradiť ruskú vládu od prijatia tohto zákona, ktorý považuje za nelegálne všetky pokusy normalizovať homosexualitu či iné formy netradičnej sexuality, zvlášť u detí.

„Tento zlovoľný a nenávistný zákon ovplyvní všetkých Rusov 365 dní roka, každý rok. Je to podnecovanie k netolerantnosti, ktoré šíri nenávisť. A netolerantnosť a nenávisť šíria násilie,“ povedal Baird pre kanadskú tlač.

Toto vyjadrenie nasledovalo za vyhlásením ruského ministra športu, Vitalija Mutka, ktorý povedal, že tento zákon použijú proti atlétom a návštevníkom Ruska počas zimných olympijských hier na budúci rok. –zg-

 

 

*   *   *   *   *   *   *   *   *   *

 

Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen.

 

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom.  Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote.  Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen.  Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

 

Modlitba za Svätého Otca

Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.       

 

 

 

 

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *