Film „Prometheus“

„Prometheus“ – film o mimozemských obroch a ezoterickom osvietení

Sci-fi film Prometheus skúma teórie o pôvode ľudstva a ich vzťahu k mimozemským návštevníkom. Kým väčšina považuje tento predpoklad za veľmi veľký výmysel, mnohé aspekty filmu vlastne symbolicky odzrkadľujú niektoré presvedčenia a filozofie okultnej elity. Pozrieme sa na ezoterický význam filmu Prometheus.

pr1

Varovanie: Nasledujúce riadky vopred prezrádzajú dôležité momenty filmu

Dnes určite nie je nedostatok filmov, v ktorých vystupujú rozhnevaní mimozemšťania. K tomuto zoznamu môžeme určite pridať aj film Prometheus. Avšak, kým väčšina týchto filmov sa točí okolo strieľania do ich odporných tvárí skôr ako zničia Zem, Prometheus má v pozadí príbeh, ktorý sa zaoberá otázkou, ktorá je pre ľudstvo ako večná hádanka: „Odkiaľ pochádzame?“, „Prečo sme tu?“ plus zdravú dávku streľby do ich ošklivých tvárí.

 

Film režíroval Ridley Scott a film mal pôvodne byť predchodcom klasického filmu z r. 1979 Alien/Mimozemšťan, ale konečný produkt má od neho veľmi ďaleko. Film podáva príbeh vedcov, ktorí objavia dávne artefakty znázorňujúce návštevníkov z inej planéty. Aby vyšetrili tento objav, vedci získajú podporu obrovskej firmy a vydajú sa na vesmírnu misiu, aby našli planétu, z ktorej prišli mimozemšťania, aby im položili niekoľko dôležitých otázok. Predpoklad je založený na teórii o dávnych astronautoch, ktorá zdôrazňuje, že pred tisíckami rokov boli prví ľudia v kontakte s veľmi rozvinutou mimozemskou rasou.

 

Ako naznačuje názov filmu, snímok je plný mytologických odkazov a symboliky, ktoré mu dávajú podstatný ezoterický zmysel. Hoci je film na prvý pohľad o ľuďoch, ktorí idú do vesmíru nájsť svojich mimozemských tvorcov, Prometheus možno brať aj ako metaforu duchovného osvietenia, ako sa predkladá okultnými tajnými spoločnosťami. Pozrime sa na koncepty, ktoré sa vo filme skúmajú:

 

Inžinieri?

Na začiatku filmu, humanoid vystúpi na Zemi a napije sa čudného nápoja. Na Zem ho vyhodí obrovská vesmírna loď.

pr2
Mimozemšťan je vysadený na Zem z masívnej lode.

Po tom, čo vypije nápoj, mimozemšťan sa úplne rozsype a padne do vody.

pr3
Mimozemšťan sa rozpadne vo svojom úplnom jadre. Ostáva na úrovni DNA a vzájomne reaguje s vodou na Zemi, aby vytvoril novú formu života.

Vo vode DNA rozbehne biogenetickú reakciu a na mikroskopickej úrovni vidíme, ako sa jednotlivé bunky začnú rozmnožovať. Toto je teória filmu o tom, ako sa na Zemi objavil život.

pr4
Titulkový začiatok filmu ukazuje, ako sa rozmnožuje jediná bunka a vytvára život na Zemi.

Potom sa film rýchlo prenesie do roku 2089, kedy dvaja archeológovia, Elizabeth Shawová a Charlie Holloway, skúmajú jaskyňu v Škótsku. Tam objavia maľbu, ktorú namaľovali obyvatelia jaskyne a ktorá znázorňuje ľudí hľadiacich k istému zoskupeniu hviezd na oblohe. Výskumníci zisťujú, že práve toto zoskupenie hviezd možno nájsť v umení viacerých dávnovekých kultúr.

pr5
Zoskupenie hviezd na tejto jaskynnej maľbe sa podobá na hviezdnu formáciu v starovekom Egypte, u Sumerov a v umení Mayov.

Archeológovia veria, že mimozemšťania, (ktorých  nazývajú „inžinieri“) prišli práve z tejto špecifickej hviezdnej formácie a rozšírili život na Zemi. To spôsobuje, že sa vydávajú na vesmírnu misiu, aby našli ich planétu a hľadali odpovede na rôzne otázky u inžinierov.

Podstata filmu je naplno inšpirovaná teóriou „dávnych astronautov“, ktorú svetu pôvodne predhodili autori ako Erich von Däniken a Robert Temple. Podľa týchto teórií, bolo ľudstvo alebo stvorené, alebo mu „pomohli“ návštevníci z inej planéty, ktorí zanechali trvalé stopy na histórii ľudstva.

Zdá sa, že režisér filmu, Ridley Scott, tejto teórii verí. V rozhovore pre časopis Hollywood Reporter sa vyjadril:

„NASA a Vatikán sa zhodujú, že matematicky je takmer nemožné, aby sme boli tam, kde sme bez toho, aby sme cestou nemali nejakú pomoc… A práve na to sa pozeráme (vo filme), na niektoré myšlienky E. von Danikena, ako vznikli ľudské bytosti.“ (Hollywood Reporter: „Ridley Scott´s New Alien Movie Influenced by Ancient Astronaut Theory)

 

Pozrime sa bližšie na teóriu o dávnych astronautoch:

 

Dávni astronauti

Propagátori teórie o dávnych astronautoch veria, že väčšina ľudského poznania, kultúry a náboženstva sú pozostatky mimozemskej „materskej kultúry“. Staroveké monumenty, považované za príliš pokročilé pre technológie svojich čias, napr. Stonehenge, Veľkonočný ostrov a veľké pyramídy v Gize sa považujú za dôkaz kontaktu s mimozemšťanmi. Eric von Daniken tiež tvrdí, že dávnoveké maľby a ikonografia po celom svete obsahuje obrazy sveta vozidiel, nie-ľudských inteligentných tvorov a pokročilej technológie. Tvrdí, že kultúry, ktoré nemali nijaký kontakt medzi sebou, majú podobné témy vo svojom umení, čo potvrdzuje, že bol spoločný zdroj ich poznania.

pr6
Skutočné jaskynné maľby, ktoré sa našli v Taliansku, údajne znázorňujú dávnych astronautov pri návšteve Zeme. Tento obraz bol pravdepodobne inšpiráciou pre jaskynnú maľbu, ktorá sa objavuje vo filme Prometheus.
pr7
Ide o egyptský hieroglyf, o ktorom sa hovorí, že znázorňuje lietajúce stroje.
pr8
Vo filme podobnosti medzi egyptskou, mayskou, sumerskou a inými civilizáciami a pozostatkami po nich podnietia výskumný tím, aby cestoval do vesmíru a hľadal „inžinierov“ ľudstva.

 

Propagátori teórie o dávnych astronautoch tvrdia, že mnohé dávne náboženské texty obsahujú odkazy na návštevníkov z vesmíru. Dve knihy, ktoré často citujú, sú Kniha Genezis a Kniha Enoch, ktoré spomínajú existenciu tajomných obrovských bytostí nazývaných obri (hebr. Nefilim).

Pozorovatelia a obri

 Kniha Genezis spomína prítomnosť bytostí v hebrejčine nazývaných Nefilim – obri. Tieto bytosti opisuje ako hybridy, ktoré sú výsledkom plodenia medzi ľudskými ženami a „synmi bohov“.

Keď sa ľudia začali na zemi množiť a keď sa im narodili dcéry, Boží synovia videli, že ľudské dcéry sú pekné, a brali si z nich za ženy, koľko len chceli. A Pán povedal: „Môj duch neostane dlho v ľuďoch (pre ich poblúdenie), lebo sú len telo. Ich dní bude iba stodvadsať rokov.“ V tom čase boli na zemi obri – ba aj neskôr -, a keď Boží synovia obcovali s ľudskými dcérami, ony im rodili obrov. (Gen 6, 1-4)

V Knihe Numeri 13, sa obri znovu spomínajú a opisujú sa ako obrovské ničivé bytosti, ktoré sa javia dosť odlišné od bežných ľudí.

A rozprávali Izraelitom nepravdy o krajine, ktorú prezreli: „Krajina, ktorú sme krížom-krážom prešli, aby sme ju prezreli, je krajinou, ktorá požiera svojich obyvateľov, a všetok ľud, ktorý sme tam videli, je vysokého vzrastu. Ba aj obrov sme tam videli, Enakových synov z rodu obrov. Popri nich sme sa zdali ako kobylky!“ (Num 13, 33-34)

Apokryfná Kniha Enoch sa veľmi rozpisuje o obroch a ich pôvodcoch, Pozorovateľoch. Podľa textu, datovaného do obdobia okolo 300 rokov pred Kristom, Pozorovatelia boli skupinou ľudí, ktorých bolo 200 „Božích synov“, ktorí neposlúchali Boha a zostúpili na zem, aby sa párili s ľuďmi. Hovorilo sa o nich, že ľudí naučili pokročilé zručnosti ako je metalurgia, spracovanie kovu, kozmetiku, zaklínanie, astrológiu, astronómiu a meteorológiu. Pretože Pozorovatelia neposlúchli Boha, nazývali ich aj padlými anjelmi.

Deti Pozorovateľov boli obri, opísovali ich ako tvorov, ktorí žili medzi ľuďmi. Napokon sa stali deštruktívnou prítomnosťou na Zemi a hovorí sa, že využili „všetky veci, ktoré si ľudia nadobudli“. Aby boli tieto bytosti odstránené zo Zeme (spolu s ľuďmi, ktorí sa s nimi miešali), Boh dopustil Potopu. Aby zaistil prežitie ľudstva, bol varovaný Noe, aby postavil svoju loď. Ďalší staroveký židovský text, Kniha Jubilejí, tvrdí, že desať percent duchov obrov zbavených tela mohlo zostať na zemi po Potope v podobe démonov, aby sa snažili zvádzať ľudí  z pravej cesty až do Posledného súdu. Je to práve kvôli tomuto faktu, že okultná elita je tak veľmi zameraná na skazenie más materializmom a perverznosťou?

Tak kto boli Pozorovatelia a obri? Mnohí výskumníci predložili množstvo rôznych vysvetlení, vrátane teórie o triede bohatých ľudí, démonov a dávnej super rase. Predkladatelia teórie o dávnych astronautoch veria, že vlastne išlo o mimozemšťanov, ktorí boli poslaní na zem, aby dohliadali na evolúciu ľudstva – preto aj ich pomenovanie znie Pozorovatelia.

Základná myšlienka filmu Prometheus je veľmi ovplyvnená touto teóriou, pretože mimozemšťania sú vo filme znázornení ako obrovské bytosti, ktoré prišli na Zem, aby vytvorili a učili ľudstvo.

p1
Posádka sa konečne stretne s jedným zo svojich „inžinierov“ – s obrovským mimozemšťanom. Nanešťastie, mimozemšťan nemal chuť na diskusiu o pôvode ľudstva a odtrhol hlavu robotovi Dávidovi (chlapík vľavo).

Objav, že mimozemšťania boli súčasťou ľudského vývoja nie je dôležitý len z vedeckého uhla, ale aj z duchovného, pretože môže úplne odstaviť mnohé náboženstvá bokom. Všetky náboženské systémy by sa do detailu spochybňovali alebo aspoň revidovali tak, že by sa do úvahy bral aj uhol „mimozemšťanov.“

 

Duchovná dilema

Duchovné dopady vesmírnej misie sa podprahovo odzrkadľujú vo filme cez rôzne scény, ktoré spochybňujú opodstatnenie kresťanstva v tomto mimozemšťanmi vytvorenom kontexte.

p2
Na začiatku cesty kapitán vesmírnej lode nainštaluje vianočný stromček. Jeho nadriadený sa ho pýta: „Čo to do pekla je?“ Kapitán odpovedá: „Sú Vianoce!“ Fakt, že táto, dejiny upravujúca, misia sa deje počas Vianoc (cez sviatky, ktorými sa oslavuje narodenie Ježiša Krista), jej dáva náboženský význam.
p3
Elizabeth, hrdinka filmu, hrdo a viditeľne nosí kresťanský kríž na krku. Tento prívesok sa stáva symbolom duchovnej dilemy, ktorá vyplýva zo zistení misie.

 

Keď vesmírna loď dosiahne cieľ, posádka objavuje opustenú budovu, postavenú mimozemskou civilizáciou, v ktorej sú… mŕtvi mimozemšťania. Po tom, čo urobia na nich testy, posádka si uvedomí, že títo mimozemšťania sú naozaj pôvodcami života na Zemi. Inak povedané, teória o dávnych astronautoch je správna a „inžinieri“ ľudstva boli vskutku z inej planéty. Keď Elizabeth potvrdí toto zistenie svojmu priateľovi Charliemu, okamžite jej kladie otázky o platnosti jej prívesku, kríža:

–      Ok, myslím si, že krížik od svojho otca si môžeš teraz sňať.

–      Prečo by som to mala chcieť urobiť?

–      Lebo ONI nás urobili.

Elizabeth potom dáva odpoveď hodnú nášho: „Fíha!“

Pýta sa: „A kto urobil ich?“

 

Ona nevidí protirečenie v tom, že naraz verí v kresťanstvo a aj v teóriu o dávnych astronautoch. Ďalej verí, že Boh je prvý Stvoriteľ všetkého… ale teraz do rovnice musí pridať aj mimozemšťanov.

Po tejto hlbokej diskusii Elizabeth a Charlieho chytí vzrušenie a majú pohlavný styk vo vesmírnej lodi. Dvojica však nevie, že Charlie dostal injekciu s mimozemskou DNA od robota Dávida.

p4
Predtým, ako Charlie navštívil Elizabeth v jej izbe, robot Dávid so zvedavou mysľou, navedie Charlieho, aby si dal nápoj, v ktorom je primiešaná mimozemská DNA, pretože vedel, že bude mať styk s Elizabeth a ona potom porodí polomimozemské dieťa. Všimnite si vianočný stromček v pozadí.

Dvojica sa potom miluje bez ochrany a Elizabeth čoskoro zistí, že je tehotná. Okamžite si uvedomí, že jej tehotenstvo je veľmi, veľmi zlé, pretože jej dieťa nie je ľudské a je nepriateľské. Keď vezmeme do úvahy, že misia sa deje počas Vianoc, Elizabeth sa stáva akousi anti-Pannou Máriou. Namiesto toho, aby sa narodil Kristus, porodí spolovice mimozemského tvora… nie nepodobného obrom.

p5
Po tom, čo sa zistí jej tehotenstvo, je odstránený jej prívesok v podobe kríža a odložený, čím sa symbolicky myslí, že jej kresťanská viera už nie je viac platná.

Elizabeth sa podarí to monštrum „potratiť“. Potom, misia sa zrazu hrôzostrašne zvrtne a okrem nej zomierajú všetci ostatní účastníci. Po tom, čo sa takmer vzdá, Elizabeht má zjavenie a rozhoduje sa, že objaví pravdu o mimozemšťanoch. Podľa všetkého opustili ľudstvo už pred veľmi dlhým obdobím a dokonca plánovali zničiť zem. S vývojom ľudí sa muselo udiať niečo veľmi zlé.

Na konci filmu si dáva krížik opäť na krk, čo znamená, že nestratila vieru a jej hľadanie pravdy je teraz veľmi duchovné. Už tu nejde viac o vedu, ale o základnú ľudskú potrebu mať zodpovedané existenčné otázky.

p6
Elizabeth si dáva krížik na krk a je rozhodnutá nájsť pravdu o mimozemských inžinieroch.

Celý film sa dá interpretovať ako duchovná metafora – zápas/hľadanie osvietenia. Titul filmu, Prometheus, veľmi naznačuje zásadné ezoterické pozadie filmu.

 

Prometheus a hľadanie osvietenia

 

V gréckej mytológii Prometheus je Titan, prvotná rasa božstiev, ktoré mali Gréci skôr ako božstvá z Olympu. Bohom ukradol oheň, aby ho mohol dať ľuďom, čo je skutok, ktorý umožnil pokrok a civilizáciu. Na to, aby  uskutočnil tento skutok prinesenia ohňa ľudstvu(symbol božského poznania), stal sa Prometheus dôležitou postavou v mytológii Škôl tajomstiev, ako sú slobodomurári a rozikrucianisti, ktoré sú založené na používaní okultného poznania, aby mohli dosiahnuť stav svojho zbožstvenia (to zn. že každý človek je boh sám pre seba).

 

p7
Socha Promethea, obľúbená postava iluminátov a ich elít, je vystavená na prominentnom mieste v Rockefeller Center v USA.

Židovsko-kresťanským ekvivalentom Promethea je Lucifer, „padlý anjel“ veľkej inteligencie, ktorý, kedysi obľúbený Boží anjel, sa postavil proti Bohu a ľudstvu priniesol novú formu poznania. Meno Lucifer v latinčine znamená „ten, ktorý prináša svetlo“, čo je presne to, čo dosiahol Prometheus, keď ľuďom priniesol oheň. Toto „svetlo“ sa považuje za okultné poznanie, ktoré sa vyučuje v Školách tajomstiev, pretože „osvieteným ľuďom“ umožňuje výstup späť na úroveň bohov.

Vyššie opísaný príbeh Pozorovateľov a obrov tiež sleduje rovnakú líniu, keď rozpráva príbeh o „božích synoch“, ktorí sa postavili proti vláde  Boha a zostúpili na Zem a vyučili ľudstvo dôležitému poznaniu. A podobne ako Lucifer, aj Pozorovatelia sú nazývaní „padlými anjelmi“. Tu teda vidíme, že v mýtoch a symbolizmoch filmu je veľa vecí navzájom prepojených.

Na začiatku vesmírneho letu, prezident korporácie, ktorá financuje misiu, má tlačovku a na nej vystupuje s vysvetlením dôležitosti misie:

„Titan Prometheus chcel dať ľudstvu rovnaké postavenie s bohmi a za to bol vyhnaný z Olympu. Nuž, priatelia moji, konečne nadišiel čas na jeho návrat.“

Vo filme vesmírna loď nesie názov Prometheus a vezie ľudí k ich mimozemským inžinierom. Symbolicky reprezentuje ľudí používajúcich „oheň“ (poznanie), ktoré dostali, aby vystúpili späť na úroveň bohov (ich mimozemských tvorcov) vlastnými prostriedkami. Táto metafora duchovného počiatku pripomína mnohé mytologické príbehy, ktoré nachádzame v dejinách, a ktoré skrývajú podobný ezoterický význam.

Avšak, Školy tajomstiev veria, že osvietenie nie je dané všetkým, ale len niekoľkým vyvoleným a to sa aj rovnako vhodne odzrkadľuje vo filme. Vo filme všetci, ktorí boli na palube zo sebeckých, finančných alebo neúprimných dôvodov, zomierajú. Len tá, ktorá tam bola kvôli pravde a so silnou duchovnou vierou, prežila. Tento typ rozprávania je na rovnakej úrovni ako alegorické príbehy duchovného osvietenia, ktoré vyhlasujú, že len úprimnosť srdca dosiahne vyšší stupeň bytia.

Okrem Elizabeth prežil len ďalší, no nie ľudský predstaviteľ – robot Dávid.

r1
Ku koncu filmu príde Dávid o hlavu, ale funguje ďalej, lebo je robot. Elizabeth berie jeho hlavu a pokračuje vo svojej ceste, čo symbolicky naznačuje, že potrebuje čistý intelekt a technológiu, aby dosiahla osvietenie.

 

Dávid má veľkú kapacitu intelektu, čo mu umožňuje myslieť si, že je vyššie, ako jeho ľudskí kolegovia. Napriek tomuto faktu, je aj tak bezpodmienečne potrebný pre Elizabethin zápas – a to je podprahové posolstvo, ktoré tvrdí, že transhumanizmus je v ľudskej evolúcii dôležitý.

Na konci filmu Dávid nechápe, prečo Elizabeth túži pokračovať v hľadaní svojich tvorcov – inžinierov. Rozdiel spočíva v tom, že ona má dušu a on nie. Práve z tohto dôvodu si opäť vešia krížik na krk. Jej hľadanie nie je jednoducho len vesmírnou misiou, je to duchovná púť, na ktorej chce objaviť, odkiaľ pochádza.

r2
V záverečnej scéne filmu sa Elizabeth rozhoduje, že sa na Zem nevráti (čo reprezentuje materializmus a nízke ego) a pokračuje v hľadaní inžinierov (čo reprezentuje osvietenie a postavenie na úrovni bohov). Jej zápas sa preto nekončí… a tu môže nastúpiť pokračovanie filmu.

 

 

Záverom

Hoci väčšina divákov vyjde z filmu Prometeus  zrejme s tým, že to bol ďalší celkom „decentný film o mimozemšťanoch“. Keď sa však trošku hlbšie porýpeme v jeho význame a symbolike, odhalíme úplne iné vrstvy interpretácie. Tým, že si berie inšpiráciu z teórie o dávnych astronautoch, film navrhuje radikálne prepísanie dejín a teológie na učenie, že ľudstvo je produktom mimozemských „bohov-tvorcov“. Film tiež pretkáva toto hľadanie vedeckého poznania s duchovnými a metafyzickými otázkami, a z príbehu tak robí rozprávanie nielen o rozhnevaných mimozemšťanoch, ale aj o otázkach o našej existencii, ktoré sú tu od vekov.

Ako naznačuje titul filmu, príbeh o ľuďoch, ktorí idú do vesmíru, aby našli svojich tvorcov, má ezoterický podtón, pretože môže byť interpretovaný ako metafora pre duchovné osvietenie. Titan Prometheus je ústrednou postavou v okultných Školách tajomstiev, je archetypom postavy „rebela zhora“, ktorý priniesol božské poznanie ľudstvu – so všetkými jeho dobrodeniami i nedokonalosťami, ktoré sú v ňom obsiahnuté. Okultné tajné spolky veria, že toto poznanie poskytuje cestu späť k zbožstveniu človeka. Rovnako aj vesmírna loď Prometheus opúšťa Zem, aby našla inžinierov. Okult otvára pohľad diváka tak, aby bola opustil úroveň materiálna a dosiahlo sa osvietenie a „zjednotenie“ s Veľkým architektom vesmíru.

Keď to takto povieme, pýtame sa: Je nejaká pravda v mnohých príbehoch a mytológiách, ktoré hovoria o božskej postave, ktorá prichádza zhora, aby ľudstvu odovzdala poznanie? Majú postavy Prometea, Lucifera a Pozorovateľov v Knihe Enoch skutočný základ? Jestvuje nejaký „mimozdroj“ pre pokročilé a ezoterické poznanie ľudstva? Bola niekedy na Zemi „super-rasa“ obrom podobných, ktorá ľudstvu pomáhala rozvinúť sa, ale v konečnom dôsledku ho skazila? Je to to „chýbajúce ohnivko“ v ľudskej evolúcii? Je to práve ten dôvod, prečo je ľudstvo sebadeštruktívne a akosi mimo rovnováhy so zvyškom planéty? Pochádza tento „mimozdroj“ od mimozemšťanov, ako to podsúva film Prometheus, alebo je od padlých anjelov a/alebo od démonov, ako je to napísané v dávnych textoch? Stojí tento „mimozdroj“ za učením tajných spoločností – a v pozadí… iluminátov?

Zdroj: Vigilant Cititzen

 

Zdieľať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *