Život Cirkvi vo svete 29 * 2013

Obsah

 

TK KBS prinesie informácie zo Svetových dní mládeže v Brazílii

TV LUX – priame prenosy zo SDM v Riu a R13 v Ružomberku

Rio: Päť dní pred návštevou pápeža pouličné bitky s políciou

Pápež sa modlí za pútničku na SDM usmrtenú pri dopravnej nehode

USA: Jednotlivé štáty ďalej obmedzujú potraty

Veriaci katolíci majú lepšie sexuálne vzťahy

Kráľovná Alžbeta II. podpísala zákon o homosexuálnych zväzkoch

Juhokórejčania sa vydajú na pochod za pokoj na polostrove

Vatikán počíta s pokojnou cestou pápeža do Brazílie

Rusko: „Tu sa stráca celá generácia“

Popový spevák: ‘U mňa nijaký sex pred manželstvom’

František: „Sergio, vplazil si sa dnu?“

Severné Írsko: Pastor odsudzuje výtržnosti protestantov

Švajčiarsko: Biskupstvo odlúčené od Ríma?

Švajčiarska farárka v rozhlase: ‘Boh neexistuje’

Brazília: Kňaz zastrelený pri prepade

Pápež sa na Sardínii stretne s robotníkmi, chudobnými a mladými

Brazília: „Systém snehovej gule“ v sektách na Amazonke

Latinská Amerika: Od teológie oslobodenia k diskotéke „Cristoteca“

Farár Schüller na trojtýždňovom turné po USA

Rakúski mladí vinia Európsky parlament z diskriminácie

František, ‚starký’ a Vatikán

Židovský kongres: Zákaz kóšerovania v Poľsku úder do tváre

Svetové dni mládeže: Viac ako 800 katechéz

Pri pápežovej ceste do Brazílie menej latinčiny

Spor o verejné peniaze na Svetové dni mládeže

Francúzsko: Policajná brutalita proti demonštrantom za život 

 

TK KBS prinesie informácie zo Svetových dní mládeže v Brazílii

Bratislava, 12.7.2013 (TK KBS) 016 141 – Tlačová kancelária KBS (TK KBS) prinesie na svojej internetovej stránke www.tkkbs.sk všetky podstatné informácie zo Svetových dní mládeže (SDM) v Rio de Janeiro so Svätým Otcom Františkom. Do Brazílie cestuje riaditeľ TK KBS Jozef Kováčik spolu so šéfredaktorom Katolíckych novín Ivanom Šulíkom. Prvou ich zastávkou bude najväčšie brazílske mesto Săo Paulo, kam odlietajú v pondelok 15. júla 2013. Pokračovať budú v Rio de Janeiro. Na Slovensko sa vrátia späť začiatkom augusta 2013.
„Je potrebné, aby najmä novinári, ale aj návštevníci našej stránky, mohli mať k dispozícii zaujímavý materiál o SDM. V závislosti od technických možnosti prinesieme informácie, audionahrávky a fotografie zo Săo Paula. Potom pokračujeme v Rio de Janeiro, kde sme riadne akreditovaní ako novinári,“ hovorí Jozef Kováčik. TK KBS zároveň zverejnila špeciálny dossier venovaný SDM v Rio de Janeiro. Ide o špeciálny zväzok zo správ, ktorý sa bude venovať práve tejto téme.
Do Brazílie odcestoval aj žilinský biskup Mons. Tomáš Galis, ktorý vedie slovenských pútnikov v tejto latinsko-americkej krajine.
Novinári, ktorí majú záujem o špeciálne informácie, sa môžu ozvať na adresu: kovacik@kbs.sk. Do Brazílie cestuje na SDM takmer 300 Slovákov. Od 17. do 20. júla ich príjmu v siedmich farnostiach počas tzv. Dní v diecézach, ktoré sú predskokanom stretnutia v Riu. Tento rok majú misijný charakter.
Predtým, než slovenskí pútnici odídu do Rio de Janeiro, 21. júla sa vydajú zo Săo Paula do Aparecidy, ktorá je jedným z najznámejších pútnických miest na svete. V ten istý deň večer prídu do Rio de Janeiro. Od 22. do 28. júla 2013 budú bývať vo františkánskej farnosti v časti Madureira. V Rio de Janeiro sa zúčastnia na katechézach, kultúrnych podujatiach, zažijú chvíle spoločného zdieľania sa a spoločenstva. Nebudú chýbať na otváracej svätej omši, privítaní Františka, krížovej ceste, vigílii a záverečnej svätej omši spojenej s vyslaním do sveta.
Svetové dni mládeže 2013 sa oficiálne začnú v utorok 23. júla o 18.00 h slávnostnou otváracou svätou omšou, ktorej bude predsedať Mons. Orani Joao Tempesta, arcibiskup Rio de Janeiro na pláži Copacabana. Od 24. do 26. júla sa uskutoční trojdnie príprav na vigíliu a záverečnú svätú omšu so Svätým Otcom. V ranných hodinách sa mladí zúčastnia na tradičných katechézach, ktoré budú rozdelené podľa jazykov a ktoré budú viesť biskupi z celého sveta. Slovenské povedie biskup Galis.
Od 22. do 26. júla bude na viacerých miestach v Rio de Janeiro prebiehať Festival mládeže. Privítanie Svätého Otca v brazílskej metropole bude vo štvrtok 25. júla v popoludňajších hodinách na pláži Copacabana. Na tomto istom mieste, pozdĺž ulice Atlantica, bude v piatok 26. júla od 18.00 h. prebiehať aj modlitba aj krížovej cesty. Program vyvrcholí na približne 20 km vzdialenej Guaratibe. Vrcholom SDM bude vigília, v sobotu 27. júla, a záverečná svätá omša, ktorej bude v nedeľu 28. júla predsedať Svätý Otec František.

TV LUX – priame prenosy zo SDM v Riu a R13 v Ružomberku

Bratislava, 17.7.2013 (TK KBS) 016 140 – Katolícka Televízia LUX prinesie priame prenosy z jedinej tohoročnej zahraničnej cesty Svätého Otca Františka, z 28. Svetových dní mládeže (SDM) v Riu de Janeiro. Zároveň odvysiela v priamom prenose aj časť programu paralelne prebiehajúceho Národného stretnutia mládeže R13 v Ružomberku.
V dňoch od 22. do 28. júla môžu diváci televízie sledovať priamo z Ria de Janeiro tieto prenosy:
Po 22. 7. – 21.00 Prílet pápeža Františka do Ria de Janeiro
Str 24. 7. – 15.30 Pápežova návšteva mariánskej svätyne v Aparecide so svätou omšou. O 23.30 – Pápežova návšteva Nemocnice sv. Františka z Assisi
Štv 25. 7. – 16.00 Pápežova návšteva favely – chudobnej štvrte v Riu
23.00 Privítanie pápeža mladými na Copacabane
Pi 26. 7. – 23.00 Krížová cesta z Ria s pápežom Františkom
So 27. 7. – 14:00 Svätá omša z Katedrály sv. Šebastiana v Riu s pápežom, s biskupmi, kňazmi a seminaristami
Ne 28. 7. – 13.00 Záznam z nočnej vigílie z Ria s pápežom Františkom
15.00 Záverečná svätá omša z Ria s pápežom Františkom
23.30 Slávnosť rozlúčky a odlet pápeža z Ria de Janeiro

Paralelne so stretnutím mladých v Riu de Janeiro sa bude konať Národné stretnutie mládeže R13 v Ružomberku. Od 26. do 28. júla môžu diváci Televízie LUX sledovať tieto priame prenosy z Ružomberka:

Pi 26. 7. – 16.15 R13 – otvárací ceremoniál „RIO Copacabana“
17.15 R13 – svätá omša „pRI Oltári“, celebruje Mons. Štefan Sečka, spišský biskup
21.30 R13 – tRI „O“ – Odlúčenosť, Odhodlanosť, Otvorenosť – večerný program
So 27. 7. – 9.30 R13 – Katechéza „pRIestOry“ – s bratislavským eparchom Mons. Petrom Rusnákom
12.00 R13 – svätá omša „pRI Oltári“ , celebruje Mons. Bernard Bober, košický biskup
20.15 R13 – večerná vigília „oRIOn“
Ne 28. 7. – 8.30 R13 – katechéza „pRIestOry“ – s bratislavským pomocným biskupom Mons. Jozefom Haľkom
11.30 R13 – multimediálny ruženec „s MáRIOu“

Všetky priame prenosy budú vysielané aj online na stránke www.tvlux.sk.
Televízia LUX je slovenská katolícka televízia, ktorá spustila samostatné vysielanie v roku 2008 prostredníctvom satelitu a káblovej televízie. Vysiela cez satelity Thor 6 a Astra 3B, prostredníctvom terestriálneho digitálneho vysielania, káblových operátorov a internetu. Jej ambíciou je budovať na Slovensku televíznu alternatívu, prostriedok šírenia pokoja, povzbudenia a hodnôt. TK KBS informovala Eva Hrešková
* * * * * * *

Rio: Päť dní pred návštevou pápeža pouličné bitky s políciou

Brasilia-Vatikán, 18.7.2013 (kath.net/KAP) 016 139 – Päť dní pred návštevou pápeža sa v honosnej štvrti Rio de Janeira Leblon rozpútali pouličné bitky medzi demonštrantmi a policajtami. Až 2000 ľudí demonštrovalo v stredu pri bydlisku guvernéra Sergia Cabrala proti jeho uvedeniu do úradu. Demonštranti vyjadrili svoju nevôľu aj voči návšteve pápeža v Brazílii.
„Pápeža nepotrebujem, chcem peniaze na zdravie a vzdelanie,“ citovala nemecká katolícka agentúra KNA vo štvrtok skandovanie protestujúcich.
Demonštranti ohlásili, že budú denne demonštrovať v pondelok, keď sa začne pápežova návšteva aj v utorok od začiatku Svetových dní mládeže (SDM). Rastú obavy miestnych orgánov, že demonštranti by mohli využiť SDM na svoje protesty. Vatikán sa však vyslovil proti príliš ostrým bezpečnostným opatreniam.
Protestujúci požadujú zosadenie Sergia Cabrala, guvernéra štátu Rio de Janeiro, a primátora Eduarda Paesa. Obviňujú ich, že namiesto aby investovali do zdravia a vzdelania, vydávajú miliardové sumy na megaakcie ako SDM, svetové futbalové majstrovstvá 2014 a Olympia 2016. Najmä Cabrala vinia aj z obohacovania.
Polícia musela pre protesty uzavrieť niektoré ulice v Leblone a bola ochromená doprava. Protest, ktorý sa konal súčasne aj vo Favele Rocinha ešte viac sťažil dopravnú situáciu.
Bezpečnostné orgány sa obávajú z narušenia návštevy pápeža. Namiesto pôvodne plánovaných 8500 vojakov preto nasadia 14 300.
Zatiaľ čo Vatikán zmeny v oficiálnom programe pápeža odmieta, miestne orgány sa pokúšajú zabrániť presunu Františka po uliciach mesta. Obávajú sa ochromenia dopravy. Na sociálnych sieťach už viaceré skupiny ohlásili protesty počas návštevy pápeža, ktorá potrvá do nedele. Sú medzi nimi zväzy ateistov, ktorí chcú protestovať proti financovaniu SDM verejnými prostriedkami. Na sobotu, 27. júla, vyzvali zväzy prostitútok na „Demonštráciu neviestok“. Primátor Paes zdôraznil, že demonštrácie patria k demokratickej kultúre krajiny a preto sa im nebude brániť.
Bezpečnostné orgány v súčasnosti skúmajú možnosť preloženia oficiálneho prijatia pápeža u prezidentky Dilmy Rousseffovej. Rousseffová plánuje pozdraviť pápeža v pondelok na letisku Rio de Janeira. Oficiálne prijatie sa má konať potom v rezidencii guvernéra. Demonštranti už pred niekoľkými dňami obliehali palác. To vedie štátne orgány k predpokladu, že bezpečnosť tam nie je zaručená. Oficiálne prijatie, pri ktorom sa plánuje aj rozhovor pápeža s prezidentkou medzi štyrmi očami, sa má teraz konať priamo na letisku.
Vatikán požiadal, aby sa na Copacabana nenasadzovali ozbrojení vojaci. František sa vzdá aj pancierového papamobilu a bude sa presúvať v džípe.

Prvé skupiny nemeckých pútnikov už prišli do Brazílie.
SDM – Rio 2013 ( YoumagazinTV ) – Návšteva v Aparecide

 
Pápež sa modlí za pútničku na SDM usmrtenú pri dopravnej nehode

Vatikán-Cayenne, 18.7.2013 (KAP) 016 138 – Pápež František vyjadril sústrasť príbuzným mladej francúzskej pútničky na Svetové dni mládeže. Táto 21-ročná dievčina, ktorá bola na ceste autobusom so skupinou pútnikov na SDM do Rio de Janeira, zomrela v stredu pri dopravnej nehode. Vodič autobusu ako aj dvaja ďalší cestujúci utrpeli ťažké zranenia, ďalší šiesti boli ľahšie zranení.
Je to „tragická nehoda“ ako sa uvádza v sústrastnom telegrame, ktorý podpísal štátny sekretár kardinál Tarcisio Bertone a z ktorého citovalo vo štvrtok Rádio Vatikán. Pápež sa modlí za obete, za ich príbuzných, ako aj za všetkých, ktorí im pomáhajú, uvádza sa v telegrame adresovanom parížskemu arcibiskupovi, kardinálovi André Vingt-Troisovi.
Svetové dni mládeže v Rio de Janeire sa konajú 23.- 28. júla. Pápež sa vydá do Brazílie v pondelok a bude tam mať tri veľké sväté omše. –zg-

USA: Jednotlivé štáty ďalej obmedzujú potraty

Washington, 18.7.2013 (kath.net/CNA/jg) 016 137 – Štáty USA vydali v prvom polroku 2013 vcelku 43 zákonných ustanovení na obmedzenie potratu. Ich počet je o ešte o niečo vyšší v porovnaní s rovnakým obdobím v r. 2012, kedy schválili 39 takýchto legislatívnych opatrení. Rekord si zatiaľ drží prvý polrok 2011 s 80 uzákoneniami. Informuje o tom Guttmacherov inštitút, ktorý sa zasadzuje za legálne potraty.
Niektoré z nových ustanovení sa týkajú zvýšenia minimálnych medicínskych štandardov, ktoré musia potratové kliniky spĺňať. V iných štátoch je potrat zakázaný, akonáhle sa dajú merať údery srdca. V Severnej Dakote už nie sú povolené ani potraty na základe pohlavia alebo genetických abnormalít. –zg-

Veriaci katolíci majú lepšie sexuálne vzťahy

USA, 18.7.2013 (kath.net) 016 136 – Veriaci a zosobášení katolíci majú lepšie sexuálne vzťahy. Zaznelo to od kresťanskej organizácie „Family Research Council“ (Rada pre výskum rodiny) v stredu vo Washingtone DC, ako informoval internetový magazín „USNews“.
„Tí, ktorí uctievajú Boha, majú lepšie sexuálne vzťahy. Chcel by som, aby sa to dalo jedného dňa prečítať na titulnej strane Playboya,“ povedal Patrick Fagan, hovorca „Family Research Council“.
Táto skupina lobistov za rodinu sa odvoláva na štúdie Univerzity v Chicagu a na prieskum o spoločenskom živote z roku 1992, z ktorého vyplýva, že najlepší a najpravidelnejší sex majú zosobášení manželia, ktorí pravidelne navštevujú kostol.
Fagan tiež ohlásil, že jeho organizácia plánuje aj aktuálny prieskum na túto tému. Štatistiky z minulosti však hovoria sami za seba. –zg-

Kráľovná Alžbeta II. podpísala zákon o homosexuálnych zväzkoch

Londýn, 18.07.2013 (KAP) 016 135 – Predseda a podpredseda Biskupskej konferencia Anglicka reagovali na uzákonenie homosexuálnych „manželstiev“ vo Veľkej Británii. „Tento zákon robí z manželstva inštitúciu, v ktorej otvorenosť voči potomkom a s tým spojená zodpovednosť rodičov už nie je ústrednou hodnotou,“ kritizovali biskupi vo vyhlásení.
Kráľovná Alžbeta II., svetská hlava Anglikánskej cirkvi, svojím podpisom v stredu uvoľnila cestu tomuto zákonu – napriek ostrej kritike anglikánskych biskupov.
„Schválenie zákona znamená obrat v anglickom zákonodarstve, ktorý ohlasuje hlboko siahajúci sociálny prelom,“ uvádzajú biskupi. Doteraz manželstvo poskytovalo bezpečný rámec pre vzťahy muža a ženy, aj pre výchovu detí a starostlivosť o nich. Schválením tohto zákona sa však zatlačili do úzadia práve tieto ústredné hodnoty,“ napísali biskupi.
Posledné diskusie o návrhu zákona sa začali 17. júna 2013. Niektoré požiadavky zákonodarcov, ako ochrana duchovných, ktorí nechcú požehnávať homosexuálne „manželstvá“ boli vypočuté, ako pripúšťa aj katolícka cirkev.
Naďalej je však nejasné právne postavenie cirkevných škôl. Je tu totiž možnosť, že zákonné zmeny v učebnom pláne by mohli byť v rozpore s náukou cirkvi. –zg-

Juhokórejčania sa vydajú na pochod za pokoj na polostrove

Rím, 18.7.2013 (Zenit – Junno Arocho Esteves) 016 134 – Katolíci Južnej Kórey plánujú pochod v blízkosti demilitarizovanej zóny, ktorá ich oddeľuje od komunistickej Severnej Kórey. Cirkev to označila ako „špeciálnu dobu na modlitbu za zmierenie a jednotu kórejského ľudu“. Podujatie sa bude konať v čase 60. výročia ukončenia prímeria medzi oboma časťami krajiny 27. júla.
Podľa agentúry Fides News Agency pochod zorganizovala „Komisia pre zmierenie kórejského ľudu“ Kórejskej biskupskej konferencie. Predseda komisie, biskup Peter Lee Ki-heon z Uijeongbu, vyhlásil, že podujatie sa zameria na modlitbu za pokoj na rozdelenom ostrove.
„Napriek podpísanému prímeriu Kórejský polostrov je stále vo vojnovom stave, keďže definitívna dohoda o mieri podpísaná nie je,“ povedal biskup Ki-heon pre Fides. „Preto je stále dôležité modliť sa a pracovať v záujme pokoja, a iniciatíva navrhnutá veriacim sa môže stať míľnikom pre pokoj na Kórejskom polostrove.“
Komisia zorganizovala už v júni modlitbovú reťaz na vzývanie príhovoru Preblahoslavenej Panny Márie za pokoj v regióne. Usporiadala aj sympózium s názvom „Pokoj na Kórejskom polostrove: Ako ho budovať“ ako súčasť úsilia biskupskej konferencie. Pochod za pokoj sa bude konať od 26. júla do 1. augusta.
Vo vyhlásení komisie zaslanom Fidesu sa uvádza „potreba trvalého pokoja a nie neistého pokoja zbraní, ktorý panuje ostatných 60 rokov“.
Je dôležité opäť rozdúchať zápal veriacich pre zmierenie a jednotu kórejského ľudu, budovať pravý pokoj na Kórejskom polostrove, pripraviť sa na evanjelizáciu Severnej Kórey, pomáhať veriacim stať sa apoštolmi pokoja,“ uvádza sa vo vyhlásení. –zg-

Vatikán počíta s pokojnou cestou pápeža do Brazílie

Vatikán, 17.7.2013 (KAP) 016 133 – Hovorca Vatikánu páter Federico Lombardi ráta bez ohľadu na masové protesty v Brazílii s pokojným priebehom návštevy pápeža a Svetových dní mládeže (SDM):
„V súčasnosti predpokladáme, že nevzniknú nijaké zvláštne dôsledky, ani nepríjemnosti,“ povedal v stredu novinárom vo Vatikáne. Dodal, že Vatikán vkladá „plnú dôveru“ do miestnych orgánov.
Páter Lombardi pripomenul, že demonštrácie v celej krajine nie sú nasmerované proti Katolíckej cirkvi a pápežovi. K tomu, či sa František počas cesty do Rio de Janeira a Aparecidy vyjadrí k napätej politickej situácii v krajine sa hovorca nevyjadril.
František odcestuje do Brazílie v dňoch 22. až 29. júla. Je to prvá zahraničná cesta pápeža. Na záverečnú omšu SDM sa očakáva až do 4 miliónov ľudí.
Páter Lombardi okrem toho oznámil, že brazílska prezidentka Dilma Rousseffová pozvala pri príležitosti SDM do Ria všetkých prezidentov latinskoamerických štátov. Nevedel však, ktorí prezidenti pricestujú.
Hovorca tiež ohlásil, že pápež počas SDM nebude používať papamobil chránený pancierovým sklom, ale otvorený džíp, ktorý používal doteraz aj na generálnych audienciách na Námestí sv. Petra. Povedal, že František počas letu z Ríma do Ria neposkytne tlačovú konferenciu, ako to robil Ján Pavol II. A Benedikt XVI. –zg-
Rusko: „Tu sa stráca celá generácia“

Mníchov, 17.7.2013 (KIN) 016 132 – Situácia viery a ekumenizmu v Rusku bola v sobotu témou stretnutia nadácie „Kirche in Not“ v pútnickom mieste Kevelaer. Z Berezník, veľkého mesta pohoria Ural, pricestoval na stretnutie augsburský diecézny kňaz Erich Mária Fink, ktorý sa stará o katolíkov v tomto regióne.
Tento deň bol súčasťou celonemeckého „Turné viery“, ktoré zorganizovala „Kirche in Not“ pri príležitosti 100. výročia narodenia svojho zakladateľa pátra Werenfrieda van Straatena.
Podujatie otvoril farár Fink, svätou omšou v pútnickej baziliky Kevelaer, na ktorú priputovalo asi 400 veriacich. V kázni pripomenul svoje detstvo a úlohu, ktorú v ňom zohral páter Werenfried: „Už ako päťročný som sa chcel stať kňazom a v jeho obežníku ‚Echo lásky‘ som našiel ducha, ktorý ma podporoval,“ ako povedal. Príťažlivé na pátrovi Werenfriedovi bolo, že „vždy hovoril priamo a bez okolkov o Bohu a večnom živote“.
„Bolo mi jasné, že s mojou pomocou a mojou obetou dostanem z neba ‚echo lásky‘.“ Toto poznanie sa neustále ukazovalo ako pravdivé v jeho kňazskom živote. V regióne Berezniki bola napríklad viera za sovietskej éry takmer vykorenená, kresťania bolo vypudení a prenasledovaní. Cirkev prežila iba vďaka odovzdávaniu viery a modlitbám bábušiek, starých mám. „Preto žijeme z obetí, ktoré sa za nás priniesli,“ vyhlásil Fink. To je aj leitmotív v práci „Kirche in Not“: „V tej miere, v akej podporujeme našich bratov a sestry vo svete, prichádza do hry Boh – a my budeme vnímať jeho echo, echo božskej lásky.“
Popoludní pozvala „Kirche in Not“ na dve diskusie v Dome Petra Kanízia. Témou bol takisto život a dielo pátra Werenfrieda. Predsedníčka „Kirche in Not“ v Nemecku, Antonia Willemsenová rozprávala anekdoty z jeho života a diela – ako tento „páter Slanina“ celou silou pracoval na ukončení komunizmu a ako chcel cirkev vo východnom bloku na dobu po tomto „Dni X“ pripraviť. Keď berlínsky múr konečne padol, Werenfried zvolal: „Teraz môžem konečne všetko znovu vybudovať!“ Týmto novým budovaním sa „Kirche in Not“ zaoberá dodnes.
Willemsenová hovorila aj o nebezpečnej práci nadácie počas studenej vojny. „Raz sme chceli prepašovať kopírku do Prahy. Prístroj sme skryli pod dekami a knihami v kufri auta a istá žena s ním išla k českej hranici. Keď tam prišla, videla, ako pohraničníci práve v ten deň otvárajú každé auto a dôkladne ho prezerajú. Zúfalo sa začala modliť ruženec. Keď konečne prišla na rad, musela otvoriť kufor auta. No keď sa colník zohol dnu, zrazu sa mu roztrhli nohavice a jeho kolegovia sa začali nahlas smiať. Takto vystavený posmechu v poslednej minúte auto bez kontroly kývnutím prepustil – to bolo nádherné vypočutie modlitby.
Druhá diskusia sa zaoberala konkrétnou obnovou viery v Rusku. Ruský referent „Kirche-in-Not“ Peter Humenjuk vyhlásil, že nadácia tam smerodajne podporuje katolícku ako aj pravoslávnu cirkev. „To nie je iba úplne v zmysle zmierenia pátra Werenfrieda, ale pomáha to aj konkrétne ekumenizmu. Mnohí pravoslávni kňazi teraz vedia, že ich vzdelanie podporili katolíci. Aj dnes sa ešte nájde veľa stôp prenasledovania kresťanov komunistickým režimom v Rusku. Takmer v každej dedine sú zničené kostoly alebo používané na iný účel. Pravoslávna cirkev bola v r. 1991 úplne zdrvená.“ Mnohé problémy ako nedostatočná formácia kňazov, spočívajú v tom, že po páde železnej opony sa pokúšali „urobiť všetko naraz“, namiesto toho, aby sa pomaly začalo nanovo všetko budovať.
Farár Fink to potvrdil a dodal: „Veľkým problémom pravoslávnej cirkvi bola integrácia pokrstených do farností. Mnohých pokrstila, ale o týchto ľudí sa nedokázala pastoračne starať.“ Napriek tomu náboženský život v Rusku práve vo veľkomestách ako Moskva alebo Perm ožíva. Kňazi musia bojovať práve na vidieku s veľkým úpadkom mravov, ktorý po páde socialistickej ideológie zasiahol krajinu. „Cirkev žiaľ nebola v stave naplniť toto vákuum zmyslu života a keď pozrieme na spotrebu alkoholu a drog, musíme povedať: „Tu sa stráca celá generácia!“
Fink informoval aj o tom, ako chýbajúce základné hodnoty konkrétne zničili spoločenskú súdržnosť. „Kto má dlhy v banke, je čoskoro konfrontovaný s pravými banditmi, ktorí peniaze pre banky vymáhajú. Tí sa nezastavia ani pred násilím, mnohých dlžníkov privedú k samovražde, alebo ich nútia predávať orgány.“ Zlá situácia vládne aj v štátnych detských domovoch. „Vychovávatelia kážu starším deťom, aby tie mladšie bili a zneužívali. Tam ešte vládne starý štátny systém “
Ďalšia zastávka „Turné viery“ s „Kirche in Not“ bude 20. júla v kláštore Helfta v Lutherovom meste Eisleben. Témou bude situácia v Latinskej Amerike. Hosťom bude aj arcibiskup z Caracasu (Venezuela), kardinál Jorge Urosa Savino. –zg-

Popový spevák: ‘U mňa nijaký sex pred manželstvom’

Sobášny list dôležitý – kvôli tradícii …

Viedeň, 17.7.2013 (kath.net) 016 131 – „U mňa neexistuje nijaký sex pred manželstvom – to je u nás v Rakúsku ešte inak. V tom sme konzervatívni ako Briti.“ Povedal to spevák ľudového rock’n’rollu Andreas Gabalier (foto). O jeho výpovediach pre časopis „tina“ informovali rakúske noviny „Krone“.
Tento 28-ročný hudobník je slobodný a podľa novín „Krone“ rozhodne rád flirtuje so svojimi ženskými fanúšičkami. Kvôli tradícii považuje sobášny list za dôležitý, napriek tomu, že ani jemu „nie je jasné, prečo človek musí svoju lásku dokazovať sobášnym listom“. Žena by ho nemala presvedčiť svojím výzorom, ale svojím humorom, ako sa vyjadril podľa „Krone“. „Mám rád ženy s príťažlivým smiechom. Nejaké miery pred očami nemám a ani pevnú predstavu o farbe očí, či vlasov. Už pred niekoľkými mesiacmi som sa priznal: Žene sa najprv pozriem do očí. Nie je nič nad zdolávajúci úsmev. Vyžarovanie je skutočne veľmi dôležité“. No ako povedal, prirodzene aj rád žmurkne do publika, keď sa dievčatá na neho usmievajú. To k tomu patrí a robí mi to veľkú radosť.“ -zg-

František: „Sergio, vplazil si sa dnu?“

Argentínsky rabín rozpráva o stretnutí s Františkom

Buenos Aires, 16.7.2013 (Zenit.org) 016 130 – Prijal ma s emocionálnym: „Sergio, ako je dobre, že si tu! Vplazil si sa dnu?“ A naozaj, zasa raz mal pravdu. Toto je titulok článku uverejneného v argentínskych novinách „La Nacion“, ktorý nám poslal istý čitateľ z mesta La Plata. V článku rabín z Buenos Aires, Sergio Bergman, rozpráva o svojom stretnutí s pápežom Františkom v Ríme. Ďakujeme jeho sekretárke Valérii, ktorá dostala povolenie od novín „La Nacion“, aby sme to mohli preložiť a uverejniť.

* * *

Bolo to pri prvej audiencii pápeža Františka s predstaviteľmi rôznych náboženstiev. Tam som sa stretol s naším milovaným Bergogliom. V impozantnej atmosfére Klementínskej sály jeho objatie zmenilo formálnosť pozdravu určovaného protokolom, a v jeho úsmeve a dôvernom geste sme videli, že on, ktorý bol zvolený za pápeža, je naším Bergogliom ako bol vždy. Takto s gestami, ktoré sú mu také vlastné, je to on – srdečný, priamy a dôverný. S humorom človeka, ktorý nestráca svoj úsmev či sviežosť dokonca ani z takých výšok, vzbudzuje v každom rovnakú otvorenosť, aby potom skončil prosbou, aby sme sa za neho modlili. Predstavil som sa mu iba, aby ma požehnal a bol som vďačný za túto chvíľu. Gesto objatia korunuje cestu človeka, ktorý mi je blízky, ale aj náš obnovený záväzok výzvy, ktorá nás spája.
„Teraz, keď stojím pred Františkom, znova objímam môjho Bergoglia,“ povedal som mu. On sa na mňa usmial a prijal ma so svojím veľmi osobitým humorom, s emocionálnym: „Sergio, ako je dobre, že si tu! Vplazil si sa dnu?“ A naozaj, skutočne mal zasa raz pravdu.
Bez uvádzania podrobností – nebol som na zozname formálnej delegácie predstaviteľov židovských inštitúcií na návštevu Vatikánu a pri danej nepriechodnej rigoróznosti vatikánskeho protokolu, dokonca ani v spolupráci s predstaviteľmi samotnej židovskej komunity v Argentíne ako aj vo svete, ktorí tam boli prítomní, nebolo možné zaradiť ma do audiencie … až kým, ako sa dalo predvídať, moji priatelia kňaz a biskup – ako Msgr Sanchez Sorondo – sa nepostarali, aby sa to dozvedel sám pápež František, ktorý dal Štátnemu sekretariátu inštrukcie, aby ma vpustili. A tak sme mohli spolu osláviť túto prchavú chvíľku, ktorá bola akosi večná, naše opätovné stretnutie – že sme sa opäť mohli uvidieť.

Na našom opätovnom stretnutí sme sa pomodli
Naša pradávna židovská tradícia predpisuje vyslovenie požehnania, keď niekto stojí pred múdrym mužom a veľkým učiteľom ľudstva. A tak s radosťou v srdci a duši a povznesený vďačnosťou som recitoval v hebrejčine požehnanie a spoločne sme to ukončili dvojhlasným: Amen.
Aké vzrušujúce! Aká energia! Jedinečný moment, ktorý zostane naveky v mojom srdci a mojej duši, plodná brázda vo vesmírnom plynutí času, ktorá prinesie plody v dobrej žatve budúcnosti.
Pápež František nám zanechal posolstvo plné nežnosti a lásky, spájajúc kresťanské cirkvi, dokonca aj východné pravoslávne, ktoré už tisícročie neboli prítomné v takýchto okamihoch. Vydal jednoznačné znamenia jednoty pre ekumenickú úlohu kresťanstva, odvolal sa na medzináboženský rozmer a zvláštne miesto dal židovsko-kresťanským putám.
Som ešte stále ohromený, keď píšem tieto riadky. Františkovo objatie obnovuje Zmluvu pre túto Novú éru, požehnanie vznesené v modlitbe Novej doby, keď pokračujeme ďalej vedení veľkorysým srdcom nášho pastiera a učiteľa, PÁPEŽA Františka, ktorý nie je nikým iným ako tým istým otcom Jorgeom, tým veľmi milovaným a cteným Bergogliom. Sergio Bergman –zg-

Severné Írsko: Pastor odsudzuje výtržnosti protestantov

Belfast, 16.7.2013 (kath.net/idea) 016 129 – Evanjelický pastor v Severnom Írsku odsúdil výtržnosti radikálnych protestantov. Pociťujem odpor voči tomuto bezhlavému násiliu,“ povedal Jack McKee z Farnosti Nový život v centre Belfastu.
„Moja kritika nie je zameraná proti pokojným protestom, ktoré musia byť v každej demokracii povolené,“ ako uviedol McKee na Facebooku. „Cítim spätosť s veľkou väčšinou ľudí v Severnom Írsku, bez ohľadu na ich vieru, či kultúru.“ Pastor potom vyzval protestujúcich, aby prichádzali na bohoslužby do kostolov.
Od 12. júla dochádzalo v Belfaste každú noc k výtržnostiam. Maskovaní mladiství hádzali na policajtov kamene, fľaše a iné predmety. Strážcovia zákona proti útočníkom zasahovali gumovými projektilmi. Asi 35 osôb bolo zatknutých. Iba za prvú noc bolo zranených 32 policajtov.
Nepokoje vyvolal zákaz viesť tradičný pochod protestantského Oranžského rádu ulicou na severe Belfastu. Týmto pochodom 12. júla si rád pripomína víťazstvo nad katolíckym kráľom Jakubom II. v roku 1690. V britskom Severnom Írsku bojujú proti sebe už desiatky rokov protestanti, ktorí sa zastávajú príslušnosti k Veľkej Británii a katolíci, ktorí si želajú pripojenie k Írskej republike. Z asi 1,7 milióna obyvateľov je tu 53 percent evanjelikov a 44 percent katolíkov. Zvyšok tvoria ľudia bez vyznania alebo iného náboženstva. –zg-

Švajčiarsko: Biskupstvo odlúčené od Ríma?

Zürich, 16.7.2013 (kath.net/KNA/red) 016 128 – „Katolícka cirkev v kantóne Zürich“ by chcela popohnať proces založenia «Biskupstva Zürich». Synodálna rada cirkvi chce najbližšie o tom diskutovať a potom predložiť príslušnú žiadosť kompetentnému biskupovi v Churi, Vitusovi Huonderovi, ako povedala hovorkyňa Kerstin Lenzová švajčiarskej katolíckej agentúre KIPA.
Iniciatíva založenia biskupstva sa začala už v roku 1990. Dôvodom súčasného oživenia tejto idey sú zrejme protirímske prúdy v Zürichu, ktoré už nejakú dobu vedú spor s vedením Churskej diecézy. V decembri 2012 sa s tým synodálna rada obrátila na Biskupskú konferenciu Švajčiarska, ktorá však reagovala vyhlásením, že na to nie je kompetentná.
V r. 1815 pápež Pius VII. oddelil švajčiarsky «Quart», švajčiarske časti Kostnického biskupstva. Oblasti Kostnice patriace do Bazilejskej a St. Gallenskej diecézy sú odvtedy začlenené so Churskej diecézy. Toto riešenie označujú cirkevní historici ako provizórne. V r. 1821 vyhlásili Kostnické biskupstvo za zaniknuté.

Švajčiarska farárka v rozhlase: ‘Boh neexistuje’

Bern, 16.7.2013 (kath.net) 016 127 – „Boh neexistuje.“ Vyhlásila to Ella de Groot, evanjelická farárka reformovanej cirkvi z Muri-Gümlingenu (kantón Bern) v rozsiahlom rozhovore v švajčiarskom rozhlase SRF 2 v relácii s názvom „Prestaňte veriť!“. Rodená Holanďanka ako pastorka pri bohoslužbách nenosí nijaký talár.
Reláciu ohlásili okrem iného nasledovnými pozitívnymi slovami: „V relácii Heidi Kronenbergovej Ella de Groot vyhlásila, prečo je vášnivo rada farárkou, ako číta Bibliu a prečo uctieva Ježiša z Nazaretu.“
De Groot v rozhlase vysvetlila, že neverí vo večný život. No na druhej strane sa nechce ani označiť za ateistku, pretože „túto otázku si ja nekladiem, pretože verím v silu života“. „Neexistuje nijaký osobný Boh,“ tvrdila pastorka. „No Boh je život, to, čo ženie k životu, túto silu môžeme nazvať aj ‚energiou‘.“ Negatívne sily neoznačuje výrazom „Boh“. „Sila života to sú aj ľudia v ich spoločenstve, v ich vzájomnej súdržnosti a to cítime, aj keď sme spolu, napríklad pri bohoslužbách, keď spolu spievame, keď sa spolu modlíme.“
Farárkou sa stala „kvôli ľuďom“, tvrdí de Groot. Uctieva Krista, ktorý má funkciu vzoru a ľudí oslobodzuje k životu. Podľa jej názoru farárky a farári by mali ľuďom pomáhať, nájsť zmysel života bez viery v niečo „Vyššie“.
Farárka odôvodnila svoj postoj o. i. tým, že ako dieťa spoznala vo svojom evanjelickom rodičovskom dome iba trestajúceho Boha. –zg-

Brazília: Kňaz zastrelený pri prepade

Sao Paulo, 16.7.2013 (kath.net/KNA) 016 126 – V Brazílii pri prepade zastrelili kňaza. Dvaja mladiství mali 47-ročného duchovného v severobrazílskej Fortaleze v noci na nedeľu vystriehnuť a ukradnúť mu auto, ako informovala tlač v pondelok. Pritom bol kňaz smrteľne zranený guľkou do chrbta. Podľa polície páchateľov síce identifikovali, ale ešte nechytili. Iba niekoľko minút predtým mali títo mladiství spáchať aj prepad aj vo výstavnej štvrti Praia de Iracema. Po vražde kňaza ušli na jeho aute, pričom spáchali ešte ďalší prepad. Auto našli ráno opustené.
Kňaz viedol od r. 2008 vzdelávacie centrum vo Fortaleze. Toto mesto prežíva v súčasnosti vlnu násilia. Počet vrážd v prvých troch mesiacoch tohto roka sa oproti tomu istému obdobiu v r. 2012 zvýšil o 30 percent. Od januára do apríla tam zavraždili 662 osôb. –zg-

Pápež sa na Sardínii stretne s robotníkmi, chudobnými a mladými

Rím, 15.7.2013 (KAP) 016 125 – Pápež František sa pri svojej návšteve na Sardínii 22. septembra stretne aj s robotníkmi, chudobnými a mladými ľuďmi. Informovali o tom sardínske médiá v pondelok s odvolaním sa na návrh programu, ktorý poslal Vatikán miestnemu organizačnému výboru. Prvým bodom programu desaťhodinovej návštevy je stretnutie s robotníkmi. Vyvrcholením cesty bude svätá omša v mariánskej svätyni Bonaria v Cagliari predpoludním. Potom sa pápež odoberie na obed s biskupmi tohto talianskeho ostrova. Popoludní sa chce pápež stretnúť s mládežou a navštíviť vývarovňu charity, ako aj teologickú fakultu Sardínie.
František ohlásil svoju cestu na Sardíniu do mariánskej svätyne „Madony z Bonarie“ v máji, počas generálnej audiencie na Námestí sv. Petra. Táto „Panna dobrého vetra“ je patrónkou Buenos Aires, mesta Františka. Pred svojím zvolením za pápeža bol od roku 1997 arcibiskupom argentínskej metropoly.
Španielsky zakladateľ Buenos Aires, Pedro de Mendoza, nazval mesto v roku 1536 podľa obrazu Madony, uchovávaného v pútnickom kostole rovnakého mena v Cagliari. „Buenos Aires“ je španielsky preklad talianskeho „Bonaria“ a znamená toľko ako „dobrý vietor“, alebo „dobrý vzduch“. Ján Pavol II. navštívil toto pútnické miesto v r. 1985 a Benedikt XVI. v r. 2008. –zg-

Brazília: „Systém snehovej gule“ v sektách na Amazonke

Mníchov, 16.7.2013 (KIN) 016 124 – Honosia sa názvami ako „Božie zhromaždenie“, „Univerzálna cirkev Božej vlády“, alebo „Boh je láska“. V Brazílii je zaregistrovaných 16 000 náboženských spoločenstiev, mnohé z nich treba označiť ako pravé „sekty“.
Pracujú s nečistými metódami, je to mafiánske „podnikanie s vierou“, ktorému ide iba o peniaze. Iste, je tu aj veľa spoločenstiev slobodných cirkví, u ktorých stojí v centre naozaj viera. Spoznáme ich podľa toho, že peniaze spravujú čestne a vkladajú ich do priestorov spoločenstva, náboženskej výchovy alebo do sociálnych projektov, ako napríklad prevencia pred drogami. No často je prechod k sekte plynulý. U veľkej väčšiny týchto „vlkov v ovčích rúchach“ peňažné zbierky sa podľa princípu snehovej gule rozdeľujú a nabaľujú zdola nahor. Vedúci sekty sa tak čoskoro stanú bohatými a mocnými. V júni 2012 navštívila delegácia celosvetovo pôsobiacej nemeckej katolíckej nadácie KIRCHE IN NOT neschodnú oblasť Amazónky na severovýchode Brazílie a hovorila s katolíckymi biskupmi o tomto znepokojivom jave. Sektárske chrámy sa medzitým už rozšírili aj do najodľahlejších dediniek. Každé malé hniezdo, nezáleží na tom, aké je malé a odľahlé, má takéto miesto zhromažďovania –a väčšinou je to najhonosnejšia budova obce. Vo veľkomestách sú tieto stavby priam bombastické.
Biskup Joaquín Pertínez Fernández z Rio Branco v brazílskom štáte Acre si vysvetľuje tento rozmach členstva siekt predovšetkým vierou ľudí v zázraky, ale aj túžbou po materiálnom bohatstve.
„Sekty sľubujú ľuďom zázraky, uzdravenie a blahobyt,“ hovorí biskup Fernández. „Pritom sa neštítia ani kaukliarskych trikov. To funguje takto: Neznámeho cudzinca predstavia v dedine ako ťažko chorého a potom pred očami všetkých na modlitby sektárskeho kazateľa sa zázračne uzdraví,“ vysvetľuje biskup. Cudzinec je pritom zaplatený herec, no toto divadlo privedie mnohých ľudí k tomu, aby „uzdravovateľovi“ dali všetky svoje peniaze v nádeji na zázrak pre seba. Ak sa ten nekoná, môže sa vodca sekty ešte vždy vyhovoriť tým, že peňažný príspevok, alebo „dôvera v Boha“ toho človeka boli príliš malé. „Sekty tvrdia: Ak ste príliš lakomí, Boh to potrestá. A pomôže, iba ak ste zaplatili,“ vysvetľuje biskup Fernández. A keď ľudia skutočne dali všetko a nič sa nedeje, tak im proste chýba viera. „Ozajstný argument na infarkt,“ hovorí biskup trpko. Biblický „desiatok“ v najpresnejšom zmysle slova je v sektách potrebné okamžite odovzdať vedeniu spoločenstva. Ak sa tento príspevok nezaplatí, hrozí prekliatie a vyradenie zo spoločenstva.
Väčšie sekty majú často mnohé roviny hierarchie, ktoré sú vybudované podľa systému snehovej gule: Jednoduchí „dedinskí pastori“ odovzdávajú svoje príspevky nadregionálnym miestam. Tí najvyšší v spoločenstve sa často nedajú identifikovať. „To spočíva v tom, že vodcovia siekt hromadia svoje peniaze v zahraničí,“ vysvetľuje už teraz emeritný arcibiskup z Manaus, Luiz Soares Vieira (76). Tento „systém snehovej gule“ vedie okrem iného aj k tomu, že sekty sú vybudované ako komerčné podniky. „Vzdelávanie ‚pastorov‘ prebieha na rozdiel od katolíckych kňazov veľmi rýchlo. Stačí kurz rétoriky, teológia sa v kurze sotva vyskytuje. Hlásanie evanjelia slúži často iba ako „prostriedok na dosiahnutie cieľa“, aby sa napríklad upevnila autorita vodcu sekty.
Ak členovia sekty ochorejú, zdôrazňuje sa im, aby si kúpili liečivá sekty. Niekedy sú to iba kúsky látky, ktorej sa dotkol „pastor“. „Ak však ochorie sám vodca sekty, ide do najlepšej nemocnice do Sao Paula alebo hneď do Európy“, hovorí arcibiskup Vieira. „Netreba ani dodať, že členovia spoločenstva sa o tom nedozvedia.“ Takéto očividne podvodnícke systémy môžu pretrvať iba preto, lebo obyvateľstvo má veľmi nízku úroveň vzdelania. „My katolíci, sa tomu často musíme bezmocne prizerať,“ pripúšťa Vieira. „My sme v tej oblasti síce konali misie, ale potom sme ľudí často nechali samých.“ Veľké vzdialenosti a nedostatok kňazov robí pokrytie pastoráciou často nemožné. Sekty to využili, chopili sa kresťanskej náuky, urobili z nej perverzný blud a obchodný model,“ zdôrazňuje arcibiskup.
Katolícka cirkev je väčšinou jediným protivníkom siekt, ktoré cez korupciu pestujú úzke styky s miestnymi politikmi. Ona na rozdiel od siekt nerobí prenáhlené prisľúbenia. Nehovorí ľuďom, že Boha si možno „kúpiť“. Hlása Božiu lásku, ktorá robí človeka sebavedomým a oslobodzuje ho. Žiaľ, podiel katolíkov medzi obyvateľstvom v ostatných rokoch poklesol, zatiaľ čo počet prívržencov siekt vzrástol. To spočíva zrejme aj v tom, že rehole z Európy, ktoré nám kedysi priniesli vieru, sa pre nedostatok dorastu stále viac sťahujú z Brazílie. Miestna cirkev musí stáť na vlastných nohách, no je chudobná, čo sa týka kňazov aj peňazí.
Najdôležitejším prostriedkom v boji proti vykorisťovaniu je vzdelanie. V tejto oblasti katolícka cirkev mnohonásobne pôsobí. Nábožensky a svetsky vzdelaní ľudia sa tak ľahko nenachytajú na mylné náuky a falošné sľuby.
„Kto sa vyzná v Božom slove, predsa vie, že praktiky siekt sa nezhodujú s Božou láskou a milosrdenstvom,“ vyhlásil biskup z Roraimy, Roque Paloschi. Rovnako dôležitá ako vzdelanie je prítomnosť katolíckej cirkvi na mieste. To sa deje okrem iného intenzívnou prácou v rozhlase a televízii – týmto spôsobom sa Evanjelium denne dostáva k ľuďom. „Musí byť ale dostatok duchovných pastierov a vzdelávanie kňazov a katechétov potrebuje byť financované,“ zdôrazňuje biskup Paloschi. „Duchovní pastieri potrebujú vhodné vozidlá, aby sa dostali do odľahlých farností.“ –zg-

Latinská Amerika: Od teológie oslobodenia k diskotéke „Cristoteca“

Viedeň, 15.7.2013 (KAP) 016 123 – Viac ako 40 percent katolíkov na svete žije na „katolíckom kontinente“, ktorý sa rozprestiera na vyše 10 000 kilometroch medzi Rio Grande a Ohňovou zemou. V tomto regióne, výrazne poznačenom po štyri storočia španielskou a portugalskou koloniálnou históriou, je spoločenská, hospodárska a cirkevná situácia odlišná. No v mnohých štátoch Latinskej Ameriky – vychádzajúc od Venezuely a Bolívie – sa ukazuje nová spoločná črta: politický posun doľava, ktorý katolícke vedenie cirkvi príslušných krajín sprevádza kriticky a zreteľným hlasom.
Pritom ich postoje nie sú zreteľne stranícko-politického druhu, ale sústreďujú sa na dodržiavanie ľudských práv, na sociálnu spravodlivosť a ľudskú dôstojnosť. To sa však často tiež vníma ako politická opozícia. Ďalšie postoje v spoločenskej diskusii sa týkajú ochrany tradičnej rodiny, ochrany života alebo boja proti drogovej kriminalite.
Latinskú Ameriku nazývajú aj „katolícky kontinent“. To, čo sa skutočne stalo v cirkvi v druhej polovici 20. storočia, hlboko poznačuje dnešnú situáciu.
Tá doba priniesla pre miestne cirkvi mnohostranné prelomy. Tradičná aliancia vedenia cirkvi a vládnucich politických elít sa zlomila skrze vnútorné ako aj vonkajšie faktory. Druhý vatikánsky koncil (1962-1965) a „teológia oslobodenia“ na jednej strane a početné krvavé občianske vojny a vojenské diktatúry na strane druhej priviedli cirkvi – po mnohých vinou a zlyhaním zaťažených epizódach, aj v Argentíne, domovine pápeža Františka – k „prednostnému zameraniu sa na chudobných“ a utláčaných. Preto sa biskupi a bojovníci za ľudské práva dostali na mušku najatých vrahov.

Hodnotenie pohľadu na teológiu oslobodenia
Pohľad na tzv. teológiu oslobodenia je dodnes sporný a zaťažený ideologizovaním. Pre Jána Pavla II. (1978-2005), pápeža z komunistického Poľska, bola myšlienka spájania kresťanstva a marxizmu neznesiteľná. Aj jeho najvyšší strážca viery Joseph Ratzinger, neskorší pápež Benedikt XVI. (2005-2013), myslel pri prístupe k teológii oslobodenia predovšetkým európsky.
Dôsledkom bol teologický „sklz naspäť“: Dnešná generácia biskupov Latinskej Ameriky stojí výrazne viac „vľavo“ ako biskupi 80. rokov minulého storočia. Do oficiálneho hlásania sociálnej náuky rímskym vedením Cirkvi súčasne našli prístup aj posolstvá latinskoamerickej teológie.

Explózia siekt
Silným trendom v mnohých krajinách tohto kontinentu je takmer explozívne šírenie evangelikálnych siekt. Kedysi masívne podporované z USA ako protiváha k „ľavicovému“ katolicizmu výrazne poznačenému teológiou oslobodenia, získavajú tieto skupiny s masívnou podporou médií, a razantným „rýchlokurzom vzdelávania“ kazateľov s nepodloženými prísľubmi spásy – stále viac prívržencov – predovšetkým tam, kde „normálna“ farská pastorácia naráža na hranice svojich zdrojov: v biednych štvrtiach vo favelách, u zúfalých a spásu hľadajúcich ľudí.

Viera – každodenný jav
Vcelku ďalej platí, že hlboká religiozita v Latinskej Amerike je tak všeobecný ako aj každodenný jav. Viera je tu poznačená oveľa viac emóciami ako kritickým ratio ako napríklad v západnej Európe. Farské spoločenstvo je často ešte skutočne miestom spoločného života, učenia a delenia sa. Sú tu „Malé skupiny“, základné spoločenstvá, domáce cirkvi, do ktorých sa spájajú rodiny, aby slávili bohoslužby. Napomáhať mladé charizmatické spoločenstvá v rámci „cirkevných štruktúr“ to bola jedna z tém zhromaždenia Aparecida 2007, kde Latinskoamerická rada biskupov CELAM rozhodla o novej „kontinentálnej misii“.
V metropolách Brazílie napríklad nachádza veľa mladých kresťanov svoj domov v takýchto charizmatických spoločenstvách. Na rôznych stupňoch – až po sľuby podobné rehoľným – upisujú svoj život chudobným, alebo trávia víkendy vo favelách, napríklad pastoráciou bezdomovcov.
Novým javom je „Cristoteca“, diskotéka, v ktorej mladí po tanci o polnoci sa spoločne modlia pred Oltárnou sviatosťou. To sú nové programy cirkvi, ktorá v krajinách Latinskej Ameriky zasiahnutých modernizmom, má naďalej silný hlas, ale aj mnohoraké problémy. –zg-

Farár Schüller na trojtýždňovom turné po USA

Washington, 15.7.2013 (KAP) 016 122 – Predseda spornej rakúskej „Iniciatívy farárov“, farár Helmut Schüller, sa vydal na trojtýždňové prednáškové turné po USA. Ako iniciatíva oznámila v pondelok, bude prednášať v 15 mestách a „usilovať o rozhovory s duchovnými i laikmi zaujímajúcimi sa o reformy“. „Tak chceme ponúknuť fórum pre otvorený rozhovor o otázkach budúcnosti našej Cirkvi“, uvádza sa vo vyhlásení. Táto cesta sa už pred jej začiatkom postarala o konflikty v USA.
Ako Schüller uviedol, chce na svojej ceste „hľadať ďalšie možnosti medzinárodnej spolupráce“ s americkými reformnými skupinami v Cirkvi a zviditeľňovať „svetsko-cirkevné“ ako aj vlastné požiadavky. Ako organizátori a sponzori týchto prednášok sa uvádzajú americké skupiny „Call To Action“ (Výzva k akcii), „CORPUS“, „Catholics in Alliance for the Common Good“ (Katolíci spojení za spoločné blaho), „Dignity USA“ (Dôstojnosť USA), „FutureChurch“ (Cirkev budúcnosti), „New Ways Ministry“ (Nové spôsoby vysluhovania), „National Coalition of American Nuns“ (Národná koalícia amerických mníšok), „Quixote Center – Catholics Speak Out!“ (Centrum – katolíci ozývajte sa!), „Voice of the Faithful“ (Hlas veriacich), ako aj „Women’s Ordination Conference“ (Konferencia vysviacky žien).
Na kritiku narazil Schüller už koncom júna, keď kardinál O’Malley zakázal všetky jeho verejné vystúpenia v Bostonskej arcidiecéze – na katolíckych farách či pri cirkevných podujatiach – ktoré odporujú katolíckej náuke. Organizátori turné museli preložiť jeho prednášky do svetských zariadení.
„Iniciatíva farárov“ založená v r. 2006 sa v roku 2011 postarala o titulky doma i v zahraničí svojou „Výzvou k neposlušnosti“. Rakúski biskupi odvtedy viackrát zdôraznili, že chcú s členmi iniciatívy zostať v dialógu a ten sa na úrovni diecéz aj vedie. Biskupi prejavujú porozumenie pre starosti iniciatívy farárov, avšak odmietajú jej návrhy riešení, ako to jasne deklarovali v októbri 2012 v spoločnom pastierskom liste Biskupskej konferencie Rakúska. Súčasne od iniciatívy požadujú, aby stiahla „bojovný výraz“ neposlušnosť. –zg-

Rakúski mladí vinia Európsky parlament z diskriminácie

Informačný stánok o Iniciatíve európskych občanov EÚ náhle zrušila!
„Zdá sa, akoby Európsky parlament bol presvedčený, že nenarodené ľudské bytosti si zaslúžia menej pozornosti ako chrty. … Toto je po prvý raz, čo parlament zakázal propagovanie Iniciatívy európskych občanov.“

Brusel, 15.7.2013 (Zenit) 016 121 – Európsky parlament náhle zrušil stánok v Európskom parlamente na propagáciu

Iniciatívy európskych občanov na podporu práva na život a
Iniciatívy európskych občanov, One of Us, (Jeden z nás)

Vyvolalo to okamžitú reakciu rakúskej skupiny mladých, ktorá plánovala zviditeľniť tieto iniciatívy a preto obvinila EÚ z diskriminácie.
Carina Brouceková, tlačová riaditeľka „Youth for Life“ (Mládež za život) povedala, že ona a mladí v jej skupine sa cítia byť diskriminovaní Európskym parlamentom. „Toto rozhodnutie Európskeho parlamentu ako politického vedenia je nepochopiteľné. Naša iniciatíva, informačný stánok v budove Európskeho parlamentu v Bruseli, bola zaregistrovaná podľa pravidiel platných v parlamente,“ povedala Carina.
Informačné stánky zorganizované lobistami alebo občanmi sú úplne bežné v Európskom parlamente, pretože takéto informácie poskytujú členom Európskeho parlamentu príležitosť dostať sa do styku s občanmi a ich záujmami.
„Napríklad iba minulý týždeň schválili takého stánky na povzbudenie poslancov, aby podpísali Písomné deklarácie o otázkach ako obete kolonizácie, o sexuálnom zneužívaní detí a o zlom zaobchádzaní s chrtmi,“ povedala Carina. „To sú všetko nepochybne prípady hodné toho, aby sa na nich upútala pozornosť. Ale zdá sa, akoby Európsky parlament bol presvedčený, že nenarodené ľudské bytosti si zaslúžia menej pozornosti ako chrty.“
„Youth for Life“ pozval rakúsky člen Európskeho parlamentu (MEP) Ewald Stadler. Plánovali prezentovať vývoj nenarodených ľudských bytostí ako aj Iniciatívu európskych občanov „Jeden z nás“. Táto iniciatíva sa zakladá na rozhodnutí Európskeho súdu (C-34/10, Greenpeace versus Brüstle). V ňom sudcovia vyhlásili, že ľudský život sa začína v momente počatia.
„Parlament namietal, že náš informačný stánok bol príliš kontroverzný. Som zvedavá, či existuje nejaká politická téma, ktorá nie je kontroverzná. Na čo sú tu teda poslanci, ak nie na preskúmanie kontroverzných otázok?“ kladie si Carina otázku.
Europoslanec zodpovedný za schvaľovanie výstav a informačných stánkov, kvestor Jim Higgins z Írska, člen politickej strany Fine Gael v parlamentnej frakcii, odôvodnil svoje rozhodnutie odmietnuť schválenie informačného stánku poznámkou s niekoľkými slovami.
„Odvolali sme sa proti rozhodnutiu kvestora Jima Higginsa a napísali sme jemu i celému kolégiu kvestorov, a ponúkli sme, že odložíme všetky materiály, ktoré by sa mohli považovať za kontroverzné, ak pán Higgins jednoducho identifikuje, ktoré texty alebo obrázky za také považuje. Ale trvali sme na svojom práve šíriť One of Us, pretože je to Iniciatíva európskych občanov, čo je právo zaručené občanom EÚ Lisabonskou zmluvou. Iniciatíva už predtým dostala schválenie Európskej komisie na zbieranie podpisov,“ povedala Carina.
„Toto je po prvý raz, čo parlament zakázal propagovanie Iniciatívy európskych občanov. Som nesmierne šokovaná touto diskrimináciou. Všetky ostatné iniciatívy majú voľný prístup do parlamentu. A čo my?“
„Youth for Life“ zamýšľa podať formálnu sťažnosť európskemu ombudsmanovi z odôvodnením, že toto odmietnutie je prípad pochybenia v administratívnej správe. Skupina tiež uviedla, že sťažnosť podaná proti „Youth For Life“ sa riešila za zatvorenými dverami, kam skupina nebola prizvaná, aby mohla brániť svoj prípad. „Takéto skryté posudzovanie vecí je nehodné demokratickej inštitúcie ako Európsky parlament,“ povedal Carina Brouceková.
Prezident parlamentu, Martin Schulz, bol tiež vyzvaný, aby tento prípad komentoval. V zmysle Pravidiel postupu Európskeho parlamentu prezident musí poskytnúť formálnu odpoveď do 30 dní od podania otázky ktorýmkoľvek europoslancom. Ewald Stadler, ktorý pozval a povzbudil „Youth for Life“, aby prišla do Bruselu, takto postupoval.
„Sme zvedaví, ako prezident Schulz zareaguje na túto otázku. Ako najvyššia politická autorita v parlamente, dúfam, že bude brániť záujmy európskych občanov,“ zdôraznila Carina. –zg-

František, ‚starký’ a Vatikán

„Ja rozhodujem sám, koho chcem vidieť, nie moji sekretári,“

Rím, 15.7.2013 (kath net/Armin Schwibach/as) 016 120 – Telefonický rozhovor s dlhoročným argentínskym priateľom a bývalým pápežovým žiakom, spisovateľom a žurnalistom, ktorým je Jorge Milia, dáva možnosť mimoriadneho náhľadu do osobnosti pápeža Františka, ako aj do jeho života vo Vatikáne. Zvlášť zaujímavé sú pritom aj poznámky pápeža k jeho vzťahu s Benediktom.
Zvláštne privilégium, ktoré sa dostalo Miliovi, nečakaný telefonát z „Domus Sanctae Marthae“, ho naliehavo viedol k tomu, aby sa s tým podelil aj s inými, „pretože to dobré, ktoré sa spoločne zdieľa, sa znásobuje“.
„Dvanásť strán. Dvanásťstránkový list!“, sťažoval sa František vzhľadom na list, ktorý mu Milia poslal. „Ale nemôžeš poprieť, že som ťa priviedol k tomu, že si sa zasmial,“ tak znela odpoveď spisovateľa.
František sa smial: „Z dôvodov, ktoré nikto nedokáže vysvetliť, o to menej ja, ešte stále toleruje moju prózu, ako pred mnohými rokmi, keď sme ešte boli učiteľ a žiak. Povedal som mu, že som začal čítať encykliku ‚Lumen fidei’, a on odmietol každú osobnú zásluhu. Jeho komentár bol, že Benedikt XVI. urobil gro tejto práce, že je vznešený mysliteľ, ktorý veľkú časť ľudí nepoznal alebo nechápal.“
„Dnes som bol u ‚el viejo’, u starkého“: takto František argentínskym spôsobom nazval emeritného pápeža, s tým zmyslom náklonnosti, ktoré my v Argentíne tomuto slovu dodávame. „Veľa sme s rozprávali,“ povedal František ďalej. „Pre mňa je to radosť, deliť sa s ním o myšlienky.“
Keď František hovorí o Benediktovi XVI., robí to s vďačnosťou a nežnosťou,“ uviedol Milia. Sprostredkuje sa tu dojem muža, ktorý znovu našiel starého priateľa, „akoby bývalého spolužiaka, jedného z tých, ktorí sa občas objavia, ktorí boli v škole o rok či dva vyššie a ktorých sme istým spôsobom obdivovali, možno s tými rozdielmi, ktoré čas vyhladil a zjemnil.“
„Nedokážeš si predstaviť pokoru a múdrosť tohto muža!“, povedal František priateľovi, ktorý mu odvetil: „Tak si ho drž blízko pri sebe.“
„Ani vo sne ma nenapadne, aby som sa vzdal rady takejto osoby, to by bolo odo mňa hlúpe,“ znela odpoveď pápeža.
Milia povedal Františkovi, že rozdiel medzi ním a Benediktom XVI. spočíva v tom, že ľudia vnímajú Františka ľudskejšie, že sa ho môžu dotýkať, hovoriť s ním. „A prečo nie? Iste to musia mať možnosť robiť,“ odpovedá pápež. „Je to moja povinnosť počúvať ich, posilňovať ich, modliť sa s nimi, potriasať im rukami, aby cítili, že nie sú sami…“. Ako Milia ďalej povedal, pre Františka nebolo ľahké dokázať, aby to mnohí v jeho najbližšom okolí prijali.
Pápež sa znova zasmial, keď mu Milia povedal: „Keby moji starí rodičia Carrarovci ešte žili a vedeli, že ti tykám, prestali by sa za mňa modliť a považovali by ma za nenávratne strateného. Oni mali predstavu neprístupného, vzdialeného pápeža – rovnakú predstavu ako ich rodičia a starí rodičia.“
František mu potom zopakoval: „Nebolo to ľahké, Jorge, tu je veľa ‚pánov’ pápeža, ktorí sú dlhé roky v jeho službe.“ Každá zmena, ktorú chcel zaviesť, ho stála veľa úsilia („a ako predpokladám, urobila mu aj veľa nepriateľov“ dodáva Milia). Najťažšie z tohto úsilia, spočívalo v tom, že František neprijal, aby mu iní organizovali jeho program. Z toho dôvodu nechcel žiť v Apoštolskom paláci, pretože mnohí pápeži skončili pri tom, že sa stali „zajatcami“ svojich sekretárov, ako to pápež vyjadril.
„Ja rozhodujem sám, koho chcem vidieť, nie moji sekretári,“ povedal František priateľovi: „Niekedy nemôžem vidieť toho, koho by som vidieť chcel, pretože musím vidieť toho, kto sa ku mne žiada“.
Táto veta urobila na Miliu veľký dojem: „Ja, ktorý nie som pápežom a nemám jeho moc, cítim, ako mi srdce bije rýchlejšie, keď očakávam milého priateľa a naozaj neviem, či by som dal prednosť namiesto neho inému. On sa naproti tomu olúpi o stretnutie, ktoré by rád mal, aby bol pri tom, ktorý o to prosí. Povedal mi, že pápeži sú už stáročia izolovaní a že to nie je v poriadku. Miesto pastiera je u jeho oviec …“.
Po ďalších osobných poznámkach k situácii v Argentíne pápež svojho bývalého žiaka požiadal, aby sa za neho modlil: „Aby som povedal pravdu, ešte sme spolu hovorili a nechcel som ukončiť rozhovor, keď mi zrazu povedal: ‚Tak, uvidíme sa, alebo lepšie: budem ťa čítať. Ciao. Maj sa dobre … a modli sa za mňa’“.
„Zostávam so slúchadlom v ruke,“ končí Milia svoje rozprávanie. „A myslím si: so mnou hovoril František, so mnou hovoril pápež. Som trocha zmätený. Našťastie mi napadne jedna z jeho viet: ‚Nenamýšľaj si príliš veľa, Jorge, s tebou hovoril iba priateľ …’“. –zg-

Židovský kongres: Zákaz kóšerovania v Poľsku úder do tváre

New York – Varšava, 14.7.2013 (KAP) 016 119 – Ako „úder do tváre židom a moslimom“ hodnotí Svetový židovský kongres (WJC) zákaz rituálnych porážok v Poľsku. Okrem toho je to tvrdý spätný úder pre všetkých, ktorí usilovali o oživenie židovského života v Poľsku, ako vyhlásil prezident WJC Ronald Lauder podľa nemeckej katolíckej agentúry KNA cez víkend v New Yorku. Kladie si otázku, „aké posolstvo chcú vyslať svojim nekresťanským spoluobčanom tí v parlamente, ktorí hlasovali za tento zákaz.“
Židia, ktorí dodržiavajú náboženské stravovacie predpisy, majú „dôvod položiť si otázku, či sú ešte v Poľsku vítaní,“ povedal Lauder ďalej. Krajina, ktorá mala kedysi najväčšiu židovskú populáciu na svete, je teraz prvou krajinou v Európe, ktorá zakazuje rituálne porážky.
Poslanci poľského parlamentu v piatok odmietli opätovné zavedenie kóšerovania 222 hlasmi. Zamietli tak novelu zákona, ktorá znova povoľuje porážku zvierat podľa židovských a moslimských predpisov. Za prijatie novely zákona hlasovalo 178 poslancov.
Podľa rozsudku ústavného súdu sú takéto porážky od januára zakázané. Sudcovia rozhodnutie odôvodnili tým, že príslušné poľské právo nie je zlučiteľné s Európskou konvenciou na ochranu porážaných zvierat. Zákon síce predpokladá narkotizovanie hospodárskych zvierat pred porážkou, ale dovoľuje výnimky pri náboženských zvykoch.
Prezident Konferencie európskych rabínov, moskovský hlavný rabín Pinchas Goldschmidt, hovoril o „veľmi smutnom dni pre poľských židov a všetkých židov Európy“.
Vláda premiéra Donalda Tuska sa zasadila za opätovné zavedenie kóšerovania. Pred jeho zákazom Poľsko vyvážalo veľkú časť kóšerového a halalového mäsa do Izraela a do Turecka. Podľa údajov vlády porážkovou metódou predpísanou v židovstve a islame sa produkovalo mäso v hodnote 300 miliónov eur. –zg-

Svetové dni mládeže: Viac ako 800 katechéz

Brasilia, 15.7.2013 (kath.net/KAP) 016 118 – Státisíce mladých z radov katolíckej mládeže sa v dňoch 23. až 28. júla zúčastnia na Svetových dňoch mládeže v Rio de Janeire. Pevným bodom programu mladých budú katechézy prednášané kardinálmi a biskupmi v dňoch 24. až 26. júla. Napríklad kardinál Christoph Schönborn, bude mať tri katechézy.
Podľa agentúry „Catholic News Agency“ Vatikán doteraz potvrdil 267 oficiálnych miest, kde sa uskutoční viac ako 800 katechéz. Cieľom katechéz je meditácia a prehĺbenie motta „Choďte a urobte učeníkov zo všetkých národov zeme“, ako sa uvádza na oficiálnej homepage SDM. Stretnutia sa budú konať v Riu a jeho susedných diecézach, ktoré sú rozdelené na 10 pastoračných regiónov. Začiatok je denne o 9.00 hodine s raňajkami a ranných chválami, ktoré každý deň pripraví iná skupina pútnikov.
Každý deň katechéz je venovaný vlastnej téme. 24. júla kardináli a biskupi budú hovoriť o nádeji a blízkosti Boha, 25. júla je na programe téma učeníctva a 26. júla sú to misie. Rovnaká zostáva oficiálna témy SDM, ktorá sa zapracuje do katechéz.
Veľká časť katechéz bude v portugalčine, potom to bude španielčina, taliančina a francúzština. Vcelku budú katechézy v 20 jazykoch – medzi iným aj po arabsky, rusky, chorvátsky, grécky, slovinsky a dánsky. Pre nemecky hovoriacich pútnikov bude napríklad 24 katechéz na 8 miestach, 3 z nich na fare „Nossa Senhora do Rosario“ pri Copacabane, priamo pod „Homoľou“.
Najväčšie katechézy v portugalčine budú v hale veľtržného centra „Riocentro“ v Tijuca a v mestskej katedrále Sao Sebastiao v centre Rio de Janeira. –zg-

Hymna SDM Rio 2013 v novej nahrávke v rytme samby

 
Pri pápežovej ceste do Brazílie menej latinčiny

Vatikán uverejnil liturgické texty

Vatikán-Brasilia, 14.7.2013 (kath.net/KAP/red) 016 117 – Pápež František bude slúžiť 28. júla záverečnú svätú omšu na Svetových dňoch mládeže (SDM) v Rio de Janeire väčšinou po portugalsky, niektoré vyvolené modlitby však budú v latinčine. Vyplýva to z liturgických textov, ktoré Vatikán uverejnil v piatok na svojej webovej stránke. „Emeritný pápež Benedikt XVI. by bol omšu slúžil po latinsky. Ale pápež František už požiadal o texty preložené do portugalčiny,“ citovali brazílske médiá pred časom slová, ktoré povedal arcibiskup Rio de Janeira Orani Joao Tempesta v interview.
V nedeľu, 28. júla, pápež František ukončí Svetové dni mládeže svätou omšou na priestranstve „Campus Fidei“ o rozlohe 3,5 milióna štvorcových metrov v západnej štvrti Guaratiba. Na túto veľkú udalosť v Cirkvi očakávajú organizátori 2 – 3 milióny účastníkov. Medzi koncelebrantami je aj viedenský kardinál Christoph Schönborn, ktorý v dňoch 20. júla až 10. augusta absolvuje cestu po Južnej Amerike a navštívi Brazíliu, Argentínu, Chile a Kolumbiu.
Liturgické podklady majú 200 strán a obsahujú texty deviatich slávení, ktoré bude František viesť v rámci cesty do Brazílie – 22. až 29. júla.
Prvým slávením bude svätá omša v bazilike „Nossa Senhora da Conceicao“ v Aparecidea/Sao Paulo v stredu, 24. júla o 10.30 hod. (15.30 hod. nášho času). Rovnako 24. júla o 17.30 bude pápež viesť obrad posviacky nového drogového rehabilitačného centra v nemocnici „Hospital de Sao Francisco“.
Vo štvrtok, 25. júla o 19 hod. – (u nás o polnoci) sa bude na pláži Copacabana konať veľká uvítacia slávnosť mládeže pre Františka. Predtým bude ešte pápež viesť na futbalovom štadióne brazílskej favely – vo Varghine – modlitbovú pobožnosť s obyvateľmi štvrte chudobných.
V piatok, 26. júla o 18. hod. je na programe SDM krížová cesta na pláži Copacabana. Texty sú výlučne v portugalskom jazyku.
V sobotu, 27. júla o 9. hod. bude František zaslúžiť svätú omšu pre juhoamerických biskupov v katedrále v Rio de Janeire. O 19.30 nasleduje veľká mládežnícka vigília SDM na „Campus Fidei“. Texty, ktoré Vatikán uverejnil, obsahujú aj modlitby, ktoré prednesú mladí a tie sú vo viacerých jazykoch.
Svätá omša na „Campus Fidei“ 28. júla o 10. hod. je v centre posledného dňa návštevy pápeža v Brazílii. Popoludní o 17.30 je potom ešte na programe príhovor a požehnanie na centrálnom námestí v Riu. Pritom sa chce František poďakovať mnohým dobrovoľníkom pôsobiacich na Svetových dňoch mládeže. –zg-

Spor o verejné peniaze na Svetové dni mládeže

Štátna prokuratúra podujatie spochybňuje.
Do príchodu pútnikov ešte stále zostáva v Riu veľa vecí na vyjasnenie.

Rio de Janeiro, 14.7.2013 (kath.net/ KNA) 016 116 – Zodpovednosť za bezpečnosť na záverečnej svätej omši Svetových dní mládeže v Rio de Janeire má prevziať brazílska armáda. Pôvodne mal byť za poriadok medzi masami zodpovedný súkromný organizátor verejných podujatí. Podľa brazílskych médií bezpečnosť pápeža Františka a očakávaných 2 miliónov účastníkov na obrovskom priestranstve bude mať na starosti 3000 vojakov. Po tom, čo sa organizátori odovzdali zodpovednosť za lekársku starostlivosť o pútnikov správe mesta, vzniesla sa zasa kritika financovania Svetových dní mládeže peniazmi z verejného rozpočtu.
Vojsko chce preložiť 1500 mužov brigády zo štátu Minas Gerais do hlavného mesta. Majú slúžiť na priestranstve záverečnej svätej omše SDM, 28. júla, vo štvrti Guaratiba. Podporia tak 1300 vojakov národnej zásahovej jednotky, ktorá bude nasadená na prístupových cestách na priestranstvo o rozlohe 3,5 milióna štvorcových metrov. Okolo oltára, na ktorom bude pápež František slúžiť omšu, postavia ďalších 600 vojakov. K tomu sa pridá 80 policajtov spolkovej polície, ako aj pápežova telesná stráž.
Vcelku nasadí brazílska armáda namiesto plánovaných 8500 až 10 200 vojakov. Vojaci mali vlastne iba kontrolovať prístupové cesty. Ale problémy so zamestnaním a vyškolením súkromných bezpečnostných síl viedli k rozhodnutiu preniesť túto úlohu na 1500 vojakov z Minas Gerais.
V médiách sa špekulovalo, že tieto zmeny spôsobili finančné problémy organizátorov SDM. Počiatkom týždňa začne mestská správa realizovať aj verejné vypísanie konkurzu na lekársku starostlivosť o účastníkov SDM.
V utorok sa do veci zapojila aj štátna prokuratúra po tom, čo sa objavili fámy o korupcii pri zadávaní tohto projektu v sume asi 2,6 miliónov eur. Primátor Ria Eduardo Paes obvinenia okamžite odmietol. Prokuratúra však zisťuje aj to, či sa lekárska starostlivosť o milióny pútnikov týždeň pred podujatím ešte vôbec dá zorganizovať a úplne spochybňuje poskytnutie verejných prostriedkov pre podujatie SDM, ktoré definuje ako súkromnú akciu.
Vo štvrtok miestneho času sa zasa naopak sťažovali organizátori SDM. Namietali, že konanie štátnej prokuratúry ohrozuje realizáciu tohto veľkého podujatia. Vyhlásili, že ide o verejné podujatie. Súd v Riu túto argumentáciu vo štvrtok večer potvrdil – ako aj prípustnosť vypísania verejnej súťaže. Až do príchodu pútnikov však bude ešte treba vyjasniť množstvo vecí. –zg-

Francúzsko: Policajná brutalita proti demonštrantom za život

Protest europoslancov na Rade Európy

Štrasburg, 12.7.2013 (kath.net/CWN/jg) 016 115 – Dve desiatky poslancov parlamentného zhromaždenia Rady Európy podpísalo vyhlásenie, v ktorom odsudzujú brutálny postup francúzskej polície proti pokojným demonštrantom. Protestné hnutie za život „Manif pour tous“ sa zasadzuje proti zavedeniu homosexuálneho manželstva a právu adopcie detí pre homosexuálov.
Svojím správaním polícia porušila viaceré články Európskej konvencie ľudských práv, ako pranierujú poslanci. Stovky demonštrantov trpeli útokmi slzným plynom, bitkou a nelegálnym zatýkaním. Podľa správ právnikov a mimovládnych organizácií polícia zatkla viac ako 600 osôb a niektorých zadržiavala aj dlhšie ako 24 hodín, ako sa uvádza vo vyhlásení.
Obvinenia voči francúzskej polícii sú závažné. Už celé desaťročia sa nevyskytli útoky polície tohto druhu, uvádza sa na záver v správe Európskeho centra pre právo a spravodlivosť, ktorú predložili Rade Európy. Zvlášť brutálny prípad sa vyskytol u 23-ročného študenta Nicolasa Bernarda Busseho, ako sme už informovali. –zg-
* * * * * * * * * *

 
Sv. Michal archanjel, bráň nás v boji, buď nám ochrancom proti zlobe a úkladom diabla. Pokorne prosíme, nech mu Boh ukáže svoju moc. A ty, knieža nebeských zástupov, Božou mocou zažeň do pekla satana a iných zlých duchov, ktorí sa na skazu duší potulujú po svete. Amen.

Nekonečný Bože, ty obdivuhodne určuješ úlohy anjelom i ľuďom. Prosíme ťa, pošli svojich anjelov, ktorí ti ustavične slúžia v nebi, aby nás ochraňovali v pozemskom živote. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov. Amen. Svätý archanjel Rafael oroduj za nás! (Rímsky misál)

Modlitba za Svätého Otca
Pane, prameň všetkého dobra a všetkej pravdy, daj nášmu pastierovi Františkovi ducha múdrosti a rozumu, sily a pravého rozlišovania. On verne vedie stádo, ktoré si mu zveril, a preto ako nástupca sv. Petra nech buduje tvoju Cirkev ako sviatosť jednoty pre celé ľudské pokolenie. Nech ho Pán chráni, nech mu dá život, nech ho požehnáva na tejto zemi a nech ho nevydá do rúk jeho nepriateľov.

 

 

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *